القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عشق السيف الفصل 6-7-8-9-10بقلم نورا فريد كامله

 

رواية عشق السيف الفصل 6-7-8-9-10بقلم نورا فريد كامله 





رواية عشق السيف الفصل 6-7-8-9-10بقلم نورا فريد كامله 



6



سماء بغرور: اعلي ما فى خيالك اركبه سلام يا ايه اه سلام يا امين 


امين : احسبي معايا كده ابتدائي و اعدادي و ثانوي ده غير اكلها ده انا معيشها في رفاهية اومال ايه بعملها احسن معاملة زى ماما امرتي بالظبط بس عايز تمن سكوتي الا ها روح اقول لى فواد بيه و هو يدني تمن سكوتي 


سماء: ولا تعرف تعمل حاجة لانك جبان و الفلوس ها تخدها على الجزمة بس الطمع وحش اوي يا امين 


سماء لبست نضارتها و مشيت و الخوف مالي قلبها مش من امين من فواد لو عرف بى أفعالها و في قصر الأكابر سيف فاق من النوم ليلة كانت خارجة من التواليت و بتجفف شعرها بى المنشفة 


ليلة بهدوء : صباح الخير 


سيف بحب: صباح النور يا قمر قلبي 


ليلة نظرت ليه و وجهت وشها الناحية التانية و قعدت قدام المرايا بعدت المنشفة عنها سيف قام مسك المشط و بدا يمشط شعرها 


ليلة: ايه الرومانسيه دى كلها انا كده ممكن اتغر 


سيف: انتي مغرورة لوحدك 


ليلة: افندم بتقول حاجة سمعني قولت ايه عشان مسمعتش 


سيف حضنها بحب:  بقول انكي احلي حاجة حصلت في حياتي و حبي الوحيد 


ليلة ابتسمت و حطت ايديها على ايده: و يا تري بقا الكلام ده اتقال لى كام واحدة قبلي 


سيف بحب: ها تصدقني لو قولت انى عمروا ما قلبي دق غير ليكى 


ليلة بابتسامة: و انا مصدقك يا زوجي العزيز 


جهز سيف حالوا و نزل هو و ليلة كانوا مسكين ايدينا بعض و بيضحكو 


راندا لى نفسها ( لا بقا كده كتير هى فاكرة نفسها مين المفروض انا اللي مكانها بس اصبري عليا) 


سيف بابتسامة: صباح الخير 


الجميع: صباح النور 


راندا بغيرة: كل ده تأخير ايه هو الجواز ها يخدك مننا ولا ايه يا حبيبي 


ليلة بتحاول تهدي حالها بعد الكلمة دى: معلشي بس سيف كان نايم و لسه صاحي حالا و انا مهانش عليا اصحي و اقلقو  ( ليلة مسكت ايد سيف تقول بتغيظ راندا) معلشي عريس بقا 


حياة: يلا يا جماعه ايه ها نقضيها كلام ولا ايه 


و بدا في الجميع في تناول الطعام و كل واحدة منهم بتنظر لي التانية نظرت تحدي و بعد الطعام 


فواد: لبس الخاتم لى مراتك يا سيف ليلة دلوقتي واحدة من العيلة 


الجميع نظر لى فواد بصدمة 


سماء: ها تلبس خاتم سلمي هانم .... ها تلبس خاتم ولدتك دى ح يلا غ 


فواد بتجاهل لى كلامها: لبس مراتك الخاتم يا سيف سلمى هانم هى نفسها لو كانت عايشة كانت لبست ليلة الخاتم بى نفسها من هنا و رايح ليلة مسؤلة في القصر ده زيكم بالظبط 


راندا: بس الخاتم ده غالي اوى و معتقدش انها ها تحافظ عليه حتى شكلوا كبير عليها و مش من مقامها 


سيف نظر راندا: هو فعلا مش من مقامها لان مقام ليلة اغلى و اكبر من كده عندي 


سيف نظر لى ليلة و فعلا لبس ليلة الخاتم و قبل ايديها بحب: بحبك اوى يا قلب السيف 


راندا مربعة ايديها و بتنظر لي ليلة بحقد: مبروك يا حبيبتي ربنا يهنيكي يارب 


ليلة: الله يبارك فيكى عقبالك يا روحي 


راندا: عن اذنكم 


فواد: على فين 


راندا: خارج مع اصحابي سلام لان اتاخرت عليهم جدا 


و مشيت راندا و سيف راح الشركة مع فواد و عز و الباقي مع نفسه و بعد مرور ساعتين في الشركة في مكتب سيف.. سيف بيكلم ليلة في الموبايل بمنتهى الحب و الهزار لحد ما شاف فيديو لى ليلة و هى بترق..ص ( طبعا الفيديو منتشر على كل المواقع) 




ا

بعد مرور ساعتين في الشركة في مكتب سيف.. سيف بيكلم ليلة في الموبايل بمنتهى الحب و الهزار لحد ما شاف فيديو لى ليلة و هى بترق..ص ( طبعا الفيديو منتشر على كل المواقع) 


سيف بينظر لى الفيديو و هو بيحاول يستوعب: 

لا مستحيل مستحيل 


ليلة باستغراب من صوته: 

ايه هو اللى مستحيل سيف انت كويس يا حبيبي 


سيف: 

ليلة انا لازم اقفل دلوقتي ابقا اكلمك بعدين لان عندي شغل 


ليلة: 

طب ا


سيف قفل من غير ما ليلة تخلص كلامها و نظر تانى لى الفيديو 


سيف بصدمة : 

لا لا مستحيل ليلة مش كده انا لازم

 اتحرك لأزم اعمل حاجه ليلة مش كده 


أما في المنطقة اللى اهل ليلة عايشين فيها زين بينظر لى اهل الحارة اللى بيشهدو الفيديو بصدمة 


لا حول ولاقوة الا بالله العلي العظيم 


الله يكون في عونك يا عم امين اخر ما تم البت تفض..ح اهلها على اخر الزمن 


ياما تحت الساهي دواهي كانت باينة من الاول الحمدلله انها غارت من هنا 


زين باستغراب: صباح الخير يا جماعه 


الجميع: صباح النور يا زين 


زين : مالكم مش شيلين عيونكم من التلفونات خير مسلسل جديد 


والله يا بني ما عارف اقولك ايه الناس شكلها اتجننت لدرجة ان خد شوف بنفسك 


زين خد التلفون و نظر لى الفيديو بصدمة 


و في منزل اهل ليلة 


امين : بركة انها غارت في داهية امها لو كانت عايشة و شافت كده كانت ماتت فيها البت دى ملهاش حظ زى امها ها تموت نفس موتت امها بقهرة عيني عليكي يا ليلة بس تستاهل 


سامح: 

لا حول ولاقوة الا بالله العلي العظيم انا بكرها اه بس كله الا كده لا  هى مش بنتي اه بس انا اللي ربيت و تربيتي مستحيل تخ..وني ليلة مش زى بنات دول ليلة اشرف من كده يارب استرها معاها دى يتيمة 


امين نظر ليها بصدمة: انتي بتدعلها يا سماح دى السبب في حزن و قهرت بنتك الوحيدة 


سماح بنفذ صبر: جرا ايه يا امين زى ما حنان بنتي ليلة كمان بنتي صحيح امها سبت وهى اربع سنين بس والله بحبها زى حنان انا بس كنت واخدة على خاطري بسبب ان ابن الأكابر ساب بنتي و رحلها هو اللى كسر بخاطر بنتي مش ليلة و بعدين هى مرحتش لحد غريب ابن عمها و اكيد ها يخاف عليها 


امين : ده لو طلاقها يبقا الحمدلله انا مش عارف اودي وشي من الناس فين منك لله يا ليلة اشوف فيكي يوم يا بعيدة 


حنان كانت في غرفتها لكن كانت فرحانة اوى 

حنان: معلشي بقا لولو بس الحق حق الله ده انا ها تسلة لحد ما اقول يا بس بس يا تري ليلة بيحصل فيها ايه دلوقتي بتطلق ولا بتضرب ولا اتسجنت ياااه شكلي ها زورها في السرايا الصفرة بس تستاهل 


فلاش 

فى غرفة ليلة ليلة كانت في غرفتها و بترقص عادي لكن مكنتش تعرف ان حنان بتصورها و انها ممكن ت.غدر بيها و طبعا حنان اجلت نشر الفيديو لحد ما يجي الوقت المناسب 

باك 

حنان بابتسامة : و كده سيف ها يجلي راكع و انا اللى ها قول لا بس قدام الدنيا كلها هههههه اشربي يا لولو ههههه 


و في منزل ليلى 


ليلي: لا لا لا فى حاجة غلط دى مش ليلة اه ليلة مش كده 


سها: اه مش كده اكيد و ابصم بالعشرة بس متنسيش يا ناصحة ان دى اوضة ليلة و دى الجلبية اللى ليلة بتلبسها ايه ها نشك في دى كمان 


ليلي ضربت على وشها: بتشكي في صاحبت عمرك يا سها لدرجة دى مش واثقه في اخلاق ليلة اشحال اننا مش بنفرق بعض 


سها: لا مش ها ينفع ا ك


ليلي: ممم معاكي حق تروحي لى صاحبتك و تقفي جانبها ليه  حتي معز يزعل معاكي حق انا ريحالها و اللى يحصل يحصل 


سها: اهدي يا ليلي انا مش قصدي ذات معز ده بيحبكم زى اخواتو و ليلة اكتر 


ليلي: عارفه انا يلا يا سها روحي قولي لي اهلك و انا ها بعت لى زين في رسالة 


و في قصر الأكابر في غرفة سيف كان سيف رجع القصر و ليلة كانت عرفت 


سيف مسك ايديها: 

انا عارفه ان دى مش انتي 


ليلة بنظر في الفراغ حرفيا الدنيا اسودت في عينيها: 

انا اللي بترقص في الفيديو يا سيف 


سيف بيحاول يهدى حاله: 

انا عارف انكي مصدومة و بتقولي ايه حاجة 


ليلة نظرت ليه: 

انا لسه بعقلي دى انا و في اوضي و برق..ص عادي ما جرمت..ش بس والله العظيم ما اعرف اللى معايا ولا اعرف مين اللي انا كل اللى فاكره ان ماما كانت في السوق و بابا في الشغل و حنان كانت نايمة كنت زهقانة ف قعدت ارقص والله العظيم ما بكدب عليك بكلمة هو ده اللي حصل و لو عايز نطلق طلاقني مش ها زعل لانه حقك 


سيف جذبها ليه و حض..نها : 

هششش كله ها يعدي طول ما احنا مع بعض هتعدي انا واثق فيكي و عارف انكي معملتيش كده 


سيف افتكر لم حنان حرق..ت الفستان و قالت ليلة و لم سجلت كلامها مع زين 


سيف: والله لا اعرف مين الكل.ب اللى عمل كده اهدي مش عايزك تخافي طول ما انتي على حق متخفيش غير من اللى خلقك خلاص بقا كفاية عياط 


ليلة بعياط: انا ادمرت يا سيف شكلي بقا زى الزفت قدام الناس مش ها عرف ارفع عيني في عين حد حتي لو بريئه الناس مش بيعرفو غير اللى بيشوفو 


سيف : يا ستي ملعون الناس اللي ها نوقف حياتهم عليهم احنا مش ملائكة و بعدين الناس اللي خايفه منهم دول كل واحد ما يعلم بى افعلوا الا ربنا 


ليلة حضنت سيف اوى: ارجوك متسبنيش يا سيف انا خايفه بلاش تسبني.... صحيح مش بطيق غروك بس مش بحس بى الأمان الا معاك من بعد وفاة مامتي و انا لوحدي خليك معايا 


سيف قبل رأسها: انا عمري ما ها سيبك مفيش اب بسيب بنتو صحيح لسانك طول بس انتي الوحيده اللي حسيت معاها بى الامان ثم مش اسمها غرور اسمها هيبة كاريزما 


ليلة لسه بتعيط 


سيف احلي حاجة في الزفت ده انكي كنتي بتضحكي هو انتى اخر مرة هزارتي فيها كانت سنة كام 


ليلة: سنة ست و تسعين 


سيف: لا موهوبة اخلص بس و اخليكي تمثيلي مع اشرف عبد الباقي في مسرح مصر 


ليلة بعدت عنه و حطت راسها على قداميه و هى بتبكي سيف فضل يمسد على شعرها لحد ما نامت و بعدين راح لى مباحث الانترنت مسح الفيديو نهيئ و جاب اللى عمل كده 


سيف ضربة بغضب و وشه مش يبشر بالخير: مين اللي قالك تعمل في مراتي كده انطق 


حنان و واحدة اسمها راندا والله العظيم يا باشا هو ده اللي حصل والله ما بكدب حتي انا معايا الدليل هما متفقين معايا امبارح على كده ان انشر الفيديو بس ازود عليه حاجات 


سيف ضربه تانى و بعدين اتحبس الشاب 


سيف بتوعد: 

والله لا اوريكم يا كلاب بقا تعملوا في مراتي انا كده بس والله ما ها عديها يا زبالة منك ليها 


#البارت_6



سيف ضربه تانى و بعدين اتحبس الشاب 


سيف بتوعد: 

والله لا اوريكم يا كلاب بقا تعملوا في مراتي انا كده بس والله ما ها عديها يا زبالة منك ليها 


و في قصر الأكابر في غرفة ليلة و سيف.. ليلة نايمة على السرير و مغطية وشها 


ليلى بنفذ صبر: يعني نمشي عشان تقومي 


ليلة بكدب: بردنة الجو برد اوى 


سها: مممم برد في الصيف غريبة هو الجو اتقلب و بقا حر في الشتاء و برد في الصيف خدي بالك ل تمطر عليكى يا حبيبتي 


ليلة قامت بغضب: بتتريقة عليا يا سها بتتريقي عليا بعد كل ده 


سها: كده نقدر نتكلم و نتفهم اهدي بقا احنا عارفين ان مش انتي 


ليلة بعصبية: لا انا يا سها اللى فى الزفت ده انا و خدو عني الفكرة اللى عايزين تخدوها 


ليلى بنفذ صبر: كلمة كمان ها رتكب جريم..ة بس يا خالتي اتهدي يا عمتي احنا جايين نحل و نفهم يا سها مش نجر الشكل لى البيع اولا كده الفيديو ده مش حقيقي اوى اه انتي اللي في الفيديو بس الغبي اللي عمل كده من غباوء جيبك مع ممثل اجنبي 


سها بضحك: هموت بس بصراحة بتعرفي ترقصي ليكى مستقبل يا لولو انا لو مكانك ازغرط انى بقيت تريند الحارة هيهي الا الاغنيه دي لى شاكوش مش كده 


ليلة اتجننت على سها و نزلت فيها ضرب سها بتصوت و تستنجت بى ليلى اللى ميته ضحك عليهم 


ليلة سبت سها و حدفت المخدة على ليلى: والله لى اوريكم يا جزم... دى مش جدعانة صحاب انتوا جزم و حمير 


ليلى: طب خلاص والله ما ها نتكلم عن الموضوع ده ممكن تهدي بقا 


ليلى طالعت حاجات من شنطتها: بصي بنحبك ازاي جبتلك عيش و حلاوة أما زين اخويا حبيبي روح قلبي جيب ليكم المكسرات اللى بتحبيها و انتي كمان يا اخر صبرنا 


ليلة خدت المكسرات بفرح و سها كمان 


سها طالعت حاجات من شطنتها: أما أنا بقا جبت ليكى المسكرة الجامدة دى و الروچ ده كل سنة وانتى طيبة يا لولو أما بقا معز اللى دائما ظلمينو و جايين عليه اكنه جوز امكم معرفش ليه جيب ليكى ده 


ليلي: لوليتا ده طفل خالص يا سها يا حرام مخطوبة لى بيبي 


سها بغيظ: طب مش ها تخدي ها 


ليلى: طب اهون عليكى يا سوسو 


سها: دلوقتي بقيت سوسو 


ليلة: انا هخد بى البرتقال... دى سيحة بس مش مشكلة ها كلها 


سها بضحك: معز جبلك دى و بيقولك فكيها و بطلي تكشيرت اهلك دى زهقتي امى 


ليلة خدت السابحة منها بفرح ليلى عطت لى ليلة مصحف 


ليلى: و دى بقا يا ستي هدية زين و بيقولك اشكري ربنا انه سترك و أرضي بى اللى ربنا كتبه ليكى و اخيرا انا اول ما شوفت الخلخال ده افتكرتك ف جبتو 


ليلة عيونها دمعت من الفرح 


سها: يا لهوووووي 


ليلى: الخلخال وحش انا والله جايبه من الغالي 


ليلة: بالعكس الهدايا عجباني اوى انا بس مصدومة ان بعد اللى حصل و انتوا لسه معايا و في ضهري حتي معز و زين كانوا المفروض يخافوا عليكم مني بس خليكم جيتو لا و كمان بى هدايا لو كان عندي اخوات مستحيل يكون في جدعنتكم و 


سها: ماحنا اخوات ذات هو ايه اللي حصل عشان يمنعونا نيجي نقعد و نفرفش بدل الزهق ده 


ليلى: الكيك بصراحة طعمو وحش لو منك اطرد الشغالة اللى هنا 


أما عند سيف في مكان مجهور سيف امر رجالته ان يرمو حنان و راندا في حفرة عميقة و في تعابين 


راندا بخوف: والله العظيم يا سيف انا ما عملت حاجة في مراتك ذات انى بنت عمك اهون عليك اموت في المكان القذر ده ده انا حتي حب عمرك


قبل ما تكمل كلامها كان سيف رفع السلاح و ضربها طلقة في قداميها 


سيف بجبروت و شر: دى عشان نسيتي نفسك.. و دى عشان غبئك و تهورك و بالنسبة لي الحب ف انا لقيت حب عمري اللي كنت بحلم بيها و بدور عليها من زمان ها انتي فكرك انى يوم ما اتجوز ها بصلك ولا ابص لى الشيطانية اللى جابنك و حيات ربنا ما ها تدفعو التمن غالي  ( و نظر لى حنان) اهلا اهلا بى الغالية تعرفي يا حنان من. يوم ما شوفتك و انا مش بطيقك بس مستحملك عشان اخت مراتي للاسف عملت حركات زبالة و قولت معلش لحظة غضب و صدمة من اللي حصل لكن الرخص يوصل بيكي انكي تفض..حيها ف انا مموتش عشان تكسروها انا بقا حابب اكفاكم على الارف و الغدر و الطعن اللى عملتوا النهاردة مع مراتي يا كلاب 


سيف امر رجالته ان يطالعو حنان و راندا رطبهم في الكراسي و امر الشغالة ان تحرقهم 


سيف: دى حاجة بسيطة تذكار يعني عشان كان ما تنسوني و تشوفوه تفتكروني و دلوقتي رجعوهم في الحفرة و مفيش اي اكل ولا شرب من هنا لى الفجر مش عايز اسمع نفسس مفهوم 


سيف خد رجالته و مشي و ساب حنان و راندا بيصرخو من الخوف لان فعلا المكان و المنظر كان مرعب ده غير الحشرات اللى فى الحفرة و المكان 


و في قصر الأكابر في الجنينه 


سماء طالعت حاجة و عطاتها لى الشغالة: امسكي دى 


الشغالة بتوتر: ايه ده يا سماء هانم 


سماء: الم..خدر ده تدي لى ليلة كل يوم في العصير في قهوة مياه المهم ان مفيش يوم يعدي عليها الا لم تخدو مفهوم 


الشغالة: بس انا كده ممكن اروح في داهية و حرام ندمر حياتها.. يا لهوي كده ممكن تكون مد..منة 


سماء: و انتي مالك تدم..ن ولا تغور في داهية انتي تنفذي كلامي و الا ها قطع عيشك و ابقي وريني بقا ها تعالجي ابنك ازاي يلا غوري من النهاردة ليلة تخد من ده سامعهااا يلا غوري 


اللحظة اللى سماء قرارت ان ليلة تكون مدمن..ة كانت نفس اللحظة اللى بسملة بت..دمن فيها الاسوأ 


بسملة خلصت و حطت طبق اله..يروين في الدرج : ااه كويس جدا انى لقيت بس ده قرب يخلص ها كمل ازاي مممم هكلمه و امري لله 


و في غرفه عزت و حياة.. حياة مسكة البوم الصور بتاعتها هى و بشري و بسملة اخت فواد و عزت بس ماتت 


حياة بدموع: ليه سبتوني وحيدة في الدنيا دى كنتو خدوني معاكم 


فلاش 


بسملة : اوف بقا يا حياة كفاية بقا والله حفظت و فهمت مكلمش حد و مليش دعوه بحد و لو حد قالي خدى مصاصه اعرف انو ها يخطفني خلاص بقا حفظت مش ها يبقا انتي و الدنيا عليا ده ايه الناس دى 


مشهد تانى 

حياة: يا بنتي اهدي و اتهدي بقا 


بشري بعصبية: ليه شايفني مجنونة ولا بقطع في شعري هى مش اطلقت من فواد و حاسه انو مش مناسب ليها رجع بتجر معاه كلام ليه هاا افهم بقا عشان انا خولقي بقا هنا فواد جوزي و مش ها يبقا لى غيري تمام يا حياة فهمي قريبتكم الكلام ده انا طيبة اه بس اللي ياخد حاجة بتاعتي يبقا ربنا يكفيه شر بشري ياريت تعرفيها الكلام ده 


مشهد تانى 

بشري بتضرب سما بجنون: بتتبلي على جوزي يا حقيرة انا ها وريكي 


بسملة: بشري ها تموت في ايدك بلاش تضيعي نفسك عشان دى 


حياة: بشري سيبى البت عشان خاطر بنتك بشري انتي حامل بلاش تخسري كل حاجة عشان دى 


سماء بدموع مزيفة: جوزك هو اللى اعدت عليا و دلوقتي انا حامل يعني اتفض..ح فواد لازم يعترف بى بنتو


بشري : سبوني عليها الحقيرة دى بتتبلي على جوزي اعدت ايه ده هو لم صدقا يخلص منك و من ارفك 


باك 


حياة: لا لا بشري مستحيل تق..تل بشري مقتلتش بسملة و تق..تلها ليه فى حاجة غريبة في الموضوع و انا لازم اعرفها 


و في المساء فى غرفة 

ليلة بعصبية :لا يعني لا انا مش ها نزل ولا اروح في حتي بعد اللى حصل ليه محدش 


سيف مسك وشها بين ايديه: حبيبتي اللى حصل حصل و كلنا بنغلط ذات ان محدش ليه حاجة عندك عشان تخافي كده انتي معملتيش حاجة لكل ده اللي عايز يصدقك يصدقك و اللى مش عايز بشرب من البحر بلاش تخافي يا ليلة بلاش تضيعي نفسك و عمرك في خوفك من الناس دلوقتي ها تقومي بعمل تجهزي و ننزل يلا خمس دقائق بالظبط تمام يا حبيبي 


ليلة هزت راسها و قامت راحت على غرفة الملابس و بعدين على التواليت بعد دقائق كانت ليلة خلصت و خرجت 


ليلة : انا جاهزة 


سيف نظر ليها بإعجاب و بعدين مسك ايديها و نزلو و بعد وقت وصلوا المكان 


ليلة بصدمة : يخت هو ده حقيقي انت ازاي تخد القرار عني انا عندي فوبيا من البحر 


سيف: ليلة حبيبتي انا مش بعيد كلامي كتير و انتي عارفه ده كويس ف اركبي بهدوء و اسمعي الكلام زى الشاطرة 


ليلة ربعت ايديها بى طفولة: و انا مش ها ركب الشي ده و ده كلام نهيئ 


سيف: تمام يا لولو 


سيف شال ليلة و تلتقي نظراتهم لى بعض ووو


#البارت_7


ليلة ربعت ايديها بى طفولة: و انا مش ها ركب الشي ده و ده كلام نهيئ 


سيف: تمام يا لولو 


سيف شال ليلة و تلتقي نظراتهم لى بعض و طالعو لى اليخت سيف نزل ليلة.


ليلة نظرت حوليها بدهشة سيف من الخالف: كل سنة وانتى طيبة و معايا يا روحي 


ليلة نظرت ليه: و انت طيب بس عرفت منين ان عيد ميلادي النهاردة 


سيف نظر ليها بحب و اتجه ليها و حاوط خصرها: انا مفيش حاجة مش عرفها عنك حتي انكي كدبتي عليا و انا مفيش حد في حياتك لا زمان ولا دلوقتي الدموع دى مش عايز اشوفها حتي لو بالصدفة طول ما احنا مع بعض مفيش اي حاجة غير فرح و بس 


ليلة: انا كويسة بس المفاجأة لخبطتني شوية. 

تعرف ان دى اول مره احتفل بى عيد ميلادي من زمان اوى 


سيف: اوعدك هحاول على اد ما اقدر اني اسعدك 


ليلة بابتسامة جذابة: طول ما انت معايا و في حياتي انا مبسوطة 


سيف و ليلة يقطعون قالب الكيك اكلت سيف الكيك و هو كمان نفس الكلام و بعدين قعدوا يتناولوا الطعام بكل فرح و سعادة و دى كانت اول مرة ليلة تضحك و تبقا مبسوطة من قلبها 


سيف قام مد ايده ليها: ممكن ترقصي معايا 


ليلة: بس انا توبت الحمدلله مبقتش ارقص انا اصلا مش بحب الرقص 


سيف مسك ايديها و راحوا يرقصوا على اغنية رومانسيه 


سيف نظر ليها: تعرفي ان ضحكتك تجنن اول مرة اعرف ان ضحكتك حلوة اوى كده بعشقك بكل حالاتك انتي متعرفيش انا بحبك ازاي 


ليلة نظرت ليه بحب: هو انا مش متاكدة يعني بس انا حاسه اني بحبك مع ان ضد الحب بس شكلي حبيتك هو مش احساس انا بحبك يا سيف بحبك اوى 


سيف بدهشة: قولتي ايه مش سامع 


ليلة ابتسمت بى رقة: بحبك يا سيف قلبي امتي و ازاي كل اللى اعرفو انى مش مستعدة ان ابعد عنك لى دلوقتي ولا بعدين 


سيف بعدها عنو حاوط خصرها نظر ليها بحب و قاب.لها على ش..فايفها 


ليلة بعدته عنها: سيف ارجوك. احم صحيح بحبك و اتعودت انك في حياتي بس مش لدرجة دى 


سيف: مش لدرجة دى ايه 


ليلة: مش لدرجة اللى حصل دلوقتي عيب انت راجل محترم مينفعش يعمل كده 


سيف: هو انا شقطك يا بنتي والله انتي مراتي و متجوزين على سنة الله ورسوله و بعدين مش عيب عليا اكون سيف الأكابر يقع الواقعة اللى وقعة دى 


ليلة حطت ايديها على رأسها: بتحبني صح 


سيف: بحبك بس ده انا بعشقك و يمكن دى كمان قليلة عليكى 


ليلة نظرت ليه: مممم حس كده يا حبيبي اثبتلي حبك ليا احم نط في البحر و .. انت روحت فين يا عم انت 


سيف وقف اليخت: كنتي بتقولي اثبت حبي ليكي و انط في المياة 


ليلة: بهزر والله انت هتنط بجد بلاش يا سيف ممكن تموت غرقان انا بهزر والله 


سيف وقف على السور: انا مستعد اعمل اي حاجة لو ده ها يثبتلك انى بحبككك 


و نط سيف في المياة ليلة نظرت عليه : يا ابن المجنونة سيف انت كويس سيف رد عليا سيف سيف 


ليلة: معقول يكون مات لا مظنش ها روح اشوف 


ليلة جريت لى سلم اليخت و قعدت عليه : حاا انت كنت فين يا عم انت قلقتني عليك خوفت ل تكون غرقت ولا حاجة خضتني يا سيف 


سيف: هاتي ايدك يا ليلة 


ليلة بخوف: كله الا دى انا مش بعرف اعوم و غير كده انا عندي فوبيا من البحر افرد غرقت يعني اموت غرقانة و تتجوز عليا صح انت جبتني عشان اغرق و تتجوز عليا بس ده بعينك انا قعدة على قلبك و مش ها سيبك هاا و اطلع بقا ل تغرق أو تخدو برد و ست راندا تزعل يا حرام 


سيف قرب منها: يعني مفيش امل 


ليلة: ولا وفاة يا سيفو.. ااااع سيف انا مش بعرف اعوم يخرب بيتك 


سيف نظر ليها بحب: مستحيل تغرقي و انتي معايا اثقي فيا يا حبيبتي انا مستحيل اسيبك مهما حصل.. ليلة اوعدني انكي مش ها تسبني اوعدني انكي مش ها تتخلى عني مهما حصل 


ليلة مسكت فيه جامد: وعد. بوعدك اني مستحيل اسيبك مهما حصل بوعدك اني مش ها تخله عنك مهما حصل يا حبيبي 


سيف: قوليها تانى 


ليلة: اوعدك اني مش ها سيبك 


سيف نظر ليها بعشق: تو اللى قبليها 


ليلة نظرت ليه بحب و رقة: حبيبى 


سيف نظر ليها جذبها ليه وووو 



سيف نظر ليها بعشق: تو اللى قبليها 


ليلة نظرت ليه بحب و رقة: حبيبى 


سيف نظر ليها جذبها ليه 


و في المساء فى قصر الأكابر راندا رجعت لى القصر و دخلت غرفتها وهي بترتعش من الخوف و تصرخ من الالم 


راندا: اااه ااه بقا تعمل فيل انا كده عشانها عشان الجربوعة دى ماشى يا سيف عموماً فضل خطوة صغيرة خالص و ها تكون ليا انا و بس منك لله يا حنان ياريتني ما اشتركت معاكي في الارف ده ااااه اه اه 


أما عند حنان في غرفتها 


سماح: قومي هنا و كلمني كنتي فين كل ده و مش بتردي على تلفونك ليه ازاي تجي وش الفجر هاا احمدي ربك ان ابوكي نايم والا كان موتك فيها من امتي بنرجع بيتنا وش الفجر ها انطقي 


حنان بالم: انام و اصح ها قولك كل حاجة بس سبني انام عايزة انام مش قادرة اه يا دماغي اه يا رجلي اااه. اطلعي بره و سبني انام ارجوكي 


سماح: طب غيري هدومك ازاي ها تنامي كده 


حنان بتعب: سبني انام و بكرا ابقا اغير بس سبني انام مش قادرة اطفي النور و سبني انام عايزة انام 


سماح نظرت ليها بصدمة من حالتها و استغراب و خرجت 


و في اليوم التالي في غرفة سيف 


ليلة: مين 


بسملة: ممكن ادخل 


ليلة ظبطت حالها و فتحت الباب: اتفضلى 


بسملة نظرت ليها: تصدقي شكلك حلو اوي و انتي بتضحكي انا جيت اطمن عليكي لسه دايخة 


ليلة بابتسامة: الحمدلله بقيت احسن هو بس كان حبت صداع و دوخة بس الحمد لله بقيت احسن كتير شكرا على سؤالك و انكي ساعدني 


بسملة: مفيش شكرا بين الاخوات بس هو انتي بتخدي اى أدوية مخ..درة لان اللي حصلك امبارح كان بسبب المخدر 


ليلة بصدمة: مخدر لا طبعا مستحيل انا عمري ما خد حاجة زى كده .. بس غريب انا فعلا لم شربت القهوة فجأة لقيت نفسي دوخت و صدعت و حاجات غريبة بتحصلي 


بسملة: شكلك طيبة اوى يا ليلة تعرفي ان انتى و سيف ليقين على بعض سيف علي اد كده هو وحيد عمروا ما اكتمل ليه حاجة أو حلم صحيح مغرور بس والله طيب جدا 


ليلة: ممم اكيد عشان اخوكي ف بتقولي الكلام ده 


بسملة: لا والله ابدا انا قولت الكلام ده لان سيف يستحق كل خير و انتي كمان صحيح هو مين الرخم اللى كان في فرحك انتي و سيف 


ليلة: واد مين 


بسملة: واد كده مش متربي ماشى بيهزر مع بنات الجيران 


ليلة: اااه ده اسر اخو زين و ليلى و هو آخر العنقود هو مش متعود يكون كده بس هو اخد على سها اوى لاننا في سن اختو بس هو محترم جدا يمكن بس كان متعصب أو متخنق مع زين 


بسملة: برضو واحد حيوان و ميتعشرش ده واحد مغرور و بارد ده بوظلي فستاني انا يدلق على فستاني عصير انا 


ليلة: احم هو فعلا حركة غريبة جدا بس اكيد في سبب 


بسملة: بس مش ها سيبو وراه لحد ما اخد حقي منو هو انتى رايحة لى اهلك النهاردة 


ليلة: مش عارفه بس اعتقد اه هروح ايه رايك لو تجي معايا 


بسملة قامت: خمس دقائق و اكون جهزت و بالنسبة لي بابا طلامة رايحة معاكي ف ها يوافق وش اجهزي يلا 


و بالفعل راحت بسملة تحضر حالها و بعدين راحت مع ليلة عند ليلى و سها و طبعا بسملة كانت بتتعمل بى لطف معاهم و عد اليوم على خير و بعد مرور أيام في غرفة سيف.. سيف كان راجع من الشغل ليلة 


ليلة حضنته بفرح: وحشتني اوى يا حبيبي 


سيف بحب: و انتي كمان يا قلبي انتي كويسة اوعي يكون حد ضيقك 


ليلة: مفيش غير مرات عمك بس وقفتها عن حدها صحيح انا روحت لدكتور 


سيف بقلق: دكتور ليه انتي كويسة فيكي حاجة ازاي متقوليش حاجة زى كده 


ليلة: اهد يا حبيبي انا كويسة مفيش حاجة لى ده كله 


ليلة مسكت ايديه و وضعتها على بط.نها و قالت بى ابتسامة: الدكتور قال انك ها تكون اب انا حامل في ابننا يا سيف 


سيف فرح جدا بس حزن لم افتكر كلام ابوه 


فلاش 

عزت: اوع تكون فاكر انى ها خليك تغلط غلطت عمك حبها و كل حاجة بس الطفل ها يتولد و اللى ها تكون امو هى راندا انت وفقت على كده يبقا تكمل لى الاخر و بعدين الولد برضو ابن ليلة يعني ها فكرك بيها برضو بلاش تحبها احسلك بلاش تتعلق بيها عشان متبقش نفس جنان عمك دلوقتي 


باك 


ليلة بعدت عنه: سيف انت كويس يا حبيبي 


سيف: كويس بس تعبان شوية حد عرف 


ليلة: مامتك لانها أصرت تروح معايا و انا من فرحتي قولت لى بسملة و فواد و البنات طبعا 


سيف قبل راسها: مبروك يا حبيبتي مبروك 


و راح لى التواليت نظر لى حالو في المرايا 


سيف بحزن: و بعدين يا سيف ها تبص في وشها ازاي انت حبيتها و وفقت عشان تخلص من الموضوع ده بس ده كله جاه على دماغك ليلة مش حمل زعل ليلة عانت كتير اوى فى حياتها بلاش تكمل عليها انا لازم افهمها و بعدين أخدها و اسافر بس مش ها فرقها عن ابنها ليلة هى اللى ها تربيه لانها امو ليلة هى ام ابني و هى اللى ها تربيه 


بعد شوية خرج سيف من التواليت كانت ليلة قعدة بتقرا كتاب سيف اتجه ليها خد منها الكتاب نام على قداميها و مسك ايديها 


ليلة نظرت ليه بقلق: انت كويس يا حبيبي مالك شكلك تعبان حاسه انك متغير من ساعة ما عرفت انت مش مبسوط بى الحمل 


سيف بتعب: ليلة انا محتاجلك بلاش تسبني انا بحبك و مش عايز غيرك بلاش تسبني 


ليلة: سيف انا ابداتيت اقلق لو فيه حاجة تعبك اتكلم انا سمعك مستحيل اسيبك مفيش ام بتسيب ابنها انا عمري ما ها سيبك 


سيف قبل ايديها و نام و في اليوم التالي في الصالون 


راندا حضنت سيف بفرح: مبروك يا حبيبي و اخيرا كلها كام شهر و تكون ليا 


سيف بعدها عنو: راندا انا بقول كفاية تمثيل لحد كده انا تعبت و مش عايزك يعني انا مش ها تحمل حاجة انا مش عايزها و انا مش عايز اتجوزك ان بحب مراتي و عايز اكمل معها انتي مش ها تقدري تكوني ام ليلة ذنبها ايه تبعد عن ابنها 


راندا: ذنبها انك وعدني و الدنيا كلها وعدتني انك ها تكون ليا و انت و ابنك ليا فاهم ليلة دى انت مش بتحبها ده ده خيالك تعاطفت معاها بس ده مش حب 


و هنا جت ليلة: مالكم فيه ايه راندا انتي كويسة يا حبيبتي 


راندا بعدت ايد ليلة عنها و مسحت دموعها: انا ها بقا كويسة لم المسرحية السخيفة دى تخلص ما تقوليلي يا مرات عمي اتكلمي يا ماما عمي انت ساكت ليه ما تقولها هى هنا ليه حقيقي مع انى بكرهك بس صعبانة عليا اوى يا ليلة عارفه ليه ههههه لان العيلة الكريمة دى واخدكي كوبري لى هدافهم هههههههه هههههههه 


عزت: اخرسي يا راندا و غوري على اوضك 


راندا: لا لا يا عزت بيه مش ها تنقل في مكان غير لم ليلة تعرف حقيقتكم الزبالة هههههههه انتي هنا يا ليلة عشان انا مش ها خالف فى حيات لا دلوقتي ولا بعدين عارفه ليه عشان مريضه مريضه و عمري ما ها كون ام طبعا محدش ها يقبل بيا ف سيف بعد ضغط كتير عليه وافق انو يتجوز اي واحده يجيب طفل يشيل اسم عيلة الأكابر العيلة المحترمة 


راندا قربت منها وضعت ايديها على بط.نها: يعني بعد كام شهر ابنك ها يكون ليا و يتسجل بى اسمي بعد ما تطلعي بره حياتنا سيف لا بيحبك ولا حاجة دى تمثيلية من انتاج عزت بيه و اخراج امي و طنط حياة و تمثيل سيف سيف بيكرهك اصلا مستحيل يتجوز واحدة اقل من مستواه انتي محدش بيحبك ها تعشي لوحدك و هتموتي لوحدك 


ليلة نظرت ليها بصدمة و بعدت عنها بخوف: ا انتي كدابة انتي عايزة مني ايه مكفكيش كل الل عملتيه فيا عايزززة توقعي بيني وبين جوزي يا حيوانية 


عزت: عندك يا ليلة اوعى تنسي نفسك و بالمناسبه كل كلام راندا حقيقي صدقيني يا بنتى هى دى الحقيقة 


ليلة قربت من سيف: سيف 


سماء بابتسامة: ايوة يا حبيبتي هى دى الحقيقة و فيه مليون دليل على كلام راندا سيف ل حبك ولا ها يحبك 


ليلة قربت من سيف و نظرت ليه بصدمة 


سيف: ليلة انا اسف انا والله كنت ها فهمك والله العظيم انا ما حبيت غيرك 


ليلة 


يا تري ليلة ها تعمل ايه و سيف ها يتصرف ازاي بعد ما ليلة عارفت الحقيقة 


#البارت_8


رايكم بصراحة 

رايكم يهمني 

#بقلمي_نورا_فريد

#عشق_السيف


ليلة قربت من سيف و نظرت ليه بصدمة 


سيف: ليلة انا اسف انا والله كنت ها فهمك والله العظيم انا ما حبيت غيرك 


ليلة نظرت ليه : الكلام ده حقيقي يا سيف 


سيف كان ها يمسك ايديها لكن ليلة منعتهه: ارجوك قولي الكلام اللي بتقول راندا ده حقيقي اتكلممم يا سيف دافع عن نفسك بيكدبو صح قول وانا والله ما ها سيبك بس اتكلم 


سيف بعد عيونه عنها ليلة اتصدمت اكتر 


ليلة: طب ليه اذيتك في ايه عشان تخدعني و تلعب بي ليه ليه تعشمني و توقعني على جدور رقبتي ليه يا سيف 


سيف برجاء: والله العظيم انا حبيتك والله العظيم ما ضحكت عليكى ولا كدبت عليكى في حاجة فعلا في الاول عشان راندا بس لم شوفتك حسيت اني مش عايز غيرك والله دى الحقيقة والله ما كدبت عليكى في حاجة 


ليلة قربت منه و قالت: على اد ما حبيتك و اتعلقت بيك على اد ما كرهتك و اتمنا اخلص منك بى اي طريقة اللى بينا انتهي يا سيف ( ليلة رفعت راسها و قالت و هى بتنظر في عيونهم) و بالنسبة ابنك اللى ولي العهد اللى جبتوني هنا عشانو اوعدكم ما ها يكمل يوم في بط.ني من بعد النهاردة حتي لو كمل مستحيل تشوفه لان امو مماتتش عشان الغريبة تربيه من ( ليلة شالت الخاتم من ايديها و رمته في الارض في وش عزت) من النهاردة انا مش من العيلة دى لان ميشرفنيش ان اكون منها والله العظيم ما ها تلمسو شعره من ابني سوا عاش أو مات 


ليلة قالت كده و طالعت جري على اوضتها و بسملة وراها 


بسملة: انتي بتعملى ايه 


ليلة: مليش عيشة في البيت ده من بعد النهاردة ها خد ابني و اغور في اي داهية انا اظهر احلامي خناتني مش ها ينفع اقعد دقيقة زيادة بعد النهاردة خدي بالك من نفسك و وقت ما اجي على بالك انتي عارفه مكاني 


بسملة: طب طب انا مستعدة اخليه يعتذر لك هو والله العظيم بيحبك و


ليلة: تعالي ساعدني يا بسملة لاني مش قادرة ولا طيقة اسمع حاجة عن سيف انا خلاص مليش مكان هنا ارجوكي بلاش تضغطي عليا لاني على تكة 


بسملة نظرت ليها بدموع و بالفعل راحت تساعد ليلة خلصت و شالت شطنتها و جت تمشي سيف واقف قدامها 


سيف: لا مش ها تمشي ليلة انا والله بحبك انا خوفت اقولك تسبني انا والله ما كنت ها عمل بكلامهم 


ليلة: سيف انا والله ما قادرة ولا فائقة لى كدبك ف سبني امشي ارجوك لو عايزني افتكرك بى الحلو و احفظ اللى بقي من حبي ليك ف سبني امشي لو بتحبني يبقا سبني اللى بينا انتهي و انت اللي نهيتو بس تعرف الحق مش عليك الحق على الغبية اللى صدقتك و صدقت كلامك سبني امشي 


ليلة بعدت سيف عن الباب و مشيت سيف مشي وراها و راكبها السيارة بالعافية بعد ساعتين كانت ليلة وصلت الحارة بس مخلتش سيف يدخل الحارة معاها 


اسر: ايه ده ليلة انتي ايه اللي جابك دلوقتي انتي كويسة ف 


ليلة: كويسة يا اسر بس تعبانة شوية 


اسر: طب هاتي عنك شكلك تعبانة فعلا انتي كويسة سيف زعلك في حاجة والله 


ليلة: اسر انا مش فائقة لى اليشك دلوقتي 


اسر خد منها الشنطة : ها طالع دى على بيتك 


ليلة: امين و سماح بيتهم مش بيتي وادي الشنطة على بيتي بيت امي 


اسر: الله يرحمها بس البيت مترب ده من زمان اوى طب تعالي اقعدي معانا و زين و انا نقعد في الاوضة اللى فوق 


ليلة: اسر اسمع الكلام 


اسر بالفعل عمل زى ما ليلة طالبت طالع الشنطة على بيتي بشري و راح خد المفتاح من امين ليلة دخلت بيت امها و عيونها بدور عليها ده غير ذكرياتها مع مامتها 


ليلة: شكرا يا اسر تعبتك معايا عقبال ما اتعبلك في فرحك 


اسر: المكان مترب لازم تقعدي فوق على الاقل المكان بتنضف 


ليلة: انا ها عملو كمان شويه روح انت شوف ها تعمل ايه 


اسر مشي ليلة قفلت الباب كويسة و قعت تبكي بقهرة بعد شوية جت ليلى و سها و زين و معز 


معز: ايه اللي حصل حد زعلك في حاجة 


ليلة: لا بس انا عايزة اقعد هنا 


سها: هنا ازاي و تقعدي لوحدك ليه هو احنا موتنا يا ليلة 


زين : أو جايز اغراب 


معز: مثلا 


ليلة: لا اغراب ولا حاجة انا بس عايزة اقعد هنا وحشتني بشري و حياتي معاها مفيش غير المكان ده اللي باقي منها ارجوكم احترموا رغبتي و دلوقتي كل واحد يشوف حالوا لم اروق ابقا اقعد معاكم 


زين و معز قاموا مشيو أما سها و ليلي ظبطو البيت مع ليلة و قعدو شوية معها و بعدين مشيو ليلة علقت صور بشري 


ليلة بدموع و انهيار:  بنتك تعبت اوى تعبت يا امي والله ما قادرة استحمل انا بموت يا امي ياريتني كنت موت معاكي انا ادمرت يا ماما 


أما في قصر الأكابر في غرفة عزت 

حياة بعصبية: ارتاحت يا عزت هااا ابنك بيتو اتخرب بسبب مرات اخوك و بنتها ياكش تكون فرحان دلوقتي خربتو حيات البت 


عزت ببرود: اللى يشوفك كده يقول انكي ميتة فيها دى بت من الشارع ملهاش اصل من فصل عشان تحرقي دمك عشانها عادي و الواد برضو ها نخدو منها ابن الاكابر مستحيل واحدة زى دى تربيه 


حياة انهارت: حررررام عليك بقا انت مش بتتهد عايز ايه من ابني مكفكش الضغوطات اللى ضغطت عليه فيها زمان جاي تكمل عليه دلوقتي ارحمو بقا عشان ربنا يرحمك الرحمة يا عزتت كفاية كفااية بقا ابوس ايدك كفاية انا تعبت مش قادرة استحمل تحكوماتك ولا ظلمك لينا اكتر من كده ارحم ابنك ليلة مش زى بشري بشري والله العظيم بريئه مستحيل تعمل كده انت متعرفش علاقتها بى اختك كانت عامله ازاي بلاش تخد ليلة بذنب بشري 


عزت بغضب: شكلك نسيت نفسك يا حياة و نسيت انى انا اللي عملتك 


حياة ضحكت بقهرة: مانا نسيها من زمان انا من ساعة ما اتجوزتك و حبيتك و انا نسية نفسي نسيت انى بنادمة و كل ده ليه عشان حبيت واحد من غير قلب ولا رحمة انا ازاي مكنتش شايفك في الاول.. ازاي معرفتش انك وحش اوى كده... انت مين ... اانت مين فين الإنسان اللى حبيتو و كبرت معاه فين البنادم اللى مش بيحكم على حد من غير ما يفهمو اللى قدامي دلوقتي واحد معرفوش ميشرفنيش اني اعرفو انا بكرهك يا عزت و بكره ظلمك زمان كنت بتهدتني بى طلاقنا دلوقتي انا اللي ها مشي يا عزت همشي و اخيرا ها تحرر من ظلمك 


حياة لمت حاجاتها و مشيت بسملة بتشهد كل ده و هى بتبكي في صمت طبعا حولت توقف حياة بس معرفتش طبعا سيف كل ده مرجعش البيت و ميعرفش حاجة عن انو و ابوه 

حياة ده كله مش عارفه تروح فين بس كل اللي تعرفو انها مش ها تتخلي عن ليلة و مش ها تسبها إلا و هى واقفة على رجليها 


حياة: طب ها روح فين دلوقتي انا ايه اللي عملتو ده مكنت استحملت بس والله ما قادرة عزت بقا واحد تاني بقا شيطان 


و بعد ساعات في منزل ليلة.. ليلة قعدة مع سها فجأة الباب خبط 


ليلة بذهول: حماتي 


سها: حماتك مش معقول 


ليلة: حضرتك كويسة سيف كويس 


حياة: طب ينفع ادخل ولا ها نتكلم على الباب 


ليلة: ده كلام اتفضلي 


حياة دخلت منزل ليلة فجأة شافت صور كتير لى بشري مع ليلة 


حياة: صور مين دى 


سها: دى صور ليلة مع مامتها الحقيقة يا طنط 


حياة 


#البارت_9

رايكم بصراحة 

رايكم يهمني 

#بقلمي_نورا_فريد

#عشق_السيف

حياة: صور مين دى 


سها: دى صور ليلة مع مامتها الحقيقة يا طنط 


حياة : مامتك الحقيقة اومال سماح دى تبقا مين 


ليلة: اللى ربتني 


سها: طب اطلع انا متنسيش بكرا تصحي بدري عشان نروح نجيب حاجات الحنة 


ليلة: ما تفكري يا بنتي ده جواز فكري و بعدين هما اللي اتجوز خدو ايه غير وجع القلب 


سها بغيظ: افكر ايه  انتي مش عارفه حصل ايه بقلي خمس سنين خطيبتو خمس سنين و انا مستنية الغتت ده لا خمس سنين ايه ده اكتر يا ماما معز يموت اه يكون لى غيري لا و انا مش ها سيبو اسيبك انا 


ليلة: ماشى يا حبيبتى 


و طالعت سها و ليلة قفلت الباب و راحت قعدت على الكنبة جانب حماتها حياة عمل تنظر لى الصور بصدمة و ذهول و في بالها ميلون سؤال 


حياة: كده يا ليلة في واحدة عاقلة تسيب بيتها 


ليلة بابتسامة حزن: بس ده مكنش ولا ها يكون بيتي لو حضرتك جاية عشان تقولي كده ف فهمي ابنك انو جرح كرامتي و انا مش ها رجع ليه مهما حصل و قولي ليه كمان انا مش ها تنزل عن ابني تمام  


حياة: بس سيف ميعرفش انى جيت ليكى ولا حتي يعرف انى سيبت البيت من اصلو سيف بيحبك يا ليلة صدقيني يا بنتى ده ابني و انا عارفه لم بيحب حد مش بيسيبو ولا بيتخلي عنو 


ليلة: هو حضرتك سيبتي البيت ليه 


حياة: زهقت من كل اللى فى القصر مش حاسه انو قصر سميه اي حاجة غير انو بيت عمري راح على ناس متستاهلش الحمدلله كبرت ابني و ينفع اعيش لى نفسي ليكى في الفساتين و التصميم 


ليلة: طبعا انا بحب الرسم و الفساتين جدا 


حياة حطت ايديها على ايد ليلة: متخفيش طول ما انا عايشة مش ها خلي حد يجي جانب ابنك لازم تعرفي ان مش ها تخلى عنك ولا ها سيبك.... طب ايه رايك لو سيف يسيب القصر و تبداو من تاني مع بعض 


ليلة: صدقيني مش ها ينفع انا واثقت في سيف و هو كسر ثقتي لو كان قال من الاول يمكن مكنتش سيبتو منكرش انى حبيتو و اوى بس انا غبية غبية اوى حضرتك لو بتحبني و خايفه عليا زى ما بتقولي ياريت متجبيش سيرة سيف ارجوكي 


ليلة قامت خدت حاجاتها و راحت لى التواليت حياة لفت انتباها تفتر صغير اتجهت ليه 


حياة: بشري.. يا تري فيه ايه و البت دى بت بشري بجد معقول تكون بشري اتجوزت بس هى مطلقتش اصلا ايه اللغز ده 


حياة فتحت مذاكريات بشري و قعدت تقرا فيها كانت بتقرا و هى بتبتسم و دموعها نزلة في نفس الوقت لكن وقعت عينيها على ورقة بشري حطها في قلب التفتر 


حياة اختي و حياة قلبي لو الورقة دى وقعت في ايدك مع ان صعب جدا بس لو وقعت في ايدك اعرفي انى سبت الدنيا و مشيت عايزة اقولك حاجة مهمة بنتي مماتتش مفيش ام بتق..تل ابنها صح ولا ايه انا دلوقتي كويسة جدا بس زعلانه منك لانكي مخديش بى كلامي و قولتي لى فواد الحقيقة معقول مصدقه الكلام عليا بقلي اسبوع خارجة من المستشفى و فواد حتي مجاش يسال عن بنتو مع ان بعد ليكى مع سماح و اني في المستشفى عموما مش وقت العتاب في حاجة مهمة لأزم تعرفيها راندا مش بنت فواد والله العظيم زى ما بقولك ازاي مش عارفه بس راندا مش بنت فواد سما لم عرفت انى كشفت امرها انا و بسملة قررت تخلص مننا خدي بالك من بنتي صحيح يوم ما اوحشك بصي في وش ليل اكنى قدامك ليلة نسخ مني في كل حاجة صحيح لو مش متاكدة من كلامي يبقا لازم تدوري ورا سما المهم ابعديها عن بنتي 


حياة قفلت الورقة و رجعت كل حاجة مكانها و هى في صدمة و ذهول 


حياة: طب ازاي ازاي سما تطلع بى القذ.ارة دى ازاي تعمل كده لا لا ما برضو بشري مش بتكدب 


فلاش 


حياة كانت راجع من مشوار: مالك يا فاطمة 


فاطمة: اصلا يا هانم فى ست سالت عليكى و سماء هانم شافتها و راحت معها على مستشفى و قالت بعدين سما هانم لم رجعت قالت ما قولش ليكى حاجة 


حياة: طب الست دى مقالتش ليكى اسمها او عنوانها رقمها اي حاجة يمكن تكون عايزة مساعدة 


فاطمة: والله يا هانم حاولت اعرف اسمها بس مرضتش تقول كلامها كان غريب اكنها عايزة تتخنق ف سماء هانم جت على صوتها و خدتها و طالعو بره القصر بعد ما رجعت قالت انى مقولش ليكى 


باك 


حياة انهارت في البكاء: ازاي ازاي مخدش بالي ازاي مخدش بالي ان ان سماء اق.ذر من كده يا تري قالت ايه لى بشري سيف لازم يعرف لازم اعرف الحقيقة كاملة وقتها ها رمي الدليل في وش عزت 


بعد شوية ليلة خرجت و هي بتجفف شعرها 


ليلة: حضرتك كويسة 


حياة مسحت دموعها: اه يا حبيبتي كويسة ده تلقي تراب بس تعالي يا ليلة تعالي يا حبيبتي 


ليلة اتجهت لى حياة حياة حضنت ليلة بحنيه أما ليلة ف هى مستغربة حماتها 


ليلة: حضرتك كويسة يا طنط 


حياة بدموع: قولي ماما يا ليلة قوليلي ماما انا امك يا بنتى من هنا و رايح انا امك 


ليلة لى نفسها: هى طنط مالها النهاردة 


ليلة بعدت عن حياة: حضرت بس ممكن تبطلي عياط ياما هعيط معاكي 


حياة: ده تراب يا حبيبتي.. انتي مش جعانة ولا ايه انا ها طلب بيتزا عقبال ما نرتب نفسنا بكرا باذن الله 


ليلة: هو الباب بيخبط 


حياة: استني انا ها فتح الباب 


حياة بصدمة: بسملة 


بسملة دخلت شنطتها: مساء الخير يا جماعة كان نفسي اقعد هناك بس القصر لا يطاق عايزة مياة يا جدعان 


ليلة: بس المياه من الحنفية 


بسملة: و لو هاتي يا عمتي ها موت من العطش اقفلي الباب يا مرات عمي مفيش غيري اللى جاه 


حياة: ابوكي يعرف 


بسملة: اتخنقت مع امي و راندا ف لميت هدومي و اشياي و جيت و بعد لى بابي رسالة في الموبايل انى ها روح ليكى و اديني جيت انا لازم اروح التواليت حالا 


بسملة راحت لى التواليت و برضو عملت اللى بتعملوا عشان موضها يتحسن بسملة اتنهدت بى ارتياح و بعدين خرجت 


حياة طالبت دليفري و تناولو الطعام و بعدين كل واحدة راح لى غرفته 


و في اليوم التالي بسملة واقفة في البلكونة و مسكة جردل المياة 


بسملة: والله ل اخد حقي منك اهو جاه اهو استنا عليا يا اسر  

واحد اتنين تلاته ( و تلقت بسملة المياة على اسر  و جريت) 


اسر نظر لى البلكونة بعصبية: اه يا بنت بتضحكو على ايه يا زفت انت و هو 


يا بختك يا اسر اتروق عليك 


كتر خيرها في حد يتلق على حد مياة في الحر ده ده جزاتها 


بس والله ليقين على بعض 😂 


اسر بعصبية: لم انزلكم بتتريقو عليا ده ايه الارف اللى على الصبح ده 


و طالع اسر على بيتهم غير هدومه و بعدين طالع على السطوح كانت بسملة قعدة في السطوح 


اسر بصدمة: 


أما تحت طبعا حياة اتصلت بى سيف 


حياة: اخيرا جيت 


سيف: فين ليلة يا امي 


حياة: مع اصحابها و ملكش دعوه بيها يا سيف سيبها لم تهدأ اصلا مش متصلة بيك عشان كده 


سيف : اومال عشان ايه و انتي ازاي تسيبي البيت ازاي يا امي 


حياة: مش ده موضوعنا قولتلك خلينا في المهم ليلة 


سيف: مالها ليلة اتكلمي يا امي ليلة كويسة فيها حاجة 


حياة: ليلة.. ليلة تبقا بنت عمك ياسيف

سيف

رايكم في بسملة و اسر 

يتبع

تكملة الرواية من هنااااااااااا

اكتب في بحث جوحل( مدونة قصر الروايات) تظهر القصص كامله

تابعونا علي قناة التليجرام من هنااااااااااا

ليصلكم اشعار بالنشر

الرواية كامله من البدايه  هناااااااااااا




تعليقات

التنقل السريع