القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية شيطان الانتقام الفصل الأول والثاني 1-2بقلم ولاء حامد جديده وحصريه (جميع الفصول كامله)

 رواية شيطان الانتقام الفصل الأول والثاني 1-2بقلم ولاء حامد جديده وحصريه (جميع الفصول كامله)


رواية شيطان الانتقام الفصل الأول والثاني 1-2بقلم ولاء حامد جديده وحصريه (جميع الفصول كامله)


الأبطال الرئيسية 

ضي القمر محمد الديب معروفه بقمر الديب من صعيد مصر لكن هي اتولدت واتربت في الفيوم عندها 30 سنه بنت جميله جمال شرقي أصيل عيون سوداء زي سواد ليله المُحاق بشره خمريه وشعر اسود طويل بس فيه كسرات عطيته جمال رباني فيها غمازات ودي وراثه من امها وفيها دقة الحُسن في دقنها محتشمه دايما لبسها دراسات طويله بكم وحجاب طويل وأحيانا خمار ماليزي متزوجه ومعاها 3 أولاد يحيى وياسين تؤم عندهم 7 سنين في 2 ابتدائي وحمزه لسه بيبي صغير عنده 7 شهور


محمد الحسيني زوج قمر عنده 39 سنه اتجوزها جواز تقليدي بس عشقها بعد الجواز مُحاسب في شركة بترول مُقيم في اسكندريه علشان شغله طويل وجسمه مش رياضي بس عنده كرش صغنون دايما قمر بتحب ترخم عليه بسببه حياتهم هاديه ومُستقره


باقي الأشخاص مهمين جدا هايظهرو مع تسلسل الأحداث 


الفصل الأول 

الساعه 5:30 صباحا صحيت قمر على صوت المنبه ككل يوم اتوضت وصلت الضحى وجهزت الفطار والساندوتشات لأولادها وصحتهم هما وزوجها التسلسل العادي اتوضوا وصلوا الضحى مع ابوهم وفطرو واتحرك محمد على شغله وهي اخدت الأولاد الثلاثه حمزه في شياله على صدرها و يحي وياسين في ايديها واخدت تاكسي للمدرسه ورجعت السوق تشتري كل مستلزمات بيتها وعملت روتينها المعتاد والساعه 1 رجعت نفس المشوار علشان تجيب الأولاد من المدرسة في اليوم داه محمد جه بدري لانه يوم مميز جدا جدا ليهم 

*******************

في مكان تاني خالص

في فيلا في احد الأحياء الراقيه في القاهره تجتمع عائله السالمي وهي احد العائلات الارستقراطيه الاب شاكر السالمي 60 سنه دماغ اقتصاديه بحته مش بيفكر غير في البيزنس والفلوس وبس 

الأم ميريهان العزازي العمر 55 سنه بس مش باين عليها السن اصلا متكبره ومغروره جدا 

فارس شاكر السالمي العمر 32 سنه متجوز ومش معاه اطفال 

زوجته ميرا الدمرداش ايقونه موضه 

فهد شاكر السالمي العمر 30 سنه خاطب 

بيري الحديدي خطيبه فهد بس طيبه جدا 


ماهر شاكر الدمرداش العمر 25 سنه اعزب بس سُكري 


ماهيتاب شاكر السالمي اخر العنقود 20 سنه بس كتلة غرور متحركه بتعامل الناس على أنهم عبيد 


الكل اتجمع على السفره علشان الفطار شاكر بيناقش مع أولاده امور الشغل وانه انهارده يوم مميز لأنهم هايمضوا اكبر صفقه في تاريخ الشركه ولازم الكل يكون على أتم استعداد انتهى الفطار واتحركوا في اسطول عربيات على شركه السالمي. 

**********************


كملت قمر الغدا في جو اسري بسيط جدا ومحمد متحمس لليوم داه وركبو عربيتهم واتحركوا مع بعض للقاهره انهارده مسابقه القرآن الكريم واترشح ليها ياسين ويحيى عن محافظه الإسكندرية ووصلوا مكان المسابقه وابتداء التسميع والترتيل لآيات الذكر الحكيم وبعد وقت طويل جدا فاز ياسين ويحي بالمراكز الأولى وكانت فرحه ما بعدها فرحة خلت الأب سجد شكر لله انه أتم عليه نعمته بحفظ أولاده للقرآن الكريم 


نرجع لعيلة السالمي

وصل اسطول السيارات الملغم بالحراسه لمقر شركة السالمي ونزل منه وجهاء العائله محط أنظار الجميع من حيث المال والنفوذ بالإضافة للكاريزما أتوجه الجميع لمكتب رئيس مجلس الإدارة لمناقشة الصفقه قبل التوقيع وخلال ساعه دخلت جيجي سكرتيرة شاكر تبلغه بوصول شركة نصار في قاعة الاجتماعيات الكبرى واتوجه الجميع وبدء عرض بنود الصفقه اللي بتضم قطبي الاقتصاد وتم البدء بعرض إنجازات كلا الشركتين ووضع اسمها في البورصه ووضع السوق المالي لهم وانتهت بعرض كل جوانب الصفقه من البدء حتى الإنتهاء حتى حجم الأرباح وانتهت بتوقيع شاكر السالمي وعدي نصار على الصفقه التي تُعد مغاره على بابا لكلا الشركتين وأعلن شاكر عن حفله في مساء الغد للإحتفالات بالتوقيع.

**********************

رجعت قمر لبيتها في محافظه الاسكندريه وهي فخوره بأولادها ومحمد كان في قمة سعادته لانه ربنا رزق أولاده إنهم يتموا حفظ كتابه العزيز بل وياخدوا مراكز الاولى فيه


بقولك يا قمر انا حاسس اني ملكت الدنيا واللي فيها ربنا كرمني بأحسن واحن زوجه وكمل فضله عليا بأنه جعل من ذريتي حملة كتابة الكريم ياااه يا ما انتا كريم يارب 

والله عندك حق يا محمد حاسه ان جوايا فرحه تكفي الكون كله قالتها قمر وهي باصه لأولاده بفخر باين اوي على ملامحها

يعني كده نضمن إننا هانطلع شرم السنه دي مصيف والله زهقنا من بحر اسكندريه كل سنه ولا ايه يا حمو قالها يحيى بلاماضه 

بالله عليكي يا قمر الزمان توافقي ما تكسري بخاطرنا إلهي يجبر بخاطرك يا قمر يا بنت ام قمر ويسترك ما يفضحك ويكسيكي ما يعريكي قادر يا كريم قالها ياسين وهو بيضحك لأمه علشان يقنعها

صوتت قمر: يالهوي الحقني يا محمد أولادك بيشحتوا المصيف

ضحك محمد بصوته كله : ماشي وليكم عندي كمان مفاجأة وصااايه يا لمض منك ليه 

مفاجأة ايه دي يا محمد 

محمد عمره يا قمر هانطلع كلنا عمره كنت نادرها لو ربنا كرمني واولادي ختموا القرآن هانطلع عمره 

قمر قالتله الله أكبر والله احلى مفاجأة في الدنيا واترمت في حضنه بفرحه وسعاده ورضا ضمها محمد بحب وفي عيونه ضحكه سعاده متتقدرشي بكنوز الدنيا 

قمر اااخ نسيت يا محمد إننا لازم ننزل الفيوم علشان ابوك كان نادر انه يدبح للعيال لو فازوا بالمسابقه 

محمد اممممممم تمام نسافر بكره ان شاء الله ونقعد كام يوم علشان يفرحوا معانا ونسافر من مطار القاهره يعني خلال أسبوع ان شاء الله نكون خلصنا كل اللي ورانا وكمان علشان اقدر اخد اجازة 

قمر تمام

محمد لقمر بقولك ثواني هاعمل مكالمه 

وطلع بره في البلكونه واتصل بوليد صاحبه 

ايوه يا يا ليدا 

وليد: يخربيت ابو رخامتك يا محمد يا بني قولتلك مليون مره بكره الاسم داه 

محمد:  يا ليدا بحب ارخم يا صاحبي المهم بقولك اعملي اجازه من بكره

وليد :ليه يا عم الحاج 

محمد : مسافر بكره البلد 

وليد : ليه خير في حاجه

محمد:  اهدا يا عم مفيش بس انهارده كانت مسابقه الجمهوريه في القرآن الكريم

وليد: اخ نسيت انك عملت اذن انهارده علشان كده الأولاد عملوا ايه ان شاء الله ربنا يكون جبركم 

محمد: الحمد لله ربنا جبر خاطري ويحيى وياسين مراكز الأولى 

وليد :الف مليون مبروك يا صاحبي

محمد: الله يبارك فيك المهم خلصلي بقى الاجازة 

وليد : يا ابني انتا ناسي ان فواتير المعدات الجديده اللي نزلت قسم المشروعات معاك ولازم تنزل الكشوف 

محمد: اووف يا الله تمام هاجي بكره اسلمك الفواتير واعمل الاجازة 

وليد: تمام ومليون مبروك يا صاحبي ربنا يجعلهم ذريه صالحه عقبال حمزه ان شاء الله

محمد: يارب اسيبك بقى تشوف اللي وراك مع السلامه 

وليد: مع السلامه


دخل محمد للشقه تاني وقال لقمر للأسف هانضطر نسافر بكره بالليل علشان لازم اروح بكره الشغل ضروري في فواتير لازم تتسلم وأقدم الاجازه بنفسي 

قمر بعبوس وضيق باين على ملامحها بس انتا عارف إني مبحبش السفر بالليل قلبي بيتقبض منه


سيبها على الله يا قمر هاتقلقى وانتي معايا ولا ايه يا بت قالها محمد بمرحه المعتاد لانه عارف ان قمر بتتعب من فكره السفر بالليل

قمر ان شاء الله خير يلا بقى ناخد دش وننام لاني هلكانه من المشوار رايح راجع يلا يا أستاذ منك ليه كل واحد يدخل ياخد شاور 

********************************

وفي القاهره رجع الجميع لفيلا السالمي 

شاكر ليزا ليزا

ليزا Yes sir

شاكر where is madam 

ليزا انها بالخارج هي والسيده ميرا

شاكر where is mahitab

ليزا She went out with her friends

شاكر OK Go

يا بابا مينفعشي ماهي تخرج كل يوم وترجع وش الفجر بالشكل داه دي بنت وفي سن خطر قالها فارس لأبوه بانفعال شديد 

شاكر ببرود ثلجي : سيبها تعيش سنها يا فارس دي الدلوعه ان معاشتش على اسم ابوها وفي حياته هتعيش امته ومع مين


فارس : يا بابا كده غلط الدنيا دلوقتي مش أمان 

شاكر اتحرك من مكانه وهو طالع السلم : فكر في نفسك يا فارس وشيل اختك من دماغك انا عيني عليها ومبتعملشي حاجه غلط


نروح عند ماهي في الديسكو

شويه عيال بايظة فلوس اهاليها مقويه قلبها على الغلط لا تعرف رب ولا حتى دين 

((إن لم تستحي فافعل ما شئت))

نيرفانا ايه يا ماهي نائل هايموت عليكي 

وايه الجديد قالتها ماهي بغرور وعجرفه

نيرفانا بنفاذ صبر:  يا بنتي نائل داه جان الجامعه شيك وكاريزما ياريت بس يعبرني ببصه


ردت عليها ماهي بغرور معتاد : يا بيبي انا ماهي السالمي يعني فوق كل حد اوك


علقت نيرفانا : بس ميمنعش نتسلى شويه


كان بصت قرف وتكبر واستحقار تجاه نائل هي كل رد فعل ماهي


على البار في نفس الديسكو رما نائل سيجارته وسحقها تحت جزمته بغضب أعمى

يوسف انتيم نائل:   يا عم فكك منها دي بت شايفه نفسها على الناس مش عارف عاجبك فيها ايه


رد نائل وهو باصص على ماهي بغضب:  بس دخلت مزاجي وانا مش بسيب حاجه نفسي فيها بس اصبر عليا وانا هاعرفها مين هو نائل المنصور

فضل نائل يشرب بغباء والأمر مختلفشي كتير عند ماهي شربت لما سكرت طينه واتحركت على الاستيدج ترقص بس نائل لحقها مهو مش هايفوت الفرصه دي واتحرك علشان يرقص معاها وبداء يتجراء عليها وهي حست بيه وزقته بطريقه مهينه أتدخل البودي جارد واخدوها لعربيتها

*****************************

في احد كبريهات شارع الهرم 

ماهر هو شلته نفس عينته شرب وسكر طول الليل ايده مش بتفارق الكأس شرب طينه

نادر بشبه فوقان لماهر : بقولك ايه في حته كده انما ايييه عظمممه لوز مقشر 

لايمني عليها قووام قالها ماهر وهو بيشرب اخر بق في كاسه

 نادر بخباثة: لا دي جايه بكره مش انهارده 

ماهر بسُكر طينه : قشطا بس بعد الحفله لحسن اتنفخ فارس وفهد مفتحين عينهم عليا اوي 

نادر بشبه ابتسامه :  وانت بيهمك اوي ههه

لتنتهي السهره في شقة سوزي رقاصه في الكباريه لتنتهي ليلتهم في معصية الله 

فهناك قلوب فرحة بذكر الله واخرى لاتعيش الا في معصية الله 


قول حق 

اعلم ان الله دائما يراك فلا تجعله يراك حيث نهاك


الفصل الثاني


الكابوس


صحيت قمر والفجر بيقول الله واكبر على كابوس مفزع قامت وهي عماله تنهج وهدومها مبلوله من العرق 

محمد صحي لما شاف حالتها كده:  في ايه يا قمر مالك

ردت قمر برعب واضح عليها : كابوس يا محمد أعوذ بالله من الشيطان الرجيم 

محمد بضحك كل داه يا بنتي علشان قولتلك هنسافر بالليل اهدي يا خوافه 


بلاش نسافر بكره يا محمد علشان خاطري خلينا بعدها في نهار ربنا انا قلبي مقبوض ومش مرتاحه والحلم داه كمل عليا قالتها قمر بصوت مهزوز من الخوف

محمد بهدوء وعقل اخدها في حضنه وقالها اهدي انا معاكي اطمني داه كابوس قومي اتوضي علشان نصلي الفجر جماعه وصحى العيال دي يلا استعيذي بالله من الشيطان الرجيم وغيري هدومك واتوضي لو عايزه تاخدي دش خديه الأول لسه معانا وقت لحد الإقامه


قمر وهي بتهز راسها بخوف وعيون مليانه دموع وقلبها اللي حاسس ان القدر مخبي ليهم حاجه وحشه بس حاولت تطمن نفسها وسلمت أمرها لله


قامت واخدت شاور واتوضت كان محمد صحى الأولاد ودخلوا اتوضي ورا بعض ومحمد كان إمامهم في الصلاه

بس قمر في كل ركعه كانت بتبكي وتدعي ربنا بوجع انه يريح قلبها وتنسى الكابوس المفزع داه ويريح قلبها وفي آخر ركعه سلمت أمرها لله واستودعت نفسها وزوجها وأولادها لله


دخل الجميع يكمل نوم بس قمر مقدرتش ترجع تنام الكابوس بيتعاد تاني وتاني وتاني زي مشهد السينما المكرر ورا بعضه لحد ما تعبت 

FLASH BAKE

بتجري في صحرا والدنيا ضلمة كحل وفي ديب اسود بشع بيجري وراها وكل ما تجري في نحيه تلاقيه وراها وكأنه ظهر من العدم زي الشيطان لحد ما تعبت من الجري بس بردو ما استسلمتش بس للاسف الذئب لحقها وبقى ينهش فيها لحد ما اكل لحمها وهي لسه عايشه وعماله تصرخ بس مفيش صوت طالع منها خالص لحد ما الذئب سابها وفجاءه ايد شدتها لحفره عميقه جدرانها نار ومليانه دم ولقيت نفسها بتختفى وسط الحفره دي ونفسها بيختفي بالتدريج 

END FLASH BACKE


فاقت قمر من شرودها بفزعه على ايد محمد بتفوقها من سرحانه قمر بصوت شبه عالي وفزع : يا محمد حرام عليك نشفت دمي في ايه

 محمد بإستغراب: مالك يا قمر في ايه عماله انادي عليكي المنبه بتاعك عمال يرن بقاله ساعه وانتي ولا هنا في ايه قولتلك اطمني مالك لكل داه يلا علشان نصلى الضحى ونشوف اللي ورانا

اتحركت قمر وهي تعبانه من القلق بس فضلت طول ما هي بتجهز الفطار تستعيذ بالله وتقول اذكار يمكن قلبها يرتاح ومحمد شغل سورة البقره وعلى الصوت بحيث انه يريح البيت ويدخل الطمأنينه في قلب قمر

************************

في فيلا السالمي

صباح يوم جديد على السفره الكل متجمع 

ميريهان لميرا شوفتي يا ميرا فستان شيروت ياااااي ايه داه في حد يلبس بالاسلوب الVULGAR داه 

ميرا بعجرفه فعلا يا انطي شكله بيئه ميلقيكش بمكانتها 

قطع صلت النميمه اليوميه شاكر اللي قالهم بصوت قوي وحاد اعملو حسابكم انهارده بالليل عندنا حفله في فندق ..... الساعه 7 الكل يكون موجود فاهم يا ماهر بيه قالها وهو بيبص نحيه ماهر اللي مرفعش عينه في ابوه لانه عارف ان الحرب قدام ابوه خسرانه

اكتفى بهز دماغة من سكات.

*****************************

عند قمر رجعت البيت وفضلت تعلى صوت القرآن الكريم بس قبضه قلبها بتزيد مش بتقل عملت روتينية اليومي بس زودت شويه علشان السفر خصوصا انهم هايسافرو من الفيوم على مطار القاهره خلصت قمر وراحت علشان تجيب أولادها من المدرسه طول الطريق وقمر لسانها لا ينفك عن ذكر الله 


قمر لنفسها يارب اجعل الغيب خير اللهم يسر لي أمري 

اللهم لك فوضت أمري 

وصلت المدرسه ولقيت كل المدرسين متجمعين حواليها بيباركو ليها مدير المدرسه استاذ رفعت رفع ايده علشان يسلم عليها بس قمر قالتله:  بعتذر لحضرتك بس انا مش بسلم غير على محارمي

(( لإن يُطعن في رأس احدكم بمخيط من حديد خير له من أن يمس امراءة لا تحل له))

ابتسم بفخر وقالها ونعم التربيه لازم نشأك يطلع حامل لكتاب الله استغربت وعرفت ان اسماء يحيى وياسين نزلت على النت والمدرسة كرمتهم واحتفلت بيهم ابتسمت بفخر واخدت أولادها وطول الطريق وهي شارده في الكابوس اللي بقى مسبب ليها حالة رُعب 

قمر وهي باصه لاولادها:  يلا كل واحد على اوضته يغير واتوضوا علشان صلاة الظهر علشان ميدخلش عليكم صلاه العصر 

وصل محمد بهدوء ورزانه كان مع أذان العصر اتوضوا وصلوا العصر في جماعه وبدأت قمر تجهز السفره للغداء

 

محمد بمرح معتاد لانه حاسس ان قمر طول الوقت شارده بقولك يا قمري هاتقعدي عندنا ولا تحبي تقعدي مع اخواتك في بيت اهلك اصل شكلهم وحشوكي ابوكي كلمني وبيقولي اتصل عليكي كنير وانتي مش بتردي البلد كلها عرفت ان يحيى وياسن مراكز اولى على مستوى الجمهوريه فى القرآن الكريم وأمي واخواتي فضلو يزعرطوا والحاج عندي بيقولى انا هادبح أرنب بحاله ههههههههه

قمر ابتسمت بحب:  طيب وذنب الأرنب يضحي بحياته ليه بس


ضحك ياسين ويحيى على الكلام: طيب يا بابا قول لجدو خليهم ارنبين علشان واحد مش هايكون انتا شايف العدد في الليمون قالها يحيى بضحك شاركه فيه ياسين 


محمد: بس كده يا يحيى باشا عجل بحاله جدك جابه علشان نجاحكم كان نادره لله والندر دين 


ماشي يا بابا بس هانبقى معاك في الدبيح انا بقول اهو كان كلام ياسين بعبوس لذيذه وهو باصص لأمه اللي كل مره ترفض يحضرو الدبيح لانهم كل مره لازم يرجعوا مبهدلين دم 

خلص الغداء ما بين ضحك ومناقشات ومناقره بينهم وبين أولادهم وقامت قمر تكمل اللي وراها علشان تبداء تجهز الشنط والحاجات اللي هايحتاجوها وتجهز اكل كمان للسفر لانهم بياخدوا اكتر من 6 ساعات بين اسكندريه للفيوم 

****************************

الساعه 7 في فيلا السالمي نزلت ميريهان لابسه ما يشبه بفستان اسود مطعم بالفضي طويل للارض بس شيفون لحد فوق الركبه وبفتحه طويله لحد نص الفخذ اوف شولدر من الكتاف وعاري لمنتصف الظهر وكملت طلتها بمجوهرات من دار دماس للمجوهرات طقم عباره عن كوليه على شكل ثعبان ملتف حولين العنق مرصع بالالماس واسواره بنفس الشكل وخاتم وحلق مماثل لهم مع مكياج ملائم لها لا 


اما ميرا فارتدت فستان قصير للغايه ملتصق وكأنه جلد ثاني لها من اللون الفيروزي كب وعاري الظهر تماما وأكملت مظهرها بمكياج صارخ وارتدت كوليه من الؤلؤء الجدول مع الألماس واكتفت بخاتم الماس ذو حجر فيروز كبير في اصبعها بالاضافه لحلق بنفس شكل الخاتم


اما ماهي فارتدت فستان اقل ما يقال عنه قميص نوم من اللون الزهري قصير لمتنصف الفخذ او اقل منفوش قليلا بحاملات وقصة صدر منخفضه جدا جدا وظهره حمالتين اكس وارتدت طقم الماس مكنون من كوليه على شكل زهور صغيره ومثله كوليه وحلق وخاتم وأكملت اطلالتها بمكياج لا يناسب عمرها اطلاقا


اما الرجال فارتدوا بدل رسميه تُكسيدوة سوداء فخمه

شاكر بصوت حاد مغلف ببرود ثلجي يلا يا جماعه خلاص كده علشان منتأخرشي 

رد فارس بعدم رضى على ابوه من لبس زوجته واخته وأمه بس ما باليد حيله تمام علشان نكون في استقبال عائله نصار

واتحرك الجميع نحو الحفل المرتقب

******************************

في ذلك الوقت عند قمر اووف خلاص يا محمد خلصت تقفيل الشنط الوقت اتأخر أوي الساعه داخله في 8 واحنا لسه متحركناش خلينا لبكره بقى علشان الطريق والليل بالله عليك أنا لسه مالبستش والأولاد كمان وانتا ولسه كمان بقفل في الأكل علشان الطريق 


محمد بصبر وهدوء لانه عارف قلق قمر من السفر بالليل:  يا قلبي احنا مسافرين بعربيتنا مش مواصلات علشان تخافي يا بت انتي معاكي أسد قالها بضحك وهو بيضمها ليه بأيد واحده لان التانيه شايل بيها حمزه اللي فتح سرينه معتاده 

***************************

في الحفله كله اندمج مع أجواء الحفل الصارخ لرجال المال والاعمال عائله السالمي وعائله نصار 

فهد: ايه الجمال داه ياناس خطفتي الأنظار من الكل 

بيري كانت ترتدي فستان طويل بثلثي كم من الستان المغطى بطبقه شيفون واكتفت بقيلاده ماسيه على شكل قلب كان أهداها لها فهد في عيد ميلادها مع مكياج هادئ واكتفت بخاتم الخطبه وحلق بسيط


بيري بوجه محمر وخجل طبيعي : عيونك حلوه يا فهد 

ابتسم فهد وقال انتي ونعم الزوجه ونعم السند


اما ماهر كان مقيم على البار هو شلته والكأس كالعاده مش مفارق ايده

 نادر بمكر الثعالب:  الامانه وصلت يا برنس 

ماهر وهو ببوادر سُكر:  مش هنا يخربيتك فارس عينه مش مفارقاني شويه وهانزوغ من الملل داه

نادر بعبوس مصطنع : يا عم ايه الي جابنا 

ماهر بلوية وش : حكم القوي مقدرشي شاكر باشا أكد على الكل يحضر 

********************************

عند قمر الساعه 10 اتحركت هي وجوزها وأولادها علشان يوصلو بلدهم


اتحركت قمر نحو المجهول يا ترى يا قمر القدر مخبيلك ايه

تكملة الرواية من هناااااااا


تعليقات

التنقل السريع