رواية موعد مع الوحوش الفصل 16-17-18-19-20 بقلم مروة شطا كامله
رواية موعد مع الوحوش الفصل 16-17-18-19-20 بقلم مروة شطا كامله
موعد مع الوحوش
الفصل السادس
بقلم مروة شطا
💥💥💥💥💥💥💥
انتهت كل طاقته فور دخوله البيت انزلها ليرتمي
علي اقرب مقعد وقال باعياءاقعدي ياحيااه
جلست علي طرف المقعد بتوتر
عارف ان صعب انك تسامحيني، ،، وعارف كمان اني
ظلمتك كتير وانتي ملكيش ذنب، ،، كل اللي بطلبه
منك فرصه، ،، ووعدك اني، ،مش هغصبك علي حاجه، ،، ومش هعمل حاجه انتي مش عاوزاها اه
ااااانت بتنزف
ابتسم باعياء عارفه بقي واحد مضروب رصاصه
في قلبه فعادي يعني شوفي اومي اتفرجي علي
الشقه وقليلي رائيك
دارت عيناها للمره الاولي بالمكان حولها قالت بتردد
دا بيت تاني مش كده
امممم، ،، دا بيتك ياحياه، ، حبيت لما ترجعي
متبقيش في نفس المكان هاه عجبك
هزت كتفيها حلو، ،،، هو اللي ضربك بالنار مش كده
اراح راسه للاعلي وهمس
مش بنفسه اكيد، ،، بس هو اللي وزه ،،، دي مش اول
مره يعملها يوم ماكنت في الزراعيه هو برده اللي
عملها بس كانت معايا حراسه
تاملت وجهه المتالم يده تضغط علي موضع الجرح
قالت بسرعه
انت لازم تغير علي الجرح وترتاح، ،، انت وشك
اصفر جدا
اعتدل لينظر بعيناها المسلطه علي قميصه الملطخ
بالدماء ابتسم
ودا بقي ضمير الدكتوره ولاقلقانه عليا، ،،
بلعت ريقها بصعوبه ليتدرج وجهها بحمره رائعه لتتسع ابتسامته وهمس ممكن ااقولك وحشتيني
خفضت بصرها لتهمهم مانت قلت فعلا
تنهد بقوه طب ممكن اسند عليكي تدخليني القوضه
انا محتاج فعلا اغير علي الجرح
نظرت اليه بتردد مالبثت ان اقتربت لتسنده، ، تحرك
بجوارها للداخل واضح ان قدرك تسنديني
اجلسته علي طرف الفراش. ليهمس
معلش ياحياه الحجات اللي بغير بيها علي الجرح
في الدرج دا
تحركت ناحيته اشارته لتخرج حقيبه من الادوات
الطبيه حملتها لتقف امامه كان يحاول بجهد خلع
قميصه، ، حسنا لن تستطيع تركه في تلك الحاله
وضعت مابيدها علي الفراش
لتخلع الستره التي تعيقها سمعت همهمه منه تقريبا يستغفر، ،، اقتربت لتنزع عنه القميص الملطخ
والضمادات الغارقه بالدماء ليستند الي ذراعيه للخلف
لتصير فوقه تقريبا وتبدا تنظيف الجرح تلمس اصابعها
بشرته ليرتجف جسده فتهمس اد كده بيوجعك
نعم متالم ولكن متعه اقترابها كانت اروع من ان تغطي
عليها بعض الالم.فهمس
اااه اوووي
متناغم بشده مع حركه اصابعها الناعمه علي صدره
تعالت انفاسه قليلا .نظفت الجرح لتعلق ببلاهه
هو الجرح كويس ونظيف بس في حته صغيره اتفتح منه، ،،، لسه بيوجعك اوووي.
قربها جنه اشتاق للغوص بها وتذوق رياحينها
عيناه تلتهمها حرفيا. لتربط الجرح همس بحشرجه
اااا هوااااا يعني لوهتفضلي كده ،،، هيروق خاااالص
رفعت عيناها لتلتقي بعيونها الزرقاء الهادئه التساؤل
بعيناها جعله يوقن انه بوادي وهي بوادي اخر،
،،مش فاهمه تقصد ايييه
زفر بقوه وهمس
ولااي حاجه، ،، اااا هتبقي دكتوره شاطره اووي
ابتسمت بحنين لعلها المره الاولي التي يري ابتسامتها الخلابه علق
اول مره اشوف ابتسامتك
هزت كتفيها وقالت اصل بابا ديما كان بيقولي كده.
حملت علبه الاسعافات لتضعها مكانها، ،، وقفت بمنتصف الغرفه بارتباك قال باسما
حيااه اتصرفي بحريتك، ،، يعني لومحتاجه تنامي، ،،
تاملت الفراش وقالت بسرعه لاء، ،، اااا
قال بجديه شوفي ياحياه انا وعدتك مش هعمل حاجه من غير ادرتك، ،، وصقر الجارحي عمره مايرجع في وعده ابدا ،،، اطمني انا مش هلمسك، ،، شوفي صافي جبتلك شويه حجات في الدولاب دا استعمليها لحد ماتقدري تتحركي ونبقي ننزل نجيب اللي انتي عاوزاه.
تطلعت اليه للحظه مالبثت ان خفضت بصرها عن صدره العاري واشتعل وجهها هذه الفتاه ستجلطه بلا محاله.
طيب ممكن تجيبلي بيجامه. البسها من
الدولاب عشان انا فعلا مش قادر ااقوم
تحركت ناحيه الخزانه لتفتحها حاولت الوصول لمكان مناماته ولكنها فشلت فهي عاليه وقفت علي اطراف اصابعها ورفع
يدها بالاعلي ولكن بلافائده.،،، زفرت بقوه لتضرب ساقها بالارض بتذمر تدور بعيناها ثم تذهب ناحيه مقعد التسريحه لتحمله وتضعه امام الخزينه وتقف فوقه شعورها بالدوار يتزايد وبدات تترنح لتتمسك بالخزانه
كان يتابعها باستمتاع وهو يكتم ضحكاته رغما عنه. ،، انها طفله عنيده، ،حتي بدات تترنح في ثانيه واحده كان يحملها قبل ان تسقط ليريحها علي الفراش قال بقلق حاسه بايه
همست بتقطع مفيش بس دوخت شويه
ربت علي خدها لتبتعد تلقائيا تنهد بقوه وحمل احد تيشرتاته ليرتديه بصعوبه. ،،، وخرج من الغرفه، ،، اغمضت عيناها ،،،
مشاعرها مشتته بشده. ،،، والاف الاسئله تدور براسها دون اجابه انتبهت علي شئ،ما يوضع علي ساقها لتفتح عيناها وتتامل الطعام، ،، رفعت عيناها له وذكري يومهم السئ تعاد امامها امتلئت عيناها دموع وقالت باختناق
اناااا مش عاوزه
قالت جملتها لتتوقع انفجاره ولكنه قال بهدوء
طب ليكي نفس لايه وانا اجيبهولك، ،، انتي ماكلتيش
من فتره وجسمك بقي ضعيف اوووي طب بصي
اشربي بس اللبن
قالت بتردد انا مش بحب اللبن
ابتسم شوفي هو اللبن مهم بس مش ضروري دلوقتي
اشربي بس العصير، ،، ماشي
قال جملته ليفتح علبه العصير ويقربها من فمها
لتتجرع بعضها، ،،
طب اجيبلك شيكولاته
حدقته باستغراب ليقول بتبصيلي كده ليييه
قالت بسرعه هو انت ليه جيت خلصتني وبتعاملني
كده عشان عرفت ان انا حامل مش كده
رفع بعض الطعام الي شفتيها لتاكله وقال
لاء مش دا السبب، ،، عارفه لما الدكتور قلي كنت
فرحااان اوووي، ،، اصل انا بحب الاطفال جدا،،،،
بس مش دا بس السبب
ابتلعت الطعام وقد سيطر عليها الفضول لتتسائل
واييه اللي كان مفرحك
دس بعض الطعام بفمها وقال
شوفي ياستي انا فوقت من تلت ايام تقريبا اول
حاجه سالت عليها كان انتي ،،،،،،انا وقعت ومعرفش
انتي فين، ،، سليم قلي قلبت عليها الدنيا ومتلقتهاش. ،،،سجلات المستشفي اتمسحت ومرحتش
بيت ابوها ولا.راحت الكليه ،،،،،،،شكيت في عزت
كان ليه عنده عين بتجيبلي اخباره بس واضح انه
كشفه عشان اتقتل كالعاده حادثه عربيه.،،، كنت عاوز
امشي بس الدكتور منعني وانا مكنتش فعلا قادر اتحرك، ،، قلتله عاوز حد يدخل بيته،،، بس للاسف معرفش، ،، لحد ماجالي الدكتور علاء، ،، عارفه اول ماقلي اسمك بس
حسيت ان الروح بتترد فيا تاني
، ،، بنوتي كويسه وبخير فاقت واتكلمت عارفه اكتر
حاجه فرحتني انك فكرتي فيا، ،، ،،،برغم كل اللي حصل، ،،، يمكن تكوني عملتي كده عشان.مفيش قدامك حد تاني
بس مجرد انك تفكري فيا دا فرحني اوووي، ،،
عيناه منفعله ولكن صادقه اصابتها بمزيد من التشوش
علي تشوشها ليلدغ خدها ويقول باسما
شطوره يايويو اكلتي اكلك كله
حدقت بالصنيه الفارغه ونظرت الي وجهه.وقالت بصدمه
انت بتضحك عليه
قال باسما لاء انا كنت باكل صافي كده وهي صغيره، ،،
كنت بحكيلها حدودته عشان تاكل
الفضول داء لعيين، ،
هي اااصافي دي بنتك
اشار الي بطنها وهمس
توء انا بنتي هنا، ،، صافي دي تبقي اختي الصغيره
هي هتيجي بكره مع سليم،،، وهتقعد معانا هنا
عشان تاخد بالها منك، ،، هتحبيها علي فكره، ،،
قال جملته وخرج من الغرفه اتصدق ماراته بعيناه
تلك النظره اللامعه التي تملئها هل تصدق نظره
الندم بها، ،، هل ندم حقا ام ماذا
انتبهت لانه يخرج بعض الاغطيه من الخزانه جلس
علي الاريكه لينحني ويحاول خلع حذائه لم تعتاد
ان تترك انسان يحتاج الي مساعدتها جلست علي
الارض وبدات بنزع حذائه قال بانفعال
لاء شكرا انا هقلعها
هزت كتفيها عادي علي فكره، ،، انت تعبان ووو
اعتدل ليتاملها بنظره دامعهانتي ليه طيبه اووي كده
انتهت لتهب واقفه وقالت
هو انت متنفعش تنام علي الكنبه دي صغيره اووي
انت ممكن تنام علي السرير، ،،
قال بحذر طب وانتي
قالت بسرعه انا هنام علي الكنبه دي حتي اكبر من
السرير بتاعي، ،،
هب واقفا وقال بانفعال
ممكن اخدك في حضني
احتضنت نفسها لتمر نظره رعب ذابحه بعيناها
خلاص ياحياه انا اسف، ،، انا مقدر انك مش سهل تتخطي دا، ،، انا بس انفعلت شويه، ،، علي العموم انا هروح انام
تحرك ليتمدد علي الفراش لتقف حائره لدقيقه
انت عملت لييه فيييه كده
همهم بالم كنت بنتقم
للحظه ظنت انها توهمت ماسمعته لذا اقتربت
من الفراش وقالت انت قلت بتنتقم
لم يفتح عيناه ولكنه هز راسه موافقا
بس انا معملتلكش حاجه
عارف،ان ملكييش ذنب بس هي دي الحقيقه
قالت بانفعال طب ليييه تنهد بقوه ليرتفع مستندا علي الفراش،،، عاوزه تعرفي ليييه
هزت راسها موافقه انزاح قليلا ليشير الي المكان الفارغ بجانبه تعالي ريحي وانا هحكيلك دا لو عاوزه تسمعي
من الواضح ان هذا الصقر يسيطر علي عقلها بطريقه
او باخري فركت يديها فقال مطمئنا
انتي تعبانه ومحتاجه ترتاحي متخفيش ياحياه
تمددت بجواره لتلمح شبح ابتسامه تعبر شفتيه.رفع
الاغطيه عليهما وقال انتي تعرفي اييه عن عزت
اعرف ان هو انسان وحش اوووي، ،، مبيعرفش ربنا ومعندوش حرمه لحاجه، ،، انا يمكن مشوفتوش غير مره اواتنين، ،، جدتي كانت ديما بتحذرني منه ،،،قلتلي ان جدي
مات بحسرته بسببه كان بيشرب خمره وماشي في سكه غلط ،،،، حتي تيته سبتله البيت وقعدت في بيت ابوها
اللي هو اتحرق ده
مقلتلكيش هي قطعته لييه
قلتلي، ،،، عشان اعتدي علي واحده بس هي حاولت
تخلصها بس هو ذقها ووقعت اغمي عليها لما فاقت
عرفت ان الست مستحملتش دبحت نفسها، ،،
اغمض عيناه وقال بالم الست دي تبقي امي ياحياااه
قالت بلوعه ااانت بتقول اييبه
فتح عيناه الدامعه وقال بتمزق
بقولك السبب، ،، اللي خلاني انتقم منك في حاجه
انتي ملكيش ذنب فيها، ،،،امي كانت بنت السايس،
ابويا حبها لاء عشقها، ،، اتجوزها من ورا اهله، ،، بابا
ديما في شغله مش بيبقي معانا غير يوم واحد في الاسبوع، ،،، كانت حياتنا حلوه
اوووي، ،، لحد مافي يوم اتلقيت جدي قدامي، ،،، اخدني
انا وامي رمانا في البدروم ماما كانت حامل في صفاء
وعلي وش ولاده، ،، في يوم وليله بقيت ابن الخدامه ،،، كانوا بيعاملوها
بقسوه ولما احاول بس اعترض اتجلد بالكرباج، ،،، امي ولدت وجبتلي صفاء قلتلي اوعي تخليها تتعذب زيي، ،
،جتلها حمي نفاس بوست رجل جدي وعمي عشان
يجيبلها دكتور اوحتي
او يوديها المستشفي مرداش، ،، لما بدات تفوق شويه فرحت ،،، كنت زعلان اوووي من ابويا ازاي يسبنا كده،
،، بس عرفت اللي فيها، ،، جدي بعته بررره البلد في
شغل لما رجع قلب علينا
الدنيا واول ماعرف سمعت صوته بيصوت عاوز
مراتي وولادي ،،،، كنت فرحان خلاص بابا جه
وكل حاجه هتخلص وطلعنا بابا اخدنا في حضنه
وهو بيبص علي حالنا ويعيط جدي قال هتعيشودوا
معايا، ،، امي كانت طيبه اوووي وفقت ونسيت
وعاشت سنه اتنين تلاته، ،، كانوا بيعاملوها خدامه
طول مابابا مش موجود، ،، وفي يوم وانا في الجنينه
سمعت عمي محمود بيتكلم مع عزت بيتفق معاه
ينفذ وياخد متين الف وفوقهم
فاطمه بعدها بيوم واحد ابويا مات في حادثه العربيه
اتقلبت بيه حد فكله تيل الفرامل، ،، امي كانت هتموت بقهرتها عليه، ،، جدي قلها ملكيش مكان وسطنا حبسني
انا واختي وهي اترمت في الشارع، ،،لاء مترمتش
محمود عمل فيها بن حلال ووداها
بايده لعزت، ،،فهمهما انها هتشتغل عنده استنيت
لما الليل ليل ونزلت من البلكونه رحت علي بيت عزت
شوفته وهو بيحاول يعتدي عليها وهي بتصوت وبتقول لوبموتي شوفت جدتك وهي بتخلصها من ايده شوفتها
وهي بتجري علي المطبخ في ثانيه دبحت نفسها ووقعت
في الارض ملحقتهاش معرفتش احميها، ،، حاولت ادخل الحراسه منعتني، ،،، تاني يوم بعد الدفنه حلفت لجيب
حقها وحق ابويا عمي محمود ومراته ماتوا في حادثه، ،، فلتوا من ايدي بس سابو الدلوعه غيث باشا
خليته يدمن قمار لحد مااشتريت كل اللي عنده
جدي جاله شلل رباعي مفيش حاجه بتتحرك فيه الاعنيه وبس معتش قدامي الاهو، ،،، ضربته في صفقه كبيره المفروض كان هيعلن
افلاسه ضرب عليا النار بس انا وقفت حرق ليا المخازن، ،، موت امه بايده، ،،، عرفت انه فرح في موتها لان تقريبا هي اللي كانت بتحميكي منه، ،، وعرفت انك معاكي الفلوس
. اللي تخليه يرجع تاني، ،، عشان كده خطفتك، ،،، عارف اني ظلمتك بس صدقيني ياحياه، ،،برغم كل حاجه انا مقدرتش، افضحك، ،، مقدرتش اتصور اني ممكن المسك في الحرام، ،،، انا اسف ووجهها المليئ بالدموع دموعها تربت علي جرحه وتضمده.رفع يده ليمسح دموعها وللمره الاولي لم تبتعد
انا متاكد ان صعب تسامحيني انا عاوزك بس تحاولي، ،،
وانا مش هياس ابدا، ،، ووو كفايه دموع بقي، ،،،
معنتش عاوز اشوف دموع في عنيكي الحلوين دول ،،،
قال جملته ليضمها الي صدره تشنجت للحظه فكان علي وشك الابتعاد لولا استكانها للمره الاولي بين ذراعيه
ليستلقي بها يغلق الاضاءه يكفيه فقط انها بين ذراعيه وتغرق الغرفه ومن فيها في ثبات عميق ،،،،،،،،
موعد مع الوحوش
بقلم مروة شطا
الفصل السابع عشر
🌠🌠🌠🌠🌠🌠🌠🌠🌠
نعم مازالت الذكري حيه مازال جرحها منه ينزف ولكن ماسمعته منه كفيل ان يجعل قلبها الاحمق يلين، ،،، للمره الاولي تنام بين ذراع رجل، ، وهذا الوحش، ،، مسكين هو مجرد تخيل ان يري هذا كفيل بتحطيم اي انسان.،،،ما راه وعايشه بشع ، لقد برر سبب فعلته اجاب علي السؤال الذي كان يؤرقها، ،،كان يريد الانتقام من خالها المختل ان يجعله يعيش نفس الماساه ولكن شئ ما جعله يتراجع تذكرت كلمات علاء التي همس بها بعد رجوعه
هيتجنن عليكي، ،، فرح اوي ان انتي حامل، ،، اقنعته
يجي بكره بالعافيه، ،،عشان مروحش انا في داهيه،
،فتحت عيناها ببطء.لتري ملامحه انه وسيم كلا انه الوحش، ،،،انه وحش وسيم بشده.،، برغم المرض ووجهه الباهت الاانه مازال وسيم بشده شعره الاسود الناعم نسبيا.،،، ووجهه المائل للطول.شارب اسود كثيف يخفي شفته العلويه
سمره برونزيه جذابه انه فاتن كاللعنه، ،،، ماذا كان يقصد علاء انه ليس برجل مستقيم، ،، بالتاكيد بهذه الجاذبيه
يكون له العديد من المغامرات، ،، وماشانها هي، ،،
تاوه بصوت مكتوم ليضع يده علي جرحه انه مازال
يتالم برغم ان جرحه ظاهريا
يبدو جيد، ،، مكان الرصاصه حتما تؤدي للموت الفوري، ،، والغريب انه مازال حي، ،، جيد انه مازال حي لولا هذا لكان باعها النخاس في سوق الجواري الم تشعر من قبل انها جاريه لهذا الصقر، ،، لم تتقبل الفكره لدرجه انها حاولت الانتحار، ،،،
كانت لحظه ياس من كل شئ لم تكن تعلم شئ مما يدور حولها، ،،هل ستأمن جانبه الان، ،،، الكارثه الكبري انها برغم رعبها منه الاانها تشعر معه بالامان، ،، لاتعرف لما كانت موقنه انه سيحميها، ،،، وتذكرت صوته الاجش، ،، اللعنه صوته وحده
فتنه يتلاعب بالمشاعر، ،، وعندما يهمس يكون اخطر كثيرا، ،،، يمكنها الان تذكر همسته لها انتي بتعتي، ،،،،
ارتعاشه صارت بعمودها الفقري ماان تذكرت هذا، ،، لتكن محقه لوانها جنبت
القهر والانكسار جانبا، ،، هذا الصقر كفيل لاسعاد اي امراه، ،،اللعنه ماالذي تفكر به الان لقد اغتصبها ببشاعه، ،،
لم تكن بشاعه ولكن كانت بالقوه، ،، لم تكن قوه فلو
تعامل معاها بعنفوان جسده كانت قضت نحبها دون محاله، ،،، هل تبرر اغتصابه لها الان ماذا اصابها تحديدا
منذ اخذها بين ذراعه، ،لقد شعرت انها تنتمي لتلك
الضلوع، لتنام امنه بين ذراعيه ،،
انها بالتاكيد هرمونات الحمل، ،،، مبرر منطقي شماعه
جيده تعلق عليها افكارها المنحرفه، ،،، تاوه للمره الثانيه، ،،،بلاوعي تقريبا تحسست موضع الجرح.بلع
ريقه ليتحرك نتوء رقبته
البارز وزفر الهواء بصوت ،،، اللعنه انه مستيقظ، ،
،، رفعت يدها وانسلت بهدوء لتدخل الحمام، ،وماان
اغلقت الباب حتي انفرجت ابتسامه عريضه علي
شفتيه وهمس الصقر بينام بعين واحده ياحياتي.
تنهد وعاود ادعاء النوم ،،،، هو يريد هذا يريده ان
تعرفه عن قرب، ،، لقد رق قلبها بالامس من كلماته
هو موقن انه استطاع التاثير عليها برغم انه كان
يستدرجها في البدايه لتشاركه الفراش ولكنه باح
بكل مايحمل للمره الاولي في حياته لامراه،
،،لم يخشي شئ تعري امامها بدون خجل اوخوف، ،،
شعر براحه الارض تكتنفه ماان ضمها بين ذراعيه، ،،،
حياه هي جنته علي الارض كان يعلم هذا منذ لمسها ،،
،،حياه تملك تحريكه من لاشئ تحفذه من لمسه، ،
اهدا صقر لاتفسد الامر، ،
اخذت حمام ساخن لتكتشف انها هربت للحمام بدون
ثياب حمقاء بجداره. لفت حولها منشفه كبيره واخري
غطت بها ذراعيها نظرت بالمراه لتتذكر رد فعله عندما
راها هكذا من قبل شعرت بسخونه تسري بداخلها فتحت الباب لتطل منه براسها
كان ممدد كما هو زفرت بارتياح لتتحرك ناحيه الخزانه تفتحها لتصدر صوت ضئيل تعاود النظر اليه وتضع
يدها علي قلبها لتستكشف الثياب بالخزينه وكالعاده
لاتصل للارفف العلويه حمقاء وتستحق السحق علي
صدرها لانها فعلت كما حدث
بالامس رفعت كلتا ذراعيها للاعلي لتسقط المنشفه عنهما وتظهر كتفيها رقبتها الطويله وجزء من ظهرها المغري في محاولاتها اليائسه للوصول للثياب همهم بلا صوت
هتجلطيني ياظالمه
لما لايساعدها الزواج مشاركه فكره رائعه تناسب جسده المشتعل لم تشعر به يتحرك وقف خلفها ليرفعها من
خصرها للاعلي لتشهق بقوه
اشششش متخفيش انابوريكي بس الحجات اللي فوق
قالت بارتعاش طب نزلني
لف ذراع واحده علي خصرها بالكامل ليلتصق ظهرها
بصدره تماما ويشير الي المنامات المتراصه
عاوزه انهي واحده
مممش عاوزه منهم حاجه
جسدها المرتعش مثير اكثر مما يتخيل، ،، شكلها المغري شعرها المبتل كل شئ،فيها يدعو لان يلتهمها دفعه واحده.عقله يحذره ان ينجرف فيفسد كل شئ ولكن، ،، جسده المشتاق يأن شوقا اليها.همس
ليه بس دا ناوي انقل هدومك كلها فوووق هنا
لفت الحمقاء وجهها لتظهر المنشفه التي انفلتت بفعل
ذراعه الملتفه علي خصرها.غارق مشتعل وعلي وشك الاحتراق والتحول الي رماد يزروه الرياح، ،، وجاء
صوتها الهامس ليقضي علي البقيه الباقيه
طب ليه
للحظه عقله لم يستوعب سؤالها هو غارق في مفاتن
ظاهره لعيناه تماما
تلاقت العيون للحظه هو بوهجه المحترق وهي ييلاهه تحولت في لحظه لرعب كامل ثم تغطي صدرها بكلتا
يديها وتبدا عيونها بارسال دفعات من المطر
ربنا يخليك سيبني
صدم كلا لم يصدم ولكنه راي بشاعته متجسده بعيناها الباكيه لقد تعجل القرب ماكان يجب ان يفعل انزلها
ليحكم حولها المنشفه ويحمل
الاخري ليغطي كتفيها، ،، لعل مافعله طمئنها جزئيا لانها
كفت عن البكاء ربت علي خدها
اهدي ياحياه انا قلتلك مش هعمل حاجه انتي مش عاوزها، ،،، انا اااا كنت بهزر معاكي بس
عيون تمتلئ براءه تنظر اليه لتهمس غصب عني ااااا
وضع سبابته علي شفتيها وقال بانفعال
اشششش مش محتاجه تبرري حاجه انا فاهم ياحياه، ،،
حقك عليا.،،، وبعدين احنا مش اتفقنا مفيش دموع تاني، ،، ، يلا بقي روحي البسي عشان متخديش برد، ،، وووالبسي حاجه مقفوله عشان سليم جاي
حدقت بوجهه ببلاهه زفر بقوه وقال بغيظ،
مهو انتي لومبطلتيش البصه العبيطه دي متلوميش
الانفسك بقي هاااه
زفر بقوه ودفعها ولكن ليس بقوه وقال بحنق
امشي يابت من ادامي، ،، يخربيت عبطك وانتي
زي القمر كده
قالت بحنق اروح فين يعني بالفوط دي انا عاوزه
اجيب هدوم
حك مؤخره راسه وقال
تصدقي صح ،،،، ماشي يابرنسس والمطلوب اطلع
بره صح كده
هزت كتفها
ماشي ياست حياه هطلع بره حاجه تانيه
قالت بتردد هو الجرح شادد عليك مش كده
ابتسم بعني شويه بتسالي لييه
اصل المفروض تغير عليه عشان ميشدش اكتر
اااااايعني هلبس واغيرلك عليه
ماشي هستناكي بره
قال جملته ليخرج ويغلق الباب.ارتدت ثوب ازرق فاتح
يغطي ساقيها باكمام قصيره ذوق المدعوه بصافي
قريب من زوقها، ،، انها ممتنه لها بشده لقد اتت بكل شئ مشطت شعرها الاسود
لتتركه منسدل وحملت علبه الادوات وخرجت تبحث
عنه لم تكن بحاجه للبحث فهو يصدر ضوضاء عاليه
من مكان ما تتبعت الصوت لتري ماذا يفعله يمسك
الهاتف بيده ويضع احد
الاواني علي الموقد.ويضع بها زيت وبيض وقشره وبه
قطع من البسطرمه اوشكت علي الاحتراق ليعلق
هو مش شبهه البيض بس شغال الله عليك ياشيف صقر
ورغما عنها انفجرت ضاحكه ليلتف نحوها لقد عشق تلك الضحكه
بتضحكي علي ايه حضرتك
كتمت ضحكاتها هوااانت بتعمل ايييه
تنهد بهيام
بعمل فطار لسمو البرنسس، ،، شوفي بقي عملتلك
طبق بيض بالبسطرمه يجنن هتتهوسي
قالت ضاحكه واضح، ،، بس انا مش عاوزه اتهوس
اصل البيض مش بيتعمل كده هو انت حطيت
البيض بقشره مش كده
هاه مهو مش مكتوب ارمي القشر حتي شوفي
قال جملته ليناولها الهاتف اقتربت لتضع علبه الادوات
علي طاوله المطبخ لتقول ضاحكه
لاء مهي مش محتاجه تتعرف يعني ،،، وعلي فكره
البسطرمه اتحرقت
قال بغيظ كده لبختني وبوظتي اول انجازاتي في
المطبخ طب والله لرميه هه
حمل الطاسه ليلقي مابها في السله
دلوقتي بقي انا عاوز اكل بيض بالبسطرمه ملييش
دعوه انتي بوظتي بتاعي اعمليلي غيره
قالت بسرعه طيب طيب اتفضل ااقعد وانا هعملك غيره
استند علي طرف الطاوله ليعقد ذراعيه وقال
لاء انا هقف هنا اتفرج عليكي
اعدت طبق البيض ليتشمم رائحته الذكيه ويعلق
يخرب عقلك ريحته شبه اللي ماما كانت بتعمله
وضعت الاطباق وقالت ماما هي اللي علمتني
تناول بعضه وقال
ايه دا الدكتوره دنيا الشافعي كانت بتدخل المطبخ
قالت بحماس طبعا اصلا بابا مكنش بيحب اكل
المطاعم ومكنش ياكل الامن ايدها بس، ،، وهي
كمان كانت بتطبخ حلو اوي
مستمتع انها تتحدث باريحيه معه عن ماضيها
وانتي بقي بتحبي البيض بالبسطرمه ولااااا
قالت باندفاع دا ادمان، ،، ماما كانت ديما تزعقلي
لما انقي البسطرمه من البيض
قال باسما حلو يعني احنا الاتنين هنقي البسطرمه
ونسيب البيض فاضي ،،،
نظرت اليه للحظه لتنظر الي طبق البيض الذي اختفت
منه البسطرمه لتنفجر ضاحكه
عارف المشكله اني مش باكل البسطرمه لوحدها
ولاانا بيبقي ليها طعم تاني في البيض ،،،، طب ممكن
تعمليلي كوبايه قهوه من ايدك الحلوه دي
هزت راسها ليتابعها تتحرك، ،، تنظف فوضي المطبخ
مستمتع بحركاتها العفويه وقفت امامه
هو البن والسكر فين
اشار الي الخزينه العاليه نظرت اليها وقالت بحنق
هي ليه كل حاجه هنا عاليه اووي كده
تاملها للحظه وانفجر ضاحكا
هي الحاجه مش عاليه انتي اللي قصيره.
لمعت عيناها بحنق طفولي لتضرب الارض بقدميها
انا مش قصيره
هب واقفا واقترب منها
طب تحبي ارفعك تجيبهم
ابتعدت خطوه للخلف ليلدغ خدها الاحمر
عسل ياحياه بتبقي عسل ووشك احمر كده
قال جملته وتوجه ناحيه الخزانه لينزل لها ماطلبته
وقفت تعد له القهوه بتشربها اييه
مظبوطه
انتهت لتضع القهوه امامه قال
متقلقيش في واحده هتيجي تساعدك في البيت
قطبت واحده مييين
اسمها عيشه دي عايشه في القصر بس انا بثق فيها جدا
فتحت علبه الادوات وقالت
ممكن تقلع التيشرت عشان اغيرلك علي الجرح
رفع التيشرت لتساعده بخلعه وتبدا بتنظيف الجرح
الالم خف كتيرا، ،، او لعله غارق بملمس اصابعها علي صدره، ،، يجب ان يسيطر علي رغباته التي تاججها تلك الحمقاء،،،، انتهت لتلبسه التيشرت مره اخري
علي فكره الجرح احسن كتير، ،، انت قلبك يمين مش كده
نظر اليها عرفتي ازاي
هزت كتفها عشان رصاصه في المكان دا كانت دخلت جوا بطين القلب وفجرته، ،، عملت اشعه علي الرئه
هز كتفه معرفش بس اكيد عملوا في المستشفي، ،، ليييه
لملمت الادوات عشان اللي بيبقي قلبه يمين شويه بيبقي دا مكان الرئه.،،،،
تنهد وقال بسرعه
اظن كنتي تتمني تفجر البطين والاذين كمان
قالت بسرعه بعد الشر
وضعت اصابعها علي شفتيها لقد نطقتها بعفويه اكثر
من اللازم.ليقف امامها ينحني حتي يصل لمستوي
رؤيتها ليهمس
طب ليه بعد الشر مش انتي بتكرهيني
تلاقت العيون للحظات لتهمس بارتباك
ااانا اااا مش بكره حد
قالت جملتها لتقطم شفتيها.ليحررها بيده ويهمس
متقطميش الكريز بتاعي
قطبت بس انا مش خت منك حاجه.
كان في سبيله ليفقد كل شئ لولا جرس الباب الذي
جعله يعتدل ويزفر زفرات قويه ثم يهمهم
منك لله ياسليم يخلص منك ربنا
هواااانت بتدعي عليه لييه
نظر اليها للحظه وقال بترقب
بصي هموت لومدوقتش، ،، هدوق بس ماشي
مش فاهمه
اقترب حتي تلامست الشفاه.ليطبع قبله علي الكريز
خاصته يعتدل ويلمس شفتيها هامسا
احلي كريز دوقته في الدنيا
جرس الباب مره اخري ليتحرك هذه المره تاركها
غارقه بخجلها وضربات قلبها العنيفه لتقطم شفتيها
وتبتسم وهي تستمع لتذمره الحانق
انت اييه اللي جيبك يابني ادام انت
غسلت وجهها وخرجت للخارج لتتلاقي مع فتاه تكبرها
ببضع اعوام تحمل الكثير من ملامح وحشها الخلابه، ،،
انتي حياه، ،، شكلك صغير اوووي
هزت كتفيها مش اوووي يعني
سليم ضاحكا يابنتي متصدقهياش دي لسه اندر ايدج
كانت علي وشك الرد لولا الوكزه القويه التي تلقاها
من صقر لتبتسم رغما عنها
بتقول علي مراتي اندر ايدج ياحيوان
صفاء وهي تقترب منها
شوفي بقي ياستي انا صفاء بكالريوس هندسه بعد
السنه دي
ابتسمت يعني انتي لسه في سنه رابعه
صقر ضاحكا ايوووه بس بعيد عنك صافي مدبلره بلا فخر
صفاء بحنق متصدقهوش يابنتي انا بس كنت تعبانه في امتحانات تالته
احاط صقر كتفيها بذراعه وقال بمرح
طب ودبلره تانيه ياصافي اتمسحت من الذاكره
سليم دبلري ياحبيبتي براحتك
صفاء باسمه ديما رافع معنوياتي خبط سليم جبهته
يالهوي علي الرقه هنهار
امسكه صقر من تلابيب ثيابه
انت يلا شيفني شفاف قدامك متتلم
سليم ياعم انا عاوز اتجوز قلت لماترجع حياه واهي
رجعت اتجوز بقي
دفعه صقر ليقول متسربع علي ايييه
وقف سليم امام حياه وقال برجاء
اتوسطلنا ياست حياه يسترك
مهو انا مش فاهمه
شوف ياستي انا عاوز اتجوز الموزززه الطعمه دي
كلمته من شهر فضل معلقني يرضيكي
نظرت الي صفاء التي تخطب وجهها
يعني انتي موافقه مش،كده هزت صفاء وجهها ببطء
طب فين المشكله بقي
سليم المشكله في جوزك
نظرت اليه لتري عيناه مسلطه علي شفتيها لتقطمها
بطريقه تلقائيه
هو انت مش موافق.
حماقه.مايشعر به الان حماقه يعلم انها لن توصله
لاي خير، ،،، زفر بقوه ليشعل لفافه وينفث دخانها
خلصنا ياسليم قلنا هنعمل خطوبه
سليم لاياعم انا عاوز اكتب
صقر قلت الكتاب مع الدخله
سليم خلاص يبقي نعمل دخله البيت جاهز وامي
بتموت فيها دي عمله مناحه في البيت عشان مشت، ،، جوزني بقي ولك الاجر والثواب عند الله
صقر ودرساتها
حياه ممكن تكمل عادي وهي في بيتها
سليم صارخا الله عليكي ياحيااه، ،، تصدقي بدات احبك
هب صقر واقفا وقال انسي الجواز خالص واطلع برررره
صعد سليم فوق السفره ليربع ساقيه
انا مش ماشي من هنا الالما اخد ميعاد
صقر بتافف بطل زن اول الشهر نعمل الخطوبه علي
الضيق في القصر
تلاقت عين صقر بسليم ليقول بسرعه
تمام اخدها بقي ونروح نجيب الشبكه والفستان ونستعد بقي
صقر انت ماصدقت يابني ادام.
سليم بحنق داانا لوليه حمي مش هتعمل فيا كده.
حياه بمرح للمره الاولي اعتبره حماتك
ليتشارك الجميع في الضحك وتغرق هي بخجلها، ،،هل ستعود مره اخري لحياه الفتاه المرحه كثيره الضحك، ،، لن تنكر ان وجود صفاء وسليم اشعرها بجو الالفه الاسريه التي اشتاقت اليها طوال عمرها وهي تتمني ان يكون لها اخوه واخوات ،،،تناولوا الطعام معا في جو مرح اطفاه سليم والغريب انها
رات وجهه جديد لصقر بعيد عن كونه الوحش المخيف، ،، راته بسيط بشده منذ الصباح عندما دخلت المطبخ ووجدته يحاول اعداد طعام لها، ،، شعرت بالسعاده من اجل ذلك، ،،، في المساء اعلنت صفاء
تمام كده انا هدخل انام بقي، ،، حياه عاوزين نشوف
دكتور كويس نتابع عنده الحمل
صقر انا كلمت الدكتوره مارجريت دي كتوره المانيه وهنروحلها كمان يومين
ماشي تمام تصبحوا علي خيير
قالت جملتها لتدخل الغرفه الخاصه بها وترجلت هي
للغرفه ليتبعها
حاسس انك اخدتي علي صفاء بسرعه
فعلا طريقتها فكرتني بوحده صاحبتي في الكليه
جلس علي طرف الفراش وقال
انتي ليكي اصحاب في الكليه
ابتسمت وهي تتجه ناحيه الحزانه اكيييد ليه اصحاب كتير
فرك ذقنه وقال بترق اممممم وووو كلهم بقي بنات ولاااا
وقفت امامه وقالت بتلقائيه
انا في كليه عمليه يعني التعامل مع الشباب بيبقي في
حدود الدراسه
قال بحذر بس يعني مفيش اكتر من الدراسه
قطبت زي ايه مش فاهمه
قطب زي اااا علاقه مثلا
هذه المره الاولي التي يري بعيناها نظره غضب متنحيه
عن الخوف لترفع سبابتها في وجهه وتقول بحده
اسمع بقي انا مسمحش لاحد يشكك في اخلاقي وحط
نفسك علي اول القائمه مفهوم.
هب واقفا لتلمع عيناه بغضب ليقول بتهديد
عارفه لوصوتك دا علا تاني هعمل فيكي
قاطعته هتعمل ايييه يعني اكتر من اللي عملته، ،،
هتغتصبني ولاهتضربني وتهني في حاجه انت معملتهاش،
واضح ان القشره التي غطت الجرح كانت هشه اكثر مما يجب، ،، مجرد حديث نزعها.،،، ولعله ايقن ان الجرح بداخلها اعمق من تداركه.،،، انحني حتي صار في مواجهتها وقال بحزم الطريقه والكلام اللي اتقال هحسبك عليه بعدين
عشان لو حسبتك دلوقتي النتيجه مش هتعجبك
جلست علي الفراش وقالت بقهر
مش فارقه خلاص اتعودت من يوم ماشوفتك كل حاجه
تبقي غصب عني، ،،
حسنا هذه الحمقاء قادره علي اشعال غضبه بلحظه ليهدر بغضب انت عاوزه ايييه بالظبط ياحياه
امتلئت عيناها دموع لتقول بشرود وهي تدفن راسها
بين يديها
عاوزه ارجع حياه اللي انا اعرفها، ،،، حياه المكسوره
دي انا معرفهاش، تقدر ترجعني زي ماكنت، ،،، تقدر
زفر بقوه هذه الحمقاء تتحكم به بجداره منذ لحظه
كان سيفتك بها.والان يمزقه الالم من اجلها جثا
امامها وازاح يديها لينظر بعيناها الممتلئه بالدموع
اسمعي، ،، مفيش حد فينا بيعيش حياه وردي انا
عارف اني قسيت عليكي اوي، ،، ووجودك معايا
بيضغط عليكي اكتر، ،،،
همست بانكسار مزقه حرفيا
انا ملييش حد، ،،تعرف يعني ايه ان اللي ليك تروح
في ثانيه، ، عشان مقدرتش،تخرج من البيت ولما
الجيران خرجوها كانت اتخنقت. ،،، يارتيني سمعت
كلامها، ،، قالتلي متروحيش الكليه قلتلها عندي
امتحان، ،، لوكنت معاها كنت لحقتها، ،، عارف
يعني اييه تعيش في بيت مهجور لوحدك تبقي
خايف تنام خايف تخرج من القوضه، ،،تخاف تفتح
الباب، ،،، ويوم ماافتحه اتخطف، ،،، عارف يعني
ايه انك تحس انك فقدت ادميتك، ،،
بتتعامل زي الحيوان، ،،، جاريه بتتباع من غير تمن
، ،، لاء بتمن، ،، بذنب واحد قتل ابوها وامها، ،،، انا
لغيته من حياتي، ،، لما تيته ماتت الجيران قالولي
بلغيه وانا رفضت، ،، وصيتها ميحضرش دفنتها، ،،
، ليييه اتحاسب انا علي هو عمله، ،،، ليييه كل احلامي تدمر.،،، كان الدنيا مش عاوزاني افرح، ،، اومش من حقي افرح، ،، عشان هو موجود في الدنيا، ،،، طول عمري بحلم
يبقي عندي اطفال، ،، انا لما علاء،قلي فرحت، ،، بس فرحه مكسوره،بهتانه ملهاش طعم، ،، تيته كانت بتحكيلي حواديت وانا صدقتها،حدوته الشاطر حسن اللي بينقذ ست الحسن
وياخدها علي حصانه الابيض، ،،، الحوديت دي كدب، ،،
تيته كانت بتكدب مفيش شاطر حسن مفيش فرحه
وفستان ابيض وتبات ونبات مفيييش، ،،، كل حاجه كدب، ،، حتي الليله اللي بتحلم بيها كل بنت كانت اسؤ كابوس عيشته في حياتي، ،،
كابوس خلاني كرهت حياتي كلها وعاوزاها تخلص وبس، ،،، لكن لاء ،،،،،،لازم افضل عشان اتعذب والخوف اللي جوايا يزيد، ،،، بدل ماابقي جاريه بورقه ابقي جاريه بالفلوس اتباع
واتشري، ،،، طب اختار ايييه في الحالتين انا جاريه.،،،، هو انا ليه كنت متاكده انك مش هتسبني، ،، ،،ليه بديلك عذر، ،، ليه مش عارفه اكرهك، ،،ليه حبيت صفاء مع انها صوره منك، ،،
هوانا طيبه لدرجه العبط زي ماتيته كانت بتقول، ،،، انت اتغيرت معايا عشان البيبي صح، ،،، هو انا لما اولد هتاخده مني مش كده
ارتفع ليجلس بجوارها ويشدها بين ذراعيه لقد اعجزته.،،، حياه الطفله ذبحته بكلماتها دون ان تشعر، ،،، سكبت
الملح علي
جراحه، ،،،كان ينتظر لحظه انفجارها ولكن لم يتوقعها ستزلزله بهذا الشكل بلع ريقه بمراره يستشعرها بحلقه، ،، يربت علي شعرها بحنان ليهمس بصوت مختنق
لاء ياحياه مش بعمل كده عشان البيبي،،،،، ولاهاخده منك ،،،، دا بيتك ياحياه،،،،، لوعوزاني اخرج من حياتك خالص ليكي الحريه في دا ،،،،،،انا مش هضغط عليكي ومش هغصبك
علي حاجه تاني.
شهقاتها المتتاليه تمزق نياط قلبه.ارتعاشها دموعها لقد
حطمها بالفعل.اللعنه عليه الف مره بدات تهدا نسبيا ليقل ارتعاشها ازاحها عن صدره الذي ابتل بفعل دموعها وهب واقفا فتح احد
الادراج ليخرج شئ ما مالبث ان عاد امامها امسك يدها ليضع مايحمله داخلها تجمدت نظراتها وهي تري الخنجر اللامع بيدها لتنظر اليه بعجز.ليقول باختناق.دامع
انا قدامك اهوه.مش همنعك ومش هعترض.خدي حقك.،،، بس متعمليش في نفسك كده.،،،
قالت بارتعاش عاوزني ااقتلك
قال بثبات اعملي اللي يرضيكي، ،، خدي حقك ياحياه،
،، بس سامحيني.
بلعت ريقها انت لوقتلت عزت هتسمحه
قطم شفتيه بقوه وكانه يحاول منع عبرته ان تسقط.وهز راسه ببطء علامه الرفض تاملت الخنجر بيدها بعجز وعيناه التي اشتد احمرارها. تصورته للحظه مدرج بدمائه مستسلم لترتعش يدها وتقذف الخنجر بعيدا لقول بانفعال زائد
انتي بتعمل فيه كدا ليه، ،، حرام عليك بقي.
قال بصوت متحشرج انا عملت ايه انا بديكي فرصه
تاخدي حقك، ،،،
حمل الخنجر من علي الارض ليضعه بيدها المرتعشه
ويوجهه ناحيه قلبه بعيدا عن الضماده وقال بثبات
يلا المره دي اضربي في المكان الصح، ،، انتي مش ضعيفه ولاضايعه حياه تقدر تجيب حقها، ،،، بس ابقي افتكريني، ، ولااقولك بلاش انتي مشوفتيش معايا حاجه حلوه عشان تفتكريها. اضربي وحطي الخنجر في ايدي متخفيش من حاجه، سقطت دموعها بعجز وقالت بارتعاش
بس انا مش عاوزه اموتك، ،نظر بعيناها الماطره
طب عاوزه ايييه وانا اعملهولك، ،، اللي يرضيكي هعمله
قالت بضياع متالم
انا خايفه، ،، خايفه اووووي، ،،انت ليه بتعمل كده
همس بانفعال عشان بحبك، ،، بحبك اوووي، ، بحبك
من يوم ماظهرتلي ملاك من وسط الزراعيه، انقذت حياتي. ،،دورت عليها بس حتي معرفش اسمها بقيت
ااقعد في الزراعيه كل يوم يمكن تعدي تاني، ،،، لدرجه
اني بقيت بقول انتي وهم في خيالي
وبس، ،،، يوم ماجابك سليم وشوفتك كنت بتقطع
مليون حته، ،،، قلبي بيصرخ وعقلي جيبلي صوره
واحده بس وامي بتدبح نفسها، ،، بس مقدرتش
احطك في نفس المكان، ،،وانتي بتقولي نفس الكلمه لوبموتي مش هيحصل، ،، متخيلتش للحظه اني ممكن تضيعي مني بعد اما اتلقيتك، ،، صدقيني مش هغصبك
علي حاجه تاني ،، ولو عاوزه تط،، ت،، ااقصد.
قالت بسرعه يعني انت ممكن تطلقني مش كده
بلع ريقه بصعوبه ورات للمره الاولي نظره خوف حقيقي بعيون الصقر ااانتي عاوزه كده.
قالت بثبات لو طلبتها هتنفذها
اغمض عيناه بقوه وهز راسه موافقا.
يعني لو اطلقتنا هتبعد عني ومش هتاخد مني ابني صح
فتح عيناه لتتحول نظراته للغضب ويقول بتحذير
ابني انا كمان علي فكره، ،، ومش هاخده لكن ابعد عنك دي تنسيها خالص، ،، حتي لوطلقتك برضه هفضل وراكي لحد ماتحبيني
للمره الاولي كذلك يروقها غضبه لتلمع عيناها بمشاكسه
ايه هحبك بالعافيه يعني
تكلم من خلف اسنانه وقال بغيض
ماانتي شكلك مبتجيش الاعافيه
كتمت ضحكاتها تاني ،،،،،،هي كل حاجه عندك لوي دراع.
قرب وجهه منها وقال بتحدي
ايوه ،، اعرفك علي صقر الجارحي، ،، لابيزهق ولابيمل
وفي الاخر بيوصل للي هو عاوزه ،
هزت كتفيها وقالت يبقي تسيبني اختار.
ضاقت عيناه وقال بترقب بمعني
في مبادره فريده من نوعها ربتت الرائعه علي خده
بيدها الدافئه لتهمس
يعني انا معرفكش، ،، تقدر تقول هعتبرك واحد متقدملي هدرس اخلاقه.،،، يعني احنا دلوقتي في حكم المخطوبين
قال بحنق نعم يااختي، ،، يعني تبقي مراتي وحامل ومحصلناش حتي مخطوبين طب تتعقل ازاي دي
والله لومكنتش بتضحك عليه والكلام اللي قلته من
قلبك فعلا، هتوافق ان انا اللي اختارك
زفر بقوه موافق بس يكون في علمك انتي معندكيش اختيارات تانيه غيري،،،، يعني هبل تعيش حياتها مع
واحد تاني دي هخلع رقبتك عقدت ذراعيها وقالت بتاكيد
لاء اطمن حتي لومخترتكش هعيش لابني اوبنتي وبس اتفقنا.
تاملها بنظره متسعه.براقه وهمس موافق بس
هتنامي في حضني
قربت وجهها منه وقالت
دا علي اساس اييه يعني في واحده بتنام مع خطيبها
قال بتاكيد شوفي انا هتنازل عن اي حاجه الادي، ،، وبعدين متنسيش ان صفاء عايشه معانا هيبقي منظرنا وحش
قالت ببراءه لاء مهو انا مش هسيب القوضه انا هنام علي الكنبه دي
هب واقفا وحمل الخنجر من علي الارض وفي دقيقيه كانت الاريكه ممزقه عن اخرها ليقف معتدل امامها يتامل نظره الذهول التي تملئ عيناها
شوفتي محدش ينفع ينام عليها دي بايظه
قالت بذهول انت مجنون اقترب وقال لسانك طول هاه
عقدت ذراعيها وقالت بتحدي
لاء مهو انت متعرفنيش انا اصلا لساني طويل
جلس علي طرف الفراش وقال علي قلبي زي العسل
حملت منامتها لتدخل الحمام تعاود بعد قليل لتندس
تحت الاغطيه ليجذبها نحوه ويهمس
تصبحي علي خير ياحياتي
تنهدت بارتياح للمره الاولي نذ رات صقر الجارح
لترتسم علي وجهها ابتسامه رضا وتهمهم بنعاس
وانت من اهله
رواية موعد مع الوحوش
بقلم مروة شطا
الفصل الثامن عشر
🌷🌷🌷🌷🌷
يعني ايييه ياعزت هو لعب عيال، ،، الراجل الخليجي اللي بعتله صورتها هيموت عليها ودا واحد تقيل انا مش قده
قال بضيق اعمل اييه يامنصور قلتلك اجالي بالبوليس
واذن نيابه وقالي مراتي هعمل ايه انا بقي
مراته ازاي يعني انت مش قلت انها بنت بنوت
اشاح بيده وهو انا يعني كنت اعرف منين انها اتهببت،
لاء ومش لقيه الاده وتتجوزه، ،، بس انا مش هسيبها، وهرجعها غصب عنها، ،، البت اصلا لسه قاصر، ،والمحامي
قاطعه محامي اييه وزفت ايييه هو انا لسه هستني
محامي ومحاكم، ،
مهو انا عشان كده بلغتك، ،،
طب عرفت خدها علي فين
لاء مرحش شقته وبعها،،،، البت دي لزماني اكتر منك، ،،
انت عارف الخساره اللي عندي عمله ازاي، ،، والزفت دا ضربني ضربه مش عارف افوق منها، ،،،
جري ايه ياعزت مانا سندتك عاوز ايه تاني
عاوز حقي ورثي اللي هي وبن الجارحي لهفوه، ،، البت
دي معاها ورثي كله
قطب بين عيناه اللي مش عارف افمهمه ازاي ورثك معاها
امي بقي الله يسامحها، ،، راحت كتبت كل ميراثها وميراث اختي باسم الصرصاره دي، ،، دا غير الارض اللي في الجهه الشرقيه، ،،،اللي ورثتها عن ابوها
قال بسخريه وورث ابوها كمان حقك ياعزت
قال بغضب ايوه حقي وانا هعرف ارجعه كويس اوي، ،،
هتعمل اييه يعني
لسه بفكر، ،،، بس تظهر بنت اااااا
وحشتيني اوي وانت كمان
تنهد بحراره وهمس امتي بقي البعيد يقرب عارفه بيبقي نفسي اطبق في زماره رقابته وامشيه من غير زماره
ضحكت ليقول بحنق
ضحكه زي دي في التليفون ياصافي حرااام عليكي
بقي ارحمي حالي
قالت بتردد طب لما الحكايه كده، ،، ايه اللي كان
مسكتك الوقت ده كله
تمدد علي الفراش وقال بابتسامه عشان انتي اخت صقر، ،، يعني امانه مينفعش ابصلها، ،،، بس غصب عني عقلي
وقلبي اتعلق بيها، ،، احلم بيها واداري الحلم وانا حاسس
اني كده بخون صاحبي
طب وايه اللي حل عقده لسانك
ضحك اخوكي مهو واضح اني كنت مفضوح اوووي قدامه، ،،،قلي ان معتز اتقدملك
ازاي يعني معتز
قاطعها عرفت بس بعد ماخريت زي الجردل، ،، عارفه
علي قد ماهو خنقني وعامل فيها حماتي مفيش خروج ومتجيش والهبل اللي بيعمله دا، ،، بس انا مديونله
بسعادتي لاخر العمر صقر مش بس صاحبي ياصفاء
لاء دا اكتر من اخويا، ،
الحلو فيكوا انكوا متعلقين اوووي ببعض، ،، عارف
صعبان عليا بس بصراحه يستاهل
تقصدي عشان موضوع حياه
اممم عمري ماكنت اتخيل ان صقر ممكن يحب، ،،
المشكله في حياه، ،، انا متاكده انها بدات تحبه بس
مش قادره تأمن له
بصراحه عندها حق، ،،، الطريقه اللي اتجوزوا بيها كان
عليها مليون علامه استفهام جوايا، ،، صقر قالي انه
عاوزها عشان الفلوس، ،، بس اول ماشافها ،،،، زي
ماتكون كل حساباته اتلغبطت ،،،، انا كنت حاسس انه
بيحارب حاجه انا مش فاهمها، ،،
انت عارف صقر غالي عندي اد ايييه بس علي الرغم
من كده، ،لما سمعتهم بيتكلموا قلبي وجعني اوووي
علي شانها انت مش متخيل اللي حصل
استنتجته، ،، بس متحوليش تدخلي بينهم
تمددت علي الفراش وقالت باسمه
خالص انا سمعتهم عشان كان صوتهم عالي اوووي
بس اطمنت عشان اتاكدت انه بيحبها
فعلا، ،،، انا عمري ماسمعت صوت صقر مخنوق
بالشكل دا كان زي مايكون بيعيط
علي فكره انا بغير، ،، سيبك منهم بقي وخليني احب
فيكي شويه،
ابتسمت هو انا مسكاك، ،، طمني ماما زينب عامله اييه
قال بحنق عامله محشي اغرفلك بقولها سيبنا من صقر
تقولي ماما. ،،، عارفه انا نفسي في ايييه
امممم
نفسي تبقي كتاب ودخله، ،، نفسي احس انك بقيتي
ليه ياصافي ،،، نفسي اخدك في حضني و
قاطعته وبس
قال بحنق نعم يااختي لييه هتجوزي حماده بن اختك
قالت بنعومه
اخص عليك بلاش قله ادب انا بتكسف
هي وصلت لقله الادب كمان والله مانا عاتقك ياسليم
القت صفاء الهاتف علي الفراش لتعتدل مذعوره
صقر انت دخلت ازاي
رفع صقر الهاتف من علي الفراش وقال بغيظ
غور يلا اتخمد وحسابي معاك بكره
انت بتطلع منين ياجدع انت حرام عليك والمصحف
هقطع الخلف
صقر ابقي اتهبب قول اللي انت عاوزه اما تبقي في
بيتك بلاش مسخره
ليه كده بس ياصقر داانا متعلم المسخره منك وبعدين ياحبيبي انت اللي رافع القباب ومش عاوزنا نتجوز
تاني يازفت ،،،، غور بقي
اغلق الهاتف ليلقيه علي الفراش وينفجر ضاحكا صفاء باستغراب هو انت بتضحك علي ايييه
الولا هيموت ويتجوز يخرب عقلك ياسليم، ،، خدي
بالك منه ياصفاء الواد ده غلبان وطيب
قالت بهيام عارفه انا بحبه اوووي ياصقر
يعني اماين واخليها جواز لتتعلق بعنقه وتقبل خده
ربنا يخليك ليه ياحبيبي ربت علي ظهرها
يادي النيله دا البت راخره هتموت وتتجوز
خلاص ياستي انا موافق تبقي دخله بس متقوليلوش
انا اللي هقول قالت بسرعه
يعني اجيب فستان فرح بدل بتاع الخطوبه، ،،
اللي انتي عاوزاه ياحبيبتي، ،، بس برضه هتبقي
حفله علي اد العيله وبس عشان نعرف نامنها كويس
بس هتعملي اييه في الدراسه دي تقريبا كده هتبدا
بعد فرحك باسبوع
متقلقش كله هيبقي تمام، ،، صقر هتعمل ايه في
دراسه حياه، ،، دي في طب
تنهد بقوه مش عارف، ،، انا بس خايف عليها ياصفاء انتي مش متخيله عزت ممكن يعمل اييه عشان يطولها، ،،
لاء متخيله، ،، بس لازم تحس انها حره انت تقريبا
حبسها بين اربع حطيان مبتخرجش ياصقر، ،، عارف
وهي بتتفرج معايا علي كتالوجات الفساتين حسيت
ان عنيها دمعت، ،،
قال بعجز طب مش هي اللي مرضتش تنقي حاجه، ،،
لما سالتها قلتلي تيته لسه ميته ومينفعش
قاطعته انت مفهمتش قصدي ياصقر، ،، حياه لسه
صغيره، ،، بتتاثر بسرعه
تنهد بالم عارف يمكن عشان كده مش عارف اتصرف
معاها عشان فرق السن بينا كبير، ،، ساعات بحس
اني قربت خطوه منها وبعدين بشوف انها بعدت
نفس الخطوه اللي قربتها
تنحنحت بحرج وقالت بارتباك
صقر الحب مش علاقه سرير وبس.،،،الحب اهتمام
شويه رومانسيه كلمه حلوه، ،، ابني عندها رصيد طيب يمسح اللي انت عملته، ،، ممكن تكون شايف ان القرب
حب بس هي مش شيفاه كده ولامكنتش قالتلك
نتخطب فرك ذقنه وقال بضيق
اممم هي قالتلك انا اساسا مش مقتنع بالكلام ده
ربتت علي كتفه لاء هي مقلتش حاجه انا اللي سمعتكوا صوتكوا كان موصل للجيران، ،،، اللي عاوزه اقولهولك
ان حياه حسه من جواها انك شيفها جسم بتشتهيه وبس ،،،،لكن هي واحساسها وشعورها ميفرقش معاك
اشعل لفافه ونفث دخانها بتوتر.
مش عارف يمكن يكون عندك حق انا اللي بقرب غلط، ،،،
والله الحكايه مش كده، ،، منكرش اني عاوز المسها بس، برضاها، ،، نفسي اشوفها في عنيها نفسي تمسح اللي فات، ،، نفسي تحبني زي مابحبها بس مش عارف اوصلها دا ازاي، ، انا ملييش في جو الكلام الحلو والنهنه
قالت باسمه لاء دي حاجه انا واثقه منها في واحد عاقل يدي لمراته سلاح ويقولها اقتليني بدل ماتخدها في حضنك وتقولها كلمتين حلوين ياحبيبي انت بتلق دبش وطوب.
اشاح بيده وقال بحنق والله دماغي مجبتش الاكده بقي
قالت ضاحكه
لوبتحبها بجد يبقي تتغير عشانها ياصقر، ،،حياه واحده من القلييين اووي اللي شفتهم في حياتي قلبهم طاهر ،،، اي حاجه بتاثر فيها مهما كانت صغيره، ،، حلم كل بنت في
الدنيا انها تلبس فستان ابيض وتفرح، ،، وانت حرمتها
من كل حاجه ياصقر، ،، وعاوزها تصفي وتنسي لوحدها وانت تقريبا مش بتعمل حاجه لده، ،،
قال بعجز يمكن يكون عندك حق، ،، بس اعمل ايييه
قالت بحماس
وردايه حلوه اتعود تجيبهالها كل يوم شيكولاته من اللي بتحبها، ،، عزومه علي العشا وتسهرو في مكان هادي، ،، حسسها انها ملكه بتصرفاتك مش جاريه ياصقر
ياصفاء افهمي، ،، انا حياتي طول عمرها خشنه مبعرفش
في حكايه المشاعر دي، ،،
ربتت علي خده اللي ميعرفش يعرف، ،، اتعود كل يوم
تكلم ابنك اللي بطنها وصيه يخلي امه قلبها يحن، ،،
احكيله اد ايه امه قلبها قاسي ومش عاوزه تسامح باباه
حك مؤخره راسه وقال
#يخرب عقلك داانت بلوه بجد، ،، بتجيبي الكلام الحلو دا منين من عقلي ياصقر، ،،، طب علي الاقل انت حضرت ابوك وكنت بتحكيلي اد ايه كان بيحب ماما، ،،، اعمل زيييه يااخي، ،،، اعملها حفله عرف بيها الناس متحسسهاش انها عايشه في الضلمه طلعها للنور عشان قلبها يتفتحلك
تنهد بقوه تفتكري دا هيجيب نتيجه
قالت بحماس هيجيب بس اهم حاجه، ،، متياسش
تنهد بقوهحاضر ياصفاء هعمل اللي قلتيلي عليه كله، ،، ،
،نامي بقي عشان من بكره تبدائي تحضري حاجه الفرح
انا هتصل بخالتك مريم عشان تيجي
ماشي، ،، صقر متقلش لحياه ان ولاد خالتك اخوتنا
اشمعني
تمددت علي الفراش وقالت باسمه
بردلك الجميل ياحبيبي
تاملها لدقيقه وهز كتفيه
ماشي تصبحي علي خير وانت من اهله
خرج من الغرفه ليتوجه الي غرفته حيث تسكن حياته المتمرده علي طول الخط، ،، صفاء لاتفهم ان تلك الضئيله المتكومه بوضعيه الجنين الغارقه في نومها تمتلكه حتي النخاع تحركه من لاشئ،تقريبا ان كل رغباته في النساء صارت متجسده بها وحسب، ،، هو ضمنيا لايعرف عن الحب سوي الجانب الواقعي منه امراه يشتهيها وينالها وانتهي الامر علي ذلك، ،، انتهت هي وماتحمل من فتنه بالنسبه اليه كل علاقاته صارت علي هذا المنوال، ،حتي لمسها وانقلب كل شئ بداخله، ،،، هو يعشق قربها رائحه انفاسها الدافئه عيونها الزرقاء خدودها الورديه وكرزتيها المنتفختين، ،،الذي اكتشف انها تدمن قطمها لتشعل الدماء براسه، ،،نعم يريدها وجسده يصرخ للارتواء منها ومن نهرها العذب ،،،، وكثيرا ماتتفلت رغباته لتظهر جليه بعيناه ولكن، ،، تنطفئ جذوتها بداخله ماان يري رعبها يبدو ان صفاء محقه هو فقط يقترب بطريقته المعتاده الجافه، ،، الحب هو الاهتمام بالتفاصيل، ،، حسنا فليتعلم الحب من اجل جميلته الحسناء، ،،،شدها بين ذراعيه لتفتح الجميله عيناها تظللها لمعه رائعه اطفاها النعاس عليها.،، لتبتعد قليلا هو انت اجيت امتي
ليجذبها مره اخري لترتكز علي صدره
لاء ياحياتي ماجتش انتي بتحلمي كملي نوووم
لتهمهم بضيق غلس،
اطفا الاضاءه وقال باسما عارف والله غلس ودمي تقيل، ،، مش جديده قلتيها قبل كده، ، نامي بقي
لتستكين الجميله بين ذراعيه ويغرق هو في النوم
لوجودها فقط علي صدره، ،،،،،،
رواية موعد مع الوحوش
بقلم مروة شطا
الفصل التاسع عشر
،🌷🌷🌷🌷🌷
فتحت عيناها بكسل من جراء الشئ،الناعم الذي
يداعب وجهها لتقع عيناها علي زهره حمراء متفتحه
صباح الورد يااحلي كسلانه في الدنيا
ارتفعت معتدله لتحمل من يده الزهره التي يمد
بها يده وقالت باستغراب دي ليييه
لدغ خدها وهمس بابتسامه طبعا ليكي، ،،،
يلا انا عملتلك الفطار بيض بالبسطرمه
ابتسمت بقشره
لاء من غير قشره انا اتعلمته عشانك وعشان بطه حبيبتي
قطبت بين عيناها ومين بطه دي بقي
ابتسم ليتحسس بطنها وهمس
قوليلها يابطه ان بابا بيحبها اوووي، ،، ونفسه بس تسمحه، ،،،
كانت تحدقه باستغراب لينحني ويطبع قلبه علي بطنها قالت بصدمه ااانت بتعمل ايييه
ببوس بنتي انتي دخلك ايييه
عقدت ذراعيها ابقي بوسها لما تبقي تخرج.
هز راسه نفيا ليهمس
هبوسها كل يوم بنتي ومحدش يقدر يمنعني، ،،،،، انا حر ابوسها احضنها اطبطب عليها ادلعها واعملها ضفاير.
قالت باستغراب دي اللي هي ميين
فاطمه بطه بطتي بنوتي اللي هيبقي عندها شعر اسود طويييل ونااااعم اوووي يهوووس وعنين بلون السما الزرقا، ،، واااا تلمس شفتيها وهمس
وشفايف زي الكريز،،، وتبقي اد العروسه اللعبه صغننه وقصيره ومش بتطول حاجه في البيت
تعالت انفاسها وارتعشت شفتيها لينتشر لون احمر مغري بخدودها لتهمس انت بتتكلم علي مييين بالظبط
لوانه فقط يستسلم سياكلها دفعه واحده زفر الهواء
بنعومه علي بطه ياام بطه قطمت شفتيها ليحررها
بيده ويقول بحنق بطلي تقطمي الكريز بتاعي
انت قليل الادب
لدغ خدها وهمس امام شفتيها والعجيب انها للمره الاولي
لم تبتعد تماسك صقرطب يلا بقي قومي قبل ما البيض يبرد
تحرك لتتمدد هي علي الفراش وهي تحتضن وردته، ،ابتسامه ناعمه ترتسم علي شفتيها منذ اسبوعان عادت اليه، ،، نعم
تعامله باريحيه الي حد ما ولكن مازال بداخلها نفس التوجس والخوف، ،، صقر معاملته جافه هذا ماتعودت عليه، ،، ولكن نظرت الي الزهره بيدها.صقر لم يفعل هذا ابدا، ،،،
ياشيخه حراام عليكي بقي
انتفضت من علي الفراش لتري عيناه المتفرسه بجسدها وشعلته التي تلمع بعيناه الفحميه، ،، حسنا تلك النظره دوما
تصيبها بالخوف ومعاوده التقوقع علي نفسها مره اخري اقترب لتبتعد هي كما هي العاده اغمضت عيناها بقوه
ماان اقترب ليهمس بجوار اذنها
بحبك اووووي، ،، عمري ماحبيت ولاهحب غيرك، ،،،
انا بعشق التراب اللي بتمشي عليه وظلك علي الارض، ،، نفسي اخبيكي في حضني جوا ضلوعي عند قلبي اللي
انتي ملكتيه
متاثره منفعله بشده لتفتح عيناها وتقابل فحمه المشتعل.،،، لتتحسس جبهته بطريقه عفويه هو انت تعبان
عشان بقولك اللي في قلبي يبقي تعبان
هزت كتفيها وقالت بارتباك لاء مقصدش بس
ابعد خصلاتها لخلف اذنها وقال بابتسامه
انا عمري ماحبيت، ،، مش عشان انا مش مؤمن بالحب بالعكس، ،، انا بقدر الحب جدا، ،، وبقدر احسه لكن كنت بحسه لغيري مش ليه
قطبت مش فاهمه يعني ايه
ابتسم اللي ااقصده اني كنت شايف الحب في عنين سليم وحسيته مع صفاء، ،، لكن اشوفه واحسه لنفسي عمرها ماحصلت الامعاكي انتي وبس، ،،،،انتي كده مش ناويه تفطري شوفي انا اديت لعيشه اجازه وصفاء نزلت عشان الحجه زينب عزماها علي الغدا اونطه انا عارف ان كل دا زن الفقري بس مش مشكله، ،،انا عاوز استفرض بيكي النهارده
حدقت بوجهه برعب ليلدغ خدها
بلاش النيه الزفت دي وتعالي بقي نفطر
قال جملته ليمسك يدها ويتحرك للخارج تاملت
الافطار الشهي المتراص علي الطاوله قالت بدهشه
انت اللي عامل دا
هز راسه نفيا وقال اه
ودي بقي اه ولالاء
شوفي انا اللي حطيته في الاطباق حلو صح
بصراحه شكله يفتح النفس، ،، ااا شكرا
جلس امامها ليقول بانفعال دا انا هتعلمهولك مخصوص
لاءلاء مفيش داعي انا اصلا اليومين دول ملييش نفس للاكل اووي.
طب ليه الدكتوره قالت دا عادي عشان انا في فتره
الوحم يعني
وضع بعض الطعام علي شفتيها ليقول باسما
ايه رايك نتعشي بره النهارده
قالت بحماس هو انا ينفع اخرج
تنهد للدرجادي زهقتي
هزت كتفيها ابدا بس مش متعوده علي الحبسه دي، ،،
يعني كنت علي طول في الكليه وفي الاجازه كنت
بشترك في النشاط الصيفي
تنهدت بقوه لتنهي طعامها فتبعها للخارج
يبقي تمام نخرج النهارده ،،، علي فكره انا وفقت يبقي
فرح مش خطوبه
قالت بسعاده انها بالفعل تملك قلب طاهر
بجد دا صفاء هتفرح اووووي
هي فعلا فرحت اوووي، ، اد كده فرحانه عشانها
جدا اصل صفاء طيبه اوووي انا مش عارفه من غيرها
كنت هعمل اييه، ،، هو انا ممكن اكمل دراسه يعني
ولامش هينفع
تبعها الي الصاله لتجلس فيجلس بجوارها علي الاريكه
انتي عاوزه تكملي مش كده
هزت كتفها انا بحب مجال دراستي اوووي بس كمان
عارفه ان وجودي هنا امان لييه
تنهد طب كويس انك عارفه دا، ،،بس انا ميهونش
عليا اشوفك زعلانه، ،، هتروحي الكليه بس بالبادي
جارد تمام كده
ربنا يخليك انا فرحانه اووووي
لتطبع قبله سريعه علي خده ثم وكانها تداركت فعلتها لتخفض راسها ارضا وتفرك يديها الصغيره
اانا اسفه مكنتش ااقصد ووو
ربت علي،خدها اششش محصلش حاجه عشان
دا كله وبعدين انا اول مره اشوفك فرحانه كده، ،،
الفرحه اللي في عنيكي بالدنيا كلها
اشرقت وجهها بابتسامه ليشرق كل شئ حوله سر
حياته كامن في تلك الضئيله
هو ااااانت مش هتروح الشغل النهارده
تنهد زهقتي مني عاوزاني امشي فالت بسرعه
لاء يعني
قاطعها حياه اتعملي بحريتك ،،، متحسسنيش انك
متقيده في وجودي، ،، انا مش بعض والله
فركت يديها وقالت بحذر اصل، ، يعني، ،، بخاف
تفهمني غلط، ،،
قطب بين عيناه ليحاول استشفاف معني كلماتها
ليوقن ان اي تقارب جسدي معها في الوقت الحالي
.سيذيد السدود بينهما ليغمض عيناه بالم
ياااااه للدرجادي انا كنت بشع.،،،
قالت بارتباك انا مقصدش بس ااا
تنهد بقوه ليقابل عيناها وقال بتاكيد
انا مش زعلان ،،،،، اتعملي بحريتك ياحياه وأوعدك اني
مش هفهم حاجه غلط ،،، انا عاوز اعرف حياه وعاوزك تعرفي صقر الحقيقي، ،، مش صوره الوحش اللي في
دماغك حدقت بوجهه ببلاهه فهي دوما تدعوه بالوحش
في ايه تنحتي كده ليييه بتقولي عليا وحش مش كده
حركت عيناها بسرعه لتقول بارتباك اااااانا ااااا
تنهد بقوه وقال بالم ظاهر بعيناه مفيش مشكله ياحياه، ،، حتي لوكنت وحش فعلا زي ماانت متخيله، ،، انتي اللي خليتي الوحش يعشق.،،،،،، خلتيه يتمني يعمل اي حاجه عشان يشوف حبيبته فرحانه ،،، عارفه انا عمري مااندمت علي حاجه عملتها، ،، وعمري مالمست واحده غضب عنها
لمعت عيناها لتعقد ذراعيها وتقول بحنق
ودول كانو كتير طبعا
ابتسم وتامل وجهها المحتقن من الغيظ لايدري لما
اسعده بشده سؤالها
مش كتير اوي يعني
قالت بغيض،اه واضح باماره الهدوم القذره اللي كانت
في الدولاب
حك مؤخره راسه وحاول كتم ضحكاته ليقترب قليلا
بجلسته امسك كفها ليقول
شوفي ياحياتي، ،، علاقاتي كانت كتير منكرش
قالت بغيظ دي بجاحه علي فكره
ابتسم ماشي اعتبريها بجاحه بس انا مش بعرف اكذب.ولااجمل الكلام عشان كده الكل بيقول عليا بلق دبش ،،، علاقاتي كانت كتير لسبب واحد بس
قطبت اللي هو ايه
اتسعت ابتسامته عاوزه تعرفي فضول ولاحاجه تانيه
هزت كتفها عاوزه اعرف وخلاص
تنهد ماشي، ،، السبب ياستي اني معرفش المس واحده مرتين.،،،
تنحنحت بحرج واشتعل وجهها.وعلقت بسخريه
مهو طبعا كفايه ليله واحده وتبقي المرحومه
انفجر ضاحكا حتي دمعت عيناه
لاء حلوه،،،،،،،،يخرب عقلك داانتي شيفاني وحش
بجد، بس علي فكره انا قلت مره مش ليله
حدقت بوجهه بدهشه بس اااا
تاملها بنظره تلك الفتاه تطيح بعقله بالكليه ويبدو
انه لن يتمكن من السيطره علي شوقه اليها ابدا
انتي حاجه تانيه خالص، ،،،
وايه الفرق بقي.
تنهد بحراره الفرق ،،، انك بتملكي قلبي ياحياه، ،،، اي
واحده بتلفت عيني لما بلمسها بتنطفي فتنتها، ،،
بقرف منها معرفش المسها تاني، ،، ويمكن دا اللي
خلي عدد علاقاتي كتير، ،،تعرفي ان من يوم ماقبلتلك
في الزراعيه ملمستش ولاواحده، ،، حاولت بس معرفتش اشوف حد، ،، كنت بحلم بيكي بس، ،، عارفه انا قلتلك
الكلام دا ليييه
ليييبه
ربت علي خدها وقال عشان تبقي واثقه ان اللي بيني
وبينك مش علاقه سرير وبس، ،،،انا مش شيفها كده ولاحسسها كده، ،، عشان لوهي علي قد ده وبس كنت
بعدت عنك من زمااان، ،،،
يمكن انا واحد واقعي اوووي عشان متخيل اني لما
ااقرب منك هتفهمي ان دا حب بس انتي ترجمتي
اللي بعمله غلط، ،، اوانا اللي فكرت بطريقه غلط
عشان كان المفروض اراعي ده، ،، فكل مابقرب خطوه
بتبعدي انتي اتنين.،،
قالت بارتباك ااااانا اااااا
وضع اصابعه علي شفتيها وقالاشششش انا مش بلومك، ،
، انا بفكر بصوت عالي معاكي، ،،، انا عاوز اعيش حياتي معاكي، ،،،، نبنيها ونكبرها سوا، ،، نبقي جنب بعض، ،،
يبقي عندنا عيال كتييير اوووي، ،، نعلمهم يحبوا
بعض ويخافوا علي بعض، ،،، ولما نكبر نتعجز انا وانتي علي بعض، ،هحب اللي بتحبيه بس خليكي جنبي، ،، مترميش سوء الظن في كل حاجه بعملها، ،،، انا محدش غصبني اني ااقولك الكلام دا ياحياه، ،،
قالت بتردد طب ووووالوديعه انتي مش اتكلمت عليها
اغمض عيناه للحظه لهذه الدرجه زفر بقوه وربت علي خدها
لوفاكره اني بعمل كده عشان الوديعه تبقي عبيطه عارفه ليييه، ،،،عشان انتي لسه قاصر وانا بلغت البنك بجوازنا.،،،يعني انا اللي بقيت الواصي عليكي قانونا، ،،، عاوزك تعرفي حاجه
كمان، ،، انا عمري مااخد حق مش حقي امي علمتني
مكلش لقمه حرااام يعني كده كده دي فلوسك انا مش
هاخد منها حاجه بس المهم انها متروحش لعزت.
هوااا لو اخد الفلوس دي هسيبنا في حالنا
ابتسم تعرفي ان دي اول مره تجمعيني معاكي في حاجه، ،، لوعزت اخد الفلوس ياحياه هيبقي ااقوي بكتيرر، ،،عزت كان
كاتب كمبيلات قدمتها للنيابه بس للاسف اتلقي واحد أعماله مشبوهه يشاركه اللي هو منصور ابوالعلا ودا بقي شغله لوحده شبهه دا قواد بيبيع بنات وبيتاجر في المخدرات، ،، يعني عزت كده كده بيجيب اخره.
قالت باختناق يعني هفضل عايشه في الرعب دا علي طول
احتضن خدها متخفيش،من حاجه طول مانا معاكي، ،،، انا بحميكي ياحياه، ،،،يلا اومي غيري هدومك هنروح نلف شويه علي المحلات نجيب كام فستان عشان تحضري بيه الفرح وانا هجيب بدله عاوزك تنقيها علي زوقك ماشي،
هزت كتفيها لاء اصل يعني تيته لسه متوفيه وووو
قاطعها مفيش وووو انا عاوز ياستي ننقي شويه حجات
كده مع بعض يلا بقي اجهزي علي اما اجهز انا كمان
تنهدت بقوه وتحركت للغرفه زفر بقوه الي حد ما احرذ بعض التقدم بعلاقتهم المعقده، ،، يبدو ان صفاء محقه بالفعل ،،،،
رواية موعد مع الوحوش
الفصل العشرون
بقلم مروة شطا
🌷🌷🌷🌷🌷
بعد قليل كانا يترجلا داخل احد المولات الكبيره بالمدينه دخلت ليقابلهم المسؤل بترحاب كبير لينتقل معها للمكان المخصص للملابس النسائيه كانت تساعدها احدي الفتيات
وتعطيها الكثير من الثياب ولكنها اكتفت بثوب واحد اسود اللون دخلت لتقيسه واندمج هو في انتقاء بعض الاثواب الاخري خرجت ليتاملها بنظره متسعه
هاه حلو
زوقك تحفه شوفي انا نقيت شويه يعني كدا شوفي
وقليلي ايييه رايك
قالت بحرج بس دي حجات كتير اوووي
لتعلق العامله بسخافه زوقك روعه ياباشا
لم يكتفي بانتقاء ثوب سهره ولكنه انتقي الكثير لن
تنكر انها شعرت بالسعاده كانثي وهي تراه يريد تحميل المحل باكمله لها وكلما اعترضت
انتي هتروحي الكليه يعني لازم يبقي عندك لبس كفايه ياحياه
لاحظت انه يتحدث للمسؤل يري كتالوج لشئ ما ولكنه
اخفاه ماان اقتربت انتهت
انت قلت هتجيب بدله غيرت رايك
بصراحه كنت عاوزك تنزلي معايا، ،، عارفه انا مبسوط اووي اول مره نفضل فتره طويله كده مع بعض وووانتي
مبسوطه اوووي شكرا
يبقي تعالي هنروح الحجات دي ونغير ونروح نتعشي
تمام ولاتعبتي
لاابدا بالعكس انا بقالي كتير مخرجتش وفرحانه
اعتنق كتفها وتحرك للسياره والجميل انها لم تعترض، ،
،،وصلا للبيت.ليسمعا
تعالي بس هقولك
ياسليم اعقل
صقر بحده نهارك طين يازفت انت اييه اللي مدخلك
البيت وانا مش هنا
سليم بارتباك انا مش هنا الحجه زينب بتنده عليه
ايوووه ياحجه جاي اهو
كتمت حياه ضحكاتها لتفر صفاء الي غرفتها ويمسك
صقر سليم من تلابيب ثيابه
انا مش بكلمك يازفت انت
سليم لوسمحت ياصقر متفهمنتيش صح من فضلك
وسيب هدومي بعذقت الهيبه ،،، وبعدين انا اعرف
منين ان سيادتك مش هنا
صقر ادخلي انتي غيري هدومك ياحياه
حياه ضاحكه طب متخليهم ييجوا معانا
صقر مين اللي يجيوا انا اخرج مع ده
سليم بحنق الله يرحم.مكنش حد بيخرج معاك غيري، ،،
صقركان زماااان وجبر، ،، واجري كلم الحجه
يلا انا هاخد الموززتين معايا واخرج
اطلت صفاء من الغرفه لتعلق
لاياعم انا ملييش في جو شجره واتنين لمون دا، ،،
صقر بجديه خلصنا ادخلوا البسوا وانت يازفت اعملي قهوه
سليم بحنق ليه الساعي بتاع جنابك
جلس صقر ليضع ساق فوق الاخري
خلاص روح للحجه زينب
سليم مين دا دا انا بعمل كوبايه قهوه تحفه يابني
قال جملته ليتوجه للمطبخ وتنفجر الفتاتان بالضحك
ليختفوا بداخل الغرفه
سليم هاه اييبه الاخبار طمني
اشعل لفافه ونفث دخانها
المشوار طويل اوووي ياسليم ثقتها فيه صفر كل
تصرفاتي بتوصلها غلط دي كانت متخيله اني بقرب
منها عشان الوديعه
حقها تفكر فيك بالطريقه دي، ،، عشان انت مشرحتش
غيرها حياه لسه صغيره تقدر تطبعها بطبعك بسهوله
بس لازم تمسح القديم الاول
فعلا بقولك خالتي مريم هتوصل بكره هي وولادها
هتجبهم علي هنا عشان انا هطلع المينا بدري
تمام بس هتعمل اييه في المينا
تنهد بقوه هحاول امسح القديم، ،،
خرجت الفتاتان من الغرفه لتتعلق عين كل رجل بامراته الخاصه بشده في عيونهم نفس النظره تقريبا، ،، العشق، ،،، ليتحرك كل رجل بامراته الي المطعم، ،، المكان هادئ تضيئه الشموع.موسيقي ناعمه دهشه عارمه انتبتها فصقر كما تبين لها انه شخص عملي لاينتقي مكان كهذا.لتعلق صفاء
المكان تحفه بجد
صقر وهو يزيح لها المقعد
بس واضح انه مش عاجب حياه
حياه بسرعه خالص بس مستغربه، ،، المكان فعلا تحفه
سليم والله ليكي حق تستغربي انا كمان مستغرب، ،،
انا اتوقعت يعزمنا في ديسكوا في نايت كلاب
صقر بحنق عاوزني اعزم مراتي في كابريه يامتخلف
سليم هامسا لاء خلي الطابق مستور احسن
صقر بغيض انا مش فاهم انت جاي معانا ليه انا عازم
اختي ومراتي
سليم خلاص هتكتم اهوه بس حلو الجو
صقر مانت بوظته اهوه
صفاء ضاحكه عارفه.بحب اوووي اشوفهم بينكفوا في بعض
حياه ضاحكه اه بيحسسوني انهم مولودين فوق روس بعض
ليتشارك الجميع بالضحك تقطعه فتاه اقتربت من طاولتهم
حياااه
نظرت اليها لتهب واقفه وتعانق الفتاه وتقول
ازيك ياساره وحشتني جدا
ابتعدت لتقول بعتاب
انتي فين يابنتي قلبنا عليكي الدنيا ،،،اختفيتي فجاه ومحدش عارف انتي رحتي فين
رفعت شعرها لخلف اذنها وقالت بارتباك
معلش بقي ظروف
مالت الفتاه علي اذنها
امال مين دول
همست باذنها جوزي واخته وخطيبها
حدقتها الفتاه وقالت بتهذري اتجوزتي
هزت راسها موافقه تعالي اعرفك عليهم
امسكت يدها لتقترب وتقول
ساره صاحبتي ودي صفاء وسليم خطيبها
قاطعها سليم جوزها بعد اسبوع
ليتشاركوا في الضحك ثم تكمل حياه
ودا صقر جوزي
لم تعلم لما شعرت بالحرج وهي تنطقها هل لانها للمره
الاولي تنطقها باريحيه لم تسبب لها الغصه المعتاده
ام لعيناه التي تلتهمها تقريبا ليقول هو بصوته الاثر المميز.
اتفضلي ياانسه ساره ااقعدي معانا
ساره لاء معلش انا جايه معايا ناس بس انا زعلانه منك ياحياه تتجوزي من غير ماتقولي
صقر بسرعه معلش بقي احنا معملناش فرح عشان تيته لسه متوفيه، ،، بس هتعمل حفله في خطوبه صفاء وممكن تعذمي بقيت اصحابكوا كمان، ،،
سليم بحنق توضيح بس اسمها حفله جوااااااااز مش خطوبه
صقر طوعني بدل مااقلبها قرايه فاتحه
سليم لاء وعلي ايه الطيب احسن
ساره بجد ياجماعه اتشرفت بيكوا جدا
صقر الحفله هتكون في قصر الجارحي يوم، ،،،،،،،
ساره ان شاء الله هنحضر ماشي يايو اشوفك بعدين بقي ،،، وابقي اتصلي حتي
حياه معلش بقي ياساره الفون بتاعي باظ وعليه كل الارقام، ،،
ساره تمام يعني مش هسمع صوتك كمان
صقر هاتي رقمك وابعتي بقيت الارقام علي الواتس وبكره هيكون عندك فون ياحياه تمام كده
ساره بحماس حضرتك حلال العقد، ،،
تناول الهاتف منها ليتصل علي رقمه وقال
ابعتي الارقام كلها علي الرقم دا تمام
ساره تمام اول مااروح هبعتهم علي طول يلا سلام بقي
انصرفت ساره لتعلق حياه
هو انت عملت كده ليييه
رفع يدها ليطبع قبله ناعمه عليها ويهمس
قلتلك اني اشوفك فرحانه بالدنيا وبعدين عشان
تتسلي ومتبقيش زهقانه في البيت
قالت بامتنان ربنا يخليك
تناولوا الطعام باجواء مرحه اضفاها سليم حولهم بروحه الطيبه، ،، نعم تلك النزهه كانت بالنسبه لها طوق نجاه من حاله الاختناق التي كانت تمر بها، ،، قربه طريقته المميزه وحشها مميز بكل حالته، ،، هرموناتها في السماء وتقريبا
اكلت كفيل صغير رات لمعت سعاده بعيناه لمجرد انها تضحك باريحيه
تتعامل معه بطريقه عاديه ولكن عيناه دوما عليها لاتحيد، ،، نظراته الحاده بقدر ما اخجلتها بقدر مااسعدتها، ،، هل يحبها حقا، ،، صقر كرجل يعد فارس احلام لاي فتاه.،،،وسيم جذاب مفعم بالرجوله،وله صوت يسحر بكل حالاته.،،، انتهي اليوم ليعودوا جميعا للبيت باستثناء سليم، ، لاتعرف لما تقبلت ان
يبدل لها ثيابها ويمشط شعرها هل هذا لانها متعبه كما اوهمت نفسها ام لان رهبتها منه قلت كثيرا، ،،بعد كلماته
معها في الصباح اوضح الكثير، ،، استسلمت لروتينها المعتاد بالنوم بين ذراعيه لتغرق بالنوم سريعا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا