القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية الاميرة و المغترب الفصل الرابع والتسعون 94بقلم آلاء إسماعيل البشري جديده وحصريه

 

رواية الاميرة و المغترب الفصل الرابع والتسعون 94بقلم آلاء إسماعيل البشري جديده وحصريه







رواية الاميرة و المغترب الفصل الرابع والتسعون 94بقلم آلاء إسماعيل البشري جديده وحصريه



بارت 94🔥

-ده العدل ..ابوكي عمل اللي شافه صح ...البيت في الأصل ملك والدة فاطمة..و وريثتها الشرعية  أكيد هي بنتها الوحيدة


فاتن بصراخ هستيري - ااااه الوريثة الشرعية قلتلي !! 

طبعااااا !!!  مش  بنت الست نجلاء السيد النحاس 😤 !!  بنت الحسب و النسب !! أطلع مين انا عشان اورث معاها ..ما انا اوصمة العار ...غلطة عمره ...البنت اللي جايبها في الحرام  مش كدة !! 😤


شهق الجميع بصدمة و صعقت سحر و هي تنظر  الى حنان  التي كادت ان تقع من شدة الصدمة قائلة  : بنت حرام !!! 😱 


أمسكها بدر بقلق : حنان حبيبتي انتي نفسة تعالي ندخل

ابعدت يده بضيق و هي تقول : لا استنى افهم الحكاية ! 


إقتربت فاطمة منها و قالت بتوتر و احراج بينما تنظر للباقين : فاتن ارجوكي الموضوع ده ما بينا  ما يصح....😰


قاطعتها فاتن بغضب  : هو اي اللي ما يصحش؟ مش دي الحقيقة اللي خلتوني كر"هت نفسي بسببها؟؟؟ هااا 😡


نظرت الى حسنات و أكملت بغل : مش دي اللي خلت كبيرة عيلة الراوي تحت"قرني و ترفض تعترف بيا كمرات ابن ليها طول السنين اللي فاتت  دي؟! 

نظرت إليها ثانية و أكملت :مش كانت عايزاكي انتي كنة ليها لانك سليلة الحسب و الأصل !! 


فاطمة بضيق : لا مش صحيح يا فاتن ارجوكي بلاش فضا"يح🤫


نظرت فاتن  إلى حسنات بكره: مش مصدقة ان دي الحقيقة ....قوليلها ان انتي من الاول كان عينك عليها و عمرك ما حبتيني ولا اعتبرتيني كنة تشرف عيلة الراوي ...قوووليلها 😤


حسنات بتهكم: و هي تنظر إليها بإزدراء :  و كان عندي حق بصراحة  .. ما العرق بيمد لسابع جد 🙄

بصي لتربية أختك و بصي على تربيتك مع ان نفس الست الطيبة مربياكم بس ظهر معدن وفاء في الاخر 🙄😏

نظرت الى صالح و أكملت : فهمت سبب اعتراضي دلوقت !


همست سحر لنفسها : بقى هي دي الحقيقة  !! مش عشان خلفة البنات بس!! معقولة مفهمانا طول المدة دي أنها كانت عايزة تجوز ابوي بوحدة تانية عشان امها مخلفة بنتين و خايفة تطلع زيها أم بنات؟؟ اتاريها مش امها أصلا !! 😱


كانت حنان ستسقط أرضا من شدة الانهيار لم تستطع الصمود أمام تلك الصدمة فأمسكها بدر وادخلها بينما أكملت فاتن بغضب و هي تنظر الى فاطمة :

 شايفة المقارنات الغبية اللي أنا مضطرة اتحملها طول عمري بسببك 😤!! انتي  بنت الست نجلاء بنت الباشوات و انا بنت البطة السودااا ...انتي الطيبة و انا الوحشة.😡 انتي الملاك اللي نازل من السما و انا الشي"طانة بنت إبلي"س 

...طول عمرك كنتي المفضلة عند الناس كلها مش عند بابا بس !! طب ليه ؟؟ انتي احسن مني ف ايه يعني !؟ 😤


نظرت فاطمة إليها بحزن و قالت : يا فاتن كل ده في اوهامك انا و الله بحبك و حتى ماما عمرها ما فرقت بيننا 🥺😥


-ايوة ..بس فرقت بين بابا و ماما 😤..حرمتني من حنان ابوي و اني اتربى في حضنه زي اي بنت في سني ...


.كان خايف يخسرها  و يخسر معاها البيت و الشغل و العز اللي كان عايش فيه بفضلها هي و عيلتها... عشان كدة رفض يتجوز ماما ..كان طول عمره شايفها غلطة عمره ..الست اللي لعبت بعقله و خلته يخو"ن مراته و اضطرته يتجوز عليها عرفي...عشان كدة فضلت عايشة في السر لحد ما ما"تت بقهرتها بسببكم....أبوي ضحى بينا احنا  عشان يرضي أمك و عيلتها .....عشان كدة انا بكر"هك .. و بأگره أمك و بأكر"ه سهتنكم و كهنكم ده.. و ما بطيقش طيبتكم المقر"فة انتي و هي😤 ...و مش مسامحاكم أبدا على اللي حصل فيا و في  أمي بسببكم😡


نظر صالح الى رجب و كان سيتكلم لكن رجب أشار له بالنفي و منعه من التدخل بإشارة رجاء فتراجع على مضض


حسنات بإشمئزاز : أما انك و"قحة بجد ...ده جزات الست الطيبة اللي ربتك مع بنتها بعد ما اتيتمتي و نسيت المسكينة انك بنت الست  اللي لفت على جوزها و وقعته في الغلط....وحدة تانية كانت رمتك انتي و هو بس هي ست اصيلة و عملت بأصلها ...الدور و الباقي عاللي ربت في قلبك كل الكر"ه و الحق"د ده ليها مع انها هي الغلطانة  من الأول ..محدش ضربها على ايدها و قالها روحي لفي على واحد متجوز بس نرجع و نقول : كل واحد يعمل بأصله 🙄😒

انتفضت بغضب و هي تقول :اخرسي ما تجيبيش سيرة أمي على لسانك  !! 😡 

رجب : و الله اللي انا شايفه ان أمك الله يرحمها ربنا توفاها و سترها و انتي اللي فض"حتيها وجبتي سيرتها قدام الناس كلها  ..ربنا يهديكي بس


فاتن بغضب : و انا عملت كل ده ليه؟؟ مش عشان اخذتو مني البيت و طردتوني في الشارع !!😤


رجب : البيت بإسم اختك و مسير الحق يرجع لاصحابه ان مكانش النهاردة يبقى بكرة بقى اعملي حسابك تروحي فين من هنا لوقتها... 


فاتن بقهر -بس هي كانت اتنازلت لي عنه بقى اي لزمتها حركات النذالة دي !؟  فتحتو الملفات القديمة ليه و رجعتو في كلامكم بعد ما ادتوني كلمة ليه ؟؟ 😠


رجب : صاحبة البيت الي هي اختك تبقى مراتي و كرامتها من كرامتي و مالها هو مالي  طبيعي أحافظلها على حقها و املاكها ...اه اختك من طيبتها اتنازلتلك عليه بس انتي واقفة بكل بجا'حة و قلة أدب تقوليلها كلام يسم البدن... معنى كدة انك ما تستاهليش اخت زيها و لا تستاهلي يتعامل الواحد معاكي بالذوق


فاتن:كدة!!  ده آخر  كلام عندكم؟؟

رجب : ايوة كدة ..معنديش كلام تاني 

فاتن : ماشي يا رجب ..هتندمو كلكم صدقووووني ...هأفكرك في اليوم ده  يا فاطمة يا بنت نجلااااء ..مش هأعدي اللي انتو عملتوه فيا انتي و جوزك ده بالساهل ...هتعرفي قريب اوي مين هي بنت وفاء 😡

رجب بتحد: أعلى ما في خيلك اركبيه يا ...بنت وفاء 😒

مرسي:و دلوقت  لو خلصتي اللي عندك اطلعي برة بيتنا...قبل ما غلك يحر"قنا كلنا 😤


أمسكت حسنات بيد فاطمة المنهارة و ادخلتها وسط دهشة الباقين و همهماتهم  من الموقف المحرج 


دخلت سحر مسرعة الى غرفتها ثم توجهت الى الحمام و اغلقت الباب على نفسها و هي تجلس خلفه و هي تمسك رأسها من شدة الصدمة و قد بدأت دموعها في الانهمار كالسيل 


خرجت فاتن و هي تشتعل غضبا وركبت سيارة اجرة لتعود الى المنزل بينما ترسل منشورا اخرا علها تجد مشتريا للبيضة..؛


 انا ما بقاش ليا مكان هنا  ..يشبعوا ببيتهم جاتهم القر"ف ..يا رب الاقي مشتري تاني عشان اخلص من أم الموضوع ده كله و اسيبلهم البلد باللي فيه 


بعد مدة رن هاتفها 

-الو ..نعم 

-أنا في مصر ..سنتقابل بعد ساعة ...

-اين!؟

-سأرسل لك العنوان

فاتن : حسنا ...نلتقي بعد ساعة ..


اقفلت الخط و هي تقول بغل:هتشوفوا فاتن اللي انتو مستقلين بيها هتبقى ايه ...اوعدكم اني هأدوسكم زي الحشرات يا  جر"بانين


في القصر 

صعد ياسين الى جناحه و دخل الى شرفته يراقبهما من بعيد و هو يهمس بحزن: يا رب تسمع كلامك يا ماما

دخل الى غرفته و أمسك هاتفه يتصل بخالد 


-اي الاخبار يا لودة 

-أهلا يا عريس مع وقف التنفيذ 😁

ياسين: و النبي ما تبتدي نريقة مش فايقلك أصلا 😒

خالد : لا خلاص مش هقول حاجة لانك لسة طالع من عملية هأستنى لما تخف و بعدين هأمسح بكرامتك الارض يا فا"ضحنا...🙄😂

ياسين : و بعدين معاك الله !! و انا اللي اتصلت اقولك لو نأجل موضوع جوازك انت كمان  !!😤


خالد : لا و الله !! نأجله ليه ان شاء الله شايفني خيبة زيك يعني !!

-لا يا خالد ..بس الموضوع معقد حبتين ...انا بقولك لو تفكر تاني 

-افكر ف ايه يا جدع انت؟؟🤔

-بص يا لودة ...انا كنت بأتكلم مع  ام  أحمد  بخصوص موضوع جوازكم و بصراحة اقتنعت بكلامها و شايف ان عندها حق في كل كلمة

خالد : ااااه.... قلتلي أم أحمد مش كدة !! هات احكيلي يا سيدي ..عندها حق ف اي بالضبط 🤔؟


في منزل عائلة الراوي 

فاطمة تجلس بتعب و الى جانبها هنادي و حسنات لتهدئتها

فاطمة بإنهيار  :

معقولة مخبية الكره ده كله في قلبها ليا 😥!؟! ليه بس🥺؟ ده انا بحبها و بأخاف عليها زي بناتي😓 !! ما  تتخيليش فرحتي كانت قد اي لما عرفت أن ليا اخت كبيرة 😭


هنادي: ما تزعليش  نفسك يا اختي  ..المشكلة فيها مش فيكي  ..

حسنات :للأسف  امها ملت قلبها سواد من ناحيتكم.. ما تنسيش كان عندها 7سنين لما م"اتت  وفاء يعني ماكانتش  صغيرة للدرجة دي و كانت واعية لكل حاجة و مخزنة كل ذكريات الكره دي


فاطمة بحزن : أمي اول ما عرفت الحقيقة من أبوي صحيح زعلت و انقهرت و اتصدمت صدمة عمرها !! ازاي عاشت مخدوعة سنين ... بس بعدين رضيت بالأمر الواقع خصوصا بعد ما ما"تت و سابت  بنتها يتيمة ... استقبلتها و حنت عليها عشان ما تحسش باليتم ...دي حتى كانت  بتضطر تعاملها أحسن مني عشان بس تبطل تقارن ما بيننا في كل حركة و كل حاجة تعملها أمي معاي 😭

تجي بعد العمر ده كله ترمي في وشي كل الكلام الس"م ده ! طب احلف لكم ب ايه اني مكانش عندي خبر بحاجة و ان رجب و صالح اتصرفوا لوحدهم !😭


حسنات : اهدي يا بنتي  انتي عيانة... عمرك ما  تق"هري نفسك على حد بايعك ...فكري في اللي شاريكي : جوزك و بناتك محتاجينك هيحصل لهم اي لو جرالك حاجة؟

هنادي: الحجة معاها حق يالا يا ست فاطمة قومي معاي تغسلي وشك 

في تلك اللحظة نادى مرسي بصوت عال

-هنادي

خرجت هنادي مسرعة : ايوة يا حج

-الحج رجب بيقول التاكسي برة

هنادي :هتروح ازاي في الوضع ده ما تسيبها ترتاح الاول 

-لا معلش يا ست هنادي انا كويسة ...بالإذن يا حجة حسنات و آسفين على اللي حصل 😓

حسنات : اذنك معاكي يا بنتي و ما تتأسفيش اللي حصل ده انتي ملكيش يد فيه...مش ذنبك ان اختك وحدة قليلة أصل 


في قصر ياسين 

ياسين: المهم اديني فهمتك وجهة نظر أم أحمد و قبل ما تبتدي تتفلسف لي عايزك تحكيلي انت دلوقت  موضوع حماتك ده ؟! 


خالد : اسكت ...حماتي دي طلعت حكايتها بنت لذينة...تخيل عمي صالح راح عند المحامي على اساس يقسموا البيت و كل وحدة تأخذ نصيبها لقوا البيت أصلا مكتوب بإسم فاطمة و ابوهم سايب وصية عند المحامي 

-ازاي يبقى البيت بإسم اختها؟؟ 


خالد : قال يا سيدي رضوان ابوهم  زمان كان عايز ولد  بس نجلاء ام فاطمة  اتأخرت في الحمل ..بعد سنة و نص من جوازهم  اتعرف على وفاء ..لفت عليه بطريقة خب"يثة و وقعته في شباكها و خلته يغلط معاها و المشكلة حملت فورا عشان يضطر يتجوزها غصب عنه...بس اللي حصل غير كدة..رضوان عرف غلطته و محبش يغرق في الغلط اكثر 

-ايش معنى ! 🤔

خالد : قال عيلة النحاس افضالها كانت مغرقاه ...بأي عين كان هيروح يقولهم انا خن"ت بنتكم ! قام مكتم عالخبر و أخذها بعيد عنهم و متجوزها عرفي لحد ما ولدت و فضلوا على كدة لحد ما نجلاء ولدت فاطمة....ساعتها انكشفت الحكاية !! 

ياسين : حصل اي ؟؟


خالد :وفاء كانت بتزن اكثر و اكثر عليه في موضوع الجواز و هو مكانش مستعد يخرب بيته و يخسر مراته اللي كانت قايدة له صوابعها العشرة ...عشان كدة قررت تروح لهم بنفسها و تكشف عن علاقتها بيه قال يعني تحطهم قدام الامر الواقع بس اللي حصل العكس ... 

رضوان عمل المستحيل عشان نجلاء تسامحه و ترجع المية لمجاريها  ما بينهم و طبعا قطع علاقته خالص بوفاء بعدها 

وبعد اربع سنين وصله خبر انها اتوفت و بدل ما البنت تترمي في ملجأ ...طلب من نجلاء تربيها مع بنتها و تعوضها عن حنان الام اللي اتحرمت منه حتى لما كانت امها عايشة ...بس للأسف ما طمرش فيها الخس"يسة 


ياسين بتعجب: بس ازاي يرمي بنته و ما يسألش فيها كل السنين دي انا الموضوع ده أصلا ما دخلت دماغي يا خالد ؟

هو في راجل عنده ذرة مروءة يعمل كدة ؟؟ دي مهما كان بنته و هو اللي غلط مفروض يتحمل نتيجة غلطته و على الأقل يصرف عليها ! مش يخاف على مشاعر مراته و عيلتها و يقاطعهم !!


خالد : هو انت شايفني خلصت كلامي ؟؟ 😏

ياسين بدهشة : ليه هو الموضوع لية ما خلصش ؟؟؟ 🤔🤔

خالد : لا طبعا ...اومال هو سايب وصية بتاع ايه؟؟

ياسين بفضول:اه قلتلي  وصية !! وصية اي دي ؟! 


خالد : عمي صالح بيقول المحامي قرأ الوصية ليهم  هوما الإثنين بس و هو و عمي رجب اتكتموا عالخبر بس عمي صالح صارحني و انا مش متعود اخبي عنك حاجة ... بس خلي بالك الموضوع ده محدش يعرفه غيرنا احنا الاربعة

ياسين : اخصة عليك يا خالد ..انت تعرفني ليا مين غيرك احكيله أصلا !!هاا قول ؟؟ مكتوب اي في الوصية ؟؟


مصر

في مقهى صغير في المدينة

فاتن تجلس في زاوية المقهى، تنتظر شخصًا ما.

فجأة  يدخل رجل غامض يرتدي معطفًا طويلًا و يضع قبعة تخفي معظم ملامحه و يغطي عينيه بنظارات سوداء 


يجلس أمامها بهدوء : سيدة فاتن ؟

اومأت فاتن بتوجس: نعم انا هي 

الرجل الغامض: هل أحضرت اللوحات؟

فاتن (بثقة): إنها في مكان آمن.... هل أحضرت المال؟”

أخرج الرجل  حقيبة صغيرة  ويضعها على الطاولة.

فتحها ثم رفع الغطاء قليلا فقط حتى لا يثير الريية لتذهل فاتن برؤيتها اياها مليئة بالنقود من فئة الدولار الأمريكي


كانت ستمد يدها إليها لكنه اغلقها و أعاد سحبها إلى جانبه قائلا : “أريد أن أرى لوحاتي أولاً.”

-انها في المنزل ...لا يمكنني أن اتجول بلوحات كهذه في الشارع !

-ستذهين لجلبها اذن و سنلتقي ثانية و تحصلين على مالك 

فاتن :أين سنلتقي؟

الرجل الغامض ؛ سأرسل إليك الموقع ... تذهبين أولا و تحضرين اللوحات  و سيلحق بك رجالي ثم تتجهين الى الموقع المتفق عليه و هم خلفكِ

فاتن بترقب: و ما فائدتهم ؟؟ أستطيع العودة لجلب اللوحات و موافاتك الى الموقع المتفق عليه 

الرجل الغامض : هذا أفضل ... لضمان وصول امانتي 


وقفت و هي توميء له بالإيجاب

خرجت و  هي تنظر حولها لتجد رجلين  واقفين  عند مدخل المقهى مظهرهما مثير للريبة يلحقان بها 


لاحظ توترها فقال : لا داعي للقلق ...هؤلاء رجالي ...و سنختفي من هنا ما إن تتم الصفقة 

ركبت سيارة اجرة و لحق بها الرجلان بسيارة اخرى و من خلفهم الرجل الغامض بسيارة ثالثة و قد ترك بينه و بينهم مسافة ثم غير مساره بعد فترة 


عند خالد و ياسين 

خالد : يا سيدي الراجل كان سايب رسالة مفصلة يقول فيها سره  و يشرح اللي  ما قدرش يقوله لحد و هو عايش  و في نفس الوقت كانت  بمثابة وصية طلب لما يمو"ت تتنفذ بالحرف الواحد

ياسين بدهشة : سره !!

خالد : ايوة ...السر اللي اكتشفه بعد ثلاث سنين من جوازه العرفي  يعني بعد ما وفاء راحت لعيلة النحاس و واجهتهم بحكايتها معاه

ياسين بإهتمام  : حصل اي ؟؟


خالد : راح عندها  البيت اللي كان مأجرهولها عشان يحطوا النقاط على الحروف : كان ناوي يصلح غلطته و بتجوزها رسمي و يديها مبلغ محترم و بعدين يطلقها وياخذ بنته يربيها هو ...و ده كان شرط نجلاء عشان تسامحه

ياسين : ها ..وحصل اي بعدها؟؟


خالد : بيقول  أنه كان متعود يتصل دايما قبل ما يروح لها بس لما حصل اللي حصل راح لها   من غير معاد و بالصدفة لقى عندها واحد  ..مسك اعصابه و استخبى لحد ما يفهم الحكاية  و ساعتها اكتشف مخططها من البداية ...

-مخطط اي ؟؟ 

خالد : اتاري الراجل ده يبقى عش"يقها الاولاني و لما حملت منه خلع و سابها و رضوان هو اللي شال الليلة كلها و كان فاكر بجد انها حامل منه .. 

ياسين بصدمة : يا نهار مش فايت...مش  بنته!! 😳


في سيارة الاجرة 

تمسك فاتن هاتفها بتوجس و هي تنظر الى الخلف لترى تلك السيارة تلحق بها ثم كتبت رسالة

-لقد تم. الامر ..تقابلت مع الرجل و أحضر المال ...

-عظيم حياتي ! هل تم الامر ؟؟

-ليس بعد ...سأكون في المنزل بعد أقل من نصف ساعة  سآخذ الامانة و اوافيه الى مستودع ما ليأخذ لوحاته و آخذ مالي ...


صمتت قليلا فكتب : ما الأمر؟ لماذا صمتتِ؟؟

ترددت قليلا ثم كتبت : لا اعلم جون ...

-هل تشكين أنك ملاحقة ؟

-لا ليس هذا جون... لكن ينتابني شعور سيء ..أرى أن اخذ هذا المال و اسافر  فورا 

-و ماذا عن البيضة ؟؟ 

-اخشى ان يطول امرها أفضل أن اسافر ثم ننظر في موضوع البيضة لاحقا ! 😥

جون : ما بك فاتن ؟ هل انت خائفة؟؟

-ليس تماما .. اشعر بالتوتر  قليلا 😥


جون : عزيزتي ...ستصبحين سيدة اعمال.. و كما قلنا سابقا في مجال الأعمال يجب ان تكون لديك الشجاعة الكافية و القلب الحديدي.   لا مجال للتوتر او التردد او الخوف ... عليك تدبر امر البيضة حتى يكون لدينا رأس مال كاف لبدء عملنا الخاص عزيزتي !


-جون أعتقد أن مبلغ خمسة ملايين دولار مقابل لوحتين هو أكثر من كاف لدخول عالم الأعمال 😥

كتب جون بتذمر :لقد خدعك الرجل ... لا تنسي ان ثمن لوحة شتاء كئيب لوحدها يتجاوز خمس ملايين دولار  ..اي أنه اخذ الاخرى مجانا 😒

فاتن : لا تنس انت انني قد سرقتها و لم اشترها ! هذا يعني اني رابحة  في كل الاحوال و خمس ملايين هي اكثر مما كنت احلم 


جون بتساؤل -و ماذا عن المنزل ؟؟ ألم تقولي انك ستبيعينه و تستقرين معي في كندا بعد ان طلقك  الغب'ي ؟؟

فاتن بضيق : اه ..بخصوص المنزل ..😰

جون بعلامة تعجب: ما به ؟؟


كتبت فاتن : اكتشفت اليوم أنه مكتوب بإسم اختي و قد ارسلت الي اشعار اخلاء من المحكمة لهذا  افكر في العودة الى كندا فورا ...

جون بايموجي غضب: لم افهم كيف هو مسجل بإسمك اختك ؟ 😤

فاتن : حكاية طويلة 😮‍💨

نظرت امامها و كتبت : لقد وصلت الى المنزل سأخبرك حين تتم الصفقة 


عند ياسين و خالد 

ياسين -يا سااااتر !! 😱

خالد : مش بس كدة ..  السا"فل لما عرف بعلاقتها هي و رضوان رجع لها و بكل و"قاحة خطط هو و هي انهم يعملوا عليه الفيلم ده و يطلعوا بقرشين محترمين من ورا عيلة النحاس ..

طبعا رضوان راجل عاقل ما قدرش يتهور ساعتها لأنه فكر في مستقبله و سمعة بنته عشان كدة  قرر أنه احسن حل  ما يرجعش ليها تاني ... و ما قالش لحد عن الموضوع ده ولا حتى مراته ...بس ساب وصية يقول فيها انه نقل البيت بإسم مراته تاني لأنه حقها و حق بنته الوحيدة . .كفاية أنه ستر على وفاء و خلى فاتن  على اسمه عشان محدش يعايرها و فوق كدة رباها زي بنته و فضل  مخبى الموضوع ده حتى عن مراته عشان ما ترفضش تربيها .. بس الحق هو الحق و ملهاش حق  تشارك بنته ف حاجة لانها مش من صلبه .

ياسين : يااااه!! دي حكاية اعجب من العجب بجد يا لودة 😱!  

خالد : لا و بعد كل اللي عمله عشانها الوا"طية  كانت مفهمة بنتها طول السنين اللي عاشتها معاها أن ابوها رماها بسبب نجلاء و بنتها ... رغم كل الكر"ه و الغل اللي كان شايفه منها في تعاملها مع مراته و بنته كل ما كانت بتكبر بس عمره ما قالها أنه مش ابوها ولا صحح لها المفاهيم اللي امها كانت مالية دماغها بيها عشان ما يجرحهاش و لا يحسسها بالنقص ...الناقصة 😤


ياسين بتعجب: ياااااااااه !! و انا اللي كنت فاكره ناقص و قليل مروة!! ده طلع راجل حقيقي  !! 😤


خالد : معاك حق ...اللي يعيش ياما يشوف .. المهم ... تتصور اي اللي هيحصل بعد كدة مع فاتن  ؟؟ أكيد مش هتسكت مش كدة؟؟


ياسين : و الله ما انا عارف يا لودة كل شيء وارد  ... حكاية البيت دي حكاية صعبة اوي يعني هتلاقي نفسها في الشارع بين يوم و ليلة و ما تتخيلش حماتك ممكن تفكر ف ايه ساعتها و كمان الصدمة اللي جايالها بعد ما تحاول  تبيع اللوحات...انا من رأيي زي ما قالت أم أحمد ...اقف جنب مراتك و خليك سند ليها في ازمتها هتلاقيها بعد كدة في ظهرك و هتفضل فاكرة موقفك الرجولي ده .. ما تزودش همها و تخليها تكره اليوم اللي عرفتك فيه 


خالد بتذمر: بس انا اتفقت مع عمي صالح و هو موافق 🥺

ياسين : يا خالد افهم بقى !!! عمك صالح جوز مخدوع ..كرامته مجروحة و وجعه شديد ..أكيد مش هيفكر في مشاعر حماتك و احساسها  بالعكس ...هو  عايز ين"تقم لكرامته بأي شكل و عشان كدة فكر يجوز بنته و يفرحوا في عز ما طليقته مقهورة و واقعة في كل المصائب دي ..عشان بس يبين لها انها مش فارقة معاه


انما سحر !! سحر دي بنتها...يعني أكيد هتصعب عليها الحالة اللي امها وصلت ليها ...انت ممكن تخسرها لو مشيت ورا كلام عمك يا خالد ..انت مش رقعة شطرنج  الناس تلعب بيك عشان توصل لهدفها ... فكر في  مشاعر مراتك قبل اي حاجة ...نروح بعيد ليه ؟؟ ما  انا قدامك ... رغم شوقي ليها اللي ملوش حدود بس ملتزم بإتفاقنا و محترم رغبتها و لو على حساب رغبتي ...انت فاكر سهل عليا اقاوم شوقي المم"يت ليها و هي بين ايديا !! انا طبعا اقدر اخذ حقي الشرعي منها بس في الحالة دي ممكن اخسرها ...اخسر ثقتها فيا ...كله الا دي يا خالد  ...أفضل اموت الاول .... انا عندي راحتها قبل اي حاجة حتى لو كنت بأتقطع من جوايا ...لإن الرجولة الحقيقية تكمن هنا يا خالد ...في انك تقدر تحتويها و تخليها تثق فيك و تحس انها تقدر تسند عليك ...مش تغصبها على حاجة هي مش مرتاحة ليها ...اوعة تغلط الغلطة دي يا لودة


خالد : صح يا اخوي ...معاك حق في كل كلمة ...انا حقيقي كل يوم بأتعلم منك حاجة جديدة ...قول لأم أحمد تسلم افكارك...يالا انا هأكلم عمي صالح و نشوف هنعمل اي في الموضوع ده ...

ياسين : ماشي يا صاحبي ابقى كلمني لو في أي جديد 


اقفل ياسين الخط و  لم يعلم بتلك الواقفة خلف الباب و دموعها تنهمر بصمت لما سمعت و هي تهمس بضيق

-كان معاكي حق يا ماما ..الظاهر انانيتي عمتني عن اني اشوف كل الحقيقة .. و خلتني أشوف اللي انا عايزاه و بس 😓🥺


في منزل الراوي 

دخل صالح الى غرفة سحر المحاذية لغرفته كي يبحث عنها فلم يجدها و في تلك اللحظة رن هاتفه و كان خالد 

جلس على طرف  السرير بتعب قائلا 

-ألو ...ازيك يا خالد 

خالد : الحمد لله با عمي ...ها اي الأخبار هناك ؟

صالح بتعب: الامور اتلخبطت عالآخر  يا ابني 😔

خالد :اي اللي حصل ؟!

صالح : فاتن وصلها الإشعار و جات هنا عملت فض"يحة لرب السماء ..

خالد بدهشة: يعني سحر عرفت بالموضوع ؟!

صالح بتعب: الناس كلها عرفت مش بس سحر 😓...الحمد لله انها ما سألتش عن موضوع الوصية و الا كانت الحكاية كلها اتكشفت 

خالد : ربنا يستر بس . ....بقولك اي يا عمي 

صالح : خير يا ابني ؟؟

خالد : انا بقول لو نأجل موضوع الجواز ده الظروف مش مناسبة خالص سحر هتكون منهارة دلوقت 

صالح : بس يا ابني احنا اتفقنا عالموضوع ده .. الأجازة بتاعتها كلها اسبوعين و تخلص يعني  لو حكاية اللوحات اتعرفت ...أمها أكيد هتتمنع من السفر يعني هي كدة هترجع لوحدها على كندا!!! انا ما اقدرش اسيبها تسافر لوحدها خصوصا ان هي في مونتريال و انت في اوتاوا 

خالد : هنبقى نلاقي حل وقتها يا عمي

-لوحات ايه اللي بتتكلمو عنها دي يا بابا ؟؟ !! 😳

قالتها سحر الواقفة بجانب باب الحمام بصدمة


وصلت فاتن الى منزلها و من خلفها الرجلان المثيران للريبة و اللذان بقيا يراقبان الأرجاء ما إن نزلت من السيارة 

دخلت فاتن أولا  و تفقد الرجلان الارجاء مليا ثم جلسا ينتظرانها من بعيد 

دخلت إلى غرفتها ثم عادت و هي تمسك باللوحتين و معهما البيضة و هي تهمس بأمل: هأخذها هي كمان معايا و هأحاول معاه لآخر مرة يمكن ربنا يهديه و ياخذها مني ان شاء الله حتى يدفعلي فيها ألف دولار عشان أخلص من أم الحكاية دي كلها و ترجع كندا بكرة 


كانت تهم بالخروج حين سمعت طرقا شديدا على الباب 

فتحت بتوجس لتجد بعض رجال الشرطة يحيطون بالمنزل و قد اقتحم البعض الآخر المكان في لمح البصر و انتشروا في كل ارجاء المنزل بينما بقي احدهم يمسك بهاتفه و يصور ما يحدث صوتا و صورة

فاتن بغضب: اي اللي بيحصل ده انتو مين و جايين تقتحموا بيتي بتاع اي !؟؟ 

الشرطي : معانا مذكرة بتفتيش البيت 


قدم لها مذكرة التفتيش بينما توجه احد الرجال الى الطاولة و تفحص اللوحتين و البيضة ثم قارنها مع صورة كان يحملها و هو يقول للضابط بالإنجليزية : هناك تطابق مع الصورة سيدي ...انها المسروقات التي نبحث عنها 

فاتن بتوتر تحاول أن تخفيه: م..مسروقات ؟ عن أي مسروقات تتحدثون؟! 😥


كان يجلس في غرفته بإستمتاع ينظر الى هاتفه و هو يقول : الصورة جيدة هنري...لكني أريدك ان تركز على ملامح وجهها يا صديقي 😁

عمري : لك ذلك يا صاح 🙂😉


الشرطي:هل  انت السيدة فاتن عبد الحي؟

فاتن بخوف : نعم ؟؟😥

الشرطي : شرطة الانتربول ..  يجب أن تأتي معنا حالا 

فاتن بذعر:انتربول ؟  لماذا ؟! ماذا فعلت ؟! 🥺😰

الشرطي :أنتِ متهمة بتهر"يب آثار قومية كندية و المتاجرة فيها . 

فاتن (بصدمة): “ماذا؟ تهر"يب آثار قومية !!! 😱

يتبع بقلمي آلاء إسماعيل البشري 🔥

يا ترى اي حكاية الآثار القومية دي ؟ ياسين 

تكملة الرواية من هناااااااا

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا

تعليقات

التنقل السريع