القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية وريثة دراكولا الفصل السادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر (كاملة جميع الفصول) بقلم رشا منصور

 رواية وريثة دراكولا الفصل السادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر  (كاملة جميع الفصول) بقلم رشا منصور





رواية وريثة دراكولا الفصل السادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر  (كاملة جميع الفصول) بقلم رشا منصور


#الجزءالسادس_عشر

#وريثة_دراكولا 


الملك شركان. .

بعد ما عدنان حكالي ع الخطة. اللى عملها طلبت منه يحضر معايا مقابلة صفوان ويحكي له بنفسه وبعد ما اطمنا كلنا اخدت عدنان ورجعنا ع القصر وأول ما دخلنا القاعه الكبيرة لقيت الحا'رس جالي بيجري وبيقولى 😲😲 

يا مولاي رشدان اختفي. من غرفة الحجز… هر'ب 

قولت له ..ازاى ده حصل ..


لقيت عدنان قالي أكيد فى حد هنا ساعده وده معناه ان ممكن يكون فى حد غيره ع صلة بالذئاب' الحمراء

وأكيد هيبلغهم بكل اللي حصل وهيعرفوا ان مافيش سبب للحر'ب ووقتها ممكن هما نفسهم اللى يحار'بونا وطبعا رشدان هيقولهم ع نقط ضعفنا' وقوتنا" 


ناديت ع الحر'اس وقولتهم اللى يجيب ليا رشدان حي. او ميت. له عندى سبيكة. دهب. 

ده غير إني هعينه' قائد. للجنو'د …. يلا مش عاوز أشوف حد منكم قدامي إلا وانتوا ماسكين. رشدان 


الملك صفوان. ..

بعد ما اطمنت ع مروان قررت أشوف ابني .. أكيد زمانه قلقان. وكان نفسي أعرف أخبار حفيدتي إيه وخصوصا لما عرفت من عدنان ان رشدان عرف مكانها

  

علشان كدا اتفقت مع عدنان إني هروح معاه لأرض البشر أشوف مروان وانتظرت لحد بالليل وقبل ما أخرج من القاعه لقيت الحا'رس جالي وبيقولي 

يا مولاي … فواز هر'ب من الحجز. وبحثنا فى كل مكان فى القصر والحديقة لكن للأسف فاشلنا. فى العثور.  عليه

 

قولت له أنت بتقول إيه ازاى هر'ب ابحثوا عنه فى كل مكان


ولقيت ميعادى مع عدنان قرب طلعت ع جناحي الخاص

ونزلت السرد'اب السري' وأول ما وصل عدنان عرفت منه ان رشدان هر'ب😲 

قولت له وفواز كمان هر'ب ده كدا معناه ان فى حد بيساعدهم ولقيت عدنان قال! 


الخو'ف دلوقتي ع مروان وعليا أنا كمان فى خطر. ع حياتنا.


قولت له ازاى ؟؟ 

قالي اكيد عاوزين ينتقموا. مننا  


قولت له طب يلا بينا بسرعه ع مروان وانت خليك معاه وانا هعرف شركان انك مع مروان فى أمان. 

وافضلوا هناك لحد ما المعر'كة ما تخلص.  قالي 


تمام يا عمي اهم حاجه تبقي تطمن أبويا 

ومشينا من المدخل التاني اللى بيطلع خارج حدود. المملكة  


فريدة...

أول ما شوفت شهاب واقف قدامي اتلخبطت' وبقيت متوترة. ومكسوفة. وببص ل فيروز لقيتها بتبتسم…

شكلها فرحانه فيا ولقيت شهاب بيقولى 


أنا سعيد إني شوفتك انهاردة مافيش أجمل من ان الواحد يبدء يومه بحاجه حلوة وأعتقد ان مافيش أحلي من كدا…


قولت له هاه وتنحت. له وقولت فى بالي شكلك هترجعني لفترة المراهقة تاني ولا إيه 

ركزت وقولت أكيد مافيش أجمل من فيروزتي الشقية دى 

ضحك وقالي

فيروز دى عسل كفاية أنها السبب إني أتعرف عليكي ..

ع العموم أنا كل فترة هنزل مصر' علشان أشوفها واطمن عليها ده لو معندكيش مانع 


قولت أكيد معنديش مانع وطلعت الكارت بتاعي وقولت له دى ارقامي وممكن نتواصل واتس او ماسنجر علشان تطمن عليها 

قالي ع العموم لو فى اى حاجه هتلاقيني عندك إحنا مش محتاجين طيارة 


قولت له ازاى هو انت عفريت ولا إيه!!؟

قالي لا أنا مصا'ص د'ماء …. برقت له وخو'فت منه واخدت فيروز فى حضني وقولت له أنا اتأخرت ولازم أمشي 


ضحك وقالي أوعي تخا'في مني 

 ده كفايه أنك بتحافظي ع فيروز ده لوحده يخلينا نحميكي' برو'حنا يا فريدة ما بالك وأنا 😔 


عموما أنارشامنصور بعتذر لو ازعجتك' بس ياريت تعتبريني سند لكي او حتى بودى جارد. وأى حد يفكر يضايقك بلغيني ع طول ع أذنك يا فريدة 


وقام بعد ما اخد فيروز فى حضنه وفضل باصص لها كأنهم بيكلموا بلغة العيون 


مروان….

كنت قاعد فى المكان المظلم الغريب ده و سامع صوت أنفاس وشامم رائحة. د'م بشري لكن مش شايف حد 

ياتري يطلعوا مين؟؟ بعد شويه إيه ده دى .. دى… 

معقوله دى رائحة د'م أبويا 😲 هما خطفوه" هو كمان ولا إيه..  وببص لقيت الضوء بقي ملئ المكان اللى أنا قاعد فيه ولقيت أبويا ظهر هو وعدنان قولت لهم 


هما خطفو'كوا انتوا كمان ولا إيه  ؟! 

قالولي لا انت مش مخطو'ف انت هنا للحما'ية … أستغربت من كلامهم وقولت ل أبويا أنت كنت عارف اللي حصل ليا.. 


آة دلوقتي فهمت علشان كدا أنت فصلت التواصل معايا . 

طب أنت عارف أنا حسيت ب أية ؟؟… 

 كان ممكن ببساطة تفهمني أي حاجه ليه سيبتني أمر بكل ده 


لقيت عدنان بيقولى انت غلطان. يا مروان 

عمي صفوان كان قلقان. عليك جدا ومكنشي يعرف اي حاجه وأول ما عرف صمم أنه يحضر بنفسه علشان يطمن عليك وكمان يطمنك. قولت له عرف من مين 


قالي … 

المكان كان متحا'صر بالذئاب' وكان لازم أعمل كدا علشان اشككهم" فى بعض وفى نفس الوقت أقدر احميك" ومحدش كان يعرف حاجه حتى أبويا كان فاكر إني مخطو'ف 


قولت له المفروض أرجع للمملكة امتي أنا زهقت.؟؟


لقيت أبويا بيقولي للأسف هتفضل هنا وعدنان كمان هيفضل معاك لان فواز ورشدان هر'بوا 

وأكيد أول حاجه هيفكروا يعملوها أنهم يقتلو'كم. علشان كدا لازم تفضلوا هنا لحد ما نخلص. من المعر'كة ونقتلهم" 

فضلت ساكت ولقيت بعدها أبويا بيسألني فيروز عاملة إيه لازم نطمن عليها .. 

رشدان عارف مكانها وأنا خا'يف يعمل فيها حاجه 


قولت له اطمن هى سافرت وشهاب معاها بيأمن مكانها  

لكن من لحظه وجودي فقدت. الإتصال بهم 


قالي بما إنك اطمنت أنك فى أمان وزال. التوتر. هتقدر تتواصل معاهم المهم حاول تركز 


 غمضت عيني وركزت ع فيروز وشوفتها بتلعب مع فريدة وبتضحك .. قولتلها وحشتيني أوي 

خلي بالك من نفسك واوعي تنسي أنتي بنت مين 😙 

وركزت ع شهاب وقدرت اتواصل معاه ولقيته بيقولي…


شهاب….

كنت قاعد ع الكورنيش وبفكر فى مروان ياتري أسافر له ولا أفضل هنا احمي" فيروز ما هما أكيد هيعرفوا مكانها لو شربوا من د'مه 


وفجأة سمعت صوت مروان غمضت عيني وقدرت اشوفه وشوفت الملك صفوان ومعاهم عدنان 

سالتوا مين اللي كان خطفك"


 قالي مافيش خطف. ولا حاجه ده كله تمو'ية علشان اهر'ب من الذئاب' المهم دلوقتي فيروز خليك الإسبوع ده معاها لإن الخطر' زاد عليها 


قولت له متخا'فش ولولا إني لازم أرجع للمملكة كنت فضلت هنا ع طول واتجوزت كمان 


ضحك وقالي شكلك ناوي تتجوز انسية😄 

أهم حاجه أوعي تفكر تحولها أحسن تقلب عليك وتبقي تبع الذئاب' الحمراء 

قولت له أهم حاجه دلوقتي إني اطمنت عليك وع جلالة الملك 

وانتهي التواصل بينا 

ولقيت نفسي بفكر فى فريدة .. بشرية ذكية وجميلة وحنينة وقو'يه وشجاعة. جدااا 

واحدة غيرها كانت أول ما تعرف ان وجود فيروز معاها هيعرض حياتها فى خطر' كانت قالت ماليش دعوة بها ولا سلمتها لهم علشان تضمن حياتها ...

ياتري إيه اللي جاي يا فريدة 


رشدان….

أول ما عدنان انكر' أنه اتخطف" عرفت أنه بيخطط. ل حاجه وفعلا أقنع الملك شركان أنه يحبسني' بتهمة. الخيانة" ودى عقو'بتها الإعدام. 


بس اللي محدش يعرفوا إني معايا مفتاح يفتح اى غرفة فى الحجز. وبما إني قائد' الجنو'د ف كنت عارف مواعيد تغيير الوردية.. وانتظرت لحظه الغروب وتبديل الحر'س وهر'بت وجريت بأسرع ما عندي لحد الحديقة الخلفيه ونزلت داخل النفق واتصلت ب فواز لكن مش بيرد 


اتصلت ب واحد صاحبي مرسال بيني وبين فواز شغال تبع 

شركات الأدوية وبيوزع للمماليك الأدوية واكياس الدم.. اللازمة لقيته قالي ان فواز محبو'س 


قولت له أتصرف. ادفع لهم فلوس ولا حتي اقتلهم' المهم فواز يخرج ويجيلي النفق فورا 

وانتظرت لحد ما فواز وصل ولقيت حالته صعبة' أوي 


قولت له أنا خسرت' اختي وابنها ومعنديش استعداد اخسر" صاحبي الوحيد أنا لازم أدفع شركان وصفوان الثمن غالي 


واتصلت بواحد من رجالة الذئاب' الحمراء اللى شغالين فى أرض البشر وسألته إذا كان يعرف مكان عدنان 


قالي أنه شافوا بيتردد ع منطقه مهجو'رة مافيهاش غير منجم' فحم ونفق قديم … وقفلت معاه 


وقولت ل فواز الليلة جثة" عدنان هتروح ل أبوه فى لفة هدايا😄😂 


يتبع….


#الجزءالسابع_عشر

#وريثة_دراكولا


عدنان….

بعد ما الملك صفوان خرج وتركني مع مروان ابنه فى النفق فضلنا قاعدين ساكتين شويه وطول الوقت شايف فى عيون مروان أسئلة كتير قولت له هات اللي عندك أنا سامع 


سكت لحظه وبعدين قالي أنا فى حاجات كتير محيراني ومن ضمنها انت بتزل أرض البشر كتير ليه!! 

وازاى لك أصحاب بشرية ومش خا'يفين منك في الوقت ان هما خا'يفين حتى يظهروا ليا 

مع أنك بردو بتتغذي ع د'مهم ممكن تجاوبني؟ 


أول ما مروان خلص كلام ابتسمت وقولت له لأن ميولي بشرية شويه يعني بحب الفنون الرسم والموسيقي والنحت. 

وبحب كمان الشطرنج ولعبه الشيش. والأسهم'   

وده سبب إنى ب سافر كتير أحضر معارض وشاركت قبل كدا فى الفروسية. واخدت جائزة فى ضر'ب السهام ع أهداف متحركة …. 


وكل مرة بسافر بتعرف ع ناس كتير وبقعد فى فنادق كتير وبالتالي بقي ليا أصحاب 

أما كونهم مش بيخا'فوا مني ده علشان محدش يعرف حقيقتي فاكرني بشري زيهم ده غير اني بشرب د'م جاهز بشترية بالمال او د'م الغزلان ده لذيذ جدااا 


والبشر بتحب طعم لحم الغزال كنت بصطاده.. وبشرب شويه وبديهم الغزاله هديه وكانوا بيفرحوا أوي 


بصلي قالي فهمت طب إيه إحنا هنفضل قاعدين كدا 

محبو'سين ما ممكن اى حد يوصل لنا 

ضحكت وقولت له انت قاعد فى نفق الأشباح💀 قالي يعني ايه ؟؟! 


قولت له النفق ده كان متخصص لنقل السيارات المحملة بالفحم من المنجم.  

وفي يوم حصل انفجا'ر بداخل المنجم والنفق اتهدم' من الاتجاة التاني وبقي اللي يدخل ملوش مخرج ونتيجة الانفجا'ر ده فى ناس كتير اتخنقت. ده غير ان فى كتير منهم اتقفل عليهم النفق 


وطبعا محدش قدر يخرجهم وما'توا كلهم ومن يومها المنجم. اتقفل وطلعت إشاعات. كتير ان أرواح الناس دى بتطلع وبتصر'خ 


ومن وقتها محدش بيقرب من المنطقه كلها بيخا'فوا  

يعني اى حد يقرب من هنا يبقي من الذئاب' الحمراء او من طرف رشدان او فواز لكن استحاله تلاقي بشري يفكر يجا'ذف ويدخل المنطقه هنا 


لقيته قالي طب المفروض هنفضل قاعدين كدا مافيش حاجة نعملها او نتسلي بها  

قولت له بسيطة تعالي أعلمك اللعب بالأسهم. أنارشامنصور كنت بدرب. فى المنجم. 

قالي فكرة حلوة أهو اتسلي شويه وأهو تغييير 


الملك صفوان. … 

بعد ما تركت مروان وعدنان فى المخبئ' السري. رجعت من مدخل السرد'اب السري' لقيت شركان منتظرني علشان يطمن ع مروان قولت له 


اطمن هما بخير وعدنان هيفضل مع مروان الفترة دى ..  بعد ما رشدان وفواز ما هر'بوا يبقي فى خطو'رة ع حياة. أولادنا 


قالي … 

كويس خليهم أهو أمان. لهم وبالمرة يتعرفوا ع بعض يمكن يصبحوا أصدقاء زينا…. 

المهم دلوقتي أننا نستعد للمعر'كة غدااا …. ياتري جهزت الكأس🏆 ولا لسه 


قولت له جاهز ولمعته بنفسي كمان المهم الميعاد المظبوط.  

وهتلاقيني موجود فى الوقت المحدد. ومعايا الكأس 🏆

وخلصنا الكلام وتركنا بعض وأول ما وصلت لجناحي فضلت أفكر فى كل اللى حصل 


ياتري لو عدنان مكنش أحسن التصرف وانقذ. إبني كان إيه اللي حصله دلوقتي وكان إيه بقي مصير حفيدتي 

حسيت بخيبة. الأمل أنا ملك لأكبر مملكة مصا'ص د'ماء مقدرش أنقذ. إبني وحفيدتي….


رشدان….

بعد ما عرفت مكان عدنان قررت أروح له وأخلص منه وابعته ل للملك شركان قدام كل المماليك الاخري لكن فواز أعترض. وقالي 


تضمن منين أنه لوحده ما يمكن معاه العصا'بة اللي كانت خطفا'ه يبقي وقتها أنت روحت لهم برجلك 


قولت له رأيك إيه 

قالي لازم تاخد رجاله معاك … بصراحة اقتنعت بكلامه واتصلت بالمدير الفندق اللي تبع الذئاب' الحمراء وقولت له عاوز رجاله من عندكم اقو'ياء 

قالي ايه السبب قولت له عاوز أقتل" عدنان رفض وقالي أتصرف لوحدك لكن لو عاوزنا نساعدك 

يبقي نخطف" عدنان وناخده عندنا ده د'مه نقي ويلزمنا متخا'فش هناخد جزء وهنسيبلك عدنان عايش. تعمل فيه اللي أنت عاوزه … قولت ايه؟؟ 

كنت مضطر. أوافق وانتظرت ساعه ولقيته وصل ومعاه سبعه من الرجال الاشداء" الاقو'ياء فرحت جدا 

وطلب من المدير أنه يفضل مع فواز لأن بحالته دى ميقدرش يحمي. نفسه من قطه 

قالي أنه هينتظر علشان ياخد معاه عدنان 

واتجاهنا فى العنوان النفق وأول ما قربنا من المنطقه سمعت واحد من الذئاب' الحمراء بيقول انت عاوزنا ندخل نفق الاشباح' أنت اتجننت محدش قرب من هنا وعاش 

اتريقت عليه ولسه بنقرب سمعنا صوت صفارة.  وبعدها صوت غزلان ومرة واحدة لقينا ضر'ب بالسهام' من كل اتجاه بقينا مش عارفين نهر'ب ع فين وما'ت اتنين وفى أتنين اتصا'بوا واللي كان بيقول ع الأشباح هر'ب من أول ما سمع صوت الغزلان 


جرينا بأقصي سرعه وتركنا اللى ما'توا وفى سهم. دخل فى كتفي قرب قلبي فضلت أجري مكنش ينفع أقف 

وبعد ما بعدنا من المنطقة أخدت النضارة المكبره وبصيت لقيت الجثث' اختفت.  


قولت لهم الاشباح' خطفت" الجثث' وفضلنا نجري ولقيت الذئب اللي هر'ب واقف وأول ما شافنا جه ساند معايا وقالي انتوا أول حد يدخل المنطقه دى ويخرج عايش 

وأول ما وصلنا المخبئ. وفواز شاف النز'يف صر'خ وطلب من المدير يجيب طبيب فورااا… 


وبعد ما وصل الطبيب وخيط" الجر'ح وجابولي كمية أكياس دم' اشربها بدل اللي فقدته. 

وهنا نطق فواز وقال أنا اللي لازم اخد تار'ي وتار'ك يا صاحبي… 


عدنان….

اخدت مروان أعلمه الر'مايه واتعلم بسرعه جداا لدرجة أني اخدته نصطا'د فى الغابه. وكنا مبسوطين وبنقضي. وقت مسلي. جدااا وفجأة سمعت صوت صفارة 

ودي كانت إشارة بقرب حد من منطقه النفق قولت ل مروان لف الإتجاه. التاني وطلبت من الرجاله يضر'بوا بالاسهم' من اتجاهات. مختلفه ومش شرط. يكون صح المهم يحسوا أنهم متحاصرين"  

ولما قربت من النفق شميت رائحة دم' رشدان. …

قولت له جيت برجلك لحد عندى ومو'ت أتنين بالسها'م و مروان قدر يصيب. اتنين بيجروا. 

وأثناء هروبهم" قررت أعلم ع رشدان واصابته' بقرب قلبه علشان يفضل ينزف' ويتألم. 

وكان فى واحد من أصحابي واقف خارج المنطقه للمر'اقبه وهو ده اللي ادانا الإشارة 

وأول ما شاف رشدان واللي معاه خارجين مشي وراهم من بعيد وقدر يعرف مكان مخبئ رشدان …

وقالي عليه قولت ل مروان واضح ان رشدان وفر علينا تعب البحث عنه 😂😂😂 

لقيت مروان قالي اكيد فواز مستخبي. معاه خلينا نخلص منهم  


الملك شركان….

بعد ما تركت صفوان ووصلت لجناحي الخاص طلبت من الحا'رس أنه ينادي رئيسة. الجواري فورااا 

 وأول ما حضرت قولت لها عاوزك تجهزي أكبر عدد من الراقصين والمطربين 

غدا يوم مهم جدا سيتم حضور ملوك. المماليك الاخري ويجب الإحتفال بهم. 

قالت ليا تحت أمرك يا مولاي. ولكن هو مش مفروض الإحتفال ده يكون بعد ما نفوز. فى الحر'ب 

قولت لها كلمه كمان وهعلق راسك.  ع باب القصر .  اتفضلي نفذي. اللي قولتلك عليه …


سعاد…

أول ما العرض ابتدي اخدت بعضي وطلعت ع المطار وسافرت وباعت رساله ل فريدة ع الفيس بوك عرفتها اللي أنا عملته وهي قالت ليا أنها هتقابلني بكره والأفضل إني أروح ع بيتي أرتاح بعد السفر وبلاش أعرف حد من البنات إنى سافرت نهائي…. 


شهاب….

فضلت قاعد ع النيل علشان اكون قريب من فيروز وفجأة لقيت فيروز بتتواصل معايا وشوفت فريدة وهي قاعدة تتكلم مع فيروز وبتقولها 😲!! 


يتبع….


#الجزءالثامن_عشر

#وريثة_دراكولا 


شهاب….

فضلت قاعد ع النيل علشان اكون قريب من فيروز وفجأة لقيت فيروز بتتواصل معايا وشوفت فريدة وهي قاعدة تتكلم مع فيروز وبتقولها أنا كنت قا'سية أوى فى رد فعلي. مع شهاب زمانه زعلان. مني 


أنا مش عارفه اصلح ده ازاى … أنا منكرش. إني خو'فت لما عرفت أنه مصا'صي د'ماء بس هو غير اللى بشوفهم فى الأفلام ده جينتل مان ووسيم جدااا وحساس ولبق فى كلامه 

قطعت الإتصال مع فيروز البنت دى شكلها شقيه. اوي طالعه ل أبوها 😂😂 


كان مصاحب كل الستات اللي فى المملكة وفى الآخر اتجوز ميرا الانسية الوحيدة اللي حبها ومن بعد ما ما'تت مفكرش يبص لوحده غيرها 

وفضلت أفكر فى فريدة وكلامها أنا مش هضحك ع نفسي أنا حقيقي معجب بها لكن هى أول ما عرفت حقيقتي خا'فت مني ..

عندها حق تخا'ف انارشامنصور لو اتعصبت. عليها همص. د'مها وصعب. تعيش مع واحد ممكن يموت' أصحابها بسبب غيرته. عليها…. 

فوق يا شهاب مينفعش يكون فى بيني وبين فريدة حاجه 


مروان….

من بعد ما عرفنا مكان رشدان وأنا بفكر اخليه عبره وسط المماليك  علشان كدا قولت ل عدنان ايه رأيك نستغل' أصحابك ونخليهم يساعدونا فى خطف' رشدان واللي معاه ولو عاوزين فلوس ادفع لهم … 


ضحك وقالي نستغل. وفلوس😂 أنا أصحابي بيساعدوني من غير مقابل مادي .. 

أحنا العلاقه بينا بعيدة عن اى مصالح. وقالي أستني 

راح ورجع بعد نص ساعه وقالي أصبر ساعتين ونتحرك قولت له اشمعني 


قالي واحد منهم له صاحب دكتور صيدلي هيروح يجيب لنا بنج. قو'ي . أحنا منعرفشي رشدان معاه كام راجل ومتنساش إحنا اتنين بس البشر قوتهم" الجسديه. أضعف. مننا بكتير

يعني مينفعشي نعرضهم.  للخطر' 


قولت له تمام وأهو بالمره نكون فى ساعه متأخرة من الليل ومحدش من البشر يحس بينا 

وبعد أقل من ساعتين لقيت رجاله كتير واقفين قدامي أنا وعدنان بصيت لهم وبصيت ل عدنان 


لقيته بيقولهم يااااه الحبايب كلهم مجتمعين ده ايه النور ده كله … عاوز اضايفكوا بس مافيش وقت خلوها بعد ما نرجع بقي 

ولقيت واحد منهم بيقول ل عدنان 


عرفنا ان فى ناس مضيقينك" قولنا بس هما مين وأحنا نجيبهم لك مكتفين'  

قولت له أهدي بس وأنا هفهمك 


صاحبي مروان فى شركة طبية خطفته" وعملت عليه تجارب وأنا هر'بته منهم والرجاله ساعدتني وانهاردة عرفنا الناس اللى وزت' عليه وهما معاهم ناس واخده منشطات" واقو'ياء جدااا وأحنا مش هنقدر عليهم إلا بالتخدير. 

يعني مطلوب منكم أنكم تحاصر'وهم ونرش عليهم البنج. ونربطتهم' بالحبال. وناخدهم بس كدا… 


لقيت الراجل بص ليا وقال ولا يهمك يا صاحبي حقك هنجيبه لك ولو عاوز تشرب من د'مهم انت تؤمر.


قولت له شكرا جدا لك عدنان كان قالي أنكم اجدع أصحاب وشرف. ليا إني اتعرفت عليكم 


واستعدينا وخرجنا من النفق مجموعه كبيرة واللي معاه عصا' واللي معاه سكا'كين ورغم إني اقوي' منهم بس حسيت معاهم بقو'ي وعزوة. رهيبة…… 


فريدة….

كنت قاعدة  بتكلم مع فيروز ولقيت فجأة جرس الباب بيرن ولقيت فيروز بتضحك وبتشاور ع الباب 

حسيت أنه شهاب .. وقفت قدام المرآيا وبعد كدا فتحت الباب بكل ثقه وعملت نفسي مندهشة من وجوده 

ولقيته ابتسم وقالي 


أنا أسف ع الإزعاج كان المفروض أتصل الأول لكن فيروز محتاجه بعض نقط د'م 


قولت له مافيش إزعاج ولا حاجه ده انا حتى كنت بفكر اعتذرلك ع رد فعلي لما عرفت إنك 😔 


قالي مقدرش أزعل منك يا فريدة ولولا خو'في عليكي كان زمان حاجات كتير اتغيرت 


رديت بلهفة قولت له ليه هو أنت ممكن تعمل فيا حاجه 

قالي مامت فيروز اتقتلت" بدون ذنب. علشان تار' قديم وطبعا لأنها انسية ده خلاها فر'يسة سهله لهم…


وانا عمري ما أفكر اتجوز انسية مهما كان حبي لها . يهمني احافظ عليها واسعدها حتى لو سعادتها دى هتخليني أعيش تعيس' طول عمري 


حسيت ان شهاب بيلمح ليا أن استحاله يكون فى حاجه بينا معرفشي ليه كنت زعلانه مع ان ده طبيعي ارتبط ب مصا'ص د'ماء ازاى واجيب منه ايه بقي خفافيش'  

 لقيته قالي 


آسف منتكش أقصد اضايقك' بس ده الواقع قولت له لا لا خالص وأنا اضايق. ليه انت حر فى حياتك أنا مالي 


ببص ل فيروز لقيت عيونها بتدمع وبترفع ايدها علشان اشيلها أول ما شيلتها لمست خدى وفجأة شوفت شهاب وهو بيقول أيوة يا فيروز بحبها لكن خا'يف عليها تحصل ميرا مامتك .. الذئاب' مش هتسيبها وأنا مش هسامح نفسي لو حصل لها حاجه😔 


ابتسمت وحضنت فيروز وبصيت ل شهاب وقولت له  

 أنا سعيدة إني تعرفت عليك وسعيدة أكتر ان فيروز دخلت حياتي لقيته بصلي بأستغراب 


وبعدين بص ل فيروز وبعد لحظه لقيته مسكها وقالها آة يا بنت مروان لو مكنش ابوكي صاحبي كنت شربت من د'مك 

وفيروز تبص له وتضحك 

شكله عرف إني كشفت' حبه ليا هههههههههههههه

 

الملك صفوان …. 

كلها ساعات وتبدأ الحر'ب ولقيت مروان بيتواصل معايا وشوفت وسمعت كلامه مع عدنان وأنهم هيهجموا ع رشدان وأنه اتصا'ب ….

منكرش اني قلقان .. معروف الذئاب' اقو'ياء وبالذات رشدان ده من قوته. اتعين قائد' الجنو'د 

بس مطمن لان عدنان قو'ي وذو دم' نقي 


فواز...

بعد ما الطبيب خلص نقل الد'م ل رشدان اخد مهدئه. علشان يقدر ينام ويرتاح والمدير الإداري اخد المصابين من رجالته وترك لنا رجل واحد بس من الذئاب' الحمراء يحمينا… 


وبعد ساعة لقيت الراجل بيقولي هروح أجيب ليا اكل وخرج 

وبعد خروجه شميت رائحة دم'  مروان 


معقوله يكون مروان عرف مكاني. خرجت ب هدوء والظلام مساعديني ومشيت فى اتجاة الأشجار وفجأة السماء مطرت قولت كدا الحظ خدمني . رائحة الأمطار هتساعد ع إخفاء رائحتي ولما أشوف مروان جاى هنا لمين 

ياتري علشاني ولا علشان هيقابل حد …  


وفضلت واقف وببص لقيت مجموعه رجال من البشر ومعاهم الذئب' عدنان وكمان مروان! 😲


ازاى الكلام ده المفروض الحر'ب بعد ساعات … قربت بهدوء وصوت الرياح مساعدنى وسمعته بيقول ل عدنان لما أخلص من رشدان وفواز كدا اضمن ان بنتي تعيش فى أمان. 


ولقيت عدنان بيقوله مش أنت مطمن أن محدش يعرف مكانها 

قاله آة والناس اللي هى معاهم بيحبوها أوي 

ومش هترجع للمملكة غير لما تكبر وتقعد فى كرسيها فى المجلس. 

ولقيتهم دخلوا المخبئ وخطفو'ه رشدان والراجل الذئب' الأحمر كان قرب من المكان أول ما شافهم طلع يجري لكن رجال البشر مسكوه' وخدوا معاهم هو كمان 


ولقيت مروان بيقول ياريتني كنت لقيت فواز كنت خلصت منه بالمره 


بقي تطلع متعاون مع الذئاب' وتخطف' رشدان وكمان كنت عاوز تخلص مني … مش كفايه اللي جدك وأبوك عملوه معايا … 

ماشي يا مروان حظك إني تعبان لكن أول ما أستعيد صحتي هقتل" لك بنتك 


شهاب….

بعد ما خرجت من عند فريدة فضلت قاعد ع الكورنيش وقررت اتواصل مع مروان أنا لازم أسافر طول ما أنا قاعد هنا فريدة هتتعلق بيا أكتر وهى لازم تنساني 


وأول ما تواصلت مع مروان لقيته مبسوط وبيقولى عرفنا مكان رشدان وخطفنا'ه فاضل فواز ونبقي خلصنا 

قولت له أوعي تطمن أوى كدا … 


رشدان وفواز كانوا مجرد عساكر' فى الشطرنج لكن لسه قدامك مملكة الذئاب' الحمراء دى اللى هيفضل الخو'ف منها 

قالي أكيد فى المعر'كة هيخا'فوا مننا . أنا عرفت ان الملك شركان معاه مجموعه كبيرة من الخلفاء. هيقفوا كلهم معاه . ضد الذئاب' الحمراء 


قولت له انا لازم اكون موجود قبل المعر'كة مينفعشي محضرش .. أنا مكاني فى موقع الهجو'م مش القاعدة ع الكورنيش …


وفعلا بعد طلوع الشمس كنت وصلت عند منطقه. الحدود (الأرض الفاصلة ) وهناك لقيت 😲😲😲 


يتبع….


#الجزءالتاسع_عشر

#وريثة_دراكولا 


شهاب…..

سافرت  بعد طلوع الشمس كنت وصلت عند منطقه. الحدود 

الأرض الفاصلة ) وهناك لقيت 😲😲😲 

إيه ده هى مملكة الذئاب. ناوية تبدأ المعر'كة بحفلة رقص ولا إيه … 

الزينة فى كل مكان كأنه حفل زفاف. او تولي. كرسي. العرش. ولقيت الجنو'د شايلين كراسي. وبساط. أحمر كبير..

أنا مش قادر أفهم ايه اللى بيحصل ومينفعشي أقرب منهم وإلا يعتبروني جا'سوس ويقتلو"ني فى لحظه .


روحت ع الكوخ بتاعي اللي فى أطراف المدينه. وفضلت ارا'قب بالميكروسكوب وتواصلت مع مروان وخليته يشوف كل اللى أنا شايفه وقولت له أفهم من عدنان ايه اللي بيحصل 


وانتظرت لحظات ولقيت مروان تواصل معايا وقالي عدنان مش عارف حاجه بس بيخمن يكون ده حفل استقبال ملوك. المماليك الاخري اللي الملك شركان أرسل لهم دعوات 

قولت له تمام يا صاحبي أنا هروح المملكة واقابل الملك صفوان واعرفه باللي بيتم هنا


وخرجت من الكوخ للنفق ومنه ع حديقه القصر ووصلت للقاعه الكبري. وطبعا أغلب الحر'س مش موجودين فترة النهار .. 


لقيت الملك صفوان فى القاعه وأول ما شافني قام وقف من ع الكرسي. وقالي تعالي معايا بسرعة 


حسيت بقلق ولقيته خدني للجناح الخاص ودخل غرفة نومه وقفل الباب وقرب مني وكلمني بصوت أشبه بالهمس 

وبيقولى … 


حفيدتي عامله ايه طمني عليها قولي هى كويسه طالعه شبه مين وياتري ورثة موهبة ولا طالعه بشرية 

كلمني عنها احكيلي كل حاجه تخصها 


طلعت الموبايل وطبعا لاننا مش بنستخدمة بصلي بأستغراب وطلعت صور فيروز ووريتها له 

وابتديت أكلمه عنها وعن موهبتها وذكائها وشقاوتها….


فواز…

مشيت من بعيد ارا'قب مروان والرجال البشرية وشوفتهم داخلين عند منطقه النفق اللى قال عليها رشدان ورجال الذئاب' الحمراء أنها منطقه أشباح. 


خو'فت أدخل يحصلي زى اللى حصل ل رشدان علشان كدا شوفت شجرة عالية طلعت عليها وقعدت وفضلت ارا'قب من بعيد لحد ما بدأت تظهر أشعة الشمس 


نزلت بسرعه وجريت لأقرب بيت بشري ووقفت بداخل مدخل البيت  

وخا'يف حد يشوفني منهم او من أصحاب البيت ويطر'دوني 

وصعب. عليا حالي 


بس لما افتكرت حال رشدان وأنه أول ما يفوق من التخدير يلاقي نفسه مخطو'ف ومكتف. وتحت رحمة الذئاب' و مروان وكمان مجموعه من البشر 


مافيش أصعب. من الإحساس بالعجز. لما تكون فى عز قو'تك وفجأة تلاقي نفسك مش قادر حتى تحمي. نفسك …


الملك صفوان. ..

كنت فى قمة سعادتي لما شوفت صورة حفيدتي فيروز وشوفت جمالها وعيونها المميزة 


وبعدها لقيت شهاب بيقولى ع الزينه وأنه مش فاهم حاجه وقلقان. من اللي شايفه وخصوصا ان مروان عند عدنان وأصدقائه. ..


ابتسمت وقولت له مروان كان عنده حق لما اختارك لحما'يه بنته …  اطمن يا شهاب 

الملك شركان صاحب عمري وعلاقتنا ببعض زى علاقتك انت و مروان بالضبط.  


اليوم فى كتير من المماليك اللى حوالينا هيحضروا وطبيعي أنه يكرم ضيوفة. .. لقيته قالي 


وإحنا رايحين ك ضيوف ولا محا'ربين. 

قولت له إحنا محا'ربين وفى معر'كة ولازم نكون مستعدين للحظة المناسبة.. 

ودلوقتي اتفضل رتب أمورك وأعمل حسابك فى اسلحة" زيادة أنا مش عاوز أثناء الحر'ب حاجه تعطلنا. .  


الملك سعدون…

كنت قاعد قلقان. وبالذات لما عرفت ان رشدان اتصاب' وكلها ساعات وهتقوم المعر'كة 


 ناديت ع قائد" الجنو'د وقولت له جهزلي نص الجنو'د وعاوزهم بملابس عاديه ويكون معاهم مجموعه من المطربين والراقصين وراكبين الخيل 


عاوزهم جاهزين فى خلال تلات ساعات يعني قبل غروب الشمس. وجهزولي كرسي كبير .

أنارشامنصورهدخل عليهم بالموكب' بتاعي. . وقدام مني الراقصين والبهلونات. .. أهم حاجه ان الجنو'د يكونوا بملابس العازفين. والأسلحة" تكون مختفية' … فاهم يلا نفذ. في الحال 


بعد ما مشي القائد" ناديت ع مصمم الملابس وقولت له جهزت الزي الخاص بالاحتفال 

لازم الكل يحس إني رايح احتفال المفروض إنى معرفشي بالمعر'كة اللي بين الذئاب' ومصا'صي الد'ماء 

لكن لو مخلصوش ع بعض أنا اللي هخلص عليهم😂😂😂 

واخد صفوان وشركان اصفي د'مهم ببطئ واتلذذ بتعذ'بهم 


الملك شركان….

كنت فى غرفتي ولقيت دق ع الباب كتير . صحيت من النوم وقولت بصوت عالي أدخل. 


لقيت الحا'رس بيقولى تم تعليق الزينه وكل الاستعدادات يا مولاي. ووصل بعض رجال من مملكة. الكلاب. ومعاهم الكثير من الهدايا وبلغوا ان الملك. ع وصول بعد ساعتين من الآن. … 


قولت له بلغ المطبخ عاوز بوفيه كبير عليه افخم المشروبات والمأكولات وبلغ القادة' إني هكون مستعد فى خلال ساعه من الآن.  خليهم يسبقوني ع الأرض المحايدة. 

وخلي الجنو'د يجهزوا لكن ميظهروش دلوقتي نهائي… 


وبعد ما خرج الحا'رس اتصلت ع عدنان اطمن عليه وبلغته أنه ينتظر إتصال مني لكن إذا محصلش محدش منهم يحضر سواء هو او مروان 


رشدان….

الطبيب أعطني مخدر وأول ما ابتديت افوق لقيت نفسي فى مكان مظلم فضلت نادي ع فواز لكن محدش رد 

شويه وتأثير المخدر راح نهائي وابتديت اشم رائحة بشر وكمان ايه ده معقوله يكون عدنان 


وفجأة لقيت ضوء خفيف خارج من مصباح ولقيت عدنان قدامى بيقولى عرفت انك بتدور عليا لكن الأشباح معجبهاش وجودك وعلمت عليك. 

ع العموم أنا أهو قدامك وسط أصحابي اللي اتهمتهم. إنهم خطفو'ني … 


ولقيته بيكلم البشر وبيقولهم اللي قدامكم ده عاوز يقتلني" ولما كشفته. راح قال ل أبويا انكم عصا'به وكنتم بتخطفو'ني وهو كان عاوز ينقذني…


بصيت له بسخرية. بقي البشر هما اللي هيحموا. مني ولقيت واحد له عضلات. بيقولى أنا كنت مشغول انهاردة ومنزلتش الجيم بس ربنا عوضني بك…


مفهمتش كلامه ولسه هبص ل عدنان علشان يشرحلي. لقيت الراجل البشري بيرفعني لفوق وينزل بيا ع الأرض ويرجع يرفع فيا ….


حاولت افك نفسي مش قادر الحبال. والسلا'سل معقدة. جامد وحسيت من نظرة عدنان أنه شمتان فيا 


ومكنتش قادر اصر'خ رغم الألم وبذات لما الجرح. فتح تاني وابتديت انزف.  لقيت وقتها عدنان قال لهم كفايه يا رجاله لسه الأيام جايه كتير…

كلامه معناه إني لسه هتعذب. كتير لكن من الناحية الإيجابية هو مش ناوي يقتلني' ع الأقل دلوقتي 


الملك شركان….

جهزت وخرجت من القصر ومعايا الحر'س الخاص ووصلت للارض المحايدة' ولقيت بعض الملوك وصلوا وابتديت ارحب بالجميع وتم وصول الملك صفوان ومعاه أعضاء المجلس. والجنو'د خلفه ع مسافة قريبة منه 


وفضل واقف ع جانب بعيد عن باقي الملوك حتى تم سماع صوت نفير. قو'ي وطبول وظهر من بعيد بعض الرجال يقوموا بحركات البهلوانية وفى موكب' ورجال شياله 

ايه ده هو إحنا رجعنا للعصر الجاهلي. ولا إيه!  مش ناقص إلا إنى ألاقي جمال وماعز جاين معاهم 😞


بصيت ل صفوان لقيته نظر إلي سعدون وعمل نفسه مندهش من وجوده ولاحظت ان سعدون كان مركز نظره ع صفوان كأنه بيرا'قب رد فعله 


وابتدي ينزل من الموكب. ورحبت به وانا ببتسم وقولت له نورتني وطبعا هو ابتسم ليا 

ومسكت المايك وابتديت أرحب بكل الملوك وطلبت من الراقصين بدء الحفل وطول الوقت سعدون نظره عليا أنا وصفوان وبعد ما خلص الترحيب وقفت وقولت نظرا لقانون" المعاهدة اللي قام به الأجداد


 نحتفل اليوم بمرور 200 عام ع المعاهدة' بين مملكة الذئاب' ومملكة مصا'صي الد'ماء وأنا بشكر الملك صفوان لأنه هو اللي صمم ع الإحتفال 

وهنا تقدم الملك صفوان ومعاه أعضاء المجلس وتقدم أحد جنو'ده حامل الكأس وسلمه للملك صفوان 


ومسك الملك صفوان المايك وقال انا سعيد بوجودى مع جميع ملوك المماليك وبحب أهدي هذا الكأس ل أخي الملك شركان 

وسلم لي الكأس 


وبدء الملوك بالتصفيق والتهنئة وهنا نظرت علي الملك سعدون اللي لقيته بصلي بغضب' وشاور إلي البهلونات وهنا لقيتهم بينز'عوا ملابسهم وظهرت ملابس الجنو'د والاسلحة' 


وشوفت واحد بيوجه سهم. فى اتجاة صفوان دفعت صفوان ع الأرض ووو. …. 

يتبع….

تكملة الرواية من هناااااا


لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا




تعليقات

التنقل السريع