القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية لم تكن البدايه سعيده البارت 6-7-8-9-10بقلم رودي عبد الحميد في مدونة قصر الروايات جميع الفصول كامله وحصريه

 رواية لم تكن البدايه سعيده البارت 6-7-8-9-10بقلم رودي عبد الحميد في مدونة قصر الروايات  جميع الفصول كامله وحصريه 





رواية لم تكن البدايه سعيده البارت 6-7-8-9-10بقلم رودي عبد الحميد في مدونة قصر الروايات  جميع الفصول كامله وحصريه 


6

نزلت لاقتهم كلهم قاعدين بيفطرو وهو بيبصلها ببرود، قربت منهم وقعدت جمبو 


سمعتو بيقول بهمس: أوففف إيه سدة النفس دي 


زعلت جدًا علشان مش بيطيقها بسبب ذنب هي ملهاش ضحية فيه، قامت وقفت وكانت هتمشي 


مرات عمها وقفتها: رايحة فين يا زينة مش هتاكلي ؟


زينة بحجة: لأ مش قادرة يا مرات عمي بطني وجعاني أنا هدخل أعمل شاي بالنعناع ليا أعملك يا مرات عمي ؟


مرات عمها بإبتسامة: لأ يا حبيبتي مش عاوزة 


دخلت المطبخ وهي حزينة جدًا مكانتش تتمني معاملة زي دي لإنها متستاهلهاش، مرات عمها اللي الوحيدة اللي بتعاملها حلو في البيت دا هي وتهاني، فكرت في إنها تشتغل وتنقل في شقة لوحدها وتستقر في حياتها..


قطع تفكيرها دخول عيسي المطبخ ببرود


تجاهلت وجودو وكملت اللي بتعملو


قال ببرود: القهوة 


مردتش عليه وواقفة بتعمل شاي بالنعناع 


قرب منها وشد دراعها بعنف وقال: أنا مش بكلمك !


عينيها دمعت من ألم دراعها وقالت: سيب إيدي بقا أنا زهقت أنا مش عدو"تك 


ساب إيديها ببرود وقال: لأ عدو"تي


نفخت بضيق وقالت: عايز إيه ؟ 


عيسي ببرود: قهوه قولتلك إيه مبتسمعيش ؟


زينة ببرود: طيب هعملها وهتنيل أجيبها علي المكتب 


عيسي بإبتسامة باردة: شاطرة يا زينة


بصتله بقرف وهو طلع من المطبخ 


وقفت عملت شاي بالنعناع ليها 


أخدت كوباية الشاي بالنعناع بتاعتها وكوباية القهوة بتاعتو ودخلت المكتب من غير ما تخبط


عيسي وهو مركز في اللاب: مخبطتيش ليه ؟


زينة ببرود: معرفتش علشان ماسكة الصينيه بإيديا الإتنين 


عيسي رفع عينه وبصلها: إنتي ناوية تقعدي معايا ولا إيه ؟


 حطت الصينيه علي الترابيزة اللي قدام المكتب وقالت: فيه حاجة عايزه أوريهالك 


بصلها بإستغراب، سابتله المكتب وطلعت وغابت خمس دقايق ودخلت وهي شايلة صندوق في إيديها


بصلها ببرود وقال: لو حاجة تافهه هلزق وشك في المكتب 


قعدت علي الكُرسي وحطت الصندوق علي رجليها وفتحتو وطلعت منو السي دي وإدته لعيسي 


مسك عيسي السي دي وبصلها بإستغراب، قالت زينة: شغلو 


إتنهد وشغلو علي اللاب وشبك إيديه وحطها تحت دقنه وهو باصص للفيديو بتركيز 


كانت هي مركزة مع ريأكشنات وشو اللي بتتغير وعينيه اللي إحمرت من الغضب أو


 من الدموع المحبوسة معرفتش تحدد 


إتفزعت لما دب جامد بإيديه علي المكتب وقفل اللاب بعصبية وقال: يولاد الكلب بتتفقو علي أبويا وديني ما هرحمك يا ناهد الكلب ( عمتة زينة وعيسي ) 


طلعت الملف من الصندوق وإدتهولو وقامت وقفت وقالت: الملف أهو إمضي وبكدة حق عمي رجعلك ومكتوب بإسمك 


مسك منها الملف وقال قبل ما يفتحو: إنتي مضيتي ؟ 


هزت راسها وقالت: أه مضيت بس مش هستعمل حاجةة من كل دول هسيبهم للأيام اللي جايه 


حط الملف علي المكتب وقال: هبقا أشوفو وامضي أو ممضيش علي حسب تفكيري ومزاجي


زينة بغيظ: وإنت هتأجل ليه يعني ما تشوفو دلوقتي 


عيسي ببرود: إنتي عايزه إيه ؟


زينة فركت في إيديها وقالت: يعني إحم عايزاك بس تشوفلي شقة أو مكان مناسب أقعد فيه وأنا هبقا أشوف شغل وشكرًا علي اليومين اللي قعدتهم هنا 


ضحك عيسي بسُخرية وقال: بس مينفعش تمشي ولو مشيتي من ورايا هجيبك بالقانون


زينة بإستغراب: ودا ليه ؟



7وال8

زينة بعد ما حاولت تهدي نفسها من العصبيه علشان تاخد منو إجابة: إتجوزتني ليه ؟ أو سوري، خلتني مراتك ليه ؟


عيسي: علشان أنتقم وعلشان أعرف أتعامل معاكي مبقاش إسمي إبن عمك وبس 


لأ أكون جوزك وليا حق أعمل فيكي اللي نفسي فيه حتي لو دفنـ"ـتك حية 


محدش هيقولي بتعمل إيه وكمان علشان أخليكي زي التين الصلصال أشكلك علي مزاجي وبالشكل والشخصية اللي تريحني 


زينة بعصبية: أنا مش هسمحلك تمحي شخصيتي علشان تعيش دور سي السيد فوق لنفسك كدة لو إنت عيسي علام ف أنا زبنة رضوان معرفش إيه الفكرة في إن أقول إسمي وإسمك بس هي بتتقال كدة ولو فكرت تمحيلي شخصيتي مش هسكتلك 


عيسي قام ووقف قصادها وقال ببرود: لأ هقدر وأعمل كُل حاجة كمان، أقدر أحبسك،


 أقدر أعمل فيكي اللي أنا عايزه، إنتي من أول ساعة دخلتيها البيت أخدتي مني قلم محترم ودا ترحيبًا مني ليكي علي وصولك في بيتنا ف تسمعي كلامي زي الشاطرة علشان أنا واحد اللي بيجري في دمو


 دا دم صعيدي ودم الصعايدة حامي ومبيحبوش يعيدو الكلام مرتين ولا حد يعلي صوته عليهم وبالذات لو حُرمه!


زينة برفعة حاجب: بس بيبقو حد تاني لما يحبو وبالذات مع اللي بيحبوه بتبقي حنية العالم كله فيهم وبيبقو طيبين جدًا مش قا"سيين 


عيسي ببرود: أديكي قولتي اللي بيحب وأنا مش بطيقك أصلًا لإن أنا بكر"هك وبكر"هك جدًا ولو مسمعتيش كلامي هحبسك وهرميكي في السجن 


زينة: لو إنت فاكر إنك كدة بتهددني ف إنت أه بتهددني وقولي أعملك قهوة غير دي علشان بردت ولا تشربها باردة !


عيسي بإبتسامة باردة: لأ إعمليلي غيرها 


أخدت الصينيه ومشيت ودموعها نازله وهي بتلـ"ـعن حظها، قررت إنها تبقا مهاوداه كام يوم لإنها متستحملش تقعد يوم واحد في السجن وعيسي ممكن يعملها ويإذيها زي ما بيقول لإنه مش بيطيقها نهائي..


" بعد إسبوعين "


زينة خبطت علي باب المكتب بتاع عيسي وأذن ليها بالدخول، دخلت وحطت القهوة علي الترابيزة وقالت: هو مفيش غيري يعملك القهوة دي ؟ أحطلك ملح مكان السُكر علشان تبطل تطلبها مني


عيسي شرب بوق من القهوة وقال: لأ هتعملي دا هتتعاقبي عليه نسيتي الإسبوع اللي فات لما قاوحتي ومردتيش تعمليها 


بلعت ريقها بصعوبة وإفتكرت لما رفضت تعملها خلاها واقفة ساعتين علي رجل واحدة ووشها في الحيط 


زينة بتوتر: هت..هتعوز حاجة تانية ؟ 


 عيسي بإبتسامة:


عيسي بإبتسامة: بوصولات أمانة وكمان بِــ، بعقد الجواز!


ضربت علي المكتب بغضب وقالت: نعم يا أخويا ! عقد جواز إيه دا إن شاء الله، لا يا حبيبي أنا مش بريا"لة علشان أصدق الهبل دا إنت أخرك في حياتي إبن عمي البارد اللي مش بيطيقني ولا بطيقو وربنا يديم عدم القبول اللي ما بينا


كان عيسي قاعد بيمسح ليها بصدمة، دي طلعت ردا"حة!!!


عيسي ببرود: الورقة اللي مضيتي عليها!، دي كانت عقد جوازنا وأنا أخدت إمضتك وحطتها في وصولات أمانة عامله 20 مليون جنيه دا لو لا سمحالله لعبتي بديلك وطلبتي الطلاق قبل خمس سنين من جوازنا ساعتها هتدفعي ال 20 مليون بالضعف كمان! ولو فكرتي وهربتي هقدر أجيبك بإنك مراتي، وبالوصولات 


زينة بإحباط: طب مينفعش تعملي تخفيض 50% بما إني بنت عمك وإشحيالله مراتك جديد 


ضحك غصب عنه وقال: تؤتؤ الضعف


زينة بغيظ: أنا ورث أبويا مش معدي ال 15 مليون أشحتلك ال 5 التانيين منين ؟


عيسي بتصحيح: 25 أصل أنا قولت الضعف ولا إيه يا حرمي العزيز!


زينة بإنفعال: أنا مستحيل أنام معاك في أوضة واحدة! فكك من جو هتنقلي معايا في أوضتي والكلام دا لإنه مبياكلش معايا


عيسي بصلها بقرف وقال: هتقرف أنام معاكي في أوضة واحدة أساسًا، يابنتي أنا مش طايق وجودك في البيت هطيق وجودك في أوضتي!


زعلت جدًا لإنها مكر"وهه من كل اللي حواليها بذنب ملهاش يد فيه 


قالت بهدوء: كدة جواز  باطل وأنا مش هسكُت لإنه من غير علمي ومن غير مأذون


عيسي ببساطة: اللي يصدقك! دي إمضتك بجد مش تزوير 


زينة بإبتسامة: مفيش شهود ف أقدر برضوا أعمل اللي عايزاه


عيسي وهو بيحرك كُرسي المكتب يمين وشمال: 500 جنيه أجبلك بدل الشاهد أربعه8

عيسي بإستفزاز: جهزيلي طقم أروح بيه الحفلة يا حرمي المصون 


زينة بهمس: أراك تتحدث عن صحة أبوك 


عيسي بإنبتاه: بتقولي حاجة يا زينة ؟ 


زينة: بقول إبن عمي ربنا ياخدو.. قصدي ربنا يخليه، قولي البدلة الكحلي ولا السودة علي دماغك ؟ قصدي السودة !


عيسي بتحذير: غلطة كمان وهعاقبك عقاب أقوي وخليها البدلة الرمادي يا خفيفة


طلعت من المكتب ودخلت الجناح بتاعو وجهزتلو اللبس اللي هيلبسو علي السرير وطلعت ساعة مع البيرفيوم اللي هيحطو والجزمة اللي هيلبسها 


" بعد ساعتين " 


زينة بزعيق: لأ أنا مستحيل أعمل كدة إنت مش مشلول!


عيسي بغضب: زينة صوتك وبعدين دا واجبك وفاضلك تكة معايا بجد


زينة بضيق: لأ مش واجبي إن أساعدك تلبس إنت مش البزازة في بوقك ما ناقص أحميك بالمره دا إيه المرار الطا"فح دا 


عيسي قرب منها بعصبية وقال: هتسمعي الكلام وإلا


قاطعتو زينة: بااااااس الإسطوانة المشر"وخة اللي دايما بتسمعهالي خلاص 


راحت ناحية السرير وجابت جاكيت البدلة وراحت علشان تلبسهولو


عيسي رجع لورا بإستفزاز: هتلبسيني الجاكيت من غير ما تقفليلي زراير القميص؟


نفخت بضيق وقالت بهمس: اللهم طولك يا روح 


حطت الجاكيت علي كتفها وبدأت تقفلو الزراير وهي باصة في الأرض 


عيسي كان متابعها بإستمتاع لإنو بيحب يشوفها مرهقه وتعبانه قصادو بسببه 


 خلصت ولسه كانت هتطلع مسك إيديها وقربها منه وقال: ما لسه بدري المفروض متطلعيش ألا معايا


بصتله بقرف وقالت: ليه كنت سيادة الرئيس وأنا معرفش وبعدين وسع إيدك دي خليني أنزل 


بص عيسي في عيونها بخبث وقرب منها علي أساس إنو هيبو"سها بس فاجأة...


بص عيسي في عيونها بخبث وقرب منها علي أساس إنو هيبو"سها بس فاجأة همس جمب ودنها: أحسن من سيادة الرئيس 


خبط علي خدها بخفة وقال: كنتي فاكراني هبو"سك ؟، قولتلك أنا بكر"هك وعمري ما أفكر فيكي فَــ متحلميش


بصتلو بقرف من فوق لتحت وكانت لسه هتطلع الباب إتفتح ودخلت أم عيسي 


أم عيسي بإستغراب: إيه دا ! مالكم قريبين من بعض أوي كدة ليه؟


زينة إستوعب منظرهم وبعدت وهو فضل واقف ببرود 


زينة بتوتر: أن..أنا ك..كنت بساعدو في اللبس و..


أم عيسي بضحك: بس بس إهدي خلاص 


عيسي ببرود: خير يا أمي


أم عيسي: يلا يا عيسي هنتأخر 


بصت علي زينة وقالت: مش هتلبسي يا زينة ؟


زينة بصتلهم بعدم فهم، عيسي رد قبلها وقال: مش من مقام الحفلات دي يا ماما وإنتي عارفة 


زينة كانت هتطلع من باب الأوضة وتمشي وقفتها إيد مرات عمها وقالت: لو مجاتش زينة أنا مش رايحة معاك في حتة وروح حفلة صاحبك لوحدك 


عيسي بضيق: مش صاحبي دا مامتُه اللي رنت عليكي وعزمتك ووصتك تيجي!


9

أم عيسي ببرود: اللي عندي قولتلو 


نفخ بضيق وقال لزينة: خمس دقايق وتنجزي


" بعد نص ساعة "


عيسي بزعيق: إحنا لو مستنيين الأميرة ديانا كانت زمانها خلصت من بدري 


أم عيسي ببرود: دي بنت ومن حقها تجهز براحتها 


عيسي بصدمة: أمي أنا اللي إبنك مش هي !


أم عيسي بإبتسامة: وهي بنتي اللي مخلفتهاش


- أنا جهزت 


لف وبص ليها من فوق لتحت ببرود وقال: كل دا !


تجاهلتو وقالت لأم عيسي: مش يلا يا مرات عمي 


قرب منها بعصبية وهي واقفة بثبات إنفعالي وقال: أنا مبكر"هش في حياتي قد التجاهل ولما أكلمك تردي عليا


ردت برفعة حاجب: وإنت كنت إتكلمت ومردتش وبطل تلكيك بقا علشان بقا أوڤر


سحبت إيد أم عيسي وطلعت وهو طلع وراهم وهو هيطق من كتر الغيظ بسببها 


بعد شوية كانو وصلو قدام الفندق اللي معمول فيه الحفلة كانت زينة ماشيه جمب مرات عمها من ناحية وعيسي من ناحية 


أول ما دخلو قرب واحد وسلم علي عيسي وقال: هو الواحد علشان يحب يشوفك يعمل مناسبه ولا مصيبه علشان تيجي!


عيسي بضحك: مش فاضي أعملك إيه يعني ؟


بص الشاب لأم عيسي وقال: إزيك يا طنط 


أم عيسي بإبتسامة: أهلًا يا مازن 


مازن بص لزينة وقال بإبتسامة وهو بيمد إيده علشان تسلم: أهلًا مودموزيل


 

مدت إيديها وقالت بإبتسامة: أهلًا بيك


إنحني وباس إيديها وقال: دايمًا بقدر جمال المرأه 


عيسي كان بيبصلهم ببرود وأم عيسي كانت بصاله بصدمة 


سحب عيسي مازن من دراعو ودخل لجوا وسحبت أم عيسي زينة ودخلت لجوا 


كانت فيه واحدة ست أول ما شافتهم قامت وحضنت أم عيسي بسعادة وقالت: أهلًا  بيكي الحفلة نورت خالص والله 


أم عيسي بإبتسامة: منورة بصحابها يا فريدة 


قربت فريدة من زينة وقالت بإبتسامة: إنتي مرات عيسي ؟


زينة بصدمة: إيه لأ طبعًا أنا أبقا مراتو يووه قصدي أنا بنت عمو


ضحكت فريدة وبصت لأم عيسي وقالت: ما عروسة زي القمر أهي يا نيهال إبنك أعزب لحد دلوقتي ليه ؟


نيهال " أم عيسي ": اللي فيه الخير يقدمو ربنا يا فريدة 


فريدة سحبت إيد نيهال وزينة وقعدت علي ترابيزة 


بعد شوية إشتغلت أغنية رومانسيه هاديه


قرب واحد من زينة وقال: سينيوريتا تسمحيلي بالرقصة دي


زينة بصت لنيهال لاقتها بتقولها: أنا مش عارفة بصراحة حابه تقومي ترقصي قومي


بصت علي عيسي لاقتو بيرقص مع واحدة 


مدت إيديها وقامت رقصت معاه 


إتكلم الشاب وقال: إسمك إيه ولا أناديلك بِــ سينيوريتا ؟


إبتسمت وقالت: زينة


لفها ورجعها ليه تاني وقال: زينة البنات، أنا إسمي أمير



10


×

زينة بمرح: أمير الأُمراء 


ضحك وهي كمان ضحكت


عيسي كان متابعهم ببرود أو كان بيتظاهر بالبرود، لما شافهم بيضحكو قرب منهم بعصبية و...


عيسي كان متابعهم ببرود أو كان بيتظاهر بالبرود، لما شافهم بيضحكو قرب منهم بعصبية وشد زينة ورقص معاها والبنت اللي كانت بترقص معاه رقصت مع أمير 


عيسي بعصبية خفيفة: إيه اللي قومك من مكانك ؟


زينة ببرود: برقص مع أمير


ضغط علي وسطها اللي ضامو جامد وقال: مش سبب علشان تقومي من مكانك مين سمحلك ترقصي!


زينة بألم: زي ما إنت رقصت أنا رقصت


عيسي ببرود: وإنتي مالك ارقص مرقصش ميخصكيش


زينة بنفس البرود: وإنت مالك أرقص مرقصش ميخصكش 


عيسي بعصبية: لأ يخصني لإنك مراتي! 


زينة ببرود: ويخصني لإنك جوزي


بصلها بعصبية وقال: بطلي تردي الكلمة بعشرة 


زينة بتريقة: نينينيني وإنت بطل تقفلي علي الواحدة أنا مش واكلة ورث أبوك يعني !


شد إيديها جامد ومشاها وراه بعصبية وراح ناحية الترابيزة اللي قاعده فيها نيهال وفريدة


قرب منهم وقال: يلا يا أمي 


نيهال بإستغراب: ليه يا حبيبي ما لسه بدري 


ضغط علي إيد زينة جامد وقال: يلا 


زينة بألم: أه هو انا اللي قولتلك هنتنيل نقعد إيدي يعم 


 

بصلها بغضب وقال: إسكتي


قامت نيهال وقفت وفريدة 


قالت فريدة: لسه بدري يا عيسي ما تقعدو شوية 


عيسي بحجة: معلش تتعوض يا فريدة هانم عن إذنك 


زينة وهي طالعه بصت علي أمير لاقتو مبتسم وبيغمزلها


إبتسمت بكسوف وبصت علي عيسي لاقته بيبصلها وبيبصله بغضب واضح


طلع بيهم من الفندق وهو مازال ماسك إيد زينة وضاعط عليها جامد 


ركبهم العربية وخلع الجاكيت ورماه علي الكرسي وقال وهو بيتني كُم القميص: إستنوني هنا محدش ينزل من العربية


سابهم ودخل الفندق 


بعد شوية قرب من العربية وهو بيحرك رقبته يمين وشمال 


ركب العربية وأخد نفس عميق وشغل العربية


نيهال بإستغراب: كنت فين يا عيسي وطلعتنا ليه لما دخلت جوا تاني 


بص عيسي بغضب علي زينة في المراية: كنت بخلص واجب جوا


" بعد نص ساعه " 


دخلو الڤيلا وعيسي حرفيًا مش طا"يق زينة 


قال بهدوء ما قبل العاصفة: إعمليلي قهوة


قالت وهي بتشاور علي السلم: طب هطلع أغير هدومي وأع


قبل ما تكمل كلامها قلم نزل علي وشها منو وشدها من شعرها وقال: أنا مبحبش الحال المايل إنتي تظبطي كدة واللي قولتو يمشي إنتي فاهمة ولا لأ


كانت حاطه إيديها علي خدها مكان ما ضرب وبصاله بصدمة ودموعها بتنزل، لإنها مغلطتش في حاجة 


مسكت أطراف الفستان وجريت علي فوق


تكملة الرواية من هناااااااااا


تعليقات

التنقل السريع