رواية وريثة دراكولا الفصل الثالث وعشرون 23(كاملة جميع الفصول) بقلم رشا منصور
رواية وريثة دراكولا الفصل الثالث وعشرون 23(كاملة جميع الفصول) بقلم رشا منصور
#الجزءالثالث_والعشرون
#وريثة_دراكولا
شهاب…
وبعد ما خرجنا ومشينا وبنتكلم لقيت عدنان ومروان بيقولوا بصوت عالي وفى نفس واحد استنوواا….
بصيت حوالينا بسرعه لقيت الطريق فاضي تماما قولت لهم في إيه لقيتهم بيقولوا😲
مروان…
أثناء ما كنا ماشين ابتديت أشم رائحة فواز وكل ما بنقرب الرائحة بتزيد لكن عند مفترق الطرق وأحنا دخلنا اتجاة المطار لقيت الرائحة بتختفي" فهمت أنه غير اتجاهه ولسه بقول استنوا لقيت عدنان هو كمان بيقول بصوت عالي
وبصينا ع الاتجاهات لقينا الاتجاة التاني بيودى ع الميناء بس ع بعد مسافة طويله
بصيت ل عدنان وع أصحابه رجاله البشر وقولت له الأنسب نشوف سيارة تودينا لحد هناك
بص عدنان لواحد منهم وقالوا تعرف حد يجيب لنا سيارة كبيرة لنا قالوا ساعه وتكون عندك
لقيت عدنان بيقول طب نسبق إحنا كدا ممكن يهر'بوا
ضحكت أنا وشهاب وقولت له رشدان مستحيل" يهر'ب من غير فواز وكلها نص ساعه واشعة الشمس تملئ المكان
واستحالة" فواز يقدر يتحملها
يعني هيفضلوا مستخبيين" فى مكانهم لحد الغروب …
يعني نقدر ننتظر السيارة ونوصل وندور عليهم براحتنا.
فريدة….
جهزت الشنط وكلمت المطار وعرفت ان أول طيارة ل باريس الساعه 9 الصبح
بصيت ل فيروز قولت لها علشان خاطرك أروح آخر الدنيا المهم تكوني بأمان.
ابتسمت ورفعت ايدها علشان اشيلها وأول ما شيلتها حضنتني..
قولت لها بحبك أوي يا فيروزتي حطت ايدها ع وشي وشوفت شهاب ومروان وهما مع بيضحكوا
قولت لها يا شقية أنتي عفريته. صغيرة 😄😄 مش عارفه لما تكبري هتطلعي إيه ده أنتي هتبقي رئيسة" عصا'بة. .
فضلت تضحك بصوت عالي
قولت لها يبقي يلا يا شقيه ننام ساعتين قبل ما نسافر
وفضلت أفكر البس إيه نفسي شهاب يشوفني أحلي واحدة
وأول ما صحيت جهزت ملابس فيروز وفضلت محتارة البس أية لقيت فيروز بتشاور ليا ع فستان لونه أزرق
وفعلا سمعت كلامها ولبسته مع شنطه وشوز أبيض ومكياج خفيف..
شهاب….
كنت قاعد بفكر هروح ازاي المطار أقابل فريدة إذا كنت لسه ممسكتش. فواز ورشدان
وفعلا بعد ساعه لقيت السيارة وصلت وركبنا كلنا ووصلنا عند ميناء شحن البضائع.
وبعد ما عدينا البوابات. نزلنا من السيارة وطبعا رجال الامن" عرضوا" طريقنا وخصوصا. ان رجال البشر. أصحاب عدنان كان معاهم اسلحة" …
وهنا اتصرفت أنارشامنصورومروان وقدرنا نلعب بافكارهم ودخلنا فى عقلهم. اننا رجال من المبا'حث متخفيين" للبحث عن مجر'مين.
وبدء عدنان ومروان فى تتبع الروائح واتفاجأت أنهم اتفرقوا
الملك صفوان. …
أنا والملك شركان اخدنا أصحاب عدنان رجال البشر. وذهبنا من داخل النفق إلي آخر الأرض المحايدة' وهناك شوفت بعض من أعضاء المجلس' وعرفتهم إني هروح مع الملك شركان وهكون فى قصري بعد ساعات قليلة
وفعلا ذهبت مع شركان قصره. وهناك لقيت ملوك. المماليك الاخري ورحبنا بهم وبعدها طلعت مع شركان جناحه. الخاص بحجه ان الطبيب. يطمئن عليه ومجرد ما قفل باب الجناح. دخلت غرفته وفتحت الدولاب وطلبت منه يفتح باب السرداب' السري"
وودعته ودخلت السرداب' وأول ما وصلت غرفتي كنت هتجنن' عاوز أعرف ايه اللى حصل فى المعر'كة وسعدون لسه عايش ولا مات"
وخرجت للقاعة الكبري وطلبت حضور جميع أعضاء. المجلس' وطلبت مساعد القائد' شهاب..
وبعد ما حضر الجميع سألتهم عن سعدون وعرفت أنه بحوزاتنا. محجوز' فى السجن"
والجميع اجمع أنه لازم يتقتل" لكني رفضت واستغرب" الجميع لقراري ده لكني عرفتهم وجهة نظري.
ان فواز ورشدان مازالوا" أحرار. ولو مقدرناش نمسكهم ساعتها نساوم. رجال الذئاب' الحمراء لو عاوزين سعدون يسلمونا" فواز ورشدان
ولقيت موافقه بالإجماع ع قراري وأمرت القائد" ان لازم الحر'اسة عليه تكون مشد'دة صبح وليل
وذهبت ل غرفتي وتواصلت مع مروان أعرف هو عمل ايه
وفهمت منه أنهم رايحيين لميناء" شحن البضائع
فواز….
وصلت انا ورشدان ميناء. شحن البضائع ودخلنا من غير ما حد يشوفنا وفهمت من رشدان أننا هنشوف السفينه المسافرة' مصر. وندخل نستخبي بداخل صناديق. الشحن
وفضل يستلقي السمع ونقرأ كل المكتوب اللي السفن لحد ما لقينا السفينه وعرفنا ان لسه يومين ع ميعاد السفر وفضلنا قاعدين جوه السفينه وأول ما ابتدت أشعة الشمس بالشروق
شميت رائحة مروان
مكنتش عارف أخرج من الصندوق وأبلغ رشدان لكن بعد لحظات لقيت رشدان فتح عليا الصندوق وبيقولى انه شا'مم رائحة عدنان قريبة من المكان قولت له ومعاه مروان
قالي طب هنعمل أية لازم نهر'ب من هنا حالا
لكني قولت له مجرد خروجى جسمي" هيتحر'ق من الشمس
اهر'ب انت بسرعة طول ..
لازم تكون فى أمان وتكمل. اللي بنسعي ليه سواء أنا عايش او ميت" ودلوقتي سيبني. واهر'ب ب أقصي سرعة.
واوعي تقف قدامهم إحنا مش عاوزين منهم حاجه . خلي هدفك هى بنت مروان ووريثة" عر'ش صفوان….
وخرج رشدان يجري بسرعة وقفلت ع نفسي الصندوق وعارف ان كلها لحظات والاقي مروان واقف قدامي
عدنان….
بعد ما دخلنا الميناء. ابتديت أشم رائحة رشدان فى مكان بعد عن فواز وده ملوش غير معني واحد
أنه شم رائحتي وترك فواز وهر'ب واخد بعد رجال البشر وتركت الباقي مع مروان وشهاب
وفضلت أدور فى وسط الصناديق واتتبع. الرائحة لحد ما لقيت نفسي رايح عند البحر وفى سفينة كبيرة لسه طالعة والرائحة ابتديت تبعد وتختفي كل ما السفينه ما تبعد
فهمت إنه أكيد هر'ب عليها
سألنا الرجال العاملين وعرفت ان السفينة طالعة الصين" وهتوصل بعد عشرة أيام
أخدت الرجالة وروحت وراء مروان أبلغه" اللي حصل
ولكن شوفته هو وشهاب والرجاله بداخل سفينة
جرينا" عليهم وطلعنا السفينه وطلبت من أصحابي ينتظروا تحت ولو شافوا اى حد بيجري وأحنا وراءه يحاولوا يمسكوه'
ووصلت ل مروان ولقيته هو شهاب واقفين حوالين صندوق
وعاملين يتكلموا ويضحكوا
ويقولوا ياتري إيه احسا'س الفأر وهو جوه المصيدة'
قولت لهم بصوت همس رشدان هر'ب اخلصوا' وامسكوه" وخلونا نمشي من هنا قبل ما حاجه تحصل
ولقيت شهاب بيقولي هيحصل ايه يعني
قولت له يمكن فى رجاله تابعهم يوصلوا وأحنا عددنا مش كبير الأفضل نرجع المملكة. بسرعة
وهجم' شهاب وضر'ب طلقة. مخدرة؟! عليه ولقيته قال إحنا محتاجين له يمكن يعترف" بأي معلومة…
وطلب مننا صندوق خشب علشان نقدر ننقل فيه فواز وفعلا أصحابي احضروا الصندوق ونقلنا فواز فيه
وروحنا كلنا ع السيارة ولقيت مروان بيقول ان الملك صفوان منتظرنا في القصر…
بصيت ل شهاب وقولت له خليك مع مروان وأنا هسافر باريس أستقبل السيدة فريدة
لقيته برق ليا وقالي هات العنوان وخليك انت مرتاح وحسيته اضايق. واضح أنه متعلق بالطفلة جدا او يمكن خا'يف عليها مني .. معقول بعد كل ده يكون مش واثق فيا…
وهنا لقيت مروان خدني ع جنب وقالي هو فعلا مش واثق. فيك لكن مش علشان الطفلة
شهاب معجب بالسيدة فريدة وبيغيير عليها جدااا وأنا عرفتك بس علشان تخلي بالك من كلامك وتصروفاتك معاها
شهاب شخصية شجاعه. ومخلص جدا وذكي لكن في غيرته مضمنش" ممكن يعمل إيه
قولت له دلوقتي فهمت أسلوبه معايا وروحت ل شهاب قولت له أنا هروح معاك أعرفكم العنوان وأصحابي وهرجع تاني يوم مينفعشي. أبعد عن المملكة. فى الفترة دى
وأنت خليك معاهم أكيد الطفلة هتحس بأمان' فى وجودك
لقيته ابتسم وقالي تمام
رشدان….
فضلت أجري لحد ما لقيت شاحنة. نفط" اخدت برميل وروحت للشط وغرقت. نفسي به علشان يخفي' رائحتي وطلعت فوق حافلة أشوف وأسمع اللي هيحصل
ولقيت عدنان والرجاله اللي معاه افتكروا إني طلعت في سفينة الصين. وعرفت أنهم هياخدوا فواز معاهم
فضلت اراقب" من بعيد لحد ما شوفت مروان وشهاب ركبوا سيارة كبيرة ومعاهم صندوق خشب كبير
قدرت اخمن ان فواز موجود فى الصندوق وقررت استغل" معرفتهم إنى سافرت الصين ولسه قدامي مش أقل من شهر علشان أقدر أوصل. مصر/
وأول ما شوفتهم مشيوا بالعربية نضفت نفسي وركبت فى سفينة مصر' اللي هتسافر بعد يومين..
و هرجع تاني وارمي جثة" بنتك يا مروان تحت رجليك زى ما اخدت فواز
واندمك" ع اليوم اللي بقيت فيه من عائلة دراكولا👿
يتبع….
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا