رواية حب في الصعيد الفصل السادس والثلاثون والسابع والثلاثون والثامن والثلاثون والتاسع والثلاثون والاربعون الأخير بقلم فاطمه الألفي حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات
رواية حب في الصعيد الفصل السادس والثلاثون والسابع والثلاثون والثامن والثلاثون والتاسع والثلاثون والاربعون الأخير بقلم فاطمه الألفي حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات
الفصل السادس والثلاثون
دخل جواد على اطراف اصابعة ليتفاجا بوجودها نائمة على الفراش خاف عليها وانتابة القلق خوفا ان تكون فقدت وعيها فاسرع فى خطواتة وبداء فى منادتها وهو يلمس كتفها يهزها برفق ..:
جواد بقلق : حب حب انتى كويسة
حب بخضة : اية فى اية فى حد يصحى حد كدة
جواد بابتسامة : يعنى كنتى نايمة انا خوفت عليكى
حب بغضب: انت جاى عايز اية خلاص هتفرج عنى ياحضرة الظابط ماانت حابسنى زى المجرمين وكمان مديت ايدك علية ودى مش اول مرة
جواد بحب : انا اسف بس انتى إللى عصبتيتى وماقدرتش اسمع بتقول هتجوز زفت دة واسكت
حب بدموع: انت مالك بية اتجوز ولا اتزفت شئ مايخصكش
جواد بيقرب منها وجلس مقابل لها وقرب إلى وجهها : يخصنى طبعا مش مراتى اجهزى عشان الماذؤن على وصول
حب بعند: تبق بتحلم
جواد بابتسامة : لية ياحبى مش انا حبيبك وغمز لها ولا نسيتى
حب بتوتر: ابعد عنى انت قاسى وبتضربنى
جواد: اسف حقك علية انا مابتاسفش كتير لحد وعمرى ماتطلبت السماح غير منك سامحينى وقرب من شفايفها وخطف قبلة سريعة
حب بزهول: اية ابعد
جواد: على فكرة قعدة الصلح تمت وكل شئ تمام
حب باهتمام: حصل اية
جواد قصى عليها كل ماحدث مع عوض وحسين ومجلس الصلح الذى تم على خير ..:
جواد بغمزة : يعنى مش هتكونى غير لجواد وبس واللى يقرب منك اقتلة ههه
حب بدموع....:
جواد يمسح دموعها : مش محتاجة تضحى بسعادتك وحياتك عشان غلط غيرك انا جنبك ومش هسيبك فاهمة
حب: بس انا مش عاوزة اتجوز عندى جامعة وكمان بدأت وانا ماحضرتش
جواد: ههههه يعنى دلوقتى مش عاوزة تتجوزى خلاص ياحببتى دة امر ونفذ خلاص هسيبك تجهزى ويومين كدة هشترى عفش جديد لاوضتنا انا وعروستى القمر وان كان على الجامعة تروحى اية المشكلة هستنى تحت سلام ياحبى
نزل جواد إلى الأسفل وترك حب ف صدمتها ..،؛
حب بدموع : هو مجنون دة ولا اية اتجوز وماما وبابا لسة متوفين من أسبوع هى الناس دى بتفكر ازى اتجوز واهلى مش معايا ولا موجدين هم قلبهم قاسى كدة لية وعشان اية ملعون الناس على تفكيرهم على كل حاجة
&*****************
حضر الشيخ المأذون وجلس وقام بقتح دفتر الزواج وتم كتابة كافة شئ
الشيخ: فين الصور عشان الجسيمة ياولدى
جواد: ممكن تعمل كل الإجراءات والصور تكون عندك بكرة
الشيخ : ومالو ياولدى ربنا يتمم بخير
مين وكيل العروسة
عبدالرحيم : انى ياشيخنا
الشيخ : مبارك ياحج عبدالرحيم
وتم فى إجراء كتب الكتاب
الشيخ : عاوزين موافجت العروسة وتجول مين وكيلها
صبرى : اطلع ياجمال وخد عامر معاك وشوفو توكل مين وجيبو الموافجة ياولدى
جمال : امرك ياجدى ..:
صعد عامر وجمال إلى غرفة حب وبعد طرق الباب فتحت لهم مها ومهجة
جمال : مبروك يامرت خى
عامر : عاوزين موافجتك ياخيتى هتوكلى مين
حب : مش فاهمة
عامر : يعنى هتجولى مين وكيلك فى كتب الكتاب
حب بدموع محبوسة : اقول اية مش عارفة
جمال : هتوكلى كبيرك جدك عبدالرحيم
حب: طيب جدى وكيلى
عامر : على بركة الله مبارك
ونزل جمال و عامر
عامر : وكلت جدى عبدالرحيم
الشيخ : على بركة الله
ووضع الجد عبدالرحيم يدة فى يد جواد وردد كلام الشيخ وتم كتب الكتاب
الشيخ : مبارك عليك ياعريس بالرفاء والبنين ان شاء الله حد يخلى العروسة اتوقع اهنية
عمار وماهر : احنا نجيبو التوجيع
صعد ماهر وعمار وطرق الباب وفتحت زاهية
ماهر : حد جالع راسة
زاهية بابتسامة : لا
عمار : مبروك يابت عمى
حب: الله يبارك فيك
ماهر : مبروك ياغالية خدى وجعى اهنية الف مبروك
عمار : ربنا يتمم بخير
حب: اخذت القلم ووقعت وثيقة الزواج الرابط بينها هى وجواد..
وبارك لها الجميع وظلت البنات يداعبوها حتى تتسى دموعها وتبتسم
وجلست معها جدتها نجية
وتحدثت معها عن امور الزواج ان تطيع زوجها وان تحاول ان تسعدة
نجية: اسمعى كلام ستك وحطية حلجة فى ودنك لازمن تسمعى كلام جوازك وترضية يابتى عشان ربنا يرضى عنيكى شيلة جوة عنيكى هيشيلك فوج رأسة
حطية جوة عنيكى واتكحلى علية هيصونك ويكون سندك واهلك وناسك اوع فى يوم ينام بعيد عنيكى اوعى ينام فى يوم غضبان عنيكى احسن ربنا يغضب عليكى يابتى اتجلعى علية واوعاكى يتطلع برة بيتة لازمن يلاقى مرتة تحت امرة توكلو وتشربة وتعملو كافة شئ وترضية لو زعل وغضب مش تهملو حزين عشان يابتى رضا الرب من رضا جوزك عليكى اسمعى منى ياضنايا وعيشى يابتى واوعاكى تطاطى راسك ولا تنحنى لحد واصل غير جوزك لم تبجى فى جلبة وفوج راسك تكون كرامتك محفوظة يابتى الراجل يخلى بالو منيكى ويعمل كافة شئ عشان يسعدك لم بس تتبسمى فى وشة هيخاف على زعلك زى ماانتى هتخافى على زعلو اوعاكى تنكدى علية وتشيلة هموم على همومة الست الشاطرة الواعية تخفف عن جوزة همو الاول وطبطب علية وتخفف عنية وجعة عشان مش يهملك ويطلع برة بيتة لازمن يلاقى البسمة على وشك مش تفارجك حتى لو عيانة او مهمومة صدجينى هيجدرك ويحطك تاج فوج راسة وانتة شطارتك تخلى تاج على راسك برضك جواد زين ويحبك وهيصونك اوعاكى تخسرية يابتى عشان لم اموت تفتكرى كلامى زين وتعملى بية ياضنايا
حب بدموع تحضن جدتها : بعد الشر عليك ياتيتة ربنا يخليك لينا يارب
نجية : يابتى ماحدش عارف يومة ميتى الاعمار بيد الله ربنا يصلح اعمالنا كلهاتنا يارب ونجابل وجة كريم من غير ذنوب ربنا يسعدك يانضرى
حب: ربنا يخليك ليا يا رب
*******************
تم انتهاء عقد القرآن ورحل الجميع حتى جواد علم بتوتر حب قرر أن يتركها ولا يتقابل معها ومر اليوم بسلام ....:
******************
فى بيت الحاج صبرى العزازى
نعمة بووووووة اجول اية بس يارب يجولو الولية اتجننت ابنى راح يكتب كتابو من غير مايخبرنى وكمان من مين من واحدة ساجتة سيرتها على كول لسان فى البلد ياخرابى يانصيبتى
جواد ..أمى من فضلك بلاش الكلام دة حب بنت عمتى مافيش فى ادبها ولا اخلاقها وماتجبيش سيرتها فى حاجة ولو مش هتقبلى بمرت ولدك ههمل البلد مش راجع اهنية تانى وهاخد مرتى وفضل عايش فى مصر ومش هتشوفى وشى تانى لو بتحبى ابنك ويهمك سعادتى ورضايا حب دى زيى بالظبط تحبها عشان انا بحبها ومالهاش ذنب فى أي حاجة حصلت زمان او دلوقت فاهمة يا امى والله لو مش هترحبى بوجودى انا ومراتى إللى كرامتها من كرامتى فهخدها ونعيش بعيد عن هنا اختارى عايزة وجودى معاكى ولا بعدى عنك
نعمة : اكدية ياولدى عاوز تهملنى دة ببج جلبى متوغوش عليك لم تكون بعيد عنى كيف طاوعك لسانك تنطق اكدية
جواد: انتى ست الكل وعلى راسى من فوق بس زى ماتحبى ابنك حبى مرتة برضو عشان خاطرى يا امى انتى وهى اغلى حد على قلبى مااقدرش اعيش من غير وجودكم فى حياتى ربنا يخليكم ليا
قمر بزعل : وانى ياخوى مش فى جلبك اياك
جواد بحب: قمر قلبى ودى تيجى انا لية اخت ولا بنت غيرك ياقلب اخوكى ربنا يخليكم ليا يارب بس خليكى جنب اخوكى واقنعى امى تحب مراتى هههه
قمر : بس اكدية من عنية ياخوى ربنا يسعدكم يارب
جواد بتنهيدة : يارب
جمال : عاوز تجيب عفش اوضتك ميتة
كامل: تحب نشترى من وين
جواد: لا مش هنشترى من اى مكان انا هبعت بالموديل إللى يعجبنى وشركة الشحن هتبعتو على العنوان ماحدش يشيل هم حاجة بس عاوزة اوضتى تفضة بس هى واوضة حب عشان هفتحهم على بعض
صبرى ومالو ياولدى من النجمة العمال تيجى تنقل العفش وتفتح الاوض مبارك عليك ياولدى
جواد يقبل يد جدة : تسلم ياجدى
****************
مر ثلاث ليالى ولم يتقابل جواد مع حب مشغول فى تجهيز عش الزوجية وتم اختيار العفش المناسب عن طريق شركات الشحن وتم تجهيز الغرف على اكمل وجة لاستقبال عروستة حبة الوحيد
الفصل السابع والثلاثون
كانت متوترة فى غرفتها وحضر اليها البنات ليتثامرو معها فى الاحاديث..
مهجة : وها هتلبسى اية ياعروسة
مها : عريسك على وصول مش جهزتى حالك عاد
زاهية : تحبو نسعدوكى نعملو اية ..
وفجأة جاء إليهم قمر وبدر
قمر بابتسامة: مبارك عليك خوى ياعروسة خوى باعتلك ميعانا دى
حب باستغراب : اية دة
بدر : افتحى تشوفى وهنطلع كلهاتنا نستنظرك برة يلى يابنتة ..:
فتحت حب الصندوق الكبير
كان بة فستان زفاف فى غاية الجمال والرقة وحجاب يخصة والحذاء وكل متعلقاتة:
حب بفرحة : الله فستان يجنن وكمان ورقة فيها اية فتحت الورقة (حبى عارفة انك زعلانة عشان من يوم كتب كتابنا مش شوفتك ولا كلمتك بس كنت بستعد عشان افاجئك واشوف فرحتك ماقبلش مراتى تتجوز من غير فستان ابيض وكمان هخطفك على حصان ابيض بحبك ياحبى )
حب بابتسامة: وانا بعشقك يا جوادى :
ارتدت الفستان والحجاب ونظرت إلى نفسها بالمرايا ونزلت دموعها فاليوم عروس لكن بدون والدها الحبيب ووالدتها الغالية كانت تتمنى أن يروها بفستان زفافها وان والدها يسلمها إلى زوجها الان تحس بالم الفراق فى يوم يقال عنة انة اسعد يوم فى حياة كل عروس ..
************
حضر العريس وبدأ الفرح مع الاهل فاصر الحاج عبدالرحيم على فرح ليس بكبير إلى حد ما ولكن يعلو صوت المزمار الصعيدى وإطلاق النار والرقص بالخيل على المزمار الصعيدى امام البيت ويتجمع اهل البلد ..
رغم الم فراقة على ابنه الغالى قرر أن يرسم الفرحة على وجة حفيدتة وان يسعدها فى يوم عرسها..
**************
انبهرت الفتايات عندما وجدو العروس بكامل رقتها وزينتها وابتسم لها : وبارك وعلت صوت الزغاريد
حضرة نجية فسكتت الفتايات عن الزغاريد
نجية : بسم الله الله أكبر بدر فى ليلة تمامة ربنا يحفظك يابتى ويحرصك من العين واحتضنتها وبكت
حب بدموع: بتعيطى لية ياتيتة
نجية : كان نفسى ابوكى يشوفك عروسة يابتى مالحجش يفرح بيكى مبارك ياجلب ستك
حب بدموع: ربنا يخلى جدو وعمو هم معايا
نجية : سكتو لية يابنتة افرحو وارقصو وزغرطو افرحو
مها : لولولواولى
مهجة : بدات تطبل على حلة هههه
وقمر وبدر يصفقو..
وبعد مدة حضر عبدالله
عبدالله : الله أكبر تبارك الرحمن مبارك يابتى
حب بابتسامة: الله يبارك فيك ياعمو
عبدالله: اوعى تفكرى عشان ابوكى تعيش انتى يبج مالكيش حد لا يابتى انتى بتى التالتة ولو حد زعلك تيجى وتشكيلى اوعاكى تفكرى انك وحيدة انا موجود وجدك موجود وسندك وعزوتك واهلك وناسك اوعى تفكرى انك مالكيش حد ولو حد فينا مات عندك عامر وعمار وماهر خواتك يابتى وسندك من بعدينا اوعى تحسى انك وحيدة
حب بابتسامة: ربنا يخليك ليا ياعمى ويبارك فى جدو عارفة انك طبعا والدى واكيد مش هحس بوحدة فى وجودكم ابدا ربنا يخليكم ليا يارب
عبدالله : طيب تعالى عريسك وصل ومستنظرك
غطت وجهها مثل عاداتهم ونزلت بجوار عمها
وصلت إلى جدها عبدالرحيم وقبلها وسلمها إلى جواد
كان جواد أعلى الحصان ويرقص معة على صوت المزمار وعند رؤى حبيبتة نزل واستقبلها وسلم على الجد عبدالرحيم وعمها عبدالله الذى وصى عليها بشدة ..
جواد بحب: مبروك ياحبى وقبل رأسها ولكن لم يرفع الغطاء عن وجهها من عاداتهم يرفع الغطاء فى غرفة نومهم..
جمال : العربية جدام الدوار
جواد: لا هتركب الحصان
عبدالله: وها لية ياولدى المسافة مش جريبة داركم بعيدة
جواد باصرار: انا عاوز ازف مراتى وتوصل بيتها على الحصان ..
حب مصدومة من الحوار
جواد: حب هاتى ايدك
ركب جواد الاول على ضهر الحصان وحمل حب امامة على الحصان وهرول الحصان فى طريقة المعروف ..:
جواد كان فى قمة سعادتة بوجودها امامة ويضمها إلى صدرة ويحتويها خوفا عليها ..
كانت حب قلقة وخائفة اول مرة تركب خيل وطمنها فارسها..
جواد: حبى ماتخفيش انتى معايا ومش معقول هوقعك ههههه
حب: هههه
جواد: يالهوى انتى ضحكتى انا قولت شكلهم بدلو حبى وجوزنو واحدة خرصة هههه
حب: مش هرد عليك
جواد: معاكى حق لم نوصل جاعتنا نبج نتحاسبو زين هههههه
***************
وصلت العربية أمام بيت العزازى قبل وصول العرسان
كان الجميع يريد أن يطمئن على حب ويودعوها ويرحلو بعد ذلك ..
حضر العرسان ونزل جواد وانزل حب وتمسك بيدها ودخلو البيت وجدو الزغاريد تنتظرهم
سلمت كريمة : مبارك ياجلب ستك عشت وشوفتك عروسة زى الجمر رفعت وجهها وقبلتها وغطتها مرة أخرى
وسلم الجميع عليها
نعمة ام جواد : مبروك ياجلب امك مبروك ياعروسة خلى بالك من ولدى انت متجوزة زين الرجال
حب: الله يبارك فيك ياطنط
نعمة : وها طنط اية وقرف اية جولى يااماى
حب بدموع: اسفة امى ماتت ومش هقول لغيرها امى
جواد حس بحزنها: وضمها وحملها فى صدمة من الجميع
جواد بهزار : عرسان بقى عن اذنكم
وصعد إلى غرفتهم :
حب بكسوف : عيب كدة
جواد: نعم هو اية اللى عيب انتى مراتى وهم اهلك اية العيب فى أن اشيل مراتى حبيبتى
جواد: نزلها ووقف مقابلها..
جواد بابتسامة رفع غطاء وجهها: بسم الله ماشاء الله اية الجمال دة كلة بتاعى ههه
حب بكسوف وتوتر وقلق ومشاعر متداخلة تشعر بالرهبة والخوف والهلع وتزكرت ليلة زواج زاهية وما دار بة ووتزكرت وفاة والديها وفاقت من شرودها على طرق الباب وانتفضت بزعر:
جواد: اهدى ياحبيبتى فى اية هفتح تلاقى الاكل
فتح جواد الباب وتفاجا بوالدتة زوجة عمها هنية يقتحمو الغرفة
حب بصدمة رجعت إلى الخلف خوفا من منظرهم وبدأ دقات قلبها تتسارع من الخوف ..
جواد: نعم خير فى اية يا امى
نعمة : جاين نسعدوك ونطمنو على مرتك واهلها تحت عاوزين يطمنو على شرف بتهم
الكلام هز حب وبدأت ترتجف وذهبت خلف جواد تحتمى بة وبيد ترتعش تمسكت بة من الخلف
حس جواد بها وخوفها ورعشة يدها
جواد بصرامة إلى امه: من فضلكم تخرج من هنا دى اوضة نومى انا ومراتى وماحدش يدخلها تانى كدة علينا ومش محتاج مساعدة من حد واتفضلو طمنو اهلها
نعمة : كيف ياولدى لازمن يطمنو ويتاكدو من شرف بتهم
جواد بانفعال : امى من فضلك اخرجى مش عايز اعلى صوتى خدى الست دى واطلعو من هنا فاهمين
هنية : ونجول اية لجدها تحت
جواد: انا إللى هنزل اقول ماحدش لية دعوة اتفضلو معايا على تحت :
حب بدموع: جواد استنى
نظر اليها جواد : حبيبتى ماتخفيش راجعلك تانى واهدى خالص
******
نزل جواد إلى أسفل وجد الجميع
جواد بجدية : ممكن اعرف فى اية لو حضرتكم قاعدين مستتين حاجة معينة فانا اسف ماحدش يدخل بينى وبين مراتى ولو قاعدين عادى دة بيتكم وفوق راسى من فوق والعادات والتقاليد دة لازم تبطل بقى وانا مش هعرض مراتى لحاجة زى كدة ومراتى واثق منها ومن تربيتها واخلاقها وياريتو تكونو واثقين فى تربية ولادكم
عبدالله: واثقين ياولدى بت اخوى كيف الجنية الدهب
عبدالرحيم: احنا كونا ماشين ياولدى لكن الست ام جمال جالت نجعد نطمنو على بتنا
جواد: اطمنو حب مع راجل يصونها ويحميها ويشلها جوة عنية وهى امانة فى رقبتى ليوم الدين
عبدالرحيم: راجل ياولد من ضهر راجل ربنا يسعدكم ياولدى
عبدالله : مبارك عليكم ياولدى
عامر : الف مبروك ياخوى ربنا يسعدكم
ورحل اهل المنشاوى وجواد وجه كلامة إلى والدتة : مممكن افهم لية كدة
نعمة : غولطانة فى اية عاد عاوزة اتوكد من الكلام إللى اتجال عنيها صوح ولا
صبرى بصراخ : نعمة اقفلى خاشمك دى ولسانك دى لو نطج بكلمة تانية هجطعو خابرة
كريمة : بت بتى شرفها واخلاقها زين اطلع يا ولدى شوف عروستك
وليد : يرتب على ضهر جواد : اطلع ياعريس وهدى نفسك وهمس فى اذنة واوعو تتهور ههههه
جواد: هههه عبقالك مع شذى
وليد بابتسامة: عرفت انها شذى منين
جواد: ههههه يعنى صح شذى ههههه
وليد : بتوقعنى يانمس
جواد: اعملك اية ماانت مش راضى تعترف وماتتساش ان ظابط واقدر اطلع الاعتراف منك بسهولة هههه
جمال : ماكفايكم حديت ووشوشة واطلع لعروستك
جواد: تصبحو على خير
الجميع : تلاجى الخير ياولدى ..
الفصل الثامن والثلاثون
صعد جواد الى غرفتهم
فتح الباب وجد حب تشعر بالخوف والفزع وتنكمش على نفسها مكان ماتركها
جواد بالم على حالتها : حب حببتى اهدى مالك ياقلبى فى اية ماتخفيش خلاص مافيش حاجة والكل مشى اهدى
حب برجفة ودموع: هتعمل اية
جواد قربها آلية يحاول تهدئتها ويلمس على راسها ويقرء قرآن لتهدى
حب بخوف : بلاش عشان خاطرى بلاش
جواد بحب: طب بلاش دموع اهدى وتحدث بصوت ضعيف ربنا يسامحك يا امى رعبتى البنت
حب بدموع: انا خايفة منك
جواد بابتسامة: خايفة منى وبتتحامى فية طب ازى ها ههههه طب قومى كدة عاوز اشوف الفستان عليكى هههه
حب بدموع: لا
جواد: هنا دى على امى هههههه
حب بخضة : لا والنبى عشان خاطرى
جواد: هههه بهزر ياقلبى انتى صدقتى ماتخفيش طول ماانا عايش على وش الدنيا مش عايزك تخافى ولا حتى منى
حب بدموع ضمتة بشدة وبكت بحرقة وألم وفضلت تختطرف بكلام غير مفهوم وجواد يحتضنها اكثر ويحاول أن تهدى ثورتها:
جواد بابتسامة الم: بلاش دموعك دى بتحرقنى حرام عليكى تعالى ادخلى الحمام خدى دوش كدة سخن يهدى اعصابك شويا وتعالى نصلى مع بعض ماشى ياقلبى
حب بدموع تهز راسها بالموافقة
*******
جواد بشرود : يارب الليلة الرومانسية باظت وبسبب امى اعمل اية دى مادتش فرصة حب تشوف الاوضة ولا تعحبها ربنا يسامحك ياامى..:
خرجت حب مرة أخرى
جواد: انتى لسة مش غيرتى الفستان
حب بتوتر: اصل مش طايلة السوستة ومش عارفة افكة
جواد بابتسامة: اممم بس كدة انتى توامر ياقمر ههه
حب برعشة تسير فى جسدها من ملامسة يد جواد ضهرها : خلاص كدة شكرا وفرت هاربة من امامة:
جواد: ههههه مجنونة وربنا هههههه
جواد إتصل على وليد
جواد: أيوة يا وليد
وليد : خير ياعريس فى حاجة اوع تكون اتهورت ههههه
جواد: هو فعلا ماينفعش اصلى نفسى اتهور الصراحة هههههه
وليد بجدية : بتتكلم جد انا قولت بلاش تتجوز دلوقتى انت اصريت لا ماينفعش تقرب منها دى تروح فيها يابنى دى لسة طالعة من اسطرة فى القلب مش سهلة ولازم نطمن عليها كمان 3شهور تعمل ايكو لو تمام يبق على خير الله ياعريس
جواد: ياعم حيلك حيلك انا بهزر انا مش هقرب منها انا يطمن على الوضع بس بتاع العيلة
وليد : اطمن كلة تمام ماتقلقش
جواد: طيب بقولك بفكر اخد حب ونطلع نغير جو فى أى مكان بعيد عن هنا اية رايك هيكون حلو عشان نفسيتها وصحتها
وليد : دو يبق مية مية والله بس شغلك هترجع امتة
جواد: لا لم عرفو انتى اتجوزت مدو اجازة كمان أسبوع هههه
وليد : تمام بس اوع حب تنسى تاخد حبوب القلب حبة كل يوم فاهم
جواد: فاهم سلام بقى
****************
خرجت حب من الحمام ترتدى بيجامة بينك فى ابيض
جواد بابتسامة: اية القمر دة هم إللى بياخد دوش بيحلو اوى كدة هههه
حب بكسوف: شكرا
جواد: طب البسى اسدال فوق البيجامة الأطفالى دى عشان نصلى
حب: دى اطفالى
جواد: ههههه لا ههههه ودخل يستحم أيضا وخرج يرتدى بنطال قطنى رصاصى وتيشرت ابيض نص كم :
جواد بابتسامة: جاهزة نصلى
حب: أيوة
بداء جواد فى الصلاة والخشوع فى الصلاة والدعاء إلى زوجتة ان يتم شفاءها على خير وتم ختم الصلاة ..:
جواد بحب: تعالى عشان ننام والصبح فى مفاجاة عشانك
حب بتوتر : مفاجاة اية
جواد: لا بعدين تعالى فى حضنى ننام نوم عادى هههههه ماتخفيش مش هقرب اكتر من حضن ولو امكن بوسة كمان هههه
حب بكسوف: قليل الادب
جواد بحب: والله مودب ههههه
ضمها إلى صدرة وحاول أن يتحدث معها ليزيل التوتر والخوف من داخلها
حب: جواد
جواد بحب: قلب جواد
حب: حلوة الاوضة اوى ميرسى على كل حاجة عملتها عشانى
جواد: بس ياهبلة انتى مراتى وحتة منى ولو اطول اجيب نجمة من السما والله لجيب انتى حبى وعشقى وجنونى معاكى بنسى ان الرائد جواد بكون طفل عاوز اعيش طفولتى وجنانى معاكى تسمحى اكون ابنك وابوكى واخوكى وصاحبك وحبيبك وجوزك
حب بابتسامة: انت فعلا كل دول انا بعشقك ياجوادى
جواد: ياقلب جوادك
حب: لية شايل رباط كتفك مش حاسس بالم
جواد: طول ماانتى جنبى مش هحس باى الم وبعدين انا عريس كنت هاخد عروستى بكتف واحد ماتجيش بردو هبتى تضيع كدة ههههه
حب: هههههه طب قوم هربط كتفك تانى
جواد بحب: لا بجد مش تاعبنى انا ماصدقت افكة كان خانقنى انا كويس ماتقلقيش يلى غمضى عيونك بقى واحلمى بية ههههه
حب تقبلة من خدة : تصبح على خير ياقلبى
جواد يضمها إلى صدرة : وانتى اهلى ونور عينى وقلبى ربنا يخفظك ويخليكى ليا ..:
**************
فى صباح اليوم التالى
صعدت نعمة إلى جواد
نعمة تطرق الباب
جواد بابتسامة: صباح الخير يا امى
نعمة : صباحية مباركة ياولدى وينها مرتك
جواد: نايمة ياست الكل
نعمة : طمنى يا ولدى
جواد: امى انا قولت اية مش عاوز كلام خاص وحياتى ماحدش يدخل فيها ماشى ياست الكل واطمنى
نعمة : بكيفك يا ولدى
جواد: ماشى عن اذنك اكمل نوم بقى ..:
**************
جواد: حب حياتى اصحى بقى كفايا نوم
حب بكسل : سبنى كمان شويا
جواد: مش عاوزة تعريفى المفاجأة
حب بابتسامة : اية هى
جواد: ههههه متجوز طفلة والله مافيش صباح الخير يا حبيبى ياقلبى ياعمرى الحركات دى احنا عرسان باين اعتقد كدة
حب: هههه صباح الروقان
جواد: صباح الفل والحب عليكى ياحبى
حب: اية بقى المفاجأة
جواد: طب اقبض الاول
حب بعدم فهم : تقبض اية
جواد: حاجة هنا تحت الحساب واشار الى شفايفة
حب بكسوف : قبلت خدة
جواد: اية دة ياحبى لا ماينفعش خالص انا عاوز بوسة ملموسة كدة مش طيارى وانا بقولك هنا مش خدى
حب بكسوف : الله بقى اية المفاجأة
جواد: ماشى بضعف انا فى قلبى الحنين دة امرئ لله هقولك جهزى نفسك عشان هنسافر عشر أيام بحالهم مدولى اجازة أسبوع كمان لم عرفو ان اتجوزت هنسافر عشان تكون براحتنا بعيد عن خط الصعيد
حب بفرحة: بجد يبق نروح مكان فى بحر
جواد بابتسامة: طبعا ياقلب جوادك هنروح شرم الشيخ اية رايك هتطلع على اسكندرية الاول ونركب باص من هناك لشرم
حب: ثوانى واكون جاهزة
*******************
بلغ جواد الجميع بفكرة سفرة ورحب بها الجميع وتمنو لهم السعادة الزوجية..:
*****************
بعد عدة ساعات تم وصولهم إلى فندق توليب فى شرم وحجز سويت خاص بيهم وصعدو إلى السويت..
**************
حب: ممكن ننزل نتمشى على البحر
جواد بابتسامة: مش تعبانة من السفر ترتاحى
حب: لا طبعا كويسة عايزة امشى على البحر
جواد بحب: امرك ياافندم
نزلو يتمشو على البحر ومسك يدها وتمشو سوى على البحر وحب سعيدة بالجو
جواد : مالك يابنتى انا جوزك على فكرة ومسموح امسك ايدك عادى وكمان مسموح حاجات كتير الصراحة بس انا ماجلها ههههه
حب بكسوف : جواد انا نفسى انزل البحر بس ماعنديش مايوة
جواد: نعم مايوة مين انت متجوزة سوسن ولا اية ماينفعش خالص
حب: اية ياعم مايوة اسلامى انت مفكر اية بس
جواد بابتسامة: اة اسلامى ماشى ياقلبى تعالى ننزل نشترى كل إللى انتى عايزة وانا كمان مش عامل حسابى فى مايوة نشترى كل حاجة..:
**************
ذهبو إلى المول واشترت كل ما يلزمها
..
ورجعو الفندق وغيرو ملابسهم ..:
ارتدى جواد تيشترت اسود نص كم وشرط اسود يصل إلى اعلى الركبة ..
وارتدت حب المايوة الإسلامى عبارة بنطال اسود وبلوزة اصفر فى اسود تصل إلى بعد الركبة واسعة وحجاب اصفر ..
**********
على البحر كان وقت الغروب
جواد : جاهزة للغطس ياقلبى
حب بزعل: لا انا ماعرفش اعوم
جواد: هههههه بعد كل دة وماتعرفيش تعومى هههه
حب بزعل : بتضحك على اية الله
جواد بابتسامة: خلاص ماتخفيش انا موجود عشانك وهعلمك تعرفى تعومى انا معاكى
حب بابتسامة: بس خايفة
جواد: تخافى وانا معاكى دة عيب فى حقى على فكرة تعالى بس
خلع التيشرت ومسك يد حب عشان ينزلو البحر
حب بكسوف : اوبا عيب كدة خليك بالتيشرت الناس تقول اية بس
جواد: ههههههه يابنتى عادى ولازم انزل البحر بالمايوة بس ومكسوفة من اية انا جوزك يامجنونة ههههه
وحمل جواد حب ودخل بها إلى المياة
حب بخوف: جواد انا بجد خايفة اوعى ترمينى فى المية
جواد: لا انا مجنون ارمى روحى انا عاوز اعلمك دروس السباحة وبصراحة عاجبنى الوضع اوى وانتى فى حضنى كدة
حب بكسوف : خلاص نزلنى
جواد: هههه هتغرقى بسى اول لم انزلك هتحاولى تلمسى الأرض بعد كدة ارخى جسمك عشان المية تشيلك هتحسى انك ريشة كدة فى المية وتقدفى الايد اليمين ورجلك الشمال مع بعض والعكس فاهمة
حب : اخاف اسيب نفسى
جواد: ماتخفيش يابنتى انا معاكى اهو
********
ظل جواد واقف بجابنها يعلمها السباحة وبعد عنها فجاة ليتركها تسبح واحدها ويتاكد انها تعلمت دروس السباحة..
وفجأة حست حب بعدم وجود جواد جانبها
وفجأة..
الفصل التاسع والثلاثون
حست بعدم الامان بعد أن تاكدت بعدم وجودة جانبها جاءها احساس الخوف وحست انها سوف تغرق بدونة وظلت تصرخ
حب بخوف : جواد الحقنى بغرق
جواد بقلق : اسرع وذهب اليها وحاول مسكها
حب بدموع: حضنتة وبكت وظلت متشبسة بة مثل الغريق المتعلق بقشة لينقظ نفسة من الغرق
حب بدموع: لية سبتنى وبعدت وانت عارف انى هغرق من غيرك لية
جواد: حبيبتى اهدى ياقلبى انتى كويسة كان لازم اسيبك عشان اعرف اتعلمتى العوم ولا لسة خايفة اهدى انا جنبك اهو ماعرفش انك ضعيفة اوى كدة
ظلت تبكى وتشهق ولا ترد علية
جواد قلق وخاف عليها حملها وغادر البحر وصعد إلى غرفتهم بالفندق ومازالت متشبثة بية..
جواد أنزلها برفق : ادخلى خدى دوش عشان مية البحر المالحة وغيرى هدومك وهطلب اكل بس اهدى ماشى وبلاش دموع فى الحمام ولا تحبى اجى أسعدك
حب بدموع: لا شكرا ودخلت الحمام لتأخذ دوش مكان ماء البحر واكتشفت انها لم تاخذ معها ملابس ترتديها ..:
فى الخارج اتصل جواد بالروم سرفيس وطلب العشا فى الغرفة واحضر لها بيجامة من شنطة ملابسها
جواد: هههه هى بيجاماتها كلها اطفالى كدة مش مهم جوزنا جى بسرعة لم ننزل مصر لازم تشترى لبس جديد وكبير كدة احس انى متجوز أنثى مش طفلة بردو ههههه
جواد: حب خدى جبتلك بيجامة عشان تلبسها افتحى خوديها
حب بكسوف فتحت ومدت يدها فقط
جواد: هههه تحبى أسعدك
حب: هات بقى ياجواد
جواد: حاضر ياقلب جواد
ارتدت حب البيجامة وخرجت ..:
جواد..عاملة اية احسن ثورة الدموع هديت
حب: انت السبب سبتنى لوحدى فى وسط البحر
جواد بابتسامة: حبيبى انا جنبك انتى كنتى بتعومى كويس بس لم اكتشفتى انك لوحدك خوفتى كنت جنبك براقب حركتة فى المية كنتى كويسة صدقينى كان لازم تكملى انا قولتلك مش تصعفى تحتاولى مرة واتنين مش تياسى من اول محاولة
حب: لا انا مش كدة
جواد بابتسامة: امال انتى اية عرفينى بنفسك
حب: انا
جواد: تقريبا الاكل وصل هفتح خليكى مكانك
ذهب واحضر الاكل
جواد: تعالى بقى كلى الاول انا جعان اوى
حب: وانا كمان طلبت اية
جواد: اكل مشوى تعالى اقعدى جنبى كلى بقى
******************
فى بيت المنشاوى
نجية : البت حب اتوحشتنى جوى ياحج والله جطعت بينا ياحج
عبدالرحيم: ربنا يسعدهم ياحجة احنا عاوزين اية غير سعادتهم
عبدالله : حكم كلمنى يابوى وجالى ان العرسان سافرو يتفسحو
نجية : يعنى اية مش هنروح نطمنو على البت سافرو وين
عامر : راحو شرم الشيخ ياستى بلد كدة حلوة وفيها بحر اكدية
عبدالله: ربنا يسعدهم ياحجة لم يعاود بالسلامة نبج نروح ياحجة
عمار : جدى هاخد مها ونروح نكشفو ونطمنو عليها
عبدالرحيم: ومالو ياولدى ربنا يجومها بالسلامة
نجية : انتى فى كام شهر دلوك يابتى
مها : فى الرابع ياستى
نجية : يجومك بالسلامة يابتى وعبجال ماافرح بعوض حب بت ميحمد يارب
عبدالرحيم: يارب جادر ياكريم ..:
********************
فى بيت الحاج صبرى العزازى
نعمة : هطج ياسيدة البت خدت ولدى وسافرو
سيدة : وها مش ولدك كبير هو ازغير اياك ولدك يحبها ويعشجها عشج (بيعشها عشق )
نعمة : وها ياسيدة كانك بتحميلها عاد
سيدة: البت يتيمة وغلبانة وماشفناش منيها حاجة عفشة واصل وحكم مواكد على احطها جوة حبابى عناى دى بت خيتو الله يرحمها وبعدين البنتة زينة وطيبة ومجطوعة من سجرة ربنا يهديكى ياخيتى
عمليها كيف بتك برضك
نعمة : بج اكدية ياام كامل
سيدة : وها احنا عندنا بنتة يانعمة عمليها زين ياخيتى عشان مش تخسرى ولدك
نعمة : ماشى لم نشوف بت البندر هتعمل اية مع ولدى
********************
عودة إلى شرم الشيخ ..
بعد أن تناولو وجبة العشاء
جواد: حب عاوز اتكلم معاكى شويا بس اوعى تفهمينى غلط
حب بابتسامة : اتكلم ماتخفش هفهمك صح
جواد: لية كنتى خايفة ومرعوبة لم امى دخلت ليلة فرحنا ومعاها مرات عمك وصلنى احساسك بالخوف والفزع كمان كنتى عارفة هم عايزين اية
حب بحزن : اممم عارفة افتكرت ليلة فرح ماهر وزاهية والموقف اتعاد قدامى من جديد وكمان شوفت ماما وبابا وانا بتعرف عليهم
جواد بحزن : حصل اية احكى
حب بدموع: يوم الفرح استغربت الناس كلها فصلت موجودة رغم أن العرسان فى اوضتهم مش كنت فاهمة اية بيحصل لكن فهمت هم كلهم مستنين اية عايزين يدبحوها ويعرفو الناس انها كدة كويسة بيدبحو بناتهم بسبب عادات وتقاليد ومفاهبم غلط معتقدات فى دماغهم بس مش بيفكرو ان دى تربيتهم وثقتهم فى بناتهم مش موجودة اهم حاجة عندهم الناس تطمن على شرفك وانت مش واثق من شرفك اكيد عارف انك ربيت بنتك صح على قيم ومبادئ واخلاق وعلى تعاليم دينها صح يبق لية اخاف ولية احط بنتى فى موقف زى دة زعلت جدا اتكلمت مع جدى ومع الموجودين وفكرهم بيتكلمو بمنطق غريب الناس تعرف ان بنتنا سليمة ونطمنو عليها يعنى بيفكرو الناس عاوزة اية والناس مالها اصلا ببنتك ولا ابنك حسيت بقهر وظلم البنات هنا لية بيعملو كدة ويعرضوهم لموقف صعب زى دة ازى
جواد بحب: كلامك منطقى مليون المية بس انا مش معاكى فى حكاية تشبيهك بالدبح دى هههه مهم كان بيكون جوزها على سنة الله ورسولة ودة حقة شرعا مش اغتصاب عشان تقولى بيدبحها
حب: لا اغتصاب اغتصب حرمتها وحقوقها انها تعيش حياة عادية مع جوزها ودى لحظات خاصة ازى تكون كدة بالاسلوب دى ويقولو حق جوزها طب حقة بيكون بتراضى من الطرافين مش عشان اهلة عايزبن يطمنو يبق بالغصب كدة دة بيقتل حاجات حلوة جواها ويتسبب فى عقدة كمان ازى يعنى اعيش لحظات خاصة مع جوزى والناس تتفرج علية وتدبح فية عشان مجرد فكر متخلف مريض دة حتى ماحصلش فى الجاهلية ازى فى التقدم إللى احنا وصلنا لية دى وفى ناس لسة عايشة فى مستنقع العادات والتقاليد والجهل ربنا كرم النساء والرسول الكريم علية الصلاة والسلام وصى على النساء لانهم مخلوق ضعيف وقال( رفقا بالقوارير )وشبهنا بالقوارير عشان حساسة وهشة سهل تتكسر من أى حاجة واللى بيتكسر مش بيتصلح بسهولة وربنا خلقنا من ضلع آدم عشان نكون تحت ظلكم وتحتونا بحنيتكم وطمنونا ونعيش تحت جناحكم يبق كرم النساء ولا لاء
الرسول وصى على النساء لم قال( اتقو الله فى الضعيفين )وسالو الرسول ماهم الضعيفين يارسول الله قال( المراءة واليتبم )
هل كدة بيعملو بوصية الرسول ويتقو الله فينا
جواد بابتسامة: مكنتش اعرف انك فاهمة كل دة بجد انا فخور بيكى وبفكرك انتى تفكيرك أكبر من سنك بكتير
حب بابتسامة: دى اقل حاجة عندى ههههه
جواد: ههههه ماشى ياكبيرة طب تعرفى عندى كام سنة
حب: لا ماعرفش
جواد: طب تدينى كام سنة
حب: اديك تأييدا ههههه
جواد: بقى كدة ماشى ضيفى عليهم خمس سنين اشغال شاقة ههههه
حب: هههههه 30 سنة
جواد: اممم أكبر منك 12 سنة عشان كدة حاسس انك بنتى وطفلتى وبحس معاكى حاجات حلوة اول مرة اعيشها واحسها
حب بكسوف: زى اية
جواد: هههه لا لم تكبرى هقولك
حب: بقى كدة ماشى هو انت زعلان منى
جواد بابتسامة: انا مين قال كدة لا طبعا عمرى ماازعل منك لية قولتى كدة
حب بكسوف: اصل تيتة قالت يعنى مازعلكش و.... و ....
جواد بابتسامة: عايزة تقولى اية ياحبى قولى
حب بتوتر : يعنى قالتلى بلهجة جدتها نجية
(لازمن تسمعى كلام جوزك وتراضية يابتى واوعاكى يغضب عليكى وتهجرية يابتى واوعاكى تسيبى راجلك زعلان منيكى راضية وخدى بالك من طلباتو هيشيلك جوة عنية وانتى تحطية جوة حبابى عنيكى واتكحلى علية اسمعى كلامة ورضا الرب من رضا جوزك عنيكى اوعاكى تمنعى نفسك عن جوزك الملايكة تنعلك يابتى لو نام جوزك وغضبان عليكى )
جواد : هههههههههه بتتكلمى صعيدى جامد
حب: دة كلام تيتة نجية
جواد: انا حبيت تيتة نجية اوى ابقى اسمعى كلامها هينفعنا بعدين هههه
حب: طب انت دلوقتى زعلان منى زى ماتيتة بتقول والملايكة تلعنى يعنى اية
جواد بجدية : بصى ياحبيبتى كلام تيتة صح طبعا فى حالة انك مانعانى اخد حقوقى الزوجية وحلال ربنا إللى مشرعهولى بس انا دلوقتى مش زعلان منك فى حاجة عشان ظروف جوزنا جت بسرعة من غير ترتيب انا كان نفسى اعملك احسن فرح فى الدنيا ونتجوز فى ظروف احسن من كدة بس ارادة ربنا فوق كل شئ احنا صحيح بنحب بعض بس احنا مش حيوانات يعنى نمشى ورى الشهوة احنا بنى ادمين عندنا مشاعر واحاسيس وطبعا انتى محتاجة وقت تقربى منى واقرب منك ونشيل كل الحواجز إللى بينا وساعتها هتبقى مراتى قدام ربنا والناس كلها وانتى معاكى كل الوقت إللى تكونى مستعدة فية تكونى مراتى نفسيا وجسديا ولم نطمن على وضع القلب مش ممكن اخوطر بحياتك عشانى مثلا
حب بدموع: بحبك اوى ربنا يخليك ليا
جواد: بموت فيكى ياحبى
حب بابتسامة: بموت فيك يا جوادى
الفصل الاربعون والأخير
مرت عشر أيام فى حب وسعادة وجاء موعد مغادرة شرم ....
بعد عدة ساعات وصل جواد وحب إلى المنيا..
*************
فى بيت الحاج صبرى العزازى
رحب الاهل بقدوم العرسان
قمر : حمدلله على سلامتك ياخوى كيفك يامرت خوى
حب بابتسامة: الحمدلله واحشتونى اوى فين ادهم وصبرى وكامل واحشونى اوى
ادهم: كيفك ياخالة اتوحشتك جوى
حب: وانت ياادهومى اتوحشتك اوى اوى
جواد: ولا ياادهم العب بعيد عن مراتى وانتى ياحبى ماحدش يدلع فى البيت دة غيرى فاهمة
كامل : ولا انى ياعمى
جواد: ولا انت ياروح عمك
نعمة : كيفك ياضناى كنت بتاكل زين مالك ضعفان اكدية لية عاد
جواد: هههه انا تمام وزى الفل فين وليد
جمال : فى الميستيشفى هيكون وين عاد
جواد : خلاص هبق اروح لية المستشفى قبل ماازنزل مصر عشان اجازتى خلصت ولازم اكون بكرة فى شغلى خلى بالك من حب ياجمال واوع امى تزعلها دى امانة فى رقبتك ياخوى
جمال : وها حب كيف خيتى مش تحمل هم واصل ياخوى سافر وانت مطمن
جواد: حب تعالى معايا نروح الأرض نسلم على جدى ونروح بيت جدى عبدالرحيم
حب بابتسامة: حاضر
************
وصل جواد وسلم على جدة وكامل فى الأرض ووصى على زوجتة وذهب إلى بيت المنشاوى..
رحب الجميع بهم
جواد يهمس بجانب حب : بقولك اية روح جنب ستك واسمع نصايحها هتفيدك فى المستقيل
حب بابتسامة: بس بقى
نجية : عاملة ايه يابتى
عبدالله: كيف صحتك ياغالية
حب بابتسامة : الحمدلله انا كويسة انتو واحشتونى اوى
مهجة : حب عاوز اجولك بلاش تشيلى منى لو زعلتك
حب: انتى اختى يامهجة انتى ومها ولا يمكن ازعل منكم واصل هههه
زينب : عملالك وكل بتحبها جوى لازمن تاكلو لجمة معانا
جواد: طبعا هناكل تسلم ايدك
مها : حب مش الضاكتورة جالت هخلف واد واتفجت مع عمار نسمية رحيم كيف ماجولتى
حب بفرحة : بجد مبروك الف مبروك ياعمار ربنا يقومك بالسلامة
مها : عبجالك ياجمر
مرة الزيارة فى جو الحب والالفة بين العائلة ..
**********************
فى غرفة جواد
حب بدموع : هتسافر وتسبنى لوحدى
جواد بحب: حببتى انتى مش لوحدك وانا اوعدك هظبط شغلى وتيجى تعيشى معايا هناك بس هتستحملى غيابى فى الشغل
حب بدموع: أيوة انا عايزة افضل معاك ونبق نيجى هنا زيارات نشوف اهلنا
جواد: خلاص اوعدك هظبط كل حاجة المرة دى والمرة الجاية هترجعى معايا انا والله غصب عنى اسيبك يا حبى هخلى وليد يوصلك الجامعة فى الاول وبعد كدة عمى حسن سواق جدى هيبق يوصلك ويرجعك ماشى خلى بالك من نفسك وانا هكلمك دايما اطمن عليكى وعايزك ماتزعلش من امى انا عارف ممكن تضايقك بس معلش عشان خاطرى كبرى دماغك وماترديش ماشى انا عارف امى كويس
حب : هعاملها كويس ماتقلقش هى زى ماما وانا والله بحبها بس هى مش بتحبنى
جواد بابتسامة : مين يعرفك ياقلبى ومايحبكيش مع الوقت انا واثق ماما هتقرب منك وتحبك زى ماكلنا بنحبك
جواد احتضنها وودعها وذهب إلى المستشفى يودع وليد ..*****
فى المستشفى
وليد : اهلا بالعريس
جواد: واحشتنى ياليدو عامل اية
كلمت الدكتورة ولا لسة
وليد : مستنى تشجيعك هههه
جواد: عايز اسمع اخبار حلوة لم ارجع اجازة ماشى
وليد : نويت خلاص
جواد: أيوة جاى اسلم عليك واقولك خلى بالك من نفسك ومن حب ولازم عمتى نجاة ترجع البيت عشان خاطر حب فاهم مش مطمن انا من امى هههه انت فاهم بقى
وليد : اطمن كلة هيكون تحت السيطرة ماتقلقش هوصل حب الجامعة بنفسى كل يوم وترجع مع الاسطى حسن
جواد: تسلم ياليد اوع تعملها من غير مااكون جنبك
وليد : اوع تتأخر احسن خلاص صبرت كتير هههه
جواد: ماتخفش مش متاخر انا بقيت راجل متجوز بقى هيراعو ظروفى هههه
وليد : قولى اخباركم اية صحيح
جواد: عادى يابنى كلة تمام بس ممكن افترسها لو فضلت هنا انزل الشغل احسن بقى
وليد : الصبر ياعم هو انا اللى هقولك
جواد: الحمدلله خير انا همشى بقى مش هوصيك
*****************
ذهب جواد إلى القاهرة واستلم عملة وطمئن زوجتة على وصولة وتابع عملة..
*********
قرر وليد ان يصارح الدكتورة شذى بحقيقة مشاعرة ووافقت علية وطلب ان يتقابل مع اهلها لمناقشة امور الخطبة والزواج..
************************
الامور على مايرام فى بيت المنشاوى
ولم يحدث أى جديد ..
اما فى بيت العزازى
حضرت نجاة وتقربت من حب وظلت بجانبها خوفا من نعمة ان تفتعل معها أى مشاكل..
كان وليد يوصل حب كل يوم إلى الجامعة بنفسة وتابعت دروسها ومحاضراتها وكان السائق حسن يذهب ويصطحبها إلى البيت ..
********
ذهب الجد صبرى وولدة حكم ووليد إلى بيت شذى لطلب يدها ورحب اهلها ووافقو على إتمام الخطبة وتم قراءة الفاتحة ورجعو إلى البيت بفرحة خطبتة وليد ..
***********
كان يتحدث كل يوم مع زوجتة الحبيبة ويعلم احوالها وماسار فى يومها وهو أيضا يخبرها مايحدث فى يومة وعلم بخبر خطبة وليد وقرر أن يفاجئهم فى يوم الخطبة ..
***************
يوم الخطبة كان الجميع مستعد لذهاب إلى بيت العروس ..
ظلت حب حزينة تتمنى حضور جواد فى أى لحظة:
قمر : اللى واخد عجلك
بدر: اكيد حبيب الجلب هههه
نجاة : بس يابنتة عيب اكدية ادعيلو ياجلب خالتك يتوفق فى شغلة
حب بحزن: حاضر ياخالتو
نعمة : من يوم مااتجوزك وهو تارك البيت تلاجيكى نكديتى علية ماهو الراجل مش يحب العوج ولا النكد عاد
كريمة : حب زينة البنتة وجواد يحبها ويعشجها ومش بيزعل منيها واصل
نجاة : مالكيش صالح يانعمة هملى البنية لحالها ....
**************
صعدت حب إلى غرفتها لترتدى ملابسها لتذهب إلى بيت شذى وفجاة وجدت الباب يفتح ويطل منة جوادها الحبيب باحلى ابتسامة
حب بفرحة : جوااااد وذهبت الية ارتمت فى احضانة
جواد بشوق وشغف يضمها بقوة آلية: ويقبلها من وجهها: واحشتينى جدا جدا جدا
حب: وانتى كمان واحشتنى اوى حاسة انى بقالى سنة ماشوفتكش
جواد بحب: وحشنى ضحكتك وجنانك وزعلك وكل حتة فيكى واحشتنى
حب بفرحة: مبسوطة انك معانا وهنحضر خطوبة وليد مع بعض
جواد: ماقدرش ماحضرش وليد دة صاحبى واخويا وكل حاجة ربنا يسعدة يارب
حب: يارب..
*******************
مرة يوم الخطبة بسلام وفرحة تغمر الجميع
وعند دخولهم البيت تفاجو بصراخ بدر والم الميخاض..
وتم نقلها إلى المستشفى وذهب الجد والاب حكم وجمال وكامل ووليد وجواد واصرت حب ان تذهب معهم ووافق جواد .....
دخلت بدر غرفة العمليات وتم عملية الولادة وجاءت مولودها على الدنيا بأول صرخة فى الحياة وبعد الاطمئنان على الام والمولدة
جمال : حمدلله على السلامة يابدر
بدر : الله يسلمك
جواد: مبروك ياابو كامل تتربى فى عزك مبروك يابدر الحمدلله على سلامتك
حب بفرحة تحمل الصغيرة : دى صغيرة اوى هتسموها اية
جمال : بدك نسميها اية يابدر
بدر : انا جولت جبل سابج لو جبت بت هسميها حب
جواد بابتسامة: عايزة تسميها حب
جمال : ومالو نسميها حب
حب بفرحة : على اسمى
بدر: انا وعدتك مش اكدية
حب: بس عادى والله لو اخترتى اسم تانى مش زعلانة ربنا يخليهالك
جمال: وها مافيش احسن من اسمك مرت الغالى وخيتى كمان
حب: ربنا يخليك ياابية
جواد بغمزة : عبقال بنتنا بقى نسميها عشق ههههه
*******************
بعد 3شهور
انتقلت حب للعيش فى القاهرة مع زوجها وذهبت إلى جامعة القاهرة واصبحت الحياة بينهم تسير فى سعادة وحب
******
أنجبت مها طفلها وتم تسميتة رحيم وفرح الجميع بالمولود الذى دخل على العائلة ..
*****
تزوح وليد وشذى وانتقل للعيش فى بيت والدة واخذ والدتة معة لتعيش معهم ..:
******
أصبحت الحياة طبيعية بين جواد وحب وتم شفاءها وبدات تمارس حياتها الطبيعية بدون قلق أو خوف لكن تأخذ علاجها بانتظام لتحافظ على قلبها ..
*****
تم ترقية فى عملة واصبح مقدم
وذهبو إلى النجع كل فترة لقضاء وقت الراحة هناك
********
مرت خمس سنوات
وتخرجت حب من علاج طبيعى وانجبت طفل
صغير يحمل وسامت والدة وصفات حب فى العناد والإصرار ..
حب بصراخ : فارس يافارس
جواد: بتصرخى لية يا حبى
حب: شوف ابنك اخد اجندة كنت بكتب فيها
جواد: فارس تعالى هنا مزعل ماما لية
فارس عمرة 3سنوات
فارس : انا مازعلتس حد هى بتصرخ كدة عطول
جواد: ههههه سامعة ابنك يقول اية
حب: فين الأجندة يافارس كانت هنا
فارس : خبتها عسان تلعبى معايا علطول بتكتبى تكتبى انتى كبيرة لسة بتكتبى لحد دلوقت انا عايز أكبر وابق ظابط زى بابا عسان مس ازاكر خالث
جواد: ههههههه بتكتبى اية ياحبى
حب بابتسامة: بكتب قصة ههههه
جواد باستغراب : قصة هو مش انتى بردو متخرجة من علاج طبيعى اية علاقتة بالقصص بقى
حب بابتسامة: دى قصة هتعجبك اوى اول لم تشوف اسمها
جواد بابتسامة: شوقتينى
حب: الاول انت اجازة كام يوم
جواد: معاكى أسبوع ينفع هههه وهننزل النجع
فارس بفرحة : هاااى عشان العب مع نور بنت عمو وليد
جواد: ولا اشمعنا نور مافى حب ورحيم
فارس : لا انا بحب نور حب غلسة زى تيتة
حب بصدمة : ولد عيب كدة
جواد: ههه حتى انت يا ذات الثلاث سنوات هههههه
طب هات الاجندة بتعت ماما عشان اخدك تشوف نور
فارس بفرحة: حاضى
ذهب الصغير وجلب الأجندة
اخذ جواد الأجندة وفتح اول صفحاتها وتفاجاة بعنوان القصة ..:
(حب فى الصعيد )
حب: دى حكاية معاك من ساعة ماشوفتك فى القطر لحد دلوقتى
جواد بفرحة : بجد كاتبة قصتنا ومبسوطة معايا بقى ولا كاتبة اية ها
حب : اسعد لحظات حياتى قضتها معاك ربنا مايحرمنى منك انت وفارس وفى حاجة كدة عاوزة اقولك عليها
جواد: قولى ياحبى
حب بابتسامة: هنجيب نونو بعد8 شهور
جواد بفرحة : قولى والله يعنى هناخوى الواد فارس ياحبى الف مبروك ياقلب جوادك
فارس : بابا انا جاهز اهو
جواد: فارس حبيبى تعرف ماما هتجيب نونو صغير ويكون اخوك او اختك وانت تخلى بالك منها هتكون الكبير
فارس بفرحة: يعنى هيكون عندى اخ صغير والعب معاة زى ولاد عمو جمال وعمو كامل انا عاوز اخوات كتير عسان اكون انا الكبير بقى واخلى بالى منهم
جواد بغمزة : وانا موافق نجيبلك دسة عيال ههههه
حب بدموع : ربنا مايحرمنا من بعض
..........
أننا نزداد قوة عندما ندرك أن يد العون التى نحتاجها توجد فى نهاية ذراعنا ،
لا نعتقد أن نهاية الأشياء هى نهاية العالم ، فليس الكون هو ما تراة عيناك ،
كل بداية لها نهاية ، وهذة النهاية هى بداية لشئ آخر؛ ..
((أدركت فى النهاية لا نرسم مانسكنة، بل مايسكننا..))
^^^^
اتمنى ان قصتى تعجبكم اعلم ان صراع الثأر مازال مستمر فى الصعيد نحاول بكل الطرق القضاء على هذة الافكار والمعتقدات نسعى لتحقيق العدالة الالهية وليس العدالة الإنسانية
فإذا كل انسان سعى للاخذ بالثأر فقد نصبح فى عالم الذئاب ونصبح فى دائرة مغلقة لا نستطيع الخروج ولا الفرار منها اتمنى من الله ان تزول كل المنازعات فى الصعيد ....
حب استطاعت أن توحد العائلتين وتجمع الشمل بينهم ونجحت فى تحقيق هدفها فى النهاية ..:
بقلم/ فاطمة الالفى
تمت بحمد الله
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا