القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

روايه بعت نفسي الفصل 72-73-74-75-76-77بقلم نسرين بلعجيلي (جميع الفصول كامله وحصريه)

 روايه بعت نفسي الفصل 72-73-74-75-76-77بقلم نسرين بلعجيلي (جميع الفصول كامله وحصريه) 





روايه بعت نفسي الفصل 72-73-74-75-76-77بقلم نسرين بلعجيلي (جميع الفصول كامله وحصريه) 



رواية بعت نفسي ............... بقلم نسرين

================ـ

الحلقة ال72 و ال 73 و ال74 

____________________________ـ


رواية بعت نفسي الحلقة الثانية والسبعون

-------------------------------،ـ

**أكرم أنت كويس يا أدهم ؟؟

**ادهم شال إيدو من على رأسه هي قالت إنهم ولادي صح؟؟

**ياسين أيوه ولادك وزي ما قولتلك انت ممكن تتأكد ودا حقك

**أدهم من غير ما تأكد أنا حسيتهم ولادي اول ما شوفتهم قلبي طلع من مكانو خالد بيشبهني أوي وأنا صغير وخلود شبه بنتي ملك

الحمد لله يا رب أنا فرحان أوي

ونفس الوقت زعلان

هان عليك يا مليكة تحرميني من ولادي ؟؟

استاهل أنا منك دا !؟

انت عارفة مكاني ومكان الشركة والقصر وشقتنا ما قولتيش ليه سكت ليه؟ كنت ناوية تحرميني من أولادي على طول لا، وتقولي ليهم أني ميت دفنتيني وأنا حي ليه تحرمي ولادي مني، وتحرميهم من أبوهم كل دا علشان تنتقمي مني ؟؟

كان بيتكلم بصوت عالي

ووقف من مكانو

ردي عليا عملت كده ليه ؟؟

لا وسجلتيهم بي اسم راجل تاني ؟ وأبوهم عايش

أنت عارفة إني ممكن أسجنك واخد ولادي منك أنت أية؟؟ جالك قلب تعملي كل دا فيا

**مليكه أنت مش حتاخد ولادي مني، وعملت كده علشان أنت السبب جاي تحاسبني دلوقتي

حاسب نفسك أنا هربت علشان خوفت على اللي في بطني منك، ومن أهلك سجلتهم بي اسم راجل تاني غصب عني ما أنت اللي ضحكت عليا، وما سجلتش عقد جواز اعمل إيه ؟ علشان اطلع شهادة الميلاد، وأنت كنت مسافر لما ولدت

بتحاسبني ليه دلوقتي

هنا أكرم وياسين انسحبوا

وخلوهم يطلعوا كل اللي جواهم

**ادهم بس رجعت ليه مابلغتنيش إنك ولدت خبيتي عليا طول السنين دي ليه ؟

لو أنا مادورتش عليكي ماكنتيش حاتقولي ليا ؟؟

دا أنت أنكرت من شوية أنهم ولادي

كل دا علشان إيه؟؟ حرام عليكي أنا مش مسامحك يا مليكة على اللي عملتيه

أنت انتقمت من ولادك فيا حاتقولي لي ربنا آية؟؟

**مليكه أنت اللي حاتقول لربنا آية علي عمايلك فيا؟ رمتني في الشارع وأنا حامل شوهت سمعتي أني كنت عايشه معاك في الحرام لو أنا ما لاقيتش عم محمد جابني بيتو كان يحصل فيا إيه؟؟ أنا حميت ولادي من شرك وضلمك

ربتهم أحسن تربية علمتهم التسامح وأنهم ما يظلموش حد قولي لو عمتك ولا جدك عرفوا أني ولدت كنتو حتاخدو ولادي من حضني، ومش بعيد عمتك تقتلهم أنا بعدت بيهم رحمه بيهم منكم ما تجيش تحاسبني دلوقتي أنا شقيت وتعبت عليهم بشتغل ليل ونهار علشان أوفر لهم لقمة حلال ضيعت شبابي ومش ندمانة على فكره لاني عملت الصح كنت ناوية أولد وأجيبهم عندك بس لما لاقيتك مش مسجل عقد جواز اخدت قرار أنك ما تساحقش تكون الأب

لما رجعت ماسجلتش الجواز ليه؟ وانت كنت عارف إني حامل

**أدهم قالولي أنك سقطتي

**مليكه وانت صدقتهم

**أدهم أنا آسف أنا وأنت ظلمنا ولادنا وظلمنا نفسنا

**مليكة أنت الظالم مش أنا حرمتني من أبسط حقوقي

اغتصبت طفولتي وشبابي بغروروك، وقسوتك

كنت زي أي بنت نفسها تتجوز الراجل اللي تحبو وتتخطب وتعمل فرح وتلبس فستان الزفاف الأبيض وتفرح أمها حرمتني أني لما احمل أكون فرحانه مش خايفه إنك تشك فيا

عيشتني حاجات كانت أكبر من سني كنت بتعاملني إني خدامه عندك أو وحده جايبها من الكابريه تقضي ليلة معاك

كنت لما تاخد إلى أنت عايزو أقوم من جنبك وأنا منكسره وحزينة حاسستني بكل أنواع الإهانة

اغتصبتني من غير شفقة ولا رحمة وضربتني لأن مافيش راجل حايوقف في وشك، ويدافع عني كنت بخاف منك

اتهمتني بي الخيانة وأنا ماكنتش، فاهمة حاجة إيه اللي جابني أوضة أكرم وأنا عمري ما طلعت فوق، ولا أعرف شكل القصر من غير المطبخ والسفرة

ياريت كنت سمعتني كنت حافضل تحت رجليك، وأخدمك بعنيا

فرجت عليا الناس وأنا عريانه من غير ما تسترني

ماكنتش عايزة أسيبك لأنك كنت محتاجني بس اللي في بطني كان أولى منك ولادك أنا حافظت عليهم

كم مرة عمتك و بنتها ضربوني شربوني حاجات علشان أسقط كنت بسكت علشان أحافظ على نفسيتك،

وتعمل العملية

جدك عرض عليا، فلوس وأسيبك

بس أنا ما كنتش عايزة أتخلى عنك وأنت تخليت عني بكل سهولة

وأنا كنت محتاجة ليك

طلعت مش معايا حاجة لولا الدادا، وداد سترتني ربنا يسترها دنيا وآخرة لاقيت خير في أكرم اللي أنت ضربته بي النار أنا من يومها ماشوفتوش إلا لما دور عليا

وحوده اللي دفن أمي ووقف معايا لحد ما وصلني المحطة

حودة حماني من رجالتك اللي كانت بدور عليا علشان تقتلني

أنت قتلتلي كل يوم مئة مرة و ولادك بيكبرو في بطني اتحرمت أني افرح بيهم لما عرفت أنهم توأم ولد وبنت

اتحرمت ادلع علي جوزي في الحمل زي ما بتعمل كل الستات اتحرمت اتوحم وما مش فاهمة أنا كنت حاموت علي ريحتك من ساعة ما حملت وأنا بشمها فيك

كنت حاتجنن وأنا مش عارفة إيه اللي بيحصل ليا، ولا عارفة إيه دا كنت محتاجة ليك جنبي تهون عليا موت أمي

19 سنه لاقيت نفسي مسؤولة من أخويا وأختي اللي حالتهم كانت صعبة بعد موت أمي ومن ولادي وأنا في بيت غريب

الحمد لله بعت العقد اللي كان عندي، وأخدت الشقة اللي أنا فيها

يوم ولادتي كنت حاموت وماينفعش أروح المستشفى

خفت تلاقيني تاخد، ولادي مني أو تقتلني عيشتني في خوف ورهبة طول السنين دي

مافرحتش لما ولدت قد ما كنت حزينة عليهم

اول ما شديت حيلي نزلت اشتغل وأنا تعبانة من حمل وولادة علشان أصرف على كومة اللحم اللي عندي اتحرمت أعيش لحظات مع ولادي

اول ما كملو سنة قررت أروح عندك وعمري ما قولت الكلام دا لحد غير أكرم لما شوفتو علشان أحافظ على كرامتي

روحت القصر، وطلعت ليا عمتك، وقولت ليها أني ولدت وطردتني وجا جدك رحيم، وقولت ليه أني ولدت توأم، وقالي أنك عاجز جنسيا، ومش بتخلف وأروح اشوف أبو ولادي مين

**أدهم بصوت عالي أنت بتقولي إيه ؟؟ جدي عارف ؟؟

**مليكه أيوه عارف وهددني أني لو قربت منك حايقتلني ويخطف ولادي،

ولما فضلت أعيط واقولو أنهم ولادك وممكن يعمل التحاليل رفض وقالي روحي وابعدي عن ابني، ولو قولتلك حاجة قالي حايخليك تسجني لأني زورت شهادة الميلاد، وتاخد ولادي

**ادهم مستحيل جدي يعمل كده !!!

**مليكه عمل وضربني و هددني وساومني اخد كام وأبعد عنك أنا أصلا ماكنتش عايزة منك حاجة غير تسجل ولادك، وقالي إنك ماكنتش متجوزني والمؤذون كان بيمثل عليا

روحت ليك الشركة ومنعوني والحرس ضربوني روحت شقه البواب قالي إنك بعت الشقة

بعد تهديدات جدك ليا اعمل إيه ؟؟

عارف أنا ماقولتش لي عم محمد ولا ياسين علشان خفت عليهم من جدك اللي ما فيش في قلبو رحمة ولا شفقة

خليتهم يدوني عهد أنهم مايروحوش عندك،

ولا يدوروا عليك

خفت يصدقوا عليا الكلام دا، ويطردوني وأنا ما صدقت أن يبقى لها أب وأم وأخوات

ياسين دا ليه أفضال عليا كثير اجل جوازو لحد ما ولدت واستقريت

اول ما تحصل ليا مشكلة ألاقيه واقف معايا

لما بتأخر في المصنع كان يجي يستناني لحد ما أخلص

أنا مابقتش وحدي يا أدهم بيه ولا حا خاف منك زي زمان في ضهري رجاله

بيحموني وبيحمو ولادي

**أدهم أنا شوفتك بتخافي منو

**مليكه أنا بحترمو كلمتو سيف على رقبتي

أدهم بيه عايز مني إيه بعد كل السنين

أنا تعبت اوي،

وفضلت تعيط

ادهم قعد على ركبوا قدمها ومسك أيديها

**أدهم أنا آسف والله ما كنت أعرف كل دا حصل أنا مصدوم من جدي وهو عارف كويس بتعذب قد إيه مش، فاهم ليه بيعمل معايا كده والغريبة طلب مني اتجوز علي كامليا علشان اجيبلو حفيد بعد ما كامليا مش عايزة تخلف وبصراحة أنا مش عايز ولاد منها ملك كانت غلطة بس الحمد لله

مليكه أنا وبنتي محتاجين ليكي

ارجوكي ماتحرمنيش من ولادي نفسي اخدهم في حضني أنا مش عارف أوصف ليكي إحساسي إيه لما لاقيتك، وفي حتة مني معاكي ولد وبنت

أبوس إيدك يا مليكة متظلمنيش أنا الدنيا ظلمتني آوى يلعن أبو الفلوس اللي تخلي الواحد مش مرتاح البال

أنا عايز ولادي يعرفوا أني أبوهم عايز أعوضهم

خلاص أنا مسامحك ومقدر ظروفك اللي خلتك تعملي كده لأني عارف جدي وعمتي ونتي خوفتي على نفسك وعلى ولادك من حقك تعاقبيني زي ما أنت عايزة بس بلاش تحرميني من ولادي

**مليكه وهي لسه بتعيط حتاخدهم مني؟؟

**أدهم لا حانلم شملنا، ونعيش كلنا مع بعض

مليكه أنا …….

يتبع….

الفصل التالي :

___________________ـ

رواية بعت نفسي الحلقة الثالثة والسبعون

_______------------------------------ـ

**يوسف مليييييييكه

مليكه قامت

**مليكه يوسف وحشتني يا حبيبي

يوسف حضنها

**يوسف وحشتيني أوي

كل دا وادهم بي بي عليهم

*مليكه وانت كمان وحشتني جبت مراتك؟

*يوسف لا تعبانة

**مليكه ألف سلامه عليها

*يوسف مليكه أنا مبسوط أوي حابقا أب

**مليكه الله أحلى خبر ألف مبروك

*يوسف أنا جيت علشان قالولي أن الست مليكه تعبانة وبتعيط، ومش بتاكل

وحالتك حاله ليه كل دا قوله لا لازم أنزل هو أنا ليا كم مليكه في الدنيا

*مليكه حست بفرحه بي كلامو

وحضنتو ربنا يخليك ليا

*يوسف بص علي أدهم

مين المز دا ؟؟

**مليكه عيب يا يوسف

*يوسف معلش حضرتك أصلي اول ما بشوف مليكه بنسا نفسي

*أدهم ما هو واضح

كان أدهم مضايق

*يوسف ماقولتليش مين دا؟

*يوسف أنا جوزها أدهم الشرقاوي وأبو أولادها

**يوسف بصدمة نعم جوزها؟!؟!

*ادهم أيوه

**يوسف هو دا يا مليكة ؟؟

**مليكه ايوه

الوقت دا ياسين اتصل بي يوسف علشان ينزل

*يوسف ياسين عايزني

حانسهر مع بعض يا مليكة

واحكي لي كل حاجة

**مليكه أكيد

ادهم اخد علبة السجائر من جيب المعطف واخد سيجاره يدخن

مليكه عرفت إنو هو متعصب بس كانت مبسوطة من جواها حست إنو بغير عليها

*أدهم لف عندها مين دا؟

*مليكه دا يوسف أخويا

**أدهم اللي أعرفه إنو عندك أخ واحد عبد الرحمن

*مليكه ما هي الأخوة مش لازم تكون بي الدم ولا لي الأب والأم ياسين أخويا ويوسف وكمان أكرم

**ادهم ماشي بس مش شايفة كمية الأحضان دي أوفر شوية ؟!؟!

**مليكه والله أنا حرة وعارفة أخلاقي كويس

*أدهم لا مش حره أنت مراتي على ذمتي

يعني على الأقل تحترمي وجودي

*مليكه براحة على نفسك شوية أنا بقالي 10 سنين وحدي كنت فين يا جوزي؟؟

*أدهم أتنهد بصوت عالي آه يا مليكة قولتلك غصب عني أنا مش بشك، فيكي لأن عارف أخلاقك أيوه غلطت ودفعت ثمن غلطتي

خلص سيجاره، وجا قعد جنبها

مليكه دلوقتي الأمور اتغيرت أنا موجود ولاقيتك وعايز أعوضك وأعوض أولادي

**مليكه ازاي وانت متجوز؟!

*ادهم مش أنا اول ولا اخر واحد متجوز اثنين

في حاجات كتير لازم احكيلك عليها

بس الأهم مش عايز أضيعك تاني من أيدي

**مليكه هو انت عايزني أرجع أعيش معاك؟؟

*ادهم ايوه و ولادنا كمان

*مليكه أنا مقدرش أعيش معاك احنا مختلفين عن بعض ومش عايزة أرجع الماضي اللي بينا ولادنا

*أدهم طيب نتكلم في الموضوع دا مرة تانية أنا عايز ولادي يعرفو أني أبوهم

**مليكه آه طبعا من حقك بس اديني شوية وقت أمهد لهم الموضوع هما على طول بيطلبو صورك

الولاد عندهم 9 سنين عقلهم أكبر منهم لازم نفكر نقول ليهم إيه علشان مايزعلوش مننا

*ادهم ماشي بس بالله عليكي أنا مش قادر اصبر عايز أخدهم في حضني،

ولازم اعمل الإجراءات القانونية اللازمة علشان اسجلهم بي اسمي في أقرب وقت

*مليكه عارف كنت خايفه ما تعترفش بيهم أو تشك فيا زي جدك

*أدهم لا أنا متأكد أنهم أولادي إحساسي يا مليكه مش حايكذب عليا

*مليكه كان فين إحساسك زمان؟

*أدهم ماكنتش بحس في الوضع اللي كنت فيه مليكه أنا اتغيرت واتعالجت من العقد اللي كانت عندي عند دكتور اخصائي نفسي ارجوكي بلاش نتكلم في الماضي خلينا نشوف حانعمل إيه في حياتنا

الوقت دا كان خالد وخلود طالعين السلم بيجرو بعد ماجبهم عبد الرحمن من المدرسه

*خالد ماما

قلب أدهم كان حايوقف من كثر دقات لما سمع صوتهم

*مليكه حمدالله على السلامة

**خلود الله يسلمك يا مامتي الحلوة

**خالد بص لي أدهم مين الراجل دا يا مليكة ؟؟

**مليكه مليكه يا خالد؟!

*خالد أيوه أنا راجل البيت ولازم أعرف بتعملي إيه في السطوح مع راجل غريب

مليكه ضحكت

*مليكه يا راجل دا أنا ماما

مش بتاع الحاجات دي

*خالد حضن مليكه ما أنا عارف يا ست ماما

*أدهم تعالي يا خلود عندي

راحت خلود وهو حضنها بسرعة

مليكه تأثرت لما شافت ادهم متأثر أوي

**مليكه سلم يا خالد

*خالد إزيك يا عمو

*ادهم تعالا يا حبيبي عندي

خالد راح عندو

وحضنو

*خالد الله ريحتك حلوة

**ادهم انتو كمان رحتكم حلوة أوي

**خالد اسمك ايه؟؟

*ادهم اسمي أدهم

**خالد الله زي اسم بابا

*أدهم بص لمليكه

هو بابا أسمو أدهم ؟؟

**خالد أيوه يا سيدي هو أسمو أدهم بس في الورق سيد وكمان ماما بتقول إني شبهوا آوى، ولما اعصبها بتقولي أنت فوله، واتقسمت نصين أنت وأبوك

**ادهم شكل ماما بتحب أبوك أوي

**خلود آه لما بنتكلم عليه، ونسألها علي صورتو بتبقا تعيط أوي

مليكه قامت وسابتو معاهم

في قصر

عصمت طلعت تجري جناح كامليا وادهم،

وفتحت الباب

*عصمت قومي يا حيوانه اصحي

*كامليا أوف يا ماما عايزة إيه ؟

**عصمت جوزك فين؟؟

*كامليا مش عارفة ومش عايزة أعرف

**عصمت شالت الغطا من عليها

قومي جوزك يا هانم عند مليكه و ولادها

*كامليا بخضه أنت بتقولي إيه ؟؟

**عصمت بقول الحقيقة في واحد خليتو يراقب أكرم علشان كنت عارفة إنو حا يلاقي الزفته

وفعلا بقالو شهر بروح عندها

بس انهارده الراجل قالي إن جوزك عندها

بصي أهو عمل ليا صوره من على السطوح

اخدت الجوال منها

شافت مليكه قاعدة وجنبها ادهم حاضن ولادو

*كامليا يا نهار أسود اعمل ايه دا حايعرف احنا عملنا إيه؟!

**عصمت هو لسه حايعرف بي الصورة دي باين إنو عرف

*كامليا حانعمل إيه ؟

**عصمت قومي اصحي كده، وحصليني في الجنينة

ما أنا مش حاسكت

*كامليا حاضر

في الفيوم

بيت الجيزاني

*الجد خبر إيه يا بني؟

*الابن معلش يا جدي الراجل قال إن كان مع الولاد خالهم و ماقدروش يعملوا حاجه

بس متخافش بكره بي إذن الله يكونو عندك

*الجد يا رب

نرجع عند مليكه

خالد وخلود نزلوا اسأله علي أدهم وكان بيضحك معاهم من قلبو

ومليكة شافت حنيتو على أولاد

**خلود أنت عندك أولاد ؟

**أدهم عندي بنوته قمر زيك اسمها ملك

حوريكي صورتها،

وطلع تليفونو ورآهم الصورة

**خلود الله دي بتشبهني شوية

**ادهم أيوه

ممكن اخد صوره معاكم؟

*خالد لازم نستأذن من ماما

أدهم بص لي مليكه، وهي وافقت بي حركة من رأسها

و اخد صور كثيرة

**أدهم ممكن يا مليكة تتصوري معانا؟

*خالد تعالي يا مامي راحت قعدت جنبهم

بس بحركة منو قربها عليه

وحضنها

الولاد قاموا نزلوا تحت

ادهم فضل حاضنها

*ادهم شكرا على تربيتك لولادي

مش قادر أوصف شعوري دلوقتي

فكري في حياتنا أنا مقدرش أعيش من غيرك

الوقت دا

ملك بتوصية من أمها وجدتها اتصلوا بي أدهم

**مليكه تليفونك برن

*ادهم مش وقتو خليني معاكي

الهاتف فضل يرن كثير

رد ادهم

*ادهم أيوه يا حبيبتي

*ملك بابي أنت وحشتني

*أدهم وانت كمان يا حبيبتي وحشتيني

مليكة قامت من جنبو بس هو مسك أيديها وقعدها

وفتح لسبيكر

*ملك أنت فين يا بابي

*أدهم أنا مسافر حبيبتي

*ملك حاتيجي أمتي؟؟

*أدهم مش عارف يا حبيبتي

*ملك بابي أنا تعبانة

**أدهم مالك يا روحي فيكي إيه ؟

**ملك كل حاجه بتوجعني

*أدهم سلامتك يا روحي ماما فين؟

*ملك مش فاضية

**أدهم خلاص يا قلبي خليكي مع الدادا وأنا بكره حاجيلك

*ملك بجد؟

*أدهم أيوه يا روحي

يا حبيبتي أكلمك بليل

اول ما قفل الهاتف

**عصمت بعصبية أنت غبية زي أمك مش قولتلك عيطي وقوليلو أنك تعبانة أوي

*ملك بعصبية أنا مش غبية ولا كذابة،

وراحت وسابتهم

*ادهم دي بنتي محرومة من أمها وأنا على طول مشغول

*مليكة هي أمها بتشتغل؟

*أدهم لا بس مش، فاضية ليها

مليكه لو طلقت كامليا ترجعي ليا وتربي بنتي؟

*مليكه أنت بتقول إيه؟

عايز تحرم الأم من بنتها

*أدهم دي مش أم خالص خليني ساكت

*********

يتبع….

الفصل التالي :

______________________ـ

رواية بعت نفسي الحلقة الرابعة والسبعون

----------------------------ـ

**مليكه طيب يلا ننزل عيب نقعد هنا لوحدنا

*أدهم نعم بتهزري

*مليكه لا والله

*أدهم أنت شكلك لسه مش مستوعبه إنك لسه مراتي

*مليكه معلش أصلي بقالي 10 سنين عايشه وحدي

أنا نازلة تحت

*ادهم ممكن أشوف شقتك؟؟

*مليكه آه طبعا

ونزلوا تحت في شقتها كان أكرم وياسين وفارس وعبد الرحمن بهزرو

رنت الجرس، وفتح لها عبد الرحمن

*أدهم سلام عليكم

*عبد الرحمن وعليكم السلام

دخلت مليكه سلمت عليهم

*يوسف يا ملوكه اعملي ليا فنجان قهوة من ايديكي الحلوين أصلي دماغي حاتفرتك

*مليكه سلامه دماغك من عينا

وراحت المطبخ كانت سها قاعدة

**ياسين طمني حصل ايه؟

*أدهم الحمد لله طلبت مني اديها وقت علشان تكلم أولاد

**ياسين الموضوع دا مش لازم يطول كثير

وبعدين أنا آسف كنت عايز أسألك علي حاجة

**أدهم اتفضل

*ياسين أنت دلوقتي راجل متجوز وضع مليكه إيه بالنسبة ليك؟

والعمل إيه مع الولاد

قبل ماتجوبني لازم تعرف أن مليكه روحها في ولادها لدرجة بنامو في حضنها كل ليلة هما معندهمش أوضة وحدهم زي ما انت شايف الحال على قدو، وانا عايز اطمن عليها

أنا آسف لو بدخل بالموضوع

*أدهم خود راحتك أنا عارف إنك خايف علي مليكه، وعايز أشكرك على حمايتك ليها ولي أولادي

مليكه رسميا مراتي قبل بنت عمتي

*أكرم يعني أنت حاتعترف بي الجواز، وكمان بي أولاد أنت رجل أعمال معروف وأكيد إخبارك حاتبقا في الصحافة وخاصة أنك على افتتاح شركة جديدة

وحاتعمل إيه مع جدك؟

*أدهم جدي ليه حساب تاني معايا

الأول اطمن علي مليكه وولادي

الكل عارف إن كنت متجوز فاكر الحفلة اللي اتصورت فيها مع مليكة

يعني مش حاجه جديدة واعترف بها قدام العالم كله هي وأولادي

هنا مليكه كانت بتسمع الكلام،

وكانت شايله صينية القهوة

دخلت عندهم

*مليكه اتفضلو القهوة

**ياسين تعالي يا مليكه اقعدي تسمعي جوزك بقول ايه

مليكه بصت ليه بي استغراب علي كلمة جوزك

*ياسين بتبص عليا بي استغراب ليه؟؟؟ أنت من يوم ما جيتي هنا وانت بتعاملينا وبتعاملي الناس أنك متجوزه في كل تصرفاتك

الفرق أنك كنتي بتقولي إنو مات لناس في الحارة

أداتهم القهوة وقعدت جنب ياسين

*ياسين كمل يا أدهم بيه

*أدهم أرجوك بلاش بيه دي خليها أدهم

**ياسين ماشي

*أدهم زي ما قلت أنا معنديش مشكلة دا حقهم عليا

*يوسف يعني اللي فهمت أنت عايز تعيش مع مراتك وأولادك؟؟

*أدهم آه طبعا

*أكرم فين؟؟؟

*أدهم المكان اللي تحبو مليكه يا القصر يا شقتنا القديمة يا شقتها اللي نسيتها وعبد الرحمن عارف العنوان ومعاه المفتاح

*يوسف لحضه شقت أية ؟؟

**ادهم زمان جبت ليهم شقه، وكتبتها بي اسم مليكه، وكانت أمها الله يرحمها عايشة فيها مع أخوات مليكه

*يوسف صح الكلام دا عبد الرحمن؟

*عبد الرحمن ايوه بس مليكه كانت رافضة نروح الشقة ولا نتصرف بها قالت ليا مش بتاعتنا

*أدهم مليكه ما اخدتش أي حاجة لا هدوم ولا دهب، رغم كان عندها حاجات غالية الماز جبتهم ليها ومعاها مفتاح الشقة وحتى الفلوس كانت في الخزنة

اختفت من غير أي حاجة

**مليكة بعصبية ماكنتش عايزة منكم حاجة خالص ومش حسامح نفسي أني بعت السنسله اللي جدك جابهالي هديه بس كنت بولد ومش معايا فلوس فا بعتها، وقبل ما أسافر أكرم و حوده ادوني فلوس

*أكرم استني هي الورقة اللي اداهلك حودة ماروحتيش العنوان اللي فيها ليه أنا كنت كاتب عنوان عمت شريف تقعدي عندها

*عبد الرحمن احنا وصلنا المحطة وركبنا القطار ونزلنا القاهرة

وسرقوا مننا الشنطة بي الفلوس والورقة كانت جوه

*مليكه أنا ما فتحتس الورقة خالص

**أدهم انت كان ممكن تروحي الشقة والبواب يفتح ليكي الباب

*مليكه بعصبية و بصوت عالي نعم علشان تقتلني ساعتها وبعدين أنا قولتلك اللي حصل

*ياسين صوتك ما يعلاش وسط الرجالة يا مليكة

**مليكه آسفة يا آبيه

**ياسين دلوقتي هو عايز تعيشي معاه و مع أولاد قالت إيه؟؟

**مليكه لا

*، ادهم يعني إيه لا؟

*مليكه اول ما تسجل أولاد بي اسمك طلقني

*أدهم الكلمة دي كا أنها صفعه علي وشو

أطلقك؟؟؟

**مليكه هو أنت مفكر بعد كل اللي عملته فيا حارجع أعيش معاك عادي ليه معنديش كرامة

لا ولادك حايفضلو بينا

*أدهم كفاية إنك حرمتيني منهم كمان مش عايزانا نتجمع تاني؟!!!

*مليكه مش حا نفضل نتكلم في الموضوع دا كثير

عن إذنك يا آبيه حانزل اشوف ولادي تحت،

وطلعت

*أكرم اهدا عليها طبيعي دي ردة فعلها

*أدهم بس أنا مش حاسيب ولادي بعيد عني لازم أعوضهم كل حاجه

وبعدين لازم تفكر في مستقبل بتاعهم

هما بروحو مدرسة؟

**عبد الرحمن ايوه

*أدهم مدرسة خاصة اسمها إيه؟

**ياسين خاصة إيه لا طبعا بيروحو مدرسة حكومية

هي لو دفعت إيجار اللي عليها، وصرفت عليهم يبقا كثر خيرها الحال على القد

*أدهم وأنا مايرضنيش ولادي يعيشوا في الحرمان وأبوهم ممكن يشتري ليهم مدرسة كلها،

ولازم يعيشوا في نفس مستوى أختهم علشان ربنا مايحاسيبنيش كفاية اللي حصل أرجوكم ساعدوني

*ياسين مش عارف اقولك إيه المصيبة أني أبويا وأمي حالتهم وحشة أوي أتعود عليها

*عبد الرحمن وأنا وأختي

سها من امبارح بتعيط

*أكرم أنا سارة كلمنا سها

معلش دي سنة الحياة مليكه ضحت كثير علشانكم جا الوقت تعيش لنفسها ولا انت شايف إيه؟؟

**عبد الرحمن آه طبعا عندك حق

*أدهم هي بس توافق مليكه اتغيرت أوي

*، اكرم أنا قولتلك مليكه مش هي العيلة اللي اتجوزتها زمان

*أدهم اعمل إيه ؟

**ياسين الصبر

*أكرم بقولكم يا جماعة أنا عازمكم كلكم بي المناسبة الحلوة على العشاء عندي في الشقة

**ياسين أنت عارف احنا كم واحد؟؟

*أكرم يا سيدي اللمة الحلوة ماتتعوضش

*ياسين بص بقا جيب بقا حللك و اطباقك وسلطاتك كلها هنا نطلع نتعشا على السطح

*أكرم زي ما انتو عايزين حابقا اتصل بي مراتي أقولها

بص يا أدهم مليكه لازم تقتنع بكلامك وانا شايف أحسن حل خدها لي عم مدبولي و ودادا وداد مش نقلتهم القاهرة ؟

**أدهم آه

**فارس وانا كمان شايف كده

*ادهم، وحتوافق تطلع معايا

*ياسين أنا حاكلمها وحاجي معاكم

*يوسف يا جماعة إنتو ناسين حاجه مهمه الحارة حانقولهم إيه وخاصة أوسطا حسن دا قاعد قدام مدخل العمارة

**أدهم مين دا؟

*يوسف دا يا سيدي بموت في حاجة اسمها مليكه بحبها وبينده عليها بي أبله كل سنة بيخطبها من أبويا دا طلق مراتو بس علشان اتكلمت وحش علي مليكه في الحارة قدام الناس، وطلب أيديها الشهادة الله مليكة عمرها ما أداتلو وش

زي ما قال ياسين هي تتعامل مع الناس على أنها متجوزه

أدهم وشو بقا أحمر

**أكرم أسألك السؤال اللي سالتو ليك من 10 سنين بس المرة دي قدام الناس دي كلها

بتحب مليكه؟؟

*ادهم أتنهد ايوه بحبها، واتعذبت أوي في بعدها، ومش قادر أعيش مع مراتي كامليا بي توقف مليكه قدام عيني

مليكه ليها افضال عليا كثير دي خلتني اعرف هو ايه حب وايه ست كويسه في حياه راجل

*ياسين يبقى على بركة الله دافع على حبك وعلى ولادك

*أكرم وكامليا؟؟

*أدهم أنت عارف كامليا بي النسبة ليا أية بنت عمتي وام بنتي أكيد مش حاظلمها

بس مين الاوسطا دا وازاي بتجرأ يطلب أيديها ؟

**يوسف هي جات على دا بس دول خطابها كثير البنت لسه صغيرة دا حتى شكلها مش مدي سنها

فاكر في فرحي يا سين كنت حاتموت واحد بس علشان كان بحوم عليها

*ياسين كفاية يا يوسف

احنا نقول إن جوزها كان فاقد الذاكرة وكان عايش بره مصر وأهلو فكروه ميت علشان كل واحد يسكت احنا في حارة شعبية الكلام فيها كثير

*أدهم ولازم يعرفوا أنها لسه مراتي

بعد ساعة

اقنع ياسين إنها تروح مع أدهم مشوار،

وقال ليها أنو حايروح معاهم

وهما نازلين ياسين غمز ادهم

لأنهم اتفقوا أنها تركب معاه في العربية وحدهم وهو يحصلهم بعربيتو

سبقهم ياسين في السلم

وأدهم ومليكة نازلين براحة

اول ما وصلوا المدخل مسك أيديها وجرها عندو وطلعوا قدام الناس

*أوسطا حسن سلام عليكم

مين دا يا أبله مليكه؟

يادوب حاتتكلم

*أدهم أنا جوزها أدهم الشرقاوي

*أوسطا حسن ازاي، وجوزها ميت أنت اتجوزتي تاني؟؟

*أدهم لا دي مراتي أم ولادي خالد وخلود

أنت اللي مين وبتسأل ليه؟!؟

*ياسين روحو انتو اركبوا أنا حافهمو واحصلكم

الناس بتبص وستات فاتحه بوؤها عربية بي حراسه وراجل شيك جدا

فتح لها الباب قدام

*مليكه عيب حاركب ورا هنا مكان ياسين

*أدهم اركبي يا مليكة

ركبت

وهو كمان ركب بعد مقال لسواق يمشي

*أوسطا حسن هي دي فزورة ؟؟

**ياسين هو كان فاقد الذاكرة وكان بره مصر هي قصة طويلة بس الحمد لله هو دلوقتي رجع بلدو و مراتو و ولادو

معلش يا حسن عارف إنك بتحبها بس كل شيء قسمه و نصيب

*مليكه احنا رايحين فين؟

*أدهم اصبري يا مليكة و حاتعرفي كل حاجه

*مليكه أدهم بيه أنا خايفه آوى

**ادهم بعصبية بلاش بيه دي ارجوكي وخايفه من إيه أنا مش خاطفك ياسين، ورانا بي العربية

هنا سكتت مليكه

وصلو الشارع أدهم ركن العربية

وكمان ياسين وصل

وطلعوا فوق

كان عم مدبولي مستنيهم

كانو ساكنين اول دور

رن الجرس

فتح عم مدبولي

*عم مدبولي يا أهلا وسهلا

*مليكه عم مدبولي

*عم مدبولي أيوه يا بنتي ازيك عملت الدنيا فيكي إيه ؟؟

د

**مليكه طحنتني علشان غلبانة

دخلوا جوه،

وكانت دادا وداد قاعدة

على كرسي

بعد السلامات

رجع تاني عن مدبولي يحكي القصة كلها اللي حصل وياسين ومليكه بيسمعو وهما مصدومين

**وداد بعد ما مشيتي أدهم بيه وقف العلاج وكان حايتجنن عليكي وتعب جدا جدا

*عم مدبولي أنا قولت الحقيقة

وكمان الراجل اللي رباكي ما بعد ما ولدتي

*مليكه مين دا؟

*عم مدبولي الراجل اللي قابلك في المحطة

هنا مليكه بصت لي ياسين اللي ماقدرش يبص ليها

********

يتبع….

الفصل التالي :

__________________ـ

رواية بعت نفسي الحلقة الخامسة والسبعون

---------------------------------ـ


رواية بعت نفسي ............... بقلم نسرين

================ـ

الحلقة ال75  و ال 76 و ال77

____________________________ـ


رواية بعت نفسي الحلقة الخامسة والسبعون

---------------------------------ـ

**مليكة عم محمد هو أنت تعرفو؟

*عم مدبولي آه أعرفو ما هو جا القصر بعد ما ولدت علشان يعرفهم ويساعدوه يبثو العقد الجواز أو رحيم باشا يسجل إلى ولدتيه ساعتها ما سمعتش ولدت آية ما الست عصمت كانت مسيطرة ماخلتش رحيم باشا يتكلم

**مليكه يعني هما أصلا كانو عارفين إن ولدت قبل ما أروح ليهم؟

*ياسين هو أنت روحتي؟

*مليكه يومين قبل ما الولاد يكملو سنه يوم ما خالد تعب واتحجز في المستشفى ومكانش معايا فلوس اعالجو

سيبت ماما صباح في المستشفى، وروحت الإسكندرية القصر والشركة

دا انا حتى قولتلو حفيدك تعبان ومش معايا فلوس

قالي أنت جايه تشحتي

لولا أنك أديتني فلوس فرحك وعلشان المستشفى كان ابني مات

وعايزني ارجع بعد العداب كله اعيش معاه

قولو يا ياسين انا اتعذبت قد إيه علشان أصرف على خواتي وولادي اشتغل ليل ونهار بنام ساعتين يا دوب أريح جسمي قولو بدخل جمعيات قد إيه علشان اعرف أوفر فلوس المدرسة كنت مدخلاهم مدرسة خاصة على قدي بس ماقدرتش على مصاريفها، ودخلتهم مدرسة حكومية

جدك قال ليا بي الحرف الواحد لو قربت منك حايقتلني، وانت مش بتخلف يبقى البنت اللي مخلفها بنت مين؟؟ ليه جدك مافكرش أنو ظلمني ويقولك الحقيقة كنت دورت عليا

قولي حاتقول لي ولادك إيه ؟؟

الحارة وكذبنا عليهم

بس ولادك مش حايسكتو،

وانهارت عياط

*ياسين قام حضنها

بالله عليكي ماتعمليش في نفسك كده

* مليكه آاااأاااه انا موجوعة أوي وخايفه على ولادي

*أدهم كفاية يا مليكة تعذب نفسك، وتعذبيني معاكي والله حاخد ليكي حقك من كل حد فرقنا عن بعض

ومش حاكذب عليكي لما عملت العملية قالولي بعد الحادث بقا عندي مشكلة أني أخلف انت عارفة حالتي بعد ما اتحسنت بفضلك بس لما مشيتي تعبت

وعملت تحاليل DNA في فرنسا علشان أعرف إذا كانت بنتي ولا لا عارف إنو صعب أتكلم في الموضوع بس علشان تعرفين أني انا كمان اتعذبت واتجوزت كامليا غصب عني

*وداد قولو يا مدبولي

*عم مدبولي اسكتي يا وداد مش وقتو

*وداد لا وقتو ما خلاص العمر مابقاش فيه

بص يا بني أنت ماغلطتش مع كامليا هي أصلا كانت استغفر الله

*عم مدبولي يا وداد مش وقتو

*ادهم اتكلمي يا دادا دي مراتي ودا أخوها ماحدش غريب

*وداد بص يا بني لما كنا في القصر الست كامليا كانت حامل وأنا سمعتها بنفسي، والست عصمت سافرت بيها لبنان

هنا مليكه شهقت

*وداد البت زهرا اللي شغالة عندكم اتصلت عليا في يوم، وحكت ليا على اللي حصل

عصمت هانم حطت ليك حاجة اسمها منشط ولا معرفش ايه ، وهي كانت واخداها وعملت ليها عملية علشان ولا مؤاخذه ترجع بنت بنوت، من تاني

وانت شربت المقلب، واتجوزتها على أساس أنك أنت السبب ضيعت شرفها

موقف كان صعب على الكل

أدهم كان حاسس نفسو مش قادر ياخد نفسه

**ياسين أنت كويس؟

أدهم قام وراح البلكونة وقف، وطلع يدخن

*عم مدبولي أنت إيه اللي عملتيه

*ياسين قومي شوفي جوزك

*مليكه بلاش خليه لوحدو

*باسين ياريت تسمعي الكلام من اول مرة وبلاش العناد بتاعك دا

*مليكه حاضر

هقامت راحت عندو

وهو حس بيها

*ادهم شمتانه فيا؟؟

*مليكه لا والله

*أدهم شايفه ربنا جاب ليكي حقك فاكره عملت فيكي إيه علشان الشرف ؟؟

أهو حصل ليا اللي اتهمتك بيه

مش حاقولك إحساسي إيه دلوقتي

*مليكه أوعى تتهور وتعمل حاجة تندم عليها

**أدهم ما تستهلش اعمل فيها حاجة في بنت مالهاش ذنب وسطنا

اتجوزتها غصب عني واهو زي ما سمعت حطو ليا منشط جنسي

وحاقولك علي حاجة صدقي أو ماتصدقيش عمر ما كانت ليا رغبة فيها، واكتشفت أني كل ما أقرب منها كانت بتحط ليا منشط

ممكن نفضل أكثر شهر من غير ما أقرب منها

اخر مرة قربت منها تاني يوم روحت عملت تحاليل لأني شكيت كل مرة بتديني عصير أو آكل وحاجه

وطلعت النتيجة أني واخد فياغرا شايفه انا عايش مع مين

فاكرة معاكي كنت ازاي ماكنتش بفوت ليلة من غير ما قرب منك

ومعاها لا روحت كشفت لا آكون تعبان ولا حاجة طلع كل حاجه تماماً عندي

وبصراحة عملت حركة وحشة

ممكن أقول إني خونتكم انتو الاثنين روحت عند وحده علشان اعرف المشكلة فين

كنت عادي زي أي راجل

بس هي مش عاجباني ولا مرتاح معاها

مش انت اللي اتعذبت يا مليكه ارحميني لو سمحتي

انا عايش مع مافيا كل شوية اتصدم في حد

حاخدك، واخد بنتي وولادي وأسيب ليهم القصر يشبعوا بيه انا عايز راحة بالي

بس بالله عليكي حطي بنتي في عنيكي زي أخواتها وأنا متأكد من دا أنك تعامليها بما يرضي الله

*مليكه ناوي على أية ؟؟

**أدهم لو عليا أطلقها وأخلص منها بس لا

لازم اشغل دماغي كويس ولازم أوقعها هي وأمها في شر أعمالهم

لو حد مكاني كان راح قتلها

بس لا

لو قولتلك إني مش بغير عليها مش بتهمني مابحبهاش

متجوزين منظر وبس اللي مخليها على ذمتي، وبيشفغ ليها عندي هي بنتي

*مليكه لو انا …..

*ادهم من غير ما تكملي أنت غير أنت حاجة تانية أنت حبيبتي

أتكلم من غير ما يحس ولف عندها

*أدهم أيوه حبيبتي بحبك يا مليكة من زمان أوي عايش على حبك

صعب على أي راجل يسمع اللي سمعتو دلوقتي

كلمي أولاد اليوم يا مليكة

**مليكة انا خايفه من كل حاجة الولاد مش حايسكتو

لأنهم على طول بيسألوني عليك

*ادهم خلاص انا موجود انا فرحان أوي في حاجة تربطنا بي بعض انا نفسي في عيلة كبيرة ونفسي تحملي تاني، وأعيش معاكي مراحل الحمل كلها

كامليا حرمتني افرح بي بنتي لأنها اول فترة حمل سافرت أمريكا تولد هناك،

واتفقت معها قبل الولادة إنها تبلغني بي موعد الولادة علشان احضر بس ماعملتش كده روحت كانت ولدت ودا اللي خلاني أشك فيها واعمل التحاليل لبنتي

ومش بعيد تكون بتخوني

*مليكه أنت ازاي بتتكلم بي البساطة دي

*ادهم مش بساطة يا مليكة أنت عمرك ما تعرفي يعني أية خيانة

**مليكه لا عارفة ما أنت خنتني وأنا سامعاك بره

في أصعب من الخيانة دي لا وكمان رجعتني الشاليه، وأخدت حقك مني

*أدهم أنسى يا مليكة علشان نعرف نعيش اللي باقي من عمرنا

*مليكه انت بتحلم كثير

*أدهم خليني يا ستي أحلم

معلقتيش على كلامي إني بحبك؟

*مليكه دا مش حب بس إحساس أنك ضلمتني

يلا نمشي انا اتاخرت على ولادي

*أدهم ولادنا يا مليكة

طلعوا من البلكونة

بس هو جواه نار 🔥 بس وجود مليكه خلاه يهدأ شوية

راحو البيت وطلع على السطح

الكل متجمع

أدهم اول مرة يحس بي دفئ العائلة شايف ناس بسيطة بس فرحانه

شاف أكرم ازاي بحب مراتو

وهي بنت ناس عاشت بره بس بنت مؤدبه زي ما كان بيحلم أكرم شاف في عينيه راحة بال، وحب لي عيلتو ربنا عوضوا بي عيله مراتو

وشاف نفسو مع كامليا اللي عمرها ما انتبهت ليه، ولا اهتمت بيه إيه الفرق بين سارة اللي عاشت بره مصر و كامليا اللي عاشت جوه مصر

هو كان فين السنين دي اللي خلاها عايشه على حلي شعرها معقولة تكون بتخونو

ممكن ما هو مش بيديها حقوقها الشرعية وهي يا ما اشتكت ليه

شايف مليكه كبرت واحلوت وبقا في جسمها كلو أنوثة لما اتجوزها كانت عيله

دلوقتي بقت ست حلوة جمالها بسيط ضحكتها تجننن جامعة كل الناس دي حواليها بحبها ليهم

شايف ازاي بتعامل أولاد وشايف شقاوة خالد بس هي بتسيطر عليه شايف حنيتها على خلود

وشايف قد إيه هما مرتبطين بيها،

وصعبت عليه بنتو اللي محرومة من الإحساس دا محرومة من لمة العيلة محرومة من أم تديها حنان

هو بنتو عاشوا حرمان من كل حاجة

فاق من سرحان علي خالد

*خالد مالك يا عمو؟

*ادهم ضحك لي خالد مافيش حبيبي

*خالد أنت ما اكلتش طبقك مليان هو أكل طنط سارة معجبكش ؟

**أدهم لا حلو

*خالد عارف انا بحب طنط سارة وعموا أكرم علشان هو أخو بابا وكمان بيديني فلوس، ويقولي ماتقولش لي مليكه أصل مليكه قالت لينا ممنوع ناخد حاجة من حد

*ادهم قلبوا وجعو، وانتبه على الهدوم اللي ابنة لابسها نضيفه بس قديمة ولا الجزمة

حس بضيق تنفس،

وأتنهد جامد

****************************

يتبع….

================ـ

رواية بعت نفسي الحلقة السادسة والسبعون

------------------------------------ـ

**خالد هو انا دايقتك ؟

**ادهم لا يا حبيبي قولي لما تكبر عايز تبقى إيه؟

**خالد عايز آبقا مهندس زي بابا الله يرحمه ماما قالت ليا إنو كان مهندس شاطر أوي في شغلوا بس بي المدرسة اللي انا فيها مش حاينفع كنا في مدرسة حلوه، وكنت بطلع الأول بس ماما مكانش عندها، فلوس تدفع المصاريف، وكانت كل يوم تعيط بس انا وخلود قولنا ليها نروح مدرسة زي أولاد الحارة بس لما روحت مش بعرف افهم ومابنروحش نعمل دروس ماما بتزاكر لينا مع سها بس الكلاس فيه كثير مش بلحق افهم وماقدرتش أقول لماما علشان ماتزعلش

*، ادهم طيب انا ممكن أدخلك أحسن مدرسة وتطلع أشطر مهندس

*خالد ماينفعش ماما مش حاترضى

هنا أدهم حضنو

أكرم كان قريب من مليكه

*أكرم بكل صراحة بقطع في القلب زعلان عليه مهما عمل معايا بس الموقف اللي فيه صعب انا شوفت دموع في عنيه، وعرفت من باسين كلام عم مدبولي

*مليكه اوعي تقول ليه حاجة

**أكرم لا بس ربنا يستر لا يتهور ويعمل حاجه

*مليكه ربنا يستر

أدهم بص عليهم وشافهم بيتكلمو

*أكرم ادهم بي بص علينا حاروح عند مراتي انا لسه عايز أعيش

مليكه ضحكت

جا ياسين

*ياسين يا رب على طول تفضلي تضحكي

*مليكه آه يا آبيه لسه مش مستوعبه كل اللي بيحصل

*ياسين بعد اللي سمعتيه انهارده لازم تعذريه

*مليكه وأنا مين يعذرني؟؟

*ياسين فكري في ولادك وبي المناسبة لازم تتكلمي معاهم الراجل بيتعذب

شوفي بيحضن خالد ازاي

*مليكه قولي أقولهم إيه ؟

**ياسين انا شايف إنكم تكونوا مع بعض، وتتكلموا بصي هو متفهم موقفك لو حد تاني كان قالهم إني أبوكم

**مليكه انا كنت مفكرة أتكلم معاهم لوحدي

**ياسين لا من الأحسن انتو الاثنين ولوحدكم معاهم بس لازم تعرفي أنهم حا يزعلو لازم تستحملي

**مليكة عارفة بس نقول إيه ؟

**ياسين الحقيقة بس أكيد مش موضوع الخيانة قولو إنو حصل مشكلة اتفقي أنت وهو

طيب هو عايزك وبحبك وأنت ؟؟

**مليكه الموضوع دا مش عارفة أعمل فيه إيه انا مش عايزة أعيش معاه

**ياسين بس أنت بتحبينه ومن زمان أوي وأنا كنت عارف الكلام دا

مع كل اللي عملوا انا متعاطف معاه جدا جدا

مليكه أنت مش لوحدك وحرام ولادك يعيشو من غير أب بسبب غبائك أنت وهو ولادك من حقهم يعيشوا في أسرة وكمان أبوهم مشاء الله غني ليه تخلي ولادك يعيشوا في الفقر فكري في مستقبلهم مهما عملت مش حاتقدري توفري ليهم عيشه حلوه

*مليكه ايوه بس انا صعب أعيش معاه في ذكريات وحشة بينا مش قادره أنساها

انا وهو ماينفعش نكون زوج وزوجة وبعدين أعيش معاه ازاي انا خايفه من اهلو جدو وعمتو ومراتو مش حاتسكت وأنا مش قدهم

*ياسين ربنا معاكم

الوقت دا أدهم كان بيتكلم في التليفون

وقام بعيد بس كان متوثر،

وجا عند مليكه

*ادهم مليكه عايزك لو سمحتي

قامت عندو

*مليكه في حاجة ؟

**ادهم لازم أرجع الإسكندرية دلوقتي بنتي تعبانة اوي

**مليكه ألف سلامه عليها

**أدهم بنتي عندها الحساسية وحالتها الصحية مش تمام مع إهمال أمها الموضوع تطور

ارجوكي ساعديني وكلمي أولاد بكره أكون عندك لو بنتي بقت كويسه حاجبها تتعرف على أخواتها

**مليكه إن شاء الله

*أدهم حاتعامليها كويس؟؟

*مليكه أكيد دي أخت ولادي، وبنت صغيرة مالهاش ذنب في حاجة

**أدهم ممكن تنزلي معايا تحت

راح عندهم يا جماعة معلش استأذن منكم لازم أسافر بنتي تعبانة

**أكرم ربنا يشفيها

الكل فضل يدعي معاها

*ياسين وصلي ادهم تحت يا مليكة

نزلت معاه تحت قبل ما يوصلوا على المدخل العماره

ادهم حضنها

*ادهم حا توحشيني

*مليكه أرجوك أبعد

**أدهم حاضر، وبعد منها

*أدهم مليكه انا جوزك دخليها لدماغك لو عايزة نروح عند شيخ علشان تتأكدي ماعنديش مشكلة

وأنت وأولاد مسؤولين مني

“*مليكه من غير ما تكمل مستورة الحمد لله

**أدهم يستأهل الحمد بس من لحظه دي لازم أصرف عليكم

فكري تعيشي فين معايا ومع أولاد انا مش حاتنازل عنك وكفاية سنين عمرنا اللي راحت

*مليكه أرجوك بلاش الموضوع دا خلينا نركز ازاي نقول أولاد ياسين قالي لازم نكون مع بعض

**ادهم كويس بكره أكون عندك هاتي رقم تليفونك

اداتو الرقم

*ادهم أوعى تهربي مني تاني اوعديني إنك تستنينني

**مليكه مش حاهرب

طلع فلوس من جيب

*ادهم خودي دول انا للأسف مش شايل فلوس كثير معايا

*مليكه أحست بي الإحراج لا أرجوك

**ادهم أنت اللي ارجوكي ماتكسفنيش

حط ليها الفلوس في أيديها وبأس رأسها

خلي بالك من نفسك، ومن ولادي

ونزلوا تحت وهو ماسك أيديها وقفوا على باب المدخل وعمل إشارة بي إيدو الحرس راحو يجيبو العربية

القهوة كانت قدام مدخل العمارة الكل بي بص عليهم

هنا جا حودة

**حودة إزيك يا ست مليكه؟

*مليكه حودة إزيك

كانت بتتكلم بي حب

دا خلا أدهم يغير ومسك جامد أيديها

الحرس جاب العربية قدام الباب

*أدهم حاسيب حودة هنا لو احتاجت حاجة

**مليكه ماتخافش مش حاهرب

*أدهم ريحيني انا اتاخرت

جرها لحد العربية

وحضنها قدام الناس وباس رأسها

وركب سيارته

أكرم وياسين، ويوسف كانو بي بصو عليهم

من فوق السطح

*يوسف جامد الواد ادهم قالهم يا جماعة دي تبعي

*أكرم ادهم أتغير أوي

*ياسين بعد اللي سمعو ايه اللي حايحصل؟

*أكرم شكل أدهم بخطط لي حاجة كبيرة

تحت عند مليكه

بعد ما شافت الكل بي بص عليها

**مليكه تعالا يا حودة نطلع فوق

*حودة لا مايصحش

*مليكة أنت افضالك عليا كثير تعالى أعرفك على ولادي

*حودة آدا كان كده اطلع،

وراحوا دخلوا

الهمهامات في القهوة وبين الستات بين مستنكر وبين اللي فرحان ليها وبين اللي بغير

في القصر

في أوضة ملك كانت تترعش وجسمها فيه حرارة

**كامليا عملت إيه يا ماما حرام عليكي بنتي حاتروح مني

*عصمت اسكتي مافيش حاجه اتصلي بي الدكتورة بتاعتها

*كامليا أنت عارفة إنها تعبانة اديتيها أية ؟

**عصمت تعالي بره

اتجننت تتكلمي قدام البنت

مافيش هي حباية تخلي جسمها كده بكره تبقى كويسه

*كامليا لو أخدها المستشفى وعملوا تحاليل

*عصمت احنا مش حا نخليه ياخدها اتصلي بدكتوره بسرعة

أما عند أدهم كان خايف على ملك آوى

السهرة خلصت كل واحد راح بيتو

مليكة دخلت تاخد دوش، وطلعت كانو ولادها نامو

صلت ركعتين استخاره،

ونامت

وصل أدهم القصر

طلع يجري غرفه ملك

كانت دادا قاعدة في غرفه

وملك نايمه

*أدهم سلام عليكم

*الدادا وعليكم السلام

*ادهم كامليا فين؟؟

*دادا في الجناح بتاعها بعد ما اطمأنت على ملك

*أدهم حصل إيه؟

**دادا والله هي كانت كويسه، وفاجئه حرارتها طلعت وبقت تترعش

الهانم جابت ليها الدكتورة أداتها حقنه، ونامت

*ادهم أوك روحي نامي انا حنام هنا

**دادا تصبح على خير

أدهم قرب من ملك وباسها،

وراح الجناح كانت كامليا نايمه

دخل هو اخد شاور،

وطلع

*كامليا حبيبي أنت جيت؟؟

*ادهم آه علشان أشوف بنتي ما بعيد عنك متجوز وحده معندهاش إحساس

نايمه هنا، و سايبه بنتك؟؟؟

*كامليا بنتي نايمه ومع دادا

*أدهم مش حاضيع وقتي معاكي بكره لينا كلام

راح عند ملك،

ودخل جنبها السرير وحضنها

*أدهم ألف سلامة عليكي يا حبيبتي عارفة انا جيبت ليكي أم ثانية حنينه حاتحبيها وكمان عندك اخواتك حايخلو بالهم منك

وحاتحبيهم ومش حاتفضلي لوحدك

انا آسف يا حبيبتي اخترت ليكي أم غلط بس حاعوضك بي إم تانية

آه يا حبيبتي انا وأنت مظلومين في القصر دا

*************

يتبع….

الفصل التالي :

____________________ـ

رواية بعت نفسي الحلقة السابعة والسبعون

-------------------------ـ

ثاني يوم

مليكه صحيت وصحت أولاد

علشان يفطروا ويروحوا المدرسة

اتصل بيها أدهم

**ادهم صباح الخير

**مليكه صباح الخير ملك أخبارها أية؟

**أدهم الحمد لله حوديها المستشفى اطمن أكثر عليها، وبعد كده حاجي عندك بعد إذنك

**مليكه آه تنورو بس أنا حاروح الشغل حاخلص علي 5

**أدهم ماينفعش ماتروحيش؟

**مليكه دا اكلي عيشي وأنا بقالي، فترة تعبانة

**أدهم حاضر بس اعملي حسابك حانتعشا كلنا مع بعض، ولازم نكلم أولاد مع بعض حتى ملك تكون معاهم علشان يبقى كلام واحد

**مليكه إن شاء الله

*ملك صباح النور يا أحلى بابا في الدنيا

**أدهم صباح النور يا أحلى بنوته في الدنيا

نمتي كويس؟

**ملك طبعا طول ليل وأنا في حضنك

**أدهم قوليلي يا حبيبتي إيه اللي بيوجعك

**ملك بي برائه مافيش حاجة أنا كنت بلعب وبعدين تيتا قالتلي اتصل بيك، وأقولك إني تعبانة وأعيط علشان تيجي وأنا معملتش كدا وقالتلي أنت غبية زي أمك وأنا زعقت ليها قولتلها أنا مش غبية ومش كدابه وطلعت هنا العب لي وحدي وجات تيتا تصالحني اداتني كراميل بالشوكولاته كثير أكلتهم وبطني وجعتني أوي وبعدين جابتلي دوا اشربوا علشان المغص يروح

بس هو مراحش جسمي، وجعني آوى

**ادهم اتصدم جامد بس حاول يمسك نفسه

طيب إيه رأيك ننزل نفطر بره

**ملك بفرحه أيييييييييييييه حانطلع مع بعض

نده على الدادا تلبسها

وهو راح الجناح بتاعو

اخد شاور، وطلع يلبس كانت كامليا نايمه

لبس بنطلون جينز مع تيشورط في الأبيض

وراح اخد ملك، ونزلوا

**عصمت بتوثر رايحين فين ؟؟

**أدهم في حاجة اسمها صباح الخير

**عصمت معلش صباح الخير

**رحيم صباح الخير يا بني أنت بقالك كدا يوم مختفي

**ادهم مشغول أبقا اسأل بنتك ما هي تعرف كل حاجة عن كل حد هنا في القصر

**عصمت إيه اللي انت بتقوله دا ؟!؟!

**أدهم عن اذنكم

**عصمت أنت رايح بي البنت فين؟؟

**أدهم دي بنتي اخودها المكان اللي أنا عايزو مالكيش دعوه

**عصمت البنت تعبانة وبعدين أنا جدتها

**أدهم كويس انك عارفة إنك جدتها

طلع وسابهم

**سيف أنت غريبة بجد دي بنتو يطلع بيها يعمل اللي هو عايزو

**عصمت بعصبية أنت تسكت خالص

**سيف واسكت ليه؟؟؟! مش كفاية سنين عمري اللي ساكت فيها عيشة تقصر العمر،

وقام

**رحيم عملت ايه خايفه منو؟؟

**عصمت أنا يا بابا معملتش حاجة خالص

**رحيم ربنا يهديكي على نفسك

ادهم راح مستشفى شريف، ودخل عندو المكتب، وحكالو كل حاجه

**شريف ألف ألف ألف مبروك يا أدهم أنك لاقيت مراتك و ولادك

على فكرة هما ولادك هي كانت حامل في توأم بس أنا ماقولتش ليها علشان ما تتخضش انا وهنا خبينا عليها

شوية واجيب ليك الملف الطبي بتاعها فيه صور السونار أنا احتفضت بيه،

واتصل بيا أكرم بلغني إنو قابل مليكه، وقابل ولادك

**ادهم الحمدالله بس ليه ماقولتش ليا حاجه

**شريف قولتلك مراتك كانت حامل بس أنت كنت في حالة نفسية وحشة وبعد كده أنت قاطعتني ولا بقيت ترد عليا، ولا تزورني وروحت القصر وطبعا مدام عصمت عملت الواجب معايا

مالها بنتك

أدهم ابتدأ يحكي ليه كل حاجه

**شريف لا دي اتجننت لازم أعمل كل الفحوصات لملك

والتحاليل حاتبين كل حاجه

راحو غرفه دكتورة أطفال وطلب منها كل تحاليل

**شريف تعالى معايا المكتب

راح معاه وشريف طلع ملف من الخزنة

**شريف هو دا ملف مليكه فيه كل حاجه، فتحو

بص السونار

هي ساعتها كانت خايفه، ولا فاهمه حاجة ودا تاريخ المتوقع الولادة وهي ولدت بعدو بي 3 أيام ودا عادي لأن البكرية بتتاخر في الولادة

**أدهم هو أنا كنت مغيب ولا عقلي كان فين

لو كنت ورتني ملف

**شريف أدهم أنسا الماضي علشان تعرف تعيش الحاضر والمستقبل

**أدهم ياريت ومليكه ترجعلي

**شريف أنت رايح عندها أمتي ؟

**أدهم تخلص ملك وأروح معاها عايزها تعرف أخواتها واليوم حانتكلم مع أولاد

**شريف طيب اديني العنوان عايز أروح أسلم عليها بعد إذنك طبعا مراتي حاتفرح أوي

**ادهم حاضر

عند مليكه راحت المحل

**مروي ازيك يا مليكة ؟

**مليكه الحمد لله وأنت ؟

**مروي ادعيلي ربنا يهدي أبو ابني ياخدو إيطاليا

**مليكه ربنا يهديه قوليلي إيه حكايتك

**مروى خلينا لما نروح المخزن نفرز البضاعة و احكيلك

في شركة أكرم

راح فارس

**فارس صباح الخير

**سها صباح الخير

**فارس إزيك؟

**سها تمام الحمدلله

***فارس ممكن تقبلي عزومتي على الغدا ؟؟

**سها بصت ليه بي استغراب نعم!!

*فارس مالك بعزمك على الغدا

**سها بي مناسبة أية؟؟

**فارس أننا من عيلة وكده بصراحة عجباني وعايز أتعرف عليكي

**سها آه اللي عملوا ابن عمك كملو انت

لو سمحت دي اخر مرة تكلمني كده هنا

طلع أكرم من المكتب على صوت سها

**أكرم في أية؟؟

**سها لو سمحت يا أكرم بيه قول لي ابن عمك أني أنا لا بتاعت عزومات، ولا بتاعت خروجات أنا تربيه مليكه

عن اذنكم،

وراحت الحمام

**أكرم عزومة أية؟؟

**فارس مافيش عزمتها على الغدا، وعملت المشكلة دي كلها

**أكرم تعالى معايا المكتب

**فارس ماشي

دخلو المكتب

**أكرم عزمتها ليه ؟؟

**فارس عجبتني قولت أتعرف عليها

**أكرم فارس احنا في مصر مش أمريكا وبعدين بلاش سها مش عايزين مشاكل مع أدهم اللي لسه مش عارف حايعمل إيه مع مليكه

البنت مؤدبه بقالها شهر هنا بتشتغل وبتفهم بسرعة وكمان بتدرس

مالهاش في الجو دا وماتنساش أخوها شغال هنا مهندس

**فارس والله مش قصدي حاجة وحشة بس عجبتني بشعرها كرلي وخاصة لما واجهت ادهم بكل عصبية مش قادر أنسا شكلها

وحتى لما روحنا كدا مرة مابتقعدش معانا خالص

**أكرم قالتلك تربيه مليكه بتخاف منها دي لو بس راحت عند سارة بتتصل بيها لو اتاخرت بس 5 دقائق بتعمل معاها مشكلة

**فارس ونعم التربية يمكن هو دا اللي جدبني ليها عارف ان أدهم محظوظ بمليكه يا ما سمعت عنها منك بس لما شفتها قمة الأدب

**أكرم آه لو تعرف اتعدبت قد إيه بس خايف ماترجعش لي أدهم

**فارس قولي بقا اتصالحت معاه ؟؟

**أكرم ماتكلمتش معاه في أي موضوع بس مانكرش إنو صعب عليا ومراتي نازله زن أني أرجع علاقتي معاه

**فارس إيه رأيك إنو عايز يدينا حقنا وكلم بابا وعمي ينزلوا مصر

**أكرم عصمت مش حاتسكت على كده

**فارس نفسي أعرف مالها ليه بتكرهنا كده وليه جدي ساكت

آنا روحت علشان أسلم علي جدي، ولما طلعت قالتلي مارجعش تاني القصر

والا حاتعمل اللي عملتو في أبويا

وأبويا مش عايز يتكلم أنا عايز أعرف الحقيقة هي عايزة مننا إيه ؟

**أكرم لو أبوك وأمك أتكلمو حانعرف

القصة بقالها سنين، وحتى موت أبويا وأمي هي السبب فيهم خلا أخوات يشكو في بعض

أهلي وأهل ادهم ماتو في حادثة عربية مش غريبة ؟؟

**فارس لازم نحط أيدينا في إيدين بعض، ونرجع حقنا منها أنسا خلافاتك مع أدهم وخلينا نكون مركز قوة احنا كلنا رجاله مش حتت ست حاتغلبنا

**أكرم دي مش ست دي شيطان

عندك حق اول ما أدهم يرجع مراتو، و لادو نتفق

**فارس ماشي

**أكرم حانده على سها، واعتذر منها

**فارس، رغم أني معملتش حاجة بس حاضر

فعلا رن الجرس وجات سها

**فارس أنا آسف يا سها مش قصدي حاجة وحشة احنا عيله وحده ومش عايز يكون حساسيات بينا

**أكرم سها بلاش عبد الرحمن يعرف بلي حصل ولا ياسين

**سها حاضر

*أكرم اتفضلي شوفي شغلك وابعثي إيميلات دي لي سارة

**سها أنا بعثها حضرتك ومستنيه ردها

**أكرم برافو عليكي

**سها عن اذنكم

**فارس هي كانت بتعيط ؟؟

**أكرم شكلها كده ماتنساش هما واخدين علينا صوره وحشة يمكن افتكرت اللي حصل لي أختها

**فارس والله ما قصدي كده

في المستشفى

**شريف زي ما توقعت اخدت دوا طلع ليها الحرارة لأن جسمها عندو حساسية

بس في تحاليل بتقول إني في مادة تانية أخدتها غيرت المفعول دوا أولاني

ادهم عصمت بقت خطر دانت لولا ستر ربنا كنت فضلت مشلول وعاجز

مليكه انقدتك لما اكتشفت الدوا

**أدهم ازاي تعمل كده في بنت بنتها وهي عارفة إنها تعبانة

**شريف عصمت عرفت أنك لاقيت مليكه، واتصرفت كده علشان ترجع

كده في خطر على مليكه و ولادها

**ادهم تقصد أية؟

**شريف أقصد إنها حاتخلص منهم ماتنساش إن بنتها لحد دلوقتي ما جبتش وريث زي ما جدك عايز، ومليكه عندها مشاء الله خالد الوريث الشرعي ليك بعد عمر طويل

**أدهم أنا مافكرتش كده خالص، فرحت أني عندي ولد، وبنت وأنا بحب أطفال وحمدت ربنا أن كامليا ما ولدتش لحد دلوقتي وهي مش بتاخد حاجة ورافضة تكشف أنا كشفت وكلو تمام عندي

**شريف لازم تطلع مليكه و ولادك من الحارة وتحط ليهم حراسه

لأن كده خطر

**أدهم يا رب احميهم أنا مش ناقص والله

جدي أي مواجهة دلوقتي مش في صالحو تعبان عندو الضغط وكده كده مش حايصدق من غير دليل وهي مش بتسيب دليل

وابتدأ يحكي ليه الدادا وداد قالتلو آية على كامليا

===========================

يتبع….

الفصل التالي :

_________________ـ

رواية بعت نفسي الحلقة الثامنة والسبعون

-------------------------ـ

تكملة الرواية من هنااااااااااا

تعليقات

التنقل السريع