القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية مجنون فرح الفصل 1-2-3-4-5بقلم رنا أشرف (جميع الفصول كامله)

رواية مجنون فرح الفصل 1-2-3-4-5بقلم رنا أشرف (جميع الفصول كامله)





رواية مجنون فرح الفصل 1-2-3-4-5بقلم رنا أشرف (جميع الفصول كامله)



_الوو ايوه ياندي!! 

ندي: اي يافرح انتي مشيتي امبارح ليه 

فرح بابتسامه: مفيش زهقت 

ندي: حازم سأل عليكي

فرح ضحكت: اكيد ده المتوقع سيبك منه دلوقتي

...هتسهرو انهارده ولا ايه 

ندي: ايه ده فرح بنفسها هتسهر معانا!!

فرح: ايوه انا..اااه

فرح نزلت من العربيه بعصبيه: مش تحاسب ياحيوان 

*نزل من العربيه بكل شياكه وهو بيرفع نضارته *

زين وقف قدامها: ايه اللي انتي عملتيه في العربيه ده!! اتفضلي بقي صلحي ال عملتيه 

فرح بصتله بعصبيه: لا انت عبيط بقي! انت ال وقفت فجأه يعنى انت ال غلطان

زين: مش هتناقش معاكي كتير..ولسانك ده لميه احسنلك عشان متندميش ياشاطره 

فرح بعصبيه: لا بجد خوفتني وريني هتعمل ايه!! 

زين كان ماشي وسايبها بس هي مسكته من دراعه بعصبيه: استني هنا مش هتمشي غير لما تصلح العربيه 

زين بعصبيه:يالله منك متخلنيش اتعصب عليكي..غوري في داهيه شكلك مش عارفه واقفه مع مين..وانا غلطان اني واقف مع واحده زيك 

سابها ومشي وهي اتعصبت ومش عارفه تعمل ايه راحت فتحت الشنطه وجابت مفتاح من شنطه العربيه....

فرح بعصبيه: انا هوريك هعمل ايه 

*راحت وقفت قدام العربيه بعصبيه وضربت الازاز كسرته...*

زين نزل بعصبيه: نهار ابوكي اسود!! ايه ال انتي عملتيه ده 

فرح بابتسامه نصر: دي حاجه بسيطه عشان تبقي تحترم نفسك وتعرف انا مين!

سابته ومشيت ركبت عربيتها وهي ماشيه من جمبه رفعت ايده بتعمله باي يإيدها...وهو لسه واقف مش مستوعب.. 

____________________

سعيد مساعده الشخصي: اتفضل يازين باشا 

زين: هاتلي عربيه تانيه..لما دي تتصلح 

سعيد: خير ياباشا ايه ال حصل للعربيه 

زين افتكر فرح واتعصب لما افتكرها: اعمل ال قولتلك عليه وانت ساكت..اهم حاجه العربيه دي تتصلح بسرعه وترجع زي الاول واحسن وخلي بالك منها..

سعيد:حاضر..تؤمر بحاجه تانيه

زين: روح انت 

زين دخل مكتبه وقعد علي الكرسي بعصبيه بيكلم نفسه: ورحمه امي لاعرفك 

*زين صفوان..من اكبر رجال الاعمال في مصر رغم صغر سنه..عنده 30 سنه اه بس نينجا عينه بني فاتح بشرته فاتحه شويه شعره طويل شويه وناعم لونه اسود...عايش لوحده مامته وابوه متوفيين واخوه مسافر وعلي خلاف معاه *

ميرنا السكرتيره: صباح الخير يافندم 

زين وهو بيشتغل علي الاب توب ال قدامه:فيه اجتماعات ايه انهارده 

ميرنا: اجمتاع مع شركه QR بليل في المطعم ال قولتلي احجز فيه..ودلوقتي اجتماع مع الاستاذ عاصم الغرباوي 

زين:ماشي اطلبي عمرو خليه ييجي ودخليلي قهوه ولما عاصم ييجي دخليه 

ميرنا: تمام..عن اذنك 

__________________________

زين: كده تمام شركتنا هتقعد مع شركتك والعقد اهو بعشرين مليون جنيه واعتقد انت عارف لو اخليت بالعقد نهايتك هتبقي ايه 

عاصم وهو قاعد بشموخ: واعتقد انت كمان لو اخليت بيه هتكون نفس النهايه 

زين بابتسامه: متخافش مش زين صفوان اللي يخلي بالعقود 

عاصم ضحك:مش غريبه عليك..طول عمري بقول انك اكبر من سنك..يعني ال يعمل إمبراطورية زي دي وهو بالسن ده يستحق 

زين بغرور:طول عمري ياعاصم باشا

عاصم: طيب بقول نحتفل بقي بالعقد ده ولا ايه

زين باعتذار: سوري اعفيني انا 

عاصم: لا ازاي علي الاقل هتيجي حفله بنتي 

عاصم بيكلم نفسه:لازم اتأكد انك مش هتلعب معايا ولا عليا

زين: تمام هشوف كده واجيلك 

عاصم: طيب اسيبك بقي...عن اذنك 

عمرو دخل:ايه يابني ال شوفته ده صح عاصم الغرباوي كان هنا..وده من امتي ده انتو مش بطيقو بعض 

زين وقف بص علي عاصم من الشباك وهو نزل وبيركب العربيه: الشراكه دي لو تمت هتنقلنا في حته تانيه...عاصم غبي ااه بس يعرف ال ينجزلنا اي شغل عايزينه 

عمرو ضحك: طول عمرك دماغك سم..اه صح انا شوفت سعيد واخد عربيتك ومتكسره خالص انت عملت حادثه ولا اي 

زين بعصبيه: لا

عمرز: اومال اي اعتقد انها مفضله عندك عشان مامتك كانت بتحبها 

زين:اتخانقت مع واحده متربتش باين وضربتها ومشيت 

عمرو ضحك فجأة ضحك هيستري: استني بتقول واحده!! ضربت عربيتك وسيبتها تمشي؟! زين انت كويس 

زين قعد قدامه بزهق: صدق انك بارد؟؟ انت بتضحك 

عمرو: انت مش سامع بتقول ايه!! انت لو حد كلمك كلمه مش علي مزاجك ممكن تقتله في ايدك وبتقولي ان واحده اتخانقت معاك وخبطت عربيتك كده وكمان سيبتها تمشي..شكلها نستك نفسك ولا ايه هه 

زين بعصبيه: ده انا اللي هنسيها نفسها بس لما اعرف هي مين..وخلاص بقي علشان كل ماافتكرها بتعصبني 

عمرو:طيب وراك ايه بكره 

زين: عاصم عازمني علي حفله لبنته ومش عارف لسه هروح ولا لأ 

عمرو: مش بتقول العقد مهم!! ماتروح علي الاقل تكسب ثقته ويفهم انك نسيت الخلافات ال بينكم انا متأكد انه عزمك عشان كده 

زين: مش عارف لسه...المهم روح انت قابل شركه QR انهارده عشان مش فايقلهم 

عمرو: طيب انا همشي عشان الحق..

______________________________

ديدا: فرح انتي جيتي 

فرح بلا مبالاه: ايوه..عن اذنك 

دايدا: باباكي مستنيكي في مكتبه 

فرح: بعدين 

ديدا: مفيش بعدين بقولك كلمي باباكي...عن اذنك

فرح بعصبيه: نقصاكم انتو كمان 

* دخلت المكتب علي طول من غير ماتخبط *

فرح: نعم!!

عاصم: اقعدي..عايزك

قعدت قدامه ومسكت الموبايل من غير ماتبصله: بسرعه عشان خارجه 

عاصم: بكره عيد ميلادك 

فرح بصتله وابتسمت باستهزاء: ايه ده عاصم باشا بنفسه فاكر عيد ميلادي!! 

عاصم: بلاش رغي كتير... انا هعمل بارتي ليكي بكره عشان عازم ناس وعايزك تتعرفي عليهم 

فرح ضحكت: عامل بارتي ليا!! عشان تعزم ناس ليك؟!..بس اه صح انا مستغربه ليه عاصم الغرباوي معروف عنه انه مبيضيعش فرصه غير لما يستغلها لنفسه..علي العموم انا مش عايزه حاجه منك ولا بارتي ولا غيره..عن اذنك 

عاصم بجديه: استني عندك..انا مش باخد رأيك انا بقولك علي اللي هيحصل ولا مجتيش بكره تصرفي مش هيعجبك أبداً...ف تيجي زي الشاطره 

*فرح بصتله بعصبيه وخرجت وسابته طلعت اوضتها بعصبيه *

فرح بعصبيه: مااشي انا هوريك هعمل ايه يا عاصم ياغرباوي...اما بوظت الحفله دي عليك وعلي ضيوفك مبقاش انا فرح...

يتبع 

البارت الاول


البارت الثاني

__________________________________


ألفت:صباح الخير ياهانم  

فرح بصوت نايم: ايه الدوشه ال تحت دي 

ألفت: دي ناس بتجهز للحفله بتاعت حضرتك...عاصم بيه طلب مني اصحيكي عشان فيه واحد تحت مستني حضرتك عشان تشوفي فستان تحضري بيه 

فرح اتعدلت: اوك هاتيلي قهوه وشويه وخليه يطلع 

ألفت: عن اذنك

*فرح الغرباوي مِثال للكبرياء هي بنت جميله ملامحها هاديه عكس ال بتظهرو انهارده عيد ميلادها ال 24...شعرها قصير شويه عند كتفها بني فاتح عينها زرقه لون البحر في صفاءه بشرتها قمحاويه نسيبا مامتها ماتت من وهي صغيره وده سببلها مشاكل كتير وخصوصا مع والدها وهنعرفها قدام...ابوها مهملها جدا وده خلاها تسهر كل يوم وتعمل ال هي عايزاه وبقت بتكرهه....

______________________

_ good morning 

فرح كانت قاعده في البلكونه: انت مين 

_ انا سامر ال fashion designer 

فرح بصتله ببرود: اوك..اتفضل 

سامر: اتفضلي دي تشكيله رائعه من الفساتين المودرن والشيك خصوصا ليكي 

فرح كانت بتقلب ومش عاجبها حاجه: ليه كله نفس الشكل وال design!!

سامر: عاصم باشا طلب مني اجيب حاجه مناسبه وكمان متكونش مفتوحه او قصيره..

فرح عوجت بوقها بزهق: عاصم باشا!! طيب انسي بقي ال انت جايبه... وانا عايزه ده 

طلعت موبايلها وورته صوه لفستان *

سامر: بس ده...

فرح: اعتقد انا اللي هلبس مش عاصم باشا بتاعك!!

سامر: طيب عن اذنك وبليل هيكون عندك 

فرح بابتسامه: اوك..

__________________________

* في الحفله *

عاصم كان بيرحب بضيوفه: اهلا مكرم باشا 

مكرم: اهلا ياعاصم...كل سنه وفروحه طيبه..هي فين عشان اباركلها بنفسي 

عاصم: هروح اناديها حالا...اتفضل انت 

عاصم خبط ودخل بسرعه: ايه ده كله مخلصتيش 

فرح كانت واقفه في البلكونه بتشرب سجاير: جايه اهو 

عاصم بعصبيه: ايه ال انتي بتهببيه ده!! وايه الفستان ده!!

* فرح متعوده تعمل اي حاجه بضايق ابوها او لو حاجه فرضها عليها بتعمل عكسها...وهي كانت لابسه فستان قصير ومفتوح من عند ضهرها كله وحاطه ميكيب كتير وسايبه شعرها..

فرح ببرود: نعم!! 

عاصم: اطفي الزفته ال ف ايدك دي..ورحي غيري القرف ده 

فرح رمت السيجاره ووقفت قدامه: مش مغيره حاجه ولو مش عاجبك ممكن منزلش خالص واريحك 

عاصم بصلها بعصبيه: ماشي يافرح الحفله دي تخلص علي خير وهتشوفي...اتفضلي معايا عايزك تسلمي علي الناس عِدل...فااهمه!!

*فرح نزلت معاه ببرود والكل شافها وكلهم كانو معجبين بيها....

مكرم اول ماشافها وقف ومد ايده: كل سنه وانتي طيبه يافرح...

فرح مدت ايدها ببردو: وانت طيب..

*في حد جه ينادي علي عاصم عشان في ناس واقفه بره وهو استأذن وسابهم *

فرح: طيب عن اذنك

مكرم مسك ايدها بسرعه: ايه ده رايحه فين 

فرح بزهق: معلش يااونكل رايحه اقعد مع صحابي 

مكرم بصلها بشهوانيه: خليكي واقفه معايا شويه انا لسه مشبعتش منك 

فرح: نعم!!

مكرم بسرعه: قصدي يعني مينفعش تمشي وتسيبيني واقف لوحدي...

فرح وقفت وهي ساكته وهو كان بيتكلم وهي واقفه بتبتسم وخلاص *

عاصم: اهلا اهلا زين باشا نورت 

زين سلم عليه ببرود: بنورك.. كل سنه و... هي بنتك اسمها ايه 

عاصم : اسمها فرح..اتفضل معايا تقولها بنفسك 

زين كان ماشي معاه وهو بيفكر هو ليه جاه الحفله مع انه مش بيطيق عاصم..حس انه عايز ييجي...

عاصم قرب من مكرم: اومال فين فرح يامكرم 

مكرم: قالت رايحه تظبط الميكيب وجايه 

عاصم بص ل زين: انت عارف بقي البنات وعمايلها 

زين ابتسم: براحتها الليله ليلتها 

عاصم: طيب عن اذنكم عايزك تتصرف براحتك خالص يازين باشا البيت بيتك 

زين ابتسم: اتفضل

*زين كان رايح يجيب كاس..صب واحد وكان ماشي يبص حواليه لحد ماخبط في حد 

فرح بعصبيه: noo...مش تحاسب 

زين: سوري مخدتش با...... انتي!!

فرح بصتله بعصبيه واتفاجأت لما شافته نفسه ال خبطها بالعربيه: انت تاني!!

زين مسكها من ايدها بعصبيه: كويس انك جتيلي بنفسك...انا مش هسيبك غير لما تعتذري علي ال عملتيه 

فرح زقت ايدها بعصبيه: تبقي بتحلم!؟ انا اعتذر! ومنك انت!!

زين: بقولك ايه انتي معتذرتيش دلوقتي انا هطلبك البوليس... مش عارف اصلا واحده زيك بتعمل ايه هنا 

فرح ابتست باستهزاء: انا ال بعمل ايه هنا!! ااه شكلك شارب كتير " طبطبت علي كتفه بتريقه" بعد كده متشربش كتير ياحلو 

زين: بت انتي متجننيش عليكي!!

وهنا عاصم قرب منهم: ايه ده انتو اتعرفتو علي بعض..كويس 

فرح بعد فهم: انت تعرف الاشكال دي 

عاصم باحراج: ومين ميعرفش زين باشا 

زين: وانت تعرف الناس دي منين!! 

عاصم وهو مش فاهم مالهم: دي فرح بنتي!! 

زين بصلها شويه: دي بنتك!! 

فرح: مالها؟! علي الاقل مش زيك 

زين كان هيتعصب بس مسك نفسه: انا هحترم والدك عشان عازمني غير كده كان هيبقي ليا تصرف تاني...

عاصم:معلش يازين تلاقيها بس متعرفش كويس 

فرح: ولو اعرفه يعني هيحصل ايه!! هيفضل حيوان 

زين كان لسه هيتعصب بس عاصم سبقه واتكلم بعصبيه: فرح متخلنيش اتعصب عليكي..مينفعش كده زين باشا ضيفنا 

فرح: والله هو ضيفك انت مش انا...عن اذنك 

عاصم بعصبيه: استني هنا 

زين مسكه: سيبها 

عاصم: معلش بقي بس هي عصبيه شويه ومش بتسمع الكلام وبتحب تعاند معاه 

زين بصلها كان بيتابع تصرفاتها:اممم يبقي لازم تتعلم تحترم نفسها وال حواليها 

عاصم: بتقول حاجه 

زين فاق من شروده: لا لا..عن اذنك 

*سابه ومشي قعد علي ترابيزه وهو بيتابع تصرفاتها..حاسس انها غريبه فيها حاجه..فضل متابعها كانت واقفه بتشرب سجاير راجل كبير قرب منها *

فرح حست بحد وراها ب لفت وشها بسرعه ولقته مكرم: اووه!! في حاجه!!

مكرم وهو بيبص عليها من فوق لتحت: القمر واقف لوحده ليه.!!

فرح نفخت دخان السجاير ف وشه واتكلمت بغرور: مبحبش الزحمه والدوشه 

مكرم وهو مبتسم وسمح لنفسه يقرب ومسك خصله من شعرها وبيلفها بإيده: فعلاً مفيش احلا من الهدوء 

فرح بصتله باشمئزاز اي حاجه مفروضه عليها بتقرف منها: فعلا...عن اذنك 

كانت ماشيه بس وقف قدامها: علي فين انتي كل شويه هتمشي وتسيبيني 

فرح حست انه لو ممشيش من قدامها دلوقتي هتديله بالقلم بس اتكلم ببرود: البيت بيتك يااونكل...مش اونكل بردو!!

مكرم اضايق منها: لا زي مانا بقولك يافرح انتي تقوليلي يامكرم 

* كان لسه بيقرب منها عشان يحط ايده علي خدها بس لقي حد بيمنعه...

مكرم بعصبيه: انت مين 

زين وهو بيبعد ايده عن فرح:زين صفوان 

مكرم: ااه هو انت زين!! طيب عايزه حاجه يافرح هروح اشوف ابوكي 

فرح كانت ماشيه وهو مسكها من ايدها: علي فين 

زقت ايده بعصبيه: انت مالك.!! 

زين: تعرفي ابو كرش ده؟ ٠

فرح بصت لمكرم ببرود: ميخصكش 

زين بزهق:هو مش كان بيقرب منك!! محاولتيش تبعديه ليه وانتي ماشاء الله يعني دبش وتقدري 

فرح رفعت صباعها ف وشه: مش هقولك تاني شيء ميخصكش..وهو مكنش بيقرب ولا حاجه ده قد ابويا ويمكن اكتر...عن اذنك 

زين بيكلم نفسه: المجنونه دي ازاي مش شايفه كان بيبصلها ازاي.!! انسي يازين انت مالك بيها انت ناسي عملت ايه وكمان بتكلمك ازاي!! بس مش عارف حاسس ان وراها حاجه حتي معاملتها مع ابوها!! يووه انا همشي احسن حاجه ابعد عنها 

ندي: هااي!!

زين بص للصوت ولقي بنت واقفه ومعاها كاسين: هااي!!

ندي وهي بتمد ايدها: تشرب 

زين بص لإيدها كتير: وماله 

ندي: انت تعرف اونكل عاصم!!

زين: يعني تقدري تقولي شركاه 

ندي وهي بتقرب منه: انا ندي وانت 

زين بعد خطوه عنها: زين...زين صفوان 

ندي قربت منه تاني: اممم مبسوطه اني شوفتك

زين بصلها من فوق لتحت ببرود: ميرسي 

فرح بعصبيه: ندي!!

ندي بعدت عن زين: فرح...happybirthday 

فرح ببرود: ميرسي..واقفه كده ليه..." بصت لزين ال كان واقف بعصبيه" مش لاقيه غير ده وتقفي معاه 

زين بعصبيه: أعتقد ان انا سكتلك كتير..تاني مره هتشوفي وش مش هيعجبك أبداً 

فرح ببرود: اممم واي كمان 

زين محسش بنفسه غير وهو بيرمي المشروب في وشها: انا زين صفوان..متنسيش 

*رمي الكاس في الارض ومشي وسابهم *

فرح بعصبيه: how dare you !! 

ندي بصدمه: فرح؟ are you ok!!

فرح وهي طالعه تغير هدومها: اكيد لأ.. هيندم والله هيندم 

_________________________

زين بعصبيه: هتجنن..هتجنن..بقي واحده زي دي تكلمني كده لو مخلتهاش تندم...لازم اكسرها واعرفها بتتعامل مع مين 

عمرو بيحاول يهديه: اهدي بس يازين..الموضوع مش مستاهل 

زين: مش مستاهل!! بقي واحده زي دي تكلمني انا كده!! مفيش حد بيجرؤ انه يقف قصادي لأ وعاصم يتصل بيا يقولي ازاي تعمل كده مع بنتي وبوظتلها الحفله.. انا هبوظلها حياتها كلها.. مش ههدأ غير لما تعتذر

عمرو: وهتعمل ايه!!

زين بتفكير: لازم اكسر عاصم الغرباوي..ال عرفتو امبارح انه مهتم ببنته زي شغله... الشراكه ال بينا تنتهي بس طبعاً يطلع هو الخسران لازم اخسره فلوسه كلها..عشان يعرف هو وبنته مين هو زين صفوان

عمرو: اهدي متخليش عصبيتك تغلبك...الشركه دي مهمه لينا زي ماهي مهمه ليه 

زين: مش مهم اني اعرفهم انا مين..ده المكسب بالنسبالي..روح وبلغني ال هيحصل 

عمرو: ساعه زمن والموضوع ينتهي...

_________________________

عاصم بعصبيه: يعني ايه!! مستحيل طبعاً 

كامل' مدير اعماله': ده ال حصل ياعاصم باشا..مكتب زين بيه كلمنا وقالنا ان الصفقه خسرت وانك ملزم تدفع عشرين مليون في اسبوع وإلا.. هتتسجن 

عاصم بعصبيه: خسرت ازاي!! مستحيل انا حاطط كل فلوسي فيها 

ألفت خبطت علي المكتب ودخلت: في واحد عايز حضرتك بره 

عاصم بعصبيه: مش عايز اقابل حد 

زين دخل بغرور: ليه ياعاصم باشا انا جايلك بنفسي 

عاصم: روحو انتو وسيبوني مع زين باشا لوحدنا 

زين قعد وحط رجل علي رجل وطلع سيجاره: معلش ياعاصم انت عارف ان السوق مكسب وخساره 

عاصم قعد قصاده بضيق: بس الخساره دي بتموت..وانت ادري 

زين ضحك: بصراحه عندك حق انا ممكن اسجنك دلوقتى حالا وكل املاكك دي هتبقي تحت ايدي 

عاصم بخوف: دي مش اصول يازين 

زين ضحك اكتر: وانت بقي تعرف الاصول!! علي العموم انت ممكن تنقذ نفسك من السجن تنقذ شركتك وفلوسك ومركزك بشرط واحد بس 

عاصم بسرعه: موافق طبعا 

زين بصله بخبث: مش لما تعرف هو ايه الاول 

_ فرح كانت نازله وسمعت عاصم وهو بيتكلم وسمعت اسم زين ف قربت تعرف بيتكلمو عن ايه 

عاصم: وانا قولتلك موافق مفيش اغلي من شركتي ال ضيعت عمري كله عليها..اطلب ال انت عايزو 

زين بثقه: اتجوز فرح.!


البارت التالت 

______________________________

زين وهو قاعد بثقه:شرطي الوحيد عشان تنقذ نفسك وشركتك... اتجوز فرح 

عاصم بتردد: بس يعني 

فرح دخلت بعصبيه: بس ايه انت لسه هتتكلم مع الحيوان ده..' بصت لزين بعصبيه' اطلع بره انت لو آخر واحد في الدنيا مستحيل ابصلك 

زين وقف قدامها بابتسامه نصر: هنشوف!!. وانت ياعاصم متنساش ان حياتك دلوقتي ف ايدي..ومتنساش تقول لبنتك 

فرح بقرف منه: انت حيوان بجد

زين: هعديهالك المره دي... اسيبكو انا بقي وابقي قولي قرارك يإما السجن وتكون مفلس..يإما بنتك الحلوه دي 

*خرج وسابهم وفرح راحت وقفت قدام عاصم *

فرح: ايه ساكت ليه قولو اني مستحيل اتجوزو

عاصم: انا هتسجن وهخسر كل حاجه 

فرح بصدمه: مش مهم اي حاجه..المفروض انا بنتبكرهم عندك من كل ده.. عيش دورك كأب مره واحده ف حياتك 

عاصم اتنهد: ولما اعيش دوري كأب هتكوني مبسوطه اني اتسجن!! لما اتسجن هتعيشي منين! انتي هتشحتي من بعدي

فرح حاسه انها عايزه تعيط بس الدموع جامده ف عينها وبتتكلم بعصبيه: انت إيه للدرجادي بايعني؟ انا عمري ماحسيت اني ليا اب مع انه عايش. طول عمرك مش شايفني ورافضني بس متبعنيش كده!! 

عاصم: ابيعك ايه!! انتي مش عارفه انتي هتتجوزي مين!! ده زين صفوان بالعكس انا بساعدك مش ببيعك

فرح بصدمه من كلامه: مش عايزه مساعدتك دي...اتصل بيه دلوقتي وقوله اني مش موافقه وانت كمان مستحيل..مستحيل تجوز بنتك الوحيده بالشكل ده 

عاصم: انتي بتفكري ف نفسك وبس!! متنسيش اني هتسجن 

فرح بعصبيه: وعشان تخرج نفسك من السجن..تتدخلني انا!!

عاصم بزهق من المناقشه: سجن ايه ال ادخلك فيه!! انتي هتعيشي معاه زي ماكنتي عايشه هنا واكتر...وبعدين من حقي عليكي انك تساعديني 

فرح ودموعها بتهددها بالنزول: المفروض مين يساعد مين!! 

_عاصم فكر كتير مش عارف يعمل ايه بس لازم ينقذ نفسه بأي تمن وكمان فرح هتكون كويسه مع زين هو هيوصيه عليها "  

عاصم حاول يظهر البرود: المفروض انك تساعديني اني مدخلش السجن...وبعدين كفايه انك...انك عايشه معايا من اكتر من عشرين سنه كبرتك وصرفت عليكي الوقت جه عشان تسدي ال عليكي 

" عاصم حس انه غلط لما قالها كده بس اقنع نفسه انه بيعمل كده علشان ينقذ نفسه "

فرح سكتت شويه مش عارفه هي سمعت صح ولا لا: انت...انت عايزني ادفع تمن عيشتي معاك!! 

عاصم: يووه انا ال قولتلك ال عندي..بكره هتصل بزين وهتفق معاه 

"فرح كانت عايزه تصرخ وتعيط وتقوله انت ليه بتعمل كده بس افتكرت انها وعدت نفسها هتكون قويه طول عمرها ف استجمعت قوتها ال بتوهم نفسها بيها تاني "

فرح ببرود مصطنع وراه إنهيار: صح انت معاك حق..واحده قصاد واحده... انت عارف انا غبيه انا ليه متمسكه بالعيشه معاك!! واحد اناني مبيفكرش غير ف نفسه معاك حق ياعاصم باشا..انا موافقه علي الاقل همشي ومش هشوفك تاني 

" سابته وجريت علي اوضتها حست انها هتنهار قدامه لو وقفت اكتر من كده...أما عاصم اتصل بزين وبلغه بموافقتهم...."

____________________________________

زين بابتسامه: ده المتوقع منك ياعاصم...بس غريبه اقنعتها ازاي!! مش مهم المهم دلوقتي انها هتبقي مراتي..مش مراتي اوي بس علي الاقل اقولها انا مين واقدر اعمل اي 

عمرو دخل: ايه يابني بتكلم نفسك!!

زين وقف بابتسامه: باركلي مش هتجوز!!

عمرو بفرحه: مستحيل!! زين صفوان اخيرا هيتجوز! ومين تعيسه الحظ دي 

زين: هي فعلاً تعيسه الحظ ال تقف قدامي...مش هتصدق مين 

عمرو: استني سالي صح!! 

زين: سالي مين..انا هتجوز بنت عاصم الغرباوي

عمرو بصدمه: ايه!! مش دي البنت ال روحت حفلتها ال كل ماتشوفك تتخانق معاك ال كسرتلك العربيه!!

زين بزهق: ايوه هي 

عمرو: ومش لاقي غير دي!!

زين: مش يمكن اتجوزتها عشان ال عملته ده!! لازم ادفعها التمن..هي شايفه نفسها وانا لازم اكسرها ومتشوفش غير زين صفوان وبس 

عمرو: انت طلعت خبيث!! بس انت بتقول انها شايفه نفسها وبتكرهك وافقت تتجوزك كده عادي 

زين: مش عارف وافقت ليه ومش عايز اعرف...المهم انها وافقت...اعمل حسابك انت وماجد هتيجو معايا بكره

___________________________

ألفت: مساء الخير ياهانم..عاصم باشا بيقولك اجهزي عشان الضيوف علي وصول 

فرح ببرود: نازله 

فرح قعدت قدام المرايه تكلم نفسها: اممم ماشي ياعاصم باشا هه اعمل كل ال انت عايزو كل يوم بتثبتلي انك مستحيل تكون اب... وانت يازين اختارت تلعب معايا وانا محدش يتحداني..هوريك ال عمرك ماشوفته... هخليك تندم انك طلبت طلب زي ده..

" وتحت زين جاه هو وعمرو وماجد صحابو' هنتعرف عليهم قدام'*

زين بابتسامه: اهلاً ياعاصم باشا عاش من شافك..مبروك علينا 

عاصم بغضب حاول يداريه: المهم دلوقتي تعمل ال قولت عليه 

عمرو: اتفضل الشيكات اهي.

عاصم خدهم بسرعه: كده نقول مبروك 

زين كل شويه يبص علي السلم حاسس انه عايز يشوفها وأخيراً ظهرت واتفاجيء بيها كان متوقع تكون مش طايقه حد ونازله بالعافيه بس اتصدم لما شافها نازله بثقه لابسه فستان اوف وايت قصير شويه وبكات وسايبه شعرها بحريه *

ماجد قرب من زين وكلمه بهدوء: هي دي ال موافقه غصب عنها..بس بصراحه حلوه ههه 

زين: اييه متنساش انها هتبقي مراتي يااض 

ماجد ضحك : لسه مبقتش مراتك... علي العموم  ألف مبروك

فرح قعدت قدامه وحطت رجل علي رجل وبصتله بتحدي *

ألفت دخلت: المأذون وصل 

فرح للحظه اترددت عايزه تمشي عايزه تهرب كل ماتبص ل زين تتضايق وتتقرف منه وف نفس الوقت مش عايزه تقعد مع عاصم وعايزه تمشي من قدامه بسرعه...

المأذون فوقها من شرودها: موافقه يابنتي تتجوزي زين ماهر صفوان!! 

فرح حست انها عايزه تديله بالقلم وتمشي قعدت تبصله باشمئزاز وبس... 

المأذون: هاا يابنتي!! 

عاصم: فرح في ايه!! 

فرح اتنهدت: موافقه 

المأذون: علي خيره الله تعالي امضي.. 

" كانت سامعه صوت المباركه بين الكل كله بيبارك وكلهم عارفين انهم بينافقو مفيش حد موافق علي الجوازه دي..."

عاصم: الف مبروك يازين.. تحب الفرح امتي وفين 

عمرو حب يلطف الجو: احنا هنعمل فرح ليه..وفرح نفسها موجوده هههه 

الكل بصله باستغراب وهو استغبي نفسه*

زين قرب منه وهمس: اسكت انت عشان شكلك اهبل اوي 

عمرو: احمم..معاك حق 

زين: عن نفسي معنديش مانع..شوفو انتو عايزينو امتي وفين 

فرح بهدوء عكس ال جواها: مش عايزه فرح ولا حاجه احنا ممكن نروح دلوقتي!

" الكل بصلها باستغراب حتي زين ال بصلها باسغراب من هدوءها....

يتبع


البارت الرابع

____________________________

فرح بهدوء: مش عايزه فرح ولا حاجه.. احنا ممكن نروح دلوقتي! 

الكل بصلها باستغراب وخصوصا زين *

زين وقف بابتسامه ضايقتها: اوك يلا 

فرح وقفت: يلا 

زين باستغراب: علي طول كده!! مش هتجيبي هدومك حتي! 

فرح بصت ل عاصم: لأ مش عايزه حاجه منه تاني.. يلا ولا ايه 

زين باستغراب من تصرفاتها: يلاا 

*ركبو العربيه وهي ركبت جمبه ببرود وكانت ساكته طول الطريق *

زين بتكبر: مبروك !!  يامراتي 

فرح بصتله وبعدين بصت قدامها تاني واتكلمت ببرود ضايقه: الله يبارك فيك 

"زين بص قدامه وقعد ساكت هو كمان لحد ماوصلو ودخلو الفيلا "

فرح دخلت تتفرج عليها ببرود: فين اوضتي 

زين زهق من برودها ده: هو انتي مش كنتي رافضه امبارح!! وافقتي ليه 

فرح بنفس برودها: شيء ميخصكش..وخلينا نتفق من دلوقتى انت اتفقت معاه انك تتجوزني مقابل انك متسجنهوش غير كده تبقي بتحلم.. ودلوقتي فين اوضتي عشان تعبانه وعايزه ارتاح 

زين بعصبيه: طيب يافرح وانتي لازم تفهمي انك من دلوقتي مراتي..ومفيش حاجه هتعمليها غير بإذني..اوضتك فوق اول واحده علي اليمين 

فرح سابته وطلعت ببرود وهو واقف هيتجنن من تصرفاتها وبرودها قعد شويه في المكتب يتابع شغله وبعدين طلع الاوضه *

دخل عليها الاوضه واستغرب لما لاقاها نايمه دخل بهدوء وقعد علي الكرسي قدامها *

زين بيكلم نفسه: مش عارف انتي حكايتك اي!! بس معقوله نايمه بالسرعه دي! بس باين عليكي القلق حتي وانتي نايمه عمري ماشوفت ملامحك مرتاحه...

_ قام غير هدومه ونام جمبها بهدوء 

فرح صحيت بهدوء ولسه بتتعدل حست بيه جمبها صوتت وزقته بقوه وقعته علي الارض: ااااه.. بتعمل اي هنا 

زين صحي مفزوع وضهره وجعه: اااه حد يصحي حد كده!! الله يخربيتك كسرتيني 

فرح رمته المخده ف وشه: انت حيواان ازاي تنام جمبي!!

زين وقف وراح قعد علي الكرسي ال قدامها: دي اوضتي! هنام فين 

فرح بعصبيه: ولما دي اوضتك مخلتنيش انام ف اوضه تانيه ليه 

زين ببرود: ببساطه عشان انتي مراتي!!

*فرح وقفت بعصبيه ولسه بتقرب منه اتكعبلت ف اللحاف ال وقع علي الارض ووقعت عليه *

_ كانت ف حضنه بس بسرعه بعدت بعصبيه

فرح وهي بتمسح هدومها: متقربش مني تااني..انا بقرف منك مش طيقااك 

زين وقف بعصبيه:لازم تتعودي من هنا ورايح مش هتنامي غير هنا!! 

فرح: بقولك مش طيقاك انا مش طايقه اتكلم معاك عايزني انام معاك ف نفس الاوضه وكمان ف نفس السرير!!

زين: ده ال عندي

*سابها ودخل الحمام وقعدت وكلمت صحابها لحد ماخرج وكان بيلبس هدومه وهي اول مره تلاحظ جسمه ان رياضي كده...

فرح ببرود: صحابي جايين دلوقتي 

زين: اوك انا رايح الشركه لو احتاجتي حاجه كلميني 

فرح بصتله وسكتت:........

زين بعصبيه: انا بكلمك!!

فرح وقفت قدامه ببرود: وانا مش عايزه اكلمك!

زين شدها من ايدها لزقها ف صدره: مش بمزاجك..لما اكلمك تردي عليا 

فرح بعدت عنه بسرعه: وانا مش هقولك تاني متقربش مني..بتقررف منككك 

*زين اضايق جدا من كلامها وخلص لبس وخرج علي طول راح الشركه *

عمرو قابله وهو بيضحك: وصل وصل وصل..العريس وصاال 

زين ضربه علي كتفه: يشيخ اتنيل 

عمرو: اااه يخربيتك في ايه.. وبعدين انت جاى ليه اصلا مش انهارده صباحيتك بردو..." غمزله وهو بيضحك "

زين بعصبيه: اسكتت..ويلا علي شغلك 

*عمرو سابه ومشي وهو بيضحك *

" عمرو عبدالجليل صاحب زين من الجامعه مع بعض من اكتر من عشر سنين.. عنده 29 سنه طويل شويه بس بيهتم بجسمه جدا...شعره بني وعنده دقن وشنب خفيف عينه لونها عسلي عايش مع والدته بعد ماابوه اتجوز عليها وسافر..وهو بيشتغل مع زين "

_________________________________

*فرح كانت قاعده ف الاوضه ولقت حد بيخبط عليها *

فرح: ايوه!!

_ صباح الخير.. مستر زين سايب لحضرتك الهدوم دي 

فرح بصتلها من فوق لتحت كانت لابسه يونيفوم عباره عن چيبه قصيره وضيقه عند ركبتها وشميز ضيق ورافعه شعرها وحاطه ميكيب "

فرح ببرود: انتي مين 

_ انا وداد ال Servant هنا لمستر زين 

فرح: خدامه يعني!... اوك ميرسي 

* خدت منها الهدوم ودخلت "

فرح وهي ماسكه فستان: جايبلي هدوم!! جابها امتي اصلا...مش لابسه حاجه مش عايزه حاجه منه...يووه انا مش جايبه هدوم اصلا كفايه اني من امبارح بالفستان الزفت ده..لما ييجي هقوله اني هنزل اشتغل عشان ادفعله تمن الحاجات دي..مش عايزه حاجه منه 

" لبست فستان ونزلت تقابل صحابها"

نيللي بفرحه: مبرروك يافروحه..

فرح حاولت تبتسم: الله يبارك فيكي

ندي: اومال فين زين!!

فرح بصتلها باستغراب انها بتسأل عنه: راح شركته

ندي: بس مش غريبه ده ال كنتي متخانقه معاه ف الحفله ومكنتيش طيقاه.. نعرف امبارح انكو اتجوزتو 

فرح اتنهدت بحزن وحكتلهم: بس يعني انا اصلا موافقه غصب عني..مكنتش قادره اقعد مع عاصم اكتر من كده 

ندي: يعني انتي مش بتحبيه!!

فرح بسرعه: لأ طبعا احب مين 

ندي ابتسمت: اممم اوك... اي ال ف ايدك ده! 

فرح: ده المهدأ بتاعي 

" نسيت اقولكو ان فرح بتاخد مهدأت وهنعرف ليه قدام "

ندي: هو يعرف انك بتاخدي مهدأت وكمان كنتي... 

نيللي بسرعه: في اي ياندي!! خلاص 

فرح: لا ميعرفش.. عن اذنكم هجبلكم حاجه تشربوها 

نيللي لما فرح مشيت: هو انتي اي.. كل شويه  تفكريها!! 

ندي:مش قصدي انا بسأل قالت لجوزها ولا لأ  

نيللي: طيب هروح اشوفها واجيب معاها 

ندي كانت قايمه هي كمان بس لقت المهدأ قدامها علي الترابيزه ف مسكته وهي بتكلم نفسها: اممم انتي بتكرهي زين وهو كمان مش بيطيقك.. انا عندي فكره 

" عملت مكالمه وحطت المهدأ ف شنطتها وراحتلهم.....كانو قاعدين بيتكلمو لحد مازين جاه "

زين: سوري مكنتش اعرف انهم معاكي 

فرح بصتله بعصبيه ولفت وشها *

ندي بسرعه: لا ولا يهمك.. انت تيجي ف الوقت ال تحبه 

نيللي: احنا كنا ماشيين اصلا.. يلا ياندي بااي يافرح 

ندي بابتسامه ل زين: فرصه سعيده..مبسوطه اني شوفتك

زين ابتسملها: وانا كمان 

" مشيو وسابوهم وفرح حست انها مضايقه انه بيضحك ل ندي وبيكلمها بهدوء عكس مابيعمل معاها...

_ راحت تتدور علي المهدأ وزين كان طالع بس شافها بدور علي حاجه وهي مضايقه ف نزل تاني

زين: في حاجه ضايعه منك!

فرح : ميخصكش 

زين لعن نفسه انه كلمها بس حس انها تعبانه ف حاول يتكلم بهدوء: انا ممكن اساعدك... بدوري علي اي 

فرح حست انها هتفقد سيطرتها علي نفسها ف اتكلمت ببرود: مش عايزه مساعدتك انا بدور بنفسي 

زين اتعصب ومسكها من ايدها: انا عايز اساعدك علي الاقل اشكريني..انت علي طول كده قليله الادب!!

فرح اتعصبت وزقته بعيد بس مش اوي عشان حست انها ضعيفه وايدها بترتعش: قولتلك متلمسنيش...انا بكرهك فااهم 

" اتعصبت اكتر ورمت الحاجات ال كانت علي التربيزه وقعت اتكسرت "

زين مش فاهم مالها حاول يقرب منها عشان يهديها بس صرخت ف وشه: متقربش مني... متقربش... متق.....

" وقعت اغمي عليها "

زين قرب منها بسرعه: فرررح!!

يتبع

 البارت الخامس...

______________________________

زين قرب منها بسرعه: فرررح!

شالها وحطها علي الكنبه: فرح فوقي!! فررح 

شالها بسرعه يوديها المستشفى حطها جمبه وركب وساق بسرعه وطول الطريق عينه عليها.. حاسس بملامحها مضايقه حتي وهي مغمي عليها... 

وصل المستشفى ونزل وشالها ودخل بيها. 

زين بزعيق: عاايز دكتوور 

دكتور جاه: اهدي ياأستاذ بتزعق كده ليه 

زين بعصبيه: معلش انا مجنون..انت مش شايفهاا يابني ادم انت 

الدكتور: طيب اتفضل معانا 

* دخلها اوضه وحطها علي السرير وفضل ماسك ايدها *

الدكتور دخل معاه ممرضه: اتفضل حضرتك بره 

زين بصلها وطلع لحد ماالدكتور خرجله وجري عليه 

زين بقلق: خير يادكتور مالها!!

الدكتور: هي كانت بتاخد مخدر!!

زين: مخدر!! ازاي اكيد لأ

الدكتور: ال باين عندي انها كانت بتاخد مهدأ او مخدر بشكل مستمر ولما مأخدتهوش حصلها انهيار عشان جسمها مستحملش..هي خدت مهدأ دلوقتي لانها لو وقفته مره واحده هيحصلها مضاعفات

زين: مش فاهم بردو يعني هي ليه بتاخد مهدأ..هي كانت كويسه 

الدكتور: المفروض انت ال تكون عارف..علي العموم هي جسديا كويسه بس اعتقد ان الموضوع متعلق بنفسيتها 

زين: تمام شكرا..

زين طلع تلفونه واتصل ب ماجد *

ماجد بابتسامه: اهلا ياعريس 

زين بزهق: الله يخربيتك انت وعمرو بصينلي ف الجوازه..وانتو عارفين ال فيها 

ماجد: انت فين كده!

زين: في المستشفي مع فرح

ماجد: الله يخربيتك عملت فيها اي 

زين بعصبيه: بقولك اي متصدعنيش..عايزك تجيلي دلوقتي 

ماجد: ليه!

زين: مش انت دكتور زفت نفسي 

ماجد: ايوه!!!

زين: تعالي بس وهفهمك 

ماجد: ماشي هجيلك علي طول سلام...

" ماجد الوكيل دكتور نفسي صاحب زين من وهما اطفال بس كل واحد دخل جامعه مختلفه بس فضلو اصحاب وعمرو اتعرف عليه من خلال زين...عايش لوحدو وباباه ومامته مسافرين بيشتغلو بره وعنده علا اخته متجوزه ومريم مسافره معاهم... هو وسيم جدا وطويل ورفيع شويه شعره طويل بني فاتح وعينه زيتوني بتجمع بين الازرق والاخضر زي مريم اخته.....

__________________

*زين دخل ل فرح ولقاها نايمه ووقف جمبها يتأملها وهي نايمه مبيعرفش يشوف ملامحها غير وهي نايمه دايما بتكره وجوده ومش بتسمحله يقرب..سمح لنفسه يقرب اكتر ولمس وشها وبعد شعرها عن عينها قعد جمبها ومسك ايدها مش عارف قعد ساكت كده وبيبصلها لحد امتي...

فرح وهي بتحاول تفوق: باباا

زين وقف بسرعه: فرح انتي كويسه!!

فرح فركت عينها ورجعت لوعيها واول ماحست بيه بصت الناحيه التانيه بعصبيه: بتعمل اي هنا..اطلع بره 

زين كان هيتعصب بس مسك نفسه: فرح اهدي انتي لسه تعبانه 

فرح بزهق: ميخصكش..' بصتله كإنها افتكرت' انا جيت هنا ازاي!!

زين: جبتك! كان مغمي عليكي كنتي عايزاني اعمل اي 

فرح اتعدلت بعصبيه: يعني انت ال شيلتني لحد هنا!! كنت سيبتني اموت ولا انك تقرب مني كده 

زين قرب يفقد سيطرته: هي دي شكرا بتاعتك! علي العموم مكنتش متوقع منك حاجه بس من الادب تشكريني اني ساعدتك..ولا متعرفيش الادب!!

فرح بصتله بتحدي: لا معرفهوش..واتفضل بقي بره مخنووقه!

*كان لسه هيتعصب عليها بس لقي الباب بيخبط وحد دخل وكان ماجد*

ماجد بابتسامه: حمدلله علي السلامة!!

زين حاول يبتسم: الله يسلمك 

ماجد حط الورد جمبها ووقف جمب زين: في اي!! اي ال حصل 

زين: مفيش تعالي معايا...

" خدو وطلعو بره الاوضه *

ماجد: في اي يابني!!

زين: انا عرفت ان فرح كانت بتاخد مهدأت باستمرار واشبه بإدمان 

ماجد: مهدأت!! وفرح تاخد مهدأت ليه 

زين: مش عارف بس الدكتور قال انه الموضوع متعلق بنفسيتها وبما انك دكتور عايز اعرف اي اللي وصلها ل كده!!

ماجد:طب ماتسألها!!

زين حط ايده علي وشه بعصبيه: صدق الموضوع كان تايهه من دماغي!! هي بتكلمني اصلا ولو اتكلمنا بنتخانق..انت حاول تعرف بطريقتك اومال دكتور اي بقي 

ماجد: طيب طيب هحاول اتكلم معاها ونشوف هنوصل ل أي 

" دخلو هما الاتنين وكانت سرحانه وبتبص ف الفراغ وبس...

ماجد: احم... ازيك يافرح 

فرح بصتله وسكتت 

ماجد: اخبارك اي 

فرح ببرود: كويسه 

ماجد: ممكن اتكلم معاكي شويه 

فرح بصتله باستفهام 

ماجد: يعني نتكلم عادي...

فرح بصتله وسكتت 

ماجد: قوليلي بقي كنتي عايشه حياتك ازاي قبل ماتقابلي زين 

فرح بصت ل زين ولقته بيبصلها ف بصت بعيد بسرعه: مكنتش كويسه..بس كانت احلي قبل مااقابله

زين بزهق: يعني انا ال مبسوط اني شوفتك اوي!!

فرح بعصبيه: انا عايزه اخرج من هنا..مبحبش المستشفيات 

ماجد: متكلمناش!!

فرح: مش عايزه اتكلم 

ماجد: طيب ممكن اعرف مامتك فين!!

فرح للحظه افتكرت مامتها ال عمرها ماشافتها افتكرت ابوها ال عمره ماكان اب..كان دايما يتهمها انها سبب موتها...

فرح بإنهيار: لا لا... انا السبب انا السبب 

زين استغرب حالتها ال اتغيرت فجأه وقرب منها "

زين: فرح!! انتي كو...

فرح قاطعته انها حضنته جامد وكل شويه تشد عليه اكتر وهي بتكرر نفس الكلام

زين بيحاول يهديها: اهدي يافرح مفيش حاجه 

* بعدها عنه لقاها بتعيط جامد اول مره يشوفها بتعيط او هي بتخفي دموعها عن اي حد...

زين وهي بيمشي ايده علي شعرها بحنان: اهدي مفيش حاجه...انتي كويسه 

بعدت وشها عنه ومسحت دموعها زي الاطفال بضهر ايدها وبتتكلم بتلعثم: انا..انا مقتلتهاش 

زين وماجد بيبصو لبعض ومش فاهمين مالها واي سبب الانهيار..

زين: هي مين!!

فرح رجعت تعيط تاني: ماما...


تكملة الرواية من هناااااااا



تعليقات

التنقل السريع