القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية موعد مع الوحوش الفصل 1-2-3-4-5 بقلم مروة شطا كامله

 رواية موعد مع الوحوش الفصل 1-2-3-4-5 بقلم مروة شطا كامله






رواية موعد مع الوحوش الفصل 1-2-3-4-5 بقلم مروة شطا كامله

رواية موعد مع الوحوش

 بقلم مروة شطا 

الفصل الأول والثاني

اعتادت ان تعبر هذا الطريق المختصر يوميا للوصل لبيتها وسط حقل القصب المتشابك ،، خصوصا انها تعود ليومين متاخر من محاضراتها.،،، الشمس اوشكت علي الغروب لذا

 اسرعت بخطواتها فهي في غني ان تقابل احد المتسللين للبلده، ، وكعادتها اليوميه وضعت يدها بحقيبتها تتحسس الخنجر الذي اهداه لها جدها الحبيب قبل وفاته. عبرت نصف الطريق

 ليتسلل لاذنها صوت انين مكتوم لاحدهم، ،، ليس من شانها لتكمل الطريق تحركت خطوتين وضميرها يوبخها ماذا لو انسان يحتاج للمساعده زفرت بقوه وتتبعت صوت الانات حتي وصلت لرجل يرقد في بركه دماء من الواضح انه ينزف من

 فتره نتيجه طلق ناري بذراعه اقتربت بحذر وانحنت بالقرب من ذراعه النازف ليفتح عيناه وفي لحظه يده الاخري كانت تطبق علي رقبتها ليقول بغضب

#هقتلك ياكلب

الرعب الجم لسانها لثواني ولحسن حظها ان يده تراخت علي رقبتها من الواضح ان قوته بدات تخور ابعدت يده وفركت رقبتها لتقول باختناق

#اهدي، ،، انت بتنزف لوسيبتك كده هتموت

فتح عيناه بصعوبه وهمس بتعب

#انت مين

اخرجت الخنجر وقالت

#اهدي ومتتكلمش، ،، لومخرجتش الرصاصه ووقفت

 النزيف هتموت، ،

شقت كم قميصه وابعدت وشاحها لتشقه نصفين ثم ربطت اعلي ذراعه.فتحت حقيبتها واخرجت زجاجه عطرها.وعلبه المناديل وبدات تنظف الجرح

الرؤيه مشوشه ولكنه يتابع ماتفعله.،،،، نظرت اليه

#شوف انا لازم اطلع الرصاصه ،،، هتتحمل

هز راسه ببطء لتفتح حقيبه اخري.وتخرج منها اله تشبه المقص وتكوم الجزء الثاني من الوشاح وتقريبه من فمه

#هحطلك دا في بقك عشان متعظش علي لسانك تمام

يبدو مستسلم بشده وضعت الوشاح بفمه وبدات عملها بسرعه نصف دقيقه تستمع لصرخاته المكتومه ثم فقد الوعي من الالم، ،، اخرجت الرصاصه وطهرت الجرح وقطبته لفت ذراعه بقطعه من روبها الابيض.،،، لتتفرس للحظات بملامح هذا الغريب، ،،

 طول فارع يظهر حتي وهو ممدد تكوين عضلي بارز بالتاكيد يلعب احد الالعاب العنيفه، ،، شعر اسود ناعم طويل نسبيا وجهه طويل سمره برونزيه، ورموش سوداء كثيفه وشارب

 يحاوط فمه، ،،ملابسه لاتدل علي انه احد قطاع الطرق انين اعلن عن بدء افاقته لتبتعد تحسبا لاي رد فعل عنيف رمق ذراعه بتشوش انه يحتاج ان يعوض دمائه المفقوده اخرجت من حقيبتها علبه عصير ولوح شيكولاته وقالت

#اشرب دا وكل الشيكولا عشان تعوض الدم

حاول القيام ولكنه فشل لتسنده وتقرب العصيرمنه ليبدا بارتشافه ،،، ثم ياكل الشيكولاته

#انت احسن مش كده

هز راسه ببطء، ،،،

#لازم تبلغ البوليس دي محاوله قتل

هز راسه نفيا

#طب تحب اوصلك لاي مكان

قال بهمس مرهق #العربيه علي الطريق

قال جملته وحاول الوقوف لتسنده وتقول باختناق لثقله

#طيب هتقدر تسوق وانت كده

اكتفي بهز راسه ليتحرك وهو يستند علي كتفيها بدا الليل ينتشر في الافق عندما وصلوا للسياره، ،، كانت سياره دفع

 رباعي في مقعد السائق رجل اصيب برصاصه في راسه، ،، اسندته علي جانب السياره ووضعت يدها علي رقبه الرجل لتقول بحزن

#لاحول ولاقوه الابالله، ،، للاسف مات، ،، انا مش فاهمه اللي بيقدر يقتل دا بيعملها ازاي، ،، مين اداله الحق انه يقضي علي انسان بالشكل دا

لمحت شبح ابتسامه علي شفتيه تحرك مستندا علي السياره ليزيح السائق المقتول ويركب السياره

#امشي بالراحه عشان مدوخش، ،، ولازم تاخد مضاد حيوي وحاجه للالتهاب عشان اكيد هتسخن عشان الجرح.،،خد بالك من نفسك، ،، انا هروح بقي عشان متاخرش اكتر من كده

همهم بصوت بالكاد يسمع

#شكرا انتي مين

ولكنها لم تسمعه اختفت كومضت حلم دافئ وعادت 

لتختفى وسط الزروع                                             


🌹الفصل الثانى🌹


وصل لبوابه قصره وهو يحارب احساس شاق بفقدان الوعي، ،، اوقف السياره لتسقط راسه علي المقود فينطلق زامور السياره المزعج لينبه الجميع دقيقه واقترب الحرس من السياره يستمع لصوت احدهم

#يانهار طين دا.صقر باشا

ليس لديه القدره علي اي شئ فما اكتسبه من طاقه ذهب في محاولته للوصول يشعر بالحرس يحملونه يستمع لصوت سليم العالي

#طلعوه فوووق بسرعه علي مااتصل بالدكتور، ،

صوت اخر يعلمه جيدا #مين اللي عمل فيه كده ياسليم

#معرفش ياغيث بيه.

تتلاشي الاصوات انه الان يرقد علي فراشه بجناحه الخاص يصله كلمات الطبيب

#الجرح زي الفل ياسليم بيه واضح انه عدي علي دكتور بس فقد دم كتير ،،،،

#يعني هيحتاج لنقل دم، ،،

#لاء مش للدرجادي انا هركبله محلول واهتموا اوي باكله اهم حاجه السوايل الكتير هكتبله مضاد حيوي وحاجه للالتهاب وهفوت عليه بكره تمام

#تمام يادكتور عادل اتفضل انت

ارتسم علي وجهه شبح ابتسامه وهو يتذكر كلمات الملاك الذي خرج اليه من حيث لايعلم، ،،انه مدين لها، ،، مدين بحياه صقر الجارحي. انتبه علي صوت سليم القلق

#ياريتني كنت فضلت معاك، ،، بس اللي عملها مش هيفلت.من تحت ايدي وشرفي لكون مقطعه حتت

 ورميه للكلاب

يشعر بالدفئ من الواضح ان سليم وضع عليه الاغطيه

 النوم يحارب عقله حتي يسيطر عليه، ،ولكن عقله اللعين يابي الاستسلام ويعاود عليه الاحداث الاخيره

#يعني ايه مش هتتديني المحصول انا كده ممكن افلس

وضع ساق فوق الاخري وقال بجبروت

# مزاجي كده ارضي وانا حر فيها هتشاركني ياعزت

#بس احنا بنا اتفاق

اشعل لفافه وقال باستهزاء

#بله واشرب مايته بس علي معده فاضيه هيفيدك اوووي

اقترب منه وقال بتوسل

#يابني حراام عليك انت كده هتخرب بيتي

ابتسم ببرود # لاء لاء متقلش كده ،،، ازاي يعني

#ياصقر بيه دا انا في مقام ابوك

اطلق ضحكه مجلجله وقال بسخريه

#عجبتني ابوك دي، ،، علي العموم دي حاجه متخصنيش والكمبيالات اللي عندي اخدت عليها رفض من البنك ابقي سلملي علي البورش سلام ياااااعزت

تامله للحظه بانتشاء كامل، ،، القهر بعيناه اسعده.لينصرف بجبروته المعتاد ،،،ليقع في هذا الفخ الاحمق سياره الحراسه

 تنطلق قبله وسيارته بالخلف تتوقف السيارات لوجود شاحنه تسد الطريق يترجل الحرس لتمطر السماء رصاص من حيث لايدري، ،، نعم لقد فداه السائق من موت محقق ولكن اخترقت

 الرصاصه ذراعه ليختبئ داخل حقل القصب المهجور، ،، 

عزت الكلب يريد القضاء عليه، ،، لن يتركه ولن يترك من اساءوا الي والدته الحبيبه، ،،، بدا كل شئ يتشوش في

 عيناه والبروده

 تسري باوصاله، ،،، صوره مهزوزه للماضي تعبر امامه 

ليري اشياء يحاول نسيانها قدر المستطاع ولكن يبدو ان ارتفاع حرارته ادي للخوص في هذا المستنقع المؤلم، ،،،،،

لقد شب بين اب حنون وام عطوفه بشده.،،،يعيشون ببيت بعيد عن تلك القريه الملعونه ،،،، يذكر جيدا يد والدته وهي تربت علي راسه وتقول بصوتها العذب

#قومي بقي ياصقري بلاش دلع

ليفتح احدي عيناه علي ملامحها الملائكيه ويقول باسما

#الصقر ميغمضش عنيه الاتنين يااحلي بطه في الدنيا

#كمان بتعاكس مراتي ياولد

ليتامل اباه بقامته المديده امامه ليبتسم ويقول

#دي امي اعاكسها عادي يعني

ثم يربت علي بطنها المنتفخ ويقول

#وبعدين بكره هنبقي اتنين بنعاكسها

ليجلس علي طرف فراشه ليوكز راسه بمشاكسه

 ويقول ضاحكا

#عجبك كده ياست فاطمه ابنك بيقول اني خلاص 

هتروح عليا.

#هو احنا لينا لزمه من غيرك ياسي احمد ربنا يخليك

 لينا ياااارب

ليضرب جبهته ويقول ضاحكا

# لقد خانك حلفائك ياريتشارد

احمد ضاحكا #طب عدي ياقلب الاسد قدامي 

الفطار هيبرد يالمض

ليتشاركا جميعا في الضحك، ،، كانت حياه مستقره سعيده بشده برغم غياب اببه الدائم، ،، ابيه كان يمكث يبيت معهم ليله واحده كل اسبوع، ،، دوما والدته تخبره انه بعمله حتي صبيحه يوم لم تشرق الشمس وكانها تخشي ان تشهد عليه، ،، كان

 يجلس في حديقه المنزل الصغير يزرع احد البذور من صغره وهو متعلق بالارض يحبها.عندما وجد امامه رجل يمتلئ عنفوان طول فارع عيون.مخيفه.ضيقه للحظات شعر بقلبه

 يخفق بفزع وخصوصا وهو يتامل الرجال التي تحاوطه ولكن مالبث ان تمالك نفسه باعجوبه ليواجهه ذلك المخيف، ،،

#انت مين وعاوز ايييه

قال بصرامه #احمد فين

قطب بين عيناه وقال #بابا مش موجود

للحظات رفت عين هذا المتجبر وهو يرمقه بنظره فاحصه

#بابا، ،،، انت بن احمد

#ايوه حضرتك عاوز ايه

كان علي وشك التحدث ولكن من الواضح ان والدته رأت المشهد لتقول

#صقر تعالي هنا

تحرك مسرعا ناحيه امه ليتبعه هذا الرجل ليقف امام والدته وقال باحتقار

#انتي بقي اللي ضحكتي علي عقل ابني مش كده

فاطمه بصدمه #حضرتك ااا

عقد ذراعيه وقال بغضب

#ايوووه انا.سليمان الجارحي يابنت السايس

صقر #انت ازاي تكلم امي كده

ليشير لاحد الرجال ويقول بسرعه

#ارموه في العربيه مش عاوز اسمع صوته

يذكر جيدا صراخه علي امه عجزه ان يحميها كان يحاول المقاومه بكل الطرق دون فائده، ،، ثم شعر باللون الاسود ينتشر من حوله، ، ليفتح عيناه علي مكان رطب وصوت والدته تصرخ، ،، فيصرخ علي صراخها

# مااااااااما

#اشششششش اهدي ياصقر ،،،،

بالكاد يلتقط انفاسه المتسارعه ارتفع قليلا. ليطالعه

 وجهه سليم

#حمد لله علي السلامه،ياصاحبي ، الحمد لله الحراره نزلت

اسند جسده للخلف ليسال بتعب

#انا بقالي اد ايه كده

#يومين بعد مارجعت دخلت في حمي والدكتور فضل

 جنبك بس الحمد لله كله تمام دلوقتي، ،، بس لازم تاكل كويس عشان تقدر ترجع تقف تاني

قال جملته واتجه ناحيه الباب لينادي

#يا عيشه هاتي الاكل للباشا

عاد مره اخري للجلوس امامه

#انت احسن مش كده

#احسن هتلي ميه انا عطشاااان اوووي،

ناوله الماء ليتجرع بعضه ويقول

#عرفت مين اللي ضرب النار عزت مش كده

#الرجاله اللي ضربوا النار من المطاريد واللي مقبضهم

 عزت دا كان ناوي عليها عشان كده بعتلك

طرق الباب تبعه دخول الفتاه بالطعام

#حمدلله علي سلامتك ياباشا

تناول منها سليم الطعام ليهمهم هو

#الله يسلمك ياعيشه

انصرفت المراه ليعتدل هو بأعباء

# الرجاله اللي ماتوا ياسليم اهليهم تتعوض كويس

 وولادهم في رقبتي فاااهم

#حاضر طب انت ناوي علي ايه ضابط النقطه اجا 

علشان ياخد اقوالك هتتهم عزت

ابتلع بعض الطعام وقال

#انت تعرف عني كده، ، من امتي بسيب الحكومه

 تجيب حقي ،،،،،

#طيب هتعمل ايه

لمعت عيناه بشر

# انا هخليه يتمني الموت وميطلوووش. ،،،


رواية موعد مع الوحوش

بقلم مروة شطا

الفصل  الثالث

____________


غاده معلش خدي بالك من الاكل لحد مااروح اجيب 

طلبات الست انعام

هبت غاده واقفه وقالت

#ماما ابعتي اي حد من الحراس يجيب الحجات

عائشه #مينفعش انتي عارفه اوامر البيه

تنهدت غاده وقالت

خلاص ياحبيبتي خليكي انتي وانا هروح...

عائشه ياحبيبتي انا مش عاوزن اعطلك ماانتي

 هتبقي جنب الاكل وبرضه هتذكري

انحنت لتقبل يدها

ربنا يخليكي ليه ياحبيبتي... ويقدرنا اريحك

 من الشقا دا...

وكزت كتفها شقي ايه ياعبيطه دا صقر باشا الله

 يستره بيعاملني احسن معامله

غاده معترضتش ياامي.. بس كمان انتي كبرتي

 ومن حقك ترتاحي

ابتسمت عائشه  انا مش هرتاج الالما استرك 

واشوفك مبسوطه في بيت جوزك

اخذت غاده من والدتها الورقه والنقود لتطالعها

 وتضحك بسخريه

#كل دي طلبات ياست انعام

#يابنتي مهي برضه مبتتحركش من هنا... القصد بقي متتاخريش وخلي سلامه يوصلك ماشي

قبلت غاده خدها

حاضر ياست الكل

تحركت غاده للخارج لتذهب ناحيه المراب

ياسلامه انت فين

طالعها وجه يقف بشموخ عاقد الذراعين وعلي

 وجهه ابتسامه مخيفه... تنحنحت بحرج

ااااااهو حضرتك بتعمل ايه هنا

ايه ياست غاده هو انا مينفعش ادخل الجراج ولاحاجه

قالت بارتباك لاء ابدا.... هو حضرتك مشوفتش سلامه

قطب وانتي عاوزه سلامه ليييه

ااااااعشان يوصلني اجيب حجات للست انعام

اقترب منها ليقول بس سلامه مش هنا منفعش انا

اقترابه جعلها تتوتر لتبتعد للخلف خطوه

بتبعدي ليييه

قالت بارتباك لاء ابدا انا همشي عشان

قطعت كلماتها عندما ضمها اليه

غيث بيه سيبني

قرب وجهه منها وهمس بصوت كفحيح النار

اسيبك داانتي بتحلمي ياغاده انت عارفه انا بقالي

 اد ايه مستني الفرصه دي... امشي امك من البيت

 عشان تبقي ليا

قال جملته لتحرك هي راسها بقوه

 يابيه حرام عليك سيبني في حالي

همس انتي بتحلمي ياغاده محدش هيخلصك 

من ايدي

حاولت الانفلات من ذراعه الملتفه حولها لتدفعه

 بصدره العريض ولكنه لم يتحرك احجم مقاومتها 

بلحظه ليدفعها ناحيه ركن الجراج المظلم بدات زخات الدموع تسقط من عيناها البنيه وتهمهم برعب

ابوس ايدك متفضحنيش

سحقها بجسده للحائط ليهمس بصوت اجش من الاثاره

انا بحبك اوووي ياغاده... مش عاوز غيرك

بدات يداه تجوب منحنياتها الفاتنه يرغبها بجنون.. بهوس ....لتتحرر يدها بالتبعيه.... وتصفعه بكل ماتملك من قوه.... صفعتها جمدته للحظات ولكنها ايقنت ان النهايه وشيكه.... لمعت عيناه السوداء بلمعان مخيف

انتي اتجنني بتمدي ايدك عليا ... طب انا بقي هوريكي

 مين هو غيث الجارحي

لحظه فاخري لتكون ثيابها ممزقه ومطروحه في الارض لينتهكها هذا الذئب الجائع ... استباح ماليس بحقه لانها فقط ابنه الخادمه دموع القهر تمليء عيناها وجسدها انهكه المقاومه تصرخ ومن يستمع المراب يقع خارج القصر.... ايقنت ان الامر مجرد ثواني وينتهي كل شيء لتفقد عذريتها علي يد مغتصب استباح جسدها بالقوه اغمضت عيناها لتستسلم لمصيرها المحتوم وهي تري امها تموت بحسرتها علي شرفها المهدر ثم توقف كل شيء

انت حته حيوان حقير بتفرد عضلاتك علي بنت ياواطي

النجده اتت من رب السماء لينقذها صقر

غيث باضطراب جري ايييه ياصقر

لكمه قويه جعلته يترنح ليقول صقر بغضب

ورحمه امي ياغيث لوشوفتك بتتعرضلها تاني بكلمه 

لكون مموتك في ايدي

ضمت جسدها المرتعش وهي تبكي بقهر... لتشعر بشيء 

ما يحاوط كتفيها

متقولش لامي والنبي ....هتموت فيها

صقر اهدي محصلش حاجه اومي ياغاده

شهقت بقوه مش قادره يابيه والله مش قادره ...

منه لله شرفي راح

ربت علي كتفها

اهدي انا عاوزك تفوقي وتسمعيني... غيث ملحقش 

يعمل حاجه.... انا لحقته ياغاده ...

نظرت لعيناه بضياع ليوما هو براسه مطمئنا

يعني. ربت علي خدها

متخفيش ورحمه امي لحقته... اهدي بقي واسمعيني كويس... انتي هتسافري تكملي في جامعه اسكندريه

 مع صفاء.....

بس امي لو شافتني

اطمني انا هتصرف وادخلك من غير ماتحس وهقولها ان صفاء تعبانه ومحتجالك معاها ..ومش هرجعك هنا الابعد ماغيث يمشي من البيت خلاص

هزت راسها موافقه ليغلق سترته حولها ويسندها لتقف

تعالي معايا وانا هدخلك من الباب إللى ورا



رواية موعد مع الوحوش 

بقلم مروه شطا

الفصل الرابع

__________


ماس كهربي

عزت بغضب #يعني ايه ماس كهربي، ،، انا متاكد ان

 الحريق دا بفعل فاعل وبتهم صقر الجارحي كمان

وكيل النيابه ياعزت بيه بقلك تقرير الطب الشرعي بيقول ماس كهربي هتتهمه ازاي ومفيش شبهه جنائيه اصلا.

ترك مكتب وكيل النيابه ليخرج للخارج قابله محمد يده اليمني عملت اييه ياباشا

ماس كهربي بن، ،،،، لعبها صح ،،،، مهو لو رجالتك

 بيفهموا في شغلهم كان زمنا دلوقتي خلصنا من الهم دا

ترجلا للخارج ليقول محمد بتسرع

المره دي هتبقي صح ياباشا

متبقاش غبي معتدتش تنفع دلوقتي، ،،، صقر بقي مامن

 نفسه كويس اووي. ،، مفيش اخبار من شوكت

محمد  متحطش امل علي شوكت عشان بيترعب منه ،،،،

 بس في واحد تاني ممكن ينفعنا

مين

غيث بن عمه، ،، قمرتي ويبيع ابوه عشان القرش،وبيكرهه

 كره العمي

فرك عزت ذقنه وقال بتفكير

طيب وغيث دا هينفعنا في ايه، ،، انا عايز حد يجيبلي 

اخبار شغله.لاء انا عاوز حد قريب منه مش بيكرهه

محمد بحنق هو دا في حد بيحبه الناس كلها بتخاف منه ياحج مفيش حد يعرف خبياه الاسليم ودا مستحيل يخونه

ترجل عزت من السياره ليقول بحزم

اسمع انا عاوز المخازن تتحرق فاااهم

محمد بتردد بس المخازن بتعته في وسط البيوت

وكدا ناس كتير هتروح فيها

ميهمنيش، ،، المهم اخد بطاري واحرق قلبه

اللي تشوفه ياباشا

هاهاهاهاهاههههه

سليم باستغراب انا مشوفتش اعجب منك ياصقر

 بقولك المخازن اتحرقت تضحك

هب صقر من خلف مكتبه وقال

 طبعا لازم اضحك لما تبقي عارف عدوك بيفكر ازاي

 يبقي هتسبقه بخطوه، ،،

قطب يعني ايه مش فاهم

يعني المخازن كانت فاضيه ياسليم

قال بدهشه فاضيه ازاي

يعني المحصول كله اتشون في مخازن عز الدين

 مفيش حاجه في المخزن ياسليم

امال زود الحراسه علي المخازن

انفجر ضاحكا ليشاركه هذه المره سليم بضحكاته

انا مش عارف انت دماغك دي اييييه سم، ،،

ربت علي كتفه وقال بجديه

اللي يجي علي حاجه تخص صقر الجارحي يبقي حفر 

قبره بايده المهم في حد جراله حاجه

ايوه البيت اللي جنب المخزن اتحرق ،،، كان عايش فيه

 بنت وجدتها، ،، للاسف الجده ماتت

طب والبنت كويسه

مكنتش موجوده هي اجت لما الحريقه انطفت، ،،،

تنهد بقوه تمام تديلها بيت من البيوت المتطرفه

 وجنازه الست وكل المصاريف عليا

تامل سليم وجهه صديق عمره فقال

بتبصلي كده ليييه

مش عارف افهمك، ،،، هو انت طيب ولا شر سعات

 بتبقي شطان اعوذ بالله منه وسعات بتبقي ملاك

ابتسم بسخريه مفيش حد خير وبس ولاحد شر وبس ياسليم، ،،، انا بنتقم من عزت عشان ظلمني وظلم امي، ،، لكن هنتقم من ناس ملهاش ذنب ليييه، ،، المهم بقي عاوزك تعملي سهره، ،، عاوز افك شويه

ماشي هضبط الشقه والسهره للصبح تمام

تمام، ،،، عاوز اشوف اشكال نظيفه هاه، ،،،

سليم ضاحكا ياعم هي اللي بتعدي تحت ايدك بيطلعلها شكل، ،،

امشي يلا من وشي واللي قلته يتنفذ

تحرك سليم ليقف قرب الباب ويسال السؤال الذي يؤرقه

صقر هيااااااا صفاء هترجع امتي

رمقه صقر بنظره مستفذه وعقد ذراعيه

اممممم بتسال ليه

هز كتفه يعني اصل الدراسه خلصت وووهي مرجعتش،

حاول كتمان ابتسامه كادت تتفلت علي شفتيه

اه اتصلت بيه وقاعده عند خالتي مريم، ،،

نظره حزن ملئت عيناه ليقول بحسره

اه فهمت، ،، طيب سلام

تحرك سليم للخارج لينفجر صقر ضاحكا، ،،

 ويهمهم طالما بتحبها انطق، ،،

تنهد بقوه صفاء وردته الصغيره، ،، الفتاه التي تربت علي يده امانه والدته في عنقه يتذكر جيدا كلماتها الاخيره له

صقر خد بالك من صفاء ملكمش الابعض، ،،، متخليهموش يعذبوها زي ماعذبوني، ،،، صفاء امانتي في رقابتك ياصقر

تنهد بقوه هاهي وردته كبرت ليسقط في هواها اعز اصدقائه يعلم جيدا مدي العشق الذي يسكنه كما يعلم جيدا اسباب عدم افصاحه عن هذا العشق

للان، ،، سليم صديق شبابه الوحيد الذي يامن اليه في كل شئ، ،، مهلا ليس الوحيد، ،،، هناك ايضا احد الملائكه التي ابتعثت علي الارض لتنقذه ثم تختفي كحلم ليله صيف ناعمه، ،،،،

 وتترك طيفها يؤرق مضجعه ،،،، لايعلم اسمها لايعلم من تكون ولكنها سكنت احلامه، ،، بعطرها المميز الذي كان

 يغطي الوشاح المشقوق المربوط علي ذراعه، ،، حسنا

 لقد اصابته بلمحه جنون

 لياخذ نصف وشاح مليئ بالدماء ليذهب لاحد تجار العطور ليكتشفه.،، ذهب كثيرا بنفس المكان ولكنها لم تمر ولالمره واحده، ،، احيانا يشعر انها امراه اتت من وحي خياله القت

 عليه تعويذه سحريه بعيونها الزرقاء الواسعه ورموشها.السوداء الكثيفه، ، بيضاء كطله قمر فضي شفاه بلون وردي مميز نغزه رائعه تقسم ذقنها ضئيله كدميه 

مميزه، مازال يذكر تلك

 الخصله التي تمردت من شعرها المعقوص ،، ورغم ضئالتها الاانها كانت تحتمل ثقله عليها، ،، انه مدين لها بحياته فلولا ظهورها كان الان في عداد الاموات خصوصا ان الحادثه لم

 تكتشف الافي اليوم التالي، ،،،، مازال الانتقام يشغله يؤرق مضجعه ،،،،، لم يعد هناك سوي عزت، ،، ولكنه سينهي كل شئ عما قريب،طرق علي الباب جعله يعتدل

ادخل

تامل غيث وهو يقترب من مكتبه ويقول

صقر انااا عاوز فلوس

عقد ذراعيه وقال بسخريه

وايييه الجديد وهو انت من امتي مش عاوز فلوس يعني، ،،،

يعني ايييه مش هتديني

فرك ذقنه والله، ،،،، مفتكرش عندك حاجه تبعها تاني ياغيث،،

قال بعصبيه ماانت اخدت كل حاجه ميراثي عن بابا وماما

اشار بيده حااااسب، ،، اسمها خسرت كل حاجه علي طربيزه القمار، ،،، بس انا مش بشتغل عشان سيادتك تخسر علي الطربيزه، ،

قال باحباط يعني ايه مش هتتديني فلوس انا محتاج

 ميه الف بس

فرك ذقنه وقال بتفكير #طب ماتخليهم متين

لمعت عيناه وقال #بجد

اه بس اااااعشان اديهوملك لازم اضمن حقي

بمعني نصيبك في القصر

قال بغيض نصيبي في البيت يعدي المليييون

انفجر ضاحكا وقال بسرعه وهو يتحزك للخارج

تمام شوفلك حد ياخده منك بالتمن دا

لحقه بسرعه استني بس ياصقر، ،،، طيب انا موافق 

بس يعني بحبح ايدك شويه

نظر اليه بتفكير شوف عشان انت بن عمي هخليهم

 متين وخمسين كويس كدا

موافق موافق طيب هاتلي حاجه تحت حساب

توء توء، ،، لما نسجل بكره ياحبيبي،

لاء نكتب العقد دلوقتي عند المحامي

قال بتافف وبعدين ياغيث، ،، انا مش فاضي

معلش عشان خاطري ياصقر لازم اعوض العربيه بتاعتي

زفر بقوه وقال بتافف حاول ان يخفي به ابتسامه النصر

 التي تلمع بعيناه

اوكيه ياغيث هتصل بشوكت واخليه يجي

تمام بس تديني مقدم

ياعيشه اعمليلي قهوه

خليهم اتنين ياعيشه

عاود الجلوس مره اخري بالمكتب غيث يترثر وهو في

 وادي اخر هناك حيث الذكري القاتله لعمه محمود الابن المقرب من الطاغيه وزوجته التي كانت تعامل والدته كخادمه كانها احد العبيد

انتي يافاطمه

يري والدته تتحرك بصعوبه من المرض

نعم ياست زبيده 

نظفي القرف اللي في الارض دا

بس الارض نظيفه

لتسكب الماء علي الارض وتجذبها من شعرها

عميه انتي مش شايفه القرف دا

دموع والدته كالخناجر تقطع بقلبه ليحاول تخليص

 امه من يد تلك المتجبره لينال العقاب بجلده ليصمت ويقهر، ،يري امه ترتعش،من الحمي ليخر تحت قدم جده

ابوس ايدك ياجدي اوديها المستشفي امي بتموت

يبقي احسن

 عمي ربنا يخليك

امشي يابن الخدامه من هنا، ،

، ابن الخدامه، ،، لم تكن امه خادمه، ،،، هم من 

جعلوها خادمه، ،، هم من قهروها وقهروا والده، ،، 

انهم يستحقون العقاب، ،، نعم يستحقون كل شئ، ،،،،

مساء الخير ياصقر باشا

اهلا ياشوكت عاوزك تعمل مبيعه لنصيب غيث في

 البيت. بشرط جزائي وبكره الصبح تروح تسجله

شرع شوكت في كتابه المبيعه يتنهد بقوه ويتحرك

 للخارج حيث سليم فاليوم يريد ان يحتفل .



موعد مع الوحوش 

بقلم مروة شطا

الفصل الخامس

____________

شرع شوكت في كتابه المبيعه

 وتنهدصقر بقوه وتحرك للخارج حيث سليم

 فاليوم يريد ان يحتفل 

تجرع كاسه كله دفعه واحده ليطالعه وجه الجميله

 التي تتمايل أمامه باغواء"

..... تنهد پضچړ لا يدري ماذا أصابه شارد تفكيره فيتذكر الجميله ذات العيون الزرقاء الفاتنه ملاكه الحارس ارتسمت علي وجهه ابتسامه ناعمه وهو يراها تقترب تتلمس عضلات صډړھ المشدوده ليريح رأسه للأعلي ....وزمجر بخشونه أصابه ناعمه تتلاعب علي عضلاته بحرفية وهو غارق في ملامسه جميلته لا يعرف عنها اي شئ سوي شكلها الفاتن وصوتها الناعم ولمستها بيدها علي جرحه ثم عطرها المميز بشده والذي اڠرق به تلك العاھره التي تحاول ان تصل

 لرغبه الصقر

همسه ناعمه بجوار أذنه جعلته يفتح عيناه 

انت مش معايا خالص يا باشا 

اعتدل جالسا ليطالعه وجهه العاھره ذات الشعر الاحمر 

الڼاري أين ذهبت الجميله التي سكنت خياله 

اوووف اطلعي بره ....

حدقت بوجهه وقالت بدهشه

هو انا عملت حاجه يا باشا 

هب واقفا لتسقط هي أرضا فيقول بعصپيه 

قلتلك بررررره 

اخرج بعض المال ليقذفه بوجهها لتنسحب العاھره وتترك البيت يريح رأسه للأعلي ليعقد ذراعيه ويترك خيالاته

 تعبث لتنال جميله لايعرفها استوطنت بداخله وهو

 لايعلم شئ عنها......

يابنتي حړام عليكي نفسك 

رفعت عيناها المنتفخه لتنظر الي المراه الواقفه 

امامها لتقول پاختناق

راحت لييه وسبتني لمين دا انا ملييش حد غيرها انا

 عاوزه اروحلها مسيبتونيش ليه ادفن معاها ااااااه

 ياحبيبتي ياتيته اااااه

ربتت احدي النساء علي كتفها وقالت

اهدي بس يا حياه انتي بنتنا كلنا ياحبيبتي 

رفعت عيناها اليها وقالت پاختناق

تيته راحت ياخالتي بقيت لوحدي خلاص

ام سعيد قومي ياحبيبتي انت بقالك يومين علي 

الحال دا تعالي عندي ريحيلك شويه وكلي لقمه حړام

 اللي بتعمليه دا ادعيلها هي محتاجه دعوتك دي

قالت باستسلام حاااضر

تحركت من الانقاض المحترقه تتهادي وتسندها ام سعيد استوقفها نداء احدهم

انسه حياه من فضلك

التفتت للرجل المتقدم نحوها ليعرف عن نفسه

سليم المحمدي مدير اعمال صقر باشا الچارحي

هزت راسها وقالت با باعياء 

اهلا اي خدمه

البقيه في حياتك اولا وثانيا الباشا وفرلك بيت تاني

 تعيشي فيه بدل اللي اتحرق

تنهدت بقوه حياتك الباقيه واشكرلي الباشا انا مش 

محتاجه الحمدلله مستوره

قال بالحاح بيتكم اتحرق عشان مخازنا اتحرفت

 يعني انتي ملكيش ڈڼپ في دا

وانتوا كمان ملكوش ڈڼپ اللي راحت كنوز

الارض مش هتعوضني عنها بس اشكرلي الباشا 

جدا كتر خيره 

قال باهتمام طب ممكن اسالك هتعيشي فين

تنهدت هعيش في بيت والدي عن اذنك

قالت جملتها لتتحرك فتسمع كلمات ام سعيد

والله فيه الخير صقر باشا حياه هو خالك ميعرفش

قاطعتها متجبيليش سيرته 

بس يابنتي الحجه بهيره كانت امه لازم يعرف

يعني تفتكري ميعرفش وبعدين دي وصيتها ميحضرش

 دفتها ولاياخد عزاها

ربتت علي كتفها لتتحرك ناحيه البيت. محطمه منكسره ارتمت علي الفراش الذي اعدته لها ام سعيد غير واعيه لاي شئ يدور حولها عقلها فقط هو الذي يعمل دون توقف جدتها الحبيبه تركتها وحيده جدتها التي احتضنتها فور موټ ابويها موټ ابويها الذي اټهم فيه خالها ذلك الرجل البارد الذي راته لمرتين فقط في حياتها منهم تلك المره التي طردته جدتها من البيت

انت ايه اللي جايبك هنا اطلع بره

يعني انا غلطان اللي قلت اجي اعزيكي في بنتك وجوزها وبنتها

بنتها قلتلي ياعزت يعني انت اللي دبرت lلحاډٹھ وطبعا كنت متخيل ان حياه معاهم

مش فاهم قصدك ايييه يعني

قصدي اللي انت فهمته ياعزت حياه لسه عايشه اختك سبتهالي روح ياشيخ ربنا ينتقم منك 

انتي بنقولي ايه دول ميتين في حاډثه انتي هتفضلي ټکړھېڼې لامتي

طول مانا عايشه انت لومش من بطني كنت قلت عليك ابن حرررررام اطلع بررره والله في سمھاه ياعزت لوحاولت بس تتعرض لحياه لاكون رمياك في lلسچڼ بايدي

وانا هتعرضلها ليه دي برضه بنت اختي 

قاطعته ايوه بنت اختك اللي انت طمعان في ورث ابوها مش كده. ريح نفسك حياه لسه قاصر وانا الوصيه عليها ولعلمك بقي انا كتبتلها كل حاجه انت مش هتاخد

 مليم من فلوسي

قال پغضب يعني ايه بقي دا ميراثي عاوزه تديه لعيله

طول مانا عايشه انا حره ادي فلوسي للي يريحني اطلع برررره ومشوفكش هنا تاني انسي ان ليك ام اعتبرها 

ماټټ زي مانا اعتبرت ابني ماټ بررررره

لن تنسي ابدا وجهه جدتها الشاحب فور تيقنها انها 

سمعت الحوار

الكلام دا حقيقي ياجدتي

استغفرت الجده وشدتها بين ذراعيها

اسمعيني ياحياه خالك عزت اعتبريه مش موجود

 ابعدي عنه خالص فاهماني

تيته انا بسال علي الكلام حقيقي هو اللي دبر lلحادثة

معنديش دليل ياحياه عزت اهم حاجه عنده الفلوس ميهموش اي حاجه تانيه جدك ماټ بحسرته من عميله كان اهم حاجه عنده الميراث والفلوس وبس ميراثي من جدك وميراث امك انا عملت بيهم وديعه باسمك في البنك متتفكش الاوانتي عندك واحد وعشرين سنه انتي

 امانه في رقبتي ياحياه

وهاهي جدتها تركتها وحدها ټصارع العالم وحيده 

فتحت عيناها ببطء لتطالع سقف الغرفه فوقها النهار

 اشرق والجو هادئ بشده يجب ان تستعيد بعض

 من هدؤها حتي تتمكن من مواصله الحياه

صباح الخير ياحياه عامله ايه دلوقتي

احسن كتير ياخالتي معلش عشان ازعجتك

اخص عليكي ياحياه داانتي بنتي اللي مخلفتهاش

 اومي ياحبيبتي ادخلي الحمام وانا هجيبلك 

جلبيه نظيفه من عندي اومي

اعتدلت علي الفراش وقالت بتاكيد

شكرا ياخالتي هروح بيت بابا افتحه وااقعد فيه.

طيب ياحبيبتي هبعت كام بنت ينظفوه دا مقفول

 من سنين

ابتسمت باعياء كتر خيرك مش عاوزه اتعبك بس

مفيش تعب ولاحاجه المهم دلوقتي تكليلك لقمه

 عشان تقدري تقفي ياحبيبتي

هزت راسها موافقه لتتحرك بهدوء خلف المرأة

الطيبه جارتهم


تكملة الرواية من هنااااااااااا

تعليقات

التنقل السريع