القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية مهرة النعمان الفصل السابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر والعشرين والحادى وعشرون والثاني وعشرون بقلم فريده الحلواني (حصريه وجديده على مدونة قصر الروايات)

 رواية مهرة النعمان الفصل السابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر والعشرين والحادى وعشرون والثاني وعشرون  بقلم فريده الحلواني (حصريه وجديده على مدونة قصر الروايات)



رواية مهرة النعمان الفصل السابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر والعشرين والحادى وعشرون والثاني وعشرون  بقلم فريده الحلواني (حصريه وجديده على مدونة قصر الروايات)




الفصل 17


كانت النساء والفتيات يجلسن في منزل النعمان وقد انضم اليهم ايضا الجده ناديه جده سليم هي و امه

 

وكانت حاله من القلق والبكاء تسود المنزل بعد ان سمعو صوت المعركه وتيقنو انها شديده ومن المؤكد ستقع اصابات


وحين هدات الاصوات فجاءه و لم يرجع احد من رجال النعمان  لم تستطع الجده الانتظار اكثر وضربت بتحزيرات بدر عرض الحاءط


اتجهت الي الشرفه المطله علي الشارع وجدت عدد لا باس به من اصدقاء احفادها يقفون امام باب المنزل وحينما لمحت ديجو  قالت : واااااد يا ديجو 


ديجو : ايوه يا ستي محتاجه حاجه


الجده : هي العركه خلصت انا مش سامعه صوت و محدش رجع من العيال ليه عشان يطمني ( تقصد احفادها )


ديجو وقد اختلق كذبه حتي لا يقلقها : اه خلصت يا ستي وكله تمام متقلقيش و جدي و عم عادل و بدر ومصطفي قاعدين مع الرجاله بره عالشارع واحمد وعم ياسر راحو القسم عشان البوكس اخد عاطل مع باطل هيجيبو العيال الي اتاخدت من عندنا و يقفلو المحضر و يرجعو علي طول


الجده : طب يابني ريحتني الهي يريح قلبك يارب


ثم دلفت الي الداخل و قصت عليهم ما قيل لها 


ولكن مهره رفضت ان تصدق حرفا مما قيل و اردفت : كل ده كدب الولا ده بيحور علينا انا قلبي حاسس ان بدر جراله حاجه


فاطمه : فال الله ولا فالك يابنتي انتي بس عشان قلقانه


مهره بتصميم وهي تحاول الصمود فهي ما يميزها انها في المواقف العصيبه تكون متماسكه لابعد حد الي ان يمر  الموقف وقتها تسمح لنفسها بالانهيار : انا قلبي عمره ما كدب عليا يا طنط انا حاسه ان في ايد ماسكه قلبي بتعصر فيه


ريهام رغم احساسها بنفس شعور مهره علي ولدها ولكن حاولت طمانتها : ياختي انا اهو امه ومش حاسه بحاجه لو بعيد الشر كان في حاجه كنت حسيت اهدي يابنتي وان شاء الله يرجعو لينا سالمين غانمين يارب


امن الجميع وراءها فيما قامت


مهره متجهه الي الداخل وهي تقول : انا هروح اتوضي و اصلي ركعتين لله وادعيلو ينجيه من كل سوء يمكن قلبي يرتاح شويه


في المشفي بعد مرور اكثر من ساعتين علي وجود بدر في غرفه العمليات خرج اخيرا ليضعوه في العنايه المركزه حتي يكملو له نقل الدم و تتم افاقته 


امسك سليم يد وليد قبل ان يدلف مع بدر الي العنايه وقال : طمني يابني عمل ايه


وليد وهو بزيح يده سريعا ليدلف الي بدر : الحمد لله بس سيبني ادخل اعلقله الدم و هطلع اطمنكو


قال هذا و اختفي خلف باب العنايه


بعد ان هرب عبد الحميد من المعركه بعد ان حقق اهدافه من وراءها فتلك المعركه ما هي الا خطه وضعها هو و عابد السيوفي لدس المخدرات في المحل الخاص بعادل النعمان ولكن عبد الحميد اقترح عليه ان يستاجرو قاتل محترف يندس وسط المعركه و يطعن بدر


ذهب سريعا الي عابد السيوفي ليعلم ما هي الخطوه القادمه


دخل عليه المكتب بعد ان استاذن رحب به عابد وقال بلهفه : ها طمني سبع ولا ضبع 


عبدالحميد : عيب عليك اباشا اسد طبعا عادل اتاخد تلبس و بدر حاله صعبه في المستشفي


عابد بفرحه : عفارم عليك يا عبدو هو ده الكلام يومين و نبدا في الخطه الجديده


عبدالحميد بخوف : طب مانهدي شويه يا باشا و بعدين انا الي في وش المدفع


عابد : حلاوتها في حموتها يا عبدو انا عايزهم في ظرف اسبوع يكونو عندي بيطلبو العفو و السماح


عبدالحميد : دانا كنت جاي اقولك اني هختفي كام يوم لحد ما الدنيا تهدي


عابد بحده : انت اتهبلت ولا جري لمخك حاجه اذا كان وجودك والي متوقعينو انهم هيعملوه معاك هو اساس خطتنا اعقل كده وجمد قلبك ماهو الي هتاخدو بعد ما يحصل المراد مش قليل و  هيعوضك اضعاف الخساير الي هتحصلك ولا ايه


وافقه عبدالحميد الراي مرغما فهو من وضع نفسه في تلك اللعبه ولكن انسحابه منها ليس بيده


في قسم الشرطه دخل اللواء رشدي مدير الامن مع حراسته وهو يتجه الي مكتب المامور بغضب 


دلف الي الداخل وجد كلا من النعمان وولديه عادل وياسر وحفيده احمد ويجلس معهم مامور القسم والظابط  حسام نظر لهم وجد الجميع في وضع تحفذ فقد نشب خلاف شديد بين احمد وحسام لان الاخير كان يريد ان يضع عادل في الحجز ولكن مع تهجم احمد عليه و تدخل المامور حينها حضر النعمان واكراما له طلب  المامور الجميع التوجه الي مكتبه لحين بدا التحقيق مما اقلق حسام واشعره انا ما خطط له قد يفشل


وقف الجميع مرحبا باللواء ثم جلس خلف مكتب المامور بعد ان تركه له وقال : ايه التجمهر الي بره القسم ده ينفع كده يا حج 


حسام متسرعا : ماهو ده الي بقوله يا فندم ماينفعش كده لازم نفضه ولو بالقوه يا نعملهم قضيه اثاره شغب


اللواء رشدي : هو ده الحل الي وصلتله يا حضره الظابط لا برافو عليك 


كاد ان يتحدث حسام لكن اللواء اسكته بحده : انت تسكت خالص لحد ما نعرف نحل المصيبه الي عملتها وحسابك بعدين


ثم نظر الي النعمان و اردف : ها ياحج ينفع تمشي الناس الي بره دي و بعدين نتفاهم 


نظره له الجد نظره خطره و رد بكلمتان فقط : نتكلم لوحدنا


وعلي اثرها امر اللواء المامور وقال : خدهم يا سياده المامور واقعدو قي مكتب احمد لحد ما نخلص وانت يا حسام علي مكتبك متتحركش منه لحد مابعتلك


بالفعل غادر الجميع مغلقين الباب خلفهم 


اللواء رشدي : ينفع كده يا حج مكنش العشم اشحال ماحنا بنعتمد عليك في استتباب الامن في المنطقه 


الجد بحده : اهو انت الي قولت بنفسك انا طول عمري في ظهركم من ايام الثوره لما اخدت الظباط المهددين بالاغتيال و خبتهم عندي لحد ما الداخليه رجعت تقف علي رجليها ولا من اول ما احفادي مسكو خمس خلايا ارهابيه كانو متاويين في المنطقه و جبتهوملك تحت رجليك متعبيين في زكايب ولا المنطقه الي نضفتهالك من البلطجيه والشمامين وحاجات تانيه كتيييير انا معنديش وقت احكيها بس انت اكيد عارفها كويس


و قصاد ده كله عمرررري شوف عمري ما طلبت حاجه ليه او لاولادي منكم يبقي بعد ده كله ابني يبات في القسم ده علي جستي


انت عارف كويس ان عابد السيوفي ده حشره افعصه برجلي بس عشان الي وراه كبار وانت عايزهم بردو قولت اخدمك و اهو بجملت الجمايل بس يوم ما الموضوع ده يكون سبب في ازيه حد من ولادي يبقي متلومنيش عالي هعمله


هنا قد ادرك اللواء انه اذا ما نفذ طلبات النعمان سيحدث مالا يحد عقباه فهو صديقه من سنوات منذ ان كان عقيد و يعرفه حق المعرفه 


وايضا هو بحاجه له للقبض علي ذلك التشكيل العصابي الخطير


فنطق بكلمه واحده : طلباتك


الجد : في خلال ساعتين يكون المعمل الجناءي اخد عينه و حللها و طلع تقرير انها سكر مطحون هوصل لحد المستشفي اطمن علي بدر وارجعلك تسلمني ابني وكل الرجاله الي اتمسكت في العركه الي يخصونا بس طبعا


اللواء : تمام يا حج في اقل من ساعتين كله هيكون خالص انا اصلا بعد ما قفلت معاك كلمت المعمل الجناءي و زمانه علي وصول


وانا مش هقولك زعلان منك بس هنتعاتب بعدين يا صاحبي 


الجد : تمام سلامو عليكم 


خرج الجد و مر علي مكتب احمد ليبلغهم لذهابه الي المشفي وامر ياسر ان يخرج للجلوس مع الرجال المتجمهرين بدلا من مصطفي ابنه لانه سياخذه معه


و في طريق خروجهم قابلو عبدالرحمن زوج نوال ياتي مهرولا فهو كان مقيم في بلدهم سوهاج منذ ثلاثه اشهر لافتتاح فرع جديد لهم هناك


الجد : عبدو ايه الي جابك يابني ولحقت تيجي ازاي


عبدالرحمن : كنت بكلم عوض المحاسب اساله علي حاجه وقت ما العاركه بدات وهو حكالي قفلت معاه جريت عالمطار من حسن حظي لقيت طياره فضلها نص ساعه حجزت فيها واول ما وصلت جيت مالمطار علي هنا 


الجد حسين : طب خذ نفسك يابني براحه متقلقش


النعمان : تعالي معانا نطمن علي بدر علي ما حسن المحامي واحمد يخلصو مع عادل و في الطريق هنحكيلك الي حصل


وصلو جميعا الي المشفي ووجدو  امامها حشدا لا يقل عن الذي تركوه امام قسم الشرطه شكروهم جميعا وصعدا الي حيث غرفه بدر التي انتقل اليها بعد ان انهو له نقل ثلاث اكياس من الدم واطمانو علي استقرار حالته وها هم في انتظار افاقته


حينما ىصلا امام الغرفه وجدو بعض الشباب مع سليم منتظرين خروج وليد ليطلعهم علي اذا ما افاق ام لا


الجد : طمني يابني فاق ولا لسه


وقبل ان يرد عليه سليم كان وليد يخرج مهللا و يبشرهم بافاقته


هرولو جميعا الي الداخل حتي اصبحت الغرفه لا يوجد بها موضع قدم فارغ اقترب الجد من حفيده الغالي الاخير يحاول الاعتدال


الجد بلهفه : لالا خليك يابني بركه انك بخير يا خليفه النعمان ثم نزلت منه دمعه محاها سريعا ولكن لاحظها بدر فامسك كف جده وقبله وهو يقول باجهاد متقلقش يا جدي انا كويس بس ابويا و اعقب قوله بمحاوله قيامه 


ولكن جري عليه وليد وهو ينهره : انت اجننت عايز تروح فين انت مش هتتحرك قبل اسبوع


بدر بعصبيه : انا مش هقعد دقيقه واحده هنا وابويا محبوس سااااااامع


وليد وقد انهار تماما و تذكر ماحدث له داخل غرفه العمليات حينما وقف القلب نتيجه لفقدان جسده كميه كبيره من الدماء و حاولو انعاشه بالصدمات الكهرباءيه حتي استعادو النبض وقتها انهار وليد من البكاء وحاولو من معه تهداته وايضا لان الضربه كانت قريبه من القلب من جهه الظهر فكانت كما يقولون ضربه في مقتل


عندما تذكر كل هذا صرخ به : مش بمزاجك سااااامع انت مش ملك نفسك عشان تعمل فينا كده انت كنت بتموت يا غبي وقلبك وقف في العمليه قولي لو جرالك حاجه احنا هنعمل ايه من غيرك انت عارف ان كلنا برغم سننا مقارب لبعض بس احنا بنعتبرك كبيرنا وكلنا بنعتمد عليك واي واحد فينا لما بيعمل مصيبه ولا بيقع في مشكله بنجري عليك يبقي عايز تسبني لمين ااااااااانطق 


كان يقول كل ذلك و دموعه تنهمر منه والجميع وقف متاثرا من هيبه الموقف


استند بدر علي عمه ياسر حتي توجهه الي وليد واخذه تحت زراعه السليم وهو يهدءه بمزاح ولكنه تاثر بشده مما سمع : خلااااص يااااض رجاله النعمان مش بتعيط انشف كده انا كويس والله ثم مال علي اذنه وهمس ده انت الي طلعت بسكوته مش لميس ما جمع الا اما وفق الصراحه


ضحك وليد واحتضنه وهو يدعي من صميم قلبه : ربنا يديمك سند في حياتنا يا بدر انا عارف انك اخويا و غالي عندي بس مكنتش متخيل اني هحس بالي حسيته لو جرالك حاجه


فصل الجد هذا العناق حينما خاف علي احفاده من نظره الموجودين لهم وقال : خلاص بقي يا وليد سيبه يرجع يرتاح في سريره هو مش هيخرج انا شويه ورايح اجبلك ابوك لحد عندك ونظر لبدر نظره مفادها سافهمك لاحقا


ازعن بدر لامر الجد ومثل الارهاق حتي يرحل من بالغرفه و يتثني له الانفراد بالجد ليعرف منه ما الت اليه الامور


تولي ياسر و سليم و عبد الرحمن شكر الجميع علي وقوفهم جانبهم واصرو عليهم بالذهاب فلا داعي لبقاءهم في الشارع 


وبالفعل انصرف الجميع وبقي في الغرفه رجال النعمان فقط و معهم الجد حسين 


وقد سرد الجد لبدر كل ما حدث في غيابه لم يفوت حرف


بدر : طب والراجل الي انت رابطه في المخزن ده هتعمل بيه ايه


الجد : اكيد ليه عوزه امال انا حابستو ليه 


مصطفي : طب والحل يا جدي كده الموضوع وسع اوي


بدر : ماحنا كنا متوقعين حركاته الوسخه و الحمد لله اننا كنا عاملين حسابنا عالعموم اخرج بس و هنهي الموضوع ده مش هخليه يطول زي ما كنا مرتبين عشان اتجوز ببال رايق


ضحك الكل عليه و اردف ياسر ممازحا : الله يحرقك يا شيخ اتهد بقي انت في ايه ولا في ايه


بدر بقهر : والله انا مقهور قهره السنين كنت هاخد البت اجبلها شبكتها انهارده مكانش قادر ياجل الفيلم ده لبكره ابن الكلب ده بس و ديني لانفخه 


الكل ههههههههههه


بص يا ليدو بما انك طلعت دكتور بجد مش جزار زي ما عمي ياسر بيقولك فانت زي الشاطر كده اكتبلي علي خروج و كمل علاجي في البيت


وليد : يابني مينفعش انت اخد ٢٥ غرزه لازم راحه وانت  لو روحت مش بعيد تنزل تاني يوم الشغل


الجد : لو ينفع يكمل علاجه في البيت يبقي اكتبله خروج وانا اضمنلك اني مش هخليه يعتب باب البيت ده من ناحيتي ده غير مهره الي مش هتخليه ينزل من عالسرير اساسا 


سليم : يكون احسن لان متنساش ان الجماعه في البيت ميعرفوش الي حصل ولو عرفو هيقلبوها مندبه و هنضطر نجيبهم يطمنو عليك وانا مرجحش خروجهم في الظروف دي ادام وصلت للقتل يبقي الي جاي اصعب


و بالفعل بعد مرور عده ساعات 


كان اللواء رشدي قد نفذ وعده للنعمان وقد طلب احمد من الجد انتظاره في المشفي فلا داعي لان يذهب الي القسم فهو سياتي لهم هو وابيه


وبالفعل وصلو الي المشفي و بعد الاطمانان علي جرح بدر اخذوه و ذهبو جميعا الي المنزل 


حينما دلفو الي المنزل استقبلو صدمه النساء بما حدث و تحملو عتابهم لهم ثم كثيرا من الاساله عن السبب التي انهاها الجد بقوله : خلاص بقي ما قولنا غيره تجار و كانو قاصدين يحطو السكر ده كانه بودره عشان يشوشرو علي سمعتنا بس الحمد لله الكل عارف احنا مين واهو ربنا ستر يلا بقي كل واحد علي بيته خلي الولد يدخل يرتاح عشان الجرح ميشدش عليه


كل هذا حدث تحت سكون مهره المريب التي لا تصدق تلك القصه المختلقه و حدثها ينباها ان الامر له ابعاد اخري خطيره لذلك يتوجب عليها الوقوف بجانب بدرها في تلك الايام العصيبه حتي تمر  وان لم يخبرها الحقيقه يكفي ان تشعره بوجودها جانبه داءما


ذهب كلا الي مسكنه بعد ان ساعد الشباب بدر علي التسطح داخل فراشه مع توصيه مهره بالاتصال اذا ما اصابه شىء


فهي استاذنت من الجد بالجلوس بجانبه لمراقبه المحلول المعلق بيده واعطاءه خافض للحراره اذا ما ارتفعت


ووافق الجد فهي فالاخير زوجته و الاولي برعايته وايضا لشعوره بحاجه حفيده لوجودها بجانبه


اغلقت مهره الباب بعد ان انصرف الجميع وظلت واقفه مكانها مستنده علي الباب وهي تنظر له


فهم عليها بدر وقد عرف ان وقت انهيارها قد حان


مد زراعه له وهو يقول : تعالي ....و فقط


لم تنتظر هرولت اليه جالسه بجانبه السليم ومالت براسها حتي اسندتها علي صدره و حاوطها هو بزراعه وماهي الا لحظه واجهشت في بكاء مرير اخذ يمسد علي ظهرها دون ان يتفوه بحرف حتي تخرج كل ما بداخلها 


مر بعض الوقت حتي هدات تماما الا من بعض الشهقات اثر البكاء


اعتدلت في جلستها حتي لا تضغط عليه وتالمه


قال لها : كل ده ليه بس يا حبيبي مانا كويس قدامك اهو 


امسكت مهره يده وقبلتها تحت دهشته من فعلتها وقالت : حمدالله علي سلامتك يا قلب حبيبك و عمره و دنيته


كده يا بدر انا مش موصياك تاخد بالك من نفسك عشاني مفكرتش فيه هعمل ايه من غيرك وبكت انا كان قلبي حاسس و قولتلهم انك جرالك حاجه بس محدش صدقتي


اقترب منها بدر علي مهل وسحبها بزراعه السليم من خصرها و اخذ...  قبله رقيقه حتي يبث داخلها الامان و يطمانها انه ما زال معها


فصل القبله و قال بحنان : حقك علي قلبي بس والله غصب عني انا الاول مكانش بيهمني و بدخل اي عركه بقلب ميت يمكن عشان كنت بتمني الموت لاني مش قادر اطولك بس لاول مره اتعارك وانا عامل الف حساب ان متصبش بخدش واحد يخليكي تقلقي عليا بس اعمل ايه الله غالب واتاخدت غدر


مهره بتعقل : انا مش هسالك عن سبب الي حصل لاني مش مقتنعه بالفيلم الي حكيتوه بره و متاكده ان الموضوع اكبر من كده بكتير و واثقه ان لو كان ينفع تحكيلي كنت عمرك ما هتخبي عني بس الي بطلبه منك لحد ما ييجي الوقت الي ينفع تحكيلي فيه تاخد بالك من نفسك عشاني 


خليك دايما حاطط في دماغك ان في واحده بتعشقك و ملهاش غيرك ولا تعرف تعيش من غيرك بتكون قاعده في بيتك مستنياك ترجعلها بالسلامه


بدر : حاضر حاضر يا عمر بدر الي جاي والي راح


تعالي بقي قلعيني التي شرت ده مش مستحمل حاجه علي جسمي


مهره بهزار : طب ليه الاغراء ده بقي


بدر وهو يقرصها في احدي.. : عشان تدوقي شويه من الي عملتيه فيا 


مالت عليه بدلال وهي تخلع عنه قميصه.. في صدره مكان قلبه ثم وزعت بعض.. علي باقي صدره صعودا الي رقبته ابتعدت قليلا وهي تقول : وحشني حضنك اوي يا قمري


خطفها.. ساحقه و بعد مده فصلها وهو ينهج و يقول : مش اكتر مني هموت عليكي انا مش عارف هتنام جنبي ازاي انهارده من غير ماقدر المسك اقسم بالله لو ماكنت متاكد ان جدك و ستك هيعمله دوريات علينا وكل ساعه هيفتحو الباب حتي من غير ما يخبطو قال ايه بيطمنو عليا لكنت نمت معاكي للصبح ولا يهمني جرح ولا غيره


ضحكت مهره وقالت وهي تبتعد : لالالا علي ايه خلينا باحترامنا بدل ما نتقفش في وضع مخلل بالاداب علي راي خلتي فرنسا 


ثم تحركت وهي تقول : انا هروح اجيب فوطه و طبق فيه ميه دافيه عشان امسحلك جسمك وتعرف تنام مرتاح 


لحظات و رجعت مره اخري وهي تحمل ما جلبته 


بدر : الميه دي ريحتها شبهك


مهره : اه مانا حطيت فيها زيت عطري بستخدمه لما باخد شور


شاكسها بدر وهو يمد يده داخل.. وهو يقول : ااااخ امتي بقي ناخد شور سوي و نتزفلط في الزيت ده مع بعض 


وفجاءه فتخ الباب و............


تري ماذا حدث


سنري


انتظروووووني

الفصل 18


اقتحمت الجده غرفه بدر فسحب يده سريعا ولحسن الحظ ان مهره كانت ظهرها للباب

بدر : ايه يا ستي دخلت المخبرين دي


الجده : ماهو ده الي ينفع معاك ياعديم الربايه كان قلبي حاسس انك هتستفرد بالبت


بدر : وانتي شوفتيني عملت حاجه ماحنا لسه بهدومنا اهو


شهقت الجده و قالت : هاااااا لهو انت كنت ناوي علي ايه يا صايع يا ضايع يلي ملاتش حد يربيك اسمع يا ولا انت انت  تلم هدومك و تروح عند امك ملكش قعاد هنا تاتي انت متضمنش


بدر : لما يطلع المشمش الي من غير بذر ابقي امشي من هنا ليه شيفاني حرمه قدامك عشان اروح لامي قال لم هدومك قال


الجده :  طب هنشوف كلام مين الي هيمشي و هقول لجدك


بدر بوقاحه : اه والنبي يا ستي قوليله انك قفشتينا عشان يستر علينا و يلم الفضيحه بسرعه


اخذا يتمازحون تحت ضحكات مهره و خجلها من ردوده الوقحه 


حتي انتهي من الجده ووجه كلامه لها قاءلا : وانتي يام فشه عايمه خلصنا خلاص تعالي اقلبيتي علي باطني عشان اعرف انام و اتلقحي جانبي من غير صوت والله و دار عليك الزمن يا بدر و هتنام جنب حتت القشطه دي زي اختها يا غلبك يابدر و مرارك الطافح


ازعنت لطلبه وهي لا تستطيع التحكم في ضحكاتها و خروج الجده الذي صاحبه كثيرا من السباب علي حفيدها الوقح


في فيلا عابد كان يجتمع مع حسام وهو يكاد ان يجن لفشل خطته فهو كان  ينوي مساومه بدر علي سجن ابيه هو يخرجه مقابل موافقه بدر علي تهريب الاثار ولكنه لم يتوقع ان نفوذ هذه العاءله وجبروتهم يصل الي حد ان مدير الامن شخصيا يبدل المخدرات بمسحوق سكر واخذ يخرج غضبه في القابع امامه


عابد : انا عايز افهم سبتهم ليه يعملو كده هو انت الي بتلهفو شويه ااااانطق


حسام : طب وانا كان بايدي ايه اعملو اكتر من الي عملته كفايه البهدله الي اخدتها من مدير الامن


عابد : كان ممكن تعمل كتيييير كنت  فتحت المحضر اول ما وصلت  و كنت احتفظت بالحرز في مكتبك مكنوش قدرو يبدلو ه


حسام : اصلك مشوفتش الي حصل دا كان شارع القسم متغربل ناس ملهاش اول من اخر واول مادخلنا القسم لسه بقول للعسكري ياخدو عالحجز احمد افندي مسك فيه و المامور ادخل وخدنا كلنا علي مكتبه مافتش ساعه و مدير الامن وصل والدنيا اتقلبت غير البهدله الي بهدلهالي


عابد بغيظ : اه ياخويا ماهو صاحب النعمان من زمن لازم يجاملو


بس محلوله الي جاي ولا رءيس الجمهوريه نفسه هيقدر عليه


حسام : يعني ايه ماترسيني عالدور 


عابد : هاقولك .......


مرت اربعه ايام سريعا علي تلك الاحداث لم يحدث فيها شىء يذكر غير ان بدر التزم الفراش تحت تعليمات مهره المشدده التي لم تفارقه لحظه حتي انها امتنعت عن الذهاب لدروسها مع الفتيات و اكتفت بالدراسه اون لين عبر الانترنت و قوبل هذا برفض قاطع من بدر الا انه مع اصرارها وافق بلا حيله و قد كانت تحضر دروسها عبر اللاب توب خاصتها وهي جالسه معه في غرفته حتي انها نقلت جميع كتبها الدراسيه معها و كان هو كثيرا ما يساعدها في دراستها و لكنه وقت الراحه او تناول الوجبات الغذاءيه كان يتدلل عليها كثيرا و يجعلها تطعمه بيديها ولا تخلو هذه الاوقات من وقاحته معها حتي انهم تم الامساك بهم وهم يتبادلون القبل اكثر من مره ولكنه حقا لم يهتم وايضا كان يقابل اسنتنكار من يراهم بهذا الوضع بكثير من الوقاحه والتبجح حتي في مره من المرات كانت عمته هي من شاهدته وحينما عنفته ووجدت منه لا مبالاه و سمعت منه كلمات افحمتها قالت له بقله حيله : اقول عليك ايه وانت فيك كل العبر فوضت امري اليك يارب الحمد لله ان قعدتك مش هطول لان اكتر من كده البت هتطلع حامل 


ضحك بدر و فرح كثيرا وهو يطالبها بالدعاء لحدوث ذلك سريعا


اليوم قد تحرر بدر اخيرا من الاقامه الجبريه التي فرضتها عليه مهرته مما اثار استغراب الجميع انه لم يعترض فهو يكره الجلوس في المنزل لوقت طويل فقد صدق الجد حينما وعد وليد انه سيلتزم بتعليماته لانه كان متاكد من استسلامه لطلب مهرته بالراحه حتي تمام شفاءه و قد كان


بعد ان ادي النعمان صلاه العصر في المسجد المقابل لمحله هو و جميع احفاده وولداه و عبدالرحمن زوج ابنته و معهم سليم ووالده وجده 


خرجو جميعا وجدو  ديجو و معه بعض الاصدقاء في انتظارهم بناء علي طلب من بدر


رحب الشباب باصدقاءهم ثم استاذن منهم بدر واتجه هو والجد فقط داخل المحل و اغلقو الباب خلفهم ليحظو بخصوصيه اكثر 


اخرج الجد هاتفه من جيب جلبابه و طلب رقم ما وانتظر الرد


كان يجلس عابد مع الرجل الكبير و يدعي عاصم المصري يتباحثون فيما بينهم في ما حدث و يحيكون مكاءد جديده اكثر حقاره لاجبار بدر علي الرضوخ لهم


رن هاتف عابد مقاطعا الحديث و حينما راي اسم المتصل اصابته الدهشه والذهول وايضا الخوف


نظر الي عاصم وقال : ده النعمان بنفسه هو الي بيتصل


قال عاصم سريعا : رد بسرعه و افتح الاسبيكر


حينما فتح عابد الهاتف علي اخر رنه قبل انقطاعه قبل ان يلفظ حرف كان النعمان يتحدث بنبره حازمه و....مرعبه ايضا وبقول : بعد المغرب هستناك في بيتي يا عابد


نظر عابد الي عاصم بذهول ولكن استجمع رباطه جاشه ورد : ليه هو انا غبي عشان اجيلك لحد عندك وتغدر بيه


الجد بغضب : الغدر والخيانه دول طبعك انت الي اتعلمته من الصهاينه الي بتتعامل معاهم يا عابد اوعي تفتكر اني مقدرش اجيلك في قلب مكانك وافعصك برجلي بس ادام احمدالسيد النعمان بيقولك تعالي بيته يبقي بيديك الامان مع ان واحد ذيك مايستحقهوش بس انا عارف انك كلب سيدك قصره انا في انتظارك عشان نخلص من الليله دي ولو مجتش يبقي انت الي عايزها حرب ....هستناك


و.........فقط اغلق الهاتف


عابد : اعمل ايه ياباشا 


عصام : روحله ومتخفش النعمان ادام ادالك الامان عمره ما يعملك حاجه في بيته لازم تروح شوف طلباته ايه يمكن تعجبني


عابد : طب والي اتفقت عليه مع عبدالحميد


عصام : لالالا وقف كل حاجه لحد مانشوف النعمان الاول 


عابد : تمام يا باشا هقابله واقولك 


خرج بدر بعد انتهاء المكالمه حاملا علي كتفه الكثير من العصي الغليظه ( شومه يعني )


حينما رؤه الشباب اسرعو اليه لياخذ كل واحد منهم واحده وحينما همو بالذهاب نادي الجد علي بدر يوصيه


بدررررر مش عايز دم


شاور له بدر بمعني تمام وانطلق هو واخوته واصدقاءهم الي وجهتهم تحت انظار الماره التي وقفت علي جانبي الطريق كما لو انهم يشاهدون موكب ملكي


علي بعد شارعين من شارع النعمان كان يجلس عبدالحميد امام احدي محلاته التي كانت بجانب بعضها 


انتفض من مكانه حينما سمع صرخه بدر باسمه


بدر : عبدالحمييييييد يا نجااااااار انا جايلك منطقتك و في قلب مكانك اخد حقي بدراعي مش بشويه بلطجيه


عبد الحميد برعب حاول يداريه بعد ان التف حوله بعض رجاله الذي هو متاكد انهم لم يستطيعو صد هذا الهجوم : عيب ياا معلم بدر الي بتعمله ده ولو فكرت تلمس حاجه تخصني يبقي متلومش الا نفسك


بدر : هو ده تمامك اللوكلك زي النسوان بس انا هوريك شغل الرجاله يا عرس


ثم وجهه كلامه لمن معه مش عااااااايز حته سليمه في اي دكان والي مستغني عن عمره يفكر يدخل في الي هيحصل يلاااااااا


وها قد بدا الهجوم تحت ذهول الحاضرين ولا احد استطاع التدخل بعد هذا التهديد الصريح انتشر الشباب كل مجموعه استلمت محل وقامو بتكسير محتوياته حتي الحواءط لم تسلم منهم في ذلك الوقت كان عبدالحميد يقف بعيدا يشاهد الخراب الذي يخدث في محلاته الاربعه وهو يمسك هاتفه يحاول محادثه عابد ولكنه لم يجيب عليه 


حتي وجد الشباب قد خرجت من المحلات بعد ان تركوها حطاما 


وجد بدر يتقدم اليه وحينما وقف امامه قال بعلو صوته : دي قرصه ودن بس  عشان  قبل ما اي حد عقله يوزه انه يعادينا يفكر الف مره فالي هيجراله بعدها


و نصيحه مني ليك يا عبدو الرجاله مبتضربش حد في ضهره و عشان انت خول كبير لازم اسيبلك بصمتتي 


اردف قوله هذا باحتضانه لعبدالحميد مكبلا اياه بقوه وهو يغرز المطواه الممسك بها في مؤخره عبد الحميد وهو يقول : كده انا علمت عليك


سحبها سريعا مع خروج 


صرخه الم من الاخير تلاها وقوعه ارضا مع انسحاب بدر و من معه وهم يضحكون ويفتخرون بنا فعلوه


رجع الشباب الي شارع النعمان  و قد سردو للجد و عادل و ياسر والجد حسين ما حدث


وانطلقت الصحكات الرجوليه علي ما فعله بدر بمؤخره عبدالحميد و اخذو يطلقون النكات البذيءه عليه


ختي اسكتهم الجد وهو يقول : تتعب انت يا بدر لو محطتش علامه الجوده بتاعتك صح انا مش منبه عليك ياااض مش عايز دم


رد بدر بوقاحه : طب مانا مضربتهوش في حته تجيب دم يا جدي دي اكيد هتن........وضع مصطفي يده سريعا علي فم بدر حينما استشف ما سيقوله وهو ينهره : بااااااااس الله يحرقك ده جدك مش واحد مننا


ضحك الجميع ثم قامو بعد استاذانهم من الجد ليذهب كلا الي عمله


انقضي باقي اليوم لا جديد به 


وقد حان موعد مقابله عابد التي حددها الجد


نبه مصطفي علي نساء المنزل بعدم الخروج من شقه الجد وايضا اغلاق الباب الذي داءما يترك مفتوح لوجود اشخاص غرباء مع الجد في الاسفل


وصل عابد في المعاد المحدد وجد وليد في انتظاره علي اول الشارع ليقوده الي منزل


فهو لاول مره ياتي اليه وكان يصطحب معه سيارتان دفع رباعي بها ثماني  رجال من الحرس الخاص به 


نظر له وليد باستخفاف وقال له : مش محتاج الزفه الي انت جاي بيها دي كلها انت هنا في امان يا ...ياباشا


عابد بتعالي : ده العادي بتاعي علي فكره مش بروح حته من غيرهم


ثم تحركو سويا متجهين الي المنزل


عند النساء 


كان يقفن وهن يحضرون مشروبات الضيافه التي ينتظرها سليم واحمد حتي سالت الجده : واد ياحمد هو مين الناس الي مع جدك تحت دول شكلهم اغراب وهو مقاليش ان في قعده صلح


احمد بهروب : بالك انتي يا ستي لو حد مالعساكر سمعك وانتي  بتقولي واد ياحمد دي هتضيعي الهيبه خالص والله


نوال : بطل لف و دوران ياولا و قول مين دول


احمد : اتا ولا بلف ولا بدور ابي اسالي ابوكي لو عايزه تعرفي و خلصونه بقي الناس وصلت اهه


فاطمه وهي تعطيه صينيه مليءه باكواب العصير و تناول سليم اخري وهي تقول : خد يابني وروح شوف ضيوفكم احنا عارفين مش هناخد منكم حق ولا باطل


احمد وهو يتحرك للاسفل : شطوره يا بطه فاهميهم بقي ينوبك ثواب


بالاسفل كان يجلس النعمان واحفاده و اولاده ومعهم سليم بعد ان قامو بتقديم واجب الضيافه لعابد وايضا اخرجو بعضها للحرس المرابط امام الباب الخارجي


بدا عابد الحديث : ها ياحج اديني جيت لحد عندك في مكانك خير


الجد : كل خير يا عابد من غير لف ولا دوران ايه الي ينهي الي احنا فيه ده عشان انا مبحبش المشاكل بس لو خبطت علي بابي يبقي يا مرحب بالمعارك


عابد : والله ياحج لو حفيدك وافق علي طلباتنا الي هو عارفها يبقي كل حاجه هتنتهي لا و فوقيها ٣ مليون بوسه ها ايه رايك


بدر : بس احنا مش ناقصنا فلوس لا وكمان حرام


الجد : انت عارف انها مش سكتنا انت بقي تاخد كام و تنهيها بمعرفتك لان  الدم الي نزل من حفيدي يخليني افديه بكل ما املك


عابد : وانا بردو بقولك انا مش محتاج فلوس و حفيدك عارف ان صحاب الحاجه اكبر مني بكتييير وهما الي اختاروه يبقي واجهه ليهم وانا عبد المامور ياحج 


نصيحه مني خليه يعملهم الي عايزينو لانهم مش ناويين علي خير


بعد مداولات كتيره و شد و جزب بين الحاضرين و عابد وقد تعمد الجد اطاله المناقشه ما بين الشده و اللين والرفض والتفكير حتي يصل الي هدفه وبعد اكثر من ثلاث ساعات قال الجد كلمته الفاصله


الجد : اخر القول يا عابد الي انا الي هقوم بالموضوع ده بنفسي بس مش هتعامل معاك انت صحاب الحاجه هما بنفسهم الي هيسلموهالي وانا هسلمها لحفيدي هو يحطها وسط الشحنه بمعرفته


عابد : بس دول عمرهم ما قابلو حد يا حج واستحاله يوافقو


الجد : ده اخر كلام عندي الكبير مش هيتعامل غير مع الكبير الي زيه وعشان اطمنك اكتر هيكون مكان المقابله في شاليه الساحل بتاعي بعيد عن العين وكمان لو عايز تاخد مفتاحه من دلوقت عشان تروحو تامنو المكان و تتاكدو ان مفيش غدر من ناحيتي انا موافق بيتهيالي مفيش اكتر من كده بدر طلع المفتاح واديهولو


عابد بتشتت : لالالالا استني بس انا مش هاخد حاجه دلوقت انا قولتلك انا عبد المامور انا هعرض عليهم كلامك وهما يقررو بس حتي لو ماوفقوش انتو مضطرين تنفزو طلابتهم


الجد بتهديد و هو يقف : لو رفضو هتبقي خراب عالكل واولهم انت  مصطفي وريله الفيديو


استغرب عابد من كلام اللجد ولكن ما هي الا لحظات و قد خل مكان الاستغراب حاله من الرعب لم يستطع مدارتها حينما شاهد الرجل الذي طعن بدر يعترف عليه بانه هو من حرضه علي قتل بدر وحكي الخطه كامله مع تسجيل صوتي لعابد وهو يامره بالتنفيذ كان موجود علي هاتف الرجل فهو من قام بالتسجيل لعابد حتي يؤمن نفسه اذا باعه


بهت عابد وقال : طب انا بايدي ايه اعمله


النعمان : لا كتيييير يا عابد انت عارف كويس هتدخل للناس دي منين عشان تقنعهم بالي قولته 


عابد : مالاخر يا حج انت ناوي علي ايه


الجد : ناوي عالي قولتلك عليه عشان اخلص بقي بس خلي بالك هي المره دي و خلصنا عشان تبقي علي نور


ثم وقف وهو يقول : شرفت يا عابد بكره بالكتير يكون وصلني ردك


خرج عابد وهو يكاد لا يري امامه لا يعرف كيف وصل الي سيارته ومتي انطلق الساءق به حتي وصل امام الفيلا القاطن بها فهو اجل جميع مواعيده وقرر الاختلاء بنفسه حتي يفكر جيدا فيما سيفعل


صعد رجال النعمان الي الاعلي و مجرد ما جلسو فاجاهم بدر عندما وجد امه و عمته يهمون بالقيام لتحضير الطعام منعهم وهو يقول : استني ياما انتي و عمتي متعملوش حاجه 


استغرب الجميع مما يقول 


ولكنه لم يبالي لاحد واتجه لجده و جلس بجاتبه وهو يلتقط كفه يقبله و يقول باستعطاف : بالله عليك ياحج و حيات ام عادل عندك توافق عالي هقوله


الجد بشك : طب قول الاول وانا اشوف


بدر : ننزل كلنا كده بربطه المعلم نشتري شبكه مهره و نطلع نتعشي بره 


هللت الفتيات فرحا باقتراحه ولكن اسكتهم الجد وهو يقول بتعقل : يابني الساعه داخله علي عشره  يعني عشان البنات تلبس فيها ساعه  علي ما نوصل هتكون الصاغه قفلت خليك بكره


بدر : لالالا متقلقش انا كلمت محمد القاضي يستناني مش هيقفل لحد ما نروحله يعني علي ما البنات يلبسو نكون احنا صلينا العشا الي راحت علينا بسبب ابن المحروقه ده و بعدين  بين العطارين والمنشيه خمس دقايق مش بعيد و كمان انا اتصلت بمطعم ابو شقره الي في بحري حاجز عنده ٤ ترابيزات و مفهمو ان هيبقي عالمتاخر وهما اصلا بيسهرو لصبح


قال مصطفي بزهول : انت لحقت عملت كل ده امتي يابني انت كنت في ايه ولا في ايه انت دماغك دي ايه


ردت مهره كالعاده مدافعه عنه قالت وهي ترفع يدها الاثنان في وجه مصطفي : الله اكبر خمسه في عينك وانا اقول الي بيجراله ده مش من شويه اتاري من عينك المدوره والله لاروح عند ابو ماضي العطار اجيب منو بخور جاوي وعين العافريت وابخره من كل عين شافته ولا صلتش عالنبي


ضحك الجميع وهم يقولون اللهم صلي عليك يا نبي


عندما راي الجد نظره التوسل في عين بدر وفرحه مهره قال :  شوفت بقي لما ريحت قلبك بالك راق ازاي و بقيت بتدور الدنيا كلها من مكانك الله اكبر عليك عشان الست مهره متخمسش في وشي انا كمان


الكل هههههههههههه


اكمل الجد : والله ما هكسر بخاطركو يلا ياولاد روحو البسو بسرعه السهره بره صباحي النهارده لجل عيون الغاليين


هلل الجميع و اطلق الشباب صافرات تحيه للجد 


ثم قال الجد مقاطعا اياهم : يلا بقي عشان منعطلوش الراجل الي هيفضل فاتح محله اكراما لينا انتو عارفين بتوع الدهب في شارع فرنسا اخرهم ١١ هرولت الفتيات والنساء لتبديل ملابسهم بينما قام الرجال لتاديه الصلاه ثم قام عادل بالاتصال بالجد حسين حتي ياتي هو و عاءلته معهم 


و بالفعل بعد مرور اقل من ساعه كانو الجميع يقسمون انفسهم مجموعات حتي لا ياخذون سيارات كثيره لتسهل  الحركه وفي اقل من ربع ساعه كانو يجلسون داخل محل مجوهرات شهير يحاولون انتقاء طاقم من الذهب ولكن كل ما عرض عليهم كان راءع فاحتارت مهره  كثيرا حتي وقع اختيارها اخيرا علي احدهم وحين انتهت و انتقت ايضا الدبل لها ولبدر تفاجءو جميعا ببدر وهو يقول : ......


تري ماذا قال هذا البدر


سنري


انتظروووووني


بقلمي  /  فريده الحلواني


بقلمي  /  فريده الحلواني



19


بعد ان انتقت مهره طاقم من الذهب ابهر الجميع من روعته


قال لها بدر : تمام كده حبيبي ولا نفسك في حاجه تانيه شاوري بس


مهره : ربنا يخليك ليا كده تمام اوي


عادل : طب يلا بقي حاسب بسرعه عشان الناس عايزه تقفل


محمد صاحب المحل : لا ياحج براحتكم المكان مكانكم 


شكره الجميع ولكن صمتو حين قال بدر : طب يلا ياحج محمد هات الي اتفقنا عليه مش جاهز بردو


محمد : جاهز من امبارح و زي ما طلبت بالظبط


اردف قوله بالتفاته للخلف وقام بفتح خزنه واخرج منها علبه زرقاء واعطاها لبدر تحت ترقب الجميع لمعرفه ما تحتويه 


اخذها بدر ووقف امام مهره ثم قام بفتحها وما هي الا لحظه واعتلت شهقات الفتيات ومهره التي وضعت يدها علي فمها تكتم شهقاتها و هي تحاول التماسك حتي لا تنهمر دموعها


فقد كانت العلبه تحتوي علي طاقم ماسي راءع الجمال السلسال عباره عن حبلان من الالماس معلق باخرهم دلايه علي شكل فرسه بشعر طويل وكانت الفرسه مرصعه باحجار بلون الزمرد و الاسوره والخاتم نفس الشكل ام القرط فكان ايضا علي شكل فرسه تلتصق بشحمه الاذن


اخذت الفتيات تطلق عبارات الانبهار بجمال الطقم الماسي ثم التقطته منه مها لتريه لباقي الموجودين 


مهره وهي تنظر له بعيون تقطر عشقا وقالت : ايه ده


مال عليها بدر ليقول هامسا : ده لون عيونك وانتي في حضني لونهم بيبقي شبه الزمرد واللون ده مشفتهوش في عينك خالص غير لما بوستك اول مره بعد ما سبتك قعدت ادعي ربنا انك تكوني ليا و حلفت لو حصل تكون شبكتك فرسه الماظ بلون الزمرد يا فرستي


مهره بدموع الفرحه : مش عارفه اقولك ايه


بدر : مش دلوقت بكره ...بكره هنخرج وحدنا و هسمعك 


قامت النساء باطلاق كثيرا من الزغاريط ابتهاجا لتلك الفرحه التي كانو يتمنوها لهذا الثناءي 


بعد قليل انطلقو جميعا الي مطعم شهير في منطقه بحري ووجدو الطاولات الاربعه مصفوفه بجانب بعضها حتي اصبحت كانها طاوله كبيره تسعهم جميعا 


جلسو جميها يتسامرون حتي حضور الطعام المعروف انه يتاخر في تحضيره كما المتعارف عليه في مطاعم الكباب والكفته و نظرا لعددهم الكبير فاكيد الانتظار سيطول قلبلا


لوجي : بس الصراحه يابدر الطقم ده جامد كانه معمول عموله


بدر : ماهو فعلا معمول مخصوص ليا انا روحتله ووصفتله الي في دماغي وهو نفذه


احمد : وعملته امتي وانت بقالك اسبوع متلقح في البيت


بدر : يوم العركه الصبح قبل ما اروح المصنع عديت عليه و اصلا كنت رايح المنشيه عشان اطبع دعوات الفرح 


الجد : فرح ايه يابني


بدر : ايه ياجدي انت نسيت ولا ايه لا ركز معايه الله يكرمك مش خطوبتي انا ومهره بعد بكره بامر الله الجمعه زي ما اتفقنا


الجد : انا قولت بعد الي حصل هتتاجل 


بدر : لاااااااا الله يخليك مفيش تاجيل


عادل : يابني بالعقل كده هنلحق نجهز القاعده امتي و نعزم الناس ولا الاكل والمشاريب اصبر كام يوم 


بدر : كل حاجه جاهزه يابا فاضل التنفيذ


ياسر : طب ازاي


بدر : الدعوات اطبعت بقالها كام يوم هتصل بصاحب المطبعه يجبهالي دلوقت هنا وابقي اراضيه بقرشين زياده


بكره بقي بامر الله هنقسم نفسنا انت وابويا وعم عبدالرحمن وعم حسن هتقفو مع بتوع الفراشه وهما بيعلقو النور و يفرشو الشارع واخواتي  لو كل واحد اخد شويه كروت ووزعها ساعتين زمن هيكونو مخلصين 


وانا متفق مع الحج عثمان الشمبري بتاع شارع الرحمه حاجزلي تلت عجول الصبح هاروح اجبهم منه عشان ندبح من بالليل


وليد : لالا ثانيه معلش انت رتبت كل ده ازاي و امتي ده انت تقريبا كده مخلص كل حاجه 


سليم : ترتيب فرح ياخدلو شهر خلصو هو في يوم يا جبروتك يا اخي


الجد بضحكه فرح وفخر : هاقولهالك تاني يا خليفه النعمان طول ما قلبك ارتاح هتحرك الدنيا كلها بصباعك الصغير ربنا يحميك يابتي 


ثم نظر لمهره يمازحها : اهو بدعيله مش بحسده


الكل هههههههههههههه


مهره باحراج : خلاااااص بقي ياجدو انت ماصدقت تمسك علي كلمه قولتها وبعدين ماهما بيحسدوه بجد اهو سي سليم يقول يا جبروتك و ووليد مش عارف ايه هو مفيش غير بدر يعني


نوال بغيظ مصطنع : اهووو ماسوره واتفتحت مش هنخلص من قصيده بدر الي بتسمعهلنا يلاه هقول ايه حله و لقت عطاها


الكل هههههههههه


بدر بتسبيل : يسلمي ابو قلب طيب و يعيش ويدافع عني هو انا ليه غيره


صفر الشباب و قال مصطفي : اهو انا هتشل من الحركه دي يبقي عمال يجعر و صوته جايب اخر الشارع وهو اصلا صوته تخين وفي نفس اللحظه لو كلم فرسته تلاقي المحن والحنيه والتسبيل اشتغلو


الكل ههههههههههههههه


ظلو يتمازحون ختي حضر الطعام و شرعو في تناوله في جو مبهج يسر الناظرين حتي انهم لفتو انظار رواد المطعم بضحماتهم حتي اخذت الجده تردد في سرها بعض الايات القرانيه لتحصنهم 


لميس : طب انتي هتلبسي ايه يا ميمو كده محدش منهم فاضي بكره ينزل معانا نشتري فساتين 


زينه : ولا الميكب هنعمل فيه ايه


مهره بقناعه ورضي تام : مش مهم يا جماعه اصلا بدر كان جايب لنا فساتين من بره نلبسهم وخلاص هما جمال اوي والله والميكب نحط لنفسنا وخلاص ماحنا هنبقي في البيت يعني


بدر بحب : طب بالله عليكم اعمل معاها ايه وتلوموني اني مستعجل ثم وجه كلامه لمهره وقال : تفتكري يا فرستي انا هعمل ده كله وانسي  فستان فرحك انا طلعت من عن الجواهرجي علي اتيليه منال القاضي في محطه الرمل واختارت فستان من كتالوج كان لسه جايلها من بره من نفذتش منه ولا تصميم اتفقت معاها تخلصه في تلت ايام حتي لو هتشغل الاتيليه كله لحسابنه عشان تخلصه


بكره باذن الله بعد ما اجيب العجول وارجع هاخدك نجيبو سوا بعد اذن جدي طبعا 


نطقت الفتيات في نفس الوقت : طب واحنااااااا


بدر : مع اني ماليش فيه بس ماشي خليها عليا مصطفي و سليم بعد ما يرجعو من عزومه التجار يبقو يخدوكو تشترو الي انتو عايزينو و علي حسابي كمان


مها : ايوه بقي هو ده الكلام بس طب والبيوتي سنتر


بد بزعق : ياااالهوي انا زهقت محجوز محجوز ياختي بيوتي سنتر كبير في مول الديب الي في رشدي تمام كده ولا في حاجه تانيه


احمد : اه فاضل الزفه والعربيات


بدر : جاهزه بس هاسبها مفاجاه


اخذو يتحدثون لبعض الوقت حتي انقضت السهره سريعا وانطلقو عاءدين لينالو قسط من الراحه حتي يستطيعو اتمام المهام المكلفين بها 


سطعت الشمس سريعا واستيقظ الناءمون في تمام السابعه صباحا حتي يبداو هذا اليوم الشاق


بعد الافطار ذهب بدر الي منطقه تسمي شارع الرحمه مشهوره ببيع المواشي و في اقل من ساعه قد اتم شراء ما يلزمه واتجه به الي بيته وساعده الشباب في انزالها و ربطها حتي ياتي الجزار ليقوم بعمليه الزبح والتجهيز للوليمه التي ستقام غدا علي شرف خطبه اغلي احفاد النعمان


صعد بعدها سريعا وجد مهره جاهزه وفي انتظاره استاذنها لياخذ دشا سريعا ويبدل ملابسه وما هي الا نصف ساعه و كانو يستقلون سيارته منطلقين بها الي وجهتهم


اخرج هاتفه ليطلب رقما ما و حينما جاءه الرد تحدث بكلمات مقتضبه


بدر : اه طلعت في الطريق


...........


بدر : لا تلاته بس كفايه لو احتجناهم


..........


لا مظنش هيدخلو لان مفيش باب خلفي انا هراضي بتاع الامن الي علي باب الطوارىء


........


بدر : تمام ربع ساعه وابقي عندك


بعد ان اغلق الخط وجد مهره تقول : ايه شغل الالغاز ده يا بدر انت كنت بتكلم مين اعترف بسرعه


التقط بدر كف يدها و قبله ثم قال : انهارده مفيش اساله كل الي مطلوب من حبيبي انه يتفرج و يستقبل مفاجات وبس ممكن


مهره : باستغراب : مش فاهمه هو مش احنا هنجيب الفستان ونرجع علي طول علشان تلحق الي وراك


بدر : الساعه دلوقت تسعه واحنا معادنا في الاتيليه ١٢ واصلا مش هنبدا نلف عشان نوزع الكروت قبل الساعه ٢ هنكون رجعنا


مهره  : حلو اوي التلت ساعات الي قبل الاتيليه الي اكلتهم في تص الكلام ايه ظروفهم بقي


بدر : يابت بطلي لماضه واصبري علي رزقك ثم صف سيارته امام احد المولات الصغيره وقال : يلا وصلنا انزلي


نزلت دون التفوه بحرف فهي معه اينما ذهب فلما تشغل بالها بالاساله


امسك يدها وتوجه الي داخل المول


بينما كانت وراءه سياره فضيه اللون احتار ساءقها في امرين اولا ان يركنها وينزل خلفهم ام يظل مكانه ينتظر خروجهم


ثم قال لنفسه انا استني في العربيه علي ما يخلصو اكيد جايين يشترو حاجه الفرح ولف بقي ووجع رجل وانا مش ناقص و كده كده المول ملوش باب وراني يعني مش هيعرف يزوغ


وكان هذا من حسن حظ بدر او كما توقع فهو علي علم انه مراقب فلذلك اتفق مع ايمن ان ينتظره بسياره اخري في شارع جانبي وقد دفع لحارس الامن المرابط امام باب الطوارىء الخاص بالمول مبلغ محترم حتي يسمح لهم بالخروج منه و قد كان وجد ايمن يقف في انتظاره بجاتب سياره سوداء بزجاج معتم وصل اليه واخذ منه المفاتيح ثم فتح الباب الجانبي و اجلس مهره واغلق الباب ثم اتجه الي ايمن قال له بضع كلمات و رحل


انطلق بالسياره سريعا تحت ذهول مهره لما يحدث التي لم تستطع السكوت اكثر وقالت : ايه جو الاكشن ده يا بدر فاهمني في ايه


بدر : عايز اخدك مكان  سري ومش عايز حد يعرفه وعربيتي اسكندريه كلها عارفاها فخليت ايمن ياجرلي العربيه دي فالخباثه عشان محدش يحس بحاجه فهمتي


مهره : مع ان بردو الفيلم ده مش داخل دماغي لان ببساطه كان ممكن تتقابلو في اي شارع وخلاص لزومها ايه بقي المول ورشوه بس هعديها بمزاجي مع الي قبلها وهصبر لحد مافهم خلينا انهارده في فرحتنا وبس يا قمري


بدر وهو يسحبها بزراعه الحره ويضمها لصدره ويقول : قلبي هيقف من كتر حبك انا عملت ايه حلو في حياتي عشان ربنا يكافءتي بيكي


قبلته مهره اعلي صدره وهي تقول : انت تستاهل كل خاجه حلوه في الدنيا يا قمري انا الي حاسه انك كتير عليا


بعد قليل وصل بدر الي وجهته وصف السياره تحت برج سكني يدل علي ثراء قاطنيه بعد ان اوقف محرك السياره التفت بجسده ينظر لها بخجل وهو يقول : مهره المكان ده  مفيش مخلوق في الدنيا يعرفه ولا دخله حد قبل كده بس ايا كان الي هتشوفيه فوق متقوليش عليه مجنون


مهره بقلق من حالته التي لاول مره تراه عليها : في ايه يا حبيبي قلقتني


بدر : لالالا مفيش حاجه تقلق ثم سكت قليلا و اردف : انا مش عارف اشرحلك تعالي نطلع وانتي هتفهمي كل حاجه ثم التف للخلف والتقط حقيبه كانت موضوعه في الكنبه الخلفيه وهو يقول : يلا بقي قبل الاكل ما يبرد


مهره  بمزاح : تصدق من اول ما ركبت وانا شامه ريحه شاورما واتكسفت اسالك


بدر بضحك : لا وش كسوف اوي يابت 


دلفا الي الداخل ثم استقلا المصعد حتي وصلا الي الطابق العشرون خرجو منه وكان يقابلهم باب شقه وحيد في الطابق كله ادخل بدر المفتاح في الباب و اداره حتي فتح الباب وهو في قمه توتره من رده فعلها ادخلها واغلق الباب ثم مد يده ليشعل الضوء و حينما انار المكان اتسعت عين مهره مما تراه و كلما تقدمت خطوه ذاد ذهولها فما تراه امامها ليس بجنون بل هو الهوس بعينه فكانت تقف في بهو كبير حواءطه مليءه بصورها حتي الاراءك الموجوده كان موضوع عليها وساءد صغيره مطبوع عليها صورتها حتي حينما تقدمت قليلا حتي اقتربت من المطبخ المفتوح علي الصاله نظام اميريكان كانت توجد به العديد من المجات بجميع احجاهما ايضا مطبوع عليها صورتها


وفي جانب اخر يوجد حاءط باكمله من الزجاج مرسوم عليه فرسه بيضاء تبهر العين ويطل علي شرفه كبيره مليءه بالازهار وتستطيع رؤيه البحر منه لعلو المكان


كل هذا وهو واقف مكانه يتابع كل حركه او انفعال يصدر منها


بعد ان تمالك نفسها قليلا والتفتت اليه تساله بعينيها ما كل هذا


اقترب منها بدر حتي وصل امامها واخذ يسحب مشابك حجابها حتي ازاحه من عليها و يحرر شعرها من ربطته وهو يقول :  اخدت الشقه دي من خمس سنين لما مره كنتي بتتكلمي معايه وقولتيلي نفسي اسكن في شقه  تكون اخر دور عشان يكون ليها روف كبير ازرع فيه ورد و ياسلام لو كانت بتطل عالبحر تبقي عظمه 


قولتيلي كده بالنص بعدها بشهرين لقيتها اشتريتها علي طول و عملتها زي مانتي شايفه كده


كنت كل ما احس اني خلاص مش قادر اتحكم في نفسي وعايز املي عيني منك اجي هنا افضل قاعد مش بعمل حاجه غير ان اتفرج علي صورك واشم رحتك الي في هدومك الي كنت بسرقها منك بعد ما تغيريها 


نظرت له بزهول و دموع تنهمر منها


ولكنه اكمل : ايوه اااايوه مهووس بيكي كنتي فاكراني مش حاسس بيكي ولا مش بحبك طب ازاي وانا بتنفسك بموت في التراب الي بتمشي عليه 


احتضنته مهره بهدوء يعاكس ثوره مشاعرها وهي تقول  : ولا انا ولا انت بقي فيه كلام في الدنيا ينفع يوصف مشاعرنا يا قمري علي اد مانا حاسه بنار جوايه من كتر حبي ليك واني عاجزه اني اعبرلك عنه علي اد ما انا حاسه وانا في حضنك ان قلبك سامع و حاسس  بالي عايزه اقوله 


ابعدها بدر ثم كوب وجهها بيديه و مال عليها التقط شفتيها واخذ.. فيها بنهم... ثم العليا ثم.. معا وابتعد قليلا وهو يقول : انا عايزك دلوقت محتاجك مش.. اقسم بالله بس عايز اطمن وانا في حضنك انا بمر بايام صعبه و خايف ومش هيقويني غيرك يا مهره فاهماني 


مهره : فهماك يا قلب مهره ومن غير ما يكون فيه سبب انا مراتك حلالك وقت ما تحب وانا كمان مشتقالك وهموت عليك


اخذ يخلع عنها.. في الارض وهو يتجه بها الي احدي الغرف فتح بابها و دخل سريعا وكان قد انتهي مما يفعل حتي وقفت امامه... فقط وقف يمتع نظره بما يراه وبرغم لهفته الا انه قرر ان ياخذها علي اقل من مهله نظر لها وقال :.. يا مهره 


ومهرته لم تنتظر اخذت تفك ازرار قميصه علي مهل وهي ملتصقه به ثم جثت علي ركبتيها و حلت حزام بنطاله ثم سحابه و انزلته مع رفع ساقه ليخرجها منه وقفت علي مهل وهي تطوي البنطال والقميص وادارت ظهرها وهي تتجه الي كرسي موضوع بجانب الغرفه لتضع عليه الملابس بترتيب وتركته يقف بشورت قصير فقط و حينما مالت بدلال لتضع ما بيدها وجدته قد تحرك سريعا..

.. وهو يقول بعدما مال عليه محاوطا خصرها وهي بهذا الوضع : هو انا ناقص جنان عشان تعملي فيه كده 


ضحكت بدلال وهي تلتصق... به اكثر و تملس علي يده وتقول : هو انا عملت حاجه يا قمري القاها ع

اخرجا صرخه خلاصهم سويا 

تم حذف المشاهد الجريئه 

استراحو قليلا دون حركه ثم بدا بدر بالاعتدال واخذها بين زراعيه بضمه قويه تعبر عن شكره وامتنانه لما تقدمه له


بعد فتره قاما معا لاخذ دش سريع ولم يخلو من مداعبات بدر لها ثم ارتديا ثيابهما علي عجل  حتي قررو ان يتناولا الطعام وهم في الطريق نظرا لمرور الوقت سريعا دون شعورهم به


اتمو شراء الفستان الذي انبهرت به مهره ولونه ايضا كان بلون الزمرد وحينما سالته ماباله بهذا اللون قال لها : مانا قولتلك يا حبيبي ده لون عيونك وانتي في حضني ومن يوم ماشوفته وحياتي كلها اتلونت بيه


رجعا الي حيهم صعدت مهره الي المنزل اما هو بقي مع الرجال لاكمال مهام اليوم


مر اليوم سريعا وقد انتهو من كافه التجهيزات حتي اصبح شارع النعمان مليء بالاضاءه الملونه والاقمشه ذات الالوان المبهجه  وكثيرا من الكراسي والمناضد التي سيقدم عليها الطعام وقد ذهبت ايضا الفتيات لشراء ما يلزمهم


وانتهي اليوم سريعا وها نحن في انتظار الغد الذي يحمل الكثير من الفرح والمفاجات


صباحا كان شارع النعمان و منزله الي خليه نحل بعد ان ذهبت الفتيات الي البيوتي سنتر امتلا المنزل بنساء الحي اللاتي اتين للمساعده و مشاركتهم الفرحه ايضا


اما بالاسفل فقد جهزوا الشقه الارضي بجميع المستلزمات التي سيحتاجها الطاهي المختص بصنع طعام الفرح


وانتشر الشباب واصدقاءهم الذين اتو من كل حدب و صوب للوقوف بجانب بدر و مشاركته فرحته فمنهم من يرسم الشارع بنشاره الخشب الملونه ومنهم من ياتي بالطلبات التي يحاجها الطاهي ومنهم من يرقص علي انغام الاغاني الشعبيه المنطلقه عبر مكبر الصوت 


حتي اتي المساء و انطلق موكب مهيب من السيارات و الموتوسكلات للاتيان بالعروس وقد ارتدي بدر بدله سوداء ولكنه رفض ارتداء رابطه عنق وقد هذب لحيته فكان مظهره خاطف للانفاس وصل اخيرا الي مركز التجميل لجلب حبيبته التي انبهر من طلتها ولم ينطق حينما راها الا بكلمه واحده : انتي بتاعتي


ولم ترد ايضا الا بكلمه ؛ اه بتاعتك


......و فقط


ساعدها في الدلوف الي اكنبه الخلفيه في السياره المزينه بالورود الحمراء ثم لف حول السياره و ركب من الجهه الاخري 


انطلق الموكب علي طريق البحر كورنيش الاسكندريه واخذ اصدقاء بدر يفعلون حركات بهلوانيه بالموتسيكلات مع اطلاق كثير من الصواريخ تحت ابتهاج مهره والفتيات 


استمرو علي هذا النهج حتي وصلو اول حي العطارين وهنا كانت المفاجاءه 


امر بدر احمد الذي كان يقود به السياره بالوقوف جانبا وبالطبع وقف الجميع


نزل بدر والتف ليفتح باب مهره و ينزلها تحت دهشتها وعدم فهمها ولكن بالاخير ازعنت لطلبه ولكنها بمجرد نزولها قد فهمت ما يحدث تحت صراخ الفتيات وفرحتهم مما راؤو سحبها من يدها وهو يقول : انتي مش كان نفسك تتزفي يوم فرحك بالكارته اهو جبتهالك  ( الكارته هي عربه خشبيه مكشوفه يجرها حصانان او اربعه )كانت العربه مزينه بالانوار الصغيره الملونه و ايضا الكثير من الورود


ساعدها علي صعودها وهي ستطير من السعاده والابتسامه تزين وجهها 


لم تتوقف المفاجات الي هذا الحد فقد كان في مقدمه العربيه فرقه موسيقي بالزي الصعيدي والمزمار ما يطلق عليها ( الطبل الصعيدي ) التي تعشقها مهره وقد ارتدي اعمامها ياسر وعادل وايضا عبدالرحمن الزي الصعيدي مثل الجد واخذو يتراقصون بالعصي علي انعام المزمار وتعالت الهتافات والتهليلات و تشارك ايضا بعض التجار الرقص مع الجد كل هذا وهم يسيرون ببطء في اتجاه شارع النعمان وقد تعالت الصافرات حينما وجدو حصانا اسود عليه سرج فضي يسحبه احد الاشخاص وقف الجميع ينظرون اليه باستغراب ماذا يفعل هذا هنا


ذهب التعجب حينما وجدو بدر يترجل من مكانه و يتجه نحو الحصان و امتطاه بمهاره وسط تهليل الحاضرين حتي ان مهره من فرحتها اطلقت زغروطه عاليه تعبر بها عن فرحتها اخذ الحصان يتمايل به بحركات راقصه وهم يتحركون علي مهل وتفاجاء الجميع بالجد الذي رفع عصاه ليتراقص بها وهو يسير امام حصان حفيده بمنتهي الاحترافيه تعبيرا عن  فرحته وقد التف حوله احفاده واولاده يشاركوه هذه الرقصه 


حي العطارين باكمله كان يشاهد هذا المشهد المبهج حتي الشرفات امتلات بالنساء وقد اطلقت النساء الزغاريط برغم عدم معرفتهم بهم و اخريات اخذو يرشون عليهم الملح ليحفظهم من الحسد


مهما وصفت المشهد لا يسعني ان اعبر عنه من فرحه احتلت قلوبهم و ايضا مشاركه الحي باكمله هذه الفرحه فهم عاءله تستحق الوقوف معها في اي وقت 


ظل المشهد هكذا حتي وصلو اخيرا الي شارع النعمان وقد ترجل الجميع من السيارات امام الشارع ليترجلو علي ارجلهم حتي وصولهم الي المنزل وقد قام اصدقاء بدر بالغناء والدق عالدفوف بايديهم مع اطلاق الاغاني الفلكلوريه التي يتغني بها الشباب في الاعراس الشعبيه وبداءو بالرقص الشبابي حتي وصلو بعد فتره طويله الي باب المنزل صعدت مهره والفتيات الي مجلس النساء بالاعلي بينما بدر فظل مع الرجال


خلع الشباب جاكت البدله الخاص بهم وقد شمرو اكمام قمصانهم وبداءو في تقديم الطعام للحضور وايضا المشروبات و زجاجات المياه وايضا كثيرا من الرقص علي انغام الدي جي 


التفو حول بدر ورفعوه عاليه كلما هبط يقذفوه تعبيرا عن فرحتهم به و هو كانت الدنيا لا تساعه من فرحته فهو اخيرا اعلن للعالم ان هذه المهره خاصته 


انتظرووووووني


بقلمي  /  فريده الحلواني

الفصل 20


بعد ان رحب بدر كثيرا بضيوفه ورقص مع الشباب 


صعد الي الاعلي حتي يلبس مهرته شبكتها


استقبلته النساء بالزغاريط حتي وصل للمكان الذي خصص لهم و جلس بجانبها 


تلقي كثيرا من المباركات تحت غيظ مهره من نظرات البنات المعجبه ببدرها وينظرون اليها بحقد لفوزها به


طلبت من لوجي التي كانت تقف بالقرب منها ان تاتي سريعا بالشبكه حتي لا يطيل جلوسه امامهم


عندما ذهبت لوجي لتنفيذ طلبها جاءت سريعا فتاه تسكن معهم في الحي ووقفت مكانها وهي توجه حديثها لبدر بدلع


وتقول : يرضيك يا معلم بدر من بدري بنتحايل علي مهره عشان ترقص مش راضيه مع اننا كلنا رقصنا


بدر : هو انتي عمرك شفتي ملكه بترقص


صعقت الفتاه من رده وانسحبت باحراج مع ضحك الفتيات عليها


اتت لوجي بصينيه مزينه بالتل الازرق والورود البيضاء موضوع عليها علبه قطيفه تحتوي علي الطاقم الذهبي فقط بدا بدر في الباسها قطعه قطعه الا القرط حتي لا يضطر لابعاد حجابها ثم امسكت يده والبسته هي الاخري ظبلته الفضيه


بعدها مال عليها وقال بهمس : اومال مجبوش الطقم الالماظ ليه


همست له مهره : انا مردتش ده مايتلبسش الا لحبيبي واحنا في بيتنا لوحدنا 


غمز لها بشقاوه وقال : اشمعنا


ردت له الغمزه وهي تقول : اصلي مجهزاله تقوس خاصه


اطلق ضحكه رجوليه صاخبه وقال لها بعض الكلمات الوقحه ثم غادر للاسفل مره اخري


و هكذا انتهت ليله من اجمل الليالي التي مرت عليهم 


انقضت الحفله في تمام الساعه الثالثه صباحا


وقد اجتمعت العاءله يتسامرون قليلا حول احداث الحفل ثم ذهبو في ثبات عميق 


صباحا استيقظ الجميع في وقت الظهيره لاول مره 


واجتمعو علي طاوله الافطار كالعاده وكانو ايضا يتحدثون عما حدث بالامس 


مها : اما يا بدر فكره الكارته والطبل الصعيدي دي كانت جباره العطارين كلها بتتكلم عليها 


لوجي : هي العطارين بس ده اسكندريه كلها يا بنتي صحاب بدر صورو الزفه كلها ومشيرنها في صفحات كتير


لميس : بس الصراحه محترمين محدش فيهم صور الناحيه الي البنات واقفه فيها مصورين رقص الرجاله و بدر الحصان كده يعني


وليد : يابنتي غير انهم بيراعو حرمه عيلتنا هما اصلا عيال جدعه ولاد بلد وبيعتبرو اخواتنا زي اخواتهم واحنا كمان فمحدش بيعتدي علي حرمه التاني احنا هنا في العطارين اتربينا عالاصول والجدعنه


الجد : ربنا يحفظكم يابني من شر ولاد الحرام


امن الجميع وراء الجد ثم تحدث بدر و قال : احنا كده تمام هيصنه و فرحنا واتفسحنه كمان تلمو نفسكم بقي يا بتوع الثانويه العامه و تذاكرو فاضل شهر عالامتحان


لميس : ايه ده انتو مش هتخرجو انهارده سوي ولا ايه هو هيضحك عليكي من اولها كده يا ميمو


بدر بغيظ : اااه يا سهونه انتي عايزه تهربي فبتلبسيني في حيطه


مهره : لا يا بدر مش قصدها هي بتتكلم ان تاني يوم الخطوبه لازم العريس يخرج عروسته يتفسحو بقي وكده


بدر : وانا قولت حاجه شوفي مكان ما تحبي اوديكي بعد اذن جدي


الجد : اخرجو يابني و افرحو انا معنديش مانع


مهره : لا يا جدو مش هاينفع نخرج


بدر : ليه يا فرستي تعبانه ولا ايه


مهره : لا يا حبيبي انا كويسه بس الصراحه بقي انت بقالك اكتر من اسبوع منزلتش شغل واكيد عندك حجات كتير متعطله وانا كمان عايزه ازاكر شويه ولما تبقي فاضي نخرج براحتنا الدنيا مش هطير يعني


عادل : ربنا يكملك بعقلك يابنتي و يهدي سركو يارب


الجد : بجد يا مهره ولا هتبقي زعلانه عشان معملتيش زي البنات


مهره : والله جد يا جدو وبعدين ازعل من ايه وبنات مين الي ابصلها هو الي تتجوز بدر النعمان ينفع تقارن نفسها بحد وهو اصلا ياما خرجني وعمره ما حرمني من حاجه يبقي واجب عليه اراعي ظروفه حتي من غير ما يطلب مش تفاهه وخلاص هي


مصطفي بغيظ : انا بوقي وجعني من التصفير كل شويه علي كلامك يا مهره هحاول ااقلم نفسي علي كلامك الي هيفقع مرارتي قريب


الكل هههههههه


مها : بص يا مصطفي والكلام للكل مهره حاله خاصه ملناش دعوه بيها ثم نظرت الي احمد واكملت يعني اي واحد هيفكر يقول لواحده فينا بصي مهره بتعمل ايه ولا استحملي زيها يبقي هو الي جابو لنفسه وبعدين ابسط رد هتلاقوه مننا لما يبقي واحد فيكو يعاملنا زي معامله بدر ليها يبقي يجيي يتكلم


احمد بغلب : طب هو انا اتكلمت ولا فتحت بوقي 


مهره بخوف : يااااالهوي انتو بتحسدونا عيني عينك كده شوفت يا جدو كان عندي حق لما اخاف مالحسد


الكل ههههههه 


الجد بتعقل : ربنا يحفظكم يابنتي من كل شر بعدين يا ولاد كل واحد بيحب بطريقته ودرجه التفاهم بين اي اتنين بتختلف عن غيرهم مفيش حد شبه حد بس هو الي بيميز مهره و بدر انهم لاغيين ما بينهم كلمه انا اتنازلت عشانك يعني لو بدر عمل حاجه لمهره الناس شيفاها تنازل منه هو بيشوفها واجب عليه كذلك مهره عارفه الي بيريحه وبتعملو من غير عند ولا انها تصمم علي حاجه لمجرد انها تمشي رايها وخلاص و بردو هي شايفه ان ده الصح مش تنازل منها يعني باختصار دابو في بعض لحد ما بقيو فعلا شخص واحد ده بيتفاهمو مع بعض بالنظره ويدور حوار بالعيون بنهم واحنا كلنا قاعدين مش فاهمين حاجه


غير احساسهم ببعض لو واحد جراله حاجه بدليل لما مهره تعبت اول يوم بدر سافر فيه لقيته بيتصل بيه يقولي طمني عليها يا جدي انا قلبي واجعني عليها وكذلك الامر هي يوم العركه هي حست وصممت انه حصله حاجه وانتو مصدقتوش و حاجات كتير و مواقف اكتر هي الي كبرت الي بنهم و الاهم من ده كله والي خلاهم يوصلو للي هما فيه ان مهره ربنا اختار ابوها قبل ما تتولد وابتلاها بام خليتها يتيمه ام واب بس هي صبرت و مابصتش لحد عايش في وسط ابوه وامه و قالت اشمعني وبدر كفل يتيم و حطها في عنيه و حافظ عليها حتي من نفسه و مكنش مستني مقابل حتي لما حس انه بيحبها حارب حبه ليها بكل قوته عشان بس ميضيعش ثوابه و يبقي رباها وفي الاخر طمع فيها فربنا سبحانه كافءهم هما الاتنين انه يعطي لكل واحد اكتر حاجه اتمناها وهما الاتنين متمنوش حاجه من الدنيا غير بعض فهامتو يا ولاد


تاثر الجميع بحديث الجد و قد وصلهم المغزي منه


مها : اقسم بالله يا جدو انا بهزر انت عارف احنا كلنا بنحب بعض اد ايه و دايما بنتمني الخير لبعض و مهره مش اختي في الرضاعه بس لا دي صاحبتي و روحي فيها و فرحتلها اكتر من نفسي لما ربنا رضاها وريح قلبها


الجد : انا عارف و متاكد لان الي انتي بتقوليه ده هو الي زرعته فيكم والحمد لله ربنا اكرمني في زرعتي و ارضي اتملت خير بس انا حبيت اوضح الموضوع ده عشان كل واحد يبقي عارف الطريقه الي بيحب بيها نصه التاني فهمتي يابنتي


مها : فهمت يا جدو ربنا يخليك لينا 


امن الجميع علي دعاءها 


بدر : دروسك هتبدا من الساعه ٢ صح كان يسال مهره


مهره : لا خد التقيله بقي انا اصلا قررت اني مش هنزل مالبيت الشهر الي فاضل عالامتحان و هدرس اون لاين


بدر : نعم يا روحي قررتي مع نفسك كده


ياسر : بلاش تستهتري يا مهره دي ثانويه عامه مش هزار


مهره : يا جماعه افهمو وجه نظري الاول اولا يابدر انا كنت هقولك قبل ما تنزل بس انت الي سالت ثانيا بقي احنا قفلنا المنهج من شهر و بقالنا شهر فات و شهر جاي كمان في مراجعات وبصراحه بقي نزول وطلوع و زحمه طلبه و تهريج كل ده تضييع وقت فانا قولت اوفر وقت ومجهود واراجع في البيت احسن والي اكون نسيته او واقف معايه اشوفه عالنت او انت تشرحهولي وعلي فكره انا بتكلم عن نفسي بس يعني زينه ولميس يروحو عادي براحتهم


نظر بدر لها وقد فهم قصدها من ذلك هي تحاول ان تخفف عنه حمل القلق عليها وهي في الخارج لينتبه لما هو فيه


وقد فهمت هي نظرته فقال لها : لو عملتي كده هتبقي تمام ولا هيقصر معاكي في حاجه


ردت عليه ايضا بنظره مفادها ساتحمل معك ولم اخزلك وهو ايضا فهم عليها وقالت : لا كده احسن بكتير والله يابدر


بدر : خلاص يا حبيبي الي يريحك اعمليه وانا واثق فيكي


......وفقط


اغلق الحديث علي ذلك وقام الجميع ليذهبو الي عملهم


كان بدر يجلس في مكتبه داخل المصنع مع سليم ومصطفي وجد عابد يهاتفه فرد عليه : ايوه يا عابد اختفيت يعني بقالك يومين 


عابد : كنت بظبطها صح يا بشمهندس المهم انا بتصل بالحج تليفونه غير متاح وانا عايز اقابله ضروري اقدر اجيلكم امتي


بدر بدون تفكير : انهارده الساعه ٨ وانا هبلغ جدي


عابد : تمام ٨ بالدقيقه هكون عندكم سلام


اغلق بدر الخط دون الرد علي سلامه


مصطفي : تفتكر وافقه


بدر : ده اكيد والا مكنش طلب يقابل جدك


سليم : يعني كده دخلنا في الجد ربنا يستر


امن علي دعاءه بدر و مصطفي وكلا منهم تدور في عقله مءات الافكار لما ستؤول اليه الامور في الايام القادمه


عند عابد كان يجلس مع عصام المصري وبعد ان اغلق الهاتف مع بدر قال : كده تمام يا باشا هروح انهارده و ابلغهم بطلباتك خلينا نخلص بقي


عصام : اوعي تحسسهم اننا بعتنا ناس اقتحمت الشاليه بتاعهم


عابد : هو انا عبيط يا باشا عشان اقوله احنا روحنا بيتك فتشناه عشان نامن نفسنا قبل ما نجيلك


عصام : كان لازم اعمل كده هو فاكرني اهبل و هاخد منه المفتاح لا طبعا انا كان لازم ابعت حد من وراه عشان اضمن انه ميكونش متفق مع الحكومه و يكونو زارعين اجهزه تصنت متنساش اني اول مره اظهر لحد وبرغم كل شىء انا واثق في النعمان هو مش في طبعه الغدر و متاكد انه اجبر حفيده انه يوافق عشان يخلص مننا ويحافظ علي احفاده هههههههع ميعرفش ان الي رجله بتغرز معانا مره بيفضل طول عمره مغروز و ميطلعهوش الا الدم 


عابد بقلق داخلي فهو من اقنعه بالموافقه خلال اليومان المنصرمان قال : صح كلامك يا باشا و ده هيبقي مكسب كبير لينا 


انقضي باقي اليوم حتي جاء المساء و معه موعد عابد وقد حضر في موعده 


وها هو يجلس مع الجد و معهم بدر و مصطفي و ياسر و فقط والباقي كلا في عمله 


عابد بعد ان شرب فنجانا من القهوه قد طلبه حينما وصل وعندما انهاه وضعه امامه فوق الطاوله وقال : بكره يا حج تكون في الشاليه بتاعك انت وبدر بس من الصبح تقعد تستني في اي وقت هكون عندك انا والباشا الكبير


الجد : ليه هو حد قالك اننا مقاطيع مورناش غيركم ولا ايه


عابد : معلش يا حج تعالي علي نفسك انت متعرفش انا عملت ايه عشان اقتعه يظهر دي عمرها ما حصلت هو بردو قلقان ولازم يامن نفسه هو مش قليل في البلد


بدر : مش النعمان الي يقعد يستني حد ساعه واحده مش يوم بطوله بص بقولك ايه فوكك مالحوار ده انا مش عايزه اصلا و قولت لجدي انا كفيل ان اوقفقو عند حدكم بس جدي الي عايز يقصر الطريق


عابد : شاهد يا حج حفيدك ينفع كده ده انا بقالي يومين بحايل فيه و بقنعه واول ما يوافق انتو ترجعو في كلامكم


ياسر : عمرها ما حصلت ولا اننا نرجع في كلمه قولناها حاسب علي كلامك يا عابد


وبناء علي تعمد من الجد هذه المره ايضا قد طال الحديث بينهم بين شد و جذب حتي مرت ساعتان وقال الجد قراره


الجد : مش كل مره تنشف ريقي في الكلام يا عابد انا مش حمل مناهده خلاصه القول انا وياسر و بدر هنكون موجودين من الساعه ٤ لحد ٧ لو مجتوش يبقي اي اتفاق بينا لاغي و الجدع منكم يقرب لنا


عابد : تمام يا حج هطلع من عندك عليه انتظر مني اتصال خلال ساعه 


ثم غادر سريعا الي حيث ينتظره عصام المصري وحينما وصل اليه قال له عصام بلهفه : هااا طمني وافق


حكي له عابد كل ما حدث حتي ابلغه باخر قرار للجد


عاصم : هههههههههههههههه كنت متاكد انا نظرتي متخيبش


عابد بدهشه من ضحكه قال : انا مش فاهم حاجه


عصام : يعني ده كان اختبار ليه و نجح


عابد : ازاي يعني


عصام : يعني لو هو متفق مع الحكومه عشان يوقعني كانو هيخلوه يوافق علي اي حاجه اقولها حتي لو قولتله اقعد يومين مش يوم بطوله عشان هيكونه مراقبين المكان وهيعرفوني انا فاهم كويس طريقه تفكيرهم


انما رفضه ده مع كل محايلتك عليه ساعتين اكدتلي ان رايه من دماغه لان هو ده النعمان لا عمره انتظر حد ولا عمره خلي حد يتحكم فيه


عابد : طب يعني دلوقت هنعمل ايه


عصام : هقولك ......


تري ماذا سيحدث يا تري


سنري


انتظروووووني


بقلني / فريده الحلواني



الفصل 21


دلف بدر صباحا الي غرفه مهرته حتي يوقظها فهي غفت في وقت متاخر بالامس 


فتح الباب دون ان يطرقه كالعاده وجدها تجلس علي فراشها و امامها الكثير من الاوراق وايضا اللاب توب مفتوح علي احدي كليبات شرح ماده الكيمياء


كانت ترفع شعرها بعشواءيه و مندمجه فيما تفعله


اغلق الباب واقترب منها ثم سحب القلم الموضوع بين شفتيها وقبلها سريعا وهو يقول : مفيش حاجه تلمس الفراوله دي غيري صباحك سكر يا حبيبي 


مهره وقد اهدته ابتسامه حلوه تنير صباحه : صباح العسل والهنا عليك يا قلب حبيبك


بدر بعد ان ازاح بعض الاوراق و جلس قبالتها قال : تسلميلي ويسلملي صباحك يارب بس هو انتي لسه منمتيش ولا ايه


مهره : لا يا حبيبي نمت ساعتين بس قلقت علي اذان الفجر قومت صليته ولقيت نفسي مصحصحه فذكرت شويه الوقت سرقني هي الساعه كام


بدر : الساعه ٨  كده مينفعش تنامي ساعتين بس احنا اتفقنا انك هتعوضي الي فاتك بس مش علي حساب صحتك يا حبيبي


مهره : تصدقني لو قولتلك اني حاسه اني نايمه بقالي يومين مش ساعتين و جوايه طاقه رهيبه عايزه اعمل حاجات كتير قلبي فرحان يابدر لدرجه اني مش عايزه انام عشان مفيش لحظه تفوت عليا وانا فرحانه كده عايزه افضل صاحيه وكل ما عقلي يكدب الي حصل ابص لدبلتك الي في ايدي واقول لا ده حقيقه مش خيال عايزه انزل الشارع وانا حاطه ايدي في ايدك عشان لما الناس تشوفنا و تباركلنا اصدق انه حقيقه مش خيال عايزه اصرخ وارقص واتنطط امممم مش عارفه اوصفلك الي جوايه بس الاكيد ان مفيش حد في الدنيا فرحان قدي


اخذها بدر بين زراعيه وهو يقول بتاثر : يابت يابت قلبي هيقف من كلامك ده براحه عليه كتير كتير ده كله عليه انا مش عارف اوفي حق ربنا ولا اشكره ازاي فالي انعم عليه بيه انتي نعمه ربنا ليه انتي جنتي عالارض يا مهره


ثم ابعدها وقبلها قبله رقيقه تناقض ما يعتمر قلبه من مشاعر عاصفه تطالب بها 


فصل قبلته وهو ينظر لها و يمرر اصبعه الابهام علي خدها الذي اصطبغ بالحمره القانيه اثر قبلته و قال : كل ما تحسي انك مش مصدقه قومي اتوضي و صلي ركعتين اشكري فيهم ربنا انه اكرمنا ببعض وادعيلي يا مهره ادعيلي كتير اليومين دول محتاج دعواتك اوووي


مهره وقد التقطت كف يده المحاوط به وجهها وقبلته قبله عميقه ثم قالت : بدعيلك بدعيلك في كل وقت وفي كل اذان وان شاء الله ربنا هيقف معاك ويكرمك لاني متاكده انك مش بتعمل حاجه وحشه فاكيد ربنا هيقف معاك 


ازمه وهتعدي وانت ادها يا قمري ياما مرت عليك ازمات وكنت اقوي منها والمره دي كمان حتي لو معرفش ايه هي المشكله الي بتواجهها او حجمها بس واثقه فيك انك قدها و هتعديها باذن الله ووقت ما تيجي تحكيلي عنها بعد ما تخلص هفكرك بالي قولتهولك دلوقت


مال عليها مقبلا جبينها ثم قبل كفيها الاثنان و قال : ربنا يديمك نعمه في حياتي يا فرستي علي فكره انا عارف انك ضحيتي بمرواحك الدروس في اهم ايام عشان خاطر بس تخلي بالي رايق من ناحيتك ودي كبيره عندي اوي يا مهره متتصوريش انا حسيت انك فعلا سند ليا و انك الكتف الي هيشلني لو وقعت


ردت بلهفه : بعيد الشر عليك مالوقعه ياقمري ربنا ما يكتبها عليك ابدا و يديمك سند لينا كلنا وبعدين مفيش تضحيه ولا حاجه ده الي المفروض اعمله دي اقل حاجه اقدر اقدمهالك عشان احس اني واقفه جانبك بعدين والله العظيم انا مذاكره كويس و الحمد لله مقفله المنهج يعني مجرد مراجعه مش اكتر حتي المذكرات الي المدرسين بيطبعوها اليومين دول لو البنات راحو الدروس اكيد هيجبولي معاهم لو مراحوش ابقي انت بقي جبهالي بمعرفتك عشان بس احل الاسءله الي فيها و اشوف لو فيه حاجه واقفه معايه اراجعها


بدر : تمام يا حبيبي و بردو انا معاكي لو اي حاجه وقفت معاكي قوليلي وانا اشرحهالك


مهره بمغزي : لا انا سيبالك انت الاحياء عشان تشرحهالي بالتفصيل


انطلقت منه ضحكه رجوليه صاخبه وهو يرجع براسه للوراء من شدتها حينما فهم وقاحه ما تشير اليه


ضحكت هي الاخري حتي هدات حينما قال : ايوه كده يا فرستي عايزك جريءه معايه عايز احس انك عيزاني زي مانا عايزك 


كادت ان ترد عليه ولكن منعها اقتحام الغرفه 


شهقت ووضعت يدها علي صدرها لتهدء نبض قلبها الذي انتفض مع صوت الباب 


حينما التفت بدر وهو يصيح بجدته فمن غيرها يستطيع فعلها : يا ستي ياااااا ستي هقطع الخلف بسببك والله 


الجده : اعمل ايه وانا كل شويه المكو من حته ده انت بير السلم مرحمتوش ياولا


ضحك بدر وهو يتذكر يوم الخطبه صباحا كانت مهره في الطابق الارض بجانب السلم تجلب بعض الاشياء شاهدها بدر ولم يضيع الفرصه وقبلها حتي راتهم العمه و طارت الي الجده لتخبرها بما راته بعد ان القت عليه بعض السباب


بدر : بذمتك في حد يبقي قدامه حتت القشطه دي و يمسك نفسه


الجده : بص انا خلصت الشتيمه عليك مش لاقيه حاجه اوصفك بيها فوضت امري فيك للي خلقك و انتي يا بلوه حياتي اتلمي ياختي شويه واتقلي عليه بلاش الدلقه السوده دي يابت الهبله ابعدي عنه عشان يتجنن عليكي


صرخ بدر : اااااااااايه ياحجه انتي جايه تقوي البت عليه ولا ايه 


مهره بسهوكه حتي تمازح الجده : متخفش يا بدوري محدش يقدر يقويني عليك ابدااااااا


خلعت الجده نعلها وقذفته باتجاههم وهي تقول : ابو تربيتكم الوسخه الي اصلا مشمتوش ريحتها 


هات ياولا فرده الشبشب خليني اروح احضر الفطار مرارتي اااااااتفقعت يا ناااااااس


اخذا يضحكان عليها بقوه حتي خرجت وهي تدعي بداخلها ان يديم الله عليهم تلك السعاده التي تقطر من اعينهم


في تمام الساعه الواحده ظهرا كان الجد يجلس في المحل الخاص به ومعه ياسر والجد حسين بعد ان رتب معهم بعض الاشياء الخاصه بعملهم


اخرج هاتفه واتصل باحد الارقام وانتظر الرد وحينما جاءه قال : ايوه يابني انت فين 


بدر : في المينا ياحج انا وعم حسن بنحاول نشوف صرفه للشغل المتعطل زي ما اتفقنا


الجد : طب يابني قدامك كتير الساعه واحده دلوقت المفروض نتحرك عشان نلحق معادنا زي ما اتفقنا مع ابن المحروق عابد ده  لما اتصل بيا بالليل


بدر : خلاص يا جدي انا اصلا لسه بقول لعم حسن هسيبه هو يكمل معاهم واتا هتحرك ربعايه واكون عندك بامر الله


ا


لجد : في انتظارك يابني في حفظ الله


اغلق الجد مع حفيده و ملامحه تدل علي القلق فساله ياسر : مالك يابا هو بدر قالك حاجه دايقتك ولا ايه


الجد : لا يابني بس انا الي بالي مشغول عايز اخلص مالحوار ده و خايف عليكم انا مطلعتش بالدنيا غير بيكم ولا هاممني فلوس ولا محلات انتو تحويشه عمري الحقيقيه مش هاستحمل يحصل لحد فيكم حاجه


الجد حسين : صلي عالنبي ياحمد و قول يارب انت طول عمرك بتعمل خير و ماذتش حد اكيد ربنا هيقف جانبك و يحفظهوملك بس قول يا رب


النعمان و ياسر : ياااااااارب


كانا مهره تجلس في غرفتها هي وزينه و لميس اما لوجي ومها فقد ذهبا الي الجامعه صباحا


زينه : طب انتي عايزه تريحي بدرك وتقعديلو في البيت احنا بقي ذنب امنا ايه نقعد جنبك


مهره : بت انتي ملكيش دعوه ببدر بعدين انا اتكلمت عن نفسي مقولتش لحد يقعد جانبي ياختي لسه فاضل ساعه عالدرس يعني تلحقي تغيري هدومك و تروحي متقرفيش امي بقي


لميس : واحنا من امتي افترقنا في حاجه يا ميمو 


مهره : انا فعلا مش عايزه انزل مالبيت و ماتسءلوش ليه بس مش عايزه اشيل ذنبكم بقغدتكم معايه 


زينه : طب بالامانه بدر الي مانعك 


مهره : اقسم بالله ابدا واسالي لميس هو اصلا اتفاجىء بقراري  وكان رافض كمان بس اقنعته


لميس : خلاص احنا نقضيها اون لاين وهو يبقي يجبلنا المذكرات الي تنزل ونحلها سوي وربنا معانه بقي


زينه : ماشي خلاص امري لله بس انا حاسه ان الرجاله فيهم حاجه غريبه اليومين دول علي طول اجتماعات فوق السطح و متعصبين عالاخر معانا انا قولت يمكن مصطفي متعصب عليه عشان يادبني عالي كنت بعمله معاه بسبب المحروقه سمر الكلب بس لا ده سليم كمان معانا كده في البيت حتي لوجي بتقول كل ماتتصل بيه يكلمها كلمتين ويقفل بحجه الشغل حتي لو وصلها للجامعه بتبقي حاسه انه سرحان وباله مشغول وطبعا اي واحده فينا بتسال فيه ايه الرد بيبقي واحد مشاكل في الشغل متشغليش بالك


لميس : حتي وليد كده برده بقالو فتره مش بيروح المستشفي الا لو فيه عمليه و دايما معاهم في المصنع ده حتي افتتاح الشركه اتاجل


مهره : طب ما بدل ما تزنو عليهم وتقرفوهم في عيشتهم اكتر ما هما الدنيا قرفاهم اهدو شويه وبطلو اساله وخالي بالهم يروق عالاقل من ناحيتكم لحد ما الغمه دي تعدي


زينه : بامانه الله يا ميمو انتي متعرفيش حاجه يعني بما ان بدر مش بيخبي عنك حاجه


مهره : والله ما قالي حاجه بس انا حاسيت بردو بس مردتش اتقل عليه بالسؤال هو لو حابب يقول كان هيقول لوحده بس انا حبيت احسسه اني جانبه في كل الاحوال لو باقل شىء وهو اني اهون عليه الي بيشوفه بره البيت


لميس : والله يا ميمو لو كل البنات عندها نص عقلك و تفهمك مكانش البيوت خربت 


وكان نسب الطلاق قلت لو فعلا كل واحده تقدر ظروف جوزها و تتفاهم معاه ليه لا ادام هو بيعاملها بما يرضي الله وبيراعيها ويحبها


انا عن نفسي هحاول اعمل زيك مش عيب لما نلاقي حد بيعمل حاجه كويسه و نقلده


قبلتها مهره بمزاح و قالت : حببتي يا بسكوته ده انتي العقل كله مش محتاجه تقلديني دانا الي نفسي اتعلم الرقه منك بدل ما الولا يفتكرني صاحبو 


زينه ولميس ههههههههههههههه


زينه : ربنا يفرح قلبك يا ميمو طلعتي انتي صح وكلنا غلط كنا فاكرينك بتتوهمي ان بدر بيحبك واستحملتي رزالتنا عليكي وكلامنا السم معاكي وفي الاخر طلعتي انتي الي صح واحنا الي غلط 


انا ببقي قعده مزهوله من الي بيعمله بدر معاكي قدام الناس ولا بيهمه حد كانه مش شايف غيرك او مصدق تبقي ليه فعايز يبين للناس كلها قد ايه هو بيحبك ربنا يهنيكم ويسعدكم يا رب


مهره ولميس :  اللهم ااااامين


في سياره بدر التي كان يقودها و بجانبه يجلس النعمان وبالخلف عمه ياسر  


منطلقين بها نحو الشاليه الخاص بهم في الساحل الشمالي 


الجد : اكدت عالرجاله يابدر ميتحركوش من عند البيت انا خايف يابني من غدرهم


بدر : متقلقش يا جدي مصطفي ووليد هناك و ذمان ديجو والرجاله الي تبعو راحولهم و مش هيتحركو مالشارع غير لما نرجع كله متامن ياحج سيبها علي الله


ياسر : احنا كل حاجه بنعملها بتخليهم ياخدو مننا الامان حتي حركه بدر بتاعه المينا لما راح الصبح عمل نفسه بيحاول يخلص ورق البضاعه الي عطلوهولنا ده ياكدلهم بردو ان احنا مش ناويين علي الغدر


الجد : علي الله يابني فوضت امري لصاحب الامر 


ساد الصمت قليلا حتي صدح هاتف الجد فتح الخط وقال : خير يا عابد 


عابد : ابدا ياحج بطمن اتحركتو ولا لسه 


الجد برغم انه يعلم انهم يراقبوه الا انه رد عليه وقال : اه اتحركنا من نص ساعه 


عابد : طب ياحج ارجوك متجبش سيره الراجل الي عندك ولا تسجيل الفيديو قدام الراجل الكبير الي هتقابلو دلوقت عشان متتسببليش في اذي منه واكيد هيفكر اني اقنعته يقابلك عشان خايف من تهديدك وكده كل حاجه هتبوظ


النعمان : متخافش يا عابد سرك في بير وبعدين انت مش جاي معاه ولا ايه


عابد : لا هو حابب المقابله انهارده تبقي لوحدكم ولو حصل واتفقتم عالشغل اكيد هبقي موجود


النعمان : ماشي يا عابد ربنا يقدم ما فيه الخير سلام


ثم اغلق الخط وساد صمت متوتر حتي مضت نصف ساعه وها هم علي مشارف القريه السياحيه وحين تخطو بوابتها اخرجو هواتفهم واغلقوها نهاءيا بناء علي طلب مسبق من عصام عن طريق عابد الذي ابلغهم وقت تحديد الموعد ان عليهم فور وصولهم القريه القابع داخلها الشاليه تغلق الهواتف واذا ما ترك احد هاتفه مفتوح يصبح الاتفاق بينهم لاغي


بعد عشر دقاءق اخري وصل بدر امام البوابه الخارجيه للشاليه وصف سيارته بجانبها نظر حوله حتي يستكشف ما اذا كان يوجد شىء مريب ولكن وجد كل شىء طبيعيا حتي انه لا يوجد اي شخص علي شاطىء البحر فوجهت الشاليه و بوابته تطل علي البحر مباشرتا بمعني انك تخرج من الباب تمشي عاي ممر حجري صغير تصبح بعدها فوق رمال الشاطىء والجهه الخلفيه للشاليه عباره عن جراج للسيارات خاص بهم ولا يوجد باب للدخول او الخروج غير المواجه للبحر


ترجلو من السياره و دفع بدر الباب الحديدي الخرجي وجده مفتوح وعندما دلفو وجدو حديقه الشاليه مايءه بالحرس المسلح و باب الشاليه الداخلي مفتوح


غضبو كثيرا و قال بدر بعصبيه : نهار ابوكو اسود انتو احتليتو المكان ولا ايه


احد الحراس : امشي وانت ساكت احسنلك


التفت له بدر و امسكه من تلابيبه وهو يصرخ به : انت بتقول لمين كده يا عرس يا كلب سيدك انت 


في تلك اللحطه التف حولهم باقي الحرس وقد رفعو جميعا اسلحتهم في وجههم


سمع عصام الذي كان يجلس بالداخل صوت شد اجزاء الاسلحه فخرج ووقف امام الباب بكل غرور وهو يامر  حراسه بخفض اسلحتهم 


ففعلو ذلك دون حديت


نظر في عين النعمان بتحدي وليري اثر المفاجاءه عليه فهو كان من المتفق عليه ان النعمان هو من سياتي اولا وينتظره ولكن عصام قرر ان ياتي اولا ويقتحم المكان حتي ياتي النعمان بعده منها ان يتاكد من خلو المكان من اي اجهزه تنصت و منها ان يوصل رساله للنعمان و حفيده انه يستطيع الوصول لداخل منازلهم بكل سهوله فالمعني من تلك الحركه كبير وخطير


ولكن صبرا صبرا 


الجد حينما شاهد عصام وتاكد من هويته تفاجا كثيرا فهو مسؤول كبير في الدوله وله شان كبير فما يملكه يكفي و يفيض فما الذي يجعله يسلك تلك الطرق الشاءنه لا باس بالطبع انه الطمع


استجمع الجد نفسه سريعا وقال : كنت متاكد انك حد كبير في البلد 


ضحك عصام و قال : طول عمرك زكي يا نعمان


بدر بعصبيه فهو لا يخاف من احد : اسمه الحج ها الحج احمد النعمان انتو مش اصحاب عشان تشيل التكليف بنكم يا ريت كل واحد يلزم حدوده


نظر له عصام بتركيز واعجاب خفي وهو يقول : تمام يا بشمهندس اتفضل يا حج البيت بيتك ولا هنفضل وقفين مع الحرس هنا


قال هذا واتجه للداخل واعقبه بدر والجد و ياسر الذي قال بغيظ وهو يسير معهم : بيعزمنا علي بيتنا ابو بجاحه اهلك والي جابوك يا شيخ


بدر بضحك : شيخ ايه ده شيخ منصر يا عم


دلف الجميع وجلسو في الصالون المتواجد في البهو


عصام : مبدايا انا بعتزر طبعا علي دخولي هنا بدون استاذان بس بما انكم خلاص عرفتو انا مين فاكيد هتعزروني في اي طريقه احاول اامن بيها نفسي ولا ايه


النعمان : انت مش محتاج تامن نفسك يا سياده الوزير لان كلمتي هي الامان الوحيد ليك المهم ندخل في الموضوع طلباتك


عصام : طلباتي انت عارفها ياحج وعالعموم هقول تاني انا محتاج اخرج شحنه اثار في وسط الانتيك الي حفيدك بيصدرو لبره 


بدر : هي مش كانت حته قد الكف بقدره قادر بقت شحنه انت حطيتها في الرده ففقست ولا ايه


ضحك عصام بسماجه وقال : دم خفيف يابدر والله ولا ياسيدي مفقستش ولا حاجه هي فعلا شحنه تقدر تقول مقبره كامله بس عابد حب يبسطلك الموضوع في الاول


النعمان : حته زي ميه يا بدر خلينا في الاهم دلوقت 


عصام : وايه هو الاهم ياحج


في تلك الاثناء كان يوجد داخل البحر علي بعد مسافه بعيده الي حد ما لا تتيح لمن يقف علي الشاطىء رؤيه من بداخل هذا اليخت الفاخر ولكن يبدو من مظهره انه مملوك لاحد الاثرياء ويقام عليه حفلا صاخب


وفي اعلي سطح اليخت كان يوجد رجلان متسطحان علي بطنهما وبيد كل منهما اله تشبه المنظار ولكنها صغيره و مختلفه فهذه الاله تستطيع من خلالها الرؤيه الي ابعد من خمسه كيلو مترات كانا يراقبان من خلالها الشاليه الخاص بالنعمان ويشاهدو كل من بالداخل بوضوح 


و ما هما الا ظابط من جهاز الامن الوطني و الاخر من جهاز المخابرات العامه قد استعان بهما اللواء رشدي لخطوره هذا التنظيم فهو يحتاج امكانات خاصه ليست موجوده لدي جهاز الشرطه العادي فهو اكتشف ان هذا التنظيم لا يقتصر علي تهريب الاثار فقط بل ايضا سلاح و مخدرات و تجاره اعضاء وبشر لم يتركو شىء بشع الا وفعلوه لذلك توجب عليه التعاون مع اجهزه امنيه اكثر دقه وسريه ايضا فرجال المخابرات او الامن الوطني لا يظهرون بشخصيتهم الحقيقيه فمن الممكن ان يكون زميلك في العمل بالنسبه لك مجرد موظف عادي في احدي الشركان سواء العامه او الخاصه و في الحقيقه هو ظابط مخابرات 


محمود ظابط امن وطني : ايه ده شايف الي انا شايفه يا حازم


حازم ظابط مخابرات : ابن الكلب وزير طلع وزير الي يشوفه في برامج التلفزيون وهو بيتكلم عن الشرف و حب البلد يقول عليه ولي من اولياء الله الصالحين


محمود : طب هنفذ دلوقت ولا ايه


حزم : مفيش ولا ايه حالا هنتحرك قبل ما المقابله تنتهي وانا مفهم بدر يماطل معاه مش اقل من ساعتين


محمود : تمام ربنا معانا يلا اتصل برجالتك خليها تنفذ


نرجع الي شاليه النعمان 


بعد مباحثات استمرت اكثر من ساعتان ونصف قد حان الوقت وقرر الجد انهاءها


الجد : اسمعني يا عصام بيه اخر كلام عندي هو ..........


ماذا سيكون قرار الجد يا تري


سنري


انتظرووووووني


بقلمي /  فريده الحلواني


الفصل 22


صعد مصطفي الي الاعلي وترك وليد وديجو ومجموعة من اصدقاءهم يجلسون امام منزل النعمان


عندما دلف ليأخذ اكواب من الشاي قد يوصي ببنطال امه بصنعها له ولاصدقاءه وجد نساء المنزل ايضا ايضا مجتمعين معا وعندماما دلف متوجها للمرحاض


اوقفته امه وهي تقول : ولا يا مصطفي في ايه مخليك لامم اصحابكم وقاعدين كده


مصطفي وهو يجهز للمرحاض : ولا حاجه ياما قاعدين أساسي بسرعه علي مادخل الحمام


ودلف سريعا للداخل منهيا للحديث


نوال : اقطع دائرى ان ما كانو بيدبرو لمصيبهده القاعده دي وراه انه


الجده : طب توقف بالحج ولا بدر يابنات يشوف في ايه هما كمان بقالهم مده ماشيين و مرجعوش النهاية دلوقت 


مهره : تليفون بدر مقفول يا تيتا من اكتر من ساعتين


ريهام : جيب العواق سليمه يارب


تصفية مصطفي تسعة ان فصله الجده وهي تقول : خد هنا ياولا 


مصطفي بزهق : نعم ياستي


الجد : انت بتنفخ في شي ماااشي ليك روقه بس قولي الاول في ايه تحت و جدك وبدر فين من بدري و قافلين تليفوناتهم


مصطفي بغضب حتى يهرب من هذا التحقيق : في شغل يا ستي يعني هيكونو راحو يتجوزو عليكم ثم اكمل بصوت عالي خلصوناااااا باقي و هاتو الشاى ولا اسيب الناس حقيقي اتساير معاكم


ناولته وهي عمته الصينيه المتراسه فوقها اكواب الشاي تقول : لا اذاي خد ياحبيبي الشاي اهو وحق الناس الي تحت بلاش الشويتين بتوعك دول لذلك تهرب مالكلام


أخذها منها وخرج بسرعة دون ان يعير ما تقوله اي اهتمام


نوال : وبعدين ياما انا مش مرتاحه


مهره بتعقل رغم القلق الذي ينهش قلبها : يا جماعه صلو عالنبي كده و اهدو ان شاء الله مفيش حاجه ادعولهم انتو بس احسن من الكلام الي لا يودي ولا يجيب ده


ريهام : اسم الله علي مرات ابني العاقل هو ده الكلام 


مها بمزاح : ايوه يا سلفتي يا عاقله حماتنا رضيت العنقاء اه


ريهام : راضيه عنكم انتو الاتنين وربنا شاهد بغلاوتكم عندي زي لوجي بالظبط


بعد مداولات كثيرة بين الجد و عصام وبدر وياسر


قد يحسم الأمر والطوارئ للرضوخ ليطلبه حتى يستمر عصا العمليه فلا باس هو يعلم ماذا هو بفاعل معه لاحقاً


الجد : خلاص كده يام بيه غموضنا ظن مفيش حاجه تتقال تاني هنتوكل احنا علي الله وفي انتظار تليفونك


توقف عن عصام مادا ليد جوان علي الجد وهو يقول : تمام ياحج خلاصنا وانا في خلال هكون تمتلك كل حاجه وتصل بيك ومتقلقش كل حاجه هنا هترجع زي ما كانت واحسن وبعتزر كمان مره عالطريقه الي دخلت بيها هنا


ذهبو جميعا كلا في التقدم بعد ان تركو البيانوني من الحرس عصام ودائما لم يجيء اي شخص هنا الي حين الانتهاء من تلك العمليه


انطلق بدر ومنه في طريقهم الي المنزل وهم يتباحثون ما حدث حتى وصار علي مقربه من المنزل قال ياسر : بيتهيالي نفتح تليفوناتنا الباقية واعقب كوت وهو يخرج هاتفه ليعيد تشغيله اما بدر فقال : ماليش مزاج اكلم لحد والله يا عمي خليهفول مق أحسن أحسن


بمجرد ما فتح هاتف ياسر وجد العديد من الرساءل ولكن هاتفه صدح برنين يعلمه بقدوم اتصال و كان من وليد فرد عليه التجميع ان الحديث وجد وليد يصرخ به و يقول : انتو فين يا خالية الدنيا مقلوبه هنا وانتو قافلين تليفوناتكم و مغيبين


ياسر بخده : في ايه يابني احناين عالبيت 


وليد : ام مهره هنا يوجايبه معاها بادي جارد و الولا ابن جوزها وقالبه الدنيا يريده تاخد مهره ومشي 


ياسر بصريخ : وانتو خولات واقفين يعني لتخدها من وصتيكم


الجد : في ايه مين ياخد مين


ياسر : ام مهره تريده تاخدها ويجيبه رجاله معاها


بدر : بنت و انطلق أسرع به أكبر وهو يغلق هاتفه ليتصل بها ولكن لم يصرخ الكلب فصرخ وهو عالمقود : ردي بقية رددددددي


ياسر : براحه يابني احنا خلاص اهو قربنا 


الجد : لله الامر من قبل ومن بعد استر يارب


بدر : اخذ هاتف عمه ليحادث وليد : وليد طلع التليفون لمهره واوعي راجل يخش البيت ساااااامع


وليد وهو يصعد الدرج سريعا ويقول : عيب عليك هي الوليه بس الي طلعت والباقي احنا منعناهم والعيال مثبتنهم تحت اعقب قوله بدلوفه حيث النساء والموقف علي اوجه فقد كانت بيري تصرخ في نساء المنزل انها تريد ابنتها وهم يقفون لها بالمرصاد تحت صمت مهره و احساسها بالضياع لعدم وجود بدرها 


اعطاه وليد الهاتف دون حديث وضعته علي اذنها وقالت بصوت مختنق : بدر


بدر وهو يحاول ان يهدءها : اسمعيني انا خمس دقايق وابقي عندك ادخلي قوضتك واقفلي عليكي بالمفتاح لحد ماوصل


مهره : حاضر ......وفقط اعطت الهاتف لوليد و سارت نحو غرفتها تحت صراخ امها ولكن لم تعيرها اي انتباه و نفزت ما قاله لها


اما الجد فلام بدر لاعتقاده انه يخاف ان تاخذها من قلب منزله فقال له بدر موضحا مقصده : لالالا ياجدي مش قصدي كده انا بس عايزها تبعد عن الحيزبونه دي لحد ما اوصل عشان اكيد حرقت دمها بكلامها السم واصلا مهره  نفسيتها بتتعب لما بتكلمها 


ياسر : اهو خلاص وصلنا 


دخل بدر شارع النعمان واوقف سيارته فجاءه حتي انها اصدرت صريرا عاليا اثر احتكاك عجلاتها بالارض ونزل بهمجيه حتي انه ترك الباب دون غلقه واعقبه الجد وياسر


وجدو مجموعه كبيره من الحرس الخاص بصهيب يلتفون حوله وهو مضطر للوقوف صامتا في انتظار الجد لانه حين وصل و بدا الحديث عن مهره اسكته الشباب بالقوه حتي كانت ستقام معركه بين حرسه والشباب وحينما وجد عددهم اكثر من الحرس واكيد الغلبه ستكون لهم انصاع للامر ووقف صامتا


اقترب منه بدر بهدوء خطر وهو يقول : لو اهلك في الخليج معلموكش الاصول احنا نعلمهالك يا شق


صهيب : علي فكره انا بتكلم مصري و بفهمه كويس يعني متفكرش تلعب معايا بالكلام


الجد : بدرررر هنقف نتكلم في الشارع


فهم بدر عليه وقال : لاااا طبعا لينا بيت نتكلم فيه و الضيف ياخد واجبه


الجد : اتفضل يابني ادخل احنا مابنسيبش ضيوفنا في الشارع


دلف الجد و صهيب و ياسر فقط و تركو الشباب مع الحرس بالخارج


اما بدر صعد الدرج يجري وهو يقول ثواني وجايلك يا جدي 


دلف الجد ومن معه في الشقه الارضي اما بدر اخذ يقفز علي الدرج حتي وصل لشقه جده و دلف بهمجيه حتي بيري سكتت فجاه عن صراخها من هياته المتوحشه


اتجه لها بدر و قال : بصي يا وليه انتي تترزعي هنا مسمعش صوتك لحد مارجعلك لو عايزه تخرجي علي رجليكي من هنا


بيري ممثله الشجاعه : انت بتهددني يا همجي انت يا تربيه الحواري


بدر وهو يتحرك للداخل : ادخل بس اطمن عليها و هطلق اوريكي تربيه الحواري علي حق


اختفي من اما ناظريها وحينما وصل امام غرفه مهره طرق عليها وقال : افتحي يا حبيبي انا جي.......


وقبل ان يكمل حديثه وجد الباب يفتح واندفعت مهره داخل احضانه تبكي بقهر 


شدد عليها باحتضانه وهو يقول : اهدي اهدي يا فرستي انا جيت خلاص انا جنبك 


مهره وهي تبكي : بهدلتني يا بدر عشان اتخطبتلك و مش قولتلها و عايزه تاخدني معاها


بدر : متقدرش يا حبيبي تاخدك انتي لسه قاصر و جدك هو الوصي عليكي وهي اصلا ماضيه تنازل عن حضانتك لجدك من زمان


هدات مهره قليلا وابتعدت عنه وهي تقول : طب انت هتعمل ايه معاها 


بدر وهو يسحبها معه للخارج : تعالي اتفرجي بنفسك ثم وقف وقال : اوعي دمعه تنزل منك بره قدام حد خليكي قويه زي مانا متعود منك


نظرت له بامتنان وهزت راسها بالموافقه


وقفت هي وبدر امام بيري ليبدا بدر الحديث : ها ارغي بس متطوليش عشان مصدع 


بيري : انت مين اصلا عشان اتكلم معاك انا عايزه بنتي وبس


بدر ببرود : انا خطيب بنتك يا حماتي ده اولا ثانيا شكلك كبرتي و الزهايمر اشتغل معاكي انتي ناسيه انك ماضيه تنازل عن حضانتها من اول ما اتولدت ولا ايه


بيري بجنون : احترم نفسك يا همجي وانا هاخد بنتي غصب عنكم الحرس الي معايه يقطعك انت والي معاك


ضحك بدر وقال : طب اطلعي بصي من البلكونه كده علي شويه الخولات الي جايباهم معاكي عملنا فيهم ايه


كادت بيري ان تتحدث حتي صرخت بها مهره وهي تقول : بااااااااس بس اسكتي انتي عايزه مني ايه ايه الي فكرك بيه انا عندي ١٨ سنه شوفتك فيهم خمس مرات بالعدد امتي كنتي ام ليا انتي رمتيني حتي من غير ما تشوفيني خلتيني يتيمه اب ويتيمه ام وانتي عايشه بتتفسحي و تتجوزي 


و شيلاني من حساباتك 


انتي عمرك اخدتيني في حضنك بلاش طب انتي تعرفي عني ايه طب كنتي بتتصلي بيه كل اد ايه والمكالمه اصلا وقتها اد ايه ردي عليااااااا


بيري محاوله الكذب والحزن لتكسب تعاطفها 


هما الي كانو منعيني و هما الي 


اجبروني اتنازل عنك انا م......


صرخت مهره بقهر: كداااااابه 


بيري : هي دي تربيه الحواري الي ربوهالك بتغلطي في امك ثم اعقبت كلامها برفع يدها لتصفع مهره ولكن بدر كان الاقرب وامسك يدها بقوه المتها وقال وهو يضغط علي يدها بغل : ايااااااكي دي عمرها ما حصلت وحد مد ايده عليها طول عمرها عايشه ملكه


ولكنه قطع كلامه حين دخل احمد سريعا وهو يقول : بدر انزل لجدك تحت  انت و


وهي بسرعه عايزكم انتو الاتنين و معاكم مهره


بدر : ومهره تنزل ليه وفي راجل تحت


احمد : يلا يا بدر مش وقت غيره لازم مهره تنزل الموضوع كبير ويخصها 


خافت بيري كثيرا فهي بالاكيد قد كشف كذبها علي صهيب عندما راي خبر خطبه مهره هاج وماج و هدد بيري و توعدها بالكثير حتي اضطرت ان تقول له ان جدها هو من اجبرها علي ابن عمها و اعتقدت ان الامر انتهي ولكن تفاجات ان صهيب يامرها بتحضير حقيبه سفرها للذهاب الي مصر بطيارته الخاصه ولم تستطع الرفض


نزلت معهم وهي تحاول اختلاق كذبه اخري لانقاذ نفسها فهي الان بين المطرقه والسندال


دلف بدر لدي جده وهو ممسك بيد مهره المتشبثه به وجد صهيب ياكلها بعينه فصرخ به : عينك في الارض لافقعهملك سااااااااامع


نظر له صهيب بحقد وهو يقول : انا ببص علي خطيبتي فيها حاجه


بدر بجنون وهو يترك مهره ويتوجه اليه ولكن منعه احمد وعمه ياسر الذين امسكوه بشده وهو يصرخ : احااااااااا خطيب مين يابن الكلب انت 


الجد : بدرررررررر اسكت خالص الموضوع كبير ومينفعش نسمع الناس بينا


بدر : طب فهموني في اااااايه


كل هذا وسط زهول مهره من كلمه هذا الصهيب التي لم تراه في عمرها ولا حتي مره ورعب بيري الذي وجدت عقلها قد فرغ من اي فكره تنقذها


الجد : تعالي يابنتي اقعدي جنبي وانت يابدر اهدي عشان خاطرها وحاول تتحكم في اعصابك 


الجد : هو انتي تعرفي مين ده يا مهره 


مهره : لا يا جدو انا اول مره اشوفه


الجد : طب يابنتي ده ابن جوز امك وبيقول انه خطبك من امك و انتي وافقتي 


قاطعته مهره برعب : اقسم بالله م.......قاطعها بدر بصراخ : اياااااكي تحلفي انتي مش متهمه بحاجه اصلا اوعي تخافي انتي اكبر من ان حد يفكر يشك فيكي اصلا 


نظرت له بحب و امتنان وفرحه بالثقه التي منحها اياها امام الجميع فقالت بقوه : لا ياجدو محصلش انا ولا عمري شفته ولا اعرف حاجه عن موضوع الخطوبه ده بس من حوالي شهرين لقيت بيري هانم علي غير العاده بتتصل بيه كتير وتبعتلي هدايه شويه تقولي انها منها و شويه تقولي انها من صهيب ده وكانت بتحاول تقنعني اكمل تعليمي عندها في تركيا و طبعا كل مكالمه لازم تجيب سيرته و مميزاته وحاجات كتير وانا لما استشفيت ان وراها غرض من ده كله بقيت اقفل معاها في الكلام واوقات كتير مكنتش برد عليها وكل ده طبعا كنت بحكي لبدر عليه انت عارف مش بخبي عليه حاجه ابدا والحمد لله اني حكيتلوه عشان الموقف الي انا فيه ده يبقي هو شاهد معايه ده حتي كمان كل الهدايه الي بعتتها سواء لبس او مجوهرات اتبرعت بيها لجمعيه خيريه


لان انا اصلا مش محتاجه حاجه من حد


الجد : احنا مش محتاجين شاهد علي كلامك يابنتي احنا واثقين فيكي وعرفين احنا مربيين بناتنا ازاي


بس صهيب كان مصدق امك اوي ان احنا غصبينك علي ابن عمك وصمم يسمع منك وانا مش مجبر ان اسمع كلامه بس يابنتي انا حبيت اقطع دابر 


الموضوع من اساسه عشان احنا والله ما فاضيين لشغل النسوان ده


مهره : بعد اذنك ياجدو بعد اذنك يابدر


اعقبت استاذانها بتوجيه كلامها لصهيب وهي تقول : انا اهو يا استاذ بقولك بنفسي انا عمر اهلي ما اجبروني علي حاجه ابدا و بدر ده حب عمري كله هو الي مربيني وطول عمري بدعي ربنا يكون من نصيبي لاني مشوفتش ولا هاشوف ولا اصلا يملي عيني وقلبي غيره  ثم اشارت الي بيري دون ان تنظر لها واكملت والست دي انا معرفش عنها حاجه من ساعه ما اتولدت ولا هي تعرف عني حاجه مشافتنيش في عمري كله غير خمس مرات المره الواحده متعدتش النص ساعه وكنت صغيره كمان انا بقالي ست سنين مشوفتهاش فانا مش مسؤوله عن اي حاجه ضحكت عليك بيها انا مش هكون غير لراجل واحد بس لو مش هكونله مش هكون لغيره


بعد اذنكم انا خلصت واعتقد مليش لازمه هنا 


ثم القت نظره تقطر عشقا لبدرها و انجهت للخارج صاعده للاعلي سريعا


وتركت وراءها قلبا يتلهف لاحتضانها وقد نبتت له اجنحه جعلته يحلق فوق السحاب فرحا بكلماتها التي القتها امام الجميع بكل قوه و ثقه و كثيييير من الحب وهي تعلن للملا انه رجلها الاوحد ولاتبغي غيره


وايضا تركت قلبي يغلي حقدا من خسارته لمهره عربيه اصيله كان قد انبهر بها من صورتها التي راها في مره حينما كانت تحدث والدتها مكالمه فيديو وقد تعمدتك الاخيره ان تريه اياها دون ان تشعر مهره بذلك و ذاد انبهاره بها عندما راها الان ولكنه سيكون من اغبي الناس اذي ما انكر عشقها لهذا البدر الذي يلمع في عينيها و ايضا احترامها له ولرجولته حينما استاذنت منه لكي تتحدث فهو سيكون الخاسر الوحيد اذا فكر ان يدخل حربا مع هذا البدر


فهنيا لك بدر بهذه المهره الاصيله وايضا توعد لهذه البيري واقسم ان ينتقم منها ثارا لكرامته التي اهدرتها امام اناس لاول مره يراهم وايضا لتلاعبها به وقد اخذت منه مبالغ ماليه ليس بالقليله مقابل تلك الزيجه


وجد ان جلوسه اكثر من ذلك هو امتهان لكرامته اكثر قام واغلق زر بدلته الرسميه التي يرتديها واعتزر بلباقه للجميع وهو يغلي بداخله حينما وصل امام زوجه ابيه قال لها وهو يطالعها بنظره اشبه بالجحيم : يلاااا


انتثلت لامره فهي من الاساس لا داعي لوجودها هنا فقد خربت تلك المهره مخططتها 


اخيرااااا انتهي هذا اليوم العصيب بكل ما يحمله من صعاب 


كان بدر متسطحا علي فراشه يجافيه النوم من كثره تفكيره في احداث اليوم حتي وجد مهرته تدلف الي غرفته وهي تقول : ......


تري ما الذي كانت تريد قوله يا تري


سنري


تكملة الرواية من هنااااااا


لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا





تعليقات

التنقل السريع