القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية ألم الحب الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم إبراهيم (جديده وحصريه وكامله فى مدونة قصر الروايات)

 رواية ألم الحب الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم إبراهيم (جديده وحصريه وكامله فى مدونة قصر الروايات)



رواية ألم الحب الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم إبراهيم (جديده وحصريه وكامله فى مدونة قصر الروايات)


البارت(١)


كل بنت فينا بتتمني تعيش قصه حب ذي قصص حب الروايات بتتمني حبيب يبقي ذي مواصفات فارس الاحلام اللي دايما مستنياه انسان عصبي بس حنين جدي بس مجنون هههه من الاخر عوزينه مصنوع ذي ما احنا عوزين انا ميرا ٢٠ سنه تالته كليه تجاره انجلش البنت الاولي لاهلي جيت بعد عذاب وطبعا الدلوعه عيوني خضرا وبشرتي بيضا ذي بياض التلج  وشعري بني وطويل واصل لاخر ضهري انا عاشقه روايات بحب اقرا الروايات جدا وبتمني اعيش قصه حب ذي الروايات دي وبطل ذيهم تماما بس فعلا مكنتش اعرف ان دا هيحصل بس هيكون مؤلم اووي


رؤي.. ميرااااا انتي يا بنتي حرام عليكي بقالي ساعه بنادي عليكي اييه


(رؤي١٩ سنه بنت جميله ولكن ليس كميرا عيناها باللون العسلي وشعرها اسود طويل ووجها ابيض )


ميرا بزهق.. يوووه مش قلتلك يا رؤي لما بكون بقرا مبحبش حد يقاطعني 


رؤي.. يا بنتي الروايات دي هتلحس مخك بطلي بقي قراءه وعيشي في الواقع


ميرا.. ننننن ما انا عايشه بس عايشه في العالم بتاعي مع فراس احلامي ييييح


رؤي.. تيرا ريرا رااااا


ميرا... يا رخمه اخلصي عوزه ايه


رؤي.. اه صحيح بابا عاوزك وبعتني ليكي نستيني يا زفته


ميرا.. يا بت اتلمي انا اكبر منك


رؤي... هي حته سنه هنستعبط


ميرا ... طب ابعدي بقي عبو شكلك


رؤي... بقي كده بتشتمني طاااايب


وظلت رؤي تجري وراء اختها ميرا ويضحكان ودخلت ميرا غرفها ابيها بسرعه واختبات خلفه


ميرا.. بابا الحقني بنتك عوزه تضربني


ادم.. هههههه تضربك هو مبن الكبير فيكم


(ادم ٤٩ سنه يمتلك شركه خاصه به عنوان للزوج والاب الحنون يعشق زوجته كثيرا وبناته خاصه ميرا ورثت رؤي عنه لون عينه وشعره)


رؤي.. هات البت دي يا بابا هضربها دي بتشتمني


ادم.. رؤي عيب كده ويلا اطلعي شوفي ماما وساعديها وسبيني مع ميرا يلا


رؤي.. طيب ونظرت لميرا وجدتها تخرج لها لسانها فنظرت لها بغضب وخرجت


.ميرا... ههههه هاااي يعيش بابا


ادم.... هههههه طب تعالي يا شقيه اقعدي


ميرا.. خير يا بابا


ادم... ميرا حبيبتي انتي كبرتي وخلاص بقيتي عروسه وجه الوقت اللي تتجوزي فيه وبصراحه في عريس وانا مرافق عليه جدا


ميرا.. بس يا بابا


ادم.. مفيش بس يا ميرا صدقيني دا عريس كويس


ميرا .. مين


ادم.. ابن انكل رافت اظن انتي عرفاه اسر ورافت صاحب عمري واسر انا عارفه ومتاكد انه هيسعدك قلتي ايه


ميرا بخجل.. طب اديني فرصه افكر


ادم بابتسامه.. ماشي يا حبيبتي فكري براحتك 


ميرا بابتسامه.. ماشي يا بابا يلا انا هروح اكمل روايتي


ادم.. ههههه يا بنتي بطلي روايات بقي


ميرا بثقه.. ابدا دي عمري الروايات دي


ادم.. ماشي يا شقيه يلا روحي شوفي ماما وساعديها


ميرا.. ماشي يا حبيبي 


وذهبت ميرا وظل ادم ينظر لها بحب فهي ابنته اللي يعشقها فهمي تشبه والدها كثيرا والتي جاءت بعد طول انتظار لازال يتذكر ذلك اليوم الذي جاءت فيه ونظر لوجها الجميل واحتضنها بفرحه وكانت بدايه لسعادتهم


اخرج ادم  من تفكيره يد توضع علي كتفه فنظر لها معشوقته وام اولاده


همسه.. سرحان في ايه يا حبيبي


(همس٤٤ سنه ورثت ميرا الجمال عنها وعيونها الخضرا والبشره البيضاء كبياض الثلج عنها وورث بناتها الجمال من والدهم و منها )


ادم بحب.. مفيش يا حبيبتي سرحان في السعاده اللي دخلت حياتي من يوم ما دخلتيها


همسه.. انت اللي دخلت السعاده لحياتي ربنا يخليك ليا ولبناتك


ادم.. ويخليكي ليا يا همستي


همسه.. قلت لميرا


ادم.. ايوه وقالت هتفكر وبعدين سبينا من ميرا ايه القمر دا وغمز لها بعينه


همسه.هههههه بس بقي انت مش هتكبر ابدا


ادم وهو يحتضنها.. وهو في حد يكبر ومعاه الحوريه دي تعالي بقي عاوزك في موضوع


همسه.. هههه ادم سبني احضر الاكل البنات بره مينفعش


ادم..  اكل ايه بس ومال عليها ليقبلها ويسحبها معه لبحور عشقه


     #############


في امريكا


يقف شاب وهو غاضب بشده وعيناه مظلمه ويقبض علي يده بقوه وعروقه تنبض من كثر غضبه انه اسر الشافعي (اسر٣٠ سنه يتولي اداره الشركات مع والده تخرج من كليه الهندسه وعمل مع والده يتميز بالجسد الرياضي والعينين البندقيه والشعرالاسود الكثيف والبشره القمحويه)


اسر بغضب... ومين قالك اني عاوز اتجوز يا بابا


مروان ببرود.. انا طلبت ايدها من ادم وخلاص هننزل انا وانت كمان اسبوع مصر ونعمل الخطوبه


(مروان الشافعي٥٥ سنه رجل اعمال كبير يمتلك شركات تنتشر في امريكا وبلاد اخري وايضا مصر  يحب ابناءه كثيرا وحنون)


اسر بغضب... بس انا مش عاوز اتحوز هو اجبار


مروان بحده.. متعليش صوتك يا اسر واسمع الكلام هتتحوز ميرا بنت صاحب عمري كفايا اووي فوق لنفسك هتفضل لحد امتي كده بسبب بنت زباله واهي خدت جزاتها


اسر بغضب... وانت مش هتجوزها يا بابا 


وذهب اسر بغضب وظل مروان ينظر لابنه بحزن علي حالته وانتبه علي زوجته تقف امامه وتبتسم له 


سوزي بخبث.. رفض برضو


(سوزي تتميز بالجمال الصارخ وايضا المكياج الصارخ ٤٥ سنه ولكن دائما تظهر باناقتها بانها ابنه العشرين سيده مجتمع تحب النوادي والسهر شعرها اصفر ولديها عينان زرقاء تحب ابنها امجد وتكره اسر كثيرا فهمي زوجه والده وليست امه)


مروان .. ايوه بس لازم يوافق وهيتجوز ميرا يعني هيتجوزها


سوزي بخبث.... ايوه انت لازم تضغط عليه وتخليه يتحوز هيفضل لحد امتي كده


مروان.. مش عارف اعمل ايه معاه دماغه ناشفه بيعند وخلاص بس انا سمعت كلامك وطلبت ايد ميرا ليه اتمني ميحرجنيش قدام ادم


سوزي بخبث.. انت عملت كده لمصلحته اضغط عليه وهيوافق


وقطع كلامهم رنين هاتف مروان وكان صاحب عمره ادم


مروان.. عامل ايه يا ادم وحشني والله


ادم .. الحمد لله يا مروان وانت عامل ايه مش ناوي بقي تنزل وحشتني يا راجل ولا السفر نساك بلدك


مروان..لا ان شاء الله هنزل قريب نطلب ايد العروسه رسمي المهم هي ايه رايها


ادم.. قالت هتفكر وتقولي 


مروان.. ربنا يقدم اللي فيه الخير ويكونو سوا ان شاء الله 


كانت سوزي تستمع لمكالمه زوجها وتبتسم بنصر فخطتها تمشي علي ما يرام فها هو زوجها يجبره علي الزواج وهي تعلم ان اسر لن يقبل الزواج ابدا وسوف يعصي والده ويترك البيت او ان يطرده اباه ويبقي كل شي لها ولابنها امجد


كان رؤي تحضر السلطه وجاءت ميرا من خلفها 


ميرا.. عووووو


رؤي بخضه.. حرام عليكي يا شيخه قطعتيلي الخلف


ميرا بضحكه.. هههههه سلامتك يا جميل ها اساعدك في ايه


رؤي.. عبو شكلك يلا يختي جهزي السفرا وانا هخلص واجهزها معاك


ميرا.. امم اوك


وذهبت ميرا لتحضر السفرا وبعد قليل جاءت رؤي لتساعد اختها


رؤي.. قوليلي هو بابا كان عاوزك في ايه


ميرا.. ابدا يا ستي جايلي عريس


رؤي.. ايوه بقي مين ها مين


ميرا.. بيقول انه اسر ابن انكل مروان


رؤي.. هههه الواد دا اعوذ بالله فاكره لما كان يفضل يزعق فيكي وانتي صغيره لما تلعبي مع حد غيره


ميرا.. ههههههه ايوه بس اهو سافر من كام سنه ومن يومها منعرفش عنهم حاجه


رؤي.. باين الموز كان بيحب وهو صغير ولما كبر قرر يدخل العصفوره بقي العش وغمزت لها


ميرا..هههههههه بطلي يا بت ويلا كملي شغل يختي


رؤي.. انا هنادي لبابا وماما كملي اني باااي وذهبت بسرعه حتي لا تمسكها ميرا فهي لم تساعدها 


ميرا.. اه يا جزمه ماشي وشردت في ذكريات الطفوله الجميله


فلاش بااااااك


كان ميرا تجلس وتلعب مع ابن خالها سليم وهي تبتسم وفجاه وجدت من يمسك بيدها وياخذها بعيدا


ميرا .. في اي يا اثر ثبني العب مع ثليم(في ايه يا اسر سلني العب مع سليم)


اسر بغضب.. لا مش هتلعب مش انا قلت ليكي متلعبيش مع حد غيري


ميرا ببكاء.. ايت تزعت فيب ييه (انت بتزعق فيا ليه)


اسر.. خلاص متزعليش وهجبلك مصاصه


ميرا.. بتد يا اثر هتيب ليا مثاثه(بجد يا اسر هتجيب ليا مصاصه)


اسر وهو يمسح دموعها.. ايوه متزعليش ويلا نلعب انا وانتي


ميرا بفرحه.. هاااااااي وامسكت بيد اسر وظلو يلعبون بسعاده


باااااك


ميرا.. با ترا ايه هي حكايتك معايا يا اسر


كان اسر يقود سيارته بسرعه شديده وهو غاضب وذهب لشقه صديقه ودق الباب ففتح له ودخل وجلس وهو غاضب


احمد.. ايه يا اسر في ايه مالك متعصب ليه كده


(احمد٣٠ سنه صديق اسر تخرجا معا من الجامعه ويعمل مع اسر في شركه والده يتميز بالبشره البيضاء ولون العين الاخضر والشعر الاصفر فهو امريكي الجنسيه يحب اسر كثيرا فهو كاخ له)


اسر بغضب.. والدي هيجوزني غصب وطلب ايد البنت كمان


احمد.. طب وفيها ايه قابل البنت يمكن تحبها 


اسر بحده.. احمد انت عارف اللي فيها


احمد.. بس اللي فيها هيفضل لحد امتي يا صحبي كفايا كده انساها وعيش حياتك بقي دي متستاهلش


اسر بالم.. نفسي انساها وانسي كسرتها ليا بس مش عارف يا احمد مش عارف ويستحيل اتجوز بالطريقه دي


احمد.. طب اهدي انت عارف ان انكل مروان مصمم فانت تكلم البنت دي وتخليها ترفض هي بدل ما يخصل مشاكل ووالدك يتعصب منك


اسر.. فعلا فكره كويسه بكره هطلب رقمها من والدي بحجه اني عاوز اكلمها وكده وابقي اقولها


احمد.. تمام كده خليك بقي قاعد وانا هدخل اعملك حاجه تشربها


رحل احمد وظل اسر يجلس شارد الذهن يتذكر تلك الذكريات اللي تالمه وتسبب الوجع له




البارت(٢)


كان اسر مشغول في العمل وانتبه لدق الباب فاذن للشخص بالدخول


اسر.. ادخل. ورفع نظره وجد فتاه خطفت انفاسه بدايه من شعرها الكرستالي وعينيها الرماديه ووجها الجميل كانت تبدو مثل الحوريات


سما بخجل.. حضرتك انا السكرتيره الجديده اللي مقدمه للطلب


ولكن اسر لم يرد عليها وظل يحدق فيها بشده فخجلت سما كثيرا وانزلت راسها لاسفل 


سما.. يا فندم حضرتك مش معايا


اسر.... ها معلش اتفضلي يا انسه سما


سما.. شكرا    وتقدمت وجلست امام اسر الذي ظل ينظر لها باعجاب


اسر. تمام  السي دي بتاعك كويس تقدري تبداي شغل من دلوقتي ومدام اميره هتفهمك شغلك


سما.. شكرا لحضرتك بعد اذنك


ورحلت سما وظل اسر ينظر لها بشده 


اسر لنفسه.. في ايه ليه البنت دي شدتني كده جمالها وخجلها خلوني مش قادر اجمع كلمتين قدامها لا فوق يا اسر وطرد اسر تلك الافكار وحاول التركيز ولكن كانت يتذكرها دائما


بااااااك


اسر بالم... اتخدعت فيكي وكنتي سبب بوجعي ثم اكمل بغضب عمري مهضعف كده تاني ولا هدخل الحب جايا الحب دا ضعف كبير وانا مش ضعيف


وفي هذا الوقت كان احمد واقف يتطلع لصديقه بحزن فهو يعلم ما به ويتمني ان يساعده ولكن كيف فتنهد بحزن وتقدم منه وقال


احمد.. اسر سرحان في ايه


اسر ببرود.. مفيش


احمد.. طب خد النسكافيه اهو


اخذ اسر النسكافيه من احمد وشرب البعض ووضعه امامه وارجع راسه للوراء ووضع يده علي عينه


احمد.. مالك با اسر


اسر.. مش عارف اعمل ايه ووالدي مصمم وانا مش عاوز اخسره او ازعله انت عارف اني بحبه جدا هو اللي ليا هو وامجد بعد ما امي ماتت وميرا دي خايف اني اجرحها بالطريقه دي بس فعلا مش هقدر


احمد... طب ماتدي لنفسك فرصه يا اسر وانسي اللي فات


اسر بحزن.. انسي انسي ايه ان الانسانه اللي قلبي دق ليها طلعت خاينه وبتلعب بيا انسي ايه يا احمد انها طلعت بتخدعني 


احمد.. بس دا ماضي وانتهي هتفضل لحد امتي كده كفايا


اسر بغضب.. احمد انا مش ناقص اقولك انا ماشي 


واخذ مفاتيحه وذهب


احمد.. اسر طب استني اسمعني


ولكن لم يستمع له اسر وخرج  مسرعا 


احمد... ربنا يسعدك يا صحبي


    $$#########$$


انت لغيري وانا مش ليك ولا عمرنا هنكون مع بعض مهما بنحلم نبقي سوا هنفضل ذي السما والارض 


رؤي.. ايه يا ست المغنيه ليه الاغنيه الحزينه دي


ميرا بضحكه.. بس يا رخمه بس تعرفي بحب الاغنيه دي بحسها بتعبر عن كل قصص الحب سعات الحب بينتهي او انهم بيتفرقو او بيكمل بس بمشاكل وصعاب مفيش قصه كامله وسعيده


رؤي.. ومين قال كده في قصص سعيده عندك بابا وماما مثلا اه واجهو صعلب بس فضلو  جنب بعض ووجهو سوا الحب نصيب بس القرار في ايدنا


ميرا.. ايوه بقي يا كبير كبرتي يا يت وعارغه الحب وانا اللي بقول عليكي حماره


رؤي بصدمه.. انا حماره


ميرا ببراءه.. ايوه يا بيبي


امسكت رؤي المخده وظلت تضرب في اختها


ميرا.. اه يا جزمه هههههه هفطس يا بت


رؤي... انا هعرفك مين الجزمه


وظلت تضرب فيها وامسكت ميرا مخده وظل الاثنان يضربان بعضهما بمرح وضحك حتي ارتميا بجانب بعضهم


ميرا.. يالهوي حرام عليكي قطعت النفس


رؤي.. ههههههه احسن


قاطع حديثهم رنين هاتف ميرا


ميرا.. اوبا دي البت جنا نسيت اكلمها خالص هتعلقني 


رؤي.. اوك ردي وانا هطلع بره اقعد مع ماما شويه


ميرا.. ماشي وفتحت الهاتف وقبل ان تجيب وجدت  باب من الشتائم ينفتح عليها


جنا... اه يا زباله يا كلب البحر يا معفنه يا جزمه يا واطيه بقي منوالصبح معبرتنيش اه يا خاينه


ميرا بضحكه.. هههههه يخربيتك اهدي في ايه


جنا... اه ليكي حق تضحكي ما انتي بعتيني خلاص اعاااا


ميرا.. اهدي يا بت معلش في موضوع شاغل دماغي


جنا... اوبا موضوع ايه احكي يا بت


ميرا.. اوك بصي يا ستي وقصت ميرا حوارها هي ووالدها لجنا


جنا بتفكير... طب ناويه تعملي ابه


ميرا.. مش عارفه محتاره اووي


جنا.. امم طب بقولك وفيها ايه تقعدي معاه وتتكلمو ارتحتي اوك مرتحتيش خلاص وبعدين خدي هنا مش دا حب الطفوله يا بت


ميرا.. هههههههه اخ يا جزمه لا يختي انا قلتلك كنت معجبه وكنت طفله يا هبله ماحقتش تحب يعني


جنا... ماشي يختي ولووووووووي هبقي صحبه العروسه يا ناس هلخق احضر الفستان بقي


ميرا بضحكه.. ههههههه يلا يا مجنونه غوري بقي مش فضيالك


جنا.. اوك باي باي يا عروسه اموووه


ميرا.. هههه باي


واغلقت ميرا الهاتف وتنهدت بحيره فهي لا تعلم ماذا تقرر فنظرت للسماء بابتسامه وظلت تفكر


كان اسر.يجلس في سيارته وهو في مكان هادي تنهد بحزن ورجع بذاكرته للوراء


فلاش ياااااك


مر شهر علي عمل سما في الشركه احبها اسر بجنون وقرر ان يعترف لها فطلبها في يوم في مكتبه


دخلت سما المكتب فلم تجد اسر فظلت تبحث بعينيها عنه حته انتبهت علي ورد يتساقط عليها من اعلي فابتسمت بسعاده ونظرت للخلف فوجدت اسر ومعه خاتم يجلس امامها


اسر... سما مش هقولك امتي حبيتك وازاي بس من اول مره خطفتيني وخطفتي قلبي انا حبيتك اووي حبيت خجلك وضحكتك  حبيت كل حاجه فيكي تقبلي تجوزيني


سما بفرحه... ايوه


فالبس اسر سما الخاتم وقبل يديها ونظر لها بسعاده ومىت الايام وكانت علاقته اسر وسما جيده وصارح والده بحبه ولم يعترض ولكن جاءت فتره كانت شركات اسر تخسر كل المناقصات حتي قاربت علي الافلاس حقا 


كان اسر يجلس بغضب علي مكتبه يفكر من هذا الذي يسرب معلومات الشركه فكيف يخسرون كل هذه المناقصات  قطع تفكيره دخول صديقه احمد


احمد... ايه يا اسر هنعمل ايه


اسر .. مش عارف بس لازم نمسك الي بيسرب المعلومات دا لازم


احمد.. طب تمام بص يا سيدي احنا نسرب معلومات وهميه اننا هندخل في مناقصه ونحط كاميرات في اوضه المكتب 


اسر... تمام فكره كويسه


وبالفعل وضع اسر كميرات في المكتب ونشرو ات بامر دخولهم  المناقصه وكان اسر واحمد يجلسان امام الهاتف يراقبان المكتب فوجدو شخص يدخل فشعر اسر بان خنجر وضع في قليه فكانت سما واخذت الملف وقامت بتصويره ووضعه مكانه


احمد... اسر دي 


اسر بصدمه... مش معقول وخرج بسرعه وقاد سيرته بسرعه جنونيه ولحقه احمد وذهب اسر بسرعه للشركه وقبل ان يدخل المكتب سمع مكالمه سما


سما.. كله تمام الاوراق معايا


المجهول... تمام كده بس اهم حاجه محدش يشك فيكي


سما... لا متقلقش اسر دا مغفل وقع في حبي وعمره ميشك فيا ابدا دا ذي الخاتم في صباعي


المجهول...... تمام بس خدي حظرك


سما.... تمام والفلوس تكون متحوله لحسابي حق الورق سلام


اغلقت سما الهاتف وهي تبتسم بخبث والتفتت فوجدت اسر ينظر لها وعيناه تشع شرار


سما بتوتر... اسر حبيبي انت هنا من امتي


اقترب منها اسر بغضب وامسك شعرها وصرخت سما بالم


اسر بغضب... بقي انتي يا زباله بتلعبي عليا


سما... اه اسر شعري سيبه


دخل احمد بسرعه وخلص سما من بين يدي اسر وعندها خرجت سما بسرعه وحاول اسر اللحاق بها ولكن منعه احمد


اسرر... ابعد يا احمد لازم اموتها


احمد.. اهدي يا اسر مينفعش اللي بتعمله دا خلاص كل حاجه بانت وهتدفع التمن


اسر بصرخه... تمن تمن اييييه حبي ولا قلبي اللي اتكسر ولا تمن خيانتها بنت### وجلس علي الكرسي ووضع يده علي راسه بحزن


بااااااك


تنهد اسر وقام بتشغيل سيارته وانطلق بها


في شركه الشافعي كان مروان يجلس علي مكتبه حين دخل ابنه امجد


امجد... بابا محتاج توقيعك علي الورق دا


مروان...طيب تمام هاته


امجد... اتفضل


مروان... متعرفش اسر فين برن تلفونه مغلق


امجد... لا وااله انا مشوفتوش من الصبح هكلم احمد واساله


مروان.. تمام


واعطي مروان له الاوراق وخرج امجد ولحظات ودق الباب فاذن مروان للطارق فكان اسر


مروان... شرفت يا استاذ كنت فين وتليفونك مغلق ليه


اسر... فصل شحن وكنت عند احمد


مروان.. تمام قررت ايه


اسر بحنق... معنديش مشكله بس عاوز اكلمها الاول 


مروان بسعاده.. بجد


اسر .. ايوه


مروان.. تمام هديك رقم ادم وتقدر تاخد رقمها منه


اسر.. تمام انا هروح علي مكتبي وابعت رقم انكل ادم في ماسج


مروان.. تمام


وخرج اسر وقابل امجد امامه


امجد.. كنت فين يا اسر بابا كان بيسال عليك


اسر... انا كنت عنده من شويه


امجد... طب كويس المهم قولي انت كويس


نظر اسر لاخيه الصغير بحب فهو كابنه عوض له عن الكثير يحبه كثرا رغم انهم اشقاء من الاب الا ان اسر يعشقه ويعتبره طفله


اسر.. متقلقش يا امجد انا تمام هروح لمكتبي سلام


امجد.. سلام


ذهب اسر لمكتبه وجلس علي الكرسي بارهاق ولحظات واعلن الهاتف عن رساله فوجده رقم والد مايا فتنهد وقام بطلب الرقم


عند الطرف الاخر كان ادم يجلس وهو يحتضن همسته ويشاهدون التلفاز فشاهدتهم ميرا فذهبت علي اصابعها لاخافتهم


ميرا بصوت عالي.. بخ بتعملو ايه


همسه بخضه... اخص عليكي يا ميرا ينفع كده وقعتي قلبي


ميرا بغمزه... سلامه قلبك يا جميل ولا ايه يا كبير


ادم بضحكه... يا بنت اعقلي


جلست ميرا بينهم واحتضنت والديها


ميرا... ابدا مش هعقل


قطع كلامهم رنين هاتف ادم فوجده رقم غريب فقام بالرد


ادم... الو مين معايا ثم اكنل بفرحه اسر حبيبي ازيك عامل ايه


كانت ميرا تنظر لوالدها باستغراب من سعادته ولحظات وتبدل حالها بالاندهاش فهذا اسر


ادم... ازيك يا اسر عامل ايه


اسر.. الله يسلمك يا انكل حضرتك عامل ايه


ادم.. الحمد لله بخير والله


اسر.. يا رب دايما احم هو بصراحه كنت عاوز اطلب من خضرتك حاجه


ادم.. اتفضل


اسر.. هو يعني اصل كنت عاوز اكلم الانسه ميرا اظن والدي كلم حضرتك علي موضوعنا فحابب اتكلم معاها في حاجه


ادم.. ميرا ونظر لها فنظرت ميرا لوالدتها باستغراب ثم اكمل مفيش مشكله يا حبيبي هديها الفون اهو


ادم... خدي يا ميرا اسر حابب يكلمك نظرت ميرا لوالدها  بخجل واخذت الهاتف ودخلت لغرفتها


ميرا بخجل.. احم الو


اسر ببرود... ازيك يا ميرا اخبارك


ميرا بخجل.. الحمد لله وانت


اسر بزهق.. تمام بصي يا ميرا كنت حابب اتكلم معاكي في حاجه


ميرا بخجل.. اتفضل ظننا منها انه سيتحدث في امر زواجهم


اسر ... من الاخر انا مش عاوز اتجوزك انا معنديش مشكله خاصه فيكي بس انا مش عاوز اتجوز نهائي تمام ووالدي عاوز يجبرني وحاولت ارفض منفعش فيا ريت انتي ترفضي وكل حاجه تنتهي وخلاص فهمتيني

مير........



البارت (٣)


كانت ميرا في حاله صدمه فهو قال ما لديه دون التفكير فيها او في مشاعرها كيف يكون بهذه الانانيه رفض الزواج منها وليس هذا فقط بل يريدها ان ترفض طلبا لوالدها كانت ميرا تشعر بان هذا الامر اتي علي كرامتها فغضبت بشده و ظلت بعض من الوقت غير قادره علي الكلام 


اسر... الو انت رحتي فين


ميرا ببرود.. نعم


اسر بزهق... سمعتي اللي قلته ولاولا وخلاص اتفقنا ولا


ميرا بهدوء.. اتفقنا علي ايه


اسر بحده.. هو انا لسا هرجع اقول كلامي


ميرا.. اها لا انا فاهمه تحب اقولك انت قلت ايه انك جبان ومش قادر ترفض عشان متزعلش والدك بس انا البنت مش الراجل اللي ارفض صح وحضرتك تستخبي ورايا صح


اسر بغضب.... انتي بتقولي ايه 


ميرا بهدوء عكس ما بداخلها... بقول الخقيفه انك جبان ومعندكاش الجراءه انك ترفض وعوزني انا ارفض بس احب اقولك انا هرفض لسبب اني مش هرتبط بواحد جبان ونسي العشره اللي بينا ولو فعلا انت راجل تعال هنا وقول لوالدي علي رفضك ثم اكملت بسخريه ولا لا انت مش هتقدر يا حرام سلام يا ههه اسر بيه


واغلقت الهاتف وكان اسر يشتعل غضب من كلامها اتهمته بالضعف وانه جبان فقبض علي يده بشده


اسر بغضب.... والله لهوريكي يا ميرا


جلست ميرا بوهن علي فراشها اوجعها دون ان يقصد بكلامه انعم هي احبته في طفولتها وكانت تنكر هذا وتمنت ان يحبها وحين قال لها والدها شعرت بالسعاده ولكن اخفت هذا وهو بكل سهوله يقول هذا لا يكفيه رفضها ولكن ايضا لا يسنطيع المواجهه وهي من ترفض لماذا حطم قلبها هكذا وحطم احلامها لقد تمنت ان تعيش قصه حب معه هو تنهدت بحزن ولم تشعر الا والدموع تنهمر من عينيها فبكت بصمت 


رؤي.. ميراااا انتي يا بت فين


كان هذا صوت رؤي وهي تدخل من الباب بسرعه دون ان تدق فوجدت اختها تبكي فذهبت بسرعه اليها واحتضنتها


رؤي بقلق.. مالك يا ميرا في ايه


ميرا بدموع.. مفيش يا حبيبتي دماغي مصدع بس


رؤي.. عليا يا ميرا برضو في ايه احكيلي


ميرا بدموع.. هو هو ثم انفجرت في البكاء


رؤي.. اهدي بس اهدي يا حبيبتي في ايه انا اللي اعرفه انك كنتي بتكلمي اسر هو زعلك


ميرا... اسر... وقصت ما قاله وما تشعر به لرؤي وكانت رؤي تستمع بملامح تحتلها الصدمه والغضب


رؤي بغضب... هو ازاي يتجرا يعمل كده انا هقول لبابا 


وجاءت لترحل ولكن اوقفتها يد ميرا بسرعه


ميرا.... اهدي يا رؤي انا هقول لبابا بس اني مش موافقه بس مش دلوقتي شويه عشان ميشكش


رؤي بغضب... وهتسيبي الانسان عديم الزوق دا بكلامه اللي قاله ليكي ذي الدبش


ميرا... عادي انسي اللي قاله ميفرقش انا هرفض وبس انتهي


رؤي... ماشي يا ميرا


وخرجت رؤي وظلت ميرا تنظر للفراغ فتنهدت وامسكت روايتها لتكمل قراءتها فهي  عندما تشعر بالضياع تقرا فهذا يساعدها علي الراحه....


كان امجد يدخل غرفته بعد يوم متعب من العمل فوجد والدته تقف امامه وتنظر له بغضب فتنهد بقله حيله فهو يعرف ما ستقوله


سوزي ... وبعدين لحد امتي هتفضل شغال تخت ايد اخوك لامتي


امجد.. يا امي يا حبيبتي ماله شغلي وبعدين انا مرتاح كده


سوزي بحده.. خليك كده واسر يفضل ماسك كله بعد ابوك وانت ذي الموظف العادي


امجد... انا نفسي افهم انتي بتكرهي اسر ليه مع انه بيحترمك جدا 


سوزي بغضب... وانا هكره ليه انا بس عوزه مصلحطك انت ابني بس تمام انا هعمل كل حاجه ومش عاوز منك مساعده امشي من وشي


ورحلت سوزي وظل امجد ينظر لها بحزن فهي لم تكن الام الحنونه له من اعتني به اخوه اسر وكان الاب والام له اما والدته سيده المجتمع ليس لديها وقت من اجله.......


كان اسر يجلس مع احمدفي مكتبه يشتعل غضب فما زال كلامها يشعره بالغضب هو فقط لم يطلب منها سوي الرفض فتتهمه بالجبن  وايضا ليس رجل عند هذه النقطه قبض علي يده بشده وزفر بحنق


احمد محاولا تهدئته... اهدي يا اسر في ايه 


اسر بغضب شديد.... بنت*** تقول اني جبان ومش راجل وكمان تقفل في وشي اسر الشافعي اللي الكل بيعمله حساب بنت ذي دي تهني كده


احمد... اهدي دا بس من صدمتها قالت الكلام دا واكيد رفضك خدته علي كرامتها 


اسر بحده... وانا هعرفها مين الجبان


واخذ جاكته وخرج من المكتب مسرعا وهو في حاله غضب فاوقفته السكرتيره


السكرتيره.. مستر اسر في ورق


قاطعها احمد بغضب....... مش عاوز اسمع حاجه اسكتي


ورحل بسرعه من امامهت فنظرت له السكرتيره باستغراب وذهبت لعملها


ميرا... والله ذي ما بقولك كده يا جنا دا اللي حصل


جنا... هو مغلطش يا ميرا واحد طلب انك ترفضي عشان ميزعلش والده


ميرا بزهق... يوووه اللي حصل بقي وبعدين انه يرفضني فكده جرح كرامتي


جنا.. لا مش كده يا ميرا انتي قلتي كده عشان تردي وجع قلبك


ميرا بحزن.. تعرفي وجعني رفضه ليا اووي فين اسر اللي كان سند وحمايه ليا اخويا اللي كان جنبي وبيغير عليا دا كله راح فين دا كان بيكلمني بكل برود يا جنا...


جنا... اخوكي برضو يا بت عليا برضو


ميرا بضحكه.... بس يا جزمه 


جنا.. ماشي يا ستي  بس تفتكري هيجي


ميرا.. معتقدش


جنا.. اممم مش عارفه بصي هشوف ماما واكلمك تاني اوك 


ميرا... اوك سلام


واغلقت الهاتف وذهبت للبحث عن والدها....


دق اسر الباب ودخل مكتب والده فوجده مشغول بدراسه احدي المشروعات


مروان... في حاجه يا اسر


اسر ... ايوه


مروان.. في ايه قول


اسر.................


وبعد مرور بعض من الوقت خرج اسر من مكتب والده وكان ينظر له مروان والبسمه تزين وجهه 


مروان... واخيرا يا اسر


مرت ثلاث ايام دون احداث تذكر


وفي صباح يوم كانت ميرا تجلس تشاهد التلفاز وباله مشغول بما حدث قبل ايام


فلاش بااااااك


كانت ميرا تنام بعمق فوجدت نور يدخل لعينيها فعلمت بان شخصا فتح الستائر


ميرا.. اممممممم رؤي اقفلي الستاير


همسه... هههه انا ماما يا هبله يلا اصحي


ميرا.. امم سبيني شويه يا ماما


همسه... يلا يا حبيبتي بابا اصلا عوزك تحت


ميرا وهي تحاول النهوض.. حااضر اهو


ابتسمت لها همسه وخرجت من الغرفه وتركتها تجهز


وبعد ان جهزت ذهبت لوالدها بسرعه فوجدته امام الكمبوتر هو ووالدتها ويحدثون شخصا


ادم بسعاده... وحشني يا مروان والله


مروان.. وانت والله يا ادم طمني عامل ايه وانتي اذيك يا همسه 


همسه.. الحمد لله بخير وانت عامل ايه


مروان... الحمد لله امال فين عروستنا


ادم.. هنا اهي تعالي يا ميرا


جلست ميرا بجانب اهلها بخجل


مروان.. بسم الله ماشاء الله ايه القمر دا كبرتي يا حبيبتي


ميرا بخجل.. مرسي يا انكل حضرتك عامل ايه


مروان... الحمد لله وهكون تحسن لما تيجي تعيشي معانا


ابتلعت ميرا غصه الالم التي احتلتها وقالت... ان شاء الله


مروان... ثانيه هنادي اسر وتشوفو بعض وتتكلمو


ميرا بسرعه... لا لا مش مهم بعدين


مروان .. اممم مكثوفه طب خلاص انا هجيبه وادم ياخد همسه ويمشو وانا كمان ولا انت ايه رايك يا ادم


ادم.. ههههههه ماشي 


واخذ ادم همسته ورحل وذهب مروان ليجلب اسر وظلت ميرا تجلس بتوتر ولكنها فجاه  سمعت صوت خطوات وشعرت انه مع كل خطوه قلبها يدق بعنف فتوترت بشده وقامت بازاحه الكاميرا عن وجهها


جلس اسر بزهق ولكنه لم يري وجه مايا كان مسلط علي نص شعرها وملابسها فقط


اسر ببرود.. ودا ايه ان شاء الله


ميرا بحده.. نعم


اسر... ايه يا ست الحسن خايفه احسدك مخبيه وشك


ميرا... وانا اوريك وشي ليه متستحقش تشوفه  اصلا


اسر بغضب.. بنت انتي اتعديتي حدودك هندمك لو ما اتلمتيش..


ميرا بغضب اكبر.... التزم حدودك معايا واه تشوفه ليه متستحقش تشوفني يا جبان مش هخلي انسان جبان واناني يشوفني بكرهك


وقامت باغلاق الاتصال بسرعه وظلت تتنفس بسرعه بغضب وفجاه ابتسمت عندما تذكرت ملامحه غحقا اصبح وسيما جدت


 انتبهت لحركه جانبها فوجدت والدها يجلس بجانبها


ادم.. حبيبه بابا بتعمل ايه


ميرا ببسمه.. صباح الخير يا بابا ابدا زهقانه قلت اسمع التلفوزيون شويه


ادم بحنيه... ماشي يا حبيبتي ها مقلتيش رايك


ميرا بتوتر... ها اصل انا يعني


ادم... ايه


قطع كلامهم صوت الباب فذهب ادم ليفتح الباب وكانت ميرا تجلس ونظرها موجه للباب تحاول معرفه من


ادم بفرحه.. اسر ازيك يا حبيبي


نظرت ميرا لوالدها بصدمه وشعرت بان دلو من الماء انسكب عليها فذهبت بسرعه للغرفتها حتي لا يراها



البارت(٤)


.


ادم بسعاده وهو يحتضن اسر.... اهلا اهلا يا اسر يبني ايه المفجاه الحلوه دي نورت والله تعالي اتفضل


اسر... شكرا يا انكل مروان معلش جيت من غير ميعاد


ادم... عيب عليك يا اسر دا بيتك يا حبيبي طمني عنك وفين مروان مجاش معاك ليه


اسر... انا تمام والله وبابا هيجي اخر الاسبوع انا جيت قبله عشان كان ورايا شويه شغل هنا


مروان... ربنا يوفقك يا حبيبي


وقطع كلامهم رن هاتف ادم فاستاذن من اسر وذهب للرد عليه كان اسر يجلس ويشعر بالراحه الكبيره فهذا البيت يشعره بالدفء وظل يتطلع للبيت واثاثه ولمح صوره لادم مع زوجته وطفلتان صغيرتان ظل يتطلع لهم ويحاول تذكر هذان الطفلتان هو يعرفهم 


قطع تفكيره دخول همسه ورؤي للبيت


همسه.. هههههه مش هروح معاكي ابدا بعد كده مكان تعبتيني يا جزمه معاكي


رؤي.. معلش يا جميل نردهالك في الافراح


همسه.. ههههههههههه بس يا جزمه


ولكن انتبهت لذلك الجالس علي الاريكه ونظرت له باستغراب ثم ذهبت بسرعه اليه واحتضنته اما اسر فقد احتلته الصدمه ولكن شعر بالحنان من هذه السيده


همسه.. انت اسر صح


اسر باستغراب... ايوه 


همسه بحب.. شبه مامتك اوووي


اسر... انت تعرفي ماما


همسه... دي صحبه عمري يا اسر وبعدين انت نسيتنا ولا ايه انا ماما همسه مش فاكرني انا ربيتك لحد ما سافرت مع والدك


اسر بسعاده... ماما همسه واحتضنها بقوه


ادم بغيره... ايه يا عم براحه مراتي الله


سميه.. هههههههه دا ابني يا ادم


ادم وهو يجذبها لحضنه... مهما كان انتي بتاعتي وبس وحبيبتي...


تطلع لهم اسر بحب وتذكر تلك الفتاه مع سميه فتظر لمكانها لم يجدها فظل يتطلع حوله باستغراب ولم يجدها


كانت ميرا تتحرك في غرفتها بتوتر


ميرا.. هو ايه جابه هو مش رافضني خلاص جاي ليه ما انا كنت هرقض يوووووه ايه التوتر دا 


قطع كلامها دخول رؤي للغرفه وجلوسها علي الفراش بهدوء فاتجهت لها ميرا 


ميرا... اسر جه


رؤي.. اه شوفته


ميرا بتوتر.. طب هعمل ايه انا متوتره اووي مش هخليه يشوفني لا


نظرت لها رؤي ولم ترد


ميرا بغضب.. ما تردي يا زفته الله


قطع كلامهم دخول سميه للغرفه 


سميه... ايه يا ميرا مجتيش تسلمي علي اسر ليه


ميرا بتوتر.. ها ما انا جايه اهو


سميه.. ماشي طب يلا روحي اعملي قهوه ووديه ليه هو في البلكونه 


ميرا.. حاضر


ورحلت سميه وظلت ميرا تفرك يديها بتوتر فهي لا تريد ان تقابله فمنذ راته وقلبها يدق بعنف


ميرا... رؤي 


رؤي.. ايه


ميرا... بصي يا ستي


نظرت لها رؤي باستغراب واكملت ميرا حديثها


########


كان مروان يجلس علي مكتبه وابتسم عندما تذكر 


.

فلاش بااااااك


مروان... في حاجه يا اسر


اسر.. ايوه


مروان.. ايه


اسر.. انا نازل مصر


مروان باستغراب.. ليه


اسر... في شغل في الشؤكه هناك وهروح بيت انكل ادم اتعرف علي ميرا كويس


مروان بسعاده... يعني خلاص فكرت


اسر.. ايوه وهروح وانتظر حضرتك اخر الاسبوع


مروان وهو ينهض ويحتضنه... ربنا يوفقك يا حبيبي وانا هاجي علي طول 


اسر... ماشي يا بابا بعد اذنك هجهز عشان طيارتي


ورحل اسر وظل مروان يتطلع له بسعاده وفرحه


.

بااااااااااك


.

مروان.... ربنا يهديك يا اسر وتقدر تحب ميرا


قطع كلامه حينما انتبه لدخول سوزي للمكتب


مروان... في حاجه يا سوزي


سوزي بشك... ها لا بس يعني الكل رجع الا اسر هو فين


مروان ... اسر في مصر


سوزي بصدمه... ايه في مصر بيعمل ايه


مروان... عند ادم خلاص وافق يتجوز ميرا


نظرت له سوزي بصدمه ثم ادركت نفسها وقالت بسعاده مزيفه.. بجد ربنا يسعده فرحتني جدا


مروان ... انا اللي فرحان اكتر عشانه اخيرا نفسي ابني يرجع ذي ما كان


سوزي بشر... هيرجع يا حبيبي هيرجع  انا هروح انام تصبح علي خير


مروان.. وانتي من اهل الخير


ذهبت سوزي بغضب لغرفتها وجلست علي فراشها


سوزي بشر... مينفعش يتجوزها مينفعش كده هيبقي خد رضا مروان ومش بعيد عشان الكبير يورث كله وابني مياخكش حاجه لازم اتصرف وامنع الجوزاه دي لازم ميتجوزهاش ويتطرد لازم


#######


كان اسر يجلس في البلكونه يغمض عينيه ويستنشق الهواء وهو يشعر بالراحه الشديده فهمنذ دخوله هذا البيت وهو يشعر بالدفء ورجعت اليه بعض ذكريات طفولته وانتبه علي خطوات احد يقترب منه ففتح عينه ونظر للقادمه فوحد فتاه تاتي ومعها فنجان قهوه وتقترب منه وتضعه امامه وهي تخفض راسها باحراج وتذهب


اسر... استني


البنت بخجل... ايوه


اسر... هي فين


البنت... مين


اسر... انتي مش ميرا طنط سميه قالت ان ميرا هتجيب القهوه وانتي مش ميرا ميرا عنيده ومعتقدش انها هتستسلم بسهوله وتيجي كده


رؤي بحزن... انا اختها رؤي وهي اللي بعتتني


اسر... تمام قوليلها اني مستنيها وفي كلام لسا مخلصش بينا


رؤي..  تمام


وذهبت رؤي وظل اسر ينظر لها فمنذ دخولها وهو يعلم بانها ليست هي فهو لم يراها ولكن راي لون شعرها وايضا لمح سلسله في رقبتها وخين نظر للصوره في الصللون وجد احدي الفتاتان ترتدي نفس السلسله فعلم بانها ميرا فامسك الفنجان وتناول بعض منه وابتسم


كانت ميرا تجلس بتوتر في غرفتها تنتظر رؤي فوجدت رؤي تدخل الغرفه فذهبت بسرعه اليها


ميرا.. ها قدمتيها


رؤي.. ايوه وعارف اني مش ميرا وبيقولك هو مستنيكي ولسا في كلام بينكم مخلثتش


ميرا بصدمه.. ايه عرفك ازاي وهو اصلا مشافنيش انا افاكرته جاي بس يشوفني ويرفض فبعتك انتي


رؤي... معرفش


ظلت ميرا تجلس بحيره فلماذا جاء اسر وماذا تخبي الايام لهم


البارت(٥)


كان اسر يجلس في الشرفه ويمسك القهوه يرتشف منها ويبتسم فقط كانت بعض ذكريات الطفوله تراوده فانتبه علي ادم ياتي 


ادم... يلا يا اسر الاوضه جاهزه عشان تطلع ترتاح شويه


اسر.. اوضه ايه لا انا حاجز في فندم


ادم... فندق وانا موجود عيب عليك يا اسر هو انا مش ذي والدك


اسر.. طبعا ذي والدي بس مش عاوز اكون تقيل عليكم


ادم بحزم.. تقيل ايه يلا يا اسر اطلع نام


اسر بابتسامه.. حاضر


ادم.هههههه ناس متجيش الا بالعين الحمرا تعال يلا معايا اوريك اوضتك 


ابتسم اسر وذهب خلف ادم وكان يتطلع حوله بحب فالبيت جميل وحقا يشعر بالراحه فيه وبينما هو يدخل الغرفه وراك ادم وجد الغرفه التي بجانبه بابها يغلق بسرعه فنظر باستغراب ودخل غرفته


ادم... اتفضل دي اوضتك يلا ارتاح شويه 


اسر.. شكرا


ادم بابتسامه.. العفو علي ايه انت ابني ومبسوط جدا بوجودك


ابتسم له اسر وذهب ادم وترك اسر قام بخلع جاكته وجلس علي السرير وتنهد


اسر بسخريه... لا والانسه مظهرتش وبعتالي اختها هههههه الايام لسا بينا يا ميرا انتي اتحدتيني فاستحملي بقي.


    $#########$


كانت ميرا تتحرك في غرفتها بتوتر ورؤي تجلس علي الفراش بهدوء


ميرا بتوتر.. يوووووه طب وايه خلي بابا يخليه يبات هنا لا وجنب اوضتنا 


رؤي... امال يعني يخليه ينام في فندق واحنا موجودين


ميرا وهي تجلس بجانبها.. نقصدش بس انا مش عوزاه يشوفني


رؤي.. ليه يعني


ميرا بعند.. كده وبعدبن هو جاي ليه تفتكري جاي يبلغ بابا برفضه


رؤي.. مش عارفه والله 


ميرا.. انا اعتقد كده اومال جه وحده ليه وانكل مروان مجاش معاه


رؤي.. يووه بطلي بقي ويلا عشان نتخمد واقفلي النور 


ميرا.. لا عوزه اقرا روايه نامي انتي


رؤي .. اوك


وخلدت رؤي للنوم وظلت ميرا تقف في توتر وتفرك يديها بقوه لا تعلم لماذا اشعر بهذا التوتر من مجيئه وقلبها الاحمق ينبض بعنف كلما لمحه فابتسمت عندما كانت تفتح الباب لتراه ولكنه نظر تجاها فرات عينه وسرحت فيها ولكنها ادركت نفسها واغلقت الباب بسرعه وظل قلبها يدق


ميرا... وبعدهالك يا قلبي بتدق ليه 


ثم تنهدت بحزن عندما تذكرت رفضه لها فابتسمت بسخريه واخذت رواياتها وذهبت للجلوس في الشرفه


.كان اسر يجلس في غرفته يشعر بالملل فقرر الخروج للشرفه فخرج ووقف واستند علي السور واخذ نفسا عميقا وتنهد براحه ولكنه لمح فتاه تجلس في الشرفه التي بجانبه فاقترب ليراها بوضوح ولكن قدمه اصتدمت بمزهريه الورود فنظر لها فوجدها سليمه وعندما وجه نظره للفتاه لم يجدها فنظر باستغراب وابتسم بسخريه فعلم انها ميرا فهز راسه فهو يعلم انها عنيده وقرر ان يقبل تحديها ثم ذهب للداخل


كانت ميرا تجلس تقرا روايتها #عشق الزين# وكانت تشعر بالسعاده وهي تقرا فهي عندما تقرا تنسي العالم حولها ولكنها انتبهت علي صوت ارتطام فنظرت وجدت اسر مشغول بالنظر للمزهربه فاسرهت للداخل واغلقت الشرفه بسرعه ورائها ووضعت يدها علي قلبها 


ميرا... الحمد لله مشافنيش ههههه بس لامتي يا ميرا لعبه القط والفار دي رفعت كتفها علي عدم معرفتها وقامت بالذهاب للفراش وعندما اغمضت عينيها جاءت صوره اسر


ميرا بزهق.. يوووه ما تطلع يا رخم من بالي امم رغم اه بس عثل وقمر يخربيت حلاوتك احم ايه اللي بقوله دا اعقلي يا ميرا ثم اغلقت عينيها واستسلمت لسلطان النوم 


     ###########


في الصباح

 

كان مروان يجلس علي طاوله الافطار ويتناول قهوته وبجانبه سوزي تتناول العصر فجاء امجد والقي تحيه الصباح عليهم


امجد.. صباح الخير


الكل.. صباح النور


سوزي.. يلا افطر كويس يا حبيبي


امجد.. حاضر ثم نظر بجانبه كرسي اسر فارغ 


امجد.. اير فين لسا نايم ولا ايه


مروان.. لا اسر في مصر


امجد.. ايه دا بحد يافر امتي مقالش لحد يعني


مروان.. قال ليا وهو سافر امبارح راح لعمك ادم وانا اخر الاسبوع هسافر ليه


امجد.. طب ممكن اجي معاك يا بابا


مروان.. مفيش مانع ثم وجه حديثه لسوزي وانتي يا سوزي هتيجي ولا لا


سوزي بخبث.. معلش با حبيبي ورايا بس شويه حجات هعملها وهحصلكم


مروان.. تمام ثم نهض وذهب للشركه ولحقه امجد 


كانت سوزي تنظر لهم بشر فهي لن تتمم هذا الزواج فابنها صغير ولن يتزوج الان واسر اذا تزوج سوف يحصل علي جمبع الاملاك


سوزي بشر... لازم ادور علي حل وبسرعه..


   

   ###########


كانت ميرا تنام بعمق وازعجها رنين هاتفها المتكرر فامسكت بيه وقامت بالرد


ميرا بنعاس.. الو


جنا.. انتي يا حيوانه بقالي ساعه برن عليكي ايه نايمه ولا مقتوله اتاخرنا ياما علي الجامعه


نهضت ميرا بسرعه وقالت.. يالهوي المحاضرات


جنا بسخريه.. لا والله كتر خيرك لسا فاكره


ميرا... يووه ما خلاص بقي خمس دقايق وهجهز عبو شكلك


جنا.. وشكلك يا روحي يلا ميستنياكي متتاخريش


ميرا.. اوك


وقامت بسرعه لتجهز للجامعه فاخر ما تريده ان تااخر وان يتم طردها من المحاضره


        ##################


كان اسر يرتدي ملابسه حين سمع دق علي الباب فاغلق قميصه بسرعه و فاذن بالدخول


اسر.. ادخل 


سميه... صباح الخير يا حبيبي نمت كويس


اسر.. الحمد لله يا طن


قاطعته سميه.. تاني طنط مش قلتلك انا ذي مامتك هزعل لو قلت طنط دي تاني


ابتسم اسر بحب لتلك المراه التي تشعره بحنان الام الذي افتقده وقال.. ماشي يا  ماا ماما


سميه بابتسامه.. طب يلا يا حبيبي الفطار جاهز 


اسر.. حاضر


خرجت سميه ووقف اسر يتطلع لها بحب فهذا المراه تفكره بامه وعند هذه النقطه تالم قلبه بشده فقط تركته امه تركته ليواجه العالم لوحده ابتسم اسر بمرار وقال... ليه يا امي سبتيني كده لييه مسمعتيش صوتي ورجعتي اغمض عينه بالم عندما عادت تلك الذكري المؤلمه له 


ابتسم اسر بحزن واخرجه من تفكيره رنين الهاتف 


اسر.. الو


امجد.. ايه يا كبير بقي تسافر من غير ما تقولي


اسر. ههههه جات صدفه اعمل ايه


امجد.. ماشي يا عم ها قولي شوفت الموزه


اسر.. ههههه اتلم يبني ايه موزه دي


امجد.. الله مش مرات اخوبا وعاوز اتطمن انها موزه


شرد اسر في كلمه مرات اخويا ولكنه انتبه علي امجد ينادي عليه


امجد.. اسر انت معايا رحت فين


اسر.. ها اه انا معاك اهو بس هقفل دلوقتي في شويه شغل هعملهم واكلمك


امجد.. اوك سلام


اسر.. سلام واغلقت الهاتف ووضعه في جيبه وخرج من الغرفه وبينما هو يمشي اصتدم في فتاه فامسكها قبل ان تقع 


اسر.. حاسبي وامسكها بسرعه وظل ينظر اليها فهو لم يرا ملامحها فشعرها كله علي وجهها  ورفع يده ليزيل شعرها


كان ميرا تشعر بالصدمه اين وكيف اصبحت بين احضانه هكذا لقد كانت تخرج ومن سرعتها اصتدمت به لقت نست تماما امر وجوده وقلبها الان يدق بعنغ ولكنها انتبهت علي يده وهي تزيل شعرها فابتعدت بسرعه وذهبت من امامه

 باقصي ما عندها...


كان اسر ما يزال واقف ويده في الهواء ولكنها سرعان ما ضحك علي هذه الفتاه للمجنونه لقد عرفها انها ميرا


اسر.. امممم شكلنا هنبدا لعبه القط والفار يا انسه ميرا ووضع يده في جيبه  و نزل الدرج 

    

      ###########


كان ميرا تمشي بسرعه وهي تنظر خلفها فاصتدمت باحد


ميرا بالم.. اااه في ايه النهارده هو كل شويه اخبط في حد


سميه.. بتكلمي نفسك يا هبله


ميرا.. حبيبه الهبله


سميه.. هههه يا بكاشه صحيتي امتي كنت لسا هطلع اصحيكي


ميرا.. البركه في ابله جنا يلا همشي انا اتاخرت


سميه.. والفطار يا ميرا


ميرا.. معلش ياماما اتاخرت ثم قبلت خد والدتها ورحلت


  


وبعد قليل 

كان ادم يجلس علي مائده الافطار وبجانبه رؤي ومن الناحيه الاخري سميه


ادم... فين ميرا واسر


سميه.. اسر زمانه نازل وميرا مشت وراها محاضرات


ادم.. اها ماشي ثم وجه كلامه لرؤي وانتي يا رؤي مش وراكي محاضرات


رؤي.. لا يا بابا محضراتي علي الساعه عشره


قطع خديثهم دخول اسر وهو يلقي تحيه الصباح


اسر.. صباح الخير


الجميع.. صباح النور


ادم.. ها يا بطل اتمني تكون نمت كويس


اسر بابتسامه.. الحمد لله


سميه.. طب يلا اتفضل كل يا حبيبي


ادم بغيره.. مين دا الي حبيبك


سميه.. ههههه طبعا انت هو في حد غيرك


ابتسم اسر بحب علي غيرتهم وتمني لو كانت اسرته مثلهم وانتبه علي صوت ادم


ادم.. دي بنتي رؤي انت ماعرفتش عليها لسا


نظر لها اسر وعرف انها نفس الفتاه التي قدمت له القهوه علي انها ميرا فقال.. اتشرفت بمعرفتك يا انسه رؤي


رؤي بابتسامه.. شكرا


واكمل الجميع تناول طعامهم في صمت وبعد قليل واستاذن ادم واسر كل منهم للذهاب لشركته وبعدهم رحلت رؤي لجامعتها وذهب سميه لتحضر الغداء


           #########


كانت ميرا تقود سيارتها ووقفت امام بيت جنا ووجدتها تنتظرها بغضب وصعدت بجانبها واكمت ميرا القياده


جنا.. لسا بدري يختي


ميرا.. معلش يا موزه بس لو تعرفي اللي حصل هتقدريني


جنا.. ايه اللي حصل اشجيني


قصت عليها ميرا ما حدث كله


جنا بصدمه.. يعني هو عندكم وانتي لحد دلوقتي مش ؤاضيه تخليه يشوفك


ميرا.. ايوه


جنا.. طب وبعدين ايه اللي هيحصل ناويه علي ايه


ميرا بتفكير.. مش عارفه فكك يلا عشان هنتاخر علي المحاضره


        ############


وصل اسر لشركته ونزل من سيارته وذهب للداخل فوقف الجميع له باحترام فألقي عليهم تحيه الصباح وذهب لمكتبه وتبعته السكرتيره


السكرتيره.. نورت مصر يا اسر بيه


اسر.. شكرا هاتيلي يلا ملف الصفقه اللي مع الشركه الالمانيه


السكرتيره .حاضر يا اسر بيه


وذهبت بسرعه وجلس اسر علي مكتبه وفحاه تذكر ميرا عندما كانت بين احضانه فابتسم وقام بتشغيل الحاسوب وبدا العمل

   

       #########


في الجامعه بعد انتهاء المحاضرات كانت ميرا تمشي وبجانبها جنا


جنا.. هنعمل ايه في التدريب دا هنلاقي شركه نتدرب فيها ازاي


ميرا.. متقلقيش هشوف بابا واكيد هيعرف شركه ونتدرب فيها


جنا.. اوك يلا بينا نمشي عشان الجو مش حلو وشكل في مطر


ميرا.. اوك يلا


وقامت ميرا بايصال جنا لبيتها وانطلقت لبيتها وحينما خرجت من سيارتها امطرت السماء بشده ففتحت ميرا يديها نظرت للسماء واغلقت عينيها وظلت تدور بسعاده تحت المطر فهي تعشقه. وظلت تضحك بسعاده وحين فتحت عينيها وجدت اسر امامها فنظرت له بصدمه


كان اسر يدخل من بوابه البيت بسيارته فلمح ما جعل قلبه يدق بعنف ظل ينظر لهذه الفتاه بشده وقلبه يدق ويراقب كل حركه منها ولعبها تحت المطر  وحين فتحت عينيها شعر بان انفاسه توقفت ونظر لعينيها وتاه فيها


وظل الاثنان ينظران لبعض وتقدم اسر منها و........


تكملة الرواية من هنااااااااا

تعليقات

التنقل السريع