القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية لم تكن البدايه سعيده البارت 31-32-33-34-35بقلم رودي عبد الحميد في مدونة قصر الروايات جميع الفصول كامله وحصريه

 رواية لم تكن البدايه سعيده البارت 31-32-33-34-35بقلم رودي عبد الحميد في مدونة قصر الروايات  جميع الفصول كامله وحصريه 




رواية لم تكن البدايه سعيده البارت 31-32-33-34-35بقلم رودي عبد الحميد في مدونة قصر الروايات  جميع الفصول كامله وحصريه 



31

فاجأة صوت جهاز القلب بيعلِن بِصوت توقف القلب..

” في أوضة زينة في المستشفي ”

عيسي بقلق : يعني هي هتفوق صح!

الدكتور بهدوء : لا يعلم الغيب إلا الله بس أدينا بنحاول أهو هي محطوطة تحت الملاحظة

دخل الممرض وهو بيقول بسرعة : يا دكتور المريضة اللي محطوطة تحت الملاحظة قلبها وقف


الدكتور طلع من الأوضة بسرعة وقال للممرضين : هنعملها إنعاش فوراً


عيسي سمع الكلمة ورجله مكانتش شايلاه ووقع علي الأرض ، زينة قامت من علي السرير وسندتو وقالت : لأ أرجوك متقعش قوم لازم نكون معاها في وقت زي دا جايز تستجيب لينا قوم

قام معاها بالعافية ووصل قدام الأوضة اللي هي فيها

سند علي الشباك الإزاز وقال بدموع : أرجوكي متسبنيش مش هستحمل

بدأت دموعه تنزل وهو عمال يدعي ويكلم فيها علي أمل إنها تسمعو ..

” جوا الأوضة “


 


 


” في حلم نيهال ”

نيهال كانت واقفة ما بين عيسي اللي بيعيط و علام اللي مُبتسم ليها وبيقول : عيسي محتاجك يا نيهال إمسكي في الحياه علشانو

نيهال بصِت علي عيسي اللي مُنهار تماماً وبيعيط وقالت : بس أنا عايزة أجي معاك يا علام


علام بإبتسامة : مسيرك هتيجي و أنا مستنيكي بس عيسي محتاجك ..

” في الواقع ”

الدكتور قال بيأس للممرضين : أنا هعمل أخر محاولة علشان صعبان عليا حرفياً و إن شاء الله هتفوق

قال الدكتور قبل ما يقرب جهاز الإنعاش من نيهال : بسم الله الرحمن الرحيم..

قرب جهاز الإنعاش منها وفاجأة رجع النبض إشتغل من تاني

الدكتور بِعد لِورا وقال : الحمدلله يارب زي ما يكون حاسه بإبنها

بدأ يعدل ليها السلوك وإتطمن علي صحتها وطلع من الأوضة وهو مرسوم علي وشه إبتسامة راحة

وقفو عيسي وقال : قولي إنها بخير

الدكتور بإبتسامة : هي بخير فعلاً والحمدلله رجعت للحياه تاني بعد ما كانت هتفارقها

زينة أخدت نفسها براحة وقالت : هتفوق إمتي

الدكتور بهدوء : يعني علي بليل كدة هتبدأ تفوق

عيسي سجد علي الأرض وهو بيعيط وبيقول : الحمدلله ، الحمدلله يارب

قام وحضـ”ـن زينة وقال : الحمدلله إنكُم بخير..

” في بيت مازن ”

سُهير قامت وقفت وقالت : هنمشي إحنا بقا يا ريهام ونبقا نجيلك تاني يا حبيبتي

قامت فريدة اللي جات بعد سُهير وقالت : هنسيبكُم إحنا يا حبايبي إنتو عرسان جُداد

ريهام ومازن ودعو فريدة ورامي وسُهير


 


 


 


أول ما مازن قفل الباب وراهم قال : عايز أرن علي عيسي و أهز”قو علشان مجاش بس بعد ما أخلص اللي عايز أعملو

ريهام بصتلُه بإستغراب وقالت : هتعمل إيه ؟

قرب مازن وشالها وقال وهو متجه لأوضتهم : هعمل كدة

ضحكت ريهام وخبت وشها في حضـ”ـنو

” في الليل ”

بدأت نيهال تستجاب وحركت إيديها ، الممرض كان في أوضتها بيعمل ليها المحلول أول ما شافها بتحرك إيديها جري علي برا وقال : يا دكتور المريضة اللي كانت محطوطة تحت الملاحظة فاقت

ساب الدكتور اللي في إيده ودخل لِنيهال وقال : حمدلله علي سلامتك يا مدام

نيهال بتعب : عيسي ، فين عيسي

الدكتور قال للممرض : روح بسرعة نادي علي إبنها

طلع الممرض ودخل أوضة زينة وقال : أستاذ عيسي والدة حضرتك فاقت و عايزاك

عيسي قفل المُصحف وقام بسرعة وزينة قامت من علي السرير بتعب وطلعت وراه

دخل عيسي أوضة نيهال وقال بلهفة : حمدلله علي سلامتك يا حبيبتي إنتي كويسه صح ؟

نيهال بتعب : أه يا حبيبي كويسة أنا بخير

مسك عيسي إيديها وبدأ يبو”سها وهو بيعيط وبيقول : الحمدلله يارب الحمدلله

الدكتور شاور للممرضين يطلعو وطلع

زينة بعياط : كنتي عايزه تسيبينا وتمشي ليه يا ماما ؟

عيسي بعياط : أهون عليكي تسيبيني لوحدي ؟


 


 


نيهال عينيها بدأت تدمع وقالت : كنت عايزة أروح لأبوك يا عيسي بس قلبي مطاوعنيش أسيبك

مسحت دموعُه وقالت : أنا بخير يا حبيبي صدقني

مسك إيديها و بدأ يبو’س فيها وهو بيقول : الحمدلله إنك بخير الحمدلله

” في بيت مازن ”

مازن بقلق : برن عليه موبايلُه مقفول

ريهام بهدوء : رن علي حد من صحابكم طب!

مازن رن علي رقم وقال : ألو إيه يا أمجد متعرفش فين عيسي برن عليه فونُه مقفول

أمجد بإستغراب : إنت متعرفش اللي حصلو ؟

مازن بقلق واضح : مالو عيسي يا أمجد

أمجد بحزن : نادر رجع وكان هيخـ”ـطف مدام زينة وطـ”ـعن والدة عيسي بالسكـ”ـينة

مازن بصدمة : هما فين دلوقتي!

أمجد بعد تفكير : في مستشفي ****


 


 


مازن قفل معاه ودخل الأوضة ، دخلت وراه ريهام وهي بتقول : فهمني فيه إيه

مازن وهو بيلبس بسرعة : عيسي.. و مراتو وخالتك في المستشفي

ريهام بصدمة : إيه!! أصبر أنا جايه معاك

مازن وهو بيلبس البنطلون : يلا بسرعة بس

” بعد نص ساعه ”

ريهام بعياط : أه يا ماما هما في المستشفي دلوقتي

سُهير بصدمة : ومحدش قالي ليه؟؟

ريهام وهي بتمسح دموعها : يا ماما أنا لسه عارفة من مازن ومازن لسه عارف لو هتيجي إسم المستشفي ****

قفلت معاها ونزلت من العربية ودخلو المستشفي

عيسي كان قاعد قدام الأوضة وهو باصص قدامه بشرود ، قرب عليه مازن وقال بلهفة : عيسي إنت بخير!

عيسي براحة : الحمدلله..ماما فاقت وبقت كويسة

مازن بعتاب : مقولتليش ليه يا عيسي ساعتها سايبني أعرف من أمجد

عيسي بهدوء : مكانش فيا عقل كان كل اللي يهمني إنهم يبقو بخير وبس

مازن بص علي زينة لقا فيه لزق محطوط علي رقبتها و مكان الجرو”ح

غمض عيونُه بتعب وقال : الحمدلله إنكم بخير


 


 


” بعد ساعتين ”

سُهير بعياط : الحمدلله إنك بخير أنا مليش غيرك كان هيجرالي حاجة لو كنتي سبتيني

نيهال مسحت دموعها وقالت بإبتسامة : أنا بقيت كويسة يا جماعة هما حبة وجع بسيط بس وهيروح كمان

عيسي بإبتسامة قال : الحمدلله الدكتور قال إنها ممكن تمشي معانا بكرة بعد إلحاح كبير لما كانو يومين

زينة إبتسمت وقالت : طب كويس..

” تااني يوم ”

دخلت نيهال الفيلا مع عيسي وزينة و رامي و سُهير اللي أصرت إنها تقعد جمب أختها لحد ما تتعافي

دخلو نيهال أوضتها وتهاني قالت بِدموع : حمدلله علي سلامتك يا سِت هانم الحمدلله إنك رجعتلنا بخير

نيهال بإبتسامة : الله يسلمك يا تهاني

رامي فتح فونُه وهو قاعد وسطيهم وبعت مسدچ لِرقم وقال : وحشتيني..

قفل الفون وحطو في جيبو ومسح علي وشه بضيق

بعد وقت كلو طلع من أوضة نيهال يرتاح في أوضتُه

” في أوضة عيسي ”

زينة بهدوء : عيسي عايزة أقولك علي حاجة..

عيسي بإبتسامة : و أنا كمان ، إحنا نقول سوا

عيسي أخد نفس عميقة وقال : زينة أنا بحبك

زينة أخدت نفس عميق وقالت : طلقني

عيسي بصلها بصدمة و…


يتبع.

32


عي فيسي بصلها بصدمة و قال : تطلقي!

زينة كانت بصالُه وهي بتعيط وساكتة

عيسي مسكها من كتفها وقال : تطلقي ليه! ، إنتي مش بتحبيني ؟

مسك وشها بين إيديه وقال : أذيتك كتير بس غصب عني الإنتقام عماني بس ..بس أنا بحبك عايزه تسيبيني بعد كُل اللي مرينا بيه دا! ، إنتي مش بتحبيني يا زينة ؟


زينة بصت في عيونُه وهي بتعيط وقالت في بالها : كلمة بحبك قليلة عليك بس مش هقدر أتحمل تضيع مني إنت أو مرات عمي


عيسي بدموع بدأت تبان في عينيه : زينة إنتي مش بتحبيني ؟

عياط زينة زاد وإترمت في حضـ”ـنو ومسكت فيه

عيسي كان مصدوم ومش عارف يرد يقول إيه ، مسك إيديها اللي ملفوفة حواليه وبعدها عنو وقال بحزن : مدام عايزه تطلقي يبقا تستني إسبوع أو لحد ما ماما تتعافي علشان هتزعل والزعل غلط عليها

زينة بدموع : بس أنا..بس أنا محتاجة حُضـ”ـنك!

عيسي بسُخرية : ليه ما إنتي مش بتحبيني محتاجة تحضـ”ـني واحد مش بتحبيه ليه ؟

زينة خبت وشها بين إيديها وفضلت تعيط


 


 


عيسي رجع شعره لِورا بضيق وشدها لِحضـ”ـنو جامد وهي مسكت فِحضـ”ـنو وفضلت تعيط

فرد جسمو علي السرير وشدها في حضـ”ـنو أكتر وفضل واخدها في حضـ”ـنو أكتر من ساعة وهي بتعيط وماسكه فيه وهو محتار بتعيط ليه لما هي مش بتحبو!

لقاها سكِتت من العياط بس صوت شهقات بسيط طالع منها

رفع وشها ناحيتو وهمس قدام شفا”يفها : أنا مش عارف إنتي بتحبيني ولا بتكر”هيني بس اللي متأكد منو إنك مبتعرفيش تنامي غير في حضـ”ـني بس أنا بحبك ومستحيل أسيبك وعلي ما أمي تتعافي هحاول أقربك مني أو أفهم سبب طلاقك إيه لإن مقدرش أعيش من غيرك ولا أقدر يعدي يوم من غير الحضـ”ـن دا يا زينة البنات

خلص كلامه و با”سها بو”سة رقيقة بس عميقة سيكا.. ، بعد وضمها بقوة وإتنهد بحُزن ونام

” في بيت مازن ”

مازن بصوت عالي : ريهام يا حبيبتي إنتي بتخربي إيه في المطبخ

ريهام طلعت وهي ماسكه طبق تسالي كبير وقالت : بحطلنا تسالي يا مازن علشان الفيلم


حطت الطبق علي الترابيزة وقعدت جمبو وقالت : الفيلم رعب صح!

مازن بتأكيد : صح الصح كمان

فرد نفسُه علي كنبة الأنتاريه وشدها لِحضـ”ـنو وبدأو يتفرجو علي الفيلم وكل فترة بيميل يبو”سها من خدها

” في بيت تقي ”

مسكت فونها ورنت علي رامي

.. رامي كان فاتح اللاب وشغال عليه فونه رن رد من غير ما يبص للإسم وقال : أيوا

تقي كانت ساكتة تماماً ومش بترد


 


 


رامي إستغرب وبص للفون عرف إنها تقي ، إتعدل في قعدته وقال : أخيراً رنيتي و إفتكرتيني

تقي سمعت كلامه وعيطتت

رامي سمع صوت عياطها قال : علي فكرة إنتي وحشتيني و إتعلقت بيكي يا تقي جايه بعد كل دا عايزه تبعدي تاني ؟

تقي صوت عياطها زاد ، رامي قال بتعب : قُريب أوي دموع الحُزن دي هتتحول لِفرح وسعادة يا حبيبتي

تقي قفلت وفضلت تعيط اكتر وهي بتقول : ياربي أنا بحبو أوي متبعدوش عني..

” في ڤيلا عيسي ”

رامي قاعد حاطت راسه بين إيديه ، دخلت سُهير وقالت : رامي أ.. إيه دا مالك يا حبيبي

قربت وقعدت جمبو وحطت إيديها علي كتفه وقالت : مالك يا رامي


رامي أخد نفس عميق وقال : لما خالتو تفوق فيه مشوار عايزين نعملو أنا و إنتي سوا

سُهير بإستغراب : مشوار إيه ؟

رامي بإبتسامة : هقرب المسافة من نصي التاني

سُهير بإبتسامة : حبيبتك!

رامي هز راسه وهو مُبتسم ، سُهير قالت : هي مين ؟

رامي بغمزة : خليها مفاجأة


 


 


” صباح تاني يوم ”

صحي عيسي من النوم علي حاجة ماشيه علي وشو ، فتح عينو بتكاسل بقي زينة بتمشي إيديها علي وشه وسرحانه ، رفع إيده بهدوء ومسك إيديها اللي بتمشيها علي وشه و وبا”سها وقال : صباح الخير

شدت إيديها وقالت بخجل : إنت..إنت صحيت إمتي ؟

مسك إيديها تاني و مشاها علي وشو زي ما كانت بتعمل وقال : صحيت علي الحركة دي

با”س إيديها وقال : وعملت كدة

سحبت إيديها و إتعدلت وقالت : قوم خدلك شاور علي ما أروح أشوف مرات عمي علشان نفطر

كانت هتقوم سحب إيديها و شدها لِحضـ”ـنو وقال : إنتي هتطلعي كدة!


حاولت تشِد نفسها بس هو ضمها أكتر وقال : بطلي محاولات و إتكلمي و إنتي كدة

أخدت نفس عميق وقالت : طب حاسب علشان أشوف مرات عمي

عيسي بعصبية مكتومة : و إنتي هتطلعي لِمرات عمك بِلبسك دا!

زينة بإستغراب : مالو لبسي!

عيسي بهدوء : ملهوش ولبسك حلو بس متنسيش إن رامي هنا ودا لبس ضيق

زينة بعد ما إفتكرت قالت : أوبس أنا نسيت خالص طب خلاص هلبس فستان حلو وهطلع

قام عيسي وقومها معاه ووقف قدام الدولاب وقال : هنقيلك أنا الفستان

فضلت واقفة جمبو بضيق وساكته وهو بيقلب في هدومها..

شاف حاجة في دولابها ضحك بخفة وبصلها بخبث وقال : ليكي يومك و أشوفو عليكي

بصتلُه بعدم فهم وقالت : هو إيه ؟


 


 


ضحك وكمل تقليب وقال : مسيرك تعرفي في يومها

طلع فستان طويل بأكمام لونه زيتي وقال : دا حلو ومحترم

بصت للفستان وقالت بضيق : بيخنقني

عيسي بصرامة : هو دا اللي هيتلبس

شدت من إيده الفستان بعصبية ودخلت الحمام غيرت

” في بيت مازن ”

ريهام بهمس جمب مازن : حبيبي

مازن بنوم : قلبك حبيبك

با”ستُه علي خدو بو”سه رقيقة وقالت : مش هنروح نشوف خالتو!

لف ليها ومسك وشها بين إيديه وبا”سها وقال : من عيوني حاضر

قام دخل الحمام وهي جهزت الفطار..

” في فيلا عيسي ”

دخل عيسي أوضة نيهال وقال : عاملة إيه دلوقتي يا حبيبتي

نيهال بإبتسامة : الحمدلله يا حبيبي بخير

قرب منها و با”س راسها وقال : عقبال ما تتعافي يارب.

رامي كان قاعد شار تماماً و سُهير ونيهال بيتكلمو وعيسي مركز مع زينة و زينة ماسكة الفون..

حبه ودخلت ريهام مع مازن وقالت : أهلاً يا جماعة

دخلت سلمت عليهم هي ومازن وقعدو

سُهير قالت بغمـ”ـزة : مش ناوي تفرحنا يا عيسي بِـ بيبي صغير كدة

عيسي قال بضيق : إفرحي بِـبنتك الأول


 


 


مازن بضحك : ألاه بنتها لسه اللي متجوزة من يومين مش هتلحق يا بروو إنت اللي متجوز من فترة ..

عيسي بص لِزينة وهمس : عجبك كدة!

زينة ببرود : ألاه و أنا مالي

عيسي بغضب مكتوم : ما إنتي اللي مش عايزاني أقر”ب منك!

زينة ببرود : علشان هتطلقني ولا نسيت!

أخد نفس عميق ومسح علي وشه بضيق وسكِت

نيهال بإبتسامة : ها يا عيسي هتفرحنا

نيهال بإبتسامة : ها يا عيسي هتفرحنا إمتي بالبيبي

عيسي بص لِزينة بِطرف عينيه وقال : أوعدك بعد تسع شهور هتلقي بيبي جميل زي أُمه..

زينة إبتسمت وسكتت مسك إيديها وشبك إيده في إيديها و ضمها جامد

زينة همست لِعيسي وهي مبتسمة : نجوم السما أقربلك يَحبيبي

عيسي وهو مبتسم علشان اللي قاعدين همس وقال : أنا و إنتي والزمن طويل يا قلب عيسي

ريهام بصتلُهم بحُزن وحسِت إنها كانت نفسها تتحب من عيسي


 


 


حسِت بشفا”يف مازن بتطبع بو”سه علي إيديها ، بصتله وإبتسمت وهو إبتسم ليها بإبتسامة

قالت في بالها : بس ربنا عوضني بِمازن وربنا ما يحرمني منو

حطت راسها علي كتفو وهو ماسك إيديها

فون زينة رن بصِت للفون بإستغراب وبعدها شدت إيديها من إيد عيسي وقامت طلعت من أوضة نيهال ودخلت أوضتهم وقالت بهمس : إيه يا حبيبي عامل إيه ؟

الشخص : وحشتيني أوي يا زينة

زينة بحُب : و إنت أكتر يا حبيبي والله

الشخص : مش ناوية تيجي يا زينة بقالك فترة مش بتيجي

زينة بإبتسامة : هاجي يا حبيبي والله إن شاء الله قُريب هحاول أطلع من البيت و أجيلك

الشخص : هستناكي يا زينة علشان إنتي وحشاني أوي ونفسي أشوفك

زينة بضحكة خفيفة : هاجي وهقرفك زي ما كنت بعمل يا حبيبي والله هاجيلك يلا باي

عيسي من وراها : إنتي بتكلمي مين؟

لفت بسرعة وقالت بتوتر :


يتبع...


33

لفت بسرعة وقالت بتوتر : ك..كنت..كنت بكلم صحبتي أه بكلم صحبتي ش..شروق اللي قابلناها في المطعم فاكر


عيسي بشك : أمممم شروق ، طب و شروق عايزه تقابلك!


زينة مكملة الحوار : أه عايزه تشوفني لإن بقالها فترة مشافتنيش بصراحة وعايزه تقعد معايا


عيسي بصلها بتضييق عين وقال : متأكدة!


زينة بإبتسامة : أكيد


 


 


 


عيسي فضل باصصلها كتير وبعد كدة قال : أنا هلبس وهنزل الشركة علشان مازن أجازة مفيش خروج ليكي ولما تبقي تروحي تقابلي صاحبتك هبقا أجي معاكي


زينة هزت راسها وسكتت


عيسي بدأ يلبس وزينة بتساعدو زي ما طلب منها


عيسي لبس و دخل إتطمن علي نيهال ونزل وريهام ومازن روحو وسُهير مع نيهال قاعدة معاها ورامي نزل ..


” بعد ساعة “


زينة بتوتر : مرات عمي.. أ..أنا رايحه أشوف صحبتي


نيهال بإبتسامة : مفيش مشكلة يا حبيبتي بس عرفتي عيسي ؟


زينة بإبتسامة : أه يا حبيبتي عرفتو


نيهال بإبتسامة : تمام يا حبيبي متتأخريش


با”ستها زينة من راسها ومشيت


أول ما طلعت من الڤيلا وقفت تاكسي وركبت..


رنت علي الشخص وقالت : إيه يا حبيبي أنا في العربية وجيالك يا عيوني


الشخص : و أنا مستنيكي يا أحلا زينة


 


 


 


زينة إبتسمت وقالت : تمام يا حبيبي باي


” في شركة عيسي “


عيسي كان قاعد شارد تماماً ، معقول عايزه تطلق منو علشان اللي بتحبو دا! ، معقول مبتحبوش ، للدرجة دي بتكر”هو لِدرجة إنها بتخونو!


قطع تفكيرو رنة فونو ، مسك الفون وقال : هاا


الحارس : باشا المدام بتاعتك طلعت وماشيين وراها زي ما قولت


عيسي غمض عينه بألم وقال : خليك وراها و أول ما تقف ابعتلي اللوكيشن و أنا هاجي


الحارس : تمام يا باشا


عيسي قفل وقال بحزن : يارب تخيبي ظني يا زينة ومتطلعيش بتخونيني..


” في التاكسي “


 


 


زينة كانت شاردة تماماً فِـحوار عيسي وتكمل معاه ولا تسيبو ومبقتش عارفة تعمل إيه


فاقت من أفكارها علي صوت السواق وهو بيقول : يا أستاذة إحنا وصلنا للي المكان اللي حضرتك قولتيلي عليه


طلعت فلوس من الشنطة و إدتهالو وقالت : شكراً


نزلت من التاكسي وهي بتبص للمكان بإبتسامة وبتفتكر ذكرياتها في المكان دا ، إتحركت وطلعت العمارة اللي وقفت قدامها


” في شركة عيسي “


كان رايح جاي بخو”ف وقلق أول ما فونه رن فتح وقال : وصلت لإيه


الحارس : باشا هي وقفت في **** ونزلت من التاكسي ودخلت عماره رقم 10


عيسي وهو بياخد مفاتيحو والجاكيت : إسأل البواب طلعت شقة رقم كام وإبعتلي اللوكيشن و أنا جاي


قفل معاه و نزل ركب عربيته لقي إن الحارس بعت اللوكيشن فتحو و ساق متجه للمكان اللي فيه زينة


 


” في المكان اللي فيه زينة “


طلعت العمارة وخبطت علي شقة مُعينة


فتح شاب في بداية سن ال 30 وقال بإبتسامة خبيثة : أهلاً أهلاً أستاذة زينة


زينة بإستغراب : إزيك يا أستاذ عماد


عماد وسع من الباب وقال : إتفضلي تعالي زين جوا


بصتلُه بشك لإن دايماً لما بتيجي لِزين بيبقا هو مش موجود


إبتسم وقال : متقلقيش أنا كدة كدة نازل دلوقتي


دخلت وهي مترددة و أول ما دخلت جري عليها طفل صُغير وقال : زينة


زينة نزلت لمستواه وحضـ”ـنتو وقالت : قلب زينة والله وحشتني أوي


زين بفرحة : أخيراً رجعتي يا زينة


 


 


زينة بإبتسامة وهي بتو”س خد زين : تعالي نلعب يلا جوا


مسكت إيده وكانت لسه هتدخل مسك عماد إيد زينة وزين اللي في إيد بعض وقال : إستنو بس


زينة شدت إيديها وقالت : نعم هو مش حضرتك نازل ؟


عماد مسك إيد زين ودخل بيه الأوضة وقفل عليه الباب بالمفتاح ولف لِزينة وقال : دا أنا ما صدقت إنك جيتي فِكرك هسيبك


زينة بدأت ترجع لِورا بخو”ف وجريت علشان تفتح الباب وتجري شدها من وسطها ورجعها لِـورا


 


” في عربية عيسي “


عيسي بزعيق : المكان بعيد كدة ليه


الحارس بخو”ف : والله يا باشا ما أعرف هي أخدت ساعة في الطريق


عيسي وهو بيدخل الشارع : طب أقفل أنا داخل عليك


قرب عيسي من عربية الحارس وقال : شقة كام بسرعة


الحارس : رقم 15..


سابو عيسي وطلع بسرعه و أول ما قرب من الشقة سمع صوت صر”يخ زينة وهي بتقول : إبعد عني


كسـ”ـر الباب و دخل بسرعة وسمع صوت خبط وعياط طفل من أوضة وصوت صر”يخ زينة من أوضة


جري وفتح الباب اللي فيه صوت صر”يخ زينة


 


 


 


أول ما فتح الباب لقي زينة مرمية علي السرير و واحد ماسك إيديها الإتنين ومثبتهم علي السرير ودافن وشو في رقبتها


قرب عيسي وسحب عماد من علي زينة و نيمو علي الأرض وفضل يضرب فيه و خبط دماغُه في الأرض كذا مره لحد ما دماغو نز”فت


قام من علي الأرض لقي زينة ماسكة هدومها المقطو”عة وبتترعش من كتر العياط وفيه علي رقبتها علامات قرب منها وقال بغضب : شوفتي أخرة خيانتك ليا وصلتك لإيه


زينة سمعت صوت خبط وعياط زين قالت بلهفة : زين مقفول عليه الباب


قامت وكانت هتقف بس مقدرتش و وقعت علي الأرض ، عيسي قرب منها بخو”ف وقال : إنتي كويسة ؟


زينة بعياط : أعصابي سايبة مش قادرة أقف علي رجلي حتي


 


 


 


كملت بلهفة : روح بسرعه إفتح لِزين بسرعة


عيسي من غير ما يتكلم قام ومشي ورا صوت الخبط وفتح الباب لقي طفل صغير واقف ووشو أحمر من كتر العياط وصوت شهقاته عالي


أول ما الباب إتفتح زين طلع جري وبقا يدور علي زينة لحد ما دخل الأوضة اللي هي فيها وجري عليها وحضـ”ـنها وهو بيعيط


زينة شدتو لحضـ”ـنها أكتر وقالت : متخافش يا حبيبي أنا معاك بطل عياط


زين بعياط : كنت خا”يف عليكي من خالو الوحش


زينة مسحت دموعو وقالت : بص يا حبيبي إنت هتيجي تعيش معايا علشان مش هينفع تعيش مع خالو الوحش دا تاني ماشي ؟


 


 


زين بسعاده قال : ماشي ماشي


عيسي بقي واقف ومش فاهم حاجة


زينة بضعف : مشينا من هنا و أنا هحكيلك كل حاجة والله..


عيسي قرب منها وحط الچاكيت علي كتفها وشالها وقال وهو طالع من الأوضة : مش هينفع أروح بيكي بالمنظر دا ، هاخدك علي شقتي ، ليا شقة كُنت عاملها مكتب وكدة بس من فترة ظبطتها


نزل عيسي وهو شايل زينة وزين ماشي جمبو


قابلو الحارس وقال : تحب أسوق أنا يا باشا


 


 


 


عيسي : تؤ بس إطلع الشقة وهات الكلـ”ـب اللي فوق دا وديه لأمجد وقولو يكلمني بس خليه يعالجو الأول..


” بعد ساعة “


دخل عيسي الشقة بِزينة وزين ونيمها علي السرير وقال : تحكي الأول ولا تاخدي شاور ؟


زينة شدت الچاكيت علي جسمها أكتر وقالت : هحكيلك


عيسي قعد قُصادها وقال : عظيم إتفضلي سامعك


” في بيت تقي “


أمها دخلت وقالت : تقي يا حبيبتي أنا وأبوكي عايزينك


دخل أبوها وقال : و أتمني تسمعينا بقا ها


قعد أبوها وأمها قدامها ، تقي بشك : ما تتكلمو ساكتين ليه أنا بقلق من إجتماعكُم مع بعض سوا..


أمها بهدوء : فيه عريس متقدملك


 


 


تقي كانت لسه هتتكلم أبوها قال : مفيش حاجة إسمها رافضاه اللي قدك يا حبيبتي إتجوزو و إنتي مش معيوبة ماشاء الله إنتي حلوه ومفكيش غلطة يبقا ليه رافضة الجواز


تقي سكتت ومعرفتش ترد عليهم بس عينيها دمعت ، أبوها قام وقعد جمبها وحضـ”ـنها وقال : حبيبتي إدي فرصة لِنفسك وشوفي العريس دا ولو رفضتيه بعد الإستخاره أنا مش هتكلم وهرفضو المهم راحتك بس رفض بدون هدف دا مينفعش


بعدت عن حضـ”ـنه ومسحت دموعها وقالت : حاضر يا بابا


أبوها بسعادة : يعني نديلو معاد!


تقي إبتسمت وقالت : إديلو معاد خليه يشرفنا


با”س راسها وأمها زغرطت ، تقي قالت بسرعة : ششش بس يا ماما لسه بدري علي موضوع الزغاريط دا إصبري شوية


أمها بعوجة بوق : إتوكسي ، أما أقوم أشوف هعمل أكل إيه ، تحب تاكل حاجة مُعينة يا حاج ؟


أبو تقي مسك إيد أم تقي وبا”سها وقال : أي حاجة من إيدك حلوة يا أم العيال


تقي ضربت علي وشها وقالت : حبو في بعض برا وسيبوني في حالي


ضحكو عليها وطلعو برا الأوضة وهي فضلت باصه قدامها بشرود ودموعها بتنزل بصمت..


 


” في شقة عيسي “


زينة بدموع :


عيسي بصدمة : إنتي بتقولي إيه!


يتبع..


 ل 


دمتم سالمين ♥

34


” في شقة عيسي ”

زينة بدموع : بعد ما أحكيلك تطلقني

عيسي بصدمة : إنتي بتقولي إيه!

زينة : علشان بعد الوضع اللي شوفتني فيه حتي لو كان غصب عني مش هتنساه و أنا هفضل اتأنب وندمانة كدة دايماً

عيسي بإنفعال : ما إنتي اللي خو”نتيني علشان كدة عايزه تطلقي مني أنا مستني تحكي علشان مقومش أكـ”ـسر عضمك من الضر”ب ظلم علشان واخد عهد علي نفسي ميحصلكيش أذي تاني بسببي بس لو مش ظلم أنا همو”تك يا زينة


زينة خبت وشها بين إيديها وبدأت تعيط وهي بتقول : والله العظيم ما خو”نتك والله مش خيا”نة

عيسي بعصبية : ما تحكي إنتي هتفضلي تنقطيني بالكلام

زينة رفعت راسها وأخدت نفس عميق وبصِت علي زين اللي نام جمبها علي السرير وقالت وهي بتمشي إيديها علي شعره بحنيه : زين دا كان إبن جاري في بيتي القديم اللي كان بابا معايا فيه ، باباه سايبو من وهو بيبي صغيور خالص و مامتو ما”تت في حاد”ثه وفضل عايش مع ستو وخالو عماد وهو من صغره وأنا دايماً مُهتميه بيه وكدة علشان أنا بحب الأطفال وخصوصاً إتعلقت بِزين ولما ستو ما”تت خالو كلمني وقالي إن أهتم بيه بزيادة وأعمل اللي كانت ستو بتعملو وكدة وأبقا مُربية زين علشان هو دايماً في الشغل ، كانت نظرات خالو مش بتريحني بس مكونتش بحط في دماغي ودايماً فيه بيني وبينُه حدود ومكونتش أقعد مع زين إلا وعماد برا البيت ولما جيت وعيشت معاك في بيتك إنت ومرات عمي مبقتش بشوف زين ولا أعرف عنو حاجة ولما كلمني حبيت أشوفو لإن ملوش غيري بعد خالو فَـكان لازم أشوفو ولما روحت كنت هاخد زين ونلعب جوا في اوضته شوية


 


 


صوت شهقاتها طلع وكملت : عماد إتهـ”ـجم عليا وكان..كان..هيعمل اللي نادر عايز يعملو

خلصت كلامها وإنفجرت في العياط في حضـ”ـنه

عيسي كان مصدوم حتي مش قادر يبادلها الحضـ”ـن

بعدها عنو بغضب ومسكها من دراعاتها وقال : ولما هو كدة كدبتي عليا ليه وقولتيلي إنها ز”فتة شروق وكمان روحتي من غير عِلمي!!

زينة بعياط : علشان مش عايزاك تعرف لو كُنت جيت معايا وشوفت نظرات عماد ليا كنت هتتخانق معايا وهتقولي كلام زي السم ، مكونتش عايزه أقولك علشان أبويا معودني أعمل الخير وأسكُت مش أروح أصيح للناس وأقولهم يا جماعة أنا عملت خير..

عيسي ببرود : مش مبرر

زينة بضعف : علشان كدة بقولك طلقني

عيسي بإنفعال : مش هطلقك إنتي فاهمة مش هطلقك إنتي ليا لوحدي وملكي

بص علي رقبتها وعلي العلامات اللي في رقبتها من عماد

إتنهد بغضب وقرب منها وحط إيده علي راسها من ورا وقرب با”سها بعنف من رقبتها مكان العلامات

زينة بوجع وهي بتزقو : عيسي إبعد عني إنت بتعمل ايه كفاية بقا


بعد عنها وهو بياخد نفسو وبيقول : بمسح أثار علامات عماد وبثبت علاماتي ، إنتي ملكي ومحدش مسموح يقر”بلك غيري ولو علي اللي حصل مش هعدهولك علي خير يا زينة

قام وقف وقال : هتقدري تمشي!

بصتلُه بإستغراب وقالت : ليه ؟

عيسي : تاخدي شاور ولا أشيلك ؟


 


 


زينة بسرعة : لأ لأ هقوم أنا كويسة

قامت وقفت ومشيت ببطئ لحد ما وصلت عند باب الحمام بس قبل ما تدخل لفِت لِـعيسي وقالت : بس أنا مش معايا هدوم..

عيسي وهو بيقعد علي الكرسي : فيه بنطلون وتيشيرت عندك حريمي إلبسيهم

زينة بغيرة : أه وياتري لِـمين بقا ؟

عيسي بهدوء : ميخصكيش

زينة بعصبية : يعني إيه ميخصنيش ؟

عيسي ببرود : زي ما إنتي مش عايزاني أعرف أنا كمان مش عايزك تعرفي

زينة بزهول : دا بجد!

عيسي بصلها بطرف عينيه وقال : الهدوم في الدولاب أنا قاعد برا

طلع من الأوضة وهي راحت للدولاب وأخدت الهدوم ودخلت أخدت شاور .

” في الصالة ”

فون عيسي رن وكانت نيهال ، رد وقال : إيه يَـحبيبتي

نيهال بقلق : عيسي أنا برن علي زينة فونها مقفول إنت متعرفش هي فين

عيسي بهدوء : زينة معايا يَـحبيبتي متقلقيش

نيهال براحة : طب الحمدلله كنت خا”يفة يكون حصل حاجة


 


 


عيسي بإبتسامة : لأ يَـحبيبتي محصلش حاجة كل حاجة بخير ، أخدتي علاجك وأكلتي ؟

نيهال : أه يَـحبيبي خالتك سُهير مش سايباني لحظة

عيسي : ربنا يخليهالك يَـحبيبي ويخليكي لينا ، هقفل أنا بقا وشوية وهكلمك

قفل عيسي مع نيهال وزينة طلعت من الأوضة بص ليها بإعجاب لإن الهدوم كانت مجسـ”ـماها جداً

قالت بضيق : شكلها صاحبة الهدوم أنا أتخن منها سيكا علشان الهدوم ضيقة

عيسي بإعجاب : ضيقة أه بس جامدة

زينة بغيظ : هروح إزاي أنا كدة!

عيسي بهدوء : هتلبسي الچاكيت بتاعي ما أنا أكيد مش هنزلك كدة وعربيتي تحت

زينة قربت وقعدت جمبو وقالت : وزين

عيسي إتنهد وقال : هناخدو معانا أكيد مش هسيبو هنا

زينة وهي بتفرك في إيديها : وهنقول إيه لمرات عمي

عيسي ببساطة : إبن جاركُم اللي مات

زينة هزت راسها وقالت : هو مفيش وشاح هنا ؟

عيسي بإستغراب : ليه ؟

زينة بإحراج وهي بتحط إيديها علي رقبتها : ال..العلامات دي عايزه أخبيها

قرب منها وفرد شعرها اللي كانت لماه بِـتوكة وقال : خبيها بِـشعرك علي ما نروح

قام وقف وقال : يلا علشان نروح


 


 


دخل الأوضة وطلع وهو شايل زين وماسك في إيده الچاكيت

مد إيده بالچاكيت وقال : خدي حطيه علي كتفك

أخدتو منو ونزلت هو وزين العربية

ركبت وهو كان هيحط زين في الكرسي اللي ورا قالت : لأ هاتو هنا في حضـ”ـني

حطو علي رجليها وهي شالت الچاكيت من علي كتفها وحطتو علي زين

وعيسي ركب ومشي

طول الطريق كان باصص علي زين اللي هي حاضـ”ـناه أوي وسانده براسها علي الشباك ، غيران إن حد غيرو حاضـ”ـنها حتي لو عيل صغير!

” بعد ساعة ”

وقف عيسي العربية قدام الڤيلا ، بص علي زينة لقاها سرحانة

حط إيده علي كتفها وقال : زينة

زينة بإنتباه : نعم

عيسي شاور للمكان وقال : وصلنا

هزت راسها وعدلت زين علي إيديها ، عيسي نزل من العربية وفتح الباب ليها وأخد زين منها وهي نزلت وراه

أول ما دخلو من باب الفيلا قابلو رامي في وشهم بيقول : إيه يَـعمهم لحقت تخلف الواد ويكبر

زينة ضحكت وعيسي بصله بطرف عينيه وسكت

رامي ضحك وطلع من الڤيلا بس قبل ما يركب عربيته فونه رن

رد وقال : خير

الشخص :

رامي بعصبية وصوت عالي : بتقول إيييه!


يتبع..


#لم_تكُن_البداية_سعيدة_35


ريهام قامت وقفت بصدمة ودموع وقالت : مش عايز أولاد مني يَـمازن!

مازن إستوعب اللي قالو وأخد نفس عميق وقال : مش   قصدي بس كنت عايز أول فترة في  جوازنا نعيشها أنا وإنتي سوا وبعد كدة نخلف حتي ولو دستة عيال 


بصت فِـعيونو وهي مازالت بتعيط ، قرب منها وأخدها في حضـ"ـنو وقال : صدقيني والله أنا أطول يكون ليا بيبي صغير منك بس زي ما فهمتك مش أكتر علشان مش عايز حد يشغلك عني يَـحبيبي والله 

ريهام بحزن : يعني مش عايز البيبي 

مازن بإبتسامة : بالعكس دار الروايات أنا عايزو وحبيتو كمان قبل ما ييجي علشان منك 

بعدت عن حضـ"ـنو وقالت : بس إنت مش مبسوط 

مسك وشها بين إيديه وقال : مبسوط علشان منك ومبسوط علشان إنتي مبسوطة 

ريهام حطت إيديها علي بطنها وقالت : بس أنا مش مبسوطة علشان إنت مش مبسوط 

مازن ضحك وقال : مبسوط يا أحلي حاجة حصلتلي في حياتي هو أه الموضوع  هيعقدني في أول تلت شهور بس مش مهم نستحملهم لأجل عيون ريهام والبيبي 

إبتسمت بحب وحضـ"ـنتو وقالت : أنا بحبك أوي

ضمها أكتر وقال : وأنا بحبك أكتر 


" في المطعم " 

عيسي قام وقف   وقال بصدمة : ن...ناسي!

نانسي بمياعة : إيه يَـبيبي مصدوم ليه كدة 

ضحك عيسي وقال : يخرب عقلك إنتي كنتي فين وإختفيتي فاجأة 

ضحكت نانسي وقالت    كنت مختفيه وخلاص بقا مش لازم تفاصيل 


عيسي بص لِـزينة اللي بتبصلو برفعة حاجب وقال : إحم زينة دي نانسي كانت زميلتي في الجامعة 

شاور علي زينة وقال : ودي زينة مراتي 

نانسي بصدمة : وااو إنت إتجوزت من غير ما تعزم حد فينا يَـعيسي 

عيسي بغمزة : وعلي أساس إنك مش عارفة 

نانسي بإحراج : لو مكونتش أعرف مكونتش جيت قولت الكلمتين دول الأول 

بصت لِـزينة وقالت : بصي متزعليش بس أنا متعودة لما بشوف عيسي قاعد مع أي واحدة باجي أقولو الكلمتين دول علشان كان بيبقا أغلبية الوقت إتفاق علشان يخلع منها 

زينة رفعت حواجبها وبصت لِـعيسي بصدمة ، عيسي حط إيده علي عينيه وقال : جات تكحلها عمتها 

بصِت نانسي ليهم وقالت : طب أنا شكلي خربت  الدنيا عن إذنكم وهبقا أكلمك وأجيلك يَـعيسي

مشيت نانسي وهو قعد جمب زينة اللي مازالت بتبصلو بغضب واضح 

عيسي كان لسه هيتكلم قالت زينة : روحني

عيسي بصلها بصدمة وقال : نعم!

زينة ببرود : زي ما سمعت 

زين بلوية بوز : طب ناكل وبعد كدة إتقمصي منو ونكدي بس أنا جعان 

عيسي بص لِـزين و بص لِـزينة وضحك وقال : إسمعي كلام  زين بقا 

بصتلو بطرف عينيها وسكتت ومردتش عليه 

اقرا ايضا

رواية صعبة المنال البارت الاول بقلم بسنت عبد القادر

رواية الي الطريق المدى البعيد الهادي البارت18_19_20الاخير بقلم بسنت عبد القادر

رواية الي الطريق المدى البعيد الهادي البارت 16_17بقلم بسنت عبد القادر

رواية صقور الداخليه الجزء الثاني الفصل الثاني وعشرون 22بقلم ياسمين رمضان



" بعد مرور ساعة "

دخلت زينة الأوضة وطلعت هدوم وأخدتها ودخلت الحمام من غير ولا كلمة 

خلع عيسي الجاكيت وحطو علي السرير و رجع شعرو لِـورا وقال : يوم مش هيعدي علي خير وهتقلبها نكد علي اللي جابوني أنا عارف


بعد شوية طلعت زينة من الحمام وهي لابسه بيچامة بيتي ومتجاهله عيسي تماماً 


قعدت قدام التسريحة وبدأت تسرح شعرها قام قرب منها ومسك منها الفرشاة وبدأ يسرحلها شعرها وهو باصص ليها في المراية وشايف لوية بوزها منو 

ضحك بخفة علي منظرها وساب شعرها مفرود علي ضهرها ووطي وقال بهمس جمب ودنها : بحبو مفرود أوي بتبقي قمر 

زينة كانت هتبتسم بس فضلت مبينة وش جامد وقامت بهدوء وراحت نامت علي السرير 

دخل عيسي أخد شاور وغير هدومو وطلع نام جمبها علي السرير وقرب علشان ياخدها في حضـ"ـنه قالتلو : قوم نام   علي الكنبة 

بصلها بصدمة وقال : إيه!

لفت زينة بصتله وقالت ببرود : قوم نام علي الكنبه 

قام وسند علي دراعو وقال : ودا ليه إن شاء الله ؟ 

زينة ببساطة : علشان مش عايزاك تنام جمبي 

عيسي بعصبية : زينة أنا جوزك وحبيبك ومن حقي أنام جمبك وأخدك في حضـ"ـني 

ربعت إيديها وقالت ببرود : متخانقين 

ميل وقرب وشو من وشها وقال : وزينة البنات متخانقة معايا ليه ؟ 

بعدت وشو عن وشها وقالت : شوف نانسي قالت إيه الأول 

قرب وشو تاني وقال : كان زمان مش دلوقتي 

زينة بدموع : إنت كداب 

با"سها من خدها بو"سة رقيقة وقال : بتغيري عليا ؟ 

زينة بهدوء : أه مش جوزي !

بص فِـعيونها وقال : جوزك بس!

بصتلو وقالت : و حبيبي 

بعد عنها وإبتسم بخبث وقال : مدام مراتي حبيبتي  زعلانة مني ميهونش عليا أنيمها زعلانة مني 

زينة بإبتسامة واسعة : هتجيبلي شوكلاته ؟

ميل عليها وقال : أحلي من الشوكلاته

با"سها و.....


" في عربية رامي " 

رامي بنفاذ صبر : إيه هدفك في إنك تجيبيني هنا 

تقي بإبتسامة : كنت قايلة لو ربنا جمعنا ببعض وبقينا من نصيب بعض أجيبك ونيجي هنا نتفرج علي النجوم و السماء الصافيه وجمالها 

رامي بهدوء : حبيبي كنا نروح نتفرج عليها من أي مكان تاني لكن مش من فوق جبل !


تقي بصت من شباك العربية علي منظر الجو وقالت : الجو هنا حلو وهادي 

فتحت باب العربية وقالت : إنزل بس 

نزل من العربية وهو بيقول : أما نشوف أخرتها 

وقفت قدام شنطة العربية وحاولت تطلع معرفتش 

ضحك ورفعها من وسطها وقعدها وقعد جمبها وقال : هتبقي مبسوطة كدة ؟ 

حضـ"ـنت دراعو وقالت بسعادة : مدام معاك هبقا أحسن  إنسانة في الدنيا كلها 

ضمها ليه وإبتسم بحب وبدأو يتفرجو علي شكل السماء وهو بيتكلمو


" صباح تاني يوم " 

صحيت زينة من النوم لقت نفسها في حضـ"ـن عيسي وبيلعب في شعرها 

قالت بنعاس : هو المفروض أكون مش بكلمك ومتخانقة معاك بس الخطة باظت بسببك 

ضحك عليها وميل با"سها وقال : صباح القمر وبعدين مقدرش يعدي يوم من غير ما أخدك في حضـ"ـني 

إبتسمت وقالت : طب وسعلي بقا أقوم 

شالها وقام وقال : تؤتؤ نقوم مش أقوم 

زينة وهي بتشوح : يختااااي يَـعم نزلني أنا بعرف أخد شاور لوحدي بقا 

ضحك عيسي وقال : تؤتؤ هناخدو سوا 

إتجه بيها للحمام وهو مازال شايلها


" في بيت مازن " 

صحيت ريهام وقامت جريت علي الحمام وهي ماسكه بطنها 

مازن حس بِـحركتها وقام دخل وراها الحمام لقاها ساندة علي الحوض ، قرب منها وقال : في إيه يَـحبيبتي مالك 

رجعت لِـورا وسندت بجسـ"ـمها علي جسـ"ـمو وقالت : قايمة من النوم بطني مقلوبة ومش قادرة بجد 

مسح العرق اللي علي وشها   وقال : طب إهدي وتعالي أعملك شوربة خضار حلوة تشربيها

غسلت وشها وطلعت معاه للصالة وسابها ودخل يعملها شوربة الخضار وهي سانده علي ضهر الكنبة ومرجعة راسها لِـورا وهي مغمضه عينيها الإتنين

بعد حبه طلع مازن من المطبخ وهو شايل صينية الأكل ، حطها علي الترابيزة وقرب منها وقال : حبيبي الشوربة جهزت 

حط إيدو علي خدها براحة وقال : ريهام 

ريهام مردتش عليه وكانت مازالت مغمضه عينيها 

مازن بصلها بقلق وقال : ريهام ردي عليا برضوا ملقاش إستجابة منها

مازن شالها وحطها علي السرير ورن علي الدكتور وقعد جمبها باصص ليها بقلق واضح؛ 

يتبع..



تكملة الروايه اضغط هناااااااا 


تعليقات

التنقل السريع