رواية أميرة اخر الزمان الفصل الخامس عشر 15بقلم ملك إبراهيم (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)
رواية أميرة اخر الزمان الفصل الخامس عشر 15بقلم ملك إبراهيم (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)
#الحلقة_15
#أميرة_اخر_الزمان
#بقلمي_ملك_إبراهيم
استيقظت مروة وهي تشعر بالتعب الشديد وركضت الي الحمام سريعا وهي تشعر برغبتها الشديده في افراغ كل ما في معدتها.
استيقظ جمال على صوت تألمها المرتفع بالحمام، زفر بغضب ووقف ليرتدي ثيابه وينزل الي ورشته.
اقتربت منه مروة وهي تجفف وجهها وتضع يدها فوق بطنها بألم، نظر الي انعكاس صورتها بالمرآه وتحدث بجمود قائلاً لها.
ـ هو الترجيع ده هيفضل كدا كتير ولا ايه؟
جلست مروة فوق الفراش وتحدثت بتعب قائلة له.
ـ انا اصلا تعبانه اوي النهاردة وعايزه اروح للدكتور
تحدث جمال ببرود وهو يصفف شعره امام المرآه قائلاً لها.
ـ خدي امي النهاردة وروحي
تحدثت بتعب.
ـ طب هات فلوس عشان تمن الكشف عند الدكتور والعلاج
انتهى جمال ونظر اليها ببرود قبل ان يخرج من الغرفه وتحدث اليها بجمود.
ـ امي معاها فلوس وهي هتدفع تمن الكشف وانا لما اجي هجبلك العلاج
نظرت اليه مروة بغضب، تركها وخرج من الغرفه، وقفت من مكانها ولحقت به قبل ان يخرج من الشقه وتحدثت اليه بغضب قائلة له.
ـ يعني ايه امك هي اللي هتدفع فلوس الكشف، انا عايزه فلوس في ايدي وانا ادفع وكمان في حاجات انا محتجاها وعايزه اشتريها
نظر اليها بجمود قائلاً لها.
ـ شوفي اللي انتي عيزاه وانا اجبهولك دا لو حاجات مهمه وضروريه ومتنسيش ان انتي لسه محتاجه فلوس للولادة وعايزين نمسك ايدينا في المصاريف شويه عشان اعرف اوفرلك فلوس الولاده
وقفت تنظر اليه بصدمة، فتح باب الشقه وتحدث ببرود قبل ان يخرج.
ـ والبسي بسرعه يلا وانزلي عشان تاخدي بالك من البنات
خرج من الشقه واغلق الباب بقوة، وقفت تنظر الي الباب بغضب، ثم همست بتحدي قائلة.
ـ لا يا جمال متفكرش ان انا أميرة الغلبانه اللي انت نشفت قلبها هي وبناتها
ثم اضافة باصرار.
ـ لازم مصاريف البيت تبقى في ايدي انا ولازم يفضل جمال زي الخاتم في صباعي
__________
في شقة والدة جمال..
دخل جمال الشقه وجد والدته تجلس وبجوارها بناته، اقترب من بناته وقبلهم وجلس واخذ جنه علي قدمه وتحدث الي والدته قائلا لها.
ـ البت دي بتاخد علاجها في ميعاده؟
تحدثت والدته بالايجاب قائلة له.
ـ ايوه بتاخده
ثم سألته بفضول.
ـ انت عملت ايه مع أميرة؟
نظروا اليه الطفلتين بلهفة عند استماعهم لـ اسم والدتهم، عقد جمال حاجبيه بغضب ثم تحدث بجمود قائلاً لوالدته.
ـ طلقتها عند المأذون امبارح
شهقت والدته بصدمة قائلة له بلوم.
ـ ليه كده يا جمال انت استعجلت، كنت تصبر عليها شويه وكانت هترجع وتردها
ثم نظرت الي الطفلتين قائلة بحزن عليهم.
ـ يعني ايه ذنبهم البنات يتحرموا من امهم
تحدث جمال ببرود قائلاً.
ـ ولا هيتحرموا منها ولا حاجه، انا اتفقت معاها تاخدهم كل يوم جمعه وترجعهم في نفس اليوم
حركت والدته رأسها بعدم رضا قائلة له.
ـ غلط يا جمال كده هتدفع مؤخر ونفقه دا غير القايمه، دا انت لو كنت رجعتها كانت هتبقى اوفر لك
تحدث جمال بثقة وفخر قائلاً لوالدته.
ـ متقلقيش انا خلتها اتنازلت عن كل حاجه قبل الطلاق ومضت وجوز امها شاهد عليها
حركت والدته رأسها بعدم رضا، وقف جمال وتحدث بجمود.
ـ مروة تعبانه النهاردة ووجعالي دماغي ابقى خديها للدكتور يبص عليها
نظرت اليه والدته بغيظ قائلة له.
ـ هروح ازاي وبناتك اوديهم فين؟
تحدث جمال ببرود.
ـ ما البت شاهندا تقعد معاهم
ردت والدته بغيظ قائلة له.
ـ شاهندا عندها درس ونزلت
ذهب اتجاه الباب وتحدث بملل.
ـ خلاص يا امي اتصرفي ولا كلمي اماني تيجي تقعد مع البنات على ما انتوا تروحوا
ثم ذهب وترك والدته تنظر اليه بغيظ.
زفرت والدته بغضب واخذت هاتفها لتتحدث الي ابنتها اماني وتطلب منها ان تأتي اليهم.
رواية أميرة اخر الزمان بقلمي ملك إبراهيم
________
في شقة اماني.
رن هاتفها برقم والدتها.
اخذت اماني الهاتف ترد عليه وهي تجلس فوق الفراش بغرفة النوم وزوجها فتحي يرتدي ثيابه كي يذهب إلى عمله.
تحدثت اماني الي والدتها قائلة لها.
ـ ازيك يا ماما وحشتيني
تحدثت والدتها بحزن قائلة لها.
ـ الحمدلله يا حبيبتي ايه مبتجيش ليه؟ طمنيني عليكي وعلى جوزك عامل ايه دلوقتي؟!
نظرت اماني الي زوجها وتحدثت بهدوء.
ـ الحمدلله يا ماما بقى كويس، دا حتى هو بيلبس دلوقتي ونازل شغله اهو
تحدثت اليها والدتها بعد ان زفرت بضيق قائلة لها.
ـ طب معلش يا اماني مينفعش تيجي دلوقتي تقعدي مع بنات اخوكي علي ما اخد الهانم مراته واكشفلها
تحدثت اماني بقلق قائلة لوالدتها.
ـ مالها أميرة يا ماما هتكشفيلها على ايه؟
نظر فتحي الي زوجته باهتمام عندما ذكرت اسم أميرة امامه.
تحدثت والدتها بالهاتف وقالت لها بحزن.
ـ مش أميرة ، انا قصدي علي الزفته التانيه، وأميرة خلاص مبقتش مرات اخوكي، جمال طلقها امبارح
شهقت اماني بصدمه ووقفت من فوق الفراش وصرخت في والدتها بالهاتف قائلة لها بزهول.
ـ انتي بتقولي ايه يا ماما جمال طلق أميرة ازاي!!. دا جمال شكله اتجنن وعايز اللي يفوقه
نظر فتحي الي زوجته بصدمة، اقترب منها بخطوات هادئة وهو يتابع حديثها مع والدتها باهتمام كي يتأكد من صحة ما قالته زوجته الان.
بكت اماني وهي تستمع الي حديث والدتها بالهاتف وتحدثت الي والدتها بحزن قائلة لها.
ـ حرام يا ماما اللي حصل لـ أميرة ده، أميرة متستهلش كده ابدا
زفرت والدتها بغضب قائلة لها.
ـ خلاص اللي حصل حصل يا اماني ونصيبها جه كدا
لم تتوقف اماني عن البكاء، تحدثت اليها والدتها بتأكيد.
ـ ايه يا اماني هتعرفي تيجي ولا ايه؟
نظرت اماني الي زوجها الواقف امامها يتابعها بفضول.. تحدثت الي زوجها بهدوء قائلة له.
ـ ماما عيزاني اروح عندها دلوقتي يا فتحى
حرك رأسه بالايجاب قائلاً لها.
ـ وماله يا اماني روحي، البسي وانا اوصلك وانا رايح الشغل
حركت اماني رآسها بالايجاب وتحدثت الي والدتها بحزن قائلة لها.
ـ حاضر يا ماما انا جايه دلوقتي
اغلقت اماني الهاتف مع والدتها وجلست تبكي بحزن علي طلاق أميرة.
تحدث اليها فتحي بفضول قائلاً لها.
ـ ايه الحكايه يا اماني؟، ايه موضوع أميرة ده ؟!
تحدثت أماني بحزن واخبرته بما اخبرته به والدتها قائلة له.
ـ ماما بتقول ان جمال طلق أميرة امبارح
لمعت عين فتحي بالسعاده قائلاً لزوجته.
ـ طلقها طلقها يعني؟
حركت اماني رأسها وهي تبكي بحزن، تحدث فتحي بفضول قائلاً لها.
ـ وايه السبب عشان يطلقها؟!
تحدثت اماني بغضب.
ـ اكيد العقربه اللي اسمها مروة هي السبب
حاول فتحي إخفاء سعادته الكبيره بهذا الخبر وتحدث الي زوجته بحماس قائلاً لها.
ـ طب قومي البسي يلا عشان اوصلك في طريقي
وقفت اماني واتجهت الي الحمام لتغسل وجهها.
وقف فتحي ينظر امامه بسعاده هامسًا.
ـ يعني أميرة بقت مطلقه دلوقتي والطريق بقى فاضي قدامي
__________
عند شاهندا..
ذهبت الي صيدليه بعيده جدا عن عنوان منزلها كي لا يعرفها احد بالصيدليه ولا يراها اي احد.
دخلت الصيدليه بتوتر وطلبت الدواء الذي بحثت عنه وعرفت انه يساعد على الاجهاض.
اشترت الدواء من الصيدليه واخفته بحقيبتها سريعا.
خرجت من الصيدليه وهي تبتسم بحقد وتفكر كيف تعطي الدواء لـ مروة بانتظام دون ان يعلم احد ودن ان تشعر مروة.
_____________
في الاسكندريه عند فريد.
تحدث الي محامي صديقه يعيش بالقاهرة كان يدرس معه بنفس الجامعه، اخبره بقصة أميرة وأخبره انه لا يستطيع مساعدتها بطريقه مباشرة كي لا يخسر عائلته وطلب منه ان يذهب الي عنوان أميرة ويعرض عليه مساعدته لها برفع قضايا لاخذ حقوقها ويخبرها انه عمل تطوعي منه ولا يريد اخذ مال في المقابل، لكنه كان يعلم أن أميرة سوف تشك بالامر ولن تثق به بسهوله لذا فكر ان يرسل اليها فتاة تبع المحامي صديقه وتحاول اقناعها بعمل توكيل للمحامي كي يرفع اليها القضايا كعمل تطوعي منه.
رواية أميرة اخر الزمان بقلمي ملك إبراهيم
__________
عند أميرة وراندا..
كانوا يعملون بشقه وتحدثت راندا الي أميرة قائلة لها بحماس.
ـ تعرفي يا أميرة انا عرفت ان ابن الست صحبة الشقه دي يبقى دكتور قلب وبيشتغل في مستشفى خاصه
بث الامل في قلب أميرة وتحدثت الي راندا بلهفة قائلة لها.
ـ طب هو ينفع نكلمه يا راندا ويشوف حالة جنه ولو ينفع يعملها العمليه وانا امضيله علي وصلات امانه بحق العمليه واسدده فيهم كل شهر؟
حركت راندا رأسها قائلة لها.
ـ بصراحه انا فكرت في كده برضه لان صعبان عليا جنه وخايفه متقدرش تستحمل لحد ما تحوشي فلوس العمليه
خفق قلب أميرة برعب وتساقطت الدموع من عينيها بخوف على ابنتها وتحدثت ببكاء.
ـ دا الكابوس اللي بصحى عليه كل يوم يا راندا، خايفه يجي اليوم اللي اصحى فيه وبنتي متكونش في الدنيا، انا وقتها مش هقدر استحمل اكون في الدنيا وبنتي مش فيها
ثم انهارت في البكاء ونظرت للسماء قائلة برجاء الي ربها.
ـ والنبي يا رب خد من عمري واديه لبنتي، يارب انا مش عايزه اي حاجه من الدنيا غير ان بنتي تخف
بكت راندا من الحزن على صديقتها وتحركت من مكانها وذهبت الي والدة الطبيب وهي تجلس بشرفة الشقه، اقتربت منها واستأذنت منها ان تتحدث معها بأمر هام، سمحت لها والدة الطبيب وطلبت منها الجلوس واخبارها بما تريد.
جلست راندا ويظهر علي وجهها البكاء والحزن الشديد، بدأت حديثها قائلة.
ـ في خدمة كنا طالبينها من حضرتك، انقاذ حياة بنت صغيره لسه عمرها 4 سنين، البنت تعبانه بقلبها والمفروض انها تعمل عمليه ضروري والدكاتره كانوا قالوا لاهلها علي العمليه من بعد ولادة البنت وامها كانت بتحرم نفسها من كل حاجه في الدنيا عشان توفر فلوس عملية بنتها ولما جمعوا حق العمليه راح جوزها واتجوز عليها بيهم وقالها ان الدكاتره قالوله ان العمليه نسبة نجاحها ضعيف وان احتمال البنت تموت وهو استخسر يدفع الفلوس في العمليه واتجوز بيها وطلق مامت البنت وهي دلوقتي مستعده تعمل اي حاجه في الدنيا قصاد انها تعمل العمليه لبنتها
نظرت اليها والدة الطبيب بحزن قائلة لها.
ـ معقول في اب في الدنيا يعمل كده!.، هو كان دخل في علم ربنا اذا كان هو ولا الدكاتره، المفروض انه كان يعمل اللي عليه ويفضل مع بنته لاخر لحظه ويفضل إيمانه بربنا كبير وربنا قادر يشفيله بنته
تحدثت راندا بحزن قائلة لها.
ـ دا انسان حقير ومبيفكرش غير في نفسه
حزنت والدة الطبيب كثيرا وتحدث بحزن.
ـ ازاي انسان يستحمل انه يسيب بنته الصغير تتألم كده!!
ثم نظرت الي راندا وتحدثت بهدوء.
ـ انتوا المفروض محتاجين كام للعمليه دي؟
تحدثت راندا قائلة لها.
ـ مامت البنت تبقى أميرة صحبتي اللي بتشتغل معايا هنا وهي مش محتاجه فلوس هي ان شاءالله ناويه تشتغل لحد ما تجمع حق عملية بنتها وتتكفل بيها كلها بس الخوف في الوقت وان البنت الصغيره متقدرش تستحمل كل الوقت ده وكنا بنستأذن حضرتك لو ينفع تكلمي لنا الدكتور ابن حضرتك لو ينفع يعني يشوف حالة البنت ولو ينفع يعملولها العمليه في المستشفي اللي حضرته بيشتغل فيها وأميرة تمضي علي وصلات امانه وتسددها للمستشفى كل شهر من شغلها
نظرت اليها والدة الطبيب بحزن، ثم تحدثت اليها بهدوء.
ـ طب ممكن تنادي على أميرة عايزه اتكلم معاها شويه
حركت راندا رأسها بالايجاب ووقفت تنادي أميرة، شعرت اميرة بالاحراج لكنها مستعده تفعل اي شئ من اجل ابنتها.
اقتربت أميرة من والدة الطبيب ونظرت اليها والدة الطبيب وتفاجأت انها فتاة صغيره وتحدثت اليها بهدوء.
ـ انتي عندك كام سنه يا أميرة؟ شكلك صغيره
تحدثت أميرة بتوتر.
ـ عندي 23 سنه
نظرت اليها والدة الطبيب بحزن قائلة لها.
ـ هما الدكاتره قالولك ايه علي حالة بنتك بالظبط يا أميرة؟
تحدثت أميرة بتوتر.
ـ انا معايا حضرتك كل التحاليل والاشاعات اللي كنت عملهالها ومعايا كمان اسماء الادويه اللي هي بتاخدها
حركت والدة الطبيب رأسها بتفهم قائلة لها.
ـ تمام يا أميرة انا النهاردة ان شاءالله هتكلم مع محمد ابني لما يرجع من المستشفى وهرد عليكي بس حاولي تجبيلي بكره كل الاشاعات والتحاليل وكمان اسماء الادويه اللي البنت بتاخدها وطبعا محمد هيحتاج يشوف البنت بنفسه بس ده بعد ما يشوف الاشاعات والتحاليل بتاعها الاول وان شاء الله خير اطمني
بكت أميرة من الفرح قائلة لها.
ـ ربنا يخليكي يا رب وان شاء الله انا هدفع كل فلوس العمليه بس هحتاج ان المستشفى يصبروا عليا شويه
تحدثت والدة الطبيب وهي تبتسم لها بطيبه قائلة لها.
ـ متشليش هم يا أميرة وان شاء الله ربنا يشفي بنتك
ابتسمت لها أميرة ودموعها تنسال على خديها، وقفت واستأذنت منها وذهبت الي عملها مرة أخرى، حركت والدة الطبيب رأسها بحزن متعاطفة مع أميرة وحزنت عليها كثيرا كونها فتاة صغيره في بداية حياتها وتصبح الان أمرأة مطلقه ولديها فتاة مريضه وتتحمل هذه المسؤليه الكبيره واحدها. رواية أميرة اخر الزمان بقلمي ملك إبراهيم.
في منزل والدة جمال.
نزلت مروة شقة حماتها وهي ترتدي ثوب للخروج.
اقتربت من حماتها وتحدثت اليها بطريقه فظه قائلة لها..
ـ جمال قالي اخدك معايا عند الدكتور
رفعت حماتها حاجبها بغضب قائلة لها.
ـ ايوه هو قالي وانا مستنيه اماني تيجي عشان تقعد مع البنات لحد ما نرجع
جلست مروة وهي تحرك قدميها بعصبيه وتحدثت إلى حماتها بغيظ قائلة لها.
ـ انا اصلا كنت عايزه اخد ماما معايا وانا رايحه اكشف النهارده
تحدثت اليها حماتها بغضب قائلة لها.
ـ والله اللي جوزك قالهولي قبل ما يمشي ان انا اللي جايه معاكي ومجبش سيرة امك دي خالص
نظرت اليها مروة بغيظ وتحدثت بغضب.
ـ طب انا عايزه فلوس الكشف وهاخد ماما معايا لاني مش هرتاح غير مع امي
ضحكت حماتها بسخرية قائلة لها.
ـ والله برحتك بس كده بقي يبقى الست والدتك هي اللي تدفعلك حق الكشف من معاها
شهقت مروة بغضب قائلة بصوت مرتفع.
ـ انتوا كمان عايزين امي اللي تدفعلي فلوس الكشف دا علي اساس ان انا جيالكم بلي في بطني ده، هو ده مش ابن ابنك وانا ملزومه منه
دخلت اماني شقة والدتها علي صوت مروة العالي، اقتربت منهم وسلمت على والدتها فقط وتجاهلت مروة، اتغاظت مروة كثيرا ووقفت وتحدثت بغضب.
ـ يلا عشان نلحق نحجز عند الدكتور قبل الزحمه
زفرت حماتها بغضب وتحدثت الي ابنتها اماني قائلة لها.
ـ معلش يا اماني خلي بالك من بنات اخوكي وانا هروح معاها
تحدثت اماني بغيظ وهي تنظر الي مروة من الأعلى الي الاسفل بشمئزاز.
ـ ربنا معاكي يا امي
___________
في منزل والدة أميرة..
استيقظ زوجها يبحث عن أميرة ولم يجدها بالمنزل، اقترب من زوجته وتحدث اليها.
ـ اومال بنتك فين؟
تحدثت زوجته بهدوء.
ـ راحت الشغل من الصبح بدري ربنا يعينها
جلس زوجها كي يتناول الطعام وتحدث اليها ببرود.
ـ وهترجع من شغلها ده امتى، هي دلوقتي مسئوله مني ولازم تعرفيها ان كل خطوه بعد كده بحساب ومتنساش انها واحده مطلقه دلوقتي يعني العين عليها
خفضت زوجته وجهها قائلة له.
ـ انت عارف تربية أميرة كويسه، أميرة بنتي متربيه احسن تربيه وعمرها ماتغلط ابدا
نظر اليها زوجها بغضب قائلاً بصوت مرتفع غاضب.
ـ شوفوا الوليه انا بقول ايه وهي تقول ايه!!، يا وليه انا عايز احافظلك على بنتك ومش عايز حد يقول في حقها كلمه بطاله، يعني تقدري تقوليلي بنتك دي راحت فين دلوقتي؟
نظرت اليها زوجته بدهشة ثم تحدثت بثقة قائلة له.
ـ راحت تشتغل مع راندا
حرك زوجها فمه بسخرية قائلاً لها.
ـ وايه الشغل ده بقى ان شاءالله؟، يعني بتشتغل ايه وفين وبتروح امتى وبترجع امتى؟، مش دي كلها حاجات لازم نعرفها ولا هنسيبها كده تخرج وقت ما تحب وترجع وقت ما تحب وكل ما حد هيكلمها هتقول في الشغل والله اعلم الشغل ده ايه ويارب ميطلعش شغلانه بطاله
ردت زوجته بثقة قائلة له.
ـ شغلانه بطاله ايه بعد الشر، أميرة متعملش كده ابدا وكمان راندا بنت حلال ومتربيه والعيبه متطلعش منها ابدا
نظر اليها زوجها بغضب قائلاً لها.
ـ خلاصة الحديث الكلام اللي بقوله يتسمع، انا عايز اعرف الهانم بنتك بتشتغل ايه وفين ومع مين وكمان عايز اعرف بتقبض امتي وبتقبض كام؟
نظرت اليه زوجته وحركت رأسها بالايجاب تريد ان تفعل له كل ما يريده كي لا يطلب من ابنتها مغادرة للمنزل.
جلس الدسوقي ينظر امامه بمكر وهو يفكر في اخذ اموال أميرة منها كل شهر كي يبتزها ان تستسلم له.
___________
في منزل والدة جمال.. .. بقلمي ملك إبراهيم
... يتبع
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا