القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية تربية حواري الفصل 16-17-18-19-20بقلم ولاء حامد (جميع الفصول كامله)

 رواية تربية حواري الفصل 16-17-18-19-20بقلم ولاء حامد (جميع الفصول كامله)




رواية تربية حواري الفصل 16-17-18-19-20بقلم ولاء حامد (جميع الفصول كامله)




الفصل السادس عشر ♥️


جبل واقف بين نارين نار قلبه اللي بقى متيم ومغرب بحب حور وبين أمه وكلامها اللي بيتردد في ودانه بدون رحمه 

ثريا حست تشتت ابنها وحبت تحسم الموضوع لنفسها: افتكر كسرة أمك وهي متبهدله في الأرض ومضروبه مبقتش قادره ارفع عيني في حد عارف انك بتحبها بس اكتر من أمك اللي شالتك في بطنها 9 شهور بتحبها اكتر من سهري بيك ليالي بتحبها اكتر مني وكملت بصعبانيه هي كده كده مراتك يعني مش هاتعمل حاجه حرام وكلها كام شهر وتيجي بيتك خليها تعرف انك راجل البيت هي أصلا حلالك يعني محدش هايقدر يلومك عارفه انك كل يوم بتتخيلها في حضنك خليها حقيقي

حسم جبل قراراه ودخل وقفل الاوضه عليه وعلى حور وسمع لصوت الشيطان ولغي قلبه وعقله وفي دقيقه كان جردها من حجابها وملابسها وفي لحظه أتمكن الشيطان وضاع الحب وسط غياهب الشهوه ضاع شرف حور على ايد حبيبها وسندها 

لحظات مرت محدش عارف عددها دقايق ولا ساعات استمتع فيهم بلذه حرام وشهوه مجرده لحد ما خلص وانتهي ، وانتهي معاها كل حاجه الحب والأمان والسند وحتى حور اللي اتكسرت كسره مبقاش ليها جبره 

جبل بعد ما خلص عملته بص لنفسه وحور بضياع وكأنه يادوب فاق 

جبل لنفسه :لالالالا اكيد لا انا معملتش كده في حور لا لا ووجع شديد احتل قلبه بس نظره عينه على بقعه دماء بسيطه على سريره أكدت الكابوس 

بعد بسرعه زي اللي لدغه عقربه وبسرعه لبس هدومه وخدها في حضنه وبقى يعيط زي عيل صغير تاه من أمه وسط الزحمه 

دخلت ثريا لما سمعت صوت جبل 

ثريا : في ايه خلصت انتا من بدري جوه

جبل بسرعه شد الغطا وستر حور اللي استباح جسمها وهي مغيبه عن الواقع المر 

ثريا كانت في لحظه لمحت حالة حور واتطمنت ان خطتها ماشيه تمام: يبقى حصل

جبل بدموع ووجع: ضيعتها وضعت معاها 

ثريا: اطلع علشان افوقها 

جبل بهزه راس: لا لا مش هاسيبها لا 

ثريا بحسم: يلا خليني افوقها 

ثريا بنفخه : اووف طيب ابعد كده وطلعت من جيبها بخاخه نشادر ورشت على مناخيرها منها كذا مره 

حور بدئت تبربش بعنيها وهي مش حاسه بحاجه خالص لسه

حور : ااااه انا فين 

جبل بدموع وميل رأسه في الأرض وحطها بين ايديه 

حور بدئت تفوق بس حاسه بألم في جسمها 

بدئت تتلفت حواليها ولمحت ثريا واقفه بشماته وسمعت صوت جبل حاولت تقوم بس الوجع كان اقوي منهابتعدل نفسها شعرها وقع على أكتافها بصت لنفسها ويادوب استوعبت اللي حصلها 

ثريا بشماته: صباحيه مباركه يا عروسه 

حور بصت لجبل بقهر وحاولت تستجمع شجاعتها اللي ضاعت من تاني شردت في أمها اللي هاتموت لو عرفت في ابوها في قبره اللي اتكسر حتى لو ميت 

ثريا بضحكه صفرا: يلا يا جبل شكل العروسه مكسوفه تقوم تلبس قدامك بس بعد إيه ما خلاص شاف وعاين كل حاجه على الطبيعه يا حبيبتي

شدت جبل من ايده اللي بقى منفصل عن الواقع ووشه مليان دموع 

قامت حور واتحملت على كل وجعها ولبست هدومها وبصت على السرير وتأكدت من ظنونها ان جبل فعلا كسرها وقدرت تفهم إيه سبب قبضه قلبها من اول ما صلت أستخاره 

انتهت من لبسها حتى حجابها وافتكرت كسرتها

حور لنفسها: اوعي اوعي تشمتي حد فيكي اوعي تتكسري افتكري أمك افتكري أهلك مش انتي اللي توطي رأسهم في الأرض 

وفتحت الباب بجبروت يتنافي مع كسرتها وبراس مرفوعه وعيون بتلمع بالشر 

جبل بصلها بوجع وحزن ودموع لعلها تشفعله غلطه اللي عارف انه مستحيل يتغفر 

ردتها حور بإستحقار وشر مستعر 

جبل بمحاوله للكلام: ان ااا اانا 

وسكت هايقولها انا اسف هل هاتشفع هل هاتنفع هل هاترجع اللي اتكسر مستحيل 

حور بعز ما عطاها ربنا من قوه بالقم رن على وشه جاب وشه النحيه التانيه 

ثريا بشهقه: كاتك كسر ايدك اللي بتمديها على إبني عارفه انا عمري ما فرحت قد ما فرحانه في كسرتك دي يا ها مدام انك تدخلي البيت داه وانتي مدام مش أنسه 


حور بجبروت استمدته من كسرتها: وماله كلب سعران وعضني عمره ما هاينضف هايفضل في الأول والآخر كلب ويوم ما عض عض على خوانه مقدرش يواجه وانتي زيه متقليش عنه لو كنتي بنت ابوكي بصحيح كنتي قدرتي عليا وانا صاحيه بس انتي حرميه سرقتيني وانا نايمه بس متقلقيش عندك بنت هاجي واشمت نفس الشماته يوم ما يتردلك فيها وبصت لجبل بكره لأول مره يعرف طريقه لقلبها عارف يا كلب اصل خساره انجس لساني بإسمك انتا زي الحرامي الوسخ اللي أول ما جاه يسرق سرق ماله سيبتلك جوه دليل وساختك تبص عليه كل يوم وتتحسر لو كان كان عندك ضمير اتفوه وغرقت وشه ومشيت

طلعت قبل ما تنهار وركبت عربيتها وساقت بجنون وهي مش حاسه غير بدموع بتكوي وشها طلعت على وادي الريان المكان الوحيد اللي بترتاح فيه نزلت من عربيتها 

حور بصراخ: اااااااااااااااه يارب انا استحق كده اااااه يارب أعمل إيه اقول لأمي إيه أنا اتكسرت اقولها اييييه ياااارب انا موجوعه يارب انتا عالم انه كان غصب عني يااااااارب ياااااااارب ااااااااااه مبقتش حمل وجع يا أبا بنتك بتموت عايزاك يا أبا آآآآآآه والف آآآآآه من الدنيا وغدرها آآآآآآه 

فضلت وقت طويل تصرخ وتعيط لحد ما اترمت على الأرض من التعب قطع وجعها موبايلها بصت عليه لقته أمها 

حور قامت بسرعه غسلت وشها بشويه ميه من جيران دايما بتركنه في العربيه علشان تبرد بيها الموتور 

وحاولت تظبط صوتها اللي اتنبح من الصراخ

هدي بلهفه ووجع: حور انتي فين يا ضنايا 

حور بصوت ممبوح: ايوه يا أما 

هدي بشك : مالك فيكي إيه 

حور بسرعه: مفيش كنت بزعق مع العمال في الورشه 

هدي بعدم تصديق: يعني انتي في الورشه دلوقتي 

حور بكذب لأول مره على أمها: ايوه وشويه وجايه عايزه حاجه اجيبها معايا 

هدي :لاء كنت بطمن عليكي عملتي ايه عند حماتك 

حور غمضت عنيها بوجع: ولا حاجه ست قليله الزوق لما اجيلك احكيلك سلام

هدي بقلب متوغوش: ربنا يسلمك من كل شر

قفلت حور وقعدت على الأرض وسندت على العربيه شارده وعنيها كأنها شلال زي اللي واقفه عنده مش عايزه يقف ولا يجف 

فضلت كده وقت طويل لحد ما اخيرا قدرت تتمالك نفسها وقامت ركبت عربيتها واتحركت 

طول الطريق وهي فاتحه الشباك علشان الهوا يبرد وشها اللي ورم من العياط 

بعد وقت وصلت الورشه طلعت على مكتبها ودخلت غسلت وشها كذا مره لحد ما هديت 

حور بصوت ممبوح: سبارس 

سبارس: خير أسطي كنتي فين كل داه اتوغوشنا عليكي 

حور : خلي بالك من الشغل واحتمال اليومين اللي جايين مقدرش أجي يلا سلام

وسابته ومشيت روحت بيتها تتحامي فيه من غدر الدنيا 

قبل ما تركن شافت أمها قاعده على الرصيف قدام الباب مستنياها

حور وهي بتحاول ترسم ابتسامه : سا الخير يا هدهد الجناين 

هدي وهي بتبص أوي في عنين بنتها لاحظت كسره كبيره بس بتحاول تكدب نفسها: عملتي ايه عند حماتك 

حور خدت نفس طويل : طيب يلا ندخل جوه مش هانحكي على الباب 

هدي بخوف: ماشي يلا 

دخلوا الاثنين وقعدت هدي: ها أحكيلي 

حور بتهرب: طيب هاستحمى من التعب طول الطريق في الورشه واحكيلك تكوني جهزتي لقمه ميته من الجوع 

هدي بشك: ليه مكلتيش عند حماتك 

حور وهي مغمضه عنيها وعاطيه ضهرها لأمها: لا مبحبش أكل بره البيت وسابتها ودخلت اوضتها وجريت على الحمام وقلعت كل هدومها وبقت تغسل جسمها بشكل جنوني كأنها عايزه تطهره من لمسه جبل االحرام ليها 

*****************


عند جبل قاعد شارد ودموعه زي البحر مبتخلصش

ثريا بملل: خلاص بقى يومين وتهدا وكده او كده هي مراتك مش واحده من الشارع 

جبل مردش عليها مرسوم قدام عنيه نظره الكره والاستحقار في عيون حور 

ثريا : جبل بكلمك هاتفضل قالب خلقتك كده كتير هي مضطره تكمل الجوازه علشان تستر على نفسها متقدرش تطلق قدام أهل الحاره هي بنت بنوت ولو أطلقت قبل الفرح بردوا بنت بنوت وكملت بمكر الافاعي يعني الفرح في ميعاده وبعد الجواز من حبك تقدر تنسيها عادي يعني 

جبل ببعض الأمل المستحيل: ايوه صح انا هانسيها هابوس ايديها ورجليها بس تسامحني هي هاتسمحني انا بحبها والله العظيم بحبها قلبي بيتحرق عليها وبجنون قوليلها اني بحبها والله غصب عني وفجاءه اتحول لمجنون انتي السبب ايوه انتي السبب كل داه من تحت راسك 

ثريا خافت من وضع جبل: طيب اهدا اهدا وهي كلها يومين تلاته وتهدا متعملش في نفسك كده اهدا 


جبل بصراخ جنوني: حور ضاعت وانا اللي ضيعتها وانتي السبب ايوه انتي السبب وعيط لا انا السبب مكنتش لازم اسمع كلامك وقعد على الأرض بوجع انا بحبها وهي ضاعت خلاص حور مبتنساش ولا بتسامح 

حور ضاعت مني 


ثريا بوجع لأول مره على ابنها: طيب اهدا قوم معايا نام دلوقتي 


حاولت كتير لحد ما قدرت تقومه فتحت باب الاوضه وأول ما دخل شاف آثار جريمته على السرير افتكر حور وهي بتقوله سيبتلك جوه دليل وساختك تبص عليه كل يوم وتتحسر لو كان كان عندك ضمير


اتجنن اكتر وشد الملايه رماها على الأرض وبقى يكسر كل حاجه تقابله في الاوضه 


ثريا بعدت بخوف: يا ابني اهدا قولتلك الجنازه هاتم مقدمهاش حل تاني هاتقول للناس ايه ولا لأهلها إيه ها فكر بعقلك دي مراتك مراااتك اقولهالك بأنهي لغه علشان تفهم احنا في حاره شعبيه والناس عارفه انها لسه مدخلتش ولو اوطلقت فهي قدام الناس بنت بنوت اهدا بقى من الجنان داه

جات تشيل الملايه اللي عليها آثار جريمته شدها من ايدها وعيط 

ثريا: اوووف منك بكره تشوف يومين وتجيلك تبوس ايدك علشان تقدم ميعاد الفرح لأنها هاتتفضح فاهم فوق بقى 

جبل محدش عليها ودموع الندم مغرقه وشه 

سابته وخرجت بعد ما فقدت الأمل فيه 

جبل بنحيب ووجع نام من كتر الوجع والعياط 


************

حور طلعت وهي بتحاول تتمالك نفسها 

هدي: ها أحكيلي بقى قلبي هايقف من الخوف عليكي 

حور بهدوء موجوع: انا بفكر اتطلق 

هدي شهقت وخبطت على صدرها: يالهوي عملت ايه اللي ماتتسمى دي 

حور بوجع: كسرتني 

هدي بشك: يعني ايه يا بت عملت ايه 

حور بتغطيه للموقف بسرعه: قالتلي اني هنا هاكون خدامه لا أقل ولا أكتر وجبل بيسمع كلامها عمياني وانا لاحظت الفتره اللي فاتت ان كل كلمه أمه بتقولها بيقولها أمين حتى في الشقه والفرش وكل حاجه معنديش استعداد اتجوز وكام شهر ولا سنه واتطلق ولما لمحتله إننا ناخد شقه منفصله بره رفض انه مينفعش يسيب أمه وكملت بوجع ارجوكي لو بتحبيني كلمي خالي يخلص الموضوع داه انا مش مرتاحه هاتفرحي لما اجيلك بعيل ولا اتنين على كتفي واتمرمط بيهم بقيه حياتي ولا اني اعيش خدامه تحت جزمه حماتي واضطر اعيش وأسكت وداست على الوتر الحساس لأمها بس مجبوره لو كان ابويا عايش كان هو اللي قالي كرامتك تاج فوق راسك اوعي تخلي حد يشيل تاجر ويعمله مداس 

هدي بوجع: ليه بتقولي كده انا قصرت من يوم وفاه أبوكي معاكي 

حور : لاء بس يتميه يا أما ابويا لو كان عايش وعرف اني اتهانت واتجوزت واحد ابن امه كان هو اللي طلقني رمت كلامها وسابت أمها ودخلت اوضتها 

نامت وهي حاضنه نفسها زي ما يكون بتتحامي في جلدها من غدر الناس والدنيا 


هدي بتعب : لله الأمر من قبل ومن بعد 

ومسكت تليفونها 

هدي : ايوه يا قطب 

قطب : خير يا هدي في ايه 

هدي: اسمعني بالله عليك ومتجادلنيش ومتقاطعنيش 

حور عايزه تتطلق الواد ابن امه وأمه نازله فيها شتيمه وبهدله وآخرة المتمه تقولها انتي خدامه تحت جزمتي 

قطب بتروي : خلاص انا هاكلم ابوه على عزلان تتدخل معزوله 

هدي بتعب: يا قطب الله يباركلك الواد ابن امه كلمة امه أمر خلينا نخلص واحنا على البر ولا اتكب زيت ولا اتبعطر دقيق حيله حور مش هاتبقى خالصه مادام ماشي من تحت جزمه امه الراجل طول عمره بيبقى صوته من دماغه مش من دماغ امه 

قطب: يا هدي هاتتحسب عليها جوازه بالكدب

هدي بتعب من المنهاده: لو كان ابوها عايش كان هز اول واحد قال الكلام داه بس يظهر علشان عامر مات بقيت انا وبنتي ملطشة اخر الكلام هاتكلمهم في الطلاق ولا اكلمهم انا انا كبرتك من الأول وحطيتك في مقام ابوها 

قطب : خلاص يا هدي اهدي وانا بكره ان شاء الله هاكلم الحاج همام وابلغه ونتفق على الطلاق بس والله انا كان غرضي مصلحتها

هدي: حور مهياش صغيره وعارفه مصلحه روحها

قطب: اللي فيه الخير يقدمه ربنا يارب

هدي :ماشي كلمه وردلي خبر 

***************&

تاني يوم قامت حور بتعب بس اتحاملت على نفسها وقامت لبست واخدت الكيس اللي فيه اللبس بتاع امبارح معاها 

هدي :رايحه فين يا حور

حور : رايحه الشغل يا أما 

هدي بتردد: انا كلمت خالك إمبارح يكلم الجماعه في الطلاق هو داه اخر ما عندك يعني معتيش هاتفكري تاني يعني

حزر بحسم: خلصت يااما فوتك بعافيه 

هدي: طيب مش هتاكلي لقمه 

حور :لاء ماليش نفس 

هدي : يلا الله يعافيكي 

ونزلت ركبت عربيتها وراحت الشغل طول النهار بتدفن نفسها في الشغل علشان تنسى وتتناسى

********* 

رجع همام تاني يوم على بيته مع أذان الضهر وهو لسه مش عارف حاجه 

ثريا بقلق : حمد الله على السلامة يا حاج

همام : الله يسلمك اومال جبل فين برن عليه من امبارح تليفونه مقفول 

ثريا بمرواغه وكدب: جبل تعبان شويه ونايم

همام بخضه: ماله ومكلمتنيش من امبارح ليه 

ثريا: هو دور برد بسيط داخل عليه 

همام بقلق :وسعي خليني ادخل اشوفه واطمن عليه

دخل ملهوف على ابنه 

همام بلهفه: جبل مالك يا ابني فيك ايه حاسس بإيه 

جبل بدموع: موجووع حاسس روحي بتتسحب مني 

همام بخوف: قوم اصلب طولك هاخد المستشفى يلا 

جبل بوجع: سيبوني لوحدي سيبوني في حالي حرام عليكم

همام بزعيق: قوم خليني اطمن عليك يلا

قبل ما جبل يرد قطع كلامه صوت التليفون 

همام بإستغراب 

ثريا : مين يا حاج 

همام بإستغراب وفضول: داه خال حور 

ثريا بخوف وجبل بضياع 

همام بهدوء: الو سلام عليكم 

قطب: وعليكم السلام يا حاج 

همام: ايه المكالمه الغاليه دي يا حاج 

قطب: الله يعز مقدارك يا ابو جبل 

همام: خير غريب الاتصال داه والله الوكيل قلبي اتوغوش

قطب بتردد: والله يا حاج كان نفسي اقولك خير بس هو مش خير 

همام: قصدك ايه يا حاج قطب 

قطب بحسم: حور طالبه الطلاق وقالت حاجتكم كلها هاتجيلكم لحد عندكم وهو في الأول والآخر نصيب ومفيش حد بياخد اكتر من نصيبه

جبل: معناه ايه الكلام داه يا حاج ايه اللي حصل خلاها تقول كده 

قطب: والله يا حاج علمي علمك انا لما وافقت مسالتش وافقت ليه ولما بردوا طلبت الطلاق ماليش أسأل ليه حور عقلها يوزن بلد وقرارها بيكون حكيم شوف الوقت اللي يناسبك علشان نروح للمأذون واحيبلكم الشبكه والهدايا اللي ليكم معايا

همام: طيب اديني وقت يا حاج وانا هابلغك معلش اصلي لسه واصل من السفر

قطب: ماشي يا حاج مع السلامه 

همام مع السلامه 

قفل معاه بس بصة شر لمراته وابنه

يا ترى همام هايعرف ولا لا وحور فعلا هاتتطلق ولا القدر ليه رآي تاني

؟


الفصل السابع عشر 

همام بشر: ايه اللي حصل في غيابي 

ثريا بخوف: مفيش حاجه يا حاج خير كان عايز ايه خال حور 

همام بنظره غريبه لابنه وعنيه مثبته عليه: حور طالبه الطلاق 

ثريا بشهقه: ايه 

جبل بدموع: ضاعت خلاص حور ضاعت وبهذيان حور هاتسيبني وبص لأمه بجنون اني السبب انا بكرهك وبكره نفسي حووور ومسك ايد ابوه قولها اني اسف بس متسبنيش قولها اني بحبها والنبي يا بابا هي بتحبك وتسمع كلامك قولها جبل هايموت من غيرك 

همام بخوف من حاله ابنك : اهدا وفهمني فيك ايه مالها حور 

جبل بجنون وبقى يكسر في كل حاجه قدامه: ضيعتها انا السبب لا هي السبب همام حاول يسيطر عليه معرفش 

همام بخوف ورعب من حاله ابنه اللي اول مره يشوفها: طيب اهدا اهدا وكل حاجه هاتتحل 

جبل بجنون: لا مفيش حاجه هاتتحل انا كسرتها وهي هي السبب ايوه هي اللي قالتلي قاله كلامه وهو بيشاور على أمه هي السبب انا ضيعت حور بسببها انا انا انا 

همام بدموع: جبل مالك يا ابني جسمك تلج ليه كده يا جبل 

جبل بوجع: قلبي واجعني اوووي قالها واترمى على الأرض 

ثريا بصويت ولطم: جبل قوم طيب حقك عليا هاروح ابوس ايدها ورجلها بس قوم متحرقش قلبي عليك والنبي يا ابني 

همام بذهول وصدمه وعدم فهم: جبل قوم يا جبل وفضل يهز فيه مفيش فايده طلع بسرعه ونده على عمال من المحل شالوه معاه ونزلوه العربيه وطلع جري على المستشفى 

همام سايق بجنون وبجنون اكتر: عملتي ايه في ابنك وصله هو مراته للحاله دي انطقي

ثريا بدموع بصت وسكتت مش قادره ترد 

وصلوا المستشفى ونزل بسرعه طلب حد يشيل ابنه معاه طلع معاه 2 ممرضين وكرسي شالوه ودخلوا جوه 

همام قاعد على كرسي في الاستقبال هايتجنن مش فاهم حاجه ايه اللي حصل 

وثريا قاعده قلبها هايقف من الخوف على ابنها ومن رد فعل جوزها لو عرف بعملتها هي وابنها 

دقايق بتمر الكل على حاله والخوف بيزيد

واخيرا اترحموا من طول العذاب والانتظار 

همام بلهفه: طمني يا دكتور الله يخليك 

الدكتور بعمليه شديده: داه انهيار عصبي حاد وللأسف في بوادر جلطه في القلب احنا اديناه حقن علشان تدوبها هي الحمد لله في بدايتها يعني مش مغذيه الا لو لا سمح الله اتكررت تاني 

ثريا بصراخ ولطمت على وشها : ابني 

همام بغضب: اكتمي خالص مسمعش صوت 

وبص للدكتور: وداه سببها ايه يا دكتور

الدكتور بتوضيح: الانهيار أكيد سبب نفسي أتعرض لضغط نفسي شديد او موقف شديد أما الجطه فاديه نتيجه ارتفاع شديد في ضغط الدم المهم دلوقتي ابعدوا عنه أي شيئ يزعله وان شاء الله ربنا يشفيه 

همام بوجع: شكرا يا دكتور 

مشي الدكتور وهمام بص لثريا: عملتي ايه في ابنك جلطه من عمايلك وخلى مراته اللي كان طاير بيها تطلب الطلاق سمك سمم حياه ابنك في إيه يا ثريا 

ثريا بهزه رأس وخوف: معملتش حاجه صدقني يا همام 

همام بغضب : هيبان ابنك يفوق وهيبان وساعتها صبر السنين اللي فاتت كوم ورقة ابني بين الحياه والموت وخراب بيته كوم تاني 

ثريا بدموع سكتت وهي لأول مره يعرف الخوف طريقه ليها

*******

انتشر خبر تعب جبل زي النار في كل حاره المغربي ومحدش بقى عارف السبب 


خبط جامد على الباب 

هدي من جوه: اصطبر يا اللي بره مش ساكنه ورا الباب 

فتحت هدي بإستغراب: أم عبدو 

أم عبدو: سا الخير يا أم حور 

هدي: سا النور عليكي ايه الشُقه الغريبه دي 

أم عبدو: عرفتي باللي جرا لناسيبكم 

هدي بعدم فهم: مين 

أم عبدو بتلويه بوق يمين وشمال: هو انتوا مناسبين مين غير بيت الحاج همام 

هدي بخضه: مالهم كفا الله الشر

أم عبدو: اسكتي يا اختي مش اسم النبي حارسه وصاينه المحروس جوز بنتك تعب وخدوه المستشفى وهو مسورق وقاطع النفس 

هدي بشهقه: يالهوي ليه 

أم عبدو: والنبي يا اختي علمي علمك دانا فكرتك تعرفي عشان كده جيت اعرف منك 

هدي : لا والنبي علمي علمك على العموم ماشي انا هاتصل واشوف فيه إيه 

أم عبدو: ماشي يا اختي يلا فوتك بعافيه 

هدي بشرود: الله يعافيكي 

هدي بتفكير لنفسها: يا تري حصل ايه حور عنيها مكسوره وجواها وجع من إمبارح وابن ثريا في المستشفى ايه العباره 

طيب اكلم حور ولا استني 

لا استني لما تيجي وعيني تبقى في عينها واعرف المستخبي منها 

*********

مر الوقت والكل على اعصابه 

همام وثريا مستنين جبل يفوق 

هدي مستنيه بنتها علشان تفهم

حور بتحاول تتناسي وجعها وكسرتها


خلص النهار بطوله وبسط الليل ستاره الأسود 

حور روحت وهي منهكه من وجع قلبها وكسرتها وهدت حيلها طول اليوم في الشغل

هدي قاعده كالمعتاد مستنياها على الرصيف قدام الباب

حزر بإرهاق: مش هاتبطلي العاده دي يا هدهد الجناين انا كبرت على انك تستنيني على الرصيف قدام الباب كل يوم

هدى بحنان: ولو بقى عمرك 100 واسنانك وقعت وشعرك شاب وظهرك اتب بردوا هاتفضلي في عيني البت الصغيره ام ضفاير 

حور بإبتسامه موجوعه: طيب يلا ندخل الدنيا اتمست 

دخلوا واترمت حور على الكنبه من التعب : اااه كان يوم ما يعلم بيه الا ربنا الشغل نازل طاخ طاخ ورا بعضه 

هدي باندفاع: عرفتي ان جبل ودوه المستشفى مسورق ومحدش عارف ايه اللي صابه

حور بخنقه: الله يسهلهم حالهم راحو بخيرهم وشرهم مالناش دعوه 

هدي: يعني ايه مالناش دعوه مهما ان كان لسه جوزك قدام الناس يعني الواجب نروح نطل عليه 

حور : أما فضينا من السيره دي بقى 

هدي: يعني ايه منا عايزه افهم مش هافضل زي الأطرش في الزفه قولتي يا طلاق قولت ماشي بس الحجه الهبله دي مهياش داخله دماغي 

حزر بمراوغه: قولتلك اللي حصل اعمل ايه تاني اطفش واطلع من خلق الله لارض الله ومخليش حد يعرفني طريق جره عشان ترتاحي 

هدي بشك: بتداري ايه ورا صوتك العالي يا بنت بطني دانا عجناكي وخبزاكي جعورتك دي مبتطلعش وتهب زي الباجور الخربان الا لما يكون فيه حاجه وحاجه كبيره اوي كمان 

حور بتماسك: الا كرامتي فيه كرامتي اللي اتداست مش كفايه ولا إيه عايزاهم يدوس على ايه فيا تاني عشان تعتقيني لوجه الله 


هي بتراجع: يقطعني والله ما قصدي انا بس قلبي متوغوش عليكي وعايزه اطمن

حور بوجع: اطمني انا تربيه ايدك يا أما 


مر الليل بطوله وانهارده الجمعه اجازه حور من الورشه 

من النجمه طلعت تجري على قبر ابوها 

حور وهي قاعده قدام القبر: محتجالك أوي انا اتكسرت بإيد اللي المفروض يكون سندي دلني زي ما طول عمرك كنت بتاخد بإيدي للطريق وتجيبني اخطي الباقي دلوقتي بقيت لوحدي الدنيا نازله تروخ مصايب فوق راسي ومبقتش ملاحقه 


عارف حاسه بالبرد أوي زي ما كون عريانه في عز ليله شتا كنت انتا اللي بتدفيني من برد الدنيا وقسوه الناس 

مينفعش اكمل معاه وانا مكسوره مينفعش الحياه بعد ما دبحني بسكينه تلمه هاتصدقني لو قولتلك اني حتى مش صعبان عليا رقدته في المستشفى الوجع اللي جوايا كبير اوووي اكبر من أنه يشفعله حتى لو مات انا تربيتك ان الكرامه فوق الراس والشرف مالهوش تمن لان كنوز الدنيا متشتريهوش 


آآآآآآه الله يرحمك يا سندي 

خلصت حور كلام مع ابوها وقامت فضلت تمشي طول الطريق لحد ما وصلت البيت حست براحه شويه 

*********

عند جبل لسه مفاقش من إمبارح وهمام خلاص جاب آخره من الخوف والقلق وهو مش عارف ايه اللي حصل الدنيا كلها اتهدت في يوم واحد سافره 

قطع شروده وصول الدكتور 

همام بقلق واضح على صوته وملامحه: طمني يا دكتور هو ليه مفاقش من إمبارح 

الدكتور: متقلقش يا حاج هي مسأله وقت بس يعني كلها شوبه ويفوق 

همام: ماشي يا دكتور ربنا يطمنك 

مشي الدكتور وهمام قاعد مترقب صحيان إبنه 

لحظت طويله مرت لحد ما جبل بداء يبربش ويفوق 

همام بلهفه: جبل انتا سامعني 

جبل بتوهان: حوور حووور انا اسفه حور انا بحبك حور متسبنيش 

همام بدموع لأول مره من حاله ابنه: جبل فوق يا ابني متوجعش قلبي عليك اكتر من كده يا ابني

جبل بعدم وعي: حور انا كسرتها 

همام بمحاوله للفهم: ازاي فهمني علشان اعرف اتصرف 

ثريا بسرعه: سيبه يا همام خليه يفوق الأول وبعدين ابقى كلمه 

همام بغضب: مسمعش صوتك يا بلوة حياتي اللي ربنا ابتلاني بيها تكفير ذنوب يفوق وبعدها يحلها الحلال 

دقايق وجبل كان فاق وفتح عنيه وبقى مستوعب كل اللي بيدور حواليه

همام بتروي: عامل ايه دلوقتي 

جبل بهزه راس بسيطه: احسن الحمد لله

همام بصبر: فهمني ايه اللي حصل يوصلك للحاله دي ويخلي مراتك تطلب الطلاق 

جبل ميل راسه في الارض ومقدرش يواجه عيون ابوه 

ثريا بسرعه: ولا حاجه خناقه عاديه وبعدين سيبك دلوقتي من الكلام لحد ما شد حيله 

همام بعصبيه بسيطه: وخال البنت اللي مستني ردي علشان نروح للمليون نطلق اعمله فيه ايه 

ثريا بحده: قوله ان ابنك تعبان ولما يشد حيله هو هيراضيها 

همام: الكلام معاهم منهي ولو مع فعرفتش منكم هاعرف منها 

ثريا خافت فعلا في اللحظه دي ان حور تقول لجوزها وتهد المعبد فوق راسها 

جبل: مش هاقدر اطلقها انا بحبها 

همام بهدوء حذر : طيب هي ليه طلبت الطلاق اساسا وموضوع خناقه داه تنساه علشان مش داخل دماغي ببصله 

جبل غمض عيونه ومش قادر يتكلم 

قام همام : خلاص انا هاروح للجماعة دلوقتي وافهم منها حصل ايه 

ثريا بخوف: هاتسيب ابنك مرمي في المستشفى وتروحلها

همام: مادام عامل زي الأطرش في الزفه يبقى أسعى اني افهم ولا ايه يا مدام 

جبل بص لابوه بوجع وافتكر أمه وهي بتقول لحور يا مدام 

جبل بوجع: آآآآآآه 

همام بخوف : مالك حاسس بإيه 

جبل على نفس وضعه بس غمض عنيه: سيبوني لوحدي 

همام بتنهيده: حاضر هاسيبك دلوقتي 

سابهم وخرج 

ومر 4 ايام وجبل خرج من المستشفى وهمام مفتحش معاه الكلام مره تاني 

وحور دافنه نفسها ما بين شغلها واوضتها اللي بقت بتبكي فيها بالليل بعيد عن عيون أمها 

وفي صباح يوم جديد همام حسم قراره انه لازم يفهم ايه اللي حصل 


جبل طلع وهو تعبان وقرب من بيت حور بس مقدرش يقرب منها وشافها وهي نازله شغلها بس خاف يقرب 

شاف كسرتها ووجعها 

شاف حور جديده ميعرفهاش حور قويه وعنيده متمرده بطبيعتها كبريائها في السما صعب حد يوصله او يدوس عليه بس هو بجبروت داس على حور اللي حبته وطلع من جواها جبروت حور 


رجع البيت وهو همومه بقت اتقل من جبال الدنيا 

همام بإستغراب : كنت فين الصبح بدري كده 

جبل : كنت مخنوق قولت اطلع اشم هوا

همام: وشميت 

جبل بص في الارض وسكت 

ثريا بصت بإستغراب : لابس من بدري ورايح فين كده 

همام


يا ترى همام رايح فين وناوي على ايه 

وياترى جبل وحور هابطلقوا ولا للقدر كلمه تانيه

...........


الفصل الثامن عشر 🌹🌹🌹🌹

همام: ورايا مشوار مهم 

ثريا بشك: فين يعني 

همام: بتسألي كتير ليه يلا مع السلامه رمي كلامه وسابهم وخرج 

ركب عربيته وطلع وهو محدد وجهته 

************

ثريا بخوف: تفتكر ابوك رايح لحور

جبل بصله بعيون مبرقه 

ثريا: تفتكر هاتقوله

جبل: معرفش معرفش اللي اعرفه اني مش هاقدر أطلقها 

ثريا بحقد : البت دي ايه جبروت طالبه الطلاق وهي عارفه انها هاتتفضح لو أطلقت داه حنى ما اتكسرتش لما فاقت ااه يا ناري 

جبل بوجع ودموع: حور مكسوره اكتر مني بكتير بس الفرق ما بينا ان حور قويه كرامتها غاليه انما انا تربيتك معرفتش اكون راجل واقولك لا 

ثريا بدهشه: لما انتا معرفتش تكون راجل دخلت عليها ازاي ها ولا كنت بتشتغلني 

جبل بزعيق: الجنس مش رجوله الجنس ذكوره ها الراجل راجل بمواقفه وحكمته ورائيه وانا مفرقتش عن أي كلب في الشارع مبيتحكمش في شهوته رمى كلامه لأمه وسابها ودخل اوضته يبكي فيها قلبه وحبه اللي ضاع بسبب ضعفه 

*****************

وصل همام وركن عربيته ونزل وهو حاسم أمره 

دخل ووصل بسهوله وخبط ودخل 

حور بغضب: خير يا حاج همام 

همام : ازيك يا بنتي 

حور : في زحام من النعم يا حاج اؤمر 

همام حم حم اكتر من مره لانه لأول مره يحس بالعداء والكره من حور اللي كانت بعتبره في مقام ابوها: ليه 

حور بصبر: ليه ايه وضح كلامك يا حاج 

همام: ليه طالبه الطلاق وحتى مجتيش تطمني على جوزك لما كان في المستشفى 

حور بتمالك أعصاب: والله يا حاج احنا مش مناسبين وفي الأول والآخر نصيب تقدر تقول نصيبنا اتقطع لحد كده 

همام وهو بيبص في عنيها اوي: ايه السبب جبل وبيعشقك عشق عباده وأول ما سمع كلمه طلاق انهار ودخل المستشفى وكل اللي على لسانه انا كسرتها انا خسرتها قولها اني اسف يبقى ايه اللي حصل 

حور بكزه أسنان من مجرد التفكير فموضوع بقى موشوم في عقلها: والله الاجابه مش عندي فا الأفضل يا حاج زي ما دخلنا بالمعروف نخرج بالمعروف بدل الشوشره وقلة القيمه انتا مكانك عالي نصيحه من بنت سوق متخليش اي حاجه ولا اي حد يقل من مكانتك دي وانتا تاجر والتاجر في السوق رأس ماله مش الفلوس تؤ سمعته وكلمته 

همام: وعلشان انا راجل كبير كبرتك وعلشان انا وانتي وأولاد سوق جيتلك افهم منك خراب البيوت مهواش بالساهل وكل اللي باقي على فرحكم اقل من 3 شهور يبقى ليه 

حور بحسم: أمر الله الاجابه عند ابنك مش عندي خالي هيستناك يوم الجمعه تروح انتا وهو وابنك للماذون وشبكتكم وكل مليم اتصرف هايتبعت معاه في ظرف بالاذن منك يا حاج ورايا شغل وداه مكان أكل عيش نورت

همام بصدمه : ياه للدرجه دي 

حور : متنساش يا حاج يوم الجمعه وإلا صدقني يا حاج ابنك هايشوف وش تربيه الحواري على أصوله شرفت وانست مره تانيه 

همام بخجل: ماشي يا بنتي 


مشي همام وهو هايتجنن ايه اللي حصل طيب ليه في ايه اسئله كتير بتدور جواه مش لاقي ليها أي اجابه 

*******************

حور دموعها غلبتها ولنفسها: ياااه بعد ايه اسفه بعد الكسره اللي ما منها جبره يا خساره والف خساره 


*****************

رجع همام بيته زي المجنون وبعلو صوته: جبل انتا يازفت 

طلع جبل بسرعه وثريا وجميله

جبل بخوف: خير يا بابا 

همام: ايه اللي حصل والا ويمن الله ما هايحصل كويس ايه اللي حصل خلاها حتى لا طايقه تسمع اسمك ولا حتى تنطقه وتصر على الطلاق 

جبل ميل رأسه في الأرض وسكت 

همام بزعيق وعصبيه: انطق مش دي البت اللي كانت واقفه معايا وقفه 100 راجل ولولاها مكانش المحل اشتغل شغل من نار اللي اتوسطتلي عند كل تجار السوق بإسم ابوها مش دي البنت اللي كانت حطاني في مقام ابوها عملت ايه يا ابن همام انطق وريحني 

جبل على نفس وضعه وسكوته 

همام بحسم: مش عايز تنطق طيب اعمل حسابك يوم الجمعه هاتيجي معايا للماذون تطلقها أصلها خساره في عيل زيك جبان 

جبل بدموع واخيرا نطق: مش هاقدر هاموت لو عملت كده 

همام بشده: لا متموتش وهاتقدر مادام بقيت زي قلتي في البيت يبقى كلمتي هاتتنفذ 

ثريا : والشبكه والنقوط اللي بالالوفات اللي راح وكل المواسم اللي عدت دي ايه هانسيبها

همام بقرف: لا اطمني يا هانم البت كارها اي حاجه من ريحتكم وقالت كل جنيه هايتبعت حتى الشبكه الي بشرع ربنا ليها فيها النص رفضتها 

ثريا: احسن 

************

مرت الأيام ويوم الجمعه بعد الصلاه همام لقى اتصال من خال حور 

همام : يلا يا بيه خالها مستنينا بره 

جبل بوجع وألم ودموع: لا لا مش هاقدر والله ما هاقدر 

همام :قوم يلا منايش عيل قدامك وشده من هدومه 

طلع جبل وهمام وركبوا ومشي بالعربيه لحد بيت المأذون كان خالها هناك 

قطب ببرود: السلام عليكم يا حاج 

همام :وعليكم السلام يا حاج قطب 

قطب: يلا علشان العطله 

همام : يلا ربنا يعوضهم بالخير 

دخل الثلاثه وتمت الإجراءات بعد شده همام جبل مكنش قادر يقول لفظ الطلاق ولا ينطقه بس جبل بطبعه جبان قدام شده ابوه رمي اليمين 

ومشي الكل في حال سبيله 

*******************

ومرت الأيام وخبر طلاق حور انتشر في كل الحاره ومسلمتش من حكاوي القيل والقال ما بين صعبان ومابين شمتان ومابين فرحان في طلاقها واتنصبت حكاوي الحاره على حور لاسابيع طويله 

مر دلوقتي شهر ونص والحال كما هو الحال متغيرش حور لسه دافنه نفسها في شغلها 

جبل أهمل شغله واخد اجازه من الشغل 

******** 

هدي بتعب من حالة بنتها اللي بقت بتدبل يوم عن التاني : وبعدهالك يا بنت بطني هاتفضلي كده كتير 

حور بتعب حاسه بيه بقالها كام يوم: مالي يا أما منا زي الفل أهو 

هدي: هو فين الفل داه دانتي وشك اتسفط وبقى زي قشره الليمونه وحالك لا يسر عدو ولا حبيب ايه اللي صتبك يا نضري

حور : أما الله يسترك انا كويسه انا لأول واحده ولا أخر واحده تطلق 

هدي: عارفه بس انا بتكلم على حالك مالك ريحي قلبي وقوليلي ايه اللي صابك 

حور : ريحي قلبك والله ما فيه غير ضغط شغل اليومين دول 

هدي: نفسي اصدقك بس قلبي بيقولي انك بتكدبي عليا 

حور بهروب: يلا فوتك بعافيه 

وسابتها وطلعت من البيت 

حور اتنهدت أول ما طلعت ركبت عربيتها وراحت شغلها 

وجبل من بعيد لنفسه: مش قادر اتخيل بعدك وقسوتك دي عارف اني غلطت اعمل إيه 

فضل واقف لحد ما اتحركت واختفت من قدامه 

وصلت حور الشغل وهي مش متزنه 

حور: سبارس: الله يخليك خلى حد يجيبلي قهوه بن تقيل سكر مظبوط ويطلعهالي فوق 

سبارس: مالك يا اسطى شكلك مش ولا بد 

حور : إرهاق بس بسبب ضغطه الشغل اليومين دول 

سبارس: من عيني يا اسطى 

طلعت مكتبها واترمت بتعب 

دقايق وفاقت على خبط على الباب :خش 

سبارس: القهوه يا أسطى 

حور بتعب: بنفسك تسلم يا اسطى يلا اتكل على شغلك وانا سيكا هارب القهوه وهافوق وهتلاقيني وراك 

اول ما قربت القهوه تشربها مقدرتش وقامت تجري على الحمام ترجع كل اللي في جوفها

طلعت اترمت على مكتبها ولنفسها: اوووف وبعدين في التعب اللي بقى زي ضلي داه لا مينفعش كده فوق لنفسك محدش يستاهل عيشي يا حور لنفسك وأمك وبس ها لنفسك وأمك وبس يا حور 

قطع شرودها خبط على الباب: خش 

حور بصدمه: انتا وليك عين تيجي هنا تاني أمشي بكرامتك لتطلع من غيرها 

جبل بحزن: حور اسمعيني

حور بغضب أعمى: أسمي ميتنطقش على لسانك الا ينجسه يا نجس 

جبل بوجع: حقك والله العظيم حقك تقولي وتعملي اكتر من كده لو عايزاني ابوس رجلك هابوسها بس ارجوكي ارجعلي انا روحي فارقت جسمي من يوم ما سيبتيني

حور بإشمئزاز: امشي احسلك وحسك عينك المح سامع المح بس طيفك في مكان انا موجوده فيه 

جبل :اديني فرصه فرصه واحده بس أصلح غلطي واكفر عن ذنبي اكيد حبي ليكي هايشفعلي

حور :بره بره 

جبل: ارجوكي 

حور بعصبيه: ايه مبتفهمش بقولك بره بدل ما انده للرجاله من تحت تطحن عضمك في لحمك ويرموك في أول مقلب زباله 

جبل :ارجوكي انا بموت من غيرك والله 

حور ببوادر دوخه: بقولك بره مش طايقه اشوفك قدامي 

ومره واحده اترمت على الأرض

جبل بلهفه: حور حور فوقي يا حور الله يا خليكي ردي عليا يا حوووور حووور

جبل بسرعه شالها ونزل بيها 

سبارس: مالها الاسطى عملت فيها إيه 

جبل بخوف عليها: معملتش حاجه كنت بتكلم معاها ومره واحده وقعت من طولها خلينا نوديها المستشفى نشوف فيها إيه 

سبارس: انا جاي معاك مش هاسيب الاسطى معاك لوحدها 

جبل: يلا بسرعه اخلص 

حط حور في الكنبه اللي ورا وركب بسرعه وجمبه سبارس

جبل سايق بجنون وعينه في المرايه على حور اللي قاطعه النفس 

وصلت بسرعه وشال حور ونزل جري على المستشفى ووراه سبارس 

جبل بزعيق : دكتووور بسرعه الله يخليكم 

الدكتور : خير يا استاذ بتزعق ليه 

جبل بزعيق: مش شايفها قاطعه النفس 

الدكتور بتفهم : طيب هاتها اوضه الكشف 

دخل جبل ورا الدكتور بسرعه وحطها على السرير 

الدكتور :اتفضل حضرتك بره وانا هاكشف عليها 

جبل بهزه راس: ماشي 

طلع جبل ووقف جمب سبارس 

سبارس: انتا سايب عربيتك بره مفتوحه والمفتاح فيها دقيقه كمان وهاتتسرق

جبل بتعب: الله يخليك اطلع اركنها واقفلها وهات المفتاح 

سبارس: ماشي 

طلع سبارس وجبل واقف على نار 

دقايق وخرج الدكتور 

جبل بلهفه: ها يا دكتور طمني 

الدكتور بإبتسامه: متقلقش كده 

جبل بنفاذ صبر : يا دكتور دي كانت كويسه ومره واحده وقعت من طولها

الدمتور: داه عادي يا سيدي الف مبروك المدام حامل 

جبل بصدمه: إيه 

الدكتور بشك: هو مش حضرتك جوزها 

جبل بهزه رأس: ايوه 

الدكتور بارتياح: طيب فين المشكله عادي الف مبروك مره تانيه الممرضه جوه ركبتلها محلول وشويه وهاتفوق وتقدر تاخدها على ما تخلص المحلول وتقدر تتابع مع دكتوره نسا وتوليد علشان تطمنوا على وضع الجنين 


جبل بشروظ : الله يبارك فيك 

اترمي جبل على الكرسي وهموم الدنيا بقت فوق كتافه 

جه سبارس 

سبارس: خد يا سيدي المفاتيح أهي 

جبل بشرود: ها

سبارس بكشه وش: في ايه الدكتور طلع ولا لسه

جبل بتمالك لنفسه: ايوه قال عندها هبوط وركبولها محاليل 

سبارس: طيب الحمد لله 

مر الوقت وجبل مترقب ومش عارف يعمل ايه 

فاقت حور والممرضات طلعت بسرعه 

الممرضه: مدام حضرتك فاقت 

جبل بهزه راس: شكرا 

سبارس: مادم حضرتك مين 

جبل بتعب: الدكتور سأل انا ابقى مين قولتله جوزها فهمت

سبارس : ماشي 

جبل :خليك هنا هادخل اطمن عليها وانتا تدخل كمان شويه 

جبل خبط على الباب ودخل 

حور بتعب: خير في ايه تاني له جاي اخلص عليا ولا عايز موتي المره دي

جبل بحزن: للأسف المره دي لازم تفكري بعقلك ولازم تسمعيني للآخر 

حور بخوف من اللي جاي: في ايه تاني يا ابن ثريا

جبل بحزن وميل رأسه في الارض: لازم نرجع لبعض وبسرعه

حور بذهول: نعم شكلك ضارب اصطباحه بدري صح

جبل بهزه راس: لا للاسف في روح تانيه جواكي مالهاش ذنب في اي حاجه 

حور بعدم فهم: يعني ايه قصدك إيه 

وسكتت شويه وبرقه عنيها 

قصدك اني 

جبل غمض عنيه وهز راسه: ايوه انتي حامل يا حور

حور وكأن نزل عليها جردل تلج مره واحده: عايزه اروح 

جبل : حور اسمعيني 

حور : عايزه اروح 

جبل :طيب هانعمل ايه لازم نرجع علشانه مش علشاني 

حور : عايزه اروح سمعت

جبل بخوف من سكات حور: طيب هاتعملي ايه 

حور : بقولك عايزه اروح ومره واحده شدت الكانيولا والمحلول من ايدها ورمتهم على الأرض وحتى مبصتش على ايدها اللي بتجيب دم 

وطلعت سندت على الباب وفتحته لقيت سبارس واقف بره

سبارس: مالك يا اسطى 

حور بتعب: وقف تاكسي 

سبارس: من عيني بس خلي حط يشوف ايدك الأول أمك لو شافتك كده هاتطب ساكته

حور بتعب: ماشي اطلع وقف تاكس او توك توك اي حاجه المهم اغور من المخروبه دي 

سبارس: حاضر

وطلع يجري بره المستشفى 

حور شاورت لممرضه 

الممرضه: اؤمري

حور بإرهاق: شيلت الكانيولا وايدي بتجيب دم

الممرضه: ثواني ودخلت الاوضه اللي كانت فيها حور ولسه جبل قاعد مكانه معندوش حتى الشجاعه يوجها مره تانيه

جابت قطن وبلاستر وطلعت

الممرضه بهدوء : اديني ايدك 

مدت حور ايدها مسحت الدم وحطت قطنه نضيفه وعليها بلاستر

وصل سبارس يلا يا أسطى وقفت تاكسي 

طلعت حور وهي بتتسند على الحيطان لحد ما وصلت التاكسي 


ركبت ورا وسبارس ركب قدام جمب السواق 

سبارس على البيت يا اسطى 

حور بشرود: لاء على الورشه وملت السواق العنوان 

اتحرك السواق ومعاه حور اللي تاهت اكتر في دوامه الدنيا 

يا تري حور هاترجع لجبل بعد خبر حملها ولا الأيام شايله إيه تاني 

...............

الفصل التاسع عشر

طول الطريق وحور شارده في ملكوت ربها مر الوقت وقطع شرودها صوت سبارس 

سبارس: يلا يا اسطى وصلنا 

حور بتعب: ماشي نزلت بتعب 

وحاسب سبارس التاكسي

كل العمال مالك يا اسطى 

حور بإبتسامه وجع: تعب الشغل شكل اليومين دول هناخدها فحت وردم 

وسابتهم وطلعت مكتبها وهي خلاص بتنهار 

دخلت المكتب وقفلت الباب واترمت ورا الباب تعيط وتلطم على وشها 

حور بدموع ولطم : اعمل ايه اروح فين واجي منين اقول لأمي إيه هاقول للناس ايه آآآآه يارب ضاقت أوي يارب تعبت اللي زيي عايش ليه لح. أمته يارب 

وفي ثواني قامت منطوره وشيطانها مسيطر على عقلها 

************

عند جبل فاق لنفسه اخيرا قام وطلع من الاوضه وطلع حاسب المستشفى وركب عربيته وساق بجنون على بيته

وصلت البيت وهو منهار ومش شايف قدامه 

ابوه من تحت في المحل شافه طلع بسرعه 

همام : جبل جبل 

جبل حتى مسمعش ابوه ولا اتلفت ليه ولا رد عليه 

همام بإستغراب : فيه ايه الواد واخد في وشه زي القطر ليه استرها يارب ودخل اخد المفاتيح وطلع ورا ابنه 

جبل فوق بجنون: افرحي افرحي كسرتيها اه اه كسرتيها وكسرتيني معاها 

ثريا بقلق: في ايه مش كنا خلصنا من موال زفته ايه اللي فتحه تاني 

جبل بهستيريا: خلص لا والله مخلصش ومنتهاش حور حامل هاا حامل 

ثريا بشهقه: ايه 

همام بصدمه: إيه ازاي فهمني 

ثريا برعب: يا مصيبتي 

همام بشكل يرعب : فهمني حور حامل ازاي والا وديني وما أعبد لخليكم عبره انهارده 

جبل اترمى على الكنبه بدموع: انا هاحكيلك كل حاجه 

همام بغضب: قول انا سامع ومستني بقالي زمن

جبل بلع ريقه اللي نشف من الخوف والوجع وميل رأسه في الأرض: فاكر اليوم الدولي سافرت فيه مصر 

همام بهزه راس: ماله 

جبل : في اليوم داه ماما اتصلت بيا وانا في الشغل وقالتلي انها وقعت على رجلها وهي لوحدها في البيت علشان انتا كنت مسافر وجميله عندها 3 دروس وهاتيجي متأخر وانا كمان كان عندي ضغط في الشغل عشان تقفل السنه الماليه طلعت جري وعملت إذن وجيت زي المجنون لقيتها طالعه من اوضتي كويسه استغربت وسألتها جابتني ليه 

وغمض عنيه وسكت شويه 

همام بزعيق: كمل مش هاشد الكلام بالقطارة 

جبل بخوف: حاضر وكمل ماما يومها قالتلي ان حور بهدلتها ونها مبقتش قادره ترفع عينها في وسط الناس والكل بيلقح عليها ووو اني لازم اجيب حقها من حور وووو

همام بشخطه: اخلص وايه مش هاتفضل تؤاء واء زي العيل الصغير 

جبل بخوف من اللي جاي: وانها مراتي وانها حلالي وانها عارفه اني بحلم بيها كل يوم وان حور لازم تدخل البيت داه مكسوره وانها تدخله مدام مش أنسه حسيت اني مغيب قولتها موافق على أساس اني عارف ان حور مستحيل تقبل وكنت متأكد بعدها خدتني من ايدي وفتحت باب الأوضه لقيت حور نايمه اتخضيت وسألتها قالتلي انها طلبت حور تيجي تقعد معاها وخدرتها حسيت ان عقلي وقف ومحسيتش غير بعد اللي حصل ما حصل دخلت ماما وشافتها وفوقتها ويومها حور خرجت مكسوره وانتا عارف الباقي وانهارده روحت احاول اصالحها اغمي عليها خدتها المستشفى وعرفت من الدكتور انها حامل 

همام بصدمه: ايييه دخلت عليها قبل الفرح أمك خدرتها انتوا إيه عصابه واتلفت بغضب لثريا اللي واقفه كاشه في نفسها من غضب همام اللي لأول مره تشوفه بالشكل داه 

همام بغضب جحيمي: يا بنت الكاااالب جبتيها وخدرتيها والقم رن على وشها مفكرتيش انها بنت يتيمه وكل كلمه بقلم مفكرتيش ان عندك بنت وربنا ممكن يردلك داه فيها وقلم غيره وغيره لحد ما تعب انتي طاااالق طااالق يا ثريا تغوري على بيت أهلك وتطلعي على بيت اهلك زي ما خدتك بالهدمه اللي عليكي دهبك وفلوسك اللي كنزتيها وخليتك جبروت تتنططي على خلق الله هاتطلعي من غيرهم وعندك أبواب المحاكم سبعه 

ثريا بتعب من الضرب ودموع: همام اسمعني والله العظيم كانت ساعه شيطان ومن يومها وانا بدعي ربنا يسامحني 

همام بجنون: ربنا انتي تعرفي ربنا انتي إيه راضعه من لبن إبليس وكمل بهم وتعب دانا جيت على نفسي كتير من عنجهيتك وجبروتك اللي كل يوم بيزيد عن اللي قبله وكل ما الفلوس تزيد جبروتك يزيد اوعي تفتكري للحظه اني مكنتش واخد بالي انك عماله تكنزي وتصري في فلوس ودهب واحنا في الكويت تبقى عبيطه كل شهر والتاني همام انا عاجبني طقم دهب في المحب الفلاني همام انا عاجبني كذا وانا اقول حاضر حاضر حااااضر والنتيجه اييييه بيتي شيطان دمرتي حياتنا هناك واضطريت استقيل وانزل مصر وحتى هنا محدش سلم من اذاكي حتى ابنك طلعتيه عيل خيخه كلمه توديه وكلمه تجيبه 

وقام منطور مسك ابنه من هدومه وكمل بفحيح وانا يا ابن أمك سمعت كلامها وخفت تقول لا طيب قولي دلوقتي البت اليتيمه دي ذنبها ايه ذنب اللي في بطنها ايه هااا

جبل بدموع ميل في الارض مكسور وسكت

همام بزعيق وقرب يتجنن من كم الكوارث اللي سمعها وصدمته في مراته وابنه: متسكتش رد عليا هاتعمل ايه فيها وفي اللي في بطنها 

جبل بخوف: مش مش عارف 

همام بجنون: مش عارف يعني ايه مش عارف اومال مين اللي يعرف كنت متخيل ايه نومه وقومه لا يا بيه لا يا حيله اهو بقى عيل بيكبر في بطنها قولي بقى هاتعمل ايه فيهم واحنا في حاره عارف يعني ايه حاااااره يعني كلام الناس بيموت بالبطيئ كلام الناس مش هايسيبها في حالها 

خلص كلامه واترمى على الكنبه في توهان 

ثريا بخوف: هانروحلها وهو هايردها ويعملوا الفرح اكيد هاتفكر في مصلحتها 

همام بجنون : انتي تدرسي خالص مش عايز اسمع صوتك وقام بسرعه على اوضه نومه وبسرعه طلع في ايده عبايه سوده وطرحه ورماهم عليها

البسي دول 

ثريا بنحيب: هاتعمل ايه يا ابو جبل 

همام: الله يلعن جبل وأم جبل والساعه اللي شوفت وشكم الوسخ فيها يلا بدل ويمين الله هاطلعك بالخدمه اللي عليكي 

لبست بسرعه وشدها همام من ايدها ونزل بجنون

*********************************

حور اتمالك نفسها ومسكت تليفونها وكل شيطاين الارض اتجسدت قدام عنيها في اللحظه دي 

حور : الو ازيكزيا دكتور عامله ايه 

هدير: ازيك يا حور وحشتيني كتيييير يا جزمه 

حور : وانتي اكتر 

هدير: مالك يا حور حاسه انك عايزه تقولي حاجه 

حور : ايوه محتاجه ليكي في نصيحه تخص ناس معرفه 

هدير: اؤمري يا قلبي 

حور : الأمر لله في بنت عندنا في الحاره من فتره اتعرضت لاغتصاب وأهلها كتموا على الموضوع بس البنت من كام يوم عرفت انها حامل ولو حد شم خبر هايقتلوها من غير ما يرفلهم جفن

هدير بخضه: يالهوي انتي بتقولي ايه ازاي اهلها مبلغوش داه كده ضيعوا حقها

حور بتعب: يا هدير احنا مجتمع بيشوف الراجل مش غلطان والغلط كله على الست نفترض بلغوا ها وبعدين البنت هاتتفضح وهاتفضل سيره الناس مش هاتسيبها في حالها عندك حل يخلصها من اللي في بطنها آمين معندكيش خلاص

هدير: يا حور مش القصد بس اقصد يعني انتي متأكده انه اغتصاب 

حور غمضت عنيها بوجع: ورحمه ابويا اغتصاب وانتي عارفه اني مش هاحلف برحمه ابويا كدب 


هدير: عارفه تمام بصي في برشام اسمه ............ بس هايبقى صعب تلاقيه شويه او هتلاقيه بالمعنى الاصح في الصيدليات اللي معندهاش ضمير هتاخد برشامه بلع والتانيه ك لبوس مهبلي كل 4 ساعات تكررها وخلال 24 ساعه الحمل هاينزل بس لو الحمل كبير هتحتاج تنضيف رحم 

حور بقلق: تقريبا كده الحمل شهر ونص او أقل من شهرين 

هدير: تمام لسه الحمل في أوله مادام مكملش 90 يوم بس بعد النزيف تشرب قرفه كتير علشان تنضف الرحم تماما 

حور : طيب هي هاتعرف ازاي ان الحمل نزل 

هدير بتوضيح: بصي هتلاقي الأول دم وبعدين هاينزل زي كتل دم كبيره وبعدين هاينزل قطعه كبيره زي حتة اللحمه المهريه صغيره يعني ممكن قد نص صباعك كده 


حور: ماشي فهمت تسلمى يا قلبي 

هدير : ولا يهمك تؤمري يلا سلام

حور بتعب: سلام 

وقفلت حور وقامت غسلت وشها ونزلت 

حور : سبارس خلي بالك من الورشه 

سبارس: في عيني يا اسطى هاتروحي لوحدك وانتي تعبانه 

حور : لا خلاص فوقت الحمد لله 

سبارس : ماشي يا اسطي اتوكلي على الله وانا عيني على الشغل 

هزت حور رأسها ومشيت 

طلعت حور وركبت عربيتها ومشيت وهي محدده طريقها 

وصلت لصيدليه....... وركنت عربيتها ونزلت وهي لابسه كمامه 

حور دخلت الصيدليه: مساء الخير 

الدكتور : مساء النور 

حور من ورا الكمامه: لو سمحت كنت عايزه برشام ......

الدكتور بإستغراب: معاكي روشته

حور : لا ينفع اخده من غير روشته

الدكتور بطمع: بس هايكلفك كتير 

حور : كام 

الدكتور: الشريط 500 جنيه 

حور : ماشي عايزه شريطين 

الدكتور :تمام دخل جوه دقيقه وطلع معاه شريطين البرشام 

الدكتور : اتفضلي 

حور : طلعت الفلوس اتفضل حسابك 

الدكتور بتوضيح: عارفه طريقه الإستخدام ولا اشرحهالك 

حور بقرف: ميخصكش اللي ليا علاج خدته واللي ليك فلوس خدتها يبقى ايه خلصانين سلام

وسابته وركبت عربيتها ومشيت

طول الطريق حور شيطانها راكبها ومش عايز يسيبها 

روحت حور قبل ميعادها على غير المعتاد 

هدي بخضه:  حور جايه بدري ليه خير في حاجه انتي تعبانه مالك فيكي إيه 

حور بإجهاد وإرهاق : اهدي يا أما الله يسترك انا بس حسيت ان دماغي مصدعه ومش قادره سيبت الشغل وجيت واعمال هايقفلو متقلقيش محتاجه بس انا شويه 

هدي بتنهيده: ماشي يا ضنايا ريحي شويه على ما اجهز لقمه 

حور ماشي 

وسابتها ودخلت اوضتها غيرت هدومها وخدت البرشامه وعملت اللي قالتلها هدير عليه وظبط المنبه كل 4 ساعات  ونامت

***********************

ثريا بتوسل: يا همام ابوس ايدك اسمعني والنبي بلاش تعمل فيا كده احنا مبقيناش صغيرين 

همام بزعيق: كنتي قولتى الكلام داه لنفسك قبل ما تدمري الدنيا وللأسف اللي اتاخدت في الرجلين بنت خساره في جتتك انتي والكلب اللي مخلفاه 

ثريا بقهره: والله كانت ساعه شيطان وهو هايصلح اللي عمله وهي اكيد هتوافق عشان اللي في بطنها صدقني والله كان عصب عني 

همام بكره: اكتمي خالص ومسمعش نفسك وعظيم بيمين يا ثريا لو كلمه من اللي عملتيها في حور الغلبانه طلعت لمخلوق لكون مقعد اتخن تخين في عيلتك في قعده عرب ولدفعهم اللي وراهم وقدامهم واجرسهم وانتي قبلهم فاهمه 

ثريا:  فاهمه والله فاهمه ابوس ايدك خلاص والله معدتش هاكررها احنا واولادنا كبروا مينفعش اللي بتعمله بنتك بقت عروسه 

همام بوجع: علشان عيالي كان لازم اعمل كده من زمان يمكن كنت اللحق ابني اللي ضاع بس مش هاسيبك تخربي حياتهم اكتر من كده وكل واحد من توبه بيلبس يا ثريا وانتي فصلتي توب الخراب فدلوقتي انتي اللي هاتلبسيه 

وصل همام بيت اهل مراته  وشدها ونزلها من العربيه وخبط على الباب 

فتح راجل كبير باين عليه الهيبه والوقار 

عبد الفتاح: الحاج همام هنا يا الف اهلا وسهلا يا تلوتومت خطوه عزيزه يا حاج واللي احنا زارنا النبي انهارده 

همام بتروي من احترام الراجل الكبير اللي قدامه: مرحب بيك يا حاج عبد الفتاح بس متأخذنيش عايزك في كلمتين 

عبد الفتاح بترحاب: ادخل ادخل يا راجل داه البيت نور ادخلي يا ام جبل مجبتوش العيال معاكم ليه 

همام: اقعد يا حاج عايزك واقفل الباب

عبد الفتاح بقلق: خير يا ابو جبل شكلك بيقول ان فيه حاجه حصلت خير 

همام بهم وتعب: اسمعني للآخر واختك قاعده وشاهده 

عبد الفتاح: سامعك يا حاج 

همام بألم: انا اتجوزت اختك وهي لسه بنت 16 سنه وراعيته ربنا فيها وطول عشره 31 سنه كنت ليها الاب والاخ والزوج والحبيب واتقيت الله فيها حتى في غربتي خدتها معايا مرضتش اسيبها  انزلها إجازات زي ما كل الرجاله المسافرين بيعملوا

عبد الفتاح بمقاطعه:  حصل يا حاج وانا اشهد طول عمرك زين الرجال ايه اللي جد 

همام: اختك من اول الجواز وهي جبروت وقولت ياواد معلش مراتك وبتتدلع عليك بس يوم عن يوم اختك جبروتها زاد لحد ما حرق الأخضر واليابس حتى لما كنا في الكويت بسببها اضطريت اقدم استقالتي ونزلت مصر أختك دمرت حياه ابنها وياريت اقدر اقولك اللي عملته بس وكتاب الله لولا خوفي عليك وخوفي من الفضايح كنت قولتلك كل اللي حصل اختك انا طلقتها وورقتها هاتوصلها

عبد الفتاح بصدمه: ايييه طلقتها لييه دانتا عمرك حتى ما جبتها زعلانه عمرك ما اشتكيت منها تقوم تطلقها مره واحده كده 

همام بحسم: للأسف خطوه جات متأخره 31 سنه 

عبد الفتاح على نفس وضعه:  طيب فهمني الله يخليك 

همام برفض:  صدقني ياريت كان ينفع بس كل اللي اقدر اقولهولك ان اختك دمرتني ودمرت حياتي وحياه ابنها 

عبد الفتاح بإصرار: وحياه حبيبك النبي اللي زرت بيته وملست على شباكه لتقول وانا عليا الطلاق من أهل بيتي ما فيه كلمه هاتطلع بره جوفي 

همام بإستسلام حكاله كل حاجه 

عبد الفتاح بصدمه:  ايييه اختي نهشت عرض الولايا نهشت عرض بنت يتيمه وبص لاخته بصدمه الكلام داه حصل قوليلي انه بيكدب ولا بيتبل عليكي 

ثريا سكتت والدموع مغرقه وشها وميت رأسها لأول مره في الارض 

همام قام منطور من مكانه: اختك عندك وعيالي عندي بالاذن يا حاج وانا هابعتلها ورقه طلاقها وكل حقوقها بما يرضي الله 

وسابهم ومشي

******************

حزر صحيت من النوم على صوت المنبه قامت وحاولت تفوق وقامت كررت اللي عملته مره تانيه وطلعت لأمها 

هدي بحنان:  صحيتي يا ضنايا 

حور بتعب :ايوه معلش كنت تعبانه بقى 

هدي: ولا يهمك يلا هاقوم اسخن على ما تطسي وشك بشويه ميه وتفوقي 

حور بهزه رأس ماشي 

دقايق مرت وهدي حطت الأكل 

حور بتصنع للأكل 

هدي بتركيز: مالك يا حور مبتاكليش ليه 

حور بتعب والشعور ببوادر مغص: باكل يا أما بس بطني وجعاني شويه هاخد نعناع وابقى أكل 

هدي: ماشي براحتك 

*************** 

روح همام روح بهموم الجبال فوق كتافه دخل بيته وفجاءه اتنفض 

ياترى ايه اللي جاي وحور هاتعمل ايه في الحمل 

وجبل هايعمل إيه 

وهمام هايسكت ولا هايتصرف إزاي 

.........؟؟؟

الفصل العشرون

روح همام روح بهموم الجبال فوق كتافه دخل بيته وفجاءه اتنفض من مكانه ودخل اوضه جبل ورزع الباب وراه 

همام بغضب: ها يا بيه هاتعمل إيه والبت رافضه حتى تسمع صوتك وليها الحق 


جبل بوجع: مش عارف 

همام: أومال مين يعرف يا ابن أمك ياما قولتلك بلاش تمشي ورا أمك اعمي خلي صوتك من دماغك شوره المرا تجيب ورا وانتا لا بتفهم ولا بتعرف تعمل حاجه غير انك ماشي وراها زي الاعمي وادي الاخر مراتك وطلقتها بعد ما ضيعت شرفها وعيل في بطنها مالهوش ذنب هاتردها ازاي والبت عنديه ودماغها ناشف وكرامتها غاليه حل يا بيه يا ابن البهوات

جبل بدموع : مش عارف شور عليا اعمل ايه 

همام: لازم تردها مفيهاش كلام بس المهم هي ترضى وتوافق

جبل: لازم توافق مفيش حل تاني 

همام: روح منك لله انتا وأمك يا شيخ 

اعمل حسابك بكره هانروحلها الشغل نتكلم معاها ولازم نقنعها بأي تمن وبأي طريقه انها ترجعلك فاهم 

جبل :فاهم هاعمل كل اللي تقولي عليه بس حور ترجعلي 

همام بزعيق: بردوا بردوا مستني حد يقولك تعمل ايه انتا هاتجننني أمته هاتكبر وتعتمد على نفسك لوحدك منها لله أمك فضلت تتدلع فيك وتحاميلك كأنك عيل لحد ما بقيت شحط عنده 30 سنه وعقله عقل عيل عنده 3 سنين غووور غور من وشي فروت دمي الله يسامحك 

وسابه ومشي

*******************

عند حور قعدت مع أمها شويه والمنبه رن 

هدي: مين اللي بيرن عليكي السعادي

حور بمراوغه : محدش داه المنبه كنت عملاه علشان لو نمت كتير يصحيني

هدي : ماشي 

قامت حور ودخلت اوضتها 

هدى: رايحه فين نادينا قاعدين شويه مع بعض لينا ياما مقعدناش القعده دي 

حور بتعب: هاقوم ادخل الحمام وجايه 

هدي: ماشي بس متناميش ها

حور : ماشي مش هنام 

قامت حور ودخلت الحمام وكررت نفس الموضوع للمره الثالثه وطلعت قعدت على السرير 

هاااانت خلاص فاضل مره كمان واخلص وأرتاح يارب الستر من عندك انتا عالم انه مكانش بخاطري ولا كان بإيدي يارب الستر يارب هون عليا يارب 


طلعت حور تقعد مع أمها شويه والقعدة خدتهم 

هدي: والنبي يابت يا حور بحب اوي افلام إسماعيل يس بيضحكني من قلبي 

حور بتعب: ماشي يلا ولو قدرت هاروح مقدرتش هاكلم حد ياخد باله من الشغل 

ونامت هدي وحور قاعده باصه للساعه مترقبه كل ثانيه لحد ما دقت الساعه بميعاد اخر جرعه تخلصها من عار حملته جواها زي ما هي مقتنعه 

وقامت بسرعه اخدت الجرعه الاخيره وحاولت كتير تنام لحد ما اخيرا رحمها سلطان النوم وحل عليها وخدها في نوم عميييييق فوقت منه على مغص فظيع بيقطع في بطنها حاولت تقوم بس مش قادره فضلت تحاول لحد ما قدرت تقوم لقيت هدومها والسرير غرقان في بركة دم 

قامت بسرعه واتحاملت على نفسها ودخلت الحمام غيرت هدومها بسرعه ودورت على مسكن للألم وخدت قرصين مع بعض وشالت الملايه بسرعه وحطتها في ميه سابتها علشان تنضفها من الدم اللي فيها علشان امها هاتشك لو شافتها 

وطلعت بسرعه عملت كوبايه قرفه كبيره ودخلت اوضتها شربتها وحاولت تنام بس الألم كان أكبر من احتمالها فضلت تتقلب طول الليل زي اللي نايم على شوك 

طلع النهار ودخلت هدي تصحي حور 

هدي: حور اصحي يا ضنايا 

حور : صاحيه يا أما 

هدي : طيب يلا علشان تروحي شغلك 

حور : مش هاقدر اروح انهارده هاكلم سبارس ياخد باله من الشغل 

هدي: ليه يعني علشان سهرتي شويه يقطعني عارفه انك بتنامي بدري عشان الشغل 

حور بإبتسامه: بعد الشر عنك اوعي اسمعك بتقولي كده تاني وانا مش رايحه علشان سهرت علشان الأخت شرفت وانتي عارفه اول يوم بتطلع العفاريت التايهه على جتتي 

هدي بفهم: امممم طيب ريحي انتي في السرير وانا هاعملك كوبايه نعناع تريح بطنك 

حور: ماشي 

دخلت هدي عملت كوبايه نعناع سخنه 

هدي بإرتياح: خدي يا ضنايا دي هاتريح بطنك 

حور بإبتسامه وجع: تسلمي يا هدهد الجناين 

هدي بإبتسامه: يابت مش ناويه تبطلي الإسم المعقرب داه 

حور :تؤ تؤ بحب انكشك بيه 

هدى: طيب اسيبك تشربيها وترتاحي 

حور :ماشي يأما 

طلعت هدي وقفلت الباب وراها 

وحور اتكورت في نفسها وشردت 

كده أحسن كنت هاجيبك للدنيا ازاي هارجع للي كسرني هاخطي عتبة الموت والذل برجلي هاقول للناس إيه هاقول لأمي إيه كده أحسن للكل 

****************************

راح جبل وهمام لحور الورشه 

همام : السلام عليكم يا ابني 

سبارس: وعليكم السلام ورحمة الله يا حاج اؤمر 

همام: عايزين حور

سبارس: والله يا حاج الاسطى مأجزه انهارده 

همام: طيب هاتيجي أمته يا إبني 

سبارس برفعه كتافه: علمي علمك يا حاج خير لو فيه حاجه في العربيه رقبتي سداده 

همام: لا يا إبني تسلم العربيه زي الفل 

***********************

فضلت حور طول النهار مترقبه الدم اللي نازل منها ومتابعه النزيف اللي شغال 

وبالليل حست بألم شديد جدا طلعت تجري على الحمام ولقيت حور قطعه لحم شكلها غريب اتاكدت كده في اللحظه دي ان الحمل نزل ومسكت منديل وشالتها 

طلعت حور من الحمام واتنهدت: يارب كملها معايا بالستر يارب عارفه انه ذنب بس حِمل انا مش قده يارب 

انا طالبه الستر وبس يارب

*****************

عبد الفتاح: يااااه يا ثريا دانا شايفك كأني شايف شيطان عايز استعيذ بالله منه معقول هي دي ثريا أم ضفاير اللي ربيتها على أيدي بس السبب أمك الله يرحمها كانت تقولي داه بت على خمس صبيان سيبها تتدلع وفضلت تدلع وتدلع لحد ما بقى عينك فارغه 

اوعي تفتكري يا بنت ابويا اني مكنتش اعرف ان أمك اللي كانت بتقسي قلبك على جوزك لا كنت بسمعها وهي بتقولك قشقشي منه كل اللي إيدك تطوله وأمني مستقبلك فضلتي تسمعي وتنفذي والنتيجه ايه خراااب وكمل بزعيق خرااااب حرق الأخضر واليابس حرقك وحرق بيتك وجوزك وعيالك وللأسف طاله وليه مالهاش أي ذنب في جبروتك فرحانه دلوقتي ومبسوطه هااا ادي اللي قشقشتيه كله رااااح وحتى جوزك وعيالك راحو

ثريا بدموع: كنت موجوعه انه فضلها عليا مكنش قصدي شيطاني عماني 

عبد الفتاح بسخريه: ههه شيطانك دانتي الشيطان بذات نفسه اللي تفكر وتخطط وترسم لتدمير بنت وعي عندها بنت تبقى شيطان ادعي ربنا انه ميتردش في بنتك ها أصله سلف ودين وانتي اخدتيه من مرات ابنك سلف وهاييجي يوم وتردي الدين

ثريا بحرقه: بعد الشر متقولش كده 

عبد الفتاح بجنون: وهي مالهاش أم تدعي وهي مش هاتدعي دي دعوة المظلوم ليس بينها وبين الله حجاب 


ثريا بخوف وصوت حور بتردد في ودنها وهي بتقولها 

((سرقتيني وانا نايمه بس متقلقيش عندك بنت هاجي واشمت نفس الشماته يوم ما يتردلك فيها)))


ثريا بدموع وخوف بصت في الارض وسكتت 

**********************

مر اليوم بكل وجعه على كل الموجوعين 

قلب بيدعي بالسماح والغفران 

وقلب بيدعي بالستر والخوف من اللي جاي

وقلب مرعوب من دعوه مظلوم 


تاني يوم صحيت حور والألم اخف من إمبارح خدت مسكن وقامت قبل ما امها تقوم عملت كوبايه قرفه كبيره وشربتها وغسلت الكوبايه والغلايه اللي عملت فيها قبل ما امها تصحي 

هدي بأثر النوم لسه على وشها : صباح الخير يا ضنايا مالك صاحيه بدري ليه 

حور : مفيش يا أما حسيت اني احسن قولت افوق بدري خصوصا اني طول اليوم إمبارح نايمه افوق براحتي واروح الشغل بقى 

هدي: ماشي يا حبه عيني كوليلك لقمه واتوكلي على الله 

حور بهزه راس: ماشي بس بسرعه بقى 

هدي شاورت على عنيها: من عنيا 

جهزت الفطار وكلت حور بسرعه كام لقمه 

يلا فوتك بعافيه 

هدي: الله يعافيك يا ضنايا 

وصلت حور بهدوء وراحه لأول مره رغم الوجع والكسره 

حور : صباح الخير يا رجاله 

الموجودين في صوت واحد: صباح الخير يا أسطى

حور: إيه اخبار الشغل إمبارح يا سبارس

سبارس: زي الفل كأنك موجوده وزياده 

حور :ماشي تمام يلا اتوكل على الله وانا شويه وهاجي وراك اتمم على الدنيا 

سبارس :ماشي بس في قطع غيار هاتوصل انهارده 

حور بتذكر: ياااه دانا كنت ناسيه تمام على ما توصل اديني خبر علشان اقف اتمم عليها بنفسي ماشي 

سبارس نسي يقول لحور على سؤال همام وجبل 

مر وقت وحور واقفه في الشغل زي الصقر 

حور : ديشا ادي خبر لحد في القهوه يبعتلي كوبايه قهوه وهاتها المكتب 

ديشا: توميي يا اسطى((تؤمري يا اسطى ))

حور بإبتسامه: يلا بقى الا دماغي بتهبد من الصداع 

طلعت حور مكتبها ودقايق والباب خبط 

حور بإرهاق: خش ياللي بتخبط 

دخل همام ووراه جبل اللي موطي رأسه في الأرض 

همام بهدوء: ازيك يا بنتي 

حور رفعت وشها لما سمعت صوته : امممم خير يا حاج مش هانخلص من الموال داه 

همام بصبر من أسلوب حور الناشف معاه: ايه هاتسيبينا واقفين على الباب كده

حور: لا ازاي دانتا في ملك المعلم عامر الف رحمه ونور تنزل عليه يعني نعرف الأصول مظبوط اتفضل يا حاج 

قعد همام هو وجبل 

حور بخنقه: خير يا حاج إيه سبب الزياره اللي لا على البال ولا على الخاطر دي

همام: بصي يا بنتي يعلم الله اني مكنت اعرف حاجه من اللي حصلت ولا أقبل كده انا راجل اساسي صعيدي يعني اعرف الشرف والأصول

حور : من غير مقدمات يا حاج هات من الآخر علشان ننجز ونريح نفسنا وبلاس نحكي في كلام لا هايودي ولا هايجيب 

همام بتروي: تمام احنا دلوقتي قدام أمر حصل لازم نتعامل بالعقل مش هاقولك اللي حصل حصل لانه مش هين بس هاقولك في عيل بيكبر جوه بطنك ملهوش ذنب ومهواش ابن حرام داه ليه أب والناس مبترحمش ارجعي لجبل ولو عايزه بعد الولاده تتطلقي انا اوعدك بشرفي انا اللي هاطقلك بس علشان العيل يتولد صح ومحدش في يوم ييجي عليه واي ضمان عايزاه رقبتي سداده وانا تحت امرك 

حور بسخريه: اااه عيل لا يا حاج ما خلاص العيل بح 

همام بقبضه قلب: قصدك إيه يا بنتي 

حور طلعت كيس بلاستيك من الشنطه وحطته قدام همام: داه اللي كان في بطني اظن انتوا أولى بدفنه لانه اتحط جوايا غصب وانا مبتجبرش على حاجه ومش انا اللي اتجوز للستر على ذنب معملتوش 


همام بصدمه: سقطي نفسك لييه كنتي سيبيه داه اعز الولد ولد الولد ليه كده يا بنتي ليه كده داه روح هاتجيبيله روح يوم الموقف العظيم منين 

حور بإستيعاب ووجع: انا وربنا بقى ان الله غفور رحيم وربما عالم باللي حصلي شرفت ونورت يا حاج معلش ورايا شغلى بالاذن المكان مكانك

جبل طول القعده منطقش بس لما سمع كلمه حور بكي بحرقه وبص على الكيس بقهره لو ماكنش استعجل كان زمانه مالي الدنيا فرحه بالطفل داه 

همام حاوط ابنه بدراعه واخده ومشي 

حور بوجع ودموع : ااااه يارب الصبر يارب تعبت والله تعبت ومحدش حاسس الكل عايز ياخد وبس جبل خد شرفي وأمه خدت كرامتي وكسرتها ودلوقتي ابوه جاي عايز ياخد العيل كمان لحد أمته هايفضل الكل عايز ياخد وبس


وفجاءه رن في ودنه

(( داه روح هاتجيبيله روح يوم الموقف العظيم منين))

وفجاءه مسكت تليفونها واتصلت بصديقه ليها دارسه علوم شرعيه خريجه ازهر 


حور بتردد : الو إزيك يا هاله 

هاله برتحاب: حور عامر عاش من سمع صوتك يا بنتي 

حور : وحشتيني 

هاله: والله وانتي اكتر اخبارك عامله إيه 

حور : الحمد لله على كل حال 

هاله: يارب دايما تكوني بخير 

حور بتردد: هاله عايزه سألك في حاجه حصلت ومحتاجه رآي الشرع والدين 

هاله بإنصات شديد: قولي ولو عندي الجواب هاقولك 

حور : في بنت كانت مكتوب كتابها وقبل فرحها بمده خطيبها خدرها واغتصبها وهي أصرت على الطلاق في اثناء فتره العده اللي محش يعرف بيها عرفت انها حامل في جنين عمره شهر ونص نتيجه الاغتصاب داه واجهضت نفسها فهل عليها وزر 

هاله بصمت: ايه سبب السؤال 

حور بمراوغه: في واحده جارتي حصلها كده وطلبت مني اعرف رآي الدين لأنها خايفه تسأل حد وتتفضح 

هاله باستفسار: طيب الزوج عرف بالحمل ولا لاء

حور : عرف 

هاله: كان رده إيه 

حور: كان عايز يردها بس هي رفضت 

هاله : طيب بصي يا ستي رآي الدين هنا نقطتين هاوضحهملك اولهم حمل الاغتصاب 


الفتوى بأن ضحايا الاغتصاب لا عليهن أن يجهضن أجنتهنّ، فإن كان ذلك قبل نفخ الروح فهو جائز، أما بعد نفخ الروح فالقول بجوازه مخالف لإطباق أهل العلم على تحريم ذلك كما تقدم؛ ولأنه من قبيل قتل النفس المعصومة، والضرر الحاصل على المرأة بسبب ذلك أهون من الإقدام على قتل مؤمن بغير حق، الذي هو كبيرة من أكبر الكبائر.


والله أعلم


حور بعدم فهم يعني إيه وضحي 

هاله: يابنتي اسمعي للأخر 


أجمع الفقهاء على حرمة قتل الجنين بعد نفخ الروح فيه - أي بعد مرور مائة وعشرين يوماً منذ بداية الحمل - فلا يجوز قتله بحال، إلا إذا كان استمرار الحمل يؤدي إلى وفاة الأم.


قال ابن جزي رحمه الله:


" وإذا قبض الرحم المني لم يجز التعرض له , وأشد من ذلك: إذا تخلق، وأشد من ذلك: إذا نفخ فيه الروح، فإنه قتل نفس إجماعاً " انتهى.


"القوانين الفقهية" (٢/٧٠) .


وجاء في "حاشية الدسوقي" (٢/٢٦٦-٢٦٧) :


"لَا يَجُوزُ إخْرَاجُ الْمَنِيِّ الْمُتَكَوِّنِ فِي الرَّحِمِ، وَلَوْ قَبْلَ الْأَرْبَعِينَ يَوْمًا، وَإِذَا نُفِخَتْ فِيهِ الرُّوحُ حَرُمَ إجْمَاعًا " انتهى.


وقال في "نهاية المحتاج" (٨/٤٤٢) بعد أن ذكر اختلاف العلماء في حكم الإجهاض قبل نفخ الروح في الجنين، قال:


" وقد يقال: أَمَّا حَالَةُ نَفْخِ الرُّوحِ فَمَا بَعْدَهُ إلَى الْوَضْعِ فَلَا شَكَّ فِي التَّحْرِيمِ , وَأَمَّا قَبْلَهُ فَلَا يُقَالُ إنَّهُ خِلَافُ الْأَوْلَى بَلْ مُحْتَمِلٌ لِلتَّنْزِيهِ وَالتَّحْرِيمِ , وَيَقْوَى التَّحْرِيمُ فِيمَا قَرُبَ مِنْ زَمَنِ النَّفْخِ لِأَنَّهُ حَرِيمُهُ. نَعَمْ، لَوْ كَانَتْ النُّطْفَةُ مِنْ زِنًا فَقَدْ يُتَخَيَّلُ الْجَوَازُ، فَلَوْ تُرِكَتْ حَتَّى نُفِخَ فِيهَا فَلَا شَكَّ فِي التَّحْرِيمِ" انتهى.


فعلى من فعلت ذلك أن تتوب إلى الله تعالى، وتندم على ما فعلت، وتعزم على عدم العودة لذلك، وتكثر من الأعمال الصالحة لعل الله تعالى يتوب عليها.


ويجب عليها الدية والكفارة، ودية الجنين: خمس من الإبل تكون لورثته، ولا تأخذ منها الأم شيئاً، فإن تنازل الورثة عنها بنفس راضية فلا حرج في ذلك.


قال ابن قدامة رحمه الله: " وإذا شربت الحامل دواء , فألقت به جنينا , فعليها غرة , لا ترث منها شيئا , وتعتق رقبة، ليس في هذه الجملة اختلاف بين أهل العلم نعلمه , إلا ما كان من قول من لم يوجب عتق الرقبة , وذلك لأنها أسقطت الجنين بفعلها وجنايتها , فلزمها ضمانه بالغرة , كما لو جنى عليه غيرها , ولا ترث من الغرة شيئا ; لأن القاتل لا يرث المقتول , وتكون الغرة لسائر ورثته , وعليها عتق رقبة " انتهى من "المغني" (٨/٣٢٧) 


هاله بتوضيح: يعني هنا لو الجنين نتيجه إغتصاب وغير معلوم الفاعل او معلوم وهو حمل سفاح نتيجه الاغتصاب أجاز العلماء اجهاضه قبل نزول الروح إي قبل 120 يوم أما بعد كده فحرام 

حور بإرتياح: يعني كده معليهاش ذنب صح 


هاله :لا اسمعي للآخر 


معاشرة الزوجة بعد العقد وقبل البناء فلا يجوز للعاقد أن يعاشر زوجته معاشرة الأزواج حتى تزف إلى بيته، فالإشهاد عند الدخول واجب عند المالكية، ومن ثم فتحرم المعاشرة إذا لم يتم الإشهاد، وذلك لنفي التهمة وظن السوء عن الزوجة إذا تم فسخ العقد قبل الدخول، والأخذ بهذا المذهب يؤيده العرف، كما يحتم الأخذ به فساد الذمم وضعف الدين في النفوس، فما أهون أن ينكر العاقد معاشرته للمعقود عليها دون أن يجد في نفسه أدنى حرج، وفي ذلك من الشر والبلاء والفضيحة التي تلحق بالمعقود عليها وأهلها ما لا يعلمه إلا الله. جاء في كتاب تبصرة الحكام لابن فرحون المالكي: (الإشهاد على عقد النكاح، ليس بواجب على مذهب مالك رحمه الله , وإنما يجب الإشهاد عند الدخول لنفي التهمة والمظنة عن نفسه، ومعنى قول رسول الله صلى الله عليه وسلم : {لا نكاح إلا بولي وصداق وشاهدي عدل}، أي لا يكون وطء النكاح إلا باجتماع هذه الأشياء؛ لأن النكاح حقيقة إنما يقع على الوطء، وإنما سمي العقد نكاحا لأن النكاح الذي هو الوطء يكون به، فسمي باسم ما قرب منه، ولا يصح أن يحمل الحديث على العقد؛ لأنه قد ذكر فيه الصداق، وذلك مما لا يفتقر إليه العقد بإجماع؛ لأن القرآن قد جوز نكاح التفويض). ويقول فضيلة الدكتور حسام الدين عفانة -: من المعلوم أن عقد الزواج إذا وقع صحيحاً ترتبت عليه آثاره الشرعية، ومنها حل استمتاع كل من الزوجين بالآخر، فهذا الأمر واضح ومعلوم. ولكن العرف قد جرى بأن المعاشرة الزوجية لا تكون إلا بعد الزفاف لا قبله أي بعد أن ينقل الزوج زوجته إلى بيت الزوجية. لذا فإني أرى تقييد هذا المباح بالعرف حيث إن هذا العرف صحيح، ويحقق مقاصد الشارع الحكيم وبيان ذلك بما يلي: إن العرف قد جرى في بلادنا أن يتم عقد الزواج، ويكتب، وتبقى الزوجة في بيت أبيها مدة من الزمن قد تطول، وقد تقصر، فأحياناً تمكث الزوجة في بيت أبيها سنة، أو أكثر، أو أقل، وفي هذه الحال يتردد الزوج لزيارة زوجته في بيت أبيها، ويسميه الناس خاطباً مع أن هذه التسمية فيها نظر لأنه ليس بخاطب وإنما هو زوج شرعاً ، وعندما يتفق الزوجان وأهلهما على الزفاف، ويعين موعد لذلك، وتقام الأفراح، وفي يوم الزواج يحضر الزوج، وأقاربه لأخذ الزوجة من بيت أبيها إلى بيت الزوج، فعندها تتم المعاشرة الزوجية بينهما، وأما قبل ذلك، فينبغي منع إقامة أي علاقة جنسية بينهما لما قد يترتب على إقامة العلاقة الزوجية في الفترة التي تسبق الزفاف من مفاسد. فمثلاً إذا تمت معاشرة بينهما في تلك الفترة، وحصل الحمل فقد لا يستطيع الزوج إتمام الزفاف لسبب من الأسباب، فعندئذ تظهر علامات الحمل على الفتاة، وهذا ينعكس عليها سلباً وعلى زوجها ، وماذا لو قدر الله سبحانه وتعالى وفاة هذا الزوج قبل الزفاف، وكان قد عاشرها، وحملت منه، فلا شك أن مشكلات كثيرة ستقوم، وتؤدي إلى نزاع وخصام، وهنالك احتمال أن يقع سوء تفاهم بينهما، وقد يصل الأمر إلى الفراق بالطلاق، أو غيره، فحينئذ ستكون الفتاة في موقف صعب جداً. وكذلك إذا تم الزفاف، وكانت العلاقة الجنسية قد تمت قبله، فقد يطعن الزوج في عفاف زوجته، وهذا يوقع الفتاة وأهلها في مشكلات وحرج. وقد يقول قائل ما دام أن العقد قد وقع صحيحاً فهي زوجته شرعاً، وقانوناً، فلماذا تحرمون استمتاع كل منهما بالآخر؟ وأقول إنني لا أحرم ما أحل الله سبحانه وتعالى، ولكن نقيد هذا المباح حفظاً لمصالح العباد ودفعاً للمفاسد التي قد تترتب على هذا الفعل ، والعرف الصحيح الذي لا يصادم النصوص الشرعية معتبر عند أهل العلم.

حور بتعب: يعني ايه انا تهت منك 

هاله بتوضيح مبسط : يعني لو دخل بها ليس حرام ولكن ليس مستحب تبعا للعرف ولما يترتب عليه من مشاكل قادمه فيفضل الانتظار وهنا للأسف بين حيزين انه جوزها وانه اغتصبها بس احنا امام أمر واقع وهو انه حصل الإجهاض فعليها كفاره وتلزم الإستغفار والله أعلم 


حور بوجع: تمام يا لول تعبتك معايا 

هاله ببساطه: ولا يهمك يا قلبي مبسوطه اني سمعت صوتك 

حور : وانا اكتر والله مع السلامه يا حبيبتي 

هاله : في أمان الله وحفظه ورعايته 

قفلت حور وأدي همومها زاد هموم كمان بذنب كان غير معلوم

************************

في عربيه همام جبل طول الطريق شارد ودموعه نازله زي الشلال 

همام بتهوين على إبنك: خلاص يا إبني هون على نفسك قدر الله وما شاء فعل 

جبل بحزن: غلطه غلطه واحده دمرت الدنيا كلها بيتي واتخرب قبل فرحي بشهور بيتنا واتخرب وأمي اتطلقت وابني ومات وانا السبب

همام بتنهيده طوووويله: للأسف مش غلطك لوحدك انا وأمك شركاء في نفس الغلط معاك غلطي اني اتلهيت في شغلي وسيبتك لأمك تربيك حتى لما لاحظت انها بضعف شخصيتك بدلعها الزايد معاك مخدتش قرار حاسم حقك عليا يا إبني 

جبل: هترجع ماما

همام ..............؟؟؟

يا تري خلصت الحكايه بين حور وجبل على كده ولا لسه

يا ترى حور هاتعمل إيه 

يا تري همام هيرجع ثريا ولا لاء


تكملة الرواية من هنااااااااااااا

تعليقات

التنقل السريع