رواية اقتحمت حصوني الفصل التاسع والثلاثون39بقلم ملك إبراهيم حصريه في (مدونة قصر الروايات)
رواية اقتحمت حصوني الفصل التاسع والثلاثون39بقلم ملك إبراهيم حصريه في (مدونة قصر الروايات)
رواية اقتحمت حصوني الفصل التاسع والثلاثون39بقلم ملك إبراهيم حصريه في (مدونة قصر الروايات)
- مش قادر اتخيل يا بابا ، ان الدكتور بيقتل ابني جوه دلوقتي
نظر اليه والده بصدمه ، لينهار شادي
وهو يتحدث بحزن.
- الموضوع مطلعش سهل ابدا
ربت والده على كتفه وتحدث معه
بتأكيد.
- يا حبيب الا جوه في بطنها ده ، احنا اصلا مش متاكدين ، هو ابنك فعلا ولا لا
ثم اضاف بتأكيد.
- انت بنفسك قولت يا شادي انها بنت متصلحش انها تكون ام وانك مستحيل هتحس بالامان معاها ، ولو الطفل ده جه الدنيا يبقى احنا كده بنظلمه ، لما يلاقي امه واحدة مستهترة زي موني
حرك شادي رأسه بالايجاب ثم وقف
بصمت ينتظر انتهاء الطبيب.
بعد وقت خرج الطبيب وتحدث معهم
بهدوء.
- العملية انتهت وعملت تنضيف للرحم ، والبنت حالتها كويسه
متقلقوش
تحدث معه شادي بفضول. - هي لما تفوق ، هتعرف انها عملت عملية اجهاض ؟
تحدث الطبيب بتأكيد. - اكيد هتعرف من الالم الشديد الا هتحس بيه وكمان في حاجات تانيه هتأكد لها انها اجهضت
ربت منير الكردي على ظهر ابنه
وتحدث بهدوء.
- خلاص يا شادي متقلقش ، تعرف او متعرفش هي مش هتقدر تعمل اي
حاجة
نظر شادي الى والده بحزن ثم اتجه الى الغرفة الموجودة بها موني.
نظر منير الكردي الى الطبيب ثم اخذه معه حتى يعطيه الاموال المتفق عليها.
في المساء في شقة فيروز في مصر.
جلست فيروز وهي تشعر بالتعب الشديد، لا تستطيع ان تتحمل الالم ببطنها والهبوط الحاد من كثرة القئ.
وقفت من مكانها بتعب ثم اتجهت الى غرفتها وارتدت ثيابها بصعوبة ووضعت حجابها فوق رأسها اخفت شعرها بالكامل، ثم اتجهت الى خارج الشقة وهي تضع يديها فوق بطنها واليد الاخرى تستند بها على الحائط
وتشعر بالغثيان الشديد.
اقتربت من شقة عمار وطرقت على الباب بخفوت وهي تستند على الباب
بتعب.
فتح عمار الباب وتفاجئ بها تقف وتستند على طرف الباب بضعف وهي تضع يدها فوق بطنها ووجهها شاحب
يمكن
ويظهر عليه تعبها الشديد وحبات
العرق تتناثر فوق جبينها.
تحدثت فيروز بتعب وهي تقف امامه
بضعف قائلة.
- عايزة اكلم أدهم
نظر اليها بصدمة وتحدث بقلق. . مالك يا فيروز ؟، شكلك تعبانه اوي - ؟
تحدثت بتعب وهي تحارب رغبتها في القئ.
أدهم يا عمار ، عايزة اكلمه ضروري
حرك رأسه بالايجاب وتحدث بقلق.
- حاضر یا فیروز هخليكي تكلميه بس اطمن عليكي الاول
ثم نظر اليها بصدمة وهو يضيف
بدهشة.
- انتي شكلك تعبانه اوي
لم تستطيع ان تحارب رغبتها في القئ اكثر واسرعت في الركض الى شقتها
متجهة الى الحمام تفرغ ما بداخل
معدتها الفارغه.
فزع عمار من ما يحدث لها وركض سريعًا خلفها، لكنه توقف امام باب شقتها ، لا يستطيع وضع قدميه بداخل شقتها بدون اذنها ووقف امام باب الشقة وتحدث اليها بصوت مرتفع
حتى تستمع اليه.
- فيروز انا هجبلك دكتور عشان يطمنا
عليكي
ثم ركض الى شقته سريعًا وقام بالاتصال باحد الرجال الواقفين امام العمارة بالاسفل لحمايتهم بدون ان
يشعر احد من السكان المجاورين لهم وطلب منه ان يحضر طبيبة فورًا ويصعد بها الى الاعلى ، ثم عاد مرة اخرى وقف امام باب شقتها وهو ينطق اسمها بقلق وينتظر ردها عليه.
ردت عليه بتعب وهي تخرج من الحمام وتحمل منشفة صغيرة بيدها تجفف بها وجهها ثم اتجهت الى احد
المقاعد وجلست عليه بتعب.
استأذن منها عمار ان يدخل حتى يطمئن عليها وسمحت له بالدخول
وهي تتحدث بتعب قائلة.
- عايزة اكلم أدهم يا عمار
اقترب منها ينظر اليها بقلق وتحدث
بهدوء.
- حاضر یا فیروز ، هخليكي تكلميه بس نطمن عليكي الاول
تحدثت بتعب وهي تضع يديها فوق بطنها
- انا كويسة يا عمار والا بيحصلي ده
عادي
تحدث عمار برفض.
- لا يا فيروز ، الا بيحصلك ده مش عادي خاالص
ثم اضاف بتأكيد. - انتي مش شايفة شكلك بقى عامل ازاي ؟، انتي شكلك تعبانه اوي
تحدثت بتعب. - انا عارفة انا فيا ايه يا عمار وعشان كده لازم اكلم أدهم
تنهد عمار ثم تحدث بهدوء.
- يا فيروز انا قولتلك ان مش هينفع نتواصل مع أدهم وبعدين أدهم هيعمل ايه وهو في ايطاليا ، انا بعت اجبلك
دكتورة وان شاء الله يطلعوا شوية برد ولا حاجة
حركت رأسها بالرفض وهي تتحدث
بتأكيد.
- الا عندي ده مش برد يا عمار
ثم اضافة بتعب.
- انا حامل
ثم وقفت وركضت سريعًا الى الحمام مرة اخرى وهي تضع يدها فوق فمها.
وقف عمار ينظر امامه بصدمة لا يصدق ما سمعه الآن ، ثم استمع الا صوتها وهي تتألم من كثرة القئ.
خرجه من صدمته صوت هاتفه ونظر الى الهاتف بصدمة ثم رد عليه واستمع الى الطرف الاخرى وهو
يتحدث قائلاً.
- انا لقيت دكتورة العيادة بتاعها قريبة من هنا وجايبها وطالع دلوقتي بس طلبت مبلغ كبير عشان تسيب عيادتها وتيجي معايا
تحدث عمار بانفعال.
- تاخد كل الا هي عايزاه بس تيجي
بسرعة
تحدث الطرف الآخر بالايجاب.
- عشر دقايق وهنكون عند حضرتك
اغلق عمار الهاتف ووقف ينظر امامه بحيرة، ماذا يفعل الآن وكيف يخبر أدهم بخبر حمل فيروز وهو يعلم جيدا ان هذا الخبر سوف يغير الكثير من
ترتيبات أدهم.
لحظات قليلة وصعد الحارس مع
الطبيبة.
قابلهم عمار وطلب منه ان يعود الى مكانه بالاسفل واخذ الطبيبة الى داخل
شقة فيروز.
خرجت فيروز وهي تستند على الحائط
وتجفف وجهها بمنشفة صغيرة.
اقتربت منها الطبيبة وساندتها الى الغرفة واغلقت الباب عليهم حتى تقوم
بالكشف عليها.
وقف عمار بالخارج وهو ينتظر خروج الطبيبة بتوتر.
بالداخل..
بدأت الطبيبة بالكشف على فيروز ، ثم
ابتسمت وهي تخبرها بالحمل.
ابتسمت فيروز وتحدثت بتعب.
- انا عرفت اني حامل من اول ظهور الاعراض عندي ، بس التعب كل يوم بيزيد عليا
تحدثت الطبيبة بابتسامة. - متقلقيش انا هكتبلك ادوية هتريحك كتير ، بس اهم حاجة الراحة وتاكلي كويس لانك ضعيفة جدا
حركت فيروز رأسها بالايجاب وهي تضع يديها على بطنها تربت على
ابنها بالداخل ، ثم التفتت بوجهها الى الجانب الآخر وسقطت دمعة من عينيها وهي تهمس الى طفلها بداخلها
قائلة.
- كان نفسي باباك يبقى معانا في اللحظة دي ويكون هو اول واحد يسمع خبر وجودك ، بس متقلقش ، انا لازم اعرفه انك موجود عشان يحطك في حساباته قبل ما يفكر انه يضحي بنفسه عشانا
ثم التفت الى الطبيبة وهي تستمع اليها وهي تستاذن منها للذهاب وتتحدث
معها بابتسامة قائلة.
- الف مبروك ، انا هطلع ابلغ جوز حضرتك واخليه يجبلك الادوية دي
حركت فيروز رأسها بالايجاب وهي تجفف دموعها ، ثم خرجت الطبيبة من الغرفة ووقفت فيروز من فوق الفراش واتجهت الى الحمام لتبديل
ثيابها.
بالخارج..
اقترب عمار من الطبيبة عقب
خروجها من غرفة فيروز.
تحدث عمار مع الطبيبة بلهفة.
- خير يا دكتورة طمنيني ؟
ابتسمت الطبيبة ثم تحدثت بهدوء.
- اطمن حضرتك المدام بخير
ثم اضافة بابتسامة.
- مبروك المدام حامل
نظر اليها بصدمة ثم حرك رأسه وهو لا يعلم ماذا يقول لها في هذا الموقف.
ابتسمت الطبيبة وقامت باعطائه ورقة مكتوب بها اسماء الادوية ومواعيدها
والاطعمة الصحية الموصي بتناولها
في بداية الحمل.
اخذ عمار الورقة من يدها وهو ينظر اليها بتوتر ثم نظر الى الورقة وتحدث
بارتباك
- يعني هي الحمد لله كويسة ؟
حركت الطبيبة رأسها بالايجاب
وتحدثت بتأكيد.
- هي الحمد لله كويسة ، بس طبعًا محتاجة للراحة والغذى لانها ضعيفة جدًا
حرك عمار رأسه بتفهم ثم شكر الطبيبة وتحدث الى احد رجاله بالهاتف وطلب منه ان يصعد ويقوم بتوصيل الطبيبة واعطائها المال الذي تريده واعطاه ورقة الدواء حتى يحضره سريعًا ، ثم وقف بحيره لا يعلم ماذا يفعل وكيف يطمئن على
فيروز وكيف يخبر أدهم.
لحظات قليلة وخرجت فيروز من غرفتها وهي تنظر اليه وهو واقف بمفرده ويظهر عليه الشرود
اقتربت منه وهي تتحدث اليه بصوت
. رجل
ضعيف.
التفت ينظر اليها ثم اقترب منها سريعًا
وتحدث اليها بقلق.
- خير يا فيروز ، حاسه بحاجة ؟
حرکت رأسها ب (لا) وتحدث اليه وهي تجلس على احدى المقاعد.
- اتفضل اقعد يا عمار عشان نتكلم.
جلس امامها وهو ينظر اليها بارتباك وهو يعلم جيدا انها تريد الوصول الى أدهم بأي طريقة.
تحدث اليه فيروز بهدوء.
- الدكتورة أكدت الحمل
حرك رأسه بالايجاب ، لتضيف فيروز بحزن قائلة.
- انت هيرضيك ان ابن صحبك يجي الدنيا من غير اب
نظر اليها بصدمة ، لتضيف بتأكيد.
- انا عارفة ومتأكدة يا عمار أن أدهم عمل كل الا عمله ده عشان يحمينا كلنا ويضحي بنفسه عشان احنا نعيش
ثم لمعت عينيها بالدموع وهي تضيف
بحزن.
- بس دلوقتي بقى في الا محتاج وجود ادهم في حياته اكثر مننا
ثم اضافة والدموع تتساقط من عينيها.
- ادهم لازم يعرف انه هيبقى اب عشان يحط ابنه في حساباته ويعرف انه لو جراله اي حاجة ابنه ده هيبقى يتيم ، ابنه هيعيش حياته من غير اب ، زي ما ادهم عاش حياته من غير اب ، لو هو موافق ان ابنه يتعرض لكل الا هو اتعرض ليه يبقى يضحي بنفسه زي ما هو عايز ، يضحي بنفسه
ويسبني انا وابنه نواجه العالم لوحدنا والدنيا تيجي علينا واحنا من غير ضهر ولا سند
خفض عمار رأسه بحزن ثم تحدث بتأكيد.
- وانا مستحيل هسمح لأدهم انه يعرض حياته للخطر
ثم اضاف بحزن.
- أدهم مش صحبي ولا اخويا بس يا فيروز ، ادهم اغلى عندي من روحي نفسها ، انا فتحت عيني على ادهم وهو فتح عينه عليا ، عشنا ايام صعبة
كتير مع بعض وعشنا ايام حلوة كتير مع بعض وطول عمرنا كنا نفس واحد وروح واحدة وقلب واحد وانا عمري ما كنت هسيب أدهم هناك لوحده ، بس انا عارف كويس انك اغلى حاجة في حياة أدهم يمكن انتي عنده اغلى من روحه هو شخصيا وهو عمره ما كان هيأمن حد عليكي غيري وهو وثق فيا اني هقدر احميكي ، وانا واثق ان ربنا ان شاء الله هيحميه ويحفظه ، لان أدهم اتظلم كثير في حياته وعاش ايام كتير صعبه ودلوقتي فاق لنفسه وتاب عن كل حاجة غلط عملها ورجع لربنا وطلب منه المغفرة وربنا مستحيل يرد عبد يلجئ ليه
انسالت دموعها بحزن وهي تترجاه.
- طب عشان خاطري يا عمار ، بلاش حتى انا اكلمه ، كلمه انت وعرفه اني حامل ، عرفه ان في ابن محتاجة في الدنيا عشان يخاف على نفسه ، قوله يخلي باله من نفسه عشاني انا وابنه
جديد
ثم انهارت في البكاء وهي تضيف.
- قوله اني هفضل مستنياه يرجعلي وعرفه ان لو جراله حاجة وسابني انا وابنه انا عمري ما هسامحه
ثم وقفت وهي منهارة بالبكاء
وركضت الى غرفتها.
وقف عمار يتابعها بحزن ولا يعلم ماذا يفعل الان ، ثم اتجه الى خارج الشقة واغلق عليها باب شقتها واتجه هو الى شقته حتى يفكر فيما عليه فعله.
رواية اقتحمت حصوني بقلمي ملك
إبراهيم.
في ايطاليا بقصر أدهم.
عاد أدهم الى قصره وتفاجئ بتجهيز مائدة كبيرة من الطعام وكريمة تقف وهي ترتدي ثوب انيق وترفع شعرها بطريقة مناسبة مع ثوبها وتضع برفان رائحته قوية جدا وتضع الكثير
من مستحضرات التجميل وكانها
العروس
اقترب من مائدة الطعام بخطوات هادئة وهو يحاول استيعاب ما تفعله وما
يحدث حوله.
ابتسمت له كريمة وهي تتحدث بصوت
رقيق قائلة.
- انا عملتلك كل الأكل الا انت بتحبه
وقف ينظر الى الطعام ثم نظر اليها
بغضب مكتوم وتحدث بجمود.
- انتي عايزة ايه بالظبط يا كريمة ؟!
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا