رواية أميرة اخر الزمان الفصل الثاني وعشرون 22بقلم ملك إبراهيم (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)
رواية أميرة اخر الزمان الفصل الثاني وعشرون 22بقلم ملك إبراهيم (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)
#الحلقة_22
#أميرة_اخر_الزمان
#بقلمي_ملك_إبراهيم
ـ انا هروح لاخوكي القسم وانتي حاولي تتصلي بـ ختك وجوزها لحد ما يردوا عليكي وخلي بالك من بنات اخوكي علي ما اجي عشان العقربه اللي فوق دي طلعت وقفلت علي نفسها، اللهي الشقه تولع بيها فوق ونخلص منها
حركت شاهندا رأسها بالايجاب وذهبت والدتها من المنزل وجلست شاهندا تحاول الاتصال بشقيقتها.
__________
في منزل والدة أميرة..
جلس ضياء مع والدته واخبرها بما فعله وبمساعدت الدكتور محمد لاميرة واخبرها ايضا ان أميرة اتهمت جمال بالاعتداء عليها..
شهقت والدته بصدمة قائلة لابنها بلوم.
ـ ليه كده يا ضياء احنا مش ناقصين مشاكل يا بني، جمال كده مش هيسيبها في حالها
تحدث ضياء الي والدته بغضب قائلاً لها.
ـ يعني كنتي عايزانا نسكت بعد اللي هو عمله في أميرة ده؟!
خفضت والدته رأسها بحزن قائلة له.
ـ اختك مش ناقصه مشاكل يا ضياء هي فيها اللي مكفيها يابني
تحدث ضياء بغضب وعصبيه قائلاً لوالدته.
ـ يا امي بطلي كلامك ده وبعدين هي كانت أميرة اختي اللي عملت مشاكل ولا هو اللي جه هنا وضربها وبهدلها وابويا بدل ما يقفله ويجيب لأميره حقها صدقه وطردها
بكت والدته وتحدثت بقلق قائلة له.
ـ طب واختك عامله ايه دلوقتي
تحدث ضياء بحزن قائلاً لوالدته.
ـ تعبانه اوي بس راندا وامها معاها وهياخدوا بالهم منها
ثم اضاف.
ـ بصراحه راندا صحبتها دي جدعه اوي يا امي، اول ما كلمتها وقولتلها على اللي حصل لـ أميرة جرت على المستشفي معانا ومسبتش أميرة لحظة واحده وكمان خدتها معها علي بيتهم
بكت والدته بعجز قائلة له.
ـ ربنا يجزيها خير يا رب ويكرمها زي ما كرمت بنتي وينتقم من كل ظالم جه على بنتي وكسر بخاطرها
تحدث ضياء بهدوء.
ـ والدكتور محمد كمان يا امي بصراحه راجل جدع اوي وواقف مع أميرة كأنه اخوها واكتر
تحدثت والدته وهي تبكي.
ـ ربنا يوقفلها ولاد الحلال يارب في كل طريق
__________
في منزل راندا..
جلست راندا بجوار أميرة على الفراش وتحدثت اليها بابتسامة قائلة لها بحماس.
ـ اهو انا اموت واشوف الزفت اللي اسمه جمال ده وهو متعلق في القسم من قفاه
ضحكت أميرة بتوتر قائلة لها بخوف.
ـ بس انا خايفه اوي يا راندا لا يعمل حاجه في البنات بعد ما يخرج عشان ينتقم مني فيهم
تحدثت اليها راندا بثقة قائلة لها.
ـ يخرج مين دا هيتعلق في القسم وبعدين متنسيش ان الدكتور محمد هيجبلك محامي كبير يعني هيجبلك حقك من عينيه
شردت أميرة في الدكتور محمد و في مساندته لها حتى الان، ابتسمت وتحدثت الي راندا قائلة لها.
ـ بصراحه الدكتور محمد ده محترم اووي وابن حلال
ابتسمت راندا وتحدثت اليها بمرح قائلة لها.
ـ عايزين نعرف هو متجوز ولا مرتبط ولا حكايته ايه
نظرت اليها أميرة بستغراب قائلة لها.
ـ واحنا هنعرف ليه يعني ربنا يصلح حاله وخلاص
تحدثت راندا بابتسامة قائلة لها.
ـ بصراحه لو متجوز او مرتبط يبقى يبختها لانه من نوع الرجاله اللي مبقاش موجود منهم دلوقتي، جدع و محترم وابن ناس
تحدثت أميرة بهدوء قائلة لها.
ـ والست والدته كمان ست محترمه وقلبها كبير ربنا يجازيها خير يا رب
تحدثت راندا الي أميرة بمرح قائلة لها.
ـ اهو شوفي الفرق بينهم وبين اللي احنا كنا متجوزين عندهم
تحدثت أميرة بحزن قائلة لها.
ـ الحمدلله على كل حال وبعدين كل شئ قسمة ونصيب
حركت راندا رأسها قائلة لها.
ـ بس احنا برضه كان اختيارنا غلط يا أميرة
تحدثت أميرة بتأكيد قائلة لها.
ـ عندك حق، يعني جمال ده لما اتقدملي كان الكل شايفين اني مش هعرف اعيش معاهم وكانوا بيقولوا عليه ابن امه وكانوا بيقولوا كمان ان امه مش سهله بس انا وقتها كنت عيله صغيره وعايزه اتجوز واهرب من بيت جوز امي ده
حركت راندا رأسها بالايجاب قائلة لها.
ـ وانا برضه نشفت دماغي وصممت اتجوز طليقي ده وكنت بقول ان كل عيوبه دي هتروح بعد الجواز بس روحي انا اللي راحت معاه هو وامه
ضحكت أميرة وتحدثت بمرح.
ـ حطي خيبتك علي خيبتي وخلينا ننام احسن
ضحكت راندا هي الاخري وتمددت فوق الفراش بجانب أميرة وشردت في الدكتور محمد، ترا به كل ما تتمناه اي أمرأة وتمنت ان يرزقها الله برجل مثله.
رواية أميرة آخر الزمان بقلمي ملك إبراهيم.
______________
في شقة والدة الدكتور محمد..
جلس مع والدته واخبرها ما حدث مع أميرة، حزنت والدته من اجل أميرة لكنها تحدثت اليه بلوم قائلة له.
ـ بس مكنش ينفع تدخل نفسك في مشاكلها دي يا محمد، احنا اه هنساعدها انها تعمل العملية لبنتها لكن مشاكلها هي وطليقها دي حاجات خاصة بيهم ومينفعش انت تدخل لان تدخلك هيتفهم غلط
نظر الدكتور محمد الي والدته بدهشة قائلاً لها.
ـ يعني ايه تدخلي هيتفهم غلط، هو انا عملت ايه غلط اصلا عشان يتفهم غلط، انا كل اللي انا عملته اني خدتها المستشفى وعملتلها التقرير الطبي وبلغنا الشرطه وهي اتهمت طليقها وبعد ما الشرطة مشيو انا وصلتها هي واخوها وصحبتها لحد بيتهم
تحدثت اليه والدته بصدمة قائلة له.
ـ وكمان وصلتهم لحد البيت!!
نظر الدكتور محمد إلى والدته وتحدث اليها قائلاً.
ـ في ايه يا امي، حضرتك خايفه من ايه بالظبط؟!!
نظرت اليه والدته بتوتر ثم تحدثت اليه بهدوء قائلة له.
ـ انا خايفه عليك يا محمد، انت دكتور وليك اسمك ومينفعش اسمك يتذكر في مشاكل بين واحده وطليقها وكمان احنا منعرفش أميرة دي ومنعرفش اي حاجه عن حياتها
زفر الدكتور محمد بغضب قائلاً لوالدته.
ـ يا امي لو سمحتي بلاش تحسسيني اني لسه طفل صغير، انا بقيت كبير كفايه اني اقدر اعرف الناس وافرق بين الكويس والوحش
نظرت اليه والدته بتفهم ثم تحدثت اليه بهدوء قائلة له.
ـ تمام يا محمد، اظن انت خلاص كده دورك في مساعدتها انتهى؟
تحدث الدكتور محمد بهدوء.
ـ لسه يا امي، أميرة بنت يتيمه واتظلمت في حياتها ومحتاجه اللي يكون جمبها ويساعدها لحد ما تقف على رجليها
نظرت اليه والدته بصدمة ثم تحدثت اليه قائلة.
ـ ومين دا اللي هيقف جمبها؟!!
وقف الدكتور محمد وتحدث الي والدته بهدوء قائلاً لها .
ـ انا هعمل اللي عليا معاها يا امي
ثم اتجه الي غرفته وترك والدته تجلس تنظر أمامها بقلق، تخشى ان يتعرض ابنها لأى اذى بسبب أميرة ومشاكلها.
رواية أميرة آخر الزمان بقلمي ملك إبراهيم.
_____________
بداخل قسم الشرطة..
وقفت والدة جمال تترجى احد رجال الشرطة ان يطمنها على ابنها ويخبرها ماذا حدث معه، تحدثت اليه برجاء قائلة له.
ـ والنبي ياباشا جم خدوا ابني من البيت ومش عارفه هو فين وايه اللي حصل
تحدث اليها امين الشرطة بطريقة فظة قائلاً لها.
ـ اسمه ايه ابنك يا حاجه احنا مش ناقصين وجع دماغ على المسا
تحدثت اليه بقلق.
ـ اسمه جمال
قاطعه امين الشرطة قائلاً لها.
ـ اااه هو ده اللي ضرب طليقتها وكسر ضلوعها؟
نظرت اليه والدة جمال بصدمة بعد ما اخبرها انه كسر ضلوع أميرة، تحدثت اليه بلهفة قائلة له.
ـ ايوه هو
ابتسم امين الشرطة بسخرية قائلاً لها.
ـ لا متقلقيش عليه هو في الحبس دلوقتي لحد ما حضرة الظابط يجي بكره الصبح، اصل ابنك ده متوصي عليه جامد
نظرت اليه بقلق قائلة له.
ـ يعني ايه متوصي عليه؟!!
تحدث امين الشرطة بصرامه قائلاً لها.
ـ يعني متوصي عليه يا حاجه افهميها انتي بقى، يعني حد مهم تبع طليقته موصي عليه
وقفت والدة جمال تنظر امامها بدهشة قائلة.
ـ حد مهم تبع أميرة ازااي؟!
ثم تحدثت الي امين الشرطة مرة اخري برجاء وهي تضع 200 جنيه بيده قائلة له.
ـ طب معلش يا باشا انا عايزه اشوفه دلوقتي
اخذ منها امين الشرطة الـ 200 جنيه ووضعهم بجيب بنطلونه سريعا وهو ينظر حوله كي يتأكد ان لا احد يراه ثم تحدث اليها بتأكيد قائلاً لها.
ـ مش هينفع تشوفيه دلوقتي، بس المهم دلوقتي ان انتي تروحي لـ طالقته وتترجيها عشان تتنازل عن المحضر لانها لو متنزلتش ابنك هيتسجن
نظرت اليه والدة جمال وتحدثت بصدمة قائلة له.
ـ يعني لو طليقته متنزلتش ابني هيتسجن بجد؟!
رد امين الشرطة بتأكيد قائلاً لها.
ـ ايوه طبعاً يا حاجه بجد دي جنايه
شقهت بصدمة قائلة له.
ـ طب معلش يا بني خليني اطمن عليه واشوفه لو محتاج حاجه اجبهاله لحد الصبح وربنا يسهل اروح لطليقته وتيجي تتنازل
تحدث اليها امين الشرطة بتحذير وهو ينظر حوله قائلاً لها.
ـ يا حاجه مش هينفع بقولك ابنك متوصي عليه جامد والاحسن تروحي دلوقتي تحلي الموضوع مع طليقته عشان تيجي تتنازل بكره واتفضلي بقى امشي دلوقتي مش عايزين وش
نظرت والدة جمال حولها بتعب هامسة بغضب من ابنها.
ـ ليه كده بس يا جمال تبهدل نفسك وتبهدلني معاك
ثم ذهبت من القسم كي تذهب الي منزل والدة أميرة وتتحدث اليهم وتطلب من أميرة ان تأتي معها في الصباح وتتنازل عن المحضر.
___________
الساعه الواحدة بعد منتصف الليل في منزل اماني وفتحي..
عاد فتحي الي المنزل واغلق الباب بعنف.
اتجه الي غرفة النوم وجد زوجته نائمة فوق الفراش وتغطي وجهها كاملا بالغطاء، زفر بغضب واقترب من الفراش ونزع حذائه وتمدد فوق الفراش بجوارها بملابسه كما هو..
كتمت اماني شهقاتها من شدة البكاء كي لا يعلم انها تبكي منذ ذهابه حتى عودته.
رواية أميرة آخر الزمان بقلمي ملك إبراهيم.
__________
في منزل والدة أميرة..
كان الدسوقي زوج والدة أميرة يجلس في منتصف الشقه يشاهد التلفاز وزوجته واولاده نائمين بالداخل..
استمع الي صوت طرق خفيف علي باب الشقه..
ذهب ليفتح الباب تفاجئ بوالدة جمال تقف امامه وتحدثت اليه بتوتر قائلة له.
ـ معلش يا ابو ضياء ان انا جيت في وقت متأخر زي ده بس معلش كنت عايزه اتكلم مع أميرة كلمتين
نظر اليها الدسوقي بتفكير ثم تحدث اليها بمكر قائلاً لها.
ـ يعني ينفع اللي ابنك جه عمله فينا ده وفضحنا قدام الناس ومسك البت ضربها قدامي وشتمني ومعملش حساب لحد
خفضت والدة جمال وجهها قائلة له.
ـ معلش يا ابو ضياء حقكم عليا وانا جايه دلوقتي اطيب خاطركم واللي انتوا عايزينه كله من عينينا
سمح لها الدسوقي بالدخول قائلاً لها.
ـ طب اتفضلي نتكلم جوه مش هينفع نتكلم علي الباب كده كفايه فضايح
نظرت والدة جمال حولها بتوتر ثم تحدثت بهدوء قائلة له.
ـ اومال أم أميرة فين نايمين ولا ايه؟
تحدث الدسوقي وهو يتجه الي الداخل قائلاً لها.
ـ انا هدخل اصحيها اهو
ثم فتح باب الغرفة وتحدث الي زوجته وهو يقف علي الباب قائلاً لها.
ـ انتي يا وليه قومي ام جمال هنا
ثم ترك الباب واقترب من ام جمال بعد ان دخلت ووقفت في صالة الشقة، اقترب منها قائلاً لها.
ـ اتفضلي يا ام جمال اقعدي
جلست والدة جمال وهي تنظر حولها بتوتر، لحظات قليلة وخرجت والدة أميرة ويظهر علي وجهها اثار النوم، اقتربت منهم وتحدثت الي والدة جمال بستغراب قائلة لها.
ـ خير يا ام جمال في ايه اللي حصل؟
تحدث اليها زوجها بصرامة قائلاً لها.
ـ روحي اعملي شاي الاول وبعدين نتكلم
تحدثت والدة جمال سريعا قائلة لهم.
ـ لا متشكره خيركم سابق انا بس كنت عايزه اتكلم مع أميرة كلمتين كده بعد اذنكم يعني
نظر اليها الدسوقي بفضول قائلاً لها.
ـ خير كلمتين ايه؟
نظرت اليهم والدة جمال بتوتر قائلة لهم.
ـ يعني يرضيكم يا ابو ضياء ان أميرة تحبس ابو بناتها، هو جمال ده مش كان جوزها وفي بينهم عيش وملح، يعني دي اخرتها الحكومه يجو ياخدوه من علي فرشته نص الليل كده
نظر اليها الدسوقي بصدمة قائلاً لها.
ـ هي أميرة عملت ايه في جمال؟!
نظرت اليه والدة جمال بستغراب.
رفعت والدة أميرة حاجبيها بغضب قائلة لـ ام جمال.
ـ عيش وملح ايه اللي انتي جايه تتكلمي فيه يا ام جمال، هو انتوا كنتوا صنتوا العيش والملح ده عشان تيجي تتكلمي دلوقتي كده، دا اللي يسمعك كده ميقولش اللي انتوا عملتوه في بنتي، ميقولش ان ابنك كسر نفسها واتجوز عليها صحبتها، هي كانت أميرة ناقصه ايد ولا رجل عشان يروح يتجوز عليها، ولا كان فيها عيب عشان يرميها عندك في اوضة هي وبناتها ويضربها ويهينها ويطردها في الشارع نص الليل
خفضت والدة جمال وجهها ارضا باحراج فكرت ان تظهر ندمها امام والدة أميرة كي يتعاطفون معها ويضغطوا على أميرة كي تتنازل عن المحضر و تحدثت بهدوء قائلة لوالدة أميرة.
ـ والله يا أم أميرة انا لو لفيت الدنيا دي مش هلاقي ربع بنتك أميرة، بس هقول ايه منها لله مروة هي اللي لعبت على ابني وسحرتله لحد ما اتجوزها ودلوقتي والله مطلعه عينينا وكان وشها علينا وش فقر من يوم ما دخلت علينا واحنا مشوفناش يوم عدل
تابع الدسوقي حديثهم ثم تحدث الي والدة جمال بفضول قائلاً لها.
ـ انا برضه لسه مش فاهم يا ام جمال هي أميرة عملت ايه في جمال ابنك؟
تحدثت والدة جمال بحزن قائلة لهم.
ـ يعني انت يا ابو ضياء متعرفش ان أميرة عملت محضر لجمال ابني في القسم والحكومة جم خدوه من علي سريره..
نظر اليها الدسوقي بصدمة ثم نظر الي زوجته، تابعت والدة جمال نظراتهم الي بعض ثم اضافة والدة جمال بطريقة دراميه قائلة لهم.
ـ انا روحتله القسم دلوقتي ومرضوش يخلوني اشوفه وقالوا عايزين أميرة تروح الصبح تتنازل عن المحضر
تحدثت اليها والدة أميرة بغضب قائلة لها.
ـ وايه اللي يخلي أميرة تروح تتنازل بعد ما ضربها وكسر ضلوعها وشتمنا وهزقنا وفضح بنتي قدام الناس كلها، هي كانت أميرة وحشه ولا كان شاف عليها حاجه عشان يجي يقول الكلآم اللي قاله ده، انا الحمدلله بنتي متربيه احسن تربيه والدنيا كلها بتحلف بأخلاقها
تحدثت والدة جمال بالايجاب قائلة لها.
ـ وانا اشهدلها بأدبها واحترامها، ومتزعليش يا ام أميرة من اللي جمال عمله اصله لسه بيحبها ولسه بيغير عليها ومقدرش يستحمل لما البنات قالوا انها كانت مع راجل تاني
ارتفع صوت والدة أميرة قائلة لها بقوة.
ـ أميرة مكانتش مع حد والراجل التاني اللي بتقولوا عليه ده يبقى الدكتور اللي هيعمل العمليه لجنه وأميرة خدت البنات َراحوله المستشفي عشان يكشف علي جنه ويحدد ميعاد العمليه وكان معاها اخوها ضياء وراندا صحبتها، انا بنتي عمرها ماعملت حاجه غلط وطول عمرها نضيفه لكن الدور والباقي علي ابنك هو اللي فاكر انها زيه
ابتلعت والدة جمال الاهانه بصمت وتحدثت برجاء قائلة لـ ام أميرة.
ـ طب احنا عايزين نحل دلوقتي يا ام أميرة وجمال ابني صحيح غلط بس ده برضه ابو بناتها وميصحش ابو بناتها يتسجن
ثم اضافة بفضول وهي تنظر حولها قائلة لهم.
ـ اومال أميرة فين وانا اتكلم معاها
نظرت والدة أميرة الي زوجها ثم عادت ببصرها قائلة لوالدة جمال ببرود.
ـ منعرفش أميرة فين
ثم اضافة بغضب.
ـ اصل ابو ضياء لما سمع كلام ابنك طردها من هنا
نظرت اليهم والدة جمال بصدمة وتحدثت بزهول قائلة لهم .
ـ اومال راحت فين دلوقتي؟!
تحدث الدسوقي ببرود قائلاً لها.
ـ منعرفش ومنعرفش ايه حكاية المحضر اللي هي عملته ده
تحدثت والدة جمال بزهول قائلة لهم.
ـ اومال مين اللي خلاها تعمل محضر، دا في القسم بيقولوا ان في حد تبعها موصي علي جمال ابني
نظر اليها الدسوقي بستغراب وتحدث الي زوجته بصرامة قائلاً لها.
ـ بنتك فين؟
حركت والدة أميرة رأسها قائلة له.
ـ معرفش وانت كنت شوفتني روحت معاها في حته، انت طردتها وهي مشت ومعرفش راحت فين
وقفت والدة جمال بصدمة قائلة لهم.
ـ يعني ايه ، دا كده ابني هيتسجن ومش هيخرج لو مرحتش الصبح تتنازل
تحدثت اليها والدة أميرة بشماته قائلة لها.
ـ وحتى لو كانت أميرة هنا برضه مكانتش هتتنازل، دا يوم المنى لما ندوخكم كده انتي وابنك في الاقسام وتدوقوا شويه من اللي بنتي داقته علي أيديكم
نظرت اليها والدة جمال بصدمة ثم تحدثت بتحدي قائلة لها.
ـ يبقى انتوا كده بقى اللي عايزين مشاكل وابني هيخرج غصب عنك انتي وبنتك بس ساعتها انا مش هخلي بنتك دي تلمح بس واحده من بناتها وابقي ورينا راجل من عندكم يقفلنا
تحدثت اليها والدة أميرة بسخريه قائلة لها.
ـ ربنا اللي هيقفلكم وعمر ما ربنا ينصر ظالم علي مظلوم ابدا... بقلمي ملك إبراهيم.
... يتبع
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا