القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية الاميرة و المغترب الفصل 1-2-3-4-5بقلم آلاء إسماعيل البشري جديده وحصريه

 

رواية الاميرة و المغترب الفصل 1-2-3-4-5بقلم آلاء إسماعيل البشري جديده وحصريه 





رواية الاميرة و المغترب الفصل 1-2-3-4-5بقلم آلاء إسماعيل البشري جديده وحصريه 



بارت 1

- باركيلي يا ست الكل  انا اتخرجت و بتفوق كمان !

- لولولولوووووووي ألف الف مبرووووووك يا ضناي عقبال الوظيفة إن شاء الله 

- يا رب يا ماما ادعيلي بس اتوفق في الموضوع إياه 


لوت فاطمة شفتها بتذمر : لسة برضو مصممة على رأيك يا بنتي ؟؟ بعني مفيش أي مجال انك تتراجعي عن فكرة السفر لكندا دي ؟؟! 

- أيوة يا ماما  انا رسمت طريق و مش هأغيره و شغل هنا مش هأدور 

-  مش عايزة تتوظفي هنا ليه طيب ؟  مالها بلدنا عشان تسيبيها و تتغربي عننا و  في بلاد بعيدة زي دي ! 

اميرة : يا ماما انتي شايفة الشغل مقطع بعضه يعني؟! ما انتي عارفة اللي فيها .. كل حاجة بوسايط و مصالح و حتى لو فيه مدير شركة قبلني رغم اني من عيلة بسيطة و خبرتي على قدي ...أكيد  هيقبلني عشان طمعان في حاجة تانية ..انا بقى عايزة أئب على وش الدنيا بتعبي و شقاي و من غير ما اخسر كرامتي و شرفي عايزة  أطلعكم انتي و بابا و ندى من الفقر اللي احنا فيه ده و اعوضكم و لو شوية  ...ما تفرد وشك يا جميل ..اهو بابا موافق و كل حاجة زي الفل قلقانة من ايه انتي مش فاهمة ؟؟؟ 

- مش عارفة يا بنتي ...قلبي مش مرتاح لحكاية سفرك عند خالتك ده.

احتضنتها بحب قائلة 

-  انتي بس ادعيلي و كله هيتدبر يا ماما يا عسل انتي 

- يا رب يا بنتي ...على خيرة الله ...

أميرة بفرحة : ربنا يخليكي ليا يا فطومتي العسل انا هأكلم خالتي فاتن أوام عشان تحضر اوراق الإقامة و تبعثهالي على ما أجهز باسبوري و حاجتي .


خرجت أميرة بحماس و بقيت فاطمة تنظر في اثرها بقلق

- و الله ما أنا عارفة اقولك ايه يا بنتي ! أنا عارفة خالتك فاتن من لما كنا صغيرين غيرانة من كل حاجة تخصني .. مش عايزة اغصب عليكي أو أكسر حماسك و فرحتك بس اختي و عارفاها  هي أكيد مش هتفتحلك ذراعاتها بحب زي ما انتي فاكرة ..يالا ربنا يهدي سرك و يرزقك من اوسع الأبواب يا ضنايا 


بطلة قصتنا أميرة 

بنت عمرها 24 سنة حلوة : بشرة  بيضاء وعيون سوداء رموش كثيفة و حواجب سوداء متناسقة  شعرها اسود مثل قطع من الليل  و طويل  متوسطة الطول قوامها جميل و انوثتها متكاملة ، ملامحها عربية بحتة و جذابة للغاية 

عيلتهم مكونة من ابوها محسن مدرس عربي سابق و طالع عالمعاش ، امها و اختها الصغيرة ندى اللي اصغر منها بعشر سنين .


اتخرجت من الجامعة قسم محاسبة و زي أي بنت نفسها تحقق أحلامها بعد التخرج و اول حاجة فكرت فيها هي انها تسافر مقيمة عند خالتها اللي عايشة في كندا  تقعد عندها ست اشهر لحد ما تلاقي وظيفة هناك .

للأسف مكانتش عارفة إن كل أحلامها هتتحول لكوابيس 


محسن : حبيبتي يا أميرة انتي عارفة اني عمري ما عارضتك في حاجة و طول عمرك مستقلة برأيك و مش بأحب اتدخل في قراراتك بس انتي متأكدة من الخطوة دي ؟؟ 

- ربنا يسهلها يا بابا ما تقلقش عليا بنتك جدعة و بنت بلد ما بيتخافش عليها 

- انا مش خايف غير من حكاية قعدتك عند خالتك دي 

-حتى انت عدت ماما بمخاوفها  !!  

- غصب عني يا بنتي ..

- إتطمن أنا عاملة حسابي لكل حاجة ...هي 6 أشهر بالكثير و اكون لقيت شغل و عملت إقامة دايمة 

- طب  إفرضي مالقيتيش شغل في مهلة الإقامة المؤقتة اللي خالتك هتبعثهالك خلصت...هتعملي ايه ساعتها؟؟

- انت و ماما مكبرين الموضوع اوي على فكرة ...انا سبق و فهمتك ان الوظايف في كندا كثير اوي و هوما طالبين ناس عندها تخصصات معينة  هندسة و محاسبة و كمبيوتر و انا الحمد لله عندي التخصص المطلوب يبقى ايه اللي يخليني أقعد  من غير شغل ست اشهر ؟! 

محسن بقلق : ربنا يسهلها يا بنتي .


حضرت أميرة كل اوراقها الخاصة بالسفر و فضلت مستنية الإقامة من عند خالتها و اللي جات بعد شهر ..دفعت اوراقها و معاهم الإقامة في السفارة الكندية و فضلت مستنية منهم خبر


عدت ثلاث اشهر و قربت تفقد الأمل لحد ما أخيرا لقت رسالة عالإيميل من السفارة 

 فتحته لقت أخيرا  البشرى اللي كانت مستنياها 

 الفيزا بتاعتها جاهزة 

   طارت عند مامتها  و الفرحة  مش سايعاها و الدموع بتنهمر من عينيها تلقائي 

- ماماااااا اخيراااا الفيزا وصلت  ... ياااه اخيرا  هألمس حلمي اخيرااا هتبدل حياتي ألف حمد و شكر  ليك يا رب

- الحمد لله يا بنتي ربنا يسترها معاكي دنيا و آخرة و يرزقك من اوسع الأبواب يا رب ❤️


عدى اسبوع على اميرة  ما بين تخليص باقي الاوراق و تجهيز حاجاتها للسفر  لحد ما وصل اليوم الموعود

 لبست  بنطلون اسود و جاكت  جلد مع هاف بوت اسود 

حطت بيريه بيج مع شال من نفس اللون و فردت شعرها  و طلعت المطار و معاها عيلتها اللي ودعتها و هي بتوعدهم انها مش هترجع مصر الا و هي أميرة تانية محققة كل أحلامها


طلعت  الطيارة و  قلبها بيدق جامد خايفة و دمعتها على خدها

بعد ما الطيارة اقلعت مسكت المصحف و فضلت تقرا و كل شوية تدعي ربنا يفتح في وشها بيبان الخير و يكرمها 


عدت  13 ساعة مرة تتفرج على التلفزيون اللي قدامها مرة تنام مرة تقرا قرآن لحد ما صحيت على صوت المضيفة و هي بتعلن وصولهم للحدود الكندية 


 أول ما خلصت اجراءات المطار و طلعت لقت خالتها فاتن مستنياها هي و سحر بنتها سلمت عليهم و روحوا عالبيت يا دوب اتعشت و نامت على طول


ثاني يوم الصبح 

نزلت أميرة لقت خالتها و بناتها حنان و سحر  قاعدين بيفطروا 

حنان أكبر من أميرة بسنة و مش بتطيقها خالص 

و سحر أصغر من أميرة بثلاثة سنين و بتحب أميرة من و هوما صغيرين 

أميرة بحب : صباح الخير 

سحر بإبتسامة : صباح النور 


تقدمت أميرة من حنان تسلم عليها 

- ازيك يا حنان ما شفتكيش امبارح لما وصلت 

سلمت حنان بثقل و هي ترد بصعوبة: الحمد لله

سحر :  ان شاء الله  تكوني  ارتحتي من السفر يا ميرو ؟

أميرة بإبتسامة رقيقة: الحمد لله صحيت زي الفل نسيت كل التعب 😌

سحر : طب اتفضلي تفطري معانا انتي في بيتك ..

بصت لخالتها اللي كانت لاوية بوزها في الاول 

 فقالت فاتن بتصنع ما أن توجهت بنظرها نحوها 

- ايوة طبعا البيت بيتك اتفضلي تفطري


جلست أميرة و من اول يوم شعرت بأنها غير مرحب بها من طرف خالتها و ابنتها الكبرى.

قالت لنفسها: معلش يا أميرة أكيد مش هتعيشي زي ما كنتي في بيتكم بس لازم تعصري على نفسك لمونة و تتحملي لحد ما تحققي اللي انتي جاية عشانه

خلصت فطارها و قامت 

- طب أنا هألبس و اطلع اتعرف عالمدينة و اهو بالمرة اشوف نوع الشغل هنا ايه 

سحر بدهشة : اوام هتبتدي تدوري على شغل! يا بنتي  ده انتي لسة واصلة و ما ارتحتيش من السفر حتى!! 


لكزتها فاتن بحركة لم تعتقد ان أميرة سوف تراها 

- سيبيها براحتها يا سحر ...يمكن مش عايزة ترتاح  لحد ما تتوفق و تلاقي وظيفة و تعتمد على نفسها ؟.

حمحمت أميرة بإحراج : خالتي معاها حق يا سحر انا مش عايزة أبقى ثقيلة على حد .. ولا عايزة أضيع وقت بالراحة

سحر : اللي تشوفيه ...طب انا هألبس و انزل معاكي 


فاتن بحدة: يا سلام !! و مذاكرتك ؟؟ انتي ناسية انك ساقطة سنتين و اللي من سنك  بقوم في سنة ثانية جامعة  يا خايبة ؟؟ 

سحر في ثالثة ثانوي و ساقطة  مرتين مرة بسبب مرض  الالتهاب الرئوي اللي خلاها تقعد في المستشفى 3 شهور  و هي ف اعدادي  و السنة اللي فاتت في الثانوية العامة .


قالت أميرة لإزالة الاحراج عن سحر: و ايه المشكلة ما انا كمان سقطت سنة في الجامعة بس اتخرجت عادي اهو

- كل الناس بتسقط في الجامعة ..مش نفس الموضوع 

سحر بتذمر : ليه بس يا ماما أميرة غريبة عن هنا و مش هتعرف تطلع لوحدها دي مدينتنا اكبر من المنصورة بعشر مرات! 

- قلت لا يعني لا و يالا على مذاكرتك 

سحر برجاء : هي مرة وحدة بس  يا ماما و بعد كدة هتروح لوحدها ..ارجوكي !

فاتن بأمر : هتروح معاها حنان 

بصت حنان إليها نظرة توعد بعدين بصت في ساعتها بتذمر : انا عندي معاد مع اصحابي عن اذنكم 


طلعت بدون أن تنظر الى أميرة حتى .

أميرة بإحراج : خلاص يا خالتي مش مشكلة هأبقى اسأل و أكيد اللي يسأل ما يتوهش

سحر : تسألي مين انتي حتى ما بتعرفيش تتكلمي فرنساوي 

فاتن بتفكير : طيب خلاص المرة دي بس و اوعي تتأخري !!! و الا هأخلي ابوكي يحرمك من المصروف .

سحر بفرحة : حاضر مش هنتأخر يالا يا ميرو عشان ما نتأخرش .


دخلت أميرة لتجهز نفسها و هي تتذكر كلام والدتها بخصوص اختها قائلة في نفسها : يعني خالتي من أولها ركبت الوش الخشب ده ربنا يستر بس و ألاقي وظيفة بسرعة عشان ما أضطرش اتحمل المعاملة دي كثير 

 غيرت هدومها و اخذتها سحر توريها المدينة

سحر معاها حق فعلا !! لو مكانتش طلعت معاها كانت تاهت بجد المدينة كانت زحمة اوي و شوارعها متلخبطة ما لهاش اول من آخر ... 

أميرة:  الحمد لله انك معاي و الا مكنتش هأعرف أرجع تاني 

سحر: على فكرة يا أميرة ما تزعليش من ماما انت عارفة انها عصبية حبتين و بتبين قاسية لكن من جوة طيبة و بتحبك 


أميرة بحزن حاولت تخفيه بإبتسامة اصطناعية :  طبعا عارفة انتي هتعرفيني على خالتي .. انا معتبراها أمي الثانية هنا و مش هأزعل مهما عملت ...ده كفاية انها فتحت لي بيتها و وافقت تضيفني و الا مكنتش هأقدر أجي أصلا .

و همست بينها و بين نفسها : يالا نصيبي بقى شكلي مضطرة أعصر على نفسي بدل اللمونة شوال لمون و اصبر و اهي فترة و هتعدي .

يتبع بقلمي آلاء إسماعيل البشري


الأميرة و المغترب


البارت 2

عدى على أميرة  اسبوع عالحال ده ما بين لف في الشوارع طول اليوم و المعاملة الجافة اللي بتعاملها بيها عيلة خالتها

حتى جوز خالتها مكانش موافق على قعادها و شكله مغصوب من نبرة كلامه اللي دايما بيكون طالع من فوق القلب معاها 

الحمد لله الاحتكاك ما بينهم كان قليل لأنه كان بيشتغل بالليل بيطلع من البيت بعد العصر مش بيرجع غير تاني يوم الصبح و ينام اغلب اليوم .

كانت أميرة بتطمن والدتها بالكذب طبعا ان كل حاجة كويسة مش عايزة تشيلها هم فوق هم بعدها  عنها و غربتها.


- يا ماما أحلف لك ب إيه إن أنا كويسة ؟؟؟ انتي بتسأليني السؤال ده عشر مرات في اليوم ؟؟

- عايزة اتطمن عليكي يا ضنايا ايه مش من حقي ؟؟

- حاضر يا ست الحبايب اسألي براحتك و اديني هأجاوبك  للمرة المليون: خالتي مفيش أحن منها  بتعاملني زي بناتها بالضبط و ايوة بآكل كويس اوي و واخذة بالي من صحتي 

- طب لسة مافيش اي خبر عن الشغل ؟؟

- لسة يا حبيبتي... بأطلع من البيت كل يوم الصبح أفضل ألف و أدور و  أحاول اسأل عن اي وظيفة بسيطة و مؤقتة أصرف منها على نفسي لحد ما ألاقي وظيفة بشهادتي  بس المشكلة مش في الوظايف يا ماما 

فاطمة أم أميرة : ما انتي اللي قلتي الشغل في كندا كثير ! اومال ايه المشكلة يا بنتي ؟ 

أميرة :  اللغة يا ماما ..  التواصل صعب اوي مع الناس دول لما بأكلمهم انجليزي اغلبهم مش بيفهموا لان المنطقة دي معروفة بالفرنساوي بس ...المهم ادعيلي اتوفق يا ماما 

فاطمة  : ربنا يسترها معاكي يا بنتي و يديكي على حسب نيتك الطيبة و قلبك الأبيض .


في بيت فاتن خالة أميرة

أميرة و هي تنظر الى المرآة بقلق: شايفة يا سحر بشرتي كرمشت ازاي ؟؟

سحر و هي بتقلب في تلفونها : مالها بشرتك؟ يا ستي بشرتك جميلة و زي بشرة الاطفال ...انتي بس مش متحملة بردنا .. شوية و هتتعودي.

- لا حاسة اني عجزت عشر سنين بصي شفايفي بقت عاملة ازاي !؟

- الحق عليكي مش بتحطي كريمات زينا انتي شايفة البيت دافئ ازاي بس برة البرد  4 تحت الصفر 

- مش متعودة احط حاجة عشان كدة مش بأشتري كريمات 

سحر : طب ايه رأيك اخذك تشتري شوية كريمات ترطيب و الحاجات اللي لازماكي ! انتي من لما جيتي هنا ما جبتيش حاجة و طول اليوم عمالة لف عالمحلات عشان الشغل و بس

- مش عايزة أضيع فلوسي اللي جايباها عالحاجات اللي ملهاش لزمة.. خايفة اخلص الفلوس و انا لسة ما لقيتش شغل و ساعتها بقى ... 

قاطعتها سحر - بس الكريمات هنا ضرورية مش كماليات و كمان لبسك اللي جايباه مش ثقيل محتاجة حاجات اثقل من كدة .

- انتي شايفة كدة ؟! 

سحر بحماس : ايوة يالااااا انتي لسة هتفكري !!

- بس مامتك مش هترض..

سحر بمقاطعة: انا كمان كريم الترطيب بتاع ايديا قرب يخلص و أصلا ده معادي بتاع الدرس الخصوصي اللي هو جنب المول اصلا يعني مش هتقدر تمنعني اطلع من البيت ها مش يالا ؟؟! 

أميرة بفرحة: تمام ..يالا بينا 

أميرة تستعد للخروج من أجل شراء بعض الحاجيات و معها سحر التي كانت تستعد لمرافقتها 

كانت ترتدي الفتاة حذائها حين خرجت في هذه اللحظة كل من فاتن و حنان اللتان كانتا تلبسان ايضا ملابس الخروج 

سحر : خير يا ماما لابسين و رايحين على فين ؟؟

فاتن : رايحين المول محتاجين شوية لبس شتوي محل برنار منزل حاجات جديدة عالتطبيق بتاعه انما ايه !! و كمان فيه تخفيضات عليها 

سحر بمرح : و الله !! يبقى حظنا من السماء خذونا معاكم أحسن من بهدلة الميترو أصل أنا كنت واخذة أميرة المول تشتري شوية لبس و مستحضرات مادمتم رايحين انتو يبقى بلاش اعطل درسي 

نظرت حنان الى والدتها بغموض بينما اكملت سحر 

- ها قلتي ايه يا ماما ؟؟

نظرت فاتن الى حنان بقلة حيلة ثم نظرت اليهما و قالت 

- ماشي اتفضلوا معانا 

ركبت الاربعة في السيارة و توجهت خالتها الى المول 

- يالا يا ست سحر احنا وصلنا اهو اتفضلي على درسك 

سحر نظرت الى ساعتها و قالت : لسة فاضل عشرين دقيقة  يا ماما نروح بسرعة محل مستحضرات البشرة نشتري و انزل

فاتن بتأفف : طيب طيب اول ما تشتري تنزلي على طول مش عايزة مماطلة فاهمة ؟

سحر بآلية : مفهوم يا حضرة الضابط 

هزت فاتن رأسها منها بيأس ثم نظرت إلى حنان 

- انا رايحة بوتيك الاكسسوارات اللي متعودين نروح عليه  و بعدها عالكوافيره  اللي تحت نتقابل بعد ساعة و نص عند العربية تكوني جبتي كل اللي ناقصك من لبس ماشي ؟ 

حنان : اوكي مامي ابقي رني عليا 


انصرفت فاتن و تركتهم فنظرت حنان الى سحر و قالت بأمر

- اول ما تشتروا اللي ناقصكم تجيبيها على محل برنار مش فاضية اقعد ادور عليها في كل المول 

أميرة بإندفاع - على فكرة انا موجودة تقدري تكلميني على طول من غير وسايط و بعدين انا مش عيلة عشان خايفاني اتوه في مول.

لم ترد حنان بينما همست سحر : ما تاخذيش ف بالك من كلامها انت عارفاها متسلطة زي ماما و مش بتحب تتكلم كثير

 ما كادت حنان أن  تتحرك خطوتين من امامهما حتى قابلت مجموعة من الشباب و البنات تتقدم نحوهم بحماس

همست سحر في اذن أميرة ثانية بتذمر : اهي كملت  تعالي نخلع قبل ما يوصلوا 

أميرة بتعجب : ليه ؟؟ مين دول

سحر : دي الشلة المقرفة بتاعتها مش بطيقهم خالص خصوصا اللي اسمه دانيال ده

قبل أن تتسنى لهما الفرصة للإبتعاد كان اصدقاء حنان قد حاوطوهم فلم يجدا مهربا

شون  :  حنان ! صدفة جميلة أن نلتقي هنا !

حنان : سعيدة بلقائكم يا رفاق 

 شيري :هل اعتذرتِ عن لقائنا من أجل التسوق ايتها الوضيعة؟

جاكلين: لكننا قلنا لك اننا ذاهبون الى المول ايضا !!

حنان بإحراج : آسفة كنت قد ارتبطت مسبقا بموعد مع عائلتي 

و نظرت الى كل من سحر و أميرة

التقمتها عينا دانيال بخبث تتفحصانها من أعلى رأسها إلى أسفل قدمها و قال بمكر : هل هذه الفاتنة معكم؟؟ 

أجابت بحقد مبطن: أجل ..هذه قريبتي أميرة.

البنات بتعجب : حقا !! لا تشبهكم أبدا !!

اقتربت الشلة لتسلم عليها

لم تفهم أميرة أي كلمة منهم لكن وصلتها نظرات دانيال القذ"رة

فقالت حنان : أميرة دول صحابي سلمي عليهم 

سلمت على الفتاتين اللتين احتضنتاها بينما ابتعدت خطوة للخلف حين اقترب منها  شون و دانيال يبسطان يديهما لإحتضانها

 مبسلمش على حد يا حنان يا ريت تبلغي اصحابك بكدة 

قالتها أميرة بحدة 

اقتربت حنان منها وهمست بإحراج : ايه الموقف البايخ اللي حطتيني  فيه قدام اصحابي ده !!

-حطيتك فموقف  بايخ لإني رفضت أحضن راجل؟

حنان بغضب:  انتي ف كندا  مش ف مصر ! ايه التخلف ده هوما هياكلوكي مثلا ؟؟ 

أميرة بحدة: ربنا موجود ف كل مكان مش ف مصر بس و ده اسمه ديني مش تخلف يا حنان لو عايزاهم يحضنوكي انتي براحتك انا لاا

كانت شلتها تتسائل عما يدور بين الفتاتين فهم لا يفهمون شيئا من لغتهم 

فتدخلت سحر اخت حنان و بنت خالة أميرة لفض المشكل:  آسفة يا جماعة أميرة لا تسلم على الرجال .

ثم نظرت إلى أميرة لإنقاذها من هذا الموقف فنظرات حنان لها كانت تحرقها بسبب هذا الموقف السخيف

- يالا يا أميرة اوريكي محل المستحضرات معاد درسي ابتدا مش هاقدر ادخل معاكي .

انصرفت أميرة و سحر  مسرعتين من امامهما و انعطفتا على اول محل  على يسار الشلة 

 توقفت  أميرة قائلة : طب روحي انتي هأدخل المحل اللي هناك ده الاول لفت نظري شال لونه حلو و بعدين   ارجع اشتري كريم ترطيب

سحر : اللي تشوفيه يا أميرة ...هتلاقي محل الكريمات بعديه بمحلين و تلفي على يمينك ...خلي بالك من نفسك 

رجعت سحر من حيث أتت و ما أن كادت تصل حيث كانوا يقفون  حتى سمعت حنان تعتذر لهم

حنان : آسفة جدا على هذا الموقف المحرج أميرة ليست متفتحة مثلنا لقد وصلت للتو من البلد.

مرت امامها و هي تنظر إليها بنظرة غريية و الى رفقتها بإحتقار


في سيارة حنان 

فاتن : الله ! انتي جيتي لوحدك اومال فين أميرة مش كانت معاكي ؟

حنان بحدة - لا مكانتش معايا 

فاتن بتعجب - اومال راحت فين دي متعرفش حد هنا ! 

حنان بعصبية- مش عارفة و مش عايزة اعرف !! 😤

فاتن : مالك ايه اللي حصل تاني ؟؟

- إسألي بنت اختك الغبية عملت ايه ؟؟ خلتني ف نص هدومي قدام صحابي !

- ليه ؟؟؟ 

- جايين يسلموا عليها عادي لما عرفوا انها معاي قامت رجعت لورا و قالتلي بكل وقا'حة قوليلهم مبسلمش على حد .. لما كنت هموت مكاني....يعني هي متربية احسن مني مثلا !! تخيلي بتقولي قدامهم لو عايزة تحضنيهم انتي براحتك انا لا

- ملوش لزوم افورتك دي يا حنان أميرة مش متعودة على العادات هنا دي كل الحكاية .

- اعملي حسابك دي آخر مرة تطلبي مني اطلع معاها لمكان يا ماما فاهمة !! 

- ماشي ... طب استني أتصل بيها اشوفها فين عشان ترجع معانا

- مش مستنية حد و ان شاء الله عنها ما رجعت !! 😡


انطلقت بسيارتها و الغضب يتآكلها من الداخل و يتدافع من عينها و هي تتوعد في سرها لتلك التي وضعتها في موقف مخز امام نفسها قبل اصدقائها 

- بقى عاملة لي فيها الخضرة الشريفة و انا تربية الشوارع مش كدة؟؟  حاضر يا أميرة ان ما وريتك !!


رجعت الى المنزل بعد عناء طويل فقد كادت تيأس الى أن اهتدت الى طريقة الترجمة عبر تطبيق جوجل حتى تجد طريقها الى المنزل ثانية فصارت تسجل اصوات الناس الذين تسألهم و تقرأ  ترجمة ما قالوه بالعربية .

نظرت فاتن الى الساعة التي كانت تشير الى السادسة :  ما لسة بدري!

أميرة بحرج : ما عرفتش ارجع البيت المول بعيد اوي و احنا رحنا بالعربية من طريق مختصر عشان ك....

فاتن بملل : خلاص خلاص ..عموما احنا اتغدينا من زمان شوفي في المطبخ هتلاقي سندويش سايباه في المايكرويف

أميرة بتحفظ: لا مش جعانة يا خالتي  أكلت برة 


دخلت الى غرفة سحر و هي تقول في نفسها 

- انا لازم الاقي شغل ف أقرب وقت عشان انقل لشقة إيجار بس اول حاجة لازم اعملها  اتعلم الفرنساوي الز'فت ده

اوووف يا ريتني كنت اخذته في المدرسة بدل الإنجليزي كان زماني على الأقل ارتحت من المرمطة مع تطبيق الترجمة.


امسكت بطنها التي تتضور جوعا و قالت بضيق 

- و بعدين بقى ! كان لازم يعني تعملي فيها عندك كرامة و ترفضي السندويش! يالا ... هي أصلا من الاول كانت باينة كدة معاكي قلنا ايه يا أميرة ؟؟! الصبر مفتاح الفرج .


في وقت متأخر من الليل 

- سحر ...بت يا سحر!

سحر بنوم: اممممم

أميرة- ما تقومي تكلميني زي الناس  بقى ايه المأمأة دي !!

- يووووه فيه ايه يا أميرة عايزة أنام بقى !

- جعانة 

- و انا مال أمي ؟؟ ما تروحي تعملي لنفسك سندويش ولا تاكلي فاكهة !

- عايزة امك تعلقني على حيطة المطبخ ! مش هأطلع لو قابلت امك او حنان هتبقى مشكلة 

- ماهو الحق عليكي ..انتي اللي رفضتي تتعشي معانا !

- انتي ما شفتيش نظرات اختك حنان ليا يعني ! 

اعتدلت سحر في جلستها : و انتي مالك بيها ما انتي عارفاها 

- ايوة عارفة ...مش بتطيقني من لما كنا ف ثانوي

سحر بفضول : اه صحيح انتي عمرك ما قلتيلي عن السبب !!

- ملوش لزوم الكلام ده دلوقت احنا كبرنا و الموضوع عدى عليه تسع سنين

سحر بتذكر: اه فاكرة.... علاقتكم بدأت تتوتر قبل ما نسافر على هنا بسنتين!! و لما بابا جاله عقد العمل اللي كان مستنيه كانت فرحانة اوي انها أخيرا هتبعد عنك

أميرة بضحك :و من حظها  قمت انا لحقتها على هنا 🙄😂

سحر بإصرار:  طب ايه رأيك مش متحركة من هنا الا لما تقوليلي موضوع ايه ده ...يا اما تقضي الليلة على صوت سمفونية مصارينك اللي بتتخانق دي 

أميرة بضحك: يخربيتك طول عمرك استغلالية و وا'طية ... يا ستي ده موضوع تافه مش مستاهل اصلا يتحكى فيه 


جلست سحر بإهتمام و هي تقول 

-  و ماله...بأموت في المواضيع التافهة 😁

- انا كنت في اول سنة ليا ف ثانوي و اختك كانت في ثاني سنة 

سحر بتركيز  شديد- هاااااا !!! 

- يا ستي اختك كانت بتكرش على واحد في  سنة ثالثة اسمه حازم انتقل جديد للمنطقة   بس هو من لما وصل للمدرسة حطني في دماغه و مكنش عاطيها وش أبدا ...حاولت كثير إنها  تلفت نظره ليها بس هو كان بيحبني انا و مطنشها على طول و اللي كان حارق دمها اكثر  أنه كان بيجري ورايا ف كل حتة بس انا ولا كنت معبراه 

سحر بمزاح - يا جامد انت يا ثقيل  !!

اكملت أميرة بضحك:  حتى اني مرة هزقته قدام زمايلنا كلهم و هي  كانت معاهم راحت بعثاله صاحبتها قالتله : عجبك كدة ؟؟  سايب اللي شارياك و بتحبك بجد و بتجري ورا وحدة بايعاك و ماسحة بكرامتك بلاط المدرسة كلها ؟؟تخيلي كان رده ايه ؟؟ 

سحر بفضول مميت:  اييييه ؟؟؟

- قالها على قلبي زي العسل  .. و روحي قولي لصحبتك اللي باعثاك  الكلام ده بالحرف الواحد : كرامتي فداها ...و لو خيروني  بين ماسة غالية فوق في أعلى برج و بين حتة ازاز مرمية عالأرض أكيد هأختار الماسة ...صحيح هأتعب اوي و اتمرمط على ما اوصلها بس هأكون متأكد اني اول واحد قدر يوصل ليها ...مش زي حتة الازاز اللي كل الناس بتدوس عليها و منهم اللي يرميها برجله بعيد  عشان ما تعورش حد تاني

شهقت سحر بشدة - اووووف دي اقسى كلمات ممكن تتقال لبنت !! طب ليه قالها كدة ؟؟

- لإنه كان عارف انها كانت مصاحبة اثنين قبل ما هو ينتقل على مدرستنا واحد منهم فؤاد اللي بقى صاحبه الانتيم .

- هاااا كملي

- بس ...و من وقتها و هي بقت بتحقد عليا بشدة 

- طب و حازم ؟! حصل ايه ف موضوعه معاكي؟؟ 

خبطتها بالمخدة بمزاح قائلة : يعني هنقضيها رغي طول الليل مش ناوية توفي بوعدك يا حق'يرة و تجيبيلي سندويش اسكت العصافير اللي جوة دي !!

- حاضر حاضر...بس اول ما ارجع هتحكيلي حصل ايه مع حازم

 أميرة بضحك: ماشي يالا انجري ...

خرجت سحر متوجهة نحو المطبخ حين استوقفها صوت آت من غرفة اختها لم تكن لتعيره اهتماما لو لم تسمع من بين همسات اختها اسم أميرة فإقتربت ببطء و وضعت اذنها على الباب حتى بلغ مسمعها حديث اختها المنفرد مع دانيال

كانت حنان تحدث دانيال مكالمة فيديو و تضع مكبر الصوت

- أميرة أميرة !!! ما بالك يا دانيال ؟  منذ بداية المكالمة ليس لك أي حديث سوى أميرة ! ماذا حدث لك يا رجل انها مجرد فتاة قروية خرقاء!

قال دانيال بتمعن في كل حرف على حدة : أ م ي ر ة...بحثت عن معناه بالفرنسية .. princesse هي حقا تشبه الأميرات  ! ملامحها العربية فاتنة للغاية دون أي تبرج  منها أو عناء ....أشعر منذ الصباح  أني  منتشي من سحر تلك العيون السوداء و الرموش الكثيفة ! و ذلك الشعر الاسود الحريري حتى أقوى المخدرات لم تفعل بي ما فعلته عيناها يا حنان 

حنان بغيرة واضحة: ليس لهذه الدرجة يا دانيال !؟

دانيال برغبة: بل و اكثر ..

 حنان : بالمناسبة جمالها عادي جدا 

- عادي !!! ربما أنت ترينه عاديا لأنك فتاة ! أما انا فأراه أخاذا  كلما تذكرت ملامحها أشعر كأن الهواء قد انسحب كليا من حولي ... اسمعي يا حنان...انا اريد هذه الفتاة بشدة و بأي ثمن 

- دانيال ...أميرة ليست مثل اي فتاة تعرفها  هنا ..انها محافظة و عنيدة كما أنها لا تزال عذراء 

 دانيال : اممم فرس عربية  أصيلة إذن  !  اعشق هذا النوع من النساء  اكثر ! يثيرني تمرده و عصيانه الى حد الجنون ... انا اكثر شخص يهوى ترويض الجياد البرية الجامحة  .

حنان بحقد : حسنا ماذا تريد ؟؟

- تدبرين لنا لقاءا في اقرب فرصة يا حنان و لك مكافأة  جميلة

- حسنا سأحاول لكن لن أعدك بشيء .

- ستفعلين ...أنتظركِ على أحر من الجمر 


 سمعتها سحر فشهقت بصدمة كبتتها خوفا من أن تسمعها

انصرفت الى المطبخ بخفة

ثم عادت بعد قليل الى الغرفة و وجهها يحمل شحوب الاموات

- يا ساتر يا رب !! مال وشك اتخطف كدة شفتي عفريت في المطبخ !!

- لا .....شفت .... فاار 

أميرة بمزاح - معقولة  كمان كندا فيها فيران !! 

- طب كلي و اتخمدي بقى !!

- الله !! و ايه حصل لإصرارك قبل شوية !!

- تعبت عايزة أنام يا أميرة تصبحي على خير

انقلبت في فراشها للجهة الاخرى و بقيت تفكر فيما سمعت ! الى أي مدى يمكن لأختها أن تكون لئيمة !!

بقلمي آلاء إسماعيل البشري 

يتبع

بارت 3 🔥

في الصباح  غادرت سحر الى مدرستها  و بالها مشغول بما سمعت !!

كانت فاتن تضع الأطباق فوق الطاولة حين خرجت أميرة من الغرفة

- صباح الخير يا خالتي عنك انتي انا هاحط الفطار

- هو انا هأغلب في حط صحنين جبنة و بيض ؟ مش انا اللي حضرتهم ؟؟يبقى عادي لما احطهم 😒

أميرة بإحراج : انا صاحية من بدري على فكرة صليت و قعدت اقرأ قرآن ..كنت عايزة اقوم اساعدك  لما سمعتك في المطبخ بس لما سمعت عمي صالح معاكي قلت بلاش اتطفل عليكو

- صالح اصلا شرب كوباية لبن و دخل يرتاح على ما الفطار يجهز يعني مكانش معاي 😏

- احم مكنتش اعرف و الا مكنتش سبتك لوحدك يعني .

فاتن بجمود - عادي ...اقعدي .


في تلك اللحظة خرج صالح من غرفته و جلس معهم 

جلست أميرة بإحراج و لم تستطع أن تضع يدها على أي شيء  في وجوده فهو لا يطيقها بسبب شبهها الكبير لوالدها 


خرجت حنان  من غرفتها و توجهت نحوهم 

- صباح الخير 

فاتن بحب - صباح النور يا بنتي تعالي تفطري لسة كنت جايبالك الفطار و جاية اصحيكي

 جلست الى الطاولة و هي تنظر الى أميرة

- لا انا صحيت عشان كنت محتاجة أميرة في موضوع .

 بعد لحظات  قام والدها : طب انا داخل أنام مش عايز صوت يا فاتن !

- حاضر نوم الهناء.

اميرة بلجلجة : عايزاني انا ف موضوع ؟؟

- ايوة ..لو مش مشغولة تعالي اوضتي 

أميرة بدهشة : لا مش مشغولة اتفضلي !

دخلت أميرة ف اغلقت حنان  الباب و هي تخفي ابتسامة شر ثم اردفت

- أنا كنت عايزة اعتذر عن اللي حصل  امبارح .

تعجبت  أميرة و تمتمت بخفوت : تعتذري ؟؟ 

- أيوة ...انا عارفة انك مش متعودة على الحركات دي ...هوما صحابي انا و أنا متعودة عليهم بس انتي ما تعرفيش طباع البلد أكيد  لو كنت مكانك كنت اتضايق لما ألاقي واحد جاي يحضنني بالشكل ده !

نظرت إليها أميرة بغموض تحاول الاستفسار جراء التغيير المفاجيء .

اردفت حنان بمكر متصنعة البراءة: عموما انا فهمتهم الوضع بعد ما انتي مشيتي و هوما اصلا اوبن مايند يعني فهموا وجهة نظرك.. و عشان  اثبتلك حسن نيتي في الاعتذار أنا لقيتلك شغل .


نظرت أميرة بتعجب ممتزج بفرحة : بجد !! فين ؟؟

حنان بخبث - صاحب الجيم اللي متعودة اروح عليه صديقي و لما قلت قدامه من كام يوم ان قريبتي بتدور على شغل و عندها شهادة محاسبة قالي ان صاحبه عنده شركة كبيرة و محتاج حد يمسك حساباتها بدل  المحاسب اللي طلع عالمعاش و رجع بلده

أميرة بحماس : ها و بعدين ؟؟ 

-اتصلت بيه  امبارح و اداني رقمه و انا ما كذبتش خبر و قمت  كلمته في التلفون و اخذت معاد معاه النهاردة 

- بجد ؟؟ هنروح له الشركة النهاردة يعني ؟؟

 نظرت إليها متصنعة الطيبة

- لا مش بالضبط 

أميرة : مش فاهمة !!

حنان: من حظنا أنه النهاردة مش في الشركة عنده مؤتمر عشان صفقة هامة مع شركة اجنبية و لما قلتله ان الموضوع مستعجل قالي قابلوني الساعة واحدة  في الاوتيل اللي هينعقد فيه المؤتمر هيكون عنده نص ساعة فاضية قبل الافتتاح .


تحمست أميرة كثيرا لدرجة أنها لم تلتمس نظرات الخبث التي كانت تقطر بها نبراتها و عيناها

نظرت إليها بحماس كبير : طب و الاوتيل ده فين؟؟

- بعيد عن هنا ساعتين ونص ...

- بس كدة مش هنلحق !!

اجابتها بدهاء : هنروح بعربيتي انا اعرف طرق مختصرة  يعني أكيد مش هناخذ في الطريق اكثر من ساعتين 

أميرة : طب انا رايحة البس بسرعة 

حنان بإبتسامة مزيفة : مش محتاجة اوصيكي هتلبسي ايه دي مقابلة عمل محتاجين تكوني آخر شياكة و تحطي شوية ميكب لإن المظهر هنا في الشركات دي هو كل حاجة 


خرجت من غرفتها متلهفة فخرجت خلفها تنظر الى طيفها بشر 

اقتربت والدتها : سبحان مغير الاحوال! شايفاكم بقيتو سمن على عسل ايه اللي حصل ؟؟

- ولا حاجة ..اعتذرتلها عن اللي حصل امبارح و كدليل على حسن نيتي لقيت لها وظيفة 

تهلل وجه فاتن : بجد ! يا ريت اهو اخلص منها حاسة انها كابسة على نفسي مش طايقة اتحملها  اسبوعين ورا بعض هاتحملها ازاي ست اشهر !! 

-  هترتاحي قريب يا ماما


دخلت تتجهز للخروج و هي تهمس بشر : بعد اللي هيحصل معاكي النهاردة مش هتلاقي حتى شغلانة نادلة في بار يا ست الخضرة الشريفة يا بتاعت الشهادات .

امسكت هاتفها و اتصلت به 

- الو دانيال ..لقد تم الأمر وافنا الى فندق النجمة الزرقاء  و احجز غرفة ، سنكون هناك على الساعة الواحدة و سأعلمك بالتفاصيل عبر رسالة نصية ما أن نصل .


وصلت سحر البيت بعد نص ساعة من خروج حنان و أميرة 

سحر: ماما انا جيت 

فاتن: كويس انك جيتي بدري ...يالا غيري هدومك و تعالي ساعديني احط السفرة عشان اصحي ابوكي يتغدى 

سحر:  اومال أميرة راحت فين

فاتن: راحت مع حنان بتقول لاقتلها شغل

سحر بتوجس : شغل ايه ده اللي هتلاقيه لها حنان ؟

فاتن: و أنا ايش عرفني حنان قالت انها تعرف واحد صاحب شركة محتاج محاسب اخذتها تعرفها بيه.

سحر بشك: مش عارفة الشركة دي فين؟؟

فاتن: لا ما اعتقدش رايحين الشركة أنا سمعتهم بيتكلمو عن مقابلة في أوتيل النجمة الزرقاء 

شهقت سحر من الصدمة : أوتيل ؟؟ 

فاتن بشك: و مالك اتخضيتي كدة ؟؟ 

سحر بتفكير : لا و لا حاجة أصلها كانت هتقابل واحد صاحب مطعم  عشان اعلان وظيفة و كانت واعداني تروح معاي الدرس النهاردة لان المطعم ده قريب من محل الدرس عشان كدة استغربت لما راحت من غير ما تبلغني !

فاتن بدهشة : بس انتي معندكيش درس النهاردة!! 

سحر بمقاطعة: هو انا ماقلتلكيش !! أصل المستر زودلنا عدد الحصص عشان الامتحانات قربت ..اومال انا راجعة بدري ليه ؟

انا هروح اجهز نفسي بسرعة ...و .اه ما تنسيش عايزة 80 دولار لزوم الدرس و المواصلات يعني  .

فاتن بإستسلام : ماشي ..اما نشوف اخرتها ايه معاكي .


دخلت سحر  جهزت نفسها ثم اخذت حقيبتها و خرجت مسرعة كانت والدتها تهم بالدخول الى المطبخ

- طب مش هتاكلي حاجة يا سحر ؟

سحر : لا يا ماما أما ارجع و هأبقى اكل حاجة خفيفة في الطريق  

ما إن دخلت فاتن حتى تسللت سحر مسرعة الى غرفة حنان

اخذت شيئا من درج التسريحة و غادرت مسرعة قبل أن تراها والدتها 


عند حنان و أميرة 

أميرة: بس المكان بعيد اوي يا حنان !! مش قلتي ان الشركة في بلدتكم ؟!مش فاهمة ليه  المؤتمر  ده ما اتعملش في فندق من عندكم ؟؟

حنان بكذب: يا عب'يطة الفنادق بتاعتنا كلها مش قد المقام دي شركة كبيرة و لازم تقديم صفقاتها يكون على أعلى مستوى عشان كدة اختاروا النجمة الزرقاء ..لأنه هاي كلاس و 4 نجوم ...اهو وصلنا يا ستي 

ترجلتا من السيارة و اعطت حنان المفاتيح الى الموظف المكلف بالركن و اعطاها بطاقة كانت تهم بالدخول حين رن هاتفها 

نظرت الى الرقم فكان دانيال 


نظرت الى أميرة و قالت بتصنع البراءة :

  اهو بيتصل ادخلي انتي  اقعدي في اللوبي و انا جاية وراكي 

توجهت أميرة نحو ردهة الفندق الفاخرة و جلست على إحدى الأرائك الفخمة هناك و بقيت تنظر إل المكان بإنبهار بإنتظار حنان و فجأة رن هاتفها و كانت سحر


حنان بتوتر: أين أنت لقد وصلنا للتو !

دانيال: سأكون هناك بعد نصف ساعة على الاكثر الطريق مزدحم بسبب حادث .

حنان: حسنا سننتظرك أين الأمانة التي اتفقنا عليها ؟

دانيال : سيعطيها لك احد يدعى فيليب انت تعلمين ما الذي عليك فعله 

حنان : حسنا


أمسكت أميرة هاتفها فوجدت سحر المتصلة 

أميرة: سحر ازيك يا قلبي ؟ 

سحر بخوف: أميرة انتي فين ؟!

أميرة بتعجب: انا مع حنان مستنيين واحد صاحب شركة ع

سحر بمقاطعة: وصلتو ولا لسه ؟؟

أميرة بشك : ايوة وصلنا من شوية و انا في اللوبي مستنية حنان بس انتي مالك صوتك مرعوب كدة ليه ؟؟

سحر : مفيش حاجة يالا باي ...

عادت حنان بعد أن استعادت مفاتيح سيارتها و سألت موظف الإستقبال : هناك حجز بإسم السيد دانيال ستيفنز من فضلك رقم كم ؟

الموظف : الجناح C14 

همست حنان بغل : بقى كدة يا دانيال ؟ و كمان حاجزلها جناح بحاله ؟ ده ولا كأنها ليلة دخلتها ! 


ذهبت نحو أميرة 

أميرة : ها  قالك ايه ؟

حنان : مش هيتأخر كلها نص ساعة بالكثير و يوصل طلب منا نستناه في الجناح بتاعه

أميرة بتوتر: جناح ايه ده ؟ و ما نتقابلش هنا ليه ؟؟

حنان بكذب: انتي ناسية هو مين ؟؟ ده مدير شركة  كبيرة اوي و معروف في البلد و الصحافة مش بتعتقه هتبقى شوشرة كبيرة لو حد من الصحفيين اللي هيحضروا المؤتمر شافه هنا معانا يعني مش هنقدر نتكلم كلمتين مع بعض احنا هنشرب حاجة بعدين نطلع.

أميرة بإستسلام : أمري لله .


جيه موظف من بتوع الاوتيل و حطلهم صينية عصير 

نظرت اميرة الى حنان بتعجب: انتي اللي طلبتي عصير ؟؟ 

حنان : لا ده على حساب الاوتيل .. الفنادق الفخمة كلها كدة 


كانت أميرة طول الطريق تستغرب المعاملة اللطيفة من حنان و التي لم تتعود عليها أبدا ..لكنها لم تلق بالا و حمدت الله على تغيرها و مساعدتها لها .

كانت تهم بأن تشرب فاوقفتها حنان 

حنان بتصنع الدهشة:الله ايه ده يا أميرة!  الماسكارا كله سايح تحت عينيكي بقيتي شبه الباندا ! 

أميرة : بجد مخذتش بالي !

حنان : بقولك ايه المظهر في الوظيفة دي أهم حاجة 

ادخلي الحمام بسرعة ضبطي الميكب بتاعك مش عايزين الراجل ياخذ فكرة وحشة من اول يوم .

أميرة بإرتباك : أنا اصلا مش متعودة احط ميكب انتي اللي اصريتي عليه

حنان : مفيش مشكلة روحي ضبطيه بسرعة يالااااا 


غادرت أميرة تبحث عن حمام النساء و في تلك اللحظة تذكرت حنان كيف انها فتحت شباك السيارة متعمدة حتى يدخل الهواء البارد عينيها و يتسببلها بالدموع 

اخرجت من جيبها اقراصا و هي تتذكر

فلاش 

اقفلت حنان الخط مع دانيال و كانت تهم بالدخول الى الاستقبال حين اوقفها احد الخدم : آنسة حنان أليس كذلك ؟

حنان : نعم ! تفضل ؟

فيليب : ادعى فيليب تفضلي ترك لك دانيال هذه الأمانة .. قرص واحد في الكأس كفيل بجعلها تغيب عن هذا العالم ليوم كامل مفعوله يبدأ بعد ربع ساعة من تناوله عليك أن تكوني حذرة ستأخذينها إلى الجناح قبل أن يظهر مفعول الحبوب مفهوم ؟؟

حنان : مفهوم .

باك 

حنان و هي تضع قرصين في كأس العصير و تهمس بحقد: دايما عاملالي فيها  الشريفة النظيفة و مع كدة كل الناس بتموت عليكي مش فاهمة على ايه ؟؟ فيكي ايه مميز عننا مش عارفة !! بس صدقيني من النهاردة هتتكسر مناخيرك اللي طالعة بيها في السماء دي .

وصلت أميرة و كانت حنان  قد انتهت من تحريك القرصين و عادت مكانها بهدوء 

حنان : شفتي بقيتي حلوة ازاي ؟ يالا اشربي العصير عشان نطلع معاد الراجل قرب .

امسكت حنان كأسها و شربت ثم اخذت أميرة كأسها و قد كانت فعلا تشعر بالعطش و جف حلقها من شدة التوتر و كذا الرياح طيلة الطريق.

انتهت اميرة من الكأس تحت أنظار حنان المبتسمة بمكر و هي تشرب عصيرها و كانت الاثنتان ترتشفان عصيرهما تحت انظار شخص آخر مختبيء غير بعيد عنهم 

فجأة حدث شيء غير متوقع !!


سرعان ما سمعت حنان  احدهم ينادي عبر مكبر الصوت 

عن سيارة تغلق مدخل الفندق و تسببت في فوضى و زاد تعجبها حين ذكر نوع السيارة و رقمها و كانت سيارتها هي !

قامت مسرعة و قالت لأميرة: دي عربيتي !! بس ازاي ؟؟

اقعدي هنا مش هأتأخر اشوف ايه الحكاية و ارجع 


خرجت حنان و بقيت أميرة تجلس هناك بتوجس تنظر هنا و هناك و فجأة بدأ تشعر بثقل في رأسها و عيناها تزيغان تدريجيا و في الوقت الذي اوشكت أن تضع فيه رأسها على

الاريكة أمسك احدهم بيدها و خرج مسرعا من احد الأبواب 

الخلفية و هو باب خاص بالخدم فقالت وهي تترنح :

انت مين و رايحين فين كدة .. ضحكت قليلا و كأنها تتذكر شيئا ثم قالت و هي تغمض عيناها بضحك غريب : طب بلاش انت ...انا مين ؟؟😂

- هسسس هنتكلم بعدين خلينا نطلع من هنا الأول...

يتبع بقلمي آلاء إسماعيل البشري 

الأميرة و المغترب

بارت 4 🔥🔥🔥

استيقظت فاطمة أم أميرة  مفزوعة من نومها: اعوذ بالله من الشيطان الرجيم خير اللهم اجعله خير يا رب !!

استيقظ رجب على فزعتها : بسم الله الرحمن الرحيم !؛ مالك يا ولية فيه ايه ؟؟ 

فاطمة برعب : كابوس مرعب يا أبو أميرة ...حاسة إن قلبي هيقف من الخضة !! شفت أميرة بتجري وسط غابة و ذيابة بتجري وراها و بتحاول تنهش في لحمها و قصادها اثنين كلهم سواد مقدرتش اميز هوما مين بس  كانوا  بيبصوا عليها من بعيد و صوت ضحكاتهم مالي المكان  😱


رجب و هو يأخذ زجاجة مياه و يناولها إياها : يا ساتر يا رب استعيذي بالله من الشيطان الرجيم اومال .. ده كابوس بس  خذي اشربي شوية مية تهديكي

فاطمة بتوتر شديد و هي تبلع الماء بصعوبة : قلبي واكلني اوي عالبت يا رجب 😓

رجب: مش انتي بتتطمني عليها كل يوم ؟! ايه لازمتها الخوف ده كله !! ماهي قالتلك انها كويسة

فاطمة :  حاسة انها مخبية عني حاجات كثير..قلبي بيقول كدة 😣

رجب:  ادعيلها انتي بس ...دعاء الأم بيغير القدر يا فاطمة 

فاطمة بخوف:  يا رب تحميها و تسخر لها ولاد الحلال و تجعلها مع كل خطوة سلامة  قاااادر ياا كرييييم 

رجب : آمين يا رب...يالا نامي الوقت متأخر. 


خرجت حنان تسأل عند موظف الإستقبال فقال ان سيارتها مركونة في مدخل الفندق بشكل أثار فوضى عارمة لكنها اقسمت بأنها اعطت المفتاح للعامل المكلف بالركن و استعادت مفتاحها منهم بعد ركنها في المرآب ! 


خرجت لتبعد سيارتها و تزيل الفوضى التي تسببت بها و تدفع تعويضا و هي تتذمر و ما أن انتهت حتى  عادت مسرعة و هي تلتفت يمينا و يسارا: راحت فين دي كمان !! أكيد مفعول الحبوب ابتدى من شوية ..افففف ايه الحظ الز'فت ده  ادور عليها فين دلوقت ؟؟ 

دخلت حمام السيدات فلم تجد شيئا خرجت مسرعة تفتش في باقي اركان الردهة و في هذه الآثناء وصل دانيال

دانيال : حنان ؟ ماذا تفعلين هنا ؟ يفترض أن تكونا في الجناح الآن !

حنان بتذمر: حدثت مشكلة فخرجت لحلها و حين عدت لم أجدها ...و من المفترض أن تكون الحبوب قد اعطت مفعولها الآن .

دانيال : تعالي لنصعد إلى الجناح ..من الممكن أن يكون رجلي قد اهتم بالأمر و اوصلها حين لاحظ انشغالك .

حنان : ممكن ..هيا بنا .


انطلقا الى الاعلى و كم كانت دهشنه كبيرة حين وجد الجناح فارغا !!

دانيال بغضب : أين ذهبت !! 

نظرت حنان الى الجناح و قد كان مهيئا و كأنه سيستقبل عروسا في يوم زفافها : ماكولات بحرية ، مشاوي ،حلويات مكسرات ، افخر انواع النبيذ .... كانت الطاولة مزينة بكل شيء من كل الاصناف و الالوان .

حنان بغيرة: لماذا كل هذا !! لا اعتقدها تستحق كل هذا 

دانيال : برأيي انها تستحق أكثر من هذا ...لكنك اربكتني و حددتي معادا في وقت قصير لهذا لم يتسن لي الوقت الكاف

قالها دانيال و هو يتصل بفيليب غافلا عن تلك الحاقدة التي تتآكلها الغيرة 


دانيال : فيليب ألم تر الفتاة التي كانت مع حنان ؟! 

فيليب: سيدي مهمتي كانت تقتصر على تسليمها الاقراص فحسب لم تعطني تعليمات تخص مراقبتها

دانيال بغضب : لكن حنان خرجت كان من المفترض أن تشغل عقلك أيها الأحمق ؛!! عموما  لا يمكنها إن تبتعد كثيرا خصوصا مع هذا الدواء ستثير الانتباه لذا عليك أن تنتشر مع رجالك في كل الفندق اريدها في جناحي خلال ربع ساعة

فيليب بخوف : مفهوم .


اقفل الخط و الشرار يتطاير من عينيه و نظر الى حنان بغضب: لم تستطيعي أن تراقبيها 5 دقائق فقط ؟؟ 

حنان : اخبرتك ما الذي حدث ! لماذا تلومني الآن !! 

دانيال :قد تناولت قرصا !  لو تتصلين بها فربما سترد عليك ليست مغيبة كفاية و تستطيع أن  تخبرك أين هي !!

حنان بخوف: هو... انا...الحقيقة .. لا أملك رقمها 

فيليب :قريبتك و لا تملكين رقمها .. هذا ماكان ينقصنا !!

حنان بتوتر واضح :و ما المشكلة ليس بيننا تواصل في العادة ! 

دانيال بشك : ما الأمر يا حنان ؟! أتخفين شيئا آخر !! تبدين متوترة اكثر من العادة !! 🤨🤔


حنان بتردد : لقد ...اعطيتها ....قرصين..

دانيال بجنون : ماذا ؟؟ أفقدتِ عقلك ؟؟انها مرتها الأولى ! ألا تعلمين مضاعفات الدواء و آثاره أيتها الغبية !! سيتدمر جهازها العصبي بالكامل ! أردت أن اقضي معها وقتا لطيفا و هي متفاعلة معي لم ارد قضاء وقتي مع مجنونة !!

حنان بتذمر : و لماذا تصرخ علي الآن ! من المفترض أن تفقدها عذريتها و انتهينا....  لماذا تريدها متفاعلة معك بينما تستطيع الحصول على أي فتاة اخرى بملء ارادتها ؟؟ 

دانيال: اريدها هي و ليس اي فتاة ..عموما دعينا  نجدها ثم سيكون لنا حساب آخر يا حنان 


في هذه اللحظة أتصل فيليب

دانيال بلهفة : ها اخبرني انكم في الطريق إلى هنا معها !

فيليب : للأسف ليس لها أي أثر .

دانيال : هل تحققتم من كاميرا المراقبة عند المدخل ؟

فيليب:  نعم تحققنا ...لكنها لم تخرج منذ أن دخلت الى الفندق مع حنان .

دانيال : حسنا استمروا في البحث .

ثم نظر الى حنان و قال بحدة

دانيال بغضب: ليس لها أي أثر ...أضعت عليّ الفرصة بغبائك

حنان  : لم يضع شيئا ...لا تقلق سأجد لك فرصة غيرها فهي غبية و سهلة الإقناع  .

دانيال:فرصة !!! الفتاة  تحت تأثير مخدر قوي ...من الممكن أن تصادف احدهم و سيكون من السهل اصطحابها الى اي مكان و هي في هذه الحالة !! انت تعلمين أن هذا المخدر محفز للرغبة الجن'سية و سيظهر هذا في تصرفاتها .... لقد كان شرطي الوحيد مقابل مكافئتك يا حنان هو الحصول عليها عذ"راء .

حنان بإرتباك : أعلم هذا ...

دانيال : لقد حجزت الجناح و جهزت كل شيء و الآن قد اختفت...تكبدت كل تلك الخسائر  هباءا

اقتربت منه و هي تفك ازرار قميصه بدلع قائلة: من قال هباءا ...أنا موجودة 

دانيال بتذمر : حنان ارجوكي ...لست في مزاج جيد لك تعلمين اننا اصدقاء

حنان و هي تعانقه بشغف : اصدقاء ؟ دانيال  نحن وحدنا لا أحد من رفقتنا يسمعك...لا داعي للتظاهر  فنحن على علاقة سرية منذ اربع سنوات  ... أحاول الظهور بمظهر الصديقة بناء على رغبتك فقط لكنك تعلم حقيقة شغفي بك .


تمتم في نفسه : شغفك بي أم بأموالي أيتها الإستغلالية 

 اكملت و هي تتحسس صدره بجرأة : كما أعلم انه لا يوجد امراة تستطيع أن تثير جنونك مثلي ..هيا اعترف

دانيال : اممم حسنا لن انكر أنك جيدة في هذا ...لكني كنت  برمجت نفسي على ان اقضي امسية مع قريبتك

حنان بحدة: لكنها ليست موجودة و انت قد حجزت الجناح فعلا و اعددت كل شيء 

دانيال بتفكير : اممم معك حق ... ادخلي غرفة تبديل الملابس ستجدين ثلاث قمصان نوم اختاري ما يعجبك انتظرك ..

دخلت مسرعة و هي تغمز له بدلع: بل ما يعجبك أنت ☺️😉


في سيارة أجرة كانت تستلقي أميرة المغيبة عن الوعي و هي ترتعش و تضحك بجنون الى جانبها سحر التي تمسك بيدها و هي تتذكر 

فلاش 

وصلت سحر الى الفندق و دخلت الى الجاراج الخاص به بحثت عن سيارة اختها اخرجت من حقيبتها نسخة المفتاح التي  اخذتها من غرفتها و اخرجتها 

غافلت موظفي الفندق و تركتها في منتصف الطريق و غادرت مسرعة منها

دخلت تتلصص ... تبحث عنهما خفية و هي تدعو الله ألا تكون قد تاخرت فعلا 

فجأة وقفت خلف احد الاعمدة و هي ترى اختها مع أميرة تشربان عصيرا ثم بعد لحظات غادرت حنان بعد أن سمعت نداء الأمن الداخلي للفندق 

كانت في تلك اللحظة تفكر كيف ستقنع أميرة ان تذهب معها قبل أن تعود حنان و كيف ستخبرها لانها ليست مقابلة عمل حقيقية و كيف تخبرها أن شقيقتها قد دبرتلها مكيدة لكن سرعان ما رأتها تترنح ففهمت سحر فورا انها قد تناولت شيئا ما 


اسرعت نحوها و اسندتها و اخرجتها عن طريق الباب الخلفي للخدم  بعد ان اتفقت مع سائق الأجرة الذي اوصلها أن ينتظرها هناك .

خرجت مسرعة و ركبت في السيارة بعد ان ادخلتها و طلبت منه ان يبتعد بسرعة .

باك 

سحر تمتمت بخفوت: الحمد لله اني لحقتها ...الحمد لله 

السائق و هو يسترق النظر إلى أميرة التي كانت في حالة يرثى لها : هل نعود من حيث اتينا يا آنسة ؟؟

سحر بتفكير و هي تطالع حالة قريبتها : لا اعلم 


السائق و هو كهل في الخمسينات من عمره : برأيي و حسب خبرتي المتواضعة يجب أن نأخذها الى اقرب مستشفى ...أعلم هذه الاعراض يا ابنتي هي تأثير نوع قوي من حبوب الهلوسة...حسبما أعتقد فهذه مرتها الاولى .

سحر بخوف : حسنا اذهب بنا الى اقرب مستشفى اذن !


في جناح الفندق

دخلت حنان مسرعة و هي تتفحص الملابس التي احضرها بإعجاب و فجأة وقعت عيناها على علبة حمراء صغيرة 

فتحتها بفضول فوجدت اسوارة ذهبية مرصعة بقطع الماس صغيرة قمة في الدقة و الروعة و الإتقان .

فتحت فمها و هي تطالعها بدهشة : واااااو !! دي تحفة فنية مش اسوارة!! ياترى....


قبل أن تكمل جملتها قاطعها دانيال الذي احتضنها من الخلف : كنت اعلم أن فضولك سيوصلك إليها ... هي ليست لك اعيديها مكانها 

حنان بطمع: لكن يا دانيال ...

دانيال بمقاطعة : سأشتري لك  هدية اخرى ...هذه لأميرتي حنان بغيرة واضحة : لكن انا اعجبتني هذه 😤


اقترب منها و هو يحتضنها بجرأة...و بينما اندمجت مع لمساته الجريئة استغل الموقف و استل الاسوارة من بين يديها قائلا بعبث : قلت لك هي ليست لك ...دانيال لا يحب أن يعيد كلامه مرتين 

اعادها الى علبتها و وضعها في رف عال و تركها تغير ثيابها بحنق .


وصلت سحر  الى قسم الحالات الاستعجالية 

الطبيب : ادخلوها فورا الى غرفة الكشف 

دخلت أميرة  برفقة الممرضتين و بقيت سحر تنتظرها بخوف 

بعد مدة خرج الطبيب: هل انت قريبتها ؟؟

سحر بخوف: نعم يا دكتور مابها ؟؟

- لقد تناولت جرعة كبيرة من مخدر قوي جدا لو كانت تأخرت عشر دقائق كانت ستفقد عقلها لحسن حظها أنك وصلت بها في الوقت المناسب  لقد اجرينا لها غسيل معدة و اخرجنا كمية المخدر التي لم تتحلل في دمها بعد  كما أننا حقناها بدواء يعدل مفعول المخدر  ..ستكون بخير لكنها لن تفيق قبل ساعتين .

سحر بخوف : شكرا لك يا دكتور ...

اتصلت بسائق الأجرة الذي اعطاها رقمه و بقي ينتظرها في الخارج 

- هل يمكنني أن اطلب منك طلبا يا سيدي 

- تفضلي ؟ كيف اخدمك

- مضطرة أن انتظرها ساعتين الى أن تفيق هل يمكنك الانتظار ؟؟

- بالطبع يا ابنتي

سحر بإحراج : لكن ليس عندي اكثر من خمسون دولار 

- ستكون كافية لا تقلقي يا ابنتي .

سحر بإمتنان: شكرا لك سيدي .

اقفلت الخط و تنهدت و هي تتذكر أمها لابد انها قلقة الآن.

قبل أن تخرج من شرودها اتصلت والدتها : اوووف أهي اتصلت هقولها ايه دلوقت !! 

- ايوة يا ماما 

فاتن: انتي فين بقالك اكثر من ساعتين غايبة كل ده ما خلصتيش الدرس ؟؟

سحر بتوتر : لا ماهو انا مع صحبتي و وعدتها بعد الدرس نطلع سوا نشتري هدية لوحدة صاحبتنا عشان عيد ميلادها

فاتن:  بلا عيد ميلاد بلا كلام فارغ يالا ترجعي بسرعة مش عايزة كثر كلام 

سحر بإرتباك :  بس احنا بعاد يا ماما ارجوكي المرة دي بس

فاتن بتذمر : و ابوكي اقوله ايه ؟ 

سحر : جرى ايه يا ماما هو كان جوزي ولا جوزك ؟ ما تقوليله اي حاجة تراضيه بيها...اقولك ؟!  قوليله راحت مع حنان و هيرجعو بعد الساعة 6 هو اصلا هيكون راح الشغل قبلها 

فاتن : امري لله أما نشوف اخرتها ....هشوف الثانية راحت فين هي و بنت خالتها يالا اقفلي .


اقفلت فاتن الخط و اتصلت بحنان التي كانت برفقة دانيال 

امسكت هاتفها ثم اومأت له بألا يتكلم 

- ايوة يا ماما 

- انتو فين يا حنان اتأخرتو يعني ؟

- اتأخرنا ازاي يا ماما  دي مقابلة عمل و الراجل مهم يعني مواعيده كثيرة ..عموما انا شوية و راجعة و أميرة قالت  بعد ما نخلص مقابلة هتلف على شوية محلات .

- يا سلام ؟؟ فاتحاها أوتيل انا !! ماشي اديني أميرة اكلمها


نظرت الى دانيال بخوف ثم قالت : أميرة مش معاي راحت تضبط الميكب بتاعها على ما الراجل يوصل 

- طب ما تتأخريش ابوكي هيسأل عليكي مش عايزة أكذب 

- مش عارفة يا ماما ...حسب الظروف 


اقفلت الخط و عادت الى حضن دانيال ثانية و هي تقول بدلال : حبيبي مضطرة الى الذهاب أمي ستقلق لو تأخرت أكثر من هذا .

دانيال : و ماذا ستقولين لها لو لم تعد قريبتك؟

- سأخترع أي كذبة لن تبالي أمي كثيرا بها لا تقلق 

دانيال : حسنا أنت ادرى ... 

اقتربت منه تقبله بشغف : قضينا وقتا ممتعا معا أليس كذلك عزيزي ؟؟

دانيال و هو يبادلها القبلات:أجل فعلنا ..و قد تجاوزت عن خطئك هذه المرة لكن عديني أن تجدي لي موعدا آخر معها

حنان و هي تغادر السرير تلف ملاءة حول جسدها : سأحاول


دخلت الى  الحمام و اخذت حماما سريعا 

كانت تهم بالخروج حين  دخل خلفها دانيال: انتهيت بهذه السرعة ؟؟ أتيت كي اساعدك في أخذ حمام  🙄😉

ابتعدت قليلا و هي تتدلل : يوما آخر.... قد  تأخرت بالفعل 

دانيال بخبث : حسنا أنت الخاسرة 


دخل لياخذ حماما بينما اسرعت هي الى غرفة تبديل الملابس و ارتدت ثيابها بسرعة ثم نظرت إلى باب الحمام تتأكد أنه لا يزال بالداخل 

اخذت العلبة بسرعة من الأعلى و اخرجت الاسوارة وضعتها في جيبها ثم اعادت العلبة مكانها و خرجت مسرعة من الجناح و غادرت الفندق .


في المستشفى 

عدى ساعتان و نصف و سحر لا تزال تنتظر و هي تفكر ماذا ستقول لها حين تصحو ... و ايضا ماذا ستقول لأمها حين تعودان معا !! 

أخيرا افاقت أميرة بصعوبة و هي تمسك رأسها الذي كان سينفجر من الصداع .

أميرة بألم: أنا فين ؟؟

سحر : الحمد لله على السلامة يا أميرة

نظرت أميرة حولها بتعجب حين رأت محلولا معلقا بيدها 

أميرة و هي تحاول أن تتذكر : انا فين و جيت هنا ازاي ؟؟

هزت سحر راسها  بتفكير ثم اهتدت بسرعة الى فكرة : بصي انتي في المستشفى حصلت معاكي حادثة بسيطة 

-انا ...انا كنت فين ... حادثة ايه ...انا مش فاكرة حاجة ؟؟ 

سحر بكذب: انا مش عارفة اللي حصل .. اللي أعرفه ان الاسعاف جابوكي على هنا و أتصلوا من تلفونك على آخر رقم كنتي متصلة بيه و طلع رقمي... اول ما قالولي انك هنا جيت لك على طول .

أميرة بضياع : بس ايه اللي حصل لي عشان تجيبني الإسعاف هنا !! انا كنت فين أصلا  ؟؟ ااااه يا دماغي !!

 كانت تحاول أن تتذكر و كلما حاولت اكثر زاد الصداع اكثر

سحر : بصي أهم حاجة انك كويسة  دلوقت حاولي ما تفكريش في حاجة  اوكي؟ يالا أنا طالعة اسأل الدكتور اذا تقدري تطلعي احسن ماما قلقانة علينا اوي 


خرجت من الغرفة و هي تتنهد بإرتياح : الحمد لله انها مش فاكرة حاجة ... انا لازم اكلم حنان قبل ما نوصل البيت

اخذت هاتفها و اتصلت 

سحر: ألو حنان 

حنان : ايوة يا سحر خير ؟!

- هي أميرة مش كانت طالعة معاكي ؟؟ 

حنان بإرتباك : هااا...ايوة ليه ؟؟ 

سحر: مفيش وقت الكلام أميرة معاي لو رجعتي البيت قبلنا قولي لماما اني اتصلت بيها و اتقابلنا سوا و هنرجع البيت مع بعض .

- اتقابلتو فين مش فاهمة!!

سحر : مش مهم ... المهم انها معايا و حاولي تهدي ماما على ما نوصل البيت.

حنان بتوتر: بس انا مش فاهمة انتو فين و اتقابلتو ازاي  يا سحر؟؟ 

سحر بغضب : احنا في المستشفى يا حنان ...بنت خالتك كانت هتموت لولا ستر ربنا و معنديش وقت للكلام...المهم اعملي اللي قلتلك عليه مش عايزة ماما تقلق من تأخيرنا .

حنان بخوف: حاضر .


بعد فترة وصلت حنان الى المنزل 

دخلت لتغير ملابسها و اخفت الاسوارة بين ملابسها و خرجت لتجد والدتها تحضر العشاء في المطبخ 

حنان : مساء الخير يا ماما 

فاتن : مساء النور ...يعني جاية لوحدك !! اومال أميرة فين

- ما انا قلتلك انها راحت تشتري شوية حاجات و راجعة ورايا ؟

- طب و الراجل اللي قابلتوه وافق يشغلها ؟؟

حنان بكذب : قال هيفكر بس الظاهر عجبته و هيوافق

فاتن بإصرار: يا رب يوافق عشان اخلص منها بجد حاساها طابقة على نفسي 😤.

حنان : اومال وافقتي من الأول تآويها ليه؟؟ ما كنتي ترفضي تديها الإقامة بدل القرف اللي احنا فيه ده !

فاتن بتذمر : قال يعني بمزاجي وافقت !! ما انتي عارفة اني مش قادرة ارفض لخالتك اي طلب !!

- ليه ان شاء الله هي كانت ماسكة عليكي زلة ؟؟

فاتن : انتي ناسية انها اتنازلت لي عن نصيبها في ميراثنا من بيت ابونا رغم إن جوزها كان رافض بشدة ؟ 


ضحكت حنان بخبث: سبحان الله !! مع كدة مش بتطيقيها ! 

فاتن بغل : ماهو ده السبب !! من لما كنا صغيرين دايما فاطمة  هي الطيبة و هي الحنينة و هي الكويسة و هي الحلوة و هي الكريمة و انا الوحشة  بنت البطة السودا 😤

حنان : طب ما رفضتيش نصيبها ليه بدل ما كل شوية تطلب منك طلبات ماسكاها علينا ذلة طول العمر ؟!

فاتن : أرفض ؟أومال قدرنا نسافر إزاي ؟!  هو ابوكي كان حيلته حاجة ساعتها !!! اديكي شايفة من ساعة ما حصل اللي حصل و ابوكي و ابو المخفية متخاصمين و مش بيطيقوا بعض ...قال ايه شايفنا استغلاليين و أنانيين استغلينا طيبة مراته  .

- يتحرقوا هوما و هي في يوم واحد ...شوفي في الاخر هوما فين و احنا فين 

فاتن : معاكي حق في دي و يالا هانت اول ما تتوظف هارتاح من قرفها و مش ه‍شوف وشها تاني ..يالا بسرعة ساعديني اخلص العشاء 

حنان و هي تأخذ حبة من التفاح : لا انا تعبانة اوي و مش هأتعشى اصلا ...هأدخل أنام و مش عايزة اي حد يصحيني 


دخلت حنان غرفتها و اقفلت الباب و هي تفكر

حنان : يا ترى ايه اللي وصل سحر لعندها ؟؟ و اتقابلوا ازاي مش فاهمة ؟؟؟ يا خوفي بس تقولها و ساعتها متأكدة ان سحر هتفهم اللعبة كلها !! لا انا لازم اقلب الطربيزة عليها و اتغدى بيها قبل ما تتعشى بيا !!

تمددت في فراشها و هي تفكر في خطة شيطانية لقلب الموازين و طرد أميرة من المنزل... .تذكرت الاسوارة  فإبتسمت بخبث و قالت

- بس لقيتها ...هي دي اللي هتوديكي ف داهية يا ست الحسن و الدلال 😁 

بقلمي آلاء إسماعيل البشري

الأميرة و المغترب

بارت 5 🔥

 سحر : الو يا ماما

فاتن بغضب : ليكي عين تقولي ماما ؟؟ الساعة عدت ثمانية و حضرتك انتي و البرنسيسة لسة ما شرفتوش و يا عالم  هي ف انهي داهية !!

سحر : لا احنا في الطريق كمان ربع ساعة و نوصل اتصلت عشان اطمنك 

فاتن : انتي و مين ؟؟ 

سحر : أميرة 

فاتن بتعجب: و اتلميتي على المخفية فين بقى ؟؟

- بعدين يا ماما المهم احنا قرينا نوصل اهو


وصلت سحر برفقة أميرة المتعبة و المحدقة الى اللاشيء  

شكرت السائق و خرجت برفقتها ثم ادخلتها إلى المنزل و هي تسندها و تهمس بعطف : أميرة احنا وصلنا يالا بالراحة يا حبيبتي 


سمعت فاتن الباب و هو يفتح

فاتن بملل و هي تقلب هاتفها دون أن تنظر اليهم:   ما لسة بدري  يا هوانم كنتو تعمللوكم كمان لفة و ترجعو انتي و هي تنامو بس ماهي بقت لوكندا مش بيت  !!

سحر بصوت عال : ماما بلاش الكلام ده دلوقت أميرة عيانة ده بدل ما تساعديني نسندها !! 


رأتهما فوقفت بتعجب : خير ؟؟ مالها دي ؟؟

سحر : مش عارفة ...هي تعبت  و الاسعاف  وصلها المستشفى و أتصلوا برقمي ..رحت عندها و فضلت مستنياها لحد ما صحيت عشان كدة اتأخرنا .


وصلتها كل من سحر و فاتن الى مكانها 

سحر بعطف: يالا اتمددي كدة و حاولي تنامي عشان ترتاحي 

اسندوها في سريرها  و خرجتا من الغرفة و هي في عالم اخر نصف نائمة و نصف صاحية 

في الصالة 

فاتن : عايزة افهم اللي حصل بالضبط ؟؟ و بعدين شكلها مش عاملة حادثة ولا عليها كدمات يبقى تعبت ازاي و فين و امتى ؟؟

سحر : و انا ايش عرفني ايه اللي حصل ؟؟ ما انا قلتلك أتصلوا بيا و رحتلها المستشفى استنيتها و جبتها و جيت 

فاتن : يا سلام !! و يتصلوا بيكي انتي  ليه ؟؟ما اتصلوش بيا انا ليه ؟

 

سحر بحنق : يمكن لأنها ما معاهاش رقم حد  هنا غيري ؟؟

يمكن مثلا  لإن محدش بيهتم بيها في البيت ده غيري ؟؟

فاتن ؛ يا ختي  مالك محموقة اوي كدة !! هي كانت  ماتت ؟؟ ماهي زي القردة جوة اهي !!

سحر بحدة: قردة ايه يا ماما  دي كانت هتموت ؟؟؟

- ايوة يعني انا مالي هو انا اللي موتتها ؟ ماهي كانت مع حنان و طلعت بعدها تلف لوحدها يعني لاهي صغيرة ولا قاصر عشان عايزانا نكون ولايا امرها أو نقلق عليها 😏

سحر بحنق : طب فين حنان ؟؟

فاتن : جوة في اوضتها نايمة....  تعبانة يا عيني طول اليوم على حيلها معاها عشان مقابلة العمل بتاعتها 

همست سحر في سرها بتهكم: لا حنينة اوي .. بجد اسم على مسمى 

تركت سحر والدتها و توجهت الى غرفة حنان بغضب

طرقت الباب كثيرا لكنها لم تجب

همست سحر بغضب : طيب يا حنان ماهو انتي مش هتفضلي في الاوضة دي طول عمرك ! 


في الصباح 

استيقظت أميرة و هي تنظر الى نفسها بتعجب و تهمس بينها و بين نفسها بخفوت

- أنا جيت هنا ازاي ؟! هو ايه اللي حصل ؟ 

في تلك الأثناء تململت سحر في فراشها و استيقظت بعد ان رأت حيرة أميرة 

سحر بنعاس: صباح الخير يا ميرو ازايك النهاردة ؟؟

أميرة بدهشة : صباح النور ..انا كويسة بس ...بس مش فاكرة هو انا جيت هنا ازاي يا سحر ؟! 


فركت شعرها بضياع لتتذكر ما حدث ثم قالت : مش انا امبارح رحت مع حنان عشان مقابلة عمل ؟؟ رجعت ازاي ؟؟

قامت سحر واعتدلت في جلستها و قد رتبت افكارها ليلا و فكرت فيما ستقول 

- بصي يا ستي انا كل اللي اعرفه انك تعبتي و أمن الفندق 

أتصل بالإسعاف و هوما اخذوكي المستشفى و أتصلوا بيا 

أميرة بتعجب: ايوة بعني تعبت ازاي مش فاكرة؟

سحر بكذب : الظاهركان عندك هبوط حاد في الدورة الدموية و شكلك كدة بتعاني من انيميا الحمد لله انهم لحقوكي في الوقت المناسب .

- هبوط و انيميا ؟!

سحر بتأكيد : اه .. ماهو انتي مش بتهتمي بأكلك أبدا و آدي النتيجة اهي !! 

أميرة : بس ..هو.... .مش انا كنت مع حنان ؟! 

سحر بكذب : لا ماهي حنان طلعت برة عشان كان عندها مشكلة  مع عربيتها و انتي لما وقعتي كنتي لوحدك محدش عرف عنك حاجة قاموا عملوا اللازم ..ما هو المستشفى ده جنب الاوتيل !

أميرة بدهشة طب انتي جيتي ازاي مش فاهمة... و ما اتصلتيش ليه بحنا ....


سحر بمقاطعة: بصي هوما لما لقوا رقمي أتصلوا و بلغوني اللي حصل و انا حاولت أتصل بحنان بس تلفونها كان مقفول  مقدرتش استنى و اخذت تاكسي و جيت لك على طول و بعدها اتلخمت من خوفي عليكي وفضلت مستنية الدكتور يطلع ...


كانت أميرة تنظر إليها بتعجب و تنصت بإهتمام و لكنها لا تتذكر اي شيء من هذا 

- هااا و بعدين ؟؟ 

 سحر : يا ستي أول ما اتطمنت عليكي رجعت اتصلت بحنان  لقيتها بتقولي انها لما دورت عليكي و ما لقتكيش قامت رجعت البيت تاني  و احنا رجعنا بعدها  متأخر حبتين بعد ما فقتي  ...المهم سيبينا من ده كله ... انتي حاسة ب ايه يا حبيبتي ؟؟

أميرة : مش عارفة .... حاسة جسمي كله بينمل و دماغي لسة مصدعة عايزة أنام تاني ...


تذكرت أخيرا  سبب تواجدها بالفندق فقالت بإمتعاض

 يعني ضاعت عليا مقابلة العمل 😓

قامت سحر من مكانها و جلست بجانبها و هي تحتضنها  و تقول بإصرار  : بصي يا أميرة  انتي تنسي مقابلة العمل دي خالص انا سألت عن الشركة دي و عرفت أن عندهم اعمال مشبوهة كثير و المحاسب اللي كان معاهم استقال ما طلعش معاش .. لإنهم كانوا هيورطوه في قضايا تبييض اموال لما رفض يمشي لهم الشغل القذ"ر بتاعهم ...و انتي لسة متخرجة و خبرتك قليلة مش بعيد يدبسوكي في قضية ثقيلة مش هتعرفي تطلعي منها ابدا  !

أميرة بدهشة  : يا ساتر !! طب  إنتي عرفتي كل ده منين؟؟

سحر بكذب : انا كمان عندي معارفي مش بس حنان ... المهم مش عايزاكي تصدقي اي حاجة تجيبها لك حنان لإن اصحابها كلهم ناس مش سالكين و اخاف تتورطي  مع شغل مافيا و عصابات لا سمح الله !

أميرة بخوف : يا خبر !! للدرجة دي !!!

سحر : اومال يا حبيبتي !! المهم انتي دلوقت ترتاحي و انا هقوم اجيبلك حاجة تاكليها و بعدين تنامي ...انتي من امبارح على لحم بطنك .

أميرة بتردد:  لا ملوش لزوم أنا هنام و لما اصحى هأبقى اكل اي حاجة 

سحر بحدة: ايه الكلام العبي'ط ده انتي امبارح  لا اتغديتي ولا اتعشيتي اومال جالك هبوط منين ؟؟ انتي هتاكلي يعني هتاكلي مش عايزة مناقشة مفهوم؟؟

أميرة بإحراج: طب هي ... احم ..هي خالتي ما قالتش حاجة لما اتاخرنا ؟

سحر : هتقول ايه يعني ؟؟ انتي تعبتي و انا لحقتك في المستشفى كل الناس بتتعب أكيد مش هتعترض على المرض!! 


ثم أكملت بكذب :


 بعدين هي كانت قلقانة عليكي اوي امبارح انا هقوم اطمنها و اجيبلك لقمة يالا ارتاحي انتي دلوقت 

أميرة بإستسلام : حاضر يا سحر ...و ميرسي اوي مش عارفة اشكرك ازاي !!

ضربتها سحر بالمخدة : شكر ايه يا غب"ية مش  انا  زي اختك ندى !!

أميرة بحب : و أكثر كمان ☺️

خرجت سحر و بقيت أميرة  تفكر في كلامها و تحاول أن تتذكر كيف وقعت لكنها لا تتذكر اي من هذا !! 


سحر : صباح الخير يا ماما ... 

فاتن : صباح النور ..

سحر: كويس ان الفطار جاهز انا  هآخذ لأميرة لقمة عشان  ألحق البس و اروح المدرسة 

فاتن بلوية بوز : اومال البرنسيسة ما صحيتش ليه و جات تاكل هنا ؟  

سحر : ماما أميرة تعبانة و مش قادرة تقوم من السرير ! انا اللي طلبت منها تاكل لقمة و تنام تاني انتي ناسية انها  امبارح ما حطتش لقمة في بطنها طول اليوم ؟؟

فاتن بملل : قصره ...يالا بسرعة انتي عشان ما تتاخريش عن مدرستك .

سحر : حاضر .. اومال حنان ما صحيتش ليه ! كنت محتاجاها في موضوع 

فاتن: حنان بتقول محدش يصحيها سيبيها نايمة و روحي شوفي اللي وراكي يالا !! 

همست سحر بينها و بين نفسها: و الله ما مضيع البنت دي غير دلعك يا ماما ..

اخذت سحر بضع ساندويشات الى أميرة و جهزت نفسها و انصرفت 


في مصر 

فاطمة : بقولك ايه يا ابو أميرة انا عايزة اكلم البت اتطمن عليها 

- هو احنا مش هنخلص من الحكاية دي يا فاطمة ..الرصيد الدولي بيكلف اوي و زي ما اتفقنا هي اللي تتصل واتس اصبري لما تفتح و تطمنك 

- عايزة اتطمن عليها دلوقت مش قادرة اصبر ...ايه ؟مش من حقي ؟ من ساعة الحلم إياه و انا قلبي مقبوض أوي و هي قافلة الموبايل و مش بترد عالرسايل الواتس بتاعتك دي !! 

- حاضر هأنزل اشحن رصيد و اخليكي تكلميها 


في غرفة حنان 

رن هاتفها فقامت بنعاس لترى المتصل

حنان بنعاس حين رأت اسم دانيال:قالت لنفسها كنت عارفة انك هتتصل .. ما انت بخيل مش هتعديها

امسكت الهاتف و فتحت الخط و هي تقول بدلع:

 صباح الخير حبيبي 🥰

دانيال بغضب: انا لست حبيبك ... أين الأسوارة أيتها اللصة ؟؟


اعتدلت في جلستها و قالت بنبرة خبيثة : لا تصرخ كثيرا تكلم بصوت هاديء حتى اسمعك...الاسوارة معي اخبرني بثمنها فقط و سوف احضره لك 

دانيال بغضب جحيمي : حنااااان !!! انتي لا تعلمين مع من تعبثين !! اسوارة أميرة ليست للبيع امامك ساعة بالضبط و تكون الامانة عندي و إلا فلن تتخيلي أبدا  ماذا سأفعل !

حنان بخوف : ما بك يا دانيال ؟؟ لماذا تاخذ هذا الأمر على محمل الجد كثيرا !! انها مجرد اسورة عزيزي؟؟

دانيال : نعم ...مجرد اسورة ثمنها ثلاثون ألف دولار كندي ... لن اعيد كلامي مرتين ...ان لم تحضريها في ظرف ساعة فستكون كل الفيدوهات  التي جمعتها لك  في هاتف والدك في  نفس اللحظة...


حنان بدهشة :  فيديوهات ؟! أي فيديوهات  هذه؟؟! 

دانيال بخبث: هل نسيت أن اخبرك ؟؟ إن هوايتي المفضلة هي توثيق اللحظات الجميلة ..لذا اضع كاميرات مراقبة في كل مكان اذهب اليه ..و كل لحظاتنا الحميمية منذ أن عرفتك الى غاية يوم الأمس موثقة في فيدوهات لطيفة جدا و كنت كلما اشتقت اليك اشاهدها 

بلعت ريقها بخوف : م ..م ...ماذا تقول يا دانيال !!

 اكمل دانيال بضحكة خبيثة : اه نسيت أن أقول لك ايضا ...أنا لا أثق بك أبدا لهذا أضفت إليهم فيديو جديد بالأمس و هو لحظة سرقتك للأسوارة و الذي بالمناسبة تظهرين فيه عار"ية تماما و ستسعد الشرطة الكندية كثيرا بهذا التسجيل و سيشاهده كل من في المركز مرارا و مرارا ..و من الممكن أن ينشر على مواقع التواصل و تصبحين ترند في خلال ساعات فقط ..


حنان بخوف : ماذا تقول يا دانيال !!! 

دانيال بشر : أقول ان لم استعد اسوارتي و تجدين لي موعدا آخر مع أميرتي فسيصل  فيديو السرقة الى الشرطة و الفيديوهات الجن'سية الى والدك و لا أعتقد أنه سيتقبلها بصدر رحب مهما كنتم متحررين فأنتم في النهاية عرب مسلمون و أمور الشرف لديكم صعبة جدا كما سمعت اليس كذلك ؟؟؟

حنان بخوف : حسنا حسنا ... سنعقد اتفاقا ... الاسوارة و أميرة ستكونان عندك اليوم و لكن ليس بعد ساعة ...امهلني بعض الوقت فقط لأتصرف...أعدك اني سأنجز المهمة و ما أن أنجح سأتصل عليك لتفعل اللازم

دانيال : اريد توضيحا اكثر ...فكما اخبرتك انا لا أثق بك عزيزتي

حنان : حسنا اسمعني جيدا .... 


يتبع 

تكملة الرواية هنااااااااااا

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا


بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 


متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا


الرواية كامله من هناااااااااا











تعليقات

التنقل السريع