رواية أميرة اخر الزمان الفصل الثاني والثلاثون 32بقلم ملك إبراهيم (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)
رواية أميرة اخر الزمان الفصل الثاني والثلاثون 32بقلم ملك إبراهيم (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)
#الحلقة_32
#أميرة_آخر_الزمان
#بقلمي_ملك_إبراهيم
ابتسمت أميرة عند رؤية امها، اقتربت منها امها وعانقتها بقوة، وتحدثت اليها بلهفة قائلة لها.
ـ عاملة ايه يا حبيبتي دلوقتي طمنيني عليكي
تحدثت اليها أميرة بعد ان سالت دموعها بضعف قائلة لـ امها.
ـ انا تعبانه اوي يا امي
ربتت والدتها علي ظهرها بحنان ووقفت والدة راندا واخذت حفيدها الصغير الي الداخل وتركت اميرة مع امها على راحتهم.
جففت والدة أميرة لابنتها دموعها قائلة لها بحزن.
ـ مالك يا حبيبتي متوجعيش قلبي عليكي يا أميرة
تحدثت أميرة ببكاء وهي بداخل حضن امها.
ـ انا تعبانه اوي يا امي حاسه ان المشاكل اللي انا فيها دي كتير عليا اوي، حاسه اني مش قادرة اتنفس برحتي، حاسه اني تعبانه ومخنوقه اوي
ربتت امها على ظهرها قائلة لها بهدوء.
ـ انتي محتاجه راجل يشيل عنك يا أميرة
ابتعدت أميرة عن حضن امها بهدوء قائلة لها.
ـ راجل ايه بس يا امي انا عايزه اخفف همي وانتي عايزه تزوديه!
تحدثت اليها والدتها بهدوء قائلة لها.
ـ انا بتكلم لمصلحتك يا أميرة، انتي محتاجه راجل تتسندي عليه ويشيل عنك الهم
ثم اضافت بحزن.
ـ انتي من يومك وانتي شايله الهم يا أميرة ونفسي يجي اليوم اللي تتهني فيه وتبقي في عصمت راجل يحبك ويحافظ عليكي ويشيل عنك الهم ده
تذكرت أميرة الدكتور محمد وبكت بحزن قائلة لامها.
ـ مفيش راجل هياخدني بهمي ده يا امي وبعدين انا مش عايزه حاجه من الدنيا غير اعيش انا وبناتي مع بعض مرتاحين
ابتسمت والدتها قائلة لها بثقة.
ـ بس في راجل بيتمنالك الرضا ترضي
نظرت أميرة الي والدتها بستغراب، تابعت والدتها حديثها قائلة بابتسامة.
ـ فتحي جوز اماني اخت جمال كلمني عليكي دلوقتي وعايز يتجوزك
انتفضت أميرة من مكانها شاهقتً بصدمة قائلة لـ امها.
ـ ينهار اسود فتحي!
نحدثت اليها امها بابتسامة قائلة لها.
ـ انا استغربت زيك كده لما قالي دلوقتي بس شوفت في عينيه لهفته عليكي وكمان قالي ان كل طلباتك مجابه
صرخت أميرة في امها قائلة لها.
ـ ينهار اسود، ينهار اسود، انتي بتقولي ايه يا امي، بقى انتي عيزاني اطلع من جمال ادبس نفسي في فتحي! يعني اخرج من داهيه ادخل في مصيبه
نظرت اليها امها بستغراب قائلة لها باعتراض.
ـ مصيبة ايه كفى الله الشر، فتحي راجل وكسيب وهيستتك في البيت وكل طلباتك مجابه وبعدين لو قصدك عشان اماني فهو راجل ومن حقه يتجوز واحده واتنين وأربعه وكمان مراته مبتخلفش وهو نفسه يتجوز واحده تخلف له حتة عيل وتفرحه
تحدثت اميرة برفض قاطع قائلة لـ امها.
ـ لا يا امي فتحي لاء
تنهدت والدتها بتعب قائلة لها.
ـ لاء ليه يا اميرة متنسيش ان انتي واحده مطلقه دلوقتي يعني مش، هيجيلك غير واحد متجوز
ردت أميرة بصراخ قائلة لـ امها.
ـ وانا مش عايزة حد يجيلي انا عايزه اعيش لوحدي واربي بناتي وبس
حركت امها رأسها برفض قائلة لها.
ـ واخرتها يا أميرة؟!، هتفضلي عايشه عند راندا كده لحد امتى، يا بنتي البني آدم مننا تقيل ومش هتحسي انك مرتاحه غير في بيتك
نظرت أميرة الي والدتها بتعب قائلة لها.
ـ اطمني يا امي انا هعيش انا وبناتي في شقتي
نظرت اليها امها بستغراب، تابعت أميرة حديثها قائلة لها.
ـ المحامي اتفق مع جمال اني هاخد الشقه اللي كنت متجوزه فيها واعيش فيها انا وبناتي وجمال هيدفعلي مصاريف البنات كل شهر
نظرت اليها امها بستغراب قائلة لها.
ـ وجمال وافق؟!
حركت أميرة رأسها بالايجاب قائلة لها.
ـ ايوه وافق عشان اتنازل عن المحضر اللي كنت عملاه لما ضربني
تحدثت اليها والدتها بقلق قائلة لها.
ـ بس انتي هتعيشي معاهم ازاي بعد ما جمال طلقك ولا انتي ناويه ترجعيله
حركت أميرة رأسها قائلة لـ امها.
ـ لا مش هرجعله ومش هعيش معاهم انا هعيش في الشقه بس لحد ما اعمل العميله لبنتي واطمن عليها وبعد كده اشوف هعمل ايه لان الوقت بيجري وجنه بدأت تتعب وانا مش هضيع الوقت في حرب بيني وبين جمال، انا عايزه اصبر شويه واستحمل لحد ما اطمن على بنتي
ثم اضافت بتعب.
ـ اكتر حاجه كسره قلبي تعب جنه
تحدثت اليها امها بحزن.
ـ بس لازم تفكري في نفسك برضه يا أميرة، انتي لسه صغيره وحلوه والف من يتمناكي
شردت أميرة قليلا ثم تحدثت بحزن.
ـ مش مهم مين بيتمناني المهم بناتي هما دول اللي بتمناهم من ربنا
تنهدت امها بتعب قائلة لها.
ـ برحتك يا أميرة ولما عدتك تخلص نبقى نتكلم
ثم اضافت وهي تقف من جوار ابنتها.
ـ انا هقوم انا اروح عشان عمك الدسوقي ميعرفش ان انا جيالك
حركت أميرة رأسها بصمت وهي شارده في حياتها المستقبليه.
__________
في منزل والدة الدكتور محمد..
وقفت راندا بداخل المطبخ تنظفه وهي تنظر حولها بفضول تتساءل بداخلها هل الدكتور محمد مازال بالمنزل ام ذهب إلى المشفي.
دخلت والدة الدكتور واقتربت من راندا تتحدث اليها بفضول قائلة لها.
ـ عامله ايه يا راندا؟
ردت راندا بابتسامة.
ـ الحمدلله كويسه
ابتسمت لها والدة الدكتور قائلة لها.
ـ وأميرة عامله ايه بقت كويسه؟
حركت راندا رأسها بالايجاب قائلة لها.
ـ اه الحمدلله بدأت تخف وكمان هتاخد بناتها وتعيش بيهم في شقتها والبركه في الدكتور ربنا يباركله يارب
استغربت والدة الدكتور قائلة لها.
ـ قصدك الدكتور مين؟
تحدثت راندا بسعاده.
ـ الدكتور محمد هو و الاستاذ طارق اللي ساعد اميرة ورجعولها حقوقها الحمدلله
حركت والدة الدكتور رأسها بتفهم قائلة لها.
ـ يعني خلاص مشاكل أميرة اتحلت مع جوزها؟
تحدثت راندا بتوضيح قائلة لها.
ـ هي بس هتاخد شقتها القديمه تعيش فيها هي وبناتها وهو ملوش دعوه بيها
استمعوا إلى صوت محمد بالخارج يتحدث إلى والدته بصوت مرتفع قليلا كي تسمعه قائلاً لها.
ـ انا نازل يا امي هتحتاجي حاجه؟
خفق قلب راندا بسعاده عندما استمعت الي صوته، تحدثت والدة الدكتور اليها قائلة لها بابتسامة.
ـ تمام يا راندا ربنا معاكم
ثم خرجت الي ابنها كي تتحدث معه قبل ان يخرج، تحركت راندا بخطوات هادئه الي باب المطبخ كي تراه قبل ان يذهب.
وقفت والدة الدكتور وتحدثت اليه قائلة له.
ـ اعمل حسابك النهاردة يا محمد عشان انا عازمه عمتك على العشا
استغرب محمد ثم تحدث اليها بمرح.
ـ اشمعنا يعني ايه سبب العزومه المفاجأة دي؟!
تحدث إليه والدته بابتسامه.
ـ اصل هويدا بنت عمتك عايزه تيجي تتدرب معاك في العياده انت عارف انها اتخصصت قلب زيك وعمتك كلمتني وانا عزمتهم
حرك محمد رأسه بعدم رضا قائلاً لـ امه.
ـ حضرتك عارفه يا امي ان انا مش بحب نظام الواسطه ده والافضل لـ هويدا انها تدرب مع دكتور تاني ميكونش قريبها
تحدثت اليه والدته بهدوء قائلة له.
ـ معلش يا محمد دي بنت عمتك وانت اكيد هتفيدها اكتر من اي حد غريب
حرك محمد رأسه بالايجاب قائلاً.
ـ ربنا يسهل يا امي، انا لازم امشي عشان متأخرش على المستشفى بعد اذنك
ابتسمت له والدته وذهب بهدوء.
وقفت راندا تبتسم بسعاده بعد رؤيته لمعاملته الطيبه الي امه، همست بداخلها قائلة.
ـ يا سلام لو كل الرجاله حنينه زيك كده مكنش في بنت اتبهدلت
__________
في منزل اهل مروة..
جلست مروة مع امها وهي تضرب بيدها علي قدميها بخوف قائلة لها.
ـ ملقتش حل قدامي غير اني اقوله اني عرفت اني حامل في ولد وهتبقى مصيبه لو طلعت بنت
تحدثت اليها امها ببرود قائلة لها.
ـ ولد ولا بنت يعني انتي اللي كنتي حطاها في بطنك وبعدين مش يمكن تكوني حامل في ولد بجد وبعدين انا حاسه انك حامل في ولد عشان مناخيرك كبرت واللي مناخيرها تكبر في الحمل تبقى حامل في ولد
زفرت مروة بغضب قائلة لـ امها.
ـ انا عايزه اتأكد مش هفضل اقول يمكن ومش يمكن عشان اطمن واعرف هعمل ايه بعد كده
تحدثت والدتها بملل.
ـ وبعدين يعني اعملك ايه انا دلوقتي؟!
تحدثت مروة بحيرة.
معرفش، انا بفكر اروح اكشف عند دكتور بدل المستشفى الفقر اللي ودتيني فيها دي واعرف انا حامل في ايه
تحدثت والدتها بملل قائلة لها.
ـ بس انتي لسه حامل في الشهر التالت والدكتور مش هيأكدلك غير في الرابع
زفرت مروة بغضب قائلة لـ امها.
ـ انا زهقت وتعبت ومبقتش عارفه اعمل ايه
تحدثت اليها والدتها ببساطه.
ـ متعمليش حاجه وقولي انك حامل في ولد زي ما قولتي وحاولي تضحكي على عقله وخليه يكتبلك الشقه زي ما قولتلك وفهميه انك كده بتأمني مستقبل ابنه عشان أميرة متطمعش فيه هي وبناتها وحاولي تفهميه ان اميرة طمعانه فيه والعبي في دماغه لحد ما تأمني نفسك
نظر مروة امامها بتفكير في حديث والدتها.
_______________
في منزل والدة جمال..
جلست اماني في الغرفة تفكر في حديث امها وشقيقها واتفاقهم على أميرة..
اقتربت حور بخوف من اماني قائلة لها بفزع.
ـ الحقي يا عمتو جنه تعبانه ووقعت على الارض ومش بترد عليا
انتفضت اماني من مكانها وركضت الي ابنة شقيقها الواقعه علي الارض، رفعتها عن الارض بفزع ناطقة اسمها بلهفة، لم تتحرك جنه او تعطي اي اشاره انها على قيد الحياة، فقط شفاتيها بالون الازرق وفاقدة الوعي، صرخت اماني بفزع وهي تبكي بخوف وتضم جنه الي قلبها قائلة بصراخ.
ـ يا جماااااال ، يا جماااااال الحق البت بتموت مننااااااا
استمع جمال وامه الي صراخ شقيقته وهم جالسون معا بالخارج، وقف جمال وركض سريعا الي غرفة شقيقته وفزع عندما رأى ابنته بين يد شقيقته مثل الجثه الهامدة، جثى على ركبتيه وتحسس حرارة ابنته قائلاً لشقيقته بفزع.
ـ ايه اللي حصل؟
تحدثت اليه اماني ببكاء وهي تحمل جنه بحضنها قائلة له.
ـ معرفش، معرفش هي كانت كويسه وكانت بتلعب دلوقتي
ثم تحدثت اليه برجاء والدموع تغرق وجهها.
ـ الحق البت هتموت مننا يا جمال لازم نوديها المستشفى
وقف جمال وحمل ابنته من يد شقيقته ووقف يفكر بحيرة اين يذهب بها.
تحدثت اليه والدته بقلق قائلة له.
ـ خدها المستشفى العامة هتلاقي الطوارئ شغالين دلوقتي
وقفت اماني على قدميها بتعب وتحدثت الي شقيقها ببكاء قائلة له.
ـ انا جايه معاك
ركض جمال الي الخارج وهو يحمل ابنته وركضت اماني خلفه..
ركضت حور خلف شقيقتها وهي تبكي بخوف عليها وتنادي عليها بصوتها الطفولي، مسكت بها جدتها بقوة ومنعتها من الذهاب خلفهم، وقفت حور تبكي بصراخ وتنادي علي شقيقتها وعلي امها. رواية أميرة آخر الزمان بقلمي ملك إبراهيم
_________
في بيت راندا..
جلست أميرة وشعرت فجأة بوجع غريب بقلبها، استغفرت ربها وتمنت الخير لها ولـ بناتها.
بداخل إحدى المستشفيات العامة..
دخل جمال وهو يحمل ابنته يسأل عن قسم الطوارئ بصراخ، اقتربت منه احدى الممرضات وتعاطفت معهم عندما رأت طفله صغيره مريضه على يديه، اخذتها منه وركضت سريعا الي غرفة الكشف.
وقف جمال أمام غرفة الكشف يشعر بالقلق الشديد على ابنته.
استندت اماني علي الحائط وهي تبكي بخوف علي ابنة شقيقها.
بعد لحظات خرجت الممرضه تتحدث الي جمال بتوتر قائلة له.
ـ انت ابوها؟
حرك جمال رأسه بالايجاب قائلاً لها بلهفة.
ـ ايوه انا ابوها هي مالها؟!
تحدثت اليه الممرضه بتوتر قائلة له.
ـ اتفضل معايا كلم الدكتور
وقفت اماني تتابعهم بخوف على جنه.
دخل جمال غرفة الكشف سريعا ورآى ابنتها بين يدي الطبيب يحاول افاقتها وممرضة أخرى تضع بيدها ابره كي تضع بها المحلول الطبي.
وقف جمال بجوار الطبيب ينظر الي ابنته بخوف قائلاً للطبيب.
ـ خير يا دكتور البت مالها؟!
تحدث إليه الدكتور بأسف قائلاً له.
ـ انت عارف ان بنتك عندها مشكله في القلب ولازم عمليه في اسرع وقت؟
حرك جمال رأسه بالايجاب قائلاً له.
ـ ايوه يا باشا وهي بتاخد علاجها وزي الفل
تحدث إليه الطبيب باعتراض قائلاً له.
ـ بس واضح انها مكانتش بتاخد علاجها بانتظام وواضح جدا ان في اهمال في التغذيه والبنت ضعيفه جدا
خفض جمال رأسه بالارض واضاف الطبيب بتحذير قائلاً له.
ـ البنت لازم تعمل العمليه في اسرع وقت ومش هينفع تتأجل اكتر من كده
تحدث اليه جمال ببرود قائلاً له.
ـ بس الدكاتره قالولي ان العملية نسبة نجاحها ضعيفه جدا وان احتمال كبير البنت تموت
تحدث إليه الطبيب بغضب قائلاً له.
ـ الموت والحياة ده بتاع ربنا المهم احنا نعمل اللي علينا
خفض جمال وجهه قائلاً.
ـ وانا يا دكتور راجل ظروفي علي ادي ومعنديش فلوس تكفي مصاريف عمليه زي دي
تحدث إليه الطبيب بقلة حيلة قائلاً لها.
ـ وبنتك علاجها مش هنا للاسف، بنتك محتاجه مستشفي مجهزه في تخصص القلب
وقف جمال بقلة حيله قائلاً له.
ـ طب اعملها اي حاجه هنا يا دكتور
حرك الدكتور رأسه بقلة حيله وتركه وذهب، اقتربت اماني من شقيقها وهي تبكي وتحدثت اليه ببكاء قائلة له.
ـ يعني ايه يا جمال، يعني هنسيب البت تموت كده واحنا واقفين نتفرج
حرك كتفيه بقلة حيلة قائلاً لها.
ـ وانا في ايدي اعملها ايه يا اماني، ما الدكاترة قالوا انها حتى لو عملت العمليه برضه هتموت
بكت اماني بشدة قائلة.
ـ يا حبيبتي يا جنه
ثم انهارت في البكاء قائلة له.
ـ امها لازم تعرف وتبقى جمبها يا جمال
تحدث اليها جمال بغضب قائلاً لها.
ـ متجبيش سيرتها الزفته دي قدامي، هي السبب في كل ده، مش فالحه غير تحبسني وعايزه شقه وفلوس ومش معبره بنتها اللي بتموت دي
نظرت اماني الي شقيقها بغضب قائلة له.
ـ مش وقته الكلام ده يا جمال وبنتك دلوقتي محتاجه امها جمبها ولو مروحتش تجيبها انا هروح
جلس جمال بجوار غرفة الطوارئ قائلاً لشقيقته.
ـ اعملي اللي تعمليه انا تعبت
نظرت اليه بغضب وتركته وذهبت كي تحضر اميرة ترا ابنتها. رواية أميرة آخر الزمان بقلمي ملك إبراهيم
_____________
في محافظة الإسكندرية..
دخلت والدة فريد الي غرفته، رأته يجلس فوق الفراش ساندا رأسه علي حافة الفراش وشاردا..
اقتربت منه وتحدثت اليه بحيرة قائلة له.
ـ برضه مش عايز تقولي ايه اللي حصل في القاهره عند خالتك وبسببه راجع متغير كده؟
اعتدل فريد في جلسته وتحدث الي والدته بهدوء قائلاً لها.
ـ في سؤال لو سمحتي يا امي عايز اسأله ليكي
جلست ولدته بجواره قائلة له.
ـ اتفضل يا حبيبي
تحدث اليها فريد بهدوء قائلاً لها.
ـ انتي ليه طلبتي مني اخطب شاهنده؟ ، يعني ايه اللي شوفتيه فيها مميز عشان تفكري انها تكون مرات ابنك اللي تكمل معاه باقي حياته
نظرت اليه والدته بستغراب قائلة له.
ـ يعني، شاهنده بنت خالتك وبتحبك
حرك رأسه بهدوء قائلاً لها.
ـ وايه المميز في انها بنت خالتي وبتحبني، انا كده هستفاد ايه، يعني هي سواء انا اتجوزتها او متجوزتهاش فهي بنت خالتي وحكاية انها بتحبني دي انا مليش علاقه بيها لان انا مبحبهاش اكتر من انها بنت خالتي وبعدين مفيش حتى احتمال واحد اني احبها في المستقبل، يبقى ليه بقى اتجوزها؟
نظرت اليه والدته بحيرة قائلة له.
ـ انت ليه بتقول الكلام ده يا فريد، تقصد ايه بالظبط من كلامك ده؟!
تحدث فريد بهدوء قائلاً.
ـ انا بقول الكلام ده لاني فسخت خطوبتي من شاهنده وانا متأكد ان القرار ده صح جدا ومستحيل هرجع فيه وبقول لحضرتك الكلام ده عشان ارجوكي انا مش عايزك تضغطي عليا دا لو سعادتي تهمك بجد لان جوازي من شاهنده هيكون نهاية سعادتي وسعادتها
نظرت اليه والدته بصدمة قائلة له.
ـ سبتها ازاي!! وخالتك عرفت انك سبتها؟
تحدث فريد بالايجاب قائلاً.
ـ ايوه يا امي وانا ببلغك دلوقتي قبل ما خالتي تكلمك وتبدأو تخططو ازاي ترجعوني لـ شاهنده تاني
ثم وقف من فوق الفراش قائلاً لها بتأكيد.
ـ انا خلاص سبتها وموضوع جوازي منها ده كان قرار غلط والحمدلله اني صلحته بدري وارجوكي يا امي انا بحبك وبخاف عليكي بس بلاش تضغطي عليا وتستغلي حبي وخوفي عليكي عشان ترضي اختك
ثم خرج من الغرفة وترك والدته تجلس وتنظر امامها بحزن وتفكر في حديثه.
________
في شقة والدة أميرة..
استمع ضياء الي صوت جرس الباب دون توقف، ركضت امه من داخل المطبخ وركض هو من الغرفة الي باب الشقه يفتحه بقلق.
دخلت اماني وهي تبكي وتحدثت اليه بصراخ قائلة له.
ـ أميرة فيييييين؟
نظرت اليها والدة اميرة بفزع واقتربت منها بقلق قائلة لها.
ـ في ايه يا اماني؟
اقتربت منها اماني وهي تبكي قائلة لها.
ـ أميرة فين يا خالتي جنه بتموت في المستشفي ... بقلمي ملك إبراهيم.
... يتبع
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا