القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عالجتها ثم أحببتها الفصل 26-27-28-29-30بقلم ندا الشرقاوي (جميع الفصول كامله)

 

رواية عالجتها ثم أحببتها الفصل 26-27-28-29-30بقلم ندا الشرقاوي (جميع الفصول كامله)




رواية عالجتها ثم أحببتها الفصل 26-27-28-29-30بقلم ندا الشرقاوي (جميع الفصول كامله)


#عالجتها_و_احببتها

#ندا_الشرقاوي

26#


في صباح يوم جديد على كُل من أبطالنا، تستيقظ رزان وهي تضع يداها على عيناها من أثر النوم، لترفع غطاء الفراش عليها، وتنظر بجانبها لتجد قاسم يغفى بجانبها، ابتسمت تلقائيًا، وهيٰ تتذكر ليلة أمس كم كان حنون معاها يعاملها كأنها قطعة من الألماس يخشى كسرها او جرحها ولو بشئ بسيط كانت محلقة في السماء بين النجوم من فرحتها.

مدت يداها لتلتقط الروب الحرير الذي كان بجانب الفراش لتاخذهُ وترتدية، ثم تنحني لتُقبل قاسم قبلة رقيقة على لحيتة التي أصبحت تعشقها، ارتدت الروب ورفعت يداها لترجع خصلاتها خلف اخذنيها، وتفتح باب الغرفة بهدوء وتخرج لتُقابلها أشعة الشمس الجميلة الالمعة نظرت إلى النيل وشكل الماء الجميل، أخذت نفس عميق وهي تحمد ربها على ما عوضها به. 

استمعت إلى قاسم الذي يُنادي عليها دلفت إلى الداخل، وجدته يجلس على الفراش عاري الصدر يظهر عليه أثر النوم ليسبتسم عندما دلفت ويقول..... تعالي كُنتِ فين 

اقتربت لتجلس على الفراش بالقرب منهُ وتقول..... كنت بره الجو بره حلو اوي 

ارجع خصلاتها خلف اذنيها ليقول بحنو.... متخرجيش كدة تاني لان احنا في النيل مش في مكان مفتوح يعني في ناس حولينا 

تفهمت حديثه لتقول.... تمام اسفه 

دفن راسه في عنُقها ليقول..... كمان مش بقول كده علشان تعتذري مفيش اسف بنا لان احنا الاتنين شخص واحد 

اومئت له براسها لتقول.... هو يعني.... أنت مش زعلان 

هتف بحنو.... فاهم قصدك كويس يا روز وعاوزك تشيلي كل الأفكار اللي في رأسك بقا... خلاص أنتِ دلوقتي مراتي لمستي ليكِ لمسه لأول مره ليكِ اللي حصل زمان ماضي ملوش بنا مكان كل اللي تعرفيه دلوقتي.... أن أنتِ مرات قاسم الشرقاوي ولحد اخر يوم في عمري هتفضلي على اسمي غير كده مفيش 

مدت يداها لتمسك يداه ثم هتفت.... وأنا موافقة 

قاسم.... طب نجهز علشان نرجع القصر 

رزان.... هما هيسافروا أمته 

قاسم..... كمان ساعتين هيكونوا في المطار هيطلعوا على المالديف مش عارف ليه مش راديه نروح معاهم 

رزان قبلته على خده لتقول.... حابة نتفسح هنا احسن 

قبل راسها قائلا..... ماشي ياروزي 


بعد مُرور أسبوعين على جميع أبطالنا حاول قاسم بكل استطاعته أن يسعد رزان وكان كل يوم يفاجاه بشئ جديد ويخرجها لكن مكان ترد أن تذهب إليه وهي سعيدة للغاية واليوم عوده مالك ومريم وتيام وجانا من السفر على قصر قاسم وهذا كان بناء على طلب قاسم 

دلف قاسم إلى المطبخ وجدها تقف مع الخادمات لتساعدهم في تجهيز الغداء وهي تسرع ويظهر عليها التوتر والقلق 

اقترب ليُعانقها من الخلف لتشهق قائلة..... قاسم 

قاسم..... قلب قاسم مالك متوتره ليه 

روز..... زمانهم جايين دلوقتي وجعانين ولسه الاكل مخلصش 

قاسم..... اللي جايين مش ناس غريبة عن البيت يا روز دول اخواتنا خلصي براحتك وأنا هطلع اغير 

روز.... تمام 

صعدت قاسم إلى الأعلى ودلف إلى المرحاض بعد أن خلع سترتة وقميصه على الفراش. 

فتح صنبور الماء، وسمع صوت في الجناح ابتسم بهدوء علم انها صعدت خلفة لتخرج له ثياب مريحة فهي من يوم عودتهم إلى القصر وهي عند قدومه مهما كانت تعمل تترك ما في يدها وتصعد خلفة لا تريد احد أن يدخل جناحها تقول انه ملكيه خاصة ليس كباقي القصر 

بعد مُرور 15 دقيقة خرج من المرحاض ويوجد منشفة على خصره وجدها أخرجت له بنطال اسود قماش وتيشرت أبيض نصف كم وجاكت قماش اسود، ثم هبطتت إلى الأسفل مره اخرى 

ارتدى ثيابة ووقف أمام المرأه يمشط شعره والتقط هاتفة ليهاتفهم وعلم انهم على وصول 

هبط إلى الأسفل ليُخبرها انهم على وصول واخبارها ان تصعد لتستعد 

روز.... كل حاجة جهزه وفي الفُرن وكمان الحلويات جاهزه هطلع البس 

قاسم بضحك..... اي ياروز اول مره تتلغبطي كدة اشمعنا هما اول مره يجوا 

روز.... كل مره بيجوا عادي لكن المره دي كل واحد جاي بعروسته وكمان أنا فرحانه اوي انهم جايين 

قاسم.... ايوه بقا يعني هتهتمي بيهم وانا لا 

نظرت بجانبها لترى هل احد ينظر إليهم من الخدم لم تجد احد، اقتربت منه لتضع يدها على كتفيه.... حد ينسى نفسه يا قاسم 

وضع يده على خصرها ليُقبها  قائلًا.... يبدوا أن حبوب الشجاعة والجر*اه دي في منها كتير 

وضعت كفيها على لحيته ليرفع يداه ويضع يدها على فاه ويُقبلها بحنو 

هتفت قائلة..... في الدنيا دي كلها مليش غيرك أنت يا قاسم حياتي كلها أنت أنت ابويا وامي واخويا وكل ناسي أنت حبيبي 

رد بحب.... الله على الكلام الجميل دا 

سمع صوت تصفير خلفه يقول.... الله الله قولي كمام يا ست 

تمتم ببعض الكلمات في نفسه وهو يغمض عينه 

دفنت راسها في عنيه من الخجل 

ضربت مريم مالك في كتفه بخفه وتقول.... قولتلك نرن عليهم قولت لا مفاجأه 

استدار قاسم ليقول.... نورتونا والله 

تيام.... نورك ياباشا بس قولي كنت بتعمل اي 

قاسم.... هكون بعمل اي انا لحقت ادخلوا 

بدوا يسلموا عليهم ويهنؤهم واستأذنت رزان لتصعد للأعلى لتغير ثيابها 

في الأسفل 

قاسم.... نورتونا والله 

مالك....نورك ياباشا عملت اكل اي بقا 

قاسم..... والله قولتلها لما يجوا يطبخوا هما قالت ازاي جايين من سفر لازم اعمل غدا بقا تقعدوها في المطبخ من صبحيه ربنا متخدوش على كده بقا 

جانا..... لا متخافش هيا مره بس انا جعانة 

قاسم.... هيحطوا الاكل حالا 

وضعوا الأطباق وكانت قد جهزت روز الكثير من الاطعمه والوصفات 

تيام.... يا جمالك يا روز مكرونة بالبشاميل وكوسة ومحشي اي الجمدان دا 

مريم..... يخليكِ لينا يابنتي الاكل دا متعملش في القصر دا بقاله قرن 

ضحك قاسم قائلًا..... عندك حق والله يابنتي 

هبطت روز وشاركتهم فرحتهم، وكان قاسم سعيد جدا بعائلتة وان روز تحبهم وتعاملهم بحب و قضوا باقي اليوم بسعاده وهم يستمتعوا ببعض الحكاوي. 

في الليل كان قاسم يجلس على الفراش وهي بجانبه 

قاسم.... شكرا على اليوم الجميل دا مع اني تعبك صح 

روز..... تعبك راحة يا قاسم 


بعد مُرور شهر كانت قد علمت مريم انها حامل وهذا اسعدهم كثيرًا وفرح مالك انه سوف يوتيه طفل بعد تسع أشهر ويكون عائلة جميلة. تسارعت الأحداث وهم يعيشوا في سعاده، وقررت روز الانتقال من القصر ووافقها قاسم، أخبرته انها تريد أن تبدأ حياه جديده وان أطفالها يأتوا إلى الحياة يتربوا في منزل جديد بعيدا عن القصر فهم قاسم فكرتها وبدأ في البحث عن منزل جديد اخبره  مالك ان يوجد ڤيلا بجانبه تنعرض للبيع 

اشتراها على الفور، وتم نقلهم إلى الڤيلا الجديدة 

مر يوم ورا يوم وشهر ورا شهر وتم ولاده مريم وجانا سويًا، وكانت رزان حامل في شهرها الثامن على وشك الولاده 

في غرفة في المستشفى، كانت تجلس روز بجانب فراش صغير يوجد فيه صبي ابن مالك 

روز..... الله جميل اوي اوي شوف يا قاسم كيوت ازاي 

قاسم ابتسم قائلا.... جميل ربنا يبارك فيه وتشوفه عريس يا مالك

مالك..... يا رب عقبال ما تشوف ولادك 

قاسم..... على خير 

دلف تيام سريعًا ليقول.... جانا  خرجت... 

هرول الجميع للخارج ويقول قاسم.... معلش يا مريم نطمن على الأخت التانيه 

دلفوا إلى غرفة جانا وكانت ما زالت تحت تأثير المخدر.... ضر... ضرغام... متزعلش.... من تيام.... دا بيغير.... بص هو يروح الشغل.... وانا هاجي على طول 

تيام بتوعد.... بقا بروح الشغل وتروحي لضرغام والله لو ضراير ما هيعمل كده مااااشي 

قاسم.... بجد فرحان فين عندك ضرغام بيقطع عليك، انا ولا بتحب القطط ولا الكلاب ولا حتى سنجاب 

تيام.... أنا ليا بنتي  وخلاص 

مالك.... مبروك يا تيام 

تيام.... الله يبارك فيك يا حبيب 

قاسم.... مبروك يا حبيب اخوك 

تيام.... الله يبارك فيك يا حبيبي 


استقر تيام ان يُسمي دانا ومالك سمى زين، وبعد مُرور اسبوعين استيقظ قاسم بفزع على صراخ رزان 

قاسم..... رزااان 

رزان بدموع..... الحقني يا قاااسم بموووووت 

قاسم..... رزااان... اعمل اي.... قوليلي 

رزان بصرااااخ..... هوووولد يا قاسم.... بموووووت 

اسرع قاسم وحملها وهبط مسرع إلى أن وصل إلى سيارته وضعها في الخلف وأسرع للخروج من القصر فتح الحرس البوابات سريعًا لان قاسم كان بيسوق بسرعة 

قاسم بخوف ..... معلش استحملي 

رزان بوجع..... مش قااادره يا قااااسم بموووووت  يااارب 

ضرب التاره بيده بغضب 

وصل المستشفى سريعًا ودخلت غرفة العمليات وقاسم يقف في الخارج يسير بقلق ذهابًا وايابًا خوفًا عليها ويدعي ربه 

تأخرت بالداخل حتى خرج الطبيب وعندما فتح الباب سمع صراخ روز اغمض عينه بخوف شديد 

قاسم..... اي حصل اي مولدتش ليييه 

الطبيب....للاسف مش هينفع تولد طبيعي لازم قيصري الحالة صعبه اوي 

قاسم رد بسرعة..... موااافق موافق اهم حاجة تكون كويسة 

دخل الطبيب مره ثانيه وقفل الباب، جلس قاسم أمام غرفة العمليات على الأرض 

جاء الشباب باكمله وجدوا قاسم يجلس أمام غرفة العمليات يضع يده على راسه 

مالك..... قاسم 

رفع راسه وجدو الدموع في عينيه على وشك الانفجار... رزان بتمووت 

تيام انحى ليجلس بجانبه قائلا.... بعد الشر يا قاسم هتكون كويسة 

هز راسه برفض قائلًا.... لا لا صوتها بيقول لا يا تيام مش زي ولاده مريم وجانا دي هتولد قيصري الدكتور قالي الحالة صعبه وبدأ يلوم نفسه.... انا السبب انا السبب قولتلها عاوز أطفال واعمل عيله.... انا مش عاوز حاجة انا عاوز مراتي 

مالك.... أنت راجل مؤمن بالله.... ادعلها ان شاء الله هتكون بخير 

قاسم.... ياااارب 

كان الجميع يقفل يدعي لها أن تخرج سالمه

بعد مرور وقت كثير والقلق دق في قلب الجميع فتح باب الغرفة ليقوم قاسم قائلا..... روز.. ولدت 

الطبيب باسف.... للأسف...... 

الجميع.... 


#عالجتها_و_احببتها

#ندا_الشرقاوي

27#


بعد مرور وقت كثير والقلق دق في قلب الجميع فتح باب الغرفة ليقوم قاسم قائلا..... روز.. ولدت 

الطبيب باسف.... للأسف...... البنوته نازلة ضعيفة اوي وهتدخل الحضانة ادعولها والمدام هتتنقل غرفة عاديه لكن كمان شوية لان في تحاليل لازم تتعمل 

الجميع اخفضوا رأسهم بحزن وجلس قاسم على المقعد وضع راسه بين يده بحزن، احس وكان أحد جاء بخنجر تلم وغرزه في صدره، زوجته وعشقه لا يعلم كيف حالها، صغيرته التي أتت للحياه من عدة ثواني تُعاني من أول مرحله في عمرها

فتحت بابب العمليات وخرج الفراش المتحرك وعليه رزان نائمة وذلك بسبب مفعول المخدر، اقترب بلهفة ليضع يداه على وجهها ويقول..... اسف يا حياتي يا نور عيني.... حقك عليا يا روز... اقترب ليقبلها من وجنتها والدموع في عيناه.... بحبك يا روز

واتجهت إلى الغرفة خرجت الممرضة سريعًا لتقول... دكتور الحق البنت مبتتحركش

سمع قاسم هذه الجملة وجن جنونه ليدخل غرفة العمليات سريعًا ويجد الطبيب يرتب على الصغيره بحنو اكثر من مره وقفت أمام الغرفه ولم يقدر على التحمل لتهبط عبراته خوفًا على خساره الصغيره خبط الطبيب على ظهرها بحنو لتطلق صرخه قويه في هذه اللحظه تقدم قاسم مسرعًا واخذ الصغيره ليضمها لحضنه بخوف وقلق شديد ويقبلها في جميع أنحاء وجهها بخوف ظاهر..... نورتي حياه ابوكي يا حياتي

وظل حاملها ولم يقدر أحد أن ياخدها منه

الممرضة..... يا استاذ قاسم..... البنت

قاسم بخوف.... لا متخدهاش

الممرضة.... يا فندم مينفعش لازم تلبس علشان تدخل الحضانة مولوده بدري غير كده لازم نتأكد من حاجة لو سمحت هات البنت

أعطى لها الطفلة لتلبسها ثيابها ثم اخذوها إلى الحضانة

خرج قاسم وهو لا يوجد عنده طاقة، نظر إلى اصدقاءه وجد علامات الحزن على وجههم امسك مالك بيده ليقول.... اي يا قاسم هتضعف ولا اي مراتك محتاجه ليك وبنتك

قاسم.... قاسم هيقع مش هيضعف لو حد حصله حاجة

تيام.... هيكونوا كويسين والله

مريم.... متقلقش يا قاسم هتكون بخير والله

جانا.... الصعب عدا وبعدين معظم الأطفال  بيدخلوا حضانه اطمئنان مش اكتر

قاسم..... يا رب أنت اللي عالم بحالي

بعد مرور ساعة ونصف دلف قاسم إلى الغرفة وجدها تتسطح على الفراش يُظهر على وجهها علامات التعب والإرهاق اقترب منها وانحنى ليكون وجهه مقابل لوجهها وضع يده على رأسها يُرجع خصلاتها خلف اذنيها.

فتحت عيناها ببطئ وتعب، لتقول... قا.. سم

هتف بحنو.... قلب وعُمر قاسم

روز بتعب.... البيبي فين

قاسم.... موجوده يا روحي تفوقي بس وانا هجبهالك ثم استطرد... حاسه بوجع

روز.... جسمي متكسر يا قاسم

قاسم... آسف يا روزي على التعب دا كله

ابتسمت قائلة.... كله لأجل البرنسيسة بتاعتك هتسميها اي

قاسم.... يبقا معنديش دم لو أنا اللي سمتها أنتِ اللي هتسميها

ابتسمت قائلة.... روز

هتف بفرح.... بجد

رزان.... ايوه أنتِ نفسك في روز

قاسم.... دقيقة وجايلك 

رزان... على فين 

قاسم بكذب... هشوف الشباب علشان عاوزين يدخلوا 

خرج قاسم بره وعرفهم انه رايح الطفلة لكن يقولوا لروز انه في بيخلص اجراءات المستشفى 

صعد قاسم إلى الحضانة 


ودلفت  الممرضه للداخل وحملت الطفله حتى أخذها منها ضمها لحضنه الحنون نظر إليها والى صغرها الجميل 

قاسم.... روز عمري وحياتي اللي جايه نورتي الدنيا كلها يا نور عين ابوكي، عمري ابتدا لما امك دخلت حياتي لكن انتي الدنيا وما فيها يا روز 

الممرضة.... يا استاذ قاسم كده مينفعش دا غلط لو سمحت اخرج 

قاسم.... حااضر بس لسه كل دا 

الممرضة.... للأسف الطفلة اتخنقت جوه بطن الام والحمد لله انها خرجت سليمه لولا انها ولدت قيصري كان زمان لقدر الله توفت وغير كده لازم نتأكد من حاجة 

قاسم... اي هيا 

الممرضة... انها هتعاني من ضيق تنفس 

قاسم..... اي 

الممرضه.... للأسف 

قاسم.... تمام 

بعد مرور اسبوع وخرجت رزان  من المستشفى وعلمت بحال روز الصغيره وحزنت على ابنتها لكن قضاء ربنا 

مر ايام وأشهر وسنين وتكبر روز و دانا وزين وجائ على الدنيا يوسف قاسم الشرقاوي وحياه قاسم الشرقاوي وسلسبيل مالك وقاسم تيام 

روز قاسم 18 سنه، وهكذا زين ودانا، يوسف وحياه 16 سنه، سلسبيل 15سنة، قاسم تيام 16 سنه 

في صباح يوم جديد على جميع أبطالنا تستيقظ روز وهي سيده في الأربعين من عمرها وهي ما زالت جميله كما هي تحتفظ بجمالها تنظر بجانبها ترا زوجها وحبيب عمرها بجانبها تنظر كم مر العبور عليهم واليوم عيد ميلاد ابنتهم الأولى وهي روز 

روز.... قاسم.... قاسم 

قاسم بنوم.... اي يا روز 

روز.... يالا يا قاسم بطل كسل بقا ولا كبرت ومعنتش قادر تقوم 

فتح عين واحده لينظر لها بخبث.... لا واللة قد كلامك دا بقا 

روز بدلال.....هههه قده  طبعا 

قام قاسم عن الفراش وجذبها ليعتليها ويقول.... ما بلاش يا روزي 

امسكته من تلابيب كنزته لتقول.... عندك كام روز يا قاسم 

قاسم.... ايوه الغيره تبدأ 

رن هاتفه ليقول بانزعاج.... اوف بقا 

رزان.... رد يا بيبي 

قاسم بغيظ.... ماشي يا ختي 

امسك قاسم هاتفه ليجيب..... الووو 

المجهول..... انتظر فيديو لبنتك الغالية وانا بعمل فيها زي امها 

قاسم بصدمه..... كريم



#عالجتها_و_احببتها

#ندا_الشرقاوي

28#


المجهول..... انتظر فيديو لبنتك الغالية وانا بعمل فيها زي امها 

قاسم بصدمه..... كريم

وأغلق كريم الهاتف وقفت رزان سريعًا عند سماع اسم اكثر شخص تكره في حياتها

رزان بتوتر..... كريم مين يا قاسم....

قاسم بتوهان كان تم سكب عليه دلو من الماء المثلج ابنته بين يد مغتص*ب، في خطر كل دقيقه تمر عليها في خطر

قاسم بتوهان.... كريم خطف روز

وقف قاسم سريعًا واتجه ناحيه الخزانة ليخرج قميص وبنطال ويراديهم على عجلة، وينزل إلى الأسفل تاركها في صدمتها الان خوفو على ابنته قطعه من قلبة بل قلبه باكمله

في الأسفل

قاسم..... يوووووسف.... حيااااااه يوووووسف

جاء كل من يوسف وحياه سريعًا وهم يسمعوا صراخ والدهم

يوسف..... في اي يا بابا

قاسم بعصبيه..... أختك خرجت ازاي من غير حرس اختك انخطفت يا بيه

..... روز فين انطق يا قاسم 

قاسم بعصبيه..... روز اتخطفت وانتوا نايمين على ودانكوا فين الحرس الزفت اللي هنا 

خرج قاسم سريعًا وجد الحرس في مكانهم، سأل رئيس الحرس بعصبيه.... حرس زور فين 

رئيس الحرس.... حرس روز هانم مختفين بقالهم ساعة يا فندم 

جاء كل من مالك ومريم وجانا وتيام عند سماع الشجار لأنهم بالقرب منهم 

زين..... روز اتخطفت يا قاسم صح كريم خطفها 

وقف قاسم الدنيا تدور به، لا يعرف ماذا يفعل لم يفكر في هذا اليوم من قبل، لم يقدر على عيش مثل هذه الحياة مره اخرى لم يقدر زوجته وابنته يعيشوا نفس الحياه بالطبع لا 

مالك..... قاسم لازم نبلغ البوليس 

قاسم بذكاء.....مضمنش يعمل اي في بنتي ثم وده حديثة لجانا ومريم.... اطلعوا لرزان 

وصعدو إلى الأعلى 

زين.... أنا أقدر اعرف مكان روز 

الجميع رد بلهفه.... ازاي 

زين..... عيد ميلاد روز ال16 كانت عاوزه تاخد مني جهزا معرفة المكان زي الGpsكده ودا انا اللي كنت مخترعه طبعا بسبب اني بحب الاختراع والذكاء الاصطناعي 

قاسم.... يعني دلوقتي الجهاز دا فين يا زين 

زين.... الجهاز دا في سلسلة روز اللي مبتخلعهاش 

مالك.... الاب توب بسرعة واعرف العنوان انت الوحيد اللي تعرف تتحكم في الجهاز 

جائت حياه بجهاز الاب توب واعطته ليه جلس زين والجميع حوله وبدأ يعمل بجد 

في الأعلى كانت رزان يدور بها شريط حياتها أمامها تفكر ابنتها سوف تعيش نفس المأساة نفس الحياه لا لا بالطبع لا 

جانا.... هترجع يا رزان

رزان ببكاء .... يارب أنت اللي عالم بحالنا يارب 

مريم..... الكل تحت وترجع روز قويه مش هتستسلم 

رزان بخوف..  روز عندها ضيق تنفس لما بتخاف يا مريم لو حصل حاجة هتروح فيها قاسم فين 

مريم.... قاسم تحت 

رزان.... هنزله 

جانا... هتنزلي كدة يا رزان كله تحت 

نظرت إلى نفسها فهي ترتدي منامة قصيره دلفت سريعًا ترتدي عباية منزليه وتنزل إلى الأسفل وجدت  الجميع بجانب زين 

وعلمت من حياه ماذا يفعل زي 

جلست بجانبه والدموع في عيناها وامسكت يده قائلة.... طول عمرك ابني يا زين... رجلي بنتي الله يخليك يا زين 

قبل زي يدها قائلا..... هترجع يا روز  هترجع والله قربت اعرف مكانها 

كان قاسم ينظر إلى رزان ويعلم مدى ضعفها اغمض عينه من شده الوجع 

في مكان آخر في وصت الصحراء، مكان مجهور يوجد حرس على كل ناحيه من المكان 

داخل غرفة توجد رزو وهي مخباه العيون والقلق والخوف يدق في قلبها و تحاول الإبتعاد وهي مكتفه اليدان شعرت بخطوات تأتي إليها هتفت بخوف.... أنا فين 

لم تجد رد لكن الخطوات تقترب هتفت مره اخرى بصراخ .... مين هناا حد يرد عليا 

وقف أمامها وانحنى لمستواها ليضع ابهامه على شفتيه السُفلى ليقول بخبث ونظرات غير مُريحة..... مكنتش اعرف انك جميلة اوي كده، بس خساره الجمال دا كله يموت

هتفت بخوف.....انت مين

قهقة  بصوت عال ليقول بتذكر ..... أنا... انا عمك كريم.. او بما يصح اللي كان عمك.... وهعمل فيكِ زي امك بالظبط ويمكن اكتر علشان دخلتي دماغي اوي

انكمشت في نفسها اكثر وتقول بخوف.... سبني يا عمو اروح لبابي زمانه قلقان، وبعدين انت عمو ازاي تعمل في حاجة وحشه روحني لو سمحت 

قهقه كريم بصوت عال.... هههه تروحي فين يا حلوه  أنتِ هتروحي من هنا جث*ه روز قاسم الشرقاوي 

روز بخوف..... لا يا عمو سبني يا عمو  عاوزه اروح 

كريم.... هههه وماله و ماله 

في القصر كان الجميع يتابع زين بقلق رن هاتف قاسم وجد نفس الرقم ليجيب سريعًا..... الووو كريم.... بنتي

أجاب كريم بكره وغل .... انتظر جثة بنتك يا قاسم 

قاسم بخوف..... كريم... لا يا كريم خد حقك مني انا راجل لراجل ولا أنت مبتتشطرش غير على الحريم... سيب بنتي يا كريم 

كريم.... مراتك عاشت واتخطتت لكن بنتك للأسف أضعف بكتير عامله زي الكتكوت المبلول صدقني لو مامتتش هنا هي اللي هتنتحر يا قاسم 

قاسم........ الووو الووو 

الخط قطع 

قاسم.... هااا يا زين 

زين بعمليه..... قربت يا قاسم 

تيام بعصبيه.... الحرس الزفت دا فين 

قاسم.... مش موجودين.... مشغلين شوية اغبيه فعلا 

دانا.... مامي روز هترجع صح 

جانا.... إن شاء الله يا حبيبتي 

زين بفرح..... عرررفت المكان 

قاسم.... فين 

زين...... 


#عالجتها_و_احببتها

#ندا_الشرقاوي 

29#


زين بفرح..... عرررفت المكان 

قاسم.... فين 

زين...... في المكان دا وكتبه في ورقه

قاسم بسرعة..... يالا بينا على المكان

مالك و تيام..... يالا

يوسف.... هاجي معاك

قاسم كوب وجه بين يده.... صدقني لسه صغير على انك تروح الأماكن دي واخاطر بيك شويه تكبر وتروح اي مكان والتفت للجميع يالا

زين.... بس أنا جاي

مالك..... لا

زين.... لا اي أنا يا قاتل يا مقتول يا اجي معاكوا هيا محدش هياخد العنوان اللي هناك حبيبتي

قاسم بعصبيه..... زين

زين.... اي مش مكسوف اللي هناك حبيبتي يا قاسم وهاجي يعني هاجي

قاسم وجد في عينه نظره الخوف على روز.... سلا*حك في طلق

زين بخبث.... منتظر الهدف يا بوص

قاسم.... يالا بينا

خرج الجميع والسيارات بانتظارهم والحرس يملئ المكان باكمله صعدو إلى السياره وجدوا مريم بداخلها

مالك.... أنتِ بتعملي اي

مريم.... اكيد مهمه زي دي نقصاني أنا أنت نسيت ولا اي

مالك بنرفزه..... هلقيها منك ولا من ابنك اطلع يا تيام

انطلق تيام بالسياره والحرس خلفهم في كل مكان فاليوم نهاية كريم الشرقاوي وتخليص العالم من شره.

في القصر

كانت رزان تسير ذهابًا وايابا خوفًا عليهم زوجها وابنتها واصدقائهم ومعهم الشاب الذي تعتبره ابنها الرابع

جانا..... هترجع يا رزان

حياه .... أنا من حقي اعرف في اي

يوسف.... وأنا كمان مين الراجل دا وخاطف روز ليه واي علاقته بينا

رزان بعصبيه.... بس يا ولد انت وهيٰ

يوسف..... لا أنا مش عيل ومن حقي افهم الست الوالدة مخبيه علينا اي هيا وقاسم بيه

رفعت رزان يدها وصف*عته بقوه على وجنته، وضع الجميع يداهم على فمهم من الصدمه، رفعت رزان ابهامها أمام وجهه لتقول.... لما تتكلم على ولدك ووالدتك تتكلم بادب يا قل*يل الادب

نظر يوسف بصدمه إلى والدته لأول مره ترفع يدها عليه حتى منذ الصغر لم تضربه فهى حنونه للغاية نظر إليها ثم صعد إلى غرفته وصعده خلفه شقيقته حياه

جانا.... ليه كده يا رزان

رزان بعصبيه.... هو كدة شايفني قلقانه على اللي مشيو واخته وجاي يعملي تحقيق البيه من ابن مين


في ناحيه أخرى عند روز

روز بتفكير..... أكيد مش هفضل هنا أنا عارفة كل حاجة بابي قالي بس كان لازم اتصنع عدم الفهم، لازم اخرج من هنا مش لازم حكايه مامي تتعاد، لازم انتقم منه روز قاسم مش هتخسر

مسكت السلسلة باديها... اكيد زين عرفهم مكاني حبيبي يا زين

احست بخطوات واحد يمسك مقبض الباب تصنعت الخوف والقلق

كريم.... منتظراني صح

روز.... اونكل كريم هترجعني لبابي صح

كريم.... طبعا بس مش قبل ما نقضي أحسن ليله كمان احسن من ألف ليله وليله

بلعت ريقها بصعوبة لم تنكر انها شعرت ببعض من الخوف لكن بدات تطمن نفسها ببعض الآيات القرانيه

كريم.... اليله ليلتك وهحسر ابوكي عليكي هجيب أجله، مبتعرفيش أنا بكره ابوكي قد اي على طول هو الأحسن في كل حاجة في فلوس وشغل وتعليم وكل حاجة وكريم اللي وحش

روز..... يمكن علشان اخترت الطريق الغلط واخترت السهل انك مش عاوز تتعب خلينا على نور يا كريم اسمحلي اقول كريم لان اونكل مش لاقيه عليك خالص عارفه اللي عملته في اومي انا عارفه تاريخك المشرف طبعا ما أنت عارف بنت قاسم الشرقاوي عارفه عملت اي في امي وعارفه امك وابوك يكونوا مين برده وعارف حصلهم اي وعارف أنت ناوي تعمل فيا اي بس صدقني مش هتطول مني شعرايا وحده أنا لحمي مر يا كيمو فا حلمك في السما بين النجوم متقدرش تجبني انا روز قاسم الشرقاوى عرفت يا كيمو يالا خد الباب في ايدك

تعجب كريم من زكاء روز وعدم خوفها منه لكن عجبته شجاعتها ثم هتف.... بحب النوع الصعب زي امك بالظبط كله كان بيجي تحت رجلي الا انتوا

روز.... ما أنا قولتلك صعب وبعدين عيب عليك دا أنت كبرت برده بس مش عقلت لا عقلك زي ما هو وس*** يالا بره بقا علشان قطعت حبل أفكاري ازاي اخرج من هنا

كريم.... لا وكمان صريحه

روز..... جدا جدا برااا

كريم..... استنيني علشان هكسر غرورك انهاردة يا روز

روز.... منتظراك على أحر من الجمر يا كيمو

خرج كريم وهو متعجب كن تلك الفتاة العنيده كيف لفتاه مثلها وفي هذا الموقف أن تتحدث بهذه الصراحه والقوه


في سياره الشباب 

قاسم.... هااا 

تيام.... قربنا 

مريم..... يااااه اخيرا رجعت للخدمه تاني 

مالك.... وقتك دا 

مريم.... ما أنت مش عارف أنا مبسوطة قد اي إني هق*تل تاني واضرب 

زين.... جدعه 

قاسم.... مريم مسمعش صوتك أنتِ وابنك 

زين... ليه يا حمايا 

قاسم..... دا بعينك يا بن مالك 

زين بغمزه.... هنشوف الشاطر اللي يكسب 


بعد مرور ثلاث ساعات وصل قاسم والجميع والحرس يحاسرهم من كل ناحيه 

في نفس الوقت كان كريم بالداخل مع روز 

كريم.... نبدأ العد التنازلي لشاهد ج*ثة روز الشرقاوي وحس*ره قاسم الشرقاوي على ابنته 

روز.... يوه يا كيمو ما قولنا الشاطر اللي يضحك بس دا العد التنازلي لموتك يا كيمو 

اقترب كريم من روز وحاول تمزيق ثيابها لكن كانت روز تدفعه بقوه، حاول تقبلها في عنقها بقوه وع*نف وكانت تصرخ وتدفعة بقوه، حتى استمع إلى صوت إطلاق النار في المكان باكمله 

روز بقوه.... قولتلك مش هتخرج سليم 

اقترب ليمسكها بقوه من شعرها حتى أطلقت صرخه قويه، وقامت بضرب راسها في أنفه حتى ابتعد من شده الضربه، حاول أن يقترب مره ثانيه ونجح في الأقتراب وهو يحاول تقيدها باي وسيلة 

وهي تصرخ 

في الخارج كان الجميع يتشاجر وضرب النار مثل الملح يسقط على الجميع، مريم كانت مثل الوحش الذي كان في قفصه ثم خرج بعد مده كانت تقتل دون شفقه ورحمه وهكذا قاسم عندما يقترب منه احد يقتله بدم بارد يريد الوصول لابنته 

حتى انتهت المعركه ووقف ضرب النار حتى استمعوا الى صراخ بصوت عالٍ، ركض الجميع ناحيه الصوت وتم كسر الباب حتى عمت الصدمه على الجميع 

قاسم بصدمه..... رووز

روز... 



#عالجتها_و_احببتها

#ندا_الشرقاوي

30#


قاسم بصدمه..... رووز

روز... بااابي

دفعت كريم من عليها بقوة ليقع ج*ثة هامده نعم غرزت الس*كين في صدره

نظر قاسم إلى ابنته التى كانت واقعة أرضا وملابسها ممزقة ودم*اء كريم على ثيابها

أدار زين وجه سريعًا وهو يحبس عبراتها من النزول، ملابسها ممزقة، علامات الخوف والقلق على وجهها، ويوجد جروح على عنقها ووجها

اقترب قاسم سريعا بعد أن خلع سترته ليرتديها لابنته التي كانت على وشك فقد الوعي بسبب ضيق التنفس الذي يراودها منذ الصغر، وفقدت الوعي

صرخ قاسم باسمها.... روزززززز

حملها قاسم على يده وخرج من المكان بعد أن جائت الإسعاف والشرطة التي كانت أبلغتهم مريم خرج قاسم وصعد إلى السياره و روز على قدميه يضمها اليه بخوف

قاسم.... اطلع على المستشفى يا تيام

تحرك تيام إلى المستشفى، بعد أن بلغ زين رزان بأن روز بخير وأنهم في طرفهم للمشفى

بعد مرور ساعتين كانت روز في الغرفة وعلى انفها جهاز التنفس والجميع بجانبها

بدأت تستيقظ.... بابي

نظر الجميع إليها بلهفه

قاسم بلهفه.... عمر ابوكي وحياه ابوكي يا روز

عانقها بلهفه شديده وخوف ثم سالها بخوف.... عملك حاجة

هزت راسها بعنف.... لا أنا قت*لته صح هتحبس

قاسم.... للأسف مماتش لسه في العنايه لكن كان دفاع عن النفس

الجميع.... حمدلله على السلامه يا روز

روز..... الله يسلمكوا.... مامي وقفه بعيد ليه 

تقدمت رزان ثم عانقتها بخوف وحب.... كده يا روز توجعي قلبي عليكِ 

روز ببكاء..... اسفه يا مامي، بس خلاص أنا اخدت حقك 

رزان.... أنا مش عاوزه حاجه.. أنا عاوزاكوا انتوا وبس 

روز حاولت أن تغير الموضوع.... ضيع عليا العيد ميلاد ابن اللذينه

زين.... متخافيش هنعمل العيد ميلاد

روز..... زينووو

زين.... قلب زينو يا ناس كده تقلقيني عليكِ

قاسم بغيره..... تعال بوسها يالا دا اللي ناقص

زين..... لا هبوسها لما تخرجوا

قاسم.... ماااااالك

مالك..... اي شايفني في البيت

قاسم.... لم ابنك بدل ما ابوظ وشه يا مالك

مالك.... حاضر


بعد مرور سبع أيام والحياه سعيده بين الجميع اليوم قرر قاسم أن يعمل عيد ميلاد لروز

كان يقفل مع روز في غرفتها يختار منها فستانا يليق بها فهي أميرة هذه الحفله

قاسم..... أنا شايف دا مناسب

.... الله الله سايبني وجاي تنقي فستان الهانم

عانقته روز لتقول.... ودي جديده ما قسوم حبيبي هو اللي بيختار معايا كل سنه

قاسم.... حبيبتي يا روزي

رزان.... وأنا

قاسم..... أنت حياتي يا روزي

رزان.... هروح اشوف يوسف وأنت خلص

قاسم بضحك.... حاضر يا فندم

خرجت رزان وبدأ قاسم يتحدث مع روز

قاسم.... من اسبوع أنتِ تميتي ال18 سنة وأنتِ في سن ال17 حكتلك كل حاجة حصلت مع مامتك لان كنت حاطط ايدي على قلبي كل يوم من ساعت ما قالوا كريم هرب بدأت اعرفك كل حاجة عن حياته لان عارف الهدف أنتِ، ربنا وحده اللي يعلم أنا مبفرقش بنكوا بس أنتِ يا روز كنتي حاجه تانيه خالص اول ما شلتك مسكتيش غير معايا حبي ليكي كان غريب اوي ومازال غريب محدش حب كده انا عمري ما كنت بشيل أطفال أنتِ اول طفله شلتها، كنت فاكر بقا أن أول ما تنامي هقول الحمد لله خلصت من الزن لا أنا كنت بتسحب زي العيال اصحيكي علشان اقعد معاكي كنت برجع من الشغل بدري علشان اشوفك اول يوم حضانه كنت فرحانه ولا كانك رايحه الكلية مش حضانه وفي نفس الوقت زعلان انك هتبعدي عني، مخلتش العربيه اللي تجيبك لا بدأت اظبط شغلي على معاد الحضانه علشان انا اللي اجي اجيبك، حبي ليكي مختلف يا روز و هتفضلي حياه وعمر قاسم أنا بطلك الأول وحبيبك لما كريم كلمني حسيت أن روحي اتسحبت مني لو كان حصلك حاجه كنت هلوم نفسي اني مخلصتش عليه في ساعتها قبل ما اسلمه

عارف أن زين بيحبك وأنتِ بتحبيه بلاش توتر احنا علاقتنا صحاب وحبايب زي ما باجي احكيلك أنتِ بتحكي زين بيحبك بجد وأنا معنديش مشكلة بس بعد الكليه هتتجوزوا أين نعم هو عيل رخم وأنا بغير منه لكن اهم حاجة فرحتك يا روز قاسم

اغرورقت عين روز بالدموع لتعانقه بقوه.... بحبك اوي يا بابي

قاسم.. وانا بحبك يا قلب بابي

يالا يا برنسس الحفلة اجهزي وأنا هروح اشوف مامي 


خرج قاسم متجه إلى جناحه لكن وقف عندما سمع حديث يوسف ورزان 

رزان.... هتفضل قالب وشك كتير يا چو 

يوسف.... مفيش حاجة يا أمي 

رزان.... لا لا هيٰ وصلت لأمي يبقا لسه زعلان فين روز وزوز حبيبتك، متزعلش مني يا يوسف أنت متعرفش روحي كانت مسحوبة مني ومتعلقه ازاي 

يوسف..... ليه يا أمي أنا اختي انخطفت ورجعت وانا معرفش السبب ومين الراجل دا 

.... أنا أقدر اقولك ليه ما انت راجل ويعتمد عليك 

رزان..... قاسم 

قاسم.... روحي يا حبيبتي مع البنات واجهزي وانا هشوف يوسف وبعدين محدش بيزعل من مامته صح يا يوسف

يوسف....صح يا بابا 

قبلته رزان من وجنته..... يسلملي حبيبي العاقل

وخرجت 

قاسم..... عاوز تعرف 

يوسف.... اكيد 

قاسم.... من حقك لكن مش دلوقتي... أختك كان لازم تعرف لان هيٰ الهدف طبعا وأنا كنت عارف كده ومكنتش عاوز حد يعرف حاجة عن الموضوع دا لانه حساس شوية لكت حصل اللي حصل بس وعد اول ما تتم ال18 هتعرف السبب يا يوسف وبعدين عيب كده لسه ملبتش الناس هتيجي مين يقابلهم يالا يا چو البس علشان في ناس كتير عاوزك تتعرف عليهم 

يوسف حاول يتفاهم الموضوع..... حاضر يا بابا 


وخرج قاسم من عند يوسف، توجه إلى جناح حياه 

قاسم.... يارب الفستان يكون عجب سمو الأميره 

حياة.... بابي حبيبي افتكرت نسيت 

قاسم.... انسى حياتي برده فستانك بنفس التفاصيل اللي كنتي بتقوليها قدامك ولو في اي تعديل قولي 

حياة.... الصراحه الفستان تحفه يا بابي 

قاسم..... تحفه علشان أنتِ اللي هتلبسيه يا قلب بابي يالا اجهزي عاوز برنسس انهارده 

حياة.... طبعا 

قاسم..... الحق رزان علشان كده هتزعل 

حياه بضحك .... طبعا مين قدك 

قاسم بعصبيه مصتنعه .... بنت عيب 

حياه.... ماشي يا قسوم 

قاسم بضحك.... الله يخربيتك مكناش عيال ابدا 

حياه.... عيال مين دا أنت بتتعاكس 

قاسم....أنا ماشي 


في جناح قاسم ورزان 

كانت تقف أمام الفراش تنظر إلى الفستان بانبهار، لم ينساها مهما طال العمر وجدته يعانقها من الخلف.... روز قلبي سرحانه في اي 

رزان.....هسرح في مين غيرك يا قاسم حد يصدق حياتي دي اتجوزت وخلفتك وعيالي كبروا والسنين بتعدي وحبك بيذيد هاخد اي من الدنيا تاني وانا معايا كل حاجه ربنا يخليك ليا يا قاسم 

استدارت لترفع نفسها فهي قصيره عن قاسم انحنى ليرفعها لتقترب وتقبله برقه، جائت لاتبتعد لكن وضع يده على رأسها لتستمر القبله 

يعاملها كالالماس يخاف من كسره او جرحه 


ننتقل لفيلا مالك ومريم 

كان يقف زين اما المرأه يرتدي سترته، ثم وضع عطره المميز الذي اختارتهُ روز 

دلفت مريم وهي تقول.... اش اش اي الحلاوه دي 

زين.... حلو بجد 

مريم.... قمر يا زين 

زين.... حبيبتي يا أمي تسلمي 

مريم..... زين أنت في أوله جامعة لسه بدري على الجواز والكلام دا احنا كلنا عارفين حبك لروز لكن لسه شويه 

زين..... عارف يا أمي ان لسه لكن مش هبعد أنا هفضل قريب وقاسم عارف 

مريم.... مش هتتادب بقا وتقول اونكل او عمو 

زين.... أنا اخدت على كده اسمه قاسم وبعدين اهو مبيكبرش 

قهقه مريم قائله.... ماشي يا زين انا راحه البس واشوف سلسبيل 

زين.... كالعاده هتلاقيها قاعده مع بابا بتحكيله البطل عمل اي مع البطلة الروايات جننتها 

مريم.... شاريه كتاب أميرة الرعد اللي نازل المعرض السنة دي ومهوسه ليه الكاتبة ندا الشرقاوي 

زين.....ربنا يهديها 

خرجت مريم، رن هاتف زين ليجد رقم مجهول الهويه 

زين.... الووو 

لياتيه الرد..... زين أنا حااامل 

زين........ 


تكملة الرواية من هناااااااا

تعليقات

التنقل السريع