القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية هربت لتسكن قلبي الفصل 16-17-18-19-20-21الاخير بقلم رحمه محمد (جميع الفصول كامله)

 رواية هربت لتسكن قلبي الفصل 16-17-18-19-20-21الاخير بقلم رحمه محمد (جميع الفصول كامله)



رواية هربت لتسكن قلبي الفصل 16-17-18-19-20-21الاخير بقلم رحمه محمد (جميع الفصول كامله)


#هربت_لتسكن_قلبي.  السادس عشر 

سماح اول ما وصلت لاوضه قاسم لقتو خارج من الاوضه جريت عليه بصد.مه: قاسم بيه حضرتك اي الي قومك انت لسه تعبانه 

قاسم: فين ليله 

سماح: سبتها في اوضة هيثم بس.... 

سكتت وهي شايفه قاسم سابها ومشي اتجاه اوضة هيثم وسماح تابعته بستغراب 

وقتحم الاوضه فجاه.. كانت ليله وهيثم ببضحكو وبصو للباب بصد.مه وتلاشت ابتسامتهم بالتدريج

قاسم: يلا ي ليله عشان نمشي

ليله افتكرت طريقته معاها من شويه: لا شكرا انا هفضل هنا مع هيثم لغايت ما يخف وهنرجع البيت السوا

قاسم ببرو.د: مبحبش اعيد كلامي تاني وهيثم هيجي معانا هو كمان

هيثم بصله بصد.مه: اجي فين! 

قاسم: كلمت الدكتور وعرفته انك هتخرج النهارده وهتيجي ممرضه معانا تساعدك لو احتجت حاجه.. يلا ي ليله 

ليله بصت لهيثم وحست انه هيرفض: انا مش همشي ولا اروح فحته من غيرك ي هيثم 

قاسم جز علي سنانه وبص لهيثم بغيظ مستني رده 

هيثم: ماشي انا موافق عشان زهقت من قعدت المستشفى دي 

ليله ابتسمت بسعاده لاحظها قاسم واتعصب اكتر 


هيثم: طب حد يجي يساعدني اقوم بقا معلش الصحه يدوبك تخليني قادر اتنفس وبالعافيه كمان 

ضحكت ليله وقربت عشان تساعده مسكها قاسم:انتي هتعملي ايه 

ليله بستغراب:هساعده 

قاسم بغ.يظ: خليكيي ليله انا هساعده 

وقرب من هيثم الي كان بصصله بتوتر من نظرات قاسم ليه وعدله فجاه خلاه يصرخ: اااااهههه رقبتي 

ليله شهقت بخو.ف: انت كويس لو سمحت براحه عليه ي قاسم بيه مينفعش تشده فجاه كدا 

قاسم بصلها بغيظ وعيونه بطلع ش.ر وشده نزلو علي رجله المتجبسه كان هيقع من قوة الشده بس سند علي السرير وهو بيبص لقاسم وفهم انه غيران من خوف ليله عليه : انا بقول شكرا لحد كدا وانا هساعد نفسي بنفسي بدل الاهانه دي 

ليله بخو.ف: استني انا هاجي اساعدك 

قاسم اول ما سمع جملتها داس علي رجل هيثم السليمه بقوه خلتو يصرخ: عندك اوعي تتحركي

ليله: طب انت بتصرخ كدا ليه اجبلك الدكتور قلقتني عليك 

قاسم داس علي رجله اكتر وبصلها هيثم بالم: ي بنتي اسكتي ابوس ايدك شويه وهيجيب زماره رقبتي الارض وانا مفيش فيه حيل سكتيها ي سمااااااححح 


سماح كانت شايفه رجل قاسم الي كانت دايسه علي رجل هيثم وبتحاول تكتم ضحكتها لما حست انه غيران عليها: وانا مالي ي خويا بنت عمك وخايفه وهتموت من ق.لقها عليك ربنا يخليكو لبعض ومتتحرموش من بع... 

قاسم بصلها بغضب خلاها تحط ايديها علي بوقها بسرعه وهمست لنفسها: اتكتم بقا محدش جايبلي الكلام غيرك 

هيثم با.لم: منك لله ي سماح بقولك سكتيها مش اتكلمي انتي 

ليله بعدم فهم: مالكوا؟ انا مش فهمه حاجه 

قاسم داس علي رجل هيثم اكتر خلاه يتكلم بصراخ: ولااااحااااجه يختاااااي طلعوني من هنااااا 


قاسم بعد عنه وهو بيمسك ايد ليله وبيتجه لبرا: ساعدي ي سماح وانا مستنيكم في العربيه 

ليله وهي بصه لهيثم: سبني اروح اطمن عليه ي قاسم بيه 

قاسم بص لهيثم بغضب خلاه يتكلم بسرعه: يعم هي الي بتقول مش انا بتبصلي كدا ليه وانا مالي 

قاسم ببرو.د: لي ماله كويس اهو ومش بيمو/ت ولا حاجه 

ليله شهقت: بعد الشر عليه متقولش كدا 

هيثم بسرعه: يختتاااي دقيقه كمان وهتترحمي عليا خدها وامشي ابوس ايدك 

قاسم خد ليله وطلعو من الاوضه.. وبعدها انفجرت سماح في الضحك مكنتش قادره توقف وصوت ضحكتها بقا عالي: اههه يبطني همو/ت من الضحك كان نفسي تشوف شكلك بجد 

هيثم بضيق: عجبك المشهد اوي كدا 

سماح بضحك : جدااا يعني اول مره اشوف قاسم بيه غير.ان بالطريقه دي 

هيثم: ويوم ما يغير يطبقلي رجلي اههه ي رجلي حاسس ان عربيه نص نقل داست عليها 

سماح ضحكت اكتر  : طب قوم بسرعه ليسبنا ويمشي وناخد كل الطريق زق علي الكرسي المتحرك بتاعتك دا 

هيثم: قصدك انتي الي هتمشي وهتسحبي الكرسي بتاعي وانا هفضل مرتاح دول الطريق 

سماح: تؤ انا الي هقعد وانت الي هتسحبه طول الطريق 

هيثم بصد.مه: يخربيت جدعنتك 

سماح بغرو.ر: ايوه عارفه يلا قوم بقا 

وقربت منه سندته وقعدته علي الكرسي بخفه: هاا كدا تمام 

هيثم ابتسم ليها: تمام 

وخرجو الاتنين من الاوضه بعد ما خدت سماح كل الادويه الي هيثم هياخدها 


ليله بضيق: قاسم بيه لو سمحت سبني انت مش ساحب جمو.سه وراك مينفعش ك... 

وملحقتش تخلص كلامها ولقت قاسم شدها عليه ووقف قدامها: انا اسف اني كلمتك بالطريقه دي ي ليله 

ليله بلعت ريقها بتو.تر من قربه ليها وحاولت تبعد: الناس بتبص علينا ي قاسم

قاسم بعد عنها بهدوء وسحبها من ايديها تاني لحد ما وصلو قصاد العربيه واول ما قعدو الاتنين

ليله بحز.ن: انا مكنش قصدي ادخل في حياتك بالطريقه دي ي قاسم انا بس خو.فت اول ما قولتلي انك راجع القصر 


قاسم قرب عليها وتكلم بحنان: حياتي هي ليله يعني وقت ما تحبي تدخلي في حياتي.. حياتي كلها تحت امرك واسف اني كلمتك بالطريقه دي بس انتي مكنش ينفع برضو تفضلي تتكلمي مع الممرض انتي مشوفتيش نظرته ليكي كانت عامله ازاي (وتكلم وهو بيجز علي سنانه) مش عايز افتكر عشان منز.لش اكس.ر عضمه 

ليله مكنتش مستوعبه كلامه :ايه؟ انت قولت ايه 

قاسم ابتسم بحب وهو بيشدها عليه وهمس في ودانها بحنان: قولت اني مقدرش علي زعلك وعايزك تسامحيني وبوعدك مش هتكلم معاكي بالطريقه دي تاني ي لي لي 

وطبع قب.له بسيطه علي خدها خلتها تبر.ق من الصد.مه... فوق انها اصلا مصدو.مه من طريقته معاها الي اتغيرت تماماً


قاسم بعد عنها وفضل باصص لتعبير وشها ببتسامه وبعدها انفجر من الضحك بصوته كله وهو شايف عيونها لسه مبر.قه وبو.قها مفتوح من الصد.مه 

ليله بصوت يكاد يكون مسموع: ه.. هو اي الي حصل 

وحطت ايديها علي خدها اثر قبل.ته وهي بصاله لسه بتحاول تستوعب اي الي حصل: انت عملت ايه 

قاسم ابتسم وقرب منها تاني وطبع قب.له اخري علي ايديها الي موجوده علي خدها: كدا 

ليله فاقت واخيرا استوعبت الي بيحصل... بعدت بسرعه وهي حاسه ان قلبها هيطلع من مكانه 

قاسم بخ.بث: مالك ي ليله تحبي افوقك تاني 

ولسه هيقرب عليها ليله بعدت اكتر بسرعه: لا لا خلاص 

قاسم رجع مكانه وهو بيضحك بصوته كله علي تعبيرات وشها 


وهي بصت من شباك العربيه بكسوف وتو.تر لحد ما اخيرا سماح طلعت من المستشفى ومعاها هيثم 

وركبتو العربيه بمساعدت قاسم وركبت هي كمان وقاسم رجع قعد مكان السواق وهو متابع ليله 

سماح بستغراب: مالك ي ليله سرحانه في ايه 

ليله انتبهت:ها.. انا... سرحانه لا عادي ه.. هي فين الممرضه

سماح استغربت اكتر من طريقة كلامها: هتيجي بعد الشفت بتاعها 

ليله حركة راسها بالايجاب: ماشي

وبصت لقاسم بنظرات سريعه لقتو علي وشو ابتسامه بسيطه.. رجعت بصت من شباك العربيه وابتسمت بكسوف 


سماح فضلت متابعه الي بيحصل وهمست لهيثم 

: مالهم دول نظراتهم مش مريحاني وقاسم بيه بقا بيبتسم كتير الايام دي 

هيثم: انتي مالك بيهم ي حشريه انتي 

سماح بفضول وصوت عالي خلت قاسم وليله يبصو ليها : لا ما انا لازم اعرف بقا اي الي حصل 

هيثم همس بضيق: غ.بيه 

سماح ابتسمت بغباء: بدردش اناو هيثوم بس 

ورجع قاسم ركز في الطريق وليله بصه من شباك العربيه 

هيثم بهمس: هو الغبا.ء الي عندك دا اجتهاد شخصي ولا وراثه 

سماح بجديه: لا وراثه ليه 

هيثم: امممم لا بسال بس اصل مستغرب ازاي متجمع في شخصيه واحده وبعدين هي هيثوم شو.هتي اسمي 


سماح: بص ي هيثوم انا هقولك اصل انا كان عندي خال في العباسيه وعمتي كانت منطلقه في الشوارع بتجري ورا العيال وبتزقلهم بالطو.ب ومحدش كان عارف يلمها 

هيثم: وانتي بتجري ورا العيال 

سماح: لا بزقلهم بالطو.ب اصل كل ما يشوفوني يقولو بنت اخو الهبل.ه اهي يرضيك يقولو علي عمتي هب.له انا مش زعلانه علي عمتي ما هي فعلا ه.بله بس ازاي ميقلوش سماح بنت اخو الهبله اهي لي يحذفو اسمي يرضيك 


هيثم كان باصص ليها بصد.مه لكن هي كانت تعبيرات وشها جديه تماماً: لا ميرضنيش بصراحه 

سماح اتنهدت براحه : كويس ان دا ردك 

هيثم بستغراب: اشمعنا 

سماح بجديه: اصل اخر مره فتحت فيها دماغ عيل صغير واهلو جم يتخا.نقو معايا ولما حكيت ليهم وبقولهم يرضيكم قام رد ابو الواد وقالي اه قومت انا فتحه دماغه هو كمان بالمره... وواحد تاني قالي انتي مجنونه شبه عمتك مسكته ع.ضيته علي ما اعتقد خد اربع غر.ز بس ومن يومها والعيال فكرني مصاصة د.ماء وبقو يخا.فو مني في المنطقه... والصراحه كنت خا.يفه تقول عكس الرد دا اصل انت مفكش حته سليمه عشان اضر.بك يقلب امك 

هيثم بعد عنها شويه: احممم ل دا انا ميرضنيش ابدا وخالص كمان هو في عقل سماح 

سماح ابتسمت: شكرا 

وسكتو الاتنين وهيثم كان كل شويه يبص ليها وهو خا.يف 


بعد فتره وصل قاسم قدام القصر وهو باصص ليه بستغراب 

مكنش قدامه حرس خالص وباب القصر مفتوح بس البوابه مقفوله 

بص لليله: خليكي هنا اوعي تيجي ورايا 

ليله بخو.ف: لا مش هسيبك تنزل لوحدك ي قاسم افرد معتز باعت حد تاني عشان يإ.ذيك 

قاسم طلع المسد.س بتاعه : مش مهم انا لكن انتي لا خليها معاكي ي سماح اوعي تخليها تنزل من العربيه ولو بعد شويه متطلعتش خدي العربيه وابعدي ليله عن هنا انتي فاهمه 

ونزل قاسم وليله لسه هتنزل سماح مسكتها: لا ي ليله مفيش نزول من العربيه اسمعي كلام قاسم بيه لو سمحتي 

ليله وهي بتحاول تبعد ايديها وعيونها بصه علي قاسم الي بيقرب من القصر بخطوات بطيئه شويه وفتح البوابه وبدا يرتحك والمسد.س في ايده : سبيني اروح معاه  


هيثم: اهدي ي ليله قاسم هيرجع اسمعي كلامه 

ليله ودمو.عها : لا انا هنزل معاه وسعي ايدك ي سماح لو سمحتي عشان خاطري سبيني اروح معاه 

بعد دقايق من دخول قاسم 

سمعو صوت البنات بتطلع من القصر بسرعه وبتصرخ : حر..يقاااااه 

ليله بصت ليهم بصد.مه وشدت ايديها من ايد سماح بسرعه ونزلت من العربيه.. جريت علي البنات: حر.يقه فين 

بنت١: المطبخ بيو.لع وداده فاطمه جوا مش عارفه تطلع وقاسم بيه بيحاول يطلعها من وسط النا.ر

ليله اتصد.مت وجريت علي جوا القصر وسماح وراها وهي بتجري بعد ما سمعت كلام البنت 

واول ما دخلو كانت الدخانه ماليه المكان وكل الحرس واقفين قدام المطبخ وبيحاولو يطفو الح.ريق 

ليله جريت عليهم: فين قاسم 

حد من الحرس شاور علي قاسم وهو بيك.ح جامد وماسك صدره بتع.ب والايد التانيه ماسك بيها داده فاطمه 

ليله بغضب: انتو واقفين كدا ليه هاتو طفايه الحر.يق بسرعه 

سماح جريت علي مكان وجابت طفايه حريق.. وحد من الحرس جاب طفايه تانيه 

وبداو يطفو الحر.يق وكان حرفيا نهي علي المطبخ كله... واول ما النا.ر هدية ليله جريت علي قاسم وحضنته بخو.ف: انت كويس حصلك حاجه 

قاسم حضنها وهو بيكح جامد: انا كويس ي ليله 


سماح جريت علي داده فاطمه: انتي كويسه ي داده 

داده فاطمه كانت بتحاول تاخد نفسها وقعد جنبها قاسم وشالها بسرعه وداها علي اوضتها: سماح اطلبي الدكتور بسرعه 

داده فاطمه وهي بتحاول تنظم نفسها: انا كويسه يبني م..مش لازم دكتور

قاسم وقف وبص لسماح: سمعتي ي سماح 

ليله وقفت مصدو.مه وهي بصه لقاسم ووووووو..... 

يتبع.   #بقلمي_رحـمـه_مـحـمـد. 



#هربت_لتسكن_قلبي.  السابع عشر

بعد ما قاسم شال داده فاطمه ووداها اوضتها وهو باصص لسماح وبيقولها تطلب الدكتور.. كان التيشرت بتاعه كله د.م 

ليله بصتله بصد.مه: قاسم هدومك كلها د.م 

قاسم وقتها حس بأ.لم مكنش حاسس بيه لما كان بيحاول يطلع داده فاطمه من المطبخ وحط ايده علي صد.ره: اااهه 

ليله جريت عليه وهي خا.يفه ودمو.عها نزلت: الجر.ح بتاعك بينز.ف تعالي معايا بسرعه (وبصت لسماح) سماح اطلبي الدكتور بسرعه 

وخدته وطلعت للجناح بتاعه 

واول ما وصلت قعدته علي السرير وفضلت بصاله بحز.ن ودمو.ع نازله: اعمل ايه ياربي.. اعمل ايه 

قاسم كان بيحاول يستحمل الا.لم وتكلم بصوت مكتوم: ليله اهدي مفيش حاجه انا كويس 

ليله قعدت قدامه: كويس ازاي بس انت مش شايف التيشرت كله د.م ازاي 

قاسم حاول يقلع التيشرت بس معرفش ليله قربت منه بسرعه وساعدته يقلعه وفضلت بصه للجر.ح 

قاسم وهو بيشاور لدرج: هاتي علبة الاسعافات الاوليه 

ليله اتحركت بسرعه وجريت علي الدرج الي بيشاور عليه وفعلا لقت علبة الاسعافات الاوليه.. رجعت وحطتها جنب قاسم  وبقت تتابعه وتشوف هيعمل ايه


قاسم مكنش شايف بيعمل ايه وكل شويه يتا.لم بصوت مكتوم

ليله: ممكن اساعدك 

قاسم حرك راسه بالايجاب وليله قعدت قدامه وبدات تمسح الد.م الي حولين الجر.ح وتكلمت بصوت مخنو.ق بسبب العياط: انا قولتلك خليك في المستشفي ترتاح هناك والدكتور هيبقا جنبك ديما بس انت غ.بي ومبتفهمش وماشي بدماغك و.. 

سكتت بصد.مه وهي بتستوعب كلامها ورفعت عيونها بحركات بطيئه لغايت ما تلاقت بعيون قاسم الي كانت بصلها بستغراب بلعت ريقها: انا اسفه معرفش قولت كدا ازاي 

قاسم: كملي وبعد ما بمشي بدماغي اي تاني 

ليله: احممم بتلبس في الحيطه 

قاسم ضحك وغمض عينه بالم وسند دماغه علي الحيطه الي ورا السرير 


ليله بصت لجر.حه تاني بحز.ن وحست بو.جعه بس هي من خلال الفتره القصيره الي كانت مع قاسم قدرت تفهمه كتير.. وفهمت ان لو حته في ايه مستحيل يبين و.جعه

رجعت تمسح الد.م الي حولين جر.حه وعقمته كويس زي ما شافت الممرض الي كان في المستشفى بيعمل.. ولفت عليه شاش وقطن : خلصت 

قاسم حرك راسه بالايجاب وليله وقفت وجابتله تيشرت جديد وساعدته يلبسه : نام بقا عشان ترتاح شويه 

قاسم فتح عينه: لا هنزل اشوف الداده 

ليله اتحولت حرفيا وتكلمت بغ.ضب: هو انت هيجرالك حاجه لو سمعت الكلام كنت مصمم ترجع البيت ورجعت واديك شوفت الي حصل والحمدلله ان جر.حك محصلوش حاجه... ودلوقتي انت تعبا.ن ومصمم تنزل لا مش هتنزل ي قاسم وهتفضل قاعد هنا وترتاح لغايت ما تخف ولو مسمعتش الكلام هاا

قاسم بصلها مستني تكمل كلامها 

ليله اتو.ترت من نظراته وخصوصاً انها مش عارفه هتعمل ايه: هفضل اعيط ولو م.ت من العياط هيبقا بسببك يلا ارتاح

قاسم ابتسم ابتسامه بسيطه ظهرت بجانب شفايفه وقدر خو.فها عليه وفعلا نام 

وليله غطته وتكلمت بحنان: انت كويس 

قاسم حرك راسه بالايجاب: مبقتش كويس غير بوجودك 


ليله بصد.مه: ايه! 

قاسم شدها عليه وركز في عيونها: بقولك خليكي علطول جنبي عشان وجودك بالنسبه ليه بقا حياه 

ليله بلعت ريقها بصعو.به وسرحت في عيونه: وانت وجودك بالنسبه ليه اماني ي قاسم... مبحسش بالراحه والامان غير لما بتبقا حوليه.. ومبقتش ارتاح غير وانت جنبي

فضلو الاتنين يقربو من بعض اكتر وحب كل واحد لتاني ظاهر في عيونهم... ثواني عدت عليهم وهما حسين انهم في عالم تاني 

لغايت ما فاقو علي صوت خبط علي الباب وصوت سماح بيرج الاوضه بتنادي علي ليله وبتبلغهم ان الدكتور جه 


ليله بعدت عن قاسم بإحراج وجريت نحيت الباب... وهو بص بضيق للباب 

ودخلت سماح: اي ي بنتي بقالي ساعه بنادي عليكي الدكتور اهو.. قاسم بيه عامل ايه 

دخل الدكتور واتجه نحيت قاسم 

ليله بصت لسماح بكسوف: ايوه الحمدلله 

سماح بشك: بت انا مش مستريحالك من اول ما ركبنا العربيه وانتي فيكي حاجه ليكونش اعترفلك بحبه 

ليله: اعترفلي بحبه؟! 

سماح ابتسمت: انتي كل دا مش حاسه انه بيحبك طب بصيله كدا (ليله بصت لقاسم لقتو باصص ليها ابتسمت) بالله مش شايفه عيونه الي بطلع قلوب ليكي انا بشتغل هنا بقالي كذا سنه وعمري ما شوفت قاسم بيه بالشكل دا.. والي غيره انتي وحبك ي ليله وعرفه انك كمان بتحبي وعايزه اقولك اني مبسوطه ليكي اوي وبدعي ربنا يسعدك ويحققلك الي انتي عيزاه  

ليله ابتسمت بحب: انتي اجدع واحده شوفتها 

سماح بحب: وانتي اطيب واجدع بنت عرفتها ي ليله مش مبالغه بس انتي تستاهلي كل خير 

ليله حضنتها وبتحمد ربنا انه رزقها بصحبه زي سماح 


الدكتور: قاسم بيه حضرتك كويس الحمدلله وكويس انك غيرت علي الجر.ح بس ياريت بلاش تعمل اي مجهود والاحسن انك تفضل مرتاح جر.حك مش بسيط 

ليله اتكلمت بسرعه: ياريت تقوله ي دكتور عشان مبيسمعش الكلام خالص 

الدكتور ابتسم لقاسم: شوفت المدام خا.يفه عليك افضل مرتاح بقا لغايت ما يطيب جر.حك 

ليله همست لنفسها: مدام! ل..(ولسه هتتكلم) 

قاسم: تمام وصلي الدكتور ي سماح 

سماح ابتسمت وخدت الدكتور وخرجو برا الجناح بتاع قاسم 


وبعد ما نزلو وخرجو برا القصر: شكرا ي دكتور نجاملك في الافراح 

الدكتور بستغراب: نعم؟ 

سماح: بقولك شكرا تعبانك معانا

الدكتور ابتسم: دا واجبي بعد اذنك 

سماح ببتسامه: الله يأذنك 

الدكتور بصلها بستغراب ومشي وهي فضلت بصاله ببتسامه واخيرا خدت بالها من العربيه الي واقفه قدام القصر..فضلت بصه ليها حسه انها نسيه حاجه بس مش عارفه اي هي وفجاه شهقت : يالهوي الواد هيثم نسيته 


وجريت علي العربيه وفضلت تحاول تبص من ازاز الشباك وبصعوبه شافته فتحت باب العربيه وظهرت ابتسامه بسيطه علي وشها وهي شيفاه نايم براحه كبيره : هيثااااااااااااااام 

هيثم فتح عينه بسرعه وهو بيتلفت بخضه: ايه في ايه 

سماح ضحكت جامد: اي ي هيثوم اغيب ساعه ارجع الاقيك نمت ي راجل 

هيثم كان بيفرك في عينه بنعاس: انا قولت انكم نستوني وريحت شويه لغايت ما حد يفتكرني 

سماح ضحكت: فعلا كنت نسيتك يلا قوم معايا 

هيثم: طب يلا ووديني علي اقرب سرير حاسس اني عضمي اتكسر يختي منكو لله 

سماح طلعتو من العربية بخفه وسندته عشان يقعد علي الكرسي وهي بتضحك علي شكله.. شعره الي مش مترتب وملامحه النعسانه: حاضر 

وبعد ما دخلو القصر قربت من اوضة ودخلت مع هيثم.. ولما قربو للسرير: وصلنا يلا قوم 

هيثم قام معاها وساعدته ينام علي السرير.. واول ما اتحط علي السرير راح في النوم بسرعه 

سماح فضلت بصاله شويه وعلي وشها مرسوم ابتسامه وفاقت من شرودها علي صوت بنت من الخدم بتنادي عليها: ايوه جايه اهو


هااا قاسم بيه جه النهارده 

البنت : لا لسه ي مرام بقاله ايام مبيجيش 

مرام بغ.يظ: طب وانا هعمل ايه دلوقتي هفضل متعلقه كدا معرفش هكمل شغل ولا لا عشان خاطر حتت بنت معرفش جيبها من انهي حته دي 

البنت اتنهدت بم.لل: معرفش ي مرام ممكن تروحي القصر 

مرام بخو.ف: لا مش راحه افردي زع.قلي او حصل حاجه 

البنت رفعت كتفها وكملت شغلها: خلاص روحي ومفيش داعي تيجي كل يوم لما قاسم بيه يرجع هكلمك تيجي 

مرام اتنهدت: طيب سلام 

وخرجت مرام من الشركه ولسه هتركب عربيتها وتمشي وقفتها بنت بسرعه: لو سمحتي هو قاسم بيه موجود في الشركه انا واقفه من بدري عشان اشوفه بس مجاش 

مرام بصت للبنت من فوق لتحت بستغراب: لا مش جوه انتي مين؟ 

البنت اتو.ترت: طيب شكرا سلام 

ومشيت بسرعه من قدامها ومرام فضلت بصالها بستغراب بس مهتمتش ومشيت وهي بتفكر توصل لقاسم ازاي 


بعد ما الدكتور مشي ليله بصت لقاسم: هسيبك ترتاح شويه 

قاسم اتنهد: خليكي ي ليله 

ليله بتو.تر: لو احتجت حاجه كلمني وانا هطلعك علطول 

قاسم: بس انا عايز دلوقتي 

ليله: عايز ايه 

ليله كانت واقفه جنب السرير..قاسم مسك ايديها وقعدها قدامه: عايزك تفضلي جنبي ي ليله متمشيش 

ليله اتكسفت وحركة راسها بالايجاب وقاسم غمض عينه وهو لسه ماسك ايديها 

وبعد فتره حست انه نام سابت ايده وقامت عشان تمشي بصتله ببتسامه وفتكرت كلامه... اتنهدت وقربت منه تاني فضلت بصاله وتتمل في ملامحه وبس 


عدا اليوم من غير احداث جديده 

: بقالي كام يوم بشوفها قريبه من قصر قاسم الراوي وامبارح كانت قدام شركته وسمعتها بتقول انها لازم تتكلم معاه 

معتز فضل باصص لصوره بستغراب: ياترا مين دي 

الشخص: معرفش ي معتز بيه لسه الرجاله بتاعتي بيدورو وراها بس يمكن واحده بيعطف عليها 

معتز بتركيز علي الصوره الي في ايده ظاهر فيها شركة قاسم وبنت واقفه قدامها باين عليها التو.تر : لا شكلها مش باين عليها كدا المهم خليك متابع القصر واعرفي مين البت دي 

الشخص: اوامرك ي معتز بيه و 

معتز: اي تاني 

الشخص: اخوك هيثم بيه دلوقتي في قصر قاسم الراوي 

معتز بلامبالاه: مش مهم دلوقتي.. مش عايز حد يحس بيك 

الشخص حرك راسه بالايجاب وخرج القسم كله 


معتز لف وراح قعد علي الكنبه الخشب الي موجوده في السجن

: عرفت ان قاسم بيه اتصا.ب 

معتز لف لصوت لقاه الظابط ابتسم بخبث: اي دا بجد الف سلامه عليه وصلو سلامي 

الظابط بغضب: لو عرفت انك السبب في الي حصله مش هرحمك 

معتز بخب.ث: انا طب تيجي ازاي وانا قاعد في السج.ن دا 

الظابط بصله بغ.ضب ومشي ومعتز فضل باصص لاثره ببتسامه خب.يثه 


ليله صحيت من النوم لقت نفسها قعده علي الكرسي الهزاز بتاع قاسم بعد ما اطمنت انه نام وجت تمشي افتكر كلامه وانه عايزها تفضل جنبه ونامت علي الكرسي

كانت رقبتها وجعا.ها بس اتنهدت وخرجت من الجناح بهدوء وعيونها علي قاسم خا.يفه يصحي 

واول ما طلعت من الجناح اتنهدت ونزلت للمطبخ: صباح الخير 

البنات ومن ضمنهم سماح: صباح النور 

وقربت عشان تجهز اكل خاص لقاسم 

سماح بستغراب: بتعملي ايه 

ليله ببتسامه: هجهز الفطار لقاسم مكلش من امبارح ولازم يتغذا وياخد علاجه 

سماح غمزت ليها: ايوه ي عم ماشي يستي 

ليله اتكسفت: داده فاطمه كويسه؟ وهيثم اخباره ايه؟ 

سماح: اه الداده كويسه وهيثم لسه كنت عنده واديته علاجه الي قبل الاكل وكل وخد علاجه الي بعد الاكل وقال انه هينام شويه كمان (وكملت بغيظ) والممرضه لسه جايه وقعده في اوضته

ليله لحظة اهتمامها ابتسمت: امممم ملاحظه انك مهتمه 

سماح بسرعه: انا لا طبعا ههتم ليه هو بس صعبان عليا مش اكتر غلبان برضو 

ليله ضحكت: مش دا المجر.م اخو المجر.م برضو 

سماح ببتسامه وهي بتفتكر هيثم: لا هو اخو المجر.م لكن هيثم مش مجر.م ومش وش اجرا.م اصلا انتي مش شايفه وشه 

قاطعها صوت صفاره مكتومه بصت لصوت لقاتها ليله حطه صوابعها في بوقها بتحاول تصفر بس مش عارفه

سماح بستغراب: بتعملي ايه 

ليله غمزت: اصلك مش شايفه وشك وانتي بدافعي عنه ولا الابتسامه العريضه الي علي وشك دي

سماح:احمم انا دفعت عنه لا خالص انا بس بقول راي 

ليله كانت خلصت الفطار وضحكت: لا واضح هطلع الفطار لقاسم سلام 

ومشيت وسماح فضلت بصه لاثرها 


ليله طلعت الاوضه لقت قاسم لسه نايم ابتسمت وقربت منه وحطت الاكل علي الكومود الي جنب السرير وبدات تنادي عليه بحنان: قاسم..اصحي عشان تفطر وتاخد العلاج 

قاسم فتح عينه بنعاس وليله ابتسمت: يلا فتح عينك 

قاسم ابتسم: امم محظوظ اني صاحي علي الوش القمر دا 

ليله اتكسفت: طب يلا اتعدل وقوم افطر

قاسم قام قعد وليله عدلت المخدات من وراه وهو فضل متابعها وعلي وشه ابتسامه بسيطه 

ليله:يلا افطر بقا وبعد ما تخلص تاخد العلاج دا (وطلعت الدوا الي هياخده من شنطة الادويه) 

قاسم قرب الاكل من ليله: انتي مكلتيش من امبارح 

ليله ابتسمت: لما تاكل وتاخد علاجك هاكل بعدك 

قاسم: تؤ دلوقتي ي ليله انتي كمان تعبا.نه 

ليله ابتسمت وبداو ياكلو الاتنين سوا 

بعد فتره دخلت الداده ببتسامه: ازيك يبني 

ليله قامت ليها بسرعه: داده فاطمه اي بس الي طلعك وانتي تعبانه

داده فاطمه قعدت علي الكرسي: جايه اطمن علي قاسم 

قاسم ببتسامه: انا كويس ي داده انتي عامله ايه 

داده فاطمه ابتسمت بحنان: كويسه ي حبيبي كانت في بنت جت امبارح القصر وفضلت تعيط ي قلب امها صعب عليا اوي كانت عايزه تشوفك باي طريقه 

قاسم بستغراب: بنت مين؟ 

ليله كانت متابعه الحوار في صمت 

داده فاطمه بتحاول تفتكر الاسم: وعد او عهد حاجه زي كدا يبني والله مش فكره اوي بس فضلت تعيط جامد قدام القصر كان نفسي تدخل القصر بس خو.فت منك 

قاسم بصد.مه: عهد جت هنا وووووو.... 

يتبع  #بقلمي_رحـمـه_مـحـمـد


#هربت_لتسكن_قلبي.  الثامن عشر 

قاسم بعد ما سمع اسم عهد قام بسرعه وخرج من القصر كله.. ركب عربيته وساقها بسرعه عاليه جدا 

ليله كانت بصاله بستغراب وعدم فهم من ردت فعله وبصت لداده فاطمه: هو في اي ي داده

داده فاطمه بنفس الاستغراب: والله ما انا عارفه يبنتي 

ليله بستغراب: طب مسالتيهاش عايزه ايه 

داده فاطمه: لا ي بنتي مردتش تقول حاجه غير انها فضلت تعيط وعايزه تشوف قاسم بيه 

ليله لنفسها: مين عهد دي؟ ولي اول ما سمع اسمها جري كدا؟ وهتكون عايزه منه ايه يعني؟ 

كانت بتتحرك لبرا الجناح وبتهمس لنفسها بالاسئله دي 

وداده فاطمه رجعت اوضتها 


سماح راحت اوضة هيثم تطمن عليه بس وقفت مكانها وهي بتسمع صوت ضحكتهم طالعه من الاوضه وصوت الممرضه بتتكلم 

: مش معقول بصراحه د.مك خفيف اوي 

هيثم بغرو.ر: ايوه عارف اي حد بيقعد معايا بيقولي كدا 

الممرضه: عندهم حق جدا 

سماح اتغا.ظت واقتحمت الاوضه بسرعه خلت الاتنين يتخضو وبصولها بصد.مه: لا بالعكس دم.ك تقيل جدا وعمري ما حبيت هزارك د.م ا.سمم من السم بجد 

الممرضه: لا ازاي بس دا عماله يضحكني من اول ما صحي 

هيثم غمز للممرضه : قوليلها ي لولو 

سماح رفعت حاجبها: نعم يخويا لولو.. لولو مين دي؟ 

الممرضه بإحرا.ج: خلاص يهيثم قولتلك متقوليش كدا قدام حد بتكسف 

سماح بسخريه: اممم بتتكسفي... اهه فعلا اسم لولو وحش جدا حتي تقيل علي اللسان كدا سميها عبعال تحفه ولايق عليها 

الممرضه: عبعال؟!! 

سماح حركة راسها بالايجاب: اهه 

هيثم تجاهل كلام سماح وبص للممرضه ببتسامه: طب ي لولو انا صاحي جعان ممكن تجبيلي اكل 

سماح بغيظ وهمست: تطفحه ي شيخ 

هيثم تابع كلامه: وانتي ي سماح ممكن تجبيلي اشرب عشان اخد العلاج معلش هتعب.ك معايا 

سماح: اه هتتع.بني خلي لولو تجبلك الي انت عايزه بقا 

وخرجت من الاوضه متجاهله نظرات الاستغراب بتاعت هيثم.. كانت حسه انها مضا.يقه ومتغا.ظه بس متعرفش ليه.. وليه اضا.يقت اصلا من طريقة كلام هيثم مع الممرضه: وانا مالي كا يو.لعو.. بس برضو يقولها لولو ليه ولحقو يتصاحبو (جزت علي سنانها بغ.يظ) ماشي ي هيثم انا غلطانه اصلا اني كنت جايه اطمن عليك خليك مع ست ز.فت 


قبلتها بنت من الخدم: انتي بتكلمي نفسك ي سماح؟ 

سماح بغ.ضب: غو.ري من وشي انتي كمان (وبعدت عنها وهي بتمتم بكلام مش مفهوم والبنت بصالها بستغراب) 

كانت سماح بتتحرك وهي مش بصه قدامها :البار.د قال لولو قال..لولو في عي...اااااههه

 وفجاه خبطت في ليله بقوه 

صرخة ليله بأ.لم : اهههه الله يخربيتك 

سماح بصت ل ليله: لمؤخده ي بنتي العتب علي النظر برضو

ليله بسرحان : ماشي 

ولسه جايه تمشي وقفتها سماح: مالك ي ليله سرحانه في ايه 

ليله: انتي تعرفي واحده اسمها عهد؟ او جت هنا قبل كدا؟ 

سماح بتزكير: عهد.. عهد.. لا اول مره اسمعه منك بس ليه 

ليله اتنهدت: داده فاطمه قالت ان في بنت جت هنا وفضلت تعيط عشان تقابل قاسم بس مكنش موجود واسمها عهد واول ما قاسم سمع اسمها اتصد.م ومشي بسرعه.. بس كان باين عليه يعرفها كويس عشان كدا مشي بالسرعه دي 


سماح حركة كتفها: لا معرفش ممكن بنت بتشتغل في الشركه وحصل حاجه وكان لازم تقابل قاسم بيه 

ليله بتفكير: مش عارفه بس انا مستغربه لي عيطت.. داده فاطمه قالتلي انها كانت منهاره وبتقول لازم تقابله عشان تقوله حاجه مهمه.. لو كانت من الشركه كانت هتستناه مثلا ومكننش هتعيط

سماح اتنهدت: مش عارفه لما يجي اسالي 

ليله اتنهدت وحركة راسها بالايجاب: قوليلي بقا كنتي بتش.تمي علي مين وانتي ماشيه كدا مخليكي مش واخده بالك من الي حوليكي 

سماح افتكرت هيثم والممرضه وجزت علي سنانها بغ.يظ: كنت بشت.م علي ابن عمك والنحنو.حه الي معاه 

ليله بستغراب: هيثم! ونحنوحه! هي مين 

سماح: الممرضه الملزقه الي قعده جنبه من ساعة ما جت مبتتحركش اكنها لازقه بأمير.. لا ومقضينها ضحك ومسخر.ه وبيقولها ي لولو بيد.لعها السهل 

ليله انفجرت في الضحك: ومالك مضا.يقه لي كدا 

سماح بغ.يظ: انا مضا.يقه.. وهضا.يق من مين من الملزقه دي لي ان شاء الله 

ليله ولسه بتضحك: خلاص خليها جنبه ويضحكو انتي مالك 

سماح بغ.ضب : يضحكو برا القصر.. القصر دا طاهر وهيفضل طول عمره طاهر افردي قاسم بيه سمعهم يقول عليهم ايه فاتحين كا.بريه في الاوضه.. وبعدين انتي بتضحكي علي ايه اظبطي ي بت 

ليله كتمت ضحكتها وهي باصه لتعبير سماح: خلاص سكت اهو 

سماح: ايوه كدا وروحي قول لابن عمك يل.م نفسه بلاش ق.لة اد.ب ولا هو بيهزر مع اي تاء تأنيث يقابلها 

ليله: حاضر هقوله 

سماح بعدتها من طريقها: شاطره يختي وسعي من وشي بقا 

ومشيت وهي لسه بتمتم بغ.يظ 

ليله فضلت بصالها وهي بتحاول تكتم ضحكتها بالعافيه واول ما اختفت من قدامها انفجرت في الضحك مره تانيه 

سماح ظهرت تاني فجاه وبصت لليله بش.ر وغ.يظ : انتي لسه واقفه بتضحكي 

ليله كتمت ضحكتها بسرعه: لا انا ماشيه اهو 

سماح كانت ماسكه كوبايه مايه في ايديها... شدت ايد ليله ومسكتها الكوبايه: خدي ادي للاستاذ المايه دي عشان علاجه 

ومشيت وهي لسه بتمتم.. ليله بصت للكوبايه بضحك: مجنو. نه

وتجهت ناحية اوضة هيثم ولما قربت فعلا سمعت ضحكهم..والممرضه بتتكلم بد.لع.. خبطت بهدوء ودخلت الاوضه

ليله ببتسامه بسيطه : ازيك ي هيثم 

هيثم ببتسامه: الحمدلله ي ليله انتي كويسه 

ليله كانت بتتفحص الممرضه: كويسه.. هي دي لولو بقا؟ 

هيثم بستغراب: عرفتيها منين دي

ليله افتكرت سماح وحاولت متضحكش وتجاهلة سؤاله : سماح بعتالك كوبايه المايه دي عشان تاخد العلاج 

الممرضه قربت منها ببتسامه ود.لع: شكرا هاتيها وانا هبقي اديله العلاج

ليله بصت ليها بستغراب ولقاتها بتاخد منها الكوبايه وبتقرب من هيثم تعدله وتديله دواه 

وهمست لنفسها: والله ليكي حق تضا.يقي ي سماح (وكملت بصوت مسموع) سلام ي هيثم اسيبك مع لولو وهبقي اجي اطمن عليك..(وكملت بسخريه) خدي بالك منه ي لولو باي 

ومشيت ليله 


هيثم: دي بقا يستي بنت عمي ليله 

الممرضه: امم جميله 

هيثم غمز ليها: دا انت الي جميل ي جميل 

الممرضه ضحكت: طب وهي مين البنت الي جت قبلها 

هيثم: قصدك سماح.. لا دي صاحبة ليله 

الممرضه بستغراب: طب هو في بنكو حاجه يعني اصل حسيت من نظراتها انها غيرانه اننا معاك

هيثم : لا مفيش حاجه بنا وهي اكيد مش غيرانه 

الممرضه حركة راسها بالايجاب.. وهيثم شرب شويه من كوباية الميه وفجاه رماها تاني: يعععع اي دا 

الممرضه خدت منه كوباية الميه بستغراب وشرب شويه وتكلمت بصد.مه: دا فيها ملح 

هيثم اتنهد وعرف ان سماح هي الي عملت كدا بس استغرب ليه.. واللممرضه جبتله ميه جديده 


عدا اليوم وجه الليل 

ليله كانت لسه قاعده مستنيه قاسم الوقت اتاخر وهو لسه مجاش كانت قل.قانه عليه جدا وبتحاول تتصل بيه بس مبيردش.. فضلت واقفه قدام باب القصر راحه جايه مستنايه يجي وكل شويه تبص في الساعه 

مرت ساعه.. اتنين وهو لسه مجاش وهي لسه مستنياه 

لغايت ما اخيرا الباب اتفتح ودخل قاسم كان باين عليه التعب 

ليله جريت عليه بلهفه: قاسم انت فين طول النهار قلق.تني عليك اوي وبرن عليك مبتردش

قاسم متكلمش هو بس سحبها لحضنه واتنهد: انا كويس مت.قلقيش عليه ي ليله.. المهم انتي كويسه 

ليله اتنهدت وغمضت عيونها براحه: بقيت كويسه دلوقتى 


ظهرت ابتسامه بسيطه علي وش قاسم وغمض عينه وهو بياخد نفس عميق وبيطلعه تاني براحه اكنه ما صدق اترمي في حضنها.. كان باين عليه محتاج الحضن دا 

ليله بهمس وهي لسه في حضنه: كنت فين.. ومين عهد دي

قاسم فتح عينه وبعد ليله عنه بهدوء: وحشتيني ي ليله 

ليله اتكسفت وبصت في الارض وفجاه شهقت وقاسم بيشدها عليها وتكلم بهمس: اي موحشتكيش انا كمان 

ليله بلعت ريقها بصعوبه وتو.تر من قربه منها: ها.. اه.. لا قصدي اه.. لا.. لا 

ظهرت ابتسامه بسيطه علي وش قاسم: يعني اه ولا لا 

ليله اتكسفت اكتر وهي بصه في عيونه: مش عارفه 

قاسم ضم حواجبه بستغراب: مش عارفه؟ودي برضو اه ولا لا 

ليله ابتسمت وبصت في الارض : اه ي قاسم 

قاسم رفع وشها ليه بصوابعه وطبع ق.بله علي خدها: قلب وحياة قاسم ي ليله 

ليله شهقت من الي عمله وتو.ترها زاد وهي بتحاول تبعده بس مش عارفه: طب انت كلت؟ 

قاسم كان مركز في وشها وسرحان في عيونها: ايوه 

ليله بتو.تر: طب ممكن تبعد لحد يشوفنا 

قاسم طبع ق.بله تانيه علي خد ليله التاني وهمس جنب ودانها: وفيها ايه 

ودفن وشه في رقبتها يستنشق ريحتها 

ليله حرفيا كانت وصلت لاعلي درجه من تو.ترها وكسو.فها بلعت ربقها بصعوبه وتكلمت بصوت ضعيف : قاسم ابعد لو حد شافنا هيقول علينا ايه 

قاسم رفع عيونه وتلاقت عيونه بعيونها: محدش يقدر يقول حاجه ي ليله والي يفكر يجيب سرتك هقطع.له لسانه 

ليله ابتسمت وبصت في الارض 

وفجاه سمعو صوت باب بيتفتح وخطوات بتقرب عليهم.. استغلت ان قاسم باصص للجهه الي جاي من الشخص وبعدت بسرعه وجريت علي اوضتها 

واول ما قفلت الباب اتنهدت وحاولت تاخد نفسها بصعوبه وهي حسه بدقات قلبها العاليه... ابتسمت وهي حطه ايديها علي قلبها: هووش اهدي ي ليله اهدي 


وجالها صوت داده فاطمه من برا: حمدلله علي سلامتك ي بني كلت ولا احضرلك الاكل 

قاسم وهو باصص لاثر ليله ببتسامه : لا ي داده كلت تصبحي علي خير

وتجه لسلالم عشان يطلع للجناح بتاعه 


ليله جريت علي السرير وغطت وشها بكسوف وهي بتفتكر الي حصل من ثواني... سمعت صوت مسدچ من تليفونها ابتسمت افتكرته قاسم بس لقتو رقم غريب 

استغربت واول ما فتحت المسدچ اتصدمت من الي شافته وفضلت متنحه ودمو.عها نزلت 


في نفس الوقت 

معتز : عملت الي قولتلك عليه 

الشخص بخ. بث: تم ي معتز بيه وشافتهم كمان 

معتز بخ.بث: كويس (وقفل معاه.. معتز قدر بطريقته يدخل تليفون صغير يقدر يتواصل بيه مع رجالته في اي وقت) 

معتز بنظرات كلها ش.ر : بكرا تعرفي انك غلطتي يوم ما اخترتي قاسم ي ليله وانتي الي هتجيلي برجليكي تتاسفي ولو مجتيش انتي انا الي هجيلك ي حبيبتي 


في صباح يوم جديد 

قاسم فتح عينه بنعاس لمح ليله ابتسم وفتح عينه فعلا لقاها واقفه قدامه بس قام مخضوض من شكلها.. عيونها الوارمه والحمرا، وشها الاصفر و ملامحها البهتانه: ليله فيكي ايه 

ليله فضلت بصاله وسكته 

قاسم قام ووقف قدامها وبقا حضن وشها بإيده وتكلم بحنان باين في صوته: مالك ي ليله ولي بتعيطي 

ليله كانت لسه ساكته هي بس بصاله ودمو.عها نازله بصمت 

قاسم: ليله اتكلمي ي حبيبتي متقل..... 

مكملش كلامها لقي ليله بعدت ايده بغ.ضب: حبيبتك؟؟؟ مين دي انا حبيبتك 

قاسم: طبعا ي ليله انا معترفتش ليكي قبل كدا بس انا بح... 

ليله بغ.ضب: اسكت متكملش.. لي ضحكت عليا ي قاسم؟ 

قاسم بستغراب: ضحكت عليكي؟ 

ليله رفعت التليفون وحطتو قدام وشه: طيب مين دي.. مين دي الي حضنها وبتبو.سها من جبينها وماسك ايديها كدا 

قاسم بعد عينه من علي الصور وبص لليله: ممكن تسمعيني 

ليله بصوت عالي وغ.ضب: اسمعك؟ هتقول ايه هتكد.ب عليا طلاما عندك حبيبه طب لي كنت بتعمل معايا كدا وعلقتني بيك


قاسم : اسمعي ي ليله 

ليله بغ.ضب ودمو.عها كل متنزل تمسحها بسرعه: مش عايزه اسمع حاجه منك انا همشي ي قاسم ومش هتشوف وشي تاني 

ولفت عشان تمشي اتفاجأت ان قاسم ممسكهاش وسابها تمشي فعلا وطلعت من الجناح وهي بتبص لصوره الي ظاهر قدامها في التليفون (الي بعتها الرقم الغريب) دمو.عها نزلت بحز.ن: لي كدا ي قاسم.. لي عملت معايا كدا لي

ومشيت من قدام الجناح بتاعه ونزلت لاوضتها كانت مجهزه شنطتها خدتها وطلعت برا الاوضه: جاهزه ي سماح 

سماح: طب فهميني لي هتمشي فجاه واي الي حصل 

ليله بحز.ن: مش وقته يلا

سماح اتنهدت: طب استني اطلع اقول لق... 

قاطعها قاسم وهو نازل من علي السلالم: روحي معاها ي سماح 


سماح بصتله ببتسامه... عدت دقايق وكان هيثم جاي ومعاه الممرضه وسماح وخرجو من القصر 

قاسم: تعالو اوصلكم انا كدا كدا رايح الشركه 

سماح بصت لليله ملقتش منها رد وبصه في الارض: ماشي 

ركبو عربية قاسم كلهم بس هيثم جنب قاسم وليله رجعت مع البنات ورا 

سماح وهيثم استغربو الي بيحصل بس سكتو 

مرت فتره وكانو عربية قاسم واقفه قدام البيت بتاع ليله 

وبعد ما نزلو كلهم ليله لسه هتنزل: اسمعيني ي ليله 

ليله بصت لقاسم بدمو.ع: مش عايز اسمع منك حاجه 

وخرجت من العربيه بسرعه.. قاسم فضل باصص ليها وووووووو.... 

يتبع.    #بقلمي_رحـمـه_مـحـمـد.



#هربت_لتسكن_قلبي.  التاسع عشر 

بعد ما قاسم وصلهم لبيت ليله.. وقبل ما ليله تنزل وقفها صوت قاسم: اسمعيني ي ليله 

ليله بصت لقاسم بدمو.ع: مش عايز اسمع منك حاجه 

وخرجت من العربيه بسرعه.. قاسم فضل باصص ليها لحد ما دخلت البيت وقفلت الباب اتنهد وفتح تليفونه ورن علي شخص: عايز حرس قدام بيت ليله حالاً 

رد كبير الحرس: اوامرك ي قاسم بيه 

وقفل قاسم معاه ورجع بص لاثر ليله ومشي بالعربيه 


ليله اول ما دخلت البيت وقفت قدام الباب وبدات تعيط بصوت عالي وحز.ن باين علي وشها: لي كدا ي قاسم لي عملت معايا كدا.. انا عملتلك ايه.. لي كد.بت عليا وعيشتني في وهم... لي مقولتليش ان في حد تاني في حياتك اههههه يارب 

جت سماح بتجري علي ليله والق.لق باين علي وشها: ليله في ايه.. وبتعيطي ليه كدا 

ليله اترمت في حضنها وعيطت اكتر: ضحك عليا ي سماح 

سماح بحزن علي حالتها : مين دا ي حبيبتي فهميني 

ليله: قاسم ضحك عليا في كل كلمه قالهالي وفي الاخر طلعت في واحده في حياتك متصور معاها.. طب لي كد.ب عليا 

سماح بصد.مه : واحده تانيه! عرفتي ازاي 

ليله بعدت عن حضنها وفتحت تليفونها.. كانت بتمسح دمو.عها بإهمال لغايت ما جابت الصور: في حد بعتهالي امبارح.. بصي حاضن البنت ازاي 

(الرقم الغريب كان باعت لليله 3صور.. صوره قاسم حاضن بنت.. وصوره بيبو.سها من جبينها.. وصور ماسك ايديها ومشيين) 

سماح فضلت تقلب في الصور بصد.مه: ازاي؟ طب هو شافهم وسألتي؟ 

ليله حركة راسها بالايجاب بحز.ن 

سماح طبطبت عليها: وهو الي قالك ان دي حبيبته التانيه 

ليله حركة راسها بالر.فض: لا انا الي استنتجت كدا بعد ما شوفت الصور مقدرتش اسمعه اكيد هيكد.ب عليا وهينكر انا بس عرفته اني عرفت ومشيت 

سماح: يعني مسمعتوش؟

ليله بحز.ن ودموعها لسه نازله: لا ومش عايزه اسمعه

سماح: غ.بيه ي ليله ازاي متسمعوش ما يمكن كان فهمك مين دي... يمكن انتي فاهمه غلط 

ليله بغ.ضب: هفهم اي غلط انتي مش شايفه الصور بصيلها تاني ي سماح وشوفي منظرهم.. واسمعه عشان يكدب عليا لا انا مش عايزه اسمعه ولا عايزه اشوفه تاني ولا تجبيلي سرته تاني 

وبدات تعيط تاني 

سماح اتنهدت وخدتها في حضنها وفضلت تطبطب عليها بحنان: حاضر ي ليله اهدي انتي بس 


الممرضه بستغراب: هي لي بنت عمك بتعيط كدا 

هيثم كان واقف قريب من سماح وليله وسامع كلامهم.. والممرضه كانت في اوضتها ولسه جايه مسمعتش حاجه 

هيثم اتنهد ولف بالكرسي المتحرك: لا مفيش 

الممرضه ببتسامه: طب فين اوضتك عشان اوديك ليها.. انا وديت حاجاتي في الاوضه الي قولتلي عليها 

هيثم حرك راسه بالايجاب ومشي في اتجاه اوضته كانت ليله صعبا.نه عليه واضا.يق من قاسم اوي كان نفسو يكون كويس دلوقتي ويروح لقاسم يتخا.نق معاه ويساله لي عمل كدا في بنت عمه بس للاسف مش هيقدر... احساسه بالعجز كان معصبه اكتر 

الممرضه ببتسامه: وصلنا الاوضه  

وقربت من هيثم سندته ونايمته علي السرير: محتاج حاجه تاني

هيثم بض.يق: انا هشيل كل دا امته 

الممرضه: هانت كلها اسبوع وتفك ايدك ورجلك.. لكن رقبتك لسه شويه 

هيثم جز علي سنانه وسكت.. الممرضه فهمت انه مضا.يق..سبته وخرجت من الاوضه 


: كله تمام ي معتز بيه.. وليله هانم لسه واصله البيت حالاً

معتز بخ.بث: كويس اوي ابداو بالخطوه التانيه 

: اوامرك يمعتز 

معتز: وليله متغبش عن عنيكو لحظه 

: فارس الراوي مالي المكان حراس 

معتز بخ.بث: مش مشكله سيبه دلوقتي المهم خلي بالكو من ليله 

: عُلم وينفذ ي معتز بيه 

وقفل الشخص مع معتز وبص للبيت بخ.بث 


كان داخل الشركه بكل هيبه كالعاده.. والكل بيقف احتراماً ليه وبيلقو عليه التحيه.. وفي الي بيرحب بيه 

قربت منه بنت: حمدلله علي سلامتك ي قاسم بيه.. كل الاوراق الي حضرتك هتطلبها موجوده عند حضرتك في المكتب واي اوراق تحتاجها ممكن تقولي عليها وانا هحاول اجبها عشان مرام مش موجوده و... 

ولسه بتكمل كلامها قاسم دخل مكتبه وقفل الباب في وشها 

البنت فضلت واقفه بصد.مه تستوعب الي حصل وهمست بغ.يظ: لولا اكل عيشي الي هيتقطع كنت خدت شويه الكرامه الي حلتي ومشيت 

وراحت علي مكتبها مسكت تليفونها وطلبت رقم وبعد ما رد 

: الو ي مرام قاسم بيه لسه واصل الشركه 

مرام: انا اصلا قدام الشركة البنت دي معاه 

البنت: لا مشوفتهاش جت من اخر مره 

مرام بسخريه: يبقا ز.هق منها وسبها اصلا هو دا كان شكل يتبص عليه 

البنت: حرام عليكي ي مرام والله البنت كانت جميله 

مرام بسخريه : يمو قلب ابيض انتي اقفلي يختي 

(قفلت معاها مرام وبصت في مراية عربيتها عدلت مكياچها وشعرها.. وطلعت من العربيه عدت فستانها.. كانت لابسه فستان اسود ضيق ولغايت قبل الركبه.. مع كعب عالي اسود) 

مرام ببتسامه: امممم جيالك ي قاسم بيه 

ودخلت الشركه... وبعد دقايق كانت قدام مكتب قاسم خبطت واستنت الرد واول ما جلها الرد بالدخول 

مرام فتحت الباب: قاسم بيه ممكن ادخل 

قاسم رفع عيونه من علي اللاب توب الي قدامه وبص لمرام 

مرام دخلت المكتب وقفلت الباب: حمدلله علي سلامة حضرتك كنت باجي كل يوم عشان اتاسف للبنت الي كانت معاك دي بس مكنتش بتيجي 

قاسم تجاهلها ورجع بص للاب توب يكمل شغله 

مرام: امم اومال فين البنت دي اكيد ز.هقت منها وسبتها صح (وقامت لفت وقعدت علي المكتب بتاعه بدلع) اكيد بنت زي دي مش من مقام قاسم بيه الراوي برضو

قاسم كان متجاهلها تماماً.. مرام اضا.يقت وشدت اللاب توب من قدامه: ممكن تركز معايا شويه 

قاسم بصلها ببرو.د وهي ابتسمت: كنت بقول ايه.. ايوه كنت بقول ان البنت دي مش من مقامك وانك لازم تشوف بنت جميله ومعجبه بيك اووووي اممم زي انا مثلا 

ظهرت ابتسامه بسيطه علي وش قاسم 

مرام ابتسمت وفتكرت ان كدا قاسم فهم كلامها وقربت عليه: اي دا ابتسامتك طلعت حلو اوي (وقربت اكتر وهي بتهمس ليه) كنت مضا.يقه اوي لما شوفت البنت دي معاك وصراحه كنت غيرانه.. ازاي قاسم الراوي ويبص لبنت بالشكل المقر.ف دا (وضحكت) اكيد كانت عملالك عمل اصل انت مشوفتش لبسها ولا شعرها يحرام كان نفسي يبقا معايا مرايه وقتها عش.....  

قاطعها قاسم قام فجاه ومسكها من شعرها بقوه خلتها تصرخ: عيدي بقا كنتي بتقولي ايه 

مرام با.لم: قاسم بيه سيب شعري 

قاسم بغ.ضب جحيمي: انتي عارفه لو شوفت وشك هنا تاني او شوفتك فاي مكان هد.فنك مكانك انتي فاهمه والبنت الي بتتكلمي عليها دي احسن منك ي ز.باله يلا برا 

قاسم سبها ومرام خدت شنطتها وجريت علي برا 

قاسم نفخ بضي.ق كان فعلا متع.صب اوي من كل الي حصل من اول النهار شاف فازه قريبه منه زقها وقعها علي الارض اتكسرت ميت حته 

مسك تليفونه ورن علي شخص واول ما رد: الو 

قاسم بجديه: ليله كويسه 

جاله الرد من الطرف التاني: من وقت ما جت وهي منهارده واخيرا نامت دلوقتي بصعوبه 

قاسم اتنهد: تمام 

وقفل قاسم مع الشخص.. حاول يرجع يكمل شغل بس مش عارف طول الوقت بيفكر في ليله.. ومين الشخص الي بعت ليها الصور وفجاه افتكر حاجه وقام مشي من الشركه بسرعه رهيبه 


معتز كان قاعد بيفكر فالي هيعمله لحد ما سمع صوت جاي من اتجاه ابتسم بخ.بث وبص ليه: اهلا قاسم الراوي حمدلله علي سلامتك سمعت انك كنت هتت.قتل 

قاسم ببرو.د: عقبالك 

معتز ببتسامه خ.بيثه: كدا ي قاسم تدعي عليا وانا من اول ما سمعت الي حصل معاك وانا بدعيلك بكل الدعاوي الي اعرفها 

قاسم رفع حاجبه بستنكار: معقوله 

معتز ببرائه مصطنع: طبعا وهو انا عندي اغلي منك برضو دا انت الي في العقل 24ساعه 

قاسم ابتسم بسخريه: حلو برضو... هااا فاكر انت كدا لما بعت الصور لليله انا كدا هسبها وتاخدها انت صح 

معتز: صور.. يعني اي صور اصلا 

قاسم حرك راسه بالايجاب وبتسامه خ.بيثه ظهرت علي وشه وفجاه دخل ايده وسط الحديد وسحب دماغ معتز خلاه يلزق بين الحديد... معتز اتخض من ردت فعله وحاول يبعد عنه بس مش عارف 

معتز با.لم: سبني 

قاسم جز علي سنانه بغ.ضب جحيمي: ابعد عنها عشان انا مش هسمحلك تأذ.يها ولا هتقدر تقرب منها ي معتز ي هلالي.. اظن اني سكت ليك انت وبوك وعمك كتير بس تأذ.ي ليله تاني لا 

معتز با.لم حاول يداري: اي دا انت حبيتها ولا ايه 

قاسم لزقه اكتر بين الحديد: ايوه حبيتها ومستعد اعمل اي حاجه عشان تبقي مبسوطه وقلبها يرتاح حتي لو كان هيرتاح بمو.تك ي معتز همو.تك عشان هي ترتاح 

معتز كان بيحاول يبعد قاسم عنه: وانا طول ما انا عايش مش هسبكو ترتاحو ليله ملكي اناوبس 


قاسم عيونه اسودت من الغ.ضب اول ما سمع الكلمه دي وبعد عنه ومشي 

معتز حاول يحرك دماغه بأ.لم والحديد بقا معلم علي وشه.. عدت دقايق وكان قاسم رجع تاني ومعاه حد من العساكر فتح السجن بتاع معتز 

معتز بلع ريقه بتو.تر مكنش عارف قاسم ناوي علي ايه 

واول ما الباب اتفتح قاسم قرب منه بخطوات سريعه وضر.به بالبو.كس في وشه.. وفي بطنه وخبطه في الحيطه وضر.به بالبوكس تاني في وشه خلي مناخيره تز.فت.. وفضل يضر.ب فيه لغايت ما جه

 الظابط بسرعه: قاسم بيه مينفعش كدا انت في سج.ن انت قولت عايز تتكلم معاه وبس 

قاسم بعد عن معتز الي كان حرفيا مش قادر يتحرك من مكانه: لو سمعت الكلمه دي تاني هق.طعلك لسانك دا 

وقبل ما يبعد عنه ضر.به برجله في بطن معتز خلاه بصرخ.. قاسم بص للظابط الي ماسكه وهو بينهج: اتكلمت معاه اهو 

وخرج من السجن بسرعه 

الظابط للعساكر: اقفلو الباب عليه 

ومشي بسرعه ورا قاسم: قاسم بيه الي عملته دا غلط 

قاسم ببرو.د: مش مهم 

الظابط: بس انا ممكن اقبض عليك دلوقتي وحطك معاه 

قاسم بصله بغ.ضب: وانا موافق 

الظابط اتنهد ولسه هيتكلم لقي قاسم سابه ومشي 


عدا اسبوع بدون احداث جديده 

ليله طول الوقت كانت في اوضتها وحز.نها زاد لما قاسم محاولش حتي يتصل عليها طول الاسبوع 

سماح واقفه جنبها طول الوقت لكن برضو بتتج.نن لما بتشوف الممرضه قريبه من هيثم او بيضحكو سوا... وهيثم خد باله انها بتتضا.يق كان طول الوقت يضا.يقها اكتر واول ما يشوفها يتكلم مع الممرضه ويضحكو ويتبسط لما يشوفها متعص.به


كانو وقفين التلاته قدام المستشفى (هيثم وسماح والممرضه) 

هيثم بحزن مصطنع: خلاص كدا ي لولو مش هشوفك تاني

الممرضه: ازاي بس انت معاك رقمي ابقي كلمني 

هيثم: معنتش هصحي علي الوش القمر دا ت... 

ولسه هيكمل كلامه كانت سماح بتسحب الكرسي المتحرك ومشيت بسرعه: ما تتل.م ياض بقا مفيش لا د.م ولا حياء كدا 

هيثم ابتسم ورفع حاجبه: وانتي مالك مضا.يقه ليه 

سماح نفخت بض.يق: مش مضا.يقه بس مينفعش تقول كدا قدامي 

قربت منهم الممرضه تاني: انتي بتجري كدا ليه قطعتي نفسي

سماح بغ.يظ وهمست: يارب ي شيخه 

هيثم كتم ضحكته: كنا بنقول ايه ي لولو 

سماح بغ.يظ: كنا بنقول نمشي بسرعه عشان تشيل الز.فت الي علي ايدك ورجلك دي وتمشي بقا بدل م احنا سحبينك شبه الحما.ر كدا

هيثم بصد.مه: حما.ر!!! 

سماح جزت علي سنانها: ومعندكش د.م كمان 

ودخلو المستشفى 

الممرضه الي كانت معاهم دخلتهم اوضه وراحت تنادي الدكتور 

هيثم بغ.يظ: انا حما.ر ي سماح 

سماح بصتله ببرو.د: اسكت ي بتاع لولو انا اي بس الي جبني معاك اصلا 

هيثم: انا اصلا كنت عايز ليلة انتي الي جيتي 

سماح شهقت: بدل ما تشكرني اه صح ما انا مش لولو بتاعتك دي عشان تشكرني ولا تكلمني بالطريقه الحلوه الي بتكلمها بيها دي طول الوقت تتغزل فيها وتضحك معاها 

هيثم بخ.بث: يعني انتي عيزاني اتغزل فيكي زي نا بعمل معاها واضحك معاكي 

سماح بعدم وعي: ايوه مش حلوه انا ولا ايه....(وسكتت تحاول تستوعب كلامها..اتو.ترت) لا طبعا مش قصدي كدا 

هيثم ضحك ودخل الدكتور 

سماح خرجت برا بسرعه وهي متو.تره: غ.بيه اي الي قولتي دا 


ليله كانت قعده في اوضتها وبتتأمل في الصور بحز.ن وبتكلم نفسها : يعني ممكن يكون مظلوم... مظلوم اي ي ليله لا طبعا انتي مش شايفه الصور وحتي مكلفش نفسه ورن ولو رنه بالغلط وقفل (نفضت كل تفكيرها وسابت التليفون) خلاص مش هفكر فيه تاني قاسم صفحه واتقفلت 

: وهون عليكي برضو 

ليله بصت لاتجاه الصوت بصد.مه: قاسم 

قاسم قرب منها: عيون وقلب قاسم 

ليله: انت اي الي جابك هنا ودخلت ازاي اصلا امشي 

قاسم بقا واقف قدامها بالظبط: لا ي ليله 

ليله بحز.ن: مش عايزه اشوف وشك ي قاسم وامشي من هنا لو سمحت 

قاسم شدها عليها خلاها تشهق بصد.مه: وحشتيني 

ليله دمو.عها نزلت: وحشتك؟ اه عشان كدا كنت مقطعها رن عليا كل دقيقه.. دا انت حتي مفكرتش تطمن عليا 

قاسم ببتسامه: ومين قالك اني مكنتش بطمن عليكي كل دقيقه 

ليله بستغراب: ازاي 

قاسم غمز ليها: قاسم الراوي بقا 

ليله بسخريه: وجاي ليه ي قاسم ي راوي 

قاسم كان بيتامل وشها بحنان: جاي اشوف عيون حبيبتي عشان وحشوني (ولسه هيقرب ويط.بع ق.بله علي خدها) 

ليله: اياك تعملها ي قاسم روح لحبيبتك انا مش حبيبتك بطل كد.ب 

قاسم ببتسامه:ومين قال انك مش حبيبتي انتي كل حياتي ي ليله

ليله اتنهدت بحز.ن: متكد.بش عليا ارجوك 

قاسم بعد عنها وتكلم بهدوء: ليله انا مكد.بتش انتي اصلا مسمعتنيش وولا ادتيني فرصه اقولك حاجه 

ليله بغ.ضب وصوت عالي: ومش عايزه اسمعك انا بكر.هك ي قاسم انت كد.بت عليا امشي مش عايزه اشوفك

قاسم جز علي سنانه: صوتك ي ليله ميعلاش عليا تاني 

ليله بصوت اعلي: لا تاني ولا تالت بقولك اطلع برا وخد الحرس بتوعك انا مش عايزه منك حاجه اطلللععع براااا يقاسم


قاسم اتنهد وحاول يتمالك غ.ضبه: انا كنت جاي اوضحلك كل حاجه ي ليله بس انتي متستاهليش وفعلا هطلع برا ومش هرجع تاني ومبقاش يهمني تعرفي الحقيقه 

ليله بغ.ضب: ولا انا عايزه اعرفها بكر.هك ي قاسم يلا اطلع برا 

قاسم جز علي سنانه وغ.ضبه زاد اكتر بص حوليه وفجاه خبط بايده في الحيطه بقوه خلت ايده تنز.ف 

ليله اتخضت وجريت عليه: قاسم ايدك بتنز.ف 

قاسم شد ايده منها بغ.ضب: ملكيش دعوه مش انتي بتكر.هيني سلام ي ليله 

ولف ومشي 

ليله فضلت بصاله لحد ما اختفي من قدامها ونهارت في العياط 

وبعد فتره قصيره حست بحركه حوليها افتكرته قاسم وبصت قدامها لقت شخص واقف قدامها لسه هتصرخ كتم بوقها بمنديل في مخدر واغمي عليها 


قاسم مشي بعربيته باقصي سرعه وكلمة بكر.هك بتترد في ودنه مش قادر ينساها لحد ما وقف قدام النيل باصص ليه بحز.ن وصمت مالي المكان مش عارف يقول ايه هو بس سامع الكلمه بتترد بوضوح شديد 

بعد فتره طويله نسبياً تليفونه رن وكان الظابط رد عليه 

الظابط: قاسم بيه... معتز الهلالي هر. ب 

وووووووو...... يتبع 

 #بقلمي_رحـمـه_مـحـمـد.



#هربت_لتسكن_قلبي.  العشرون

سماح فضلت واقفه قدام الاوضه مستنيه الدكتور يطلع.. لغايت ما اخيرا طلع 

سماح: دكتور لو سمحت هو كدا بقا كويس 

الدكتور: ايوه الحمدلله 

سماح بتسال: طب وهيشيل البتاعه الي علي رقبته دي امتي 

الدكتور: كمان شالها الحمدلله 

سماح حركة رايها بالايجاب والدكتور مشي وهي دخلت الاوضه لقت هيثم قاعد علي السرير وساند رجله علي الارض 

سماح: يلا نمشي 

هيثم بصلها ببتسامه: اخيرا حاسس اني كنت مربوط واخيرا فكوني (وكان بيحرك رقبته بسعاده وايده ورجله) 

سماح ابتسمت: الحمدلله 

هيثم: انتي جدعه اوي ي سماح (وغمز ليها) وجميله اوي كمان 

سماح بإحراج: احممم انا معرفش قولت الكلام دا ازاي انساه وعتبرني مقولتش حاجه يلا نمشي

هيثم: وانا مش بقول كدا عشان الكلام الي قولتي انا عارف انك ه.بله (سماح بصتله بغ.يظ) اقصد يعني معندكيش عقل يفكر (سماح بصتله بغي.ظ اكتر) يوووه اقصد ع.بيطه و.. 

قطعته سماح: اسكتتتتت بقا 

هيثم: استني بس هقول الكلام حلو اهو (اتنهد) اقصد انك فعلا جميله وجدعه وتستاهلي كل حاجه كويسه.. وقفتك جنب ليله وحتي وقفتي جنبي وساعديني انا بجد بشكرك (وغمز ليها) وعلي فكره انتي غير الممرضه دي خالص انتي احلي منها بكتير فمتقرنيش نفسك بيها 

سماح ابتسمت بكسو.ف وبصت في الارض 

هيثم ضحك: وانتي مكسوفه بتحلوي اكتر 

سماح بكسو.ف : يلا نمشي علشان ليله لوحدها وقلقا.نه عليها 

هيثم قام وقف وهو بياخد نفس عميق وطلعه تاني براحه: ماشي يلا 

سماح ابتسمت وطلعو من الاوضه الاتنين 


قاسم اول ما سمع خبر هروب معتز شغل عربيته بسرعه.. وساق باقصي سرعه كان عايز يرجع لبيت ليله.. كان متاكد ان اول حاجه هيعملها معتز انه هيروح لليله 

فضل يخبط علي دريكسيون العربيه بغ.ضب: معتتتزززز

بعد فتره كان قاسم وصل قدام بيت ليله نزل من عربيته بسرعه لقي المكان هادي والحرس بتوعه موجودين اتنهد وقرب من حد فيهم: عايزكم تفتحو عنيكو كويس اوي

الحارس: اوامرك ي قاسم بيه 

قاسم حرك راسه بالايجاب ولف عشان يمشي مقدرش يمشي من غير ما يطمن علي ليله اتنهد ورجع للبيت وزي ما دخل البيت اول مره ونط من الشباك.. دخل تاني من الشباك 

والهدوء كان مالي المكان.. قاسم اتوقع انها نايمه وفضل ماشي بخطوات بطيئه اتجاه اوضة ليله 

واول ما فتح الاوضه ملقهاش استغرب وقرر ينادي عليها: ليله انتي فين 

ملقاش رد بدات يدور في كل الاوضه: ليلللللهههه 

ومكنش رد برضه ق.لق اكتر وفضل يدور في كل البيت حرفيا لحد ما لقي الباب الخلفي للبيت مفتوح عرف ان معتز فعلا اخد ليله اتع.صب: مممعتتتتتزززز 


في دخول هيثم وسماح وجريو علي الصوت بسرعه 

هيثم بض.يق: انت بتعمل ايه هنا

قاسم اول ما شافه هج.م عليه وضر.به بالبو.كس: هقت.لك انت واخوك لو ليله اتأ.ذت مش هرحم حد من عيلة الهلالي 

سماح جريت عليهم بتحاول تبعد قاسم عن هيثم: ممكن تهدي ي قاسم بيه وتقولنا فين ليله 

قاسم زق هيثم بعيد عنه: الح.قير معتز هر.ب من السجن 

سماح شهقت: يعني ليله اتخطفت 

قاسم نفخ بض.يق وعلامات الغ.ضب ظهره علي وشه 


في مكان تاني

فتحت عيونها بت.عب وهي مش شايفه كويس.. والنور الي قدامها خلاها تقفل عيونها تاني 

ولسه هترفع ايديها عشان تحطها علي عيونها لقت ايديها مربوطه ورا ضهرها ورجليها مربوطه كمان.. واخيرا افتكرت الي حصل معاها وفتحت عيونها تاني وبدات تشوف كل حاجه بوضوح.. اوضه شكلها يخو.ف ومفيش غير اضائه بسيطه فوقيها : ا.. انا ف.. فين 

ليله كانت قعده علي الارض فضلت تبص حوليها بصد.مه ممزوجه بخو.ف.. واخيرا وقعت عيونها علي بنت قعده قدامها بنفس الوضع ايديها ورجليها مربوطين بس كانت لسه مغمي عليها 

ليله بصوت عالي: مين الي جبني هنا وعايز مني ايه 

وفضلت تحاول تتحرك نحيت الباب بس معرفتش دمو.عها نزلت بخو.ف: انتو مين وعايزين مني ايه 

البنت بدات تفوق وتفتح عيونها واحده واحده: انا فين 

ليله بصت للبنت اوى ما سمعت صوتها.. والبنت بصت ليها

ليله اول ما شافتها اتصد.مت: هو انتي 


قاسم كان رايح جاي قدامهم والخو.ف باين علي وشه.. كان فعلا قل.قان علي ليله وبيتوعد لمعتز 

سماح بدمو.ع: واحنا هنفضل قعدين كدا مش هنعمل حاجه لليله 

هيثم كان حاطط تلج علي وشه اثر ضربت قاسم: معتز ممكن يكون وداها المخزن القديم 

قاسم طبعا عارف مكان مخزن معتز ولسه هيمشي بسرعه 

وقفه صوت هيثم: لحظة واحده ي قاسم مش قصدي علي المخزن الي انت عارفه معتز عنده مخزن تاني قديم 

قاسم قرب منه بسرعه ولهفه: وفين مكانه بسرعه 

سماح مسحت دمو.عها بسرعه وبدات تركز مع هيثم 

هيثم اتنهد وساب التلج الي في ايده وبص لقاسم: مش فاكر مكانه اوي بس هو *........  

قاسم اول ما سمع اسم المكان مستناش ثواني وكان خارج من البيت وهو بيجري وبص للحراس بتوعه: تعالو

وركب عربيته والحراس ركبو العربيات 

وبقا قاسم ماشي باقصي سرعه ووراه اربع عربيات 


سماح بتو.تر: لا انا مش هقعد استني انا عايزه اجي معاك

هيثم بض.يق: انا مش رايح اتفسح ي سماح اسمعي الكلام 

سماح حركة راسها بالرفض ودمو.عها نازله : لا انا هاجي معاك ي هيثم مش هقدر افضل هنا وليله مخطو.فه ومع اخوك الحيوا.ن دا.. دماغي هتفكر في الف سيناريو وكمان انت هتكون هناك افرد حصلك حاجه 

هيثم ابتسم ابتسامه خفيفه: خايفه عليا 

سماح بدمو.ع: لا خايفه علي ليله افرد حصلك حاجه ومو.ت انت في دا.هيه بس ليله يقلب امها هتزعل عليك وتفضل تعيط كدا كدا عارفه انك ولا ليك اي فايده وقاسم هيعرف ينقذها وانا هاجي اتفرج 

هيثم فضل باصص ليها بصد.مه 

سماح مسحت دمو.عها بإهمال: هتفضل متنح كدا يلا يعم الخنا.قه هتخلص واحنا واقفين 

هيثم بغ.يظ: لا مش هاخدك 

وخرج علي برا وركب عربيته لقي الي بيفتح الباب وقعدت جنبه.. بصتله بغ.ضب: متبقاش طماع وتروح تتفرج لوحدك 

هيثم بستغراب: ي بنتي هو انا رايح اشوف فيلم اكشن 

سماح: انا طول عمري نفسي احضر ضر.ب نا.ر وخنا.قه كبيره وخطف اصلا انا ايه الي خلاني اجي معاك كنت زماني مخطو.فه معاها 

هيثم كان باصص ليها بعدم فهم: انتي عايزه تتخطفي؟؟؟ 

سماح كانت لسه بتعيط: شوف احنا في ايه ولا في ايه يبني شغل البتاعه دي قاسم بيه زمانه راجع واحنا لسه واقفين 

هيثم اتنهد ومشي بالعربيه بسرعه عليا اوي 

سماح بخو.ف: لا كدا انت سواقتك متهوره رجعني البيت 

هيثم مردش عليها وساق اسرع 


ليله فضلت بصه للبنت بصد.مه: هو انتي!!! بتعملي ايه هنا 

البنت كانت دايخه: م..معرفش ا.. نا كنت ماشيه ل..لقيت حد شدني في العربيه فضلت اصرخ عشان حد يلحقني ب..بس ملحقتش رشو حاجه في وشي وبعدها محستش بحاجه 

ليله: انتي مين.. واي علاقتك بقاسم 

البنت استغربت من سؤالها: قاسم؟ هو انتي ليله 

ليله حركة راسها بالايجاب: ايوه انا.. وانتي مين 

ظهرت ابتسامه عريضه علي وش البنت بس فجاه الباب اتفتح ودخل راجل طويل عريض كدا: اتفضل ي معتز بيه 

ليله بصد.مه وهي شايفه معتز داخل عليهم الاوضه: معتز!! ا..ا.انت خرجت امتي.. وازاي 

معتز ابتسم بخ.بث وفتح ايده اكنه هيحضنها: ليله وحشتيني 

وقرب منها حضنها.. ليله بض.يق: ابعن عني 

معتز بعد عنها وقعد علي الكرسي الي قدامها: عارف اني وحشتك صح 

ليله: انت ازاي خرجت 

معتز بخ.بث: بطريقتي عادي مكنش صعب يعني 

البنت بصتله بستغراب: انت مين؟ ولي جايبني هنا؟ 

معتز بصلها: انا معرفكيش بس الي اعرفه انك غاليه عند قاسم الراوي اوي وانا اعز اي حد غالي علي قلبه اوي اوي 

ليله: سبني امشي ي معتز وابعد عني بقا 

معتز نزل لمستوي ليله وبقي قدامها بالظبط: مقدرش ابعد عنك ي بنت عمي دا انتي الي في القلب 

البنت بصد.مه: ابن عمها وخطفها وعامل فيها كدا عادي 

معتز بصلها وحرك راسه بالايجاب: شوفتي الزمن 

البنت بصتله بقر.ف: شوفت وفهمت انت قد ايه معند.كش احساس ولا ليك عزيز 

معتز قام وقف قدامها: طلعتي بتفهمي 

وفجاه ضر.بها بالقلم علي وشها جامد: بس عيب تكلمي الاكبر منك كدا (وتكلم بغ.ضب) خصوصاً لو كان معتز الهلالي 

ليله بصوت عالي: ابعد عنها ي معتز 

معتز رفع ايده لفوق وبعد عنها: انا معملتش حاجه 

قرب من ليله بخطوات بطيئه: بس انا واخد علي خاطري منك ي ليله بقا تبعدي عني كل دا ومتكونيش عايزه ترجعيلي عشان الي اسمو قاسم الراوي دا.. دا كان عد.و ابوكي ي هب.له 

وفجاه قرب منها وشدها من شعرها وتكلمت بصوت ماليه الغ.ضب: بقا حتت بت زيك تهر.ب مني وتستخبي في قاسم الراوي ولما اطي اخدك تر.فضي 

ليله صرخت با.لم ودمو.عها نزلت: معتز سيب شعري 

معتز بغ.ضب وشد شعرها اكتر: عارفه كنت الاول عايز اتجوزك بس دلوقتي راجع انتقم منك انتي و قاسم بتاعك دا


ساب ليله وبعد 

ليله: قاسم هيعرف المكان وهيجي ي معتز 

معتز بخ.بث: وهو دا الي انا عايزه ومو.ته قدام عينك وبعدها اخدك وعيشك اقل من الخدم عندي هخليكي عابده ليا ي ليله دا ان مكنتيش اقل من كدا.. هخليكي تندمي الف مره علي اليوم الي هر.بتي في مني وروحتي لقاسم 

ليله بتحدي: مش هتقدر تأ.ذيه قاسم مش غ.بي زيك 

معتز ضحك: هتشوفي اول لما يجي اوعدك هق.تله قدام عينك 

وخرج من الاوضه 

ليله بصت للبنت بحز.ن: انتي كويسه 

البنت كانت بتعيط ومناخيرها بتنز.ف بصت لليله وحركة راسها بالايجاب: بس انا خا.يفه اوي هو عايز مننا ايه

ليله اتنهدت وبصت للباب: متقلقيش انا واثقه ان قاسم هيجي 


قاسم كان سايق العربيه باقصي سرعه وعلامات الغ.ضب ماليه وشه بيتوعد لمعتز بعقا.ب كبير علي الي عمله 

وخو.فه علي ليله كان بيزيد 

وكل ما يقرب من المكان الي قال عليه هيثم.. صوت نفسه يعلي من الغ.ضب 

واول ما قرر اول من المكان وقف العربيه والاربع عربيات الي وراه وقفو مستنين اشاره من قاسم 

قاسم فضل باصص للمخزن من بعيد لقي في 3حراس وقفين قدام الباب ومعاهم كلا.ب شرسه 

قاسم نزل من العربيه وبدا كل الحرس الي معاه ينزلو ويقربو منه: مش هنطلع غير بلليل مفهوم 

كل الحرس حركوا راسهم بالايجاب وطلعو كل الا.سلحه الي معاهم 

قاسم شاور لتلاته من الحرس الي معاه وهما فهمو وتحركو ببطئ قربو من الحراس بتاعت معتز 

وفي لمح البصر كانو الحراس قاسم ممو.تين حراس معتز بكلا.بهم... ودخلو المخزن ببطئ وحذر 

قاسم بص لباقي الحرس الي معاه ومشيو اتجاه المخزن واول ما قربو.. كانو ال3 حراس ممو.تين كتير من حراس معتز 

قاسم بصوت هادئ: كل يدور علي الاوضه بتاعت ليله 

الحراس اتفرقو وبقا 4 مع قاسم واي حد يقبلو يمو.تو 

كان غ.ضب قاسم عاميه عن كل حاجه.. هو في العاده مبيمو.تش هو بس بيصيبهم في ايدهم او رجليهم بس دلوقتي حرفيا مكنش فارق معاه حاجه غير انه يشوف ليله وينتقم من معتز علي كل الي عمله معاه 


ليله كانت تعبت من القعده بصت للبنت: بصي انت هحاول اقرب منك وانتي تحاولي تفكي الحبل دا بسنانك بسرعه وقبل ما حد يحس 

البنت حركة راسها بالايجاب بسرعه... وليله بدت تحاول تقرب منها باي طريقه لغايت ما بعد فتره وبعد محاولات قدرت تقرب ليله من البنت وبقت ضهرها ليها وحاولت ترفع ايديها لفوق شويه 

البنت سندت ايد ليله علي رجليها وحاولت تفك الربطه بسنانها وفعلا قدرت وليله فكت ايديها ورجليها وبصت للبنت وبرضو فكتها 

ليله: يلا نمشي بس خدي بالك اكيد المكان مملي برجاله معتز 

البنت حركة راسها بالايجاب: ماشي 

وقربت ليله من الباب بحذر وبدات تسمع اي صوت برا 

_________

في نفس الوقت قاسم كان بيدور هو رجالته في كل اوضه يقابلها 

_________

ونفس الوقت كانت عربية هيثم ومعاه سماح وصلت قدام المخزن

_______

وفي نفس الوقت معتز قاعد قدام شاشه كبيره وشايف ليله والبنت.. وقاسم ورجالته 

قام وقف من علي الكرسي المتحرك الي كان قاعد عليه وطلع سلاحه وعلي وشه ابتسامه خ.بيثه: اهلا ي قاسم الراوي نورتني ووووووو

يتبع.   #بقلمي_رحـمـه_مـحـمـد

هانت علي النهايه قولولي رايكوا ي حلوين 🤍



#هربت_لتسكن_قلبي.  الواحدوالعشرون 

قاسم بعد ما رجالته اتفرقت وبقا معاه 4 منهم بس.. لقي سلم قدامه طلعه بحذ.ر هو ورجالته واول ما بقو في الدور التاني شافو اوضه 

قرب منها بحذ.ر وهو ماسك سلاحه وفجاه فتح الباب ملقاش حد 

وبدا اي اوضه تقابله يشوف ليله موجوده فيها ولا لا 

_________

ونفس الوقت كانت عربية هيثم ومعاه سماح وصلت قدام المخزن 

_______

وفي نفس الوقت معتز قاعد قدام شاشه كبيره وشايف ليله والبنت.. وقاسم ورجالته 

قام وقف من علي الكرسي المتحرك الي كان قاعد عليه وطلع سلاحه وعلي وشه ابتسامه خ.بيثه: اهلا ي قاسم الراوي نورتني 

ومسك تليفونه وهو بيرد علي شخص واول ما رد: اجهزو 

وقفل معاه ورجع بص لشاشه الي قدامه وظاهره قاسم وليله 


هيثم وقف بالعربيه بعيد شويه عن المخزن وتكلم وهو باصص قدامه بيراقب المكان: وصلنا خليكي هنا 

سماح: نعم لا طبعا انا جايه 

هيثم طلع مسد.س كان عينه في العربيه: مش هتيجي ي سماح 

سماح بإصرار: لا مليش دعوه هاجي 

هيثم بصلها وجز علي سنانه: انا مش طالع رحله انتي متعرفيش اي الي ممكن يحصل جوه خليكي هنا واياكي تتحركي 

وخرج من غير كلام من العربيه لقي سماح خارجه وراه 

سماح: يلا ندخل 

هيثم بصلها بغ.يظ: انتي لي مبتسمعيش الكلام انا خا.يف عليكي بلاش عناد ي سماح وادخلي العربيه 

سماح: بس انا هخاف لو قعدت هنا لوحدي وكمان عايزه اطمن علي ليه 

هيثم اتنهد وقرب منها مسك ايديها بحنان وتكلم بهمس: هنا المكان أأمن ليكي من جوا انا مش عايز يحصل معاكي حاجه 

سماح كانت تايهه في عيونه ومصدو.مه من قربه ليها اوي كدا 

هيثم ابتسم بخ.بث وبعد: شاطره خليكي هنا بقا 

سماح استغربت بس حست ان ايديها لازقين في بعض بصت ليهم لقته ربط ايديها ببتاعه بلاستك كدا: اهه ي كدا.ب ي خا.ين وانا الي كنت بقول عليك كويس طلعت خداع 

هيثم ضحك وقرب منها تاني: خداع 

ومسكها من هدومها من عند كتفها كدا وقرب من العربيه فتح الباب وقعدها 

سماح بعند: انت رابط ايدي علي اساس اني بجري علي ايدي 

هيثم بخ.بث: عارف انك قرده بس متخا.فيش اكيد هربط رجلك 

وطلع بتاعه بلاستك تاني وقرب من رحليها ربطها 

سماح كانت بتتحرك كتير: لا انا عايزه اجي سبنااااي 

هيثم بسرعه كتم بو.قها: الله يخربيتك هتخليهم يحسو بينا 

سماح بمك.ر: طب ي تفكني وتاخدني ي هصوت والم عليك كل الي حولينا 

هيثم جز علي سنانه بغ.يظ: والله 

سماح حركة راسها من فوق لتحت وابتسامة نصر ظهره علي وشها 

هيثم حرك راسه بالايجاب وقرب وشه من وشها وهمس: وانا مبتهددش ي حلوه

وقفل باب العربيه عليها وجهز سلاحه ومشي 

سماح فضلت تنادي عليه لغايت ما اختفي من قدامها اتكلمت بغ.يظ: ماشي ي هيثم الي يشوفك دلوقتي ميشوفكش وانتي عامل شبه كتلة الجبس من كام ساعه مااااشي 


ليله بصت للبنت وحطت صوبعها علي شفايفها وهمست: هوووش امشي براحه وتعالي ورايا 

البنت حركة راسها بالايجاب ومسكت في هدوم ليله وهمست: طب هنعمل ايه دلوقتي 

ليله فتحت الباب براحه وشويه صغيرين اوي وبصت قدامه ملقتش حد بصت للبنت تاني: مفيش حد برا تعالي 

البنت حركة راسها بالايجاب 

وخرجت ليله من الاوضه براحه جدا وهي بتبص يمين وشمال.. وخرجت البنت وراها 

ليله مشيت بسرعه: لازم نطلع من هنا من غير ما حد يحس 

البنت بخو.ف: مكنش ينفع نطلع افردي شافنا معتز دا وعمل حاجه تانيه انا خا.يفه 

ليله برضو كانت خا.يفه بس حاولت تخبي خو.فها وبصت للبنت: لو كنا فضلنا كان هيعمل اكتر من كدا خصوصاً انك حبيبة قاسم فكان هيستغل دا 

البنت بستغراب: حبيبة قاسم؟؟؟ ل..... 

ولسه هتكمل كلامها ليله حط ايديها علي بوقها بسرعه وستخبت: هوووشش في حد جاي

البنت بسرعه سكتت وستخبو في مكان جنبهم وسمعو كلام الشخص الي قرب منهم 


: ابداو نفذو الي معتز بيه قال عليه قاسم الراوي وصل 

ومشي من جنبهم 

ليله بصد.مه ممزو.جه بسعاده: قاسم وصل 

البنت ببتسامه: اكيد هيقدر يخرجنا من هنا انا واثقه فيه 

ليله بصت ليها بحز.ن ومن نظرت السعاده الي ظهرت في عيون البنت بس فكرت شويه في كلام الراجل الي لسه ماشي: قال نفذو الي معتز قاله.. يعني معتز عارف ان قاسم هيجي هنا ومخطط لحاجه 

وفجاه سمعو صوت خطوات بتقرب عليهم وخطوات لكذا شخص مش شخص واحد 

ليله بصتت للبنت: هووووشششش 

البنت حركة راسها بالايجاب وسكتت 

مكنوش شايفين مين الي جاي 


وكان قاسم ومعاه الرجاله بتاعته ماشي ومعاه السلا.ح بتاعه ورجالته حوليه... كان قريب جدا من المكان الي مستخبيين فيه ليله والبنت بس مشافهمش وعداه 

قاسم كان متوقع يلاقي المكان كله رجالة معتز بس كان مستغرب مكنش في غير كذا واحد شافهم اول ما دخل المكان بس بعدها مشفش حد تاني ولا حاسس بحركة حوليهم.. ولا بيلاقي حد في الاوض 

قاسم وقف بتفكير وبص لرجالته: محدش يتحرك اكيد في حاجه 

واحد من رجالته: حاجه ازاي ي قاسم بيه احنا خلصنا علي الرجاله 

قاسم بغ.ضب: معتز مخطط لحاجه محدش يتحرك 

ووقف مكانه وفضل يبص حوليه لغايت ما وقعت عينه علي كاميرا صغيره جدا موجوده فوقيه ابتسم بخ.بث: اممم معتز الهلالي مستخبي وشايفني من ورا الكاميرا 


في نفس الوقت معتز كان قاعد متابع خطوات قاسم.. واول ما قاسم وقف عرف انه حسه بحاجه 

ولقاه بيبص حوليه ولمح الكاميرا 

معتز بخ.بث بعد ما سمع كلام قاسم: معتز الهلالي مبيستخبش ي قاسم الراوي 

وفجاه النور في المكان كله اطفي والمكان كله بقا ضلمه جدا 

معتز بخ.بث: بدانا اللعب 


هيثم كان لسه داخل المخزن لقي النور قطع: معقوله انا فقر اوي كدا 

: معقوله لسه واخد بالك من كدا 

هيثم بص وراه لقي سماح واقفه وبصاله بخو.ف: انتي فكيتي نفسك ازاي 

سماح بلعت ريقها بصعوبه: دا فكني 

(الاضاءه برا المخزن واضحه شويه.. هيثم بص للاتجاه الي بتشاور عليه سماح لقي راجل طول بعرض واقف وسلا.حه علي دماغ سماح) 

هيثم بص لسماح: متخا.فيش ي سماح 

سماح بدمو.ع وخو.ف: انت اهطل يعم دقيقه وهفلسع وتقولي متخا.فيش اعمل حاجه بدل ما انت قليل المنفعه كدا و

وفجاه سكتت بسبب صوت الر.صاص.. اغمضت عيونها جامد ولما اتاكدت انها لسه عايشه فتحت عيونها شويه بشويه 

لقت هيثم باصص ليها بغ.يظ: امشي قدامي 

سماح بصت جنبها لقت الراجل سايح في د.مه بلعت ريقها بصعوبه ولسه هتتكلم 

هيثم وجه المسد.س عليها: كلمه كمان وهتكوني نايمه جنبه امشي قدامي ومسمعش صوتك 

سماح حركة راسها بالايجاب بسرعه ومشيت معاه.. واول ما دخلو المكان من كتر الضلمه مسكت فيه جامد: اوعي تخم وتسبني وتمشي 

هيثم ابتسم وهي شايفه ايديها حضنه ايده همس بحنان:مقدرش

ومشيو الاتنين بحرس كبير 


ليله كانت مستخبيه هي والبنت واول ما النور قطع خا.فت 

البنت: انا بخا.ف من الضلمه 

ليله حست بحاجه ماشيه علي ايدها اتنهدت وبصت للبنت: هنطلع دلوقتي بس لما نطمن ان محدش برا 

البنت سمعت صوت بس مش شايفه حاجه: سمعتي الصوت دا 

ليله بستغراب: صوت ايه 

البنت: د.. دا صوت ف.. فار 

في نفس الوقت ليله حست بحاجه طلعت علي شعرها حطت ايديها عليه لقتو فار وبيجري صر.خت بعلو صوتها: عاااااااااااا 

وطلعت من المكان بسرعه والبنت طلعت وراها: استنيني 

ليله كانت بتجري بسرعه لحد ما خبطت في شخص بلعت ريقها بخو.ف فكرت انه حد من رجالة معتز لحد ما سمعت صوته 

قاسم: ليله!!! 

ليله بسرعه: قاسم انت هنا الحمدلله معتز هنا وووو

وفجاه النور رجع تاني: نعم حد بينادي عليا 

قاسم بصت حوليه لقي كل رجاله حوليه وليله في حضنه.. وبنت و.... سكت بصدمه: عهد!!!!! 


معتز كان واقف في الدور التاني وكل رجالته حوليه في اماكن معينه وهما كلهم في الدور الاول وبرضو قاسم كل رجالته حوليه 

اتكلم معتز بخ.بث: ايوه هي عهد 

عهد جريت علي معتز ودمو.عها نازله: قاسم هو فيه ايه ومين دول انا مش فهمه حاجه 

قاسم ساب ليله وحضن وش عهد بحنان: انتي كويسه حد عملك حاجه(سكت وهو شاف د.م ناشف فوق شفا.يفها اتكلم بغ.ضب) مين عما فيكي كدا 


معتز رفع ايده: انا 

قاسم بصله بغ.ضب جحيمي ورجع بص لعهد: خدي ليله واستخبو بعيد 

عهد حركة راسها بالايجاب وبصت لليله الي كانت بصه لقاسم بحز.ن كبير باين في عيونها وخدتها وستخبو بعيد 

هيثم كان قرب منهم وشاف ليله وهي بتجري: ليله 

سماح بصت لليله وجريت عليها: ليله حبيبتي 

ليله بصت لسماح وحضنتها: انتي بتعملي ايه هنا وجيتي ازاي 

عهد بخو.ف: مش وقته دلوقتي يلا نس... 

قاطعها صوت ضر.ب النار الي بقا في كل مكان 

وجريو التالت بنات وستخبو في مكان بعيد بس شايفين الي بيحصل.. وكل ما يشوفو حد اتصا.وب ويمو.ت يصرخو 


معتز لقاسم: مش هتخرج من هنا عايش ي قاسم 

قاسم كان حرفيا غ.ضبه عميه ومش فارق معاه كلام معتز كان بيصا.وب ناس كتير 

ومعتز كمان صا.ب كتير من رجالة قاسم 

وهيثم كان واقف باصص لخوه بحز.ن معقول دا معتز.. ازاي اتحول كدا وبقا في الش.ر دا كله... ولا هو كان كدا بس مش شايفه

مكنش عارف يعمل ايه... لغايت ما سمعه بيصرخ ووقع من الدور التاني قلبه و.جعه وجري عليه بسرعه: معتز 

قاسم صا.به في دراعه ولما وقع نز.ف من جبينه ورجله و.جعته 

معتز زق هيثم بعيد وحاول يقوم وبص لقاسم بكر.ه

قاسم ببرو.د: كنت بتقول اي بقا 

معتز رفع جاب مسد.س الي وقع منه ولسه هيضر.به قاسم قرب منه بسرعه وضر.به بالبو.كس 

هيثم بص لخوه بحز.ن ودمو.عه نزلت مقدرش يشوفه كدا وقام وقف قدام قاسم: خلاص ي قاسم ابعد عنه واتصل بالظابط يجي يخده

معتز بتعب بس لسه نظرت الخ.بث باينه في عينه: كدا ي هيثم عايز تس.جن اخوك 

هيثم لف ليه وبص في الارض: انت قا.تل ولازم تتعا.قب 

معتز: تؤ بدل ما تنقذني تبقا عايز تسج.ني عشان كدا مش قادر تبص في عيني وباصص في الارض 

هيثم دمعه منه نزلت هو طبعا مش عايز اخوه يتح.بس بس هو قت.ل عمه واذ.ي بنته ومهموش اخوه مش لاقي ليه مبررات ينقذ.نه عشانها 


معتز رفع المسد.س بتاعه ووجهه علي هيثم اخوه: طول عمرك ملكش منفعه وكدا كدا دورك في المو.ت مكنش لسه جه عشان تبقي كل الاملاك بتاعتي انا.. بس مش مشكله هعجل مو.تك شويه 

هيثم لف لاخوه ووقف مصدو.م: انت كنت عايز تمو.تني انا كمان 

معتز ابتسم ومسح الد.م الي نزل علي عينه: ايوه 

هيثم ابتسم بحز.ن ورفع ايده بستسلام: مو.تني ي معتز يلا 


سماح اول ما سمعت كلامه جريت عليه: لااااا هييثمممم 

هيثم بص ليها وهو شايفها بتقرب عليه اكتر واكتر: ارجعي ي سماح اوعي تقربي اسمعي الكلام عشان خاطري 

سماح بدمو.ع: لاااا ابعد بسرعه 

هيثم بص لاخوه بخ.بث ولسه هيضر.ب كانت رصا.صه بقت في نص دماغه 

كلهم بصو لقاسم بس قاسم ذات نفسه استغرب هو كان مصو.ب المسد.س اتجاه معتز ولسه هيضر.ب.. حد تاني ق.تل معتز 

قاسم لف وراه لقي الظابط ومعاه العساكر 

الظابط بص لقاسم: خلاص يقاسم بيه تقدر تاخدهم وترجع وانا هكمل شغلي 

هيثم فضل باصص لاخوه بصد.مه ودمو.ع نازله بحز.ن 

سماح جريت عليه حضنته بخو.ف: يلا نمشي من المكان دا 

هيثم بصوت ضعيف: معتز

سماح بدمو.ع: هو كان عايز يقت.لك ي هيثم يلا نمشي 

هيثم بصلها بدمو.ع: بس دا اخويا

سماح مسحت دمو.عه بحنان: بس كان طماع كل الي همه الفلوس والشغل كان عايز يخلص منه وعمر الطمع ما كان خير للبني ادم خد عقا.به بالطريقه الي يستحقها ي هيثم هو أ.ذي ناس كتير حتي انت من ضمنهم

هيثم بصلها وبص لاخوه بحز.ن 

سماح قامت ومسكت ايده: يلا قوم معايا بقا 

هيثم فضل باصص لثواني علي اخوه ووبعدها قام معاها 


البنت جريت علي قاسم وحضنته: قاسم حبيبي انت كويس 

قاسم حضنها بحنان: كويس ي عهد متقلقيش 

البنت خرجت من حضنه وابتسمت: كنت عارفه انك هتيجي زي ما بقول عليك ديما بطل ي قاسم 

قاسم ابتسم وبص لليله لقاها بصه في الارض بحزن 

البنت ببتسامه: علي فكره مفكراني حبيبتك روح عرفها الحقيقه باين عليها بتحبك اوي

قاسم باس عهد من جبينها وسابها وقرب من ليله ومن غير كلام حضنها: وحشتيني وبحبك 

ليله بصتله بحز.ن: ابعد ي قاسم 

قاسم ببتسامه: مقدرش دا انتي اتحفرتي جوا قلبي 

ليله متكلمتش 

قاسم مسك ايديها: تعالي اعرفك ب اختي عهد هاااا اختي ي ليله مش حبيبتي

ليله بصتله بصدمه: ااختك 

عهد ضحكت: اه يستي اخته الصغيره قاسم حكالي عنك كتير اوي 

ليله ابتسمت بغباء: يعني انتي مش حبيبته زي ما انا كنت مفكره

عهد ضحكت: لا اخته 

قاسم بغ.يظ: لو كنتي سمعتيني كنتي فهمتي بس اعمل ايه غ.بيه 

ليله بإحراج: انا اسفه 

قاسم شدها لحضنه وشدد عليه: متتأسفيش انا مقدرش ازعل منك ي ليله انا بحبك 

ليله دمو.عها نزلت بفرحه كبير: وانا كمان بحبك اوي 

وتمت.    #بقلمي_رحـمـه_مـحـمـد

استنو الخاتمه بقا ❤❤❤



#هربت_لتسكن_قلبي

الخاتمه 

كان الكل خارج من المخزن 

قاسم ماسك ايد ليله وعهد وتابع السرير الي عليه معتز بيدخلو عربية الاسعاف 

ليله دمو.عها نزلت وشددت علي ايد قاسم اكتر: مش قادره مز.علش عليه ي قاسم مع انه السبب في مو.ت بابا وا.ذاني كتير وكان هيقت.ل اخوه بس مش قادره انسي شكله وهو بيمو.ت 

قاسم ساب ايد عهد ومن غير كلام شد ليله في حضنه 

عهد ببتسامه: انتي طيبه اوي ي ليله 


سماح خدت هيثم وبعدت عن المخزن بس هيثم كانت عينه متعلقه بعربية الاسعاف من بعيد 

سماح بحز.ن علي حالته: يلا ي هيثم 

هيثم دمو.عه نزلت وقعد علي الارض بض.عف: مش قادر اصدق ي سماح مش قادر.. اخويا.. معتز خلاص كدا ما.ت.. 

مش قادر اصدق انه كان عايز يقت.لني ورفع المسد. س في وشي.. مش قادر انسي شكل عينه وهي مفيهاش اي رحمه ليا 

كان مستعد يمو.تني عادي ومن غير تفكير كمان.. كل دا عشان فلوس.. حاسس اني خا.يفه وتا.يه (مسك دماغه جامد) 

دماغي هتنفجر من كتر التفكير وشكله وهو واخد رصا.صه في نص دماغه قدام عيني مش قادر انساه انا كنت بحبه اوي ي سماح حتي لو كان قاسي بس دا اخويا 

سماح قعدت في مستواه ومسحت دموعها بإهمال: لو مكنش حصله كدا كان زمانك مكانه دلوقتي 

هيثم بصله با.لم: ياريت كنت انا ي سماح ياريت انتي متعرفيش الي جوايا دلوقتي يارتني انا الي مو... 

قاطعته سماح بدمو.ع: بعد الش.ر عليك متقولش كدا تاني لو كان حصلك حاجه انا هعمل ايه 

هيثم بصلها بحز.ن: مبقاش ليا حد 

سماح ببتسامه حز.ينه: لا طبعا عندك ليله ولولو 

هيثم بستغراب: لولو 

سماح بض.يق : ايوه الممرضه العبي.طه دي 

هيثم ببتسامه خفيفه: وانتي هتكوني معايا 

سماح بصتله ببتسامه: عايزني اكون معاك 

هيثم قام وقف ومد ايده ليها: اكيد 

سماح ابتسمت ومسكت ايده وحركة راسها بالايجاب: وانا موافقه (لحظه نظراته ليها اتكسفت) طب يلا نمشي 

هيثم اتنهد وشاف عربية الاسعاف مشيت: يلا 

وركبو عربية هيثم لقو حارس سماح كانت شيفاه بيقف ديما قدام بيت ليله تبع قاسم بصتلهم واتكلم: قاسم بيه امرني اوصلكم 

سماح اتنهدت: ماشي يلا ي هيثم 

وركبو الاتنين ورا في العربيه ومشيو 


قاسم وليله وعهد في نفس الوقت كانو ركبو عربية قاسم 

عهد ببتسامه: هتروح لماما دي هتفرح اوي لما تشوف ليله 

ليله بصد.مه: مامتك!!! 

قاسم اتنهد ببتسامه: ايوه 

ليله: انا مش فاهمه حاجه ازاي و.... 

قاطعها قاسم: هتعرفي كل حاجه ي ليله بس استني 

ومشي بالعربيه... ليله مكنتش فاهمه حاجه بس سمعت كلام قاسم وسكتت وافتكرت كلام داده فاطمه بانها متعرفش اي حاجه عن حياة قاسم اتنهدت واتفكرت سماح 

بصت لقاسم: ممكن تليفونك ارن علي سماح اطمن منها علي هيثم اكيد حالته و.حشه دلوقتي هو كان متعلق بمعتز اوي

قاسم حرك راسه بالايجاب وادالها التليفون

عهد: يعني الي معتز كان رافع عليه المسد.س دا اخوه 

ليله حركة راسها بالايجاب بحز.ن 

عهد بصد.مه: ينهار ابيض ازاي يقدر يعمل كدا دا.... 

قاسم لاحظ حز.ن ليله بص لعهد في المرايه: خلاص ي عهد 

عهد حركة راسها بالايجاب وسكتت 

ليله رنت علي سماح: الو

سماح بسرعه: الو ي ليله انتي كويسه 

ليله: ايوه كويسه هيثم اخباره ايه دلوقتي 

سماح اتنهدت وهي شايفه هيثم باصص من شباك العربيه وعلي وشه علامات الحز.ن وماسك ايدها: الحمدلله

ليله: خليكي معاه ي سماح 

سماح: حاضر انتي فين 

ليله بصت لقاسم: لما اجي هعرفك سلام 

سماح: ماشي سلام 

ليله قفلت معاها وادت التليفون لقاسم.. في نفس الوقت وقفت العربيه قدام بوابه كبير وعلي بُعد كبير شويه في بيت كبير وحوليه شجر وزرع وورد 

عهد ببتسامه: وصلنا 

ليله بصت للمكان بستغراب ونزلت من العربيه.. قاسم بصلها ببتسامه ومسك ايديها 

عهد فتحت البوابه وجريت علي جوا: ماما ليله هنا انتي فين 

ليله فضلت وقفه مكانها بتبص للمكان كله من غير ما تتحرك 

قاسم: يلا ندخل ولا هنفضل واقفين هنا 

ليله انتبهت ليه وبصتله ومشيت معاه: طب طلاما مامتك واختك موجودين ليه مش عايشين في القصر 

قاسم من غير ما يبصلها: بحميهم 

ليله بستغراب: بتحميهم! من ايه 

قاسم وقف وبصلها: بحميهم من عيلة الهلالي عيلتك ي لي.... 

وقاطع كلامه ظهور مامت قاسم خارجه من البيت ومعاها ليله "كان باين عليها كبر السن بس ملامحها هاديه وجميله" بصت لليله ببتسامه: انتي ليله 

ليله بصت ليها ببتسامه وحركة راسها بالايجاب

مامت قاسم حضنتها : ما شاء الله ي حبيبتي زي القمر احسن من ما وصفتها ليا ي واد ي قاسم 

ليله بصت لقاسم: قاسم وصفني؟ 

مامت قاسم ببتسامه: اصل من ساعة ما شافك في القصر وهو مبيبطلش كلام عليكي بس طلعتي احلي ما شاء الله

ليله ابتسمت: شكرا ي طنط 

مامت قاسم: طب خدها ي حبيبي ووريها البيت لغايت ما الغدا يخلص 

ليله: لا ازاي بقا هساعدك 

مامت قاسم ببتسامه: لا ي حبيبتي ارتاحي انتي وانا هاخد اليت عهد معايا 

عهد بغيظ: وهو كل حاجه عهد انا عايزه اشوف البيت معاهم

مامت قاسم:دا علي اساس انك مش حفظاه امشي ي بت قدامي

عهد بزعل مصطنع: ماشي ي ماما 

ليله لسه هتتكلم قاسم شدها بسرعه: حاضر ي ماما 

ومشيو بعيد عنهم ومامت قاسم ضحكت ودخلت البيت تاني 

ليله: شدتني ليه ي قاسم لازم اروح اساعدها 

قاسم كان ماشي بسرعه: لا 

ليله: لا ليه 

قاسم وقف فجاه وشدها عليه.. بقت قريبه منه اوي 

ليله شهقت بخ.ضه: قاسم ممكن مامتك او عهد يشوفونا ابعد

قاسم حرك راسه بالرفض: لا هما مشغولين بتجهيز الغدا

ليله بخو.ف وهي بصه للبيت : لا ممكن يجو برضو ابعد 

قاسم حضنها جامد: كنت خا.يف عليكي اوي ي ليله 

ليله ابتسمت وحضنته: كنت عارف انك هتنقذني كالعاده 

قاسم خرجها من حضنه وبصلها ببتسامه: وافردي مكنتش جيت 

ليله ابتسمت: تؤ كنت هتيجي انا متاكده (سكتت شويه وكملت) اوعدني انك تفضل معايا ي قاسم 

قاسم حضنها تاني اكتر لما حس انها خايفه وحاول يطمنها: بوعدك افضل جنبك ومعاكي طول العمر ي ليله 

ليله خدت نفس عميق وطلعته تاني براحه وهي في حضنه 


عدت ثواني من الصمت قطعته ليله وهي بتطلع من حضن قاسم وبصاله بستغراب: انت قولت بتحمي مامتك واختك من عيلتي لي؟ واي ااي حصل؟ ممكن تفهمني 

قاسم اتنهد: حاضر ي ليله... انا كنت اسمع عن شركات الهلالي كنت انا وقتها عندي شركه صغيره كدا علي قدي بس كنت بشتغل وبت.عب كتير كان هدفي اني اوصل لشركات الهلالي واتخطاها كمان... وبعد سنين شغل بدات اعلي واحده واحده لغايت ما عملت شركات قاسم الراوي وبقيت بنافس شركات الهلالي 

لغايت ما عمك جالي وهددني وبعدها ا.(كان لسه هيجيب سيرت والد ليله بس محبش يقولها حاجه عليه) كانو بيحاول كتير يهدو كل شريكاتي وحاول يق.تلوني كتير ور.شو موظفين عندي ينقليلهم كل اخبار الشركه 

من اول ما عمك هددني عرفت انهم هيعملو اي حاجه عشان يشلوني من طريقهم ويفضلو هما في الدرجه الاولي.. فحبيت احمي اهلي وبعتهم عن الطريق دا ومحدش كان عارف عنهم حاجه... مش ضعف مني او مش هقدر احميهم انا بس حبيت ابعدهم عن اي مشاكل وعيشهم في حياه هاديه زي دي كدا 

ليله: طب لي عهد جت وفضلت تعيط قدام القصر 

قاسم اتنهد: كانت عرفت اني اتص.بت ولما مكنتش برد عليها  وجتلي الشركه مكنتش موجود خا.فت عليا وفتكرت اني حصلي حاجه 

ليله ببتسامه خفيفه وحركة راسها بالايجاب: يعني طول الوقت كان اهلي بيأذ.ك وانا دخلت حياتك بوظتها اك... 

قاطعها قاسم بجديه وهو حاضن وشها بايده : هوووششش اسكتي ي ليله انتي احلي حاجه حصلت في حياتي 

من اول ما شوفتك في القصر وانا حاسس بشعور غريب مكنتش فهمه حتي كل تصرفاتي معاكي كنت مستغرابها... بكون مرتاح وانا جنبك.. وبرضو مكنتش فاهم لي 

لحد ما فهمت ان الشعور الغريب الي جوايا دا حب ي ليله..(شدها لحضنه وهمس) انا بحبك اوي ي ليله 

ليله اتنهدت ودمو.عها نازله بفرحه: وانا كمان 

قاسم خرجها من حضنه وبصلها بنظرات ماليها الحب: تتجوزيني ي ليله 

ليله بصتله ببتسامه عريضه ومسحت دمو.عها بإهمال وهي بتحرك راسها بالايجاب كذا مره: م.. موافقه 

وفجاه طلعت عهد من البيت وهي بتنادي عليهم 

عهد ببتسامه: قاسم ماما بتق....(وشافت ليله دمو.عها نازله) مالك ي ليله بتعيطي ليه قاسم عملك حاجه 

قاسم بستغراب: وهي عشان بتعيط ابقي انا السبب؟؟؟ 

عهد: ايوه اصلي عرفاك مفتري 

قاسم: انا مفتري؟؟ طب تعالي بقا 

ولسه هيمسكها عهد جريت بعيد عنه بسرعه وهي بتضحك 

قاسم بغيظ: تعالي انا هوريكي مين المفتري بقا 

كان بيتكلم وهو واقف مكانه وشايف عهد بتبعد عنه وهي بصاله وبتضحك وبصوت عالي: ماما بتقولك هات ليله وتعالي الاكل جهز 

قاسم ابتسم وبص لليله وهو بيمد ايده ليها: تعالي ي لي لي 

ليله ابتسمت ومسكت ايده ومشيو سوا 


في نفس الوقت 

كانت العربيه الي فيها سماح وهيثم وقف قدام بيت ليله ونزلو منها ودخلو البيت 

سماح اتنهدت: انت مكلتش حاجه من الصبح هروح اج... 

قاطعها هيثم بصوت ضعيف: لا انا هروح ارتاح 

وسبها ومشي 

سماح بصتله بعيون بتلمع من الدمو.ع صعبان عليها شكله.. وشه البهتان وعيونه الحمرا وبيحاول يمشي بالعافيه اتنهدت واتجهت للمطبخ 

هيثم كان وصل للاوضه بتاعته واول ما دخل الاوضه اترمي علي السرير وغمض عينه 

___________

معتز رفع المسد.س بتاعه ووجهه علي هيثم اخوه: طول عمرك ملكش منفعه وكدا كدا دورك في المو.ت مكنش لسه جه عشان تبقي كل الاملاك بتاعتي انا.. بس مش مشكله هعجل مو.تك شويه 

هيثم لف لاخوه ووقف مصدو.م: انت كنت عايز تمو.تني انا كمان 

معتز ابتسم ومسح الد.م الي نزل علي عينه: ايوه 

هيثم ابتسم بحز.ن ورفع ايده بستسلام: مو.تني ي معتز يلا 

_________

نظرات معتز الخ.بيثه...وهو بيرفع المسد.س في وشه ...كلامه لهيثم الاخير 

كل دول صور كان شا.يفها هيثم وهو مغمض عينه دمو.عه نزلت بحز.ن واول ما شاف منظر معتز وهو بيمو.ن فتح عينه فجاه وقام قعد علي السرير باصص فالاشئ نظرات الحزن ماليه عيونه ووشه.. كلام معتز بقا بيتردد في ودنه بطريقه مستفزه... لدرجه ان هيثم رفع ايده وبقا يقفل ودنه: باااااسسسس باااااسسسسسس 

كان صوته عالي جدا لدرجه ان سماح سمعته وهي جيباله الاكل وجريت علي اوضته حطت الاكل علي طربيزه في الاوضه وجريت عليه: هيثم في ايه مالك؟؟ اهدي في ايه 

هيثم اول ما شافها شدها في حضنه وفضل يشدد عليها 

سماح اتصد.مت من ردت فعله بس هي حسه بحز.نه رفعت ايديها وحضنته وفضلت تطبطب عليه بحنان 


ليله كانت مبسوطه وهي قعده وسط عيلة قاسم.. مامت قاسم الي كل شويه تحطلها اكل في طبقها وتطلب منها تاكل وهي مبسوطه.. وقاسم وعهد كل شويه يتخا.نقو 

وفضلت طول اليوم معاها لغايت ما جه الليل قربت من قاسم وهمست: قاسم ممكن تروحني عايزه اطمن علي هيثم 

قاسم حرك راسه بالايجاب وقام وقف.. ليله قربت من مامت قاسم ولسلمت عليها وعلي عهد كمان 

عهد: خدي بالك من نفسك ي مرات اخويا

ليله ببتسامه: وانتي كمان ي لمضه

وخرجو من البيت 

ليله اتنهدت: مكنتش متخيله ان بعد الي حصل النهارده اكون مبسوطه في الاخر كدا شكرا ي قاسم 

قاسم ابتسم وفتح ليها بابا العربيه: وانا ميهمنيش حاجه غير سعادتك 

ليله بصتله ببتسامه وقعدت في العربيه وقاسم لف وقعد جنبها وشغل العربيه وهو باصص ليها ببتسامه 

ليله بكسوف: انت هتفضل باصصلي كدا 

قاسم: مقدرش ابعد عيوني عن الجمال دا 

ليله ابتسمت وبصتله: طب يلا نمشي ولا هنفضل واقفين كدا 

قاسم ببتسامه: اوامرك ي ليله هانم 

ومشي قاسم بالعربيه... بعد فتره وصلو قدام بيت ليله ونزلو الاتنين دخلو البيت 

كان الصمت مالي المكان ليله واتجهو لاوضة هيثم كان الباب مفتوح 

ليله دخلت الاوضه لقيت هيثم نايم علي سريره وسماح نايمه علي كرسي جنب السرير ومسكين ايد بعض.. ابتسمت وهي بصله لشكلهم وقربت من سماح: سماح... سماح اصحي

سماح فتحت عيونها بخ.ضه: هيثم اهدي انا جنبك

ليله اتكلمت بسرعه وهمس: هوووش اهدي دا انا روحي نامي في اوضتك مينفعش تفضلي نايمه علي الكرسي كدا 

سماح بصت لايد هيثم الي مسكاها جامد: لا هفضل هنا

ليله: هتت.عبي من النوم علي الكرسي روحي اوضتك 

سماح حركة راسها بالرفض: لا ي ليله هفضل هنا 

ليله اتنهدت وحركة راسها بالايجاب: ماشي ي سماح 

وخرجت من الاوضه وقفلت الباب وراها.. سماح بصت لهيثم لقتو نايم اتنهدت ورجعت غمضت عيونها وهي نايمه علي الكرسي 


ليله خرجت كان قاسم واقف قدام الباب: مش عايزه تروح اوضتها 

قاسم: خليها جنبه طلاما حبه (اتنهد) انا همشي وهجيلك بكرا 

ليله حركة راسها بالايجاب وقاسم ببشدها عليه: هتوحشيني ي ليله 

ليله ابتسمت بكسوف: وانت كمان 

قاسم قرب منها اكتر وطبع ق.بله علي جبينها وواحده تانيه علي خدها 

ليله بكسوف: احممم يلا روح تصبح علي خير 

قاسم ضحك وبعد عنها: ماشي همشي ي ليله وانتي من اهلي

وخرج قاسم من البيت وليله فضلت متابعاه لغايت ما مشي وبعدها راحت لاوضتها 


مر شهرين 

وحالة هيثم كانت بتسوء طول الوقت سماح جنبه وليله وقاسم اتفقو بعد ما هيثم يتحسن هيتجوزو 

ومامت قاسم وعهد راحو عاشو في القصر مع قاسم 

سماح بحز.ن : هتأجلي الفرح اي تاني ي ليله 

ليله: لحد ما هيثم يفوق ويبقا كويس ويكون جنبي انا مليش غيرو دلوقتي 

: وانا كويس ي ليله 

الاتنين بصو لاتجاه الصوت كان هيثم واخيرا وبعد شهرين خرج من اوضته كان شكله بهتان ومتغير بس اخيرا خرج 

ليله جريت عليه ولسه هتحضنه في دخول قاسم البيت.. واول ما هيثم لمحه: اسبتي مكانك مفيش فيه حيل لضر.به 

ليله بصتله بستغراب 

قاسم ضحك: شاطر ياض طلعت بتفهم 

ليله بصت وراها لقت قاسم فهمت كلام هيثم وابتسمت: شوفت ي قاسم اخيرا هيثم خرج من اوضته

قاسم قرب منه وحضنه: حمدلله علي سلامتك ي هيثم 

هيثم ببتسامه: الله يسلمك ها بقا هتعملو الفرح امتي انا عايز افرح بيه بقا 

ليله: بيك!؟؟؟ 

هيثم حرك راسه بالايجاب: ما انا زهقت من الحبسه وقررت اتجوز معاكو في نفس اليوم وكدا كدا العروسه موجوده 

سماح بستغراب: ومين دي؟؟ 

هيثم بص ليها ببتسامه: تقبلي تتجوزيني ي سماح (وبص لنفسه) دا لو هتوافقي عليا بعد منظري الجديد دا يعني.. انا عمري ما هلاقي احسن منك تكون مراتي وعمري ما هنسي وقفتك جنبي من وقت ما عرفتك انتي جدعه اوي وجميله كمان وانا بحبك وبتمني توافقي 

سماح اتكسفت وبصت في الارض 

ليله: الاه دي هتعمل نفسها مكسوفه وكانت من يومين بتقول لو ما عرضتش عليها الجواز هي هتعرضه عليك

سماح بصت ليها بصدمه: ي فتااا.نه 

ليله ضحكت وبصت لهيثم: هي موافقه 

هيثم بص لسماح ببتسامه: موافقه 

سماح ببتسامه: موافقه ي هيثومي

هيثم قرب منها حضنها ومشيو سوا وهو باصص لقاسم وليله: حددو المعاد وعرفوني وياريت تستعجلو بقا 


ليله ضحكت وهي شيفاهم بيبعدو: مجنو.ن والله بس مبسوطه انه بقا كويس

قاسم رفع ايده وحطها علي كتفها: طب الفرح بكرا كويس 

ليله بصد.مه: بكرا!!! بكرا ايه ي قاسم مش هنلحق نعمل حاجه 

قاسم: يبقا موافقه هيثاااام بكرا الفرح

كان هيثم لسه هيطلع من البيت سمع كلام قاسم لف ليه وزغرط وسماح ضحكت علي شكله 

ليله ضحكت جامد: بس ازاي هنجهز كل حاجه لبكرا 

قاسم ببتسامه: كل حاجه جاهز فاضل انتي ي عروسه 

ليله بصتله بحب: انا بشكر الظروف الي خلتني اهرب واجي عندك ي قاسم انا بحبك اوي 

قاسم اتنهد وهو بيطبع ق.له علي جبينها: انتي هربتي عشان تيجي وتسكني قلبي ي لي لي انا كمان بحبك اوي 

تمت      #بقلمي_رحـمـه_مـحـمـد



تعليقات

التنقل السريع