القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

واية عشق السيف الفصل 1-2-3-4-5بقلم نورا فريد كامله

واية عشق السيف الفصل 1-2-3-4-5بقلم نورا فريد كامله 




واية عشق السيف الفصل 1-2-3-4-5بقلم نورا فريد كامله 


شكلك قمر اووى يا حنان


حنان بتنظر في المرايا بغرور : 

طبعا قمر هو انا شوية دا انا ست البنات هو المفروض يحمد ربنا انو ها يتجوزني انا ستهم ولا ايه


ليلة بهدوء: 

 حيلك حيلك براحة على نفسك التواضع لله يا حجة


حنان نظرت لى ليلة بغضب

:انتي ها ترغي ولا ايه متنسيش نفسك و انا ليش بابا و امي كان زمانك في الشارع ولا ليكى مستقبل ولا زفت لولا اهلي مكنتشي عايشة ولا ليكى حس ياريت متنسيش نفسك ولا تنسي فضلنا عليكى تمام و دلوقتي تروح المطبخ ولا اي مكان من دلوقتي لحد ما الضيوف يمشوا مش عايزة اشوف وشك تقدمي العصاير معايا و بعدين تخرجي مفهوم يا ليلة


ليلة بقوة و ابتسامة مزيفين

:تمام يا حنان 


ليلة خرجت من غرفة حنان و هى بداري دموعها و اتجهت لى التواليت نظرت في المرايا بى حزن و دموع :

انا تعبت انا مش قادرة استحمل ولا اقعد معاهم اكتر من كده انا عملت ايه لى كل ده انا بس عايزة اعيش عايزة ارتاح نفسي اكون مبسوطة تعبت من كل حاجة كل يوم يعدي شبه اليوم اللى قبلو انا تعبت يارب يارب حا يارب 


مسحت دموعها و غسلت وجهها بعدين راحت لى المطبخ خدت صينية العصير و خرجت من المطبخ


حنان خدت الصينية و اتجهوا لى الانتريه: 

انا فرحانة اوى اوى يااه مش مصدقه بس برضو انا متعوضش ولا ايه


ليلة: 

ربنا يسعدك و يتمملك على خير


حنان وصلت لى الانتريه لكن اتشنكلت و وقعت منها صينية المشروبات و وقعت هى كمان تحت انظار عيلة العريس و عيلتها


ليلة جريت عليها من غير تردد: 

حنااان انتي كويسة حصلك حاجة مفيش حاجة حصلت اهدي


امين نظر لى ليلة بغضب حاول يدريه: 

 ليلة خدي اختك و على جوه مفهوم


ليلة هزت راسها و ساعدت حنان انها تقوم و راحو على غرفة حنان


الاب: 

حصل خير المهم ان البنت محصلش ليها حاجة 


سيف و هو حطت قدم فوق قدم: 

نرجع لى موضوعنا علشان عندى شغل كتير


الام بغرور: 

مظبوط كل دقيقه محسوبة من وقتنا ف مفيش داعي لى تضييع الوقت 


الاب: طبعا انت عارف احنا جايين ليه 


امين بفرح: 

طبعا يا عزت بيه 


عزت: 

يسعدني ويشرفني انى اطلب ايد الانسة


سيف : 

ليلة


امين ابتسامته اختفت: 

ايه بتقول ايه بتطلب ايد مين ي ابني


سيف ببرود : 

اولا انا مش ابنك و مسمعش الكلمة دى منك بعد كده تاني حاجة مفيش اي داعي لى الصدمة المفروض تفرح ان بنتك ها تكون من عيلة الأكابر 


الام بصوت واطي: 

انت بتقول اايه انت اتجننت


سيف قام قفل چاكيت البدلة بغرور 

انا متجننتش و هى كلمة انا ها تجوز بنتك ليلة هى اللى ها تشيل اسمي و اسم عيلتي الفرح بعد اسبوعين قدمكم اسبوعين ترتبو فيهم امروكم يلا يا ماما يلا بينا يا عزت بيه 


و مشي سيف بغرور و هيبة ماشي هو و عيلتو و تركا امين و زوجته في بركان الغضب


كانت في غرفتها بتبكي قامت مفزعة على صوت امين اللى زق الباب و نزل بصفعة على وجهها صفعة وراء التانية: 

ليه تعملي كده بق ده جزاتي انا جبتك في بيتي و ربتك زى بنتي تقومي تخ.

وني العشرة يا حقيرة بتخط..في عريس اختك يا كلبةة


حنان جت على غرفة ليلة و قالت بغضب و قهرة و تخن..ق ليلة: ها قتلك..ك..كك يا ليلة ها قت...لكك مش ها خليكي تتهني بى سيف ولا بى العز ها قتلك..كك 


ليلة حرفيا ابدتت تتخ.نق 


اكمل 


رايكم بصراحة

رايكم يهمني 


#بقلمي_نورا_فريد

#عشق_السيف


ليلة بالفعل ابداتيت تتخنق مامت حنان زقت حنان بعيد عن ليلة


الام بقسوة: 

اتجننتي يا حنان اتجننتي يا بنتي هااا عايزة تضيعي عمرك على في واحدة زى دى محسوبة علينا.. ليش امك موصيني عليكى كنت رمي..تك لى ك..لاب السكك نعمل ايه قلوبنا مش مطوعنا نغورك من هنا بعد ما اكناكي و كبرنكي تعملي في بنتي كده اتفو... قومي يا حنان قومي يا قلب امك قومي بكرا ربنا يرزقك بى سيدا سيدفي صشض


امين بينظر لى ليلة بغضب :

يلا يا حبيبتي على اوضك خديها يا سماح من هنا يلا بينا


و خرجوا من الغرفة ليلة ده كله مش قادرة تستوعب اللى حصل 


ليلة فجأة بقت بتضرب حالها :

يا نهار اسود يا نهار اسود معقول اعمل كده في اختي في حنان لا لا مستحيل اتجوز الشئ ده مستحيل منك لله يا سها انتي السبب ياريت ما روحت معاكي على الزفت 


أما في قصر الأكابر في غرفة سيف


الام : 

يا ابني انت كده بتوقع بين الاخوات ازاي رايحة مخصوص لى واحدة فجأة تشوف اختها تطلبها افهم بس 


سيف : 

و مين بقا قال لى حضرتك اني رايح لى مش عارف ايه انا محدد مواقفي من الاول اني اتجوز ليلة تمام


الام قربت منو و قالت : 

ممم بس ياريت متنساش انت هتتجوز البنت دى ليه ممم هى جايز تجيب ولي العهد بس اللي ها تربيه بنت عمك اللى مستنياك 


و خرجت الام سيف رما المنشفة على الس.رير بغضب: 

ها نشوف يا عيلتي الأكابر ها نشوف 


سيف بابتسامة : 

كلها كام يوم و ها تكوني ملكي يا ليلة كان يوم و تبقي قدام عيني انتي اللي تستحقي تكوني ام ابني و انتي اللي تستحقي كلمة ماما و تستحقي تكوني من عيلة الأكابر انتي و بس 


فلاش

سيف كان متخنق مع ابوه بسبب موضوع جوازو ف ساب الشركة و راح يتمشى بى عربيته بعد شوية وصل لى لى شاطئ 


سيف باستغراب: 

ايه الصوت ده اكن فى حد بيصرخ 


سيف فضل ماشي تجاه الصوت لحد ما وصل ليلة بتصرخ فجأة التفتت لى وراء سيف اتصدم من جمالها 


سيف: 

انتي كويسة


ليلة بتحاول تدري على احراجها : اه كويسة. ذات و انت مالك اصرخ اول..ع في نفسي انت مالك ها مالك 


سيف بابتسامة سخرية: 

واضح انكي بخير ياريت توطي صوتك لان بيزعج الآخرين مم فيهم انا عن اذنك 


سيف لبس نضارته بغرور و مشي 


باك 


و بعد مرور يومين كان خطوبة سيف و ليلة كان عائلية 


ليلة بهدوء عكس اللي جوها: 

ممكن اتكلم مع حضرتك على انفراد


سيف نظر لى امين و باباه


ليلة نظرت لى ابوها: ده بعد اذنكم طبعا


امين : 

اتفضلوا


سيف قام اتجه لى البلكونة ( ملحوظة البلكونة بعيدة عن الانتريه) 


سيف: قولي الكلام المهم اللي عايزة تقوليها


ليلة: مممم طبعا انت شخصية مهمة جداً بس مش كل الناس بتحبك و انا منهم طبعا ده طبيعي 


سيف بهدوء عكس الغضب من كلامها: 

بمعنى


ليلة ربعت ايديها: 

يعني عيب اوى لم تتجوز واحدة قلبها مع حد تاني ده اولا ثانيا انا ميرضنيش اتجوز واحد كان جاي يتجوز اختي و بعدين طلبني بدلها دى مش اصول يا باشا


سيف بابتسامة مخيفه: 

مش فاهم قصدك ايه


ليلة: 

يعني خد اهلك و كرمتك و امشي بهدوء يعني اسحب طلبك انا مش عايزاك لان زى ما قولتلك قلبي مع واحد تاني اعتقد مفيش راجل يقبل على نفسو يتجوز واحدة هى مش عايزاه مش طيقه 


سيف : 

مممممم


سيف مسك ليلة من شعرها


ليلة بصدمة: 

انت اتجننت يا حي.وان سيب شعري


سيف ضغط على شعرها و قال جانب أذنها بهمس: 

بتحبي بتقولي طب اسمعي بقا اللى تدخل دماغي و حياتي مستحيل تطلع منهم الا لم انا امؤر غير كده ف انتي ملكي و ها تفضلي ملكي لحد ما تموتي و لو عايزة حبيب القلب يفضل عايش و بخير يبقا تكملي معايا من سوكات لان زعلي وحش و انا عشان بحبك و مقدرك ف مش عايز اوريكي الوش التاني


سيف حاوط خصرها: 

انتي ملكي مرات سيف الأكابر طلامة دخلت حياتو عينيها و قلبها ميكونوش لحد غيره تملك غرور سميها زى ما انتي عايزة و موضوع الكرامة ها نتكلم فيه بعدين عن اذنك بقا يا حبيبتي علشان اتاخرنا عليهم و دى مش اصول 


ليلة: 

ها قتل

ك يا سيف صدقني ه


سيف : 

انتي اجبن من انكي تق..تلي نملة مش بنادم 


سيف سابها و خرج ليلة فضلت تنظر عليه لحد ما خرج ليلة سندت راسها على الحيط و نزلت على الارض ببط و قعدت تبكي وووو 


#البارت_2

يا تري ليلة بتكدب ولا بتقول الحقيقة 

رايكم بصراحة

رايكم يهمني 


#بقلمي_نورا_فريد

#عشق_السيف


سيف سابها و خرج ليلة فضلت تنظر عليه لحد ما خرج ليلة سندت راسها على الحيط و نزلت على الارض ببط و قعدت تبكي و كالعادة تمسح دموعها و اثر البكاء و تخرج بكل قوتهاو خرجت تقعد معاهم و اكنها في دنيا غير الدنيا و في اليوم التالي في غرفة ليلة ليلة نايمة 


سها بصرخ و صوت عالي: 

ليلة اصحي البيت بيقع زلزال 


ليلة بتعب و نوم : 

سبوني في حالي بقا ارحموني حرام عليكم . انا تعبانة. تعبانة اوى اغسلو انتوا


ليلي نطط على السرير: 

غسيل ايه و كوي ايه بقولك زلزال يعني البيت ها يقع و مش ها نلقي بيت يلمنا لييييلة قومي يلا قبل ما البيت يقع عليكى 


ليلة: ممم يكون احسن برضو يارب يقع عليا و اخلص منكم يا عيلة ازبل من الزبالة 


سها: حاا استاذ سيف


ليلى: لييييلة سيف بيتصل ردى عليه و نامي تانى


ليلة: اقفلي في وشه أو اكسري التلفون احسن ما اكسرو على دماغكم سبوني اتخمد بقا ابوس ايديكم


ليلة فتحت عيونها و قامت: بتقولي مين بيتصل


سها: خطيبك يا ليلة خطيبك بيتصل قومي ردي لان مش مبطل اتصال 


ليلي: الله على الحب و جماله اوعدنا يارب


سها: اش اش ايه الحب ده كله يا لولو يارب أنا نفسي خطيبي يهتم و يحبني كده ربنا يهديك يا معز يا ابن ام معز الله يسهلو يا عم 


ليلي: احبوشش


سها: لا مانا مش سرير خالتك ف اتلمي و خالي ليلتك تعدي على خير و يلا نشوف التجهيزات 


خرجوا سها و ليلي راحوا على بره 


ليلة: اوووف مش ناقصك انت كمان.. الو افندم 


سيف: الناس بتقول صباح الخير الاول عموما صباح النور يا قلبي


ليلة قامت: بقولك يا استاذ سيف سبني في حالي الله يرضى عليك انا مش عايزة اخسر اختي عشانك و 


سيف: قومي اغسلي وشك و اجهزي عشان نشوف تجهيزات الفرح انا تحت البيت خمس دقائق و تكوني عندي ياما اطالعلك تمام يا حبيبي


ليلة بعدت التلفون عنها: حبك برص و عشرة خرص يا بعيد .. تمام خمس دقائق و اكون عندك باي 


ليلة قامت حضرت حالها و بعدين نزلت لى سيف 


سيف بينظر عليها من المرايا: لا مانا مش سواق اهلك اقعدي جانبي يلا و خلي ايامك الجاية معايا تعدي على خير 


ليلة سندت راسها على ازاز العربية و سرحانة في أيامها اللى فاتت و أيامها اللى جاية سيف وقف العربية فجأة لدرجة ان ليلة اتغضت


ليلة: وصلنا بسرعة كده


سيف بهدوء: لا يا ستي لسه


ليلة بخوف: اومال وقفت ليه انت ها تقت..لني 


سيف بابتسامة جذابها: انا عارف ان الموضوع صعب عليكى خصوصا انكي بتحبي اختك اوى بس صدقيني يا ليلة من ساعة ما شوفتك و انا مش شايف غيرك ليكى حق تخافي بس انا مش ماذي و مش وحش عشان تخافي مني ليه منبقش اصحاب ليه بتحكمي على الناس من غير ما حاولي تفهميهم


ليلة نظرت ليه بتردد و بعدت وشها الناحية التانية: مفيش اي حاجة من اللي في دماغك الموضوع جاه بسرعة و زى ما انت قولت صعب عليا عشان اختي ياريت تمشي 


سيف: برضو.. تمام يا ليلة


و بعد مرور أسبوعين اخيرا ات يوم الحنة في غرفة ليلة


سها: اهدى مش عايزين حد يحس بى حاجة


ليلي: ليلة على فكرة عيب اوى اللي بتعمليه ده سيف مش وحش ده بيتمن الرضا ترضي بطلي افترا بقا الواد بيحبك حد غيرو كان سبك وقتي بعد قلت الذوق اللى بتعمليه بيها دى 


سها بعصبية: ممكن تنقطينا بى سوكاتك البت مش ناقصة 


سها مسكت ايد ليلة: حاسه بيكي عارفه انو صعب بس مش جايز يكون بيحبك ليه لا سيف بيحبك يا ليلة 


ليلة بدموع : امي قالتلي ان بابا كان بيقول ليها نفس الكلام و عند اول مطب سبها


ليلى نظرة ليها بسخرية: و انتي بقا حكمتي على سيف يا بنتي فوقي انتى كده ها تعنسي متخليش قصة سمعتيها توقف حياتك لحد امتي ها تكوني لوحدك هاا


ليلة بدموع: بس انا مش سلعة ولا بضاعة عشان اتجوز بالطريقة دى انا . انا خايفه يا ليلى خايفه ل يتغدر بيا تانى و تالت انا مش زى ما انتوا شايفني انا ضعيفة معنديش القوة اني استحمل غدر الايام و البشر مش ها ستحمل


ليلي حضنتها و قعدت ليلة تبكي بحضن ليلي 


سها طبطبت على ايديها: اهدى يا حبيبتي مش كده اهدى عشان خاطري


ليلة بدموع و قهرة: انا تعبت اوى عمل اقول كله ها يعدى لحد ما عمري هو اللى بيعدى انا تعبت يا ليلة


ليلة فضلت تعيط و بعد شوية مسحت دموعها و ظبطت مكياچها و بعدين خرجت و عد اليوم على خير و على الساعة 2تقريبا كان الكل نايم حنان متاجها لى غرف ليلة و هى بتمشي ببطء لحد ما دخلت الغرفة


حنان نظرت لى ليلة اللى نايمة: وريني بقا ها تلبسي ايه خدت الفستان و طالعت على السطح رمت الفستان بتاع ليلة  ولع.ت الكبريت و رم.ته على الفستان 


#اقتباس

رايكم بصراحة فى حنان يا تري و ايه حكايه 


رايكم بصراحة

رايكم يهمني

#بقلمي_نورا_فريد

#عشق_السيف


ليلة فضلت تعيط و بعد شوية مسحت دموعها و ظبطت مكياچها و بعدين خرجت و عد اليوم على خير و على الساعة 2تقريبا كان الكل نايم حنان متاجها لى غرف ليلة و هى بتمشي ببطء لحد ما دخلت الغرفة


حنان نظرت لى ليلة اللى نايمة: وريني بقا ها تلبسي ايه خدت الفستان و طالعت على السطح رمت الفستان بتاع ليلة  ولع.ت الكبريت و رم.ته على الفستان و فضلت تنظر على الفستان و هو بيت..حرق و على وشها الابتسامة


حنان بشر: كده انام و انا مطمنة بس في حاجة لازمه اعملها ها تصل بى صهري العزيز و اقول الحق يا سيف ليلة ولع.ت في فستانها طبعا سيف ها يصدق لان ليلة مش عايزة الجوازة دي تو تو البت بشكلها بتحبو و هو كمان بيموت في التراب اللى بتمشي عليه صحيح كل واحد منهم بيداري بس العيون بتقول كللل حاجة هى مش عايزاه علشان.. ها لم واحد يعرف ان حبيبتو فرطط في حاجة هو جايبها ليه تبقا اي و كده تبقا باينة اوى ان ليلة مش عايزاه مممم يا سلام عليكى يا حنونو لم تفكري بروقان 


و نزلت حنان و هى في قمت سعادتها في في الصبح في غرفة ليلة


ليلة صحيت تعبانة و متعصبة كالعادة لكن عينيها جت على مكان الفستان: ايه ده فين راح فين 


ليلى: مالك يا حبيبتي في ايه في عروسة قمر تبقا متعصبة يوم فرحها مالك يا بنتى


ليلة بعصبية: كان هنا انا متاكده انو فستاني كان هنا انا حطه بى ايدي هنا راح فين 


ليلى : ممكن يكون في الحمام


سها: صح او في الدولاب 


ليلة بعصبية: انتوا ها تجننوني انا متاكده انى حطه هنا


و قعدت ليلة تدور على الفستان و بعدين دخلت غرفة حنان


ليلة بعصبية: فين فستاني يا حنان فيين الزفت


حنان ببرود: يوه هو ها دى كان فستانك كنت بحسبو كيس زبالة حاا انا نسيت و حرقت فستانك بحسبو زبالة يلا حصل خير


ليلة بعصبية: انتي بتقولي ايه والله ما ها سيبك يا حنان


حنان بعدت ايد ليلة عنها: معلشي يا حبيبتي مكنتش اقصد أحرقوا ده بدل ما تقوليلي فداكي يا اختي عموما انا عذراكي هو في السطوح ها تعملي ايه ده انتي المفروض تكوني في الفندق دلوقتي


ليلة جريت على السطح بعصبية نظرت لى الفستان بحزن و قهرة


زين : ارضي بى نصيبك يا ليلة مش قدامك حل غير كده صدقني مفيش احسن من الرضا


ليلة بحزن و ابتسامة: مين قال اني مش راضيه انا راضية بكل حاجة بس انا تعبت تعبت يا زين. ا انا نسيت والله العظيم نسيت بس هو ليه كل حاجه بتحصلي مش عادي حتي دلوقتي ها تجوز واحد مش عايزاه حطيت جزم في بوقي و سكت ( تنظر لى فستانها بحسرة) لدرجة ان فستان اتح.رق بس الحمد لله راضية شكراً يا زين على استماعك ليا


زين : انتي اختي يا ليلة و واجبي اني اسمعك و لم تحتاجي تطلعي اللى جواكي انا موجود و ليلي كمان احنا في ضهرك و مش ها نسيبك انتي اختي زيك زي ليلي 


أما في منزل اهل حنان حنان طبعا اتصلت بى سيف و قالت ان ليلة حرقت فست..انها ده غير انها طالعت سجلت نص كلام ليلة و زين ( طبعا من غير ما حد يحس بيها و بعتت التسجيل لى سيف) 


ليلة بتحاول تبان طبيعية: الو يا سيف


سيف: ايه يا حبيبتي كل ده تأخير انا مش قولت تيجي على الوقت


ليلة: اصل مش ها ينفع اجي


سيف: نص ساعة و تكوني في اوضك اللى فى الفندق تمام يا حبيبتي


ليلة : طيب يا سيف نص ساعة و ها كون هناك سلام 


قفلت معاه و راحت هى و اهلها و اصحابها على الفندق ليلة مش عارفه تقول ايه لي سيف ولا ها تحضر الفرح ازاي متلخبطة راحت غرفتها


سها بى انبهر: واوو الفستان تحفه جدا يا لولو


ليلى: تصدقي الفستان ده شكلو يجنن عن اللى اتح..رق 


ليلة: عارفه انى زهقتكم معايا بس متسبونيش انا خايفه 


سها مسكت ايدها: ايه اللي بتقوليها ده طب ايه رايك انى مش عارفه انا هل عمل ايه لم تتجوزى و تسبينا انا اللي حاسه نفسي انى وحيدة من غيرك ها زهق مين بى مشاكلي مع معز 


ليلة بمرح : ايه الغم ده يا جزم يلا عشان نجهز ولا ايه 


ليلى بمرح : يلا بينا 


و بدات ليلة تجهز نفسها و اصحابها كمان و بعد مرور ساعات ليلة جهزت و كانت في غاية الجمال و تم زواج سيف و ليلة على خير طبعا مش الكل فرحان ليهم و في غرفة سيف 


ليلة بتنظر لي حالها في مرايا التواليت و بتبكي : انا مش قادرة استحمل مش عايزاه مش عايزة حاجة غير انى ارتح انا مش حمل وجع ولا عذاب مش ها قدر اكمل في الجوازة دي انا مش بحبو ولا هو كمان احنا مننفعش لى بعض انا ها روح اقوله كده و اللى يحصل يحصل 


ليلة غسلت وجهها و  خرجت سيف كان بيحاول يهدى حاله من كلام حنان و هنا خرجت ليلة 


ليلة و اكنها شخص تاني: طلاقني يا سيف 


سيف: قولتي ايه 


ليلة بحدة و عصبية: زى ما سمعت طلاقني انا مش عايزك انا لا بحبك ولا عمري ها حبك انت عايز مني ايه ها ايه انا اتجوزتني ليه و متقوليش بتحبني لانىى مش ها صدقك لانكك ببساطة كده انت كداب كلكم كدابين انا بكرهك بكرهككك بكرهكم كلكم انتوااا متعرفووش حاجة عن الحب انتوااا مش بتعرفو بسس غير الغ..در و الخي..انة و انا مستحيل اكمل مع واحد زيك ف خليك راجل و لم كرامتك و طلاقني خلي عندك د..م و طلاقني 


سيف اقترب منها ووو 


يا تري رد فعل سيف ها تكون ايه  

#البارت_3



سيف: قولتي ايه 


ليلة بحدة و عصبية: زى ما سمعت طلاقني انا مش عايزك انا لا بحبك ولا عمري ها حبك انت عايز مني ايه ها ايه انا اتجوزتني ليه و متقوليش بتحبني لانىى مش ها صدقك لانكك ببساطة كده انت كداب كلكم كدابين انا بكرهك بكرهككك بكرهكم كلكم انتوااا متعرفووش حاجة عن الحب انتوااا مش بتعرفو بسس غير الغ..در و الخي..انة و انا مستحيل اكمل مع واحد زيك ف خليك راجل و لم كرامتك و طلاقني 


سيف اقترب منها ليلة بترجع لى وراء و مسكت سكي..نة : خطوة كمان و ها قت..ل نفسي و ارتاح منكم كلكم 


سيف قرب منها بحذر و خد السك.ينة : 


ليلة بتنظر لي سيف بمعنى هى حافظة اللى ها يحصل ضرب و اهانة لكن اتصدمت لم سيف حضنها 


سيف بهدوء و حنية: هشششش اهدى متخفيش ماض متخفيش انتي مش لوحدك 


ليلة بتبكي: نفسي اموت و ارتاح عايزة اروحلها مش عايزة الدنيا اللى مليانه غدر و اذ مش عايزة اعيش اتخنقت من الكدب و البشر ساكتة عمل اقول ها تعدى ها تعدي مفيش حاجه بتعدي خير عمري اللي بتقهر فيه على حياتي انا تعبت تعبت من كل حاجة 


سيف قعدها على السرير و عطاها مياة ليلة شربت قعد جانبها ومسك ايديها: بعترف اللى عملتوا معاكي كان غلط من الاول مش ها قول حبيتك عشان الكلمة دى بتعصبك لكن الحقيقة انا انشدت ليكى من اول مرة شوفتك فيها من ساعتها و انتي في بالي و عقلي 


ليلة على نفس الوضع: فكرت كتير انى اهرب بس معرفتش لان زى ما قولت انا أجبن من انى اق..تل نملة معرفش ليه مهربتش اتجوزتك و استسلمت لى غدرك لان انت زيك زى غيرك 


سيف حضنها و بيمسد على شعرها بحنيه: ربنا يسامحك يا ستي و بعدين يا حبيبتي صوابعك مش زى بعضها بعدين فكرك لم تهربي انا مش ها عرف اجيبك انتي قدري و انا قدرك مش يمكن تحبني مش يمكن حياتنا مع بعض تكون افضل انا مختارتكيش يا ليلة ولا حتي انتي 


ليلة بحزن : قالها نفس الكلام و من رغم كده سبها سبها تحرب في الدنيا لوحدها اكيد قدري ها يبقا زيها ماتت و سبتني لوحدي 


سيف: اومال انا بعمل ايه طول ما انا عايش انتي مش لوحدك اوعدك اني عمري ما ها سيبك انتي قوتي من دلوقتي انا مش جوزك انا صاحبك و اخوكي و ابوكي و ابنك كمان اوعدك ان مش ها غصبك على اي حاجة مش عارف ها تصدقني ولا لا بس انا حقيقي حبيتك 


ليلة بهمس و صوت مخنوق: انا اسفة 


سيف: مبداية مفيش اسف بينا بس اوعدني انكي مش ها تخبي حاجة عني حتي لو كانت تافهة 


ليلة: اوعدك  .. سيف كنت عايزة اقولك على حاجة 


سيف: قولي اللى انتي عايزاه 


ليلة: لم كلمتني الصبح و اتعصبت عليك ف كان بسبب ان فستاني اتح..رق حنان حرق..ته زى ما بتح..رق ليا اي حاجة انا صحيح مش عايزة الجوازة دي بس مش لدرجة ان اعمل كده 


سيف: انا مصدقك واثق انكي معملتيش كده و مش مهم فداكي مليون فستان المهم عندي انكي بخير 


فى قصر الأكابر في غرفة مهجورة 


فواد بحزن : عمري ما اتخليت عنك ليه يا بشر ليه سبتني حياتي باظت من غيرك باعت الدنيا عشانك في الاخر دمرتني 

كان نفسي اكمل حياتي معاكي انتي كان نفسي نربية ولادنا مع بعض هههه قتلتي بنتي عشان اكتشفت انكي شيطانية صحيح اتجوزت غيرك بس عمري ما فرقتي قلبي كان نفسي يكون ليا بنت منك كان نفسي منوصلش لى كده 


و في الفندق عند سيف و ليلة.... سيف نايمة و ليلة بحضنه 


ليلة: ممكن اسالك سؤال و ياريت تجاوب عليا بصراحة 


سيف بحب: اسالي يا ستي 


ليلة: هى مين البنت اللي حضنتك في الفرح دى 


سيف بهدوء : راندا بنت عمي 


ليلة بسخرية: عارفه بس مش كبيرة على أنها تحضنك بالطريقة دى ولا دى عادي عندكم و بعدين هو عمك مجاش الفرح ليه ايه مش راضي عن الجوازة 


سيف بهدوء: عمي فواد ده اطيب حتي ممكن تشوفيه بس ربنا مبتلايه بى شيطانية 


ليلة: اللى هى راندا 


سيف: راندا و بسملة طيبين اوى بس مشكلتهم في امهم كفاية كلام و نامي عشان نرجع لو عايزة نقعد معنديش مانع 


ليلة: لا انا مش عايزة اقعد هنا اكتر من كده مش بحب الفنادق 


ليلة نامت سيف نظر ليها و قبل راسها و نام و في اليوم التالي في قصر الأكابر كانوا بيستعدو لي استقبال سيف و ليلة و بعد ساعة اخيرا وصل سيف و ليلة سيف نزل من العربية و فتح الباب لى ليلة 


سيف وقف قصدها و رفع راسها بى ايديه: ارفعي راسك و اوعي تخلي اي حد يحس بى الخوف اللى جواكي أو يلمحو في عينيكي لازم تكوني قوية عشان تعرفي تعيش وسط الناس دلوقتي هاتي ايدك 


ليلة: هو انا ها عيش فى البيت المريب ده 


سيف: متخفيش طول ما انا معاكي يلا بقا عشان اتاخرنا عليهم يلا يا حبيبتي 


ليلة هزت راسها و دخلوا على القصر 


فواد: مبروك يا حبيبي 


سيف: الله يبارك فيك يا عمي ليلة حكتلك عنها قبل كده 


ليلة نظرت لى فواد وووو


#البارت_4


ليلة نظرت لى فواد نظرة مش مفهومه 


سيف نظرة ليها باستغراب و قلق: ليلة 


ليلة فاقت من سرحانة: ها بتقول حاجة يا سيف 


سيف : انتي مالك بقلنا ساعة بنكلمك و انتي ولا هنا بقلك ساعة واقفة مش ها تسلمي على عمي 


ليلة بمرح و ابتسامة: يا راجل ده عمك اكيد بتهزر اكيد اخوك الكبير ( مدت ايدها لى فواد بمرح و اكنها تعرفو من سنين) انا ليلة اسمي ليلة بس المقربين بيقولولي لولو فرصة سعيدة يا فواد بيه طبعا لو قولتلك يا اونكل ها ظلمك بيها سوري على كلامي حاسه اني صدعتك بس حضرتك شكلك عقل مش زى ناس تحكم و اعملى ده و متعمليش ده 


فواد بى تلقائيا: انتي بنتي و واجب على الاب ان يسمع جنون بناتو كان عندي بناتين دلوقتي بقا تلاتة لو الواد ده زعلك في حاجة تجيلي و انا اجبلك حقك تالت و متلت ربنا يحفظك يا رب 


سيف واقف متابع كلامهم و طريقتهم مع بعض في صمت و استغراب و بقيت العيلة طبعا 


سيف: احم طب عن اذنكم هرتاح و ننزل نقعد معاكم 


بسملة: متتاخرش يا سيفو لان ها نموت من الجوع و كمان علشان نلعب شوية 


و في المساء 


سيف خد ليلة و راح لى غرفته سيف قفل الباب بغيرة أو غضب 


سيف: ممكن اعرف الهانم كانت بتعمل ايه من شوية 


ليلة بهدوء: عادي كنت بتكلم مع أهلك ايه العيب في كده زى ما انت قولت  بتعمل بتضحك و بتهزر و مظنش انى قولت حاجة عيب أو غلط 


سيف جذبها ليه و حاوط خصرها: و كلامك بالطريقة دى مع راجل غريب عنك تسميه ايه و ضحكتك و هزارك معاه اسميه ايه اه هو عمي على عيني و كل حاجة بس مش لدرجة الضحك بالطريقة دى ايه متجوزة كيس جواف 


ليلة حست بى ضغطه عليها: سيف انت بتوجعني انا معملتش حاجة غلط لكل ده و بعدين ده عمك ها تغير من عمك ذات انو الراجل محترم و اد ابويا ابعد عني بقا 


سيف نظر ليها و قربها منو اكتر قال بعشق: انا بغير عليكى و انتي معايا شكلك هدوك جنانك ضحكتك صوتك عصبيتك انتي ملكي يا ليلة و مش من حق اي حد يشوف ضحكتك الجميلة دى غيري 


ليلة حاوطت رقبته بايديها و تقول بهمس: بقولك ايه يا سيف ما تدفني احسن أو ش.وه وشي و كده تطمن انى ليك بس ها قول ايه اتجوزت واحد متملك بس انت فهمتني غلط بس معلش ملحوقة 


و بعدت عنه سيف مسكها من دراعها: مش معنى انى بحبك و بحترمك ف يبقا متجوزة اهبل لا فوقى و انزلي لى الواقع انا ساكت بى مزاجي بس لحد انكي تجرحي كرامتي اللى من ساعة ما شوفتك و انتي مش ملاحقة عليها انا مش عايزاك انا بكرهك انتي مريضة يا بنتي مريضة انا مش عارف فين عقلي لم وقفت قدام الدنيا كلها علشانك و انتي اااايه الصبح كده و دلوقتي نفس الكلام اااااايه 


ليلة نظرت بعصبية: انت اتجننت ازاي تمسكني كده هو ايه اللي حصل لي كل ده انت مجنون يا ابني انا مش عارفة كان فين عقلي لم وقفت على الجوازة السودة دى ااااايه يا سيف ااااايه كل ده علشان اتكلمت مع عمك ايه لا عيب ولا حرام ههههه اومال لو حضنته قدامك زى ما انت عملت يوم امبارح خليت اليوم اللى بتحلمه اي بنت يبقا اسود على دماغي ااه كويس بس انت جرحت مشاعري و دائما لازم تحسسني اني اقل منك و اللى عملتو مع راندا بنت عمك تحت مش ها نساه ولا امبارح انت معملتش اي اعتبار ليا علشان اعمل انا اعتبار ليك بجد انت واحد م مق مجنون و انا مش ملزمة استحمل جنانك و زى ما ها تعمل ها عمل يا سيف 


سيف نظر ليها بغضب و خرج من الغرفة ليلة رجعت شعرها لى وراء و قعدت تتمشي في الغرفة بعصبية و بتبرتم بكلم غريبة 


ليلة بعصبية: انسان فاشل و متحكم انا لو فضل علي الحال ده ها قت..لووو و اخلص منو اااخ اااااااااااع 


و بعد شوية فواد كان خرج من الغرفة المهجورة و شاف اللى بتجري على السلم 


فواد: ليلة 


ليلة وقفت مكانها: حضرتك بتكلمني 


فواد: اه ايه اللي في ايدك ده .... شنطة هدومك.. 


ليلة: اه اصلي ماشية من هنا 


فواد: ها تعزلي يعني انتي و سيف ولا مسافرين 


ليلة بتحاول تدري عصبيتها: لا انا ماشية من هنا رايحة على اي مكان يكونش فيه سيف لانى الحقيقة زهقت ده مش بنادم والله ما بنادم انا ها مشي يا عمي لو سالك عني اكنك مشوفتنيش اشتري نفسك ده مجنون و لو عارف انك شوفتني و انا كده ها ينكد عليك حياتك 


فواد : سيبي اللى فى ايدك و تعالى نتكلم بهدوء الهروب مش حل و بعدين هو فكرك لم تمشي مش ها يعرف يجيبك.. نورها خدي شنطة ليلة هانم طالعيها على اوضتها و اعملي قهوة و عصير لى الهانم 


ليلة: بس من غير سكر لان مش بحب السكريات 


فلاش 

بشري هاتلي عصير بس من غير سكر لان مش بحب السكريات 

باك 


و راحت ليلة تتكلم مع فواد و حكت ليه عن سيف و عن طريقته معها 


ليلة بعصبية: و في الاخر يتكلم معايا بالطريقة دى الا ايه اعتبرني ابوكي و صاحبك طب بذمتك يا فواد دى طريقه يعمل بيها صاحبتو دى مش طريقه حب ده بيخنقني 


فواد: و ليه متقوليش ان خايفه عليكى 


ليلة بدون وعي: منك 


فواد: من هبلك و جنانك حقه واحد شايف مراتو بتتكلم عادى مع جنايني القصر 


ليلة: طب و دى فيها ايه ذات انو اصغر مني بكتير 


فواد: مفيش كبير و صغير فى انو غريب و بعدين انتي مالك يسقط ولا يت..حرق انتي مالك تاني مره ده ميحصلش على اوضك و لم ابن المجانين يجي انا ها ها ربهلك من تاني 


و طالعت ليلة لى غرفتها و بعد شوية جاه سيف و راح لى عمه 


سيف بعصبية: يعني عجبك طريقتها دى بتتعمل معايا ولا اللى شغل عندها دى بترد عليا يا عمي انا سيف الأكابر يتقلي جوازة سودة انا يتقلي مجنون دى بتعمل راسها بى راسي و تقولي زى ما ها تعمل ها عمل 


فلاش 

بشر بعصبية: يعني ايه يا فواد انت راجل و من حقك تعمل اللى تعملوا لا يا بابا فوق انا كمان  انت راجل و من حقك تعمل اللى تعوزو أما أنا لا لا يا حبيبي غلطان و انا مش ملزمة ابرر ليك اخطاي انااا مش ملزمة استحمل جنانك ف طلاقني و خلصني من الجوازة السودة دى 


باك 


سيف: انا نفسي اعرف انت بتسرح في ايه من ساعة ما الجزمة دى جت و انت بتسرح 


فواد بابتسامة حزن : في عمري سرحان في عمري صحيح كانت اغرب بنادمة شوفتها بس كنت بحب جنانها 


سيف: الله يرحمها بصراحة هى كانت طيبة انا لسه فاكره كان عليها رنت كعب تعصب الواحد 


فواد: الله يرحمها المهم روح صالح مراتك و اتقي الله فيها لانها متستحقش غير كل خير انت متجوز بنت ناس مش جايبه من الشارع عشان تتعمل معاه بى الأسلوب الرخيص ده بحبها بس متخنقش عليها ما تغلطش غلطتي يا سيف متخليش بحبك ليها يخسرك ليلة ذات نفسها يلا على اوضك 


سيف طالع لى غرفته كانت ليلة نايمة أو بتحاول تنام بسبب الزعل و مغطية وشها سيف نظر ليها بحزن و ندم راح لى التواليت و بعد شوية خرج اتجها ليها و شال الغض من على وشها 


سيف: انا عارف انك صاحية 


ليلة مش بترد عليه دموعها بتنزل في صمت سيف جذبها ليه 


سيف: انتي بتعيطى يا ليلة 


ليلة: لا مش بعيط و انا ها عيط ليه دى بس عيني اطرفت و عندي بارد 


سيف: والله عندك بارد ف تعيطي هو انتى بتكلمي عيل صغير 


ليلة حاولت تبعد عنه سيف جذبها ليه اكتر 


ليلة: سيف انا مش فايقة ليك ها ف سبني انام و ابعد عني لو سمحت 


سيف نظر ليها بحب: مش ها تنامي غير لم نتكلم دى اول حاجة تاني حاجة مش ها تنامي غير في حض..ني انا غلطت و بعتذر 


ليلة بى مقاطعة: ممم انا اسف و اسامحك و تعمل نفس الغلط يا سيف والله انا بنادم و مش معنى انى كنت بتكلم مع حد ابقا بحبو أو بخ..ونك مثلا هو كان مش عارف يحل مسألة ف طلب مني اساعدو فين العيب في كده و عمك سبق و قولت انو في مقام ابويا ما جرمتش لكل ده الا ابويا الا فى اب يشك في بنتو ولا اخ يتهم اختو بى الخ..يانة 


سيف بذهول: خ..يانة و شك ايه اللي بتقوليها ده انا خايف عليكى والله خايف عليكي الناس مش زى ما انتي فاكرة و فاهمة الطيبة ممكن تق..تل الواحد و انتي فاكرة ان كل الناس طيبة زيك و عادي تتعاملي معاهم 


ليلة: أيوة بس مش تتكلم معايا بالطريقة دى انا معملتش حاجة لى كل ده عشان تتعصب و تعلي صوتك عليا 


سيف نظر ليها بحب: انا اسف يا حبيبتي حقك عليا 


ليلة بعدت عنه و قالت ببرود و ابتسامة: اسفك غير مقبول و قوم من هنا لان ده سريري ف قوم ياما امشي انا 


سيف بغيظ: تمام بس ابقي افتكري انى اعتذرت كتير مع انكي غلطانة 


ليلة غطت وشها: ياريت تطفي النور لان عايزة اتخمد تمام يلا يا حبيبي على مكانك يلا يا بابا 


سيف راح نام على الكنبة و بعد شوية ليلة اتجهت ليه نامت بى حض..نته 


سيف فتح عيونه: ده ايه الثبات اللى انتي فيه ده 


ليلة: مهانش عليا تنام و انت زعلان مني انا اسفة على طريقة كلامي معاك بس انت حقيقي عصبتني انا لم بتعصب مش ببقا واعية لى كلامى 


سيف ضمها اكتر و قبل راسها: و انا مش زعلانة منك مستحيل ازعل منك مهما حصل بس بعد كده تخلي في حدود مع الخدم 


ليلة بضيقة: ماشى يا سيف ممكن انام ولا في مرشح عايز تقولو قبل ما انام 


سيف: مرشح لا يا ستي نامي الا مرشح الا ده ايه البت دى 


و نامت ليلة و سيف و في غرفة عزت 


حياة: عزت انت نامت 


عزت : قولي اللى فى دماغك 


حياة ابتسمت: دائما فاهمني مش حاسس بحاجة غريبة 


عزت قام: حاجة ايه دى 


حياة: ليلة يا حبيبي تحسه انها نسخة من بشر مش الشكل بس تصرفاتها و في تلقائيا الكلام طريقتها في الاكل اكنها بشر مش ليلة 


عزت بسخرية: لا والله ممم على كده بقا لو سيف بيشرب سكر اقل من اللي بشربو يبقا مش ابني بشر ماتت و قبل ما تموت موتت بنتها و قتلت اختي انسيها يا حياة و لو جبتي سيرة بشر تانى ها يكون اخر يوم بينا تمام 


و في اليوم التالي 


سماء بعصبية و غضب: غبي غبي انت ها تودني في داهية قولت خد الزفت و غوره في داهية تقوم تجيبه عندي 


امين : يا هانم مانتي سافرتي انتي و العيلة الكريمة يبقا اغورها فين و انا مليش مكان اروحو و بعدين الحق عليا انى ربيتها بعد ما المرحومة ماتت واحد غير كان وداها دار ايتام و دار ايتام ليه و ابوها عايش انتي مضيقة من ايه محدش عارف ولا ها يعرف انها عايشة الا لو المدام فتحت بوقها 


سماء بتوتر: قصدك ايه 


امين : احسبي معايا كده ابتدائي و اعدادي و ثانوي ده غير  انا معيشها في رفاهية اومال ايه بعملها احسن معاملة زى ما امرتي بالظبط  بعمل احسن من بنتي بس عايز تمن سكوتي الا ها روح اقول لى فواد بيه و هو يدني تمن سكوتي 

سماء 

يتبع 

تكملة الرواية من هنااااااااا 

اكتب في بحث جوحل( مدونة قصر الروايات) تظهر القصص كامله

تابعونا علي قناة التليجرام من هنااااااااااا

ليصلكم اشعار بالنشر

الرواية كامله من البدايه  هناااااااااااا



تعليقات

التنقل السريع