القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية عالم موازي الفصل السادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر والعشرين بقلم رشا منصور (جميع الفصول كامله في مدونة قصر الروايات)

 رواية عالم موازي الفصل السادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر والعشرين  بقلم رشا منصور (جميع الفصول كامله في مدونة قصر الروايات)




رواية عالم موازي الفصل السادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر والعشرين  بقلم رشا منصور (جميع الفصول كامله في مدونة قصر الروايات)



#الجزءالسادس_عشر

#عالم_موازي 


أنجي. ..

أستغربت وجودى فجأة واقفه قدام الكل ولقيت شلتوت بص للجن ولقيته بيقرب مني وأول ما لمسني حسيت كأن روحى. بتتسحب مني ولقيت نفسي فى بيت دنيا 

ولقيت شلتوت بيقولى محتاج منك خدمه قولتله ايه 

قالي عاوز منك اى معلومه اى حاجه أمارة منك محدش يعرفها غيرك أنتي ودنيا 


قولتله اشمعني قالي أصل مطلوب من دنيا تنفذ كلامنا وممكن تخا'ف  مننا وأحنا لما نقول الإمارة هتتأكد أننا من طرفك 

قولت له لا لآ  افهم الأول انتوا ناويين ع إيه أنا مش هضحي. بصحبتي علشان أنقذ. نفسي استحالة 


لقيته قالي هتفهمي بعدين وكمان هى باللي هتعمله ده هتنقذك.وتنقذ نفسها وتنقذ أخواتنا من الجن يعني الكل مستفاد

قولتله بردو أفهم كل حاجه الأول قالي اول ما تحضر يجنأ هحكي علشان مفضلش أقرر الكلام 


ولقيت يجنأ جت ومعاها قرينه دنيا أستغربت أوى وفضلت ساكته ولقيت شلتوت بيقول ل قرينة دنيا كل اللى هقولك عليه دلوقتي تحفظيه وهتقوليه قدام السا'حر سيدنا السيد واياكي يحس أنك بتكدبي. أنا عاوز يحس أنك خا'يفه منه 

وخلي بالك لو فكرتي تخد'عيني هسلمك ل 

ولقيته بص للجن الموجود وهى أول ما شافته قالت له لك مني السمع والطاعه 


بقيت باصه له وخدت يجنأ ع جنب بعيد عنهم وبقولها هو الجن ده جامد آوى كدا لقيتها بتقولى إذا كان الكل بيعمل حساب ل شلتوت مابالك بقي ب مارد. من سلالة الملوك 

قولت لها ده ع كدا بقي المفروض أحترم شلتوت لقيت شلتوت بيقولى المفروض يا طنط أنجي😏

ويلا علشان تنفذي. دورك مع دنيا مافيش الوقت لازم تبقي جاهزة فى الميعاد !!  إيه ده هو سمعني ازاى


دنيا…..

كنت قاعدة فى البيت ومشغله موسيقي هاديه علشان تساعدنى ع الاسترخاء والتفكير ومغمضه عيني فجأة لقيت زى ضوء قوى. عند عيني بفتح اتفز'عت من المنظر حاولت اصو'ت صوتي مكنش طالع ولقيت جسمي متخشب مش قادرة اتحرك وسمعت صوت أنجي بتقول اطمني يا دنيا دول طيبين وجاين علشان الخطه' اللى لو نفذتيها صح هتقدري تنقذ'يني وهتنقذ'ي ناس كتير ارجوكي نفذى. كلامهم وحياة خاطر ياسمين عندك بعدها لقيت جسمي فك وقدرت أنطق ولقيت الاتنين اللى واقفين قدامي واحد منهم قالي 


إحنا آسفين يا انسة دنيا حضرنا فجأة لكن مافيش وقت إحنا لقينا حل تساعدى به صاحبتك أنجي وتساعدى نفسك وتساعدينا إحنا كمان بصيت له وفضلت ساكته محدش يعرف حاجه عن ياسمين غير أنجي ولقيته بيقول 


فى واحد سا'حر محتجز. مجموعه من الجن وبيعذ'بهم لو قدرتي تساعدينا ننقذهم المارد. اللى حضر أثناء جلسة التحضير هيرجع أنجي لعالمكم وكمان هيسيبك فى حالك بدون إزاء…. قولتي إيه 


قولتله أنا موافقه بس عرفونى إيه المطلوب منى اعمله لقيته قالي اتصلي ع اى واحدة من أصحابك وهتقولى لها أنك قدرتي تعرفي ان الجن. اللى حضر ده جن عاشق ومش ناوي يسيبك

 وفى ناس قالوا لكي ان فى شيخ شاطر أوى ممكن ينقذك. منه وتطلبي منها تروح معاكي عنده لأنك خا'يفه لو عمل جلسه او حاجه يغمي عليكي ومحتاجه حد تثقي فيه يكون جنبك وبعدها تجهزى وهعرفك العنوان وبس كدا 


قولت له طب ما السا'حر ده أول ما يشوفني هيعرف إنى سليمه وأنى بكذب.  عليه لقيته صدمنى. وقالي 

اومال ده بيعمل إيه هو هيحط علامات عليكي تبين إنك ممسوسة بجن عاشق قولتله هاا😲!! 


قالي يلا مافيش وقت اتصلي ع صاحبتك بسرعه ومتخا'فيش إحنا هنكون قريبين منك المهم أوعي تقعي بلسانك وتجيبي سيرة أنجي او الإتفاق اللى بينا 


أنتي مجرد انسية عليها جن وراحه ل شيخ يعالجها فاهمه 

قولت له حاضر بس بالله عليك أوعى صاحبك يعمل فيا حاجه 

قالي إحنا جايين نحميكي'  وعمرنا ما نضر'ك 


ولقيت الجن اللى معاه بصلي وابتسم وقالي لكي مني الأمان أنتي بتعملي خدمه لنا يعني عمري ما اضر'ك وكمان اللى يشوف واحدة بالجمال ده ميقدرشي يعمل حاجه غير أنه يحميها' من اى حد يفكر يبصلها ما بالك بقي أنتي بتساعدينا 

قولت له تصدق أنت طلعت جينتل مان مكنتش أعرف ان الجن عندهم ذوق بالشكل ده 


قالي اللى يشوفك غصب. عنه يتعلم الذوق والرقه 

ولقيت الجن التاني بيقولى أظن كدا اطمنتي يلا كلمي صاحبتك مافيش وقت 


اتصلت ع رانيا لقيتها عند سالي فى الفندق قولت لها أنا تعبانه. وعرفت ان الجن اللى عليا مش هيسيبني وفى ناس قالولى ع شيخ هيقدر يساعدنى عوزاكى معايا علشان هروح له دلوقتي لقيتها قالتلي أنا وسالي جايين معاكي اجهزى وهنكون عندك فى خلال تلت ساعه وقفلوا 


ولقيت الجن الضخم. ده قرب منى وقالي تسمحيلي المسك. ومتخا'فيش مجرد ما الموضوع ينتهي هترجعي أحسن من الأول ثقي فيا 

قولت له موافقه بس الأول عاوزة أعرف أسمك قالي أسمي شيحال من الجن الأحمر ومش مرتبط فضلت باصه له وفجأة حسيت نفسي هفقد الوعي….. 


يجنأ….

أول ما شيحال لمس دنيا قولت لهم أنا راحه عند السا'حر أشوفه وصل ولا لسه لقيت شلتوت قالي قصدك هتشوفي (سقراب) الطيار 

قولت له قصدك ايه ع العموم آة راحه له علشان أعرف منه ده بدل ما تشكرني 


قالي شكرا وخلي بالك من نفسك لأن سقراب مش سهل وممكن يسيطر. عليكي ويخليكي من ضمن خدام السا'حر علشان كدا ياريت تاخدى حذ'رك وتقفي معاه بعيد عن مكان السا'حر علشان لو فكر يعملك حاجه إحنا نقدر نساعدك 


قولت له بجد يا شلتوت خا'يف عليا ولا خا'يف إنى مقدرش أساعدك فى تنفيذ' الخطه 


قالي يا يجنأ إحنا بقينا فريق واحد ولازم قلوبنا تبقي ع بعض ويلا الحقي روحى لأن أصحاب الانسية وصلوا 


قولت له تمام وأنا مطمنة لأنى واثقه أنك هتحميني' وطرت بعيد روحت عند سقراب وشاورت له ووقفت بعيد عن الجان ولما طلب منى أقرب واقف معاهم رفضت بحجه إنى بحب الخصوصية وأنى رافضة' أشوفه واقف كدا زيهم مجرد خادم عند سيده السا'حر 


لقيت سقراب بصلي وقالي مصيرك تعرفي قو'تى 

وفجأة تواصلت معايا آسيا وقالتلي الانسية وأصحابها وصلوا خلي بالك 


شهياص….

كنت واقف ومتابع خطة' شلتوت ومركز فى كلامة وتصروفاته وعجبني طريقه كلامه مع يجنأ ومجرد ما انصرفت قولت له 


مع ان عمرك صغير لكنك قدرت تخد'ع يجنأ وتحسسها أنك خا'يف عليها برافو عليك أهو كدا هتهتم أكتر بتنفيذ' اوامرك وتضمن ولاءها لك لقيته ضحك وقالي 


أنا كنت بقول الحقيقه لما تحب اللى معاك وتحميهم' هتلاقي هما أخلصوا لك وعملوا المستحيل. علشانك من غير خد'اع او كدب… 


قولتله أنا واثق ومتأكد أنه هيكون لك شأن عظيم وعائلتك لها الحق ان تفتخر بك 


قالي أقدر كلامتك ليا ودلوقتي يلا بينا نقرب علشان نحميهم' 

وطلب من آسيا تفضل فى مكانها ومتجيش معانا وطيرنا فوق عربيه الانسية وأصحابها 


دنيا….

أول ما ابتديت افوق حسيت جسمي مكسر' ومجهده أوي مكنتش قادرة أقف وببص ملقتش حد موجود من الجن ناديت وقولت شيحال أنت فين أنا تعبانه وديخه آوى 


سمعت صوته بيقولى أنا معاكي ويلا علشان اصحابك وصلوا وحسيت إنى اتنقلت فجأة وبقيت عند السلم واقفه قدام عربيه سالي قولت أنا جيت هنا ازاى 


قالي ساعدتك وهفضل جنبك واى حاجه محتاجاها فكري فيها بس بلاش تتكلمي 


ببص لقيت رانيا وسالي نزلوا من العربية وساعدونى اركب وقالولى شكلك تعبان أوى ووشك باهت وايه العلامات اللى فى إيدك ورقبتك. دى ببص فى المرآيا لقيت حوالين عيني أسود وبقيت شبه المد'منين اتخضيت' من منظري 


سمعت صوت شيحال فى وداني بيقول أنتي أحلي واحدة فى نظري واضح ان أصحابك بيغيروا منك او نظرهم ضعيف مش قادرين يشوفوا جمالك 


ابتسمت وقولت أنت رقيق أوى ياريتك كنت إنسان مش جن…    لقيت رانيا بتقول


الحقي يا سالي ده الجن موجود معاها وبتكلمه لآ دى حالتها بقت صعبة آوى وسمعت سالي ردت عليها وقالت لها أنا مش عارفه الطريق كدا صح ولا أنا توهت' مش عارفه أمشي ازاى


ابتديت اركز وقولت وصلني عند السا'حر وفى لحظه لقيت العربيه وقفت وسط بيوت قديمة ومهجو'رة 


وسمعت شيحال بيقولى أنا هقف هنا مش هينفع أدخل معاكي بس اطمني هكون متابع وعارف كل اللى بيحصل 

هزيت رأسي ورانيا وسالي ساعدونى أنزل من العربيه وأول ما دخلت البيت ولقيت😲……


أنجي…

كنت متوترة وقلقانه ومش عارفه إيه اللي بيحصل وياتري دنيا عامله ايه دلوقتي

 وآخر ما زهقت قولت يا يجنأ لو سمعاني ياريت تحضري وعرفيني إيه اللي بيجري عندك طمنيني ع دنيا لقيت بعد لحظات ايسآ  اللى حضرت وبتقولي احنا فقدنا الاتصال ب دنيا قولت لها يعني إيه دنيا جري لها حاجه؟؟؟ 


يتبع….

ياتري إيه اللي حصل مع دنيا 


#الجزءالسابع_عشر

#عالم_موازي 


أنجي….

كنت متوترة وقلقانه ومش عارفه إيه اللي بيحصل وياتري دنيا عامله ايه دلوقتي

 وآخر ما زهقت قولت يا يجنأ لو سمعاني ياريت تحضري وعرفيني إيه اللي بيجري عندك طمنيني ع دنيا لقيت بعد لحظات ايسآ  اللى حضرت وبتقولي احنا فقدنا الاتصال ب دنيا قولت لها يعني إيه دنيا جري لها حاجه؟؟؟ 


قالت ليا محدش يقدر يقرب او يدخل معاها عند السا'حر وإلا انكشف أمرنا البيت محاط بالجن لكن يجنأ واقفه بره البيت ومتابعه وأول ما تخرج من عنده هبلغك ع طول واختفت من قدامى 


فضلت قلقانه ومتوترة وحاسة بالعجز' ومش عارفه أعمل ايه الوقت بيعدى وشكلي كدا خلاص مش هشوف لؤي ولا يحيي حياتي اد'مرت ولا قدرت اكون صحفيه ولا قدرت احافظ ع بيتي ودلوقتي كمان دنيا ورانيا وسالي الله وأعلم إيه هيحصل لهم سبحان الله فعلا لو علمتم الغيب ل أخترتم الواقع وأنا حياتي كانت جميلة معرفتش قيمتها إلا لما ضاعت. مني😔 


دنيا….

أول ما سمعت صوت شيحال وهو بيقولى مش هينفع اكون معاكي فهمت ع طول ان البيت هيكون فيه عفاريت ممكن يكشفوا أمره وفكرت جديا فى إنى اقرء آية الكرسي علشان احصن نفسي منهم

 بس افتكرت إنى هضر' شيحال علشان كدا رجعت عن الفكرة دى وأول ما دخلنا البيت لقيت سالي صر'خت ورانيا ايدها بتترعش ببص لقيت جما'جم متعلقه. جما'جم حقيقية أغلبها لأطفال متعلقه فى كل مكان ولون الجدران مش باين من الد'م اللى عليها وريحة البيت تخليك عاوز ترجع😷


فضلت اكح مش قادرة أتنفس قولتلهم استحاله يكون فى بني آدمين عايشين إحنا شكلنا دخلنا وكر' الشيطا'ن👹 


فجأة لقيت خيالات سودة. بتظهر وتختفي وبعدها فى باب اتفتح وخرج واحد بجلابية وقال لنا اتفضلوا سيدنا السيد منتظركم حسيت ان قلبي اتقبض وبقيت اقدم خطوة وآخر التانية زى اللى داخل غرفة الاعدا'م 

وخا'يفه أحسن يكشف اللعبة مع إنى أصلا مش فاهمه إيه الغرض من وجودى هنا 


يجنأ. …

فضلت واقفه مع سقراب بعيد عن باقي الجن بس عيني ع البيت وبحاول اتواصل مع قرينة دنيا مش عارفه فى حاجز بيني وبينها ولقيت سقراب بيقولى إنتى تعرفيهم منين 


اتخضيت' وافتكرت كلام شلتوت أنه ممكن يسيطر عليا قولت له أنا اللى دليت قرينتها عليكم كنت عاوزة أشوفك 

بس طلعت غلطانه. أنت شكلك مرتبط وإلا مكنتش رضيت تفضل هنا لقيته قالي 


يجنأ أنا عارف ان الانسية بتاعتك فى المستشفي وان دول أصحابها لكن اللى مش قادر أفهمه مين اللى عرفكم مكان سيدنا السيد وايه الغرض من وجودكم هنا 


قولت له مش قولتلك انى غلطانه ده بدل ما تقدر وجودى وانى عاوزة اشوفك واحد غيرك كان زمانه مبسوط إنى فضلته عن باقي القرناء 

أنا ولا وحشة ولا ضعيفة. علشان ارمي نفسي عليك أنا إى قرين يتمني نظرة واحدة منى ع أذنك 


ولسه هطير مسكني. وفضل باصصلي وبعدها قالي أنتى ع طول متسرعة كدا كل الحكاية أنا عاوز افهم الانسية دى جايه هنا ليه 


قولتله اللى فهمته من قرينتها ان عليها جن عاشق ومش اى جن ده واحد من سلالة ملوك الجان يعني من الآخر كدا جن قو'ي ومش سهل ده يمكن اقوي. منكم كلكم

 فضل باصصلي كدا و ساكت فهمت أنه بيتواصل مع أعوان السا'حر وبيبلغهم كلامي


 ولقيته بعدها ابتسم وقالي حد قالك ان قرونك حلوة أوى لمعتها تجنن تخطف' القلب من أول نظرة

قولت له أخيرا لسانك نطق ع العموم انارشامنصورهمشي ومش جاية هنا تاني أحسن صاحبتك تشوفك معايا 


قالي أنا مش مرتبط. قولتله اومال ليه من أول ما وصلت وأنت بتكلمني وحش' 

قالي كان عندى أمر أعرف سبب مجيئك هنا إيه وخلاص بلغتهم ودلوقتي ممكن نروح نقعد فى اى مكان 


قولتله لما اطمن ع صاحبتي الأول يمكن حد من أصحابك يغلس' عليها وساعتها تزعل منى وتسلط' عليا حبيبها 

قالي محدش يقدر يقربلك ده أنا كنت حبسته' مع باقي الجن ووريته من العذ'اب ألوان 


قولت له هو فى جن بيعذ'ب جن زيه ولا قصدك ان سيدك السيد هو اللي بيخليك تعذ'بهم 

قالي سيدنا السيد بيعذ'ب اى جن بيخا'لف أوامره وأنا حارس' الغرفه الصا'عقه علشان كدا ع طول واقف هنا


قولت له ده ع كدا المفروض اخا'ف منك بقي يمكن فى يوم تدخلني الغرفه بتاعتك دى ع العموم أنا هطمن ع صاحبتي ومش جايه تاني لقيته قالي 

استني أنا استحاله أعمل معاكي كدا أنا كان قصدى اطمنك ومتخا'فيش من اى جن أنا هحميكي' 

بصيت له وابتسمت وعملت نفسي مكسوفة….


دنيا….

دخلنا أوضة فيها بخور ريحته غريبة ولقيت راجل شعره طويل ولابس بدلة وعليها عبايه وع وشه غموض شكله زى رجال الأعمال استحاله اللى يشوفه يقول عليه دجا'ل 


بص للراجل اللى شغال معاه راح الراجل قال لنا اتفضلوا وشاور لنا ع الكراسي اللى نقعد عليها 

وحسيت كأننا قاعدين فى مسرح إحنا قاعدين صف واحد وهو قاعد قدامنا وفى ترابيزة كبيرة فى النص 

ولسه رانيا هتكلم الراجل اللى شغال معاه برق. لها وقالها بنبره حاده. هنا الكلام  لما تتسألي وبس 


رانيا بصيت له وقالته ياريت يكون أسلوبك فى الكلام  أفضل من كدا انت بتتعامل مع بنات يعني المفروض يكون فى ذوق واوعي تفتكر ان صوتك العالي وتبريقك ليا هيخو'فني 

الراجل بص للسا'حر وفضل ساكت 


ولقيت السا'حر بيقولى جايه ليه يا دنيا قولت له انا تعبانه وحاسه إنى ممسوسة 

قالي اللى يحضر عفريت يستحمل وقولى كويس أنه طلع جن عاشق لو واحد غيره كان قتلك' 

قولت له انا عاوزة أرجع لحياتي ولشغلي أنا مش بنام ….


السا'حر سيدنا السيد. ….

أول ما حضرت عرفت ان فى زبونه استدعيت القرناء اللى معايا يستفسروا من قرينتها وعرفت منهم ان عليها جن عاشق واللى دلتهم عليا قرينه واحدة صاحبتها وهى موجودة ومعجبه ب الخادم. سقراب 


ركزت وأمرته أنه يعرف اى معلومات من صحبته وبلغني بخبر هايل الجن العاشق من سلالة الملوك 


وقررت إنى اخلصها منه واخده تابع ليا وأشوف لو معاه أصحاب واحطهم كلهم تحت سيطر'تي واساوم ملوك الجان عليهم وهنا أمرت السكرتير يدخلي الزبونه 


وأول ما دخلت شوفت شكلها له حق الجن يعشقها وعرفت من قرينتها أنها مدربه يوجا 

يعني جمال ورشاقه واضح إنى هخليها تحت سيطر'تي هى كمان أنا بقالي فترة عايش من غير انسية معايا بس اخد الجن اللى عليها الأول 

وأول ما كلمتها وسمعت صوتها يخربيت حلاوتك قولتلها 

أنا هخلصك' منه بس علشان يخرج ب سلام من غير ما يضر'ك لازم نعمل ده ع كذا جلسة ولازم تكوني لوحدك


قالتلي لازم يكون أصحابي معايا أنا لو جيت لوحدى مش هقدر أروح قولتلها ممكن تفضلي معايا هنا أهو منها أخرج الجن اللي عليكي واحصنك بالمره 


قالتلي طب خليها المره الجايه علشان أعمل حسابي 

قولتلها خليها بكره مافيش وقت وإلا الجن اللى عليكي هيمو'تك ومش هقدر احميكي' منه 


لقيتها بصت ل أصحابها وقالوا لها إحنا هنجيبك بكره يا دنيا واى حاجه محتاجه لها اتصلي علينا نجيبهالك المهم تخلصي منه وترجعي لحياتك تاني 

وشوف حضرتك الموضوع ده هيكلف كام علشان نعمل حسابنا المرة الجايه 

قولتلهم مش هنختلف المهم السرعه منتظرك بكره بعد غروب الشمس أوعى تتأخري اتفضلوا 

واول ما خرجت من عندى أمرت قريني يراقبها ويسيطر' ع دنيا عاوزها تجيلي خا'ضعه ليا 


يجنأ…

أول ما دنيا خرجت هى وأصحابها شوفت قرين ضخم' وقوى. بيتابع تحركتهم ولقيت قرينة دنيا تواصلت معايا وقالتلي قرين السا'حر هيراقبها وعاوز يسيطر' عليا وع دنيا لأنها عجبته اتصرفي هو أقوي. منى 


بصيت ل سقراب وقولت له أنا ماشيه دلوقتي وهجيلك تاني وضحكت له وطيرت 

وشوفت شلتوت وشهياص بصيت لهم وكملت طيران وتواصلت مع ايسآ وبلغتها ان دنيا متراقبة' واحتمال اكون أنا كمان وان سقراب هو حار'س الغرفه الصا'عقه وهى موجودة بداخل البيت 

وطيرت وروحت المستشفي جنب أنجي المفروض ده مكاني الطبيعي لو حد مراقبني عمره ما يشك فيا وفضلت أفكر هنعمل ايه كل مدي الموضوع يتعقد…. 


شيحال….

شوفت دنيا وأصحابها وهما خارجين ولقيت قرين السا'حر طيرت بعيد وروحت ع بيت دنيا هنتظره هناك 

إذا كان هو قو'ي فأنا أقوي. منه وهعرفه ازاى يقرب من انسية موجودة معايا


شهياص…

شوفت يجنأ طارت بعيد عرفت ان ممكن يكون سقراب بيراقبها لكن الغريب لما لقيت شيحال بصلي وع وشه غضب' شديد وطار بعيد اتجننت ياتري إيه اللي بيحصل 


لقيت شلتوت بيقول الحر'ب لازم تنتهي بكره وإلا كلنا هنخسر. كل حاجه يلا بينا عند آسيا ونشوف هنعمل إيه

 

قولت له الأول نعرف شيحال ناوى ع إيه أنا عارفه كويس وشكله ناوي ع مصيبة' لازم نلحقه بسرعه…

طيرنا ع بيت دنيا وقبل ما ندخل لقينا؟؟؟؟ 

يتبع….



#الجزءالثامن_عشر

#عالم_موازي 


أنجي….

كنت قاعدة قلقانه مش عارفه إيه اللي حصل وببص لقيت آسيا قدامي قالتلي اطمني البنات خرجوا من عند السا'حر بس لسه مش هينفع يتواصلوا معاها 

قولت لها أروح لها واخليها تحكيلي قالتلي دنيا متراقبة' من السا'حر ومينفعشي حد يكلم معاها 

قولتلها طب وبعدين هنتواصل معاها ازاى

 

شلتوت….

قلقت من كلام شهياص وطيرنا ع بيت دنيا ولقيت شيحال واقف مع صاحبهم التالت وبيتفق معاه أنهم يجمعوا كل حلافائهم. ويهجموا' ع قرين السا'حر ويحبسو'ا 


قربت منه قولتله أنت اتجننت كدا هتكشفنا. وتعرض سامويا للخطر' قالي بالعكس إحنا كدا اللى هنقدر نحقق مع قرينه ونعرف كل حاجه عن السا'حر ونحر'به 


قولتله لو السا'حر حس بحاجه هيختفي' ومحدش من الجن عارف الأماكن بتاعته واستحاله قرينه هيعترف.


لقيت شهياص قاله قرين السا'حر هيفضل مع دنيا يراقبها. وهيحاول يسيطر' ع قرينتها علشان دنيا تخضع' للسا'حر

انتظر لحد بكره أنا منتظر من الجن الطيار معلومات لو مقدرشي يجيبها يبقي ننفذ. كلامك 


ولو قدر يجيبها يبقي هنسيب قرين السا'حر هنا مشغول مع دنيا وأحنا نهجم' ع السا'حر واللى معاه 


قولت لهم بس فكرة ان يبقي معانا مجموعه من الجن دى كويسه لان السا'حر معاه جن كتير ومن عشائر مختلفه يعني فى منهم اللى هيكونوا ضدنا' ولازم نكون عاملين الاحتياطات اللازمه 

وكمان ممكن سامويا تساعدنا نخليها تشغل قرين السا'حر لحد ما نتواصل مع دنيا 


شهياص….

أول ما شلتوت قال أننا نخلي سامويا تشغل قرين السا'حر اتعصبت. عليه لقيته قالي أنت ولا هتشوف ولا هتسمع حاجه وكمان كل ده علشان مصلحتها.  


قولت له افرض الموضوع زاد وطمع فيها يبقي ايه العمل وقتها 

قالي وقتها شيحال يدخل ويتخانق' مع القرين بحجه أنه غيران ع دنيا ومانع اى جن يقرب منها 


لقيت ان مافيش حل نتواصل فيه مع دنيا غير كدا وغصب. عني وافقت ع الخطة دى بس ازاى هنتواصل مع سامويا والجن هناك عرف يجنأ وايسآ يعني لو ظهروا معاها هيتشك' فيهم وفيها هى كمان …


وفى وسط تفكيرنا لقيت شيحال قال الخطه. دى مش نافعه بالعكس دى هجيب نتيجه عكسيه. 


قولت له شيحال انت بتكلم جد ولا غيران ع الانسية مينفعشي يا صاحبي اللى بتفكر فيه ده هى لها عالمها وأحنا لنا عالمنا وكمان هى اخدت الأمان وبتساعدنا


 مينفعشي تصغر نفسك وترجع فى كلامك وتكون لها عاشق انت حفيد الملوك وكلمتك تعتبر وعد. ..


لقيته قالي أنا فاهم كلامك كويس بس فعلا الخطه. بتاعكم مش صح قولتله ازاى 

لقيت شلتوت شاف عربيه دنيا وأصحابها قربت قال لنا يلا بينا قبل ما القرين يشوفنا وطيرنا كلنا وفى لحظه كنا عند آسيا والانسية أنجي 


أنجي. ….

كنت قاعدة ومتوترة وفجأة لقيت شلتوت والجن الضخم. شهياص والجن صاحبه قولت لهم إيه اللي حصل طمنوني 

لقيت شلتوت بيقولى يلا أنتي وراكي شغل 


قولت له شغل ايه وفى لحظه دخلت جوه الدوامة ولقيت نفسي فى شقتي ويحيي بيقولى يا أنجي 


ببص لقيت لؤي بيبكي ولسه ب قرب منه لقيت يحيي بيقولى يا أنجي مش لازم الشغل دلوقتي تعالي معايا المستشفي لؤي حرارته عاليه آوى' 


قولت له أنت بتقول إيه شيلت لؤي ولسه هخرج به جالي أتصال ببص لقيت المتصل رئيس. تحرير المجله وبيسألني ع المقال قولت له هبعته لك ع الواتس أنا إبني تعبان ومينفعشي اسيبه وقفلت معاه وخرجت مع يحيي ع المستشفي وفضلت واخده لؤي فى حضني وغصب. عني دموعي نزلت 


افتكرت اليوم اللى حصل فيه كدا وأنا وقتها نزلت الشغل وسيبت يحيي مع لؤي لوحده وقولت له تبقي أتصل ع الدكتور يجيلك أسهل وأسرع وفضلت الشغل ع إبني 


ولقيت يحيي بيقولى اهدئ يا أنجي ان شاء الله لؤي هيكون كويس فوقت وقولت له ان شاء الله 

قولت جوايا ليه يا شلتوت جبتني فى اللحظه دى ليه قاصد تحسسني. بالذ'نب 


وبعد ما وصلنا المستشفي واطمنت ع لؤي خدته فى حضني وقولت شكرا يا شلتوت خلتني أعوض إبني 

وروحنا البيت ولقيت يحيي بيقولى يا أنجي أنتي نسيتي المقال رئيس. التحرير عمال يتصل


قولت له ابعته له يا يحيي المقال أنارشامنصورمش فايقه لاى حاجه أخرج واطفي النور وسيبني مع لؤي

 وخدت أبني فى حضني وفضلت أقوله سامحني😔


دنيا ….

أول ما خرجنا من عند السا'حر وقفت عند باب البيت بره بحجه إنى دايخه لكن الحقيقه كنت حاسة بطاقة سلبية. شد'يدة فهمت ان فى مجموعه من الجن موجودين حوالينا وبقيت خا'يفه أحسن يكشفو'ا شيحال والجن اللى معاه 


ركبت العربيه وقصدت اقعد وراء وبقيت أقول فى بالي انت موجود فجأة لقيت كتابه بتظهر ع أيدي بالخط الأحمر 

السا'حر بير'اقبك وشيحال مش هنا والكتابه اختفت قلقت بقيت مش عارفه السا'حر بيرا'قبني علشان شك. فيا ولا هو الجن اللى معاه قالوا له ع شيحال وجايين علشان يخلصو'ا منه 

وركزت وقولت انت مين 


انكتب أنا قرينتك وكفايه لاني مترا'قبة سكت ومش عارفه أتصرف ازاى وأول ما وصلت البيت 


قولت لهم أنا جعانه نفسي أكل سمك لقيت سالي قالت حالا وطلبت لنا الأكل ورانيا شغلت اللاب توب ع سورة البقرة 

وقولت فى بقالي فى حد موجود وفتحت أيدي 


بعدها بلحظات انكتب قرين السا'حر بعدها اختفت وانكتب تانى بيرا'قب اى جن ….. حوالين المكان 


قولت فى بالي السا'حر ده ذكى أوى لو كان باعت ورايا اى جن كان زمانه طفش أول ما يسمع سورة البقرة ولوكنت قولت آية الكرسي مكنش هيقدر يقرب مني 


إنما القرين ده موجود مع الانسان ع طول حتى وأحنا بنصلي وبنقرأ قرآن  


شيحال….

أول ما وصلنا وشلتوت نقل الانسيه لزمن تانى ولقيت شلتوت بيقولى قول ايه هى فكرتك بسرعه 


قولت لهم أولا فكرة ان اسيب القرين مع دنيا ده معناها إنى جن ضعيف. وقتها عمر ما السا'حر هيقتنع إنى جن قو'ي من سلالة الملوك وهيقول إنى مجرد جن خادم تابع ل اسيادي يعني ماليش لازمة للسا'حر 


وبردو فكرة إنى اضر'ب القرين لأنه قرب من الانسية فى الوقت الحالي مش مناسبه 


لقيت شلتوت وشهياص قالولى طب ايه الحل 


قولتلهم الحل إنى اخلي السا'حر وكل الجن التابع له هما اللى يدوروا عليا وقتها القرين هيسيب دنيا وأغلب جن السا'حر هيتركوا مكانهم والحراسة ع الغرفه الصا'عقه تكون ضعيفه سهل اختراقها' وتقدروا تنقذوا' كل الجن وسامويا وتنتقموا' من السا'حر .. قالولى طب ازاى قولتلهم ……


نفذوا اللى هقول عليه ووقتها هنقدر نحقق كل اللى عوزينه بس فى الأول عاوزين أكبر عدد من الجن. علشان الحر'ب اللى هتدور بينا وبين أتباع السا'حر

 

وأنت بالذات يا شلتوت هات أكبر عدد من الجن الأزرق هنحتاج لقو'تكم معانا لقيت شلتوت قالي اعتبرهم موجودين المهم أفهم إيه اللي ناوي عليه 


قولتله حاليا أنا هطير مع أصحابي عند بيت دنيا وعاوزك يا شهياص تعلي صوتك وتقول اللى هنتفق عليه يلا بينا 


آسيا….

كنت قاعدة وسامعه كل اللى بيتقال وببص لقيت يجنأ جت وقالت أنا اتاكدت ان محدش بيرا'قبني وجايه احذ'ركم السا'حر باعت قرينه وعاوز يسيطر' ع دنيا علشان عجبته وقرينتها كلنا قولنا لها عارفين ولقينا الحل


قولتلها يا يجنأ السا'حر عرف أنك صديقه قرينة دنيا يعني وجودك عندها عادي روحى هناك واقفي بعيد وبعد ما تشوفي شلتوت والجن اللى معاه طارو بعيد عن بيت دنيا والقرين او اى جن تانى طار وراهم ادخلي عند دنيا واكتبي لها الاتي 


يا دنيا أنا أنجي اكتبي فى ورقه كل اللى حصل بينك وبين السا'حر وأول ما تخلص كتابه الورقه هاتيها المهم محدش من الجن او قرين السا'حر يشوف الورقه دى فاهمه 


قالت ليا فاهمه بس أهم حاجه دلوقتي قرينة دنيا خا'يفه قولتلها طمنيها هى فى أمان. المهم خليها تساعد لو قرين السا'حر ظهر تحاول تلفت انتباهه. لحد ما دنيا تكتب لنا اللى حصل 


شلتوت. …

برافو عليكي يا آسيا عجباني دماغك لما بتشتغل يلا بينا وهبعتلك قرينتك وانجي تقعدوا تفكروا فى اللى جاى وياريت تخلي قرينتك تستدعي كل أصحابها اللى فى المقابر يمكن نحتاج لهم وأنا هشوف حلفاء لنا من الجن الأزرق يساعدونا 


لقيت آسيا بتقولى يعني الجن الأحمر والجن الأزرق وكمان القرناء دى كدا تبقي ولعت. يا شلتوت 

قولتلها ولسه الأنس كمان هيساعدونا 

يتبع. …

ياتري إيه اللي هيحصل 




#الجزءالتاسع_عشر

#عالم_موازي 


أنجي. ….

كنت واخده لؤي فى حضني ونايمه ومرة واحدة حسيت بحاجه بتخبط فيا وكأني جوه خلاط. عمال يقلب فيا فتحت عيني وأنا مخضوضة. ولقيت الدنيا ضلمة 

تاني ياربي إيه الغلب ده يا شلتوت نقلتني ع فين المرة دى


 سمعت صوت ايسآ بتقولي اطمني يا أنجي أنتي فى القبر😲 

قولتلها بالذمة دى حاجه تطمن آومال المفروض اتفزع. امتي صبرني يارب 


لقيت حاجه مسكت أيدي وبتطلع بيا سلم قولتلها براحه يا ايسآ أنا مش شايفه حاجه وأول ما خرجت وشميت الهواء واخدت نفس عميق وببص لقيت كلب أسود ضخم. واقف جنبي وبيقولي أنا حار'س المقبرة أعتقد إنك عرفاني قبل كدا 


مكنتش قادرة أنطق ولا مستوعبة ازاى كلب بيكلمني هزيت له رأسي وانا خا'يفة ولقيته فجأة بدء يقف ع رجله اللى وراء ورافع رجليه الأمامي لفوق وفى تراب كتير خرج منه فضلت اكح ومجرد ما غمضت عيني وفتحت لقيت واحد واقف بعبائه سودة وقالي أظن كدا مبقتيش خا'يفه 


قولت له هااا لا خالص كلب بيكلمني ويتحول لواحد مش عارفه نوعه ايه حاجه متخوفش.  ابدااا 


يا ايسآ أنتي فين بصلي وضحك قالي أنا معاكي لحد ما ترجع …. 

الليل فى المقابر خطر. ع انسية زيك وشاورلي ع مكان اقعد فيه قعدت وأنا مش فاهمه إيه اللي جبني هنا تاني 


يكون دنيا حصلها حاجه ولا هيجتمعوا هنا علشان الجن مش يشوفها .  ايه الهبل اللي بقوله ده إذا كانت المقابر هى مكان تجمع الجن اصلا وبعدين فى الحيرة دى 

لقيته بصلي وبيبتسم وقالي ليه الإنسان دايما مستعجل كل حاجه لها أوان حاولى تهدي 


ايسآ. ….

شلتوت نقلني عند آسيا وقالي جمعي أصحابك يمكن نحتاج مساعدة منهم السا'حر مسيطر. ع قرناء كتير وأكيد هنحتاج اللى يتفاهم معاهم ويحرر'هم قولت تمام سيب ليا أنجي وأنا هنقلها وناديت ع ركاش قولت له خلي أنجي فى أمان. 


ونقلت أنجي وركاش دخلها مقبرة. يمكن تحب تكمل نومها ووصي عليها حار'س المقابر وطيرنا نجمع أصحابنا 


وآسيا قالت ليا هروح أتابع من بعيد اللى بيحصل يمكن أقدر أدخل واساعد ان لزم الأمر 

 

وحكيت ل ركاش ع السا'حر وأنه مسيطر. ع قرناء كتير وعامل غرفه صاعقه. بيعذ'ب فيها الجن وحا'بسهم فيها وفى تلاته من الجن قرروا أنهم يحر'روا الكل ومحتاجين مساعدتنا ولازم نجمع أكبر عدد ممكن


 السا'حر ده مسيطر. ع مارده وجن كتير وأكيد أصحابنا التلاته مش هيقدروا يواجهه كل دول لوحدهم لقيته قالي


 من غير ما تطلبي ده واجب علينا تعالي معايا وطيرنا بعيد ودخلنا جوه بيت مهجور ولقيته قال يا قرناء أجمعوا فى الحال ببص لقيت عدد كبير ظهر لدرجه ان فى اللى كان واقف فى السقف 


وبدء يحكي لهم الموضوع وكتير منهم تحمس وقالوا له إحنا معاك 

تواصلت مع يجنأ وقولت لها أنا جمعت قرناء كتير هيساعدونا لو قابلتي شلتوت بلغيه 


شيحال. …

طيرت ع بيت دنيا ووقفت فى مرمي البصر وشهياص وصاحبنا التالت مغوار كانوا ورايا ونادو بإسمي بصوت عالي قولت لهم عاوزين إيه 


قالولى تعالي بسرعه معانا قولتلهم أنا رايح ل عشقتي الانسية قالولى مينفعشي أبناء واحفاد ملوك الجان نزلوا ع الأرض وعاملين إجتماع سر'ي وكل السلاله المليكه الموجودين ع الأرض لازم يحضروا فى موضوع خطير' يلا معانا 


طيرت معاهم بعد ما تأكدت ان قرين السا'حر سامعنا وتعتمد أننا مش نختفي عن الأنظار ونطير بسرعه عادية وكلامنا كله ع الإجتماع والسادة الحضور..


وببص لقيت القرين طار وواقف قريب مننا وبعدها بدء يظهر مجموعه من الجان وبعدين القرين اختفي  

عرفت أنه قال للجن علينا وعندهم اوامر انهم يراقبونا' وهو راجع ل دنيا يفضل معاها 

كدا الخطة ماشيه زى ما أنارشامنصورمخطط. لها بالضبط. 

واضح ان الحر'ب هتبدء قبل ميعادها 


يجنأ. …

كنت واقفه وراء عمارة ومتابعه اللى بيحصل وشوفت القرين طار وراء شيحال واللى معاه وفى لحظه كنت واقفه قدام دنيا بس من غير ما تشوفني وطلعت ورقه مكتوب عليه أسم أنجي وأنها تكتب بسرعه كل اللى حصل 


أول ما شافت كدا فضلت تدور وتقول مش لاقيه ورقه كتبت لها احكي بسرعه خلصي القرين راجع 

حكت كل حاجه بسرعه كتبت لها خليكي هنا أوعي تروحى اى مكان إلا لما نقولك 


وخدت قرينه دنيا ووقفت فى ركن البيت وطمنتها أننا معاها ولقيت ايسآ تواصلت معايا ان معاها قرناء كتير جاهزين فى اى لحظه …. 


قولت ل قرينة دنيا اطمني بقي معانا حلفاء. كتير ولسه خارجه لقيت قرين السا'حر واقف قدامي وقرينة دنيا مسكت. فيا   

تواصلت مع ايسآ قولت لها تعالي وكل اللى معاكي بسرعه وعليت صوتي وقولت لقرين السا'حر 

أنت بتتعرض. ل صاحبتي ليه هو الحب بالعافية أنت متعرفش أنها مرتبطه💑 أوعي تستقوي. نفسك ده صاحبها له معارف كتير لقيته بيقولى 


حب إيه وهبل إيه أنا مالي بصاحبتك أنا ماليش علاقه بها أنا يهمني الانسية قولت له من امتى القرين بيعشق الأنس 


وببص لقيت ركاش وقرناء كتير معاه جايين علينا وقال ل قرين السا'حر أنت بتعمل ايه هنا 


قولت له يا ركاش القرين ده بيتعرض ل حبيبتك وأنا حذ'رته منك لكن هو شايف نفسه اقو'ى من الكل ولقيت القرناء عملوا دائرة حواليه وايسآ وآسيا ظهروا وقالوا 


أنت تاني ….  يا ركاش القرين ده مش سايب قرينة او جنية إلا ويتعر'ض لها هات لنا حقنا منه 


قولت ل ركاش أتصرف معاه راح القرناء كتفوا' ب حزام نا'ري وخدوه ع المقابر… 

وفضل يقول اسمعوني انتوا فاهمين غلط. انتوا مش عارفين أنا تبع مين وممكن يعمل فيكم إيه 


وطيرت روحت ل شلتوت بلغته باللي حصل قالي روحي ل شهياص بلغيه بكل حاجه 

ويادوب بطير ولسه بقرب من شهياص لقيت سقراب شدني وقالي بتعملي إيه هنا !!؟


أنجي ….

فضلت قاعدة والحا'رس واقف قدامي قولت له متعرفشي ايسآ ويجنأ فين قالي فى مهمه بيعملوها 

قولت له أنا قلقانه. ع صاحبتي عاوزة أعرف حصل معاها إيه فضل باصص ليا وبعد لحظات قالي صاحبتك بخير وايسآ واللى معاها موجودين قريب من هنا ولحظات وجيالك 


وببص لقيت شلتوت ظهر ليا قولت له أنت فين من بدري 

قالي استعدي محتاجك إنتي واصحابك معانا الحر'ب لازم تنتهي الليله قولت له بالسرعه دى قالي ده أنسب وقت 


وفى لحظه لقيت نفسي فى شقه دنيا وسالي ورانيا قاعدين معاها ولقيتهم بيقولولي أنجي!!!


 أنتي فوقتي من الغيوبه. امتي وخرجتي من المستشفي ازاى


 قولت لهم ايه ده انتوا شايفني يعني أنا رجعت ازاى 

ده لسه الحر'ب مبدأتش وكنت فرحانه آوى ولقيت شلتوت ظهر قدام الكل وطبعا اتفز'عوا ميعادا أنا ودنيا 


قولت لهم متخا'فوش ده جن طيب وهو اللى كان بيساعدنى علشان أستعيد حياتي 

ولسه بقولوا كويس أنك جيت فهمني أنا ظهرت كدا ازاى ولا ده وضع مؤقت ولا يمكن شهياص هو اللى عمل كدا 

لقيته قالي مافيش وقت للإستفسار لازم كلكم تروحوا حالا عند السا'حر 


لقيت سالي قالت له ونروح ليه مدام الغرض من الموضوع كله ان أنجي ترجع والحمد لله رجعت لنا 

يبقي ليه نعرض نفسنا للمخا'طر انتوا جن بتعرفوا تظهروا وتختفوا وتحموا. نفسكم لكن إحنا مين يحمينا 


بصيت ل دنيا قولت لها ده رأيك أنتي كمان لقيتها سكتت 

قولت لهم لازم تفهموا حاجه مهمه آوى


 دنيا لما راحت للسا'حر كانت علشان تحمي. نفسها وتحميكم من الجن وأظن انتوا جربتوا كويس حياتكوا والكوابيس اللى كنتم عايشين فيها والجن لما عرفوا ان دنيا وافقت تساعدهم بعدوا عنكم لكن لو عرفوا أنك رجعتي فى كلامك يا دنيا الله وأعلم هيعملوا فيكم إيه 


بالنسبة ليا أنا الجن وداني لزمن تاني والجن بردو اللى رجعني لما ساعدتهم شوفوا بقي انتم ايه اللى هيحصل معاكم 


لقيت دنيا قالتلي أنا معاكي يا أنجي أنا اتعذ'بت وهما معايا ومعنديش استعداد اعيش المآساء دى تاني 

ورانيا وسالي قالوا وأحنا معاكم يلا يا نعيش عيشه فل يا نموت كلنا 


لقيت شلتوت قال ع فكرة يا أنجي أنا قدرت احميكي. لكن مكنتش هقدر احمي. أصحابك انتوا قبل ما بتساعدونا انتوا بتساعدوا نفسكم وتنقذ'وا حياتكم 

قولت له بس لحد دلوقتي لسه مش فاهمين ايه المطلوب مننا 


شهياص….

فى وسط كلامنا مع شيحال كنا شايفين الجن اللى بيتابعنا وببص لقيت يجنأ جايه من بعيد ومجرد ما قربت سقراب شد'ها بصيت ل صاحبنا مغوار قولت له بصوت عالي الحق البت اللى بتحبها اهي هناك فى جن بيضا'يقها 


مغوار فهم قصدى وطيرنا كلنا فى اتجاة يجنأ ولقينا باقي اصحابة راحوا عنده 


بنبص لقينا سقراب مسك يجنأ ومعاه جن تاني ولسه بيطيروا بها راح مغوار اتهجم' عليهم ومرة واحدة لقينا…..!! 


يتبع….

تفتكروا السا'حر هيعمل إيه؟ ؟؟



#الجزءالعشرين 

#عالم_موازي 


شلتوت….

لقيت أنجي بتقولى لحد دلوقتي مش فاهمه إيه المطلوب مننا 

قولت لهم اسمعونى كويس 

السا'حر فى بداية حياته استدعي. الجن علشان يساعدوا وبعد ما بدء يتعرف وشهرته تزيد استعان ب جن اقو'ى ومن سلاله كبار عائلات الجان وعمل تعويذ'ة يخفي بها حقيقة شخصيته وعلشان يضمن ان محدش يكشف حقيقته عمل غرفه صاعقه.. 

وحبس' فيها كل الجن اللي عارفين حقيقته وعمل سحر' عليها علشان محدش من الجن يقدر يقرب او يخرجهم منها 


علشان كدا أحنا محتاجين لكم انتوا اللى تقدروا تفتحوا لهم الغرفه ومتخا'فوش من حاجه إحنا موزعين نفسنا وهنسيطر. ع كل أعوان السا'حر ومعانا حلفاء كتير 


اعتقد كدا فهمتوا دوركم كويس يلا مافيش وقت قبل ما السا'حر ما يكتشف اللعبة…


وفى لحظه نقلتهم قريب من بيت السا'حر لقيت كل أصحابي وقرايبي وكل المعارف منتظرنا هناك 

فضلنا واقفين منتظر أعرف ايه اللى تم مع شهياص وشيحال 

ولقيت آسيا ظهرت ليا وقالت لنا كله تمام 👌


شيحال. …

أول ما لقيت مغوار راح يتخا'نق هو وشهياص مع سقراب بحجه أنه بيعاكس يجنأ فضلت متابع تصرفات باقي الجن اللي معاه وأول ما سقراب اخد يجنأ علشان يطير بها ظهر قدامه أصحابنا وحلفاءنا 


وفجأة بقوا متحاصرين بكل حلفاءنا. ومش عارفين يهر'بوا وواحد منهم قال لنا إحنا لم نخا'لف او نتعد'ي ع اى معاهدات. وبالنسبه ل سقراب هو غلط.


 لكن مكنش يعرف أنها مرتبطه وتقدروا تسألوها هى اللى جت له واتعرفت عليه 

ومع ذلك انتوا احر'ار معاه انما إحنا ملناش دعوة 


شهياص قرب منه وقالوا انت بقي الكبير بتاعهم قالوا أنا مارد. من الجن الأرضي وخا'دم ل سا'حر عظيم…


لقيت شهياص قاله بقي من الجن الأرضي ووافقت تكون خا'دم ل للانس أكيد أنت مستفاد. منه جامد. وإلا مكنتش صغرت من نفسك لقيتهم كلهم بصوا لبعض وسكتوا.. 


غمزت ل شهياص وطيرت ع بيت السا'حر وقبل ما أدخله روحت ل شلتوت ولقيت دنيا وأصحابها موجودين ومجموعه كبيرة من الجن الأزرق 

قولتله برافو عليك يا شلتوت لأنك قدرت تقنع أهلك واصحابك ومعظم عشيرتك وتجيبهم يساعدونا


قالي المهم دلوقتي إحنا هنبدأ الهجو'م وانت خليك مع الأنس وهسيب معاك كام واحد من عشيرتي للحما'ية 

واوعي الأنس يدخلوا إلا لما ابعتلك الأول خلي بالك هما فى حمايتنا 


أنجي. …

كنا واقفين ومش شايفه حد غيرنا وفجأة ظهر الجن صاحب شهياص واستغربت كلامة مع شلتوت 

أنا مش فاهمه حاجه ازاى شلتوت قدر يوصل ل أهله وعشيرته إذا كان هو محبو'س هنا ومش عارف يرجع ل أهله لإن البوابه مقفوله. 


وأنا أصلا مين اللى رجعني لعالمي أنا خلاااااص صر'خت بأعلي صوتي وقولت يا شلتوت اذا كنت هموت. انهاردة يبقي ع الأقل أفهم الحقيقه لقيته ضحك وقالي بعدين هتعرفي كل حاجه فى الوقت المناسب 


سامويا…..

من بدايه ظهور دنيا عند السا'حر وأنا واقفه بعيد علشان محدش يشك' فيا بس من جوايا كان نفسي أشوف شهياص وحشني أوى وخا'يفه السا'حر يحس ب حاجه علشان كدا فضلت واقفه بعيد عن البيت لحد ما شوفت مجموعة كبيرة من الجن التابع للسا'حر. خرجوا مع بعض وأول ما شافونى قالولى

 تعالى معانا فى أمر بمراقبة مجموعة كبيرة من أبناء واحفاد ملوك الجان الأحمر ضحكت بصوت عالى وقولت لهم ازاى اراقب حد مش شيفاه انتوا ناسيين ان السا'حر عملي إخفاء ولا أنا اشوفهم ولا هما يشفوني إذا كان فى منكم اللى مش شيفاه وعرفت وجودهم بالصدفه روحوا انتوا أنا هفضل هنا 


السا'حر. …

كنت منتظر اى أخبار من قريني فجأة لقيته بلغني ان الجن العاشق له أصحاب من أبناء ملوك الجان وفى اجتماع وكل أحفاد وأبناء الجان اللى هنا فى مصر هيجتمعوا قولت دى فرصة ولازم استغلها. 


وأرسلت أكتر من نص خدام. الجان عند قريني وفجأة لقيته تواصل معايا ان فى مجموعه من القرناء بيتهجمو'ا عليه فكرينه معجب ب قرينه دنيا وحبيبها جاب كل أصحابه واخدوه معاهم أسير...


اتعصبت. جدااا طب وبعدين كدا أنا أعرف أخبار دنيا منين وكمان قريني يمكن حد يخليه يعترف. عليا لآ  لا 

أنا لازم انقذه. أنا هروح بنفسي لاقرب مكان له واسلط اتنين من المارده. الكبار يروحوا لهم ولو رافضوا أنا هخلي مجموعه الجان اللى بتراقب أول ما ترجع يروحوا لهم ولو ما رجعش بالذوق يبقي بالعافية حتى لو قامت حرب بينهم 


وأول ما خرجت من البيت شوفت سامويا ناديت عليها 

وقولتلها روحى مع المارده. وحاولى تقنعي القرناء يفكوا حبس. قريني قالتلي أمرك وفى لحظه اتنقلنا وروحنا عند المقابر ووقفت بعيد عن مكانهم اللى كان عبارة عن بيت مهجور. 


ولقيت سامويا قالت لنا انتظروا انتم الموضوع مدام خاص ب قرينه وحبيبها خلوني أنا أحاول إحنا بنات زى بعض بدل ما يشوفوكم والمسألة تتعقد. 


وطلبت مننا نبعد علشان محدش يحس بوجودنا وفعلا وقفنا بعيد وفضلنا مراقبين اللى بيحصل ولقينا سامويا وقفت عند البيت لحظه بعدها خرجت مجموعه من القرناء ودخلت معاهم البيت 

وفضلنا منتظرين فترة طويلة مش قادرين نفهم ايه اللى بيحصل وقلقان عليها 

اللى زى سامويا دى كارت كسبان دى بنت ملك الجان يعني وجودها معايا مصلحة. جامدة. ليا واقدر بسببها اعمل صفقات مع أبوها الملك مرجان 


وشويه ولقيت مجموعه من القرناء خارجين ومعاهم سامويا مكتفة وبتحاول تهر'ب مش عارفه فضلت تصر'خ😲 

بعدها خرجت بنت من القرناء شد'تها من شعرها ودخلتها البيت تاني😲


لآ لآ  إلا سامويا وقولت للمارده. يستدعوا ليا الجن أنا هدخل فى حر'ب مع القرناء 

رجع المارد وقالي مجموعه الجان الخارج للمراقبه.  متحا'صرين من الجن أبناء واحفاد الملوك ومعاهم مجموعه من الجن الطيار والجن الأرضي قولت له هو فى إيه بيحصل بالظبط  روح بسرعه ابعتلي كل القرناء 

أنا لآ يمكن اخسر. قريني وسامويا كمان 


شلتوت….

اخدت مجموعه من الجان ولسه بقرب من البيت لقيت إشارات ان فى تجمع من الجان وشوفت مارد. جاى من بعيد 


وقفنا وراء البيت نشوف ايه اللى بيحصل لمحنا مجموعه كبيرة من القرناء خارجت من بيت السا'حر والمارد. بيطير فى المقدمة وكأنه بيقود جيش. للحر'ب 


خمنت أنهم رايحين يهجموا ع ايسآ واللى معاها طلبت من آسيا تروح تبلغها بسرعه واضح ان السا'حر هيخلي القرناء يدخلوا حر'ب مع بعض 

وطلبت من شيحال يتواصل مع شهياص لو هو قادر يسيطر. ع الجان التابع للسا'حر يروح وياخد معاه مجموعه من الحلفاء.. أصحابه يساعدوا ايسآ واللى معاها


أنجي. ..

كنت بتابع اللى بيحصل وأنا مش فاهمه حاجه خا'يفه امو'ت قبل ما أعتذر. ل يحيي ولؤي ع الحياة القا'سية اللى كانوا عيشينها معايا كان نفسي اعوضهم عن كل اللى فات 

وببص لقيت شلتوت بعد ما قرب من البيت طار بسرعه واستخبي' 

أنا مش شايفه حاجه وبعدين يا ربي فى القلق ده وفجأة لقيت آسيا طارت بعيد ده كدا معناها ان فى حاجه بتحصل 


بصيت ل شيحال قولت له لو سمحت ايه اللى بيحصل قالي فى هجوم' مجموعه من قرناء السا'حر راحوا يحا'ربوا ايسآ وكل اصحابها اللى معاها.

قولتله هى يجنأ معاها قالي لا يجنأ متحاصرة' هناك مع شهياص مع مجموعه الجان 


قولت له يجنأ😲 قرينتي طب وبعدين يلا نروح لهم 

لقيته قالي أنارشامنصورلازم احميكم  انتم الانس قدراتكم ضعيفة' ولو تطلب الأمر انقلكم لاى مكان بعيد عن هنا  لقيت دنيا قالت له 

شيحال هو بجد وجودنا هنا مهم ولا شلتوت بيضحك علينا 

قالها وجودكم مهم جدااا 


مافيش اى جن مهما كانت قوته يقدر يقرب من الغرفه الصا'عقه فى تعويذ'ة تمنع اختر'اق اى جن المكان …. الأنس بس المسموح لهم 


قولت ل شيحال بس أحنا مش قادرين نشوفكم أنا مش شايفه غيرك انت وشلتوت يبقي ازاى هنشوف الجن المحبو'س 

قالي إحنا قادرين وهندلكم ع الغرفه وهيكون معاكم حمايه. مننا أوعي تقلقي..

وبص ل دنيا وقالها اطمني عمرنا ما هنعرضكم' لأى اذاء..


سامويا….

أول ما أقنعت السا'حر إنى أروح للقرناء لوحدى وقفت قدام البيت وقولت بصوت عالي أنا سامويا بنت الملك مرجان 

خرجوا ليا مجموعه من القرناء ومعاهم ايسآ 


ودخلت معاهم وبلغتهم. ان السا'حر منتظر ومعاه اتنين من المارده. وعرفتهم ان البيت فى مجموعه كبيرة من القرناء وقليل من الجن لأن معظمهم راحوا وراء شهياص وشيحال 


لقيت واحد منهم إسمه ركاش قالي المفروض نخرج القرناء من البيت علشان شلتوت يقدر يحرر' الجن المحبو'س 


قولتله ازاى قالي هنعمل إنك اسير'ة عندنا وأعتقد ده هيخليه يفكر يحار'بنا وفعلا كتفوني.  وطلعت صر'خت ودخلوني تاني وشويه لقيت الروح آسيا ظهرت وبتقول لنا فى مارد. ومعاه مجموعه كبيرة من القرناء وجايين عليكم 

قولت لها كدا الحر'ب هتبدء 

وسألتها ع شهياص قالت ليا هو ومغوار محا'صرين مجموعه من الجن التابع للسا'حر 

ولسه بنكلم لقيت ركاش بيقول😲😲 …..


يتبع…..

تفتكروا إيه اللي حصل؟ ؟؟؟ 

تكملة الرواية من هناااااااا


لمتابعة باقى الرواية زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا


تعليقات

التنقل السريع