القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية وليدة قلبى الفصل 6-7-8-9-10بقلم دعاء أحمد جميع الفصول كامله

 رواية وليدة قلبى الفصل 6-7-8-9-10بقلم دعاء أحمد جميع الفصول كامله 



رواية وليدة قلبى الفصل 6-7-8-9-10بقلم دعاء أحمد جميع الفصول كامله 


6+7

6

سليم :

فية امك يابن الكلب

اسلام:

يا سليم يا حبيبي مالك فيه ايه انا عمري مالقيك رايق وهادي ابدا

سليم :

وانت مال امك يلا ايه اللي جابك شركتي

اسلام :

اخص اخص طول عمرك واطي

ريم وهي تراقبهم بفضول :

سولي ده صاحبك

اسلام بصدمة :

سولي !!!

سليم بعصبية لريم :

علي المكتب فورا

اسرعت ريم فورا الي المكتب خوفا من غضب سليم

اسلام وهو يضع يده علي كتف سليم بفخر :

حمش يلا طول عمرك حمش تفزع الفزعة من دول البنت تترعب ،بس مش صغيرة عليك دي ياد يا سولي

نظر سليم لة نظرة اخرستة

اسلام وهو يسحب يدة بخوف :

احم احم هو الحمام منين

سليم بعينين تقطر شرارا :

جاي هنا ليه يا زفت

اسلام :

جاي اسلم عليك يا عم في ايه ده انا مسافر بقالي شهر حتي قولي حمد الله عالسلامة ازيك ياد يا سُلم عامل ايه ياد يا سُلم وكلني اي حاجة اعزمني علي اي عصير خلي عندك دم يخي طول عمرك قفل كده مش عارف بيحبوا فيك اية

سليم وهو يكيل لة لكمة في وجهه اوقعت الاخر :

ومالة حمد الله عالسلامة

اسلام بصراخ :

اوتتش اوووتش يجزمة يجزمة وشي وشي منك لله يارتني ماجيت يارتني ماجيت

سليم بصوت رجولي حاد :

بطل نسونة يلا وقوم لميت الموظفين يا زفت

اسلام بنواح :

طب تصدق بقى مش قايم الا لما تعتزرلي وهفضل اصوت وافضحك في الشركة كلها

نظر لة سليم نظرة مرعبة


اسلام :

احم يعني اقصد هات ايدك بس اقوم

نظر لة سليم بنفس النظرة المرعبة

اسلام بتوتر :

اهه ههه قومت خلاص اوه هههه

نظر لة سليم بقلة حيلة :

تصدق اسؤ حاجة عملتها في حياتي اني صاحبتك يلا

اسلام :

من وري قلبك عارف دة انت بتموت فيا

سليم وهو يحرك يدة علي وجهه بغير صبر :

استغفر الله يارب ،اسلام ماتخلنيش اضربك

اسلام بضحك:

خلاص خلاص يا معلم اسف ،مين بقى العسل اللي كانت بتقولك يا سولي دي هههههههههه سليم بقى بيتقاله يا سووليي ههههههههههههه

سليم بصوت محزر :

اسلام احترم نفسك

اسلام :

ده احنا بنغير ، لا وبتقولك يا سولي وكنت بتجري وراها كمان لا ده الموضوع كبيير يا سليم يا خلبوص ،امال فين العاشق الولهان للأنسة ريم ده انا قولت بنت عمك سحرالك يجدع

سليم بابتسامة حالمة يراها صديقة لاول مرة :

ريم ممكن تطلع من قلبي لسبب واحد بس وهو اني اكون موت

اسلام بفرحة لصديقة :

يبقي هي دي ريم صح

اخيرا يصاحبي ،بس بردوا سحرالك انت مش بتشوف نفسك عامل زي الطور واول مابتيجي سيرتها بتقلب ازاي

سليم وهو يعود لطبيعتة مرة اخري :

طب غور من قدامي بقى

اسلام :

ايه يعم رجعت لطبيعتك ليه اقلب تاني

تركة سليم يتحدث ورحل

اسلام :

هتفضل طول عمرك قليل زوق ياد

دخل سليم المكتب وجد حبيبتة منشغلة بهاتفها وتتصنع اللامبالاة وهي تنظر لة نظرات خاطفة

سليم وهو يتصنع الجدية ويكتم ضحكاتة بصعوبة ويتوجة لمكتبة وسرعان ما يندمج في عملة وهو متجاهل ريم تماما

ريم في نفسها بغيظ :

اوف رخم وبارد فاكر نفسة ايه يعني ولا عشان حلو ومز وبعضلات وقمرر يالهوي وهو بيشتغل كده بيبقى احلي و.. سرعان مانفضت رأسها ايه ياريم اثبتي واتقلي كده وهو مش معبرك انا بقى هوريك يا سليم ومش هعبرك ولا حتي هكلمك طول اليوم بس هاه


بعد عشر دقائق ضربت ريم بكلامها عرض الحائط وذهبت لسليم

ريم برقة:

سولي

سليم وهو ينظر للاوراقةالتي يحملها بتركيز :

امم

ريم بهمس :

هو اية اللي امم دة انت بارد ورخم

سليم بحدة :

مين دة اللي بارد ورخم روحي اقعد مكانك يا هانم دلوقتي

ريم بطبيعتها الحساسة بدأت الدموع تقطر من عينيها مع شهقات مكتومة وهي تضغط علي شفتيها وسرعان مانفجرت في البكاء وهي تضع يدها علي عينيها

انتفض سليم قلقا :

ريم مالك يا قلبي في ايه انا بهزر معاكي اهدي يا روحي انا اسف اهدي

وظل يهدهدها في حضنة كالاطفال وهي متشبثة بة

ريم برقة وبحة من اثر البكاء :

انت مش بتحبني وبتزعقلي دايما يا سليم لية

سليم وهو يزيل دموعها بحنان بيدية :

يا روح قلب سليم مش انتي غلطتي وخرجتي تجري برا المكتب وفيه موظفين كتير هنا وكده ماينفعش

ريم وقد استشعرت خطائها :

انا اسفة بس كان ممكن تفهمني براحة بدل مانت زعقتلي كده ومخاصمني وانت عارف اني مش بعرف اخاصمك يا بابي

سليم بضحكة وبحنو :

طب وفيه حد يقول لبابي يا بارد ويا رخم ؟!!

ريم برقة طبيعية :

بس انت مش ببايا انت حبيبي وهتبقي جوزى انا اللي بحب اندهلك يا بابا بس

سليم وقد اخذتة كلمة "جوزي" و "حبيبي " الي عالم اخر ،تلك الصغيرة لا تعلم ما وقع هذة الكلمات علي قلبة

سليم بلهفة :

بجد ياريم بجد شيفاني حبيبك وجوزك

ريم بخجل :

انا شيفاك حبيبي وجوزي وببايا وكل حاجة في حياتي يا سليم

سليم بفرحة وعشق شديدين :

انا بعشقك وبموت فيكي يا عمر سليم وكل حياتة

دخلت ريم في حضن سليم واعتصرها داخل حضنة بدورة ..


**********************

في وقت الغداء

العائلة مجتمعة علي الغداء بأستثناء ريم التي كانت تحادث اصدقائها في غرفتها

نورا بغيظ :

واحنا هنفضل مستنيين ست ريم اليوم كلة ولا ايه

سليم بتحزير :

نورا اتكلمي عن ريم كويس

نورا :

ماهو كده مينفعش يا سليم بقالنا نص ساعة مستنينها

سليم بجمود :

محدش قالك تتكرمي وتستني حد عايزة تاكلي هقولهم يحطولك اكلك وكلي

نورا : ا..

قاطع كلامهم نزول ريم من الاعلي بابتسامة مرحة وهي تلقي التحية علي الجميع

ريم :

سوري يماما كوثر اتأخرت عليكوا

واتجهت الي سليم وقبلت خدة تحت صدمة الجميع وهو اولهم

ريم بمكر لطيف وهي تنظر لنورا المصدومة بخبث :

اسفة يا سولي

سليم وهو تحت تأثير قبلتها :

ولا يهمك يا حبيبتي اقعدي كلي انتي ماكلتيش وجبة متكاملة انهاردة

ريم وعينيها تلمع من اهتمام سليم بها وهي تتجه لكرسيها بجانب كوثر :

حاضر

تحت نظرات نورا المغتاظة هي ووالدتها ولكنهم صمتوا خوفا من سليم

قام الخدم بوضع الطعام وانصرفوا

ريم بتزمر :

يا سليم مش بحب الاكلة دي

سليم بصرامة :

ريم خلصي طبقك وبلاش دلع انتي كل اكلك كلة مش صحي ومناعتك ضعيفة

نظرت لة ريم بتأفأف وهي تأكل

كوثر :

امال فين نادر يا ريم مش بياكل معانا لية

ريم :

قالي انه هيتغدا مع صحابة يا ماما


يتبع 💜

7

في اليوم التالي بالجامعة عند ريم

كانت ريم تتحدث مع اميرة وتقص عليها احداث يوم امس

اميرة :

لا بس البت نورا بنت عمتك دي مش هاتجيبها لبر دي شكلها واقعة لشوشتها في سليم

ريم بغيظ :

دي واحدة رخمة ودمها تقيل اوف

اميرة بضحك :

اهدي يا يسطا لايطقلك عرق ولا حاجة

ريم :

يابنتي دي واحدة مستفزة بتحاول تتقرب منه باي طريقة ودي مضايقني

اميرة :

وانتي قولتي ان سليم مش معبرها ولا مديها وش يبقى ماتعصبيش نفسك

ريم :

معاكي حق هي ولا تهمني اصلا ومش هجيب سيرتها

بعد ثواني

ريم :

بس انتي عارفة اللي يضايق في الموضوع ا..

قاطعتها اميرة وهي تضحك بشدة :

يابت انتي مش قولتي مش هتجيبي سيرتها ده انتي بق

ريم :

فكك تعالي نروح نشرب حاجة اليوم كان مُرهق جدا

في كافية الجامعة

اميرة :

ايه ده شريف جاي هناك اهو

ريم :

اف ايه اللي جابة كمان

اميرة :

ايه يا ريم انتوا من اولي ثانوي وانتوا صحاب وطول عمرك بتعزي شريف

ريم :

يا اميرة سليم لو عرف اني سلمت عليه حتي هيقتلني انتي عارفة انه مش بيحبة وقالي ماقفش معاه ولا مع اي ولد

اميرة :

يا ستي هو سليم شايفك دلوقتي فكك ،ثم نادت علي المدعو شريف بصوت عالي

اميرة :

شريف شريف

شريف وهو يتجه لطاولتهم وعينية علي ريم :

ازيكوا يبنات

اميرة :ازيك يسطا عامل اية


ريم :

اهلا

شريف بحزن :

ريم هو انتي زعلانة مني في حاجة او انا ضايقتك

ريم ببعض الشفقة :

احم لا طبعا ليه بتقول كده

شريف :

انتي بقالك فترة كبيرة بتعامليني معاملة غريبة حتي لما برن عليكي مش بتردي رغمان احنا طول عمرنا صحاب ،حسيت اني ممكن اكون زعلتك

ريم وقد لامت نفسها ف شريف دوما كان ونعم الصديق ولم يتجاوز حدودة معها ردت بابتسامة :

لا ابدا يا شريف انا اسفة لو حسستك بكده انت عارف انت واميرة ونوال اصحابي من زمان وبعزكوا قد اية

شريف بفرحة :

يعني مش زعلانة مني

ريم وقد ضربت بكلام سليم عرض الحائط :تؤ تؤ مش زعلانة يا شوشو

شريف بمرح :

شوشو ؟!

لا ارجعي ازعلي تاني ياست

ضحكت ريم وسرعان ما اندمجوا في الكلام، مُتناسية تعليمات سليم تماما

******************

في شركة سليم

سليم بنرفزة :

نورا انتي هتاخدي المكتب قياسة ولا ايه انتي جاية تشتغلي مش جاية عشان كل شوية تنطيلي

نورا بحرج وغيظ :

ده اول يوم ليا وكنت بحاول اتأقلم مع الشغل

سليم بصرامة :

دي عاشر مرة انهاردة تيجي مكتبي انتي كدة بتدلعي مش بتتأقلمي مع الشغل

نورا :

منا باخد رأي....

قاطعها سليم :

شش هي كلمة واحدة ليكي مديرك المُباشر تسألية ولو فضلتي كده هنقلك علي اي فرع من فروع الشركة او مفيش شغل خالص

ثالت له نورا بحنق :

تمام يا سليم حاضر

وخرجت من مكتبة وهي في قمة الغيظ فارتطمت بها نهي "السكرتيرة" بدون قصد

نورا :

متاخدي بالك انتي كمان ايه مش بتشوفي اف اشكال تخنق

نهي بتعجب :

دي مالها دي كمان

*****************

بعد العشاء اجتمعت الأسرة ما عدا العمة وابنتها وهم يحتسون مشروباتهم في جنية القصر في جو هاديء نسبيا ،في الحقيقة ليس هادئ تماما فهناك شخص سيحترق من الغيرة هُناك

سليم في نفسة بغيظ وهو ينظر لنادر الذي يُناظرة بتحدي وخبث وهو يجلس ويحتضن ريم وكل بُرهه يُقبل وجنتيها او يُشاكسها

نظر لهم بغيظ وغيرة :

ماشي ياريم ماشي ،يبن الكلب يا نادر يا زبالة


نادر وهو يدغدغ ريم : حبيبة خالو يا ناس اللي عايزة تتاكل

ريم بقهقهة :

هههههه يا خالو خلاص ههههههههههه بس بس ههههههههه

سليم وقد نفذ صبرة وبنرفزة :

جري اية يا نادر ماخلاص

نادر وهو ينظر الية بمكر :

في حاجة يا سليم

سليم وهو يتحدث من تحت ضرسه بغيظ وغيرة :

مفيش حاجة ،يلا ياريم علي اوضتك الوقت اتأخر روحي نامي

ريم بتأفأف :

بكرة اجازة وانا عايزة اقعد مع خالو شوية

نادر وهو يقبل وجنة ريم :

قلب خالو من جوة

سليم بغيظ :

تمام خليكي قاعدة يا ريم انا رايح اتخمد

ريم بتعجب :

هو سليم زعل لية

نادر بضحكة خبيثة :

سيبك يا حبيبتي احكيلي عاملة ايه في الجامعة ..

******************

بعد نصف ساعة من الحديث عن يومها مع نادر لم تحتمل اكثر من ذلك لشعورها بأن سليم حانق منها

دخلت الغرفة بعدما طرقت علي الباب ولم تأتها اجابه : سليم ..سولي حبيبي انت فين

سليم وهو يخرج من غرفة الملابس بعدما بدل ملابسة نظر اليها بتزمر كالاطفال :

عايزة اية روحي كملي السهرة ايه اللي جابك

ريم بضحك :

وهي تتجه له وتُمسك وجنته بمرح :

يا روحي شكلك زي الاطفال

سليم بتأفأف وهو ينفض يديها :

اطلعي برا عايز انام

ريم :

طب انت زعلان مني ؟؟

سليم :

مش مزفت واطلعي برا وماتكلمنيش

ريم بلهفة وهي علي وشك البكاء :

طب انا عملت ايه ؟

سليم وقد حن قليلا لنبرتها فقال بنبرة مغتاظة :

والله قاعدة تتمسخري مع نادر وتهزري وقاعد يبوس ويحضن فيكي

-ده خالو يا سليم


نظر لها بتملك :

محدش ليه الحق يقرب منك حتي لو بباكي الله يرحمة لا خالك ولا اي حد انا بس اللي اقرب فاهمة انا بس

بادلته نظرة مُتعجبة وفرحة في نفس الوقت من غيرتة

: حاضر يا سولي بس خالو انا بحبه ممكن احضنة حضن صغنن بس قد كدة

سليم بنرفزة :

ريم

ريم :

خلاص خلاص ولا اي حضن خالص هتكلمني بقى

سليم :

افكر

ريم وهي تحتضنة وتنظر الية بعيني القطط خاصتها وكأنها تستعطفه

سليم وهو متأثر بها :

اف حاضر هكلمك

احتضنته بسعادة :

سولي حبيبي قلبة طيب

نظر لها بلهفة وسعادة : بجد انا حبيبك

ريم :

وقلبي كمان

سليم وهو في عالم اخر وليس كأنه ذلك الشخص الصارم الجاد دائما الذي لا يستطيع احد حتي ان يُكلمة،هي الوحيدة الذي يُصبح طفل معها وكأنة في العاشرة من عمرة وليس رجلا في الثلاثين

تحدث بهيام :

وقلبك ؟

-امم

سليم :

بحبك

تمسحت بصدرة كالقطط بسعادة وكانها تسمع اعترافة بالحب للمرة الاولي

وقفت بعد بُرهه بنُعاس وهي تتجه الي خارج الغُرفة :

تصبح علي خير يا سولي

سليم بعشق :

وانتي من اهل الخير يا روحي

**************

في صباح اليوم التالي وهم علي السفرة يتناولون الافطار

وصلت لسليم رسالة ففتحها وسرعان ماشتعلت عيناة وهو ينظر للصور التي اُرسلت اليه

تكلم بهدؤ غريب وهو ينظر لريم ....

يتبع ♥️ 


8*9

8

سليم بهدؤ مريب وهو ينظر لريم : ريم عايزك فوق

ريم وهي تهم بالرحيل : عندي محاضرة هتأخر عليها يا سليم يا دوب الحقها

سليم صوت حاسم : مستنيكي فوق

ريم بتعجب :حاضر

****************

في غرفة سليم

يجلس يشتعل من الغضب لقد تحكم في غضبة بصعوبة شديدة حتي لا يعنفها امام احد

دقت ريم علي باب الغرفة وهي ترتعد من الخوف نبرة سليم كانت وكأنة يتحكم في غضبة وكم تخشي غضبة

ريم : نعم يا سليم في حاجة

سليم بهدؤ وهو يرفع هاتفة في وجة ريم : ايه دي

تملك منها الخوف وهي تشاهد صور لها وهي تجلس مع اميرة وشريف ولم تسعفها الكلمات

سليم بنبرة عصبية افزعت ريم :بقولك اييية دة اية دة يا محترمة كلامي مش بيتسمع ليه

بكت ريم بصمت وهي خائفة من سليم

سليم : انطقي

ريم ببكاء وخوف :يا سليم شريف ده صاحبي ومامتة كانت صاحبة ماما وزي اخويا و..

سليم بعنف : اخرسي خالص صاحبك اية ؟؟

وهو فيه بنت محترمة بتصاحب ولاد انا اللي غلطان عشان بتساهل معاكي انا هوريكي وش تاني عشان تعرفي تسمعي كلامي كويس بعد كده

مفيش جامعة انهاردة اتفضلي علي اوضتك وماتنزليش منها حتي لو للجنينة ..

غادر سليم بخطي عصبية وترك ريم تبكي

**************

بعد ثلاثة ايام مروا علي ريم بصعوبة وقد زبلت بهم بسبب تجنب سليم لها وقد حاولت مصالحته بكل الطرق وهو يتجاهلها تماما

كوثر بحزن وهي تحتضن ريم الباكية : يا حبيبة ماما كدة ماينفعش كل شوية عياط ومش بتهتمي بأكلك سليم لو عرف هيضايك منك

ريم ببكاء :سليم مبقاش مهتم بيا يماما كوثر مش هيهمة لو حتي مُت

كوثر :بعد الشر يا قلبي ماتقوليش كدة انتي عارقة انتي ايه عند سليم ،سليم بيعاقبك مش اكتر يا روحي وهتتصالحوا


ريم ببكاء :لا انا عايزة سليم يكلمني انا هموت لو فضل مخاصمني يا ماما

كوثر وهي حزينة علي هذة الرقيقة الهشة : اهدي يا حبيبتي ماتعمليش في نفسك كده اهدي

بعد فترة خرجت كوثر من غرفة ريم بعدما نامت تعبة من البكاء

طلبت كوثر سليم علي الهاتف

سليم :الو يا ماما في حاجة

كوثر : الو يا عاقل يا محترم

سليم :في ايه يا ماما انتي كويسة

كوثر :لا مش كويسة بسببك ، البنت بتموت بسببك وحضرتك بتيجي متاخر وبتطلع بدري ومش عارفة اتلكم معاكي ربع كلمة يا استاذ

سليم بقلق : بنت مين يا ماما ريم فيها حاجة

كوثر :وانت مهتم بيها لو كنت مهتم كنت عرفت انها مانعة الاكل ومش بتعمل حاجة غير انها بتعيط بسببك

سليم بخوف وعصبية : ايه ؟؟ ازاي مانعة الاكل وانتي فين يا ماما انتي عارفة ان ريم مناعتها ضعيفة

كوثر بعصبية مماثلة : ولما انت عارف ان مناعتها ضعيقة وهشة كده وانت بردوا عارف قد ايه ريم رقيقة ومتعلقة بيك من صغرها مزعلها ليه كده

سليم بتنهيدة حزينة : بحاول اخليها تتجنب غضبي يا ماما لو كنت انا مهم عند ريم فهي وانتي اهم حاجة في حياتي

كوثر بحنان :يا حبيبي ريم لو كلمتها بهدؤ هتسمع كلامك بلاش عصبية

سليم :حاضر يا ماما ،خلي بالك منها بالله عليكي وخليها تاكل كويس لحد ماجي

كوثر :حاضر يا حبيبي خلي بالك من نفسك مع السلامة

***********

تنهد سليم وهو يغلق الخط مع والدته ،انه يعشقها لا يوجد ما يعبر عن مكنون صدرة وما يجول بداخلة يعلم انها هشة ورقيقة جدا ،ما كان يجب ان يعاملها بهذة الحدة والعصبية ولا يجب ان يتجاهلها ،لو تعلم انه يتألم اكثر منها وعدم رؤيتها تؤرق يومة ،لا يستطيع حتي النوم بسلام وهي حزينة وهو لا يراها ويشبع عينية منها وقلبه ذلك الاحمق الذي يرفض هذة المعاملة لحبيبتة انه يدرك يوميا مقدار سيطرتها عليه انه ضعيف امامها ضعيف جدا وهذا يزعجه لم يكن يوما ضعيفا الا امام عينيها حبتي القهوة خاصته وكم يعشقهم ان بهما سحر يخطفة يجعله يحلق في عالم اخر ....

سليم لنفسة : اه يا ريم هتعملي فيا ايه اكتر من كده حرام عليكي ..

*************

في المساء في وقت العشاء جلس الجميع علي السفرة جلست ريم معهم لاول مرة منذ ثلاثة ايام فهي حبيسة غرفتها ولا تشاركهم الطعام وهي تعلم ان سليم لا يشاركهم ايضا ولكنها علمت من والدتة انه سيشاركهم العشاء اليوم وكم اشتاقت له اشتاقت للنظر لعينية غريبة اللون تلك لا تعلم اهي بلون الذهب السائل ام بلون العشب لا يهم المهم انها تعشقهم ،تعشق الحنان الذي يقتن بهم وتلك اللمعة المميزة التي تنبسقمن منهم لها تحديدا ..

قاطع افكارها دلوف سليم وهو يترأس السفرة


سليم :السلام عليكم

رد الجميع التحية وهموا بتناول العشاء

وهي تراقبه بعيني يتدفق منها الشوق

ظل سليم يراقبها خلسة وقلب يطرق بعنف من شدة الشوق ،يا الاهي كم زبلت بتلك الايام القليلة

سليم ببرود مصطنع وهو يوجه لها الكلام : مبتاكليش

ليه

ريم بشرود :هاه

سليم :ايه اللي هاه مش بتاكلي ليه حضرتك

ريم بتلعسم : منا باكل اهوه

سليم :اه ماهو واضح جدا ،مش هقولهالك تاني يا ريم اكلك تهتمي بيه والاكل اللي قدامك ده يتاكل كلة

شعرت بفرحة لانه مازال مهتما بها وبطعامها :حاضر

*بعد فترة قصيرة انتهوا من العشاء ذهب كل منهم الي غرفته وخرج سليم في جنينة القصر وطلب قهوة

ذهبت ريم ورأة وجدتة يتحدث في الهاتف فانتظرت الي ان انتهي وذهبت للجلوس بجانبة

ريم بصوت منخفض متألم :سليم ممكن تكلمني بقى

نظر لها سليم : لما تحترمي غيابي الاول وتسمعي كلامي

ريم بنبرة يشوبها البكاء : انا اسفة مش هتكلم مع حد تاني اي حد بس متخاصمنيش يا سليم حرام عليك

سليم وقد رق قلبة لها وجزبها لداخل احضانة بحنان مقبلا اعلي راسها فتشبثت به واجهشت في البكاء

سليم بحنان :هش اهدي اهدي يا روحي خلاص انا معاكي اهوه اهدي

رفعت ريم عينيها في مواجهت عينية : انا بحبك ..

وكم اطربت قلبه المسكين عندما قالتها اول مرة تقولها صريحة هكذا كم كان يتمني ان يسمعهما منها

سليم بعشق وبعيون تلمع : ياه يا ريم بعشقك اد ايه اتمنيت اسمعها منك اد ايه عشت احلم بيها

ريم : متخاصمنيش تاني يا سليم انا كنت بموت

سليم بلهفة وهو يشدد من احتضانها :بعد الشر عليكي ماتقوليش كده تاني يا عمري ماتقوليش كده انا اسف

يا حبيبتي اسف


ريم وهي تمرمغ وجهها في صدرة وتقبل قلبة : بعشق ريحتك اووي وبعشق كل حاجة فيك انت كل حاجة ليا في العالم صدقني غيرتك دي مالهاش اي مبرر لاني مابشوفش حد غيرك انت مالي عيني وقلبي وحياتي

لا هذا يكفي سيموت ان قلبة سيخرج من محلة من الفرحة هذا كثير علية كثير جدا كل هذة الاعترافات والكلام له هو من ريم ريم قلبة

سليم : انتي بتعملي فيا ايه حرام عليكي قلبي مش مستحمل كل ده

تنهدت ريم براحة وسعادة ها قد صالحت سليم اخيرا

**************

في اليوم التالي علي مائدة الافطار

كوثر لسليم الذي بهبط الدرج بملابس غير رسمية :انت مش هتروح الشركة انهاردة يا حبيبي

سليم :لا يا حبيبتي هخرج ريم شوية عشان نفسيتها تتحسن شوية وامتحانتها قربت

كوثر بسعادة : اتصالحتوا اخيرا

سليم :اه يا ماما

نزلت ثرية ونورا للافطار

ثرية :ايه الشياكة دي يا حبيبي انت دايما حلو في كل حاجة كده

سليم :تسلمي يا عمتوا

نورا :انت مش رايح الشركة يا سليم

سليم :لا

لم يدم فضول نوا وثرية كثيرا عندما وجدوا ريم تنزل الدرج بمرح وهي سعيدة ترتدي ملابس جميلة ومحتشمة

ريم بسعادة :يلا يا سولي انا جهزت

كوثر :اقعدي افطري الاول يا حبيبتي ايه القمر ده

مد سليم يده لها :تعالم يا ريم افطري

امسكت ريم يدة ،قرب سليم كرسي بجانب كرسية واجلسها بجانبة وظل يطعمها بحنان وكانها ابنته بالفعل

نورا بغيظ وصوت خفيض :يعني مش هتعرف تاكل لوحدها النغة ،نفسي اتسدت

*********

في السيارة

سليم وهو منتبة للطريق : هاه يا ستي عايزة تروحي فين الاول

ريم :اممم احنا نروح الاول المول

سليم وهو يقبل يدها التي يمسكها : حاضر يا حبيبي ..

يتبع ..

9


في محل ملابس في المول

يقف سليم ينظر لفستان جميل يتخيلة علي ريم بابتسامة شاردة

ريم وهي تمسك بيدها فستان جميل :سولي بص اية رأيك في دة

يلتفت لها سليم وينظر لها بنظرة حنونة وهو يلف يده علي كتفيها :جميل يا روحي بس ده يتلبس في البيت بس يا حبيبتي

ريم بتزمر : اوف بقى يا سليم كل مانقي حاجة وتعجبني تقولي البسيها في البيت بتشتريها ليه بقى

سليم : يا حبيبي مش اتفقنا انك هتلبسي لبس محتشم وطالما الحاجة عجباكي ماقدرش اقولك لا بس اقدر امنعك تخرجي بيها

ريم بنظرة استعطاف خطفت لبة :بلييذ يا بابي ده عاجبني اوي ونفسي اخرجبوا

سليم : لا يا قلب بابي مش هيتلبس برا

ريم :اوف انت رخم

سليم : ريم قولنا ايه

ريم وهي تنزع يده التي يحاوطها بها :ماقولناش حاجة ومش عايزة حاجة

سليم وهو يجزبها مرة اخري ويكلمها برفق وكانة يكلم طفلة صغيرة : اولا وانتي في حضني مش مسموح تخرجي ثانيا ياريم البنات المؤدبة بتلبس لبس محترم وانتي غالية اوي اغلي حاجة في العالم في نظري والحاجة الحلوة بتدارة وانا بحافظ عليكي يا اميرتي

ريم بنظرة لامعة : بحبك

سليم :وانا بعشقك ،تعالي شوفي الفستان ده كدة وقسية ..

**********

في المساء

دلف سليم وريم بالسيارة من الخارج وهم فرحين

ريم : احلي فسحة في حياتي


سليم : عشان مايبقاش ليكي حجة زي السنة اللي فاتت انا عايز تقدير يشرف

ثم قلدها بصوت ساخر : اصل يا سليم انا نفسيتي كانت وحشة جدا وماعرفتش اذاكر

ومسكها من وجنتيها : نفسيتك وحشة لية يا قردة انتي ملبسك مريلة وموقفك في المطبخ ولا حد حتي يقدر يقولك ربع كلمة تزعلك

ريم بعبوس لطيف وبحنق طفولي : انت تعرف ايه عن الاحساس اصلا انا مخلوق حساس انما انت مابتحسش

سليم بضحك علي حنقها الطفولي :يا خراشي مابحسش ده انا مابعملش حاجة في حياتي غير اني بحس بيكي يا عم الحساس انت

ريم بغرور مصطنع وهي تفتح السيارة وتركض : عشان بتموت فيا وماتقدرش ماتحسش بيا ، ياريت تبعت الحاجات لاوضتي

سليم وهو يضحك ويركض ورائها تحت زهول الحراس :خدي يابت ،بت ياريم تعالي هنا

دخلوا البيت وبمجرد دخولها انقضت ساندي علية تحتضنة وتقبلة :سليم حبيبي واحشني اوي

(ساندي بنت خالة سليم تعيش في السويد هي وعائلتها ٢٦ عام فتاة جميلة وزكية وتعمل مهندسة معمارية )

سليم بتفاجيء : ساندي عاملة اية

ساندي : اخدت اجازة و نزلت اشوفك واحشني ،لو انا ماسألتش ماتسألش

سليم : الشغل بقى يا ساندي ،عاملة ايه وخالتو عاملة اية

ساندي وهي تعود لاحتضانة بشوق : مامي كويسة وانت وحشتها اوي

هذا كلة تحت عيون ريم التي تتأكلها الغيرة ،هل هي تحتضن سليم سليم خاصتها هي وتقبع في احضانة ذلك الحضن الذي تملكه هي هي وحدها لم تفكر لثانية اخري وقامت بجزبها من حضن سليم واحتضنتة هي ونظرت نظرة قاتلة لتلك الساندي

ساندي بزهول : انتي ازاي تشديني كده

ريم بشراسة وبنبرة قوية اول مرة يسمعها سليم : عشان قربتي من حاجة ماتخصكيش ،وياربت ماتقربيش منه كده تاني ده لمصلحتك سليم ده بتاعي انا لوحدي

ساندي :نعم !! انتي ازاي تكلميني كده ،سامع يا سليم بتقول ايه

سليم اين سليم الان انه في عالم اخر ان ريم تدافع عن حبها له بكل شراسة وتعلن علي الملاء تملكها له وانه حقها هي ،ريمة حبيبتة تغار عليه وتدافع عنه بقوة فعلتها تلك جعلت قلبه يرقص بسعادة ويظهر علي محياة ابتسامة بلهاء فرحة


ساندي : شايف يا سليم بتكلمني ازاي واحدة قليلة ادب

ريم بمكر و ببكاء مصطنع وهي تنظر لسليم نظرة بريئة : سليم انا قليلة ادب

سليم بعنف : ساندي انتي ازاي تكلمي ريم كده اعتزريلها حالا

ساندي : مش شايف ان هي اللي بدات شوفت عاملتني ازاي

سليم : ده مايدلكيش الحق انك تقوليلها كده

ساندي بعتاب : كده يا سليم ده كله عشان كنت واحشني

سليم بتأنيب : خلاص يا ساندي

ريم بتعب مصطنع وهي متشبثة بحضنة : سولي انا عايزة اطلع فوق ونعسانة اوي تعالي طلعني فوق

سليم بقلق : حاضر يا حبيبتي انتي لفيتي انهاردة كتير اكيد تعبتي تعالي اطلعي معايا

هذا كله تحت عيون ساندي المزبهله ان هذة الصغيرة الخبيثة تتحكم بسليم ولها تأثير قوي عليه انها لا تجد سليم بهذا الحنان الا مع ريم انه دائما شخص جامد المشاعر مع اي احد بخلاف تلك الفتاة ان سليم بكل زكائة وفطنطة لم يلاحظ ان تلك الفتاة تقوم بأدعاء البكاء والتعب وهذا شيء واضح لاي شخص لقد فزع بمجرد رؤيتها تبكي وتغافل عن كونها تدعي ذلك

ساندي : البت دي مش سهلة خالص

***********

ريم : دي قصة دي يا سليم

سليم وهو جالس علي السرير ورأس ريم يستكين علي قدمة ويده علي شعرها : حد قالك اني ابله نظيرة حضرتك انا مابعرفش احكي اصلا

ريم : اوف طب اطلع برا عايزة انام بقى

سليم وهو يلقي براسها علي السرير بتزمر : اطلع برا ؟!!

ده انتي واطية وناكرة للجميل اخص

ريم وهي تشير بيدها : مش انت مش عارف تقرألي حتت قصة صغننة قد كدهو


سليم : معلش اصلي فاشل كنت بجيب مقبول في الكلية

ريم بشهقة :انت بتزلني يا سليم

سليم بابتسامة ومكر : اللي علي راسة بطحة

ريم بحنق : طب اطلع برا بقى من اوضتي وماتكلمنيش خالص بعد كده

سليم بقهقهه وهو يجزبها لاحضانة ويقبل اعلي راسها : هههههههههههههه خلاص خلاص ياروحي انا اللي فاشل ولا تزعلي نفسك

ريم وهي تمد شفتيها بحركة ممتعضة : مانت لو رومانسي كنت زاكرتلي وجبت تقدير زي الرويات

سليم : اية ده انا مش رومانسي اخص عليا ،وبعدين هذاكرلك ازاي وانا كنت هندسة مش تجارة

ريم وهي تكيل له ضربات علي صدرة : انت بتزلني تاني

سليم :يابنتي انتي علي راسك بطحة انهاردة ليه كده مالك

ريم : مضايقة

سليم وهو يعبث بشعرها : من ايه يا روحي

ريم :بسبب البت اللزقة اللي تحت دي

سليم : بصي يا ريم يا حبيبتي بلاش تحتكي في ساندي عشان ماما ماتزعلش وبعديم عيب هي اكبر منك يا حبيبتي

ريم :بس ماتقولش عيب

سليم :ياروحي انتي عارفة ان مايهمنيش غيرك بس مش عايزك تتعاملي مع حد كده يا ريمو انتي دايما قلبك طيب وزوق ومؤدبة

ريم بطفولية : ماهي اللي حضنتك

سليم بقهقهه:بتغيري عليا يا قلبي

ريم بنعاس : انت بتاع ريم بس اصلا مش محتاجة اغير صح

سليم بنبرة حنونة :صح يا قلب سليم صح

ذهبت ريم في ثبات عميق ودسرها سليم جيدا وقبل جبينها بحنان ثم توجه لغرفته وذهب في النوم

..

يتبع ❤ 


10*

10

في صباح اليوم التالي

نزلت ريم متأخرة كعادتها للافطار بخمول وهي بملابس بيتية

ريم :السلام عليكم

ردوا عليها التحية

تحت حنق نورا وساندي ولاول مرة نظرات الحنق من نورا ليست موجهه لريم بل لتلك الساندي التي تلقي باوامرها علي الخدم وكانها في بيت والدها

اقتربت ريم من سليم

ريم في اذن سليم :عايزة اقعد جمبك هاتلي كرسي

سليم بابتسامة وهو يعدل خصلات شعرها المتمردة علي جبينها :اتعودتي علي كده حضرتك

ريم :اه اتعودت ويلا بدل ماقومك واقعد مكانك

سليم وهو يجزب مقعد لها وبمزاح :لا وعلي ايه بدل ما الهيبة تضيع خالص

جلست ريم بجانب سليم متعلقة بكتفة وهي شبة مستيقظة

سليم :ايه يا حبيبي انتي هتنامي ولا ايه

ريم وهي تتثائب : نعسانة اوي

قبل سليم ارنبة انفها المحمر من اثر النوم : ياروحي انتي نمتي كتير صحصحي كده وافطري

ريم : لا اكلني انت

سليم بمزاح :وبعدين في الدلع بقى

ريم وهي تنظر في عينية بعشق وكان لا احد سواهم بالغرفة : انا حبيبة سليم اتدلع براحتي

نظر لها سليم بعشق ثم بدأ في اطعامها تحت امتعاض نورا ووالدتها وساندي

ساندي مصطنعة المزاح :ايه يا سليم هي مش بتعرف تاكل لوحدها ولا هي طفلة

احتقن وجه ريم

سليم وهو يمسح طرف فم ريم من بقاية الطعام باصبعة : لا مش طفلة ملكة وماينفعش تتعب

نظرت ريم لسليم بعشق وقامت بتقبيل باطن يدة التي تحمل لها الطعام بدون رد يكفيها ان سليم رد حقها بطلها وحبيبها الذي لا يطيق ان يمسها سؤ حتي ولو بكلمة

بعد تناول الافطار هم سليم بالقيام لعملة

سليم وهو يهم بالمغادرة :ريم اطلعي زاكري مفيش نزول ليكي انهاردة اجي الاقيكي مخلصة الملخصات بتاعة المادة علي الاقل

ريم بامتعاض : حاضر

قبل سليم يدها ويد والدته وذهب للعمل

بينما نظرت ريم لساندي الحانقة ونورا المشتعلة بمكر

ريم :ماما كوثر حضرتك حافظة رقم المطافي

كوثر بتعجب وهي لا تدرك ما تقصدة ريم : اه يا حبيبتي

ريم وهي تقبل وجنتها : طيب يا ماما ادية لنورا وساندي محتاجينة


************

في غرفة ريم

ريم وهي تتحدث في الهاتف : يا اميرة انجزي بقى

اميرة :انتي كل عشر دقايق يلا يا اميرة يلا يا زفتة

ريم بحنق :مانتي باردة بقالك ساعتين جاية في الطريق ده انتي لو جاية من بلد تانية كان زمانك وصلتي


اميرة : لا بقولك ايه يابت انا جاية اذاكرلك يا فاشلة انتي يعني انتي اللي محتجاني يا ماما

ريم : كده يا ميرو يا حبيبتي

اميرة : اه في المصلحة بس ببقى ريمو حبيبتك ده انتي بتاعة مصلحتك

ريم : اوف انتي هتزليني يا بت انتي ماتجيش

اميرة : انا جاية عشان صعبتي عليا اساسا ،وصلت اهوه انا تحت

ريم :طيب اطلعي بقى

اميرة: اوك

*************

في المساء في غرفة ريم

ريم : انتي مكافحة يا اميرة ومستقبلك هيبقى كويس ماتيأسيش

اميرة بحزن :تعبت يا ريم تعبت من الشغل والدراسة حتي صاحب الشغل بقى بيستهبل ويسبلي المحل من الصبح لبليل بقيت بروح الكلية بالعافية ونفس المرتب اللي مابيغطيش حاجة

ريم : صاحب الشغل ده بيستهبل اوي ماتدوري علي شغل تاني طيب

اميرة بتنهيدة : دورت ياريم دورت كتير ومالقتش

ريم : لاقيتها ايه رايك اكلم سليم يشوفلك شغل وهو اكيد هيراعي انك لسة بتدرسي ويشوفاك شغلانة تناسب مواعيد الكلية

اميرة بفرحة : بجد ممكن يوافق

ريم : اكيد هيوافق ان شاء الله يبنتي ماتقلقيش

تعالي ننزل نتعشي زمان السفرة جهزت وسليم علي وصول

اميرة :لا انا هروح اتعشي في البيت ماما مستنياني


ريم : ماشي

رحلت اميرة ونزلت ريم علي العشاء

ريم :السلام عليكم يا جماعة

ساندي بسخرية : مالسة بدري يا ريم

ريم : بجد اسفة اتأخرت تلي السفرة لدرجة ان الضيوف مستنيني بنفسهم

ساندي بغيظ :انتي قليلة الذوق

ريم ببرود : من بعض ماعندكم

قاطع مناقرتهم مجيئ نادر

نادر : هاي يا قمامير ،ايه ده ساندي ازيك

ساندي :هاي يا نادر عامل ايه

نادر :تمام الحمد لله ،ثم التفت لريم يعانقها حبيبة خالو

ريم بعتاب : انا مخصماك اصلا انت جاي الاجازة عشان الشغل بس ومش بتقعد معايا خالص

نادر : ياروحي انتي تؤمري لو ماكنش عندي سفر لشرم في ميتنج بعد شوية كنت فسحتك انهاردة

الاسبوع الجاي لما اجي ان شاء الله هخلص كل الاجتماعات والشغل اللي عندي علي طول و نخرج انا وانتي ونسهر لحد بليل ايه رأيك يا حبيبتي

قال هذة الجملة مع دخول سليم

سليم :رأيها في ايه ؟؟


ريم وهي تحتضنة : سليم وحشتني

سليم : حبيبي وحشاني اوي ذاكرتي زي ماقولتلك واكلتي كويس

ريم : عملت كل حاجة انت قولتلي عليها

نادر بغيرة : شوف البت اللي مش محترمة وجود خالها لا والتور التاني جرا ايه يلا سيب البنت

سليم وهو يقبل جبين ريم : وانت مالك انت متغاظ لية

نادر : ماتحترم وجودي يا جدع انت ده انا في مقام ابوها

ريم : يخلاسي هو فيه بابا صغير وقمر كده

سليم بغيظ وهو يقوم يمسك وجنتها : حلو وصغير واما اقتلك دلوقتي

كوثر وهي اتية من الخارج بضحك : اقعدوا اتعشوا وسيبوا البنت في حالها

********

بعد العشاء كانت ريم في جنينة القصر تحادث مع اميرة في الهاتف

ريم بضحك : اسكتي ياست ان شاء الله هننجح في مادتة

اميرة : دكتور ملزق ومستفز تحسي الجامعة بتاعة ابوه

ريم : هههههههههه ربنا يستر يا بيبي وننجح في مادتة انا ماحضرتش ليه ولا محاضرة من اول السنة

اميرة :مانتي رايقة يختي يلا هسيبك واروح اذاكر سلام يا مزة

ريم : سلام يا حب

التفتت ريم ورائها ورأت ساندي تنظر اليها بغيظ وتكتف يديها

ريم :يامة بيطلعوا امتا دول

ساندي : اسمعي يا عيلة انتي اوعي تفتكري معاملة سليم ليكي حب وهيام سليم بيعاملك كده وبيهتم بيكي شفقة عشان يتيمة بنت مالهاش حد بباكي ومامتك ماتوا سابوكي عشان انتي نحس وسليم مقعدك عندهم عشان صلة القرابة وعشان بيشفق عليكي فالزمي حدودك كده وتحترمي نفسك والا هوريكي قيمتك انتي فاهمة

ريم بصدمة ودموع : انتي زبالة انتي ازاي تقوليلي كده

اميرة : انتي مفيش ازبل منك رامية نفسك علي سليم زي اي بنت رخيصة

ريم بصراخ وهي تصفعها صفعة قوية : اخرسي وغوري من هنا انتي مالكيش مكان انتي اللي مجرد ضيفة وضيفة تقيلة ومالكيش مكان بينا واحدة سافلة وزبالة وياريت تغوري من هنا

كادت اميرة ان ترد لولا صوت كوثر المصدوم والصارم ،التي اتت واستمعت لكلام ريم لساندي فقط : ريم انتي ازاي تتكلمي كده انا ربيتك علي كده انتي قليلة الادب انتي ازاي تقولي لساندي كده ده بيت ساندي قبل ما يبقي بيتي اوي بيتك اعتزري من ساندي حالا

ريم بصدمة ودموع : يا ماما كوثر ا..

كوثر بصرامة : هي كلمة واحده اعتزري حالا

ريم بعند وهي تمسح دموعها : لا مش هعتزر وانا مش غلطانة

ورقضت لغرفتها بقهر

ساندي بدموع مزيفة : شوفتي يا انطي انا ساكتة من ساعة ماجيت وهي بتهني وبتعاملني ازبل معاملة انا كنت فاكرة نفسي في بيت مامتي التانية وبيت ابن خالتي ،انا هلم هدومي وهمشي عشان ماسببش اي ازعاج

كوثر : استني يا ساندي انا هخليها تعتزلك اطلعي اوضتك دلوقتي

ساندي بتمثيل : انا مش عايزة وجودي يسبب مشاكل

كوثر : انتي في بيت خالتك وابن خالتك يا حبيبتي مش في بيت حد غريب ،اطلعي يلا علي اوضتك

ذهبت ساندي وتوجهت كوثر لغرفة سليم

*******

كوثر وهي تتفتح غرفة ابنها بعدما دقت الباب


كوثر : سليم عايزة اتكلم معاك

سليم وهو يعمل علي الكمبيوتر المحمول : تعالي يا حبيبتي في ايه

كوثر : سليم انت عارف قد ايه انا بحب ريم وبعتبرها زي بنتي بس لازما تكلمها شوية عشان احنا دلعناها اوي

سليم وهو عاقد الحاجبين وبقلق : في ايه يا ماما مالها ريم

كوثر : ماملهاش يا حبيبي بس ريم دلعنا ليها مخليها مش بتحترم حد ولازم تقوي عليها شويه او حتي تفزع فيها وتكلمها ان اللي عملته ده عيب

سليم باستغراب : ريم عملت ايه يا ماما في ايه

قصت له كوثر كل ماستمعته من اهانة ريم لاميرة

-انت لازما تكلمها يا سليم عيب كده عيب اوي اللي هي عاملته تمد ايدها وتكلمها باسلوب وحش

سليم بضيق : فعلا عيب يا ماما بس ريم لسه صغيرة يا ماما معلش يا حبيبتي اعزريها وانا هكلمها

كوثر بضيق : عيلة ايه يا سليم ريم عندها ٢٠ سنة يعني عاقلة والمفروض تميز كلامها كويس ولازما تعرف يا سليم ان احترام عيلتي من احترامي ولا انت مبقاش عندك في العيلة تهتم بيه غير ريم

سليم وهو يقبل يد والدته وبعتاب : انا يا ماما مش بهتم بعيلتك يعني هما عيلتك لوحدك ومش تبعي

انا بعتبر ساندي زي اختي يا ماما واكيد مش هقبل الاهانة ليها ولا لحد تبعك بس عايز اوصلك ان اكيد ريم ماتقصدش عشان كده ماتزعليش منها انما انا هكلمها وهخليها تعتزر عشان اللي عملته عيب اكيد

كوثر : حاضر يا سليم انا مستنياها تعتزر لساندي عشان البنت منهارة وكانت هتسيب البيت

*****

بعد فترة قصيرة توجه سليم لغرقة ريم وهو متضايق من من فعلتها لاقصي حد

سليم وهو يدخل من باب غرفتها وجدها تتسطحة علي الفراش وصافنة

سليم بصرامة :ريم انتي ازاي تعملي كده انا مش قولتلك عيب انك تعاملي حد بالطريقة دي والاسلوب دة بتاع الناس اللي مش متربية يا استاذة مش اسلوب حد متربي ابدا

ريم بدموع وقهر وعصبية شديدة : انا مش متربية ممكن تسبوني في حالي بقى

سليم بعصبية : يعني قليتي ادبك وكمان بتبجحي انا فعلا اللي دلعتك وببررلك كل افعالك وبقول معلش صغيرة قليلة الخبرة معلش يا سليم دي حبيبتك دي بنتك ريمة الصغيرة والنتيجة ايه النتيجة انك طلعتي مستهترة وقليلة الذوق وماعندكيش احترام لغيرك

ريم ببرود وبجمود : صح يا سليم انت صح

سليم وقد زاد برودها من عصبيتها : بكرا يا ريم بكرا الصبح علي الفطار تنزلي تعتزري لساندي علي قلة ادبك قدام كل العيلة

ريم بسخرية : حاضر ممكن تسبني انام بقى

خرج سليم وهو متضايق منها

بعدما خرج سليم قامت ريم الاتصال علي احدهم

ريم ببكاء : معاذ ممكن تيجي تاخدني اتا عايزة امشي من هنا

معاذ بقلق : ريم في ايه مالك بتعيطي ليه

ريم بصوت مجهد :انا عايزة امشي من هنا من غير ماحد يعرف هلم هدومي واستناك بعد ساعتين في الباب الخلفي للقصر

معاذ وقد زاد قلقة عليها : حاضر يا ريم اهدي طيب انا جاي بس بطلي عياط يا حبيبتي


************

في الصباح علي الافطار كان سليم جالس متجهم الوجه

كان الكل مجتمع علي السفرة ما عدا ريم

سليم للخادمة : روحي اندهي لريم عشان الفطار

ساندي بحنق : هي مش المفروض تتعاقب علي الاقل

سليم وعينية تشتعل من كلام ساندي علي ريم : ساندي الزمي حدودك ريم هنعتزرلك عشان هي غلطت وانتي مش من حقق تقولي عليها ربع كلمه

جأت الخادمة بعد فترة راقضة وهي تتنفس بصعوبة : سليم بيه ريم هانم مش في اوضتها ولا في اي مكان في القصر

سليم بهلع وصراخ : اييه..


يتبع ❤

تكملة الرواية من هنااااااااا


تعليقات

التنقل السريع