القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية الاميرة و المغترب الفصل 11-12-13-14-15بقلم آلاء إسماعيل البشري جديده وحصريه

 


رواية الاميرة و المغترب الفصل 11-12-13-14-15بقلم آلاء إسماعيل البشري جديده وحصريه 





رواية الاميرة و المغترب الفصل 11-12-13-14-15بقلم آلاء إسماعيل البشري جديده وحصريه 



11


- إلحقني يا خالد  😓... انا  كنت بأسوق في أمان الله و فجأة عملت مصيبة !!! 

خالد بمزاح : يا ساتر يا رب ! مصيبة مرة وحدة !!! ها  يا ابو قلب حنين !! تكونش قتلت  قطة ؟؟ 

- لا يا ناصح...خبطت وحدة بالعربية 😣

خالد بقلق: يا نهارك اسود !! بتقول عملت ايه ؟؟ خبطت وحدة و انت عارف نظام التعويضات  و التأمين هنا ز'فت و قطران قد ايه ؟! خصوصا لو اهلها عرفوا انت مين !! هاا و عملت ايه! ارجوك  قل لي انك سبتها و هربت !

ياسين بضيق : سبتها ايه هو انت تعرف عني كدة يا خالد !! انا أكيد مش جبان ولا نذ"ل عشان اخبط وحدة و اسيبها تموت و اجري 😤

خالد بقلق :  اومال عملت ايه يا عم  الشهم انت؟؟

ياسين : اخذتها  المستشفى و مستني أما تصحى لإنها دخلت في غيبوبة و كمان معاها كسور

- كماااان ؟؟ طب و اهلها جوم ؟؟

ياسين : انا ما عرفتش اوصل لحد من اهلها البنت مش معاها شريحة و التلفون بتاعها مقفول ...اومال انا اتصلت بيك ليه؟

خالد : اممم  فهمت ...طب ايه المطلوب مني دلوقت ؟؟!

ياسين : البنت مصرية مقيمة هنا عند قرايبها انا هأديك عنوان بس عايزك تسأل لي من غير ما تثير اي شكوك لاني حاسس ان حكايتها غريبة و فيها إن

خالد بشك : غريبة ازاي ؟؟

ياسين : البنت مقيمة في  بلدة بمونتريال ....و كانت حاجزة هنا في فندق رخيص بأوتاوا لمدة اربع ايام و خلصوا امبارح 


تذكر ياسين  ماذا قال الطبيب ثم تذكر  كيف انها كانت تمشي بلا هدف و تنظر الى اللاشيء ! فأكمل بثقة :خالد  البنت دي حاجة من اثنين ... إما تايهة او هربانة !

خالد : طيب يا صاحبي انا هأعمل اتصالاتي و ارد عليك ابعثلي عنوان الفندق و عنوان اقامتها .

ياسين : تمام .

اقفل الخط و  سأل إحدى الممرضات التي خرجت للتو من الغرفة الخاصة بها متوجهة نحو غرفة التمريض لإحضار معدات التجبيس


- هل أستطيع رؤية المريضة من فضلك ؟؟

الممرضة: ليس الآن ...سننتهي من وضع التجبيس أولا ليدها و ساقها ثم يمكنك الإطمئنان عليها 

ياسين بإحترام : شكرا لكِ


 توجه نحو حسابات المستشفى دفع كل المصاريف ثم عاد        الى الجناح الذي تقع فيه غرفتها

كانت نفس الممرضة خارجة للمرة الثانية فقالت بإبتسامة

- ها انت ...لقد انتهينا للتو يمكنك رؤيتها لكن ليس لوقت طويل فهي في غيبوبة اصلا 

اومأ ياسين برأسه ايجابا ثم فتح الباب و دخل و كم كانت صدمته كبيرة مما رأى !! 


كأنما يرى ملاكا نائما.. شعرها الاسود الحريري الطويل يغطي كافة جسدها بعشوائية و ينساب عبر بشرتها ناصعة البياض  ليزيدها بياضا ..رغما عنه شرد في ملامحها و انوثتها القا'تلة  و شعر  لوهلة و كأنه داخل القصة الخيالية للأميرة النائمة  أو أمام لوحة فنية رائعة الجمال ...  

افاق من توهانه على صوت الممرضة : يا سيد من فضلك اقفل الباب  خلفك و لا تقف هكذا !

حمحم بإحراج و قال و هو يشيح بنظره بصعوبة عن أميرة

احم ...من فضلك يا آنسة  ...حين أحضرتها كانت تضع غطاءا للرأس أين هو ؟؟

الممرضة بتذكر : اااه .. اجل كانت تضع غطاءا لكن الطبيب ازاله من اجل إجراء أشعة مقطعية للتحقق من اي كدمات في الرأس أو نزيف داخلي ..و نسينا اعادته


ياسين بإحراج و هو ينظر الى الجهة الاخرى و يتجنب رؤيتها : من فضلك اعيديه لها فهي مسلمة و لا يجوز لي رؤية شعرها ..احم ..و حاولي أن تستريها فهناك أجزاء ظاهرة من جسدها 

الممرضة بتفهم : حسنا ...انتظر قليلا .


خرج ياسين مسرعا من الغرفة و قلبه يخفق بشدة يكاد يخرج من بين ضلوعه و العرق يتصبب من جبينه رغم البرد

تنهد بعمق و هو يتمتم : استغفر الله العظيم و اتوب اليه ..البنت جوة بتموت بسببك يا ياسين ..ايه اللي انت بتفكر فيه ده😤 !! اووووف استغفر الله استغفر الله 😓

جلس قليلا  في الخارج إلى أن هدأت نفسه ثم توجه الى غرفتها ثانية

كانت الممرضة قد عدلت هيئتها و غطت شعرها و جسدها بالكامل 

بقي ينظر إليها بمزيج متناقض من الاحاسيس ثم تنهد بحزن و قال : انا اسف اني وصلتك للحالة دي 

الظاهر كدة إن الدنيا اصلا جاية عليكي و جيت انا و كملت الباقي


خرج من الغرفة و بقي ينتظر هناك ماهي إلا لحظات حتى وجد أتصالا من ليليان 

- اووف ...كانت ناقصاكي انتي كمان !!

لم يكن له رغبة في الرد فضغط زر الرفض 

لكن مع الحاحها الشديد إضطر للرد


ياسين ببرود : الووو ايوة يا ليليان 

ليليان : ليليان حاف كدة !!! معقولة ما وحشتكش خالص !!

ياسين بتذمر : ليليان خلصيني انا هلكان من الصبح و عايز أنام 

ليليان : وحشتني موووت يا روحي ...هترجع امتى بقى !!

ياسين : حسب الظروف ..لسة مش محدد 

ليليان : انا اللي عرفته انك خلصت شغلك مش فاهمة قاعد لسة بتعمل ايه ؟!

ياسين بغضب : و انتي بقى بتراقبيني حضرتك ولا حاطالي شريحة تعقب؟؟؟؟ 

ليليان بخوف : لا طبعا ...مين قال كدة ! 😓

- اومال عرفتي ازاي خلصت ولا لا  ؟؟

ليليان : لا هي كل الحكاية اني لما لقيت موبايلك مش بيرد اتصلت بفرع الشركة قلت يمكن تكون هناك قالولي خلصت من يومين 

ياسين بزهق : معلش يا ليليان انا  كنت مرتبط بحاجات تانية شغلي مش بس في الشركة ...المهم انا مضطر اقفل مستني اتصال من خالد 

ليليان بتصنع الزعل : ياسين مش معقول كدة انا خطيبتك و هأبقى مراتك قريب!! و مع كدة  لو ما اتصلش بيك عمرك ما بتتصل ...و حتى لما  اتصلت عمري ما  بأسمع منك كلمة حلوة و مع كدة  بقول معلش و لما نتجوز هتتغير معاي ... ..تقوم تقولي دلوقت اتصال خالد أهم من اتصالي !! بذمتك انت فاكر امتى آخر مرة دلعتني فيها و قلتلي ليلي بدل ليليان ؟؟

ياسين بضيق: و بعدين معاكي يا ليليان...و النبي مش فايق دلوقت خلينا نتكلم في الموضوع ده بعدين 

اقفل و هو ينفخ بضيق 


عند دانيال 

رن هاتفه فاسرع الى الإجابة : هااا ما الاخبار ؟؟

- وجدنا فتاتك أخيرا يا دانيال ...قد كانت تنزل في فندق  سانشاين في اوتاوا لكنها غادرته هذا الصباح 

- الى أين ؟؟

- لا أحد يعلم 

- حسنا ...سآتي الى أوتاوا  في الصباح الباكر اذن 

اقفل الخط و هو يقول لنفسه : هذا يعني أن المال قد نفذ منكِ و ليس لك مكان تذهبين اليه اليس كذلك يا أميرتي؟؟ جيد ..سأجدك عاجلا أم آجلا ...هي مسألة وقت فقط.


في منزل فاتن 

فاتن بصدمة : دليل ايه اللي انتي بتتكلمي عنه ده يا مجنونة انتي !!! 

سحر : قبل ما اقولك ايه هو عايزة اسأل حضرتك بس ارجوكي  تهدي و تركزي معاي و تخفي من العصبية عشان تعرفي تفتكري كويس اللي حصل ..

فاتن بإندفاع : و كمان بتحطيلي شروط !! بنت انتي لو تعرفي حاجة اتكلمي على طول انا على اعصابي !!

صالح : أهدي يا فاتن خلينا نفهم هي عايزة توصل لايه

سحر : اولا عايزة أسالك انتي عارفة هي النهاردة مختفية فين !؟؟ 

فاتن بتذمر : بتقول عندهم حفلة عيد ميلاد شيري و هتبات عندها هي و جاكلين 

تمتمت سحر بهمس : و النبي انتي على نياتك اوي يا ماما 

ثم أكملت : طب انا  كنت عايزاكي بس تفتكري يوم ما طلعتي انتي و هي يوم الحادثة عالهايبر زي ما قلتي ...نزلتو مع بعض ؟؟  يعني كانت معاكي طول الوقت ؟؟ 

فاتن : ايوة نزلنا سوا ...

سحر : متأكدة ؟؟ 

فاتن بمحاولة للتذكر : اااه ...لا لا .. افتكرت ...هي نسيت اوراق العربية و الرخصة في اوضتها و رجعت تجيبهم و انا نزلت اشغل العربية على ما ترجع  .

نظرت سحر الى والدها و قد بدات تفهم اللعبة : طب و بعدين لما نزلت و وصلتك فضلت معاكي ؟؟ ولا سابتك و مشيت؟؟

فاتن : انتي عايزة توصلي لايه ؟؟؟

سحر : ارجوكي يا ماما دي حاجة مهمة اوي خذيني على قد عقلي و جاوبيني ارجوكي انا أوعدك هقولك كل حاجة .

فاتن بتذمر : لا سابتني و راحت تقدم بلاغ عن ضياع بطاقتها خلصت فقرة التحقيق و الإستجواب ولا لسة 😏

سحر : لا فاضل  آخر سؤال يا ماما ... انتي فاكرة الشنطة اللي كانت شايلاها يوميها!! 

فاتن بتعجب: ايه السؤال الغريب ده ؟؟ هو انا فاكرة اكلت ايه امبارح لما افتكر شنطة حنان اللي كانت شايلاها  من أسبوع؟

سحر : ارجوكي حاولي تفتكري 

فاتن : مش فاكرة كانت لابسة ايه بس احنا اخذنا سيلفي بتلفونها جوة الهايبر عشان تحط استوري  و لما شفت الصورة عجبتني و قلتلها تبعثهالي 

فتشت هاتفها و اخرجت الصورة 

سحر : بس كدة ...يعني هي دي الشنطة 

فاتن : ايوة ...ها...تقدري تفهمينا انتي بتلفي و بتدوري من الصبح على ايه ؟؟!

سحر بتردد : حاضر ...انا هاقولكم 


في المستشفى 

كان ياسين يتكيء و قد غفى قليلا على ذلك المقعد  

 نظر الى الساعة فوجدها قد تعدت الساعة العاشرة ليلا ..نزل الى الأسفل ليشتري  ما يسد جوعه فرن هاتفه في تلك اللحظة

خالد : انا في المستشفى انت فين ؟؟

ياسين : انا تحت في الكافيتيريا 

خالد : طب اقفل انا جاي عندك 


ماهي إلا لحظات حتى وصل خالد

ياسين بإهتمام:  ايوة يا خالد لقيت ايه ؟؟

- كان عندك حق يا صاحبي ...البنت دي حكايتها حكاية 

ياسين بلهفة: ازاي ؟؟ 

خالد : خلينا نقعد الاول و اشرب و آكل  حاجة  ده انا على حيلي من ساعة ما اتصلت بيا 

ياسين : ماشي اتفضل 


جلسا و طلب ياسين عصيرين و بعض السندويشات 

خالد :  يا سيدي انا اتصلت على صاحبنا جورج في مركز أمن اوتاوا عشان يتحرى عنها من غير ما يثير اي شبهة تخيل بيقولي ايه ؟؟!


ياسين بضيق : خالد بطل العادة السخيفة دي و اتكلم على طول !!!

خالد بمزاح : طيب طيب و مالك مقموص كدة !! 

ياسين بتوتر : يعني انت شايفني في وضع يسمحلي اهزر ؟؟😓

خالد : خلاص يا سيدي حقك عليا .. الحكاية و مافيها انها  زي ما قلت... البنت هربانة

ياسين بدهشة: ازاي ؟ و من مين؟؟

خالد : أولا هي مقيمة عند خالتها بس  من خمس إيام خالتها دي  جات المركز قدمت بلاغ ضدها و اتهمتها بسرقة 30 ألف دولار منهم ، و من وقتها و هي هربانة و البوليس الكندي بيدور عليها ..


همس ياسين بتعجب : متهمة بسرقة 30 ألف دولار؟؟ غريبة !!

خالد : ايه الغريب في كدة ؟؟ 

ياسين : البنت اللي جوة  مش ممكن تكون حرامية لانها مكانش معاها دولار  حتى و دخلت في غيبوبة سكر بسبب  انها ما اكلتش من ايام !! 

خالد بدهشة : معقولة  !! 

ياسين : ايوة يا خالد متأكد انها مفلسة كل المؤشرات بتقول كدة و الا كانت رجعت الاوتيل 

خالد :ااه بخصوص الاوتيل .. قبل ما انسى فيه حاجة كمان 

ياسين : هاااا!!

خالد : انا لما بعثتلي عنوان الفندق لقيت نفسي قريب منه رحت بنفسي اسأل هناك ...لقيت صاحب الفندق بيسألني بسخرية : عملت ايه البنت دي  عشان الكل بيدور عليها النهاردة ؟

استغربت من جملته فسألته مين دور عليها كمان ؟؟ لقيته قالي قبل شوية بس جيه واحد و سأل ان كان عندنا نزيلة اسمها أميرة رجب إبراهيم 

ياسين : سألته ان كان بوليس ؟؟

خالد : طبعا سألته و دي حاجة تفوتني ؟؟ 

ياسبن : هااا قالك ايه ؟؟ 

خالد : قالي ان شكله مش مريح و الظاهر عليه واحد من عناصر عصابات الما'فيا الكندية.

ياسين بخوف: عصابة ما"فيا !!!  خالد البنت دي في خطر.. موضوع السرقة ده  أكيد متلفق و اللي لفقلها تهمة السرقة هو اللي ادالها جرعة المخدر و هو اللي بيدور عليها قبل ما البوليس يلاقيها ..

خالد : مخدر ايه ده ؟؟

ياسين بتفكير : الدكتور بيقول كانت الأسبوع اللي فات هنا بسبب جرعة مخدرات عالية 

خالد : يا خبر ؟؟ 

ياسين بجدية :  و مادام وصلوا  لها الفندق يبقى مش بعيد يسألوا في المستشفى كمان !!

خالد : طب و الحل ؟؟!

فكر ياسين بسرعة ثم أجاب بدون تردد : انا هأسافر النهاردة ...لازم اخذها و ارجع تورنتو حالااااا !!! 

يتبع بقلمي آلاء إسماعيل البشري

البارت 11 🔥

الاميرة و المغترب 

بارت 12 🔥🔥🔥

ليليان  عار'ية في حضن رجل يدخنان سيجارة من المخد'رات و تنفث دخانها بغيظ بعد أن اقفلت الخط مع ياسين 

ليليان بغضب : شايف بيعاملني ازاي ؟؟ ولا كإني حشرة!! 

المجهول : اهدي يا حبيبتي مش كدة !!  احنا عارفين مين ياسين و انتي كنتي عارفة ان مهمتك هتكون صعبة  يعني لازم تكوني أذكى من كدة عشان نعرف نلعبها صح !

ليليان بعصبية : ازاي ؟؟ ما انا عاملة اللي عليا و زيادة كمان و ماشية حسب الخطة !! بس كل ما أحاول اقرب خطوة بيبعد هو عشرة! 

المجهول : ياسين مش غبي ...ده ذكي جدا و لماح و بيفهمها و هي طايرة و بيعمل حساب كل خطوة قبل ما يعملها اومال هو ازاي في عمره ده عمل إمبراطورية اكبر عشر مرات من الشركة اللي سابهاله والده  ؟؟ 


ليليان بزهق: ايوة بمعنى !!

المجهول : بمعنى أنه شاكك في الموضوع إياه  لأنه لحد دلوقت لسة بيحاول يوصل للحقيقة  

ليليان بخوف: معقولة !! 

المجهول : اومال فاكراه هيسلم و يتجوزك ببساطة كدة !ليليان :طب و الحل ؟؟

المجهول : تحاولي تقربي منه ...عاوزبن نربطه بيكي اكثر 

بس من غير ما تخنقيه . 

ليليان بإستفهام : ازاي ؟؟

المجهول و هو بيملس على بطنها بجرأة و بيهمس في وذنها تحملي منه 

ليليان : احمل !!! هو بيسيبني اقرب منه حتى عشان احمل ؟؟ ده لوح مش بني آدم !! من ساعة  المرة إياها و هو بيتفادى يقعد في أي مكان نكون فيه انا و هو  لوحدنا !! 

المجهول : حبيبتي يا ليلي ياسين راجل عدى الثلاثين و ليه احتياجات مهما حاول يبينلك أنه مش عايز إلا ما يجي وقت و يضعف و ساعتها يجي دورك بقى تضبطيه !! مش هأعرفك شغلك !

ليليان : طب افرض وقعته مرة و غلط و وافق و بعد كدة  ما حملتش منه !

المجهول بضحكة  خبيثة: مين قال هتحملي منه بجد !! اومال انا رحت فين يا مزتي ؟؟😉


في المستشفى

فكر ياسين و قال : انا هأسافر النهاردة ...لازم اخذها و ارجع تورنتو حالااااا !!! 

خالد : و هتاخذها معاك ليه ؟ ما تتصل بقرايبها دول و تسلمها انت ناقص يعني ؟؟

- جرى ايه يا خالد ما تركز معاي ؟؟ مش انت بتقول خالتها مبلغة عنها ؟؟ اومال كانت في الفندق ليه ؟! و عدت من قدامي تايهة و مش واخذة بالها رغم اني ضربتلها كلكس مية مرة  ليه ؟؟ 

خالد : صح معاك حق نسيت .. طب كدة كثير البنت تعبانة و الرحلة لتورنتو تأخذ 5 ساعات تقريبا بالعربية!

ياسين بتفكير : هي أصلا في غيبوبة مش هتحس بحاجة

خالد :  طب انا عندي فكرة..ما تسيبها هنا في أي مكان و تكلف لها ممرضة تراعيها و تديها مبلغ محترم لحد ما تخف و يبقى عداك العيب !!

ياسين بغضب : أي مكان ايه بس يا خالد البنت بتموت فوق مش عارف هتصحى امتى عايزني اسيبها  لوحدها  و اهرب ؟؟ انت مالك النهاردة ؟؟

خالد بتعجب : انت اللي مالك النهاردة!! عمري ما شفتك متلخبط و خايف بالشكل ده !! ده انت ياسين الجبل اللي عمره ما اتهز!! 


ياسين بتوتر و هو يفرك شعره الكثيف : ما هو ...ما هو طبيعي اخاف .. لو كنت انت مكاني  متدبس في مصيبة زي دي ما اعتقدش كنت هتبقى هادي ! 😥 🙄

خالد : طب يا سيدي ما تزعلش ... انا عندي ليك حل أحسن

ياسين : هااا ..

خالد : لو تأجرلك طيارة خاصة  تسافرو بيها يكون أحسن للبنت خصوصا ان معاها كسور ...بكدة توصلوا في نص ساعة بالكثير بدل المرمطة و هأبقى ابعثلك العربية مع موريس

ياسين بغضب :خالد  انت عارف موقفي من حكاية الطيران دي 😓 انا هأرجع بالعربية 😤

خالد : يا عم هوما الله يرحمهم و ده كان قضاء و قدر مش معقول كدة !! رجل أعمال ناجح و الكل بيعملك ألف حساب  و مع كدة  بتخاف من الطيارة و عمرك  ما اديت نفسك فرصة تواجه مخاوفك !! ده انت محرم على نفسك بلدك اللي فيها اهلك و ناسك اللي هناك بسبب الخوف الغب'ي ده !!


غمض ياسين عينيه بضيق : انا كدة ما تحاولش معاي و اقفل أم الموضوع ده يا خالد 😓!!                             خالد: طب ما تزعلش  انا عندي فكرة تانية

ياسين : هااا ايه كمان ربنا يستر 😏

خالد بخبث : اسافر انا مع البنت بالطيارة و توصي الشوفير هناك يستنانا اوصلها بيتك و انت بقى توصل براحتك بالعربية ...موافق ؟؟؟

ياسين بضيق :هي كل افكارك عب'يطة زيك كدة ؟؟

خالد بضحك : ليه ؟؟؟ ايه العبي'ط ف كدة؟

ياسين بضيق : هو ايه اللي ايه يا خالد !!! طبعا مش  موافق ! البنت مش هتمشي خطوة وحدة من غيري 😤 

خالد بمزاح : ايشمعنى؟؟

ياسين بتوتر : هااا... من غير ايشمعنى هو كدة...

خالد بشك : ايوة ليه يعني !!🤔

ياسين بإرتباك : عشان ...عشان انا اللي خبطتها وانا اللي مسؤول عنها لحد ما تخف و اسلمها لاهلها بإيدي 

خالد  : بس انت كدة بتظلمها معاك ..بتتصرف بانانية و بتحملها مشوار هي مش هتقدر عليه ؟!


ياسين : ملكش دعوة انت قلتلك هي ف غيبوبة و يالا بقى خلص سندويشك و تعالى ورايا انا هاخلص اجراءات الخروج مع الدكتور و تساعدني نحطها في العربية 

خالد : ماشي هي في اوضة كام 

ياسين : 136 

تمام شوية و جاي وراك

مشي ياسين و بقي خالد ينظر الى طيفه بشك: هي ايه حكايتك يا صاحبي !! 


في منزل فاتن 

فاتن : تقدري تفهمينا انتي بتلفي و بتدوري من الصبح على ايه ؟؟!

سحر بتردد : حاضر ...انا هاقولكم  لكن قبل كدة عايزة اتأكد من حاجة 

دخلت مسرعة الى غرفة حنان و فتشت في دولابها و اخرجت تلك الحقيبة ...ثم لفت انتباهها  كيس هدايا تظهر منه علبة في الرف العلوي فتحتها فصدمت مما وجدت !

وضعتها في الحقيبة و خرجت 


فاتن : و آدي الشنطة اهي ..اتفضلي قولي اللي عندك !! .

سحر بجدية :حاضر .. أولا يا ماما حنان بتغير شنطها كل يوم عشان كدة  عمرها ما شالت اوراقها و رخصتها من تابلوه العربية و انتي عارفة كدة كويس 

فاتن بدهشة : صح !!! انا ازاي فاتتني دي !!!

سحر : ده معناه انها رجعت البيت لسبب تاني 

صالح : يعني قصدك هي اللي اخذت الفلوس و فتحت باب الاوضة متعمدة عشان تلصق التهمة بأميرة ؟؟؟ لا انا  مستحيل أصدق الكلام ده !!

سحر بأسف: للأسف حنان مش ملاك يا بابا ...و لو تخليني اكمل يمكن تصدقني ساعتها

فاتن : ايه تاني ؟!

سحر : انتي بتقولي انها سابتك و راحت حطت بلاغ بضياع بطاقتها و رجعت لك تاني مش كدة ؟؟

فاتن : ايوة ! و بعد كدة سحبته لما لقتها 

سحر: انا حاولت اعرف الحقيقة عشان كدة رحت سألت في مركز الأمن ...بطاقتها عمرها ما ضاعت و لا حطت بلاغ اصلا يوميها ولا سحبته بعدها

فاتن : قصدك ايه ؟؟ 

سحر: قصدي انتي اللي تقوليلي عليه ...راحت فين الوقت ده ؟؟ 

صالح : انا حاسس انك عارفة حاجة  تانية يا سحر ؟؟ 


فتحت سحر حقيبة أختها  بأسف : بصوا لقيت ايه في دولاب حنان 

اخرجت الكيس و اعطته لفاتن فتحته فوجدت اسوارة ذهبية و معها فاتورة بإسم حنان و بتاريخ يوم السرقة 

و ثمنها ثمانية آلاف دولار 

كان صالح يحمل غضب الكون في عينيه: بنتك لقت فلوس اسوارة زي دي فين يا هانم! !! 


فاتن بخوف : و انا ايش عرفني ؟؟! 

صالح بغضب : لااااا  انتي شكلك مش عارفة حاجات كثير !!! 


اخذ صالح الحقيبة بغضب و هو يتفحص محتوياتها فوجد وصل بنكي بنفس التاريخ اخذه و  قام و هو ينظر الى فاتن بغضب 

- انا دلوقت مضطر امشي عشان متأخر اوي عالشغل بس بكرة هأعرف أصل الموضوع ده و احسن لك يكون الكلام اللي بتقوله سحر ده مش صح...و إلا ساعتها هيبقى ليا تصرف تاني معاكم انتي و بنتك !!! 😤😡

توجه الى غرفته و هو يأخذ تلك العلبة و معها الوصل 

ارتدى ملابسه بغضب و خرج 


في المستشفى 

تمم ياسين اجراءات الخروج بعد أن اقنع الطبيب بصعوبة بضرورة إخراجها و دفع مبلغا اضافيا لقاء موافقته و امضائه لإذن الخروج 

وصل الغرفة و كان يهم بالدخول حين وجد خالد قادم نحوه

خالد : هااا عملت ايه !؟

ياسين : الطبيب كان رافض بشدة الحمد لله انه أخيرا اقتنع

خالد بضحك : و اقتنع بكام ان شاء الله ؟؟

ياسين : انت عارف الناس هنا مش بيهمها غير الفلوس ...يا سيدي اخذ ألف دولار و معاهم الف تانية عشان   لو اي حد سأل عليها هنا فهي عمرها ما جات و محدش يعرف الإسم ده أصلا 

خالد : دايما حويط يا صاحبي ...يالا بينا 


كان خالد يهم بالدخول حين اوقفه ياسين بحدة

- حيلك حيلك داخل فين هي زريبة!؟

خالد : هناخذ البنت و نمشي مش ده كلامك؟؟

- ايوة بس انا ندهت على الممرضات هوما اللي هينقلوها 

خالد : ااااه قلتلي ...طيب تمام 🤨


في هذه اللحظة خرجت ممرضتين تدفعان العربة مروا بجانب ياسين و خالد الذي صفر بإنبهار

- اووووبااااا !!!  مين دي ؟؟

ياسين : دي البنت اللي خبطتها 

خالد : ايوة عارف ...قصدي وقعت ف مزة جامدة زي دي ازاي بقى !!! و انا بقول صاحبي ماله مش على بعضه من الصبح ؟؟

ياسين بضيق : ايه الكلام الغب"ي ده يا خالد ما تحترم نفسك !


خالد بضحك :  لما كلمتني الصبح  كان مفروض  تقولي انك خبطت فصاروخ ...مش تقولي خبطت وحدة !! 

ياسين بغضب: و بعدين معاك !! 

خالد بمزاح: طب ما تتقمصش كدة يالا ننزل وراهم 

تحرك ياسين مسرعا و بقي خالد بضحك 

و أنا بقول مُصِرٌ انها تفضل معاك  ليه ؟؟ ده انت وقعت ولا حدش سمى عليك  بقى 🙄😂


في بيت فاتن 

بعد ان خرج والدها نظرت سحر مطولا الى الباب ثم قالت بهمس: ماما انا متأكدة ان حنان هي اللي عملت كل ده و متأكدة كمان ان موضوع أميرة ده متلفق و السبب هو دانيال صاحب حنان 

فاتن : ايش معنى !! 

سحر : فاكرة يوم ما رحنا المول و قابلناهم؟! 

فاتن: ايوة ...ليه ؟؟

- من يومها و القذ'ر ده حاطط أميرة في دماغه

فاتن : مش فاهمة 

سحر : يعني عايزها يا ماما و بيضغط على حنان عشان توصله ليها بأي ثمن ... والمشكلة انها ماشية معاه فالخط و بتحاول توقعها و انتم صدقتوها و جيتو عالبنت الغلبانة ! 😣


فاتن : سحر انتي بتقولي ايه ؟؟؟ 

سحر : فاكرة يوم ما راحت معاها عشان مقابلة العمل .. ؟

فاتن : ايوة 

سحر بأسف : مكانتش مقابلة ولا حاجة هي كانت واخذاها ليه للاوتيل و كانوا مدينلها مخدر بس انا لحقتها على آخر لحظة و اخذتها المستشفى و ما رضيتش اقولها 

ثاني يوم واجهت حنان بكل ده و هددتها تبعد عن أميرة لكن الظاهر هي كانت مرتبة خطة تانية و نجحت فعلا فيها و خلتكم صدقتو ان أميرة ممكن تأخذ فلوسكم

حنان : انا مش ممكن أصدق الكلام ده !! انا بنتي تعمل كدة!! ليه !!!

سحر: قلتلك ...دانيال أكيد بيضغط عليها بحاجة 

فاتن : حاجة زي ايه ؟؟!

سحر بتردد: بصراحة ... مش عارفة اقولك ايه 

فاتن بعصبية : ما تنطقي !!! تعرفي ايه ؟؟!

سحر بتوتر: حنان على علاقة مع اللي اسمه دانيال  من زمان و الظاهر مهددها بحاجة .

فاتن : انتي كذ'ابة !! عشان تبرئي بنت خالتك بتتهمي اختك في شرفها ؟؟؟

سحر : طب انا هأخليكي تتأكدي بنفسك 

فاتن : اتأكد من ايه ؟؟ 

سحر دلوقت هتشوفي 


فتحت هاتفها تقلب الفيس الى وجدت حساب شيري 

اتصلت بها عبر تطبيق مسنجر و ما هي إلا لحظات حتى ردت

وضعت سحر مكبر الصوت لتسمع والدتها و ردت و هي تشير إليها بالصمت

سحر: الو شيري كيف حالك ؟

شيري : سحر ! بخير و أنتِ ما الاخبار معكِ؟ هل هناك جديد

سحر: لا شيء أردت فقط ان أسألك عن حنان لأن هاتفها مغلق ...اذا كانت معك اريد ان اكلمها من فضلك 

شيري : للأسف يا سحر هي ليست معي لقد كنا في قاعة الجيم  كلنا ثم  افترقنا قبل ساعتين 

سحر : الا تعلمين أين ذهبت ؟؟ 

شيري : لا أعلم .. يمكنك الإتصال بدانيال فقد  ذهبت  معه بينما عدنا انا و جاكلين  باكرا الى منزلها لاساعدها على الإستعداد لموعدها مع صديقها .


سحر بإحراج : شكرا لك يا شيري ...سأعاود الإتصال بها من جديد.

شيري : العفو سحر ..مرحبا بك في أي وقت .

اقفلت الخط و هي ترى الشرار يتطاير من عيني فاتن

سحر بتوتر : ماما ارجوك توعديني انك هتكون هادية مش عايزاكي تنفعلي مهما حصل 

فاتن: ايه معناه الكلام ده ! انا متأكدة انها ف عيد ميلاد جاكلين 


امسكت سحر هاتفها و دخلت الى حساب جاكلين 

- بصي يا ماما ..جاكلين عيد ميلادها عدى من  شهرين و نص  و ناشرة صور الحفلة  اهوم 

فاتن : يعني كذبت عليا !!! 

سحر: ماما خلينا دلوقت في موضوعنا ! بعدين هنرجع لحنان

فاتن : هو فيه موضوع اهم من ان ب بتستغفلني !!! بقى كدة يا حنان !!! طيب ؟؟؟ ان ما ربيتك من اول و جديد !!! 


عند ليليان :

ليليان بتعجب: دي فزورة !! عايزني احمل منه ولا لا ؟

المجهول بلمسات قذ'رة: هو مطلوب يغلط بس و يلمسك تاني .. بعد كدة دي مهمتي انا بقى يا مزتي ...و غمز لها 

ليليان : طب ما ممكن يطلب تحليل حمل و DNA ؟ 

- تكوني ساعتها اتجوزتيه يا ناصحة و ده كل المطلوب.. . قانون الأسرة هنا يديكي نص املاكه  بعد الطلاق حتى لو معندكيش ولاد يعني نصيبك مش هيقل عن عشرين مليون دولار نبتدي بيها حياتنا من اي مكان في العالم غير كندا

ليليان بطمع: صح ...معاك حق

ثم فكرت قليلا:  طب و افرض رفض يطلقني ؟ هنعمل ايه انا و انت ساعتها؟؟


المجهول بخبث: يبقى احسن !! احنا كدة كدة مع بعض ! هتفرق ايه يعني ؟؟ و لما تزهقي منه بقى  هننتقل للخطة B

ليليان : نخلص عليه و أورث كل حاجة ☺️

المجهول : تربيتي يا ليلي ...أحبك و انتي ناصحة كدة !😁

يتبع بقلمي آلاء إسماعيل البشري

الأميرة و المغترب

بارت 13 🔥

فاتن : يعني احنا ظلمنا البنت يا سحر !!

سحر :ايوة يا ماما ... أميرة و الله مظلومة و كانت ضحية لعبة حق'يرة..و انتي جيتي عليها زيك زي حنان 

فاتن: بتعجب : بس انا مش فاهمة لحد دلوقت اللي حصل  !! انا اصلا ما قلتلهاش حاجة يبقى هي هربت ليه ؟؟ 

سحر : ماما فيه حاجة لازم تعرفيها 😔

فاتن بشك: انتي الظاهر تعرفي حاجة و مخبياها عني !!

سحر: ايوة ....أميرة لما راحت معاكي القسم وحدة ست قالتلها انتي كنتي ناوية على ايه و عشان كدة هربت ،و اول ما طلعت كلمتني و هي منهارة ...و انا قلتلها اللي حصل و طلبت منها ما ترجعش البيت تاني ..

فاتن بقلق : بس هي مكانش معاها هدوم ولا فلوس !! هتكون راحت فين؟!

سحر: مش عارفة .. المهم اني طلبت منها تطمن خالتي و تقفل تلفونها بعد كدة و تبعد خاااالص .. و يا عالم تكون وصلت فين 

فاتن بتوتر: يا رب استر يا رب !! لو فاطمة عرفت باللي حصل هتبقى مصيبة!! 


وصل ياسين  الى منزله  الساعة 4 الصبح ..اوقف السيارة و خرج خالد مسرعا 

خالد : استنى اقرب لك النقالة 

ياسين : يالا و انا هاقرب العربية من الباب أكثر ..تشيل معايا زي ما فهمتنا الممرضة ...بالراحة عشان رجلها و انا هأشيل المحلول .

خالد : حاضر حاضر ما انت طول الطريق بتعيد نفس الكلام ! يعني  ألف مرة هتفهمني ازاي نشيلها ؟؟

ياسين : باتأكد يا اخي !!! 

ساعده لوضعها في النقالة التي اوصى عليها بالهاتف قبل أن يصلوا .

دخلا الى المنزل و اوصلاها الى غرفة بالطابق الأرضي ثم خرجا ثانية 

ياسين ؛ شكرا يا خالد تعبتك معاي .

خالد بغمزة : يا سيدي تعبك راحة ...و كمان كفاية ان المزة تكون مرتاحة 😉

ياسين بغيظ : مزة ايه يا اهب'ل انت !! يالا اتفضل عشان تلحق معاد الطيارة بتاعتك 

خالد : حاضر يا عم طالع من غير مطرود ..يالا أشوف وشك بخير ☺️

حضنه ياسين : مش عارف من غيرك كنت عملت ايه .. شكرا يا اخوي .

غادر خالد و جلس ياسين في الصالة و هو يتنهد بتعب و ينظر الى تلك الغرفة  بحزن و قلق : مش عارف ليه خايف عليكي بالشكل ده !! لأول مرة قلبي يتقبض على بنت كدة !! يا ريت بس تصحي بسرعة عشان افهم منك ايه حكايتك .

قام بتعب و توجه الى غرفته و نام


وصل دانيال في الصباح الى اوتاوا 

المجهول : سيدي ما المطلوب الآن 

دانيال : هذه صورتها ستبحث أولا في المستشفيات و الملاجيء التي من الممكن أن تلجأ إليها لا يمكنها الإبتعاد كثيرا  ...و انا سأرى صاحب النزل الذي غادرته.... ربما يفيدني بأي  معلومة 


في مصر 

فاطمة:  رجب للمرة الألف بقولك بنتي فيها حاجة .. بقالي اسبوع بأشوف نفس الحلم الغريب و المرعب !!

رجب بتذمر : هو احنا مش هنخلص من السيرة دي أبدا يا فاطمة ؟؟ ايش حال لو مكانتش كلمتك بنفسها  و طمنتك انها في تدريب مغلق وكمان  خالتها بتطمنك عليها ؟؟  مادام مش مرتاحة كنتي بتسيبيها تتغرب ليه من الأول ؟! 😒

فاطمة : غصب عني يا رجب !! مش عارفة ليه حاسة ان فيه حاجة فاتن مخبياها عني  ...بتتكلم بالألغاز و بأحسها متوترة طول الوقت 

رجب : قلتلك ادعيلها انتي بس و و استودعيها عند  ربنا وهو هيحفظها لنا .

فاطمة بقلق : يا رب يا رجب 😓.


في منزل ياسين 

رن هاتفه فقام بتثاقل 

ياسين بنعاس : الو  ..نعم أنا ..حسنا  سآتي على الفور 

وصلت الممرضة فلورا التي أرسلت بطلب من ياسين لرعايتها فنزل ليوصلها الى غرفة أميرة.

ياسين : هذه ستكون غرفتك ايضا منذ الآن و الى أن تفيق من الغيبوبة ..و في حال حدوث أي طاريء اتصلي بي فورا

اومأت الممرضة فلورا  بالإيجاب و دخلت إليها 

بينما توجه الى غرفته بالأعلى  لاخذ حمام سريع و بعدها غادر الى مقر الشركة.


في منزل فاتن

كانت تجهز الإفطار و هي على اعصابها 

- يا ترى انتي فين ياحنان ؟؟ ابوكي قرب يجي و انتي لسة ما رجعتيش ؟! يا ويلك لو اللي قالته سحر ده صح !!! ان ما شربت من د'مك ما ابقاش فاتن !! 😤


شردت قليلا و هي تتذكر أميرة 

- يا ترى انتي فين  دلوقت ؟! خايفة اكون ظلمتك و ربنا بيعاقبني في بنتي ؟! كنتي طيبة اوي معانا في الوقت اللي كنا  كلنا معاكي في منتهى النذ'الة 

في تلك الأثناء رن هاتفها فوجدت المتصل اختها 

- و انتي كمان حاسة ان فيه حاجة و مش بتهمدي !! هقولك ايه بس ؟! انك إستأمنتيني على بنتك و انا ضيعت الأمانة ؟؟ سبتها ب إيديا في شوارع كندا لكلاب السكك تنهش في لحمها ؟؟ 


امسكت الهاتف و أجابت على مضض

فاطمة: الو يا فاتن ...ازيك يا حبيبتي ؟

فاتن : فاطمة ! الحمد لله احنا كلنا بخير ...انتم اخباركم ايه !؟ 

فاطمة : الحمد لله كلنا بخير ..انا بس قلبي مقبوض عالبنت ...

فاتن بتوتر: ليه بس .. هي عند ناس غرباء !! دي عند خالتها مفيش حاجة ناقصاها ...دي حتى امبارح كانت بتقولي انك واحشاها اوي بس هي مش معاها فلوس عشان تشحن باقة و  اول ما هتشحن رصيد هتكلمك 

فاطمة :كلمتيها ازاي و فين ؟؟ مش هوما مانعين عنهم التلفون ست أشهر؟؟ 

فاتن بتوتر : ايه ؟؟ ااااه ... ايوة 

فاطمة بشك : فاتن انتي مخبية عني ايه ؟! بنتي فيها ايه ؟؟! 


فاتن لا تدري ماذا تقول !! كانت ستخبرها كل شيء 

 كيف انها طردتها من بيتها بعدما صدقت افتراء ابنتها و اتهمتها بالسرقة لكنها  تراجعت في آخر لحظة حين سمعت فاطمة تكمل جملتها 

- مش تدريب الشغل اللي اتقبلت فيه مانعين عنها  التلفون ؟! كلمتك ازاي يا فاتن !!!

فاتن بتفكير : تدريب ! .. اااه ...لا  ماهي ... ماهي كلمتني من تلفون وحدة  بتقول مدربة بتاعتهم صعبت عليها سمحتلها تستعمل تلفونها من غير ما حد يحس بيهم 

فاطمة بشك: مادام كدة ما اتصلتش بيا انا ليه؟!

فاتن بتفكير : ماهو .. أكيد المدربة ما معهاش رصيد دولي فهي كلمت رقمي و طلبت مني  اني اطمنك عليها 

فاطمة : ربنا يطمن قلبك ...يا رب تحميها و تسخرلها ولاد الحلال في كل مكان . .. آسفة يا فاتن باتعبك معاي 

فاتن : لااااا .. لا تعب و حاجة ...أهم حاجة سلامتها ..

فاطمة : يالا انا مضطرة اقفل عشان الرصيد...خلي بالك من نفسك 

فاتن : و انتي كمان .

اقفلت فاتن  و هي تغمض عينيها بضيق : بتقول تدريب و مش هتقدر تكلمها ست اشهر !! يبقى أكيد بقيت في الشارع من غير فلوس و مش عايزة تقلقها  !! و بعدين بقى يا فاتن ؟؟ هتفضلي تكذبي  عليها لحد امتى !! ماهو أكيد هيجي وقت و الحقيقة تنكشف !!


في تلك اللحظة وصل صالح الى منزله و غضب الكون في عينيه

- فاااااتن !!!!


في الشركة 

وصل ياسين الى الشركة وسط ترحيب جميع الموظفين و العاملين بها .. توقف لوهلة ليرد التحية على الجميع ثم  توجه بشموخ الى مكتبه 

السكرتيرة نانسي :  سيد ياسين .... أهلا بك  !! 

ياسين بعملية : أهلا نانسي ...من فضلك أريد ملف صفقة شركة انترناشيونال مساشوستس وود و اتصلي بجورج اريده في مكتبي بعد قليل 

السكرتيرة بإحترام : حاضر سيد ياسين 

ياسين : و لا تنسي قهوتي معتدلة السكر 

- بالتأكيد سيدي


دخل ياسين فأسرعت احدى الموظفات الى نانسي 

- نانسي هل عاد السيد من اوتاوا  ؟؟ 

نانسي بحدة: ما شأنك ؟؟ إهتمي بعملك فأنت تعلمين ان السيد ياسين لا يحب التخاذل !

فرانكا : اسأل فقط يا لك من غليظة !!

- حسنا لقد عاد و الآن الى مكتبك 

فرانكا بتذمر : حسنا حسنا .  


ابتعدت فرانكا قليلا و أجرت أتصالا هاتفيا 

فرانكا : ألو. ...آنسة ليليان .. احمل لك خبرا مهما!! لقد عاد السيد من اوتاوا 

ليليان بلهفة: متأكدة ؟؟

فرانكا : أجل متأكدة هو الآن في مكتبه ..

ليليان : حسنا حسنا ...سأعطيك مكافأة جيدة لقاء هذا الخبر

اقفلت ليليان و هي تهمس بغل : يعني رجعت ولا عبرتني حتى بكلمة!!؛ طيب يا ياسين . ... أما نشوف هتقدر تهرب مني لحد امتى !! 


في منزل فاتن

خرجت فاتن من المطبخ بذهول :

فاتن : مالك يا راجل  داخل عليا زي القنبلة !! قول صباح  الخير الاول !!

صالح بغضب: خيييييير !!!! خير ازاي اللي يجي من وراكم ؟؟؟ خير ايه يا هاااانم !!!

فاتن : يا ساتر ؟! هو ايه اللي حصل ؟؟ 

صالح : اللي حصل ان انا رحت البنك يا هانم ...اخذت الوصل لواحد صاحبي  هناك اخذ رقم  الحساب و شافلي الرصيد تخيلي طلع كام ؟؟ 

فاتن بلجلجة : ب ..ب بنك ايه و رصيد  ايه !!

- بنتك يا هانم طلع عندها حساب و انا معرفش...و عليه عشرين ألف دولار اتحطت فيه يوم ما فلوسي اتسرقت شوفي الصدفة !!!!! 

فاتن بشهقة: لا مستحيل !!! 

- لا اوعي تتصدمي لسة كمان !! الاسوارة طلعت ذهب حقيقي ...يعني بكدة يبقى الحساب 28 ألف دولار

يعني كلام سحر كله صح !!! الهاااانم بنتك سرقتني ...سرقت شقاي و تعبي !!! سرقت ابوووووها اللي بيعمل كل ده عشانها هي و اختها !!!

كان يصرخ بشكل هستيري لدرجة ان فاتن كانت ستموت من الرعب ...فهي طيلة حياتها لم تره بهذا الغضب من قبل !! 

فاتن بخوف : طب ...طب اهدى و كل حاجة هتتحل !! ارجوك تهدى بس !!!

- اهدى ازااااااي و انا بنتي اللي من صلبي ممكن توصل بيها الحقا'رة إنها تسرقني !؟؟ اهدى ازاي و انا شايف كل حاجة بتنهار قدام عيني !!  انا معرفتش اربي بنتي  يا فاتن ... معرفتش اربي 😖

 

التفت إليها بنظرات حارقة : هي الهانم فين دلوقت ؟؟!

ارتبكت و لم تدر بما تجيب ..

- ما تنطقيييييي !!! 

في تلك اللحظة دخلت حنان و هي تدندن كلمات اغنية فرنسية ما ..


في اوتاوا 

دانيال بغضب: ماذا تعني بإختفت من اوتاوا كلها ؟؟ بالأمس فقط كانت في الفندق ؟؟ لا يمكن أن تختفي بهذه البساطة 

المجهول :  لقد تتبعنا اثرها في كل مكان ...و استطعنا ان نتوصل الى معلومة واحدة مؤكدة 

دانيال : اي معلومة ؟؟

المجهول : قد دخلت المستشفى و تم اسعافها لكنها دخلت في غيبوبة .

دانيال : هااااا !! ثم ماذا ؟؟!

المجهول بأسف : شخص مجهول أخذها  ليلا و غادر بعد ان دفع مقابلا من المال  .

دانيال : ألم تتعرفوا على هويته ..رقم سيارته شكله او أي شيء !!

المجهول: لم يترك اي معلومات تخصه

دانيال : ماذا عن كاميرات المراقبة !!

المجهول: لقد  كان ذكيا جدا و حذف تسجيلات الكاميرا الموجودة في المرآب  و كذا الموجودة في مداخل المستشفى لذا  لم  يتسنى لنا معرفة اي شيء عنه و لا حتى شكله 


ضرب دانيال  سيارته بغضب و هو يشتمه 

- هل عليا فعل كل شيء بنفسي !!! اغرب عن وجهي الآن يا لكم من هواة فاشلين ..

غادر الرجل بخزي بينما  بقي دانيال ينفث دخانه بغضب 

فتح هاتفه و هو يعني بغل 

- كل هذا بسبب خبثك ايتها الغبية !!! قد حذرتك مسبقا  من العبث معي فلتتحملي نتيجة مكرك ...

عبث قليلا في هاتفه ثم ضغط على زر إرسال و هو يبتسم بشر


في منزل فاتن

صالح بنبرة الهدوء الذي يسبق العاصفة : أهلا بالهانم الرايقة ...

حنان : صباح الخير يا بابا ☺️

- كنتي بايتة فين ان شاء الله ؟؟! 

قالها صالح بمحاولة امتصاص غضبه بينما ينظر الى فاتن  التي تكاد تموت من الرعب و تنظر الى حنان بغضب دفين

حنان بلامبالاة : كنت عند جاكلين ...عملت بيرثداي بارتي انما ايه !! خراااااافي 

صالح : اااااه ...قلتيلي عيد ميلاد هاااا !!!! 

حنان ببرود  و هي متوجهة نحو غرفتها : ايوة حفلة عيد ميلاد و يالا عن اذنكم تعبانة و عايزة انااا......ااااااااااه !!! 😱


فجأة و دون أي مقدمات تلقت حنان صفعة قوية دوت في كل ارجاء البيت لدرجة أنها سقطت أرضا و هي تشعر أن فكها السفلي قد انخلع من شدتها !!  

حنان بصدمة و هي تمسك وجهها بكفها : ايه اللي انت عملته ده !!!!!!!  😱 هو انت ضربتني ؟؟؟

صالح بغضب: هو انا لسة عملت حاجة !!! 


امسكها من شعرها يجرها منه بينما لا تزال واقعة على الارض 

حنان بصراخ  و ألم :اااااه اوعة سيبني انت اتجننت !!! اااااااخ شعري !!! 

صالح : إتجننت ؟؟! اصبري عليا هتشوفي الجنان اللي على اصوله 


بقى على آخر عمري تسرقيني يا بنت &.... !!! ده انا هأربيكي من اول و جديد يا وا'طية 😤😡...يا ز'بااااالة يا حرااااامية 


نظرت حنان لوالدتها بصدمة و ردت بلجلجة مصحوبة بألم  : بيقول ايه ده !!!  أميرة هي اللي اخذت الفلوس ؟!!


صالح و هو يصفعها بكل قوته: أميرة !!! أميييييرة !!!!

يعني أميرة اللي عندها  حساب في البنك عليه عشرين ألف ؟؟

و أميرة اللي اشترت اسورة ب 8 الاف ؟؟؟ هااااا انطقي !!!!

حنان واقعة في الارض لا تدري ماذا تجيب ...لحظات و ردت بنحيب تحاول استعطافهما 

- أكيد سحر اللي قالتلكم الكلام ده !!! طول عمرها بتكرهني و بتحب أميرة اكثر مني !! ده مش بعيد انها  تكون شريكتها في السرقة و هي اللي ساعدتها تهرب و لفقت كل الإدلة دي ضدي 

فاتن بغضب : بعد كل اللي شفناه و سمعناه لسة هتكذبي و  كمان عايزة تدبسي اختك في مصيبة يا قذ'رة ؟؟؟

حنان : انا متأكدة أن دي الحقيقة !! 😭😭 صدقوني مش انا اللي اخذتهم و ما اعرفش  حاجة عنهم معقولة اسرق بابا ؟؟ 😭


كان يهم بأن يمسكها من  تلابيبها و يرفعها من الارض و لوهلة كاد أن يصدق دموع التماسيح التي تذرفها ...لكن  في تلك اللحظة 

 وصله على هاتفه  اشعار بوصول رسالة 

تركها و فتح الهاتف ليصدم مما رأى !!!! 


يتبع بقلمي آلاء إسماعيل البشري 

الأميرة و المغترب



بارت 14 🔥🔥

فتح صالح الهاتف ليُصدم برسالة بالفرنسية : ابنتك هي من سرقت المال و مع الرسالة وجد فيديو تظهر فيه حنان  و هي تسلم النقود لأحدهم و تقول  : هذه 30 ألف دولار ستخفيها الى أن يتم القبض على اميرة ..ثم تسلم المال للشرطة و تخرجها من السجن و بعدها ستكون لك افعل بها ما يحلو لك 

كانت الصدمة تعلو وجهيهما و هما يسمعان كل مخططها

بينما بهت لون حنان و فقدت القدرة على النطق  !!


  فاتن : تصدقي ؟؟ تكة و كنت هأصدقك !! قالتها  و هي تكاد تموت  من الغيظ ثم أكملت و هي تشدها من شعرها: يعني كل ده عشان بس أميرة !! تخونينا يا وا'طية عشان بس تتخلصي من أميرة ؟؟

حنان بألم : ماما ...ارجوكم انتم فاهمين الموضوع غلط  .. سيبيني اشر...

صفعة اقوى اوقعتها ثانية 

صالح : اخرسييييييي !!!! لسة هتبرري يا ز'بااااالة ؟؟؟ تشرحي ايه ماهو كل شيء واضح في الفيديو !! اهي أميرة اختفت ! ما رجعتيش الفلوس ليه ؟؟ أكيد قلتي في سرِّك الكل فاكرها هي الحرامية ارجعهم ليه بقى؟! 

حنان ببكاء و الم : ده ده أكيد  متفبرك يا بابا  اناااا

-!!  لسة بتقولي بابااااا ؟؟! ده انا هأشر"حك 

كان سيضربها ثانية حين وصله فيديو آخر و معه رسالة 

- لو كنت تعتقد أن هذه هي الصدمة الوحيدة فانت مخطيء ...

فتح الفيديو الثاني فوجد ابنته  عار'ية بين احضان نفس الرجل  في وضع چنسي قذ'ر  !! 


في مكان مجهول

مجهول : ليليان ياسين راجع  من يومين اتصرفي  بقى !!

ليليان : و انا هألاقيه فين بس ؟؟ من لما رجع من اوتاوا عمال بيتهرب مني و مش قادرة اتلم عليه أبدا !! أروح له الشغل الاقيه طلع اروح البيت الاقيه مش موجود ...أتصل عليه يقولي كلمتين : عندي شغل برة الشركة و نتكلم بعدين 

المجهول : و بعدين! كل ما استعجلتي في الحكاية كل ما كان فرحكم أقرب ...

ليليان : مش عارفة بقى !!

المجهول : طب عملتي ايه بخصوص ملف مناقصة الخشب اللي داخلينها مع شركة فايف اورايزن؟

ليليان بتذمر: ولا حاجة .... السكرتيرة بتاعته عاملة عليا حصار  شديد مش بتسمحلي أبدا  أقرب من مكتبه في غيابه !! ده غير ان كل الاوراق المهمة بيحطها في خزنته السرية و محدش بيعرف الكود غيره ولا حتى السكرتيرة

المجهول بغضب : طبعا موصيها...نانسي دي ذكية و مخلصة ليه و بتنفذ كلامه بالحرف ...مش قلتلك بيشك فيكي يا غبية؟ طيب يا ياسين ... انا هاتصرف .


 الساعة تشير الى الواحدة ليلا  ... دخل ياسين الى المنزل بتعب و هو ينظر بشرود  بإتجاه  غرفتها 

- برضو لسة ما صحيتيش ؟؟ 

همس بحزن و قد اخذته خطاه الى اتجاه الغرفة ..وقف في الخارج مترددا ...لا  يعرف لماذا  يشعر برغبة شديدة في رؤيتها ...شعور متناقض يعتصر داخله منذ أن عادا 

هل هو شعور بالذنب لكونه السبب في وضعها ام ماذا ؟؟ لا يعلم سوى أنه منذ ذلك اليوم الذي رآها فيه بالمستشفى و هو يشعر بطوفان احاسيس غريبة عنه...يقاوم تلك الرغبة في رؤيتها ثانية  منذ ثلاث أيام  لذلك  فهو يستميت في العمل طيلة النهار فقط حتى لا يفكر بها.... تردد في آخر لحظة و تراجع عن قراره و هو يتجه نحو غرفته في الأعلى 

استلقى على سريره بتعب و اغمض عينيه 

في تلك اللحظة رن هاتفه  اخرجه من جيبه ليرى المتصل 

ياسين  و هو يهمس بتذمر: اووووف ...انتي مش بتزهقي !!!


فتح الخط : الوو 😒

- وحشتني موووووت يا روحي 🥰

ياسين بتعب: ليليان أنا تعبان اوي ممكن نتكلم بكرة ؟؟

- بقالك 3 ايام بتقول لي نفس الكلام: بالليل تعبان و عايز تنام ...و بالنهار تطنشني طول اليوم و ما تردش عليا عشان مشغول 

ياسين : لإني بأكون مشغول فعلا و معايا ناس 😏😓

ليليان بدلع مبتذل: طب ايه بقى !! عايزين نتقابل بقى ! بقولك وحشتني موووت !!

- عايزة ايه ليليان ؟؟

همست ليليان برغبة : هأكون عايزة ايه يعني ؟؟ اكيد عايزااك انت 

ياسين بحدة: قلتلك انسي الموضوع ده يا ليليان !! 😤

ليليان بحزن مصطنع ليه طيب ؟؟ مش انا هأبقى مراتك ؟؟

ياسين بتذمر : لما تبقي مراتي بقى ساعتها نتكلم في الموضوع ده !!! غير كدة اقفلي عالسيرة دي !! انتي عارفة مبدئي كويس!! 😤

ليليان بعصبية : يا سلام !! بتتكلم و كإنك ابو المباديء كلها و انا واحدة رخيصة بتعرض نفسها عليك مش خطيبتك اللي كلها اسبوعين ثلاثة و تبقى مراتك !؟ اومال كانت فين مبادئك ليلتها هااا ؟؟ يعني بعد ما اخذت شر'في بقى عندك مباديء؟؟ 


مسح ياسين على وجهه بضيق : هو انتي كل شوية لازم تفكريني بالليلة الشؤم دي !؟! انا كام مرة قلتلك اني  مستعد اصلح غلطتي و اتجوزك بشرط ما تفضليش تفكريني في اليوم النحس ده!!

ليليان برقة مصطنعة: طب يا حبيبي ما تزعلش ...انا آسفة ..انا بس اعصابي تعبانة بسبب المعاملة اللي بتعاملني بيها ...حاسة اني مفروضة عليك و انا مبحبش اكون عبء على حد ! 😥

تنهد ياسين بضيق ثم حاول تصنع  الهدوء و الثبات  قائلا : تصبحي على خير يا ليليان .


اقفل الخط و هو يهمس في سره بغضب : قال كل ده و  ما بتحبش  تفرض نفسها و تكون عبء قال !!  ما انتي فعلا مفروضة علي ...ااااه لو اعرف بس اللي حصل ليلتها و حصل ازاي !! اغمض عيناه يفكر في في تلك الليلة المشؤومة الى أن راح في نوم عميق 


بعد يومين 

ياسين في احد اكبر المولات يلف على العديد من المحلات و قد اشترى اشياء كثيرة و طلب بإرسالها الى عنوان منزله 

كان يهم بالخروج  بعد أن دفع ثمن المشتريات حين رأى احدى المحلات الخاصة بالمحجبات وقف امامه و قد استوقفه دريس بلون كافيه أنيق جدا .. دخل و اختار المقاس المناسب و خرج يحمله و في  اللحظة  ذاتها تفاجأ بمجموعة من الشباب يدخلون المول و سرعان ما احاط به ثلاثتهم 

- ياسين بيه ؟؟! مو معقول ! 

ياسين بدهشة : فادي ؟؟ منير!  حاتم ؟؟ ازيكم؟؟

تبادلوا السلام جميعا و دعوه الى احتساء كوب من القهوة فلم يجد بدا من قبول الدعوة 


في الكافيه


حاتم : و الله زمان يا راجل  ..

فادي : أخيرا صح لنا وقت مشان نشوفك يا زلمة !!! 

ياسين : و الله ليكم وحشة يا فادي 

منير : لو بجد واحشينك كنت اتصلت و رتبتلنا قعدة من قعدات زمان 

حاتم بسخرية : قعدة ايه بس  هو انت فاكر ان ياسين صايع زيك يا منير !! ده رجل أعمال يعني وقته بفلوس 

ياسين بإبتسامة :  ايه الكلام ده !! انا رجل أعمال مع الناس التانية بس مش مع اصحابي 

حاتم و هو يغمز بعبث : اااه قلتلي اصحاب !!  ماهو واضح ...بأمارة اننا ما شفناكش من يوميها !! 😉

ياسين بتوتر : معلش يا صاحبي .. مشاغلي كثيرة و الله 

منير : ربنا يعينك ماهو مش سهل تدير كل الشغل ده لوحدك 

فادي بمزاح و هو ينظر الى الكيس : شووو واضح انك مدللها لليليان !! 

نظر فادي الى الكيس الذي كان يحمل شارة محل ألبسة المحجبات و قال بمزاح :  بس كأنو مو ذوقها  مو هيك يا حاتم !! 

حاتم بعبث: ما يمكن ناوي يخليها تتحجب مش هتبقى مدام ياسين المنشاوي بقى !! 😉

قام ياسين بضيق يحاول أن يخفيه  : احم ..طب يا جماعة انا مبسوط اني شفتكم النهاردة ...

منير : على فين ما لسة بدري ؟؟

ياسين : معلش ورايا مشاغل كثير لازم اعدي عالبنك قبل ما يقفل 

حاتم: ماشي ...هنبقى نعيدها تاني  دي مش محسوبة 

ياسين : تمام ..سلام بقى .


غادر ياسين و بقي ثلاثتهم ينظرون الى بعضهم 

فادي : مو ملاحظين شيء  يا جماعة ؟؟

منير : زي ايه ؟؟

فادي :  متغير  كإنووو؟؟ عينيه فيها لمعة غريبة !!

حاتم: ايوة ...انا كمان حسيت بكدة 

منير بتفكير : يا ترى ايه اللي وراك يا ياسين ؟


بعد اسبوع 

 أنا فين ؟؟! 

 قالتلها أميرة و هي ترمش بعينيها تدريجيا ..تلتفت يمينا و يسارا لتجد نفسها  مستلقاة على سرير كبير  في غرفة واسعة جدا جدرانها مطلية باللون الابيض وذات ديكورات مع  بساطتها لكنها تبدو باهظة الثمن و فخمة...


كانت مغطاة بعناية بملاءة قطنية رفعت يدها لتجد بها كانولا متصلة بمحلول نظرت ليدها الاخرى فوجدتها مجبسة 

همست في نفسها : ايه اللي حصل لي ؟؟ و ايه المكان ده ؟! 


في تلك اللحظة خرجت من الحمام  فتاة شقراء ترتدي زي ممرضة  ، سرعان ما ركضت نحو أميرة حين رأتها تتململ في فراشها

الممرضة و قد تهلل وجهها بإبتسامة فرح : ها أنتِ ذا قد استيقظتِ ! 

توجهت نحوها تقرأ مؤشراتها الحيوية و تقيس ضغطها ثم 

اتصلت مسرعة : سيدي ! لقد إستيقظت المريضة للتو ! حسنا أمرك سيدي 

التفتت الى أميرة و قالت بلطف :  لقد عدت مرحلة الخطر و كل مؤشراتك جيدة ☺️

إبتسمت أميرة بتفاؤل و قالت بتعب : أخيرا وجدت من يتكلم الإنجليزية !  

الممرضة بتساؤل : ماذا تقصدين ؟ كلنا نتكلم الإنجليزية  هنا ! اسمي جاين و انا مكلفة بتمريضك ...و انتي ؟ ☺️

أميرة :  و انا أميرة ...اممم ....أشعر بالعطش

الممرضة:حسنا  سأحضر لك عصيرا في الحال 

أميرة :مهلا ... أين انا و ماذا حدث لي  ؟؟ 

الممرضة: سيجيبك السيد فهو المسؤول هنا ..عن إذنك !☺️


خرجت و تركت أميرة ورائها و كأنها قد استدركت للتو ما قالته الممرضة فهمست بينها و بين نفسها مستغربة :قصدها ايه بكلنا هنا نتكلم انجليزي ؟؟ اومال ليه كانوا صارعينني بأم الفرنساوي الز'فت ده !! و بعدين مين السيد ده ؟؟؟ 


اخذت استرجاع ذكرياتها محاولة تذكر آخر ما  ما حدث لها 

في تلك اللحظة و قبل أن يتسنى لها التذكر فتح الباب و دخلت الممرضة ثانية و معها صينية بها كأسا من العصير الطازج .

- ☺️أحضرت لك عصير برتقال منعش 

أميرة بإمتنان : شكرا لك ...هل هذه مستشفى أم ماذا ؟

- ليس مطلوب مني أن اجيبك على أي سؤال 


 وضعت  الصينية  و راحت تعدل لها ملابسها و طرحتها كما أمرها و ما كادت أن تنتهي من تعديل مظهرها حتى  دخل شاب أسمر وسيم بجسم رياضي  كادت جاذبيته أن  تخطف انفاسها 

الممرضة جاين بإبتسامة: اااه.....لقد اتى السيد  سيخبرك بما تريدين معرفته عن اذنكم ☺️

التقت عيناها بعيني ياسين الذي كان يقف بتوهان امام سحر تلك العيون السوداء  ..لحظات فقط و تدارك الموقف  فتقدم بإحترام و خجل

أميرة في سرها  : يا نهار ابيض  !!  هو ده السيد ؟؟


وصلت الممرضة الى منتصف الغرفة فاوقفها صوت ياسين و تكلم معها  بلطف بالإنجليزية ٫ شكرها على العصير و طلب منها إحضار حساء ساخن 

اومأت بإحترام و غادرت الغرفة بينما اقترب هو و جلس في الكرسي المجاور  للسرير . 

ياسين بإبتسامة ساحرة: حمد لله على السلامة يا أميرة ☺️


فتحت فمها بصدمة ممتزجة بحماس لم تفلح في اخفائه : إنت بتتكلم مصري ؟؟

من الحماس نسيت  الألم و نسيت هي وصلت هنا ازاي اصلا ! كانت تهم بالإعتدال في جلستها فشعرت بالألم في رجلها و تأوهت بخفوت

أشار لها بقلق : خليكي مكانك ما تتحركيش..انتي رجلك مكسورة 


ابعدت ملاءة السرير فوجدت رجلها في الجبس

حينها تذكرت شيئا فقالت بدهشة: انا ..انا فين ؟؟ و انت  مين ... و ..و تعرف اسمي منين ؟؟

ياسين : أولا انا اسمي ياسين و ثانيا انتي في بيتي دلوقت  و ثالثا انا فتحت شنطتك و لقيت باسبورك و منه عرفت اسمك....هااا....قوليلي بقى انتي فاكرة اللي حصل معاكي ؟! 


شردت قليلا تحاول التذكر ٫ ثم استرسلت

- اااه افتكرت انا كنت معدية من الطريق عشان اروح مركز الأمن..فجأة لقيت نفسي واقعة عالأرض و مش فاكرة حاجة 

ياسين : بصي انتي حصلت معاكي حادثة و للأسف كان عندك  شوية كسور و دخلتي بعدها في غيبوبة لسة فايقة منها  

أميرة بتعجب: غيبوبة؟؟ يعني انا نايمة من امتى؟

- مش كثير ...الحمد لله أسبوع  بس 

أميرة بذهول : بقالي اسبوع نايمة ؟؟؟


صمت ياسين قليلا ثم قال بأسف ؛ على فكرة انتي في الحالة دي بسببي 

أميرة بتعجب : مش فاهمة !!

ياسين بضيق : انا اللي خبطتك بالعربية ...انا آسف بجد بس انا فضلت اضرب كلكس لحد ما ايدي وجعتني و انتي  كأنك كنتي في دنيا غير الدنيا .

أميرة بقلق : طب لما دورت في شنطتي....

ياسين :ما تقلقيش  انا شفت باسبورك و تلفونك بس ...و على فكرة انا ما رضيتش أتواصل مع اي حد من عيلتك لحد ما تصحي.. حسب علمي انتي مقيمة عندك خالتك صح ؟؟ 


أميرة فورا تذكرت خالتها و ما حدث لها فقاطعته مسرعة لدرجة أنها تأوهت من شدة الألم : لااااا اوعاااااا ...إلا خالتي !

ياسين بخوف : طيب  طيب أهدي مالك اترعبتي كدة !! انا   مش هأكلم حد و محبيتش اتدخل في خصوصياتك.. قلتلك مستنيكي لما تصحي !! وساعتها هتبقي انتي بنفسك تتصلي على اهلك يجوا ياخذوكي بس بعد ما نتطمن انك بقيتي كويسة ..

صمتت أميرة و لم تقل شيء فأكمل ياسين بمحاولة منه لجس نبضها

- على فكرة تلفونك اصلا  مكانش فيه ولا رقم نقدر نتصل بيه 


اشاحت أميرة بنظرها الى الجهة الاخرى و رغما عنها  قد خانتها دمعة فرت من تلك العيون الواسعة ذات الاهداب الكثيفة ..

ياسين بشك : لا ده الموضوع شكله كبير اوي !! ارجوكي انتي لسة فايقة مش عايزين توتر تاني ..أهدي بس و احكيلي ايه الحكاية ؟!

أميرة بحزن: مفيش حكاية ولا حاجة ..لو تسمحلي انا عايزة أمشي من هنا 😓

كانت تحاول الوقوف فتقدم بخوف و منعها من الحركة 

ياسين : هسسسس اوعي تتحركي ....تمشي تروحي فين؟؟ مستحيل تروحي لاي مكان قبل ما اتطمن عليكي!


نظرت إليه بإستغراب فإبتعد عنها قليلا و حمحم بإحراج 

- يعني معقولة اخبطك بالعربية و اتسببلك بكل الكسور دي و اسيبك تمشي من غير ما اسدد الدين اللي عليا ناحيتك؟

أميرة بخجل : استاذ ياسين انت مش مدين ليا بحاجة انا اللي مفروض أتأسف...انا السبب في اني دلوقت في الحالة دي مش انت ..كنت ماشية من غير عقل تقريبا..و انت كمان كان ممكن تتاذى بسببي 😔😣

في هذه اللحظة دخلت الممرضة تحمل صينية الحساء 


- تفضلي يا آنسة 

تقدمت إليها و نزعت عنها كانولا المحلول و هي تقول بإبتسامة : الآن نستطيع التخلص من المحلول لكن ستأكلين جيدا لتعويض الدم الضائع ☺️

وقف ياسين و قد تنفس الصعداء لدخول الممرضة التي انقذته من ذلك الموقف المحرج  : طيب انا هأسيبك تأكلي و نكمل كلامنا بعدين ...عايز اعرف حكايتك ايه يا أميرة هاا ..ده لو عايزاني اساعدك طبعا 


كانت أميرة شاردة في ابتسامته و على آخر لحظة انتبهت لنفسها فاشاحت برأسها في خجل: قلتلك مفيش اي حكاية 

خرج ياسين و هو يقول : هتحكيلي ...كلي دلوقت و إرتاحي 

ساعدتها الممرضة لتأكل و هي شاردة في هذا الشاب الغريب 

ثم تذكرت ما حدث معها فهمست بحزن : يعني احكيله ايه ولا ايه ؟؟ هي دي حاجة تتحكى برضو !! قال يعني يساعدني ؟؟ اذا كانت خالتي اللي هي أخت ماما طردتني و اتهمتني بالسرقة   هو اللي اسمه غريب هيكون أحن عليا منها ! 

أميرة تملك عزة نفس عالية و لا تحب إحساس الشفقة من أحد و لا تريد أن ترى نظرة شفقة في عينيه ...تذكرت خالتها فتنهدت بحزن  : اااه من خالتي ...انا كرهت خالتي .. و كرهت جوزها ...كرهت بنتها.. كرهت حاجة 

اسمها عيلة ..بسببهم كرهت كندا حتى !! 


في منزل خالة أميرة 

دخل صالح البيت مسرعا و توجه الى غرفته و هو يحمل شيئا في يده 

دخلت فاتن خلفه 

- و بعدين معاك يا صالح ..هتفضل معاقبها كدة لحد امتى ! البنت كدة هتموت في ايدك !! مش كفاية واخذ تلفونها و داخل تضرب طالع تضرب لحد ما  مدشدشت عظمها . ..كمان  قافل عليها من غير اكل و واخذ المفتاح معاك !! سيبني اقله اديها شربة مية!! 

صالح بحدة : ايه ...صعبانة عليكي يا ست فاتن ؟؟؟ بعد كل اللي عملته لسة بتدلعيها و خايفة عليها !!! يا ريت كنا في مصر و انا كنت امو"تها بايديا دول و اشرب من دمها الوا'طية!!! بس هانت خلاص ..قالها صالح بحزم و هو متوجه نحو غرفتها 

فاتن من ورائه بتعجب: يعني ايه  هانت !!! ركضت خلفه لتعرف ماذا يقصد!!

فتح باب الغرفة فوجدها واقعة على الارض ممزقة الثياب و ملطخة بالدماء جراء الضرب المبرح

نظر إليها بإشمئزاز و قال : كان معاه حق اخوي  مرسي لما قالي البنات هتصيع منك بلاش يسافروا هوما سافرت انت بس و سيبهم معانا   في دمياط معززين مكرمين بيننا ...كان معاه حق !!! انا اللي كنت غبي و وثقت فيكم ثقة عمية. .. بس خلاص انا عرفت غلطتي و هاصححها  .. 


 نظر الى زوجته وقال بأمر:  يالا خذيها نظفي الجروح اللي عليها دي و دخليها الحمام ساعة بالضبط و تكون لابسة هدومها  و مجهزالها شنطتها عشان هنسافر 

حنان  هي تنطق بصعوبة بالغة كل حرف : ن..س...اا...ف...ر ؟؟

فاتن بذهول : كلام ايه ده يا راجل !! نسافر فين  ؟؟ و ليه ؟؟؟ 

صالح بتأكيد : احنا اللي هنسافر انتي هتفضلي هنا مع سحر ...


هنرجع مصر انا و هي  النهاردة ...اما ليه ...فأنا هقولك

نظر إليها بإحتقار و قال : بكرة كتب كتابها و دخلتها على  بدر ابن عمها مرسي 

فاتن بصدمة : بدر!!! بس ده  عدى الاربعين  سنة متجوز اثنين !!

صالح و هو طالع من اوضتها  و بيهمس في سره : إحمدي ربنا أنه رضي يتجوزها هي الثالثة و يستر عليها و الا كنت قت'لتها ودفن'تها في تربنا و رجعت لك من غيرها.


في مصر

احدهم  يطوي الصالة ذهابا و إيابا ينتظر أتصالا و فجأة رن هاتفه

- ألو ...أيوة يا ز'فت ؟؟ ايه الاخبار ؟؟

- للأسف مش لاقيين لحد دلوقت ملف المناقصة ...قلتلك ليليان مش هتعرف توقع ثعلب زي ياسين ...للأسف انت استخفيت بذكاؤه و ادي النتيجة 

- لابالعكس ...ليليان هي الوحيدة اللي هتقدر تتمم المهمة دي  ... انت بس مطلوب منك تساعدها و بس ...

ابتسم بشر و قال :  و ان كان على ياسين فأنا محضرله مفاجأة هتعجبه اوي  😁

يتبع بقلمي آلاء إسماعيل البشري 🔥


بارت 15 🔥🔥

ألو ...أيوة يا ز'فت ؟؟ ايه الاخبار ؟؟

- للأسف مش لاقيين لحد دلوقت ملف المناقصة ...قلتلك ليليان مش هتعرف توقع ثعلب زي ياسين ...للأسف انت استخفيت بذكاؤه و ادي النتيجة 

- لابالعكس ...ليليان هي الوحيدة اللي هتقدر تتمم المهمة دي  ... انت بس مطلوب منك تساعدها و بس ...

ابتسم بشر و قال :  و ان كان على ياسين فأنا محضرله مفاجأة هتعجبه اوي  😁


- مفاجأة ايه ياباشا ؟

- انت خليك في مهمتك و بس ...و اي جديد هتبلغني فورا 


كان ياسين يجلس في مكتبه بشرود  حين دخلت نانسي 

- يوجد رجل هنا بالخارج  يقول انه صديق لك و لديه موعد معك 

ياسين : ما اسمه ؟

- إدوارد سيدي 

- دعيه يدخل 


دخل الرجل يحمل ظرفا  بين يديه

الرجل : لقد اتممت المهمة التي طلبتها مني 

ناول ياسين الظرف 

ياسين : شكرا لك حضرة الضابط  لن أنسى معروفك 


التفت يمينا و يسارا و هو يبتسم قائلا :  لا أحد يعرف اني ضابط مخابر'ات هل تنوي فضحي يا هذا  ؟ أهذا جزائي أن اسديتُ اليك معروفا ؟؟ 

ضحك ياسين و هو يقف :  إدوارد ...مكتبي بمثابة غرفة محصنة لا يمكن لأحد معرفة ما يحدث داخله .

إدوارد : اعلم و ليس لدي ادنى شك بك ...امزح فقط 


توجه اليه و حضنه بحرارة: أهلا بك في تورنتو يا صديقي اشتقت اليك كثيرا 

إدوارد : و انا ايضا.. كانت حقا فرصة رائعة أن أراك ..كما انه لا يمكنني أن أأتمن أي أحد آخر على ما اكتشفت لهذا فضلت أن اوصل الملف يدا بيد..

ياسين : تفضل إذن ...سنذهب لتناول الغداء معا  و نتكلم في الامر بعدها 

خرجا سويا بعد ان طلب من نانسي إلغاء كافة المواعيد 


اقتربت نانسي من ياسين و همست حتى لا يسمع إدوارد 

- و ماذا افعل ان عادت ليليان ثانية سيدي ؟

فكر ياسين ثم قال : اسمحي لها بالدخول هذه المرة و قولي لها يمكنك الإنتظار الى أن أعود من الغداء 


في منزل خالة أميرة 

سحر بذهول : بتقولي ايه يا ماما ؟؟

فاتن: بقولك ابوكي اخذ اختك و سافر !و  هيجوزها بكرة لإبن عمك بدر !! انا خايفة عالبنت تموت نفسها يا سحر 😓

سحر بحزن: للأسف هي اللي وصلت نفسها للحالة دي يا ماما ...كان لازم ترجع عن السكة اللي هي ماشية فيها دي ان مكانش النهاردة يبقى بكرة ...يمكن ده احسن ليها

- احسن ازاي انتي كمان !! انا بنتي تتجوز بالطريقة دي ؟؟ و كمان على ضرتين ؟؟

- يا ماما حنان داخلة على 28 سنة انتي يعني كنتي هتفضلي مقعداها جنبك لحد امتى ...اديكي شفتي اخرة حريتها وصلتها فين

فاتن بقلق : ربنا يستر بقى ... مش عارفة ليه جهز اوراق ليهم هوما الإثنين بس ! ماكان اخذني معاه قلبي واكلني عالبنت و مش متطمنة ..  خايفة تعمل في نفسها حاجة 

سحر : انتي ناسية ان امتحاناتي بعد اسبوع ؟؟ ولا كل اللي شاغل فكرك حنان و مشاكلها ؟

فاتن بتذكر: ايوة صح ..و ابوكي كمان قال كدة ...😣


تنهدت بحزن و أكملت :  انا دلوقت بس حسيت بخالتك فاطمة ...احساس صعب اوي يا سحر...دي مهما كان ضناي

سحر : ربنا يهديها بقى ... على فكرة يا ماما انا رحت المركز و سحبت البلاغ اللي قدمتيه ضد أميرة ...اهو على الأقل ما تفضلش هربانة .

فاتن بتفكير : طب مفيش اي مجال انك تتواصلي معاها و تعرفي منها هي فين ؟؟ 

سحر: للأسف لا ...طول ما هي قافلة تلفونها و شايلة الشريحة محدش هيقدر يوصلها ..و انا متأكدة انها اتخلصت منها من زمان 

فاتن بندم : انا عارفة انها مش هترضى ترجع عندنا تاني حتى لو  طلبت منها تسامحني بس اهو على الأقل  اعرف اراضيها فين و اطمن والدتها المحروق قلبها دي 😓😭

سحر : أميرة بنت حلال و طيبة أكيد ربنا معاها و مش هيسيبها .


في شركة ياسين :

وصلت ليليان الى الشركة و دخلت بغرورها المعتاد

- ها يا نانسي هل هو موجود اليوم ؟؟

نانسي: لا سيدتي لكنه  سيعود بعد قليل و طلب ان تنتظريه بالداخل

تهلل وجه ليليان : هو قال ذلك ؟؟

- أجل سيدتي ..تفضلي ..

دخلت ليليان و قالت بتكبر: شاي ثقيل نانسي و لا أريد ازعاجا 

نانسي : في الحال سيدتي

ما إن اقفلت نانسي الباب حتى هرعت ليليان الى المكتب تفتش الأدراج و تفرز تلك الاوراق الموجودة بها ورقة ورقة 

بحثا عما تريد .. ثم عادت و جلست مسرعة حين سمعت صوت كعب عال

دخلت نانسي المكتب و وضعت الكوب امامها: تفضلي سيدتي تأمرين بشيء آخر 

ليليان بتعالي: لا شيء انصرفي 


في احد المطاعم كان يجلس ياسين مع صديقه إدوارد 

إدوارد : نفذت بالضبط ما طلبت مني ...و الظرف الذي بيدك يحتوي على ملفين الازرق يخص قضيتنا الاولى و كل ما توصلت اليه بخصوصها و الأحمر يخص القضية الجديدة 

حاول أن تتمالك أعصابك فما توصلت اليه يحتاج منك الى هدوء تام و اعصاب من ثلج 

ياسين : اشكرك صديقي كنت اعلم أنه لن يساعدني في هذا  غيرك كما انك تعلم مدى ثقتي بك 

إدوارد : اعلم ...و يمكنك الاعتماد علي في أي وقت 


وصل ياسين اشعار على الهاتف ففتحه و هو بيتسم و قال لإدوارد دون ان يبعد عيناه عن الهاتف : حسنا يمكنك الإنصراف سنبقى على اتصال  يا صديقي .

غادر إدوارد و بقي ياسين ينظر بتسلية ثم قام و هو يهمس 

- لا  كدة شكلها احلوت اوي يا ياسين ..


خرجت  نانسي من المكتب و اقفلت الباب خلفها  فعادت ليليان مسرعة إلى كرسي ياسين و هي تحاول فتح احد الأدراج الذي يبدو أنه مقفل بمفتاح خاص

امسكت  سكين المكتب فاتح الاظرفة و عبثت في القفل ففتح الدرج 

فرحت كثيرا و تفقدته بعناية فوجدت ملفا كان موضوعا بداخله مكتوب عليه "سري" 

اخرجته و هي تكاد تطير من الفرحة  

ليليان : أخيرا لقيتك ...أسعار مناقصة فايف اورايزن 

صورت كل ورقة على حدة ثم اعادت الملف الى مكانه و اعادت اغلاق الدرج بإستعمال نفس السكينة و عادت الى مكانها و هي تشرب شايها بسعادة 


في تلك اللحظة دخل ياسين 

قامت مسرعة و التفت يداها على عنقه 

- حبيبي اخيييييرااا قابلتك 🥰


ياسين بهدوء و هو يبعد يداها و ينظر تجاه الباب : مفيش فايدة معاكي ...كام مرة اقولك ان ده مكان شغل يا ليليان

ليليان بدلع مبتذل: غصب عني ...ما بصدق اتألم عليك ما يهمنيش فين ان شاء الله حتى في الشارع .

ياسين : شربتي حاجة ولا اطلبلك ؟

ليليان : لا  مفيش داعي أنا شربت شاي

ياسين : طب اتفضلي اقعدي 


جلس على الاريكة المريحة في الجهة الاخرى من المكتب و جلست بجانبه تعانقه بجرأة  و تهمس برغبة : طب بقولك ايه ؟؟مادمت بتخاف حد يشوفنا هنا ما تجي نروح البيت عندك احسن ؟؟ اهو نبقى براحتنا و مش هتخاف حد يطب علينا فجأة.. قلت ايه ؟!


ياسين و هو ينظر الى ساعته : لااا بيت ايه دلوقت الساعة ثلاثة و نص  و انا عندي شغل لفوق دماغي بعد يومين يعلنوا عن نتيجة مناقصة مهمة و انا لسة ما خلصتش شغل عليها 


ليليان بتصنع الزعل: يعني الشغل ٱهم مني يا حبيبي 😣

- معلش يا ليلي ...هاعوضك بعد المناقصة دي ...اتحمليني شوية كمان 

ليليان بفرحة: يااااااه !!! ليلي !!! بقالي كثير اوي ما سمعتهاش منك ! و حياتي عندك تقولها لي مرة تانية 

رن هاتف المكتب فقام ياسين و رد بعملية: طيب نانسي دعيه يدخل.

ياسين بإبتسامة جذابة:  ليلي انا عندي موعد مع  عميل شركة  مهم يالا بقى على مجلتك خليني اشوف شغلي ..يالا 

- مش قبل ما تديني وعد اننا نتقابل في بيتك الليلة 😌

ياسين بتفكير : في بيتك انتي ..الساعة 7 ..هنتعشى سوا

ليليان : طيب يا بيبي هاستناك 😍 


كانت تقترب منه كي تقبله حين فتح الباب و دخل العميل 

نظر ياسين إليها بتحذير ففهمت نظراته و رمت له قبلة في الهواء و انصرفت

ياسين بترحيب : سيد تشارلز تفضل كنت أنتظر قدومك .


في منزل ياسين 

كانت جاين تساعد أميرة على إرتداء ملابسها فخطر على بال أميرة ذلك السؤال الذي أرقها سابقا

أميرة : آنسة جاين هل قلتِ ان الجميع هنا يتكلم الإنجليزية ؟؟ 

جاين: اجل ...لماذا تعحبت ِ ؟؟

أميرة :أنا مقيمة  هنا منذ شهرين و اعلم أن  اللغة الشائعة  هي الفرنسية  و قد عانيت من هذا المشكل منذ وصولي !! لهذا لم أصدق حين وجدتك تتحدثين الإنجليزية !!

جاين بتعجب: ماذا تقولين ؟؟ 95 بالمئة من سكان تورنتو يتكلمون الإنجليزية و الخمسة الباقون يتكلمون بلغات مختلفة ! لا وجود للفرنسية هنا !! 

شهقت أميرة : تقولين تورنتو !! 

جاين بتأكيد : أجل !!  ثم نظرت إلى اميرة و قالت بشك 

ألا تعلمين أين أنتِ ؟؟ 


حاولت أميرة ألا تثير شكوكها فتصنعت الهدوء و قالت : لا بالتأكيد أعلم ..احم ...لكن صاحب العمل أين كنت أعمل سابقا كان فرنسي الأصل و لم أكن افهم من لغته شيء 

جاين بتساؤل : حقا !! 

أميرة : نعم ...

جاين : هذا غريب !! 

انهت جاين عملها و صففت لها شعرها بعناية ثم وضعت لها طرحتها و ابتعدت قليلا عنها و هي تنظر إليها بإعجاب 

جاين : تبدين أميرة  حقا !!

ابتسمت أميرة و قالت بإمتنان : شكرا على صبرك معي 

جاين : لا عليكِ هذا واجبي ..عن إذنك 🥰


خرجت الممرضة من الغرفة بعد أن إنتهت من مساعدة أميرة فوجدت باب غرفة المكتب مفتوحا قليلا و رائحة السجائر تنبعث منه 

توجهت نحو المكتب فوجدته  يجلس بهدوء يشرب سيجارة و هو يقلب في تلك الملفات .

طرقت الباب فأجابها : ادخلي

دخلت جاين بإحترام 

جاين :  قد فعلت كل ما امرت به سيدي 

ياسين : شكرا لك 

- العفو عن إذنك 

ياسين : آنسة جاين انتظري .. 

توقفت جاين و قالت بتساؤل : تفضل سيدي !


اخرج ياسين من الدرج ظرفا : هذه لكِ ...لقد استيقظت الفتاة و  انتهى دوركِ  إلى الآن ...يمكنك المغادرة 

جاين بتساؤل : لكنها لا تزال بحاجة للإهتمام !!

ياسين بهدوء :  سأهتم بها أنا من بعد الآن 


فتحت جاين الظرف و شهقت من الصدمة : لكن... سيدي ...هذا كثير جدا  !! 

ياسين بهدوء : قد اهتممتِ بها طيلة الأسبوع و قد افاقت في صحة جيدة بفضلك ..تستحقين المبلغ ...

- هذا كرم بالغ منك سيدي 😍


اومأت بفرحة و حماس و كانت تهم بالإنصراف حين استوقفها صوت ياسين ثانية لكن هذه المرة كان أعلى 

- لكن بشرط واحد يا آنسة جاين !!


توقفت و التفتت ثانية تنظر بإستفهام فأكمل : لن يعرف أي أحد أنك كنتِ هنا و لن تنطقي بأي كلمة حول كل  ما رأيتِ منذ أن وطأت قدمك ذلك الباب الى غادرتِ .. مفهوم !!!


نظرت إلى ذلك  الواقف بثقة ثم الى الظرف و المبلغ الموجود بداخله و الذي بإمكانه ان ينقلها الى مستوى معيشي آخر تماما و قالت بتأكيد 

- أمرك سيدي...إعتبرني فقدت الذاكرة فور ان اخطو خارج المنزل .

ياسين : حسنا يمكنك الذهاب.

انصرفت الممرضة و بقي ياسين ينظر إلى الملف   و هو يهمس: كدة احسن صدقيني .


أجرى أتصالا هاتفيا ثم وضع الملفات داخل خزنة سرية في المكتبة الخاصة به و توجه نحو غرفة أميرة بهدوء و طرق الباب 


كانت تعلم أن الممرضة لا تطرق الباب لذا فقد علمت فورا أنه هو ...عدلت من جلستها و قد علت وجهها حمرة خجل 

-إتفضل 

سمع صوتها الدافيء من الداخل فدخل بثبات

- مساء الخير

- مساء النور 

- اتمنى تكوني مرتاحة هنا معانا أميرة 

-.الحمد لله .. بس بصراحة ...


شعر بتوترها فقال : بصراحة ايه ؟؟

أميرة بإحراج : أنا مش عايزة اثقل عليك أكثر من كدة ...من فضلك عايزة امشي من هنا ..

- مش قبل ما اعرف حكايتك ايه !


قالها ببرود و هو يجلس بجانبها 

توترت أميرة و لم تعرف ماذا تقول .. حاولت أن تستجمع شجاعتها و قالت :استاذ ياسين  انت صحيح عملت معاي معروف ما اقدرش انساه  و كثر خيرك لحد دلوقت .. بس انا حرة اني اروح مطرح ما انا عايزة و مش من حقك تمنعني !!


ياسين بهدوء و هو يضع رجلا فوق الاخرى 

- أكيد انا مش هأمنعك ...اول ما تقدري تمشي على رجلك تقدري تروحي مطرح ما انتي عايزة  .

أميرة  بإندفاع : ايوة يعني امتى ؟؟

ياسين : الدكتور بيقول هتشيلي الجبس بعد شهرين 

أميرة بتوتر : شهرين ؟؟ 

ياسين : ده كسر رجل مش لعبة .


ترددت أميرة قليلا ثم قالت :طب أنا جيت تورنتو ازاي ؟؟؟

ياسين ببرود : عادي ...بالعربية ..


بقي الإثنان صامتان لفترة من الزمن و قد احس ياسين بحيرتها و كم التساؤلات بداخلها  فحاول ان يخفف عنها

-  بصي انا معتبر نفسي مسؤول عن الوضع اللي انتي فيه عشان كدة مش هأقدر اسيبك قبل ما اتطمن انك في أمان 


همست أميرة لنفسها بذهول : أماااان ؟؟ ياااه ده انا قربت انسى معنى الكلمة دي !!


رأى ياسين شرودها فحاول انتشالها منه: هااا ...لسة مش عايزة تحكيلي اللي حصل معاكي ؟؟ 


اطرقت أميرة برأسها : قلتلك .. مفيش لا حكاية ولا حاجة 

قالها ثم امسكت قارورة المياه الموضوعة بجانبها لتشرب لكنها شهقت بشدة  و بعثرت كل المياه  حين سمعت جملته 😳

-  اومال البوليس الكندي بيدور عليكي ليه !!! 🤔

 يتبع 

تكملة الرواية هنااااااااااااا

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا


بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 


متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا


الرواية كامله من هناااااااااا









تعليقات

التنقل السريع