القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية اقتحمت حصوني الفصل السادس عشر 16بقلم ملك إبراهيم حصريه في (مدونة قصر الروايات)

 

رواية اقتحمت حصوني الفصل السادس عشر 16بقلم ملك إبراهيم حصريه في (مدونة قصر الروايات)




رواية اقتحمت حصوني الفصل السادس عشر 16بقلم ملك إبراهيم حصريه في (مدونة قصر الروايات)



رواية اقتحمت حصوني الفصل السادس عشر 16بقلم ملك إبراهيم حصريه في (مدونة قصر الروايات)


تحدثت موني بحماس. - انا من رأيي تقوليله على موضوع شادي


ثم اضافة بمرح.


- بصي قوليله انا جايلي عريس


شهقت فيروز بصدمة قائلة. - انتي عايزاني اقوله انا جايلي عريس ؟!


تحدثت ريم بتأكيد. - موني عندها حق وانا كمان من رأيي تقوليله وتشوفي رد فعله هيكون ايه


نظرت فيروز امامها بتفكير حتى توقفت سيارة أدهم امامهم فجأة ثم اشار لها بالدخول الى السيارة وهو ينظر اليها بغموض و لم تفهم فيروز


ما وراء تلك النظرات الغامضة.


دخلت السيارة وجلست بجواره بصمت وهي تنظر امامها بتوتر ، نظر اليها بغموض ثم عاد ببصره


للامام ينظر بغضب ثم انطلق بالسيارة سريعاً.


تحدثت موني مع ريم بهدوء. - الله يكون في عونها الصراحة


تحدثت ريم بتأكيد. - ربنا معاها وتقدر تاخد موقف حاسم معاه


ثم تابعوا سيرهم عودة الى شقتهم.


بداخل سيارة أدهم وهو ينطلق بأقصى سرعة ، تحدث وهو ينظر امامه بغضب.


- انا دلوقتي عايز افهم حاجة ، انتي جايه الجامعة


دي تعملي ايه بالظبط ؟


نظرت اليه بعدم فهم ثم تحدثت بدهشة.


- مش فاهمة ، يعني ايه انا جايه اعمل ايه في الجامعة ! ، أكيد جايه ادرس يعني


توقف بالسيارة فجأة وصرخة فيروز بصدمة مع توقفه بهذه الطريقة العنيفة ، ثم نظر اليها بغضب وتحدث بحده.


ابن منير الكردي كان واقف معاكي يعمل ايه النهاردة ؟


نظرت اليه بدهشة قائلة. - قصدك على شادي ؟


ضرب بيده بقوة فوق عجلة القيادة ثم تحدث بحدة.


- قولتلك قبل كده متنطقيش اسمه ده تاني


نظرت اليه بهلع ثم تحدثت بتوتر.


- انا مش فاهمة ، انت ايه مشكلتك دلوقتي ؟



نظر اليها بعنف قائلاً بغضب.


- انتي مشكلتي


صدمت من جملته واعتقدت انها اصبحت حمل ثقيل عليه ثم تجمعت الدموع بداخل عينيها وحاولت منع سقوطها امامه ثم تحدثت بحزن.


- خلاص انا هحل مشكلتك دي قريب


نظر اليها بعدم فهم لتضيف بصوت مكتوم من


شدة الحزن.


- شادي عايز يتجوزني وانا موافقة


ثم خفضت وجهها ارضاً بحزن وهي تحاول اخفاء


دموعها بعيداً عن عينيه.


تأملها بصدمة وزهول وعقله رافض استيعاب ما


قالته الان ، ثم تحدث بجمود.



- انتي قولتي انه عايز يتجوزك ؟


جففت دموعها سريعاً ثم حركت رأسها بالايجاب قائلة.


- اه عايز يتجوزني


حرك رأسه بتفهم ثم تحدث بغضب. - وانتي موافقة ؟


نظرت اليه بحزن ثم خفضت عينيها سريعاً قائلة


بتوتر. - اه موافقة


نظر امامه للحظات بتفكير ثم تحدث بجمود.


- وانا كمان موافق



نظرت اليه بصدمة ثم انسالت دموعها بغزارة وهي لا تصدق انها لا تعني له اي شئ لهذه الدرجة وانه يريد التخلص منها بكل هذه السرعة.


تحدثت معه بصدمة.


- انت بجد موافق ؟


نظر امامه بجمود وهو يحاول ابعاد عينيه عن


عينيها ثم تحدث ببرود.


مبدئيًا موافق بس لسه هختبره قبل اي حاجة عشان اتأكد انه بيحبك بجد وهيقدر يحافظ عليكي ، عشان اكون مطمن عليكي وانت معاه


حركت رأسها بحزن ثم تحدثت ببكاء.


- انا عايزة ارجع الشقة عند البنات بعد اذنك


تحدث بجمود وهو ينظر امامه.


- انتي مش هترجعي الشقة دي تاني ، انتي هترجعي تعيشي معايا في القصر


نظرت اليها بصدمة ثم تحدثت برفض. بس انا مرتاحة في شقة البنات وبعدين انا مش هينفع اعيش مع مراتك


بدأ يتحرك بالسيارة وهو يتحدث بجمود. - متقلقيش مراتي سافرت تاني خلاص


نظرت اليه بغيظ ثم تحدثت اليه بحده.


وانا مش عايزة ارجع اعيش معاك وبعدين انا مش لعبة عشان لما مراتك ترجع تخليني امشي ولما مراتك تسافر تخليني ارجع


تحدث بصوت صارم حاد. انا قولت هترجعي تعيشي معايا وكلامي هيتنفذ ومش عايز اي اعتراض


تحدثت معه بعناد.


وانا مش عايزة اعيش معاك تاني


تجاهل حديثها وهو يقود السيارة ويفكر بأمر زواجها من رجل غيره ، ويشعر بالنيران تسير بعروقه وسكين حاد يقطع بقلبه كلما تخيلها مع اخر .


نظرت اليه بغيظ وهي تراه يتجاهل حديثها ثم نظرت امامها باستسلام وهي تفكر في الانتقام منه على كل ما فعله بقلبها.


رواية اقتحمت حصوني بقلمي ملك إبراهيم.


باحدى شركات "روبيرتو" منافس الصياد.


جلس روبيرتو مع احد رجاله الاوفياء يدعى "فرانك" وتحدث روبيرتو معه بغضب.


- الصياد دفعني تمن القصر بتاعه الضعف وانا مش قادر اواجهه او اقف قصاده وكمان ديفيد الحقير تخلى عني

تحدث فرانك بتأكيد. - الصياد بيكبر كل يوم اكثر من اليوم الا قبله وقريباً هيكون من اكبر زعماء المافيا وديفيد عارف الكلام ده كويس وعشان كده بيرفض الوقوف مع اي شخص ضدد الصياد لانه عارف مكانة الصياد كويس


نظر روبيرتو امامه بغضب ليضيف فرانك بتأكيد.


- والمشكلة ان الصياد ملوش اي نقطة ضعف وده بيصعب علينا كسره


تحدث روبيرتو بغضب. سمعت عن الا عملوا مع مارك ورجاله وقت تسليم الشحنه ؟


تحدث فرانك بتأكيد. اه سمعت والا الصياد عملوا مع مارك ده رفع اسم الصياد في السما والكل عرف ان الصياد مفيش حد يقدر عليه



تحدث روبيرتو بغضب. بس انا لازم اقدر عليه ولازم احذف اسم الصياد من قائمة الاحياء قبل فوات الأوان


حرك فرانك رأسه بعدم اقتناع ثم همس لنفسه


حتى لا يسمعه روبيرتو.


- شكل الصياد الا هيحذف اسمك من قائمة الاحياء والاموات كمان


رواية اقتحمت حصوني بقلمي ملك إبراهيم.


توقف أدهم امام قصر صغير اشتراه بعد احتراق قصره.


نظرت فيروز الى القصر امامها ثم تحدثت بدهشة.


- بيت مين ده ؟


تحدث أدهم بهدوء.


- بيتك وبيتي


نظرت اليه بدهشة ثم تحدثت بفضول.


- والقصر الثاني ؟


ثم اضافة بتأكيد. - اااه ، القصر الثاني اكيد المدام عايشة فيه وانت مش عايز تزعلها ، قومت جبتني انا هنا ، صح ؟


ابتسم بسخرية ثم حرك رأسه بتأكيد قائلاً.


- برافو عليكي ، بيعجبني فيكي تفكيرك وذكائك


نظرت اليه بغيظ ثم ترجل من السيارة وفتح لها باب السيارة ، ترجلت هي الاخرى ثم وقفت تنظر الى القصر بانبهار ثم تخطته واتجهت بمفردها الى


الداخل.


تنهد بتعب ثم ذهب خلفها الى داخل القصر.



وقفت بمنتصف القصر من الداخل تنظر حولها


بانبهار.


تحدث معها بهدوء وهو يقف خلفها. - عجبك القصر ده ؟


تحدثت وهي تنظر حولها بأعجاب. - حلو اوي وكمان الوانه احلى من القصر الكئيب الثاني


ثم اضافة بفضول. - بس هو انت سبت القصر الثاني وبقيت عايش هنا ولا انا هكون هنا ومراتك هتكون في القصر الثاني ؟


ابتسم بهدوء ثم تحدث بمكر. - يهمك تعرفي ؟


حركت رأسها بعدم اهتمام ثم تحدثت بهدوء. - طبعاً ميهمنيش اعرف بس يهمني افهم



ثم اضافة بمكر وهي تحاول اغاظته.


- بس انت لسه مقولتليش ، بعد ما انا ارد على شادي و اقوله ان انا موافقة اتجوزه ، المفروض


هيخطبني منك انت ولا من مين ؟


اشتعلت النيران بقلبه مرة اخرى وتابعة فيروز تحول عينيه الى لونهم الكاتم المخيف ثم ضغط على قبضة يديه بقوة وهو يتحدث مدعيا البرود.


هتقولي ان عمار يبقى قريبك وهو ولي امرك وهيخطبوكي منه


رفعت حاجبيها بغيظ تنظر اليه بغضب حاولت السيطرة عليه ثم حركت رأسها قائلة.


تمام ، بس انت لازم برضه تحضر وقت مايجو يخطبوني




ثم اضافة بسخرية وهي تقترب منه تتحدث بالقرب من وجهه بطريقة اهلكت قلبه.


بما انك يعني في مقام اخويا الكبير


نظر الى شفاتيها بلهفة وهو يضغط على قبضة يديه حتى يمنع نفسه بصعوبة من الاقتراب منها.


حاولت اللعب بأعصابه بطريقة ماكرة ثم ابتعدت عنه بهدوء تنظر حولها ثم تحدثت بغضب مكتوم.


- غرفتي هتبقى فين ؟


تحدث بجمود. اي غرفة تعجبك اختاريها -


حركت رأسها بالايجاب ثم وجدت كريمة تقترب منها وهي تبتسم لها وتتحدث بسعادة.


- القصر نور بأحلى قمر في الدنيا



ابتسمت فيروز بسعادة واقتربت منها وقامت


بعناقها وهي تتحدث بسعادة.


- إنه أمر فظيع


تحدث أدهم مع كريمة بجمود. - لو سمحتي يا كريمة وصلي فيروز للغرفة الا


تعجبها


ثم اضاف بسخرية موجهاً حديثه الى كريمة لكن


عينيه كانت متعلقة بفيروز.


- ومتنسيش تعلمي الغرفة عشان متتلخبطيش فيها وتفضلي تدوري عليها وتفتحي وتقفلي في الغرف


نظرت اليه فيروز بغضب ثم تحدثت الى كريمة بغيظ.


- على فكرة يا كريمة ، دمك مش خفيف



وقفت كريمة بينهم تنظر اليهم بدهشة ثم صعدت فيروز الى الاعلى بخطوات غاضبة وتابعتها كريمة بعدم فهم لما يحدث من حولها.


وقف أدهم يتابع صعود فيروز للأعلى ثم اتجه الى غرفة مكتبه ليفكر في ما عليه فعله مع المدعو


قِرَان.


رواية اقتحمت حصوني بقلمي ملك إبراهيم.


في منزل منير الكردي والد شادي.


تحدث شادي مع والدته برجاء.


- صدقيني يا ماما لو شوفتي فيروز هتحبيها ، دي بنت جميلة ومحترمة جدا وخطفت قلبي من اول ما شوفتها وكمان بابا اعجب بيها جدا اول ما شافها


تحدثت والدته بعجرفة.


- مفيش حاجة اسمها حب من أول نظرة يا شادي وبعدين احنا لازم نسأل الأول عنها وعن عيلتها واصلها


ثم اضافة بتأكيد. - النسب يا حبيبي لازم يكون فيه تكافئ


تحدث شادي بتأكيد. - فيروز بنت محترمة جدا يا ماما واحترامها بيدل عن تربية كويسة واصل طيب متقلقيش


نظرت اليه والدته بابتسامة ثم تحدثت بهدوء.


- طب خليني اشوفها وانا اقولك رأيي فيها


تحدث شادي بحماس. حاضر يا ماما وانا متأكد انها هتعجبك


ابتسمت والدته ونظرت امامها بتفكير.


دخل والد شادي وتحدث معهم بمرح.



- هي ايه الا متأكد انها هتعجبها ؟


تحدث شادي بسعادة. - كنا بنتكلم عن فيروز


تحدثت والدة شادي بهدوء. - ممكن يا شادي يا حبيبي تسيبني انا وباباك نتكلم شوية مع بعض


تحدث شادي بابتسامة. - اه طبعاً


ثم اضاف وهو يصعد للأعلى. انا هطلع اوضتي ، عن اذنكم


ثم صعد الى غرفته وجلس والده منير الكردي بجانب زوجته ينظر اليها بدهشة قائلاً.


- خير يا صافي في ايه ؟



نظرت اليه ثم تحدثت بهدوء. ايه حكاية البنت الا شادي عايز يتجوزها دي


وانت موافق عليها ؟!


تحدث والد شادي بهدوء. بنت عرفني عليها في الحفلة وشكله معجب بيها وبصراحة البنت شكلها كويسة


تحدثت زوجته بغضب. - مش بالشكل يا منير وانت عارف الكلام ده كويس ، ده نسب والمهم فيه عيلتها ومستواها الاجتماعي ، مش تقولي شكلها !


تحدث منير الكردي بهدوء. - يا حبيبتي احنا لسه منعرفش عنها حاجة عشان نحكم عليها بس انا قصدي ان البنت باين جدا انها كويسة ، بس مش معنى كده اني هروح اجوزها لأبني قبل ما اعرف اصلها وكل حاجة عنها


تحدثت زوجته بجمود.



- البنت دي محتاجين نتعرف عليها عن قرب ونتأكد انها هتكون زوجة صالحة لأبننا ، ده طبعاً بعد ما نعرف كل حاجة عنها وعن عيلتها


ثم اضافة بتأكيد.


- ومتنساش ان شادي ابننا الوحيد ولازم نكون متأكدين جدا من اخلاق البنت الا هيتجوزها


نظر والد شادي امامه بشرود وهو يفكر في شئ


ما ثم تحدث بحماس.


- انا عندي فكرة كويسة جدا


نظرت اليه زوجته باهتمام ليتابع حديثه بحماس.


- المشروع الكبير الا انا داخله مع شركة الصياد ، انا كنت ناوي ان شادي هو الا يتولى المشروع ده بعد ما يتخرج ان شاء الله ، بس انا دلوقتي فكرت ان اسلم شادي المشروع من دلوقتي واطلب منه ان يختار 5 من اصدقائه يشتغلوا معاه او بمعنى اصح يبقوا ال team بتاعه ويساعدوه في الادارة




نظرت زوجته بتفكير ثم تحدثت بهدوء.


وطبعاً فيروز هتكون من ال team ده ؟


تحدث والد شادي بتأكيد. - طبعاً وبكده هتبقى تحت عنينا وانا هقدر اتابعها بنفسي وهنقدر بسهولة نعرف كل حاجة عنها


تحدثت زوجته بتفكير. - وتفتكر ان شادي هيقدر يتولى ادارة مشروع


كبير زي ده ؟


تحدث والد شادي بثقة. انا الا هقوم بادارة المشروع بس شادي هيكون الوجهه عشان يدخل عالم الاعمال بكل قوة وثقة


ابتسمت زوجته ثم تحدثت بتأكيد.


- خلاص اتكلم مع شادي وفهمه وعرفه ان نجاح المشروع ده هيكون فرصة كبيرة له هو



واصدقائه ، وفهمه برضه انها هتكون فرصه عشان يقرب من فيروز اكثر ويكتشف شخصيتها عن قرب


تحدث والد شادي بتأكيد.


- متقلقيش انا هظبط كل حاجة بس لازم اخد موافقة أدهم الصياد الاول لان القرار بالموافقة او الرفض في شئ يخص المشروع في ايديه هو


تحدثت زوجته بثقة. - ان شاء الله هيوافق وشادي هيرفع راسك


متقلقش


رواية اقتحمت حصوني بقلمي ملك إبراهيم.


جلست فيروز بإحدى الغرف تنظر حولها بملل ثم اخذت هاتفها وقامت بالاتصال على الفتيات.


ردت عليها موني بقلق.



- ايه يا زوزو انتي اتأخرتي كده ليه ؟، احنا قلقنين عليكي


تحدثت فيروز بتوتر. - أدهم عايز يرجعني اعيش معاه تاني


تحدثت موني بدهشة وهي تنظر الى ريم الجالسة بجوارها.


- يعني ايه ترجعي تعيشي معاه تاني ؟!، يعني هتسبينا ؟


وقفت فيروز واتجهت الى الشرفة تنظر امامها ثم تنهدت قائلة بحزن.


- مش عارفة يا موني ، ومبقتش فاهمه حاجة


اخذت ريم الهاتف من موني وتحدثت هي مع فيروز.


- فيروز انتي قولتيله على موضوع شادي ؟




تحدثت فيروز بحزن. - قولتله يا ريم


شغلت ريم مكبر الصوت حتى تستمع هي و موني


الى حديث فيروز ثم تحدثت بفضول.


- وقالك ايه ؟


تنهدت فيروز بحزن ثم تحدثت.


- قالي انه موافق


شهقت موني وتحدثت بغيظ. يعني ايه موافق ! ، يعني هيسيبك تتجوزي واحد غيره عادي كده


بكت فيروز ثم تحدثت بحزن. - عادي بقى هو اصلا مش بيحبني وملوش ذنب ان انا غبية وحبيته بيني وبين نفسي




تحدثت ريم بصوت غاضب. - لاء هو ليه ذنب عشان انتي مش لعبة في ايديه ولازم يتكوي بنار حبك ويقول حقي برقبتي كمان


تحدثت موني بهدوء. - براحة عليها يا ريم


تحدثت ريم مع موني بغيظ. - اسكتي انتي


ثم اضافة بتأكيد. - فيروز اسمعيني كويس ، انا متأكدة انه بيحبك بجد ولو عايزة تكسبي حبه يبقى اعملي الا هقولك عليه


استمعت اليها فيروز باهتمام لتضيف ريم بتأكيد.


اول حاجة انا عايزاكي متنسيش انه جوزك ومحلل ليكي يعني حاولي تجننيه بلبسك ، بشعرك ، بصوتك الناعم الرقيق ، بحركاتك الشقية ، بلاش الطرحة الا شعرك طول الوقت دي واللبس الواسع



وكأنك عايشه مع راجل غريب عنك ، ده جووووزك ولازم تجننيه برحتك


تحدثت موني بحماس وهي تستمع الى حديث ريم ونصائحها الى فيروز.


- واوو ، دا شكل أدهم ده هيشوف ايام بمبي

تكملة الرواية من هناااااااا

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا


تعليقات

التنقل السريع