القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

روايه بعت نفسي الفصل 78-79-80-81-82-83بقلم نسرين بلعجيلي (جميع الفصول كامله وحصريه)

 

روايه بعت نفسي الفصل 78-79-80-81-82-83بقلم نسرين بلعجيلي (جميع الفصول كامله وحصريه) 




روايه بعت نفسي الفصل 78-79-80-81-82-83بقلم نسرين بلعجيلي (جميع الفصول كامله وحصريه) 


رواية بعت نفسي ............... بقلم نسرين

================ـ

الحلقة ال 8 7 و ال 79 و ال 80

____________________________ـ


رواية بعت نفسي الحلقة الثامنة والسبعون

-------------------------ـ

**شريف ناوي على ايه ؟

**أدهم حاليا تركيزي ارجع مليكه ليا وولادي يعرفو أني أبوهم

وبعد كده أشوف بس اللي متأكد منو أني حاطلقها، واخد بنتي منها

**شريف الحمدالله كنت خايف تتهور

*أدهم أنا نفسي مصدوم من نفسي ازاي أنا كده الحمد لله إني مش بحبها بس أي راجل مش حايقبل الوضع دا

اللي خايف منو إنها بتكون بتخوني دلوقتي

*شريف مش عارف أقول ايه بس أنت علاقتك بيها مش كويسه. وقالت إنك مش بتديها حقوقها يبقى حادور عليها بره

**ادهم ما ببقاش قادر، اقرب منها وانت شوفت بتحط ليا منشط جنسي

*شريف أنت اللي وصلتها لكده أنت ظالمها وظالم نفسك

*ادهم حاطلقها

*شريف هي من الأول مش ليك شايف كلام أكرم كلو صح علاقتك دلوقتي اتصلحت بيه؟

*أدهم بحاول بس هو بكلمني عادي،

وعلاقتو بمليكه وأهلها كويسه جدا وحتى مراتو

*شريف مراتو بنت ناس عزمتنا على بيتها

ومبسوط جدا جدا لي أكرم فعلا ربنا كرمو

عقبال فارس

*أدهم هي بقت صاحبه مليكه اوي

*شريف كويس أدهم أوعى تتصرف تصرف تندم عليه دلوقتي مليكه محتاجة ليك هي و ولادك لازم تعوضهم خاصة عرفت أن وضعها المادي وحش

*أدهم أوي بس والله الولاد متربين أحسن تربية وفيهم قناعة كبيرة تصور ابني بقولي نفسي اطلع مهندس زي بابا بس لمدرسة اللي أنا فيها مش بفهم فيها هما كانو في مدرسة خاصة ونقلتهم مدرسة حكومية

**شريف أحمد ربنا أنها ربتهم على قدها توأم صعب طلابتهم وكمان أخوها وأختها وهي اللي شغالة عليهم

*ادهم فعلا وشكلها تعبان أوي لأنها مش بتنام كثير

*شريف اول ما ترجع لبعض جيبها نعمل ليها تحاليل شاملة

وأكيد مش حاتشتغل وحاترتاح

*ادهم يا رب طيب امشي أنا

أدهم اخد ملك وركبوا العربية

**ملك بابي رايحين فين؟؟

**أدهم حنسافر الإسكندرية عند ناس بعرفهم، وتتعرفي علي أطفال تانين

*ملك شكرا يا بابي أنا زهقانه آوى وماما وتيتا على طول مشغولين

عند مليكه

كانت هي ومروي في المخزن

*مروي أنت متغيرة أوي يا مليكة بقالك فترة

**مليكه سيبك مني واحكي ليا حكايتك ايه؟؟

*مروى آه يا مليكه انظلمت في حياتي اتجوزت صغيرة 18 سنة كتبت كتابي والفرح كان في الصيف

هو كان ابن عمي

واحنا بنجهز الشقة في يوم روحت معاه ايستفرد بيا،

ودخل بيا

وفضلت أعيط

قالي متخافيش ما احنا فرحنا قرب

اقولك ايه كنت مرعوبة جدا فضل يطمني أني مراتو واللي حصل كان عادي علشان بحبني المشكلة بقا يجي ليا كل ما أهلي يطلعوا من البيت أو لما يعرف أني في الشقة بعمل فيها حاجة يجي وأنا كنت بضعف قدامه

لحد ما حملت عارفة اول ما قلت ليه قالي أعملك ايه اتصرفي هو أنا ضربتك على إيدك ما كان كلو برضاكي، وكنت مبسوطة

ابتدت بطني تبان تعرفي رآح أجل الفرح قال ايه مش مستعد

أمي عرفت راحت لي أمو وهي ما صدقت تفضحني وقالت إن ابنها معملش حاجه وإني غلطة مع حد تاني أصلا ماكنتش بتحبني

أبويا ضربني و اتفضحت في البلد أني حامل وامو طلعت عليا إشاعات أن ابنها بريء

عملو مجلس في الجامع، وحلف على المصحف أنو ما لمسنيش لأن أمو طمعتو تبيع دهبها، وتسفرو إيطاليا عند أخواتها

الوقت دا جات أمي لابستني عباية واداتني فلوس وقالتلي اهربي أبوكي وعمامك عايزين يقتلوكي

دا ابن عمي وجوزي وحبيبي عمل فيا كده

هربت نزلت القاهره عند حد من قرايب أمي أجرت ليا أوضة وولدت ابني

عدت السنين اتحرمت من أمي وأخواتي لما وصل ابني 10 سنين مرات عمي جالها المرض الوحش، واعترفت أني ابنها ضحك عليا وهي اللي شجعتو يهرب ويسافر

كنت اتصل بي أمي اطمن عليها، وقالت إني أبويا تعبان وعايز يشوفني

*مليكه معلش ازاي سجلتي ابنك في شهادة الميلاد؟

*مروي كان عندي عقد الجواز، وهو كان مسافر فا سجلت عادي

هو دلوقتي أتجوز وحده في الشرقية ومتجوز واحدة عجوزة في إيطاليا علشان الجنسية أنا طلبت منه لما اتقابلنا في البلد ساعة ما اتوفي أبويا إنو ياخد ابنة إيطاليا قبل ما يكمل 16 سنة وما يعرفش يسافر دلوقتي ممكن يعمل ليه تجمع عائلي

*مليكه ياه يا مروي اتعذبتي أوى ابنك مشاء الله عندو 15 سنه، وتعبك أنت ماعملتيش حاجة غلط دا كان جوزك

*مروي الكلام دا أعرفه أنا وأنت بس الناس لازم تتكلم

دي تقاليد عندنا المجتمع ما بيرحمش حتى لو كان جوزي قدام ربنا بس قدام ناس لا لأني معملتش فرح، ولما أنكر أنا اللي شلت اليله أختي جات تتجوز وقفت ليهم أنهم مايعملوش عقد الجواز قبل الفرح بيوم أو نفس يوم الفرح الشيطان شاطر، ويفضل يضحك عليها بي أنك مراتي وحبيبتي والكلام المعسول، ولما توقع الفأس في الرأس يقولها مع السلامة

بعيداً عنك مجتمع متخلف لأن في نظرهم البنت اللي غلطانة زي ما قالوا عليا أني مش كويسه أهي أمو اتوفت بعد ما اعترفت وهو لما حضر الجنازة أبويا تعب ومالحقتش اشوفو بس في الجنازة شيخ الجامع سألوا آدا كلام أمو صح ولا لا،

وهو اعترف وعرفوا أني خلفت ولد

بس بعد ايه اتفضحت قدام البلد كلها

**مليكه ربنا يعوضك خير

هنا كان وصل أدهم مع ملك محل ملابس،

وسأل عن مليكه

كانت صاحبة المحل موجودة دخل عندها المكتب

نزلت وحده المخزن تقولها إن في واحد بيسأل عليها

طلعت مليكه

كان أدهم خلص مع صاحبه المحل

شافت ادهم وماعرفتش تتصرف ازاي

بس هو شاف إحراجها

راح عندها باس رأسها قدام الكل

*أدهم يلا غيري هدومك علشان نطلع نتغدا بنتي في العربية

**مروي مين دا يا مليكة ؟؟

**صاحبة المحل يا جماعة اسمعوني كلكم

إنتو عارفين أني كنت عايزة أبيع المحل الحمد لله اتباع وبقا ملك لي مليكه

الكل كان مصدوماً

حتى هي

*صاحبة المحل آه ودا جوزها أدهم الشرقاوي

*مروي جوزك ازاي مش قولتي ميت؟؟

*ادهم معلش يا جماعة كانت فيه مشاكل بينا، وهي قالت كده علشان تحمي نفسها من كلام الناس وأنا أبو أولادها

همسات وكلام بين البنات اللي بتشتغل في المحل

*وحده من البنات

وهي بتتكلم والغل باين عليها طيب احنا ما صيرنا ايه؟؟

*صاحبة المحل انتو حاتفضلو لحد اخر الشهر، وبعد كده حاسلم المحل لي مليكه، وساعتها هي تقرر تعمل ايه

مليكه كانت مضايقة أوي

وراحت تغير

راحت ورآها مروي

*مروي بتكذبي عليا؟؟ وانا صاحبتك

*مليكه كنت عايزاني اقولك ايه أن هربت من جوزي، وكان بدور عليا مروي بالله عليكي مش ناقصة ابقي عدي عليا، وأفهمك كل حاجة أنا ماقدرش آجي المحل تاني

*مروي أوعى تطردينني ؟

** مليكه عيب عليكي

*مروي بس البنت الغلاويه اطرديها

*مليكه خليني أمشي

لبست، وطلعت

ادهم مسك ايديها وهما طالعين قدام الكل

**مليكه ليه عملت كده ليه تحرجني؟؟

*ادهم علشان العالم كله لازم يعرف أنك مراتي، ودا المحل حايبقا بتاعك أقل واجب ليكي بنتي في العربية مش عايزها تشوفك مضايقه

*مليكه أنا مش عايزة منك حاجة

**ادهم شوووووووو كفاية كلام مالوش لازمه

هنا طلعت ملك من العربية

**ملك بابي

ادهم حضنها

*أدهم يا روح قلب بابي

دي طنط مليكه

*ملك إزيك يا طنط

*مليكه الله أنت حلوة أوي دي شبه خلود اوي

*أدهم آه

مليكه حضنت ملك وراحوا ركبوا العربية وكانت مشغولة معاها

وراحوا اتغدو

وكانو بيتكلمو كثير

*أدهم ايه رأيك يا ملك في طنط مليكه؟؟

*ملك طيبة أوي أنا حبيتها

*مليكه وانا كمان حبيتك أوي

**أدهم الحمد لله كنت خايف تكرهوا بعض

*مليكة يلا نمشي علشان ما تأخرش على أولاد أجيبهم من المدرسة

**أدهم يلا بينا

راحو المدرسة الكل طلع

*مليكه هما الولاد فين؟ اتصلت بي عبد الرحمن قالها إنو لسه في الشغل وكمان سها

**أدهم في ايه ؟

**مليكه الولاد ماطلعوش

*ادهم تعالي نسأل في الإدارة

راحو سألوا والمدير سأل المدرسين،

وقالوا ليهم إنهم طلعوا الصبح مع حد من أهلهم

**مليكه أنا مش فاهمة ازاي حد يطلع ولادي من المدرسة ؟

**المدير والله يا فندم قالوا إنهم أهلهم 2 رجاله دا حتى ولادك كانو عايزين يمشوا معاهم

هنا مليكه صرخت

*مليكه وووووووووووووووولادي

يتبع….

الفصل التالي :

___________________________________________________ـ

رواية بعت نفسي الحلقة التاسعة والسبعون

------------------------------ـ

**أدهم ازاي أولاد يطلعو من المدرسة مين اللي ما أخدهم ؟؟

**المدير حضرتك مين اللي بتصرخ علينا؟؟

*مليكه مين اللي اخد ولادي؟؟

*المدير 2 رجاله

*مليكه ابتدت تصرخ ولادي اتخطفو

أنا حابلغ عليكم البوليس

مسكت في أدهم ولادي فين يا أدهم ؟؟

**ادهم أهدي لو سمحتي حاتصل بي البوليس كلمي يوسف ولا عم محمد شوفي لا يكونوا راحو البيت

نص ساعة لما عرفت أن الولاد مش موجودين

ابتدت تعيط بي هيسترية

**مليكه ولادي ضاعو مني أنت السبب قولي اخدت ولادي فين؟

*أدهم والله ما اخدتهم بالله عليكي اجمدي كده علشان نعرف نفكر مع بعض

*مليكه بي هيستيرية اجمد ايه ولادي ضاعوا أنا حاموت، وابتدت تضرب في وشها

يا رب ماتحرمنيش من ولادي

هنا كان ياسين بيجري هو وعم محمد

*ياسين بلغت البوليس؟

*أدهم بلغت البوليس وبلغت أكرم

**مليكه الحقني يا آبيه ولادي راحو مني

هنا كانت تصرخ بي أعلى صوتها

آه يا حرقت قلبي عليكم آه ضيعتكم من بين أيديا

آه يا ما الحقيني ضيعت ولادي

حاموت على ولادي

يا رب ساعدني أنا غلبانة

ياسين حضنها جامد

*ياسين افتح شنطتها نديها الدواء

ادهم فتح الشنطة ولقي شريط أقراص

جابو ليها مياه، واداها الدوا

*مليكه لسه منهارة عياط مسكت في أدهم

جدك اخد ولادي ولا عمتك جيب ليا ولادي

*أدهم مش عارف والله حاجيب الولاد بس اهدي

*مليكه بصراخ ماتقوليش أهدى دول ولادي اتعدبت عليهم وكبرتهم أنت كنت فين جاي تقولي ولادي آه اعمل ايه؟؟ يا رب متحرقش قلبي على ولادي ماليش غيرهم

سامحني يا رب غلطت في حقهم ضيعت حقهم

منك الله يا أدهم ضيعتني وضيعت ولادي

*ياسين مسكها بقوة كفاية حاتموتي كده

** مليكة ياريتني كنت موت ولا ولادي راحو مني

جا البوليس

ابتدو التحقيقات

أدهم طول الوقت شايل بنتو اللي كانت مرعوبة أوي من شكل مليكه اللي فقدت السيطرة على نفسها

ولادها خط أحمر

روحها بتروح منها ضيعت سنين عمرها عليهم اتعذبت عليهم في رمشة عين يمشوا من بين أيديها

أصعب إحساس في الدنيا أنك تودي ولادك المدرسة في أمان الله تروح تجيبهم ماتلاقيهمش

يخطفوهم ناس بلا شفقة ولا رحمة

عم محمد قاعد ودموعو بتنزل على حال بنتو

وصل أكرم مع سارة وسها وعبد الرحمن

اللي راح يجري على مليكه اللي قاعدة على الأرض تضرب في نفسها

حضنها جامد

*عبد الرحمن ربنا مش حايضيع تعبك كوني واثقة أنهم حايرجعو لحضنك

مافيش أحن من حضن أمهم

**مليكه اللهم رب الضالة هادي الضالة تهدي من الضلالة رد ضالتي بقدرتك وسلطانك، فإنها من عطائك، وفضلك

فضلت تردد الدعاء دا بصوت عال اكثر من مره

الكل استغرب من حالتها

اللي تقطع القلب

أدهم حايموت الأولاد اللي لسه ماشبعش منهم ولا عرفوا انو ابوهم

وعلي امهم اللي حاتتجنن

ملك طلبت تنزل من حضنه

وراحت تجري على مليكه

اللي فتحت دراعتها وحضنتها، وتبوسها

كا أني ربنا أداها إشارة إن ولادها حايرجعو

*مليكه ولادي حايرجعو دي إشارة ربنا ليا أختهم جات عندي أيوه ، ولادي حايرجعو بي إذن الله

ولادي حايرجعو

*أكرم حالت مليكه صعبة لازم ننقلها المستشفى

**ياسين لا هي هاتبقي كويسه هي اخدت الدوا

سارة وسها بعيطو على شكل مليكه

سارة حاسة بي نار جواها علي مليكه

*الضابط يا ادهم باشا في كاميرات مراقبة في المحل اللي قدام المدرسة

**أدهم يلا بينا نشوفهم

الكل قام يجري

مليكه شايله ملك في حضنها وعبد الرحمن بساعدها مع سها

فعلا الضابط طلب من صاحب المحل تفريغ الكاميرات

وشافو على الساعة 9 الصبح عربية واقفة و 2 رجاله لابسه جلاليب دخلت وطلعوا الولاد وركبوا

*الضابط دا مش اختطاف لأن أولاد ماشين بي إرادتهم

**عم محمد ممكن تكبروا الصورة

كبروا الصورة

**عم محمد دول أهل المرحوم أنا فاكرهم

*ادهم مرحوم مين؟؟

*عم محمد سيد محمد الجيزاني

*أدهم اخدو ولادي؟؟

*عم محمد ما هما فاكرينهم أنهم ولادهم وكانو بدورو عليهم

*مليكه حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا أدهم ضيعت ليا ولادي خطفوا ولادي على أنهم ولادهم

*ادهم بعصبية كبيرة كفاية حرام عليكي هما ولادي أنا كمان

*ياسين انتو الاثنين السبب أنت بجبروتك وقسوتك وهي بعنادها ما أنا جيت وقولتلك روحي عند أبو أولادك واعترفي ليه أو خليني أروح مع ابويا

قولتلنا لا

اتفضلي أهو حانعرف هما فين دلوقتي

وأكيد ضحكوا علي ولادك، وقالولهم تعالوا تشوفو أبوكم ولا عيلتو

*أكرم دلوقتي نجيب عنوانهم منين ؟؟

*سارة اتصل بي أخويا قولوا على الاسم ممكن يساعدنا

*أكرم راحت من بالي دي

*عم محمد أنا عندي صورة من البطاقة في البيت ومعايا ورق

*ياسين يلا بينا على البيت

*ضابط شرطة ممكن أفهم اللي بيحصل حاتقدمو بلاغ ولا لا

*أدهم لا حاندور على العنوان و حانروح عندهم

أنا حاتصل بي واحد معرفة يشوف ليا العنوان

*الضابط احنا في خدمتك يا أدهم باشا أدينا بس الاسم واحنا نشوف، وأخدنا نمر العربية والموديل اتصل بي كل دوريات المرور نديهم إشارة على أوصاف العربية

**ملك ماتخافيش ولادك حايرجعو بابا حايجيبهم

*مليكه يارب

أدهم بص لمليكه بي نظرات حسرة

وقرب منها

**ادهم شوفتي عملنا ايه في ولادنا؟؟؟

*مليكة أنت السبب في كل حاجة

**ياسين بعد ما فقد السيطرة على نفسه انتو الاثنين تسكتوا خالص كفاية اللي انتو فيه وعقاب ربنا ليكم

شوف حراسه ولا معارفك علشان حانروح عند ناس في الأرياف

**أكرم يلا نشوف العنوان مانضيعش وقت

الكل أتحرك ركبوا العربيات،

وكل دا مليكه دموعها بتنزل وهي ماسكة ملك

*ملك بصوت واطي

هما ولادك أخواتي؟؟

الجملة دي نزلت علي أدهم زي الصاعقة بنتو الصغيرة فاهمة كل حاجه

مليكه بصت ليه

مش عارفة ترد عليها

**أدهم أيوه حبيبتي اخواتك

*ملك أنت وحش أوي

**ادهم ليه حبيبتي؟

*ملك علشان أنا معرفش أخواتي

**أدهم أنا آسف ولا انا كنت اعرفهم

**ملك وأنت كمان وحشة ابعدي عني

ملك نزلت من حضن مليكه، وقعدت جنب الشباك

كل دا وهما في العربية متجهين الحارة

هنا مليكه ابتدت تعيط

في العربية كان السواق وةقدام و عبد الرحمن قاعد جنبو

ورا ادهم مع مليكه وملك اللي بتبص لي الشباك، ومش عايزة تتكلم معاهم

*ادهم أبوس إيدك كفاية عياط حاعمل المستحيل، وأجيبهم لحضنك أنت بتموتيني كده أنا عاجز مش عارف أعمل ايه راحو مني من غير ما يعرفو إني أبوهم

بس وحياتك عندي حاقلب الدنيا عليهم ومش حاسكت

وصلوا الحارة

والكل أتفاجئ بكمية العربيات اللي سدت الحارة

لأن أكرم طلب عربيات الحراسة

وكمان أدهم وفي عربيات تانية

**أوسطا حسن هو في ايه يا جدعان؟؟

*صبي القهوة علمي علمك

نزلوا من العربية طلعوا فوق

عم محمد راح أوضة النوم طلع صندوق صغير،

وأخذ كل الورق، وطلع بره

**عم محمد هي دي البطاقة

**أدهم دول في الفيوم؟؟

*أكرم أكيد عيله كبيرة هناك

*عم محمد أيوه عيله من كبراء البلد أنا لسه فاكر لما جم اخدوا المرحوم من المشرحة ما أنا اللي اتصلت بيهم

*ياسين لازم نمشي عندهم

*أكرم بس بي الهدواه؛ لأننا غلطانين ومزورين الورق

وطالما اخدوا أولاد يبقى هما عايزينهم

*عم محمد أنا حامشي معاكم وحاقول الحقيقه كلها مليكه كانت بين الحياة والموت أنا اللي عملت كل حاجه

**أكرم لازم ناخد معانا المحامي

*أدهم أنا ابتديت إجراءات تغيير الاسم لأني سجلت الجواز بتاريخ قديم يوم ما اتجوزنا

*ياسين بصو أنا متفائل خير احنا نروح عندهم، ونقولهم على الصراحة من الأول والآخر

ونشوف طلباتهم ايه؟؟

*أكرم فعلا هما ناس من الأرياف أكيد حايسمعو لينا وشوف أنت يا أدهم لو تعرف حد هناك يتوسط لينا عندهم

*ياسين بس علشان يصدقوا أنهم مش ولادهم لازم تحاليل DNA غير كده مش حايصدقو أنت عملتهم؟؟

*ادهم لا

*أكرم يبقا لازم تعملهم قبل ما نسافر نشوف مختبر نديهم اللي هما عاوزينو ونعملهم من غير اسم حاتصل بي شريف يساعدنا

*أدهم أصلا شريف جاي علي هنا

*أكرم يبقى نتصل بيه يقولنا أو يضبط مع مختبر نروح نعملهم ونسافر، وهو يجي هنا ياخد النتيجة بمعرفتو، ويجيلنا

*مليكه حاروح معاكم

شوية الكل عايز يروح

*ياسين بصوت عالي هي مش رحله نروح كلنا

********

يتبع….

الفصل التالي :

________________________________________ـ

رواية بعت نفسي الحلقة الثمانون

------------------------ـ

في الفيوم

الابن كبير دخل البيت الكبير بي أولاد

**الابن الكبير تعالا يا بوي شوف أحفادك

هنا كانت حكمت نازلة بكل جبروت من على السلم

**حكمت أحفاد مين؟؟

**الابن الكبير ولاد المرحوم

**حكمت مرحوم مين ؟؟

**الابن الكبير جوزك سيد

هنا ضحكت حكمت ضحكه كلها استهزاء

**حكمت بي أعلى صوتها هو كان راجل إياك علشان يخلف

**الجد بي صوت عالي ابني راجل وسيد الرجالة

احترمي نفسك يا مرا

**حكمت راجل يا مري علي سنيني وهو نايم جنبي زي الحورمه اسكت يا جدي بلاش تضحك عليك الناس

**الجد رآح يجري على أولاد يا حبايبي

اسمكم ايه؟؟

**خالد أنا خالد ودي أختي خلود هو بابا فين؟؟

**الجد انتو قولتو ليهم ايه؟؟

**الابن الكبير قولنا لهم تعالوا أبوكم عايز يشوفكم

**الجد أنا جدكم أبوكم الله يرحمو هو أبوك أسمو ايه؟

**خالد سيد محمد الجيزاني

**الجد الله أكبر

هنا حكمت اتجننت

**حكمت إيه دا مين العيال دي؟؟

**الجد ولاد جوزك

**حكمت ولادو من مين ؟؟

**الجد من مراتو

**حكمت هو كان متجوز عليا

**سلفتها بضحكه دي مراتو الثانية اصلو بعيد عنك مكانش طايق العيشة معاكي، وخاف يطلقك جدي يزعل منو قام اتجوز رقاصه تدلعو من نكدك، واتجوز بنت ناس جابت ليه الولاد دول.

أما أنت قصفت عمرو بعد ما أتخانق وياكي، وسافر و مات

**الجد آه يعني أنت سبب موت ولدي اتخانق وياكي، ونزل يكولي إنو حايطلقك وانا طردتو

**حكمت ابنك مش راجل علشان يخلف شوف مين دي اللي لازقت تهمه ولدك

هنا الجد ضربها بي قلم في وشها

**الجد اخرصي قطع لسانك يا ناقصة تربية

**الابن الكبير بكولك يا جدي أنا كلمت المحامي وهو جاي، وقالي إن الولاد وأمهم ليهم حق في الميراث

**الجد طبعا دا شرع ربنا كفاية أنها ربت الولاد أحسن تربية والكل يشهد بي أخلاقها أنا سألت عنها ناس معرفة

**حكمت وهي تضحك مافيش ورث يتقسم كل حاجة بي اسمي دا حقي إنا صبرت على المرار الطافح

**الجد تعالي أنت خودي الولاد فوق خليهم يرتاحوا من مشوار السفر

**خلود أنا عايزة ماما ؟!!

**خالد الراجل دا كذاب قال لينا تعالوا تشوفو أبوكم وأنت قولة إنو مات ليه اخدتونا احنا عايزين أمنا

**الجد حقكم عليا يا ولاد اطلعوا ارتاحوا وأنا نفسي حابعث حد يجيب أمكم

**خالد بجد يا جدو ؟؟؟

**الجد. الله أحلى جدو سمعتها وحضنو

بجد حبيبي

في القاهرة

**صباح خودوني معاكم لازم أكون مع بنتي

**ياسين لا

**مليكه أنا يا آبيه أبوس إيدك خودوني معاكم

**ياسين اسألي جوزك أنا ماليش حكم عليكي وهو موجود

مليكه حست نفسها في موقف حرج

بصت ليه

وادهم فضل ساكت مستنيها تاخد اذنو بس فضلت ساكتة

رن تليفونو من ضابط شرطة ادالو العنوان

**أدهم هو نفس العنوان، وقالي انو كلم العمدة حايستنانا في مدخل البلد

يلا يا مليكه غيري هدومك واغسلي وشك علشان تروحي معانا

**مليكه شكرا،

وراحت تجري الأوضة

**ياسين فارس وعبد الرحمن ويوسف لازم تفضلوا هنا واحنا حانبلغكم بكل حاجه

**أكرم اتصلت بي شريف بعتلي عنوان مختبر حانطلع عليه دلوقتي وهو حايجيب النتائج لما تطلع

محتاج شعر أولاد أو فرش الأسنان

**سها آه حاشوف الشعر في المشط بتاعهم

**فارس حطيهم في شنطة بلاستيك واكتبي عليها الاسم

**أدهم في مشكلة بنتي

**أكرم خليها مع سارة وأولاد

**أدهم مش حاتسكت هي على طول مع دادا

مليكه كانت طلعت

لابسة بنطلون جينز وعليه قميص طويل بكم

في الأسود

**مليكه ناخدها معانا

**ياسين بس احنا رايحين في سفر

**أدهم معلش هي متعودة عليا

**ياسين يلا يا جماعه مانضيعش وقت

**أكرم سارة خليكي هنا

**سارة لو اتاخرت أنا حنام هنا أخاف أروح الشقة لوحدي

**أكرم ماشي ادعيلن

ا

راح باس رأسها

الكل حضن مليكه وبيدعي ليها

**ياسين اخدت دوا بتاعك ؟؟

**مليكه آه في الشنطة

**ياسين خودي حباية دلوقتي، واجمدي كده وادعي ربنا، وكلنا حواليكي لو ولادك عند الناس دي يبقى كويسين

**مليكه ما أنا خايفه مايكونش عندهم، وبصت لي ادهم

وحد عمل فيهم حاجة

**ياسين تفاءلوا بالخير تجدونه

الكل نزل نزلوا تحت

مليكه راحت علي عربية أكرم

**ياسين روحي اركبي مع جوزك

**مليكه خليني معاك

**ياسين روحي عند جوزك

هنا أدهم مسك أيديها واخدها العربية فتح الباب اللي ورا ركبت وركب جنبها قدام كان السواق واحد من الحرس

في عربية أكرم كان حايركب علشان يسوق

**حودة عنك يا باشا أنا أسوق

**أكرم شكرا يا حودة طول عمرك راجل،

وراح قعد جنبوا

و ورا عم محمد مع ياسين

انطلقت اول عربية الحراسة

ورآها عربية أكرم وعربية ادهم و ورا عربية الحراسة

انطلقوا في موكب الكل مش فاهم بس كانت عليهم هيبه

**واحدة من الستات

شايفه البت مليكه جوزها عامل ازاي؟

**ست تانية ما صباح على طول كانت بتقول إن كانت غنية أهو شوفنا بي عنينا

**الست بس مش غريبة حكاية موتو دي ؟

**الست في ناس كثير بتفقد الذاكرة المهم ربنا جبر بي خاطرها

وصلوا المختبر

عملوا التحاليل،

وانطلقوا

طول الطريق مليكه دموعها ما نشفتش

**أدهم وبعدين معاكي كفاية دموع أنا عارف بي النار اللي جواكي

**مليكه أنت مش عارف حاجة مش عارف أنا حاسة بي إيه ؟

أنا ظلمت ولادي خفت على نفسي منك، وظلمتهم

لو كنت جيت عندك، وقولتلك كنا صلحنا الغلط بس كنت خايفه ماتصدقنيش

**أدهم اللي حصل حصل حاولي تنامي علشان تدتاحي و اوعدك اعمل المستحيل علشان ولادي ثقي فيا لو سمحتي

**مليكة لازم نوقف على اول استراحة بنتك محتاجه تروح الحمام وتأكل

**ادهم حاضر

فضل يقول بعد اللي هي فيه بتفكر في بنتو

هنا اتصلت بيه كامليا

**أدهم ألو

**كامليا بنتي فين؟؟

**أدهم صباح الخير أنت لسه صاحيه، وعرفت أنها مش موجودة؟

**كامليا بنتي فين ؟؟

أنت خطفتها ؟

**أدهم بعصبية أنا اخطف بنتي ؟؟؟

هنا مليكه لفت عندو وعنيها مصدومة وهو فهم بتفكر في ايه

**كامليا مش عارفة بس أنا عايزة بنتي

**ادهم ابقي اسألي أمك بنتك فين ومتصدعنيش، ومش راجع انهارده

**كامليا ما اخدتش الدادا ليه؟؟

**أدهم بنتي معايا مش محتاجة دادا دي خليها ليكي انت سلام

**مليكه عندي إحساس كبير عمتك ورا اختطاف ولادي

**أدهم والله لو هي ما حاسكت

حاتصرف

اتصل بي واحد شغال في المخابرات

**أدهم رائد حسام

**حسام أهلا بي الباشا فين يا راجل

**أدهم موجود عايزك في خدمة

**حسام عينيا ليك دا من قضية غادة مابقتش اتصلت

**ادهم ولادي اتخطفو وعايز اعرف مكانهم والأهم من دا مين ورا اختطافهم

**حسام نعم !!!

**أدهم مالك كنت عارف ؟؟؟

**حسام مش عارف أقول إيه

**أدهم ياه حتى أنت اشتروك بي الفلوس طب مين رحيم باشا، ولا عصمت هانم ؟؟

**حسام الاثنين

**أدهم سلام

**حسام استني لو سمحت

عصمت ورا اختطاف ولادك هما في بيت الجيزاني بس ألحقهم علشان هي ناوية تخطفهم من هناك تاني وماتعرفش طريقهم

هو دا اللي وصلني

جدك مش عارف حاجة

أدهم باشا حاديك واحد حايساعدك جدا جدا

**أدهم هات رقموا وشكرا لو سمحت أي حاجه قولها ليا

**حسام الحق ولادك والله ما كنت أعرف أنهم ولادك بجد هي قالت ولاد ناس تانين اسف يا ادهم انت عارف اني معاك علي طول بس عصمت …

**أدهم مش مهم سلام

**مليكه في أية ؟؟

**ادهم ارتاحي ولادك عند عيله الجيزاني في الحفظ والصون

**مليكه بجد يا أدهم؟؟

ادهم حس قلبو طلع من مكانو وهي بتنده علي اسمو بكل حنيه وعينيها اللي غرق في بحرهم

**أدهم بجد يا قلب ادهم متخافيش

يتبع….

الفصل التالي :   الحلقة الحادية والثمانون ...........

رواية بعت نفسي ............... بقلم نسرين

================ـ

الحلقة ال81و ال82و ال 83

____________________________ـ


رواية بعت نفسي الحلقة الحادية والثمانون

----------------------------ـ

وصلوا الاستراحة الكل نزل

مليكه راحت مع ملك الحمام

*ادهم يا جماعه اتصلت بي واحد من المخابرات كنت شغلتو في قضية للأسف كان عارف اختطاف أولاد لانو ساعد عصمت عمتي في الموضوع دا بس قالت لو أنهم مش أولادي وهو اللي كان مانع المعلومات توصلي بي إذن من جدي وعمتي علشان اعرف عنوان مليكه

دلوقتي أولاد عند عيله الجيزاني بس عصمت حاتخطفهم من هناك علشان ماحدش يشك فيها لازم نتصرف أنا حاولت أتكلم عادي علشان مليكه ماتحسش بي حاجة

و اداني رقم واحد شغال معاه في المخابرات

**ياسين اتصل بيه بسرعة أنا حاروح عند مليكه أتكلم معاها لحد ما تخلصوا وأخليها تأكل حاجة

**أدهم أنا طلبت ليهم أكل

**ياسين حاروح عندهم حاولوا تخلصوا قبل ما مليكه تحس بي حاجة ياسين راح عند مليكه

اللي كانت طلعت مع ملك من الحمام

*ملك شكرا يا طنط آنا جيعانه

*مليكه حاضر،

وراحوا يشوفوا حاجة

جات البنت اللي شغالة

**البنت مساء الخير يا فندم جوز حضرتك حاجز طربيزه هناك عليها الأكل لو سمحتي اتفضلي

راحت معاها

ومليكة بتقول في نفسها الحمد لله أنا مكانش معايا فلوس، الفلوس اللي اخذتها من ادهم دفعت ليها اقساط كانت عليها وجمعه متأخره وطلبات البيت ومافضلش معاها حاجه

وصلوا طرابيزة

**مليكه أكلك ولا تأكلي وحدك ؟؟

**ملك بابا حنين أوى جابلي الأكل اللي بحبو

انا حامل لوحدي يا طنط

مليكه بصت على الأكل لاقت انو جايبلها البيتزا اللي بتحبها وحاجات تانية ياه لسه فاكر أنا بحب ايه!! كانت جيعانه ابتدت تأكل

جا ياسين جاب معاه أكل

**ياسين لا لا الراجل مش ناسي أي حاجة من اللي بتحبيها

تعرفي من كلامك عليه كنت مفكر إنو شرير مش عايزك ولا عايز حتى أولاد أو ممكن مايصدقكيش بس طلع العكس قال قدامنا كلنا إنو بحبك عارفة راجل يعترف بحبو قدامنا يبقى فعلا شاريكي وجايب بنتو معاه تتعرف عليكي عايزه ايه اكثر من كده

*مليكه مش وقتو الكلام دا يا آبيه

**ياسين كولي كويس ومتخافيش ولادك في الحفظ والصون

*مليكة يا رب

هما يعملو ايه بره؟؟

*ياسين بدخنو وبيتكلمو

مليكه خفي علي الراجل شوية ماتفضليش كل شويه تحسسيه إنو السبب هو كمان ربنا معاه

*مليكه حاضر يا آبيه

هنا دخل أدهم وراح الحمام

*مليكه عايزة حاجة تاني يا ملك؟؟

ياسين قام راح عند أدهم الحمام

*ياسين قولي عملت ايه؟؟

*أدهم ربنا يستر اللي عرفت أن هي متفقة مع حد يخطف أولاد

وكمان هي اللي وصلت عنوان لي عيله الجيزاني

هي متابعة أنا بعمل ايه

كلمة الشرطة هناك مستني بس مكالمة منهم حاتنفد أمتي وقولتلو يبلغني

خايف نتاخر وما لحقهم

**ياسين أهدأ بس تعالى نطلع لازم تاكل حاجه

طلع بره،

وشاف مليكه بي تأكل ملك

ومنسجمين

راح قعد بياكل وسرحان ايه اللي حايحصل

وليه عمتو بتعمل كده؟؟ ايه الهدف بتاعها

*مليكه مش بتاكل ليه؟؟

*أدهم أنا بآكل

**ملك طنط مليكه عايزة أروح اغسل أيدي

**مليكه ماشي يلا بينا

وراحوا

**ياسين مشاء الله بنتك اخدت علي مليكه بسرعه

*ادهم كنت خايف بجد أنهم ما يتقبلوش بعض عارف إن أمها عمرها ما عملت كده على طول بتبعت الدادا معاها

*ياسين ياه لدرجة دي

**ادهم وأكثر من كده

*ياسين ربنا يهدي أنت عارف أن مليكه بتدخل مع خالد الحمام لدرجة انو اشتكى ليا قال ايه هو كبر خلاص وبقا راجل وعيب مليكه تدخل معاه

*ادهم مشاء الله عليه ، عارف لسه صوره مليكه وصريخها قدامي خايف اقصر معاهم وماعرفش انقدهم انا كلمت كل الناس اللي اعرف

*ياسين إن شاءالله خير

انت ماتعرفش هي مرتبطة بيهم قد ايه وحتى أخواتها

الولاد ما بينزلوش خالص لشارع بتخاف عليهم

*ادهم ايه الدوا اللي بتاخدو مليكة هي عندها ايه؟؟

*ياسين عندها حالة صدمة عصبية من الخوف أو الرعب، ولما تجيلها الحالة لازماً تاخد الدوا يخليها تهدأ

هي كان لازم تتابع مع دكتوره علاج نفسي بس إمكانيات مافيش وقولتها أنا أدفع ليكي مع مين الكلام دا هي اخر وحده تفكر في نفسها أهم حاجة ولادها وأخواتها دي بتمرض ومابتروحش الدكتور

*أدهم كفاية أنا بتعذب من الكلام دا

والله حاعوضها كل خير

يارب ينصرنا

أتحركو بعد ساعة وصلوا

كان العمدة مستنيهم

ووصلوا بيت الجيزاني

العمدة خبط الباب

فتحت الشغالة الباب

*العمدة سلام عليكم بلغي الحاج الجيزاني إنو عندو ضيوف عايزينو

*الابن الكبير الحق يا بوي

في ناس كثير بره مع العمدة

**الجد شكلهم أهل الولاد

اطلع فوق خلي مراتك تقعد معاهم، وتقفل عليهم الباب

الجد راح فتح الباب

*الجد سلام عليكم

*العمدة وعليكم السلام في ضيوف جايين من القاهرة

الجد بص ليهم كويس

*الجد أهلا وسهلا

اتفضلو

وفتح لي هم باب المندرة

الكل قعد أدهم قعد جنب مليكه اللي كانت حاضنة ملك

الجد كان بي بص عليها

*مليكه ولادي فين؟؟؟

*الجد ولاد مين؟؟

**ياسين شوف يا حاج احنا اسفين جايين بي ربطه المعلم كلنا في الوقت دا بس انتو اخدتو ولادنا عندكم

*الحاج هو احنا حانخطف عيال جرى ايه يا عمده؟؟

*العمده يا حاج حصل سوء تفاهم العيال اللي عندك مش ولاد ابنك سيد دول ولاد أدهم الشرقاوي الراجل دا واللي جنبوا مراتو مليكه الرشيدي

*الجد أنا مش فاهم حاجة وبعدين أنا معنديش عيال

*مليكه وهي بتعيط الله يخليك يا حاج عايزة اشوف ولادي أطمن عليهم،

وكانت بتعيط

الجد أشفق على حالها بس في الوقت نفسه مش عايز يبين حاجة

**الجد يا بنتي مافيش عيال عندي من غير ولاد أحفادي وولادي

**مليكة لا ولادي هنا قلبي بقول لي إنهم هنا الله يخليك خليني أشوف ولادي وانتو اتفاهمو مع بعض

*الجد وقف وضرب بي عكازه على الأرض

انتو جايين ترمو بلاكم عليا

مافيش عيال عندي

*ياسين يا حاج احنا جايين بي الذوق والأدب هنا ومتأكدين أنكم اختطفتو ولادنا، وجايين في خير علشان نتفاهم

*عم محمد شوف يا حاج أنا حاحكيلك الحكاية كلها

ابتدأ يحكي ليه

والجد، و بيسمع ليه

*عم محمد هي دي الحكاية كلها

وأنا اللي اتصلت بيكم

هو عمل الحادثة و مكانش معاه أوراق

بس فضلت اطلع وانزل لحد ما لاقيت البطاقة بتاعتو و محفضه كانت مع الضابط وأنا اللي اتصلت بيكم، ولولا أني مع صاحبي عرفنا نجري لحد ما لاقينا ورق كان فضل مدة طويلة في ثلاجة أموات لحد ما يبان ليه صاحب أو يدفن في مقابر على أنو مجهول بس دا بياخد وقت

أنا معترف أني غلطت بس نيتي كانت حسنه

*الجد ازاي نيتك حسنة وانت كنت عايز تستر علي بنتكم، وتكتبوا أولاد في اسم راجل ثاني

*ياسين بنتنا ماغلطتش كانت متجوزه على سنة الله ورسوله بس حصلت مشاكل والجواز ما اتسجلش وزي ما أبويا قال كان فيه مشاكل عائلية هي هربت، ولما ولدت والدي عمل كده

احنا عارفين أننا غلطانين

*أكرم معلش النتيجة تحاليل طلعت شريف بعتها في إيميل وهو جاي في الطريق

*الجد تحاليل ايه؟؟

*أكرم إدا الموبايل لي أدهم علشان يفتح إيميل وبص لي مليكه اللي كانت ترتعش جنبوا

فتح إيميل وكان وشو منور و بيضحك

شوف يا حاج تحاليل بتقول إنهم ولادي

**الجد مش عايز أشوف حاجه وبعدين ماليش صالح بي الكلام دا ماعنديش عيال هنا

*ياسين يا حاج الكاميرا شايفة ابنك الكبير وهو طالع بي أولاد من المدرسة وفيه كاميرات المرور أن العربية عدة من عندهم، وفي أولاد جوه وغير أن العربية مركونة بره

احنا ما قدمناش بلاغ وجينا برجلينا نتفاهم

*الجد وأنا معنديش عيال واتفضلو اطلعوا بره وانا اللي حابلغ عليكم البوليس إنكم تتهموني بي الخطف

*ادهم، فقد اعصابو

انتو خطفتوهم على أساس ولاد ابنك وأنا بوريك أن الولاد ولادي انا واحنا غلطانين سجلناهم بي اسم المرحوم

ارحم الأم دي اللي قاعدة بتعيط خليها تطلع تطمن علي ولادها واحنا نتفاهم وأنا جاهز لكل طلابتكم

والي تؤمر بيه حنفذو

بس بالله عليك ارحم الست دي

**الجد وقف لا ما هي حاتفضل هنا معانا مش هي بردك مرات ابني سيد محمد الجيزاني ؟؟

*عم محمد العقد مزور

* الجد الجيزاني مايهمنيش

*عم محمد طيب ابنك فعلا كان متجوز واحدة ويمكن عندو ولاد لأنها كانت حامل وهي اللي ساعدتني أزور العقد

هي كان معاها عقد والمحامي ساعدنا اننا نغير بس الأسامي وهي عارفه اني اسجل اولاد دي فكرتها هي مع المحامي

**الجد أنت بتقول ايه؟؟

*عم محمد بقول الحقيقة

عم محمد طلع ملف فيه حاجات كتير

شوف يا حاج الملف دا أمانة عندي الست اداتني الملف

وبصراحة هي كانت معاه في العربية لما عملوا الحادثة واداتني البطاقة بتاعتو ورقم بتاع إخوه الكبير

وهي مش عايزة تعرفكم خالص، وقالت ليا قول لحكمة ربنا كبير

وأن حقها مش حايضيع وأنها هي السبب في الحادثة والملف دا بي أكد كلامي، وطلبت مني أني أسلم الملف دا لو انتو ادخلتو تدور على الأولاد

هي دي الامانه اللي فضلت محافظ عليها طول السنين دي

******

يتبع….

الفصل التالي :

___________________ـ

رواية بعت نفسي الحلقة الثانية والثمانون

-------------------------------------ـ

**الجد أنت بتقول ايه يا راجل ؟

* *عم محمد بقول الحقيقة ابنك مات في حادثة عربية بي فعل فاعل الست عرفت تنقد نفسها كانت حامل ويمكن عندها ولاد تانين

*الجد اللي بتقول عليها قتلت ابني تبقي مرات ابني وبنت أخويا

أنت جاي بعد السنين دي تقولي الكلام دا

* عم محمد دا الملف وعمري ما فتحتو بس فيه وصية المرحوم ودي أمانة عندي أنا قبل ما آجي هنا اتصلت بي المحامي اللي في الكارت اللي ادتهولي الست

*ادهم احنا كمان مانعرفش الكلام دا الله يخليك عايزين الأولاد

هنا دخلت حكمت

*حكمت ماتصدقهوش يا جدي ولدك مكانش راجل واهو تقارير الداكتور بتأكد كلامي ابنك ماينفعش يخلف لا يجيب عيال وعمرو ما اتجوز غيري، ومافيش وصيه هو باع كل حاجة بيع وشراء وأملاكه في مصر أنا بتحكم فيهم بس اللي في البلد احتراما ليكم مافتحتش خشمي واهو كلو من خيرك يا جدي وبعدين يقول أنا اللي ضبرت الحادث

ازاي وانا ما بطلعش من البلد أوعى تصدقهم يا جدي

واديهم عيالهم دول مش عيال ابنك

هنا مليكه راحت عندها

*مليكه الله يخليكي ولادي فين؟؟

**حكمت اديهم ولادهم يا جدي

*أدهم الولاد هنا؟؟

*الجد اطلعي بره يا حكمت ومافيش عيال عندي

جا واحد من اللي شغالين بره

*الراجل معلش كبير في ست و معاها راجل بره عايزينك

*الجد خليهم يتفضلوا

مليكه قربت من أدهم

خد ملك عند حودة يحطها في العربية هي نايمه وخليه يفضل معاها في العربية الجو هنا مش كويس والست دي باين عليها الشر

اخد منها البنت، وطلع بره

هنا دخلت الست ومعاها المحامي

* الست سلام عليكم

الكل رد السلام

عم محمد عرفها على طول

*حنان ازيك يا عم محمد؟؟

*عم محمد معقولة أنت ؟

**حنان جا الوقت اللي أرد ليك جيميلك لولاك كنت ميتة اول ما المحامي كلمني قولتلو لازم أروح معاه

**الجد انتو مين انتو كمان دي شكلها ليله مش حاتعدي

هنا دخل أدهم وقف جنب مليكه

*حنان أنا مرات سيد محمد الجيزاني وأم ولادو سلوي وحنين ومحمد

*حكمت أوعي تصدق يا جدي دول كذابين ابنك مش راجل

**حنان كلامها صحيح بس بعد ما ولدت بناتي وحملت ابتديتي تديلو دوا يخليه عاجز، ولما عرفتي أني حامل في ولد خليتي حد يضربنا بي العربية وزورت الإمضاء بتاعو علشان تاخدي كل حاجه

يوم ما واجهك اتخانقتي معاه، وقولتيلو أنك حاتفضحيه في البلد إنو مش راجل

وانت اللي فيكي عيب مايتخلفيش أرض بور بعيد عنك

هنا حكمت راحت ليها مسكتها من شعرها

مليكه بي حركة لا إرادية جات ورا أدهم اللي مسك أيديها وحضنها

**ياسين لو سمحت ادونا عيالنا وفكوا مشاكلكم براحتكم

*حنان الولاد مش و لادكم أنا اللي اقترحت على عم محمد بعد ما حكى ليا علي قصه مليكه

عم محمد أنقذني من الموت لما العربية اتقلبت طلعت منها و هو كان مع الناس، وشافني جات الإسعاف أخدتني المستشفي

الوقت دا سيد مات بس في اللي بقول إنو مات من الحادثة وفي اللي يقول إنو مات لما وصل المستشفى

حد كده مابحبوش قتلوا

أنا هربت أخدني عم محمد مستشفى تانية بي اسم مراتو بعد ما حكيت ليه قصتي وهو عرف أن اللي كان معايا مات

قعدت أفكر أعمل ايه

هو اتجوزني عرفي عن طريق المحامي دا، وأهلي يعرفو علشان يحميني من شر عصمت ومنك انت كمان

بس لما وصلوه تهديدات بي القتل وعندي التسجيلات

فكرت أنا والمحامي نعمل ايه ازاي أحمي نفسي

وولادي سجلتهم على اسم أبويا وسيد يعرف الكلام دا و بموافقته لما عرفت قصة مليكه قولة المحامي،

واقترح عليا نكتب ولاد مليكه على اسم سيد الله يرحمه ولو أهل المرحوم دورو على أولاد يعني عايزين ولادهم

ساعتها أبان في الصورة بس انتو أتأخر اوي اوي 9 سنين على مادورو على أحفادكم ولا الست حكمت عامله شغل جامد تعرفي ايه اللي منعني عنك سيد الله يرحموا

حكمت هنا عينيها كانت كلها شر،

وطلعت من المكان من غير ما حد يحس بيها

*مليكه أرجوك عايزة ولادي

الجد من الصدمة قعد على الكرسي

*الابن الكبير كنت عايشه ازاي طول السنين دي؟؟

*حنان في خير أبويا وجوزي الله يرحمو كان شريك أبويا في مصنع صغير و الحمدالله كبر وعايشه أنا وأولادي

هنا وصل شريف

*شريف السلام عليكم

*الجد وأنت مين كمان؟

*شريف أنا الدكتور شريف

ومعايا التحاليل اللي بتقول إن أدهم الشرقاوي هو أبو أولاد

حكمت فوق في غرفتها رايحة جايه كل اللي بانتو طول السنين دي بروح منها

سمعت البنت بتعيط في أوضة

تحت عند مليكه سمعت صوت بنتها

*مليكه حرام عليكم عايزة ولادي بنتي بتعيط

مسكت ادهم من قميصه أتحرك اعمل حاجه مش هما ولادك واقف ساكت ليه

جيبلي ولادي

ادهم حضنها علشان يهديها

*أدهم أظن كفاية كده مافيش في قلبك رحمة على الأقل خلي الأم تطلع لي ولادها

*العمدة اللي بيحصل هنا غلط وأنا لازم أبلغ البوليس أنت خاطف العيال من أمتي يا حاج؟؟

*الحاج بصدمة من ساعة ما تويت حية في بيتي

*، حنان سيب الأم تشوف ولادها

علشان الحية اللي عندك في البيت أنا حميت ولادي منكم، وفي الوقت نفسه مش عايزة أضيع حقهم والبنت دي كانت في مشكلة قولة أساعدها واهي هي السبب أني عندكم لو كنت طماعة وعايزه، فلوس كنت جيت زمان أطالب بحق ولادي بس سيد قالي مهما عملتي عمر أبويا ما يصدق كلام عليها

*المحامي عندي أدلة كثيراً ضدها تسجيلات بي صوتها بتوعد بقتل مدام حنان وتهديدات كثير

وبقتل المرحوم لو أنا قدمت البلاغ فيها حاتتسجن

بس مدام حنان رفضت احتراما المرحوم وهنا في أدلة كثيره والملف اللي كان مع عم محمد فيه وصية المرحوم عملها شهر قبل ما يتوفى كا انو كان حاسس وانا اللي سلمتو الملف

*مليكه البنت سكتت في حاجة حصلت لي ولادي،

وابتدت تصرخ

أتحرك يا أدهم جيب ليا ولادي معادش عندي صبر استني

*الجد روح جيب ليها الولاد

ادهم ماسك مليكه اللي فعلا مش قادره تستحمل أكثر من كده

*ادهم هانت وحناخد أولاد ونمشي *مليكه وهي بتعيط خايفه آوى قلبي وجعني على ولادي

هنا

نزل الابن الكبير يجري

*الابن الحق يا بوي حكمت هربت وأخدت العيلين معاها

هنا كانت صرخة روح مليكه اللي دوت المكان

كلمة ولادي نزلت كا الزلازل على البيت كلو

هي فقدت القدرة على البقاء عقلها مش قادر يستوعب أنها كانت قريبة من ولادها وبعدو هي كانت حاسة قلب الأم بي حس

أغمي عليها في حضن أدهم اللي كان بين المطرقة والسندان يفضل معاها، ولا يطلع يدور علي، ولادو

هنا شريف تدخل

*شريف روح شوف، ولادك أنا معاها

*أكرم بسرعة أكيد هي لسه هنا

ياسين وأكرم وأدهم طلعوا بسرعة كلمو الحرس اللي ابتدو يدوروا في كل مكان

*الجد كلم الرجالة يدورو مش لازم تطلع بره البيت ولا بره البلد

هي هربت منين ؟؟

*الابن كان فيه سلم من الشباك

*الجد يبقي في حد بساعدها

بره ادهم كان زي المجنون هو اللي كان سايق العربية

وياسين معاه

وأكرم فضلو حوالين البيت

*ياسين في عربية هناك بتجري أكيد هي

أدهم داس بنزين أكثر

وياسين اتصل بي حودة يقولوا

حكمت فعلا كانت في العربية

هي لما سمعت البنت بتعيط دخلت لاقت اتنين رجاله عايزين يخطفوهم، ولما كانو حايضربوها اتفقت معاهم يهربوها وتديهم فلوس وقالت ليهم انها متفقه مع عصمت

اتصلوا بي عصمت اللي فرحت وقالت ليهم يهربوها بكده هي اللي تاخد التهمه وبعدين تقتلهم كلهم

دخلت بسرعة لمت دهبها وفلوسها في شنطة ولبست عبايتها وقالت أولاد تعالوا نهرب نروح عند ماما،

ونزلوا من الشباك

ركبت معاهم، وقالت ليهم ينزلوها على اول الطريق وبعدين يمشوا بي أولاد و مسألتش هما حايعملو ايه بي اولاد ولا عاوزين ايه منهم

بس هما سايروها علشان ينفذو كلام عصمت

ادهم بكل سرعة وصل ليهم

*ياسين بشويش لا العربية تتقلب بيهم فيها ولادك

حودة كان جنب العربية لحد ما وقفت نزل الحرس،

ونزل أدهم فتح الباب مسك حكمت ضربها والرجاله ابتدو يضربوا في أدهم

بس هو كان عامل زي الأسد اللي بصارع الموت و اللي كل حاجه حاتروح منو وماحسش انو اتعور في ذراعو

لحد ما تدخل حودة واخدوا حكمت والرجاله في العربية

الولاد طلعوا يجروا علي ياسين

***ادهم الحمدالله يا رب

************

يتبع….

الفصل التالي :

______________________ـ

رواية بعت نفسي الحلقة الثالثة والثمانون

**خالد خالوووووو ألحقنا

حضنهم ياسين

**خلود عمو دراعك فيها دم ؟؟؟

ادهم ماكنش همو الجرح في دراعو ولا الألم الي بحس بيه

حضنهم بقوة

**أدهم الحمد لله أنكم بخير

**خالد أنت بتعيط يا عمو؟؟.

ياسين كان بي بص عليه وشايف كمية المشاعر والإحساس بين أولاد وأبوهم

**ياسين دا بابا الحقيقي يا ولاد

أدهم اتصدم من الجملة وبص عليه

**خلود تاني يا خالو بابا الله يرحمه

**ياسين لا بابا هو دا أدهم الشرقاوي

**خالد آه ماما على طول بتقول لينا أن بابا أسمو أدهم

**خلود كفاية كدب علينا أنا عايزة ماما

**أدهم حاضر حبيبتي ماما مستنيانا

اتصل بسرعة بي شريف

قالوا إن أولاد معاه

**شريف مليكه الحمد لله

أدهم معاه أولاد

**مليكه الحمدالله يا رب

**حنان أهدى أنت ربنا معاكي

**مليكه وقفت أنا عايزة أرجع مش عايزة اقعد هنا

**المحامي استني بس نتفاهم على الأوراق،

ونغير أسامي أولاد

هنا دخل أدهم شايل أولاد الاثنين اللي صرخوا لما شافو مليكه

راحت حضنتهم وهي بتعيط

**ادهم ملك فين ؟؟

**شريف ماتخافش مع أكرم

مال دراعك ؟

**خالد مامي عمو أدهم ضرب الرجالة اللي خطفونا وكمان الست الوحشة اللي ضربتنا

شريف ابتدأ يشوف الجرح

**شريف شكلوا ضربك بي مطوه ولا حاجة حديد

**مليكه رفعت رأسها ليه شكرا

**أدهم دول ولادي ماعملتش حاجة غريبة

هنا أكرم دخل بي ملك

اللي راحت تجري على أبوها

اول ما شافت الدم ابتدت تعيط

**ملك بابي دم ؟!!!!

**ادهم حبيبتي ماتخافيش أنا كويس

**خلود دي بنتك ؟؟

**أدهم أيوه بنتي ملك

**خلود بتشبه ليا

**ملك آه علشان احنا أخوات

خلود بصت لي خالد

**خالد أخوات ازاي؟؟

**ملك راحت عندهم علشان عندنا بابي واحد بس أنا مامي اسمها كامليا ومامتك اسمها مليكه

صح يا طنط مليكة!!؟

**ياسين صح حبيبتي

احنا حانشوف مع الناس حانعمل إيه وانتو اشرحوا أولاد الموضوع مليكه بلاش عناد جوزك ضحى بنفسه علشان ولادو

**محامي أدهم لازم نشوف الإجراءات

**الجد تعالوا كلكم اتفضلو المكتب نتكلم

فيه

مليكة قعدت جنب أدهم

**مليكه لازم تخيط الجرح الأول

**أدهم مش مهم في جرح ثاني في قلبي هو اللي محتاج علاج

**خالد أنت بجد ابونا ؟؟

**أدهم تتكلمي أنت ولا أنا ؟؟

**مليكه مرتبكة بص حبيبي فعلا هو دا بابا الحقيقي

**خلود ازاي وانتي قولتي إنو ميت ؟؟

**مليكه اللي مات مش أبوكم

**خالد كدبتي علينا ليه؟؟

**مليكه حبيبي كانت فيه ظروف غصب عني

**خلود، وانت كنت فين؟؟

**أدهم والله ما كنتش أعرف أنكم موجودين، ولما عرفت جيت أدور عليكم أنا آسف والله

**خالد في آب مايعرفش انو عندو ولاد؟؟

**مليكه حبيبي

**خالد بعصبية ماتقوليش حبيبي أنتي كدبتي علينا هو أنت آمنا ولا عندنا ماما تانيه ؟؟؟

**مليكه والله أنا أمكم اسمعني بس

**أدهم أنا عارف ان الموضوع صعب عليكم وعلي أنا كمان

أنا وأمك اتفرقنا غصب عننا، وكانت حامل فيكم

وأنا ماكنتش أعرف

مكانكم وهي جات تدور عليا أنا كنت مسافر بره مصر،

وهي فكرت أني مش عايزها،

وفي ناس ما بحبوش الخير لي الناس قالولها ابعدي والا ناخد ولادك وهي خافت عليكم، ومشيت

وأنا والله كنت بدور عليها والحمد لله لاقتكم

**خلود وأنت عندك بنت تانية ؟

**أدهم أيوه أنا اتجوزت ودي بنتي وهي مبسوطة أنها عندها أخوات

صح حبيبتي؟!!!

**ملك ايوه صح مبسوطة أوي إن عندي أخويا وأختي

**خالد أنت اتجوزت وعندك فلوس كثير، وماما كانت تشتغل ليل ونهار علشان تجيب فلوس نأكل ونلبس

شوف بنتك لابسه إيه وانا وأختي لابسين إيه ؟؟

**أدهم أنا آسف والله ما كنتش أعرف وأنا فرحان اوي اوي إني لاقيتكم وحاعوضكم كل حاجه أي حاجه نفسكم فيها حاعملها

**خالد حاتعوضنا 9 سنين من غيرك ؟ الاطفال كلهم عندهم اباهاتهم إلا أنا وأختي وخالو ياسين وعبد الرحمن هما اللي بروحو معانا المدرسة

وأنت موجود

وأنتي على طول تقولي لينا الكذب حرام وأنتي كذابه أنتي عارفة بابا مين، وكذبت علينا قولتي مات وليه عندنا اسم تاني؟؟

**مليكه غصب عني أنت مش حاتفهم حاجة الموضوع كبير وأنا ماكنتش أعرف أسجلكم بي أي اسم بابا مكانش في مصر كان في ألمانيا بيعمل عملية كبيرة وانا ماعرفش اعمل إيه بس جدو محمد أتصرف وانا طول بحكي ليكم عنوا وقولتلكم بابا أسمو ادهم،

ومهندس شاطر ماكنتش باكدب عليكم قولة الحقيقة عن أبوكم

**خالد والمطلوب مننا ايه دلوقتي ؟؟

**أدهم أنا أبوكم نفسي بس اسمع كلمة بابا منكم وأنا والله آسف أنا كنت زعلان اوي اوي من ماما بس لما هديت عرفت أنها كانت خايفه عليكم

**خالد معلش أنا أبويا مات وكمان ماما

**مليكه بعياط لا لا ماتقولش كده أنا موجودة حرام عليك يا خالد خلاص نسيت ماما مليكه عملت إيه معاكم ؟؟

**خلود أنتي كدبت علينا

**مليكه أنا آسفة والله حقكم عليا خلاص أهو بابا موجود دلوقتي

ملك قربت منهم

**ملك هو انتو حاتزعلو مني أنا كمان انا اختكم ؟؟

**خالد أنا عندي أخت واحدة هي خلود أنت ابعدي، وراح زقها وقعت علي الأرض

ملك ابتدت تعيط

**ملك أنا معملتش حاجة أنا كمان زعلانة من بابا ومن طنط مليكه

هما كذابين

راحت خلود تجري عليها ساعدتها تقوم

أكرم من بعيد كان يراقب كل حاجه

**مليكه عيب اللي انت عملتو دي أختك مالهاش ذنب، ودا أبوك وأنا ماربتكش تعمل كده

**خالد بصوت عالي كفاية كذب أنتي كدابه وأنانية عارفة اني بابا عندو فلوس، واحنا ماعندناش أنت طلعتينا من المدرسة وديتينا مدرسه وحشه مش بافهم فيها حاجة

كل أولاد عندهم مصروف كثير، واحنا لا أنا جزمتي اتقطعت وخبيتها علشان ماتشوفيهاش، وتزعلي وانت ماعنديكيش، فلوس

أنا كنت بشوف كل حاجه وبفهم كل حاجه و انت اكيد

عملت حاجة وحشة لي ماما وهي هربت منك

أنت عارف مكانش عندنا أكل في البيت ماما كانت بتتعب ومابتروحش دكتور،

وكانت بتعيط في ليل كثير

كانت عايزة تشتري ليا جزمه وسها كانت عايزة فلوس، وماما أداتها وفضلت تعيط وتقول يا رب دي يتيمة لازم اديها ودا ابني محتاج جزمه، وفضلت تبوس فيا وتقولي أنا آسفة حبيبي بكره اشتغل كثير، واجيبلك الجزمة وراحت الشغل ماشوفتهاش يومين، ورجعت تعبانة ومعاها الجزمة جديدة فرحت اوي اوي وزعلت لما شوفتها تعبانة

وانتي ليه ماروحتيش عندو مرة واثنين أو قولتي لي خالو ياسين وكنتي تزعلي مننا لو حد ايدانا فلوس ولا جاب لينا حاجه

انتو الاثنين وحشين اوي اوي

أنا بكرهكم،

وطلع يجري ومعاه خلود

كان أكرم واقف راح وراهم،

وادا إشارة لي أدهم أنو حايبقا معاهم

مليكه بتعيط

وادهم عينيه مليانة دموع و مصدوم من كلام ابن اللي وجعو علي المعاناه اللي عاشوها

**مليكه الولاد ضاعوا مني أول مرة خالد يكلمني كده أنا ماكنتش أعرف إنو واخد بالو من كل حاجة

ضيعتنا يا أدهم حرام عليك راحو مني، ولادي بسببك

**ادهم كفاية لوم بقي أنت السبب في كل حاجة لو كنتي قولتيلي أنك حامل كنت حاتصرف بس أنت خبيتي عليا، وساعدتيهم يعملوا لعبه قذرة علينا

أنا انحرمت من ولادي 9 سنين ولادي كانو ميتين من الجوع وأنا بأكل و عايش حياتي

**مليكة لا أنا عمري ما خليت ولادي بي الجوع أنا كنت طفحانه الكوتة علشانهم مش ذنبي أني فقيرة ولادك أحسن من أولاد كثير مش لاقيين ياكلو

ولادي كانو عايشين مستورين عيشتهم بكرامة

من غير ما يمدوا أيديهم لي حد

**أدهم كفاية كلام مش حايفيد بي حاجة الحمد لله هما كويسين لحقناهم ولادك كانو حايتخطفو عارفة من مين من؟؟ عصمت

هي وصلت إليهم وهما هنا لولا لطف ربنا ماكنتش لحقتهم حانخلص مع الناس هنا وحتروحي معايا أنت و ولادك تعيشوا معايا كفاية بعد وحرمان مني وشوية شوية حايتقلبو وجودي ردة فعلهم عادية

لازم بس شويه وقت و صبر وكل حاجه حاتبقا تمام

**مليكه أنت مين قالك إني حاروح أعيش معاك أنت كنت عايز ولادك يعرفوك خلاص طلقني

**أدهم طلاق مش حاطلق وولادي مش حابعد عنهم عايزة تعيشي معانا أهلا وسهلا مش عايزة أنت حرة أنا مش حاسيب أولادي يتحرمو من حاجة لازم يعيشوا في مستوى ي


تكملة الرواية من هناااااااااااا


تعليقات

التنقل السريع