القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية موعد مع الوحوش الفصل 26-27-28-29-30بقلم مروة شطا كامله

 

رواية موعد مع الوحوش الفصل 26-27-28-29-30بقلم مروة شطا كامله






رواية موعد مع الوحوش الفصل 26-27-28-29-30بقلم مروة شطا كامله


رواية موعد مع الوحوش

الفصل السادس والعشرون

بقلم بقلم مروه شطا

 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

 انتهي الحفل لينصرف العروسان وتصعد هي 

حيث جناحه الخاص بالدور الثاني

قلي بقي دا جناح مين

جناح ابويا ياحياه، ،،، هاه عجبك

لفت بعيناها في الغرفه

حلو ،،،،، وعجبتني،الجنينه اووي فيها مرجيحه

 حلوووه  اووي

قال بحنق يعني،كل اللي عجبك في البيت المرجيحه

 ياحياه

قالت بتردد لاءمهو انا ملحقتش،اتفرج عليه، ،، 

ااقولك خليني قاعده هنا كام،يوم اتفرج عليه برحتي،

قرب وجهه منها وقال بابتسامه

مش مطمنلك علي،فكره

قالت ببراءه انا، ،،ليييه بس، ،، 

زفر بقوه وقال وهو يخلع سترته

علي العموم برحتك انا الاسبوع دا هبقي مشغول لحد 

ماسليم يرجع، ،، حياه ممنوع تطلعي،الدور اللي فوق

قالت بحذر طب ليييه

قال بحزم من غير ليييه، ،، عاوزه تقعدي هنا اللي 

اقوله  يتنفذ تمام

ماشي

يلا بقي عشان ننام اليوم النهارده كان متعب شويه

بعد قليل شدها لترتاح علي صدره واغلق الاضاءه

صقر، ،، هوانت سيبت غيث ليييه

تنهد عشان خاطرك بس،مش هتكرر تاني

ضمت نفسها الي صدره اكثر وهمست

انت طيب اوي يا صقري وانا بحبك اوي اوي 

طبع قبله في مفترق شعرها وهمس

بحبك واوي اوي وانتي في حضني خطر عليكي

 ياحياتي قبل جبينها تصبحي علي خير وانت من اهله

...........

عاوز اييه ياغيث

علي الاقل شفلي اي شغل يا صقر، ،، فلوسي كلها خلصت

عقد ذراعيه والله محدش قالك تلعب قمار

خلاص معنتش،هلعب تاني، ،، 

فرك ذقنه وقال  هيديك كااام

غيث  تقصد ميين

اللي بعتك عشان يعرف اخباري

عقد ذراعيه اه قصدك عزت مش،كده علي فكره عرض 

عليا فلوس بس انا رفضت ،،،،،،انا اه صحيح زعلان 

منك بس مش بكرهك ياصقر، ،، وايا كان هيفضل

 اسمنا واحد

ابتسم بسخرية والمفروض،بقي اني اصدق الكلام الاهبل ده

قال بصدق صدقني ياصقر انا عاوز اتغير انا ضيعت كل حاجه من ايدي معتش معايا الاحته الارض اللي بقيالي من ميراث امي، ،،، انا مش عاوز ادخل شركتك ولااعرف اخبارك ولاابيعك لحد  ياصقر، ،،،عزت جالي وقالي انك اتجوزت بنت اخته بالعافيه وعاوز يطمن عليها، ،، بس الكلام اللي قالته

 مراتك بيثبت عكس ده،  صدقني ياصقر انا مش بكرهك

 انا لسه فاكر ايام ماكنا بنهرب سوا ونلعب في الجنينه الشرقيه، ،، انا كل اللي عاوزه منك تدخل معايا شريك، ،

 حته الارض مزروعه نبتات عطريه، ،، هعمل مصنع صغير للعطور والصابون الريحه ،،،، انا محتاجك تقف في ظهري 

فرك ذقنه وقال بتفكير

سيبلي المشروع وانا هدرسه وارد عليك ياغيث

قال بحماس بجد، ،، علي فكره انا بفكر في المشروع 

من فتره بس مش عارف ليه امبارح حسيت انك اتغيرت، ،، ودا اللي خلاني اجيلك النهارده

قال بطريقه قاطعه هدرس المشروع وارد عليك ياغيث 

تابعه ينصرف ليرفع الهاتف

ايوه ياسمير عاوز حد يبقي ورا غيث،يجبلي،تحركاته 

خطوه بخطوه تمام 

اغلق الخط وهمس بتفكير ياتري وراك ايييه ياغيث

استيقظت حياه بمنتصف النهار كعادتها مؤخرا، ،، حسنا الحمل حولها لدب قطبي يعشق النوم والطعام تاكل كثيرا وتنام بكثره فتحت عيناها علي زهره الصباح المعتاده

 لتبتسم يبدو انه وجدها غارقه في النوم فلم يشا ايقاظها ،،،،،،اعتدلت علي الفراش وتطلعت للغرفه 

حولها انه جناح كامل اثاثه عتيق يناسب وضع القصر انيق فخم مميز ومريح بشده ،، تحركت بتجاه الشرفه لتفتحها ليطالعها منظر غايه في الروعه للحديقه كامله ،،،لم ترها

 بتلك الروعه بالامس ،،،،،تنفست بقوه ليتخلل انفها رائحه الزروع المنتشره ،،،،،،،لتبتسم صباح مشرق نفسها المغامره تريد اكتشاف القصر دخلت عائشه بعد قليل تحمل الافطار صباح الفل ياست حياه

ابتسمت للمراه الخمسينيه 

صباح الخير ياست عيشه مش قلنا بلاش ست دي 

ربنا يكرم اصلك يابنتي اتفضلي الفطار الباشا امرني اطلعهولك بعدالظهر

جلست امام الطعام لتاكل بنهم حقيقي

انا مكنتش كده والله عمري مانمت بعد الفجر ولاعمري

 اكلت كتير كده

عائشه بابتسامه مشجعه قولي ماشاء الله مايحسد المال الااصحابه ،،، انتي حامل لازم تتغذي كويس وتنامي كويس داوانا حامل في غاده بنتي كنت بنام اليوم بطوله

ابتلعت الطعام  لذيذه اوووي غاده امال هي فين ملحقتش اتعرف عليها كويس 

تنهدت عائشة وقالت 

سافرت يا ست مع ان الاجازه لسه مخلصتش بس قالت عندها معرفش مشروع اييه كده ،،،،هي مع الست صفاء 

هندسه ماشاء الله اكيد مشروع التخرج انتي معندكيش غيرها

لاء جوزي الله يرحمه اتوفي بعد اما خلفتها بكام شهر كان بيشتغل هنا، ،، لما صقر باشا رجع البيت جتله استسمحه يشوفلي شغل هو بقي ربنا يكرمه قلي غاده زي صفاء لازم تتعلم وهو اتكفل بكل مصاريفها ربنا يكرمه ويسعده 

ويقومك بالسلامه

انتهت من الطعام لتقول امييين يارب، ،، ايوه احسن حاجه الدعوتين الحلوين دووول  هو انتي عندك شغل كتير يعني كنت محتاجه حد يفرجني علي القصر.  

الدور دا كله جنحين جناح سيدي احمد وجناح سيدي محمود الله يرحمهم والدور الاول قوض الضيوف كله شبه بعضه والدور الارضي،

قاطعتها والدور التالت

قالت بخوف لاء يا ست دا مفهوش،غير جناح واحد وممنوع حد يطلعه، خالص

عشان فيه جد صقر مش كده

هزت راسها موافقه لتسال بفضول

يعني هو قاعد لوحده

لاء معاه واحده بترعاه وبلاش تطلعي فوق عشان

 متبقاش مشكلة كبيرة

ماشي مش هطلع بس هلف في البيت لفه اتفرج عليه

اللي يريحك ياست

هااااه

اللي يريحك يابنتي

تابعت المراه تنصرف لتهب واقفه دخلت غرفه الملابس لتبتسم صقر لايفوته شئ،،،، يوجد لها الكثير من الملابس بجوار ثيابه المعلقه جميعها جديد 

ابتسمت لتبدل ثيابها بثوب زهري وتخرج من الغرفه، ،

موعد مع الوحوش

بقلم مروة شطا

الفصل 27 (سليمان)

  🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸

،،،،،،،بقصر الجارحي

 داء الفضول سيقتلها تعرف هذا ،،تسللت ببطء للاعلي هناك حيث الغرفه الممنوعه الجناح بالدور الاعلي بنهايه الممر يبدو كشقه منفصله منعزله ،،،،تحركت ببطء لتتجه ناحيه الجناح.لتسمع همهمه نسائيه خافته

فوق ربنا يخليك الباشا ممكن يقتلني

فتحت الباب لتطالعها وجهه امراه اربعينيه تقريبا تحاول انعاش قلب ذلك المستكين امامها التفتت اليها لتقول

انتي مين ودخلتي هنا ازاي

اشششش وطي صوتك انا مرات صقر الجارحي

ولو محدش مسموحله يدخل هنا ياست الله يخليكي 

امشي من هنا لتوديني في داهيه

اهدي بس انا دكتوره هساعدك ومش هقول لحد ،،،، 

هو حالته ايييه بالظبط

قالت جملتها لتمسك يد الرجل وتقول بقلق نبضه ضعيف اووووي عندك ادرينالين

عندي بس اخاف اديه يموت في ايدي

قالت بسرعه طيب عبيه في سرنجه عشره وهاتيه بسرعه

كشفت صدر الرجل تضع يدها لتستشعر نبض الرجل الضعيف لتبتسم رغما عنها وتغرز السن في الجانب الايمن لتعلق المراه

دا مش مكان القلب يادكتوره

لم تلتفت اليها ودفعت الماده بداخل جسد الرجل المستكين وعيناها معلقه علي جهاز نبض القلب الموصول به بدات النبضات في السرعه لتعود الي معدلها الطبيعي شئ فشئ ثم يفتح الرجل عيناه بتثاقل لتتامل ملامحه انه صوره لصقرها

 ولكن هذا يبدو عليه الشيخوخه نفس العيون الحاده والرهبه الكبيره ،،،،ولكن هذا بلحيه كثيفه بيضاء وخرج صوته الاجش لتوقن انه صوره منه في كل شئ،

انتي.مييين

ابتسمت انت شبهه اوووي

اشاح وجهه تقصدي مين

صقر صوره صغيره منك داانت ذي ماتكون ابوه مش جده

قال بكبرياء شبه نفسه اهو دا اللي ناقص كمان بن الخدامه يبقي شبههي

قالت بتحدي علي فكره كلامك مش هيغير الحقيقيه ياراجل ياعجوز

تاملها الرجل بتدقيق وقال

انتي مين ودخلتي هنا ازاي

جلست علي طرف الفراش 

مش هقولك الالما تقولي بتبصلي كده ليييه

فيكي شبهه من واحده كنت اعرفها هاه انتي مين

انعام دي الست الدكتوره انقذت حياتك ياباشا بس انتي اديتله الادرينالين غلط

ابتسمت حياه لتضع يدها علي صدر الرجل وتقول

لاء مش غلط، ،،، لوكنت ادتله الادرينالين في مكان القلب كانت الحقنه هتدخل في الرئه وكان زمانه مات

 قطب سليمان #انتي عرفتي ازاي ان قلبي يمين

قربت وجهها منه وقالت بتحدي

عشان صقر كمان قلبه يمين هاه مش شبهك برضه

انتي عاوزه ايييه بالظبط

هزت كتفيها مش عارفه، ،، بس نفسي اكسر ديره الانتقام اللي هو عايش فيها، ،، مش شايفاك الراجل الجبروت

 اللي  هو بيحكي عنه، ،، او يمكن عشان متاكده انه 

بيحبك وانت بتحبه برغم الجمود ده

اشاح بوجهه انا مبحبش حد ومش عاوز حد يحبني، ،

عدلت حياه ملابسه ليقول بعصبيه

متستغليش ان انا مشلول عشان تقربي

اطلقت ضحكه لتقول بسخريه

اهدي شويه ياجدو، ،،وبعدين دا انا معايا امتداد عيله الجارحي

قطب بين عيناه وقال بسخرية لاذعه اه حامل يعني 

ابتسمت انا مرات صقر اتجوزنا من اربع شهور وكام يوم كده

قال بكبرياءاه، ،، اكيد بنت خدامه انتي كمان .....مهو لازم يحن لاصله

عقدت ذراعيها وقالت بتحدي

علي فكره مش هتعرف تكرهني فيك، ،، ربنا خلق الناس طبقات عشان يكملو بعض مش عشان يتنططوا علي بعض، ،،لانك من غير الست دي اللي بتخدمك تموت

 ولاايه، ، وعلي

 العموم انا مش،بنت خدامه امي كانت دكتوره جراحه

 قد الدنيا وابويا كمان ،،،،،،، جدي لابويا كان مستشار في وزاره العدل وابوه كان باشا، ،، عيله امي بقي اكيد تعرفها بحكم انك عايش هنا عيله الشافعي

للمره الاولي تري ابتسامته

انتي بنت دنيا انتي شبهها اوووي قالت بلهفه كنت تعرفها

اكيد كانت طيبه وهاديه اوووي بعكس عزت مع انهم توأم، ،،، يعني بن الخدامه راح اتجوز بنت اخت عدوه مع انه قال

 انه قتل ابوه واتعدي علي امه المجنونه

قالت بتوضيح الست فاطمه مكنتش مجنونه واللي حصل دا حصل فعلا لان جدتي حكتهولي من قبل مااشوف صقر عشان دا كان السبب انها قعدت في بيت ابوها وسبتله قصر الشافعي

ابتسم اه وهو بقي اللي بعتك عشان تقوليلي الكلمتين

 دول مش كده

هزت رأسها بقوه  دا لو عرف بس اني طلعت هنا مضمنش رد فعله، ،، وعلي فكره صقر اتجوزني انا كمان انتقام من عزت افتكر انه هيعمل معايا اللي هو حاول يعمله في ولدته، ،، 

تخريف اللي بتقوليه دا تخريف ،،،، الخدامه ماتت في حادثه ضربتها عربيه وهي طالعه تجري من القصر

مش صحيح محمود ابنك لما انت طردتها من القصر اخدها وداها بيت الشافعي وفهمها انها هتشتغل هناك،،،  ، جدتي حكتلي عنها قالتلي كانت ست غلبانه وفقت انها تشتغل ،،بالليل سمعت صوتها وهي بتصرخ راحت جري علي

 قوضتها،،،،لقت عزت بيحاول يعتدي عليها خلصتها من ايدي ،،،،،،بس عزت زق جدتي فوقعت اغمي عليها وطلع يجري ورا فاطمه، ،،، بس هي كانت اسرع منه دبحت نفسها بسكينه المطبخ، ،،، صقر لما انت حبسته في قوضته هو وصفاء هرب من البلكونه وشاف امه وهي بتدبح نفسها، ،،، لما جدتي فاقت

 وشافت الست غرقانه في دمها عزت قعد يعيطلها جدتي كتبته اعتراف باللي حصل كله بخط ايده وامضته قلتلي انها كانت خايفه منه دا شيطان مش ابنها اللي جيباه من بطنها، ،،، الاعتراف ده عندي جدتي ادتهولي قبل ماعزت يحرق مخازن صقر ومعاها بيتنا، ،،، 

قال بانفعال تخريف اللي بتقوليه دا كله كدب

قالت بايضاح لاء مش كدب وانت عارف كده كويس بس مش عاوز تطلع نفسك غلطان، ،، انت غلطت في حق فاطمه لما عملتها خدامه وعذبتها عشان بس قلب ابنك اختارها

قال بانفعال قلب ابني،  اه اللي كان بيختار كل يوم واحده شكل مش كده، ،،، احمد كان مختل ....اطلعي بررره

قالت بصدمه مختل، ،، انت بتقول ايييه

اشاح بوجهه اطلعي بررره قلت

لاء انت لازم تفهمني

ملكيش كلام عندي، ،، 

انعام ياست ربنا يخليكي الباشا زمانه علي وصول، ،،

لازم تمشي دا لوشافك مش بعيد يموتني

حياه بعجز طب خدي بالك منه ياست انعام.

ربتت علي شعره الابيض وقالت بحنو

عارف انا حاسه.انك زي جدو بالظبط، ،، وهقولك برضه ياجدو ولااقولك ياسلومتي

كتم الرجل ضحكاته اطلعي بررره

وقفت علي الباب وقالت

هطلع بس مش هسيبك ياسلومتي، ،، ست انعام هاتلي

 تقارير حالته عشان ادرسها

انعام بعجز بس ياست الباشا

متخفيش مش هقوله عاوزه صور الاشعه والتحاليل والفحوصات وتقارير الحاله والادويه اللي بيمشي عليها

امرك ياست حملت التقارير وقالت ببتسامه

مش عاوز حاجه اجبهالك وانا جيالك 

مش عاوز اشوف وشك

دي بقي موعدكش بيها الااذا صقر قعد في البيت

يكون في علمك لواجالي هقوله انك اجيتي هنا

واثقه انك مش هتعمل كده سلام ياسلومي

نزلت حيااه تتسلل للغرفه ببطء تنفست الصعداء عندما وجدتها فارغه وضعت ماتحمله في احد الادراج البعيده ونزلت للاسفل

 لتتفقد الحاله دخلت للمطبخ لتجد عائشه تشرف علي اتمام الطعام طلبت كوب من الشاي الساخن وجلست علي الارجوحه التي استهوتها لترتشف بعض الشاي وعقلها يفكر بالحوار الذي دار بينها وبين العجوز، ،،، هي واثقه من حادثه فاطمه لان جدتها اخبرتها بها ولكن الرجل وضع مئات علامات الاستفهام حولها من جهه احمد، ،، تري ماذا كان يقصد بانه كل يوم مع واحده وماذا كان يقصد بكونه مختل، ،،، الفضول الفضول

 الفضول الداء الذي لاتستطيع الشفاء منه انتبهت لهتزاز حركه الارجوحه بثقل ساقط عليها لترتفع بها قليلا

سرحانه اوووي في ايييه ياتري

اراحت راسها علي كتفه القريب ليضمها بذراعه اليه

انت اجيت امتي

لسه واصل مقولتليش كنتي سرحانه في ايييه

ابتسمت في الصقر بتاعي هاه ايه اخبار الشغل

قبل خدها تمام ومش هتوهيني

نظرت اليه وقالت بمشاكسه هو حد يقدر برضه يتوه الوحش

قرب وجهه منها وهمس مش هتبطلي بقي الوحش دي

تلمست خده وهمست هتفضل علي طول الوحش بتاعي، ،، 

قبل اطراف اصابعها وهمس ماشي هفضل الوحش بس متلوميش الانفسك

قالت بنعومه توء عشان الوحش بتاعي بقي عاشق 

تلمس شفتيها الكرزيه وهمس هو عاشق بس لاء، ،،

 دا عاشق ومتيم وولهان وحضن حبيبته وحشه اوووي، ، 

قال جملته ليلتهم الكريز خاصته، ،، متيم هو عاشق ضعيف امامها وحدها يخرج كل ضعفه وعشقه منذ فتحت باب جنته

 ليغرق علي اعتابها وهو اصبح متيم اكثر عاشق اكثر حتي لانفاسها اللاهثه وشفتيها التي تبدي استجابه جاهله اكتسبتها

 منه هو، ،،انت الفاتنه بين انفاسه لتعلن حاجتها للهواء ليبتعد قليلا ويغرق بمحيطها الراغب، ،،، لقد الفت رغبته المجنونه بها اعتادت عليها ليهمس وحشتيني

لتقطم الجميله شفتيها لتزيده جنون علي جنونه. 

وتهمس وانت كمان وحشتني

ليحملها بين ذراعيه ويصعد بها للاعلي ليرتوي من نهر

 عشقها الصافي الذي لايتشبع منه ابدا

بعد قليل شدها لاهثه بين ذراعيه ليبعد خصلاتها

 الملتصقه بجبهتها الحاره ويطبع عليها قبله دافئه

ويهمس ربنا يخليكي ليه عارفه بحس انك هديه ربنا عشاني

امسكت يده لتضعها علي بطنها ليشعر بشئ،يشبه رمشه الجفن ليحدقها بانفعال لتقول حسيت بيه صح

بلع ريقه بصعوبه وتحسس بطنها المنتفخ قليلا

 وحشتيني يابطتي، ،، عارفه انا بعشقها عشان حته منك

يعني لو جا ولد مش هتحبه

تلمس ملامحها وهمس لاء هعشقه برضه عشان حته منك، ،، انتي خلتيلي دنيا احبها حياه بتنور عشاني انا وبس

طبعت قبله علي خده

طب حياتك جعانه، ،، انا حاسه اني هجيب فيل انا باكل 

كتير اوووي ياصقر

انفجر ضاحكا ياحبيبتي كلي براحتك، ،،، عشان تقدري 

تولدي ومتتعبيش، ،،، هاخد حمام واقول لعيشه تجيب 

الاكل هنا تمام

قال جملته وتحرك للداخل لتتمدد هي علي الفراش 

لتهمس عارفه انك هتزعل ويمكن تتنرفز وتغضب بس

 لازم الديره دي.تتفك عشان تقدر تعيش صح ويبقي 

قلبك نظيف

خرج بعد قليل ليقول

يلا خدي شاور علي ماقول لعيشه تجيب الاكل

تحركت بتجاه الحمام صقر اطمنت علي صفاء

والله فكرت بس اتلقيتها هتبقي بيخاااااه، ،، فقلت 

استني لليل كده لما سليم يتصل

صح ياصقري مع انك في العاده يعني كنت بتتفن تحرق

 دمه دا انا قلت مش بعيده تتصل بيه بعد الفجر

انفجر ضاحكا وقال لاء مش للدرجادي متتاخريش بقي تمام

ارسلت قبله في الهواء لتلمع عيناه ويقول بتحذير

طوعيني بدل مااكلك انا

لتهرب لداخل الحمام وهي تسمع ضحكاته العاليه انضمت

 له بعد قليل علي الطعام لتاكل بنهم كعادتها مؤخرا 

هاه مقلتليش عجبك القصر

اممم حلو وواسع.المنظر من البلكونه هنا حلو اوووي 

هو انت ليه مش عايش هنا

عادي يعني بس انا محبتش اجيبك هنا عشان خاطر

 صفاء هي اللي مش بتحب القعده هنا، ، ومكنتش

 عاوزك تحسي بالوحده

امممم كده فهمت، ،، صقر ممكن اطلب منك طلب

عاوزه اييه

اممم يعني لوممكن كنت عاوزه اروح بيت بابا

قطب بين عيناه عاوزه تروحي هناك تعملي ايييه

هزت كتفها يعني هجيب كتبي ومراجعي الدراسه

 قربت تبدا ،،، ووويعني هجيب حجتي من هناك 

حاضر ياستي بكره نروح للدكتوره عشان ميعاد 

متابعتك وبعد اما نخلص نفوت علي البيت ماشي كده

طبعت قبله علي خده وقالت يحماس 

ربنا يخليك ليييه يابونور

قال ضاحكا اهو بعد ابو نور دي مفيش مرواح في حته

حركت يديها لاء لاء خلاص يابو بطه وانا ااقدر علي

 زعلك برضه

خطف قبله سريعه من شفتيها

ايوه كده ناس تخاف متختشيش، ،، عندي شويه شغل

 هنزل اخلصهم في المكتب وانتي ارتاحي شويه عشان

 وشك شكله تعبان

تمددت علي الفراش وقالت

انا تقريبا مبعملش حاجه اليومين دول الاالاكل والنوم

مرر سبابته بطول جسدها لترتعش وهمس

لاء بتعملي حاجه تانيه

تحسست عضلاته المنقبضه وهمست بعمل اييه بقي

زفر بنعومه اوووف  ،،تأثيرك عليا مبيتغرش، ،، والغريب

 اني فرحان بدا، ،،، انا مبشبعش منك ابدا، ،،، بتطيري عقلي بهمسه بحركه بلمسه مجنونه، ، بتجنيني، ،،، بس عارفه احلي حاجه بشوفها في حياتي هي نظره عينك، ،، اللي فهمت اخيرا ان قربي منك مش رغبه وبس، ،،، دي حاجه اكبر 

مني ومنك، ،،، حضن قلبي لقلبك. 

تلمست ارتجاف شفتيه لتهمس امممم حبيبي بقي شاعر

تاوه بصوت مكتوم وهمس اول مره تقوليها، ،، حبيبك 

يشعر بمشاعر حارقه يكاد يجزم انه علي وشك الاشتعال

لتنفجر ضاحكه وتتلمس عضلاته المتشنجه هذا الدليل الواضح علي رغبته المجنونه التي لاتهدا تقريبا ،،صقر رجل مفعم بالرجوله الطاغيه، ،، يسعد اي امراه، ،، مهلا ليس اي امراه، ،، صقر رجل ملئ بالشغف لها وحدها كما وضح سابقا

 اعتادت علي اعاصيره الحميميه، ،، مبادلته الحب يرفعها فوق قمه هرم الانوثه ان يرغبها رجل مثل صقر بكل هذا الشغف الذي لاينتهي الاعندما تسقط نائمه بين يديه كما حدث الان، ،،،،


رواية موعد مع الوحوش 

بقلم مروة شطا

الفصل الثامن  والعشرون  

 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

                          

فتح عيناه ليري سمرائه الفاتنه بشعرها البندقي المموج

 كبحر دافئ يغمره ابتسم بسعاده وهو يزيح


خصلاتها لتظهرملامحها التي يعشقها، ،متي عشقها لايدري كيف سقط في هواها ومتي منذ كانت طفله صغيره 

تلهو بدماها وهو يستذكر دروسه مع صقر بشقته ام عشقها بعد ذلك، ،،، الذي يعرفه انه غارق حتي اذنيه في عشق تلك السمراء،الغارقه في نومها، ،،،،، يعشق رقتها التي تذيبه خجلها الممتع،،،، يعشق عقلها الراجح ام لحظات جنونها المثيره، ،،، صفاء انثي تحمل كل المتناقدات المثيره بشده، ،، تلمس خدها وشفتيها الورديه لترتعش،الجميله وتبتسم بسمه سلبت عقله ليحاوط شفتيها بشفتيه فتتاوه الجميله وتهمس

سليم

قلب سليم وعمره كله

لتفتح الجميله عيناها وتظلله بسواد عيناها الفحمي، ،، وتهمس برقه

 انت صاحي من زمااان

طبع قبله علي خدها

من شويه صغيرين بس، ،، كنت بتفرج علي حبيبتي

 وهي نايمه، ، 

ارتفعت قليلا علي الفراش

طب لييه

ابتسم عارفه كنت بحاول افتكر انا حبيتك امتي

ابتسمت بدورها وافتكرت

لاء، ،، عارفه زي ماكون حبيتك من الازل قبل ماتولد 

وقبل ماتتولدي، ،، بحبك وبس، ، صفاء لسليم وبس

 مش حاجه غير كده

بس انا بقي فاكره كويس اوي انا حبيتك امتي

قال بانفعال

 عارف لما اتقدمتلك صح

لدغت خده غلط ياحبيبي انا بحبك من قبل كده بزماااان جدا

اعتدل امامها وقال باهتمام

امتي

#فاكر ياسليم، وانا صغيره كنت بقعد العب بالعرايس بتاعتي جمبكوا وانتو بتذكروا فاكرطبعا

مره وانا في اعدادي كنت بلعب برضه وبعدين صقر شخط فيا عشان كنت عامله دوشه جامده ودخلت قوضتي وقعدت اعيط، ،،بعدها بشويه دخلت قوضتي وادتني العروسه وقلتلي متزعليش،من صقر هو بس اتنرفز شويه


قاطعها ايوه فاكر الموقف دا يوميها قولتلك


اكملت معنتيش تعيطي يااميرتي عشان دموعك بتوجع قلبي، ،، وبوستني في جبيني، ،،، دي كانت اول دقه قلب ليك، ،،، انا عمري مافكرت في غيرك ياسليم، ،، وصقر كان عارف اني بحبك


قال بانفعال زائد طب ازاي عرف


حركت كتفها اصل انا كنت بعين كل اوراق الشيكولاته اللي بتجبهالي واكتب عليها التاريخ، ،، في يوم شافهم كنت خايفه اوووي يرميهم او يزعل ويخصمني بس هو معملش كده، ،،،


 بالعكس دا طبطب عليا وقلي الحب مش حرام طول ماهو في القلب، ،، النصيب بيحدده ربنا، ،،، واللي كتبه لازم نرضي بيه سواء كان سليم او غيره تمام ،،، وبعد كده كان بينقلي اخبارك


قال بذهول بينقلك اخباري ازاي يعني


يعني لماكنت اسال عليك يقولي سليم كويس ولسه السكه فاضيه لحد من خمس سنين كده لما دخلت الكليه قلي سليم بيحبك.،، عرف لما اتخنقت معاه عشان انا هسيب البيت. 


اكمل بانفعال


كنت هتجنن عاوز يبعد روحي عني هتروح بعيد في الجامعه فيها شباب في سنها واحد يشغالها قلبها يتعلق بعيد عني، ،، هتنساني.هتبقي لغيري وافضل اتعذب بحبها طول عمري


قاطعته ومع دا كله برضه متكلمتش

مقدرتش، ،، صقر صاحب عمري هقوله حبيتها دا غير اني وقتها مكنش معايا حاجه ياصفاء هقوله جوزني اختك ازاي ،


سيبتني اتعذب كتير اوي ياسليم


تلمس شفتيها وهمس،

مش اكتر مني ياعمري كله، ،، انا لحد دلوقتي مش 

مصدق انك بقيتي ليه خايف يكون حلم اصحا منه ومتلقيكيش انتي حاجه كبيره اوووي نجمه عاليه 

في السما

لتهمس برقه بحبك اوووي ياسليم

حك مؤخره راسه

هو انا كنت ناوي نيه خير اؤجر عليها اني اخرجك

 بس بعد بحبك دي معدتش ينفع


تعلقت بعنقه وقالت بدلال


ليه ياسليم اخص عليك


هاااااا قولي كدا تاني

 تلمست شفتيه وهمست مش انت هتخرج صافي حبيبتك


بلع ريقه بصعوبه وقال اااا حرااام عليكي اللي بتعمليه 

فيه دا انا مش حملك


طب انا عملت اييه بس هز راسه بقوه وهمس


طب بصي عاوزه تخرجي متتكلميش،ماشي


قبلت شفتيه وهمس مش هتكلم خالص ياحبيبي. 


تلمس شفتيه التي نالت اول مبادره من السمراء الفاتنه، ،، يعشقها بجنون ،،، العشق خلق فقط من اجل جميلته السمراء التي انسته الدنيا وماعليها


انا خلصت لبس ياحبيبي.


تطلع اليها ترتدي ثوب بلون الشيكولا يغطي ركبتيها الفاتنه ،،، باكمام مرفوعه شعرها الغجري المجنون بالتاكيد نذار كتب قصيدته في شعرها يبدو ان نظرته كانت طويله اكثر ممايجب لتعلق الفاتنه


هو وحش اغيره  وقف امامه وهمس


لاء مش وحش هو حلو بس ااااا مبين دراع حبيبتي 

ورجلها وووالحجات دي سليم بس اللي يشوفها


تعلقت بعنقه وهمست بتغير عليا


بموووت مش بغير بس، ،، هتجنن لوراجل بص عليكي شاف الجمال بتاعي انا نفسي اخبيكي عن الدنيا كلها ياصافي


لدغت خده وقالت وانا بحبك وبحب غيرتك عليا، ،،

 معنتش هلبس كده تاني مبسوط


اعتنق خصرها ليدور حول نفسه ويصرخ


بعشقك ياصافي، ،، البسي اللي انتي عاوزاه بس لسليم

 وبس ماشي،


ماشي يااحلي سليم في الدنيا

...........

الدكتور :  تهانيا إليكم   لقد تأكدت الان 


صقر من ايه بالظبط، ،، 


الطبيبه  انها تحمل بتؤم 


صقر بانفعال دا بجد يعني هتجيب اتنين


حركت الطبيبه الاله علي بطنها وقالت


نعم مستر صقر من الواضح عزيزتي انك لست سعيده 


قالت لاابدا ،،،، فرحانه


الطبيبه  حالتك النفسيه مستقره ....وهذا رائع ومن

 الواضح انك تنامين بالطعام 


حياه بشرود فعلا باكل كتير


الطبيبه  حسنا ،،،،أراكي بعد أسبوعين من الان 


ترجل صقر للخارج هو والطبيبه التي قالت


واضح انها قلقت بعض الأمهات ينتابهم الخوف عليك طمئنتها وممنوع المجهود 


اكتفي بهز راسه وعقله شارد مع حياته هل هذا هو

 السبب لتجهمها ام ان هناك شئ اخر ....طوال الطريق

 وهي صامته شارده 

بعد قليل وقف امام بيت ابيها لتترجل بصمت متجهم وينزل خلفها وخلفهم الحراسه ليوقفها علي الباب ليترجل خلفها ،،، فتحت اضاءه البيت ليطالعه صاله كبيره انيقه ولكن مليئه بالاتربه.اقترب ليضمها اليه رفع وجهها وقال


في ايه من ساعه ماالدكتوره قالت انك حامل في توأم 

وانتي متغيره ،،،، الدكتوره بتقول انك خايفه بس اللي

 انا شايفه مش كده


بلعت ريقها وقالت وانت شايف ايييه


هز كتفه حبيبتي قلبها موجوع، ،،في ايه ياحياه


قالت باختناق مش عاوزه تؤم، ،،


 ليييه خايفه من الولاده متخفيش،


هزت راسها نفيا وقالت باختناق اسال دموعها


عاوزني افرح اجيب للدنيا اتنين ولد وبنت، ،،،بنت زي

 المليكه ونصها التاني شيطان،بياذي كل اللي حواليه، ،،، عكس بعض في كل حاجه، ،، افضل اتعذب بيهم طول عمري.


مسح دموعها وقال بتاثر


اهدي ياحياه، ،، انتي تقصدي ان امك و


قاطعته بانفعال ايوه تؤم،،،، عزت من وهو صغير وهو شر جدتي قالتلي ان عزت ابتلاء من ربنا ووهبها التعويض في امي، ،، مش كل التؤام كده صح ياصقر، ،،، ولادي مش هيعملوا كده، ،،، انا مش زي تيته مش هستحمل، ،،جدي 

مات بحسرته، ،، وجدتي كمان هو اللي قتلها، ، وقتل امي وابويا، ،،ولادي مش هيبقوا كدا صح


ضمها الي صدره يربت علي شعرها الناعم


اششش اهدي بقي، ،،، مفيش داعي لده كله احنا مش

 قاريين الغيب ياحياه، ،،، اللي كتبه ربنا هيكون، ،،،

 متفكريش بالطريقه دي، ،، ادعي ربنا يحفظهم.وهو هيحفظهم، ،، 


احتضنته بقوه وقالت بانفعال


انا خايفه اوووي، ،، 


ربت علي خدها وقال


هو دا اللي كان مزعلك


هزت راسها موافقه ليمسح دموعها


يعني مفرحتيش


فرحت للحظه بس خوفت اوووي


هز راسه توء ابعدي الخوف وافرحي وبس، ،، حبيبتي هتجيبلي اتنين، ،، نور وبطه عشان متزعلنيش، ،، 

عشان تبقي هي ام نور وانا ابو بطه


ابتسمت ياسلام مهو ممكن يكونو ولدين نور واحمد


ضيق عيناه اممم يعني بتعنديني وخلاص


انت فرحان مش كده


قال بانفعال فرحااان بس داانا طاير من الفرح، ،، بس

 كانت فرحتي ناقصه عشان مش شايفها في عنيكي، ،،


تعلقت بعنقه ليرفعها قليلا من خصرها حتي تواجهه


انا بحبك اووووي اوووي اوووي


خطف قبله من كرزتها وهمس


وانا بعشقك ولو مبطلتيش هبل مش هعتقك والمكان

 هنا مش ولابد خااالص، ،،، 


لتضحك الجميله لتضئ دنياه عن اخرها وتدفن

 راسها في عنقه لتطبع قبله عليها لتشعر بتصلبه

وبعدين بقي، ،، 


انزلها علي الارض ودفعها ولكن ليس بقوه

عدي شوفي هتخدي ايييه.من هنا عشان نمشي

 وبالمناسبه دي هعزمك برره علي العشا تمام


تمام جدااااا،هدخل بس الم شويه حجات من 

قوضتي ونمشي علي طول 


قالت جملتها لتختفي خلف احدي الغرف تطلع

 حوله لتقع عيناه علي صوره زفاف.،،، المراه تشبه

 حياته كثيرا ولكن الجميله اخذت عيون ابيها الزرقاء 

الخلابه تنهد بقوه

حياه هو باباكي ومامتك اتجوزوا هنا


خرجت من الغرفه تحمل هيكل عظمي وقالت

اه اتجوزوا هنا بس لينا بيت تاني في القاهره


اشار الي يدها  ايه دا 


اقتربت منه وهي تمسك يد الهيكل


دا جعفر سلم علي صقر ياجعفر


ابتعد للخلف وقال بحده ابعدي البتاع دا عني


ابتسمت ايه دا انت خايف من جعفر دا حتي اليف

 شوف دا كان البواب بتاعنا قبل مااشرحه الله يرحمه

 كان راجل طيب


بلع ريقه بصعوبه

انتي بتتكلمي بجد ومش خايفه روحه تطلعلك 


انفجرت ضاحكه  انت صدقت دا بلاستيك ياصقر بس 

عندي جمجمه حقيقيه جوا اسمها مخمير


قال بتحذير طب يكون في علمك بقي انا بيتي 

ميخشوش لامخيمر ولاجعفر فاهمه


تخصرت ياسلام واذاكر علي ايه بقي وبعدين لازم ولابد تجمد قلبك امال هتجبلي جثه اذاكر عليها ازاي، ،،،، 


قال بغيض جثه ايه اللي،هجبهالك يامجنونه انتي

 ابعدي الزفت دا عني قلتلك


قربت الهيكل منه وهي تضحك


لايمكن لازمن تبوسه.


تحرك للخلف ابوس ايه بستك عقربه يابعيده غوري 

بالهباب دا


مطت شفتيها وقالت مذمجره


بتدعي عليا ياصقر


لانت عيناه وهمس بحنو


خلاص متزعليش حقك عليا، ،،، خلاص هاتي جعفر


ومخيمر 


ابتسم ومخيمر واكتر من كده هقولك كفايه عليكي

 اووي سنه تانيه


قالت بحماس بحبك ياصقورتي ياعسليه يالذيذه اوموا


طب يلا بقي اخلصي انا اتخنقت من التراب دا


خلصت ياحبيبي هعين بس جعفر في الشنطه ولاتحب 

اخده معانا في العربيه اهو نتسلي بيه علي العشا


امشي اخفي البتاع اللي،في ايدك دا عشان مموتكيش،يلا غوري


نظرت للهيكل وقالت متزعلش ياجعفر هو بيحبك بس

،مش بيبين


همهم بغيض 


اهو دا اللي ناقص،كمان احب واحد ميت قبل كدا، ،، 

يخرب عقلك ياحياه بتتعملي مع الحجات دي ازاي


بعد قليل كان يحملها للمطعم ليقضوا سهرتهم


لازم تموتي عشان تبقي في امان 


المرأه باختناق انا بحبك 


ثم صوره جده بعنفوانه الصوره الواضحه الوحيده في

 هذا ينتزع المرأه ويبعدها


انتي السبب اطلعي بررررره 


صقر صقر اوم يا حبيبي 


فتح عيناه ليطالعه وجهها حياته التي يهرب بها من كل اوجاعه ارتفع علي الفراش 

انا كويس ياحياتي كملي نوم 


احتضنت وجهه وقالت 

نفس الكابوس برضه 


هز رأسه موافقا ليرفع لفافه وضعها بين شفتيه ويهم باشعالها 

عارفه المشكله اني مش عارف الصوره واضحه مين

 دووول وليه ديما اشوفهم وايه علاقه جدي وليه

 بشوف صورته بس اللي واضحه 


أبعدت اللفافة وضمها إلي صدرها 

طب اما تساله 


ضم نفسه لصدرها  وهمس باختناق 


اسال مين ياحياه سليمان الجارحي انتي متعرفيش 

حاجه الجبروت نفسه 


طبعت قبله علي جبينه وقالت 


بس شكله مش كده خالص 


اللعنه علي لسانها الأحمق رفع رأسه وقال بحده 


وانتي شوفتيه فين 


بلعت ريقها بصعوبة 


ااااااافي الصور اللي في المكتب 


حدث بوجهها للحظه وقال بتأكيد 


حياه احذري انك تطلعي فوق عشان لوطلعتي هعرف

 ووقتها متلوميش الا نفسك 


قربت وجهها منه وحاولت تخطي ذله لسانها 


اعتبر أن وحشي بيهدد


ربنا علي خدها وقال بتأكيد 


اعتبريه تهديد واحسنلك بلاش تقفي في وش الوحش 


خطفت قبله من شفتيه لتهمس 


ليه بس دا حتي وحش لطيف وكيوت وجميل وانا بعشقه 


وزمجر بخشونه ليسحبها ويميل عليها 


انتي بتتحكمي فيا ازاي كده بعشقك ياحياتي 


تعلقت بعنقه مش اكتر مني يا احلى وحش في المجره 


نعم حياته قادره علي التسلل بداخله قادره علي منحه الاطمئنان والعشق بين ذراعيها جنه يجب أن يمكث بها للأبد


موعد مع الوحوش

بقلم مروة شطا

الفصل التاسع والعشرون 

 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷

رحلت لخارج القصر لتجده جالس بسيارته ترجل من 

السياره لتبادره 

خير ياغيث باشا ،،،،فتحي قالي انك عاوزني 

طب ممكن تركبي ،،،انا كان ممكن ادخل بس انا عارف

 ان مرات صقر جوه ومش عاوز اعمل مشاكل 

قالت بتردد مش هينفع اسيب البيت انت عارف 

صقر باشا ممكن يعمل اييه 

تنهد بقوه وقال طيب يا ست عيشه ،،،هو المكان 

مش مناسب بس انا ااقصد يعني أن آلاف

عائشه بغيض سي غيث انا مش فاهمه منك حاجه 

انا كنت عاوز اتكلم معاكي بخصوص غاده 

ضربت صدرها وقالت بلوعه  بنتي جرالها حاجه 

لاء اطمني ،،، انا كنت عاوز اتجوز غاده 

حدقت بوجهه بذهول انت ياسي غيث 

هز كتفه وقال ايوه فيها ايه غريب يعني 

تنهدت عائشه فهي تعرف جيدا قانون الجارحي وماآلت

 إليه صديقتها فاطمه 

وياتري بقي سيدي سليمان عارف الحكايه دي 

ماانتي عارفه حاله جدي يا ست عيشه 

اسمع ياسي غيث غاده انا محلتيش غيرها هي اللي 

طلعت بيها من الدنيا وانت عارف كويس اوووي سيدي سليمان ممكن يعمل ايه لو عرف بحاجه زي دي ،،،، 

متزعلش مني ،،،احنا مش قد المقام يا بيه 

عقد ذراعيه وقال بحنق 

يعني ايه بقي ،،،،واحده وبحبها وعاوز اتجوزها عملت

 ايه غلط انا 

قالت موضحه اخترت غلط ،،،، زي ماعمك عمل ،،،،

 اختار واحده مش قد المقام ،،،متزعلش مني ،،،،

انا هطمن علي بنتي ازاي معاك ،،، اذا كنت معرفتش

 تحافظ علي بيتك اللي بتنام فيه هتحافظ علي بنتي 

أغمض عيناه وقال بألم  انا اتغيرت والله ،،،،يمكن يكون 

عندك حق وكل حاجه ضاعت مني ،،،بس هقف علي

 رجليا عشان خاطرها ،،،اديني بس فرصه 

تنهدت عائشه وقالت 

اللي فيه الخير يقدمه ربنا قدياسي غيث عن اذنك

 بقي عشان سيبه الاكل علي النار 

تتبعها تنصرف ليضرب الهواء بساقه ويهمهم

عندها حق هتديك بنتها ازاي 


،😭غضب_الوحش

اخبارك ياراجل ياعجوز

فتح سليمان عيناه لتطالعه وجهه تلك المتطفله التي

 كان ينتظرها رغم انفه 

انتي ايه اللي جابك مش قلتلك متجيش هنا تاني ،،، 

لدغت خده 

ومش انا قلتلك اكيد جاييه بس كنت محتاجه ادرس

 حالتك كويس، ،، قولي بقي دفعت كام للدكتور اللي

 بيعلجك عشان يقول انك مشلول

ايه بمثل الشلل مثلا

هزت كتفيها وقالت بابتسامه

انت ادري تقارير الاشعه دي مش بتاعتك ياعجوز

 دانا بنت اتنين دكاتره متخلش عليا عيب 

اشاح بوجهه وقال بضيق

اطلعي برره انا مش فايقلك انا عاوز انام

جلست علي طرف الفراش وقالت بتأكيد 

شوف ياسلومه انا هقولك كلمه اتعلمتها من صقر.،،،

 انا لابزهق ولابياس ولابمل،وضيف بقي اني فضوليه 

بغباء يعني من الاخر كده مش هسيبك

قال بضجر انتي عاوزه مني اييه بالضبط

ابتسمت شوف انا جبت عصير معايا اللي اتلقيته

 مانجا تشرب

حاد بعيناه لينظر الي سقف الغرفه.لتفتح العلبه وتضع

 الماصه علي شفتيه. ليرتشف بعضه لدغت خده

شطوره ياسلومتي.،،، عارف امبارح كلمت صفاء فرحانه اوي، ، وسليم كمان فرحان اوووي. وصقر فرحان،عشنهم

زفر بضيق وهز راسه

طب ملكش نفس تسال علي حاجه.

قال بتردد ووووانتي مش فرحانه

هزت كتفها فرحانه بس خايفه.

ردد خلفها خايفه

امممم خايفه علي ولادي يدهسوا جوا الدايره نفسي

 كل حاجه تخلص قبل ماييجوا للدنيا.،،،،،،،حاسه انه 

بدا يلين من ناحيه غيث، ،، اصل غيث ملووش ذنب

 حتي لو  ابوه وامه غلطوا

محمود متفقش مع عزت علي حاجه الغبي دا اللي فهم

 الكلام غلط

وايه اللي فهمه غلط لما يسمع ان محمود هيدي الفلوس

 دي لعزت وفوقها فاطمه

هز رأسه نفيا 

الاتفاق مكنش كده.،،،، مكنش ليه علاقه بفاطمه من اصله

تنهدت برضه مش مصدق علي العموم انا جبتلك الدليل

قطب دليل ايييه

الدليل دا اللي بيحميني من عزت اعتراف بخط ايده انه حاول يعتدي عليها غصب عنها وعشان كده دبحت نفسها اتفضل

قالت جملتها لتمد يدها بورقه مطويه

انتي مش واخده بالك اني مشلول

مش عليا ياسلومتي الفحوصات كلها لواحد مشلول

 فعلا لامجال للشك بس عدت منك ثغره واحده بس

 في المقطعيه ياجميل اصل نادر اوي ان واحد يبقي

 قلبه يمين.،،، 

للمره الاولي تري ابتسامته ليرفع يده ويلتقط الورقه 

يقراها بعيناه لتري انفعاله واضح بها

هاه صدقت ولالسه علي فكره هو حقه ،،،،،مش من

 السهل يشوف اللي شافه وانت ضلع في ده ،،،،

،عشان انت اللي رمتها في الشارع.  

قال بانفعال وانت بقي فاكره ان دا اللي هيرجعله حقه

تنهدت لاء مفيش حاجه في الدنيا تعوض الام، ،،،

 دا اللي هيبعد عزت هيرميه في السجن

قطب عاوزه ترمي خالك في السجن عشان خاطره

عقدت ذراعيها 

خالي، ،،، اللي قتل امي وابويا بنفس الطريقه اللي

 مات بيها احمد ولااللي كان عاوز بيعني بمليون جنيه 

لواحد نخاس زي الجواري بس لما ياخد ميراثي الاول ،

انا مليييش في الدنيا الاصقر عشان كده عاوزه قلبه 

يصفي ويسامح

طب مدتلوش الورقه دي ليه

عشان مش هيعمل حاجه، ،،، بالعكس دا هيخلي نار 

الانتقام تكبر جواه، ،،عزت ضربه بالنار مرتين 

قاطعها ضربه بالنار انتي بتقولي ايييه 

ارتسمت علي شفتيها ابتسامه وقالت بانتصار

كنت متاكده انك بتحبه ،،،،، اول مره شوفته فيها كان 

مرمي في الزراعيه واخد رصاصه وبينزف عالجته وانا معرفوش وتاني مره بعد مااخدني عزت من المستشفي والمره دي كانت

 في قلبه بس حظه ان قلبه يمين والاكان مات صقر عاوز ياخد حقه بايده ودا مش هيوقف الديره. ،،هتفضل شغاله وتدوس ولادي، ،، مش عيب انك تعترف انك غلطت في

 حق فاطمه هو شايل منك عشان كده بس بيحبك

حدق في وجهها

ايه مش مصدق، ،، طب قلي سيبك هنا في بيتك ليه، ،

، مع انه لورماك في دار مسنين هيذلك اكتر دا لوهو 

عاوز يذلك

تنهد بقوه مش هيصدق مني ولاكلمه، ،، خليني انا

 الوحش قدامه احسن، ،،، خلي الصور نظيفه جواه، ،، صدقيني كده احسنله 

لاء مش احسنله ،،، متفهمنيش ان الموضوع مش فارق

 معاك واحفادك بيضيعوا واحد ورا التاني.،،، غيث 

بقي مدمن قمار وصقر مدمر من جواه.،،،، صقر

 الكوابيس مبتسبوش 

وانتي بقي اللي جاييه تصلحي عيله الجارحي مش

 كده ياست حياه

صوته الراعد صم اذنها تقريبا لتنتفض واقفه امامه

 وجهه لايبشر بخير ابدا، ،، ونظره عيناه الزائغه تخبرها انها علي موعد لمقابله غضب الوحش.،،، انتزع شعرها تقريبا بقبضته ليسحبها للخارج. حاولت التخلص من قبضته ولكن بلافائده كان عليها مجاراه خطواته السريعه حتي يقل الالم اخيرا وصلو جناحهم ليدفعها ويغلق الباب وقف امامها وقال بغضب 

انا حذرتك كااام مره تطلعي فوق 

بلعت ريقها بصعوبه وحاولت اخراج صوتها المتحشرج

 من بين دموعها 

صقر ،،،،انا اااا

جذبها من شعرها بقوه لتصرخ

اه اه خلاص 

قال بصوت كفحيح النار كااام مره انطقي

سقطت دموعها  طب سيب شعري.

صفعه قويه نزلت علي وجهها لتشعر بطعم الدماء يملئ

 فمها وقال بصوت راعد 

كاااام مره 

قالت بارتعاش  كتير، ،، اانا اسفه

صفعه اخري لتسقط هذه المره ارضا ليصرخ

كتير ،،،،،وافتكر اني قلت كلامي يتنفذ قلت ولامقلتش

لو ظنت ان ماراته من صقر من قبل مرعب فهي واهمه فما تراه الان وحش حقيقي لينتزعها مره اخري من شعرها ويصرخ بوجهها

انطقي

قالت برعب

ايوه صقر اهدي عشان خاطري

صفعه اخري ليبدا انفها بالنزف بالفعل وتفقد القدره علي التوازن كادت تسقط لتتمسك به فيدفعها بقوه لتسقط علي الارض سيقتلها لو استمر علي،هذا الحال ليصرخ

 وانا ايييه بقي، ،، كلامي ولالييه اهميه عند الست هانم، ،، اللي لازم تنفذ اللي في دماغها مش كده

حركت يديها برفض وقالت بارتعاش

ابببدا والله، ،،، انا اسفه مش هعمل كده تاني

احتضنت بطنها بذراعيها لتتلقي صفعات متتاليه لتسقط

 علي الارض صارخه من الالم.تتكوم علي نفسها لتحمي اطفالها من بطشه، ،،، هي من استحضرت الوحش،كان 

يصرخ بها وهي فقط تتلقي الضربات 

اوعي تكوني فاكره عشان بحبك يبقي خلاص بقيت

 ضعيف قدامك، ،،، داانا ادوس علي قلبي بالجذمه فوووقي، ،، 

اخيرا جاءت النجده طرق عالي علي الباب تبعه صوت سليم

افتح ياصقر بلاش،جنان مراتك حامل

واهمه ظنت هذه نجده ولكن كان ظنها مخطئ، لانه ماان سمع صوت سليم حتي ازداد غضبه اكثر

امشي من هنا السعادي

صفاء طب عشان خاطري انا سيبها

صرخ بقوه قلت امشوا من هنا. 

لقد اخرج جام غضبه وسخطه عليها ماكان يجب ان

 تكسر كلمته ماكان يجب ان تتحدث له ،،،، هي تستحق العقاب كان هذا مايدور بعقله حتي سمع همستها

كفايه ياصقر انا بمووووت.

بدا يشعر بما حوله تدريجيا ليشعر بالم بيديه قبضته

 تمتلئ دماء وهي مكومه علي نفسها تحمي اطفالها من بطشه. اللعنه لقد تحول لشيطان.بلع ريقه بصعوبه.واندفع خارج الغرفه ليصدم بسليم.دفعه بقوه وانصرف من البيت باسره ولكن قبل انصرافه اخترقت اذنيه استغاثه صفاء

الحقني ياسليم، ،، حياه بتموت 

شئ مامنعه من العوده ابي عليه ان يري نتيجه غضبه 

تشتت

ركب سيارته وخرج علي الطريق لايدري الي اين يذهب ترجل امام الشركه ليصعد الي مكتبه صارخا

مش عاوز اشوف حد

جلس خلف مكتبه ليريح راسه للاعلي  وجميع الاحداث

 تدور براسه تباعا بدا من زياره غيث بمكتبه 

بعتلي ياصقر خير

تطلع الي وجهه القلق وابتسم

اقعد ياغيث. 

جلس علي المقعد اشعل هو لفافه ونفث دخانها

انا درست المشروع.ودراسه الجدوي. 

قاطعه سليم وقال صقر والله انا بطلت قمار ونفسي 

ابقي كويس

اخدت بالي بس ايييه اللي فوقك فجاه كده.

مراتك، ،، متستغربش مراتك يوم الحفله كانت بتتكلم

 مع عزت مكنتش تعرفني حتي.،،،،،،،لكن اول ماعرفت 

اسمي قلتلي

 القمرتي، ،، حسيت وقتها اني صغير اووي، ،،، لما حت

ه عيله تبصلي باحتقار، ،،،معلش مقصدش بس هي فعلا صغيره اووي دا صفاء اكبر منها وعمرها ما قلتلي كلمه 

زي دي ،،،،اتوجعت ولما انت رضيت اني ابارك لصفاء فرحت، ،، مش عارف ليه حسيت انك انت كمان اتغيرت،

، انا عندي سبعه  وتلاتين سنه ومعنديش حاجه خالص

 لابيت ولازوجه ولاحياه من اصله صدقني ياصقر الدلع الزياده اسوء من القسوه، ، ، القسوه بتخليك راجل تشيل المسؤليه لكن انا ايييه حتي البنت، صمت فقال صقر

سكت ليييه كمل، ،،، 

زفر بقوه كنت هضيعها وانا سكران، ،

هز راسه نفيا انت مكنتش سكران ياغيث وانت عارف

 كده كويس ،،،،بس انت اتعاملت زي ماعلموك دي

 خدامه ملهاش تمن تبقي رخيصه 

قال بانفعال انا عمري ماشوفتها كده ياصقر، ،،دي عندي

 اغلي مما تتخيل ،،،، انا عرضت عليها نتجوز  ورفضت.،،، ،،،، وأمها كمان رفضت ،،،،،،قلتلي ابعد عني ياابن الاكابر احنا من دنيا وانتوا من دنيا تانيه، ،،،  بس انا لاعمري شفتها رخيصه ولاخدامه من غير تمن، ،،، يلا اهي ضاعت زي ماكل حاجه ضاعت، ،،  

هز راسه وتنهد

كاس وداير في ولاد الجارحي، ،،، وياتري بقي كنت ناوي تتجوزها من ورا جدك زي ماابويا عمل

توترت ملامحه وقال

لاء، ،،،متقوليش كده زي كلامها قالت ،،، انا بحب غاده

  بحبها بجد ......وعلي فكره بقي  انت كنت صغير اوووي ومتعرفش حاجه  ،،،، او يمكن مكنتش بتشوف عمي كتير، ،،، 

قطب مفكرا تقصد ايييه

هز راسه ولاحاجه، ،،، وعلي فكره جدك بيحبك اوووي، ،

، كان ديما يقولي خدبالك من صقر دا اخوك وما تسمعش كلام بنت سلطح بابا 

مييين

قال ضاحكا كان ديما بيقول كده علي ماما، ،،، كان

 بيقولي بنت سلطح بابا دي اخرها تعد في بترينه 

لاتنفع تبقي زوجه ولاام، ،،،طب فاكر اما كنت بديك 

فلوس من وراهم وانت رايح

 المدرسه، ،، هو اللي كان بيدهالي، ،،ويقول لصباح 

تعملي سندوتشات بزياده ويقولي ادي لصقر، ،،  طب 

هفكرك بحاجه تانيه، ،،، فاكر يوم ماوقعت في حمام

 السباحه.  يوميها كان عمي احمد في البيت جريت عليه وقلتله ان انت بتغرق ،،،، كان

 جدي في المكتب، ،يوميها طلع يجري وهو اللي طلعك

 من الحمام واسعفك وجبلك دكتور وغيرلك هدومك ،،،وممشاش الالما اطمن انك هتفوق وتبقي كويس

قال بانفعال دا مش صحيح انا لما فوقت كان بابا قاعد جنبي، ،، 

هز غيث راسه نفيا

عمي احمد جدي اللي دخله جنبك قبل ماتفوق، ،، مامتك

 اللي كانت هتموت كانت بتحبك اوووي ياصقر، ،، 

عارف لحد دلوقتي لسه فاكر طبق البيض بالبسطرمه

 اللي كانت بتعملوه

 الصبح كنت انت تاكل البسطرمه وتسيب البيض  تعملي ليه ساندوتش عشان.كانت عارفه اني بحب البيض بطعم البسطرمه بس مش بحبها، ،،،ربنا يرحمها، ،، صفاء بقت 

شبهها اوووي.

تنهد بقوه فعلا، ،،  المهم دلوقتي انا موافق امولك

 المشروع

قال بانفعال بتتكلم بجد طب احلف

قال بحزم جرى اييه وانا من امتي بهزر معاك يعني

يخربيتك بقيت صوره من جدك، ،، 

قال بتحذير غيث

خلاص خلاص ياعم المهم هنبدا امتي

بس هاخد الضمانات الكافيه اللي تضمن فلوسي

حقك بس انا معنديش حاجه ياصقر غير حته الارض

لاء الفلوس اللي همول بيها المشروع هكتبك بيها وصل 

امانه يضمن حقي والله حبيت تلعب بيدلك كده ولاكده

 يبقي متلومش الانفسك.

تنهد بقوه موافق.،،،، 

خلاص فوت علي احمد في الشئون القانونيه هو عنده 

خلفيه بكل حاجه، ،، هيكتب معاك العقود، ،، 

قال بتردد صقر انت مش عاوز تاخد الارض وتدخلني 

السجن صح

اتسعت ابتسامته

وانت فاكر ان انا لوعاوز كده كنت سيبتك.

هز كتفه  تمام انا هروح للمحامي ماشي

ابتسم ماشي

تابعه يخرج لتتسع ابتسامته الغريب انه لم يتمكن فعليا من ايذاء غيث والاغرب انه برغم كل ماحدث مازال يثق به ببلاهه بعض كلمات غيث مازالت تدور براسه

كلامه علي ابيه باعثت علامه استفهام دارت براسه.ماذا كان يعني انه لايعرف الكثير، ،،، انتشله من تفكيره رنين هاتفه

اهلا ياعريس اييه ناوي تبلط عندك قلت اسبوع واديك

 داخل في شهر 

اهو نبرك دا اللي جيبني ورا

قال ضاحكا  في اييه يلا اوعي تكون قصرت رقبتي

فشرت. اديني جتلك ياحلو

حلو اوي الشهر اللي خدته اجازه دا هطلعه عليك 

 وبعدين انا مش مكلمك امبارح مقلتش ليييه ان انت جاي

امي ياسيدي اتصلت بيا بعد اما قفلت وانت عارف بقي الحجه زينب لما بتزن وحشتوني البيت فاضي عليا اختك ام قلب حنين قالتلي خلاص نرجع بقي انا مش عارف هتلقاها من امي ولامنك، ،، المهم صافي عاوزه تشوف حياه

انت فين دلوقتي

هنركب الطياره اهوه يعني نص ساعه ونبقي عندك

خلاص هستناكوا في المطار ونطلع علي البيت ماشي

ماشي ياكبير

وبالفعل بعد نصف ساعه.كانت تحط الطائره الداخليه

 ليتقابل معهم احتضنته صفاء

وحشتني اوووي ياصقر

رفع وجهها وقال باسما

لاياشيخه داانتي زي ماتكوني ماصدقتي

سليم انا بغير علي فكره

رفع راسه لصديقه ليقول باسما

اولع عادي جدا، ،،، وحشتني ياسليم

احتضنه سليم وقال ضاحكا

اولع ووحشتني متجيش في جمله مفيده واحده. 

تحركوا للسياره لتقول صفاء

طمني حياه عامله ايييه

ادار السياره وقال ضاحكا

حياه هتقطعلي الخلف بالبلاوي اللي بتذاكر عليها، ،، 

بتذاكر هاه الدراسه بدات ياحلوه بقلها اسبوعين

صفاء هرجع الكليه من بكره متقلقش هلم اللي فاتني

سليم ضاحكا الحمد لله حبيبتي مذكرتها متقطعش الخلف

صقر حقا ياسليم ،،،، تخيل انت مراتك بتذاكر مجتهده

 تدخل تتلاقاها ماسكه مخيمر

قطب مخيمر مين ياصقر

صقر كله كوووم وجعفر كوووم تاني

صفاء مين دول ياصقر

صقر ضاحكا  جعفر ياستي هيكل عظمي لاء  وبتقولي كان  البواب بتاعنا قبل مااشرحه ومخيمر جمجمه بني ادام انا قعدت اسبوع بحاله يجيلي كوبيس بسبب البلاوي دي، ،،، 

سليم ضاحكا  جمجمه وهيكل عظمي، ،، مالها الهندسه دي حته كليه كيوته خالص

صقر ضاحكا  دي بتقولي جمد قلبك عشان هتجيبلي جثه السنادي، ،، انا مش عارف ليه فجاءه كده قلبت علي جزار

تشارك الجميع بالضحك ليترجلوا لداخل القصر قابلتهم عائشه

حمد لله علي سلامتكوا

صفاء الله يسلمك ياعيشه، ،، امال فين حياه

فوق ياست، ،، اخدت عصير وطلعت من يجي ساعه كده

صفاء انا هطلع اندهلها

صقر لاء خليكي ليكون مخيمر خالع راسه ولاحاجه

سليم ضاحكا تعالي ياماما لتلبسك روح شريره في بيت الاشباح ده

صعد صقر للاعلي ليبحث عنها لم تكن موجوده بالجناح ولكنه رائ، ،، رائ تلك التقارير وصور الاشعه، ،،، نعم لايفهم فحواها

 ولكن الاسم المكتوب عليها جعل كل الدماء تغلي في عروقه، ،، سليمان الجارحي، ،، هذا الاسم وحده كافي ان يستحضر كل غضبه بلحظه، ،، لقد خالفت امره ليسمع كلماتها التي زادت

 غضبه اكثر، ،،، والتي تيقن الان انها كانت محقه بها ،،،،،،فهو بالفعل شخص مشوه وحش كما كانت تدعي، ،، يذكر جيدا الان كميه الضربات التي تلقتها منه،،،،،،،،، يستمع توسلها ان يتركها اسفها المختلط بالدماء التي كانت تملئ وجهها، ،، اللعنه عليه وعليها لما صعدت لما لم تستمع اليه،،،،،،، لقد حذرها من غضبه من قبل ولكنها لم تلتفت ،،،، نعم انها تستحق، ،،، تستحق ماذا

 هو الان هادئ نسبيا وواعي جيدا لما فعله بها ،،،،،،لقد ضربها بوحشيه، ،، ماذا فعلت ليكون عقابها هذا، ،،، هو موقن من حسن نواياها، ، انها فقط تريد الاصلاح، ، تريد ان يتعامل الجميع بنقاء قلبها لاتدرك ان هناك اشخاص لايمتلكون قلب من الاساس، ،، تعتقد بحماقه انها ستؤثر علي قلب الصخر 

 بجده، ،، مهلا يبدو ان غيث محق لقد اصبح نسخه اخري من قسوته، ،، كلا هو ليس كذلك، ،،،،،،،،، للاسف هو اسؤ بكثير، ،، اعتدل بجلسته ليهمس

ليه خلتيني اعمل فيكي كده

وقعت عيناه علي يده التي مازالت تحمل دمائها الجافه لتدمع عيناه

انا اسف ،،،، انا كنت بخرج غضبي منه هو، ،، مينفعش تتوسلي ليه دا مش بني ادام بيحس من اصله، ،، انتي

 اللي قلبك طيب زياده عن اللزوم

دفن راسه بين كفيه ليغمض عيناه بتعب لتاتيه صوره مشوشه.لامراه يشعر انه يعرفها ولكن الصوره مشوشه

 اكثر ممايجب ليستوضح رجل يمتلئ عنفوان ذكوري.

يمسك رقبتها ليخنقها 

انا بحبك 

عشان كده لازم تموتي، ،، وولادك كمان لازم يموتوا

 عشان انتو كده في اماااان

ليطلق ضحكه مخيفه اللعنه لما لاتضح الرؤيا اكثر ليعرف

 من يكونوا، ،، يدخل  جده ليزيح هذا عن المراه التي

 اوشكت ان تلفظ انفاسها  الاخيره.هذا الرجل الذي 

يحاول الافلات منه ،،، ليصرخ 

سيبني لازم يبقوا في امااان

صفعه قويه من جده نزلت علي وجهه ليصرخ

فووووق بقي عاوز تموت مراتك وولادك، ،، انتي السبب 

في كل ده، ،، كنتي عارفه حالته ومع كده طمعتي في الفلوس، ، الفلوس هتنفعك لما يموتك ويموت ولادك 

غوري من وشي

المراه بارتعاش مكنتش اعرف 

ليصرخ سليمان كدابببه قولتلك برررره واياكي تفتحي 

بوقك بكلمه واحده للولاد 

لتتلاشي تلك الصوره امامه ليري نفسه وهو يطبق 

علي رقبه حياااه بنفس المكان تقريبا بغرفتهم.لتهمس باختناق

بموت ياصقر

حياااااااااه

يشهق بقوه ليفتح عيناه متسعه

صقر باشا

زفر زفرات متتاليه لينظر الي سكرتيرته التي تربت

 علي كتفه

عايزه ايييه ياماهي

انا اسفه حضرتك واضح نمت وووواحنا بقينا نص الليل تقريبا، ،، ووالموظفين مشيو

قاطعها بعصبيه وانتي ممشتيش ليييه

يعني قلت لوحضرتك احتجت

قاطعها اتفضلي روحي

امرك

خرجت ليشعل لفافه بشرود قلبه منقبض بشده خصوصا بعد هذا الكابوس الذي يراود دوما ،،،،مهلا هذا الكابوس حدث بغرفته اوجناح ابيه الذي يقدمه حاليا  ،،،، يحتاج فقط ان يطمئن عليها رفع هاتفه ليكتشف ان بطاريته فارغه والهاتف

 مفصول اوصله بالكهرباء ليعمل لتضئ الشاشه باكثر من مئه محاوله اتصال من صفاء وسليم. كان علي وشك الاتصال بسليم ولكن الشاشه اضئيت عن مكالمه منه فتح.الخط

سليم انت فين

في الشركه

قاطعه تعالالي المستشفي حالا ياصقر. مراتك بتموت 

جمله كافيه ان تصيبه باختناق دامع.

دقايق وهكون عندك

اغلق الخط وهو يشعر ببروده تسري باطرافه الاربعه


رواية موعد مع الوحوش 

بقلم  مروة شطا

الفصل الثلاثون 

____________


وصل المستشفي تقريبا في خمس دقائق 

حياه نور الدين في اوضه كااام

حضرتك دا مش معاد زياره ازاي دخلت

لم تكمل جملتها لينزع الدفتر امامها وفي خلال دقيقه 

واحده كان امام.غرفه عمليات الطوارئ ليقابله سليم

مراتك بتنزف والدكتور قال  لازم تنزل الجنين وهي 

مش موافقه 

تركه ليقتحم الغرفه نظره عتاب لايحتملها الان من عين صفاء ثم وقعت عيناه عليها، ،، صوره مشوهه لزوجته

 وجهها يمتلئ كدمات شفتها مشقوقه عن اخرها هذا

 ان اغفل ان يدها مجبره بلع ريقه بصعوبه ليتقدم نحوها وقعت عيناها عليه لتنظر بالاتجاه الاخر.،،،قلبه منفطر هو السبب هو من فعل بها هذا ماذا يقول، ،، اين ذهب الكلام

 لما يعجز حتي عن النطق دخول الطبيب انقذه من حاله الصمت المسيطره عليه

 صقر باشا، ،، كويس ان حضرتك اجيت

التف للطبيب  حالتها ايه بالظبط

 صقر باشا لازم نعمل اجهاض، ،، في نزيف جوا الرحم

 واضح انها لما وقعت بطنها اتخبطت جااامد

قطب وقعت

حياه لاء انا متخبطتش في بطني انا ولادي كويسين

 انا حاسه بيهم ومش هموتهم

وقف امامها وقال بعصبيه

هو مش عند الدكتور ادري

سقطت دموعها وقالت باختناق

مش هموتهم عيالي بيتحركوا

الطبيب يامدام حياه انا مقلتش ان هما ماتو، ،، 

بس كمان وجودهم خطر عليكي 

قالت بعناد لاء مش خطر، ،، انا كويسه جدا، ،،، 

صفاء بلاش عند ياحياه، ،، بكره ربنا يعوض عليكي

حياه ببكاء مش هنزلهم هيموتو هموت معاهم

الطبيب قول حاجه ياصقر باشا

زفر صقر بقوه لتتلاحم عيونهم لثواني

مفيش اي طريقه توقف بيها النزيف دا

الطبيب وارد يقف بالعلاج ووارد لاء المشكله انها

 كل ساعه بتعدي بتفقد كميه من دمها، ،،

حياه انقلي دم، ،، لكن اجهاض مش هيحصل

نظر الي الطبيب دا ممكن يشيل الخطر

الطبيب لاء طبعا هيفضل الخطر قائم لحد ماالنزيف يقف.

فرك صقر جبهته وقال بارهاق

خلاص يبقي هتحاول بكل الطرق انك توقف النزيف لحد الصبح، ،، موقفش يبقي هتعمل الاجهاض، ،حياتها اهم

الطبيب تمام صدقني وانا بحاول فعلا، ،،

هز صقر راسه موافقا لينصرف الطبيب 

صفاء هاتي تليفونك

اخرجت له الهاتف ليتصل

دكتوره مارجريت معاكي صقر الجارحي، ،،، محتاجك

 في مستشفي، ،،،،،،، مدام حياه بتنزف

مش وقته ،،، انا هبعت لحضرنك عربيه بس عاوز بس

 العنوان عشر دقايق وتكون العربيه عندك

اغلق الخط وقف امام فراشها

#يكون في علمك اللي هتقرره مارجريت هو اللي 

هيتنفذ من غير مناقشه.

اشاحت بوجهها ليخرج هو 

سليم عملت اييه

قال بتجهم سليم ابعت حد من الجارد بعربيه

 للدكتوره مارجريت عنوانها، ،،،،،،، يلا

تابع سليم يتحرك امامه بالممر للخارج ليسقط علي

 المقعد يدفن راسه بين ذراعيه يحاول منعها من 

الانفجار، ،، اي شيطان تلبسه ليفعل مافعل، ،،، حياته،

 ،، هو بيده يعرض حالتها للخطر هو بيده يقتل اولاده، ،  اللعنه علي غروره وتجبره، ،،، اي جبروت تلبسه.

خيرا مستر صقر

رفع وجهه ليقول بسرعه

بتنزف وووالدكتور عاوز يجهض الجنين

يجب ان افحصها وبعدها احدد

تحرك امامها.ليدخل الغرفه حيث ترقد  لتتحرك الطبيبه نحوها وتقول باشفاق

اووه عزيزتي،،،، ماذا حدث لكي

لتتحدث حياه للمره الاولي بمصطلحات طبيه لايتفهما 

من بالغرفه.

حسنا سافحصك الان برجاء من الجميع الخروج

تحركت صفاء ناحيته تعالي ياصقر

عقد ذراعيه لاء انا هفضل معاها

خرجت صفاء ليقترب هو من الفراش،لتذيح الطبيبه 

الغطاء الذي يغطي جسدها الضئيل لتظهر الكدمات

 البشعه بجسدها باماكن متفرقه تحمل كل الوان الطيف المرئي،،،بدات بفحصها لتصرخ بالم.انتهت لتقول الطبيبه

انتي محقه الاطفال بخير، ،، مستر صقر احتاج نقلها الي المشفي الخاص بي 

صقر بقلق  انتي قلتي الولاد كويسين، ،، هي عندي اهم،

 ،، لو في خطر علي حياتها

قاطعته لاتقلق مستر صقر لن اعرضها للخطر، ،، ولكن بالمشفي الخاص بي امكانيات اعلي من هنا يمكننا 

اتخاذ القرار وقتها، 

هي الحركه مش خطر عليها

يمكنك نقلها فوق فراش متحرك ،،، ساسبقك الي هناك

قالت جملتها لتتحرك للخارج دموعها تذبحه ليجلس

 علي طرف الفراش.يمسح دموعها وقال بالم

هتبقي كويسه متخفيش،

قالت برجاء مش عاوزاهم يموتو ياصقر، ،، والله انا 

حمتهم كويس،،،، احضني جامد انا خايفه اوووي 

بلغ غصه بحلقه.ليقاوم دموع علي وشك الهطول

 ليحتضنها لصدره ويهمس باختناق

 اشششش حقك عليه انا اسف.انا اللي ضيعتهم،،،،

 سامحيني ياحياه

قالت بقهر مش عاوزاهم يموتوا لونزلوا مش 

هعرف اسامحك، ،،،هشوفك قاتل، ،، انا مش 

عاوزه اشوفك كده

صغير حقير يستحق الصلب في ميدان عام والجلد والرجم والسلخ حيا، ،، هذا مااستشعره في تلك اللحظه ومع كلماتها التي كانت اقسي عليه من ضربات سلاح موجه الي قلبه، ،،، فهم الان رفضها وامتناعها عن انقاذ حياتها وتمسكها بما تحمل، ،، كيف تكون هكذا، ،تفكر في السماح وجراحها لم تطيب بعد تفكر في السماح وهي علي وشك الموت قال بانفعال اسال دمه

انتي ايييه، ،، مستحيل تكوني بشر قلبك ده معمول من ايييه، ،،، ازاي بتسمحي ببساطه كده 

طرق الباب تبعه دخول صفاء لتمسح وجهه بيدها بسرعه وكانها تخشي ان تري صفاء لحظه ضعفه 

سليم خلص الاجراءات هننقلك في الاسعاف

هزت راسها موافقه لتتعلق عيناها به يدخل رجلان

 بسرير نقال ليقتربوا منها

انا هشيلها

رفعها ليضعها علي الفراش ويغطي جسدها لتتحرك

 وهم خلفها بالاسفل

سليم هات صفاء انت وتعالي انا هروح معاها في الاسعاف

قال جملته ليصعد داخل عربه الاسعاف لتتحرك ،

دموع_الصقر

،،،، بعد قليل وصلوا لمشفي مارجريت لتستقبلهم الاخيره وفريق عملها كامل، ،، لتاخذها منه ويبقي وحده بالخارج يحارب الخزي والكسره ووجع القلب الذي لايهدا، ،، وعتاب احبته القاسي

صفاء حرااام عليك يااخي، ،، هي عملت ايييه عشان دا كله، ،،، 

دفن راسه بين ذراعيه لتكمل صفاء

تقوم بس واطمن عليها، ،، والله ياصقر لكون انا اللي وقفالك، ،،انت خلاص الانتقام خلي قلبك اسود، ،،

 معتش يعرف الرحمه، ،، دا ايييه الجبروت دا يااخي

سليم سيبيه ياصفاء كفايه عليه ضميره

صفاء بدموعها ضمير هو اللي يعمل كده في واحده حامل يبقي عنده ضمير، ،،،، دا اصلا مش بني ادام، ،، دا سبها غرقانه في دمها وطالع يمشي بكل جبروت، ،، اييييه يااخي، ،،  

كلمات صفاء القاسيه تذبحه ولكن هو غارق في دماء ذبحه من كلماتها التي مازالت ترن باذنه، ،،، لوتعلم صفاء ان الحمقاء منحته صك الغفران، ،، صك الغفران المعلق بنجاه صغاره، ،، نجاه صغاره الذي اوشك علي قتلهم وتمسكت هي بهم خشيه الاتسامح، ،،، اي القلوب هي اي نقاء تحمل، ،،، انه يحتاج لباب لايلومه لباب لاينهره انجده من سياط صفاء اللاذعه خروج الطبيبه ليتجه نحوها

طمنيني يادكتوره مستر صقر، ، الاطفال بالفعل بخير 

مش،مهم اي حاجه في للدنيا المهم هي.  

زفرت بقوه هي اتعرضت لايذاء وحشي ورغم هذا 

استطاعت ان تحافظ علي الاجنه بحاله جيده ولكن،،،،،، 

صقر برعب دكتوره مارجريت انا مش مهم عندي اي حاجه غيرها، ،، انها تكون كويسه بالدنيا كلها، ،،، لو الحمل دا هيضرها نزليييه

ساخضعها لعمليه صغيره ،،، كي بسيط لمنطقه النزف، ،

، ان نجح هذا وتوقف النزف ،سيكون هذا جيد، ،، ولكن

 ان فشل هذا لن يكون امامنا سوي الاجهاض، ،، اريد فقط منك ان تهدئها 

اكتفي بهز راسه موافقا ليترجل للغرفه ليري احدي

 الممرضات تساعدها لتبديل ثيابها باخري تخص المستشفي فهي تقريبا شبه عاجزه عن الحركه ،،، اقترب.

شكرا، ،، اتفضلي انتي وانا هغيرلها 

انصرفت الفتاه بهدوء لتغلق الباب خلفها.جسدها 

لايوجد به مكان بلونه الطبيعي، ،بستثناء بطنها المنتفخ ، كيف استطاع ان يقسو عليها بهذا الشكل، ،، البسها الزي الخاص بالمشفي.وجلس علي طرف الفراش لتهمس من 

خلال ارتعاشها

 الدكتوره قالت هتعملي عمليه توقف النزيف، ،،

 بس لو موقفش هتنزلهم قالتلك كده صح 

لم يتمكن من مجابهه عيناها اكتفي بايمائه من راسه فقط 

 صقر، ،،انا عارفه انك ندمان وعارفه كمان انك مكنتش تقصدني انا بالغضب دا، ،،، انت مكنتش شايفني اصلا.

تجمعت الدموع بعيناه لترتعش شفتيه فيقطمها وضعت

 يدها علي يده لينظر بعيناها

انا مش خايفه منك.،،، 

سقطت دموعه وقال باختناقه اذا كان انا خايق من نفسي

دمعت عيناها المنتفخه الوحش بتاعي مش ينفع يعيط

القي براسه علي صدرها ليقول باختناق

عندك حق وحش معندوش قلب.

ربتت علي شعره بيدها السليمه.وهمست

لاء عنده قلب، ،، القلب اللي حبني بيه بس مش قلب صافي، ،،، انا مكنتش عاوزه اكسر كلمتك انا كان نفسي

 بس يبقي قلب نظيف مفهوش. غل لحد، ،،، كان نفسي

 نعيش حياه طبيعيه من غير خوف، ،،،من غير انتقام كان نفسي لما اولد نعيش بولدنا بره الدايره، متخدهمش الدوامه اللي اخدتك جواها، ،،،، كان نفسي ااقفل صفحه الماضي، ،،،، صقر انت بتبقي نايم خايف،،،،الكوابيس مش بتسيبك  ،،

، انا بحس بيك، ،، عزت يستحق السجن، ،،، يتحاسب علي اللي عمله في ولدتك عشان

 ترتاح،،،، وان كان هو اللي قتل امي وابويا انا سلمت 

امري لربنا يجيبلي حقي منه، ،،بس جدك وغيث

رفع.راسه وقال بانفعال هامسا

كفايه ياحياه

مسحت دموعه وقالت باصرار

لاء مش كفايه، ،، لازم تسمعني ، جدك بيحبك اوووي، ،وشبهك اوووي، ،، وانت اللي تعبك كده

 انك بتحبه، ،، انا متاكده، ،، انك محتاجه يخدك 

في حضنه ويطبطب عليك، متكبرش زي ماهو بيعمل،

 داانت حتي شبهه في دي، ،،، صقر جدك مش مشلول 

حدق بوجهها بصدمه انتي بتقولي اييه ،،، الدكتور قال 

قاطعته  بقولك الحقيقه ،،، جدك هو اللي عامل فيلم 

الشلل دا كله لسبب انا ملحقتش اعرفه كل اللي قاله كده احسنله لويعرف الحقيقه هيتعب اكتر، بس انا متاكده انه لاء، ،،، التقارير وصور الاشعه انا اخدتها ودرستها كويس اوووي هي فعلا بتاعه واحد مشلول بس مش جدك

  عشان انت قلبك يمين وراثه منه. ،،،، ودا نادر، ،،،

حاجه كمان جدك مكنش يعرف اللي حصل لولدتك

 اقنعوه انها ماتت في حادثه عربيه، ،، انا مش فاهمه

 هو عمل دا كله ليه، ،، بس اللي قدرت افهمه ان حتي

 الاتفاق اللي انت سمعته مع عمك محمود هو كان

 عارف بيه بس من غير موضوع والدتك، ،، افهم منه

 ياصقر لوانا غاليه عندك فك الديره دي بقي، ،،

 عيش حياتك من غير انتقام. ،،،،دي وصيتي، ،، 

نعم كل شئ،تشتت بداخله عاجز حتي عن التفكير

 حتي نطقت كلماتها الاخيره ليضمها الي صدره بانفعال

انتي مش هتموتي،،انتي هتبقي كويسه وهنعيش الحياه

 اللي انتي عاوزاها بس متسبينيش، ،،،، 

همست باختناق 

اوعدني

اراح ذراعيه التي كادت تحطم عظامها تقريبا

اوعدك بس متسبنيش

ابتسمت من خلال دموعها

عارف معنتش خايفه عشان صقري ميخلفش بوعده ابدا،،،،، ادعيلي ياصقر، ،،اكون حياه بتديك حياه جديده، ،، بتديك امل في بكره،نظيف من غير انتقام

طرق الباب جعله يبتعد ليمسح وجهه ويسمح لمن

 بالخارج بالدخول

 يلا يامدام حياه العمليات جاهزه

حملها ليضعها علي الفراش النقال يمسك يدها ليصل

 لباب العمليات ليهمس

ارجعيلي مش هعيش من غيرك.  

صفاء بدموعها ان شاء الله هتبقي كويسه ياحياه

اشارت اليها لتنحني فوقها لتهمس

خدي بالك من صقر ياصفاء.

اكتفت بهز راسها لتغيب هي بالداخل ويسقط

 صقر ارضا ينتحب كالاطفال. ماحدث سبب صدمه 

جزئيه لصفاء وسليم علي حد سواء.تدارك سليم

 الموقف سريعا ليجثو امامه

اهدي يا صقر هتطلع وهتبقي كويسه

ليهز راسه نفيا والدموع تتقافز من عيناه لتجري

 علي وجهه ويقول باختناق

انا استاهل الوجع ده، بس هي لاء .مش هستحمل

 اتوجع فيها، ،،، انا السبب، انا اللي عملت فيها كده، 

، والله ياسليم مكنت شايفها، ،،، ،، مكنتش انا، ،،، اللي

عمل فيها كده شيطان مش انا، ،، 

شهق بقوه اااه انا شيطان ياسليم، ،،، 

فرد كفيه امامه وقال بارتعاش وهو يمسح بهما وجهه

لسه دمها علي ايدي ياسليم انا اللي ضيعت حياتي بايدي، ،،،

سليم بانفعال دامع اهدي ياصقر اهدي عشان خاطري

شهق  هصالح كل الدنيا عشانها بس متسبنيش ،،،، 

ربتت صفاء علي كتفه وقالت هتبقي كويسه.

صقر هي ازاي بتسامح كده قلبها ده معمول من ايييه، ،،، خلاص انا مش عاوز حاجه من الدنيا غيرها، ،، قوليلها ترجعلي مش هعرف اعيش بالوجع ده، ،،، هي بتحبك وهتسمع كلامك اصلها طيبه اوووي وبتصدق اي حد، ،،، عارفه بتقولي جدك بيحبك،وانت بتحبه، ،، متعرفش حاجه عبيطه اوووي.،،،، متعرفش ان وحوش الجارحي معندهمش قلب، ،، 

ضمه سليم ليربت علي كتفه  اهدي ياصاحبي

روحي بتطلع ياسليم 

صفاء قوم ياصقر صلي وادعيلها، ،، قول يارب

سليم صفاء عندها حق ياصقر اوووم ياحبيبي

 اوووم صلي وادعيلها

استند بضعف لذراع سليم ساقاه لاتحملانه.كل العالم علي اتساعه يضيق  بصدره يخنقه ،،، يوقف انفاسه يعجزه بالكليه، ،

، لم يتخيل انه يحتاج لهذا الباب الاعندما وقف يصلي، ،،، لايذكر متي فعلها من قبل، ،، ولكنه يذكر جيدا، ،، انه فعلها من قبل لعل هذا عندما كان صغير قلبه مازال طاهر متفتح للدنيا، ،،، كان يتضرع بقهر لمن بيده كل شئ، ،،، بذل يحتاج الشعور به، ،، انكسار له وحده، ،،، يدعو ويطرق الباب بكل مااوتي من طاقه

 بداخله، ،،، لايعرف كيف صدر هذا التضرع منه فلسانه فعليا لايفعل ،، ولكن قلبه الملتاع فقط هو من تحدث وناجى وتوسل، ،، ندم ولوعه وذل، ،،، يبكي نعم ،،،، ولكن هذه المره دموعه تريحه، ،، تطمئنه تمسح اشياء ظن انها لن تمسح من داخله، ،، طاقه من نور فتحت بقلبه لايدري لما وكيف ولكنه يشعر بها قويه بشده، ،، لايدري تلك الركعات التي اندمج بها كم عددها

 اوكم استغرقت دقائق سعات ايام ام الدهر كامل، ،، تقريبا انفصل عن العالم المحيط به شعر انه بعالم اخر، ،، عالم يمتلئ نقاء وطهر، ،، عالم يمده بقوه لايعلم مصدرها ولكنه موقن من قوتها،،، لحظات دقائق فاصله في حياته، ،،، اخرجه من هذا العالم ظل لباب يفتح لينهي صلاته ويتوجه بسرعه ناحيه الطبيبه قال بارتجاف

هي كويسه قولي انها كويسه

الطبيبه اهدأ قليلا مستر صقر، ،، ستكون بخير ولكن

قاطعها دكتوره مارجريت انا اعصابي مش مستحمله

 من فضلك

حسنا لقد استطعنا ايقاف النزيف ولكن ،،، للاسف فقدنا

 احد الاجنه

صقر مش مهم المهم انها كويسه

هي بخير ،،، نقوم الان بنقل بعض الدماء لها لفقدها الكثير وستظل معنا.هذا الشهر لحين موعد ولادتها

صفاء ايوه يادكتوره بس هي لسه في السادس

هذا صحيح ولكن حالتها الصحيه تستوجب هذا لذا ستظل معنا هناك شئ اخر، ،،، الامانه الطبيه تستوجب ان ابلغ السلطات بحالتها 

سليم بس يادكتوره

صقر مقاطعا اعملي اللي انتي عاوزاه، ،، ممكن اشوفها

 ولاهي لسه مفقتش

كلا انها واعيه تماما، ،، لقد حقنتها بمخدر ضعيف بشده حفاظا علي حياتها.يمكنك رؤيتها بعد نقلها لغرفتها

قالت جملتها وانصرفت صقر بسعاده

الحمد لله، ،،فاقت ياسليم مش هتسيبني، ،، فاقت ياصفاء، ،،، 

سليم  الحمدلله

خرجت احدي الممرضات تحمل.قطعه قماش صغيره ملفوفه لتقول بحزن

اتفضل الحمد لله ربنا نجا التاني،،، اصل ده طفل مكتمل لازم يدفن

الم حاد بصدره عليه ان يحمل نتيجه اخطاءه ان يكفر عنها بتلك الطريقه القاسيه يديه ترتعش وكان شبيه البشر بين يديه يساوي ثقل جبل راسخ، ،،  

سليم ربنا يعوض عليك ياصقر 

صقر بتمزق مستهلش ياسليم، ،، دا ربنا نجا التاني 

عشانها، ،، اااه انا اللي موته، ،، 

صفاء بس ياصقر، ،، احمد ربنا انها اجت علي قد كده، ،، مرحتش فيها هي كمان

ضم مابيده الي صدره ليقول بالم 

قلبي موجوع اوووي، ،،  انا اللي ضيعته ياصفاء

ربت سليم علي كتفه صقر حرااام اللي بتعمله دا، 

،، لازم ندفنه.

قال باختناق مش هقدر، ،، احساس صعب اوووي

 انا بشع اوووي، ،، شوف دا عنده وش وعنين ومناخير

 وبوق ياتري عنيه كان لونها ايييه، ،،،

فتح القماشه بيده ليكمل

شوفت عنده ايدين ،،،كان ولد ،،، عارف هو دا اللي كان باين منهم انا كنت بستني كل كشف عشان اشوفه كبر اد ايييه، ،، 

صفاء كفايه ياصقر حراام اللي بتعمله دا، ،،، سليم خده انا هخاف اشيله،،،، ادهوله لازم يدفن حراام

ناوله القماشه ليلفها سليم وينصرف

لتقول صفاءمش هقولك انت تستاهل عشان مفيش

 حد في الدنيا يستاهل الوجع دا، ،، بس هقولك اتقي

 ربنا في اللي معاك، ،،، دي روح ياصقر، ،، كفايه عليك

 اوووي الوجع اللي شوفته، ،،  مراتك محتاجلك، ،،

 عشان هتبقي موجوعه اكتر منك

قال باستسلام حاااضر ياصفاء

طب يلا تعالي نستناها في القوضه الممرضه قالتلي 

انهم هينقلوها دلوقتي

تحرك خلف صفاء نعم جزء من قلبه منكسر ،،...ضميره يزبحه ،،،،، يحمله نتيجه افعاله ،،،، استوقفه صوت

 احدهم يذكر اسمه

هذا هو مستر صقر زوج المجني عليها

التفت الي الطبيبه والضابط الواقف معها الذي اقترب منه

حضرتك جوز مدام حياه

هز راسه موافقا

طب حضرتك ممكن تقلي هي ازاي اتعرضت للضرب

 الوحشي اللي الدكتوره بتتكلم عنه دا

بلع ريقه بصعوبه انا اللي ضربتها

صفاء بلوعه صقر

صقر دا اللي حصل انا مستعد لاي حاجه بس اطمن عليها.

طبيعي مقدرش اعمل اي اجراء الالما اخد اقوالها الاول، ،، هي تقدر تتكلم

الطبيبه بالتاكيد هي بغرفتها الان يمكنك اخذ اقوالها

تحرك الجميع خلف الطبيبه ليقف الضابط

هاخد اقوالها وهسيبك تطمن عليها

لان ممكن تخاف من وجودك

هز راسه متفهما ليدخل الضابط للداخل

ويغلق الباب

مدام حياه حمدلله علي سلامتك

التفتت للرجل لتقول بتعب 

متشكره، ،، مين حضرتك

الدكتوره مارجريت بلغت ان حضرتك اتعرضتي 

للضرب بوحشيه

قالت بارهاق مش صحيح محصلش، ،انا وقعت

 من فوق السلم

مدام حياه لو انتي خايفه من اي حد احنا ممكن نحميكي

انا مش خايفه من حد انا قلتلك اللي حصل

بس جوزك اعترف ان هو اللي ضربك

قالت باصرار محصلش، ،،، 

يعني حضرتك مش عاوزه تقدمي بلاغ

لاء ومتشكره علي تعبك

علي العموم دي حريتك عن اذنك

اتفضل

خرج الضابط ليقابل صقر

تقدر تدخل تشوفها علي فكره رفضت تقدم بلاغ عن اذنكوا

ترجل صقر للداخل ليري وردته تغمض عيناها التعب والارهاق يتاكل وجهها المتورم جلس علي طرف الفراش يداعب شعرها.لتفتح زرقتيها وتنساب دموعها ماان تشتبك بفحمه لتهمس باختناق

معرفتش،احميه ،،شوفته، ، كان هيبقي شبهك، 

اغمض عيناه بالم

مش عارف ااقولك ايييه مفيش كلمه تمسح اللي عملته، ،، ولاحاجه تقلل الوجع اللي جوايا،بس كفايه انك بخير، ،

حقك عليا ياحياه،همست بارهاق انا تعبانه اووووي، ،

قبل جبينها نامي عشان ترتاحي

مطت شفتيها المتورمه وقالت باعياء 

مش بعرف انام غير في حضنك

ارتسم علي وجهه شبح ابتسامه ليلتف خلفها ويشدها 

اليه لتدفن راسها

 كالعاده في صدره.،،، لتغرق الجميله بالنوم ،،،،، كلمات

 بسيطه بافعال ابسط تصدر عنها دون اراده تبدل حاله بلحظه، ،،، عقله لايستوعب كميه نقائها وطهرها، ،،،، 

تنهد بقوه وهو يداعب خصلاتها، ،، الجميله التي كاد 

يقتلها حرفيا، ،،قتل طفلها الذي

 لم يخرج للنور بعد و،ماتزال تامن جانبه، ،، كيف تفعل وهو اصبح يخشي بطشه، ،،كيف تنام امنه بين ذراعيه، ،، والادهي انها طلبت هذا، ،،بالتاكيد هذه الفتاه مختله، ،،،،،مستحيل ان يكون تفكيرها طبيعي شهقه مكتومه خرجت من شفتيها نبهته ليرفع وجهها الغارق في الدموع برغم استغراقها في النوم، ،،، انها متالمه منه زائد انها تبغي الامان بين ذراعيه هذا لايساوي سوي

 الجنون المطلق، ،،مشتت حائر ولكن جزء منه سعيد بنجاتها جزء مشوش لانه من تسبب في ذلك، ،،،تلك  الضئيله التي تختفي حرفيا بين ذراعيه تضعه مباشرا امام تانيب ضميره، ،، يجب ان تثور وتغضب وتعاتب وتلوووم ،،، ولكنها لاتفعل، ،، الجميله تتركه لعذابه الاكبر، ،، تتركه يسلخ نفسه ويجلدها من اجلها، ،، لوتعلم انه يتمني ان تثور حتي يكف هذا العذاب، ،،، نعم اعتاد ان ياخذ حقه ينتقم لاجل محبيه، ،، ولكن هي اتت لتغير كل ثوابته وما يؤمن به، ،، منذ تزوجها وهو يسئ لها، ،، اما هي امتنعت عن اخذ حقها، ،،، برغم انه اتاح لها ذلك ،،،،ولكنها لم تفعل، ،،سامحت وعفوت، ،،مايزال فهم تفكيرها هو معضلته الكبيره، ،،، مسح دموعها ليربت علي كتفها بحنان وهمس

عارف انك موجوعه،اوووي، ،،، مش سهله داانا اللي كنت بشوفه في الشاشه ادبحت، ،،، 

قبل جبينها ليعتدل اثر طرق علي الباب تبعه دخول ، حسنا حتي اخته ابنته التي تربت علي يديه لايستطيع مجابهه عيناها ولكنه لمح ابتسامتها.يبدو انها تراها مختله ايضا اقتربت وهمست

والله البت دي محتاجه كشف علي قواها العقليه.،،،، 

ببساطه كده اترمت في حضنك.

اتسعت ابتسامته رغما عنه وهمس

دي من عالم تاني بعيد عن البشر

صفاء بغيظ عارف مش انت اخويا واللي مربيني

 اقسم بالله انا لو كنت طولتك لكنت نطيت في

 كرشك يابعيد داانا لوسليم عمل فيا نص اللي انت

 عملته دا كنت علقته من رجليه.

كتم ضحكاته وقال ميقدرش

جلست امامه وقالت بعتاب

ليييه عشان انت بتحميني، ، سليم هيخاف منك

 مش كده، ،،،،بس هي بقي دوست عليها عشان

 عارف ان ملهاش حد يحميها منك ،،

بلع ريقه بصعوبه صفاء للاسف محقه لتكمل

دا لو ليها اب ولااخ بتخاف منه عمرك ماكنت هتعمل كده، ،، دي مفهاش حته سليمه.،،، وكل ده ليييه عشان كلمت جدك عشان مسمعتش الكلام، ،،، انت ملكش امان، ،، غلطت عاقبها بس مش تموتها، ،،، ايييه الجبروت دا يااخي ،احمد ربنا انها مرحتش فيها وفضلت عايش بذنبها طول عمرك

همهم باستسلام #الحمد لله، ،،، كل اللي بتقوليه عندك

 حق فيه، ،،، بس خليكي متاكده ان حياه لوجرالها

 حاجه انا مش هعيش بعدها لحظه 

قالت بغيض انا منيش فهمه الصراحه دا حب ايه دا، ،،

، بحبها ومقدرش اعيش من غيرها وكنت هموتها، ،، لاء والاغرب بقي رد فعلها اللي مش لقياله موقع من الاعراب ،،،، دي وصتني عليك قبل ماتدخل العمليات، ،، هو انا اللي مجنونه ولاانتوا اللي مجانين

كتم ضحكاته وقال بس بقي صوتك عالي هتصحيها

قالت بغيض،لاء حنين اوووي يخربيت برودك وليك

 نفس تضحك

قال بصرامه انتي ذودتيها اوووي هاه

لاياشيخ هخاف منك اظن

طرق الباب منعه من الرد ليدلي سليم براسه وهو 

مغمض العينين

ادخل ولا

صفاء  تعالي ياسليم شوف الهبل اللي مراتك فييه

ترجل سليم للداخل ليري صقر يحتضن حياه بين

 ذراعيه وهي متعلقه به تحاوط خصره بذراعها السليم وتدفن راسها بصدره وغارقه في النوم.قال بغيض

لحقت تعملها غسيل مخ يابن الجارحي دا انت جاحد 

ياجدع

تمتم صقر بكلمات غير مفهومه ليقول

خد مراتك وامشوا ياسليم

ردد سليم بعد المرمطه دي كلها خد مراتك وامشوا، 

، بس ااقول ايييه فاجر وقادر

صفاء باسمه تصدق صح دا حتي مهنش عليه يقول 

كتر خيركوا

احاطها بذراعه وقال

طب ده اخوكي خلقه ربنا واتعودنا عليه بس الدور

 والبافي علي التانيه نغسي افهم دي بصت في

 خلقته تاني ازاي،،،،، يلا يابنتي قبل مااضرب منك

صقر بحزم خلصتو خلاص، ،، روحوا بقي ارتاحوا وكتر خيركوا متشكرين مجهودكوا معانا، ،،، سليم تروح بكره الشغل عشان انا مش هعرف اجيي اليومين دول ،،،، 

سليم بغيظ بكره دا اللي هو كمان تلت سعات ده

 احنا الفجر يااستاذ

صقر بتعب خلاص ياسليم روح نام ولما تبقي تصحي

 ابقي اطمن علي الاحوال

صفاء خد بالك منها ياصقر وانا بعد الظهر كده هجيلك

 عشان تروح تغير هدومك

اكتفي بهز راسه موافقا، ،، لينصرف كليهما


تكملة الرواية من هنااااااااااااا



تعليقات

التنقل السريع