رواية عودةإبليس الفصل 6-7-8-9-10بقلم رشا منصور جديده وحصريه (جميع الفصول كامله)
رواية عودةإبليس الفصل 6-7-8-9-10بقلم رشا منصور جديده وحصريه (جميع الفصول كامله)
#الجزءالسادس
#عودةإبليس
نهي...... هحكيلك كل حاجه
أنا كنت متفقه مع عزيز أنه يبلغ البوليس وكنت متوقعه حاجه من الاتنين
إلا البوليس يقبض ع الساحر والمارد والجن اللي معاه يموت وأنا اكون ساهمت في أنى انقذ كل الناس اللي حضرت الحفله
وإلا أنى أموت واتقدم قربان. زى كل الموجودين
لكن لما الساحر كان خلاص هيحصل ع قوة إبليس خو.فت ع عزيز وكل الناس وكان لازم انقذهم علشان كده قررت اقtتله وكدا يبقي الشر أنتهي واغمي عليا بعد ما شوفت نفسي واقفه في وسط الد.م
واتفاجأت لما فوقت في المستشفى أن الكلبشات في أيدي واتصد'مت من كلام رئيس المباحث وفهمت أنى هكون كبش فداء علشان الرأي العام يهدي
ولو كنت طلبت من عزيز وقتها أنه يهربني كانت الناس مش هترحمنا ولا هيبطلوا كلام ومش بعيد وقتها كانوا قبضوا ع مرات عمي بحجه أنها عارفه مكانى وكنت هفضل هربانه طول الوقت ده غير أبني اللي كان يتحكم عليه يفضل في عالم الجن ع طول وأنا مش عاوزة كدا
علشان كده كان لازم أفضل لحد آخر لحظه وبفضل القرناء كنت بعرف كل حاجه بتحصل وميعاد تنفيذ الحكم
تواصلت مع عزيز وفي الوقت المناسب
لقيت صرماط وعزيز مع بعض وقدر صرماط يعمل لهم خداع بصري وشافونى وكأني متفحمه
لكن الحقيقة أنارشامنصور كنت واقفه وسامعه كلام الضابط واللي معاه والقرين قال للضابط أن الجن أنتقم منها ولما الضابط قال للكل كدا طلع أمر بتسليم جثتي
وعزيز جاب مليكان وادفنت مكانى وكنت شايفه كل حاجه بتحصل
واتنقلت لعالم الجن مكنش ينفع حد يشوفني ولو بالصدفة
ومكنش ينفع مرات عمي تعرف أى حاجة مكنش عندي تبرير لها وعيشت هنا مع احفادى
وبتابع أخبارها واخبارك وادى كل الحكايه
مها....
أنا لحد دلوقتي مش مصدقه أنك واقفه قدامي
نهي....
تعالي بقي اوريكي احفادي سلڤانا وسليم وحابس وناحس
مها....
روحت مع نهي ولقيت جنينه كبيرة وفيها مراجيح ولقيت سلڤانا وسليم من جمالهم كان نفسي أسمي الله وأكبر بس مينفعش في عالم الجن
وببص لقيت 😲 خفافيش بتطير وجايين علينا صوت بأعلي صوتى أجري يا نهي بسرعه وفضلت أجري وببص ع نهي لقيتها فضلت تضحك
وقالت ليا مش قادره أنتي كااارثه 😂
تعالوا يا حبايب تيتا اعرفك ع احفادي حابس وناحس
ارجعوا لشكلنا وسلموا ع طنط يا أولاد
لقيت أطفال بس بجناحات وقمامير أوى وسلموا عليا
ولقيت بنت ظهرت ليا جميلة أوى 😂 وبجناحات بردو بس طويله إيه حكايه الجناحات عندكم
نهي....
أعرفك ب مرات أبني ميسان أم ناحس وحابس
مها....
أهلا يا نيسان ياحبيبتي عيالك زى القمر وانتي قمرين
نهي... نيسان ايه هى عربيه واقفه قدامك
ميسان.....
ازيك يا طنط أنارشامنصور سعيدة بزيارتك دايما عزازيل وطنط نهي كانوا بيحكولي عنك
مها....
أن شالله يخليكي تبقي تعالي زروني عزيز عارف العنوان بصي أنتي اركبي أى حاجة نازله القاهرة واتصلي عليا ابعت الواد أبني يجيلك بالعربيه
ميسان.....
ضحكت حسيتها طيبه زى ما قالي عزازيل وشكلها كدا ناسيه هى موجودة فين وبتكلم مين
قولت لها تسمحي ومسكت ايدها وطيرت بها افرجها ع المملكة وهى تصوت وتقولى يسترك نزليني عندى فوبيا من الطيران😲 رجعتها عند طنط نهي واستأذنت منهم
نهي......
بقي جايه ل مملكة الجن الطيار تقولي لها اركبي حاجه نازلة القاهره أومال لو مكنتش الست لواحظ خالتك
مها.....
هو أنا مخي دفتر أنا كنت بعرفها السكه
عزيز.....
يلا يا طنط مها علشان النهار طلع وتيتا بدأت تصحي وأول حاجه بتعملها بتدخل اوضتي تطمن عليا
مها.....
سلمت ع نهي وقولت لها تبقي هاتي مرات إبنك وتعالي بقي أنا بقيت عايشه أنا والعيال بس أنا خلعت جوزى
خلاص وأنتي مش غريبه عن العيال يا نهي
نهي.... هيحصل خلي بالك أوعى تقعي بلسانك قدام مرات عمي ولا حتى عيالك فاهمه يا مها
عزيز ....
تواصلت مع أمي لما كانت بتكلم مع طنط مها وقولتلها
أنا محتاج اسأل عن حاجه مهمه خاصه بالأنس ضرورى
نهي.....
وصل مها واتحجج أنك هتنام وتعالى منتظراك
وفضلت أفكر ياتري ايه اللي حصل فجأة شقلب حالك يا عزيز ما أنت لسه كنت عندى امبارح
عزيز....
وصلت طنط مها ع اوضتها واطمنت ع جدتى وعرفتها أنى هنام ومحدش يصحيني ودخلت على اوضتي وطرت ل مملكتي وفي لحظه كنت قدام أمي ومولاتى
نهي....
ايه اللي شاغل بالك يا عزيز
عزيز....
هو ممكن الإنس يشوفوا الجن والأموات عادى من غير ما يكون لهم في السحر قصدى يعني ناس عاديه
نهي....
تطلع مين يا عزيز وعاوز منها إيه
عزيز....
طول عمري مكشوف قدام أمي 😂
بصراحه في بنت عاديه جدا بتشتغل في الكشك اللي قدام المستشفى وابتديت احكي كل حاجه وكان ردها غريب جداً
نهي....
اة يا عزيز في ناس عاديه بيحسوا بالجن وأحياناً بيسمعوا وأوقات ممكن يشوفوا بس ده قليل جدا
ودول الزوهريين ومنهم درجات وع حسب درجتهم بتكون قدرتهم ودول بيمتد نسلهم ل نبي الله سليمان أو نبي الله محمد عليه افضل الصلاه والسلام
وأهم ميزة فيهم الدعاء المستجاب حتى لو وفات وقت إلا أن ربنا بيستجيب دعاهم
وع فكره في ناس كتير متعرفش قدرتهم ولا حاجه عن الموضوع ده وفى ناس تانيه عاديه جدا بيمتلكوا قدرة روحانية وشفافيه ودول أوقات كتير بيكون معاهم جن مسلم ودول ميزتهم أنهم متدينين جدااا
تحس أنهم موجودين في الأرض علشان يعبدوا ربنا وبس الأمور الدنيوية مبتشغلش دماغهم
عزيز.....
شكرآ يا أمي رغم أن حيرتي زادت بس ع الأقل عرفت أن اللى ظهرتلي دى تبقي من الجن المسلم
نهي.....
عزيز افتكر عشيرتك مينفعش تعر'ضهم لأى خطر' لمجرد فضول عندك
استخدم عقلك وفكر في مصلحتك وبس ويلا أرجع البيت متنساش أن أولاد مها ضيوفك ولو في اي حاجه مستعجله ابعتلي حد من الجن يبلغني بها
خلي بالك من نفسك واحذر الجن المسلم
قوة الواحد يعادل ألف من عشيرتك وأنا معنديش استعداد اخسرك يا عزيز
عزيز.....
ع أد ما كلام أمي خوفني ع أد أنه زود الفضول عندى إني اتعرف على الجنيه وافهم منها تطلع مين سهي بالظبط
رجعت البيت وحاولت أنام وصحيت ع صوت أمير
أمير....
أنت يا عم اصحي ايه أنت نايم ولا في غيبوبه فوق كدا عاوزك في موضوع
عزيز..
موضوع ايه أمشي من قدامي أنا منمتش غير ساعتين بص روح دلوقتي وتعالي بالليل
أمير....
حاضر وخرجت بالفعل ورجعت ومعايا شفشق ميه ونزلته ع رأسه قام جري ورايا ويحدفني بالمخدات.
الحقيني يا تيتا حوشي حفيدك عني ياعم خلاص
جدتى....
فضلت اضحك عليهم وهما بيهرجوا سوي عاملين للبيت حس ياريتهم يفضلوا معانا ع طول
أنت عملت ايه يا أمير في عزيز علشان يعلقك كدا في الباب
أمير.... ابدا يا تيتا أنا بصحيه علشان يفطر معانا وجتلي فكرة قولت هتفيده في المستشفى بس
جدتى....
اخص عليك يا عزيز بقي هو بيصحيك تأكل تعمل فيه كدا نزله يا واد
مها..... تصدق يا أمير شكلك حلو وأنت متعلق
عزيز...
هنزلك بس إياك تعملها تاني ساعتها هعلقك في البلكونه أهو تشم الهواء
نزلته وفطرنا وشربنا الشاى ولقيت أمير بيقولى
أمير....
أسمع بقي فكرتي وركز معايا أنا صحيت الصبح وحسيت أنى مرهق وجسمي وجعني وساعتها افتكرت الچيم
بينفع الواحد في الوقت ده وطقت الفكرة في دماغي
ليه متعملش قسم علاج طبيعي في المستشفى ده اكيد هيفيد جدا مرضي العظام
عزيز.....
أول مرة تقول حاجه مفيده بس هعمله فين يا ناصح ما أنت اللي مصمم المستشفى وعارف أن معنديش أقسام فاضيه
أمير.... ما أنا رايح معاك المستشفى أشوف مكان مناسب
عزيز...... هشششش مشيت براحه لحد ما 😲
يتبع.....
الكاتبه ✍️
#رشامنصور
#الجزءالسابع
#عودةإبليس
عزيز..... هششششش مشيت براحه لحد ما 😲
أنتي واقفه كدا ليه ومسكتها من ودنها ودخلتها الاوضه
أمير....
ايه ده أنت ماسكها زى الأرنب كدا ليه 😂
عزيز.... الهانم واقفه تتصنت علينا عاوز أفهم بقي ليه
أميرة....
بصراحه كدا قولت اكيد بتتفقوا ع خروجه من غيري
عزيز.....
خروجة بقي حد يخرج مع الأشكال دى ويسيبك يا قمر ده كلام
الباشا عاوز يجي المستشفى معايا لو عاوزة تعالي تنوري ع الأقل ترحميني من اخوكي
أمير.....
ناخد مين ياعم دى ع ما نخلص هتكون مصاحبه ع كل المستشفى وعرفت اسرارهم من يوم ميلادهم
ده أنا شاكك أنها بتسيب شغلها وبتقعد تحكي مع ركاب الطيارة
عزيز..... الكلام ده بجد يا أميرة
أميرة ..... وفيها إيه يعني بعمل نشاط اجتماعي 😂
عزيز... ده أنتي عسل وهتيجي معانا من الآخر كدا عاوز منك خدمة ولو قدرتي تنفذيها أحلامك أوامر
أميرة.....
هو أنارشامنصور حاسه أن الحوار ده وراه تاء التأنيث
عزيز....
بالظبط كدا بس مش زى ما انتي فاهمه كل الحكايه أن القرين مش قادر يفيدنى وأنا في حاجه عاوز أعرفها
أميرة.....
قولى الحوار من أوله علشان أقدر أفيدك
عزيز.... ابتديت أحكي لهم كل حاجه
أمير.... شوقتني أشوفها
عزيز.....
اجهزوا ع الساعه 5 ومن أولها كدا هى حساسة جداً وأى كلمة بتزعلها يعني تاخدوا بالكم من الكلام
سيبتهم وطلعت أقعد مع جدتى وطنط مها ولقيتهم بيفقكروا في الغداء قولت لهم عيب أوى يبقي البيت في ستات وأفضل عايش على الدليفري في ايه طنط ما دلعيني بقي أنا الدليفري نشف معدتى
مها.....
طب إيه رأيك اعملك محشي ولا اقولك طاجن بامية
جدتى.... يا سلام لو صنيه مكرونه بيحبها أوى
عزيز....
ايه رأيكم أنتوا الاتنين قوموا قدامى ع المطبخ أنتوا هتفضلوا تقولوا في أصناف خلصونى أنا جوعت
سهي....
صحيت الصبح وغسلت الهدوم وروحت السوق وبالي مشغول مش عارفه نتيجة الفحوصات إيه خايفه أوى ع أمي بس حاولت مش أبين قلقي قدامها كفايه عليها التعب اللى هى فيه
وعملت الأكل وجهزت علشان اروح الكشك ولقيت أول ما خرجت القطط منتظراني وكالعادة وصلونى عند الكشك واختفوا ومشيت خالتى أم هشام وقولت اروق الكشك كدا ولسه باخد ازازة علشان أجيب ميه من المستشفى
لقيت
عزيز...
وصلت عند كشك سهي وعرفتها ع أميرة وأمير واتفأجات أنها لما شافت الدبله في أيد أميرة اضايقت وسلمت علينا
قولتها أميرة تبقي بنت خالتي ويعتبر أختى
وأمير يبقي أخوها واخويا وابن خالتي وصحبي الوحيد جايين زيارة من القاهرة
سهي..... أهلا وسهلا السويس نورت تشربوا إيه
عندى شاى ونسكافيه
عزيز.... شكرآ يا سهي ممكن بس تخلي أميرة عندك أصلها بتتشائم من المستشفيات
بصي عاوزك بقي تخليها تشتري كل حاجه عندك دى كسبتنا امبارح في اللعب وخدت فلوسنا خدى حقنا يا سهي
أميرة.... يا ساتر ع الحقد 😂
سهي.....
دى في عنيا بس ممكن سؤال هو أنا المفروض استلم التحاليل واديهم لمين ولا هو ايه المفروض اعمله بالظبط
عزيز.....
انا طلبت منهم يجبولي التحاليل والاشاعات ع مكتبي علشان أشوفها الأول واحدد هى هتابع مع دكتور مين متشغليش بالك وأنا نازل هعرفك كل حاجه اطمني
سهي.....
فى حاجه كمان بس غريبه شويه
الطفلة الصغيرة اللى قولتلك عليها غدير قالتلي ابلغك أنك تبعد الناس الوحشة عنهم أنت الوحيد اللي تقدر عليهم واختفت بعدها
عزيز....
تمام لما تظهرلك قولى لها عمو عزيز هيعمل اللازم
واخدت أمير ودخلنا المستشفى وسيبت أميرة مع سهي
أميرة.....
ايه يا سهي مالك سرحانه في ايه هو عزيز قالك حاجه ضيقتك قوليلي وأنا اجيبلك حقك منه
سهي....
بالعكس ده ذوق أوى بس في حاجه غريبه حصلت ومش قادرة استوعبها
أميرة.... خير يا قلبي احكيلي ايه اللى حصل
سهي.....
وابتديت احكي لها ع غدير وإني مش قادره افهم هى عايشه ولا ميته وازاى عايشه وبتختفي وازاى ميته وبتكلمني وقصدها ايه بالناس الوحشة
أميرة....
بصي يا سهي هى حاجه تحير فعلاً لكن دايما بسمع عن ما وراء الطبيعه وده بيكون عالم آخر بتحصل فيه حاجات ميقدرش العقل يستوعبها يعني مثلاً جن بيحب انسيه أو أموات بيظهروا ل أهاليهم
ولو غدير دى ميته يبقي اكيد بتظهرلك علشان حست أن أنتي هتقدري تساعديها
افهمي منها مين الناس الوحشة دى وبيعملوا ايه معاهم يمكن تقدري تنقذيها
سهي.....
عارفه الأغرب من ده كله أنى توقعت لما أبلغ كلامها للدكتور عزيز أنه يقولى مش فاهم أو أنه يسألني عن الناس دى لكن هو قالي أنه هيعمل اللازم معنى كدا أنه عارف أو يمكن فاكرني مجنونه وبياخدنى ع أد عقلي
أميرة.....
عزيز دكتور واكيد شاف حاجات كتير ده غير أنه أحياناً بيقدر يشوف الأموات وبيحس بالعفاريت دى هبه موجودة عنده من وهو طفل ويلا بقي اعملي لينا شاى أنا عزماكي خلي الكلام يحلو
سهي....
من عنيا وظهرت القطط وفضلت واقفه ع جنب كأنهم بيتابعوا الكلام اللى بيتقال ما شاء الله حاسه أنهم اذكياء أوى وقولتلهم انتوا جعانين حركوا رأسهم ب لأ
أميرة....
أول ما شوفت القطط قولت أنتم السابقون ونحن اللاحقون بأذن الله لقيتهم بصوا لبعض وبصولي روحت قولت يا سهي هو أنتى أهلك فين قصدى يعني باباكي ومامتك عايشين قريب من هنا ولا فين
سهي...
بابا مات وأنا صغيرة وأمي في البيت تعبانه واخويا مسافر البحر الاحمر بيشتغل
أميرة....
أول ما سهي جابت سيرة مامتها لقيت قطه منهم قربت منها ووقفت على رجلين اتنين ومسكت في رجل سهي وسندت رأسها عليها وفضلت تبصلي وتبص ل سهي فهمت أنهم عاوزين سهي تعرف الحقيقة
روحت قولت ل سهي أنتي عارفه افتكرت دلوقتي حكايه بنت زميلتي غريبه أوى هى بنت وحيدة كانت عايشه مع أهلها لحد ما كبرت واشتغلت ومرة مامتها تعبت وكانوا محتاجين نقل دم وباباها فصيله دمه غير مامتها ولما جت تتبرع لها اتفاجأت أن فصيلة دمها غير أهلها خالص وهنا بقي شكت أنها مش بنتهم
فضلت تسألهم لحد ما حكوا لها أنهم واخدنها من الملجأ وملهاش أهل في الأول انصدمت لكن بعد كدا فرحت أن ربنا عوضها بأهل بيحبوها
تخيلي لو الموقف ده حصل معانا يعني مثلاً انتي لو في مكانها كنتى عملتي ايه
مش عارفه بس يمكن كنت كر'هت نفسي وكنت سيبت البيت حتى لو هنام في الشارع
أميرة.....
اهدى يا سهي ليه ده كله بدل ما تشكريهم أنهم راعوكى بدل النوم في الشوارع
سهي.... اشكرهم لو كانوا عرفوني الحقيقة لكن هما خلونى اعيش معاهم ع غش. ومش بعيد يكونوا خطفني. كمان
أميرة....
خطف. إزاى محدش فكر فيها وبصيت للقطه هزت رأسها ب لأ أو يمكن تبني بردو القطه هزت رأسها ب لأ
أنتي عارفه يا سهي أنا كنت سمعت زمان أن الأرواح لما تحتاج مساعدة حد بتتواصل معاه عن طريق الأحلام لأن الصدمة ورد الفعل هيكون أقل بكتير عن الواقع
كنت بتكلم وأنا عيني على القطط واعتقد أنهم فهموا الرساله بس ياتري إيه هيكون رد فعلها
يتبع....
الكاتبه ✍️
#رشامنصور
#الجزءالثامن
#عودةإبليس
عزيز...
أخدت أمير ودخلنا المستشفى ولسه بشاور له وبقوله المسافه ما بين العيادات والجراج صغيرة ياودب نعمل فيها اوضة يبقي ايه الحل ولقيت الطفلة ظهرت ليا وبتبصلي وبتبص ع أمير
قولت ل أمير خليك واقف وقربت من الطفلة وقولت بصوت يشبه الهمس عرفت طلبك لكن مش غريبه أومال فين قوتك. لما كنتي بتهد.ديني😂
الطفلة غدير.....
مينفعش نكسر العهد وأنت عارف كدا كويس
عزيز... تمام أنا موافق بس في مقابل
غدير.....
ايه المقابل قصاد ما تبعد الناس الوحشة عني أنا وماما
عزيز.....
المقابل بأنك تعرفي سهي أنك ميته وده مش علشاني لكن علشان تتقبل بعد كدا فكرة أن القطط أرواح أموات
الطفلة..... موافقه ابدء الأول وأنا هنفذ
عزيز....
هزيت رأسي بالموافقه وبعدها فتحت باب المغسلة ولقيت رجل الأمن قاعد قولت له أنا وصلي أن في ناس غريبه بتدخل عندك هنا لو اتأكدت من المعلومة دى اعتبر نفسك مطرود أنت فاهم ومن اللحظه دى الكاميرات هتسجل كل اللي داخل واللي خارج وياريت تبلغ زمايلك وخرجت وأنا متأكد أنه هيتصل ب رجال الإسعاف
أمير..... هو في حاجه
عزيز....
لأ أبدا بس بتاع الأمن مش شايف شغله
وبصيت للطفله اللي ضحكت ليا ولقيتها خارجه راحه عند الكشك عرفت أنها هتنفذ الاتفاق
وقولت ل أمير ايه رأيك هينفع نعمل المشروع ده ولا ابني دور مخصوص له
أمير... .
الي عملك دكتور ظلمك إزاى مريض العظام هيطلع لك سلم المكان جنب الجراج مناسب بحيث ينزلوا من العربيه ع العيادة ع طول
سبلي الموضوع ده أنا هصمم الرسومات واظبطلك الدنيا
عزيز...
تعالي نطلع عاوز أشوف نتيجة الفحوصات إيه علشان أبلغ سهي بقولك صح أنت إيه رأيك فيها
أمير.... بصراحه عسل وشكلها طيب لو مش لازماك سبهالي
عزيز..... هى ورث يابني وبنقسمه 😂 ويوم ما تفكر تتسلي جاى ع بنت غلبانه لأ يا صاحبي أنا مش هسمح ب كدا
أمير...
إيه ياعم هو أنا صغير قدامك علشان أتسلي أنا غرضي اتجوزها بس لو أنت معجب بها اعتبرني مقولتش حاجه
عزيز.....
حلال عليك يا صاحبي عارف لو ده حصل تبقي طنط مها دعيالك لكن هى بقي شكل أمها داعيه عليها😂
أمير ....
جريت وراه قدام الموظفين كان شكلنا مضحك واللي طالع عليه يقول أنت اللي جبته لنفسك بصراحه خوفت يعلقني المرة دى في عمود النور
عزيز...
دخلت مكتبي بعد ما خلصت جري أنا وأمير وشوفت نتيجة الفحوصات وكتبت في التقرير إسم الطبيب اللي هتابع معاه مع توصية مني بمراعاة ظروفها
ولسه هقوم من المكتب لقيت ضوء قوى. ظهر قدامى نفس البنت اللي كانت مع القطط
وببص ع أمير لقيته نايم على الكرسي ولقيتها بتقولي
الجنيه المسلمة....
أنا رشامنصورشاكرة لك أنك بتحافظ ع سهي وبتحاول تساعد أهلها بس أكيد اللي زيك هيكون عاوز مقابل
عزيز...
طب مش نتعرف الأول أنا عزازيل وأنتي أسمك إيه
الجنيه المسلمة....
أسمي نورين وعارفه أسمك ولكني أفضل شخصية عزيز
عزيز.....
زى ما تحبي أنا فعلاً عاوز مقابل لكن مش زى ما انتي متخيلة أنا عاوز المعرفة مش أكتر
نورين...
تهمك في ايه المعرفه دى حاجه بعيد عن عالمك
عزيز...
من باب الفضول ويمكن لأني أول مرة اقابل انسية زى سهي وأول مرة أقابل جنيه مسلمة ومكنتش أعرف أنكم بالجمال والرقة دى
نورين....
التزم حدودك ولو ع المعرفه طلبك مقبول
واختفيت من أمامه وأنا كلي فضول أعرف شخصيته وازاى قادر يجمع ما بين النور والظلام . الخير والشر
عزيز.....
بمجرد ما نورين اختفت ظهر الأمير صرماط
صرماط.....
ممكن أفهم ايه اللى بتعمله ده اظاهر وجودك في عالم الإنس خلاك تنسي أنت مين وتنسي عشيرتك فوق لنفسك
أنت ولي عهد إبليس ع الأرض وبدل ما تمجد أسمه منعت اللى بيحصل علشان خاطر طفله صغيره ودلوقتي عاوز تقرب من الجن المسلم علشان خاطر بنت دخلت مزاجك
هتعرض عشيرتك للحر'ب علشان نزوة
كان ممكن تخطفها. ولا تتجوزها زى ما عملت قبل كدا لكن أنا مش هسمح بأفعالك دى ولازم تقدم فروض الطاعه
عزيز....
تواصلت معاه بدون كلام وقولت أنا مراقب وهعرفك كل حاجه في المملكة
وقولت بصوت مسموع أبي الأمير صرماط أنا عارف أنك غضبان مني بسبب أنى بطلت أهتم بأمور العشيرة اوعدك اني هحضر معاك اجتماع العشيرة اليوم
وبالنسبة للأنس حضرتك أدري بأنهم أضعف مننا علشان كده بيصعبوا عليا وحضرتك تعلم أنى أمي علمتني أنى اساعد الضعيف دايما
صرماط.....
لما عزازيل تواصل معايا قدرت أعرف أن أى كلمه بيقولها هتكون خداع بما أنه مراقب
قولت له هنتظرك اليوم وانصرفت في الحال
سهي... كنت مندمجه مع أميرة في الكلام وفجأة لقيت غدير ظهرت ليا بصيت لها وبصيت ع أميرة
أميرة.... فى ايه يا سهي مالك بتبصي ع ايه
سهي....
شاورت وقولت اقدملك غدير
أميرة.....
أهلا وسهلا بالقمر لكي السلام والأمان بأمر الله
تواصلي معاها يا سهي خدى راحتك اعتبريني مش موجوده وشيلت القطه الصغيره وقولت لها أنا بحب الأطفال أوى
سهي....
هما ليه الكل بيتعامل مع الموضوع عادي كدا وبصيت ل غدير وقولت لها هو طبيعي أن محدش يشوفك غيري هو أنتي ميته 😰
غدير.....
أيوة يا أبله سهي أنا ميته ولسه مدفنتش أنا وأمي
وياريت لو تقدري تساعدينا
سهي....
أساعد إزاى يعني ادفن مكانكم ولا أنتي ناويه تعملي فيا إيه أكيد عاوزة تدخلي في جسمي 😱
غدير....
بطلي تتفرجي ع أفلام يا أبله سهي
أنا عوزاكى توصلي ل أهل بابا هما من القاهرة علشان يدفنونا لأن بابا مسافر وملناش قرايب هنا
سهي....
طب أنا هعرفهم منين وازاى هعرف أسافر واوصل لهم أصلا أنا معرفش حاجه في القاهره
أميرة.....
أنتي عاوزة حاجه من القاهرة يا سهي أنا مسافرة كمان أربع ايام
سهي.... بصيت ل غدير وقولت لها ينفع ولا ايه أنا معرفش حد تاني ومينفعشي أسافر
غدير....
اة ينفع أنا هعرف من ماما العنوان وهبلغك به واختفيت
سهي.... فضلت متنحه مش عارفه اللي بيحصل ده حقيقة ولا أنا اتجننت
أميرة ...
مالك في ايه ما تقولي عاوزة ايه من القاهره ولا هو سر
سهي....
غدير عاوزة حد يوصل ل أهل أبوها في القاهرة علشان يستلمهم ويدفنهم
أميرة .... بسيطه جدا هاتيلي الإسم والعنوان وأنا أروح لهم واخد أخويا وعزيز معايا
سهي.... 🙄😰
عزيز.....
فوقت أمير وقولت له يلا ننزل وكان مستغرب هو نام إزاى
وخدته ونزلنا وروحنا ع الكشك
أميرة.....
كويس أنكم متأخرتوش بص يا عزيز في طفله صغيره ميته وعاوزة مساعده أننا نوصل ل أهلها نعرفهم عندك مانع تيجي معايا
عزيز... مافيش مشكله شوفي هتروحى أمتي وأنا معاكي
سهي....
هو الكل بتعامل مع الموضوع ع أنه عادى هو أنتوا إزاى بالهدوء ده أنا كلمت طفله ميته مستوعبين الكلام
عزيز...
فين المشكله دى واحدة محتاجه مساعده هتفرق معاكي عايشه ولا ميته مدام تقدري تساعدى حد متفكريش هو ايه ولا مين فكري إزاى تساعدى وبس
سهي....
كلام الدكتور عزيز اقنعني وبالذات أنها طلبه تدفن وإكرام الميت دفنه قولت لهم خلاص أول ما أعرف منها العنوان هبلغكم
عزيز.....
تمام وبالنسبة ل فحوصات مامتك اطمني تقدري تجبيها بكره الساعه 2 الظهر هى هتابع مع الدكتور عمر اخصائي باطنه وتقدري تسبيها في المستشفى وتبقي خديها وانتي مروحه بالليل ومتقلقيش في غرف للمرضي ع أعلي مستوي وتقدري تتطمني عليها
سهي..
أنا مش عارفه اشكرك إزاى ربنا يخليك ويحفظلك مامتك
أميرة....
احم 😔ربنا يرحمها ويحفظ جدته هى الخير والبركة
سهي... أنا أسفه أوى
عزيز..
مافيش حاجه يلا يا أميرة علشان نروح زمانك صدعتي منها وطول ما أنا بكلمها شايف أمير وهو مركز معاها
بصيت له وغمزت علشان يكلمها
أمير... أنتي انسانه ذوق جدا وع فكره بالنسبة ل موضوع الطفلة مفروض دى حاجه تسعدك لأن الميت بيختار الناس اللى قلبهم أبيض
سهي....
كنت أول مرة اركز مع أمير أخو أميرة هى العيله دى كلهم قمامير وذوق كدا
عزيز.....
بصيت ل أمير وابتسمت له وقولت ل سهي استأذنك ومتتأخريش بكره ولو تحبي ممكن أمير يجيلك يوصلك بالعربيه هو جاى بكره المستشفى واكيد مش هيمانع ولا ايه
أمير....
أنا يسعدنى طبعاً اوصفيلي البيت وهتلاقيني عندك الساعه 2 بالظبط
عزيز..... سيبتهم بيتفقوا مع بعض وخدت أميرة وركبنا العربية وانتظرنا أمير
أميرة....
أنت بتظبط سهي مع أمير ولا بتفكر في ايه
يتبع.....
بقلم
#رشا_منصور ✍️
#الجزء_التاسع
#عودةإبليس
عزيز.... بفكر اشتغل خطبه واسيب الطب 😂
أمير...
أول ما ركبت العربيه لقيت أميرة بتقولى أخيرآ هلاقي اللي يقولى يا عمتوا وأضر.بهم براحتى واشتم أبوهم ياااا إحساس ممتع
قولت لها هو ايه خيالك الواسع ده هو أنتي شوفتيها وافقت يعني وخلاص جبت المأذون
أميرة....
ظبطني وأنا أظبطك وقبل ما نسافر نكون عاملين الخطوبه بس مش قبل ما اجيب الفستان الأول
عزيز.....
بقولكوا ايه أنا هنزلكم عند أى مطعم ولا كافيه لحد ما اروح أشوف عيالي بسرعه مش هتأخر أنارشامنصور لو روحت مش هعرف ازوغ من جدتى
وفعلاً نزلتهم وطرت ل مملكتي ولقيت أبي الأمير صرماط وأمي في انتظاري
صرماط.....
أحوالك مش عجباني ولو فضلت ع كدا أنت هتفضل هنا وهتبعد عن الإنس تماماً فاهم
عزيز...
أبي الأمير صرماط تسمح لي أوضحلك الأمور
أولا مينفعش أبعد عن عالم الإنس أنا ولي عهد إبليس ع الأرض يعني لازم أكون موجود في وسطهم
وثانيا بالنسبة للبنت أنا ولا معجب ولا هتجوز أنا رشامنصور يهمني أعرف هى زوهريه ولا مجرد بنت عاديه
تخيل لو طلعت زوهريه وتمتلك قدرة قويه اعتقد لو قدمتها قر.بان ل إبليس الأعظم أكيد هنول رضاه
وعلشان أعرف كل حاجه عنها لازم أقرب من الجنيه المسلمة هى الوحيدة اللي عارفه كل حاجه بجانب إني لو كسبت ثقتها وقدرت اخدعها اكون قدرت اخترق عالمهم واتسبب في وجود خلل بينهم واقدر استدعي إبليس هناك ووقتها هكون ولي عهده على العالم كله مش الإنس بس
علشان كده لازم أكسب ثقتها واقدم المساعدات حتى لو تطلب الأمر أنى اوقف اللى بيحصل في المغسلة
صرماط.....
لو ده اللى ناوي عليه أعتبر من اللحظه دى كل العشيرة في ضهرك أنا فخور بك شوفتي يا نهي ابننا بقي زكي إزاى
نهي....
بصيت ل عزيز وقولت له اة شوفت
تعالي يا عزيز شوف أولادك وخدته في اتجاه غرفه الأولاد وتواصلت معاه وقولتله ايه اللى بيحصل في المغسله مخلي صرماط مضايق أنك وقفته
عزيز....
كان كلامنا كله بالتواصل العقلي فقط علشان محدش يسمعنا من الجن وقولت لها
فاكرة يا أمي أنتي اتقبض عليكي ليه علشان عبدة الشيطااااان والكل اتهمك ظلم وبعد اللي حصل في شباب كتير بدأت في الطقوس بس بشكل مختلف ومن ضمنها رسم وشوم وارتداء ملابس عليها أشكال جماجم. وسلاسل وخواتم والرقص جنب النار ع موسيقي الراب وبين الجثث. وأحياناً بيتم تدنيس الموتي.
وطبعاً أنسب مكان هو المغسلة بس المفروض أن محدش يعرف أنى ع علم بكل اللي بيحصل
وطبعاً اللى بيحصل ده مخلي إبليس معجب بأفعالي
ووقف ده أكيد هيغضب. منى وده اللى مخوف الأمير صرماط طبعاً
نهي....
هو إبليس معجب بأفعالك معنى كدا أنك شاركت ومارست الرازي.لة.... مع الموتى. يا عزيز
عزيز.....
استحالة يا أمي أعمل كدا هو معجب بيا علشان بقدر العب ف عقول الشباب وبخلي اعدادهم يزداد والطقوس. بقت منتشرة في كل مكان وبقت الموضة كمان
نهي....
كنت مضايقه أوى من اللي سمعته بقي أنا كنت هضحي. بنفسي علشان انقذ الشباب وانهي إنتشار حاجه زى دى ودلوقتي أعرف أن أبني اللى بيساعد ع انتشرها
بصيت ل عزيز وقولتله يا خسارة ضيعت كل اللي عملته
عزيز....
عملت كدا يا أمي ل سببين
السبب الأول . إني انقذ حياتك بعد اللي حصل في الحفلة إبليس كان هينتقم. منك لكن أنا اقنعته أن كان غرضك أن القوة تنتقل ليا أنا مش للساحر بدليل أنك قولتي بأعلي صوت ولي العهد عزاااااازيل
السبب الثاني. كان لازم أثبت ولائي بجانب أن بداخلي جزء من قوته اكتسبتها يوم الحفلة
وبالتالي هو بيشعر بكل أفعالي وكان لازم أنال رضاه
علشان خاطر جدتى اللي مبقاش لها غيري
نهي...
عزيز عنده حق بس ده معناه أن ممكن إبليس يطلب اللي إكتر من كدا بصيت له وقولتله
لو البنت طلعت زوهريه هتد.بحها بأيدك يا عزيز
عزيز....
حياتك عندى أهم من كل البشر يا أمي
تفتكري هى لو عرفت أنا مين وابن مين هتعمل معايا إيه أكيد هتفكر إزاى تخلص.منى
متفكريش في حد يا مولاتى المهم أن أنتي وأولادى بخير
نهي....
خلي بالك من نفسك سهل أنك تلعب بعقول الكل إلا الجن المسلم حذاري منهم الغلطة هتكلفك حياتك
عزيز....
شوفت الأولاد وميسان واستأذنت ورجعت عند أميرة وأمير ولقيتهم عاملين يفكروا في ترتيبات الفرح والقاعة
قولتلهم واضح أنى اتأخرت أوى يادوب الحق اجهز البدلة
طلبت أكل وخدته للبيت واتعشينا كلنا وفي وسط الأكل أميرة قالت يا ماما إحنا شوفنا بنت انهاردة زى القمر وأمير معجب بها واظاهر كدا أخيرآ ناوى يخطب
طنط مها...
بجد ألف مبروك دى بنت مين وساكنه فين ومعاها شهادات إيه أسمع بقي أنا عاوزة نسب يشرف
عزيز....
لقيت أمير بيبصلي ومش عارف يقول ايه روحت قولتلها
يا طنط المهم أنها تكون بنت محترمة واصيلة وتقف جنبه وتكون سند له في أى ازمة
ما أنا اتجوزت النسب والشهادة وفي الاخر ايه النتيجه
جدتى..
عندك حق يا عزيز مبقاش في حد دلوقتي بيهتم بالحاجات دى يا مها المهم يكونوا متفاهمين وبيحبوا بعض
طنط مها... .
طب ع الأقل أشوفها وأعرف هى مين
عزيز..
هى بنت بسيطة من أسرة بسيطة جدا ومحترمة وبكرة أمير هيروح عندها علشان يوصل مامتها المستشفى علشان تعبانه
ممكن تروحى معاه بحجه أنك هتعملي فحوصات بس خلي بالك يا طنط البنت متعرفش أى حاجة أصلا عن الموضوع ولسه أمير أول مرة يشوفها انهاردة بس هو اعجب بها وقال إنها بنت طيبه واكيد هتعجبك علشان كده كان بيفكر يخطبها
هو عارف انك نفسك تفرحي به وهو قرر يرضيكي
طنط مها....
ماشي اروح معاك يا أمير ولو فعلاً زى ما بتقولوا هخطبهالك بكره يلا خلينا نفرح
بس هنلحق نجهز ونشتري الفساتين
عزيز..
هى ايه حكايه الفساتين معاكم 🤔🤔
يتبع....
بقلم الكاتبه ✍️
#رشا_منصور
#الجزءالعاشر
#عودةإبليس
طنط مها....
ماشي اروح معاك يا أمير ولو فعلاً زى ما بتقولوا هخطبهالك بكره يلا خلينا نفرح
بس هنلحق نجهز ونشتري الفساتين
عزيز..
هى ايه حكايه الفساتين معاكم 🤔🤔
اتفقوا بس ع ميعاد الخطوبه وخلي الفساتين عليا أنا
جدتى....
اعملوا الخطوبه هنا بص يا عزيز كلم بتوع تجهيز الحفلات يعلقوا البلالين ويجيبوا كراسي ويظبطوا الدنيا
أميرة....
ايه رأيك يا أمير تعمل فرحك معايا في نفس اليوم
عزيز..
بااااااس أنتوا ليه مش عاملين حساب أن في عروسة المفروض تاخدوا رأيها وأن لها أخ مسافر يعني ابسط حاجه هينتظروا رجعوا من السفر
اهدوا شويه يا جماعه كل حاجه بالعقل واهو تبقي فرصه أمير يتعرف عليها أكتر
مها....
عندك حق يا عزيز واهو نختار الفساتين براحتنا
عزيز....
أنتهي اليوم وأنا كل اللي شاغلني نورين
سهي...
خلصت شغل وابن الست أم هشام قفل الكشك وكنت مبسوطه لأنى تانى يوم هاخد الخمسين جنيه أجرة اليوم وكدا اكون كملت أجرة الشهر واقدر ادفعهم ل صاحب البيت احمدك يارب
وكالعادة القطط ماشيه معايا لحد البيت واختفت وبعد ما اطمنت ع أمي وعرفتها ميعاد الدكتور نمت وانا بفكر في كلام أميرة بأن الأرواح بتتواصل عن طريق الأحلام أحياناً
وروحت في النوم وشوفت حلم غريب أوى
شوفت إني ماشيه في شارع الكشك ولقيت عربيه عاملة حادثة داخله في عمود النور اللي جنب الكشك
وقربت منها لقيت السواق بس مش شايفه ملامحه وشوفت راجل وشه منور في الكرسي اللي قدام وفي ست وشايله طفله في لفه وجنبها طفله غرقانه في د.مها
وشوفت أمى وهى بتاخد الطفل من الست
وكان في صوت بيقول لها خلي بالك منها خلي بالك من سهيله
وبعدها العربية انفجرت' وبقت عبارة عن قطط وحواليا في كل مكان وسمعت صوت أميرة وهى بتقول أن الأرواح بقت قطط يا سهي الحقي أهلك يا سهي ومرة واحدة لقيت الشارع بقي فاضي وشوفت القطط ومعاهم القطه الصغيره وفي عربيه جايه عليهم جريت وأنا بصر'خ علشان يبعدوا عن الطريق وفجأة سمعت صر.يخ وصحيت من النوم مفز'وعة
صحيت بنهرج جامد كأني كنت بجري وفضلت أستعيذ من الشيطان بس
يعني ايه لأ لأ أكيد كلام أميرة أثر فيا مافيش الكلام ده هو مجرد حلم قال الناس هتتحول لقطط 🤨
قومت روقت الاوضة وعملت أكل ولقيت الساعه قربت ع 2 جهزنا بسرعه وسمعت صوت كلاكس عربيه بصيت من الشباك لقيت أمير واقف
خرجنا أنا رشامنصوروأمي وقفلنا الباب ولقيت واحدة ست قاعدة في العربيه قدام شكلها هانم بنت ذوات
مها.....
أول ما شوفتهم نزلت من العربية وقولتلهم أنا أم أمير وقولت مدام جاى المستشفى اجاى معاه أعمل شويه فحوصات واهو بالمره تشجعونى اصلي بخاف. بصراحه
ولا وجودى هيضايقكم
سهي..
أهلا وسهلا بحضرتك أنتي الخير والبركة وأحنا اللى متشكرين وآسفين ع تعب الاستاذ أمير
أمير....
لا تعب ولا حاجه أنارشامنصور أصلا رايح المستشفى هعمل شغل هناك وأمي بالمره تعمل فحوصات وكويس أنكم معاها بدل ما تكون لوحدها أنا هكون مشغول وكمان عزيز مش موجود
سهي.... هى أميرة أخت حضرتك فين
مها....
أميرة من بدري نزلت تلف ع المحلات تتفرج على الفساتين
لزوم الخطوبه
سهي....
هى قالت إنها متعرفش حاجه في السويس كانت قالتلي اروح معاها بس مش هى أميرة مخطوبه ولا هى معزومة ع خطوبه حد هنا.
أمير....
بصيت ل أمي قبل ما تقع بلسانها وقولت دى خطوبه واحدة صاحبتها وهى قالت بدل ما تقعد لوحدها في البيت وعزيز طول النهار نايم وجدتى مشغوله مع البنت اللي بتنضف البيت تنزل تتفرج على المحلات ويمكن تحصلنا ع المستشفى
سهي....
ربنا يتمم بخير عقبال فرحها يارب
طنط مها....
تسلمي يا حبيبتي أنتوا هتبقوا أول المعزومين ع الفرح
عزيز....
كنت في اوضتي ومتابع كل حاجه بتتقال
وقولت بصوت مسموع يا تري يا نورين هتوفقي ع جواز سهي من أمير ولا علشان من طرفي ممكن تعطلي الجوازة
نورين...
كنت بتابع اللي بيحصل مع سهي وحسيت بوجود تواصل بين القرناء اتنقلت ل بيت عزيز ولقيته متابع اللي بيحصل وسمعته لما نطق أسمي علشان كده ظهرت له
أنا ماليش أن اعطل شرع الله وهو إنسان مسلم وموحد يعني يجوز الزواج بينهم
عزيز....
أمير يعتبر اخويا أنا متربي معاه وبصراحه خوفت أنك تعترضي وأكون السبب في كسرة قلبه وخصوصاً انه معجب ب سهي
بس مقولتيش هتنفذى اتفاقك امتى أنا عاوز اعرف كل حاجه عنك قصدى يعني عن سهي هو أنتي ملكها يعني في خدمتها طوع أمرها
نورين....
ضحكت وقولت له مافيش عندنا الكلام ده هو أنت فاكرنا زيكم إحنا ذو مكانه أرقي وأعظم
عزيز.....
اضايقت من كلامها وهى بتقلل من شأننا بس غصب عني اعتذرت وكتمت غيظي ولقيتها قالت
نورين.....
أنا هفهمك كل حاجه أبو سهى كان رجل دين وكان زوهري سليماني ومن قوة إيمانه ظهرت له علشان احميه من أمثالكم وفي يوم كانت أم سهي الحقيقية راحة المستشفى في حالة وضع وكان معاها بنتها الصغيرة
وام عبدالله في اليوم ده حست بألم شديد رغم أنها كانت في نهاية الشهر السادس سابت أبنها عبدالله عند الجيران ولما راحت المستشفى هى وجوزها عرفوا أن الجنين مات كانت حزينه وتدعي ربنا بالصبر وأنه يعوضها وعملت عملية واتحجزت في نفس الغرفة اللي فيها أم سهي واتعرفوا ع بعض وتاني يوم اكتب لهم ع خروج
أهل سهي خدوا تاكسي وحظهم كان أن فرامل العربيه كانت ضعفيه جدآ وسابت في الطريق وحاول السواق يسيطر لكن اتصدم في عمود الكهرباء ولما قرب أبو عبدالله شاف أبو سهي حاول يساعده لكن هو قاله خلي بالك من بنتي سهيله
كان عارف أنه خلاص بيموت وشاف بنته ومراته غرقانين في د.مهم
وبمجرد ما أخد سهيله لقيت أبوها بصلي وقالي بنتي أمانه ومات بعدها ع طول
ولحظت أن البنت ورثت أبوها ود.مها زوهري كان لازم احميها منكم بقيت كل فترة اقرئ عليها لكي احصنها من الجن المؤذي وتكون غير مرئية لكم وجعلت أول لحظه في حياة سهي عند القرين هى لما دخلت بها أم عبدالله البيت ومحيت ذاكرة الحادث تماماً
ده غير أن أم عبدالله لما رجعت البيت قالت للكل أن سهيله بنتها ومحدش يعرف السر غيرها هى وجوزها الله يرحمه حتى عبدالله ابنهم ميعرفش
عزيز.....
دلوقتي بس فهمت ليه مقدرتش أعرف حاجه من قرينها
وقولت في بالي سهي طلعت زوهريه كدا اللعب هيحلو 👌
يتبع....
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا