القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عالجتها ثم أحببتها الفصل 21-22-23-24-25بقلم ندا الشرقاوي (جميع الفصول كامله)

 

رواية عالجتها ثم أحببتها الفصل 21-22-23-24-25بقلم ندا الشرقاوي (جميع الفصول كامله)




رواية عالجتها ثم أحببتها الفصل 21-22-23-24-25بقلم ندا الشرقاوي (جميع الفصول كامله)


#عالجتها_و_احببتها

#ندا_الشرقاوي

21#


قاسم.... بما اننا قاعدين فا انهارده اخر يوم في ال3 شهور يا روز قررتي اي 

ظهرت علامات القلق على وجه روز لم تكن تعرف انها النهاية جزء يريده بشده وجزء متردد، احمرت وجنتها، وضعت يداها في بعض دليلا على القلق، شعرت مريم بتوترها وارادت أن تخرجها من هذا الوقف 

مريم.... ممكن قبل الرد اقعد معاكي شويه 

روز........تمام 

وقفت مريم وروز واتجها إلى غرفة المكتب وغلقت الباب 

مالك.... مكنش ينفع تخيرها قدامنا 

قاسم.... علشان لو لوحدنا هتتهرب مني أنا يا مالك مش عاوز حاجة غير انها تكون موجوده مش عاوز زوجة وخلاص انا هكون معاها نبدأ من جديد، لكن لو فضلنا كده هكون كل يوم خايف انها تقولي خلاص همشي انا عاوز اعرف الرد أنا تعبت 

مالك.... معرفش مريم هتعمل اي بس ممكن تبوظ الدنيا 

قاسم برفض وثقة..... لا مريم متعملش كده، روز دمغها بتلين يعني ممكن تكون متوتره مريم هتحاول تخرج منها الكلام 

مالك.... ربنا يستر

في الداخل

مريم.... حسيت انك متوتره وخايفة تجاوبي أنتِ عاوزه تكملي ولا لا

روز بتوتر.... يا... مريم.... أنا

مريم.... روز احنا مش في تحقيق يا حبيبتي قوليلي شعورك ناحية قاسم وحابة تكملي ولا لا

روز.... أنا خايفة يا مريم

مريم.... روز قاسم مش عاوز حاجة غير انك تكوني معاه لو بتفكري في الأطفال والحياه دي قاسم مش هيصغط عليكي وغير كده مفيش مشاكل تخوف أنتِ وقاسم بس كل الناس مشيت

روز بقلق.... خايفة يا مريم يعايرني ويندم

مريم برفض..... مش قاسم اللي يعمل كده يا روز وأنتِ عارفه انه مستحيل يعمل كده

روز.... مش عارفة يا مريم انا خايفة

مريم.... طب امشي انا ومالك وهفهم قاسم واتكلم براحة أنتِ ملكيش غير قاسم هو اللي قادر يحتويكي صدقيني قاسم محتاجك أكتر ما أنتِ محتجاه

نظرت إليها روز بقلق وخوف من القادم وتلجلل لسانها ثم هتفت.... حاضر

مريم بسعاده.... كده تعجبيني

خرجا كل من  مريم وروز

مريم.... استأذن أنا ومالك

قاسم.... مالك يستأذن أنتِ لية

مريم.... لا يا باشا صحصح شقتي زمنها تربت يا جدع عاوزه افتحها بقا من بعد مو*ت امي وابويا مقفولة حابة اعيش فيها هعدي على الشقة اخدس هدومي بس وهدير حد ينضفها

قاسم.... لحد ما تتنضف اقعدي هنا

مريم.... لحد ما تتنضف هقعد في الشقة وخليني على راحتي وفين تيام

قاسم.... تيام هيتجوز على نفسه عاوز يخطب

مريم.... نخطبله بكره

مالك.... هتنزلي المطعم تاني

مريم..... معتقدش بس حابة ارجع ادرب دفاع عن النفس

مالك.... اللي يريحك... انا تتجوز أمته

قاسم تصنع عدم الفهم ليقول.... ما تتجوز احنا مالنا

مالك... لا يا قاسم ميغركش اني لبناني انا واد...

قاسم... واد اي واد اي قل*يا الأدب شوف مين هيجوزهالك

مالك.....جوزهالي يا قاسم

قاسم.... بكره الساعة 8 بالدقيقة تكون قدام القصر 8 وخمسه مش هجوزهالك

مالك بترجي ....طب ما ابات هنا

قاسم.... قوم روح يا مالك واقصر الشر

مالك بعبث... قايم اهو يالا اوصلك

قاسم.... السواق هيوصلها

مالك.... أنت لو حمايا مش هتعمل كده

قاسم ببرود.... معلش استحمل 

نظر إليه مالك ببعض من الغيظ ثم امسك بمفاتيح سيارته وغادر وهو يسمع قهقة قاسم علية ويعلم انه يريد استفزازه 

مريم.... قاسم ممكن دقيقة 

قاسم.... تعالي نطلع لحد ما العربيه تيجي 

خرجا إلى الخارج 

مريم... قاسم اصبر على روز 

رد قاسم مسرعًا..... يا مريم أنا مش محتاج غير ان تفضل معايا مش نايم على نار خايف في يوم تسبني 

مريم.... معلش حاول براحه

قاسم.... حاضر يا مريم أما اشوف 

مريم.... هتعوز حاجه 

قاسم.... توصلي بالسلامة 


في ڤيلا الحفناوي 

تيام كان يتحدث مع مالك على الهاتف وعلم بخروج مريم وفرح كثيرًا، ليخرج من منزله راكضًا إلى منزل جانا 

ليدق الباب بقوة حتى فتحت الخادمه ليدلف ويجد جانا والديها يسعدوا للغداء 

تيام  بفرحة.... مريم هرجت مريم خرجت 

وتقدم ليحملها ويدور بها من شده الفرح وهي منصدمة من فعلة والديها 

انزلها تيام ليشعر بالحرج ويضع يده على شعره من شده الخرج 

تيام باسف.... أنا آسف عمي بعد بكره هاجي اخطب بنتك وخرج سريعًا 

كامل بدهشة.... اي اللي حصل 

مها بصدمه.... الحيطة 

كامل بحزم.... ممكن افهم اي اللي حصل 

جانا.... رد فعل سريع والله.... يا ضرغااام جعااان جااايه 

وركضت إلى الخارج 


في الليل 

كان قاسم قد عاد من الخارج، وجد انوار القصر كلها مغلقة استغرب الوضع وفكر كيف روز تنام في هذا الوضع فهي تخاف الظلام. 

وضع المسليات التي جاء بها من الخارج واضاء بعض الانوار 

وصعد إلى الأعلى امسك بمقبض الباب وفتح ليدلف ويجد روز ترتدي فستانًا لونه نبيتي ضيق مع حذاء ذو كعب عالي  تاركه خصلات شعرها على ظهرها وتضع في شعرها اكسسوار بسيط، وترتدي الخاتم الذي جلبه لها قاسم في بداية زواجهم، تضع بعض المساحيق التجميلية الخفيفة التي أضافت لها لمعة جميلة وتقف في الشرفة تُعطي ضهرها له 

وضع مفاتيح السيارة وحذدانه على الطاولة وتقدم ليعانقها من الخلف لتغمض عيناها وهي تشعر بكهرباء سائره فيها 

قاسم..... اي الجمال دا 

روز برقة.... مستنية بقالي كتير 

قاسم بحنو..... لو اعرف انك مستنيه كنت جيت بدري او مخرجتش.. ممكن اعرف سر الجمال دا او المناسبة 

روز بقلق.... مش أنت عاوز الإجابة 

قاسم بتخدير من رائحتها التي سكرته..... ياريت 

روز ابتعدتت قليلًا لتقول..... الخاتم دا لما جبته قولتلك شريكة حياتك اولاه بيه وانا مش هلبسه وأنت عاوز الإجابة 

قاسم..... افهم من كده أنتِ هتفضلي معايا مش هتبعدي 

روز.... خايفة تندم يا قاسم أنت تستاهل وحدة احسن من كده 

وضع ابهامه على ثغرها.... هشش أنتِ احسن روز في الدنيا كلها، مفيش زوجة أحسن منك، أنتِ هتكوني ام لأولادي يا روز 

روز..... تفتكر ممكن اكون ام 

قاسم..... وأحسن ام في الدنيا كمان، يا روز هنبدا حياتنا سوا معانا صحابنا وكمان مريم بتحبك وجانا هتحبك 

روز بتشجيع..... أنا مش هسيبك يا قاسم أنا هفضل معاك 

عانقها قاسم عند سماع جملتها بشده وهو يتمتم قائلًا...... يا قلب قاسم أنتِ

روز.... مش هتسبني يا قاسم صح 

قاسم..... عمري


قريبًا  نودع قاسم وروز


#عالجتها_و_احببتها

#ندا_الشرقاوي

22#


في صباح يوم جديد 

استيقظت مريم على رنة هاتفها، امسكته بإهمال وإنزعاج

مريم بنوم.... الوووو

جائها الرد من مالك..... دا كلة نوم قومي يالا

مريم.... مالك هيٰ الساعة كام

مالك.... داخله على عشرة

مريم بصدمه.... ايييه عشرة طب اقفل الله يهديك قبل 3 العصر مترنش علشان ملغيش الجواز سلام

واغلقت الخط، عند مالك نظر إلى الهاتف بصدمه... دي قفلت في وشي، ماشي اما ربيتك ثم استرجع ليقول... والله أنا خايف منها


في الناحية الثانيه

في قصر قاسم الشرقاوي

كانت تضع يداها على وجهها بانزعاج من أشعة الشمس التي مُصره على استيقاظها، ثم تُخبئ وجهها في الوسادة

حتى لم يقدر قاسم على هذه الأفعال الطفولة ليقهقه بصوت عالٍ، مما جعلها تفتح عيناها بغرابة

روز بنوم وخصلاتها واقعة على وجهها..... اي في اي

قاسم وهو يكتم ضحكتة..... لا مفيش مفيش

روز بعبث.... أنت بتضحك عليا وأنا نايمه أنت معنتش مضمون

وفي لحظة كانت اوقعته عن الفراش

قاسم بدهشه..... أنتِ بتوقعيني

روز..... أنت بتضحك عليا

قاسم.... ماشي يا روز شكلي دلعتك كتير يا هانم

ووقف عن الارض ودلف إلى المرحاض

روز بتفكير.... هو زعل ولا اي

..... ايوة زعلت اوي

روز..... اه يا كداب

فتح قاسم الباب ليقول..... انا كداب

روز.... لا لا

قاسم..... اهو قالبتي طيور الجنة قومي يا ماما ربنا يهديكي

روز..... انا نازله احضر الفطار

قاسم..... امال الخدم فين

روز بتصنع البرائه.... يوه اخص عليا هو انا مقولتلكش

قاسم وضع يده على وجنته ليقول.... لا مقولتيش

روز.... أنا اديك الخدم اسبوع اجازه

قاسم بعدم فهم.... اشمعنا كده

روز.... كده حابة انا اعمل الفطار والغدا ولو على التنضيف القصر نضيف

قاسم... شكلنا هنقضيها ديلفيري

روز.... عيب عليك احلى عيش وجبنة على الفطار

قاسم.... طب يالا يا حلوه انزلي حضري الفطار

روز.... هنحضره سوا

قاسم.... دا اللي هو ازاي

روز.... انهاردة الجمعة هنحضر كل حاجة سوا ويالا بقا علشان ننزل

قاسم..... أما نشوف اخرتها

دلق قاسم إلى المرحاض، ثم خرج ودلف إلى غرفة الملابس ليرتدي بنطال من القماش لونة اسود وتيشرت لونه ابيض وهبط ينتظرها في الأسفل

خرجت روز من المرحاض ودلفت وتقف أمام خزانة الثياب بحيرة حتى وقعت عيناها على بنطال ابيض وكنزة بحمالات عريضة دون أكمام

ارتدت ثيابها وقامت بعمل شعرها على هيئة كعكه مبعثره

وهبطت إلى الاسفل

كان قاسم يتحدث في الهاتف، رفع نظره عندما سمع صوت حذائها

وجدها تهبط وهي تبتسم له أغلق الهاتف ووقف ينظر لها

قاسم بانبهار...... اي القمر دا

روز بابتسامة هادئه.... حبيت نبدأ من جديد بدون اي حدود واحنا سوا

قاسم.... احلى حاجة

روز.... تعال بقا نفطر بص أنا شايفه مفيش داعي نفطر على السفرة نفطر في المطبخ حلو

قاسم.... موافق

دلفا إلى المطبخ، فتحت الثلاجة لتخرج الجنب بأنواعه، والعسل والمربى وضعتهم في اطباق صغيرة ثم وضعتهم على الطاولة المتواجده في المطبخ

قاسم.... أنتِ عارفة نفسي اكل اي على الفطار

روز.... اي

قاسم.... بيض بالطماطم

روز.... اسمها شكشوكة

قاسم..... لا بيض بالطماطم

روز برفض..... شكشوكة.... قول عاوز شكشوكة وأنا هعملك

قاسم.... اعمليلي شكشوكة يا روز

روز بضحك..... حاضر قطع طماطم

قاسم.... هو شكله يوم مش هيعدي.

بدأت روز في تقطيع الطماطم حتى في النهاية عملتها بدقة

قاسم.... ايوه يا شيف حسن

روز.... مش عارفه من غيري هتعمل اي

قاسم.... مكنش بيض بطماطم محسساني انك عملتيلي وليمه

روز..... خلاص روح اعمل لنفسك بقا

قاسم.... خلاص يالا ناكل

وضعت باقي الفطار على الطاولة وبداوا في الإفطار


في ڤيلا الحفناوي

كان تيام يرتدي ثيابة على عجلة ليذهب إلى القصر يريد أن يستفز قاسم 

انتهى مما يفعله ليقوم بالاتصال على مالك 

مالك..... الووو 

جائه الرد.... مالك قاسم بيوزعنا وبيقول مش عاوز يشوف وش حد ودلوقتي روز عملاله فطار وانا رايح ارزل عليه تيجي 

مالك.... اجي 

تيام.... عشر دقايق تكون قدام القصر 

مالك..... تمام 


في شقة مريم 

استيقظت من النوم ودلفت إلى المرحاض ثم هرجت لترتدي ترينج رياضي و تعمل شعرها على هيئه ذيل حصان، وتدلف إلى المطبخ تصنع كوبًا من القهوة 

واغلقت الباب وهبطت إلى الأسفل كانت توجد سيارة تنتظرها 

أعطت له العنوان هو منزلها القديم الذي كانت تسكن فيه مع والديها 

وصلت إلى المنزل بعد مرور 45 دقيقة 

صعدت إلى الطابق الثاني فتحت الباب، وجدت يوجد اضاءه بسيطه بسبب الشمس هبطت إلى الاسفل لتجلب أحد يشغل الكهرباء.. 

بعد مرور  30 دقيقة كانت الكهرباء اشتغلت، وجاء فتاتين ليساعدا مريم 

مريم... اذيكوا 

مروه وهدير... بخير الحمد لله وحضرتك 

مريم.... بخير الحمد لله وعاوزه منكوا تساعدوني انضف البيت ممكن 

مروه.... طبعا 

وبدوا في تنظيف المنزل سويًا 


في قصر الشرقاوي 

كان قاسم يجلس وهو ينظر إلى مالك و تيام ببعض من الغيظ 

تيام يمسك بكأس من العصير، ومالك يمسك طبقًا من الفشار 

قاسم.... سر الزياره اي 

تيام....بنسليك 

قاسم.... حد قالك اني عاوز حد يسليني 

مالك.... احنا بنحس بيك 

هبطت روز بعد ما ارتدت سترة حتى لا تظهر بهذه الكنزة الضيقة 

قاسم في نفسه.... اهي لبست منكوا الله 

روز.... فين مريم 

مالك.... لا مريم انهارده ربنا يعينها بقا 

روز.... يارب 

قاسم.... منورين 

تيام ومالك....نورك يابو نسب 

قاسم.... بدأنا اهو 

روز بغرابه.... في اي يا قاسم 

قاسم..... مفيش هطق 

مالك....روز في موز 

روز.... ايون 

مالك..... ممكن واحد

قاسم... يا بجاحتك 

وظلوا يتشاجروا كالقط والفار 


في المساء الساعة الثامنة 

دق جرس الباب وكان يوجد مالك وهو يرتدي قميص ابيض وستره سوداء وبنطال اسود وحذاء نفس اللون ويمسك في يده باقة من الورد الأحمر 

فتح قاسم الباب وهو ينظر في ساعته.... عارف لو كانت 8 وخمسه كنت سبتك لبكره 

مالك.... اي الظلم دا 

قاسم.... اتفضل يا عريس 

مالك.... مريم فين 

قاسم.....وأنت مالك 

دلف  مالك وتهبط روز وهي ترتدي فستان بني اللون من خامة القطيفة مع حذاء مناسب

قاسم.... تعالي يا روز 

جاءت روز ووقفت بجانب قاسم وحاوطها بزراعه 

قاسم..... مريم جهزت 

روز..... ايوه 

..... وأنا كمان 

قاسم.... اي اللي جابك 

تيام.....لا زيي زيك بقا 

قاسم نظر إليه ساخرا.... طب اقعد علشان اجوزكوا انتوا الاتنين 

تيام.... حاضر 


في السجن 

مي بشر..... مينفعش كل اللي عملته يروح كده.... مينفعش كلهم اغبيٰ.... لازم امو*تك يا قاسم.... لازم تم*وت


#عالجتها_و_احببتها

#ندا_الشرقاوي

23#


في السجن 

مي بشر..... مينفعش كل اللي عملته يروح كده.... مينفعش كلهم اغبيٰ.... لازم امو*تك يا قاسم.... لازم تم*وت

تعبي مش هيروح مش انا اللي هخسر لازم اكسب


في قصر الشرقاوي

مالك.... مش هنقرا الفاتحه

قاسم..... فاتحة اي مش لما نعرف أنت مين وشغال اي وهتجيب اي

كتمت روز ضحكتها هي و تيام

مالك.... قاسم

قاسم..... اتفضل

مالك.... اسمي مالك وعندي سلسلة مطاعم وعندي شقة اربع اوض ولو هي حابة نجيب فيلا هنا معنديش مانع

قاسم.... اممم ماشي هنشوف رأيها روز ممكن تنادي مريم

روز.... حاضر

صعدت إلى الأعلى ودقت الباب لتأذن لها مريم بالدخول، دلفت ووجدتها ارتدك كنزة من خامه القطيفة بإضافة من قماشة شيفون تايجر على بنطال اسود وحذاء ذو كعب عالي مناسب تضع القليل من المساحيق التجميلية التي كانت عباره عن أحمر شفاه لونه مناسب مع بشرتها، والقليل من احمر الخدود، ورسمه بسيطه للعيون، وتضع اكسسوار بسيط في خصلاتها لتعطي له لمعه جذابة، أخرجت خاتم من عُلبته وكان هذا الخاتم اهداه لها مالك في لبنان

روز بإنبهار..... وااو أنا الصراحة قولت هطلع القي عم حسن

مريم ابتسمت قائلة..... مش في كل الأوقات عم حسن يا روز الست ليها اكتر من شخصية عارفه أمته تكون قويه ومتصنعه الوش الخشب زي ما بيقولوا وأمته تكون أنثى تذوب اللي قدامها بكلمه وأمته تكون ام واخت كل حاجة وليها وقتها اي رايك حلو

روز..... حلو اوي، الخاتم دا حلو مش من مصر

ابتسمت مريم قائلة.....من لبنان

عودة للماضي

في أحد شوار لبنان، كان يسر مالك ومريم وقف أمام محل مجوهرات عتيقة ذو تراث قديم وعريق

مريم بعدم فهم.... هنعمل اي

مالك بتذكر..... كل يوم اعدي من الشارع دا أقف قدام الخواتم والالمظات دي اقول ياه لو معايا واشتري ليكي احلى خاتم عجبني واتخيلك جنبي ودلوقتي هحقق امنيتي يالا

مريم..... مالك يالا اي دا محل تراث قديم يعني الحاجات اللي فيه اثاريه

مالك..... عارف واللهِ لو بعت كل حاجة معايا لازم اجيب حاجة منه والحاجة اللي عجبتني يالا

دلفا إلى المحل الصغير وقف أمام تشكيلة من الخواتم ذو فص كبير وذو فص صغير وقعت عيناها على احد الخواتم وكانت اخر قطعة منه ويبدوا انها قطعة فريدة من نوعها

مالك.... عجبك

مريم بانبهار..... أوي

مالك..... الخاتم الوحيد اللي عيني جت عليه وبحاول حاجة تانية تشدني لكّن ملقتش

جاء الرجل البائع.... بساعدكوا بشي

مالك.... بدي الخاتم هاد

البائع..... باخد من وقتكوا خمس دقايق بحكي قصته واذا عجبتكم بتاخدوه في أكثر من زوج وزوجه بيسمعوا القصة وبيغادروا دون شراء

مالك.... فيك تخبرنا 

البائع.... هاد الخاتم ليه خاتم تاني تبع الرجُل الخاتمين تبع ملك وملكة من العصر العتيق كان في الخاتم سُ*م قاتل وضعة الملك لحبة الشديد للملكة وقال لها حين اتو*فى الحقي بي وبالفعل اتو*فى الملك فتحت فص الخاتم وجدت الس*م ورحلت هي الأخرى خلف الملك 

مريم نظرت إلى الخاتم باعجاب وانهار شديد من قصة حبهم.... عاوزه الخاتم 

مالك بإعجاب.... وانا 

دلف الرجل ليخرج لهم الخواتم وأخرجهم لهم حاسب مالك على الخواتم وكانوا ذو ثمن ثمين للغاية 

خرجوا من المحل 

مالك.... اي مش هتلبسية 

مريم.... بعد العملية 

مالك..... خلاص وأنا كمان 

عودة للحاضر 

روز نظرت إليها بدهشة من القصة..... حلوه اوي ثم تذكرت يا الله قاسم قال ننزل وقعدنا نحكي 

مريم بضحك..... طب يالا 

اخذت مريم نفس عميق وخرجت من الجناح 

في الأسفل، نظر قاسم إلى ساعته فهو أخبرها ان تأتي بمريم 

قاسم.... هطلع اشوفهم 

لكن سمع صوت حذاء أحدهم العالي، وقف مالك عندما نظر وجدها تهبط وهو تمسك بيد روز 

هبطا حتى وصلى إليهم، نظر إليهم قاسم ليقول لهم.... اتاخرتوا 

روز.... معلش شوية صغننين 

قاسم بهمس..... صغننين اممم 

مالك.... نقرأ الفاتخة ونلبس الدبل والفرح الخميس الجاية 

قاسم ساخرًا... والحمل والولاده أمته يا عنيا 

مالك..... انت بتازم الدنيا ليه يا قاسم 

قاسم بحرج.... الصراحه مش عاوز اجوزها اصلا عاوزها تفضل جمبي متستغربوش هيا مش مجرد صديقة وبس اختي والله 

مالك.... ومين قال اني هبعدها عنك ما احنا كلنا سوا اهو 

قاسم ابتسم قائلًا..... نقرأ الفاتحة 

ابتسم الجميع وقاموا بقراءة سورة الفاتحه 

تيام بعد عده ثواني... مبارك يا شباب عقبالي 

الجميع.... يا رب 

رزان.... مبروك يا مريوم مبروك يا مالك 

مريم ومالك.... الله يبارك فيكي عقبالك 

وضع قاسم يداه على خصرها ليقول بتملك.... نخلة واقفة هو اي اللي عقبالك اعدل منك ليها 

قهقه قائلين..... اسفين 

اخرج مالك من جيبة عُلبة قطيفة، يوجد بها خاتم ودبلة رجالي 

كان خاتم يوجد فيه فصوص صغيرة من الألماس محفور بداخلة الطائر المخفي 

وارتدوا الخواتم 

تعالا الزغاريط من رزان وتم خطبتهم على خير 

تيام..... بكره يومي بقا 

قاسم.... صحيح بكره الخميس

رزان..... اي رايكوا نطلع نحتفل بره حابة اخرج من القصر 

الجميع..... فكره 

قاسم... تمام تعالي معايا يا روز 

امسك بيدها وصعد إلى الأعلى ثم قفل الباب، ودلف إلى غرفة الثياب اخرج شال قطيفة 

قاسم.... حطي دا عليكي علشان مش تبردي 

ابتسمت قائلة.... حاضر

اقترب ورفع وجهها بابهامة ليقول.... مالك عيونك فيها كلام 

روز دارت وجهها حتى لا تنظر إلى عينه لتقول..... عادي مفيش 

قاسم بتحزير..... مالك يا روز 

اغرورقت عيناها بالدموع لتقول.... كان نفسي تعيش يوم زي كدة وتروح تتقدم لحبيبتك وتفرح نفس الفرحة 

قاسم.... أنا فرحان اكتر منهم والله كفايه انك معايا وكمان احسن منهم برجع من بره القيكي في البيت ولما انام بتكوني جمبي بفتح عيني عليكي انا مش فارق معايا الشكليات دي أنا زعلان ان اي بنت نفسها في فرح وتلبس فستان ابيض اسف اني معملتش كده بس وعد هعوضك 

روز.. شكرا يا قاسم 

قاسم.... على اي يا قلب قاسم احنا واحد، بكره اخر جلسة عند الدكتوره وتكوني خلاص حره 

روز ابتسمت قائلة... اخيرا 

قاسم.... ننزل بقا 

تسارعت الأحداث وهبطا ليتحركوا إلى مطعم الماكولات البحرية ثم إلى النيل وأجرى تيام مكالمة هاتفية ليخبر جانا بمكانهم لتاتي إليهم وتتعرف عليهم، كان يوم رائع بعيدًا عن العمل والحياة الطبقة المخملية دون حرس، فرحت روز بهذا اليوم كثيرًا وشكرت قاسم وكان سعيد انه قدر ان يرسم الابتسامة على ثغرها مره ثانية، رجع مالك منزله والابتسامة لا تغتجر وجهه متبقي اسبوع واحد وحبيبة تكون بجانبه، وجانا تثير في غرفتها ذهابًا وايابًا من الخوف والقلق فالغد سياتي تيام لخطبتها، فتحت باب نافذه غرفتها وجدة تيام يقف في الشرفة وفي يده فنجانًا من القهوه 

اخذت هاتفها ورنت عليه 

تيام.... عارف انك صاحيه من نور اوضتك 

جانا.... مش جاي ليا نوم 

تيام.... والنبي اخاف اقولك ننزل الجنينه ابوكي يشوفنا يقول مفيش جواز وانا راجل داخل اى حاجه ال30  وعاوز اتجوز 

جانا بضحك..... حاضر 

تيام ابتسم قائلًا ..... يالا اقفلي واقفلي النوم ونامي وبلاش توتر وقلق واحلامي بيا 

جانا.... حاضر 

في صباح يوم جديد مليئ بالأحداث الشيقة تستيقظ رزان قبل قاسم لتشعر بالملل، تريد قاسم يستيقظ لكن كان يهادوها ويعاود للنوم مره اخرى وقفت عن الفراش ودلفت لتغتسل ثم ارتدت ترينج رياضي وحذاء ابيض اللون وهبطت إلى الاسفل 

لتركض بعض الوقت، وهي تستمع إلى المزيكا 

بعد مرور 20 دقيقة كان يقف قاسم في الشرفة ينظر إليها بعشق كم تمنى أن تتعامل بحريتها وتحب الحياة مره اخرى رفعت نظرها لأعلى وجدته يقف في الشرفة لترفع يدها تلوح له 

ابتسم لها ودلف إلى المرحاض 

بعد 12 دقيقة كان قد خرج وجدها في الجناح ابتسم بسعاده ثم هتف..... حلوه الرياضة 

ابتسمت قائلة.... جدا كل يوم هعمل كده نعمل سوا 

تمتم قائلا.... معنديش مشكلة الساعه بقت 1 والنهارده الجمعه وعارف أن الدكتوره مش شغاله بس الجلسة دي هناخدها عندها في البيت ونكون خلصنا 

روز بسعاده..... اخيرًا هعيش بحرية 

اقترب ليدفن راسة في عنقها ويقبلها قبلات متفرقة، ثم رفع يده ليفك هذه الرابطه التي تمنع يده من التخلخل في خصلاتها الفحمية 

روز بخجل..... قاسم هو انا ممكن اجيب بيبي 

قاسم........ 



#عالجتها_و_احببتها

#ندا_الشرقاوي

24#


روز بخجل..... قاسم هو انا ممكن اجيب بيبي 

رفع راسة بدهشة وابتلع ريقة بصعوبه قائلًا.... روز أنتِ عارفة عاوزه اي

اخفضت راسها بخجل، رفع وجهها لتتلاقى عيونهم ليقول... احنا بنتكلم سوا وقولنا اننا واحد صح، أنتِ عاوزه أطفال

روز..... أنت مش عاوز تخلف منين يا قاسم

وضع سبابته على ثغرها ليقول.... روز مين اللي مش عاوز يخلف أنا نفسي اخلف منك عيال كتير كمان لكن دلوقتي أنتِ مش مستعده على فكره أنتِ عاوزه تثبتي إنك اتخطيتي كل حاجه يا روز أنتِ اتخطيتي لكن مش كله خلينا منستعجلش ممكن نلبس بقا علشان نمشي

روز.... حاضر قاسم ممكن طلب

قاسم.... اؤمري

روز..... بلاش لبس فورمال

ابتسم قائلًا.... طب ما تختاري أنتِ احسن

اؤمئت له ووقفت أمام الخزانة لتخرج بنطال اسود اللون و تيشرت أبيض وستره مناسبة

روز..... كده هيكون حلو

قاسم.... جميل اطلع ليكي بقا استني كده

وأخرج لها ملابس مشابه لملابسة


بعد مرور 30 دقيقة كانوا في السيارة في طريقهم إلى منزل الطبيبة

روز.... هنروح عند جانا انهارده

قاسم.... اه يا روحي هنروح علشان نخطبها لتيام

روز.... هيعملوا فرحهم سوا

قاسم بعدم معرفة..... الصراحة معرفش كل عروسه وليها زوق ليها مريم دمغها غير دماغ جانا ممكن يكون تفكيرهم قريب بس برده لسه هنشوف الفكره دي اما عروستي بقا ناويه تعمل فرح فين

روز بحزن.... أنت بتتريق

قاسم.... اتريق اي بس مش نفسك تكوني عروسه حلوه كده وتلبسي فستان ابيض جميل كده وتلاقيني مستنيكي ببوكيه ورد لونه احمر جوري زي خدودك الحلوه دي

روز..... ياااه كلام جميل بس خلاص بقا

قاسم في نفسه..... مخلصش يا روزي

بعد مرور الوقت وصلا إلى منزل الطبيبة وصعدوا إليها، دق قاسم الباب فتحت الطبيبه وهي ترحب بهم قائلة.... اهلا وسهلا والله ليكي وحشه يا رزان

رزان ابتسمت قائلة.... وحضرتك

نور..... بخير الحمد لله اتفضلوا

دلفوا إلى الداخل وجاءت الخادمه تقدم لهم مشروب ساخن نظرًا لبروده الجو

نور.... ها يا روز شايفه ان ال3 شهور عدوا وعاوزه اعرف اي موقفك من اللي حصل

روز..... بصي هو انا قررت افضل مع قاسم احنا الاتنين اتظلمنا منهم حسى أن احنا الاتنين محتاجين لبعض مش أنا بس كأننا بنكمل بعض

نور.... كويس شايفه ان طريقة كلامك فيها ثقة عن الاول كملي

روز.... أنا حسه اني قدرت اتخطى كويس لكن قاسم بيقول لسه شوية

نور نظرت إلى قاسم وجدته ينظر إليهم باهتمام ثم قالت.... كويس يا روز عاوزه أسألك سوال تردي  بصراحه، بتخافي من قاسم

نظرت روز إلى قاسم ثم هتفت.... بالعكس أنا بتحامى فيه زي الطفل اللي لو حصل حاجه يجري يستخبى في ضهر ابوه قاسم هو اللي ليا دلوقتي وبحمد ربنا انه رزقني بقاسم

نور.... طيب كويس اوي كده اقدر اقولك أنتٍ مبقتيش محتاجه دكتورة

قاسم..... طب أنا هستاذن تحت اعمل مكالمه وهسيب روز دقيقة

نور.... مفيش مشكله

وغادر قاسم، نظرت نور إلى رزان وجدتها تفرك في يداها بقلق وتوتر علمت انها ترد ان تسأل عن شئ

نور بتسأل..... حابة تسالي عن حاجة صح 

ردت بصدق..... الصراحة اه.... هو انا ممكن اجيب بيبي يعني اقدر ولا هواجه مشاكل 

نور..... ليه تواجهي  مشاكل أنا شايفة أن عادي جدا يا روز اهم حاجة أنتِ متقبلة قرب قاسم، لأن لو حس انك بتهربي من قربه مش هيقرب، مش هقولك بلاش خلفه لا خلفي بس بلاش الفتره دي خليكِ فتره تكوني خلاص مفيش حاجة تقدر تقصر عليكِ خمس شهور كدة لحد ما تكوني خلاص الماضي مش مقصر عليكِ 

روز.... تمام 

رن هاتف روز لتُجيب..... الووو 

قاسم.... لو خلصتي أنا منتظرك تحت 

ردت قائلة.... تمام أنا نازلة 

واغلقت الخط، واستأذنت من نور وهبطت إلى الأسفل وجدت قاسم يقف أمام السياره منتظرها 

روز..... هنروح فين 

قاسم......هنروح نجيب فستان ليكِ وبعدين نرجع القصر تجهزي وبعدين نروح عند جانا 

روز بفرحة.... تمام يالا بينا 


في افخم مولات القاهرة يدلف قاسم الشرقاوي وزوجتة دون حراسة وكان هذا طلب من رزان لأنها لا تُحب التقيد، كانت تركض منه من حين لآخر كاطفلة صغيرة تلهو وتلعب مع والدها، وهو لا يشغل تفكيره بالآخرين، كل ما في عقله هو اسعاد روز فقط 

دلفت إلى محل يوجد فيه منامات شتوتيه على هيئة شخصيات كرتونيه 

روز بتوسل.....قاسم عاوزه وحده بليزز 

قاسم.... روز دول بجامات كرتون 

روز..... عارفه وعاوزه وحده بقا 

قاسم باستسلام.....عاوزه انهي واحده 

روز..... عاوزه بتاعت الارنوب دي وكمان بتاعت سبونشبوب 

قاسم..... حاضر 

وبالفعل احضر لها كل ما تطلب 


دلفا إلى اتيلة فساتين 

كانت تنظر إلى كل الثياب بعدم رضا لأنهم كانوا مرصصين بالفصوص الثقيلة والممتلئه 

قاسم.... مفيش حاجة عجباكي 

روز.... خالص مفيش حاجة سمبل 

قاسم..... طب نشوف في محل تاني مفيش مشكلة 

روز..... تمام 

خرجا من الاتيلية  وهي تنظر إلى كل الثياب حتى وقع نظرها على فستان من القطيفة لونه اسود بحزام لونه ذهبي على الخصر يصل إلى بعد الركبة 

روز...... دا دا دا جميل 

قاسم بضحك..... خلاص علقتي ولا اي هجيبه 

وبالفعل دلف إلى المحل واخذ الفستان واخبارها ان ترتديه في المنزل اذا لم يكون المقاس مظبوط يأتي لتبديله 

وخرجا متجهين إلى المنزل 


في المساء 

كانت مريم ترتدي ثيابها بعد أن هاتفت مالك واخبارها انه في الطريق، وقفت أمام خزانة الثياب وهي تتزكر ايام الماضي مع والديها 

عز الدين..... يابنتي حرام عليكِ الواد اللي كسرتي دراعة دا 

مريم.... يا باشا هو اللي تطوال عليا وقالي انتِ فاضلك شنب وتكوني راجل بجد 

والدتها..... غلط في اي الراجل بقا ان شاء الله ما أنتِ فعلا كده 

مريم بغيظ...... ماشي يا ماما ماشي، بكره تشوفيني وانا قمر لبسه فستان و خاطره ميكب كمان 

والدتها بحسره..... لا والنبي شكلي ما هشوف اليوم دا 

فاقت على رنه هاتفها لتجيب.... الوو 

مالك.....نص ساعة وهكون تحت البيت 

مريم.... تمام 

واغلقت الخط لتبدا في الاستعداد وارتدت فستان لونه بيج ورفع شعرها لأعلى ووضعت عليه اكسسوار بسيط وارتدت حذاء ذو كعب عالي ووقفت أمام المرأه تضع لمسات بسيطه من مستحضرات التجميل 


في ڤيلا الحفناوي 

دلفت والده جانا لتشهق بخضه..... اي دا 

جانا.... اي 

والدتها..... انا ادخل اوضة عروسه اشوف صحابها اشوف ميكب ارتست لكن الأسد يا جانا حرام والله 

جانا.... اي يا ماما مش ضرغام لازم يشوفني وانا بجهز 

والدتها..... يارب صبرني يارب 

جانا..... يارب 


بعد مرور ساعة ونصف 

كانوا جميعًا يقفوا أمام قصر الحفناوي 

نزل قاسم وفتح باب السياره لروز التي كانت ترتدي الفستان الأسود القطيفة والحزام الذهبي الذي يذين خصرها وتمسك بحقيبة لونها ذهبي صغيرة أمسكت بكفيه ليبتسم لها بحب 

وهكذا فعل مالك وجاء تيام من منزله الذي بالقرب من منزل جانا ويرتدي بدلة سوداء وقميص ابيض وكان أنيق في نفسه 

تيام.... اي رايكوا 

مريم..... اي الجمال دا 

تيام بغرور..... اقل ما عندي يابنتي 

مالك..... خف يا عم المغرور 

روز..... مبروك مقدما يا تيام 

تيام.... شايفه الذوق والاحترام الله يبارك فيكِ يا رزان 

قاسم.... لمون بقا خبط على الباب يالا 

دق الباب لتفتح لهم الخادمه وتقول.... كامل  بيه في انتظاركم 

ودلفا إلى الداخل 

كان يقف كامل  ليرحب بهم..... اهلا وسهلا بيكوا نورتونا 

الجميع.... نور حضرتك 

وجلس الجميع وجاءت الخادمه تقدم لهم العصير 

هبطت والده جانا لترحب بهم.... اهلا وسهلا ليكوا انا مها مامه جانا 

الجميع.... اهلا بحضرتك /اهلا بيكي يا فندم. 

قاسم بإحترام.... ندخل في الموضوع على طول أنا قاسم الشرقاوي 

قاطعه كامل قائلا.... غني عن التعريف يا قاسم بيه 

قاسم.... شكرا لحضرتك احنا جايين انهاردة نطلب ايد الانسه جانا لتيام صديقي 

كامل.... انا معنديش مشكله بس الرأي رأي العروسة سيبك من الشكليات بتاعت هنجيب اي وهنعمل اي احنا عيلة 

قاسم.... طبعا حضرتك انا قاسم وأشار على روز ودي مراتي رزان 

مالك.... وانا مالك صدقهم صاحب سلسلة مطاعم اكل  لبناني ودي خطبتي مريم مدربه دفاع عن النفس 

كامل.... اهلا بيكوا 

قاسم.... بص يا كامل بيه احنا كل أهلنا متوفيين أين كان احنا او زوجاتنا يعني احنا عيلة وحدة، واحنا ملناش كبير ليا كل واحد كبير نفسه 

كامل.... مش محتاجين كبير يا قاسم انتوا ناس غنيه عن التعريف ومش حابب ادخل في تفاصيل عائلية احنا نشوف رأي جانا 

مها.... دقيقه انادي جانا 

مر خمس دقايق وهبطت جانا وقف الجميع مبتسم لها لكن اخفت الابتسامه عندما وجدوا ضرغام خلفها 

روز بلعت ريقها بخوف قائلة...... اسسسسسد... يا مااما ووقعت مغشي عليها...... 


#عالجتها_و_احببتها

#ندا_الشرقاوي

25#


قاسم.....رزااان والتفت قائلا.... منك الله يا تيام انت وجانا هتمو*توا البت اللي حلتي

وضع رزان على الاريكة ليرتب على وجنتها بخفة كي تستيقظ

جاءت مريم بعطر

مريم..... خد يا قاسم

جااانا..... مصطفي.... مصطفي

جاء مصطفي ليقول.... اؤامر يا جانا هانم

جانا.... خد ضرغام على القفص

كامل بلوم.... مكنش ينفع كده يا جانا انتي مش مربيه قطه دا أسد

جانا باعتذار.... أنا اسفة والله بس ضرغام واخد انه يمشي عادي وبعدين الشباب عارفين

قاسم.... عارف لكن مردتش اقولها علشان متخافش قولن يوم زي دا اكيد الأسد مش هيكون موجود طلع اول الحاضرين

بدأت رزان تفوق من أثر الصدمة

رزان بتاثر.... أسد.... أنا شوفت أسد

جانا بكذب.... دا قطة

رزان....بتكلمي وحده في الحضانة يا جانا حرام عليكِ عاوزه سنة كمان علشان ارجع طبيعية

قاسم.... أكون أنا طلعت على المعاش صح

رزان.... بجد مربية أسد

جانا.... دا ضرغام اسد كيوت وامور متخافيش منه

رزان.... كيوت وأمور انا عاوزه امشي منك لله يا تيام

تيام.... وانا مالي

قاسم..... أنا بقول نقرأ الفاتحة

بدوا في قرائة الفاتحة وعندما انتهوا اخرج تيام من جيبه علبة قطيفة بداخلها خاتم جميل ودبلة رجالي بجانبها امسك بيدها والبسها الخاتم وفعلت جانا مثله بدا الجميع يبارك ويهنئ لهما

ومر اليوم دون أحداث تذكر

بعد مرور 30 يوم

كان زفاف كل من جانا وتيام ومالك ومريم

وكان زفاف اسطوري لهذا الرباعي، كان يقف تيام في الأسفل سمع صوت الطبول رفع نظره إلى الأعلى وجدها تهبط وهي تمسك بيد والدها والابتسامه على وجهها، ابتسم على جمالها وابتسامتها الجميلة ظل ينظر إليها حتى وصلت إليه وقف كامل والد جانا ليقبل راسها ويوصي عليها، امسك تيام بيدها ليقبلها بحنو

في الناحية الأخرى كان يهبط قاسم وهو يمسك بيد مريم حتى وصل إلى مالك الذي كان ينظر إليهم بحب، ومريم تحمد ربها على وجود قاسم الذي كان بجانبها ولم يتركها لو لحظة

قاسم.... حطها في عينك واعرف انك لو زعلتها اول واحد هيقفلك هو أنا

مالك بحب.... في عيوني والله

تركهم قاسم واتجه ليقف بجانب روز التي كانت تنظر إليهم عن بعد، اقترب ليمسك بيدها ورفعها لفته ليقبلها بحنو ابتسمت له

قاسم.... الجميل واقف بعيد ليه

رزان.... عادي

قاسم.... اممم قولتلك انك جميلة انهاردة

رزان.... أنت اللي جميل انهاردة وخاطف كل أنظار اللي في الفرح على فكره

قاسم بخبث.... طب حلو يارب مراتي تحس بقا

رزان.... مجنناك أنا صح

قاسم.... اوي اوي يا با الحج

ضحكت رزان بصوت عالٍ

قاسم..... لا لا كفايه لحد كده خلي باقي الضحكة لما نروح

وقضوا باقي اليوم بسعاده كبيرة، فرح قاسم انه قدر على تعويض مريم وانها سوف تعيش حياه سعيده ومطمئنة مع شخص يحبها، وفرح لتيام ان يوجد انسانه توافق تفكيره لذلك لم يقلق من سفره لان زوجتة سوف تكون بجانبه ويعجبها الرحيل معه

والان كل شخص يعيش حياته الزوجية بهدوء يريد أن يفكر في حياته وزوجته بعد أن اطمئن على الجميع

روز..... على فين يا قاسم

رفع يدها ليقبلها ويقول.... هخطفك يا روزتي خلاص أنا اطمنت على الكل أفضى للالماسه بتاعتي بقا

روز بدلال..... وناوي تخطفني على فين بقا يا أميري

قاسم..... على احلى مكان نقضي فيه احلى يومين تقدري تقولي غيران

نظرت إليه بعدم فهم ليستطرد قائلًا.... ايوه ليه هما يعملوا شهر عسل وانا مليش نفس يعني

روز.... لا ازاي طبعا

قاسم.... يبقا اعمل انا كمان


في جناح مالك

كان متسطح على الفراش، ومريم غافلة في حضنه، يده على خصلاتها السوداء الجميله الفحمية، متذكر كيف مره ليلتهم بهدوء وليلة ولا الف ليلة وليلة، كانت أنثى رقيقة ليش كما يعرف كان متوقع انها سوف تكوم بالكثير من الحيل والمقالي لكن كانت لينة وجميلة واعترفت بحبها له، قبل راسها ليغفى هو الاخر بجانبها


في جناح تيام

كان يركض خلفها ويقول..... بقا انا تعملي معايا كدة توقفيني قدام بابا الجناح بالبورنس.

جانا تركض منه..... سماح المره دي

هتف ساخرًا ..... سماح دي تبقا خالتك سامعه ياختي

جانا..... طب والله بهزر

تيام..... ماشي يا جانا خليكِ فكراها بس والنعمة لاوريكي

اقتربت منه بحذر لتقول..... دا انا حتى عروسة

تيام.... أنتِ خليتي فيها عروسة من عريس

جانا..... بحبك يا تيمو

تيام ابتسم قائلا.... بعشقك ياقلب تيمو


في سيارة قاسم كان قد وصل إلى مكان هادئ لكن مظلم

روز..... جايين هنا ليه

قاسم..... مفاجأه

واخرج شريط حرير لونه احمر ليضعه على عيناها بحنو

روز.... ليه

قاسم.... متبوظيش المفاجاه بتثقي في قاسم

روز..... طبعا

قاسم ابتسم.... يبقا قولي ماشي وحاضر متخافيش

روز... حااضر

قاسم... شاطره يا عيون قاسم

أغلق الشريط على عيناها ونزل من السيارة ليتجه ناحيه الباب الخاص بها ليفتح الباب ويمسك بيدها حتى خرجت من السياره

شعرتها بنفسها معلقه في الهواء، أمسكت في عمقه بخوف

هتف لها بهدوء.... متخافيش

روز بخوف.... شلتني ليه

قاسم.... كل حاجة باستفسار عيشي الليلة يا روز استرخي يا حبيبتي

سمعت كلامه وامسكت في عنقه بحنو وبدأ السير بها حتى سمحت صوت المياه.

روز....سامعه صوت مايه

قاسم.... شطوره يبقا انا هرميكي هنا لو مسكتيش

ضحكت قائله.....حاضر

وجدته يطلع سلم صغير حتى وقف وانزلها من حضنه، وقفت وهو أمامها لتقول.... اشلها

قاسم... شيلي

بدأت في خلع الشريطه عن عيناها لتنظر إلى المكان وروعته كانا في يخت في النيل مزين بالورود والشموع ويوجد قلب بداخله بالورد الأبيض كلمه روزي

اغرورقت عيناها بالدموع لتقول.... الله كل دا علشاني

قاسم.... عندي اغلى منك اعمله أنتِ حياتي يا روز

اقتربت لتعانقه بحب وفرح أغلق يداه عليها ورفعها ليدور بها

اشتغلت اغنيه رومنسية ابدا الرقص عليها

حتى انتهت الاغنيه وهي تقول.... شكرا ياقاسم انا مش عارفه اقولك اي أنت كتير عليا

قاسم.... أنتِ تستاهلي كل حاجة حلوة يا روز أنتِ مراتي وهتكوني ام عيالي وحبيبتي

روز بدموع..... أنا بحبك اوي يا قاسم

قاسم بدهشة.... أنتِ بتتكلمي جد.... بتحبيني أنا ولا بتهزري 

اومئت براسها لتقول بدموع.... انا بحبك اوي بحبببببببك 

حملها قاسم وبدأ يدور بها بسعاده وفرحة انزلها وامسك بيدها ليسير في ممر حتى وصل إلى غرفة صغيره مزينة بشكل رائع 

حملها على يده ودلف إلى الغرفة، ثم أغلق الباب بقدمه 


هل الحياة هتفضل سعيده بنهم؟ ام القدر له رأي آخر؟


تكملة الرواية من هنااااااااا

تعليقات

التنقل السريع