القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية جاهلة ولكن البارت الرابع عشر والخامس عشر 14-15بقلم منال عباس

 

رواية جاهلة ولكن البارت الرابع عشر والخامس عشر 14-15بقلم منال عباس 




رواية جاهلة ولكن البارت الرابع عشر والخامس عشر بقلم منال عباس 

جاهلة_ولكن بقلم منال_عباس

البارت الرابع عشر والخامس عشر


بعد أن احضرت تمارا الماء لعمها حسين وبدأ الجميع فى الإنتباه له لمعرفة ما قاله الطبيب

حسين وهو ينظر إليهم بحسرة ونظرة ألم ..وبصوت

يبدو عليه الانكسار ....

حسين من فترة كدا كانت شمس كل شويه يجيلها قئ ..من قبل ما نعرف انها حامل ...روحت بيها لدكتور بهاء طبيب العائله ...وكان طلب شويه تحاليل واشعات ...عملناهم والنهارده روحت ليه علشان اجيب النتيجه وكان فى ظنى أن اللى كان بيحصل ل شمس بسبب الحمل ..روحت وانا مطمن 

لقيت بهاء بيقولى 

بهاء للاسف يا حسين مدام شمس مصابه بسړطان القولون ..ولازم إجراء عملية جراحية باقصى سرعه علشان سرعه انتشار المړض فى جسدها .. 

كانت شمس تنزل على السلم وسمعته 

شمس بصرخه مستحيل ...انت بتقول ايه يا حسين ونزلت له وهو جرى عليها ...

حسين أهدى حبيبتى ...

شمس أهدى ازاى ...انت بتقول عندى سړطان ...يعنى انا ھموت رد عليا 

اقتربت منها تمارا 

تمارا أهدى يا شمس وان شاء الله تخفى

شمس بعصبيه ابعدى عنى يا وش الفقر انتى ...من يوم ما دخلتى هنا والمصائب جايه ورا بعضها

شاكر الزمى حدودك يا شمس ...احنا ساكتين بس علشان الحالة اللى انتى فيها ...

قاسم لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم. قول يا بابا ..اقدر اساعدك ازاى ...بقلم منال عباس 

حسين لازم يا شمس تتحجزى فى المستشفى ..والطفل لازم ينزل ...

شمس وهى تضع يدها على بطنها كمان !! انا عملت ايه لكل دا ...

حسين دا أمر ربنا ..انا هتصل على شهاب يحجز لينا فى المستشفى علشان الوقت مهم جدا ..

تركتهم شمس وصعدت وهى تجرى إلى حجرتها وبدأت فى تكسير كل شئ أمامها 

شمس عشت طول عمرى معدمه ولما بدأت اشم نفسي والدنيا تضحك ليا يحصلى كدا ...دا ظلم بجد ظلم ..حسين من ورائها 

حسين استهدى بالله يا شمس ..وربنا كريم ...

شمس انا ھموت يا حسين ...انت كبير وعيشت حياتك لكن انا لسه صغيرة ولسه ما فرحتش بشبابي

حسين وهو يحاول أن يتمالك أعصابه دا قدر ربنا 

انا هجهز ليكى حقيبه هدومك ...

عند شهاب 

ظل شهاب بالشارع منتظر الشرطه ..حتى وصلت 

وصعد معها إلى شقته ..وفتح الباب ليجد نجلاء تجلس بأريحيه وكأن البيت بيتها ...

شهاب واضح انك قاعدة مطمنه يا نجلاء 

نجلاء طبعا يا شهاب ..الحقيقه انت راجل محترم 

علشان كدا انا مطمنه ...

شهاب المهم انك نجلاء وما كملتيش دور تمارا 

علشان ما تشيليش ذنب حد 

نجلاء لا تمارا ايه ...انا نجلاء بنت البواب وماليش دعوة بتمارا ...

شهاب يعنى انتى متأكدة انك مش تمارا 

نجلاء دى لعبه كنت بلعبها على شاكر بيه علشان اخد الميراث ...وانت اللى كشفتنى ..بس مفيش مشكله ..وفجأة تدخل الشرطه 

الضابط يلا يا نجلاء واعترافك متسجل 

نجلاء بذهول انا ..انا معملتش حاجه ..ليه يا شهاب ..انا فكرتك طيب .

شهاب طيب لدرجه ..جايه ترمى بلاكى عليا 

اخذها الضابط والشرطه وخرجوا ...بقلم منال عباس

عند حسين 

بعد أن قام حسين بتحضير حقيبه الملابس لشمس

اتصل حسين علي شهاب ..وطلب منه الحضور إلى مستشفى .........

شهاب ليه خير حصل ايه يا اونكل حسين 

قص عليه حسين ما حدث .....

شهاب لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم

انا هسبقكم على هناك واغلق الهاتف

شهاب كنت خاېف عليكى يا شمس من عقاپ ربنا 

لا ولا قوه الا بالله...سترك يارب...

عند سلمى

سلمى يلا يا ست الكل نروح المستشفى 

هناء والدة سلمى انا مش قادرة يا سلمى يا بنتى 

سلمى دكتور شهاب قال لازم تعملى شويه تحاليل 

علشان 

خاطرى يا ماما ..علشان اطمن عليكى وفجأة رن جرس الباب 

ذهبت سلمى لفتح الباب لتجده لؤى 

سلمى نعم فى حاجه 

لؤى وهو يدخل دون استئذان اوعى من وشي واتكلمى عدل انتى ناسيه انى خطيبك ...

سلمى انت لا خطيبي ولا حاجه ..انت يا دوب ابن عمى ..وانا عمرى ما اوافق على واحد زيك ...

ثم من امتى وانت بتيجى تزورنا ...بقلم منال عباس 

اشمعنا اليومين دووول بقيت تيجى كتير 

لؤى وهو يقترب منها ...لانك كبرتى واحلويتى 

انا لما شوفتك فى فرح ابن عمى ..ما صدقتش انك كبرتى واحلويتى اوووى كدا ..والحقيقه انا أولى بيكى يا بنت عمى ووضع يده حول وسطها ليضمها إليه ابتعدت سلمى عنه بسرعه 

سلمى انت ازاى تتجرأ وتمد ايدك تلمسنى 

هناء مالك يا سلمى صوتك عالى ليه 

سلمى اطمنى يا ماما ..

لؤى اعملى حسابك كتب كتابنا كمان اسبوع برضاكى أو ڠصب عنك ..وتركها وخرج 

دخلت سلمى ودموعها فى عينيها 

هناء مالك يا سلمى ..وكنتى بتكلمى مين 

سلمى دا لؤى يا ماما وعايز نكتب الكتاب كمان اسبوع ...

هناء بقلة حيلة ربنا قادر عليه يا بنتى ...


سلمى ونعم بالله ...يلا يا ماما علشان التحاليل

هناء مش مهم يا بنتى خلاص ..كفايه اللى انتى فيه ...

سلمى كله الا صحتك يا ماما ..ويلا انا جاهزة 

قامت هناء وهى تدعى لابنتها وساعدتها سلمى 

فى استبدال ملابسها ...بقلم منال عباس

عند قاسم

قاسم تمارا معلش هتركك شويه علشان اكون مع بابا فى الظروف دى 

تمارا اكيد طبعا ..وانا كمان هاجى معاك ما ينفعش 

نتركها فى الظروف دى 

شاكر فعلا بنت اصول يا تمارا مع إن شمس دى 

ما تستاهلش اى رأفه على حالها 

قاسم احنا بنعامل ربنا يا جدووو 

شاكر ونعم بالله يا ابنى 

نزل حسين ومعه شمس وكان يبدو عليها الحزن ودموعها فى عينيها 

قاسم احنا جايين معاك يا بابا 

حسين دا عشمى فيك يا قاسم وما تزعلوش من شمس ...اكتفت شمس بالصمت

عند صقر 

بعد أن قرأوا الفاتحه وتناولوا جميعا الغداء فى جو أسرى جميل 

حميدة نستأذنكم هنمشي 

عائشه تمشوا تروحوا فين ..خليكم معانا ...

حميدة هنروح على بيت اختى وان شاء الله نتقابل ديما فى الفرح وودعتهم هى وسارة 




صقر انتظروا اوصلكم وبالفعل ذهب معهم لايصالهم

فى المستشفى

قام قاسم بجميع الإجراءات لحجز شمس بحجرة تحت الملاحظه وتجمع كونسلتو من الأطباء لمعاينه شمس ...وحضر دكتور بهاء ...

بهاء لازم العمليه تتعمل بأقصى سرعه 

ودلوقتي مدام شمس هتنحجز اليوم لضبط السكر والضغط وبعض التحاليل المخبرية لمعرفه مستوى سيولة الډم ...

كانت شمس شبه مغيبه فهى لا تصدق ما يحدث لها ...

حسين المناسب اعمله يا دكتور ...

قاسم طب والجنين مفيش اى وسيله نحافظ عليه 

بهاء للاسف دى هتكون مجازفه وما نضمنش الطفل يولد بعاهه ام لا 

حسين عوضي على الله يا دكتور بهاء والافضل اعمله 

بهاء لازم الطفل ينزل ...

وصل شهاب وعلم بحالة أخته من دكتور بهاء 

شهاب وانا كمان رأيي الطفل ينزل لانه خطړ عليها وعليه هو كمان وكويس أنها لسه فى الشهور الاولى ...

شمس بدموع سامحونى ..وادعوا ربنا يسامحنى 

تمارا ربنا معاكى حبيبتى ويسامحك ..وان شاء الله تقومى بالسلامه 

نظرت شمس إلى شهاب وطلبت من الجميع الخروج للتحدث مع أخيها 

شمس سامحنى يا شهاب ..وكلامك كان صح وعقاپ ربنا انا استحقه ..

شهاب ربنا غفور رحيم ....المهم دلوقتى استغفرى ربنا وربنا قادر يشفيكى المهم تكون توبه نصوحه من قلبك يا شمس ..

شمس انا مكسوفه من نفسي ..ازاى انا وصلت لكدا 

شهاب المهم دلوقتى ...وقدر الله وما شاء فعل

شمس ونعم بالله 

يدخل الطبيب ويطلب أن يأخذ بعض العينات للتحاليل ....

شهاب اتفضل يا دكتور وطلب من أخته



أن تطمأن وخرج 

وقف الجميع بالخارج 

حسين شهاب ...حالة شمس فى امل أنها تخف 

شهاب كله بايدين ربنا ...وربنا قادر على كل شيء

حسين ونعم بالله 

انا هروح اشوف مين من الدكاترة هيكون مسئول عن العمليه وتركهم وذهب وقلبه حزين على أخته فقد أخبره الطبيب بأن نسبه نجاح العمليه قليله لتأخر الحاله وانتشار المړض ..

وفى طريقه اصطدم ب سلمى فى طريقه

سلمى دكتور شهاب !! حضرتك بتشتغل فى المستشفى دى !!!

شهاب آنسه سلمى ...لا انا هنا علشان اختى ...مالك انتى هنا ليه 

سلمى جيت مع ماما علشان التحاليل اللى حضرتك طلبتها ..

شهاب اه صحيح الست الوالدة عامله ايه

سلمى الحمد لله ..والف سلامه على اخت حضرتك ..

شهاب الله يسلمك ...معلش يا آنسه سلمى كان بودى اكون معاكى علشان طنط ..بس مستعجل علشان شمس اختى ...

سلمى لا ابدا اتفضل حضرتك ..مش هعطلك 

تركها شهاب ومشى بضع خطوات ..وشعر أنه قد احرجها ف من قبل وعدها بأن يكون اخ لها ..ربما تكون فى حاجه إليه ..مثل شمس ...عاد بسرعه إليها ..ليجدها تقف مع لؤى ...استغرب ذلك فما علاقتها ب لؤى ..وقف على بعد ليسمع حديثهما ...


سلمى انت جاى ورانا ليه .ما تسيبنا فى حالنا يا اخى ....بجد انت لا تطاق امسك لؤى يدها بقوة 

لؤى احترمى نفسك وصوتك ما يعلاش ...الحق عليا ..شوفتكم وانتم نازلين جيت وراكم ولما لقيتكم رايحين المستشفى ..قولت اكون معاكم ...

سلمى واحنا متنازلين عن خدماتك وابعد ايدك عنى بدل ما اصوت وألم الناس عليك ...

بعد لؤى عنها براحتك يا بنت عمى ...عموما انا عملت اللى عليا ...وكلها اسبوع وتكونى ملكى وبعدها هيكون ليا تصرف تانى معاكى ...وتركها وغادر المستشفى 

سلمى والدموع تملأ عينيها...يارب خدنى قبل ما يجى اليوم دا ...لتجد من يضع يده على كتفها ..التفتت ورائها لتجده شهاب 

شهاب بعد الشړ عليكى..اعذرينى سمعت حديثكم مع بعض ...انتى بنت عم لؤى 

سلمى حضرتك تعرفه 

شهاب للاسف اه ..دا شخص كل الصفات السيئه فيه ..ازاى هتتجوزيه ..

سلمى ما دا ابن عمى ..اللى حكيت ليك عنه ...انسان ماعندوش رحمه ...وبيستغل أن مالناش حد بعد ربنا ...

شهاب انا معاكى يا سلمى واسمحيلى اقولك يا سلمى من غير آنسه ...شكرته سلمى ووافقت على الرحب و السعه ...




شهاب دا رقم تليفونى ...هخلص شويه حاجات علشان شمس وضرورى تكلمينى النهارده علشان نلاقى حل لموضوعك ...

سلمى وقد شعرت ببصيص امل ربنا يكرمك يا دكتور شهاب 

شهاب قولى شهاب وبس ..انتى زى شمس اختى 

سلمى حاضر يا شهاب ...

شهاب خلى بالك من نفسك وودعها وذهب للطبيب..بقلم منال عباس

عند قاسم 

قاسم بابا شكلك تعبان اوووى اتفضل روح استريح واحنا مع شمس وكمان شهاب معانا ...وخد تمارا معاك ...

حسين ما ينفعش يا قاسم ..انا هفضل معاها هنا ...انت اللى روح وخد تمارا ...علشان جدك ..ما ينفعش يكون لوحده ...

قاسم بس يا بابا ....

حسين اسمع الكلام يا قاسم وخد تمارا ..تمارا تعبت كتير فى حياتها ..مش ناقص كمان تقعد فى المستشفيات وتتبهدل ...والصبح هات ملابس ليا 

قاسم حاضر يا بابا اللى تشوفه ....

أخذ قاسم تمارا معه فى سيارته 

تمارا عارف يا قاسم بالرغم أن شمس عمرها ما حبت وجودى ..بس صعبانه عليا

قاسم دا علشان انتى طيبه يا تمارا ...عموما ماحدش بيتمنى ليها اى شړ ..وربنا يشفيها ويهديها لنفسها ...بقولك ايه تحبي تاكلى شاورما دى اكلتى المحببه ..

تمارا الحقيقه ما جربتهاش ...بس مفيش مانع اجربها معاك ....

قاسم تمام حبيبتى وأخذها إلى أحد المطاعم السوريه 

الشهيرة بالشاورما ...وتناولا سويا وجبه الشاورما ..كانت تمارا تاكل بشهيه فالطعم كان محبب اليها ...

قاسم بضحك ما شاء الله عليكى اللى يشوفك وانتى بتاكلى كدا يقول هتبقي تخينه ...بس الحمد لله محافظه على جسمك ...

تمارا انا بعمل تمارين شوفتها فى التليفزيون 

قاسم برافووو عليكى حبيبتى ...انا عندى صالة الألعاب الرياضيه فى الفيلا ..هبقي اعرفك ازاى تستخدمى الأجهزة اللى فيها علشان تحافظي على لياقتك ديما لانك بجد موديل فرنساوى يا اجمل من رأت عينى ودق ليها قلبي وعشقها كل حته فيا ويلا نقوم احسن مش قادر امسك نفسي يا مجننانى ..... ....بقلم منال عباس

عند صقر 

كان مع سارة ووالدتها فى منزل السيدة حسنات ...

سارة يا عينى يا تمارا ..كل ما اتخيل أنها عاشت فى البيت دا من غير ما تشوف اى بشړ ولا تتعامل مع حد تصعب عليا اوووى

صقر كل شئ قسمه ونصيب ...وربنا جعل حكايتها دى سبب علشان نتلاقي تانى يا سارة 

سارة فعلا ..... اقترب منها صقر وكاد أن يقبلها 

لتأتى حميدة 

حميدة انت لازم تزورونا فى اسكندريه ...وان شاء الله هنسافر انا وسارة من بكرة 


سارة ما ينفعش يا ماما انا ارتبطت بشغلى هنا وانتى عارفه تمارا محتجانى اد ايه ...

حميدة ما هو انا مش هكون مطمنه عليكى يا بنتى كفايه سنين الجامعه يا سارة ...

صقر لا يا طنط المفروض تتطمنى على سارة اكتر من الاول ...لانى ديما هخلى بالى منها ...وانا شايف مفيش داعى حضرتك تسافرى تانى اسكندريه ...

وافضلى مع سارة هنا ...

حميدة البيت دا بيت شاكر بيه وهو بفضل أخلاقه 

تركه لاختى ولما عرف أن سارة هتكون مدرسه تمارا 

قال نفضل فيه ..بس الحقيقه احنا محرجين وخصوصا أنه رفض ياخد اى مقابل 

صقر جدو شاكر انسان كويس ومحترم ..ومش بيعمل حاجه غير لما يكون واثق أنه عملها ليه ...

ولو تحبوا تتفضلوا معانا فى شقتنا ..زى ما شوفتوا كدا الحمد لله الشقه كبيرة وتكفينا كلنا ...على ما أشطب شقتى ونتجوز وقتها يا طنط مستحيل تتركينا ..

حميدة ربنا يزيدك ديما يا حبيبي ...

صقر يبقي خلاص مفيش سفر ..

حميدة تمام اللى تشوفه انا اللى يهمنى الفرحه اللى ظاهرة فى عينيكم .....

عند نجلاء 

يتم استجوابها من قبل الضابط عماد 

عماد مفيش داعى من الإنكار ...وشكلك هتشيلى الليله كلها ...دا غير لو ما اتكلمتيش بالزوق انا ليا طريقتى ..ووقتها هتندمى انك ما اتكلمتيش ...




نجلاء پخوف خلاص انا هعترف بكل حاجه

وبدأت تقص كل الاتفاقات بينها وبين لؤى وشمس ...

عماد اتفضلى وقعى على أقوالك وأمر باستدعاء كلا من لؤى وشمس للاستجواب ....بقلم منال عباس

فى المستشفى

حسين وصلت لايه يا شهاب 

شهاب لازم العمليه تتم بكرة ..المړض بينشر بسرعه فى جسدها ...

حسين طب والجنين ..

شهاب الطبيب خلاص أعطاها أدويه علشان تنزله قبل العمليه بكرة ...

حسين انا سامعها بتتألم وبتصرخ وفى ډم بدأ ينزل منها ..ومش عارف اعمل ايه ولا دا ايه 

شهاب شمس كدا بتجهض الجنين والألم دا طبيعى 

ربنا يعديها على خير...

حسين يارب ...اتفضل يا شهاب يا ابنى روح علشان ترتاح وانا هفضل مع شمس ...

شهاب لا يا اونكل انا خلاص حجزت حجرة وهفضل معاكم علشان اى طوارئ... وخصوصا أن شمس اتحولت لحجرة العنايه المركزه واتعلق ليها جهاز التنفس ..ربنا يستر 

حسين ربنا يكرمك يا شهاب ..كنت اتمنى شمس تكون بنفس اخلاقك ..

شهاب ما تزعلش منها يا عمى 

حسين ربنا يهديها ويشفيها ....

تأخر الوقت وذهب شهاب إلى الحجرة التى حجزها كى ينام ليجد رقم غريب يتصل به 

رد 

شهاب وكانت........

البارت الخامس عشر

بعد أن ذهب شهاب كى ينام وجد رقم غريب يتصل به رد شهاب وكانت المتصله هى سلمى ...لا يدرى لما فرح عند سماعه صوتها فى ظل تلك الظروف السيئه 

سلمى دكتور شهاب ..اسفه الوقت اتأخر لو حابب نتكلم فى وقت تانى ...

شهاب لا ابدا دا وقت مناسب ...عايزك تحكيلى كل حاجه عنك وعن لؤى وليه بيتكلم بالطريقه دى معاكى ...بقلم منال عباس 

بدأت سلمى تقص على شهاب كل حاجه عنها منذ أن كانت طفله ومرورا بسن الجامعه وۏفاة والداها 

وظهور لؤى المفاجئ لها ولوالدتها ومرض والدتها الذى جعلها تعجز عن مواجهته .....

كان شهاب يستمع باهتمام لحديث سلمى ..ويشعر أنها تخصه ويغار من حديثها عن لؤى وكيف يفرض نفسه عليها ....شهاب انا عندى الحل لو دا ما يضايقكيش ...واعتقد دا اللى هيوقف لؤى عند حده ...دا لو فعلا مش بتحبيه 

سلمى ياريت يكون في حل انا اصلا مش بطيق اسمع صوته ولا اشوف وشه ...

شهاب الحل هو أن

لازم نحط لؤى أمام الأمر الواقع ...ونعرفه انك اتجوزتى ...

سلمى طب ازاى ...اكيد مش هيصدق ...

شهاب دا لو معندكيش مانع يا سلمى انى اتزوجك 


حتى لو جواز على ورق ...انا عايز ابعد عنك الإنسان دا ..انتى بنت حلال ولؤى للاسف ما يستاهلش واحدة زيك ...

سلمى طب وانت ذنبك ايه يا دكتور شهاب 

شهاب مش ذنب يا سلمى ..انتى ....ثم صمت للحظه فهو يشعر بشئ تجاهها .. لايستطيع تفسيره إلى الآن ...ولكنه قرر عدم البوح بأى شئ حتى يتأكد من مشاعره ثم ظروف شمس ..تمنعه من التفكير فى اى شئ..

سلمى روحت فين يا دكتور شهاب ...

شهاب آسف يا سلمى معاكى ....

سلمى طيب نتكلم فى وقت تانى علشان ماما بتنادى عليا .تصبح على خير

شهاب وانتى من أهل الخير واغلق الهاتف وتنهد تنهيدة طويله ثم راح فى النوم...بقلم منال عباس

عند حسين

الطبيب بهاء كدا الجنين نزل ...ومحتاجه عمليه بسيطه لتنضيف الرحم ...وبعدها بيومين هنعمل عمليه استئصال الورم 

حسين وهى صحتها هتستحمل كل دا يا بهاء وراء بعضه ...

بهاء للاسف مضطرين الحالة متأخرة ...ربنا يستر 

حسين يارب ...

بهاء قوم يا حسين علشان تستريح ...من بكرة هيكون يوم طويل وصعب ..

حسين ربنا المعين ..وشكرا لتعبك يا بهاء 

بهاء شكر ايه بس احنا اخوات يا حسين ...




يمر الوقت على أبطالنا ليأتى الصباح

فى الصباح الباكر 

يطرق قاسم الباب عند تمارا 

تمارا ادخل ...يدخل قاسم وفى يديه فايل من الأوراق .....

قاسم اتفضلى حبيبتى ...

تمارا ايه دا ...

قاسم تعالى نحاول نقرأ سوا ...دا حرف ايه تمارا وهى تحاول الاستهجاء ت ت م ااارا وبفرحه دا اسمى ..صح ومن فرحتها احتضنت قاسم 

ليلف قاسم أحد يديه حولها 

قاسم بحب صح يا روح قلبى و اتفضلى دى شهادة الميلاد بتاعتك ودى البطاقه الشخصيه ....وبكدا مفيش مانع أننا نتزوج ..وبعد كدا مفيش حاجه تمنعنى من قربك

تحمر وجنتى تمارا خجلا ..بس طبعا علشان ظروف شمس وعموو حسين ما ينفعش دلوقتى ...

قاسم عندك حق....فكرتينى عايز اجهز ملابس لبابا 

تمارا طيب جهزها على ما انزل تحت اطمن على جدووو ...نزلت تمارا الى الاسفل ..لتجد جدها بالصالون ..

تمارا صباح الخير يا جدو 

شاكر صباح الورد على احلى ورده فى عائلة النجار 

تمارا حبيبي يا جدو ..مالك شكلك مهموم فى حاجه مضيقاك ...

شاكر الحقيقه زعلان علشان حسين ...حسين طيب ومايستحقش كل اللى بيحصل معاه دا 

تمارا تقصد علشان مرض شمس ...ربنا يشفيها ويعوضهم بطفل تانى ...

شاكر انتى طيبه اوووى يا تمارا ...شمس دى شيطان


فى صورة إنسان ....نجلاء قبضوا عليها وبعد الاستجواب ...عرفوا أنها هى ولؤى وراء كل حاجه ...وهى اللى دبرت من البدايه وهى برضو اللى وقفت الكاميرات ...وأمرت بتهريب نجلاء .وهى اللى رشت أحد الحرس هنا اللى ساعد فى تهريب نجلاء ..

تمارا مش معقول يا جدو ..وهى مصلحتها ايه فى كل دا ...اكيد فى حاجه غلط 

شاكر لا يا تمارا ...انا عرفت الكلام دا من امبارح 

وبعت رجاله من عندى تسال وعرفت انها للاسف كانت ديما بتروح للؤى دا فى شقته ...

تمارا استغفر الله العظيم...الكلام دا صعب اوووى

شاكر علشان كدا انا مضايق ...وخاېف على حسين من الصدمه لو عرف كل دا ...

تمارا بلاش يا جدو يعرف ...وهى اخدت عقابها بالمړض دا ...

شاكر مش عارف دا هيكون صح ولا غلط 

تمارا على الأقل دلوقتى يا جدو ...وربنا يعديها على خير...بقلم منال عباس 

شاكر يارب ....

تمارا شوف يا جدو قاسم عمل ليا ايه 

شاكر الله اسمك منور فى شهادة الميلاد 

تمارا ربنا يخليك يا جدو ..هروح اخلى الدادة تحضر الفطار ونفطر سوا 

حضر قاسم إلى الاسفل 

قاسم صباح الخير يا جدوو


شاكر صباح الخير يا حبيبي ..

قاسم اومال فين تمارا ...بقلم منال عباس 

شاكر مع الدادة بيحضروا الفطار ..بقولك ايه يا قاسم ...الأرض اللى فى وسط البلد ..خلاص انا كلمت المهندسين بتوعنا هيبدوا برسم التصاميم 

بتاع المطعم لتمارا ...عايزين تبقي مفاجأة حلوة ل تمارا فى عيد ميلادها 

قاسم ربنا يخليك لينا يا جدو ..دا كتير 

شاكر مش كتير على تمارا ..دى اقل حاجه علشان اعوضها اللى فاتها 

تمارا من بعيد يلا يا جدو يلا يا قاسم الفطار جاهز

عند سارة 

تستيقظ سارة على صوت هاتفها 

سارة بنعاس الوو 

صقر صباح الخير حبيبتى

سارة صباح الخير حبيبي

صقر هه قولى دا تانى 

سارة صباح الخير

صقر لاأ مش دى اللى بعدها 

ساره بكسوف صباح الخير يا حبيبي

صقر احلى صباح ..قلبي يا ناس ...وحشتينى 

سارة صاحى بدرى ليه ..

صقر انا فى الشركه ..للاسف حصل ظروف مش كويسه عند قاسم وكلمنى ..أن شمس زوجه اونكل حسين هتعمل عمليه النهاردة ..ومش هيعرف يجى الشغل ..النهارده 

سارة يا ساتر يارب ...ضرورى نروح نزورهم 

صقر اكيد حبيبتى..هخلص الشغل وافوت عليكم اخدك نروح ليهم المستشفى...




سارة أن شاء الله فى انتظارك ...

صقر خلى بالك من نفسك...

سارة وانت كمان بقلم منال عباس

عند لؤى 

يرن جرس الباب ويفتح لؤى ليجد الضابط ومعه أحد العساكر ...

لؤى حضرتك ..مين وعايز منى ايه 

الضابط معانا أمر استدعاء ليك 

لؤى بقلق بخصوص ايه 

الضابط هناك هتعرف وأخذه هو والعسكرى إلى قسم الشرطه ...

فى المستشفى

فى حجرة العمليات ...يقف أمام الباب كلا من شهاب وحسين ..وكان يبدو على حسين الإرهاق ...

يصل لهم كلا من تمارا وقاسم ويلقوا التحيه عليهم 

قاسم ايه الاخبار 

شهاب خير ان شاء الله ...دى عمليه سهله ..المهم عمليه استئصال الورم 

قاسم ربنا يشفيها ويعديها على خير

مضى أكثر من ساعه وخرجت شمس إلى حجرة الافاقه ...وبعد مدة بدأت تستعيد وعيها 

شمس بۏجع انا فين ...

حسين شمس حمدالله على سلامتك

شمس بصوت وهن حسين ...سامحنى يا حسين 

انا ظلمتك معايا ...

حسين بطيبة قلبه ما تقوليش كدا ...وما تتكلميش وتتعبي نفسك يا شمس ..أن شاء الله تقومى بالسلامه وترجعى احسن من الاول 

نظرت شمس حولها وجدت شهاب وتمارا وقاسم 

شمس سامحونى كلكم ...وادعولى ...

شهاب مفيش داعى من الكلام دا دلوقتى يا شمس 

ويلا هنسيبك تستريحى ..حاولى تنامى ..وطلب 

منهم الخروج خوفا أن تبوح أخته عن ماضيها القذر 

وهى لازالت تحت تأثير البنج ..

خرجوا جميعا ...بقلم منال عباس 

حسين طيب اقعد معاها انا يا شهاب 

شهاب لا يا اونكل ...هى هتنام ..ولازم حضرتك تستريح ...انت من الصبح واقف على رجلك

قاسم فعلا يا بابا ...واتفضل هدومك خد شاور وغير هدومك واستريح واحنا هنا اطمن 

شكرهم حسين وذهب إلى الحجرة المجاورة ل شمس ...

شهاب فى موضوع عايز أخد رايك فيه قاسم 

انا عارف ان الوقت مش مناسب بس الظروف حكمت ...ليأتى إليهم كلا من صقر وسارة 

وبعد الاطمئنان عن حالة شمس 

شهاب كويس انك جيت يا صقر فرصه تقولى رايك انت كمان ..

قاسم تعالوا نروح الكافيتريا علشان نقعد على راحتنا ...كانت سارة وتمارا يجلسان بجانب بعضهما 

وتقص تمارا كل ما حفظته فى المذاكرة 

سارة انتى اشطر طالبه بجد وسنين قليله تقدرى تدخلى الجامعه بشطارتك دى

تمارا انتى بتتكلمى بجد يا سارة 

سارة ايوا والله حبيبتي

بينما جلس كلا من صقر وشهاب وقاسم بجانب بعضهم ليقص عليهم شهاب كل شئ حدث معه ومع سلمى ...

صقر باستغراب تقصد سلمى جارتى ! الدنيا دى صغيرة يا جدع ...وكمان لؤى دا يطلع ابن عمها ...

عايز اقولك ان لؤى دا وراه مخالفات ماليه ورشاوى تودى فى داهيه ...

قاسم ومنتظر ايه ...نبلغ الشرطه عنه ...


شهاب ياريت ..ونخلص من شره وسلمى تتطمن 

صقر كدا يبقي مفيش داعى من الجواز 

شهاب بدون تفكير لأ ازاى ...

صقر وقاسم بضحك شكلك وقعت يا صاحبي 

شهاب الظاهر كدا ...

قاسم يبقي على خيرة الله ..نمشي من هنا على المأذون وناخده معانا لسلمى وعقبالى انا وتمارا 

وصقر وانا كمان ولا انا مش فى الحسبان 

ضحك ثلاثتهم ....واتصل شهاب على سلمى ليخبرها ..بموضوع المأذون ...فرحت سلمى وشكرته وأغلقت الهاتف وذهبت لوالدتها لتخبرها ...بقلم منال عباس

وبعد أن تناولوا بعض المشروبات صعدوا جميعا إلى الاعلى فى المستشفى ليجدوا الشرطه امام حجرة 

شمس .....يتبع

الرواية كامله من البدايه  هناااااااااااا

اكتب في بحث جوحل( مدونة قصر الروايات) تظهر القصص كامله

تابعونا علي قناة التليحرام من هنااااااااااا

ليصلكم اشعار بالنشر

الرواية كامله من البدايه  هناااااااااااا

تعليقات

التنقل السريع