القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية ألم الحب الفصل السادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر والعشرين بقلم إبراهيم (جديده وحصريه وكامله فى مدونة قصر الروايات)

 رواية ألم الحب الفصل السادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر والعشرين  بقلم إبراهيم (جديده وحصريه وكامله فى مدونة قصر الروايات)




رواية ألم الحب الفصل السادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر والعشرين  بقلم إبراهيم (جديده وحصريه وكامله فى مدونة قصر الروايات)




البارت(١٦)


كانا يتمايلان علي صوت الموسيفي الهادئ كان يحتضنها بعشق كانه يخاف ابتعادها اما هي فتشعر بالسعاده بل واكثر من ذلك لم تتمني ابدا مثل هذه المفاجاه كانت تعتبر اقصي احلامها تقسم بان قلبها كان سيتوقف من السعاده


اسر وهو يحتضن مير بشده... بحبك اووي يا ميرا


ميرا بحب.. وميرا بتعشقك يا اسر


ابتعد اسر عنها ونظر لبحور عينبها بعشق ثم اقترب منها وقبل جبينها قبله اودع فيها كل مشاعره 


اسر.. مبسوطه


ميرا.. فوق ما تتخيل 


اسر.. ربنا يقدرني واسعدك يا ملاكي


نظرت ميرا له بعشق تقسم بانها تريد الارتماء في حضنه ولكنها تخجل ولكن اسر كانه قرا افكارها فاحتضنها بقوه وبادلته ميرا العناق بكل ما تحمله من مشاعر


كان اسر غارق في بحور عشق ميرا عطرها يجعله يشعر بانه يحلق في السماء ولكنه انتبه علي صوت ميرا الهادئ.. يلا نمشي عشان هنتاخر كده احم انت ناسي ان بكره الخطوبه


ابتسم اسر لها وامسك يديها وقبلها بحب وقال.. اكيد دا احلي يوم في حياتي 


ميرا.. مكنتش اتوقع انك هتحبني كده


اسر بعشق.. قصدك اعشقك انا اتعديت الحب معرفش عملتي فيا ايه يا ميرا


ابتسم ميرا بخجل فامسك اسر يديها وذهبو للسياره عائدين للمنزل


قاد اسر السياره وكان ينظر لميرا بحب ويمسك يدها اما ميرا فكانت تجلس بخجل وتحاول سحب يدها من اسر


اسر.. سبيها


ميرا بخجل.. لا سيب ايدي


اسر بحب.. لا 


ابتسمت ميرا بخجل ولكي تداري خجلها قامت بتشغيل اغنيه حتي يصلو


*لوحدك حبيبي لوحدك هتفضل في قلبي لوحدك

 ومهما بتعمل فيا ومهما الدنيا بتخدك


لوحدك حبيبي لوحدك هتفضل في قلبي لوحدك 

ومهما بتعمل فيا ومهما الدنيا بتخدك


معاك وانت غايب عني 

معاك  وانت زعلان مني

 معاك حتي وانت ظالمني ودايما معاك 

القلب اللي بيدوبني

 والحب اللي هيدوبني 

والوقت الي بيعزبني وانا مستنياك


معاك وانت غايب عني

 معاك وانت زعلان مني 

معاك حتي وانت ظالمني ودايما معاك 

القلب اللي بيدوبني

 والحب اللي هيدوبني 

والوقت الي بيعزبني وانا مستنياك


اااااة تيرا ريرا را تيرا را ااااااه 


نظرت ميرا لاسر بحب وبدات بالغناء مع الاغنيه


عشانك حبيبي عشانك

 انا عايشه وبس عشانك

 دي متبقاش حياه من غيرك مفيش في الوجود دا مكانك 


عشانك حبيبي عشانك 

انا عايشه وبس عشانك 

دي متبقاش حياه من غيرك مفيش في الوجود دا مكانك


 

معاك وانت غايب عني

 معاك وانت زعلان مني 

معاك حتي وانت ظالمني ودايما معاك 

القلب اللي بيدوبني 

والحب اللي هيدوبني والوقت الي بيعزبني وانا مستنياك


ضغط اسر علي يد ميرا بحنيه كانها يقول لها بان كل حرف من الاغنيه دخل لقلبه


     ###############


كان الجميع يجلس بانتظار ميرا واسر وانتبهو لدق الباب فذهب رؤي لتفتح فوجدتها جني


جنا.. الحيوانه اختك فين برن عليها مبتردش


رؤي.. هههه اهدي هي مع اسر


جنا.. اوبا من لقا احبابه نسي صحابه هي البت نست ان خطوبتها بكره واني جايه نسهر سوا دي كلبه بجد


ميرا بحنق طفولي.. مين دي اللي كلبه يا جزمه انتي


التفتت كل من جنا ورؤي وجدو اسر وميرا فنظرت رؤي وجدت اسر يمسك يد اختها فنظرت لهم بغموض


جنا.. ما انتي جزمه فينك من الصبح برن مش بتردي


ميرا بخجل.. ها كنت مشغوله


جنا بغمزه.. واضح


اسر.. هههههه يلا ندخل الحيران قربو يشتكو منكم


ضحك الجميع ثم ذهبو للداخل ولكن انتبه اسر لميرا وهي تقول لجنا... هو معتز وافق انك تباتي معايا


نظر اسر لها بغضب عندما نطقت اسم ذلك الشاب فلاحظت ميرا هذا


ميرا بصوت عالي.. معتز خطيبك هااا خطيبها ياناس اللي بيعشقو بعض هااا سمعتو


جنا.. انتي اتهبلتي يختي


ابتسم اسر علي صغيرته ولكنها مازال يشعر بالغيره لا يرد لاحد الاقتراب منها ولكنه انتبه علي صوت سميه الحنون.. انتو جيتو يا ولاد طب يلا عشان تكلو هحط الاكل جاهز


ميرا.. تسم ايدك يا يت الكل انا جوعانه فعلا


امجد.. ايه يا بت مفجوعه


ميرا بثقه.. خليك انت با زرافه في حالك انا سمبتيك وعثل 


امجد.. هههههه بس يا اوزعه


جنا بحنق.. متقولش لصحبتي اوزعه


امجد.. امم وانتي مضايقه ليه اه ما انتي اوزعه زيها


نظرو له بغضب وكانو علي وشك الانقضاض عليه


ادم بضحك.. هههههه بس ياض انت متقولش علي بنتي اوزعه


امجد.. علم وينفذ يا سيدي


مراون.. ههههه ربنا يسعدكو يا ولاد


وكان اسر يتابع هزارهم بحنق لا يجب ان تتكلم مع اخيه حته انها له فقط ولكنه سيحاسبها لاحقا


اجتمع الجميع لتناول العشاء 


وجلست رؤي بجانب امجد وميرا بجانب اسر 


امجد بصوت منخفض..انتي اه اوزعه بس قمر


ابتسمت رؤي بخجل واكملت طعامها بهدوء


اما اسر فكان يزعج ميرا ويمسك يديها وهي تنظر له بحده حتي لا يراهم احد وهو يبتسم عليها


 وبعد الانتهاء من العشاء جلست ميرا وجنا ورؤي وسميه ليحضرو للخطوبه وكذلك ادم ومران يتشاورون في بعض الاعمال وامجد يلعب في هاتفه اما اسر فكان ينظر لميرا بحب ولحركاتها العفويه 


رفعت ميرا نظرها لاسر فوطدته يتطلع عليها فخجلت بشده وابتسمت له فغمز لها اسر وذهب للمطبخ فنظرت له فوجدته يشير لها ان تاتي ورائه


ميرا بتوتر.. ه هروح اشرب واجي


جنا بغمزه.. بالف هنا يا موزه 


فنظرت ميرا لها بخجل ثم ذهب للمطبخ فمجرد دخولها وجدت من يجذبها وحجزها بينه وبين الحائط


ميرا بتوتر.. ا اسر حد.يدخل


اسر.. وحشتيني


ميرا بخجل.. اسر ابعد


اسر.. تؤ تؤ مبسوط كده


ميرا.. اس لم تكمل كلامها حتي انتبهت علي صوت رؤي.. احم انا اسقه كنت عوزه اشرب


دفعت ميرا اسر بسرعه ووقفت بارتباك وقال.. احم انا انا هروح لبابا وذهب مسرعه


كاد اسر ينفجر بالضحك عليها وعلي جنونها وظل مكانه يبتسم اما رؤي فاتجهت لثلاجه واخرجت مياه ونظرها علي اسر وضحكته


صعد الجميع لغرفتهم عند الفتيات كانو يجلسون علي فراش واحد ويتحدثون


جنا.. ها قولي بقي كنتو فين


ميرا بخجل.. وانتي مالك


جنا.. اخلصي يا بت لاخنقك


حكت ميرا كل شي. لجنا تحت نظرات رؤي الغامضه ونظرات جنا السعيده لصديقتها


جنا.. اوبا ما الواد طلع رومانسي وعثل اهو


ميرا وهو تضربها في كتفها.. بس يا بت


جنا.. ايوه بقي بتغيري يا بطه


ابتسمت ميرا لها ونظرت لاختها فوجدتها شارده


ميرا... رؤي


رؤي.. ها ايوه


ميرا.. حساكي مش معانا حالص


رؤي.. لا ابدا معاكم اهو المهم هتلبسي ايه بكره مشترتيش فستان


ميرا.. يالهوي تصدقي صح الفستان


جنا.. اهدي ياما اتصلي علي اسر وقوليله وان كان كده نشتري الصبح قبل ما نروح الفندق


ميرا.. لا اتحرج


التقتت جنا هاتف ميرا ورنت علي اسر وقالت..خدي يا بت


امسكت ميرا الهاتف بخجل وقالت.. الو


اسر.. احلي الو سمعتها في الدنيا


احمر وجه ميرا من شده الخجل فلكزتها جنا حتي تكمل الكلام


ميرا.. انا مشترتش فستان للخطوبه نسينا


اسر بحب.. فستانك هوصلك في الفندق هناك يا ملاكي انا موصي عليه


ميرا بسعاده.. بجد شكرا اووي يا اسر


اسر.. تؤ مش عاوز شكرا عاوز حاجه تانيه


ميرا بخجل.. تصبح علي خير يا عم


اسر بضحكه.. هههه ماشي مسيرك يا ملوخيه تقعي تحت المخرطه


ابتسمت ميرا واغلقت الهاتف ثم احتضنته وتنهدت بحب ولكنها انتبهت علي صوت جنا وهي تقول....تيرا رير رااااا


امسكت ميرا المخده وضربتها 


جنا.. اااة بقي كده طيب ثم اكست مده وظلت تضرب فيها وفي رؤي التي انضمت اليهم وظل يمرحون بسعاده ولكنهم انتبهو علي رساله في هاتف ميرا ففتحتها ميرا فوجدت


#نامي يا روح اسر بلاش لعب وراكي يوم طويل#


ابتسمت ميرا بخجل وجاءت جنا من ورائها وقراتها وقال.. ايوه بقي هو دا الكلام


ميرا.. بس يا بت يلا ننام


جنا.. طبعا لازم نسمع كلام الاستاذ اسر


رؤي بحنق.. تصبحو علي خير وذهب لفراشها وكذلك ميرا وبجانبها جنا ونام الجميع بقلوب تحمل السعاده والفرح واخري الحقد والحسد واخري تخطط لتخرب سعادتهم


           ##################


حل الصباح سريعا واستيقظ الجميع واستعدو للذهاب للفندق الذي سيقام به الخطوبه 


عند الفتيات كانت كل فتاه تحضر حقيبتها حتي هتفت ميرا.. يلا اسر بيرن عشان ننزل


جنا.. جاين اهو 


وبعد قليل نزلو جميعا وصعدو بسياره اسر  ميرا بجانبه وجنا ورؤي بالخلف


اسر وهو يقود.. كل دا اتاخرتو


ميرا.. معلش لما لبسنا وشوفنا عوزين ايه


جنا.. معلش بقي


اسر.. ولا يهمكم ثم اكمل قياده السياره وحل الصمت حت انتبهت ميرا علي اسر يمسك يديها 


ميرا .. اسر البنات


اسر بحب.. اعمل ايه وحشاني


ميرا.. ههه طب بس ابعد البنات عيب


كان كل هذا تحت نظرات رؤي التي تشعر بالغضب ولكنها انتبهت علي جنا تقول.. بت يا رؤي


رؤي.. ايوه


جنا.. معلش نسيت اشحن فوني هاتفي تليفونك اتصل علي معتز


رؤي وهي تناولها الهاتف.. اتفضلي


جنا.. شكرا


وقامت جنا بالاتصال علي معتز والتحدث معه واسر يشاكس في ميرا اما رؤي فظلت تنظر من النافذه بشرود


وصل اسر امام الفندق ونزل الجميع وصعدت الفتيات للغرفه المخصصه لهم


جنا وهي ترمي حقيبتها.. يااه الطريق كان طويل


اسر.. شويه والفريق هيوصل ليكم وهيعتنو بيكم اوك والفستان برضو هيوصل كمان دقايق


ميرا.. اوك شكرا يا اسر


اسر.. يلا همشي انا عشان اجهز انا عريس برضو ثم غمز لميرا ورحل


جنا ... يلا بقي ادخلي خدي شور كده لحد.ما الفستان يوصل والمتخصصين بالميكب


ميرا.. اوك   وذهبت ميرا

  ووضعت جنا هاتفها علي الشاحن ونظرت لريي وجدتها شارده فجلست بجانبها وقالت.. مالك يا رؤي


رؤي.. مفيش مصدعه بس


جنا.. الف سلامه عليكي طب خدتي مسكن


رؤي بابتسامه.. ايةه خدت متخافيش هكون كويسه


قطع حديثهم دق البلب ففتحت جنا فوجدت عامل يسلمها الفستان فاخذته منه ودخلت


رؤي.. مين


جنا.. فستان ميرا وصل


ميرا من الداخل.. محدش يفتحه هشوفه انا الاول هخرج اهو


جنا.. هههههه شوفي البت طب ايه رايك هفتحه


فتحت ميرا البابووخرجت وهي تجفف شعرها وقالت.. بعينك وريني


اخذت الفستان من جنا وقامت بفتح الحقيبه ففتحت عينيها بصدمه من جمال الفستان فكان جميلا بحق


جنا.. واااااو روووعه


رؤي.. فعلا جميل جدا


ميرا بسعاده... دا تحفه عجبني جدا وذهب بسرعه وقامت بارتداءه وظلت تدور حول نفسها بسعاده


جنا.. جميل جدا عليكي


ميرا.. بجد


جنا بحب.. ايوه يا حبيبتي مبروك


قطع حديثهم الباب ففتحت رؤي ودخلت العديد من الفتيات


احدي الفتيات.. احنا المختصات بالميكب 


ميرا.. ايةه اهلا بحضرتك


الفتاه.. اهلا بيكي يلا حضرتك عشان تجهزي


وبدا الفتيات للتحضبر لحفله الخطوبه...


      ############


كان اسر يق امام المراه يعدل من جرافتته فذهب اليه امجد وقام بربطها جيدا واحتضن اخيه بحب اخوي حقيفي


امجد.. مبروك يا اسر


اسر بحب.. الله يلارك فيك عقبالك يا امجد


امجد.. بجد فرحان ليه اووي


كان اسر سيرد ولكنه انتبه علي دخول والده مروان


مروان بحب... ولادي ربنا يفرحكم مبروك يا اسر


ذهب امجد واسر بسرعه واحتضنو والدهم فربط علي كتفهم بحب وقال.. يلا عشان هنتاخر 


ادم وهو يدخل.. يلا يا جماعه رؤي اتصلت الينات خلصت

ثم نظر لاسر بحب مبروك يا اسر


اسر.. الله يبارك فيك يا عمي


مروان.. يلا بينا عشان منتاخرش


خرج الجميع من الغرفه ولكن وقف اسر مكانه وذهب لخزانته وفتحها واخرج صوره والدته


اسر بحب.. وحشتيني اووي ياماما كان نفسب تكوني معايا هنا وتشوفي ابنك مبسوط انا بحبها اووي وعندها تذكر ميرا فابتسم بحب وقال.. جايلك يا ملاكي


امجد من الاسفل.. يلا يا اسر


اسر بصوت عالي جاي اهو وذهب ووضع صوره والدته ونزل اليهم وصعد الجميع لسيارتهم واتجهو للفندق


     #####


عند الفتيات كانت رؤي وجنا انتهو  وكانو بانتزار ميرا فخرجت اليهم ميرا فصفقت جنا وقالت.. موزه ياناس


ميرا بوتر.. بجد حلوه


جنا.. قولي قمر


ميرا.. انا خايفه


جنا.. اهدي يا بت مش مستاهله


قطع حديقهم دخول سميه ونظرت لابنتها بحنان ثم ذهبت واحتضنتها وقالت.. مبروك يا قلبي


ميرا.. الله يبارك فيكي يا ماما ورفعت نظرها وجدت والدها ينظر لها بحب فذهب بسرعه واحتضنته


ادم.. مبروك يا قاب ابوكي


ميرا.. الله يبارك فيك يا بابا


قبلها ادم من جبينهاثم امسك يدها وذهب ليسلمها لاسر وتبعه الجميع


كان اسر يقف في تخر الدرج بانتظار ملاكه فرفع نظره وجدهل تنزل مع والدها هي حقا فاتنه دق قلبه بشده من جمالها يتمني ان يخفيها عن عين الجميع 


اما ميرا فكانت تنظر لاسر بخجل شديد حتي وصلت اليه وسلمها والدها اليه وقال.. انا سلمتك حته من قلبي خلي بالك منها


اسر.. في عيني


ابتسم ادم له ثم ذهب ووقف بجانب زوجته اما اسر فنظر لميرا بحب وقال.  قمر ياناس انا هخطب قمر


ميرا بخجل.. شكرا


ابتسم لها اسر واخذ بديها وذهب لحلبه الرقص ووضع يده علي خصرها وضمها اليه بحب وظل ينظر لعينيها بعشق وابدت الاغنيه


خدني ليك قرب عليا 

سيب اديك تحضن اديا 

ضمني خليني اصدق انك انت قصاد عنيا

 كنت بحلم بيك يوماتي

 حلم غير لون حياتي

 نفسي اعيش جنبك يا عمري 

اللي باقي من حياتي

 عش معايا كل ثانيه

 يلا خدني لدنيا تانيه

 دنيا غير الدنيا ديا 

حنه ابعد من الخيال

 لو اديك تلمس اديا 

لو عنيك تيجي في عنيا 

كنت تعرف ايه اللي بيا حته

 من غير سؤال

اااااااااااااااااااه

نظر اسر لميرا وقال.. بحبك ثم حملها ودار بها تحت تصفيق الجميع بسعاده لهم ونظرات رؤي الغامضه


صوت اقدام يقترب من القاعه ببطي شديد ثم دخل صاحب هذه الاقدام للداخل ووجد اسر يحمل ميرا


سوزي بحقد.. فرحتك مش هتكمل يا ابن خدبجه


#


البارت(١٧)


انتهي اسر وميرا من رقصتهم وامسك اسر يد حبيبته وذهبو للجلوس في المكان المخصص لهم


اسر...مبروك عليا انتي يا ملاكي


ميرا بخجل.. الله يبارك فيك


 علي الناحيه الاخري كانت رؤي تقف وحدها شارده


 فانتبهت لصوت امجد يقول.. واقفه لوحدك ليه


رؤي.. مفيش عادي 


امحد بغمزه. بس ايه القمر دا 


رؤي بخجل.. شكرا


امجد بعشق.. تعالي نسلم علي اسر وميرا يلا ثم اكمل بصوت منخفض قمر يخربيتك


رؤي.. اوك


وذهب امجد ورؤي لميرا واسر واحتضن امجد اخيه


امجد.. مبروك يا اسر  ثم نظر لميرا وقال مبروك يا ميرا


اسر ...الله يبارك فيك


مبرا.. الله يبارك فيك يا امجد عقبالك


امجد وهو ينظر لرؤي.. قريب اووي


نظر اسر لاخيه فوجده ينظر لرؤي فغمز لميرا فراته ايصا فابتسمت


رؤي.. مبروك يا ميرا مبروك يا اسر


ميرا وهي تحتضن اختها.. عقبالك يا قلبي


رؤي.. شكرا بعد اذنكم هروح اقعد


امجد.. تعالي يلا


رؤي بحاجب مرفوع.. نعم


امجد.. ايه الله اسيبك تتعاكسي وانتي قمر كدا يلا يا بت معندناش بنات تمشي وحدهم قدامي


رؤي بصحكه. ههههه مجنون وذهبت ولحقها امجد بسرعه


اسر.. انا مش مطمن للواد امجد دا


ميرا ...هههه ليه دا امجد عثول


اسر بغيره.. نعم يختي


ميرا.. اي يا عم


اسر.. انا وحدي بس اللي في حياتك واه لسا هحاسبك علي هزارك مع امجد


ميرا بصدمه.. دا اخوك


اسر بعشق.. حته لو ابوكي انتي بتعتي وحدي مش لحد 


ميرا بخجل.. بس يا اسر


اسر وهو يقبل يديها.. روح اسر وعمره


نظرت له ميرا بخجل وابتسمت وبادلها اسر الابتسامه


تقدمت سوزي من مروان ورئها مروان فذهب اليها


مروان.. جيتي امتي


سوزي.. طب قول حمدالله علي السلامه حته


مروان.. حمدالله علي السلامه يا حبيبتي


سوزي.. الله يسلمك انا وصلت لسا مش شوبه ومش معقول هسيب اسر في يوم ذي دا دا ذي ابني


مروان.. طب تعالي اعرفك علي اهل ميرا وبعدين نروح لاسر وميرا تباركي ليهم


سوزي.. اوك


اخذها مروان للطاوله التي يجلس عليها جميع العائله وانضم اليهم جنا ومعتز وبمجرد ان رئها امجد ذهب بسؤعه واحتضنها


امجد .. حمدالله علي السلامه ياماما


سوزي... الله يسلمك يا حبيبي


مروان.. اقدملك ادم صديق عمري ووالد ميرا


سوزي بدلع.. اتشرفت بيك مروان كان دايما بيحكيلي عنك وبجد طلعت قمر وشيك ذي ما قال


سميه بغيره.. شكرا دا من زوقك


ادم بضحكه لغيره سميه.. ههه اشكرك اتشرف بمعرفتك دي زوجتي سميه ووضع يده علي كتفها وضمها اليه


سوزي.. زوقك حلو مراتك جميله اتشرفت بمعرفتك


سميه بحنق.. انا اكتر اتفضلي اقعدي


وجلست سوزي بجانب مروان ودارت احاديث بينها وبين ادم وسمبه التي تشتعل غيره علي زوجها


جنا وهي تهمس لرؤي... بت انا مش مرتاحه للوليه دي


رؤي بهمس.. بس يا زفته هتسمعنا


جنا.. ما تسمع يا ستي بس بجد مش مرتاحه ليها


رؤي.. بس بقي


معتز.. في حاجه يا جنا


جنا.. ها لا يا حبيبي


نظرت لهم سوزي وقالت.. متعرفتش علي الباقي


ادم وهو يشير لجنا.. دي جنا صديقه ميرا ودا معتز خطيبها ودي رؤي بنتي


سوزي.. اها  ثم وجهت كلامها لمروان.. يلا نبارك لاسر


مروان.. يلا


واخذها مروان وذهبو لاسر وميرا وبمجرد رحيلهم قرصت سميه بد ادم بقوه


ادم بالم.. اااة في ايه


سميه بحنق.. اتلم


ادم بغمزه.. بتغيري يا بطتي


سميه بغضب.. ادم


ادم.. عيون ادم وقلب ادم وعمر ادم


سميه بخجل.. احم بس بقي


ابتسم ادم علي حوريته ثم صمها اليه بعشق وقال... عمر ماحد يملي عنيا غيرك


سميه.. انا واثقه منك بس بغير وبالذات الحربايه دي مش بطيقها كفايا هي السبب في موت خديجه


ادم.. اقفلي الصفحه دي بقي يا حبيبتي عشان اسر ميعرفش


سميه بحزن.. مش قادره كل ما اشوفها افتكر صحبه عمري اللي ماتت بسببها


ادم.. ربنا يرحمها


سميه... يا رب


كان اسر يهمس في اذن ميرا بكلامات اشعلت وجنتيها خحلا فتقدمت منهم سوزي ومروان ونظرت لهم بخبث وحقد وقال لنفسها.. افرحو افرحو عشان الجاي  تقيل


مروان وهو يحتضن اسر.. مبروك يا حبيبي


اسر.. الله يبارك فيك يا بابا


سوزي بحب مصطنع وهي تحضن اسر.. مبروك يا حبيبي


اسر بغير نفس.. الله يسلمك حمدالله علي سلامه حضرتك


نظرت لهم ميرا باستغراب من هذه فنظرت لها سوزي وقال بخبث.. عروستك قمر اظن متعرفنيش انا سوزي ام امجد واسر


لا تعليم ميرا لما لم ترتح لها وانقبض قلبها فقالت.. حمدالله علي سلامه حضرتك


سوزي.. الله يسلمك مبروك


ميرا... الله يبارك فيكي


سوزي... نسبكم بقي يلا يا مروان


مروان.. يلا


 ورحل سوزي ومروان ونظرت ميرا لاسر وجدته شارد فقالت...مالك يا اسر


اسر.. مفيش يا حبيبتي


ميرا وهي تمسك يده.. متاكد


اسر بحب.. ايوه


فابتسمت له ميرا بحب وبادلها اسر الابتسامه بعشق


وبعد فتره انتهت الخطوبه واتجه الجميع الي منازلهم  


في منزل ادم صعد الجميع للنوم ماعدا ميرا واسر كانو يجلسون في الشرفه 


ميرا.. اسر


اسر.. ايوه


ميرا.. هي طنط سوزي بتعتبرك ابنها


اسر بسخريه.. اووي


لمحت ميرا السخريه في كلامها ولكنها لم ترد ان تعلق فقالت..بس باين انها صغيره في السن


اسر ... سوزي هانم كل وقتها نوادي وكوافيرات وحفلات وبس


ميرا باستغراب.. ومين بيعتني بيكم


اسر.. الخدم وبعدين سيبك منها تحنا هنتكلم عنها وغمز لها وقال.. خلينا فيكي يا جميل


ميرا بخجل.. ايه


اسر.. عاوز اسمعها


ميرا.. تسمع ايه


اسر.. انتي عارفه


ميرا بخجل.. اسر


اسر.. عشان خاطري


ميرا بخجل.. ب بحبك


اسر وهو يقبل يدها.. وانا بعشقك ثم نام علي قدمها ورفعت ميرا يديها وظلت تلعب في شعره


اسر.. تعرفي ماما كانت بتعملي كده


ميرا.. ربنا يرحمها يا حبيبي


اسر بالم .. يا رب ثم اغمض عينيه وغض في النوم


ظلت تنظر له ميرا ولملامحه بعشق وحب لم تتخيل ان حب طفولتها سيصبح لها ثم نظرت لخاتمها الذي ذين اصلعها وقالت لنفسها معقول بقيت ملكه خلاص عشت قصه حب وهتنتهي بالسعاده واعادت النظر لاسر وظلت تلعب في شعره وغنت له


$#نم يا صغيري نام بهناء نم يا حبيبي نم بهناء نم وانا اجبلك جوز حمام متزعلش يا حمام دا بس عشان حبيبي اسر ينام#


بمجرد ان استمع اسر لغنائها حلم ذلك الحلم نفس الغرفه التي يملئها ذيلك الصوت 


كان الصوت عذب وجميل ظل اسر ينظر لتلك المراؤه بحب وهي تجلس بجانبه وتلعب في شعره لينام وحين اغلق عينيه  وجدها فجاه تبتعد عنه وتخرج من الغرفه وتغلقها من الخارج وترحل


اسر .. ماما افتحي قافله ليه ماما روحتي فين ماااما


ولكنه لم يجد رد فحاول فتح الباب كثيرا واخيرا استطاع ان يفتحه فخرج وظل يبحث عن والدته واخيرا وجدها تمشي


اسر.. ماما ماااا ماااا


ولكنها لم تلتفت له فظل يمشي خلفها وينادي عليها حتي وجدها تقف امام بحيره فذهب اليها ولكنه صدم حينما وجدها تدخل للداخل


اسر بفزع.. ماما ماااامااااا 


وذهب بسرعه وظلت تلك المراه تدخل وتدخل حتي غطي الماء وجهها وذهب  ذلك الطفل امام البحيره يقف ويصرخ باسمها.. 


اسر.. ماااااااماااااااا


استيقظ اسر بفزع فنظرت له ميرا بخوف وقالت.. مالك يا اسر في اي


اسر  وهو يتعرق..... كابوس


ميرا.. احكيلي حلمت بايه دا مش اول مره تقريبا انا شفتك مره بتحلم وبتنادي وتقولي ماما 


ميرا تعرف ماذا يحلم فهي استمعت لكلامه مع والدتها ولكنها ارادت ان يحكي لها لعلها تستطيع ان تحمل حزنه


نظر لها اسر بالم كيف يقول لها بان والدته انتحرت امامه تركته وذهبت وبعد ذهابها رحل حنانها عنه لم يجد اي حنان ولا حتي من زوجه والده كيف يخبرها بانه كان يعشق والدته وهي تخلت عنه ورحلت


نظرت له ميرا بحزن علي ملامحه المتالمه فوضعت يديها علي وجه وقالت بحنان.. احكي


نظر لها اسر بحزن ونام علي قدمها مره اخري وحركت ميرا يديها علي شعره


اسر بالم.. ماتت قدامي


ميرا.. مين


اسر.. امي شفتها وهي بتموت قدامي ومقدرتش اساعدها فضلت تدخل جوه المبه وانا بنادي عليها وهي مش بترد عليا هي لم مشت يا حور وموتت نفسها هو انا وحش هي كرهتني هو انا السبب في موتها لي مشت مشت وسبتني وحدي من غير ام بعد موتها ملقتش حنان كنت اتمني ترجع وبعيط بالليالي تخيلي طفل خمس سنين بيشوف امه قدامه بتموت ومش عارف ينقذها تخيلي طول حياتي لسا الذكري دي مش بتروح من بالي ورفع نظره لميرا وقال بالم وعيون مليئه بالدموع.. هي وحشتني اووي يا ميرا


كانت ميرا تبكي مع كل حرف يقوله اسر  كيف تحمل كل هذا وحده وعندما لمحت تلك الدموع في عينه احتضنته بقوه فتمسك بيها اسر كانها والدته ولاول مره يبكي فبكت ميرا لبكاءه وظلت تربط علي ظهره ليهدئ


كانت سوزي تقف تستمع اليهم من بعيد فابتسمت بخبث وقال.. كده انت سهلت عليا المهمه با اسر بالطريقه دي هتكره والدك ثم القت نظره اخيره عليهم وذهبت لغرفتها مع مروان 


حل الصباح فاستيقظت سميه لتحضر الافطر وعندما جاءت لتذهب لمحت ميرا واسر كما تركوهم بالامس فنظرت لهم بحب فاسر ينام علي قدمها وميىا يدها علي شعره ونائمه 


سميه.. اتمني با ميرا تكوني عوض لاسر عن والدته هو اتعذب اووي


وذهبت ببطئ وايقظت ميرا واسر


سميه.. ميرا يلا قومي


فتحت ميرا عينيها ووجدت والدتها فجاءت لتقوم فشعرت بثقل علي قدمها فنظرت لاسر فوجدته ينام علي قدمها فنظرت لامها بخجل


ميرا بتوتر.. احم انا


سميه. هههههه كفايا هتكوني ذي الطمطمايه يلا صحي اسر واطلعو نامو شويه لحد ما اجهز الفطار


ميرا.. ح حاضر


ابتسمت سميه لها وذهبت اما ميرا فنظرت لاسر بحنان وتذكرت عندما بكا في حضنها فحركت يدها في شعره وقالت بصوت هادئ... اسر


اسر.. اممم


ميرا.. ياا قوم


فتح اسر عينيه وجلس بجانب ميرا وقال.. احنا نمنا مكانا


ميرا بخجل.. ايوه


اسر بغمزه.. اوعي تكوني عملتي فيا حاجه شرف الواد ذي عود الكبريت بيتقاد مره وحده


نظرت له مبرا بصدمه ولكزته في كتفه وذهبت بسرعه من امامه


اما اسر فانفجر بالضحك علي صغيرته وذهب لغرفته وابدل ملابسه وخلد للنوم فمازال الوقت مبكر


وكذلك ميرا ابدلت ملابسها وذهبت للسرير وعندما تذكرت اسر ابتسمت بحب زاغمضت عينيها ونامت


بعد عده ساعات استيقظ الجميع واجتمو علي الافطار


مروان.. اسر وميرا فين


سميه.. لسا نايمين هطلع اصحيهم اهو


سوزي بخبث.. شكلهم سهرو كتير


نظرت لها سميه بحنق ولم تجب وصعدت لايقاظ ميرا اما سوزي ابتسمت بخبث ونظرت امامها فوجدت رؤي شارده فنظرت لها بشك فهي لاحظت نظراتها امس لاسر وميرا ولكن يجب ان تتاكد


في الاعلي دقت سميه الباب علي ميرا ودخلت


سميه وهي تبعد الغطاء عنها.. ميرا يلا الفطار الكل مستنيكي انتي واسر


ميرا.. اممم حاضر يا ماما


سميه.. يلا هروح لاسر اصخي


ميرا وهي تنهض .....حاضر


وذهبت سميه لاسر وقامت بايقاظه 


انتهت ميرا من ارتداء ملابسها وخرجت وفي طريقها وجدت اسر يقف امام غرفتها


ميرا.. اسر صباح الخير واقف كده لي


اسر.. مستنيكي ننزل سوا


ابتسمت له ميرا وقالت.. طب يلا


امسك اسر يديها وذهبو لاسفل ودخلو لغرفه الطعام 


اسر وميرا.. صباح الخير


الجميع.. صباح النور


نظرت رؤي لايديهم المتشابكه بغموض وبدات باكل طعامها كانت ذلك تحت نظرات سوزي التي تاكدت بوجود شي فابتسمت بخبث ونظرت لابنها امجد فوجدته ينظر لرؤي بحب فلكزته في كتفه


امحد.. ايه ياماما


سوزي بشر.. كل 


امجد.. حاضر


وبدات سوزي في الاكل وهي تنظر للجميع نظرات غامضه متفحصه


وبعد انتهاء الافطار ذهبت رؤي للجامعه وصعدت سوزي للنوم وادم ومروان كلا منهم اتجه لعمله  وكذلك امجد اما اسر فذهب لشركته بصحبه ميرا


كان اسر يقود وميرا تنظر له بحب فانتبه اسر لها فقال.. هو انا قمر كده


ميرا بسرحان.. اووي


اسر بضحكه... ههههه والله


ميرا وقد انتبهت لكلامها... ها لا طبعا


اسر بغمزه.. بذمتك


ميرا وهي تخرج لسانها... بس يا رخم


اسر.. ههههه بحب طفله والله


ميرا بغرور.. اذا كان عاجب


اسر.. عاجب وعاجب ياباشا وغمز لها


وبعد قليل وصل للشركه ودخلو متشابكين الايدي وانهالت عليهم المباركات وباقات الورد من الموظفين


ميرا وهي تجلس علي مكتبها.. شوفت يا اسر الورد دا حلو اووي


اسر بحب.. انتي احلي


ميرا.. احم طب يلا علي شغلك


اسر بمشاغبه... طب ما تيجي تسليني جوه


ميرا ببجديه.. يلا يا اسر علي الشغل ورانا شغل


اسر.. تمام يا فندم وغمز لها ودخل لمكتبه فضحكت عليه ميرا وبدات في العمل


كانت سميه في المطبخ تحضر الغداء فوجدت سوزي تدخل وتجلي علي كرسي وتقول.. انتي اللي بتطبخي


سميه بهدوء.. ايوه


سوزي.. يع وليه ما تجيبي خدم


سميه.. معلش بحب اعمل لعيلتي الحاجه من ايدي واهتم فيهم مش ذي ناس


سوزي.. قصدك ايه


سميه.. ولا حاجه


سوزي.. اظن يا سميه انتي مش بتحبيني ولا انا بحبك


سميه .. ولا عمري هحبك هحبك علي اي علي انك السبب في موت صحبه عمري


سوزي بغرور.. مروان اللي جالي


سميه.. انا معرفش اي حصل بس اللي متاكده منه ان مروان بيحب خديجه ولسا بيحبها واتجوزك عشان ابنه وبس


نظرت لها سوزي بغضب وتوعدت لها بالكثير وانصرفت من امامها فتنهدت سميه بحزن وقالت.. ليه يا خديجه عملتي كده واكملت تحضير الغداء


في الشركه كانت ميرا تدرس ملف مناقصه بعنايه فوجدت هاتف  المكتب يرن فوجدته اسر


ميرا.. ايوه يا اسر


اسر.. تعالي عاوزك


ميرا.. هخلص اللي في ايدي بس


اسر... لا تكوني عندي حالا


ميرا باستغراب.. ماشي واغلقت الهاتف وذهبت ودقت الباب ودخلت فوجدت اسر يجلس علي مكتبه


ميرا.. في حاجه يا اسر


اسر.. ايوه تعالي


تقدمت ميرا منه وفجاه سحبها اسر واجلسها في خضنه


ميرا بصدمه.. اسر ابعد حد يدخل


اسر وهو يستنشق عبير شعرها.. وحشتيني بفكر انقل مكتبك هنا والله من كتر ما بتوحشيني


ميرا بتوتر من انفاسه التي علي بشرتها.. ا اسر


اسر.. عيونه


ميرا.. احم سبني اقوم


اسر.. لا


ميرا.. لو سمحت


نظر لها اسر طويلا ثم ابعد يده فقامت ميرا ووقفت امامه بتوتر وفالت.. احم قول كنت عاوز اي


اسر بعشق.. ما قلتلك وحشتيني وكاد يقترب منها فذهبت بسرعه وقبل ان تخرج قالت.. وانت وحشتني علي فكره وذهب بسرعه لمكتبها وابتسم اسر بعشق علي طفلته


ومر اسبوعين بدون احداث جديده اسر وميرا يزدادان عشق لبعض ونظرات رؤي الغامضه لهم ومراقبه سوزي لها ومحاولات امجد للتقربت من رؤي ولكن بدون فائده


وفي يوم كانت رؤي تجلس علي سريرها وتمسك صوره لاسر وميرا فنظرت لاسر كثيرا ثم امسكت مقص وقصت اسر بعيدا عن ميرا ولكنها انتبهت لدق الباب فخبات كل شي تحت المخده وقالت.. ادخل


فدخلت سوزي واغلقت الباب ونظرت لرؤي بخبث ولتوترها


سوزي. امم زعجتك


رؤي.. ها لا ابدا اتفضلي


سوزي وهي تجلس وتضع قدم علي اخري.. امم كنت زهقانه قلت اجلي اقعد معاكي شويه


رؤي.. تنوريني 


نظرت سوزي لها ثم نظرت بجانبها فوجدت  طرف صوره يظهر من تحت الخده فلاحظت رؤي ذلك فادخلتها بسرعه وبتوتر


سوزي بضحكه.. ههههههه شكلك متوتره اووي بتحبيه صح


رؤي بتوتر.. قصدك مين


سوزي بخبث... اسر


رؤي بتوتر.. لا لاا طبعا ايه اللي بتقوليه دا اسر خطيب اختي وبيحبو بعض


نظرت لها سوزي بخبث وتقدمت منها واخرجت الصوره المقصوصه من تحت الخده وقال.. واصح انك بتحبيهم اووي


نظرت لها رؤي بتوتر وصدمه فابتست سوزي بخبث وقال.. واللي يخليه يكون ليكي اي رايك نظرت لها رؤي بحيره فاكملت سوزي وقالت.. ايوه عندي استعداد نخلي اسر ليكي مجرد خطه بسيطه تخدريه وتقولي انه اتحرش بيكي وبكده يخسر ابوه ومبرا ويطر يتجوزك ها اي رايك


رؤي.......


البارت(١٨)


رؤي بصدمه.. انتي بتقولي ايه


سوزي بفحيح افاعي.. اممم اظن سمعتيني كويس وبكده هخلي اسر ليكي وابعده عن ميرا وابوه


رؤي.. انتي اكيد مجنونه انا مستحيل اعمل كده دي اختي


سوزي.. تؤ تؤ تؤ ولما هي اختك بتفكري في حبييها وكمان خطيبها لي


رؤي بصرامه..مدام سوزي اطلعي برا وانا يستحيل اعمل اللي بتقوليه دا


سوزي... اخر كلام


رؤي.. ايوه وياريت تبعدي عن طريقنا ومش انا اللي الوث شرفي عشان حد انا اهلي ربوني


سوزي بخبث.. تمام انا هعرف اعمل اي واه قبل ما امشي لو فكرتي تقولي لحد كلمه من دي هقولهم انك بتحبي اسر واني سمعتك بتخططي مع حد في الفون لكده وعسان سمعتك عوزه تلبسبني الكلام واكيد هيصدقوني باي يا حلوه


ورحلت سوزي اما رؤي وقفت مكانها بصدمه لاتعرف ماذا تفعل تلك المراه شريره بحق 


رؤي بحزن.. سامحيني يا ميرا......


.


كان اسر يقود السياره وبجانبه ميرا تمسك كتاب تقرا فيه فتافف بحنق وقال.. مخلصتيش الكتاب من ساعه ما مشينا وبتقراي اتكلمي معايا بقي


ميرا وهي تنظر للكتاب.. بس شويه معلش 


نظر لها اسر بحنق ثم امسك الكتاب ورماه في الخلف


ميرا.. اي يا عم كنت عند حته مهمه


اسر.. انا عندي الاهم


ميرا.. اي


اسر بحب.. وحشتني زرقه عنيكي


ميرا بخجل.. احم شكرا


اسر.. ههههه شكرا دا ردك 


ميرا.. بس يا بابا وسوق لنعمل حادثه وانا خايفه علي شبابي ليضيع


اسر.. ههه تمام يا فندم


وبعد قليل وصلو لمطعم فنزل اسر وامسك يده ميرا وذهبو للداخل  وكانت ميرا تنظر للمطعم بدهشه انه جميل حقا وديكوراته رائعه ولكن عذرا اين الناس المكان فارغ ولكنها انتبهت علي صوت اسر الهادي... تعالي اقعدي


نظرت له وجدته يبعد الكرسي لها فابتسمت له وجلست وجلس هو امامها


اسر.. ها تحبي تكلي اي


ميرا.. اي حاجه


اسر.. قدامك المنيو اهو اختاري اللي عوزاه


ميرا.. اوك ثم امسكت المنيو ونظرت للموجود وحسمت امرها علي شي وكذلك اختار اسر مثلها


ميرا.. صحيح هو المكان فاضي لي مش معقول مكان راقي ذي دا محدش هيجيله


اسر.. تؤ المكان دا مشهور جدا وبيكون ملان ناس بس انا حجزته لينا


ميرا بصدمه.. بجد


اسر.. ايوه ثم امسك يدها وقال محبتش حد يزعجنا 

نظرت له ميرا بحب ولكن قطع كلامهم النادل وهو يضع الطعام ثم قال بهدوء.. تامرو بحاجه تانيه


اسر بامتنان.. شكرا


وانصرف النادل وبدا اسر وميرا في الاكل ويخطقون نظرات لبعضهم 


ميرا.. اه بطني كلت كتير بجد المطعم روعه


اسر بضحكه.. ههههه بالف هنا يا قلب اسر


ميرا بحب.. الله يهنيك قم استمعت لاغنيه مش من فراغ سلمتلك فقالت بسعاده.. الله بعشق الاغنيه دي اووي


فقام اسر ومد يده وقال.. تسمحيلي بالرقصه يا سنيوريتا


ميرا بسعاده.. اكيد وامسكت بيده وذهبو للرقص فوضع اسر يده علي خصرها وضمها له بحب خجلت ميرا كثيرا منه ولكنها حاربت خجلها ووضعت يديها علي كتفه وتمايلو مع الاغنيه...


