القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

 

رواية طليقتى كاملة 



رواية طليقتى كاملة 


لتصرخ بصوت عالي : طلقنييييي بقولك طلقنييي انت سامع ولالا 


علي : انتي طاااالق ارتحتي 


وخرجت سميحة بسرعة البرق حيث بيت ابيها 


وهي قاعدة تبكي لتقول الام 


سمية : اهدي يا بنتي اهدي اهو طلقك وغاار في داهية 


سميحة بوجه متعب : شوفتي يا أمي بيعرف عليه بنات القذر 


سمية : ماقولتلك انا مكنتش موافقة علي الجوازة دي من الاول وانتي قولتي عايزاه ، اهو اخد الشر وراح ودلوقتي جيلك سيد سيده كمان 


علي لصاحبه : انا زهقت منها ومن قرفها عالطول تقولي انت بتخوني 

انت مش عارف ايه وانت بتكلم دي وبتكلم دي بنت سمية بتقولي اعمل ايه ومعملش ايه كمان 


شريف : ياعم سيبك وفك كدا دا نسوان هم وتعالا يالا نروح نسهر مع بعض 


في الديسكو 


علي لشريف : الله الجو هنا تحفة مش الوليه الفقر اللي معايا 


شريف : ايوة كدا ياعم عيش بقا


في غرفة سميحة تجلس علي السرير بضيق وتعب وعيانها باشت من   


 كتر الدموع وهي لم تصدق ان دا علي حب حياتها الوحيد لتدخل امها لتقطع أفكارها 


سمية : خلاص بقا يا بنتي قومي كلي انتي ماكلتيش حاجة من ساعت مجيتي وشك دبل من كتر البكاء 


  سميحة  بارهاق: مش قادرة اصدق يا ماما انوا يعمل فيا كدا دا انا كل حاجة كنت بعملهالوا وعمري فيوم ماقصرت معاها ليه طيب ليه  وفجأة طلعت موس من الشنطة وقطعت شرايين ايدها لتنزف وسط نظرات امها المذهولة 


في المستشفي بعد مافاقت وامها واقفة وجمبها خالها محسن 


الام : كدا تعملي فيا كدا وتخوفينا عليكي 


محسن : ليا يا بنتي احنا ملناش غيرك 


سميحة ببكاء : خالي محسن شوفت اللي جرالي 


ليربت محسن عليها بحنان : متخفيش يا بنتي انا جمبك وربنا اكيد هياخد حقك منه الواطي دا ودلوقتي تقولي خالي قال 


سميحة : مفيش غيرك يا خالي بتحسسني بحنان بابا الله يرحمه


البارت التاني  " طليقتي "  


بعد فترة لتدخل سميحة في غيبوبة 

وسمية خارج الغرفة تصرخ عليها بإنهيار : غيبوبة لا غيبوبة لا ياربي ليه تعمل في بنتي الوحيدة كدا لااااااا لاااااا وتقع علي الارض لتصرخ بشدة 


ليساعدها محسن ويوقفها : اهدي ياسمية اهدي اتماسكي علشان خاطري علشان لو فاقت متبقاش 

زعلانه عليكي وتشوفك بالشكل دا 


سمية : يارب خد حق بنتي يارب حسبي الله ونعم الوكيل خد حقها يارب 


علي هو يقول لشريف وكأنه لايبالي 

اي شيء من طلاقه لها : بقولك اي ياصاحبي انا هتجوز عاوزك تشوفلي وحدة حلوة كدا تلبي طلباتي ومش كل شوية توجعلي راسي

شريف  : بالسرعة دي كدا حالا عايز تتجوز تاني 


علي : بقولك ايه انت تسمع كلامي وبس 


شريف : براحتك اللي نشوفه 


علي بفخر : اول متشوفها ترن عليا وتقولي تمام  علشان اجيب المأوزن واكتب 


شريف وهو يربت كف علي كف : لا حول الله 


وبعد فترة شريف رن عليه 


ليرد علي : ايوا عملت ايه قولي انا مستني بفارغ الصبر 


شريف : ايوا ايوا لقيتها وهجيب المأوزن كمان وانا جاي في طريقي 


علي بسعادة : ايوا كدا احبك 


وبعد فترة من الوقت ليس بكثير ليدخل شريف وفي يده البنت والمأزون والشهود وهو يقول اتفضل ياعم الشيخ وكتب المازون وهو يقول بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكم في خير 


علي : شريف  ياصاحبي حاسب المازون والشهود وانا ابقي احاسبك 


طأطا شريف رأسه بنعم وهو يأخذهم للخارج ويغلق باب الشقة ورآه 


علي وهو يحاول يمسك يدها ويجذبها إليه : الا قوليلي ياجميل اسمك ايه 


لترد بتوتر : أشرقت اسمي أشرقت 


علي : الله ايه الجمال دا حلاوة بتنقط منك يابت 


لتضحك أشرقت بصوت عالي ليقاطعها علي برفعه منه الي الغرفة 

ويذهبوا الي عالمهم الخاص 


في الصباح 


استيقظت أشرقت وهي تيقظه : قوم ياعلي قوم ياراجل دا احنا الظهر قوم يالا علشان تفطر 


علي يفتح عينه وبتوهان فيها : ايه الجمال والقمر اللي علي الصبح دا صباح الخير والسعادة والحب والدلع وكل حاجة 


لتضحك أشرقت وهي تضع رجل علي رجل وتقول بدلال : الله بس بقا بتكسف 


علي بتوتر : اموت انا تعالي جمبي 


أشرقت : قوم بقا كل الاول بس وبعدين وغمزت له



فصل تاني اهو 🥰💞


الفصل الثالث 


اشرقت بعد ما اخدته علي السفرة 


اشرقت بدلال : كل يلا ياحبيبي عملتلك كل الاكل اللي انت بتحبه 


علي : الله اممم الاكل جميل جدا ياروحي 


اشرقت : حبيبي وهعملك عالطول اكل جميل وكل اللي بتحبه قالتها بغمزة 


علي : اموت انا في الاكل الحلو وفجأة شالها واخذها اللي الغرفة 


سمية تنظر الي غرفة العناية بدموع وإرهاق : ياااا يا بنتي امتي تفوقي وحشتيني اوووي وتنزل دموعها وفجأة يجروا الممرضين بالخارج 

ويدخلوا الغرفة وبعد قليل خرج الدكتور لتقول له سمية : خير يا دكتور هي فاقت 


الدكتور بأسف : للأسف فاقت ورجعت للغيوبة تاني واحتمال كبير تكون في خطر ليربت علي كتفها بحنان : ادعيلها يا أمي 


سمية بإنهيار : يا لهوي يا لهوي مرحلة خطر 


ليربت محسن علي كتفها : اهدي اهدي وادعيلها وإنشاء الله هتكون بخير 


وبعد فترة كانت سمية تتوضا وتصلي لابنتها وتدعي لها ببكاء وتقول : يارب احمي بنتي يارب احميها من اي خطر دا انا ماليش غيرها يارب وبعد أن انتهت لتخرج المصحف الخاص بها وتقرأ لها قرآن لعل يخفف من حرقة قلبها 


وفي الخارج يجلس محسن بالكرسي 

امام المستشفي ليدعوا لها ويرتل بعض آيات القرآن الكريم 


انتهاء البارت 🌸♥️


الفصل الرابع 🤍🤍🤍🌹


وعدا اسبوعين علي حالة سميحة وهي في الغيبوبة وبعد ساعات متتاليه والكل مترقب بفارغ الصبر 

ليتحرك صوابعها وتفتح عيونها ببطء والممرضة تقف بجانبها لتقول :  اخيرا فوقتي حمد لله علي سلامتك 


لترد سميحة بتعب : انا فين 


الممرضة : انتي في العناية كنتي في غيبوبة لمدة أسبوعين كاملين والحمد لله عديتي مرحلة الخطر 

ليدخل الدكتور ويكشف عليها : الله احنا بقينا فين وكنا فين انتي كنتي في خطر وخرج الدكتور لينادي علي

ولدتها وخالها 


الدكتور : اتفضلوا ياجماعة الحالة فاقت 


الام : يا منت كريم يارب ، يعني يا دكتور هي عدت مرحلة الخطر 


الدكتور : اه طبعا بفضل دعائكم ليها 


محسن بفرحة : مش قولتلك يا سمية ، يعني يا دكتور هي ينفع تخرج دلوقتي  


الدكتور : اه طبعا بس يفضل تقعد حاليا لحد ما حالتها تستقر تعالا معايا هكتبلك علي شوية ادوية تستمر عليهم 


لتدخل الام عند سمية : حمد لله علي السلامة يا بنتي كدا تقلقيني عليكي لتبكي عليها بحرقة 


سميحة : اهدي ياماما اديني زي الفل اهو 


سمية بحزن : انتي عارفة انك انتي بنتي الوحيدة واي حاجة تحصلك بتخوفني عليكي 


محسن وقد اتي بعد أن كتب له الدكتور العلاج : ياسو ياحبيبة خالو 

وحشتنى ياقلبي وهو يحضنها بحب 


سميحة : خالو حبيبي 


وبعد يومين كاملين لتخرج سميحة برفقة امها وخالها فهم الذي كانوا بجانبها لحظة بلحظة وكل هذا بفضل دعائهم وصلاتهم لها 

 


انتهاء البارت 


💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜


❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️


الفصل الخامس " طليقتي " ✨❤️


بعد أن وصلت سميحة الشقة واكلت وأخذت علاجها ودخلت غرفتها ونامت بتعب شديد لأنها كانت مرهقة جدا بسبب هذه المرحلة الذي دخلت بها 


وفي الصباح استيقظت وتوضأت وصلت فرضها وقعدت علي سريرها

لتفكر ماذا تفعل في القادم من حياتها 


 

عند أشرقت وعلي 💕


علي : بقولك ايه ياحبيبتي تعالي نخرج سوا 


أشرقت : اوكي ياحبيبي ادخل البس واجي ونخرج سوا 


وبعد فترة خرجت أشرقت وهي مرتدية فستان طويل باللون الأزرق ومن الخلف شعرها الاسود المنسدل

علي ظهرها وماسكة شنطة بيضاء اللون في يدها وكعب عالي باللون الابيض لتمسك بذراعه : يالا ياحبيبي 


علي : اش اش ايه الجمال دا انتي احلي مني بكتييير ، علي كان مرتدي بدلة باللون الاسود ولحيته سوداء وشعره بيلمع من كتر السواد


أشرقت: وانا أطول برده دا انت برنس 


واخذها بالخارج ومسك لها باب العربية وقال : اتفضلي يا اميرتي 


لتضحك أشرقت مداعبة واجهه بابتسامة : حبيبي 


وركب جمبها ليقول لها تحبي تروحي فين الاول لترد عليه أشرقت بحماس : نروح مطعم نتعشا الاول 


لينطلق بالسيارة للمطعم المراد اليه


سميحة بغرفتها لتقول بقوة : انا لازم أقف علي رجلي ومينفعش استسلم 

لتعبي لازم اشتغل حتي لو في البيت 

وادرب الاول واهو يبقي شغل من البيت احسن خليني انسي اللي انا فيه وفتحت الابتوب وبحثت علي جوجل وكتبت شغل اون لاين من المنزل لحد ما لقيت وقالت بحماس : كدا كويس اووي وخرجت لتاكل وجدت امها علي السفرة حزينة لتقول لها : بقولك يا ماما انا هبدأ اشتغل الاول هيكون من البيت علشان ادرب نفسي وبعدين هنزل ادور علي شغل 


سمية : اللي تشوفيه يابنتي طالما دا هيريحك اهو تتطلعي من اللي انتي فيه 


انتهاء البارت 🫶🏻❤️


الفصل السادس 


بعد مادخلوا المطعم ليقول علي لاشرقت : هاا ياحبيبتي تحبي تاكلي ايه 


لترد بسعادة وتفكير : امممم لحمة مشوية وطحينة وبانية ومكرونة اسباجتي ورز بسمتي 


علي بمشاكسة : والمشروبات 


أشرقت : عصير مانجو 


علي : وانا كمان هطلب عصير مانجو انا بعشقها ، ونادي علي الجارسون  

وجاب ليهم الاكل 


 وفي نص الاكل لتقول أشرقت حبيبي انا رايحة الحمام وحالا اجي 


علي : تمام ياحبي 


في الحمام : أشرقت ايه كل دا رن مش تصبر شوية يا بوي عليك 


سميحة في الغرفة تتابع شغلها وتتدرب وكانت بتابع مع عملاء خاصين بالشغل وكان ذكاءها عالي 

وفجأة فيه حد بعت ليها طلب صداقة من اميل علي الخاص


انتهاء البارت 🫶🏻💌


ياتري مين اللي كلم أشرقت ؟ 

ومين اللي بعت صداقة علي الاميل لسميحة ؟


 

مش هكمل الفصل اللي جاي غير لما تتفاعلوا  🥰❤️


التفاعل وحش خالص قدروا تعبي  🥹🥹


الفصل السابع 😍💜


أشرقت : ايه يا بني عاوز ايه دلوقتي 


ممدوح عشيقها : وحشتيني قولت ارن عليكي 


أشرقت بحب : وانت كمان وحشتني

اوي بس دا وقت ترن فيه 


ممدوح : اعمل ايه بقا من شوقي ليكي 


أشرقت: طيب ياممدوح مترنش تاني غير لما ابعتلك رسالة واقولك رن ترن 


ممدوح : تمام ياعيوني 


لتخرج أشرقت عند علي : معلش يا حبيبي اتأخرت عليك الحمام كان زحمة 


علي : لا ياحبيبتي ولا يهمك كملي اكل عبال ما انادي علي الجرسون يجيب المانجو ، لتكمل باقي أكلها 


علي الجانب الآخر فيه عميل من العملاء بعت لسميحة علي الخاص

وقال لها : شغلك حلو اووي يا آنسه 


سميحة بحزن علي كلمة آنسه لأنها مطلقة و ياريتها ما تزوجت من الأساس لترد عليه برسالة : شكرا ليك 


وكان الكلام كالآتي: 

العميل : الشكر لله وحده يا .... 


سميحة : اسمي سميحة وانا مدام مطلقة 


العميل باحراج: احم انا اسف يامدام سميحة 


سميحة : لا عادي ولا يهمك ، واسم حضرتك ايه 


العميل : محمود الألفي صاحب اكبر شركات الاستيراد والتصدير ، بس انا عجبني شغلك انتي اكيد بدوري علي شغل صح علشان ذكائك دا انتي متفوقة جدا  


سميحة بإبتسامة من وراء الشاشة : ايوا طبعا انا بدور علي شغل بس قولت ادرب نفسي الاول من البيت 


محمود الألفي : طيب لو حابة تشتغلي عندي انا معنديش مانع انا حاليا محتاج موظفين وادي العنوان 

شركة .......... وكتبه لها 


خرجت سميحة بسعادة بالغة : يا ماما باركيلي انا في عميل صاحب شركة بعت لي علي الخاص وعجبه شغلي جدا وقالي لو حابة تشتغلي انا محتاج موظفين 


الام بسعادة لسعادة ابنتها : مبروك يا بنتي وتحضنها 


سميحة بحب : من بكرة انشاء الله ياماما هنزل الشركة وتذهب بعد أن باست امها علي خدها وذهبت 


الام : ربنا يبارك فيكي يا بنتي ويفرحك دايما يارب 💜


عند أشرقت بعد ما اكلت وشربوا العصير وخرجوا وفي العربية 


علي : تحبي نروح فين تاني ياحبي 


أشرقت: تعالا نروح المول ونشتري شوية هدوم لازوم الشياكة كدا 


علي وباس ايدها بحب : يلا طب ياعمري مفيش حاجة تغلي عليكي 


وفجأة ليرن عليه صاحبه شريف


شريف : ايه يا عم ولا بتسأل ولا نيلة 


علي : انا مع المدام بره بفسحها 


شريف : اوبا بقا شكلها المدام نسيتك اسمك وصحابك كمان 


لينظر لها بحب وهي جانبه : بس اوعي تجيب سيرتها تاني علي لسانك دي حياتي ♥️ (  ههه واخد مقلب فيها ) 😂


في المول اشترت كل ما يخصها من ملابس واحذية وشنط وقالت كدا فاضل نروح السوبر ماركت ونجيب الاكل ولوازم البيت  


انتهي البارت


🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥

 


 الفصل الثامن " طليقتي " ✨♥️


في الصباح استيقظت أشرقت في الساعة الخامسة فجرا وصليت وخرجت لماماتها ووجدتها محضرة الاكل علي السفرة واكلت وقالت لسمية : ادعيلي ياماما انهاردة اول يوم شغل قالتها والاكل في بوؤها وخرجت مسرعة 


لتضحك عليها الام : ربنا معاكي يابنتي 


في شركة الاستيراد والتصدير دخلت سميحة وذهبت عند السكرتيرة وقالت انا عندي ميعاد النهاردة مع محمود بيه الألفي 


السكرتيرة : ثواني يافندم ، واتصلت بيه وبلغته وقالت لها : اتفضلي يافندم هو منتظرك جوا 


خطبت سميحة علي الباب 

محمود الالفي : ادخل ، ودخلت سميحة 


محمود بصدمة 😱


أشرقت وهي في المطبخ وبتعمل الاكل بعتت رسالة لممدوح وقالت له رن دلوقتي هو نايم ، واتصل بيها 


ممدوح : ايه ياحبيبتي امتي بقا نخلص ونتجوز 


أشرقت بصوت واطي لكي لاحد يسمعها : اديني شوية وقت واخطط للي انا عاوزاه بس الصبر 


ممدوح : طيب اديني مستني اما نشوف وفجأة صحي علي 


انتهي البارت 

ياتري محمود ليه اصدم لما شاف !  سميحة وعلي سمع أشرقت وهي بتتكلم في الموبايل ولالا ؟


علقوا بعشر ملصقات 💟


دول فصلين هدية تعويضا علي الفصل اللي قبله تفاعلوا بقي 😘❤️‍🔥



الفصل التاسع والعاشر والحادي عشر 


محمود : انتي سميحة صح انتي مش عارفني انا محمود ابن عمك 


سميحة ولم تتذكره : ازاي انا مش فاكرة حد بالاسم دا قالتها وهي تددق في ملامحه اكتر 


سميحة بتذكر : اه افتكرت مش انت محمود ابن عمي محمد اللي سافر وانا كان عندي ١٦ سنة 


محمود : ايوة افتكرتيني فاكره كانا نلعب سوا ، ازيك انتي وايه اخبارك 


لترد سميحة بحزن علي نفسها : الحمد لله وحكت له كل مافعله علي معها لحد ما أطلقت  ولما دخلت الغيوبة ودلوقتي اشتغلت  


محمود بصدمة : اه يا ابن الكلب انا لو كنت هنا كنت وريته الكلب دا ، مش دا اللي انتي كنتي بتحبيه 


سميحة : للأسف ايوا 


محمود حتي ليضغط عليها ويفكرها بالشخص الذي دمر حايتها وقال لها : 


بس شغلك حلو اووي عندك ذكاء فائق 


سميحة : تسلم الله يخليك وانت عامل ايه واخبار عمي محمد 


محمود : عمك محمود اتوفي من فترة بعد موت امي الله يرحمها وقولت انزل اشتغل انا كنت زيك كدا قولت هقعد لوحدي لمين واديني بنيت نفسي وبقي معايا اكبر شركة استيراد وتصدير 


سميحة بفرحه لمجهوده : ربنا يزيدك يارب ويوسع عليك كمان وكمان 


علي صحي ودخل المطبخ : ايه الريحة القمر دي شكله الاكل تحفه


أشرقت: ايه رأيك 


 علي : طول ماهو من ايدك يبقي جميل ياحبيبتي ، عامله لينا ايه بقي 


أشرقت: كباب حلة ورز ابيض وفراخ في الفرن مع البطاطس 


علي : انا مستيكي بفارغ الصبر وخرج وقال : طيب انا هستناكي بره وهشغل التلفزيون 


علي السماعة ممدوح بضحك : عبيط اوووي 


أشرقت وهي تأخذ نفسها براحة : ايوا دا غبي اوي كنا هنتكشف طيب انا هقفل دلوقتي علشان احط له الاكل 


ممدوح : سلام يا بيبي 


محمود : انا هخليكي في المكتب اللي جمبي ولو عوزتي ايه حاجة السكرتيرة حنان بره هي امينة اهو ورن عليه 

وهو يقول : حنان دي سميحة بنت عمي اللي حكتلك هنا قعديها في المكتب اللي جمبي وحطيها في عينك  


حنان بسعادة وهي تنظر لها : اتفضلي

يافندم اوريكي المكتب بتاعك 


💓💓💓💓💓💓💓💓💓💓💓💓💓💓💓💓


الفصل العاشر 


علي الاكل


  أشرقت :  بقولك ايه يامحمود ياحبيبي 


علي وهو ماسك الشوكة وبياكل : ايوا ياعمري


أشرقت وقد بدأت خطتها : عاوزة عربية وكمان عاوزاك تكتب الشقة باسمي انت متعرفش انا تعبت اوي الصبح وجبت اختبار حمل من الصيدلية وطلعت حامل 


علي بفرح وصدمة : حامل الله اكبر 

اكتبلك الشقة واجبلك عربية واكتبلك 

المحل ( ودا بتاع والده الله يرحمه ) وكل حاجة كمان 


أشرقت وهي تحضنه بخبث : ياحبيبي 


ليبادلها محمود نفس الحضن : هو انا ليا مين غيرك انتي وابني اللي جاي 

دا انا اكتب نص ثروة بحالها 


أشرقت بخبث وضحك في سرها : غبي 


وبعد الاكل للمت الأطباق واتصلت علي ممدوح وقالت له الخطة بدأت وقريب كل حاجة هتكون تحت ايدينا احنا 


🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰


في الشركة عرف محمود ان طليقها اتجوز ورن علي حنان وقال لها ابعتيلي سميحة وجات له وقال لها: 

عرفتي باللي حصل 


سميحة با انتباه : ايه اللي حصل 


محمود : مش علي اتجوز اول ما طلقك عالطول ودلوقتي مراته حامل كمان  


سميحة رجلها لم تتمالكها وجري عليها محمود ليسندها : اهدي اهدي ، هو ميستاهلش


وفجأة حضنته بقوة وفضلت تبكي وهو قال عيطي وطلعي كل اللي جواكي اه لو كان قدامي كنت كلته بسناني اهدي ياحبيبتي اهدي وخرجت من حضنه بعد أن هدأت 

وقالت بحرج : انا اسفة 


محمود: متتاسفيش انتي اختي يابت 

وطلب ليها ليمون وشربته 


💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞


الفصل الحادي عشر 


سميحة وهي داخلة الشقة بعد أن خصلت شغلها في الشركة ودخلت غيرت هدومها وكانت مامتها مجهزه ليها الاكل علي السفرة 


سميحة قالت لأمها : شوفتي اللي حصل معايا اليومين اللي فاتوا دول ياماما 


الام : خير يا بنتي ايه اللي حصل 


سميحة : مش محمود صاحب الشركة اللي اشتغلت فيها طلع ابني عمي محمد اللي سافر زمان لما كنت صغيرة وعندي ١٦ سنة 


الام بذهول : يااا دا ابوكي كان بيحب عمك محمد اوووي 


سميحة بابتسامة : ايوا دا بقي صاحب اكبر الشركات 


وخصلت سميحة طعامها لتدخل الحمام وتغسل يديها  

الام :  ربنا يوفقك يابنتي ويجعل ليكي ولد الحلال يارب 


عند أشرقت بعد أن فاق علي صباحا : صباح الخير يا اميرتي 


أشرقت : صباح النور ياحبي 


وقام علي من علي الفراش ليأخذ فوطة وملابس من الدولاب ليدخل الحمام ويدخذ دوش وبعد أن خرج قال : انا هنزل الشغل النهاردة واحتمال كبير هسافر بليل لما اجي

علشان دي سفرية مهمة اوي 


أشرقت : تمام ربنا معاك ياحبيبي ، ليغازلها هو الآخر هتوحشيني من هنا لبليل ، لتبادله هي الاخري الحضن 


أشرقت: مش هتفطر الاول قبل ماتنزل 


علي : لا ياحبيبتي انا هاكل اي حاجة وانا في الشغل علشان لازم اوصل بدري وصحيح انا هسافر عالطول مش هاجي هنا ليودعها بسلام 


بعد أن خرج علي بعتت أشرقت رسالة لممدوح وكان مضمونها : 


" علي نزل راح شغله وعنده سفرية مهمة باليل تعالي في العنوان دا شارع ........... " 


بعد أن قرآها استلقي سيارة وذهب إليها 


في الشركة تؤدي سميحة شغلها وكان عندها اجتماع بالمكتب لينظر لها محمود باءعجاب من بعيد بتركيز وهو لا يصدق نفسه انها هي نفس الطفلة ذات ١٦ سنوات والان كبرت 

وبقت مجتهدة في عملها وتؤدي اجتماعات 


انتهاء البارت



انا اسفة كان فيه شوية تعديلات في الفصل دا فنزلته تاني من جديد 


الفصل الثاني عشر ما قبل الآخير 

" طليقتي " ♥️🌹❤️


ممدوح رن الجرس علي أشرقت وذهبت حتي تفتح وكان هو هو نفسه شريف صاحب عمره 😱

وطارت عليه بحب شديد وشوق : حبيبي وحشتني اوووي 


شريف بحضن شديد : وانت كماان 


ودخل جوا الشقة وهي قالت هعملك حاجة تشربها حالا فمسك يديدها وقال لها : قبل متعملي اي حاجة عملتي ايه في الشقة 


لتضحك بشماته : كتبها باسمي طبعا 

وكتب محل العائلة وجابلي عربية 

واوهمته اني حامل صدق الأهبل 


شريف ليسقف لها : ايوا كدا أشرقت الجامدة حبي 


أشرقت : عيب عليك امال انت فاكر ايه هو نسي اللي عمله في امي اللي هي بالأخص مرات ابوه 


فلاش باك "


علي يطرد مرات ابوه من الشقة بعد وفات والده ورماه بره 


سعاد : ليه كدا يا ابني انا عملتلك ايه 


علي : زنبك انك مرات ابويا يالا بره 


سعاد :  عمري ماسمحك نسيت الوصية اللي وصهالك ابوك قبل ما يموت حسبي الله ونعم الوكيل 


رجوع من الفلاش باك " 


أشرقت بغل شديد : اديني انتقمت منه زي ماعمل في امي 


شريف : الله يرحمها ويبشبش التوبه اللي تحت راسها ، يالا بقي ياحبيبتي علي الاوضة ودخلوا في عالمهم الخاص بهم 


🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸


محمود : سميحة انا بحبك وعاوز اجي اتقدملك 


سميحة بصدمة : طيب انا مطلقة يا محمود 


محمود : طب وايه المشكلة انا من زمان وعيني عليكي ولما عرفت انك هتاخدي واحد تاني روحت سافرت بره البلد ومشيت 

واتي الي البيت ورحبت به مرات عمه بحضن وتمت خطوبه لمده ٣ اشهر


🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸


وفي الصباح الباكر رجع علي من السفرية 😱 ورن علي جرس الشقة 

محدش رد فكان معه مفتاح احتياطي ودخل غرفته هو واشرقت 

واتصدم لما لقي صاحب عمره شريف

 ( ملحوظة علشان الناس اللي بتسأل ممدوح ده اسم صاحبة التاني اللي بينادوه بيه لكن اسمه الحقيقي هو شريف )   واشرقت علي سريره وفي غرفته ليستقظوا من النوم علي صوته وقاموا وهو استلقي نفسه علي اكبر كرسي بجانبه من كتر صدمته الشديدة وقال اه يا كلب انا عملتلك ايه علشان تعمل فيا كدا دا انت صاحب عمري ليه تخوني بالطريقة دي ، وانتي ياسمحية يا بنت الكلب اهه دا انا حبيتك وكتبتلك الشقة والمحل والعربية كلهم باسمك وفي الآخر بتخونيني 

مع صاحب عمري لينزل صفعة قوية منه علي وجهها 


أشرقت وهي تمسك وجهها من أثر الضرب لتضحك عليه بهستريا واضحه وتسقف له وبعد أن هدأت لتربع يديها وتقول بغل وحقد فاكر مرات ابوك اللي ابوك وصاك عليها وسيادك رميتها في الشارع انا ابقي بنتها عملتلك ايه علشان تطردها قوليييي ررررد ررررد اديك انت زي الكلب كتبت كل حاجة باسمي وبقت ملكي وانت بقيت علي الحديدة هههههه ههههههه ههههههه ، ليرد  إبراهيم وانا عشيقها لما لقيتك طلقت مراتك الغلبانه ومصدقت واتجوزت عليها ضحكت عليك بكلمتين وجبتلك عشيقتي وخونتك وفي سريرك كمان ههههه هههههه كل هذا وعلي يستمع وهو مصدوم لهم وفجأة 😱


انتهاء البارت 


الفصل الثالث عشر والأخير 


وفجأة 😱 

مرة واحدة قام وطلع المسدس وضربهم هما الاتنين وجاء البوليس قبض عليه 

وقبض عليه 


عدا ٣ شهور الخطوبة ومحمود وسميحة كتبوا الكتاب وعاشوا بسعادة وكان فعلا هو العوض الحقيقي لها 


♥️♥️♥️♥️♥️♥️

وتم حبس علي بالسجن لمدة ١٠ سنين ليحقق الله العدالة لسميحة ، وخلفت سميحة ولد زي القمر وسموا علي اسم عمها ( محمد ) 


♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️


وبعد ما عدوا ال ١٠ سنين علي

 علي وكان انتقام الله الحقيقي منه 

وبعد ما خرج بقي حاليا وحيد ومهموم وفجأة 😱 تذكرها نعم تذكر سميحة الذي ظلمها وفضل يدور عليها وراح سأل عليها عند بيتها وخبط فخرجت جارتها لتقول له : 


عاوز مين يا ابني 


علي : الست سميحة مش ساكنه هنا 


الجارة : انت عايش فين يا استاذ دي الست سميحة اتجوزت وامها مشيت وسافرت عند اختها وخرج من العمارة بحسرة ، وفضل يدور لحد مالقي بيتها 


كان قاعد محمود علي السفرة هو وسميحة ومحمد ابنه الذي تم العشر سنوات وقال بحب : الاكل تحفة تسلم ايدك 


سميحة بحب : ربنا يخليك ليا يا ابو محمد وميحرمنيش منك ابدا 


وفجأة 😱 

رن جرس الباب وجري محمد ليفتح 

الباب وتكلم علي : الست سميحة هنا 

ليدخل محمد ويقول لأمه : ماما في واحد بره بيسأل عليكي 


خرجت سميحة ومحمود للشخص 

وانصدموا عندما وجدوا علي 


علي : طيب يا سميحة مش هتدخليني ، ليبعدوا هما الأثمان ويدخل علي 


سميحة : جاي ليه تاني يا علي ايه اللي حدفك عليا من تاني 


علي : جاي علشان تسامحيني ليقول ببكاء وندم : انا مراتي اللي اتجوزتها بعد ماطلقتك خانتني مع صاحب عمري ولقيتهم في سريري وطلعت مش حامل زي ما كنت فاكر وطلعت بنت مرات ابويا اللي طلعتها من البيت ، وكتبتها كل حاجة المحل والشقة والعربية وخلتني علي الحديدة علشان تنتقم لأمها وصاحب عمري اللي كان بيوزني للغلط بيخوني انا وقتلتهم هما الاتنين واخدت ١٠ سنين سجن ولسه طالع 

ليقول ببكاء مرير سامحيني ياسميحة ساميحني انا غلطت في حقك كتير 


سميحة بضحك هستيري : وعاوزني بقا أصدق الفيلم الهندي بتاعك دااا 

لتقول بانهيار شديد وقوة شديدة جدااا : كنت فين يا استاذ لما طلقتني ورميتني ومفكرتش حتي تقولي مالك كنت فين انت لما دخلت في حالة اكتأب شديدة وقطعت شرايني ودخلت المستشفي ودخلت في غيبوبة لمدة أسبوعين كاملين 

قالتها وهي تمسك جاكته بغضب هه ماتردد ياباشااااااا رد كل دا حصلي لحد ماقولت اشتغل علي نفسي واقف علي رجلي علشان اتطلع من اللي انا فيه وادرب في البيت لحد مالقيت محمود وهي تشاور عليه بفخر 

قالي تعالي اشتغلي في الشركة عندي

 وكنت مجتهدة جدا في شغلي لحد ماربنا عوضني بمحمود ابن عمي كنت فيييييين داااااا كله رررررررررد علياااااااا قالتها بإنهيار وكانت هتقع وجري عليها محمود ليسندها 


كل هذا وعلي يستمع لها بحزن شديد بعد كان يتمني ان الارض تنشق وتبلعه في هذا الوقت بس بعد فوات الاوان وبكي وقال سبحان الله حكمتك يارب كما تدين تدان ربنا جزاني حتي علي مرات ابويا مسبهاش 


محمود بحقد : انا كنت اتمني اشوفك بس وانا كنت كتلك بسناني علي اللي عملته  داااا 


علي : سامحيني ياسميحة 


سميحة : روح ياشيخ انا عمري ما اسمحك انا بس هسامحك علشان كنت طليقي وكان بينا عشرة لكن عمري ما انسي كل اللي سببتهولي 

يا اخي حسبي الله فيك 


علي بألم : كفاية متدعيش عليا كفاية انتقام ربنا مني 


سميحة : مسمحاك ياعلي روح يالا 


علي بأمل يعني انتي بجد سامحتيني

لتقول: ايوة 


وبعد أن ذهب علي من عندها وهو حمد ربه انها قبلت تسامحه 


محمود باسها بحب  : اهدي يا قلبي اهو ربنا رجعلك حقك 


سميحة : الحمد لله يارب 

ليعيشوا في سعادة وحب ♥️


انتهي 🫶🏻♥️







تعليقات

التنقل السريع