القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

روايه بعت نفسي الفصل 90-91-92-93-94-95بقلم نسرين بلعجيلي (جميع الفصول كامله وحصريه)

 روايه بعت نفسي الفصل 90-91-92-93-94-95بقلم نسرين بلعجيلي (جميع الفصول كامله وحصريه) 




روايه بعت نفسي الفصل 90-91-92-93-94-95بقلم نسرين بلعجيلي (جميع الفصول كامله وحصريه) 


رواية بعت نفسي ............... بقلم نسرين

================ـ

الحلقة ال 90 و ال 91 و ال 92

____________________________ـ


رواية بعت نفسي الحلقة التسعون

----------------------------------ـ

**رحيم نتكلم بعد الفطار

**أدهم أكيد لازم نتكلم

ابتدو يفطروا

رحيم لاحظ أن أولاد مش بيفطرو

*رحيم ليه مش بتفطرو ؟؟

أدهم انتبه ليهم

*ادهم الفطار مش عاجبكم؟؟

*خالد راح عندو وأتكلم معاه بشويش

بابا أنا خايف جدو يضحك علينا

أدهم مكانش متصور أن ولادو مكسوفين

**ادهم حبيبي كول براحتك بي الطريقة اللي انت عايزها

ومتعود عليها

**خالد ممكن تعمل لينا سندويتشات زي ماما

وبعدين في حاجات أنا مش عارفها

ادهم قلبوا وجعو اوي اوي علي ولادو، وعرف أنهم كانو عايشين الفقر الكادح

*أدهم حاضر حبيبي أقعد وأنا حاعملك اللي أنت عايزو

*خالد وكمان لي خلود علشان أكلها ضعيف

عمل ليهم سندويتشات

ورحيم بي بص عليهم

خلصوا الفطار

أدهم نده على الدادا تروح معاهم الجنينة يلعبوا

بس الناني بتاع ملك جات، وأخدتها

أدهم راح أوضة ملك

*أدهم أنت اخدت البنت ليه؟؟

**ناني معلش عصمت هانم اتصلت بيا أني ماخليش ملك تلعب مع الولاد دول

*أدهم بعصبية الولاد دول ولادي، وعصمت هانم مش هي اللي بتديكي فلوس اخر الشهر

لمي هدومك، وامشي

*الناني أنا آسفة والله بس أنت عارف الست عصمت حاتعمل فيا إيه

**أدهم أنت ماينفعش تسمعي كلامها دي بنتي أنا

**الناني أرجوك حضرتك عارف إني محتاجة شغل وبعدين أنا مربيه ملك وهي صغيرة صعب تتعود علي ناني تانية أنا عارفة إن الدادا موجودة بس هي متعلقة بيا

*أدهم وأنا مش عايز دا انت مش امها آه بتعملي شغل أمها بس كده غلط على البنت حاولي تبعدي

طيب خالي بالك حتى من ولادي وأزودك في المرتب

انزلي بيها تحت والعبي معاهم

واياكي تتعاملي معاهم وحش لو حصل ليهم حاجه حا حاسبك أنت

نزل المكتب،

وجا رحيم

*رحيم مبسوط؟؟

*ادهم أكيد مبسوط بس الوقت نفسه زعلان جدا جدا

**رحيم ليه؟؟

*أدهم آه سألتني ليه؟!؟! علشان لما مراتي مليكه جات هنا تقولك أنها ولدت وابني تعبان محتاج عملية تطردها و تخلي بنتك تهينها و الحرس يضربها

و أسألك تقولي معرفش مكانها؟

هنا تليفون أدهم كان برن

كانت مليكه

**أدهم صباح الخير

*مليكه صباح الخير

*أدهم عامله أية ؟؟

**مليكه أنت كويس؟؟

**أدهم أتنهد آه

**مليكه مش باين من صوتك في حاجه ولادي جرالهم حاجه أوعى عمتك تأذيهم

*أدهم بص لي رحيم طول ما أنا عايش ماحدش حايقرب منهم

وعندك حق أنا مش كويس

سبحان الله طول السنين دي، لسه عارفة نبرة صوتي لما با بقا مضايق

*مليكه طيب أنا عايزة ولادي أنا مانمتش طول اليل مش حاعرف أعيش من غيرهم أنا حاموت

*أدهم بعد الشر عليكي أنا مش، واخدهم منك على فكرة

إن شاء الله أخلص كم حاجه وحاجي عندك مع أولاد

لازم نروح المحكمة في جلسة مستعجلة علشان تغيير النسب وحاتكون كمان عيله الجيزاني

*مليكه في مشكلة ليا ولا بي عم محمد؟

*أدهم لا اطمني

بقولك يا مليكه

وهنا فتح سبيكر

أنت قولتيلي أنك جيتي القصر وأنا مسافر قبل عيد ميلاد ولادي كان خالد تعبان محجوز في المستشفى صح؟

*مليكه ايوه

*أدهم إيه رأيك إن جدي رحيم بقول إنو مشافكيش وأنك ما جيتيش؟

* مليكه أنا مش حا كذب أنا فعلا روحت، وقابلت رحيم باشا وقولتلو أني ولدت بس عصمت هانم مخلتنيش أكمل كلامي معاه

بص هو مالوش ذنب أكيد هي مانعتو بس لو كان سابتني أتكلم كان أكيد قالك

**أدهم مش دا كلامك يا مليكة

**مليكه خلاص اللي حصل الكلام دلوقتي مش حايغير حاجه

**أدهم طلع بره يخليها تكلم أولادها

أما رحيم قعد على كرسي يفتكر زمان حصل أية

*******فلاش باك* **********

*رحيم أنت عايزة إيه؟؟

**مليكة أرجوك يا رحيم باشا عايزة أدهم ؟

**رحيم ادهم مسافر

*مليكه أنا ولدت توأم وابني تعبان أنا بس تخلي أدهم يكلمني

*رحيم يا سلام ومن قال لينا أنهم ولاد أدهم ؟؟

**مليكه اعملوا تحاليل أنا كنت حامل حتى أسأل الدكتور شريف

هنا جات عصمت

**عصمت أنت يا حيوانه بتعملي إيه هنا؟

*مليكه رحيم باشا أرجوك ابني بي موت

*عصمت اطلعي بره يا حرس طلعوا الزبالة دي بره

*مليكه رحيم باشا اسمعني والله ما بكذب عليك

*عصمت أنت لسه حا تسمع ليها

جم الحرس مسكوها

*مليكه الحق حفيدك يا رحيم باشا أبوس إيدك ادهم لو عرف حايزعل منك

اخدوها الحرس وضربوها

*رحيم دول بيضربوها

*عصمت سيبها تتربى أوعى تصدق الله أعلم ولاد مين وبعدين مافيش حاجه متسجله بي أسمو

**رحيم ماهو مش مسجل عقد الجواز

عصمت أنا حاطلع ليها أديها حاجه هي بتقول حفيدي يعني ولد، وبعد كده ممكن نعمل تحاليل نتأكد

*عصمت بابا هو انت حاتخلي الشحاتة دي تضحك عليك كفاية اللي حصل من تحت رأسها وبعدين دي خانت ابنك

يلا يا بابا ادخل وأنسا الموضوع دا

***********باك* ************

*أدهم جدي سرحت في أية ؟؟

**رحيم في زمان آه مراتك جات، وكانت بتعيط وقالت لي حفيدك بموت، وسألت عنك

هي كانت عايزاك أنت بس عصمت خلت الحرس طلعوها وضربوها وأنا كنت حاطلع ليها، وعصمت منعتني

هنا أدهم أتعصب

**ادهم لما رجعت ماقولتليش ليه؟؟؟!؟!!

*رحيم أنت كنت تعبان، وماقدرتش أتكلم لأنك كنت بتعمل علاج طبيعي وعصمت….

*ادهم بصوت عالي كفاية يا جدي عصمت كل المصائب السودا هي السبب فيها هي اللي قتلت أهلي وأهل أكرم

هي اللي خططت علشان توقع مليكه وأكرم

**رحيم اسكت اللي بتتكلم عليها بنتي الوحيدة واللي بدافع عليها هي خانتك أنت عرفت منين أنهم ولادك ؟؟

أدهم طلع ملف من الخزنة

**ادهم بص دول تحاليل DNA إنهم ولادي،

وهي كانت حامل بس بنتك حبت تخلص منها، ومن أكرم لانو هو اللي كان عارف شرها

فاكر عم مدبولي والدادا، وداد هما شاهدين على كل حاجه

وابتدأ يحكي ليه اللي حصل

وعصمت عملت إيه في ابن عم مدبولي

رحيم مابقاش قادر يستحمل

*أدهم جدي أنت كويس؟؟

*رحيم كلم الدكتور بتاعي مش قادر اخد نفسي

أدهم اتصل بسرعة بي الدكتور

*أدهم تعالى أسند عليا أطلعك غرفتك

بعد نص ساعة جا الدكتور،

وكشف عليه

*الدكتور قولنا إيه يا رحيم بيه لازم راحة وبلاش انفعال

*ادهم إيه الأخبار يا دكتور؟

*الدكتور الضغط عالي والقلب

وشكلوا أتعرض لضغوط

لازم راحة

طلع ادهم مع الدكتور

*الدكتور لازم راحة والا ممكن نوصل لي أزمة قلبية او جلطه

**أدهم هو من أمتي عند القلب؟؟

*الدكتور من سنه كده، وفي علاج لازم ياخدو

*ادهم ممكن تبعث ممرضه تشوف مواعيد الأدوية

**الدكتور بس رحيم بيه مش عايز أنا اقترحت عليه دا، ورفض

*أدهم أنا اللي بطلب منك لو سمحت

**الدكتور إن شاء الله

الولاد دخلوا عند رحيم

*خالد سلامتك يا جدي

*رحيم تعالوا عندي

راحو قعدوا في السرير جنبوا

**رحيم انتو زعلانين من جدو؟؟

*خلود لا بس احنا عايزين نروح عند مامي

*رحيم إنتو مش عايزين تعيشوا مع بابا أدهم ومعايا ومع ملوكه؟؟

*خالد عايزين بس ماما مش عايزة شكلها زعلانه منكم، ومن بابا

**رحيم حقها يا بني

*خالد جدو ممكن تقولي هو حصل لماما آية في القصر علشان بتكرهه وقالت إن دا مش قصر دا جحيم

*رحيم خلاص أنا حاروح، وأكلمها

*خلود بجد يا جدو؟؟

*رحيم بجد يا حبيبه جدو أنت وملك بتشبهو بعض

**ملك آه بس هي شعرها حلو

*خلود أنت كمان شعرك حلو

*ملك بحزن شديد ماما تأخذني على طول تقصروا ليا وتقولي الشعر الطويل وحش

دخل أدهم

**ادهم يلا ولاد روحو مع ناني ودادا غيرو هدومكم علشان نسافر لماما

خالد وخلود فرحوا اوي اوي

*ادهم شاف بنتو زعلانه وأنت يا ملوكه قومي جهزي نفسك

*ملك راحت تجري علي أبوها باستو

*رحيم أنا آسف

**أدهم مش وقتو الاسف دلوقتي

*رحيم حسافر معاكم

يتبع….


_______________________ـ


رواية بعت نفسي الحلقة الحادية والتسعون

---------------------------ـ

**أدهم ماينفعش يا جدي أ نت تعبان

*رحيم هي مليكه مش عايزة تعيش معاك؟

*أدهم لا وطالبه الطلاق

*رحيم حاتعمل إيه ؟

**أدهم مش عارف والوقت نفسه ماينفعش أسيب ولادي أنت مش عارف مليكه عايشه فين؟؟ دي بتشتغل ليل ونهار علشان تصرف على ولادي

الصبح في محل ملابس وبليل في مصنع خياطة

الحمد لله واخدا بالها كويس من أولاد متعلقين بيها جدا مش زي حفيدتك من ساعة ما ولدت وهي رامية البنت لي ناني

مش عايز أتكلم كثير

**رحيم هي سجلت أولاد بي اسم مين؟؟

*أدهم بي اسم راجل مات علشان تعرف تطلع ليهم شهادة الميلاد

*رحيم كامليا حاتعمل معاها إيه؟؟

**أدهم جدي أنا مش عارف هي كانت منهارة امبارح مش عارف أعمل إيه أنا بين نارين غير ملك اللي بقت تغير

في مليون حاجه في دماغي

*رحيم زعلان مني؟؟

*أدهم أرجوك يا جدي مش وقتو وبلاش تضغط عليا

*رحيم طيب عايز أقابل مليكه

في القاهرة

مليكه نزلت شقه عم محمد

*صباح نورتي يا بنتي قلبي معاكي

* مليكه صباح النور يا أحلى صباح

*صباح آه يا بنتي شكلك ما منمتيش؟

*مليكه لا بس هما كويسين انا كلمتهم في التليفون

كنت عايزة ياسين لسه نايم؟؟

*صباح هو صاحي في البلكونة مع أبوكي جوه

شكل جوزك كلمهم

*مليكه جوزي؟؟

*صباح معلش هو جوزك طالما لسه على ذمته

**مليكه هو ياسين حايفضل مخاصمني رغم انا اللي مخاصماه ؟

*صباح شكلك زعلتيه؟

*مليكه والله غصب عني أنا يعلم بيا ربنا مش عارفة أعمل إيه أدهم بيضغط عليا أعيش معاه، وانا مش عايزة

**صباح تعالي نشرب قهوة

دخلو المطبخ

*صباح بس يا بنتي في ولادك محتاجين أبوهم وهو ربنا مدية خير و ولادك محتاجين يعيشوا في الخير دا

**مليكه أنا تعبانة ومش عارفة اخد قرار مش عايزة أظلم ولادي، ولا ظلمو ولا أظام نفسي ولا أخواتي

**صباح معلش فكري في نفسك اخواتك كبروا عملتي اللي تقدري عليه هما بيشتغلو والبت سها على وش جواز شوفي نفسك

حاتفضلي تضحي لحد أمتي؟

*مليكه سها زعلانه وخايفه إني امشي واسيبها

بصي يا ماما أنا مقدرش أعيش مع أدهم

**صباح ايوه احنا ستات في بعض قوليلي اللي ماتقدريش تقوليه لحد

*مليكه بعد كل اللي عملوا أنا ماقدرش أعيش وماقدرش اخليه يلمسني مرة تانية جويا خوف منو والله يا ماما أنا مش عارفة ومحتاره

عارفة أدهم طيب و وحش بيبقا أحن راجل في الدنيا مش حانكر أني شوفت معاه أيام حلوة كان يخليني محتارة هو بحبني ولا لا ليه بعاملني كده

وشويه يبقى وحش وقاسي في تصرفاته وكلامو

*صباح اسمعي من أمك صباح عندي خبره من العينين أفهم اللي قدامي شوفي يوسف كده متأكدة مش مبسوط مع مراتو ويمكن ندم أنو اتجوزها عكس ياسين بحب مراتو وبيحترمها

ادهم بقا بحبك ودا باين من عينيه وتصرفاته

لو هو وحش زي ما كنتي بتقولي كان اول حاجه اخد ولادك منك، ورفع عليكي قضية بس هو لا عايز يرضيكي دا ياسين قالي قدام الناس قال إنو بحبك

شوفي اسمعي كلامي أنت محتاجة ترتاحي تعبت السنين دي كلها شغل ليل ونهار وشغل البيت والعيال وأخواتك وتنزلي عندنا هنا تخدمينا

ارتاحي وريحي ولادك طلاق هو مش حايطلق هو دا باين

لو كان عايز يطلقك كان طلقك من سنين

الراجل باين عليه محترم، و واصل أنت مش سامعه كلام ستات الحارة

هو عايز يعيش مع أولاد يعوضهم، ومن حقو

زي ما أنت من حقك تختاري بس روحي معاه أوعى تسيبي ولادك دول صغار حايقولو آمنا سابتنا

ولادك في حضنك أوعى تغلطي الغلط دا، وتسيبيهم مهما حصل إيه التعب كله دا، وتسيبيهم

أنت أم حاوطي علي ولادك

ماتخليهمش حايرين بينك وبينو هما مش ذنبهم

في اللي حصلك

*مليكة يا أمي القصر دا صعب عمتو دي شيطان ماشي على الأرض وبعدين هو متجوز

*صباح قولي كده من الأول أنت مش عايزة تبقى ضره بس لعلمك هي اللي ضرتك انتي مراتو أولى اللي ما عرفش ينساها

مليكه أنا أعرفك طيبة أوعى تظلمي حد زي ما أنت مراتو هي كمان مراتو وأم بنتو أوعي تقوليلو يطلقها

*مليكه أنا عايزاه يطلقني ويعيش حياتو براحتو

*صباح ماتليفيش، وتدوري عليا لو كنت عايزة تطلقي كنت رفعت عليه دعوة في المحكمة ثبوت الزوجية ونسب بس أنت كنت بتهربي منو عارفة ليه علشان حبتيه، وكنت خايفه يكون عايز ينتقم منك

مافيش فايدة في الكلام معاكي دماغك ناشفة

أقوم أنا أجهز الغدا لا الراجل يقول علينا بخلا ولا حاجه

**مليكه أنا كنت عايزة أكلم ياسين

*صباح بلاش خليه لما يهدأ اطلعي غيري هدومك

هنا جا عم محمد

*عم محمد يلا يا بنتي جوزك حايبعث عربية علشان نروح المحكمة وهو حايقابلنا هناك، وعرفت أني أولاد حايجو علي هنا

اطلعي جهزي نفسك وربنا معانا

طلعت مليكه فوق،

وراحت دولاب سها تشوف حاجه كويسه تلبسها

واستغربت نفسها ليه عايزة تلبس حاجه شيك وعايزه تهتم بنفسها بعدت كل أفكار السلبية من رأسها

وأخدت طقم عبارة

عن بنطلون أسود مع بلوزة في ابيض وبليزر اسود

دخلت عملت دوش بسرعة ولبست وأخدت جزمة جديدة من عند سها بكعب عالي وحطت بارفان

آه البرفان دا حكايتو حكاية

دا كان جابو ليها أدهم اول مرة كان غالي اوي

وفضلت كثير تجمع فلوسو لحد ما جابت الحجم الصغير، وكانت مبسوطة وفين و فين لما بتحطو

بصت على نفسها في المرايا، وكانت مبسوطة

ياه يا مليكة بقالك زمان ما لبستيش كده، وأخدت بالك من نفسك،

ونزلت تحت عند عم محمد

*مليكه إزيك ياسين؟؟

ياسين بص ليها بي استغراب دا مش ستايل مليكه وبقالو كثير بشوفها عادي بتلبس لبس كاجوال عادي بناطيل جنز علي تيشورط ولا فساتين ولا تنورات طويلة

**ياسين مشاء الله عليكي

*عم محمد ياه يا بنتي بقالي كثير ماشفتكيش كده

*ياسين حانتاخر كده،

ونزلوا

كانت عربية مستنياهم

ركبوا ووصلوا المحكمة

ادهم كان مستنيهم بره مع المحامي

اول ما شاف مليكه قلبوا ابتدأ يضرب

راح عندها

*ادهم ازيك؟؟

*مليكه الحمد لله الولاد فين؟؟

*أدهم في عربية حاتوصلهم البيت أكيد مش حاجيبهم هنا

أدهم لمح الصحافة

**ادهم تعالي معايا،

ودخل العربية طلع نظارات شمسية بتاعت كامليا

*أدهم معلش دول بتوع كامليا بس البيسيهم الصحافة والإعلام على باب المحكمة

مش عارف ليه؟ بس أكيد حد سرب الخبر

*مليكه يا نهار أسود

**أدهم متخافيش احنا مش بنعمل حاجه غلط وأنا معترف بيكي وحاعترف بيكي البسي لو سمحتي وماتبعديش عني

لبست النظارة الشمسية

وهو شم الريحة وافتكرها

واستغرب ازاي مليكه محتفظة بيها وهي طلعت من غير حاجه ولا هي اشترتها يبقى ….

**مليكه في آية؟ بتبص ليا كده ليه؟

*أدهم وحشتيني

**مليكه بي ارتباك مش وقتو الكلام دا

مسك أيديها ودخلوا المحكمة والصحافة بتصور

في قاعة المحكمة كانت جلسة مغلقة

فضلو أكثر من ساعتين مع القاضي اللي تفهم الوضع، وتفهم المكانة الاجتماعية لكل عيله وأنهم اعترفوا بي الغلط بتاعهم

طلع بس غرامه مالية لي عم محمد بعد ما عيله الجيزاني، وأدهم الشرقاوي تنازلوا ليه

والقاضي طلع قرار بتغيير النسب

خلصوا

بره قاعه المحكمه

**عم محمد الحمدالله يا رب

**ياسين ياه كنت شايل الهم

شكرا يا أدهم

**أدهم أنا اللي بشكركم أنكم حافظتو على مراتي وأولادي

*حنان أنت خيرك علينا كثير يا عم محمد لولاك حق ولادي كان حا يضيع

=================================

يتبع….

الفصل التالي :

____________________ـ

رواية بعت نفسي الحلقة الثانية والتسعون

-------------------------------------ـ

**أدهم ياسين عايزك في كلمتين

راح هو وياسين على جنب

*أدهم اتكلمت مع مليكه؟

*ياسين لا أنا لسه مخاصمها

*ادهم ماتعرفش هي قررت إيه ؟

**ياسين والله الصبح كانت بتتكلم مع أمي بس قررت إيه ما عرفش

*أدهم طيب جدي رحيم نزل معايا القاهرة وعايز يكلم مليكه بس خايف لا تتعب أو تزعل الصبح كانت مواجهة بيني وبينو وتعب والدكتور قال مش لازم يتعرض لي أي ضغوطات وأنا مش عايز اضغط على مليكه

**ياسين أنا فاهم موقفك و موقفها اللي فهمتو إنو حصل بينكم حاجات هي مش قادره تعديها أو تسامحك وطول السنين دي ما حكتش لينا غير اللي حصل ليلتها، وكنا واخدين عليك فكرة أنك يعني معلش وحش ومعندكش في قلبك رحمة

**ادهم كلامها صح بس أنا اتعالجت نفسيا وفعلا اتغيرت ونفسي ترجع ليا لأني بجد بحبها

*ياسين بس يمكن هي مش بتحبك، ومش عايزة تعيش معاك ولازم تفهم دا، وتفهم أسبابها

**أدهم ربنا يستر احنا لازم نطلع والصحافة بره أكيد عمتي سربت الخبر لي الصحافة علشان تحرجني وتسوء سمعتي وأنا جاي في الطريق قريت اللي مكتوب على النت مليكه لو شافتو حاتزعل

*ياسين كلام أية؟

**ادهم إني غلطت معاها في الحرام، وحملت ودلوقتي جيت ادي اسمي لي أولاد كلام كلو إشاعات

**ياسين وناوي تعمل أية؟؟

**أدهم أنا معملتش حاجه حرام مع مليكه احنا اتجوزنا على سنة الله ورسوله واعترفت بدا و اوريهم عقد الجواز الأصلي أنا مش عايز أخسرها واخسر ولادي

*ياسين، ودا مش حايأثر على سمعتك في السوق وشغلك؟

*ادهم كل حاجه مش مهمة الأهم أحافظ عليهم بس أرجوك ساعدني

*ياسين أنا معاك بس براحة عليها

ورجعوا عند الجماعة

**ياسين يلا بينا

في الوقت دا عربية رحيم وصلت الحارة بي أولاد

**خالد وصلنا يا جدو

رحيم فضل يبص على الشارع

السواق فتح الباب،

ونزل رحيم بكل هيبه

وأولاد نزلوا

هنا نزل يوسف يستقبلوا بعد ما ياسين بلغو

*خالد خالو يوسف وحشتني

*يوسف وانت كمان وحضنو

*خالد جدو دا خالي يوسف

*رحيم أنت أخو مليكه؟

*يوسف زي أخوها هي متربيه معانا

*رحيم آه أنت ابن عم محمد

*يوسف أيوه اتفضل حضرتك

طلع فوق في شقه عم محمد

ودخلوا جوه الصالون

رحيم بشوف البيت المتواضع والفرش

في المحكمة

**ادهم مليكه الصحافة بره ممكن تخليكي جنبي وما تتكلميش

*مليكه أنا مش عايزة حاجه تشوه صورة ولادي

*أدهم أكيد لا

*ياسين يا جماعة احنا حانطلع ياريت ماحدش يدي أي تصريحات لي الصحافة غير أدهم

وطلعوا بي الحراسة

وصلوا عيله الجيزاني العربيات

عم محمد وياسين، وراهم

وادهم مسك أيد مليكه وطلعوا بعد ما حطت النظارات الشمسية

وحتى أدهم كان شكلهم حلواً اوي ولايقين على بعض

اول ما الصحافة شافتهم كلهم جريو عليهم علشان السبق الصحفي مين يسأل الأول

مليكه حست بخوف

ادهم حط إيدو علي كثافها علشان يطمنها

**صحفيه القاضي قرر أية؟؟

**صحفي تقول آية في الكلام أنو عندك أولاد غير شرعيين، ودلوقتي بتثبث نسبهم؟؟

*ادهم الكلام دا كله إشاعات من 10 سنين اتجوزت مليكه الرشيدي جواز شرعي،

وبعد الحادث اللي كان مدبر من بعض رجال الأعمال حصلت مشاكل بيني وبين مراتي أو بمعنى أصح خافت عليا من التهديدات اللي وصلت وافترقنا

*صحيفه بس في أخبار بتقول إنها هربت بعد ما قفشتها متلبسة في القصر وهي في وضع مخل مع ابن عمك، وفي صور بي الكلام دا

**أدهم الصور مفبركة واي صوره حاتنزل حاخد كل الإجراءات القانونية، ولو زي ما بتقول خانتني مش حاتكون انهارده معايا وقربها منو،

وكنت طلقتها من زمان

*صحفي بس الكلام دا طالع من القصر حكمت هانم صرحت لي دا لي الصحافة وعندها دليل على الكلام دا

**ادهم حكمت هانم هربانه بره مصر، وفي خلاف عائلي بينا

*صحفيه يعني حضرتك بتنفي الكلام دا ؟؟

**أدهم بعصبية مراتي أشرف ست عرفتها في حياتي

وكفاية كده

وهو ماشي

*صحفي علي كده مراتك كامليا مش شريفة من خلال سهراتها في Nicht club

**أدهم حاسب علي كلامك علشان انت مش قدو دي بنت عمتي قبل ما تكون مراتي واي كلمة زيادة مش حا سمح بيها

في مؤامرة ضدي من رجال الأعمال خاصة أن اخدت صفقة وتوكيل من شركة كبيرة في أروبا بحاولو يشوه سمعتي

اسمي في السوق مش حياثر عليه شوية إشاعات لأني بشتغل مع ناس بره مصر

**صحفيه حضرتك قولت إن عصمت هانم بره مصر بس هي حاليا في الإسكندرية وعامله مداخله تليفونية

**ادهم روحي عندها واسأليها

*صحفي ازاي أدهم الشرقاوي يتجوز بنت فقيرة ؟

**أدهم كلنا فقراء بس في فقر مالوش علاج زي فقر في الأخلاق وفقر في التربية كلكم هنا علشان تعملوا سبق صحفي وتشوهوا سمعت أي حد هو دا الفقر بعينو

**صحفيه كامليا هانم حاترضي تعيش مع ضرة ؟؟

**أدهم كامليا هانم عارفة إني متجوز قبل ما اتجوزها

وجر مليكه ودخلوا العربية

مليكه كانت متنرفزه وأيديها بتترعش،

وكل اللي بتفكر فيه أنها اتفضحت والناس شايفه أولادها ولاد حرام

ابتدت تعيط

*ادهم أنا حاسس بيكي والله حاتصرف

*مليكه ولادي حايدمرو بي الكلام دا حايفكرو …

**ادهم شو والله أنا مش حاسكت

*مليكه بعصبية وسط دموعها آه طبعا اول ما جابو سيره الهانم اتعصبت عليهم و مارضيتش تسمع عليها كلمة وحشة أما مليكه مش مهم الكل يدوس عليها

**أدهم أنت شايفة كده؟؟

*مليكة آه ما هي الهانم مرات أدهم الشرقاوي اللي تليق بيه أما أنا البنت الفقيرة

وأتقهرت من الكلمة دي وبتعيط بحرقه

أدهم أخدها في حضنو

*ادهم لسواق اطلع لو سمحت

حبيبتي أهدى أنت فاهمه غلط اللي بتعمليه في نفسك مش كويس أنا كنت متوقع كل دا

هي كل اللي كانت بتفكر فيه إنو خدلها

أما هو شاف ردة فعلها،

وقال في نفسه معقول بتغير من كامليا وليه ما شافتش إني دافعت عليها أكثر

**أدهم مليكه أنا لما قالت إنك أشرف ست أنا ماكذبتش ولما جاب سيرة كامليا أتعصبت علشان خفت يقولوا حاجه عليها وهي فعلا عملتها ومصايبها كثير للأسف كامليا مدمنة كحول

كان بيتكلم بشويش علشان السواق مايسمعش وعلشان يخليها تهدأ وتبطل عياط

في بيت عم محمد

كان رحيم ساكت مش عارف يعمل إيه بعد ما يوسف فتح الفيس بوك، وشاف الفضيحة

اللي القنوات كلهم نقلتها

يوسف فتح التلفاز وسمع المداخلة الهاتفية لي عصمت في أحدا البرامج

رحيم أخذ تليفونو، واتصل بي حد في الإذاعة والتلفاز وخلاه يدخل في مكالمة هاتفية

في الوقت نفسه

أدهم طلب من السائق يفتح الراديو

*رحيم سلام عليكم معاكم رحيم الشرقاوي جد أدهم الشرقاوي وأبو عصمة الشرقاوي اللي كانت معاكم من شوية

أحب أقول إن كل كلامها كلو كذب وغلط مليكه مرات أدهم الشرقاوي من 10 سنين بعقد على يد المأذون والمحامي بعت ليكم الصور ممكن تعرضوها

على الشاشة و ولادها مش ولاد حرام ومش حاسمح لي أي حد يتكلم عن أحفادي بي الغلط

*المذيعة معلش يا رحيم بيه ازاي بنت حضرتك بتقول إنها ماكنتش مراتو وأنها معلش طلعت من القصر بي، فضيحة

**رحيم الكلام دا مالوش أساس من الصحة وزي ما قلت في قانون في البلد حتى لو كانت بنتي

الموضوع كله مشاكل عائلية بتحصل في أكبر العائلات

مليكه زوجه أدهم الشرقاوي من زمان، وكانو عملو حادث وزمان طلعوا صورة عقد الجواز بس من غير أسامي ووقفت الموضوع فا ازاي مش مراته

**المذيعة بس إيه اللي يخلي عصمت عمت ادهم تعمل كده؟

*رحيم ما تنسيش إن بنتها زوجه تانية لي أدهم فا الموضوع مش اكثر من غيره ستات

مش حابب اطلع لا في لقاء تليفزيوني ولا مداخلات بس لما حاجه تمس شرف مرات حفيدي مش حاسكت

وخلص المكالمة

مليكه بعدت من أدهم وهي مصدومة

أدهم كان مبسوطاً جدا من تصرف جدو

************

ايه رأيكم في كل الاحداث دي؟؟؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي :

__________________________ـ

رواية بعت نفسي الحلقة الثالثة والتسعون

---------------------------------ـ

رواية بعت نفسي ............... بقلم نسرين

================ـ

الحلقة ال 93 و ال 94 و ال 95

____________________________ـ


رواية بعت نفسي الحلقة الثالثة والتسعون

---------------------------------ـ

في بيت أكرم

**سارة أهدأ حبيبي

*أكرم أهدأ ازاي عايز بس افهم الست دي عايزة مننا إيه ؟؟ دي دمرت أهلي وأهل ادهم

دي بوزت حياة ادهم لبستو في بنتها اللي مفضوحة في كل حتة و دلوقتي تقول الكلام دا عليا وعلي مليكه دي قالت إنو عندها الدليل يعني صورتنا

*سارة ما أدهم لما جا عندك اول مرة قال إنو كان وصلوا صور ليكم

*أكرم أنا آسف يا سارة

**سارة ليه يا حبيبي

*أكرم أهلك حايقولو آية ؟؟ عصمت مش حاتسكت وانتشر الصور

*سارة أنا خايفه عليك أهدأ ربنا يحلها من عندو

*أكرم يلا نمشي بيت مليكه نستناهم لما يرجعو من المحكمة ولازم أنا وادهم نلاقي حل

بس خايف أهلك يقولوا حاجة ؟

**سارة أهلي مالهومش دعوة أنا عارفاك كويس، ومن اول ما أتعرفنا أنت كنت صادق معايا، وحكت ليا كل حاجه

حاطلع اجهز أولاد

أكرم طلع البلكونة يدخن سيجارة، ويفكر ينتقم من عصمت ازاي

مليكه وأدهم وصلوا الحارة

بس هو مقالش ليها إن رحيم موجود

طلعوا فوق مليكه كانت تجري على السلم، وخبطت الباب

فتحت ليها صباح

دخلت جوه وعينيها طالعه بدور على أولادها

**صباح جوه في الصالون

مليكة دخلت

*خالد ما ما

هو وخلود راحو يجروا عليها

حضنتهم فضلت تبوس فيهم

*مليكه بعياط اوعو تبعدوا عني فاهمين أنا ماقدرش أعيش من غيركم

*خالد واحنا كمان

كان أدهم واقف بي بص عليهم

أما رحيم مكانش عارف مليكه حاتعمل إيه لما تشوفو خاصة أنها حاولت تبرر موقفو قدام حفيدو

*يوسف بي الراحة يا مليكة على أولاد

ملك كانت قاعدة جنب رحيم

*ملك بحزن وأنا مش حاتسلمي عليا؟؟

*مليكه يا حبيتي ماشوفتيكيش

بعدت ولادها وجات ملك تجري في حضنها وباستها،

وكانت بتبص علي رحيم، وبصت لي أدهم

**ملك أنا كمان وحشتك؟؟

*مليكة أنت كمان وحشتيني

رحيم شاف ازاي ملك أتعلقت بيها ومليكه بتعاملها كويس

*خالد مامي شوفتي جدو جا معانا علشان ياخدك معانا

*رحيم إزيك يا مليكة ؟؟

**مليكه الحمدالله

*أدهم جدي جا هنا علشان يتكلم معاكي

*مليكه أهلا وسهلا بيه بس بعد إذنكم اطلع بس أغير واصلي، ونازله

وطلعت من الصالون

راحت الشقة فوق يا دوب فتحت الباب

كانت سها عند الباب

اول ما شفتها لابسه الطقم

*سها أنت ازاي تاخدي حاجتي تلبسيها ؟؟

**مليكه خليني بس اخد نفسي

*سها أنا مش فاهمه تلبسي حاجتي، وتدخلي غرفتي ودوري في دولابي

وبعدين الطقم دا مع الجزمة لسه جا يباهم وما لبستهومش

ادهم كان طالع ورا مليكه، ووقف يسمع

مليكه من الصدمة ما قفلت الباب

*مليكه أنت ازاي بتكلميني كده؟؟ ومن أمتي بتحاسبيني ودولابك دا من اللي بي، وضبوا ويلم هدومك ودي اول مرة اخد حاجة بتاعتك البيسها معلش علشان هدومي مش قد المقام أروح بيها المحكمة قولت اخد من أختي كنت فاكره إنو مافيهاش حاجة لأني على طول بفضلها على نفسي هدومك كلها أنا اللي دافعه فلوسهم من عرقي و شقايا،

ولا نسيتي

آاااااااااه أنت زعلانة علشان شوفت الفلوس اللي كانت في الضرف ولسه كنت بسألك على فلوس سلف الإيجار ومصاريف البيت خاصة أني ما اشتغلتش كثير الشهر دا

و قولتليلي ماعنديش ودي كانت اول مرة أطلب منك فلوس

**سها ما تطلبي من اللي دمر حياتك، وقتل أمك

**مليكة بصوت عالي ما كفاية بقا من الأسطوانة اللي مسكتيها عليا حرام عليكي

هنا دخل أدهم

سها اول ما شفتو دخلت الأوضة وقفلت عليها

مليكه حست بي إحراج كبير جدا قدام

**أدهم أنا آسف

**مليكه على أية ؟؟

**أدهم على كل حاجة

هنا طلعت سها بعصبيه

*سها ويا ترى أسف حتي علي الفضيحة اللي عملتها ليها ولا الولاد اللي ولاد حرام هو أنت ما شفتيش الفايس بوك آه معلش أصلك بعتي تليفونك علشان تجيبي علاج لبنتك اللي عندك يا دوب يقول الو

*مليكه كفاية يا سها

*سها لا مش كفاية احنا هربنا من الحارة زمان بي، فضيحة بسببك

وشكلنا حا نهرب حتى من هنا؛ بسببك برضو ما الحارة ما مالهاش غير سيرتك

مليكه لي اول مرة ضربت سها بي القلم على وشها

*مليكه اياكي تتكلمي معايا بي الأسلوب دا شكلي دلعتك وماعرفتش اربيكي كويس، ولا استقويتي عليا لما اشتغلت والفلوس جريت في إيدك

يا خسارة عمري اللي ضحيت بيه علشان أكبرك

**سها اسكتي بقا أنت مش ضحية أنت السبب في كل حاجة حصلت ليكي أنت اللي روحت عندو برجليكي أنت اللي خليتيه عمل، فيكي كل حاجه وحشه وعلشان أنت عبيطة حصل معاكي اللي حصل ورماكي بفضيحة أمي ماتت بسببك وبلاش أنا ضحيت أنا عملت

أنت بوزتي حياتنا وحياة ولادك

افتكري لما مكانش معاكي فلوس تاخدي خالد يلعب الكورة وروحت اشتغلت خدامه عند مرات الجزار اللي بهدلتك علشان تجيبي الفلوس، وفي اخر ما تقبلبش

**مليكه وانت اللي اخدت الفلوس جبت بيها لبس

أنا يا ستي وحشة آسفة جدا على اللي عملتو، فيكي

وطلعت من الشقة

**ادهم أنت ازاي كده؟؟ أنانية جدا

مليكه ما تستهلش منك كل خلي في قلبك شويه رحمة بدل ما تقفي معاها تقولي

ليها كده

هنا كان عبد الرحمن طلع

*عبد الرحمن في أية؟؟

**أدهم اسأل أختك اللي معندهاش دم قالت كلام وحش لمليكه

بس أوعدك مش حاسيبها هنا وهي اللي مش عايزة تسيبك بس أنت ما تستهليش

وطلع نزل تحت الشقة

**ادهم هي مليكه فين؟

*صباح طلعت شقتها

*أدهم آه بس اتخانقت مع سها

*صباح آه يبقى قالت ليها كلام وحش حتلاقيها فوق في السطح

أدهم طلع السطح

كانت مليكه، واقفة على حيطة و بتبص من فوق على السما والدموع في عنيها

هنا كان وصل أكرم مع مراتو،

وقابلهم ياسين

طلعوا فوق بس أكرم اتصدم لما شاف رحيم

*رحيم أكرم حفيدي وحشتني

*أكرم ياه هو أنت لسه فاكر إنو ليك حفيد؟؟

الكل طلع سابوهم وحدهم

بس سمعو صوت زعيق عبد الرحمن مع سها طلعوا فوق

*ياسين في أية الزعيق كله دا والباب مفتوح

*عبد الرحمن اتفضل يا ياسين الست الهانم زعلانة علشان مليكه لبست طقم جديد بتاعها لا، وقالت ليها أنت فضحتينا

*يوسف فضحتك؟؟؟؟ عملت إيه؟؟ إنها اشتغلت ليل نهار علشان يادوب تكفي طلباتك وأنت أية ملكه الأنانية

**سها ايه كلكم عليا على طول مليكة هي حبيبه الكل، وأنا الشريرة

**صباح ارحمي يا بنتي علشان ربنا يرحمك

مش صعبانه عليكي كل اللي هي فيه؟ قصرت معاكي في أية ؟

**عبد الرحمن لا والكلام كان قدام أدهم

**ياسين لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم أنا من زمان ما بقتش أدخل في حاجة تخصك

ربنا يعينك عليها يا عبد الرحمن

عند أكرم

فضلت بس سارة مع أولاد في أوضة تانية

**أكرم بنتك عايزة مني ايه؟؟

*رحيم أنا تعبان يا أكرم العمر ما فضلش فيه كثير وعايز اجمع ولادي، وعصمت كسرتني أنا ضيعت كل ولادي أرجوك يا أكرم سامحني أني صدقتها

*أكرم هي بتعمل كده ليه؟؟

*رحيم مش عارف والله

*أكرم شوفت قالت إيه ؟ دي حاتنزل صور مفبركة

مش شايف حفيدك اللي الدمر هو أنت تعرف أن كامليا كانت حامل قبل ما تتجوز ادهم، وعملت عملية إجهاض في أمريكا وعملت بكارة صيني وحطت منشط جنسي لي أدهم علشان يغلط معاها

هو أنت تعرف أنها مدمنة وعندها علاقات هو انت عارف إنها بتخون ادهم

هنا رحيم ماقدرش يستحمل وشو بقا احمر، وحط إيدو علي قلبه

**رحيم أيديني الدوا في شنطة دي

*أكرم مالك يا جدي؟؟

*رحيم وحشتني كلمة جدي

أكرم أوعدني تساعدني نرجع مليكه لي أدهم قبل ما أموت

====================================

يتبع….

الفصل التالي :

_____________________________ـ

رواية بعت نفسي الحلقة الرابعة والتسعون

________________________________ـ

في السطح

أدهم قرب منها

*ادهم ماتزعليش نفسك

مليكه مسحت دموعها

أدهم قرب أكثر وحاول يحضنها

*مليكه لو سمحت ما تلمسنيش وما تحاولش

تقرب مني

*ادهم ليه يا مليكه كل ما قرب تبعديني حانفضل كده كثير؟؟

*مليكه ليه ما قولتليش إن جدك معاك

*ادهم مكانش فيه وقت نتكلم والله يا مليكة الصبح كانت مواجهة وحشة بينا لدرجة تعب مني، وجبت ليه الدكتور، وقال لازم راحة نفسية وإلا حاتجيلو أزمة قلبية وكان مصمم يجي يقابلك

أنا آسف لو مش عايزة أنا ممكن اخدو ونمشي

بس بالله عليكي أهدى كده عارف إن كل حاجة جات فوق بعض وأنا كمان كلام سها زعلني أنت تعبت أوي علشان ولادي خليني أعوضك

**مليكه اللي بيروح ما بيتعوضش للأسف

هنا طلع ياسين

*مليكه إنت كويسه؟؟؟

قرب منهم مليكه كانت محتاجة حضن حنين عليها اول ما قرب حضنتو، وابتدت تعيط

ياسين احتواها بكل حب، وإخوة

ادهم كان واقف بشوف ازاي مليكه كانت محتاجه حد يطبطب عليها بس مش هو الشخص المناسب، ودا زعلو آوى من جواه

*ياسين أهدى مليكه مافيش حاجه تستاهل لكل دا على طول كنت بقولك خلي بالك من نفسك مافيش حد يستاهل تضحي كثير علشانه انت عملت كثير لي اخواتك

*مليكه أنا فشلت في تربية سها

*ياسين ما تقوليش كده أنت ربتيها أحسن تربية بس هي ربنا يهديها

أنت دلعتيها أوي

**مليكه بس المرة دي، و جعتني آوى بي الكلام

*ياسين ممكن ربنا ليه حكمه في دا مش عارفين بس بعد اللي حصل لازم تعيدي حساباتك

*مليكه أنت لسه زعلان مني؟؟

طلع مليكه من حضنه

**ياسين أنت عارفة ما عزتك عندي ما قدرش أطول في الزعل وبعدين يا بت أمتي زعلت منك دا انت كنت نسمة ماحدش بيسمع صوتك إلا لما شوفتي جوزك تحولت لوحش

*مليكه أنا وحش حرام عليك

*ياسين بهزر معاكي

أدهم أكرم تحت

*ادهم أو نسيت والله إنو ممكن يجي وجدي موجود

*ياسين هو معاه، ويتكلم وعايزين مليكه تنزل عندهم

اسمعيني يا مليكة جد أولادك جالك من الإسكندرية لحد هنا علشان يتكلم معاكي اسمعي وقرري وما تتسرعيش في ردة فعلك

*مليكه ياسين هو الكلام اللي قالت سها صح أني إتفضحت في الحارة ؟؟

**ياسين أنت عارفة إن الناس بتتكلم في كل حاجة ومن ساعة ما ضهر جوزك، ومافيش سيره غيرك

*أدهم أنا والله بحاول ألاقي حل، وتواصلت مع المحامي، وأقسم بالله مش حاسيب حقي ومش حاسكت علي اللي حصل

*ياسين أنا عارف بس كل حاجة بي العقل لأن اللي شوهت صورتكم عمتك والي فهمت أن جدك بحبها أوي

**ادهم حتى أكرم مش حا يسكت والله واعلم عمل إيه مع جدي

*ياسين احنا سيبناهم على راحتهم يتكلموا

حانزل أشوف عبد الرحمن وسها

*مليكه مالهم؟؟

* ياسين أنت عارفة عبد الرحمان بحبك قد إيه وما يقدرش يستحمل عليكي حاجه اتخانق معاها

*مليكه اوعي يضربها زي المرة اللي فاتت؟؟

*ياسين سبيه يربيها وما تدخليش

ادهم لما تخلص كلام معاها انزل عندي في شقة مليكة لازم نتكلم في موضوع

*أدهم أنا كمان عايزك في موضوع

*ياسين اهدي يا مليكه وبلاش تصعبيها

على نفسك،

ونزل وسابهم

* ادهم أنت عارفة إني بغير عليكي وأنا عارف إنو زي اخوكي بس ارجوكي بلاش أحضان

وبعدين لما أنت كنت محتاجة حد يطبطب عليكي ما أنا أولى وكونت عايز أحضنك ورفضتي

عند أكرم ورحيم

*أكرم بعد الشر عليك يا جدي

*رحيم ياه يا أكرم وحشتني أوي

**أكرم وأنت كمان بس زعلان منك اتهمتني اتهام خطير وحتى لما ضربني أدهم بي النار ما جيتش تزورني في المستشفى، وطردتني من القصر والشركة أنت جرحتني أوي

خليتني أحس بي اليتم مرة تانية أنت على طول كنت بتفضل أدهم عليا، وما كنتش بغير خالص بس اتمنيت أنك تحبني ممكن أنا غير أدهم عايز حق أهلي وأنا كدا مرة قولتلك عصمت هي ورا موتهم يا جدي أنت مش شايف إنها صدفة غريبة أهلي وأهل أدهم يموتوا بي نفس الطريقة

ونفس السيناريو تكرر أنها اتهمت أم ادهم بي الخيانة مع أبويا ودا والله ما حصل أنا كنت صغيراً بس شوفت كل حاجة

10 سنين مسألتش، فيا و ولادك يا جدي وأحفادك هو أنت تعرفهم من غير فارس؟؟ ليه كل دا؟؟ ليه ما حافظتش على الأمانة اللي سابتها جدتي ليك واصلا أنا شاكك في موت جدتي اللي كانت كويسه وعمرها ما اشتكت من حاجة ولا من قلبها فاجئه تحصل ليها سكتة قلبية

عصمت طول عمرها شايفة إن القصر ملكها هي، وكل ثروتك علشان أمها مالت دماغها لي الكلام دا

أنا عرفت من عمامي وازاي عملت خطة تطلعهم بره كل حاجه أكرم كان قاعدا تحت رجلين رحيم اللي دموع نزلت من عينيه لما شاف دموع أكرم

**رحيم ساعدني يا أكرم أنا خايف أخسر أدهم هو اللي فضل ليا من ريحة أبوه مش ذنبي والله يا بني أنا بحبك الشيطان سيطر عليا من موت جدتك وأنا تعبان وادهم ومليكه بفكروني بنفسي مع جدتك

*أكرم مليكه اتعذبت أوي يا جدي والله لو تشوفها زي ما أنا شوفتها تصعب عليك بس ست أصيلة وانا كمان ربنا رزقني بي سارة أبوها رجل أعمال كبير في أمريكا وخلفت منها مليكه وياسين على اسم أبويا ومليكه كنت حاسس بذنب كبير أني ماعرفتش أحميها علشان هربتها بس أنا كنت عايزها تروح عند عمت شريف

بس الأقدار يا جدي بتدخل سرقوا منها الشنطة والورقة اللي فيها العنوان بس ربنا كبير علشان عارفها مظلومه قابلت عم محمد اللي أخدها هي وأخواتها زي أولادو

مليكه خبطت الباب، وفتحت شافت أكرم بيمسح دموعو

* مليكه أنا آسفة والله

*رحيم تعالي يا مليكة راحت قعدت علي كنبه

*أكرم إزيك يا مليكة ؟؟

**مليكه مش كويسه خالص

*رحيم كل حاجه حا تتحل أنا آسف يا بنتي والله ما كنت أعرف كل دا أنا حكمت من اللي شفت بعيني، ورحمه الغالية اللي عمري ما حلفت بها يوم ما جيتي قلبي وجعني، وكنت حاطلع عندك بس عصمت منعتني ولعبت في دماغي أدهم مفكر أني كنت عارف مكانك، و خبيت عليه بس والله ما كنتش أعرف مليكه أنا عايز أشبع من أحفادي وعايز اطمن علي أدهم وعايز اجمع عائلتي كلها

*أكرم جدي أنت فيك حاجة ؟؟

**رحيم مليكه ادهم بحبك لو تعرفي لما روحتي حصل إيه طول السنين دي بدور عليكي كنت خايف أوي يلاقيكي اتجوزتي عصمت قالت لينا أنك سقطتي ما كنتش عارف هو ناوي على إيه علشان كده طلبت ضابط في المخابرات إنو يمنع أي معلومة توصلوا ليكي عارف إني غلط ظلمتك، وظلمت أحفادي يشهد ربنا ما كنت أعرف حتى لما جيتي عصمت قالت إنك بتكذبي خوفت علي حفيدتي لانها كانت بتحبو خفت من عصمت تعملك حاجة أو تأذي أدهم

**أكرم أنت مخبي إيه ؟؟

**رحيم دا سر بقالي 6 شهور مخبيه وعايزكم انتو كمان تخبونه معايا كلكم عارفين أدهم متعلق بيا ازاي

*أكرم أرجوك أتكلم أنت تعبان؟؟

*رحيم أنا ظلمت وبعترف وربنا ما بيرضاش بي الظلم، وراضي بي عقابو ليا لأني أستأهل عندي كانسر في رأس في مراحل متقدمة وأنا رافض أتعالج ولا اعمل عملية بس علاجي بيكم إنتو تملو عليا القصر في أيامي الأخيرة أنت يا أكرم جناحك لسه زي ما هو جيب مراتك و ولادك تعيشو معايا اللي باقي من عمري وكمان تقنع أولادي ينزلوا وأنت يا مليكة ما تحرمنيش أشوف أحفادي حوليا وادهم مبسوط بس مش عايزك تظلمي كامليا هي ضحية أمها وأبوها وكمان أدهم اللي عمرو ما اعتبرها مراتو بعاملها على أنها غريبة عليه

**أكرم أنت بتقول إيه يا جدي؟

*رحيم أوعى حد يعرف حاجة وخاصة أدهم

مليكه كانت حاطه أيديها على بؤها ودموعها نزلت مش عارفة ليه هل صعب عليها، ولا شافت حكم ربنا إنو اخد حقها

*مليكه بس أنت لازم تتعالج؟

*رحيم لو رجعت القصر مع أحفادي أو حتى في أي مكان المهم تكوني مع أدهم خلي أولادك يتربوا وسط أبوهم ادهم اتحرم من حنان الجدة والأم والأب

ماتحرميش ولادك وادهم مش وحش هو أتعالج نفسي عند أكبر الدكاترة في مصر في السر بس أنا كنت عارف

الوقت دا دخل أدهم

وشاف دموع مليكه وأكرم

*أدهم في حاجة حصلت؟؟؟

يتبع….

الفصل التالي :

____________________ـ

رواية بعت نفسي الحلقة الخامسة والتسعون

-------------------------------ـ

**رحيم مافيش حاجه بس مليكه زعلانه مني، ومن حقها

*أدهم معلش إلى حصل ليها مش سهل

أنا آسف يا مليكه ظلمتكم أنت وأكرم احكموا عليا بلي اللي انتو عاوزينو بس والله أنا كمان اتعذبت كثير في بعدكم عني كفاية عقاب ربنا ليا في اللي حصلي، ولادي اللي ما كنتش عارف عنهم حاجه

* أكرم اتصدم من كلام رحيم عن مرضو

معلش حاروح أشوف مراتي

وطلع

*رحيم ممكن تسيبنا يا أدهم أنا عايز مليكه

في كلمتين

*أدهم حاضر

طلع بره

*رحيم ارجوكي يا بنتي ساعديني أقضي باقي أيامي وأنا مطمئن على حفيدي قوليلي إيه اللي يرضيكي؟

*مليكه للأسف يا رحيم باشا مافيش حاجه ترضيني أو تعوضني على كل اللي حصل من حفيدك من ساعة ما شوفتو قلب حياتي وحتى لما هربت أنا اتعدبت آوى

**رحيم هو أنت بجد عايزة تطلقي؟؟

*مليكه آه لاني ماينفعش ارجع ليه، وتكون حياتي معاه طبيعية

**رحيم والله هو أتعالج

عند أكرم

راح غرفة كانت فيها سارة

**سارة في حاجة يا أكرم ؟؟

**أكرم مخنوق اوي تعالي نطلع السطح،

ونتكلم

طلعوا السطوح بعد ما سارة أدت ابنها الصغير لسناء مرات ياسين

*سارة أنت وشك أصفر كدا ليه؟؟

**أكرم جدي رحيم عندو كانسر في الرأس في مراحل متقدمة

وطلب مني أقنع مليكه ترجع لي أدهم ونروح كلنا نعيش في القصر ورافض يعمل العملية أو يتعالج لحد ما كلنا نكون حواليه عايز كمان عمي أحمد وعمار ينزلوا من أمريكا بي أولادهم

ومش عايز حد يعرف وخاصة أدهم

عارفة في لحضه كا أني نسيت كل حاجه عملها فيا

ساره حضنتو

*سارة طبعا يا أكرم دا جدك إلى رباك بعد موت أهلك هو كمان لازم تلتمس ليه الف عذر ماحدش يعرف وصلو ايه عمتك لعبتها صح

*أكرم ازاي يا سارة ؟؟

**سارة حط نفسك مكانه عصمت عملت خطه ماحدش يشك فيها وأنت قلت لي إنها عندها مكانة خاصة عندو خاصة لما أمها هربت وسابتها ليه صغيرة فا هو دلعها أي أب بشوف اولادو أحسن الناس عمرو ما جا يشوف عيوبهم، ومتأكدة أنو حاسس بذنب كبير إنو ظلمكم

*أكرم يعني أنت ماعنديكيش مشكلة تعيشي في القصر؟؟

*سارة أي مكان تكون فيه حاكون فيه حتى أنا وبعدين شغلنا في القاهرة يعني حانروح بس زيارات وجدك حايبقا مبسوط بس المشكلة في مليكه رافضة رفض تام ترجع لي أدهم

**أكرم عارف، وجدي طلب مني اساعدو اقنعها بس أنا ماقدرش لأني اول واحد شاهد هو عذبها قد إيه

**سارة بس جدك لازم يتعالج وكمان أنا خايفه من عصمت على ما سمعت هي مش حاترضا يجي حد يشاركها في القصر

*أكرم القصر مش بتاعها أصلا دا ملك ادهم لانو هو اشتراه من جدي قبل ما يتحط في المزاد، وهي خسرت وخاسرت جدي فلوس كثيرة

**ساره معلش

**أكرم عارفة طول السنين دي كنت بطمن علي جدي وعارف إنو كويس مش حاقدر اخسرو

*سارة وادهم سامحتو؟؟

*أكرم مش عارف بس صعبان عليا

عند ياسين وأدهم

*ياسين أدهم لازم تلاقي حل توقف الإشاعات دي الحارة مالهاش غير السيرة دي أنا منعت الولاد ينزلوا يلعبوا مش عايزهم يسمعوا أي كلمة تجرحهم

وبصراحة مليكه لازم تطلع من هنا

*أدهم ساعدني أقنعها أنا بفكر أعمل مؤتمر صحفي بس لازم أكلم جدي الأول

سمعت المداخلة بتاعتو؟؟

*ياسين آه بس خلي بالك عمتك مش حاتسكت ويمكن تنشر الصور أو أي حاجة

هنا في الحارة مقدور عليها بكرة الجمعة حا خلي الإمام يخطب والناس بتصدقو

وهو بحب مليكه، وبيشهد بي أخلاقها

**ادهم أتمنى جدي يقنعها

*ياسين اصبر عليها أنا مش عارف ومش عايز أعرف إيه اللي حصل بينكم بس انتو الاثنين محتاجين علاج نفسي علشان تنسوا الماضي

أوعدني يا أدهم لو هي كارهة العيشة معاك أنك تطلقها بما يرضي الله؟

*أدهم خايف أوعدك لأني بحبها

*ياسين بس هي لا أنت بالنسبة ليها الراجل اللي دمر حياتها

*ادهم حاعمل كل جهدي اخليها تتقبلني زوجها وأبو أولادها لو فشلت حاطلقها

*ياسين وأنا متأكد إنك راجل، وقد الكلمة

عند رحيم ومليكه

*رحيم أنا حكيت ليكي اللي سمعتو وشوفتو

وكمان معاناة ادهم

كامليا مراتو بس هو عقلو وقلبوا معاكي أنت

أنا لحد دلوقتي مش عارف ازاي أنا مستحمل الكلام كله اللي سمعته من أكرم كلام كبير عليا اتصدمت في بنتي أنها مجرمة وحفيدتي أنها … استغفر الله ربنا عاقب أدهم على اللي عملوا فيكي هو مش سعيد حتى بنتو،

وفي الوقت نفسه ماقدرش اقولو طلقها لأنها حاضيع أكثر ما هي ضايعه على الأقل هي تحت جناح ادهم بس لو أطلقت لا أمها حاتعمل ليها حاجة ولا أبوها

**مليكه أنا سمعت حضرتك بس أنا عندي شرط

*رحيم لو حاتيجي تعيشين مع أدهم أنا موافق على كل شروطك

*مليكه اتفقنا

بعد ساعة

الكل طلع السطح يتغدو في جو عائلي

إلا سها ما رضيتش تطلع

الكل هايم في ملكوتو وبفكر إيه اللي حاصل

أما في القصر

دخلت عصمت عند كامليا

*عصمت أنت لسه نايمه؟؟

*كامليا عايزة إيه يا مامي

*عصمت الدنيا مقلوبة وانت نايمه *كامليا أهو صحيت في أية ؟؟

**عصمت في أن جوزك أتفضح في وسائل الإعلام والصحافة

*كامليا عملتيها يا مامي ازاي حرام عليكي أدهم داخل مشروع كبير وبعدين الناس حاتقول عليا ايه؟؟

*عصمت قومي الصحافة عايزة تاخد معلومات منك دي فرصتك تنتقمي منو

*كامليا هو أنت اتجننتي انتقم من أبو بنتي أنا نفسي بس اعرف أنت جايبه الشر دا منين؟؟ وعايزه توصلي لي إيه مش أنا ايديتك الملف اللي كنت عايزاه؟؟

*عصمت لا الملف دا لوحدو قومي يا غبية جدك دخل على الخط في البرنامج، واعترف بي مليكه مرات أدهم يعني شوية وتلاقيها داخله عندك، وتطردك أنت وبنتك

*كامليا أكيد عملتي مصيبة خليني افتح تليفوني

اول ما فتحت التليفون

أدهم رن عليها

*كامليا إلو

**ادهم قافلة جوالك ليه؟؟

*كامليا لسه صاحية

**ادهم أمك عندك؟؟

*كامليا أيوه أدهم أنا مش، فاهمه حاجه وماليش أيد في حاجة

**ادهم عارف بصي لو عايزة تفضلي على ذمتي أوعى تتكلمي مع الصحافة ولا مع حد، وياريت ما تطلعيش بره القصر لحد ما ارجع وأمك حسابها بقا عسير معايا

مش عايزة اعملي اللي أنت عايزاه ورقتك حاتوصلك وحاخد بنتي بي القانون، وانت عارفة كده فكري مع نفسك بس أتمنى تفكري وحدك مش أمك تفكر ليكي فاهمه؟؟

*كامليا يعني الناس عرفت أنك متجوز عليا؟؟

*أدهم وهو بي بص على مليكه اللي كانت جنبو ومتغاضه انو بكلم كامليا

أنا اتجوزت علي مليكه مش عليكي

ودا بقا أمر واقع عايزة تتقبلينه أهلا وسهلا مش عايزة أنت حرة

وقفل الخط

*مليكه لدرجة دي خايف عليها؟؟

*أدهم كامليا هبله و الصحافه ممكن توقعها في الكلام وأمها بتزن عليها

يعني هي بين نارين أنا وأمها

*مليكه يا حرام صعبت عليا أوي

**أدهم أنا رايح أبات في شقة أجرتها علشان جدي يرتاح هو ما بحبش جو فنادق

حاتيجي معايا، ولا اخد أولاد قولي لي أنت عايزة إيه وأنا حاعملو

*مليكه عايزة أبات هنا وولادي في حضني وسيب ملك أنا وعدتها تبات معايا

*أدهم شكرا أنك وأخذا بالك منها هي بجد محتاجه حنان الأم زي ما انت شايفة كامليا لسه صاحية دلوقتي

*مليكه سبحان الله ربنا كبير اللي عملتو فيا، وشك فيا ربنا ابتلاك بي كامليا الطيور على أشكالها تقع

وقامت وسابتو مجروح من كلامها

كل واحد روح بيتو

ياسين وسناء طلعوا عند مليكه

*ياسين الولاد نامو؟

*مليكه آه بنت أدهم نامت بصعوبة معرفش مالها

*ياسين غيرانة خايفه أبوها ينساها

*مليكه هو بس منبهر بي ولادو بس هي أكيد الدلوعه بتاعتو ما هي بنت كامليا هانم

*سناء دي غيره بقا يا مليكة ؟؟!!!

**مليكه مش غيره دي الحقيقة

**ياسين رحيم قالك إيه اللي خلاكي كده مش على بعضك

*مليكه سر بيني وبينو بين أكرم ومراتو

*ياسين والسر دا حايخليكي تروحي تعيشي في القصر؟؟

*مليكه عرفت ازاي انا ماقولتش لي حد حتى رحيم بيه ما ردتش عليه

*ياسين مليكه أنت مش محتاجة تتكلمي أنا وسناء بنفهمك من عينيكي

*مليكه يا رب ما ندمش

**ياسين هو، وعدني أنك لما تشوفي الحياة مستحيلة معاه قوليلي، وانا أطلقك منو بس الأول أدو نفسكم الفرصة علشان ماتحسوش بي ذنب ناحية ولادكم

*مليكه بس أنا ليا شروطي

*سناء براحتك حبيتي وهو اكيد حل يوافق وبصراحة لازم تطلعي من الحارة بعد الكلام اللي حصل ستات الحارة مافيهاش غير سيرتك

*مليكة شوفت يا آبيه سها حتى ماجتش تعتذر ليا

*ياسين سيبيها لي اخوكي يربيها

طلعت ملك من أوضة بتعيط

**ملك طنط مليكه أنت فين؟

*مليكه تعالي أنا هنا

راحت تجري عليها ملك حضنتها

*ملك أنا خايفه آوى

**مليكه من إيه يا حبيبتي؟؟

*ياسين رقيها يا مليكه احنا حاننزل

تحت

مليكه اخدت ملك في حضنها، وفضلت تقرأ عليها قرآن

تاني يوم

أدهم في البلكونة

بدخن

*رحيم ما نمتش؟؟

*ادهم أنام ازاي؟ شوفت بنتك عملت إيه؟ عايز بس اعرف ليه كل دا!!؟

*رحيم حسابات قديمة يا بني أمها مفهماها إن القصر بتاعها

*أدهم أمها هربت ليه؟؟

*رحيم مش عايز أتكلم في الموضوع دا جدي زمان اشترا القصر دا من جدها وهما رجعوا اليونان بس أمها بتقول إن جدي ضحك علي أبوها واخد منو القصر بس دا مش صحيح لأن جدها خسر كل حاجه في قمار سافرت مع أبويا اليونان، واتجوزنا وطلب مهرها القصر بس أنا رفضت لحد ما أبويا أقنعني اكتب ليها النص وعملت كدا

بعد ما ولدت عصمت هي كتبتو ليها بيع وشراء، وأنت شهدت على اللي حصل في حاجات ما ينفعش أحكيها كل حاجه في وقتها حلوه

على الضهر

كانت صلاة الجمعة راح رحيم اللي من زمان مدخلش مكان مقدس زي المسجد والإمام عمل خطبة على قذف المحصنات، وقال إن رجاله الحارة كلها كانت بتتمني تتجوز مليكه والكل عارف أخلاقها وإن اللي حصل تصفية حسابات

رجع اعتبار مليكه في الحارة بس وسط المجتمع لسه

كانت مليكه حضرت شنطة صغيرة ليها

اول ما طلعوا اتغدو

*رحيم احنا لازم نسافر

أدهم بص لي مليكه وهو حزين مش عارف يعمل إيه ياخد أولاد ولا يسيبهم

*أكرم أنا جاي معاك يا جدي

ادهم فرح وبص لمليكه

*مليكه وانا كمان مستعدة وجهزت حاجتي

ادهم بي بص ليها بي صدمه مش قادر يستوعب

**********

يتبع….

الفصل التالي :   الحلقة السادسة والتسعون  ................

___________________________ـ


تكملة الرواية من هنا اااااااااااا

تعليقات

التنقل السريع