طبطب عليا

 نسيني تعبي وانت جنبي ضم فيا 

من قد اي عايشه في عذاب مكنش ليا

 في الدنيا ضهر بقي انت ضهري اهتم بيا 


مش من فراغ سلمتلك

 ولا كان طبيعي احنلك 

دنا من عذابي لجئتلك ومن الهموم

 عوضني نسيني الوجع

 هتعب اووي لو هتخدع

 قدر مشاعري دنا لو هقع  انا مش هقوم


مش من فراغ سلمتلك 

ولا كان طبيعي احنلك 

دنا من عذابي لجئتلك ومن الهموم

 عوضني نسيني الوجع 

هتعب اووي لو هتخدع

 قدر مشاعري دنا لو هقع انا مش هقوم


تلف بيا

 بنلاقي فرحه انا نفسي اضحك لو شويه 

ارقص معايا احضن مشاعري

 حس بيا 

انا مش هحبك الا لو حببتني فيا


مش من فراغ سلمتلك

 ولا كان طبيعي احنلك

 دنا من عذابي لجئتلك 

ومن الهموم عوضني 

نسيني الوجع 

هتعب اووي لو هتخدع

 قدر مشاعري

 دنا لو هقع انا مش هقوم


مع كل كلمه كانت ميرا تنظر لعين اسر وهو يسرح في زرقتها كانت تحاول ان توصل له كلام كثير عن طريق عينيها واسر يقسم بانه فهم كل كلمه حته لو لم تنطق وانتهت الاغنيه فانتبهت ميرا علي ذلك وابتعدت عن اسر


ميرا.. احم الاغنيه خلصت يلا نقعد


اسر.. يلا


وجلسو مكانهم وميرا تجلس بخجل فعندما تكون باحصانه تنسي العالم كله فانتبهت علي صوت اسر


اسر.. ميرا الفرح هيكون بعد اسبوعين


ميرا بصدمه.. اي بسرعه كده انا مجهزتش


اسر.. ميرا حبيبتي احنا هنتجوز ونسافر علي طول مش هنحتاج وقت وان كان علي موضوع تجهيزك من بكره ننزل نشتري


ميرا.. بس يا اسر


اسر بحب.. قولي موافقه يلا انا بجد مش هستحمل اكتر من كده


ميرا بخجل.. ماشي موافقه افتح الموضوع مع الجماعه


اسر بسعاده.. بجد طب يلا بينا بسرعه وامسك يدها واخذها بسرعه للسياره


ميرا بضحكه.. يا مجنون براحه


اسر.. تؤ تؤ يلا بسرعه وركب السياره واجلسها بجانبه وانطلق بسرعه للبيت...


في منزل ادم كان الجميع مجتمع في الصالون مروان وادم كالعاده يتحدثون ويشاركهم امجد الكلام وسوزي تلعب في هاتفها اما سميه فتشاهد التلفاز وبجانبها رؤي فانتبه الجميع علي دخول اسر وميرا المفاجي


اسر.. انا عندي ليكم خبر حلو


ادم.. قول في اي


اسر بسعاده.. اتفقت انا وميرا ان الفرح بعد اسبوعين


البعض يشعر بالصدمه والزهول والاخر بالسعاده فهتفت


سميه..بسرعه كده طب ما تستنو شويه


ادم.. ايوه مش ملاحظ بدري 


اسر.. معلش يا عمي كفايا لحد كده


مروان.. خلاص يا ادم طالما متفقين علي كده يبقي خلاص


ادم.. علي بركه الله اللي يحبوه


امجد.. مبروك يا اسر وذهب واحتضنه وانهالت المباركات عليهم من الجميع وحضنت سميه ابنتها بسعاده وفرحه  وكان الجميع يشعر بالسعاده ماعدا سوزي التي تشتعل غضبا ونظرت لرؤي وجدتها تقف مع اختها تضحك فضغطت علي اسنانها وذهبت لغرفتها بسرعه


سوزي بغضب.. مستحيل ابن خديجه يفوز عليا مستحيل لا لازم اتصرف رؤي الغبيه لو كانت وافقت بس غبيه ضيعت كل حاجه ثم اكملت بخبث بس لسا معايا اللي يخليه يكره ابوه تنما يبعد عن ميرا او لا عادي مش مهم بس اهم حاجه يبعد عن مروان ثم ذهبت لحقيبتها واخرجت الرساله وابتسمت بشر


كان اسر يجلس في غرفته ويتحدث بالهاتف بسعاده


اسر.. ايوه فرحي هيكون بعد اسبوعين لازم تحضر يا احمد


احمد.. اكيد يا صحبي دا فرح اخويا ازاي محضرش


اسر بحب.. عقبالك يا صحبي


احمد.. لا ياعم انا سنجول مش عاوز اقع علي شوشتي ذيك


اسر.. ههههه صدقني الحب حلو اووي


احمد.... صدقني فرحان اووي عشانك وانك بتحب يا صحبي ربنا يهنيك


اسر.. تعرف مكنتش اتوقع احب ههه واحب مين ميرا بعد اللي كانت قالته بس بنت الايه خطفت قلبي 


احمد. ههههه احسن اهي دي. اللي هتعلمك الادب


اسر.. ههههههه انا مؤدب ياض 


قطع حديثه دق الباب فقال لاحمد.. لحظه يا احمد خليك معايا


احمد.. اوك


اسر.. ادخل فدخلت سوزي فنظر لها اسر وقال.. خير


سوزي.. اممم عوزاك في حاجه مهمه


اسر.. الوقت متاخر ميصحش تكوني هنا الصبح نتكلم


سوزي.. لا هنتكلم دلوقتي


اسر بحده.. لو سمحتي اطلعي


نظرت له سوزي بغضب وتوعدت له ثم خرجت وصفعت الباب خلفها فنظر لها اسر بحنق واكمل محادثته مع احمد


عند ميرا كانت تصعد الدرج بعدما تركت والدتها فكانت تجلس معها يتفقو علي الاغراض التي ستحناجها واتفقو ان تذهب غدا هي ورؤي للمول لتبدا لشراء اشياء عرسها ولكنها  وجدت سوزي تخرج من غرفه اسر بغضب فنظرت لها باستغراب وقالت.. حضرتك  كنتي عند اسر


سوزي بدلع.. ايوه كنت عنده اصل في موضوع مهم اووي كنت عوزاه فيه


ميرا بحنق.. موضوع ايه


سوزي .. تؤ تؤ موضوع بين ابن وامه ثم ضحكت بسخريه وذهبت لغرفتها اما ميرا فوقفت مكانها تنظر لها بحنق فهي لا تطيق تلك المراه ينقبض قلبها حين رؤيتها


ميرا.. عبو شكلك وليه رخمه ثم ذهبت لغرفتها لتنام


حل الصباح سريعا واستبقظت ميرا ثم ارتدت ملابسها ونزلت لاسفل بسرعه فوجدت الجميع يجلس للافطار فوقفت وخطفت بضع لقيمات


سميه.. اقعدي فطري ايه اللي بتعمليه دا


ميرا.. معلش ياماما عشان نلحق نمشي يلا يا اسر


ادم.. ههههه مستعجله اووي ها


مروان.. هههههه الحب ولع في الدره


ميرا باحراج.. احم اصل يعني ثم نظرت لاسر ولكزته وقالت ما تقوم يا عم


اسر بضحكه... يلا يا مجنونه 


امجد.. ما تخدوني معاكم يا جدعان


ميرا.. تعال تشتال عادي يلا باي يا جماعه ثم جذبت يد رؤي وذهبت بسرعه


اما سوزي فكانت تشرب قهوتها وتبتسم بخبث وتتابعهم بحذر


    


كان اسر يقود السباره وبجانبه امجد وفي الخلف ميرا ورؤي


ميرا.. اسر اقف عند بيت جنا عشان جايه معانا


اسر.. اوك


امجد.. امم كتبتي هتشتري ايه


ميرا بغرور.. طبعا حضرت لستا


رؤي.. ههههه فضلت سهرانه تكتبها


امجد بغمزه.. عقبال ما نشتريلك يا جميل


ميرا بحنق.. بص قدامك يخويا واتلم


اسر.. هههههه تستاهل 


امجد.. ماااشي ليكي يوم


فاخرجت ميرا لسانها له ووصل اسر امام بيت جنا ووجدها تقف بانتظارهم وركبت بجانب رؤي وميرا وانطلق اسر للمول وبعد قليل وصل اسؤ ونزل الجميع ودخلو 


وقفت ميرا في المنتصف وقالت.. ايوه بقي يلا ورايا 


فضحك الجمبع عليها وذهبو خلفها ومرت اكثر من ثلاث ساعات وميرا لا تزال تشتري وكان اسر وامجد خلفها يحملون الكثير من الحقائب


امجد.. يالهوي يخرليت اللي يشتري مع البنات حاجه تعبت ياعم نادي لخطيبتك اي هتستري كله في يوم


اسر.. ومين سمعك رجلي مش شيلاني هما البنات فين تعبت بجد ونظر حوله فوجدهم.يخرجون من محل وميرا تهتف بحنق طفولي..اوف ملقتش اللي عوزاه اي دا


اسر.. احم ما كفايا كده ونكمل بكرا


جنا.. قولها والنبي تعبت


رؤي.. انا مبقاش فيا نفس


ميرا.. اوك تعالو نشرب حاجه وبعدين نمشي


الكل.. تمام وذهبو جميعا لكافيه وطلبو مشروبات 


ميرا.. اممم كده جبت حجات كتير بس لسا ناقص


اسر.. ههههههه انتي ناقص تشتري المول يبنتي دا انا لما جيت معاكي حرمت اني انزل اشتري مع وحده بعد.كده


ميرا.. نعم يخويا حرمت اي لا دا لسا اسبوعين 


اسر بخوف مصطنع.. منك لله رجلي ورمت


فضحك الجميع عليه ثم انتهي الجميع وذهبو للمنزل 


وبعد قليل وصلت ميرا ودخلت بسرعه للداخل فوجدت والدتها والدها وعمها مروان يجلسون 


ميرا.. انا جيييييت.


سميه.. حبيبتي نورتي ها فين الحاجه


ميرا.. هههههه ورايا فنظرو ورائها فوجدو اسر ورؤي وامجد.يحملون الكثير من الحقائب


فضحك الجميع عليهم وقال مروان..ههههه اي دا عاملين في نفسكم كده لي


امجد وهو يضع الحقائب جانبا.. البركه في مرات ابنك اتكحرطنا بسببها


ميرا.. بس ياض


اسر.. هههه بصراحه انا حرمت اروح اتسوق مع ميرا رجلي مش داري بيها


ميرا بغضب طفولي ...بقي كده


رؤي.. هههه حرام عليكي دا احنا لفينا لف 


سميه... ميرا وعرفاها مش بيرضيها العجب 


ميرا.. بقي كده كلكم عليا ماااشي ثم تخرجت لسانها لهم فضحك الجميع عليها


ومرت عشر ايام قضتهم فيها ميرا في شراء اغراضها وظل اربع ايام فقط علي الزفاف


كان مروان يجلس علي مكتبه ورن الهاتف فاجاب


مروان.. الو ازيك يا مايكل


مايكل.. تمام يا مروان بيه بس في مشكله


مروان.. اي


مايكل.. الفرع الاساسي حصل فيه مشكله ولازم انت واسر بيه تكونو هنا


مروان.. تمام هناخد طياره بليل ونيجي


مايكل.. توصلو بالسلامه يا مروان بيه


اغلق مروان الهاتف ومسح علي وجه بتعب ثم طلب السكرتيره وقال... اطلبي اسر بيه لمكتبي


السكرتيره.. تمام يا فندم


وبعد قليل جاء اسر ودق الباب ودخل المكتب وهتف. خير يا بابا


مروان.. الفرع الرئيسي حصل فيه مشكله لازم نسافر انا هحجز لطياره بليل


اسر وهو يفكر في زفافه الذي اقترب.. طب مينفعش بعد الفرح


مروان.. للاسف مايكل قال للزم ضروري وهما يومين ان شاء الله ونيجي


اسر.. تمام 


مروان.. طب يلا بينا الطياره الساعه سبعه والساعه حاليا اربعه يدوب نلحق نجهز الشنط


اسر.. تمام  وخرج وتبعه اسر واستقلو السياره للمنزل وبعد قليل وصلو ووذهبو للداخل فوجدو الجميع في الصالون


مروان.. السلام عليكم


الجميع.. وعليكم السلام


نظرت ميرا لاسر باشتياق في لم تره اليوم ابظا فنظر لها اسر بقلق من حديث والده


مروان.. انا واسر هنسافر امريكا النهارده للاسف حصل مشكله ومضطرين نسافر


نظرت ميرا بسرعه لاسر فوجدته ينظر لها بحزن فقالت.. بس الفرح بعد اربع ايام


ادم.. ايوه يا مروان طب خليه بعد الفرح حته


مروان.. للاسف مينفعش بس هما يومين بالكثير وهنيجي


سوزي بسرعه بعد تفكير.. انا هاجي معاكم


مروان.. تمام ثم وجه كلامه لامجد وقال هتخليك هنا تساعد عمك ادم في التجهيزات


امجد.. حاضر


مروان.. معلش يا جماعه هطلع احضر السنط هنتاخر وصعد للغرفه وتبعته سوزي


اما اسر فظل مكانه ينظر لميرا التي كسا الحزن ملامحها فهتف.. ميرا


فرفعت نظرها وكانها تعاتبه علي سفره ووقفت وصعدت لاعلي بدون كلمه فتنهد اسر بتعب


سميه.. روح وراها راضيها يا اسر


اسر.. حاضر وصعد للاعلي بسرعه فوجد غرفته مفتوحه فدخل وراي ميرا تخرج ملابسه وتصعها في الحقيبه فذهب اليها وهي تقف امام الخزانه واحتصنها من الخلف وقال.. اسف


ميرا بحزن.. هتوحشني متتاخرش عليا


لفها اسر اليه ومسح دموعها  وقال.. هاجي علي طول وعد


ميرا.. هستناك ثم حضنت اسر فبادلها اسر الحضن بقوه


وبعد قليل ذهب اسر ووالده وسوزي للمكار وذهب ليوصلهم ادم واصر اسر علي عدم ذهاب ميرا لانه لا يرد رؤيه دموعها


كانت ميرا تجلس علي فراشها بحزن وتمسك صوره اسر وقالت... مش عارفه ليه مش مطمنه ثم اكملت بدموع هتوحشني اووي


مر يومين ولم يتصل اسر ابدا فقلقت ميرا بشده عليه وكلما حاولت الاتصال وجدته مغلق وفي اليوم التالي كانت ميرا تجلس مع والدتها بحزن


سميه.. مالك يا حبيبتي


ميرا بحزن.. اسر مكلمنيش ياماما من ساعه ماسافر


ادم.. معلش تلاقيه مشغول بس وهو المفروض هيجي النهارده 


تنهدت ميرا بحزن وانتبهت علي دخول امجد وهو يحمل حقيبه كبيره


رؤي.. اي دا يا. امجد


امجد.. احم بصراحه دا فستان ميرا جبته ليها كهديه مني اتمني تقبليها يا ميرا


ميرا بسعاده.. بجد وذهبت بسرعه وفتحت الحقيبه وانبهرت بالفستان وهتفت بسعاده... شكرا يا امجد رووعه انا هطلع اجربه واخذته وصعدت لاعلي بسرعه


وبعد قليل انتهت ميرا من ارتداء الفستان ووقفت امام المرأه تطلع لنفسها بسعاده


ميرا وهي تلف حول نفسها... الله جميل جدا قطع حديثها رنين هاتفها فذهبت بسرعه فوجدته اسر فرفرف قلبها من السعاده وقالت... الو اسر حبيبي فينك مرنتش عليا ليه وفونك مغلق


اسر...(لارد).......


ميرا... اسر انت مبتردش عليا ليه


اسر بحزن حاول اخفاءه.. ميرا انا اسف انا مش هتجوزك ومش هرجع من السفر سامحيني بس فكرت ولقيت نفسي مش هقدر اتجوزك انا محبتكيش انا كنت بعمل كده عشان انتقم منك وبس


صدمه كل ماشعرت به ميرا هو الصدمه كان هناك الم شديد في قلبها فهتفت .. ا اسر ولكنها لم تلقي ردا فنظرت للهاتف فوجدته اغلق فحركت راسها برفض وامسكت هاتفها بايدي مرتعشه واعادت الاتصال ولكن الهاتف كان مغلق


ظلت تضحك بجنون وفجاه سكتت وظلت مكانها دقائق ثم


وقف امام المراه تنظر لهيئتها بالم هطلت دموعها بغزاره علي وجنتيها ظلت تنظر لنفسها لدقائق صامته وهي تحمل كل معالم الالم ولحظات وامتلئ المكان بصراخها 


ميرا بصراخ... اااااااااااااااااااة كله كان كدب كان غش ليييه يا اسر لييييييه عملت ايه عشان استحق منك كده ليييييه كسرتني بالطريفه دي ليييببيببه موتني وانا حيه لييييييه يا اسر لييييييه ااااااااة يا قلبي اةةةةةةةةةة


وظلت تكسر في الغرفه بانهيار وسمعها الجميع فصعدو بسرعه لغرفتها وجدو الباب مغلق.


سميه. بفزع.. ميرا افتحي ميرا بنتي افتحي


ادم.. ميرا افتحي ميراا ردي عليا


ميرا من الداخل... سبوني في حالي بقي كفاااااااايا 


ادم.. افتحي يا قلب ابوكي في ايه


ميرا بكسره ودموع.. بنتك قلبها اتكسر يا بابا واتكسرت فرحتها ثم نظرت لفستانها وظلت تقطع فيه وتصرخ 


امجد... ابعد يا عمي لازم اكسر الباب فورا


ادم.. يلا يا امجد اكسره وقبل ان يكملو كلامهم سمعو صوت كسر وهدا صوت ميرا


سميه بصراخ.. بنتي افتحي يا ميرا لاااا بنتي 


رؤي بدموع.. ميرا افتحي في ايه


اسرع امجد وادم في كسر الباب واستطاعو كسره وعندما دخلو وقفو مكانهم من الصدمه....


البارت(١٩)


احمد.. ليه عملت كده يا صحبي


اسر بالم..دا الصح مكنش لازم اعمل الا كده


احمد.. طب هي ذنبها اي تجرحها كده


اسربضحكه وجع.. مش احسن ما تكون مع واحد معهوش حاجه وكمان ابوه السبب في انتحار امه


عند ذكر هذا اغمض عينيه بالم وتذكر ما حصل من ايام فلااااش بااااااك


وصل اسر امريكا بليل ونام علي طول والصبح راح الشركه هو ووالده لحل المشكله وبالفعل قدرو يحلوها ورجع القصر وقرر يكام ميرا عشان مكلمهاش من ساعه ما جه وجه يرن انتبه الباب بيدق


اسر.. اتفضل


فدخلت سوزي وهي تنظر له بخبث وقالت.. عوزه اتكلم معاك


اسر ببرود.. اظن حضرتك دا مش وقته احنا بليل اتفضلي علي اوضتك والصبح نتكلم


سوزي بخبث.. اممم والله كلامي كان هيفيدك ثم اكملت وقالت دا حته عن والدتك


اسر باستغراب..مالها امي


اخرجت سوزي الرساله وقالت.. دي تخصك


امسك اسر الرساله ونظر لها باستغراب ثم فتحها وبدا في القراءه


*مروان لما تكون بتقرا الرساله دي هكون خلاص مشيت ومشبت بعيد اوووي يا مروان قررت انتخر اه متستغربش انا هنتحر غصب عني مقدرتش اني اتحمل فكره انك خونتني ليه يا مروان لي قصرت معاكفي اي فينحبك يا مروان ليا فيين دا كله هنت عليك تكسرني كده هنت عليك توجعني بالشكل دا ابني يا مروان مش هوصبك غير علي اسر بلاش تكسره ذي ما كسرت امه ابني يا مروان خلي بالك منه*

                                           خديجه


مع كل حرف وكلمه كان يقرئهااسر كان يشعر بالصدمه نعم فقط الصدمه لا يصدق هل والده سبب انتحار امه هل هو السبب في جعله يتيم وحرمانه من امه كيف هذا ظل يقرا الرساله مرات ومرات ولمح دموع والدته علي الرساله فاغمض عينيه بالم وجلس علي اقرب كرسي بتعب


اما سوزي فكانت تنظر له بانتظار وابتسامه من ملامحه المتالمه وعندما جلس اقتربت منه وقالت.. اظن كده فهمت واه للتوضيع انا اللي ابوك خان امك معاها


رفع اسر نظره اليها بسرعه صدمه تلو الاخري ايعقل هذا الهذا تزوجها ولكن ماذا فعلت امي لتستحق هذا ماذا نظر لسوزي بغضب يود قتلها ولكن لبست الملامه اجل فوالده هو السبب 


ضغط علي يده بقوه ثم دفعها من طريقه وذهب بسرعه لوالده وبمجرد رحيله دوت ضحكات سوزي في الغرفه ثم جلست علي كرسي ووضعت قدم علي اخري وقالت بشر.. كده اللعب هيحلو اووي وعوزه اعرف هيعمل اي مع بنت سميه ثم ضحكت بانتصار...


كان يجري لغرفه ابيه كتائه يريد ان يجد ماوي ودخل الغرفه بسرعه دون ان يدق الباب فوجد والده يجلس ويقرا كتاب


مروان.. في اي يا اسر مالك داخل بالطريقه دي لي


اسر وهو يشير للرساله ..فهمني اي دي


نظر مروان للرساله بصدمه انها رساله خديجه ثم قالت لاسر ... اسر متفهش غلط اسمعني


اسر بالم.. يعني منكرتش الرساله يعني دا صح خنت امي


مروان.. اسمعني بس


اسر بغضب.. اسمع ايييييي انك السبب في موت امي انك كسرتها وخنتها انك السبب في حرماني منها وخلتني يتيم عملتلك ايييي ولا امي عملتلك اييييانا بكرهك وهفضل اكرهك لاخر عمري


مروان بوجع.. اسمعني يا اسر 


اسر وهو يشير له بالسكوت.. مش عاوز اسمع منك حاجه يا اسر بيه بس انسي ان ليك ابن اسمه اسر  وترك الغرفه ورحل بسرعه اما مروان غضل مكانه بصدمه ثم جلس علي الكرسي ووضع يديه علي وجهه بحزن شديد 


اما سوزي فكانت تشاهد باستمتاع ونصر


بااااااااااك


احمد... اسر رد عليا


اسر بوجع... سبني لوحدييا احمد ارجوك انا جيت ليك عشان افضل لوحدي متخلنيش امشي


احمد بحزن علي صديقه..ولحد امتي بقالك يومين قاعد في الضلمه ويوم ما تتكلم تتصل علي ميرا وتكسرها كده


اسر بصراخ.. عوزني اعمل اييييييي افصل معاها ازاي ومحلتيش حاجه ها عوزني اصارحها واقولها ابويا السبب في موت امي وانه حرمني منها ها عوزني اعمل اي يا احمد رد عليا ردددددد


احمد بجديه.. ميرا كانت هتقف جنبك هو دا الحب يا اسر طب انت مفكرتش فيها مفكرتش ان فرحكم بكره هتقول للناس اي ولا تقابلهم ازاي تقول عريسي مشي وسبني قبل فرحي مفكرتش في سمعتها انت غلطان يا اسر غلطان اووي انا هخرج بس فكر في كلامي


وخرج احمد من الغرفه اما اسر فجلس علي الكرسي بتعب والم يفكر في كلامه قم ادمعت عينه وقال.. ميرا


    #######


بمجرد كسر امجد للباب ودخول الجميع للغرفه وقفو مكانهم بصدمه ميرا ملقيه علي الارض وكل شي بالغرفه محطم وفستانها الابيض ملطخ بالدماء


سميه بصراخ...ميرااااااااااااااااا فذهب رؤي بسرعه وحتضنت امها لتهدئها


اما ادم فهرول لصغيرته وحملها وذهب بها بسرعه للسياره وخلفه امجد 


وبعد قليل وصلو للمستشفي وادم يصرخ.. دكتوووووور بسرعه بنتي 


ذهب الي الممرضات بسرعه وبصحبتهم طبيب وخذوها للداخل  اما ادم فوقف امام الغرفه يسند دماغه علي الحائط بالم


امجد.. متقلقش هتكون بخير


نظر ادم له ولم يرد واغمض عينيه بوجع وبعد قليل خرج الطبيب فذهب ادم اليه بسرعه وقال..ميرا مالها يا دكتور


الدكتور بعمليه.. بنت حضرتك اتعرضت لصدمه عصبيه و في اله حده جرحت ايدها انا ادتها مسكن وهتكون بخير


ادم.. شكرا يا دكتور


الدكتور.. العفو بعد اذنك


ورحل الدكتور اما ادم فجلس علي كرسي بتعب وبجانبه امجد الذي يشعر بالحزن علي ميرا وايضا الاستغراب ماذا حصل فقد كانت بخير وبعد قليل وجدو سميه ورؤي قادمون اليهم بسرعه


سميه بدموع. ميرا يا ادم بنتي ميرا فيها اي


ادم.. متقلقيش هي بخير وخده مهدئ هترتاح


رؤي.. بس اي. حصل لكل دا


ادم بشرود.. السر معاها هي لما تفوق


وظل الجميع بانتظار ميرا لتستيقظ


كان مروان يجلس علي كرسيه شارد ويتذكر بدايه تدمير سعادته وحياته


فلاش باااااااك


بعد لقاء مروان بخديجه واعجابه بها وتوالت الصدف ووقع في حبها وقرر الزواج بها وبالفعل تزوجها وعاشو حياه سعيده ومستقره وفي يوم  ذهب لحفله دعاه اليها صديقه وقابل سوزي هناك التي كانت تنظر اليه دائما وتقترب منه بطريقه مستفزه انزعج منها جدا وقرى الرحيل فشرب كاس عصير  ليرحل ولكن بمجرد ان تناول العصير لم يشعر باي شي سوي وهو نائم علي سرير وجانبه سوزي


مروان بصدمه... اي اللي حصل انا فين


سوزي بنعاس.. امممم  قم نظرت لمروان وقالت بدموع تماسيح.. يالهوي في اي ثم شهقت عندما وجدتنفسها بدون ملابس وقالت بصراخ.. انت عملت فيا اي


مروان.. معرفش معرفش اخر حاجه فاكرها اني شربت العصير وكنت همشي وبس


سوزي بدموع كاذبه.. انت دمرتني لازم تتصرف


مروان بالم.. حاصر هتصرف حاضر ثم ارتدي ملابسه ورحل وسوزي تبتسم بخبث 


دخل مروان لبسته بالم يجر قدمه ويشعر بالضياع ونظر لحبيبته وهي تداعب طفله فذهب اليها وجلس امامها ووضع راسه علي قدمها


خديجه باستغراب.. في اي يا حبيبي مالك


مروان بوجع.. سامحيني


خديجه.. في اي قلقتني


مروان بالم.. انا خنتك يا خديجه خنتك ثم اجهش في البكاء


خديجه بصدمه .. انت بتقول ايه ثم رفعت راسه من علي قدمها ونظرت له بدموغ وقالت.. حبيبي انت بتقول اي انت بتهزر صح


مروان بدموغ.. معرفش حصل ازاي سامحيني يا خديجه سامحيني انتي عارفه اني بحبك ارجوكي سامحيني  ثم احتصنها وظل يبكي كطفل يغشي فقدان والدته وظل دقلئق وخديجه لا تتحرك فابتغد ونظر اليها وجدها تنظر بشرد


مروان.. خديجه ردي عليا خديجه


ولكن خديجه حملت اسر وذهب لغرفتها بدون كلمه اما مروان فجلس علي الكرسي بالم وندم


وبعد عده ايام انتحرت خديجه وظل مروان حبيس غرفته لشهور يمسك صوره خديجه ويبكي وفي يوم  كان يجلس كعادته انتبه علي دق الباب


مروان.. ادخل


الخادمه.. مروان بيه في شخص عاةز يقابلك


مروان.. مش عاوز اقابل حد


الخادمه.. هي اصرت اسمها سوزي هانم


مروان بالم.. طلعيها


وخرجت الخادمه وبعد قليل دخلت سوزي ونظرت لمروان بخلث وقالت.. اختفيت ليه يا مروان


مروان.. عاوزه مني اي خسرت حبيبتي بسببك


سوزي.. وانا ذنبي اي انت الغلطان وخنتها معايا


مروان بالم.. بس اسكتي


سوزي.. انا حامل


مروان بصدمه.. اي


سوزي.. ايوه خامل ولازم تتجوزي


اغمض مروان عينيه بالم وبالفعل تزوج سوزي وانجبت امجد ومن يومها يلوم نفسه علي موت خديجه


باااااااك


مروان بدموع وهو يتحسس صوره خديجه... حته ابني خسرته ذي ما خسرتك يا خديجه


فتحت ميرا عينيها وظلت تنظر حولها بدون كلمه ونظرت بجانبها وجدت والدتها تنام علي الكرسي ووجدت هاتفها بجانبها فاخذته وظلت تمسكه بشؤود وبعد فتره  اجرت اتصال


ميرا.. الو


رامي.. اي دا ميرا مش معقول


ميرا.. عاوزني


رامي.. مش فاهم


ميرا.. بتحبني وعاوزني


رامي.. طبعا يا ميرا انتي عارفه دا


ميرا.. تمام بكره فرحنا وتكون موحود انت واهلك في القاعه


رامي... بسرعه كده


ميرا.. رامي موافق ولا لا


رامي.. طبعا موافق


ميرا.. تمام اشوفك بكرا واغلقت الهاتف وجلست مكانها بصمت وهدوء وبعد قليل انتبهت علي الباب فوجدت والدها يدخل فنظرت اليه بدون كلمه  ووجدته يجلس امامها


ادم.. اي اللي حصل


ميرا ببرود.. اسر اتصل ومش هيحضر الفرح ولا هنتجوز


ادم بصدمه.. انتي بتقولي اي


ميرا.. دا اللي حصل


ادم بغضب.. دا اتجنن انا هتصل علي مروان افهم في اي


ميرا بهدوء..بابا الفرح بكره في ميعاده مش هخلي حد يتكلم عليك بكلمه هتجوز انا ورامي


ادم.. ميرا انتي بتقولي اي لا طبعا انا مش موافق


ميرا.. بابا لو سمحت دا قراري


ادم.. ميرا مينفعش تخدي قرار متسرع


ميرا.. رامي بيحبني وهبسعدني اكيد


ادم.. اللي تحبيه يا ميرا وخرج ادم بحزن من غرفتها وظل يتصل علي مروان ولكن لا احد يجيب فاغمض عينيه بالم علي صغيرته اما ميرا فمجرد خروج والدها نزلت دموعها بصمت فاستيقظت سميه واحتضنتها بالم علي حال طفلتها فقد استمعت لكل كلمه قالتها ولكن لماذا فعل اسر هذا لماذا


وجاء يوم الزفاف وجن تمجد عندما علم بان ميرا ستتزوج من شخص غير اسر وقرر ان يسافر بسرعه ليعلم ماذا حصل


دخل احمد الغرغه علي اسر فوجده يحزم حقيبته فقال.. رايح فين يا اسر


اسر.. رايح لميرا مينفعش اسيبها 


احمد بفرحه.. بجد


اسر.. ايوه مش هضيغها مني واحتضن احمد وذهب بسرعه ليلحق الطياره ويذهب لحبيبته


كانت ميرا تجلس امام المراه وبعض الفتيات تقوم بتزينها وهي تجلس بشرود وبعد الانتهاء وقفت تنظر لنفسها بصمت وقطع صمتها دخول والدها الذي ببل جبينها بحزن واخذها وسلمها لرامي


رامي.. مبروك يا حبيبتي


ميرا.. الله يبارك فيك


رامي.. يلا ثم اخذ يديها ليكتبو الكتاب


اما اسر فوصل لمصر واستقل سياره وذهب بسرعه للبيت فلم يجد احد فقرر الذهاب للفندب وبالفعل ذهب وعندما وجد الذينه فابتسم بسعاده وقال.. بااه يا حبيبتي اكيد مستنياني انا جاي يا ميرا وذهب بسرعه للداخل


اما ميرا فكانت نجلس امام الماذون


الماذون .. وقعي يا بنتي


امسكت ميرا بالقلم وظلت تنظر للباب و........



البارت (٢٠) فراق


ظلت ميرا تنظر للباب تشعر بالم في قلبها تمسك القلم بيد مرتعشه


الماذون.. وقعي يا بنتي  نظرت له بقلق ثم لوالدها الذي ينظر لها بحزن ووجدت رامي ينظر لها بغضب فاخذت نفس عميق ثم وقعت


الماذون.. بارك الله لكما وجمع بينكم بالخير مبروك


تعالك المباركات والزغاريط وميرا تحاول منع دموعها اغمضت عينيها بالم وعندما فتحتهم رات اسر يقف من بعيد وينظر لها بالم فشعرت بالدهشه فاغلقت عينيها مره اخري وفتحتها فلم تجده


ميرا بوجع.. كان نفسي تيجي بس طلعت بتوهم. 


رامي.. مبروك يا حبيبتي 


ميرا.. الله يبارك فيك


وتقدم رامي منها وقام باحتضانها ولكن ميرا لم تقدر علي مبادلته كانت تشعر بالغرابه فهي تعودت علي اسر رائحته حضنه حنانه الامان الذي تشعر به ولكن ذهب وتركها


ابتعد رامي عنها فنظرت له بعيون دامعه تحاول كبت دموعها ومنعها من النزول بصعبوه فانتبهت علي والدتها تاتي من خلف رامي وتحضنها


سميه.. عيطي يا قلبي امك متخفيش


وكانها كانت تريد اشاره واحده فقط وبدات في البكاء بصوت ضعيف تخشي ان يسمعها احد وعندما راها رامي هكذا ظن انها حزينه لتركها لاهلها فذهب ليترك مساحه لها وبعد فتره ابتعد عن والدتها وازالت دموعها ونظرت لها وقالت.  شكرا ياماما


سميه بوجع علي صغيرتها.. اتمني تكوني اخترتي صح


نظرت ميرا لرامي الواقف مع والدتها وقالت.. رامي بيحبني وكويس


سميه.. ربنا يسعدك يا حبيبتي وذهبت من امامها اما رؤس فظلت تنظر حولها بشرود اليس هذا زفافها اليس من المفترض ان تشعر بالسعاده واكن اين تلك السعاده اين هذا خطا اين اسر كان يجب ان يكون بجواري كان يجب ان تنتهي قصه حبنا بالزواج لماذا تركني لماذا اكان ينتقم ولكني شعرت بحبه هل كان خداع 


ظلت شارده في تفكيرها وانتبهت ليد توضع علي كتفها فالتفتت فوجدتها جنا


ميرا.. جنا


جنا بحزن.. لي يا ميرا اي حصل


ميرا.. صدقيني بلاش احكي مش عوزه اعيط لازم ابان قويه عشان اهلي


جنا.. طب فهميني اي حصل اسر فين وليه رامي ميرا رامي مريض نفسي وممكن ياذيكي نسيتي


ميرا.. هو اتعالج متقلقيش


جنا.. خايفه عليكي. منه


ميرا.  متقلقيش خلاص هو جوزي 


انتبهت جنا لرامي ياتي من خلف ميرا فسكتت ولم تتحدث


رامي.. ميرا يلا عشان نرقص


ميرا.. حاضر وامسكت بيده  فاخذها ووقفو في منتصف القاعه ووصع يده علي خصرها 


وابتدا الاغنيه ويال الحظ انها نفس الاغنيه التي رقصت مع اسر عليها اغمضت عينيها بالم واكملت الرقص مع رامي ومع كل خطوه كانت تتذكر اسر عندما كانت بين احضانه وتشعر بالامان 


ميرا لنفسها.. كفايا بقي انسيه انتي اخترتي حياتك مبقاش في اسر خلاص انتهي وتنهدت بحزن ورفعت نظرها لرامي الذي ينظر لها بحب واكملو الرقص معا


كان يقف من بعيد يتطلع عليها وهي ترقص بين يدي يد اخر هل انتهي حبهم هل اصبحت ملك شخص اخر ولكنه الملام هو من تركها اكنت تتوقع ان تنتظرك اغمض عينيه بالم يتذكر تلك اللحظات عندما دخل للقاعه ووقف امامه بصدمه علي كلمه الماذون نظر لها وجدها تقف وبجانبها شخص اخر ود لو يصرخ ويقول انتي ملكي فقط ولكن انتهي اصبحت ملك شخص اخر ظل يتطلع لها بحزن وقلبه يتحطم من اقتراب ذلك الشاب منها يتذكر احتضانه لها والان يقف ينظر لرقصهم معا


اسر بالم.. اظاهر كل حاجه حلوه عمرها قصير خسرت امي وخسرتك يا ميرا ربنا يفرحك ويعوضك ونظر لها نظره اخيره ثم خرج من القاعه مسرعا


كانت رؤي تقف تنظر لاختها بحزن علي كسر سعادتها هلي هي السبب هل حسدت اختها دمعت عينيها علي كسره شقيقتها فالتفتت للخلف لتمنع دموعها من ان يراها احد ولكنها لمحت اسر يخرج من القاعه فخرجت مسرعه خلفه تبحث عنه ولكن لم تجد احد


رؤي.. معقول كنت بتخيل فتنهدت بحزن وذهبت للداخل


عند ميرا كانت ترقص مع رامؤ ولكن لم تستطع ان تكمل فتلك الاغنيه تذكرها باسر فوقفت عن الرقص وقالت.. اسفه يا رامي تعبانه شويه ثم ذهبت من امامه لتجلس اما رامي فشعر بالغصب الشديد والاهانه وقبض علي يده

ثم ذهب ليجلس بجانبها وبينما يمر بجانب احد الشباب سمع حوارهم


الشاب١... مش دي ميرا اللي اتخطبت لاسر وكانو بيعشو بعض


الشاب٢.. ايوه انا حضرت خطوبتهم وكان باين الحب اووي بينهم والنهارده كان فرحهم الدعاوي عليها اسم اسر بس ازاي اتبدل برامي اي حصل


الشاب١.. علمي علمك يلا احنا مالنا


برزت عروق رامي من الغضب هل خدعته وجعلته بديل لاحد احمرت عيناه من شده الغضب وذهب لميرا وامسك يديها بقوه


ميرا بالم... رامي ايدي في اي


رامي بهدوء مميت.. يلا هنمشي وهما ينهو الحفله


ميرا.. بس


رامي بحده.. مبسش يلا


سكتت ميرا خوفا من ملامحه وغضبه فوجدت واهل رامي ياتون


والد رامي.. اي يا رامي رايح فين


رامي.. همشي كفايا كده


والدته رامي.. بس الفرح لسا في البدايه يبني ثم نظرت لميرا بحب ولمست خدها بحنيه واخرجت سلسال من عليه قطنيه وقلمت بتلبيسه لميرا وقالت.. مبروك يا حبيبتي


ميرا.. شكرا يا طنط


والده رامي.. لا طنط اي انا ذي ماما قوليلب ماما اه الموضوع جه مستعجل بس مش مهم المهم فرحتكم


عند ذكر هءا الموضوع غضب رامي بشده فهو يشعر بانه تم خداعه وضفط علي يد ميرا بقوه المتها فنظرت ل بالم فوجدته يسحبها وراءه ولم يستجب لنداء اهله ولا اهلها ولا همسات المدعوين 


ادم.. في اي رامي خد ميرا وراح فين


والد رامي بتوتر.. هو قال هيمشي كفايا كده


سميه.. بس مخلنيش اودع بنتي كده


والده رامي.. بنتك هي بنتي يا سميه متقليش في عنيا وبكره تيجو تشفوها معلش رامي مستعجل بقي وكده هههه ربنا يفرحهم


الكل.. يا رب


وانتهي حفل الزفاف ورحل الجميع وذهب عائله مير لبيتهم وصعد الجني لغرفتهم لينامو ماعد ادم ظل يجلس في الشرف هشارد الملامح 


سميه من خلفه.. سهران لي


ادم.. قلقان علي يرا خدت قرار متسرع ومفكرتش


سميه.. ميرا قويه متقلقش هتكون بخير


ادم.. نفسي افهم لي اسر عمل كده


سميه بحزن.. اللي عرفاه ان اسر بيحب ميرا جدا لي عمل كده


ادم بحيره.. دا اللي مستغربه اللي شوفته من اسر انه بيحيها لي عمل كده ولي مروان مش بيرد علي حد  تعب ادم من التفكير فتنهد بحزن ونظر لزوجته وجدها حزينه فاخذها بين احضانه وقبل جبينها وظل ينظر للسماء في حيره


كانت ميرا تجلس بجانب رامي الذي يقود بسرعه جنونيه فكانت تشعر بالخوف منه وشعرت بانها اسرعت في قرارها وبعد قليل وصلت السياره امام منزل رائع التصميم فنزلت ميرا وتطلعت للمنزل برهبه نعم انه جميل ولكن لا تعلم ماذا يخبئ لها القدر بالداخل لم تكمل تطلعها لما حولها الا ووجدت رامي يسحبها خلفه بقوه كانت ستسقط مرات ولكن استطاعت التحكم في نفسها


ميرا بالم.. اه رامي براحه


ولكنه لم يستمع لها ظل يسحبها خلفه وصعد بها الدرج وجرحت قدم ميرا وهي تسير خلفه حتي وثل لاحدي الغرف ودخل وقام برميها امامه فاصتدمت بحافه السرير فانجرح راسها


ظلت مكانها تنظر للدماء علي يديها بصدمه ولكنها فزعت من رامي وهو يقفل الباب بقوه فنظرت له بخوف ثم انكمشت علي نفسها


رامي بجنون.. بقي انا بتضحكي عليا يا ميرا بتخليني بديل لحد تاني مشي حبيب القلب اجي انا صح انطقي


ميرا بخوف.. انت بتقول اي


اقترب منها رامي وامسكها من شعرها بقوه المتها شعرت بان بعض من شعرها خلع في يده


رامي بغضب.. بقي انا بنت*ذيك تضحك عليا وديني لهعرفك ثم انهال عليها بالضرب وظل يكيل لها الصفعات وميرا تحته لا حول لها ولا قوه لم تستطع الدفاع عن نفسها او ابعاده تضم نفسها حتي لا تتالم 


رامي بجنون.. مش انا اللي يضحك عليا منك يا زباله ها قوليلي سابك لي انطقي اكيد فيكي حاجه ثم اكمل صرب فيها ثم امسكها من شعرها وقربها من وجه وقال.  تكونيش من بنت


هزت ميرا راسها مرارا لتنفي كلامه فهي غير قادره علي الكلام فوجها اصبح ملطخ بالدماء وجسدها لا تشعر به من كثره الضرب


رامي.. اممممم ماشي يا قطه بس من هنا ورايح انتي ذي الخدامه عنظي وبس واللي بينا هيفضل في الاوضه وبس بره احنا اسعد اتنين و اكمل بصريخ مفهووووووم


ميرا بدموع.. ح حاضر


دفعها رامي بعيدا ثم ضربها بقدمه وخرج وصفع الباب خلفه وترك ميرا طريحه الارض وجهعا مليئ بالكدمات والدماء وكذلك جسدها فضمت نفسها وقالا بدموع والم.. اسر


كان يسير في طريق مظلم لا يعلم اين هو ولا كيف اتي لهنا كل ما يتذكره انه خرج من القاعه بسريعه وظل يمشي بدون وجهه وقف وظل يتطلع للسماء  وجلس علي الطريق وقال بالم.. ياااااااارب


*"اسررررر"* نعم لقد سمع ميرا ا تناديه يشعر بها يشعر انها بحاجته وقف بسرعه وفرد زراعه وقال بعلو صوته .. ميراااااااااااااااااا وجاء ليلتفت وجد سياره تاتي بسرعه لم يستكع ان يتفاداها وقامت بضربه لم يشعر بشي شعر بجسده يرتمي علي الطريق والم في كافه انحاء جسده تطلع امامه والدموع تنزل من عينيه بغزاره وقال بالم.. ميرا


وتزل ركاب السياره بسرعه ووقفو امام اسر الملقي علي الطريق وينزف بصدمه


كانت تضم نفسها تبكي بصمت علي حالها كانت منذ ايام سعيده  وحياتها مستقره ابتسمت بسخريه عندما تذكرت بانها تمنت ان تعيش قصه حب فها هي عاشتها وتعاني منها فجاه شعرت بنغزه في قلبها المتها كثيرا فوضعت يديها علي مكان قلبها ودون شعور منها هطلت دموعها وقالت.. اسر


ياترا كده انتهت حكايت ميرا واسر وانتهي حبهم ولا لا هل بكده انتهت قصتهم واسر مات ولا لا واي هو مصير ميرا هتفضل كده ولا


تكملة الرواية من هناااااا


تعليقات

التنقل السريع