القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عشق السيف الفصل 16-17-18-19-20بقلم نورا فريد كامله

 رواية عشق السيف الفصل 16-17-18-19-20بقلم نورا فريد كامله 




رواية عشق السيف الفصل 16-17-18-19-20بقلم نورا فريد كامله 

#عشق_السيف_البارت_16

فواد صوب السلاح اتجاها: دى عشان كدبتي عليا و قولتي انى اعت...داتي عليكى و دى عشان غدرك و انانيتك و دى عشان حرمتني من حب عمري و دى عشان خليتي بنتي تكرهني و دى عشان اختي اللى عمرها ما اذيتك في حاجة 


فواد بدموع: انا مش عايز الحياة دى انا مستحقش كل ده ولا ان ليلة تكون بينتي وحشتني يا بشري وحشتيني اوي 


فواد تلق البنزين و بعدين ول..ع في المكان و هو فيه هو و سما 


و الان مع المفاجأة (  انا محدش يتوقعني) في قصر الأكابر في غرفة راندا.. 


راندا صاحية بفزع: اعوذ بالله من الشيطان الرچيم حا ..حا اهدي يا راندا كابوس و راح اهدي ( و تقول و هي بتبكي) فواد موت سما في الحالم و بعدين انت..حر بس اجرام سما حقيقي يارب أنا تعبانة اوى  تعبانة و مش عارفه اعمل ايه 


و في قسم الشرطة 


سماء ببرود: انت جايب الجبروت ده منين يعني سجني و جاي تزورني بجد شكرا و على فكرة أنا مش ندمانة بشري لو عايشة ها قتل..ها تانى بس قصاد عينيك لاني بكرها بكرها لان خ


فواد صفعه صفعة قوية لدرجة ان مقدرتش تتكلم من الصدمة: يظهر ان غلط لم سمعت كلام اهلي و اتجوزتك انتى اكبر و احقر غلطة غلطه في حياتي و بالنسبة جاي ليه ف جيت اشوفك و انتي بتتعذبي اهو بنتي رجعتلي و اخد بناتك لا لا بناتي صحيح راندا مش بنتي بس انا اللي ربيت و تعبت يعني بنتي و بسملة حته مني مستحيل اسبهم ليكى أو ان اسبهم يكونو نسخة منك اقتل..هم ولا ان يكونو زيك شغلتك خرب حيات البشر انا مش عايز اشوف وشك و خصوصا في المنام لانكي بتفس.ديه انا مش عايز اكون ارمل تانى انا متجوز ست واحدة بس هى اللى عايش و ها عيش على ذكراه أما انتي انتي مصيبة حياتي... انتي طالق يا سماء طالق طالق طالق 


سماء بغضب و صرخ: ها قت.لك يا فواد ها قتل..ك مش هتتهني بى الفرح ده كتير 


فواد مشي و هو مبسوط لان اتخلص من سما مصيبة حياتو زى ما بيقول لكن قدامو صورة بشري ضحكتها جنانها رجع فواد على القصر و بعدين طالع لى غرفة راندا اللى بتلم حاجاتها و بتحاول تهدي حالها 


فواد: بتعملي ايه يا راندا 


راندا: بلم حاجاتي لان مبقش ليا مكان هنا وقتي خلص 


فواد: اتخنقتي مع بسملة المرة دى ولا مع مرات عمك ولا مع سيف 


راندا: خالص والله بس اللى كنت قعدة عشانها في السجن الحقيقة اكتشفت و خلاص لازم ارجع لي اصلي 


فواد قعد على السرير: بمعنى مش فاهم برضو 


راندا: بمعنى انت مش ذنبك تستحملي اكتر من كده خصوصا انك عرفت انى مش بنتك .. عشيت و اخد الحاجات اللى ليلة تستحقها عموما انا راضية بس. ممكن اطلب من حضرتك طلب خليني بس اشوف بسملة ده طلبي مش اكتر 


فواد نظر ليها: اترزعي يا راندا و متخلنيش اتجنن عليك اكتر من انا مخنوق 


قعدت راندا نظرت لى بإحراج و عدم فهم 


فواد: و مين قال ان وقتك خلص ها تتجوزي و انا معرفش مثلا راندا اللى بينا اكبر من اب و بنتو لم اتولدي حبيتك و اتعلقت بيكي قولت مش ها سيب بنتي غير و هى في احسن حال ولا هاديها لي حد صحيح سما اللى ولدتك بس انا اللي ربيت و سهرت و صاحبت و تعبت فرحت بيكى قولت ربنا خد مني بسملة و رزقني بى راندا بعد ده كله عايزة تسيبي البيت ليه موت و انا معرفش 


راندا بسرعة: بعد الشر عليك يا بابا 


فواد: اديكي قولتيها يا بابا اظن عيب يكون ابوكي على الدنيا و تقولي ملكيش مكان انتي بنت فواد مش بنت سما انتوا بناتي و مش ها تنزل عنكم مهما كان أو حصل 


راندا بدموع: بس اللي حصل ده كتير عليا كتير اوى انت مش قادرة اصدق ان امى تعمل كده ولا قادرة اصدق انى سلمتها لى العدالة انا بكرها اوى عمرها ما كانت أم لان مش عايزة اكون زيها مش عايزة اخرب حيات حد 


أما عند اسر في المستشفى 


اسر: اه اومال مين البت الصفرة دى 


سها: صفرة مين 


ليلي: قصدك راندا 


سها: قصدك اخت المدام ههه اسفة والله بس الممرضة دى مسخرة 


معز: كده يا اسر تتجوز انت و بسملة من غير ما تعزمنا ملكش حق 


اسر بغيظ: زين قولهم حق دول من الصبح عاملين يطلعو عليا اشاعات 


زين : اسكتوا بقا لش مش فايق بس ها فوق ليكم و خصوصا انت ايه فاكر انك كبرت عشان تصحب و تتهبب 


اسر: ممم هى منكدة عليك يبقا مش ها خلص ما تسبها اوفر ليك من تجهيزات و حرقت د.م نفسي اعرف بتحب فيها ايه مكنتش وصية دى اللى ها تخلي الاخت رحاب تخدك مننا 


سها: والله انا لو مكانك اقعد من غير جواز احسن من مش عارفه ايه دى 


معزخ: اتفق هى مسك عليك حاجة.. يا ابني فوق رحاب دى مش ليقة عليك دى رخمة دى 


ليلى: لساني عاجز عن الوصف فكر يا زين ربنا يهديك فكر عشان مش ترجع تندم في الاخر احنا عارفين و الدنيا كلها عارفه انك مش بتحبها و مش عايزاها فكر انا نصحتك و انت براحتك بس متزعلش في الاخر هاا 


اسر: ممكن تديني التلفون يا معز من جانبك 


سها: ايه ده دى البت بسملة بتتصل 


معز: فعلا هى مش كانت معاك من تلات ساعات لحقت 


اسر: الو 


بسملة بهدوء: الو يا اسر عامل ايه دلوقتي يارب تكون بخير 


اسر: الحمدلله.. انتي كويسة مال صوتك 


بسملة: الحمدلله مفيش بس تعبانة شوية 


اسر مقتنعش بى كلامها: فكرتي في اللى اتفقنا عليه 


بسملة: اه اه فكرت ربنا يسهل انا .. انا حبيت اطمن عليك بس عشان محسش بي الذنب اظهر انك بقيت احسن حمدالله على سلامتك سلام يا اسر 


اسر: مع السلامة ( مالها دى شكلها مش طبيعي معقول يكون حصل ليها حاجة ربنا يهديكي يا بسملة) 


سها: مش راندا دى البت اللي كانت بتغلث على ليلة يوم الفرح البنت ام فستان اسود 


ليلى: الحمدلله انكي افتكرتي و معايا على الخط حتي لو غلثه مش ارخم من رحاب ( رحاب من الاول رخم يعني مش ها قول رخم من اول ما راندا ظهرت لا هى رخم فعلا و شعنونة زى حنان) 


و بعد شوية في قصر الأكابر في غرفة بسملة 


فواد: بسملة انتي لازم تتعالجي عشان نفسك لو كل واحد استسلم ل. الحزن يبقا العالم كله ها يضيع لازم تكملي عشان نفسك 


بسملة: بس انا مش لقية نفسي يا بابا انا مش عايزة اعيش مش عايزة اكون بنت المجرمة انا تعبت حاسه اني لوحدي 


فواد: انتي مش لوحدك انا معاكي و راندا و ليلة و سيف انتي مش لوحدك انا عارف انى السبب لانى اهمالتك و اهمالت اختك سبتها لى سما فضلت وراها لحد ما بوظت دماغها بس اوعدك اني ها صلح كل ده 


بسملة بدموع: بس انا خايفه اوي خايفه هبقا لوحدي.. انا عارفه اللى عملتوا غلط ب بس كنت بهرب بيه من الحياة دى عارف يعني ايه تشوف اعز الناس ليك بياذو في غيرهم و انت واقف بتتفرج سما عمرها ما سمعتني ولا حساستني انها امي دائما بحس غريبة عليا انا بكرها اوى اوى 


فواد حضن بسملة اللى انهارت في البكاء أما في الصالون 


بقلمي نورا فريد 


حياة بزعيق و صرخ: و انا قرفت منك و من العيشة معاك يا عزت انا طهقت منك طهقت كنت ساكتة عشان خاطر ابني لكن اهو كبر لا ها يقول ماما ولا بابا ف طلاقني و ريحني ياما اخل.عك 


سيف نظر لى حياة بذهول معقول دى الست الرقيقة العاقلة 


عزت: سيف روح على اوضك و عشان اعرف المجنونة دى بتقول ايه 


حياة: اترزع يا سيف خليك و شوف ابوك على حقيقته ابوك اللى معيشني في ارف و نكد كل السنين دى و انا مذلولة ليه عشان بحبك بس خلاص كرهت الحب على اللى بيحبو حبيت واحد انانييي مش بيحب غير نفسه ياريتني كنت سمعت كلامك يا بشري لم قالت العيلة دى مش بيجي من وراها غير حرقت الد..م صدقت انا من ساعة ما اتجوزتك و انا مشوفتش غير انانيتك و ارفك انا خلاص والله ما قادرة استحمل انا تعبت تعبت منك يا عزززت تعبتتت و لو على سيف خدو مش عايزاه اشبع بيه بس طلاقني ياما ابلغ عنك حقوق المرأة 


سيف بذهول: هى حصلت حقوق المرأة ربنا يعينك يا بابا انا طالع اشوف ليلة ربنا يتمم الطلاق على خير يا امي 


حياة: ربنا يخليك يا حبيبي امك يا اللى اتحملت عشانو اللى مفيش ست تستحملو 


سيف طالع و عزت سبها تغني مع نفسها و راح المكتب 


حياة راحت وراه: رايح فين يا زفت انت انا بكلمك 


عزت: ريحي نفسك طلاق مش ها طلق يا ست اعقلي انتي بقيتي تيته عجبك اللى عملت قدم سيف 


حياة: والله قول لى نقسك لو بتحبني و باقي عليا طلاقني 


عزت: و انا بكرهك كره العمي مش ها طلق يا حياة عايزة تخل..عني اوكيه بس لازم تعرفي زي ما حبتني انا كمان حبيتك و اوى كمان و اللى متعرفوش عني رغم السنين دى ان اللى بمتلكه بيفضل ليا لحد ما اموت ممكن اسافر و استقر في اي بلد عايزة تمشي امشي بس مش ها طلقك و اللى عندك اعمليه 


حياة بغيظ و عصبية: انت بنادم مستفز و حيوان 


عزت ببرود: مش جديد عليا كلامك العسل ده 


حياة: يوووه ده ايه الارف ده برضو ها طلقني سامع يا عزت


و خرجت حياة و رزعت الباب وراها 


عزت: يا بت المجانين هو ايه اللي مكرهني في المرحومة غير انها بتغيرك عليا كنت حاسس انها حماتي مش مرات اخويا 


و في غرفة سيف ليلة واقفة في الغرفة 


ليلة: و بعدين ايه اللي حصل 


سيف: مفيش يا ستي ابويا ل يطلقها أو هى اللى . تخ..لعو 


ليلة: امك دى كوين اوى ست كوين شخصية 


سيف مسك ايديها: حبيبتي مش ها تكلمي عمي هو مش وحش صدقيني 


ليلة قعدت على الكرسي: مين قال انو وحش بالعكس عمك شكلو طيب اوى سيف انت مش فاهم اللى جوايا انا  في يوم و ليله حياتي اتلخبطت فجأة عم جوزي بقا ابويا و حماي بقا عمي مانا مش مرتحلك بسبب ابوك معيش الست طول العمر ده مقهورة زي القطط تاكل و تنكر 


سيف رجع شعرها لى وراء: يعني انا على اخر الزمن يتقال ليا تاكل و تنكر ماشى يا ليلة 


ليلة ابتسمت ليه: تو انت احسن راجل شوفتو في حياتي كلها و ده بجد.. عارفه انى غط معاك بس انا كنت مصدومة و تعبانة كنت ببقا نفسي اكلمك بس كرامتي بتمنعني نفسي اكمل حياتي معاك بس هو انا هربي ابني ولا مش ها كون موجودة على اد ما انا فرحانة اوى بيه على اد ما انا خايفه ملحقش اشوفو سيف عايز تتجوز اتجوز بس بلاش تحسس ابني أو بنتي بغيابي بلاش تخليهم يتعذبو بعدي انا واثقه فيك و واثقه انك ها تمل مكاني و لو عايز تتجوز اتجوز راندا هى معندهش عيال و هو معندوش ام راندا ها تخد بالها منو و ها تحبو زيى 


سيف قام قعد جانبها: ايه الهبل اللى بتقوليه ده ها نخرف هااا ها نخرف هو الحمل طالب معاكي هلوسة ( مسك ايديها بحب) ليلة حبيبتي لازم تعرفي ان مفيش اي حاجه بيني وبين راندا لا من قريب ولا من بعيد هى مش بتحبني عمرها ما حبتني ولا انا كمان راندا.. متعلقه بيا مش اكتر مع زن امها عليها ف بقت كده اللى فى دماغها اوهام مش حب ليا انتي ها تقومي بالسلامة و ها تكوني احلي ام في العالم بس عشان خاطري طالعي الهبل ده من دماغك بعدين مش اخلص من السن اللي تحت اجي هنا تكملي عليا اسيب ليكم البيت عشان ترتحو ( ياريت 😂) 


ليلة: هتقدر بعد عني يا سيفو 


سيف حضنها: دلوقتي بقيت سيفو انا شوفت في العيلة دى العجب بس كله يهون عشان خاطر عيونك بحبك 


ليلة بحب: و انا بموت فيك 


و في اليوم التالي بسملة راحت المصحة بقت لوحدها بعد ما وداعت الجميع بسملة ضمت نفسها ووو 


رايكم بصراحة 

رايكم يهمني


#عشق_السيف_البارت_17


ليلة بحب: و انا بموت فيك 


و في اليوم التالي بسملة راحت المصحة بقت لوحدها بعد ما وداعت الجميع بسملة ضمت نفسها و انهارت 


و في قصر الأكابر في غرفة عزت 


عزت: انا مش مصدق بجد انا مش مصدق ازاي بسملة طب ازاي صحيح بكره الحيوانية ده بس بسملة ازاي دى طفلة 


حياة بحزن: والله انا والله مصدقه اللي ها جنيني ازاي احنا محسنش بيها ازاي 


عزت: ههه هو من امتي حد بيحس بى التانى في البيت ده لو كونا بنحس بى بعض مكونش وصلنا لى هنا 


حياة حطت ايديها على ايده: ها تعدي يا عزت والله بسملة ها تخف أنا متأكدة ان كل حاجة ها ترجع احسن من الاول صحيح الدنيا حرمتنا اللى بنحبهم بس هما حاسين بينا 


عزت: مش ها تمشي من البيت صح ردي عليا كفاية سكوت يا حياة اتكلمي 


حياة: بسملة تخف و نطمن عليها و بعدين يبقا نشوف الموضوع ده المهم دلوقتي بسملة 


و في غرفة سيف 


سيف نايم على قداميها: عمري ما كنت اتخيل ان في يوم بسملة تبقا بالحالة دى عمري ما كنت اتخيل ان حته العيلة دى تكون مدمنة مش قادر انسا نظرتها كانت بتقول بلاش تسبني بلاش تسبني يا سيف دائما بتقولي انى اخوها بس انا اذيتها لم سبتها لى وحدها 


ليلة بدموع محجرة: انا خايفه على بسملة اوى احنا مكنش ينفع نسبها في اكتر وقت محتاجنا فيه اكيد بتقول انى فرحانة اوى صح بس اللي محدش يعرفو انى اكتر حد ميت من جوه من ساعة معرفت اختي بتموت و انا مش بى ايدي اي حاجة مش عارفه هى ها تخف فعلا بعد اللى عرفتو عن امها كل ما تتحسن الموضوع تحصل كارثة تدمرها اوى نفسي بسملة تخف نفسي ترجع لي حياتها انا خايفه اوي يا سيف اول مرة احس اني خايفة... بسملة ملهاش اي ذنب والله ملهاش ذنب 


سيف قام حضن ليلة.. وقعد تبكي 


و في غرفة فواد 


فواد بينظر لى صور بشري: مكنش لازم تسبني يا بشري كل يوم بيعدي بحتاج ليكى عن اليوم اللى قبلو انا بضيع بسملة لى المرة التانية مقدرش الحق اختي ولا حتي الحقك و دلوقتي بنتي ها ضيع مني مش عارف اعمل ايه يا بشري اروح ارجعها على البيت ولا اسيبها بتتعذب لوحدها ردى عليا يا بشري حاسس اني وحيد مش عارف اعمل ايه ولا احمي بناتي ازاي حتي بنتنا خايف عليها من نفسها و جنانها نفسي اتكلم معاها بس مش قادر ابص في عينيها ردى عليا يا بشري اعمل ايه حاسس اني تايه ياريتني كنت موت معاكي ياريتني كنت موت معاكي يا حبيبتي 


فلاش 


بشري مسكت ايده: ها تعدي والله يا فواد ها تعدي انا واثقه فيك و متاكدة انك انت و اخوك ها تقدرو تنقذو الشركة وبعدين يا حبيبي انت من اول ما شوفتني و عمل تقولي فواد الأكابر مش بيقع و مفيش اي حاجة تقدر تهزو مش تكسرو اجمد كده هى يعني اول مرة تصعب عليك حاجة اثق في ربنا و اطمن ( و تقول بى ابتسامة) بحبك اوى مهما شوفت منك او عملت انا معاك و عمري ما ها سيبك حتي لو القدر كتب علينا الفراق 


باك 


فواد بدموع: بس المرة دى صعبة اوى يا بشري اوى اوى انا ادمرت بعدك مش عارف اتصرف ازاي ولا اعمل ايه 


بشري: مش جايز كتر الشدات دى عشان ترجع لي ربنا و نفسك القديمة يمكن حصل كده عشان عيلة الأكابر تحطت ايديها في ايد بعض و يتحدوا من تاني راجع نفسك يا فواد و افتكر ان بعدك عن ربنا دمرك قول يارب و صدقيني ربنا مش سيبك و ها يقف معاك زى كل مرة اثق في ربنا يا فواد 


فواد ساب الصور و راح يصلي و يدعي ربنا أما عند راندا بتتمشي بى السيارة تباعها لحد ما بقت قدام المستشفى اللى فيها اسر نزلت من السيارة لقت زين واقف خرج المستشفى 


زين باستغراب: انسة راندا حضرتك كويسة 


راندا: ها تفرق في ايه كويسة مش كويسة... عادي كده عايشة و كده عايشة.. انا دلوقتي بدفع تمن افعالي بس بدفع التمن غالي اوى عليا مكنتش اعرف اللي بعملو فى غيري ها يترد في اغلي ناس عندي 


زين بيسمع في صمت 


راندا بوجع: كله وراء بعض انا مش قادرة استحمل والله ما قادرة عارف يعني ايه اختك تبقا بتموت و انت مش عارف تعمل حاجة و كل يوم كارثة عن اليوم اللى قبلو عمل استحمل و اعدي بس عارف ايه اللي اكتشفته 


زين ربع ايديه: ايه 


راندا: العمر اممم العمر عمل يعدي و انا مش بعمل اي حاجة غير بس انى اذي غيري في الاخير طالعت باذي نفسي و بس حياتي ادمرت بسبب غبي كان لازم اعرف من الاول ا ان اللى  ها عمل ها يجي عليا اليوم اللى ها دوق فيه من نفس الكاس اللى اذيت بيه غيري بس مكنش قصدي والله ما كان قصدي ان اني ادمر ليلة و سيف انا خوفت منها حسيت انها جاية تخد مني كل حاجة اختي و ابويا طنط حياة بس في الاخر كل ده جاه على دماغي فضلت امشي وراء امي و كلامها لحد ما وقعت على جدور رقبتي 


زين : بس انتي مش صغيرة و تقدري تقولي لا تقدري تتحكمي في نفسك و دماغك بس انتي عملتي العكس الكلام مش ها يفيد المهم ان وجهتي نفسك بى غلطك و فهمتي حتي لو كانت متأخر احسن من مفيش المهم متقعيش في نفس الغلط خدي امسح دموعك شكلك بقا أوفر عاملة فيها قوية و مفترية و انتي اهبل من الهبلة 


راندا لسه بتعيط: برستيچي بقا في الأرض برستيچي ضاع مني ( ما هو ضايع من زمان انتي اللي مش وخدة بالك 😂) 

راندا مسحت دموعها: انت طيب اوى يا زين واحد غيرك كان فرح بعد ما جرحتك بى كلامي في الفرح 


زين: لا اله الا الله افرح فيكي ليه ايه اللي بتقوليه ده ربنا يصبرك على اللى انتي فيه 


راندا: بس انا مصبتي كبيرة بجد انا تعبت هو انت ازاي مع كل الصايب اللى بتحصلك و انت بالهدوء ده انت اكيد مش بنادم 


زين : مش بنادم مم ممكن اكون عفريت 


راندا ضحكت و عينيها بدمع في نفس الوقت: والله انت اغرب بنادم شوفته في حياتي ربنا يسعدك انت و الانسه رحاب خطيبتك ليقينا على بعض جدا 


زين: على فكرة يا انسة راندا انتي كدابة أوى لان دى مش حقيقية اصلا أنا و رحاب عمرنا ما كونا ليقينا على بعض ولا حبينا بعض 


راندا: مع الوقت ها تحبها هى طيبة جدا بس شعنونة 


زين : راندا طلامة متعرفيش حاجة عننا يبقا مش لازم تجملي.. رحاب عمرها ما حبتني ولا انا كمان بس وصيه ابوها رحاب صعبة جدا حاولت بس مش قادر 


راندا: يعيني يبني طب و دى ها تتجوزها ازاي طلامة مش طيقها 


زين : ها حاول احبها 


راندا: والله ها عيط كفاية بقا ده انت احزانك صعبة اوي... اسر عامل ايه دلوقتي ها يخرج امتي 


زين بابتسامة جذابه: لا يا ستي بلاش تعيط انا لم صدقت وقفتي عياط مش ها يبقا فوق و هنا.. اسر الحمدلله كويسة و ها يخرج بكرا 


راندا: على خير باذن الله بس تصدق ان اسر ده اعقل واحد شوفتو في حياتي و ليلي كمان 


زين : و دى كدبة تالتة انا لو دخلت مستشفى المجانين ها يبقا بسبب اسر و ليلى متتكلميش و انتي مش عارفه عشان برستيچ ( لا ما هو سيف مخلش ليها برستيچ اصلا 😂) 


راندا: احم بعتذر جدا على الصدع بس فجأة لقيت نفسي هنا مش عارفه ازاي بس شكرا انك سمعتني و نصحتني 


زين : العفو يا انسة راندا 


راندا: انا لازم امشي دلوقتي عن اذنك 


زين: انسة راندا 


راندا التفتت ليه : نعم 


زين: خدي بالك من نفسك 


راندا: و انت كمان عن اذنك 


راندا مشيت و زين فضل ينظر لى خيالها لحد ما اختفت التفت وراه لقا معز ( صاحبك لم يقلش معاك 😂) 


معز: غريب الحب و مين فاهمو بس حلوة الاخت راندا دى بس مش شعنونة شوية الله يسهلو يا سيدي 


زين نظر ليه و راح لى اسر 


معز بضحك: عشت و شوفت اللى ها توقعك يا زين و راح وراه 


بقلمي نورا فريد 


و بعد مرور اسبوع اسر اخيرا خرج من المستشفى بس راح لى بسملة بعد ما عرف انها في المصحة في غرفة بسملة 


اسر: عاملة ايه دلوقتي يا سوسو 


بسملة: الحمدلله كويسة اخيرا خرجت 


اسر: طب انتي بتعيطى ليه دلوقتي 


بسملة بدموع: عشان زهقت بقلي اسبوع قعدة لوحدي لحد ما زهقت 


اسر: بتقعدي لوحدك كل ده 


بسملة: بييجو بس بيروحو في اخر اليوم و سيف لسه ماشي من شوية 


اسر: فترة و ها تعدي صدقيني 


بسملة: نفسي ابقا في هدوك و صبرك بس انا زهقت يا اسر زهقت و بصرح عايزة اخرج عشان اجيب و احضر اوضته ابن ليلة و اجيب الهدوم.. ده انا حطة عيني على كام فستان و كام جزمة لى بنت ليلة قمر 


اسر: انتي بدلعيها ولا بتجنني اخوكي 


بسملة: مش بنت اختي و لازم تكون قمر زى خالتها 


اسر : قمر بى الستر 


بسملة: بتقول حاجة يا اسر 


اسر: بقول يارب تكون شبهك هو في زيك ولا فى رقيتك و بعد مرور شهر بسملة اخيرا اتعالجت و خرجت من المستشفى و في منزل زين 


رحاب : جيت عشان اطمن على اسر 


ليلى: هو كويس بس ابعدي عنو و بعدين ايه الذوق اللى جالك فجأة ده 


رحاب قعدت على الكرسي: جيت اشوف اخت زوجي المستقبلي عاملة ايه يا لولو و اسر عاملة ايه اومال بسملة بقلها فترة مش بتجي ليه غريبة 


اسر: و انتي مالك ثم انتي تتحشري ليه تجي متجيش دخلك ايه يا رحاب 


رحاب: مممم حلوة بسملة بس هو مش عيب لم تروح تزور واحدة في مصحة الادمان مش خايف على نفسك ل تق..تلك انا سمعت انهم بيكون مش في وعيهم و هموهم دماغم بس هى دى اللى بتحبيها يا ليلى تو معقول ليلة دارت عنك صحيح خي..انة العشرة ايه رايك يا زين يعني واحدة تف..ضح و التانيه مدمنة تو ذوقك يا اسر بقا صفر خالص 


ليلى و زين 


رايكم بصراحة في البارت ده 

رايكم في رحاب و يا تري زين ها يعمل ايه مع اسر 


رايكم بصراحة 

رايكم يهمني

#عشق_السيف_البارت_18


رحاب قعدت على الكرسي: جيت اشوف اخت زوجي المستقبلي عاملة ايه يا لولو و اسر عاملة ايه اومال بسملة بقلها فترة مش بتجي ليه غريبة 


اسر: و انتي مالك ثم انتي تتحشري ليه تجي متجيش دخلك ايه يا رحاب 


رحاب: مممم حلوة بسملة بس هو مش عيب لم تروح تزور واحدة في مصحة الادمان مش خايف على نفسك ل تق..تلك انا سمعت انهم بيكون مش في وعيهم و هموهم دماغم بس هى دى اللى بتحبيها يا ليلى تو معقول ليلة دارت عنك صحيح خي..انة العشرة ايه رايك يا زين يعني واحدة تف..ضح و التانيه مدمنة تو ذوقك يا اسر بقا صفر خالص 


ليلى و زين : اي 


ليلي: ايه اللي بتقوليها ده انتي اتجننتي بترمي بلاكي على الناس ايه القذارة اللى فيكي دى 


رحاب: عندك يا ليلي مش معني انى ساكته ف خوف منك ولا من اسر تو. انا ساكته بس احترام لي زين غير كده مستحيل اخليكي تمدي عليا اه نسيت اقول انا الهانم الكبيرة كانت حامل و اجهضت الطفل عشان محدش يعرف بى مصبيتها 


مشيت رحاب و هي في قمت سعادتها 


ليلى بعصبية: الكلام ده حقيقي يا اسر رد عليا 


اسر: انا عايز انام اصح و نبقا نتكلم 


ليلى بعصبية: يعني يوم ما تحب تحب واحدة اختها بتاعت مشاكل انتوااا عايزين موتوني ولا عايزين ايه 


زين بزعيق: ليلى ايه هوى واقف قصادكم اترزع و اتكلم و انتي اتهدي لم نشوف الاستاذ 


زين و ليلى قعدوا و اسر بدا يحكي كل حاجة 


اسر: اظن محدش مننا مش بيغلط و انت سبق و قولت انك هربت من المدرسة زمان و انتي يا ليلى بسملة ما جرمتش لى كل ده و اه يا ليلي بحبها سامععع يا زين بحبها و مش ها تخلى عنها مهما حصل حتى لو كانت مش من نصيبي و اللى عندكم اعملوا بس انا مش ها سيب بسملة تمام 


زين: ماشى يا اسر اعمل اللي انت عايزو تمام و انتي يا ليلى اهدى لان احنا ملناش علاقه بى الموضوع محدش مننا مش بيغلط و هما تابو 


ليلى: زى ليلة تخبي حاجة زى دى عني ازاي 


زين: سيبي ليلة في حالها تمام 


اسر: رايح فين 


زين قام: رايح اصلح غلطة عمري و الحق الباقي منو انا متجوزش واحدة تفض..خ خالق الله لازم الحق نفسي من المصيبة دى 


زين خلص كلامه و نزل من المنزل 


ليلى بفرح: لوووووولى الحمدلله يا رب عارف يا اسور جوازة زين من رحاب كان هم تقيل على قلبي 


اسر: و مين سمعك دى كارثة مش عارف كان ها يعيش معاها ازاي دى جاية توقع بينا مش تعمل خير 


ليلى: دى حرباية يلا روح انام انت و انا ها عمل كام حاجة كده 


اسر: ها تتصلي بى الضايعين صح 


ليلى: اتفالح في الضايعة الرابعة ما هى بقت معانا يا اسور و قريبا جدا راندا ها تضم لينا ده شغلي انا و سوسو 


ليلى اتصلت بى سها و بالفعل سها جت ليها و قعدو يفكرو ها يعمل ايه في رحاب و حنان ( لان رحاب و حنان اصحاب جدا) 


و في قصر الأكابر في غرفة راندا 


ليلة: كنت متوقعة ان الحركة دى تكون منك بس حنان تفض..حني طب ليه 


راندا: انا قولت اقولك عشان اكون مرتاحة و ابدا من جديد صحيح حنان بترتب ليكى على اجه..اض خدي بالك و بلاش تروحي الحارة كتير دلوقتي 


ليلة: ماشى يا حنان  انتي اللي بداتي يبقا اشربي بقا.... الو يا سها 


سها: ليلة لازم تجي حالا فى كارثة 


ليلة بفزع: عملتوا ايه انا جاية سلام 


راندا: انتي كويسة 


ليلة: انا كويسة بس لازم اروح لى البنات لان فيه مصيبة ها ورح اغير هدومي و انتي كمان غيري عشان تجي معايا لاني مش بعرف اسوق 


راندا: انتي عايزني انا اروح الحارة راندا الأكابر 


ليلة: اومال ايه ها بدأ من جديد ولا هو اي كلام يلا يا بنتي مفيش وقت 


و بعد شوية بالفعل راحت ليلة و راندا الحارة و في منزل سها 


ليلة بعصبية: اه يا بنت الكل..ب 


راندا بزهول: هى مين اللي حامل و اجهض..ت 


سها شورت عليها: انتي يا راندا 


راندا:وووووت مين اللي زفت انتوا بخرفو بتقولوا ايه مين الزبالة اللى قال الكلام ده والله ما سكوت انا اتهببت اه بس لحد سمعتي و استوب مين اللي قال كده 


ليلى: الزبالة اللى خطبها زين بس الحمدلله ها يتخلص منها 


سها: احنا لازم نعمل حاجه يا ليلة المرة دى لو سكتنا ي عالم المرة الجاية ها يقولو ايه 


ليلى: هما اللي بداو و ميعرفوش شيلة الموكوسين ممكن يعملوا ايه 


ليلة قعدت تفكر و بعد شوية في منزل اهل حنان طبعا رحاب بعد ما زين سابها طالعت راحت لى حنان طبعا مكنش فيه حد في البيت 


رحاب: شوفتي الحيوان ماشى يا زين بقا انا بخرب حيات الناس انا يا حنان 


حنان: قطع لسان اللى يقول كلام ده مانتي عارفه ليلى انها بتغيري منك عشان احلي منها و انكي كنتي ها تتجوزي اخوها نفسي اعرف عجبك فيه ايه 


رحاب: محترم و وسيم و عندو صيدليه و شقة تمليك مش ها تجوزو حب فيه ولا في اخواتو يارب خد اسر و ليلى و اخلص منهم 


حنان: خدي اشربي العصير و روقي دمك محدش يستاهل زعلك ولا دموعك اهدي ان شاء الله هو و اخوتو 


حنان قامت فتحت الباب 


حنان بابتسامة: ليلة ازيك عاملة ايه 


ليلة دخلت و هى و البنات و قعدت 


ليلة: الحمدلله يا قلبي حاا جيتي على بالي ف قولت اجي اطمن عليكي 


حنان: انا كويسة 


راندا : ازيك يا روحي عاملة ايه يا رحوب تصدقي وحشتيني اووووى 


رحاب: انا لازم امشي دلوقتي 


ليلى: استني يا حلوة تمشي قبل ما نعمل معاكي الإنسانية و الواجب 


سها قفلت باب الشقه بى المفتاح: ده احنا ها نريحكو 


ليلة: الاخر 


ليلة قربت من حنان وووو 


بقلمي نورا فريد 


يا تري ليلة ها تعمل ايه في حنان هى و البنات 


رايكم بصراحة 

رايكم يهمني

#عشق_السيف_البارت_19

سها قفلت باب الشقه بى المفتاح: ده احنا ها نريحكو 


ليلة: على الاخر 


ليلة قربت من حنان و قالت لي راندا: بضمير يا راندا 


راندا بتنظر لي رحاب: بضمير يا ليلة 


ليلة مسكت حنان من شعرها و نزلت فيها ضرب و راندا كمان حرفيا موتت رحاب من الضرب 


حنان بصرخ: عيب يا ليلة ده انتي وكله معايا عيش و ملح يا بياعت العشرة اعععع 


ليلة و هى بتضربها بى الاقلام: كنتي عملتي انتي حسابها يا روح امك عشان اعمل حسابها يا كلبة 


رحاب بصرخ: والله ما ها سيبك يا مجنونه انتي 


راندا و هى بتضرب فيها بالشبشب: انا بقا ها فرجك الجنان اللى بجد بقا انا اجه..ضت يا حرباية بطلعي عليا سمعة انا و اختي يا حقيرة طب والله ما ها سيبك يا زبالة بقاااا اختي انا مدمنة يا حيوانية انا بقا ها فرجك المدمنة بتعمل ايه 


حنان بصرخ: حشوها عني يا ليلى 


ليلى و سها بيصورو و هما ميتين ضحك 


سها: عشان تعرفوا الموكوسين ممكن يعملوا ايه احسن بضمير يا راندا 


ليلى: و كده ابقا سامحتك يا رحاب انتي و زبالة الزبالة التانية حركة كده او كده مش ها تلقوا مننا غير كده تمام 


ليلة: نبدل شوية يا راندا سلميلي رحاب و انا اسلمك حنان 


راندا: اشطا بس برجولة يا ليلة 


و فضلوا البنات يضربو في رحاب و حنان لحد ما تعبو و بعدين نزلو ولا اكن عملو حاجة و بيضحكو و في المساء فى قصر الأكابر في غرفة سيف 


سيف حضنها من الخالف: ممكن اعرف ايه سبب الفرح و الابتسامات اللى على وشك انتي و الزفته التانية 


ليلة التفتت ليه و حضنته بفرح: انا مبسوطة اوى اوى يا سيفو اخيرا اخد حقي من حنان الكلب يااه اخيرا ضربتها ضرب مخدوش حمار تستاهل 


سيف بعدها عنو: عملتي ايه... ضربتي مين يا ليلة قلبي 


ليلة نظرت ليه باحراج: هو انا قولت ضربت احم ها قولك بس وحيات عيالك ما تتكلم 


سيف ربع ايديه: قولي يا حبيبتي هببتي ايه 


ليلة حكت لي سيف كل حاجة 


سيف بعصبية: ده انا عايش مع فتوات ايه اللي هببتو ده يعني عشان تخدو حقوقكم منهم تضربهم ايه بلطجية و انا معرفش 


ليلة بزعيق: و انت بتزعق ليه واحدة عملت فيا كل ده و غير كده عايزة تموت ابني اللى مجاش على الدنيا عايزني اسكوت ليها بروح امها 


سيف: لا ازاى لازم الهانم تخد حقها انتي عايزة تتجنني ولا عايزة ايه ما تعقلي كلامك 


ليلة بغيرة: اه قول بقا انك حنيت لى حنان هانم و زهقت مني بعد ما حققت هدفك مش كده ليلة خلاص كده اشوف حياتي مع حنان بس يكون في معلومك يا سيف انا اقتل..ك بس متكونش لي غيري تمام 


سيف نظر ليها بصدمة: حققت هدفك و حنان ده انتي بقيتي هوبا خالص حنان ايه و هبب ايه 


ليلة: طب ايه قولك اني مش قعدلك فيها يا ابن الأكابر خلص الكلام طلقني يا سيف لاني مش قادرة اكمل ولا استحمل جنانك اكتر من كده ابقي خلي بقا الست حنان تنفعك 


ليلة فتحت الباب و نزلت و سيف وراها 


عزت: ايه ده صوتكم عالي ليه 


حياة: تانى يا سيف تانى يا ليلة 


ليلة: قولي لي ابنك يطلقني لان ببساطة كده لان مش قادرة استحمل جنانو اكتر من كده ده ايه الناس دى 


سيف: هو انتى تغلطي و بتردي كمان يا عاقلة طب مش مطلاق و اعلي ما فى خيالك اركبيه ايه هو انتي فاكرني انى ها سكوت زى كل مرة ااااايه 


فواد: بس يا واد بس يا بت ايه اللي بتعملو ده ما تحترمو اللى واقفين 


ليلة بعصبية: حضرتك مش واخد بالك انو هو اللى بدا عمل يزعق و مكبر الموضوع على الفاضي دى حنان 


راندا حضنت ليلة: و بعدين يا سيف الموضوع مش مستاهل كل ده البت مغلطتش اوعى تستسلمي يا ليلة حلوة الست في قوة شخصيتها احنا معملنش حاجه غلط احنا بس اخدنا حقنا منهم 


فواد: هببتو ايه يا راندا 


ليلة: ضربنا حنان و رحاب خطيبت زين لانها هى اللى بدات الاول 


راندا بعدت ليلة عنها: يخرب بيتك نقطتي من اول قلم و ياريت اول قلم 


ليلة: اكدب يعني ذات مش ده من تخطيطك و فكرتك ادينا وقعنا و بسببك يا راندا 


سيف: اتفضل اللى بدافع عنهم اهو انا ساكت بس وحيات بناتك احكم بى العدل مش عشان بناتك تجي عليا 


ليلة: و يهون عليك بناتك يا فواد بيه انا مغلطش و راندا كمان مغلطتش 


راندا بصوت واطي: فواد ارحم من عزت اسكوتي انتي متعرفيش حاجة 


فواد: انتوا التلاتة على اوضتكم و مفيش اي خروج لحد ما تتعلمو الادب 


بسملة: بس انا معملتش حاجة 


فواد: فكرك اللى عملتيه هنسا بي الساهل انتوا التلاتة حبس انفرادي عشان قبل ما نمد ايدينا على الناس و نمشي وراء دماغنا نفكر و قبل ما نعرض نفسنا لى الخطر نفكر 


بقلمي نورا فريد 


راندا بعصبية: هى اللى 


فواد: سمعتو قولت ايه على الانفرادي 


ليلة نظرت: سيف اتكلم ده انا ام ابنك برضو 


سيف نظر ليها بفرح: موافق بس بشرط تعتذري على طول لسانك 


ليلة: اموت ولا اعتذر هاا هو انا ها خاف يعني ده ايه الناس دى دى مبقتش عيشة اااوف 


بسملة: ربنا يسامحك يا راندا انتي و ليلة بس انا مش مسامحكم على المرمطة دى اهى اهى اهى 


ليلة: على فكرة انت كده بتقويه عليا و ده ظلم هههه اتوقع ايه من حضرتك غير كده تجي على بنتك عشان ابن اخوك عموما شكرا 


فواد: على اوضك يا ليلة تمام عيلة مش بجي منها غير الارف و المشاكل 


و مشي فواد و عزت حط راندا و بسملة في الحبس و ليلة طالعت على غرفتها 


و في غرفة سيف 


سيف بغيظ: يعني غلطانة و زعلانه هو المفروض مين اللي يزعل يا هانم 


ليلة نظرت لى الناحية التانية: بتزعقلي يا سيف بعد العمر ده بتزعقلي 


سيف: هووو انا اتكلمت يا ليلة 


ليلة: قولت اني بقيت مجنونة مش ده قصدك 


سيف: طب خلاص متزعليش من اللي قولته بس غصب عني 


ليلة بغيظ و غيرة: بتزعقلي عشان حنان مصايب 


سيف كتم ضحكتو: هى مصايب بعقل بس تصدقي برافو عليكي انكي خدي حقك انا مش زعلان بالعكس لو سكتي كنت عقبتك بى ايدي 


ليلة التفتت ليه: يع مش زعلان مني يا حبيبي 


سيف: تو انا عمري ما ازعل منك بس راندا و بسملة عايزين تأديب عشان يعقلو شوية انتى بضرتيها ازاي 


ليلة: كل انواع التعذيب احسن تستاهل ( ليلة حضنته بفرح) انا مبسوطه اوى يا سيف اخيرا خد حقي انا بحبك اوى 


سيف حضنتها: و انا كمان بحبك اوى بس و خصوصا لم تتجنني كده تبقي زى القمر 


ليلة بعدت عنه: برضو يقول مجنونة 


سيف بحب: احلي مجنونة 


بعد شعرها من على عينيها و قابل..ها على ش..فايف.ها و بعد مرور اسبوع فى غرفة سيف 


سيف: يعني ايه حنة 


ليلة قعدت جانبه و مسكت ايده : يا حبيبي ده حنة لى السيدات فقط و سها عايزنا كلنا نكون معاها ف ها بات في شقة امي لحد ما الفرح ما يخلص مانا مش معقول ها فضل رايحة جاية وافق بقا 


سيف: قولت لا متنسيش انكي حامل افرد حصلك حاجة 


ليلة: مانت متعرفش مش امك جاية معايا اقصد مامتك وافق بقا يارب تنجح 


سيف ببرود: موافق بس بشرط 


ليلة بعدتو عنو: شرط ايه 


سيف 


رايكم بصراحة في البارت ده 

رايكم بصراحة 

رايكم يهمني

#عشق_السيف_البارت_20 _قبل_الاخير 


سيف: قولت لا متنسيش انكي حامل افرد حصلك حاجة 


ليلة: مانت متعرفش مش امك جاية معايا اقصد مامتك وافق بقا يارب تنجح 


سيف ببرود: موافق بس بشرط 


ليلة بعدتو عنو: شرط ايه 


سيف : اللى حصل من اسبوع ميتكررش تانى عشان منزعلش من بعض ساعتها مش ها يهمني حبي ليكي ولا ابوكي ولا الجن اللزرق اعقلي كده يا بت لان انا عديت مرة مش عديلك التانية افتكري غلطه في التانية انتهي كل حاجة فكري فيها عشان نفسك اولا تمام يا حبيبي ( قابل راسها و خرج من الغرفة) 


ليلة قعدت على على طرف السرير و سندت ايديها: لدرجة دى انا اوفر اوى كده بس انا خايفه عملت كده لاني مش عايزة اكون زى امي ما هي عاشت حياتها طيبة ايه اللي حصل ولا خدت ايه في الاخر حب حياتها كان ها يسلمها لى الشرطة بى ايديه 


ليلة جهزت نفسها و أما في الحارة زين بيجهز نفسه و ليلى بتلف وراه 


ليلى: زين طب ممكن تسمعني انا والله ما ضربت ولا عملت حاجة و بعدين هما يستاهلو 


زين نظر ليها بغضب: ليه بلطج.ية دى مش شاطرة دى كده قلت ادب و تربية شكلي فعلا نسيت اربيكم أو أثرت في تربيتكم ازاي تسمحي لى كده ازاي ده انا بقول عليكى عاقلة فعلا معرفتش اربي واحد يعلي صوت و عمل فيها عبد الحليم و التانيه عايشة فيها فتوة عجبك اللى حصل ده 


ليلى بعصبية : كلللل ده عشان رحاب حرباية معقول كل عشان رحاب معقول تكون خدتك مني 


زين: لا حول ولاقوة الا بالله العلي العظيم بتعيطى ليه دلوقتي هو انا اتكلمت ولا جيت جانبك ( نظر لى اللى بيتكلم في التلفون و مبتسم) 


اسر: خدي بالك من نفسك 


بسملة بابتسامة: و انت كمان خد بالك من نفسك ها توحشني اوى باي باي اسور 


اسر بدهشة: سلام يا بسومة... زين واقف كده ليه في حاجة 


زين نظر لى بعصبية و غيظ: الصبرررر ياررررب انا ماشي ممكن اتاخر خدو بالكم من نفسكم انت من الدرس لى البيت و ترجع تشوف اختك عايزة ايه و تجيبو ليها و انتي اقفلي الباب على نفسك كويس تمام 


و بعد شوية في المساء فى منزل ليلة 


حياة: هى راندا مش جاية ولا ايه الساعة بقت ١٢و هي لا حس ولا خبر 


ليلة: يمكن نسيت العنوان فعلا اتاخرت اوى... بسملة سيبي الزفت من ايدك و روحي ذاكري احسن من الرغي في التلفون بتكلمي مين كل ده و الابتسامة من هنا لى هنا 


بسملة قفلت التلفون: احم د دى عائشه صاحبتي اللى جت ليكى مانتي عارفها بقا ف بنتكلم مع بعض ع عشان الدراسة و الامتحانات اللى قربت 


حياة بشك: مممم طب كويس انكي فاكرة ان فيه امتحانات قربت و مش عايزين إعادة ولا عائشه تزعل و تتخلي عنك 


ليلة: مش صغيرة على الرغي في التلفون مع عائشه بعدين كل شي نصيب ف بلاش تتعلقي اوى كده محدش يستاهل انا نصحتك و انتي براحتك ها روح اشوف الباب 


حياة: اترزعي انتي و هي انا اللي ها فتح الباب 


حياة راحت فتحت الباب و كانت راندا 


راندا: انا جيت يا اهل الخير عاملين ايه دلوقتي 


ليلة: كل ده انتي عارفه الساعه كام ١٢و نص ازاي تتاخري كل ده و و بعدين ايه البس ده انتي مش في التجمع يا ماما فوقي 


راندا: اتاخرت ليه اسالى جوزك المفتري كل ده كنت بشتغل والله مش بلعب و بالنسبة لي البس ملحقتش اغيري و ايه الحارة الحارة انا حورة اللى ليه حاجة عندي يجي ووجهني ده نظامي ومش ها غيرو لى ارضا الآخرين فكك عن اذنكم انام ساعتين عشان اعمل الشغل اللي ورايا ده لو بينتقم مني مش ها يبقا كده 


حياة: مش ها تتعشي 


راندا: انام الاول لان والله ما قادرة و ابقا اشوف حكايه الاكل بعدين بسملة انام اصح القيكي قفلتي المنهج تمام يا بطة و دلوقتي السلام عليكم 


و راحت راندا لى التواليت و بعدين راحت تنام في غرفة بسملة 


و في اليوم التالي في السطوح 


زين : مالك يا اخت ليلة 


ليلة بسرحان: هو انا استغلالية يا زين 


زين : الاول كنتي اهبل من الهبل يوم ما فوقتي فوقتي على اللى مد ايده ليكى و ساعدك مقدرش اقول غير كده 


ليلة نظرت ليه : انت ترمي الكلام و تسبني غرقانة مع نفسي ما تكلمني زى ما بكلمك 


بقلمي نورا فريد 


زين قعد: مشكلتك في دماغك دماغك متركبة غلط استغلتي حب سيف و ابوكي ليكى كتر الاستحمال ممكن نهيتو انفجار و سيف للاسف قرب من المرحلة دى رجعي نفسك و بلاش تخربي بيتك بايديك بسبب حاجة مش ها تحصل انا نصحتك و انتي براحتك 


ليلة: ده كلامك بس انا خايفه اعتذر يسوق فيها 


زين: و هى بقا لسانك الطويل ده هو اللي ها يحفظ على كرامتك ولا جوازك ولا بيتك فوقي قبل ما يفوت الأوان الفرصة مش بتجي غير مرة واحدة في العمر رجعي نفسك سيف بيحبك مش يستاهل طريقتك دى ولا طول لسانك 


راندا: و ايه كمان يا شيخ زين انا بقول اجيب لمون احسن 


ليلة نزلت راندا نظرت لي زين : لا حكيم ده ايه العظمة دى كله يا استاذ زين برافو عليك هو ده الكلام بجد انت أسطورة اعقل واحد شوفتو حاليا 


زين: ربنا يخليكي يا استاذة راندا 


راندا نظرت ليه: احم ممكن اتكلم مع حضرتك... عايزة اخد رايك في حاجة بيمم انك ذكي و عاقل لا و حكيم و صريح جدا انا محتاجه رايك لو مش ها عطلك عن شغلك بس ضروري جدا اعرف رايك 


زين قعد تانى: لا تعطيل ولا حاجة اتفضلي سامعك يا انسة راندا 


و ابداتت تحكي راندا مع زين 


زين : و بعدين 


راندا: بس هى مش بتحبو مش عايزاه بس متعلق بى البنت جدا و غير ده كله امها موصيها عليها 


زين بهدوء: عايزة الحق ولا اللي يطبلك 


راندا: الحق طبعا 


زين: الجوازة دي مستحيل تنجح و البنت اللي ها تتجوز الراجل مش بتحبو عشانها بكرا لم تكبر ها تنسا كل ده و برضو ها تشوفها مرات اب و بعدين هي مش مجبورة على كده و بعدين صاحبتك دى مش كبيرة و العلم اطور و على المكشوف بلاش تصلحي غلط بغلط مش عشان تهربي من الواقع تروحي لى الكابوس من كلامك عن الشخص ده يدل انه مش كويس و مش ها يريحك و بعدين فاكرك ان لو كان حصل اللى انتي كنتي عايزة ان ابن سيف كان ها يعتبرك امو سيف بيحبك بس حب اخ لى اخته اكتر من كده لا و انتي كمان نفس الكلام بس نفسك كان ضحكة عليكى 


راندا: سبق و قولت ان غصب عني 


زين: و انا مش بحقق معاكي ان بوضح ليكى تفكير دماغك انتي مش وحشة بالعكس انتي احسن واحدة في الدنيا بس خوفك و دماغك كانوا مسيطرين عليكى نسيتي ان كل حاجة بى ايد ربنا مش بى ايد البشر اثقي في الله و اصبري بلاش التسرع لانو اوقات بياذي 


راندا بابتسامة هادئة: اكيد ( قامت راندا) شكرا جدا جدا على النصيحه و استماعك ليا و اسفة جدا على الازعاج عن اذنك 


زين : اتفضلي 


و نزلت راندا و هى في قمت سعادتها و راحة و ثابت و في المساء فى منزل سها كانوا المنزل مش خلي من الغناء و الزغريط و الطبل و في غرفة سها 


ليلة: اثبتي بقا دى رابع مرة اعيد فيها الميك اب اثبتي يا بنتى ربنا يهديكي 


ليلى: يا بنتي اثبتي بقا الناس بقلهم ساعة بره قبل ما تخصلو يكون الناس مشيو 


ليلة: قوليلها لاني تعبت 


و اخيرا خلصت ليلة و خرجوا البنات و بعد مرور ساعات اخيرا خلصت الحنة 


و في قصر الأكابر في غرفة سيف .. 


سيف بصدمة

يتبع 

تكملة الرواية الأخير هنااااااااا

اكتب في بحث جوحل( مدونة قصر الروايات) تظهر القصص كامله

تابعونا علي قناة التليجرام من هنااااااااااا

ليصلكم اشعار بالنشر

الرواية كامله من البدايه  هناااااااااااا


تعليقات

التنقل السريع