رواية روح الفارس الفصل السادس 6بقلم مايا محمد (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)
رواية روح الفارس الفصل السادس 6بقلم مايا محمد (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)
رواية روح الفارس بقلمى مايا محمد
الفصل السادس
بعد وقت كانت تجلس روح مع اياد و امنية تلاعبهم
لتدخل السيدة يمنى و هي تقول بغضب و تكبر : انتِ بتعملى ايه عندك
روح بهدوء ثبات عكس ما بداخلها : بلاعب اياد و امنية
يمنى بغضب: و هو احنا جايبينك تلعبي معاهم ولا تعليمهم و تربيهم
روح بهدوء اغاظ يمنى كثيراً : مهمتي هي انى اعلمهم و اربيهم و اهتم بيهم و اعمل لهم اللى هما عايزينه و كانوا عايزين يلعبوا شوية بلاعبهم فين المشكلة ؟؟
يمنى بغضب: خلاص خلاص مش فارقة روحي شوفي هتعملي ايه و خليني مع احفادى شوية لوحدنا
اماءت روح برأسها ايمائة بسيطة و ذهبت
لتترك يمنى مع اياد و امنية
يمنى بخبث : اياد..امنية..ايه رايكم تعملوا.................................طنط روح هتفرح اوى لو عملتوا كده مش انتوا بتحبوا طنط روح بردو؟؟
اياد و امنية ببراءة و صوت طفولى: ايوة بنحبها اوى
يمنى بخبث: يبقي تعملوا اللى قولت لكم عليه
امنية ببراءة: حاضر
بعد وقت بدأت روح في اعداد الطعام الخاص باياد و امنية لتدخل يمنى المطبخ قائلة لها : اعملى لاياد و امنية شوربة جبن الاكل علشان مفيدة و بيحبوها
روح بهدوء : حاضر
بعد وقت ليس بكثير و ايضا ليس بقليل انتهت روح من اعداد الطعام و تذهب لوضعه علي الطاولة و تنادي على اياد و امنية ليأتوا و يتناولوا الطعام
لتأتى امنية و خلفها اياد
و فجأة تعثرت روح بسبب قدم امنية التى تمدها لتوقع روح و من ثم تنسكب الشوربة الساخنة علي قدم روح لتسبب حرق في قدم روح و يقع طبق الشوربة ليتحول لقطع من الزجاج المحطم
امنية قائلة كما امرتها جدتها : اسفة
روح بألم و تكاد تبكى من الألم لكنها تحملت و قالت بهدوء : ولا يهمك
قالتها و من ثم اخذت تحاول النهوض لكنها لم تستطع من الم الحرق الذى في قدمها ولا احد معها ليساعدها
و بعد ثوانى كان فارس قد رجع اخيرا من عمله ليذهب للاطمئنان علي طفليه ليتفاجأ بروح علي الارض و قدمها مصابة بحرق و بجانبها الطبق الخاص بالشوربة مكسور
فارس بقلق: روح..انتِ كويسة ايه اللى حصل؟؟
و بدأ في مساعدتها علي النهوض و اجلسها علي الكرسى ليذهب لجلب كريم الحروق الموجود في القصر
لتأتى يمنى مستغلة عدم تواجد ابنها في هذه اللحظة
يمنى بغضب : ايه اللى حصل ده ازاي تكسرى الطبق انتِ متعرفش ده بكام!!
لتصمت روح تحاول كتم غيظها و بعدها تتحدث بهدوء : اسفة
لتغتاظ يمنى كثيراً و تدفعها علي الارض قائلة: تلمى الزجاج ده حالاً و هبتخصم سعر الطبق من مرتبك فاهمة؟؟
لم تستطع روح الرد فهي تتألم بشدة لدرجة لا تستطيع الحديث فقد جرحتها قطعة من الزجاج بسبب دفع يمنى لها و ايضا الحرق الذى في قدمها يؤلمها بشدة ليأتى فارس اخيراً و قد سمع كل الحديث و رأى ما حدث ليذهب بهدوء و يجلس روح علي الكرسى و ينادى الخادمة لتضع لروح كريم الحروق و تضمد جرحها و يذهب قائلاً : تعالى معايا يا ماما
لتذهب له يمنى
في المكتب :
يدخل فارس و خلفه يمنى ليتوقف فارس في منتصف المكتب فجأة قائلاً : انتِ ليه بتعاملى روح كده؟؟ من امتى و انتِ بتعاملى الناس اللى بتشتغل في القصر كده ده انتِ بتعاملى الخدامين و البواب و الحراس و الجنايني احسن معاملة !!
لتقول يمنى بغضب : هي مش من مستوانا علشان تربى احفادي
فارس بحدة حاول تخفيفها قدر المستطاع : مش كل حاجة المستوى المستوى في النهاية هي بشر زينا!!
صمتت يمنى فهي لم تجد ما تقوله لفارس لتبرير موقفها فهي تكره روح بلا سبب و تريد ابعادها عن فارس
لتتفاجأ يمنى بفارس بقطع الصمت قائلاً بنبرة لا تتحمل المناقشة : انا هتجوز روح........
يتبع.....................
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا