القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية مهرة النعمان الفصل الثالث وعشرون والرابع وعشرون والخامس وعشرون والسادس وعشرون والسابع وعشرون والثامن وعشرون بقلم فريده الحلواني (حصريه وجديده على مدونة قصر الروايات)

 رواية مهرة النعمان الفصل الثالث وعشرون والرابع وعشرون والخامس وعشرون والسادس وعشرون والسابع وعشرون والثامن وعشرون   بقلم فريده الحلواني (حصريه وجديده على مدونة قصر الروايات)




رواية مهرة النعمان الفصل الثالث وعشرون والرابع وعشرون والخامس وعشرون والسادس وعشرون والسابع وعشرون والثامن وعشرون   بقلم فريده الحلواني (حصريه وجديده على مدونة قصر الروايات)


الفصل 23


انتفض بدر بقلق عندما دخلت عليه مهره ومظهرها يوحي انها ليست بخير ابدا 


ما عاشته اليوم كثيرا علي قلبها الهش فهما راها الجميع قويه هو وحده الذي يري ويعلم ضعفها و هشاشتها فهي بداخلها رقه تكفي بنات حواء ويحمد الله انه هو فقط منا.


قام من مجلسه وتلقفها في احضانه نشط بها علي مهل وجلس علي فراشه وهو يسند راسه علي ظهر الفراشه ومدد ساقيه واجلسها مثل الطفل القابع في حضن امه ضمت نفسه له وانكمشت علي حالها


فحاوطها بزراعة وآخري اخذ يمسد بها المنساب خلفها ظلو هكذا فتره احترم هو صمتها حتى يتكلم بصوت يقطر وجع


عارف انا زعلانه من نفسي اوي عشان حسه بوجع المفروض محسش بيه انا ربنا انا نعم عليا بنعم كثير اوي مفروض مفكرش فالي يوجعني بس غصب عني مجيها النهارده دبحني يابدر قطع اخر خيط كنت متعلقه فيه لذا افضل فاكره انها امي رغم ان مفيش حاجه يؤكد اممومتها دي حتى معالجةش 


ساعات بفكر لو مكنش ربنا نعم عليا بعيله زيكم كان مصيري هيبقي ايه من اول يوم ليه في الدنيا ربنا قالي انا حرمتك من امك وابوكي لتعوضك بعيله كامله تحبك وتخاف عليكي


مع أن الام والاب محدش يعوضهم بس في حالتي انا كان عوض ربنا ليا كبير


عمتي رضعتني مع بنتها رغم أنها ضعيفة وتعبانه زي ما حكولي بس ربنا حط الحنيه في قلبها عليا


خلي ولد صغير ياخد دور أكبر منه ومن سنه عشان يراعيني ويخليني ملكه متوجه


و جدو و تيته يمكن بالتالي هما طيبين ربنا قسسي قلب بيري عليه بالتالي اقعد معاهم و اعوضهم عن ابنهم الي راح


عارف انها قالت لما جت تعق اني اخطبت من غير ما اقولها من جوايه فرحت قولت يمكن ابتدت تحس ان ليها بنت بس بردو كان جوايه حاجه بتقولي لا مش دي الي تعتبر يقينا ووراها حاجه وحاجه كبيره استني يابت بلاش تتاملي فيها وجعك ميزدش بسببها


والي حسبته لقيته كنت بالنسبالها مجرد فرصه او صفقه ويضمن بيها فلوس جوزها


موجوعه لذلك اخر امل كان جوايه ليها راح هاسه ضربتني في قلبي بسكينه 


وانا مش عايزه اشيل السكينه دي يا بدر عشان لو ببساطه في يوم احنلها واقول الضيوف كان دي امي احط ايدي عالجرح ده وافتكر الي عملته 


بس بردو خايفه من ربنا هو أمرنا ببرهم ضيوف عملو 


بس كل ما هبرها ده لو ردت عليه اصلا مش هاتسبني في حالي ويفضل تبدل فيه 


مش عارفه اعمل ايه


كل ده كوم وقلقي عليك ده كوم تاني كنت هموت ما تقلق عليك فقدرده يا بدر 


اول مره تقفل تليفونك من غير ما تقولي


العيد بدر الحديث بعد ان شعرت بفراغت ما لها


بدر : الشرير البعيد أو قلب بدر و دنيته 


ثم ابعدها حتى يصل الى النظر في عينيها وهو يقول : انا سيبتك تخرجي كل الي جواكي من غير ما اقاطعك تعالي باقي نمسك نقطه نقطه اولنا ربنا مش هزعل منك عشان انتي مانكرتيش نعمه عليكي بالعكس انتي معترفه بيها وببتشكريه عليها كمان


و طبيعي يا حبيبي تزعلي منها امك و حبك ليها ده فطره خلقت جواكي زي اي بشر لان طبيعي بس طبعا لكل قاعدة شواز وبيري هي والي زيها هما الشواذهم مفيش جواهم المشاعر الطبيعية الي بيحس بيها البشر ناهيه ولادهم لان اتبدل مكانها الطمع والحقد 


يعني مثلا الرسول صلي الله عليه وسلم زي ما كان عمه ابو طالب بيسانده ويدافع عنه ويحميه من الكفار زي بردو ما ابو لهب كان عمه بس كان بيحاربه وبياذيه لدرجه ان ربنا نزل فيه سوره المسد


اهو ده عمه و ده عمه بس الفرق بين الاتينين زي السما والارض


وانتي بنتها بس بردو فرق السما من الارض بينك وبينها انتي قلبك الي مليان خير ورحمه واصلك الطيب بيغلب عليكي وهي قلبها المليان حقد و طمع واصلها الطايي غلب عليها مع انكم نفس الدم


فاحنا نعمل ايه نصبر ونحتسب و نكلمها كل فتره او عالاقل ابعتيلها كل اسبوع رساله ردت عليكي كان بها مردتش وقالت انها مش عايزه تكلمك يبقي كده عملتي الي عليكي قدام ربنا وشلتي الذنب من عليكي


بس طبعا ممنوع نهاءي مكالمات فيديو كلميها صوت بس منضمنش مين يبقي قاعد معاها وقتها فاحنا نتقي الشبهات تمام كده يا فرستي


مهره بعد ان ارتاحت كثيرا قالت : تمام جدااااا يا قلب فرستك


قبلها بدر قبله سطحيه وقال : انتي الي قلبي و روحي و نور عيني الي بشوف بيه


نيجي بقي لقفل الفون سكت قليلا يفكر ماذا يقول ثم اكمل يسالها : الاول بس قبل ما اقولك عايز اسالك علي حاجه 


مهره : اسال يا حبيبي


بدر : طبعا انا عارف انك انتي والبنات مش بتخبو حاجه علي بعض خالص فكنت عايز اعرف انتي حكتيلهم عالي بيحصل بينا


مهره : لالالالا طبعا استحاله هما اه اخواتي واصحابي وكل حاجه بنحكيها لبعض بس في خصوصيات بي الراجل و مراته مينفعش تتحكي لحد واصلا ربنا حرم علينا نخرج الي بين الزوج والزوجه لاي حد مش اي حاجه تتقال يابدر يعني مش بس مش بقول الي بيحصل بينا لا انا اصلا اي كلام بيدور بينا بردو مش بحكيه يعني تقدر تقول بحكي مجرد قشور كده من عالوش كلام عادي لو حد عرفه انما حاجه تكون انت حكيهالي او مامني عليها ابدا والله و من زمان مش من دلوقت بس للامانه حكتلهم الي حصل اول مره شوقتني بكاش مايو لما سالتني علي ميكي وبطوط 


واخذت تضحك حينما تذكرت الموقف و ضحك هو ايضا معها ثم قال : شطوره يا فرستي وانا متاكد من الي بتقوليه ومبسوط بطريقه تفكيرك اوي عشان انا حابب الي بينا يفضل بينا محدش مهما كان مين له حق يعرف غير الي احنا عايزين نقوله وبس


مالت هي عليه تلك المره..تم حذف المشاهد الجريئه 

 فصلها بشق الانفس وهو يقول بعد ان حاوط وجهها بيديه : ياااابت انا بحاول اعمل نفسي عندي دم و مراعي حالتك وماسك نفسي بالعافيه وانتي الي بتجوريني اهو 


ضحكت المليحه عليه وقالت بجديه زاءفه وهي تزيح يداه بعيدا عن وجهها : لالالا خلاص والله مش هتحرحش بيك تاني المهم بقي الفون كان مقفول ليه


ابتسم لها وقبلها علي احدي وجنتها وقال : لا انا بحب التحرش اتحرشي انتي بس ومالكيش دعوه 


مهره بتحزير : بدررررر بلاش طريقتك دي لانك مش هتعرف تهرب مالاجابه


تنهد بهم و قال : الموضوع كبير اوي يا مهره يمكن مش هقدر احكيلك تفاصيل دلوقت بس الي اقدر اقوله ان العيله كلها في خطر بس علي اد ما نقدر بنحاول نامن الدنيا حوالينا بالذات انتو البنات وانتي حلتيلي مشكله كبيره اوي و شيلتي من علي كتافي حمل تقيل من غير ما تعرفي لما قولتي انك مش هتنزلي الدروس والحمد لله ان زينه ولميس عمله زيك متتصوريش الموضوع ده ريحني قد ايه وبدات اركز اكتر عالي انا فيه لما بالي ارتاح بس بردو مها ولوجين بينزلو الجامعه ومفيش حجه نقعدهم بيها انا مش عايز بنت منكم رجليها تخطي الشارع مش عايز الناس دي ياذوني فيكم و طبعا لو قولنالهم يقعدو هنفتح علي نفسنا سين و جيم ووجع دماغ 


مهره : للدرجه دي الموضوع صعب 


بدر : اصعب مما تتخيلي قوليلي اعمل ايه يا مهره


مهره : متشلش هم يا قلب مهره انا الي هعمل


بدر : لا بلاش تقوليلهم حاجه من دي اوعي


مهره : لاااااا طبعا استحاله اقولهم هما قلقانين عشان حاسين فيه حاجه لان كل واحده خطيبها متغير معاها وبيتحجج بالشغل


بدر : عشان حمير انا منبه عليهم يتعاملو طبيعي بس بردو انا عازرهم الي احنا فيه صعب ويخلي الواحد عقله يشت بس ربنا معانه وهيسترها باذن الله


مهره : ان شاء الله يا حبيبي قول يارب وطول مانت قاعد كتر من قول لاحول ولا قوه الا بالله وهو هيحلها من عنده وانا هتصرف مع مها ولوجي بطريقتي واخليهم يقعدو اليومين دول متقلقش


احتضنها باحتياج وهو يدعو الله بداخله ان يديمها نعمه في حياته 


ذهبت الي غرفتها بعد ان ودعته بكثير من القبل و كان يتمني ان تنام بين احضانه ولكن خوفها من الجده منعه من تلك المتعه


صباحا في مديريه امن الاسكندريه كان اللواء رشدي يعقد اجتماعا سريا مع بعض القاده وايضا محمود و حازم


اللواء رشدي : ها يا حازم عملت ايه


حازم : كله تمام يا فندم مجرد ما اتعرفنا علي شخصيه الوزير اتصلت برجالتي و فورا كانو زارعين اجهزه تنصت في كل مكان بيقعد فيه عشان مفيش حاجه تفوتنا وخطوط التليفون الي يملكها كلها هيبقي معانه تسجيل مكالماته اول باول طبعا ده عن طريق شركات المحمول لاننا منقدرش نخترق موبايله لانه اكيد عامل برامج حمايه ومجرد ما نخترقه هيكتشف انه متراقب ويوقف كل حاجه فكان الاضمن شركه المحمول نفسها


اللواء : عظيم جدا وانت يا محمود 


محمود : انا استعنت برجاله من الامن الوطني الي في بور سعيد عشان يراقبو كل تحركاته مردتش اجازف و اخلي رجالتنا الي هنا تقوم بمراقبته ولا بتوع القاهره كمان تحسبا انه يكون عارف او شاف حد منهم بحكم تواجده بين القاهره واسكندريه وفي نفس الوقت منضمنش مين منهم ممكن يكون متعاون معاه انما رجاله بور سعيد وجوه جديده مش هتلفت نظره و بردو مستعين بعدد كبير عشان دايما يبدلو مع بعض


اللواء : برافو عليكم يا رجاله كنت متاكد انكم مش هتخيبو ظني فيكم انتو تقريبا سديتو كل الثغرات الي ممكن يدخله الشك منها بس اهم حاجه عيله النعمان يتامنو كويس بدر متفق مع شركه حراسات خاصه بيامنو عيلتو بسريه بس بردو احنا لازم نامنهم الناس مكنوش مجبرين انهم يساعدونا و يعرضو حياتهم للخطر بس ده الي احنا متعودين منهم عليه بيساعدو البلد بدون مقابل عشان كده اقل حاجه نقدمهلهم اننا نحميهم وغير كده النعمان مش مجرد حد بيساعدنا ده اخويا و صاحبي وعشره عمر مش هاسمح انه يحصله حاجه لمجرد انه قرر بساعدني


حازم : متقلقش يا فندم في عينينا والله و هنحرص علي سلامتهم حتي لو بحياتنا


اللواء : تمام يا رجاله ربنا معاكم و بلغوني باي جديد اول باول 


قاما الاثنان مؤديين التحيه العسكريه وهم يقولا معا : تمام يا فندم


في منزل النعمان كانت تجتمع الفتيات في شقه المذاكره وبعد وقت طويل قضوه في استذكار دروسهم قررو اخذ قسط من الراحه وها قد جاءت الفرصه لمهره لتحادثهم فيما انتوت عليه


مهره : بنات عايزه اكلمكم في حاجه بس يا ريت تفهمو وجه نظري


لوجي : ادام قولتي مقدمه لكلامك يبقي في كارثه يلا اتحفينا


مهره ؛ ولا كارثه ولا حاجه بس الفكره ان احنا كلنا شايفين و حاسين ان في حاجه بتحصل مع رجاله العيله بس مش عايزين يعرفونا فانا قولت نريحهم من ناحيتنا و نقعد في البيت اليومين دول والي اكدلي كلامي ده ان مصطفي ووليد فرحو جدا لما زينه ولميس قررو يقعدو زيي صح يا بنات


زينه : يالهوي الا صح ده مصطفي اول ما قلتلو اني هقعد اليومين دول اذاكر في البيت كان هيطير مالفرح ولما استغربت وسالته ايه الي فرحه اوي كده قالي اصل عندنا شغل كتير اليومين دول و كنت شايل هم توصيلك كل يوم مرتين وتلاته حسب عدد الدروس الي عندك ومكنتش عايز اقصر معاكي ولا مع شغلي فانتي حليتيها من عندك


لميس : نفس الشىء وليد وبردو اتحجج انه عندم عمليات كتير اليومين دول بجانب شغل المصنع


مها : والله انتو عارفني فاشله اصلا ومش بتاعه تعليم محب علي قلبي ان اانتخ في البيت ونام براحتي بقي اااااالله


لوجي : بس يا تافهه انتي نوم ايه و خري ايه علي دماغك خلينا في المهم انا الصراحه كنت ناويه اقعد بس قولت يمكن لو فضلت اروح الجامعه كده يبقي بضغط علي سليم و يزهق بقي ويقولي عالي فيها


زينه : والنبي لو ماسكتي سلك الترماي ماهيقولك حاجه كان غيرك اشطر دي امي و تيتا مستلمينو هو وابويا مجرد ما يدخلو البيت و هارينهم اساله و هما ولا نطقو و سليم اخر ما زهق مبقاش يرجع البيت غير عالنوم و كمان يصحي قبلنا كلنا وينزل حتي من غير فطار كل ده عشان يريح دماغه من ذنهم


مهره : شوفتو يعني كلامي مظبوط يبقي احنا واجب علينا اننا نقف جنبهم و يحسو اننا في ضهرهم زي ما هما كده دايما معانه يبقي وصدقوني مسير الايام دي هتعدي و هنعرف ايه الي كانو مخبيينو عننا بس وقتها كل واحده فينا هتكون كبرت في نظر حبيبها اوي واتاكد انه اختار صح وهيحبها اكتر و هيحاول يعوضها عن الايام الي استحملته فيها حتي من غير ماتفهم حاجه ودي كبيره اوي بالنسبالهم علي فكره


لوجي : انتي صح انتي فعلا دايما صح برغم انك اصغر واحده فينا بس اعقل واحده والي متاكده منه ان احساسك عمره ما كدب و ادام انتي شايفه كده يبقي احنا هنمشي وراكي من غير تفكير و انا واثقه اننا كلنا هنطلع كسبانين 


فرحت مهره كثيرا لانها استطاعت اقناعهم دون ان تعرفهم شىء كما وعدت حبيبها و قالت : طب والله انتو الي عسل و العقل كله وعشان كده انا هقوم اعملكم صينيه بشاميل و بانيه هتاكلو صوابعكم وراها


هلل البنات فرحا بهذا الاقتراح فهي بارعه جداا في صنع تلك الاكله التي يعشقوها 


في مصنع ال النعمان كان يجلس بدر ومصطفي وسليم وكان باب المكتب مفتوح نظرا لغياب السكرتيره لمرض ابنها 


وجدو عامل توصيل الطلبات يطرق الباب ثم يدلف عليهم و عندما ازاح الكاب الذي يرتديه فوق راسه علمو هويته سريعا


بدر : حازم باشا طب والله ما عرفتك 


حازم : معلش كنت مضطر انت عارف المراقبه الي عليك ٢٤ ساعه 


مصطفي : اتفضل اقعد ياباشا تشرب ايه


حازم : لالالا مينفعش اتاخر عشان منلفتش الانتباه المفروض ان هسلم اوردر الاكل و امشي اعقب كلامه وهو يضع حقيبه الطعام التي بيده علي المكتب فتحها واخرج منها علبه خشبيه صغيره 


فتحها ليوريهم ما بداخلها


وهو يقول : دي اصغر واحدث كاميرات نزلت لحد دلوقت بتسجل صوت وصوره بدقه عاليه ومن غير الضوء الاحمر الي بيبقي في الكاميرات العاديه احمد عارف طريقه تركيبها والاماكن الي هتتزرع فيها لان طبعا مش هنقدر ندخل حد غريب هنا يركبها اولا عشان المراقبه الي عليكم ثانيا ان احنا بنفز خطوات العمليه دي بدقه و بسريه تامه حتي الي مشتركين معانا فيها عددهم محدود 


سليم : تمام يا باشا ربنا معاكم بس انا اتعشمت ان في اكل بجد كده تغفلنا


ضحك الجميع وقال حازم : لا متغفلتش جايبلكم شاورما سوري انما ايه حاجه جامده وعلي حسابي كمان يا معلم


سليم : اهو هو ده الكلام تدوم الداخليه والمخابرات وعم احمد صاحب كشك السجاير الي عالامه يا باشا


الكل ههههههههه


حازم : طب يا رجاله سلام انا بقي و اي جديد هتلاقوني عندكم زي كده علي طول


بدر : حازم بيه انا ليه طلب عندك واتمني تنفذهولي


حازم : قول يا بدر صدقني لو في ايدي مش هتاخر


بدر : جدي جدي يا باشا مش عايزو يحضر


سكت حازم قليلا ليفكر فهو يقدر خوفه فالي حد ما طلب بدر في محله فهم لا يعلمون الي ما ستسير الامور والجد شيخا كبيرا ومهما كان يتمتع بصحه جيده فلم تقارن حركته بحركه الشباب اذا ما حدث شىء بعد تفكير قال : انا مقدر خوفك عالحج وبرغم انه لازم يكون موجود الا اني افضل عدم وجوده تحسبا لاي حاجه ممكن نتفاجء بيها عالعموم اوعدك اني هحاول الاقي حل وهبلغك يلا سلام يا شباب


اعقب قوله بارتداءه للقبعه مره اخري و خرج من المكتب متجها الي خارج المصنع


صعد فوق دراجته البخاريه المخصصه لتوصيل طلبات الطعام المملوكه لاحد اشهر مطاعم الشاورمه السوري


ادار المفتاح ليشغل الموتور ولكن قبل ان بنطلق بها راي شىء لم يكن يتوقعه 


تري مالذي رءه يا تري


سنري


انتظروووووووني


بقلمي / فريده الحلواني

الفصل 24


جلسة الجد في تجته ليلا بعد ان ذهب ابناءه الي مشهور وكانت ترافقه الجده لسبب الي شروده بقلق ولكن فضلت الصمت فهي ادري الناس به وقت ان يكون مشغول بامر ما يفضل ان يجلس ساكنا 


ولكنها قررت أن يكون هاتفه يصدح 


أمسك النعمان الهاتف ورد : خير يا باشا


.............


النعمان : بسرعه كده وبدري كمان


...................


النعمان : تمام سلام


انه حديثي الولادة وهو تفجير الغرفه فاوقفته الجده : في ايه ياحمد مين كان بيكلمك السعدي و رايح فين


نهرها الجديد وهو خيار : سيبيني يا نعمه مش وقت زن نسوان دلوقت


يتبعه الجدد الجدد نحو غرفه حفيده ثم طرقها لمره ولم ينتظر الاذن 


دلف الي وجد بدر يبادر في تغيير الملابس فقال له : كويس انك لسه مغيرتش تعالي معايه ممتاز بسطحه وتصل بالباقي لينمونا


كان بدر الاتصال مدهوشا من حديث الجد الذي لم يعطيه فرصه للرد ولكن متاكد ان الأمر جلل


تحرك وراء الجد الذي قد غادر الشقه متجها الي الاعليه يستطيع أن يتمكن من شفط بعض الهواء ليبرد ناره


صعد بدر امام انظار الجده الكبيره مما يحدث ايضا مهره التي اهمها من غرفتها سمعها لاصواتهم


اتصل بدر وهو يصعد الي الاعلي بباقي الرجال حتى يلحقوهم بامر من الجد هو لم يحبذ ان يطرق علي احدهم باب بيت النساء كثره اساله


وقد يحضر سليم ايضا بملابسه البيتيه 


اجتمع جميع الرجال حول الجد وهم قلقون عليه جدا فلاول مره يظهر علي ملامح الجد الخوف وقد شحب وجهه مما يطلب منه الوليد ان يقيسه الضغط قبل الاختلاط في اي شىء ولكن الرفض و بدا الحديث فيما يريدهم به


الجد : عصام لسا قافل معايه حدد الميعاد بكره الآن ١٠ الصبح


زهل الجميع مما قاله الجد و علق عادل : بسرعه كاملة و هو في حد يعمل عمليه زي دي في عز الضهر كاملة


ياسر : ماهو مش خسران حاجه احنا الي هننقل البضاعه مش هو


بدر : استنو بس يا جدعان مش وقته الكلام ده 


ثم كلام وجهه للجد : كمل يا جدي اخر طلباته ايه


الجد بهم : هاروح انا وانت واحمد بس طبعا احمد ظبط و مش بيتفتش في اي كمين وياسر هيكون مستنينا في المصنع مع رجاله عصام الي بيعرفو يغلفه البضاعه بمعرفتهم


وليد : طب واحنا ازاي نسيبكم لوحدكم


الجد : انتو مش هاتسيبونا لوحدنا وبس لا انتو كمان كل واحد فيكم هيبقي مآه واحد تبع عصام هيفضل ملازمو النهاية ما الموضوع يخلص و كمان ممنوع اي حد يستعمل تليفونه 


علت اصوات الجميع الساطع علي ما يحدث


في تلك الاثناء كان بدر يراسل حازم من هاتف امن قد اعطاه اياه سابقا ليتابعو سويا اي تسعين جديد وقد رد عليه برساله اخري انه سياتي اليهم في خلال نصف جواد


اسكتهم بدر بصياح : بااااس ااااايه يا جدعان هتفرجو الناس علينا ويالي مايشتري يتفرج ولا ايه ماتهدو شويه مش كده كلنا اعصابنا بايظه و مش قابلين بالي بيقوله ابن ده بس الله غالب لازم نوافق نخلص و بعدين انتو مش شايفين شكل جدي عامل ازاي اهدو بقية خلينا نشوف هنعمل ايه


سكت الجميع عندما وجدو معه كل الحق فيما يقول


بينما يبدو له الجد بامتنان وهو يطمانه ويقول : انا كويس يا حبيبي متقلقش المهم انت مرتب ايه نفهم الدنيا حتمشي ازاي


بدر : اسمعوني كويس ومش عايز غلطه ولا تاخير ماتنسوش ان لايته بتفرق و كمان مفيش تليفونات عشان نتواصل بيها مع بعض


اولا حازم بيه جاي دلوقت 


سليم : طب ازاي والبيت متراقب


بدر : يارب ارحمني يعني هو غبي ليدخل قدامهم من الباب طبعا لا قبل كده قبني هنا من غير ماحد يحس يعني مش اول مره


مصطفي : طب ماتفهمنا ازاي وانت مقولتش انه جه هنا 


بدر : احسن حاجه في المناطق الشعبيه ان بيوتها لازقه في بعضها عشان كده حازم بيه دخل عماره الشيخ الي في الشارع الي ورانا و منها نط علي سطح سلامه بعدين عندنا عشان كده لو تلاحظو ان في حته من السلك الي حطينو علي السور في اخر السطح مقطوعه و انا رابطها بحبل فهمتو


المهم ابويا هيبقي هو وجدي حسين قاعدين في المحلات عادي تمام سليم و مصطفي ووليد هيقعدو تحت البيت و معاهم ديجو والرجاله و كمان حمصه هايجيب تايجر و رعد تربطو رعد علي باب البيت تحت و تايجر يتساب علي السطح مطلوق و تقفلو باب السطح بالمفتاح  وتقفلو باب البيت بالقفل والجنزير


والحراسه الخاصه هتكون حواليكم من غير ما حد يحس بيهم عشان اي غدر يحصل يدخلو علي طول وهما اخدين امر يضربو في المليان


كده لما رجالته هتبلغه بكل ده هيطمن اكتر لينا لان من الطبيعي اننا نامن بيوتنا فهمتو 


كاد ان يكمل حديثه ولكن قدر حضر حازم القي عليهم جميعا السلام ثم جلس بجانب الجد وقال : ها يا حج قالك ايه بالظبط 


بدر : انا هحكيلك ......سرد عليه ما قاله عصام وايضا اطلعه علي خطته لتامين المنزل وحين انتها قال حازم بمزاح حتي يخفف من حده الموقف : طب والله يا بشمهندس انت الداخليه خسرتك و الهندسه اخدتك منها كنت هتبقي ظابط جامد الصراحه 


تقبل الجميع مزحته بضحك وقال بدر : تشكر يا باشا انا كده تمام مليش انا في الشغل الميري احب اكون حر نفسي بعدين في نسخه مني عندكم ولا هو طمع فينا وخلاص


ضحك حازم وقال : لا ياعم مش هنطمع واحمد بيه مكفي و زياده المهم انت كده ترتيبك حلو اوي ثم اعطاه حماله مفاتيح نسخه طبق الاصل من التي يملكها بدر فنظرو لها باستغراب فوضح حازم : دي ميداليه مفاتيح اخت بتاعتك طبعا دي الي هتبقي معاك بدل بتاعتك احنا حاطين فيها سماعه و  Gps عشان نسمع الي بيحصل و نبقي متتبعين موقعك تحسبا لاي مفاجات ممكن عصام يعملها مع اننا راصدين كل تحركاته 


اخذ منه بدر الميداليه ووضعها في جيبه وهو يقول : طب ايه النظام بكره 


حازم : هقولك..............


بعد ان اطلعهم علي الخطه الموضوعه استاذن منهم وغادر بنفس الطريقه التي اتي بها


قام بعدها الجميع منوجهين الي الاسفل وقلوبهم جميعا تضرع الي خالقهم ان ينجيهم 


اتجه الجد الي غرفته مباشرا وتبعته الجده 


ظلت مهره واقفه في بهو المنزل تنظر الي بدر الذي منذ دلوفه وهو مثبت عينيه عليها انقبض قلبها عليه وبدون حديث فتحت زراعيها في دعوه منها ان تخباه في احضانها من اي شىء يؤرقه وقد كان اكثر من مرحب بدعوتها فتحرك اليها واقي بثقله عليها حاوط خصرها بزراعيه اما هي فقد لفت زراع واحد حول رقبته والاخر اخذت تمسد به علي شعره 


اخذ نفسا عميقا و زفره علي مهل وهو يقول : انا خايف .....وفقط 


طمانته هي بقولها : طول ما ربنا معاك اوعي تخاف انت قوي و مفيش حاجه في الدنيا تقدر تهزك ولا تخوفك انت سندنا كلنا احنا بنستمد قوتنا منك اوعي تستقل بنفسك انت كبير اوي يا بدر وانا عندي يقين انك اكبر من اي حاجه بتواجهها و بعقلك و حكمتك هتحلها يا خليفه النعمان 


بلسم.......كلامها بلسم قطره ماء نزلت علي صحراءه القاحله فروتها وازهرت فيها نباتا اخضر يسر الناظرين ويبعث الامل في النفوس


هكذا كان اثر حديثها بداخله بل ايضا بثت فيه الثقه و اصبح يشعر ان داخله قوه عشر رجال ولا يستطع احدا مجابهه قوته و اذداد يقينه انه بامر الله و مدده سيعبر بعاءلته الي بر الامان


و ها قد اتي الصباح سريعا علي منزل لم يتزوق قاطنيه طعم النوم ولكنهم بالاخير قد قامو وتجهزو وهم يدعون الله ان يكن بجانبهم فهم في اشد الحاجه لعونه لهم 


قبل ان يغادر بدر ودع مهرته باحتضانها بقوه وهو يقول : صلي وادعيلي صلي كتير انهارده يا مهره وادعيلي وافتكري اني بحبك و متمنتش من الدنيا حاجه غيرك


.......وفقط تركها و ذهب حيث مصيره المجهول


تحرك الجميع لتنفيذ ما امرهم به بدر وقد تفاجاو بحضور رجال عصام 


صعد بدر ليقود سيارته الدفع الرباعي سوداء اللون وبجانبه الجد و بالخلف جلس احمد تحركت السنتهم بالبسمله والتوكل علي الله وانطلقو الي وجهتهم و طوال الطريق يدعو الجد ويبتهل الي الله وهو ممسك بمسبحته الفضيه 


وبعد ساعه ونصف كانو يترجلون من السياره التي صفها بدر بجانب الشاليه وقد دقت الساعه العاشره 


وفي نفس الوقت انتشر عدد من القناصين علي اصطح المنازل المقابله لمصنع بدر بعد ان القو القبض علي قناص تابع لعصام قد راه حازم امس وهو يدلف داخل العماره المقابله للمصنع وتعرف عليه سريعا فهو قناص محترف ومطلوب من اكثر من جهه امنيه وحينما استعلمو عن وجوده في هذه البنايه اكتشفو انه استاجر شقه بالطابق الاخير حتي يراقب المصنع ومن يدخل او يخرج منه وايضا حينما حققو معه اعترف ان عصام امره بقتل بدر اذا فشلت العمليه 


وقد فضلو ان يتحفظو عليه بداخل تلك البنايه حتي اذا ما اتصل به عصام يساله عما يحدث في المصنع يرد عليه بما سيقولونه له حتي لا يشك عصام اذا ما اختفي القناص


داخل شاليه النعمان نجد عصام ومعه ثلاث رجال يقفون وامامهم عده صناديق مغلقه و مقابلهم يقف النعمان واحمد وبدر الذي تحدث وقال : مش بردو الاصول انك تفتح الصناديق دى نعاين الي فيها ولا هنخدهم عمياني


عصام : وانت عايز تشوف الي جواها ليه مش انت عارف الي فيها يبقي ايه لازمه العطله


بدر : لا ليها لازمه يا باشا احنا متفقين علي اثار ايش يضمنلي ميكونش فيها مخدرات


عصام وهو يمثل العصبيه : انت اتجننت مخدرات ايه و زفت ايه انا مش بتاع الكلام ده


بدر : معلش حقي لازم اشوف الحاجه الي همشي بيها انا واخويا وجدي 


حينما راي عاصم تصميم بدر شاور لاحد رجاله بفتح الصناديق وحينما شاهد بدر ما بداخلهم وجد مجموعه كبيره من التماثيل والحلي الذهبيه من العصر الفرعوني سب بداخله كثيرا من الالفظ النابيه واعتدل واقفا بعد ان تاكد من جميع المحتويات وقال : تمام كده يلا بينا


عصام : طبعا مش محتاج اقولك ان اي غدر انت الي هتدفع تمنه و اوعي تفتكر ان كل التامين الي حاولت توفره لبيتك هايمنعني اني اوجعك في اعز ما ليك وانت فاهمني كويس


كاد بدر ان يهجم عليه حينما فهم معني تهديده جيدا فهو يهدده بمهره من غيرها اعز ما يملك ولكن مسكه الجد وهو يقول بعصبيه : عصام بيه اظن ملوش لازمه التهديد احنا نفذنا كل الي انت قولت عليه خلينا نخلص بقي


عصام : تمام يلا يا رجاله انقله الحاجه في عربيه الباشا 


وبالفعل تم نقل جميع الصناديق داخل حقيبه السياره وقد اتسعت لهم جميعا لكبر حجمها


انطلقو عاءدين ولكن تلك المره كان احمد من يقود تحسبا لمقابله كمين شرطه في طريق العوده


وصلو بعد ساعتان الي المصنع وقد اعطي بدر جميع العمال والموظفين اجازه مدفوعه الاجر لمده يومان فكان المصنع خالي الا من ياسر و عشر رجال يعملون لصالح عصام وكانو مسلحين


كانت ترافقهم سياره بها اربعه رجال تابعين لعصام ايضا نزلو جميعا واتجه الرجال دون حديث يحملون الصناديق من سياره بدر الي الداخل دون حديث


بعد ان انتهو وقف الجميع في بهو المصنع بعد ان اغلقو بابه


صمت صمت لا يسمع في المكان سوي صدي انفاس الرجال 


بعد ان جلس الجد علي احدي الكراسي الجلديه الموضوعه في البهو الكبير وطال الصمت قطعه بدر بقوله : طب ايه يا رجاله هنفضل نتفرج علي بعض كتير ولا ايه مش يلا تشوفو شعلكم عشان احنا كمان نشوف مصالحنا المتعطله ولا احنا ماورناش غيركم ولا ايه


لم يرد عليه احد وما هي الا ثواني وصدح صوت هاتف احد رجال عصام فتح الخط واعطاه لبدر دون حديث


التقطه بدر ووضعه علي اذنه ليستمع الي المتحدث وما كان الا عصام الذي قال : برافو عليك يا بدر طلعتم قد كلمتكم و مغدرتوش انتم نجحتم في الاختبار و دلوقت جه وقت الشغل الي بجد


بدر بهدوء خطر قال : مش فاهم تقصد ايه


عصام : اقصد ان الحاجات الي اخدتوها من الساحل مضوبه كنت بختبركم بيها عشان لو كنتم ناويين علي غدر و عاملين كمين عشان تقبضو عليه بس انتم اثبتم انكم فعلا مش ناويين علي عدر ساعه بالظبط والشغل الاصلي هيكون عندك 


بدر : انا سمعت كلامك ونفذته بالحرف و جه الوقت الي انت هتسمع وتنفذ فيه كلامي ياما اعتبر ان كل حاجه اتفقنا عليها ملغيه


عصام : يعني ايه انت قد كلامك ده 


بدر بصراخ : ااااايوه قده وعارف انا بكلم مين و بقول ايه خلاصه الكلام خلي كلب من كلابك يوصلني ليك دلوقت عشان اقولك هنعمل ايه


عصام : مينفعش قول انت عايز ايه وانا سامعك


بدر : لااااا من اللحظه الي فكرت تلعب فيها بينا انتهي اي كلام بينا واللعبه هتمشي بشروطي و تكمل بقوانيني اناااااا بدر النعمان سااااااامع


تاكد عصام من تصميم بدر علي مطالبه واذا رفض فسيكون الخاسر الوحيد فهو تاكد من ولاءهم اذا لماذا الخوف رد علي بدر قاءلا : ادي التليفون للي جنبك


اعطي بدر الهاتف لنفس الرجل الذي اخذه منه وضعه علي اذنه دون حديث و ما هي الا لحظه واغلق الخط وهو يقول لبدر : يلا الباشا في انتظارنا


وجه بد حديثه لاحمد : خد بالك من جدك علي مارجع بامر الله مش هتاخر


الجد : طب انت رايح فين انت عارف مكانه


بدر : متقلقش يا جدي هو اكيد قريب من هنا انا ماشي ادعيلي


اتجه للخارج تصحبه دعوات الجد الذي ظهر عليه الاعياء من كثره الضغط الواقع عليه


صعد بدر السياره التابعه لعصام مع اثنين من رجاله وانطلقو بها حتي مر عشر دقاءق واصطفت السياره اسفل بنايه شاهقه الارتفاع


بعد ان ترجل بدر واحد الرجال من السياره دلفو الي مدخل البنايه ومنها الي المصعد الذي ما ان وصل للطابق المنشود حتي فتح باب المصعد وامامه باب شقه فاخره فتحها بابها لهم قبل ان يطرقوه وكان من بالداخل عرف بمجودهم


بالداخل بعد ان حاول عصام الترحيب ببدر الذي كان في قمه عصبيته 


عصام : اهدي بقي يا بدر المفروض انك تكون مقدر حساسيه موقفي وتعزرني علي اي اجراء بحاول اامن بيه نفسي


بدر : تمام وانت كده اطمنت وخدت الامان سيبني انا بقي ادورها بمعرفتي


عصام : طلباتك


بدر : جدي يروح البيت كفايه عليه كده انت عارف انه راجل كبير ومش حمل ده كله لولا انه صحته مسعداه كان زمانه وقع من طوله من كتر الضغط الي اتعرضله هتتصل بحد من رجالتك يبلغ احمد انه يروح جدي ويرجع تاني و بردو عشان اطمنك خلي حد من رجالتك يروح معاهم 


عصام تمام ونفذ في الحال ماقاله وبعد ان اغلق الهاتف قال : كده تمام يلا بقي عشان البضاعه متنفعش تبقي في الشارع اكتر من كده


بدر : لا يا باشا اسمها يلا بينا انت هتيجي معايه لمواخذه انا مش هامن لحد من رجالتك انت اماني انك تبقي معايه لحد ما رجالتك تخلص تغليف الحاجه ويعبوها في الصناديق كمان 


عصام : استحاله طبعا انت اتجننت 


بدر : انا ابقي مجنون لو امنتلك وانت مخوني يا نبقي سوا يا كل واحد يروح لحاله


بعد بعض الوقت كان يتجه بدر وعصام و رجاله الي المصنع 


في الوقت الذي سمع حازم فيه حديث بدر وتاكد من موافقه عصام عليه اقتحمت المصنع مجموعه مسلحه يرتدون ثيابا سوداء و يغطون وجوههم هم من يطلق عليهم القوات الخاصه تم الاقتحام في منتهي الهدوء وقد جردو رجال عصام من اسلحتهم وتركوهم واقفين مكانهم حتي ياتي عصام والباقي ويجدوهم و اختفي رجال القوات الخاصه في اماكن مختلفه داخل المصنع مع توجيه اسلحتهم من علي بعد علي رجال عصام مع تحزيرهم ان اي اشاره سيقوم بها احدهم لتحذير عصام حينما ياتي ستكون نتيجتها القتل


و بالفعل حضر بدر وعصام ومعهم اربع رجال يحملون صناديق ثقيله الوزن وحينما بدا الرجال بفتحها لاخراج محتواها هجمت القوات الخاصه بقياده حازم في لمح البصر كان كل شىء منتهي فقد كبل بدر عصام سريعا حينما لمح تحرك القوات اتجاههم لم يستطع رجال عصام فعل شىء من هول المفاجاءه وايضا سرعه تلك القوات فهي مدربه علي مثل تلك الامور 


صدم عصام مما حدث وحاول الافلات من يد بدر ولكنه لم يستطع من قوه تكبيله له فاخذ يصرخ : انتو اتجننتم انتم مش عارفين انا مين انا هوديكم في داهيه


بدر وهو يشدعليه ويقول : عارفين ياخويا انت مين حرامي وتاجر مخدرات واثار وكل البلاوي السوده الي علي دماغك اهمد بقي


عصام بغل : اوعي تفتكر انها كده خلصت هتدفع حياتك تمن الي عملته وانا هخرج منها


هنا جاء حازم بعد ان ساعد زملاءه في تكبيل الرجال و غلق الصناديق بالشمع الاحمر اقترب من بدر وهو يقول : للاسف يا سياده الوزير مش هتعرف تفلت منها لان كل حاجه متصوره صوت وصوره وباذن النيابه كمان 


اخذ يصرخ عصام ويسبهم ويهدد في بدر حتي كبلوه بالاصفاد و سحبوه مع رجاله الي عربات الشرطه


كان في تلك الاثناء في شارع النعمان اجتمع الشباب جميعا علي رجال عاصم و جردوهم من اسلحتهم و كبلوهم بالحبال بعد ان ابرحوهم ضربا 


اتصل الجد علي حازم وهو يقول بلهفه وخوف : فين بدر يا حاااازم بيه 


حازم : .........


اين بدر و ماذا حدث له يا تري


سنري 


انتظرووووووووني


بقلمي  /  فريده الحلواني



الفصل 25


دلفت لوجي و زينه الي متى سمعو صوت الجد و لكن حين لمحهم مصطفي صرخ بهم : خشي جوه يااااااابت


ارتغبا من صراخه و فرو مهرولين الي حيث يجتمعن نساء في جو يسوده القلق


نوال : في ايه يابت انتي وهي بتجرو كده ليه


لوجي : سمعنا صوت جدي فخرجنا نشوف في ايه مصطفي شفنا و زعقلنا


الجده : هو جدك مرجع هو وبدر


زينه : لا ماشوفناش بدر يا تيته


ريهام : يكون راحه فين بس و سايباوي الي تحت دي


الا صحيح محدش يعرف مين الناس الي العيال ضربوهم دول انا شفتهم من ورى الشباك مكتفنهم راس في رجل و رمينهم في نص الشارع


فاطمه : والله ما عارفين ولا فاهمين حاجه ده غير ما قافلين ولا علينا الي كلب حاطينها فوق و تحت دي


عزه : ربنا يسترها معاهم ده من ساعة ما مرجع من عندكم بالليل و هو صاحي عينو ماغفلتش نهائي ما نزل الصبح


نوال : كلهم كده من جواد ما نزلو من السطح وكل ما تسالي واحد فيهم في ايه يهب فيكي زي وابور الجاز


الجده : جيب العواق سليمه يارب يا ولاد فين مهره مال الصبح مخرجتش من قوضتها عبدة تعبانه


لميس : لا يا تيتا كويسه متقلقش بس كل ما ندخلها نلاقيها يا بتصلي يا بتقرا قران حتى مش بترد علينا لو كلمنا


نوال : البت دي هي الي عارفه الحكايه بدر مش بيخبي عليها حاجه و قعدتها دي بتأكد انها عارفه و خايفه كمان


لوجي : حتى لو عارفه تفتكري الفندق النطق بحرف انسي


قامت الجده متوجهه الي غرفه مهره وهي تقول : انا هروح اعرف منها متبقاش هي عارفه الي بيحصل و سيبانا علي نار كده


دقت باب الغرفه و دلفت دون انتظار انتظار 


وجدت مهره تجلس علي سجاده الصلاه و تتمسك بين قداما المصحف تقرا سوره يس بصوت مسموع 


وعندما نادت الجده باسمها لتتنتبه لها وهي تقول : صدق الله العظيم ايوه يا تيتا محتاجه حاجه


اقتربت منها الجدة وجلست علي طرف الفراش بالقرب منه من حفيدتها حيث ان الاخيره كانت مفترشه سجادة الصلاه بجانب فراشها


الجده بنبره يسودها التوسل قال : بالله عليك يا مهره و غلاوه بدر عندك قوليلي في ايه انتي اعرف عارفه حاجه و مش عايزه تقولي لتلاقي بدر موسكي متتكلميش ريحي قلبي يابنتي اللهي يريح قلبك 


التقطت مهره كف جدتها و قبله ثم قالت : اقسم بالله يا تيتا ماعرف حاجه غير الاتحاد في مشكله جامده هو ده كل الي بدر قاله وانتي عارفاني مش بكدب 


الجده : طب حابسه نفسك ليه ومطلعتيش تقعدي معانه


مهره : مش حابسه نفسي ولا حاجه بس انا حبيت اصلي و اقرا سوره يس شويه بنيه فك الكرب بدل ما اقعد افكر واقلق ومش هوصل لحل غير اني هتعب وبس 


الجده : ربنا يتقبل منك يا بنتي و يفك كربنا ده احنا غلابه و معملناش حاجه وحشه حتى يصل جدك وصل من شويه بس قاعد في الشارع وصوته جايب اخر الدنيا


مهره بلهفه : طب و بدر 


الجده : لا مجاش مش ظاهر بموجب خالص


الطبقة مهره يدها علي قلبها وهي تمسد عليها وتقول : خير ان شاء الله خير


وتركها الجده تكمل ما فعله لعل الله يستجيب منها وينجيهم مما هم فيه


سالتها نوال بلهفه : ها ياما قالتلك في ايه


الجد وهي تجلس مكانها : لابنتي حلفت ما تعرف حاجه غير التأسيس في مشكله كبيره فقالتتصلي وتدعي بدل القاعده والتفكير الي لا هايودي ولا يجيب


لوجي : مش تقولكم مش هتقول حاجه


الجده : لا هي فعلا متعرفش دي حلفتلي وانتي عارفه مهره مابتكدبش لو مش تريده هتقول قولنا اه اعرف بس مش هينفع اتكلم قصره اومي يلا انتي وهي اعملو الاكل قبل ما يطلعو


نوال وهي تقوم الي المطبخ مع النساء : والله الواحد مافي اعصاب الاتصال ولا يعمل حاجه في الكو الي احنا فيه ده


في مخزن مهجور علي اطراف مدينه الاسكندريه يوجد بداخله عابد ومعه فتحي زراعه الايمن يكاد يجن وهو يصرخ ويقول : وتاا ابن النعمان هدى علي دماغنا الله يخرب بيتك يابدر كلب اقسم بالله له دفعك حياتك تمن الي عملته لازم احصر اهلك عليك 


فتحي محاولا تهداته : احمد ربنا ان عصام امرك تكون في ميناء الوقت ده لذلك لما وصلو بالبضاعه تكون انت ظبط الناس بتوعنا هناك يدخلوها من غير ما فتحوها


عابد : اه والله وانا الي كنت رافض و ابقي معاه قال ايه خلي فتحي هو الي يستني في المينا وانا ابقي معاك كان نفسي اشوف كسره عين بدر وهو مجبر يشتغل معانا بس ابن كلب هو يكسر عنينا 


فتحي : كويس انك ساي كنت واحدا عند المصنع يراقب الي بيحصل من غير ما عصام يعرف لو ماكنش بلغك كان زمانك في كلبوش معاعم


عابد : انت عارفني مش بامن النهاية زي ما كان بيراقبني انا كمان براقبه


فتحي : بس البت نوسه دي طلعت جدعه اول ما كلمتها لذلك تجبلنا عبايات ونقاب جات جري في ربع جافاد كان قدامنا


عابد : مانا اول ماعرفت حصل الي اتصلت بيها علي طول وهي اصلا ساكنه قصاد المينا مانا البسيطة فيها ادام اتقبض علي عصام يبقي انا كمان متراقب فلازم اتصرف بسرعه


فتحي : المهم دلوقت احنا هنعمل ايه 


عابد : هنهرب طبعا مانا كلمت الناس بتوعنا في إيطاليا قالولي اداري في اي حته وتتوقف بس أخيرا ما يبعتولنا الناس الي تبعهم يخرجونا بره البلد


فتحي : تمام نستحمل القعده هنا ارحم من نومه البورش الثاني ادام قالو يبقي خلاص الجماعه الطليان دول كلمتهم واحده ومش بيبيعو رجالتهم


امام مديريه امن الاسكندريه اصطفت عربات الشرطه و ترجل منها رجال القوات الخاصه في مشهد مهيب و قامو بانزال عصام ورجاله وهم مكبلين بالاصفاد و قد تفاجاء عصام بوجود حشد كبير من الصحافه و مراسلين القنوات الفضاءيه الذين كانو يتسابقون في التقاط الصور و محاوله التحدث مع اي شخص لمعرفه تفاصيل القضيه فقد تم ابلاغهم من شخص ما بهذا الحدث فتحركو جميعا لنقله علي الهواء مباشرا فهو حدث جلل 


حاول عصام ان يرفع يده ليحجب وجهه عن فلاش كاميرات التصوير ولكنه فشل 


فنظر لبدر الذي اصطحبه حازم معه لاكمال الاجراءات نظره تدل علي التوعد والتهديد الصريح له ولكن بدر ابدا لم يهتم فافي كل الاحوال هو فعل ما توجب عليه فعله


دلفو جميعا الي الداخل ووجدو محمود في انتظارهم فقال له حازم : طبعا انت الي عزمت الناس الي بره دي


محمود بمزاح : طبعاااا مش لازم نستقبله استقبال يليق بيه ده سياده الوزير هو اي حد ولا ايه


ضحك حازم ولكته قطع مزاحه حينما رن هاتفه فرد سريعا : ايوه ياحج


النعمان : فين بدر يا حاااازم بيه 


حازم : اهدي يا حج بدر اهو معايه وبخير متقلقش


النعمان : طب مجاش ليه يابني هو جراله حاجه


حازم : لالالالا والله زي الفل خد اهو معاك


واعقب قوله باعطاء هاتفه لبدر حتي يطمان الجد بنفسه


بدر  : ايوه ياجدي انا بخير متقلقش ياحج الغمه انزاحت خلاص


ابتعد الجد قليلا عن التجمع الذي حوله ورد علي حفيده وهو يبكي : الحمد لله يا حبيبي يا تحويشه عمري يا سندي وسند العيله كلها


بدر بتاثر : حبيبي يا جدي بلاش بكي رجاله النعمان مابتبكيش مش ده كلامك


الجد وهو يمسح دموعه : غصب عني يابني خوفي عليك نهش قلبي وانا سايبك لوحدك وسط النار علي عيني يابني مكونش معاك بس انت الي صممت تمشيني و ولا الوقت ولا الموقف الي احنا فيه كان يسمح اني اجادلك


بدر : مانت تعبت من الصبح ياجدي سفر رايح جاي غير حرق الاعصاب الي كونا فيه و بصراحه بقي انا مكنتش ضامن الي يحصل وقت الهجوم فكان لازم اامنك


الجد : ربنا ما يحرمني منك يا خليفه النعمان طب انت هاتيجي امتي واحمد اخوك فين من بعد ما وصلني ومشي مشفتهوش


بدر : انا نصايه كده واكون عندك بامر الله واحمد زمانه داخل عليك بالبوكس عشان يلم الكلاب الي عندك ...اااه جدي ابعت حد يجيب الراجل الي احنا حابسينو في المخزن عشان يتاخد معاهم بالمره خلاص ملوش عازه عندنا 


الجد : ماشي يابني في حفظ الله


اغلق الجد معه واخذ يصيح علي ولده : عاااااادل يا عاادل


عادل : ايوه يا حج خير


الجد بفرحه وصوت عالي : خيييير خير يابني الحمد لله الغمه انزاحت والعيال بخير بقولك خد سليم و مصطفي واطلعو دلوقتي حالا علي شارع الرحمه هاتلي اكبر تلت عجول تلاقيهم 


عادل : من عنيا يابا بس ليه 


النعمان : هندبحهم كلهم و نفرقهم لله بحق ما نجاكم يا ولدي


ثم وجه حديثه للجميع : انهارده العطارين كلها هتاكل عندي وانتم يا شباب استنو بدر زمانو جاي وخليكم باقي اليوم معانا و نرودهالكم في الافراح ان شاء الله 


هلل الجميع وانطلقت صافرات الشباب احتفالا بما قاله الجد وبرغم انهم الي الان لا يعلمون ما حدث مع عاءله النعمان ولا اسباب حدوثه ولكن هم حقا لم يهتمو كان الاهم بالنسبه لهم ان يساندوهم وقت المحنه و يحتفلو معهم بعد مرورها 


هتف الديجو ممازحا الجد : بس انا عايز كوارع يا جدي مليش دعوه


ضحك الجميع و قال الجد : احلي طاجن كوارع ليك يا ديجو و اكراما ليك هخلي الحجه ام عادل هي الي تعملهولك باديها وانت عارف اكلها عامل ازاي


اطلق ديجو صافره عاليه وقال فرحا : الله الله الله علي ياجدي هو ده الكلام انا مدوقتش اكل في حلاوه اكل ستي اهو كده الواحد هيرم عضمه بصحيح


ضحك الجميع وقاموا بتقسيم انفسهم لمجموعات لتهيئه المكان لتلك الوليمه بعد ان غادر عادل ومن معه لاحضار ما طلبه الجد


في تلك الاثناء بالاعلي قد سمع النساء صوت التهليل فهرولو نحو النافذه يحاولو معرفه ما يحدث من خلفها حتي لا يتعرضو للتوبيخ مره اخري تزامن هذا مع وصول احمد ومعه قوه من الشرطه للقبض علي رجال عصام الذين ما زالو مكبلين 


الجده : طمنوني يا ولاد ايه الهيصه دي


اتجهت لميس نحو الجده و قصت لها ما رات وسمعت 


هتفت الجد بحمد الله وقالت بلهفه : طب حد يتصلي بجدكم افهم منه


مها : انتي ناسيه يا تيتا انهم سايبين تليفوناتهم هنا ولا ايه


الجده : اااه صحيح الواحد عقله مبقاش فيه والله طب بدر لسه مجاش 


لوجي : لا مش باين يا تيتا


نوال : يبقي محدش منهم هيطلع يبل ريقنا بكلمه غير لما بدر يوصل


ريهام : المهم ان شكل المشكله اتحلت الحمد لله يطلعو بس بالسلامه ونفهم منهم


هرولت الفتيات سريعا الي غرفه مهره ليخبروها بما حدث فهي كانت منفصله عن الواقع تماما في خلوتها وهي تناجي ربها ان يقف بجانبهم


دلفن سريعا حتي انها انتفضت من صوت الباب و هتافهم باسمها


فقالت بلهفه : في ايه رجعم بدر وصل


لوجي : لا لسه بس جدي .......وسردت لها ما حدث


بكت مهره وسجدت سجده شكر لله علي قبوله لابتهالها له ان ينجيهم و دعت ربها ان يتم نعمته عليها برؤيتها لحبيب عمرها سالما دون اذي


مازحتها لوجي بعد ان انهت سجودها وهي تقول : اجلي دموعك لحد ما حبيب القلب يوصل يا قلب اختك


مهره : وانا لما حبيبي يوصل بالف سلامه هقابله بالدموع يا هبله


زينه : امال هتقبليه ازاي ها ها ها قولي بسرعه


مهره بغمزه : لما تكبري ابقي اقولك وانطلقت ضحكات الفتيات اخيرا بعد هذا الوقت العصيب


داخل مكتب اللواء رشدي كان يجلس هو وبدر و حازم ومعهم محمود


اللواء : حقيقي يا بدر انا مش عارف اشكرك ازاي ولا اعمل معاكو ايه عالخدمه الي قدمتوها للبلد


بدر : ولا اي حاجه يا سياده اللواء وانت قولت بتفسك خدمه للبلد يعني نفديها بارواحنا


حازم : انا فخور بيك اوي يا بدر من زمان مقابلتش ناس زيكم كده لسه متمسكه بالشرف والاخلاق ناس جدعه و ولاد اصول انا يمكن اتعرفت عليك من فتره صغيره بس اتمني نبقي صحاب و علاقتنا تستمر


بدر : انا الي يشرفني معرفتك يا حازم باشا وانت كمان راجل جدع 


حازم : خلاص يبقي مفيش القاب بين الصحاب بقي


بدر وهو يضرب كفه بكف حازم ويقول : مااااشي يا صاحبي


محمود بمزاح : طب وانا حبوني معااااكو 


ضحك الجميع عليه وقال له بدر : انت معانه مالاول غصب عنك ثم اردف مستفهما ااااه صحيح عابد فين


محمود : للاسف قدر يهرب من رجالتنا الي كانو مراقبينو في المينا  اكتشفنا بعد ما فرغنا كاميرات المراقبه ان في واحده قابلتو و دخلو مكتب فاضي بعدها خرجت هي و معاها اتنين لابسين نقاب


بدر : ابن الكلب اكيد هو 


حازم طبعا هو وكمان لقيناه رامي تليفوناته بعد ما فرمطها و كسرها حتت


اللواء : مش مهم الاهم ان احنا ماسكنا راس الحيه و التنظيم الي كان  عاملينو خلاص وقع ثم وجه حديثه لبدر : بس خد بالك يابدر لازم تامن نفسك كويس لان لسه فيه خطر علي حياتك طول ما عابد هربان لان انت دمرتله الشبكه الي بقاله سنين بيكون فيها


بدر : سيبها علي الله يا باشا الي ليا نصيب فيه هاشوفه المهم انا مطلوب مني حاجه تاني ولا اتوكل علي الله


اللواء : لا كده تمام اوي روح ارتاح وقول للحج يفتح تليفونه عشان اكلمه 


بعد ان صافح الجميع ذهب سريعا رافضا عرض حازم عليه بايصاله بسيارته فرد واخبره انه سيوقف سياره اجره 


كانو الفتيات يشاهدون التلفاز في انتظار برنامج نساءى مفضل لديهم و لكن انقطع البث و اوزيعت المشاهد المصوره من امام مديريه الامن والمذيع يشرح المشهد ويقول : القبض علي اكبر تشكيل عصابي بقياده الوزير عصام المصري الذي تم القبض عليه هو و اعوانه واخذ يشرح ما لديه من معلومات حتي صعقو حينما شاهدو مشهد لبدر واحدي مراسلين القناه تحاول ان تساله عما حدث او كيف تعاون مع الامن للايقاع بهم او مدي معرفته بالوزير المتهم ولكنه امتنع عن الاحابه و دلف رافعا راسه فخرا بما فعل وكان بجانبه حازم الذي مازحه قاءلا : هتبقي مشهور يابن النعمان ومش هتلاحق عالمعجبين ههههههه


بالطبع كان هذا الحديث غير مسموع ولكن من يري مشهدهم يظن انهم اصدقاء يتمازحزن سويا


اول من فاقت من الصدمه هي زينه وقالت : ايه الي دخل بدر في المصايب دي وايه جو الاكشن ده حد فاهم حاجه


كانت مهره تنظر للمشهد بفخر واعجاب للحبيبها الذي كانت متاكده انه سينهي ما كان به بكل قوه ها قد فهمت الي حد ما نوع المشكله ولكن التفاصيل امممممم لا باس حبيبي ساضمك في صدري واجعلك لا تترك اي تفصيله صغيره دون ذكرها


في تلك الاثناء امسكت الفتيات هواتفهم واخذن يبحثن عن تفاصيل اكثر عما حدث وجدن انفجارا في السوشيال ميديا احدثته تلك القضيه الهامه التي تحولت في خلال ساعات الي قضيه راي عام ولكن كان الغموض يحيط بكيفيه تدخل عاءله النعمان في تلك القضيه وسرعان ما اصدرت وزاره الداخليه بيانا توضح فيه ان مدير امن الاسكندريه سيقيم مؤتمر صحفي في التاسعه مساءا لشرح ملابسات القضيه 


الجده : يعني ايه الكلام ده يا بنات حد يفهمني احنا مالنا بالي بيتقال ده


مهره بفخر : ياتيتا يا حببتي انهارده قبضو علي وزير متورط في تهريب اثار ومخدرات و بلاوي سوده والي فهمته ان بدر هو الي بلغ عنه ايه بقي الي وصله ليه او اي حاجه تخص الموضوع معرفش الصراحه هو بقي لما يوصل بالسلامه يبقي يفهمنا


اخذت الجده تبتهل في الدعاء لله ان يحفظ احفادها و الجميع يؤمن وراءها


بالاسفل بعد ان انتشر الخبر سريعا اخذ تجار وسكان حي العطاريين والاحياء المجاوره يتوافدون علي شارع النعمان للاطمانان عليهم والوقوف بجانبهم بينما كان قد احضر عادل الذباءح و بدء الجزار في زبحها وانتشر الشباب يحملون الكراسي والطاولات الخشبيه التي اتو بها من متجر مختص في توزيع تلك المعدات في الافراح ما يسمي ( محل فراشه ) واخذو يضعوها بجانب بعضها بطريقه منسقه بعد ان قامو بتنظيف الشارع و رشه بالماء بينما بعيدا عنهم قليلا كانت توجد حلقه كبيره مكونه من مجموعه كبيره من الكراسي يجلس عليها رجالا كثيره يلتفون حول النعمان وهم يهنءوه ويثنو عليه فيما فعله هو واحفاده


في تلك اللحظه سمعو انطلاق صافرات عاليه وصوت شىء ينفجر بشده انتفضو بهلع من اماكنهم فوجدو


ماذا وجدو يا تري


سنري


انتظروووووني


بقلمي  /  فريده الحلواني


الفصل 26


بعد ان انتفض الجميع علي صوت دوي فرقعات حاده و ذهبو اتجاه الصوت 


وما كان هذا الا صواريخ كبيره ( شماريخ ) قد اتي بها ديجو قبل قليل واطلقها خينما راي بدر يدلف الي شارع النعمان احتفالا به


سبه الجد وقال : الله يخرب بيتك يا شيخ وقعت فلوبنا 


ديجو : الله طب ليه كده يا جدي مش بحتفل بصاحبي 


تركه الجد تحت ضحكات الجميع واتجه الي حفيده الغالي يتلقفه باحضانه فرحا برجوعه سالما ولم يصيبه مكروه 


سلم علي الجميع وقد تفاجأة بما فعله الجد ولكنه اعجبه جلس قليلا ثم استاذن منهم لجلب الهواتف من الاعلي و لكن فهم عليه وليد انه يريد ان يطمان قلب مهرته برؤيتها له امامها فمازحه قاءلا : لا خليك يابدر انت جاي تعبان انا هطلع اجيبهم 


كان بدر قد وقف وتحرك قليلا من مكان جلوسه فربت بقوه علي كتفه وهو يقول  : تعيش يا ليدو بس انا عايز ادخل الحمام بالمره ولا كمان هتعملها مكاني


وليد ههههههههه


اخذ يصعد الدرج سريعا حتي وصل امام باب شقه جده ولكنه خبط و تنحنح برغم ان الباب مفتوح ولكنه يعلم ان زينه وامها بالداخل فربما يكونا بدون حجاب


صرخت مهره وهي تهرول تجاه الباب وتقول : ده بدررررر


دلف اليها وتقابلا في منتصف البهو ولم تنتظر القت بنفسها داخل احضانه لتطمان قلبها بوجوده حاوطها بزراعيه وضمها بقوه ولم يهتم ايا منهما بتلك العيون المثبته عليهم خرجت سريعا من بين زراعاه واخذت تستكشف جسده و تدور حوله لكي تطمان انه معافي لم يصبه خدش واحد حتي


ضحك عليها وامسك يدها لكي يوقفها عما تفعل ثم قبل يدها وقال : والله سليم يا فرستي مفييش خربوش حتي


نوال : يعني كلنا قاعدين محروق دمنا من امبارح والقلق هيموتنا عليك وفي الاخر داخل تجري علي مهره كاني مفيش غيرها


بدر ببجاحه : ايه يا عمتي مراااااتي ها مراتي و بطمنها عليا


نوال بغيظ : لسه يا حبيبي مبقتش مراتك دي حتت ورقه لا راحت ولا جت


بدر بوقاحه : طب فاضيلي السكه انتي بس وانا اخليهالك مراتي بجد واسلمهالك حامل في توام بس قولي يارب


انطلقت شهقات الفتيات علي وقاحته بينما وضعت مهره يدها علي فمه لتسكته 


الجده بدون ان تعير ما قيل اهتمام فهي كل ما يهمها الان وجودهم جميعا حولها نادته قاءله : تعالي تعالي يا خليفه النعمان طمني عليك يابني انت مالك ومال الناس دي ايه الي وقعك معاهم بس واخذت تبكي


ذهب بدر اليها ثم جثي علي عقبيه امام جدته وامسك كفيها وقبلهم وهو يقول : ليه البكي بس يا ستي ماحنا كلنا كويسين قدامك اهو وبالليل بعد ما الليله الي تحت دي تنفض هقعد معاكو وافهمكو علي كل حاجه بس دلوقت لازم انزل عيب اسيب الناس كده انا بس طلعت اخد الموبيلات الي قافلنها من الصبح دي


الجده بمزاح : اضحك عليه ياولا تلفونات ايه الي طالعلها انت تلاقيك طالع لفرستك


ضحك الجميع عليها


بدر : اااخ منك يا فقساني مااااشي يا نعناعه ليكي روقه


ثم وقف وهو ياخذ الهواتف التي جلبتها مهره له اثناء تحدثه مع الجده اخذها وقال : انا نازل يا حبيبي عايزه حاجه


مهره بدلع : سلامتك ياقلبي 


مال عليها وقبلها من وجنتها وغادر دون اهتمام لصيحات الاستنكار من عمته وامه والسباب من جدته وحينما وجهو اللوم الي تلك المهره ردت بوقاحه مماثله لحبيبها و قالت : انا مالي هو الي باسني مش انا و تركتهم مهروله للداخل هربا من شبشب الجده


بالاسفل كان العمل يجري علي قدم وساق مابين طهي اللحوم لتقديمها للموجودين فقد استعان الجد باربع طهاه ليستطيعو انجاذ هذا الكم الهاءل من الاطعمه 


وما بين مساعدت الشباب في تعبءه اللحوم التي ستوزع علي اهالي الحي فجزء منهم كان يساعد الجزار في تقطيع اللحم و تعباته والاخرون ياخذونه ويقومون بتوصيله الي  اهل الحي في منازلهم بناء علي تعليمات الجد


حينما نزل بدر مره اخري الي الشارع كان متوجها نحو الجزار وهو يشمر عن ساعديه ليعاونه ولكن قطع طريقه عمه ياسر فقال له سريعا


ايه يا عمي اختفيت فين وانا هتجن عليك مالصبح انت مجتش معانا المديريه صح


ياسر : اطمن يابني بعد ما طلعوني مالمكتب الي ولاد الكلب حبسوني فيه كان خلاص اتقبض عالكل واتكلبشو لقيتك مشغول مع حازم وركبت معاه علي طول ملحتش احصلك فركبت تاكسي وجيت علي هنا


بدر وهو يحتضن عمه ويقول : طب الحمد لله اننا كلنا بخير


ياسر : طمني عملت ايه مع اللواء 


بدر : نفض الليله دي بس و هافهمكو علي كل حاجه يلا عشان نلحق نخلص


اعقب حديثه بالتحرك لمساعدته الشباب 


بينما النعمان والجد حسين و عبدالرحمن وعادل كانو هم من يرحبون بالضيوف ويجلسون معهم


انقضي اليوم بعد مجهود مضني بزله رجال النعمان واصدقاءهم في تلك الليله المبهجه


اخيرا صعدو الي شقه الجد وقد تعدت الساعه منتصف الليل 


جلسو جميعا وقد انهالت عليهم تساؤلات النساء ليعرفن تفاصيل ماحدث


وبرغم طلب الجد لهم ان يتركوهم الي الغد نظرا لارهاقهم البلغ ولكنهم رفضو رفضا قاطع 


بدر : خلاص يا جدي انا هحكلهم من حقهم انهم يعرفو الي حصل بعد القلقل الي عاشوه الايام الي فاتت من غير ما يفهمو حاجه


الجده : اللهي يجبرك و يراضيك يابدر زي ما بتراضي كل الي حواليك


امن الجميع علي دعاء الجده و بدء بدر في سرد القصه دون تفاصيل وحينما انتهي قالت مها : ايه ده يا بدر بعني مش زي ما بنقرا في الروايات ان البوليس يتاخر والبطل هو الي يقوم بالمعركه كلها لحد ما يكسرو عضمك و في الاخر البوليس يحضر وقبل ما يقبضو علي العصابه واحد منهم يخطف المسدس ويضربك طلقه ف........


صرخت مهره فيها حتي تسكتها عن تكمله حديثها وقالت : باااااااس الله يحرقك جاكي طلقه في نفوخك انتي هتفولي عالراجل


الجميع هههههههه


مها : الله مانا عايزه افهم هما بيضحكو علينا في الروايات ولا ايه


احمد بغيظ : و هما في الروايات مطلعين الظباط هفء عشان يطلعو البطل سوبر مان ولا ايه


زينه : يووووووه دانت غلبان ياحمد دول بيخلو الكل ملوش لازمه الا البطل لا وايه الكل بيخاف منه وله ماضي اليم و كده يعني وتلاقيه طول الروايه ياخد كام طلقه ويفضل عايش لا وابه بعد ما يمرمط بكرامه البطله الارض يكتشف في الاخر انه بيحبها 


الكل ههههههه


بدر : لا طبعا مفيش الكلام ده انتو لو شوفتو القوات الخاصه وهي بتقتحم المصنع تقول نينجا كل حاجه تمت في ثانيه من غير طلقه واحده بجد انا مكنتش متخيل ان الداخليه بتاعتنا جامده كده


احمد : الظباط الي انتو بتشوفوهم في الاقسام يعملو محضر ولا ينزلو يفضو عركه لو حد بلغ حاجه و القوات الخاصه او المخابرات او حتي الامن الوطني دول حاجه تانيه خاااالص ناس متدربه علي شغل عالي طب انتو عارفين ان جهاز المخابرات المصريه مصنف عالميا المركز الرابع كافضل جهاز مخابرات علي مستوي العالم


الجد : ربنا يحميكم يابني ويحفظكم من ولاد الحرام


امن الجميع علي دعاءه وقد بدءو في الانصراف الي منازلهم بعدما صعد الجميع استاذن بدر الجد وقال : جدي بعد اذنك هاخد مهره واطلع السطح نسهر شويه


الجد : يابني انت بقالك يومين منمتش ادخل ريح جسمك وبكره اسهر براحتك


بدر بتوسل : معلش يا جدي الله يخليك انا محتاج اتكلم معاها شويه و مش هنتاخر والله


الجد : طب يابني الي يريحك انا عامل علي راحتك


قبل بدر يد جده وهو يقول : يخليك لينا يا جدي


ثم قام بالنداء علي مهرته ليخبرها بصعودهم فردت وهي بالداخل : طب ثواني البس الاسدال واجيلك


وما هي الا لحظات و خرجت له امسك يدها وصعدا سويا الي السطح ومنه الي الغرفه الخاصه ببدر


اغلق بدر الباب خلفه بمجرد دخولهم الغرفه ثم شدها لتلتف و يصبح ظهرها ملاصق للباب وانقض علي شفتيها يلتهمهم في احتياج و نهم وهي تقابل لهفته بلهفه و شغف اكبر نتج عن خوفها عليه طيله اليوم انفصل عنها بعد فتره وهو يقول بلهاث : كنت هموت وابوسك من اول ما رجعت


مهره  : انا بقي كنت هموت علي كل حاجه فيك مش البوسه بس عايزه احضنك وابوسك والمسك عشان اتاكد انك رجعتلي يا قمري


بدر : انا من ايدك دي لايدك دي يا قلب قمرك اعملي فيا الي انتي عايزاه


مهره : يسلملي قمري و قلب قمري و متحرمش منك ابدا


سحبها بدر من يدها ليجلسا علي الاريكه سويا 


وبعدما استقرو عليها قال بدر : انتي هتفضلي قاعده بالاسدال ولا ايه عايز اشوف شعرك 


لم تنطق مهره بحرف وقفت وبدات في نزع الاسدال عنها ببطء وكلما رفعت جزء منه تجحظ عين بدر معها حتي انتهت و سحبت رابط شعرها فانسدل عليها مغطيا مابعد مؤخراتها


بهت بدر و ظل يزدرد ريقه ليحاول او يهدء حاله من هول ما يري ولو يستطع النطق الا بكلمه واحده : ايه ده يابت


مهره وهي تضع يديها علي خصرها و تقف ماءله بدلع و تقول : هوت شورت يا قمري


بدر : يا غلب قمرك ده انا الي بيقيت هوت هوت عالاخر يعني


تقدمت منه بدلال حتي باعدت بين ساقيها لتجلس فوق ساقيه حتي اصبحت ركبتيها التي قامت بثنيها فوق الاريكه محاوطه لفخزيه وحاوطت رقبته بيديها وهي تقول بدلال : طب والله عيب في حقي لما يبقي حبيبي... وانا معرفش اطفيه


اطلق بدر ضحكه رجوليه تنم عن مدي سعادته بما تفعله تلك الجنيه الصغيره التي تحاول ان تثبت له انها اصبحت انثي ناضجه وايضا تجابه شغفه بها بشغف اكبر


قبلها قبله سطحيه ثم سالها وهو يمرر يده علي ظهرها نزولا الي  : طب و فرستي بقي تعرف.. ولا هو كلام وخلاص


مالت عليه اكثر وهي تقول بدلال : جررربني وشوف والي انا معرفهوش انت تعلمني واعقبت حديثها بغمزه شقيه


ابتسم علي اثرها وقال : هعلمك يا فرستي زي ما علمتك ازاي تبقي بنت جدعه و بميت راجل هعلمك تبقي ست بتعرف ازاي ترضي جوزها و تمتعه 


مهره بعد ان ردت له.. قالت : وانا موافقه وهبقي تلميذه شاطره كمان المهم بقي مش هتحكيلي تفاصيل الي حصل بقي


قبل ان يرد عليها رن هاتفه فرد باقتضاب انه سينزل حالا


استغربت هي كثيرا لتركه لها ولكنه اخبرها ان صديقه بالاسفل احضر له بعض الاشياء سياخذها منه ويصعد فورا وبالفعل لم يطل انتظارها حتي اتي اليها حاملا في يده بعض الاكياس التي تفوح منها راءحه طعام شهيه


وقبل ان تساله كان يقول : جبتلك شاورما و بيبسي و شبسي و كاتشب كمان عشان مبقاش حرمك من حاجه


ضحكت وقالت : ليه يا حبيبي كده ماحنا لسه اكلين تحت


بدر : لا مانا متقلتش في الاكل عشان ناكل سوا براحتنا وبعدين انتي لسه امبارح كنتي بتقولي نفسك فيها


مهره : ربنا ما يحرمني منك ابدا انت عارف انا بعشق الشاورما قد ايه لو فات يومين ماكلتهاش هقول نفسي فيها


اقترب منها بعد ان افرغ المحتويات فوق الطاوله الصغيره الموضوعه امام الاريكه ثم جلس و اجلسها في وضعيتها قبل نزوله وهو يقول : وانا هخليكي تعشقيها اكتر و متقدريش تستغني عنها ابدا بعد ما ااكلهالك بطريقتي


قبلته مهره وقالت : اي حاجه هعملها او هعيشها معاك اكيد هحبها 


التقط بدر لفافه واحده وفك الورقه المحاوط بها ثم قربها من فمها فقضمت منها قطعه وحاوطت يده بيدها وهي تقربه لفمه لياخذ قطعه هو الاخر وبعد ان بدء في مضغها قالت له بلهفه : استني يابدر افتح بوقك بسرعه نفذ طلبها وتفاجء بها تقرب فمها منه.ددد لتسحب تلك القطعه وتاكلها هي ابتعدت وهي تصدر اصواتا تدل علي تلذذها بمزاقها وقالت : اممممم كده طعمها احلي بكتير


هل يتركها لااا والله اخذ.. باكمله لياخذ منه بقايا الطعام وهو مستمتع بمزاقه فصل القبله وهو يقول : فعلا كده اطعم 

تم حذف المشاهد الجريئه 


 و انقضت ليلتهما بسعاده غامره بعد وصله الجنون التي عاشوها سويا قاما بالاغتسال سريعا وجلسو معا ياكلون اثناء ما كان يحكي لها ما حدث بالتفصيل 


صباحا مشرقا ومبهج داخل منزل النعمان بعد ان ارتاحو اخيرا من تلك المصيبه التي اذا ما تصرفو فيها بحكمه يعلم الله ماذا كان سيحدث


بعد الافطار تجمع الفتيات حول الجد يمازحوه قبل ذهابه لعمله تقبل الجد مزاحهم بعقل مشغول و حينما خرج بدر من غرفته ليلقي عليهم السلام قبل ذهابه لعمله وجد الجد ينادي عليه بصوت جاد و يقول : بدرررر تعالي عايزك قبل ما تنزل


استغرب بدر من نبره جده ولكنه امتثل لامره واتجه اليه ثم جلس قبالته وقال : اامرني ياجدي خير قلقتني


الجد : ..........


ماذا يريد الجد يا تري


سنري


انتظروووووووني 


بقلمي  /  فريده الحلواني



الفصل 27


جلسة بدر مع الجد وهو في حالة قلقه من لهجه الجد الذي يدل علي وجود خطب ما فبعد ان يطلب من الفتيات الانصراف ليتحدثو علي انفرادها هو يجلس علي جمر القلق ولكن يحترم صمت الجد 


وقال ان يقرر الحديث وها هو الجد الجر ان يرحم حيرته : اللواء رشدي كلمني امبارح بعد ما أخلص المؤتمر الصحفي الي عمله هو واضح فيه الي حصل و دورنا كان ايه بعد الاشتراك الي اكشفناها وشكرنا قدام الدنيا كلها وانا قولتله مكانش في نداء احنا عملنا للتحضير الي علينا المهم هو قلقان عليك يابني عابد هربان ومعرفوش يوصلولو قدر يقطع كل الحراس الي ممكن توصلهم ليه و ده نابو ازرق عضته والقبر 


بدر : طب يعني انا المطلوب مني ايه مش فاهم


الجد بحيره : والله يابني ماعارف بس هو قال انه هيعين لك حراسه سريه من عندهم وطلب مني انك تخلي الحراسه الي انت معينها زي ماهي 


بدر : تمام يا جدي فين المشكلة باقي ايه الي قلقك 


الجد : خايف عليكم يابني مش هستحمل لا قدر الله آت فيكم حاجه اموت فيها والله


بدر بلهفه : الشرير البعيد ياجدي ربنا ويليك لينا


الجد : انا عندي كمبيوتر وياريت التوافق عليه


بدر : امرني


الجد : طبعا مهره فاضلها اسبوعين عالامتحان وبعدها انت فندقدا في ترتيبات الفرح يعني كل الي فاضل عالميعاد الي انت محدده اقل من دبي صح


بدر و قد يبدأ يستشف ما يريده الجديد ولكن فضل الانتظار وقال : ايوه تمام انا حتى كنت لش انهارده هقولك اني هبدء اجيب الصنايعيه من بكره بأمر الله لذلك يلحقو يخلصو توضيب الشقه بتاعتي الي فوق


الجد برجاء : طب يابني هو مينفعش تاجل فرحك أخيرا ما يقبض عليه انت عارف الافراح بتبقي زحمه و منضمنش ايه الي ينمو ولا مين داخل ولا مين خارج


بدر : معلش ياجدي مش هاينفع انا مصدقت انها خلاص فندقبقي ليا دانا بعد أيام الي فاضله بالثانيه و صممت اننا نخلص مالموضوع ده لتجوز في معادي


الجد : يابني ماهي خلاص بقت ليك والدنيا كلها عرفت وانت صبرت كثير اتك عالصبر حبه كمان


بدر ؛ لا مش هرتاح غير لما في بيتي بالله عليك ياجدي خاطري وافقت


الجد : انا خايف عليكم يابني


بدر : طب انا هقولك حاجه بس اوعدني مفيش تنهيدة تعريف بالي هقوله


الجد : طول عمري كاتم اسرارك يابدر و مع ذلك اوعدك بشرفي 


بدر : عابد كلهم والمافيا الي شغال لحسابها هطلعه بره مصر


الجد : أعرف طب وانت عرفت اذا انت مكانه وبلغتش ليه


بدر : اهدي بس وانا هافهمك انتم كلكم ناسيين بيتر 


انا لما سافرت المانيا و بعدين روحتله بلجيكا بحجه ان اعتزر عن العمل انت عارف الموضوع ده المهم قعدت معاه وتكلمنا كتير ودرسنا الموضوع بتاع عابد من كل تجاوبي وفهمته ان عابد راجل مهم وليه الشركاء عند المافيا هو ماس في كذه دوله شبكه بتاجر في كل حاجه وبيختار ممثل في كل دوله يبقو هناك الوجهه زي عصام هكذا يبقي قدام الكل هو الراس الكبيره انما الحقيقه ان عابد هو الراس المدبر ليهم هكذا هكذا يقنع عصام يقابلنا مش هددناه لا لذلك حصل على حاجه يبقي هو في سليمت


الجد : طب ليه متقولش لحازم وهو يمسكو بمعرفتو


بدر : لان ده كارت الامان لينا يا جدي


الجد : مش فاهم نورني يابني


بدر : انتو كلكم فاكرين ان متواصلتش مع بيتر بس الحقيقه ان انا بكلمه كل يوم وماشي معاياه خطوه البراه لكي يكتب عند اللزوم انت عارف ان في عهد دم بينه وبينهم فهو يستفيدو لو حاولو ياذونا بقية الوقت بما ان عبد راجل مهم بالنسبلهم بيتر قالي اسيبو يهرب وبلغمش عن الكلام ده مقابل ان يقنع المافيا متنتقمش منا يعني واحد قصاد واحد فهمت


الجد : قولي بصراحه انت مكان عابد صح


بدر : ايوه ياجدي كنت مخلي واحد تبعي يراقبه زي ضله والراجل طلع اول ما عابد دخل المكتب وخرج اتنين لابسين نقاب شك فيهم لان المكتب ده مهجور ولما مراقب في شكلهم شاف الجزمه رجالي بتاعته ففهم علي طول وكمل مراقبه وهو دلوقت قاعد عن بعد عن المكان عابد ميكتشفهوش بس شايفه كويس


الجد : طب هما هيستفادو ايه من عابد ده ما كارته اتحرق خلاص بعدين المافيا مالها ومالنا 


بدر : عرفته ان عبد ده كل شويه يظهر بشخصيه مختلفه محدش لاله اصل ولا جنسه حتى فبالتالي بعد ما يهربوه هيصبرو شويه ويظهر تاني بشكل واسم مختلف فاي بلد غير مصر عالاقل لفتره النهاية ما قضيته تتنسي فهمت والمافيا مالها بينا انها بتنتقم من اي حد ابوظ شغلها اولا لذلك هيبتها في وسط المنظمات التاتيه ثانيا لذلك لو حد فكر يخربلها وظيفة يخاف وميبقاش مصيره زي الي قبله


الجد : معني كده ان الخطر له موجود وعلي أكبر


بدر : لسا موجود بس انا قللت من قوه انتقامهم اني مش ه بلغ الكلام ده للمخابرات يعني لذلك لاحافظو علي هيبتهم ممكن تسببونا في شغلنا مش اكتر يعني ضربه كده كده خفيفه بس تعلم


الجد : لو فلوسنا كلها راحت فدي ضوفر منكم يابني بس انت كده ريحت الكل و شلت الحمل كله علي كتافك لوحدك يابني كتير عليك كده


بدر : معرفتهم مش هتفيد بحاجه بالعكس هيفضلو عايشين في قلق وانا هتوتر من قلقهم ده فكده احسن عشان اقدر افكر ببال رايق من غير ضغط واقدر استعد للضربه الي مش عارف هتبقي جايه منين 


الجد : ربنا معاك يابني و يكفيك شرهم وينصرك عليهم قادر يا كريم


بدر : اللهم امين ايوه كده يا حج ادعيلي انت بس ومتشلش هم حاجه سيب الباقي علي ربنا


انتهت جلست الجد وبدر وخرجو من الغرفه المغلقه التي اجتمعو فيها وجدو النساء والفتيات يجلسن متاهبين لمعرفه ماهيه هذا الاجتماع السري الذي استغرق من الوقت اكثر من ساعه


الجده : اخيرا خلصتو ودوده الي ماكان طالعلكم صوت ده احنا قولنا نامو جوه


بدر : ماتتعبيش نفسك مش هتعرفي تجرجرينا في الكلام هارش حركاتك انا يا نعناعه


نوال : متتعبيش نفسك بكره نبقي نعرف النتيجه مالكنترول


( تقصد انه سيقص لمهره ما حدث وهم يحاولون الضغط عليها لمعرفته)


الكل هههههههه


بدر وهو ينظر لمهرته ويقول : لا الكنترول الناس الي شغاله فيه عندهم ضمير ومش هايطلعو النتيجه لحد غير في معادها ثم غمز لها واكمل صح يا رءيس كنترول قلبي انت


مهره بضحك : صح يا باشا


الكل هههههههه


في منتصف اليوم رجع مصطفي الي المنزل وهو يحمل عده اكياس في يده دلف الي شقه جده ووضعها علي طاوله الطعام وهو يلقي السلام علي النساء


التفت حوله الفتيات ليرو ماذا تحتوي هذه الاكياس الفاخره فنهرهم مصطفي وهو يقول : ايدك يا حلوه انتي وهي اياكو حد يلمسهم


مها : ما تخلينا نشوف جايب ايه في الكياس العظمه دي يا درش


مصطفي : مش ليكم ياختي دول للبت الي بقالي شهر مروحتلهاش


مهره : ااااااه قولتلي بقي كل ده لست زينه


مصطفي : اه ليها عندك مانع المهم بس هنزلك طقم تكويهولي كاويه نضيفه علي ما اخد دش 


مهره : وانا مالي ماتوديه للمكوجي ده بعشره جني يا معفن


مصطفي :  هديكي عشرين بس خلصيني مافيش وقت اودي واجيب للمكوجي انا


مهره : مش عايزه منك حاجه بدوري مش مخليني محتاجه حاجه اصلا


مصطفي : طب وحيات بدورك لتكويهملي انتي الحيده الي بتعرفي والنبي يا مهره


مهره : ااااخ منك انت حلفتني بالغالي ماشي يلا ابعتهوملي وانا هخلصهم بسرعه


فاطمه وهي تخرج من المطبخ : هو انت مش هتتغدا معانه يا ولا


مصطفي : لا ياما حماتي عزماني عالغده انهارده


فاطمه بغيظ الحماوات : طيب يا قلب امك روح لحماتك احسن تغضب عليك


مصطفي وهو يتحرك ليهرب من هذا الجدال : ياااالهوي مش هنخلص انهارده بلاش شغل الحماوات ده ياما من اولها بت يا بسكوته تعالي خدي الهدوم لمهره


ثم صعد سريعا الي شقه ابيه


بعد فتره كان يجلس في شقه الجد حسين يحتسي كوبا من الشاي بعد ان انهي طعامه مع اهل المنزل الذين رحبو به كثيرا


استاذن منه حسن والد زينه للقيام ببعض المكالمات الخاصه بعمله كما قامت كلا من عزه و ناديه ليتركو لهم مساحه للتحدث سويا بعد ان تركو الباب مفتوح


جلست زينه بجانب مصطفي ولكن تركت مسافه لا باس بها بينهم وقبل ان يبدا مصطفي في التحدث سبقته وهي تقول : وحشتني اوووي يا مصطفي 


مصطفي بزهول من تغير اسلوبها قال : ايه ده استني كده و سمعيني قولتي ايه


زينه بدلع غير متعمد : ايه يا درش بقولك وحشتني فيها حاجه دي


مصطفي : لا اصل الصراخه اتفاجات انا جاي و مجهز نفسي لخصام بقي و عتاب اني مكنتش باجي ازورك ومفيش اهتمام وووووو انتي عارفه بقيت القايمه بقي


زينه بخل مما كانت تفعله به فهي منذ ان اكتشفت خطه سمر للتفريق بينهم لم تواتيها الفرصه للاعتزار له او التحدث باستفاضه نظرا للظروف التي مرت بهم ولكنها تعاملت معه خلال الفتره المنصرمه بلطف و تقدير لظروفه


زينه : لا طبعا الومك علي ايه هو انا معنديش دم و مش شايفه الي كنت فيه


مصطفي بمزاح : اللهم صلي عالنبي ايه العقل ده يا زينه البنات


زينه وقد قررت الاعتراف له بخطاها و سببه سردت له كل ما حدث معها من اول معرفتها بسمر حتي يوم ان ضربتها مهره في المدرسه وبعد ان انتهت وهي تبكي قالت : انا زعلانه من نفسي اوي يا مصطفي ازاي كنت غبيه كده وصدقت كلام وحده معرفهاش وهي بتشككني فيك و بتقومني علي اخواتي البنات انا طلعت الدنيا معرفش صحاب واخوات غيرهم ومن اول ما بدات اكبر مشوفتش ولا اتمنيت حبيب غيرك


ازاي بعد كل الي عيشته معاكم اعمل كده بس بردو انت غلطان يا مصطفي لو كنت صارحتني بالي كانت بتعمله معاك مكناش وصلنا لكده انت دايما فاكرني عيله صغيره ومش بتقولي عالي جواك فنا بالتالي بقيت اخبي عنك حاجات وانا مش حابه كده انا نفسي نكون شخص واحد عشان محدش يقدر يفرقنا عارف مره مهره كانت بتفتش في تليفون بدر وشافت محادثه لي مع بنت مش قادره اقولك عملت فيها ايه بهدلتها من قبل ما تعرف انها مراته ولما حكتلنا واحنا لومناها عالي بتعمله وانها واهمه نفسها بحب بدر قالتلنا كلام عمري ما هنساه 


مهره : انا عندي يقين ان بدر بيعمل كده عشان يحاول يشغل نفسه عن حبه ليا بس انا واثقه انه مهما عمل عمره ما هيقدر ينساني انا وبدر الي بينا عامل زي الدين او العقيده يعني مثلا لو واحد مسلم الشيطان لعب بعقله عشان يغير دينه ويبقي متحرر وفعلا عمل كده هتبقي تصرفاته ظاهريا انه مش مسلم بس من جواه عقيدته ثابته واستحاله يقدر يغيرها فهمته حبنا زي الدين اتولدنا بيه بالفطره وكبرنا عليه مهما اغراءات الدنيا تبعدنا عنه الا ان الفطره الي اتخلقت جوانا هترجعنا لبعض مهما الدنيا خدتنا


زينه : ساعتها احنا اتريقنا عليها ومصدقناش بس هي الي طلعت صح و يقينها و ايمانها ببدر كان اكبر من انها تستسلم انا نفسي نبقي كده مش عيب ان اتعلم من حد حاجه او اعمل زيه ادام صح وانا اوعدك اني مش هخبي عليك اي حاجه مهما كانت ومش هستنا منك مقابل يكفيني انك تكون موجود في حياتي و تفضل تحبني وماتسبنيش ابدا انا من غيرك اموت يا مصطفي والله انا بحبك


تركها تخرج كل ما بداخلها وهو يطير فرحا ان حبيبته قد عادت اليه وافضل مما كانت


مد يده يمسح دموعها بعد ان القي نظره للخارج ليتاكد من عدم وجود ايا من ابويها و بيده الاخري امسك كفها و قبله قبله عميقه ليبث لها الامان ثم قال : انا مقدرش اسيبك يا حببتي ولا اقدر اعيش من غيرك تاكدي من كده ا وانا مش زعلان منك لان انا فعلا غلطان كان لازم من اول مره شوفتك واقفه معاها كنت حزرتك منها و قولتلك عالي كانت بتعمله وانتي صح انا غلطان عشان مش قادر اقتنع ان بنوتي الحلوه الصغيره الي كانت بتتشعلق فيه كل شويه عشان اجبلها حاجه حلوه كبرت وبقت زينه البنات بقلبها الابيض و عقلها الكبير


انا كمان اوعدك اني مش هاخبي عليكي حاجه و هنكون روح واحده في جسدين وهدعي ربنا انه يقرب البعيد عشان اقدر اخدك في حضني و اطمن ان زينه البنات و زينه حياتي بقت بتاعتي 


فرحت زينه كثيرا بما سمعته منه وقالت : ربنا يخليك ليه يا حبيبي و يديمك نعمه في حياتي 


وقبل ان يرد عليها دلفت ايهم امها وهي تحمل اطباق حلويات صنعتها خصيصا له فسحب يده سريعا دون ان تلاحظه 


وضعت ما بيدها علي الطاوله المقابله لهم و حينما نظرت اليهم لاحظت اثار البكاء علي ابنتها فقالت : ايه ده يا زينه انتي كنتي بتعيطي انت مزعلها يا مصطفي ولا ايه


زينه : لالالا يا ماما مش مزعلني دي حاجه دخلت في عيني


نظرت لهم الام بشك و لكن قال لها مصطفي ليطمانها : حد برده يقدر يزعل روحه  وانتي عارفه ان زينه روحي وحياتي و عارفه انا بحبها قد ايه يبقي هقدر ازعلها ازاي بس


عزه وقد قررت عدم الالحاح عليهم فمهما كان هم لهم خصوصيتهم التي لا يجب علي احد ان يتدخل بها بدون طلب منهم وقد لاحظت ان الخلاف القاءم بينهم قد انتهي فلا داعي لمزيد من الاسئله بما ان معالم الارتياح والفرح ظاهره علي ملامح ابنتها رغم الدموع فلا باس


مرت الايام سريعا قد انهي بدر توضيب شقه الزوجيه هاصته القابعه في الطابق الثاني بجانب شقه والده وبقي لها احضار الاثاث فقط وايضا قد اقام الفتيات معسكر مغلق للاستعداد لاختبارات نهايه العام فقد جاهدو انفسهم في تحصيل اكبر كم من المعلومات


وايضا كانو يتلقون المساعده من بدر او وليد في شرح ما يقف امامهم و قد احضر لهم بدر ايضا ملخصات لجميع المواد من اكثر من مدرس وها قد انتهو من تلك الفتره الصعبه واليوم كان اخر يوم لتلك الاختبارات


دلفت لميس و مهره الي شقه الجد بعد ان ودعو زينه بالاسفل وهم يصرخون 


لميس : خلصنا يا بشر اخيراااااا هنام


مهره : ياااارب الثانويه العامه تموت


نوال : بس طمنونا الاول عملتو ايه وبعدين اندبو براحتكم 


مهره : كله تمام يا مامتي الحمد لله كان سهل الانهارده


الجده : ربنا يا بنتي يجبركم وينجحكم و يديكم علي قد تعابكم 


امن الجميع وراء الجده و ذهبت الفتيات ليرتحن قليلا قبل ميعاد الطعام


بعد فتره اجتمع الجد واولاده واحفاده علي طاوله الطعام وبعد ان اطمان الجد علي الفتيات وجد بدر يقول : بعد اذنك يا جدي هنزل انا و مهره بكره نعمل الفحوصات الي بتتطلب قبل كتب الكتاب و كمأن نشتري شويه حاجات نقصانه


الجد : ده لسه شهر يابني علي كتب الكتاب


بدر : مانا قولت نخلص منها بدري قبل ما ندخل في المعمعه انت عارف قبل الفرح الوقت بيبقي ديق اذاي ولسه ناقصنا حاجات كتير


الجد : ماشي يابني علي بركت الله ربنا يتمم فرحتكم علي خير و يرزقكم بالذريه الصالحه


امن الجميع علي دعاء الجد


و مر باقي اليوم دون احداث تذكر 


في اليوم التالي اصطحب بدر مهره الي مشفي استثماري كبير لعمل فحوصات ما قبل الزواج التي اقرتها الحكومه كشرط لاتمام الزواج


وقد اصر بدر علي عمل فحص شامل لهما معا لزياده الاطمانان  علي صحتهما و دفع اجرا مضاعف لاستلامها في نفس اليوم


خرجا من المشفي وتوجها الي مطعم مطل علي البحر تناولو فطورهم وانطلقا معا الي اماكن عده يتسوقون ما يحتاجونه من اشياء لفرش شقتهم ثم توجهو الي مول كبير في وسط الاسكندريه لابتياع بعض الملابس البيتيه  وقد احرجها بدر كثيرا وهو ينتقي لها الكثير من الثياب المثيره تحت نظر الباءعات و تهامسهم عليه


مر اليوم وها هم يتوجهان الي المشفي لاستلام تقارير الفحوصات وقد كانت النتائج كلها ايجابيه الا انه يوجد فحص واحد فقط يخص مهره يوجد به بعض المشاكل وقد نصحهم الطبيب الخاص بمعمل التحاليل بالتوجه الي طبيبه نسائيه لاخبارهم بما يجب فعله


قلقت مهره كثيرا ولكنه طمانها وتوجه بها بعد ان دفع ثمن الكشف الي عياده الطبيبه وقد حان دورهم طرقو الباب و دلفو حين سماع الاذن بالدخول


حيتهم الطبيبه بعمليه و دعتهم للجلوس 


اخرج بدر الفحص الخاص بمهره واعطاها اياه 


وبعد ان اطلعت عليه اكثر من مره وقد تغير معالم وجهها 


وجهت عده اساله لمهره حتي تستطيع تقييم الحاله تحت ترقب بدر


وبعد ن انتهت قالت لهم : للاسف انتي عندك مشاكل في التبويض واتاخرتي اوي في حلها


بهت وجه بدر و انفطر قلبه علي شكل القهر الذي ظهر علي وجه مهرته فقال : يعني ايه يا دكتوره مفيش علاج


الطبيبه : لا ليها طبعا بس هيطول شويه يعني مش اقل من سنتين مع المتابعه الشهريه وبعدها نقدر نحدد اذا كان هيحصل حمل ولا هنعيد كورس العلاج تاني


وبعد ان دونت اسماء بعض الادويه علي ورقه اعطتها له مع توصيتها بالالتزام في تناولها


خرجا معا في صمت حتي صعدا السياره معا وقبل ان يدير المفتاح استعدادا للانطلاق وجدها تقول بنبره تقطر قهرا : انا مش هخلف يابدر يعني مش هبقي ام وانفطرت في بكاء مرير


التقطها بدر يضمها بين احضانه وهو يقول : .......


ماذا سيفعل يا تري


سنري


انتظروووووني


بقلمي  /  فريده الحلواني


الفصل 28


انهارت مهره في بكاء مرير واخذ بدر يهدءها وعقله يعمل في عده اتجاهات 


بدر : اهدي حبيبي عشان خاطري كل حاجه وليها حل باذن الله دلوقت نروح بيتنا ونفكر سوي


مهره : لالالالا مش عايزه اروح مش عايزه حد يشوفني كده بالله عليك يابدر


بدر : حبيبي احنا هنروح بيتنا الي عالبحر مش العطارين لحد ما تهدي خالص ولسه الساعه خمسه يعني قدمنا وقت كبير نقعد فيه مع بعض


هزت مهره راسها دليل عالموافقه فهي ليس لديها قدره علي النطق


وما هي الا نصف ساعه وكانا بداخل شقتهم المليءه بصور مهره 


جلسا علي اقرب اريكه قابلتهم في بهو المنزل امام الحاءط الزجاجي المطل عالشرفه 


اجلسها داخل احضانه مثل الطفل الصغير وازاح عنها حجابها و اخذ يهدهدها 


ويقول : ينفع كده حبيبي فين ايمانك بربنا وبعدين هي ماقالتش انك مش هتخلفي هي قالت العلاج هياخد وقت مش اكتر


مهره ببكاء : لا قالت مش ضامنه النتيجه والله العظيم انا مش معترضه علي قضاء ربنا بس انا كان نفسي اخلف منك عيال كتير وبعدين انت ذنبك ايه تتحرم من الذريه بسببي


بدر : قبل ما تكملي في الهبل الي ناويه تقوليه انا مش عايز عيال لو ماكنوش منك انتي 


ثم سكت قليلا وقال : انتي عارفه اني كنت بتجوز عرفي وبطلته من اكتر من خمس سنين عارفه ليه


نظرت له بمعني لما


بدر : عشان اخر واحده كانت معايه وسبتها زي الي قبلها غابت عني شهر بعد انفصالنا و جتلي تقولي انها حامل مني انا ساعتها اتجنيت استحاله ده يحصل انا كنت متفق معاها تاخد حبوب منع الحمل لاننا مش هنكمل وبرغم كده كنت اثناء العلاقه بلبس واقي زياده امان يبقي ازاي ولما رفضت اصدق وقولتلها مش ابني وشوفي نمتي مع مين بعدي ردت عليا بمنتهي القوه وقالتلي نعمل تحليل DNA لما اولد عشان اثبتلك انه ابنك 


اتجنيت وقتها وخوفت ايوه خوفت انا مش عايز ابني يبقي نتيجه غلط ابوه ومش عايز عيال غير من حببتي وبس وبرغم انك وقتها كنتي عيله عندك ١٢ سنه بس انتي الوحيده الي كنت شايل هم مواجهتك 


مهره عندما سكت سالته : وبعدين خليتها تنزله


بدر : لا طبعا عمري ما اعملها بس ربنا وقف معايه وخلاني اكتشف الحقيقه من صاحبتها اصلها هي كمان كانت عنيها مني ولما داليا قالتلها علي كدبتها عليا جات تحزرني عشان مصدقهاش


مهره : يعني الي في بطنها مش ابنك


بدر : مكنتش حامل اصلا و كانت متخيله ان لما اعرف بحملها هتجوزها او عالاقل هرجع اقابلها تاني وهي بقي تفضل ورايه لحد ما تبقي حامل بجد 


مهره : طب وانت عملت معاها ايه


بدر : ابدا روحتلها عادي علي اساس اني مصدقها وعايز اخدها للدكتور يطمني عالبيبي ولو تمام هتجوزها و مردتش طبعا اجيب سيره صحبتها المهم حاولت تتحجج باي حاجه بس انا صممت وفعلا روحنا وهي مرعوبه بس كانت مجهزه كدبه تانيه لما الدكتور قال مفيش حمل قالت يبقي التحليل بتاعي اتبدل مع حد تاني اصل انا عملت التحليل في معمل صغير


طبعا مبينتش اي حاجه وسبتها وهي ما صدقت انها قدرت تفلت مني علي اساس اني صدقت كلامها الاهبل ده 


بعدها اعتبرت الي حصل اشاره من ربنا اني ابعد عن الطريق ده لان انهارده كانت لعبه بكره لو استمريت ممكن تبقي حقيقه وقتها خدت عهد علي نفسي اني مش هلمس واحده تاني غير حببتي وتكون مراتي ولبسالي كمان الفستان الابيض قدام العالم كله ومن ساعتها قربت من ربنا مبقتش افوت فرض وبلعب رياضه كتير اخرج فيها طاقتي لحد ما ربنا اهداكي ليا 


ضربته مهره في كتفه بغيظ وقالت : احسن عشان تبطل رمرمه


ضحك بدر بعد ان نجح في الهاءها و لو قليلا وقال : خلاص يا شبح مانا تبت والله و بعدين حد يكون معاه حته ملونه زيك كده ويبص لبره 


مهره : ااااه اعملها عشان اقتلك اقسم بالله


دون اي كلام اخر قبلها قبله بطيءه و رقيقه يبث لها من خلالها الحب والعشق والكثيييير من الامان فصلها بعد فتره وقال : انتي روحي يا مهره من غيرك اموت 


مهره وقد بدات تبكي مجددا : بعد الشر عنك يا حبيبي اوعي تقول كده تاني 


بدر : طب من غير عياط قومي اغسلي وشك وادخلي ريحي جوه شويه وانا هطلب اكل واحصلك


مهره : لا مليش نفس انا هدخل اريح بس


بدر : ماشي ادخلي دلوقت ولما ييجي الاكل نبقي نتفاهم


نفذت ما قاله اما هو بعد ان طلب لهم طعام من مطعم مشهور اخذ يجري الكثير من المكالمات حتي دله شخص ما علي ضالته رن جرس المنزل وحينما فتح وجد عامل التوصيل التقط منه الطعام وحاسبه بزياده ثم اغلق الباب وهو يتوجه الي مهرته وهو يقول بمرح : يلا يا فرسه الاكل وصل قومي بسرعه بدل ما اركبك حالا والله


مهره التي كانت ممدده فوق الفراش وتنظر للسقف اعتدلت وهي تحاول الابتسام لتشعره ان ما يفعله معها ليخفف عنها قد اتي بثماره


اعتدلت في جلستها وهي تتصنع المرح وقالت : لا خلاص بقي مفيش فرسه بقيت خيل حكومه ملوش لازمه


نهرها بدر قاءلا : بت انتي بلاش كلامك الاهبل ده بدل ما اسفخك قلمين علي وشك يفوقوكي الدنيا ماتهدتش ولسه في ايدينا كتير نعمله و هاتتحل باذن الله


مهره وهي تبكي : طب اذاي يابدر 


بدر وقد جلس بجوارها بعد ان ترك اكياس الطعام علي الطاوله الصغيره وقد انتفض قلبه لنبرتها الكسيره واقسم بداخله ان يمحي هذا الحزن منها مهما كلفه الامر فقال لها : حبيبي انا مقدرش اشوفك كده قلبي بيوجعني يا مهره يرضيكي توجعي قلبي عليكي


القت نفسها في احضانه وهي تقول : سلامه قلبك مالوجع يا قلب مهره ثم بكت واكملت بس انت لو فضلت معايه هاتتوجع لما معرفش اخل......


قاطعها وهو يبعدها عنه ويقول : استني بس قبل ما تكملي الفيلم الهندي الي ناويه عليه وتسمعيني كلام هحاسبك عليه جامد لو قولتيه اسمعي الي هقولك عليه انا عملت كام تليفون لناس معرفي اسالهم عن دكاتره امراض نسا كويسين و كذه حد رشحلي دكتور يحي عثمان قالولي شاطر جدا في مجاله و من اشهر دكاتره النسا في مصر فانا حجزت عنده ثم نظر لساعته واكمل يعني قدامنا حوالي ساعه علي معاده يدوب ناكل لقمه وننزل علي طول هو جنبنا هنا في كامب شيزار ( منطقه راقيه في الاسكندريه ) مش بعيد يعني


كانت تنظر له بذهول وقالت : انت لحقت تعمل ده كله في النص ساعه الي دخلت وسبتك فيها وبعدين افرض طلع نفس التشخيص هنعمل ايه


بدر : اه لحقت وبعدين سيبيها علي الله يا فرستي احنا نروح بس للدكتور ده و حطي مليون خط تحت كلمه دكتور وقدري تضحيتي ان اخلي دكر هو الي يكشف عليكي ها المهم نشوف هيقولنا ايه وبعدها يحلها ربنا انشالله نسافر بره المهم اريحك انا مش فارق معايه اقسم بالله المهم انتي


و بالفعل اكلا سويا بعض الطعام وانطلقو وها هم بعد مرور ساعه من حديثهم يجلسون امام الطبيب الذي اخذ يتصفح الفحوصات بدقه ثم نظر لهم بابتسامه بشوشه وقال : ايه يا شباب مالكم مخضوضين ليه كده الموضوع بسيط ان شاء الله ويتحل بالعلاج


بدر : الدكتوره الي روحنلها قالت العلاج هياخد سنتين و ممكن يتكرر لو مجبش نتيجه


دكتور يحي : بص انا مش بحب ادخل في تشخيص زميل ليا بس عاما حاله الانسه مش صعبه هي هتاخد وقت مش اكتر واهم حاجه ان حاله الرحم كويسه جدا انتو لو كنتم متجوزين من فتره مثلا كنت هنصحكم بعمليه حقن مجهري بس ادام انتو لسه فرحكم الشهر الجاي يبقي اعتبره وقت العلاج كانه شهر عسل


بدر وقد لفت انتباهه حديث الطبيب فساله : يعني في حالتها ينفع معاها عمليه الحقن دي


دكتور يحي : تنفع جدا وباذن الله تنجح بنسبه كبيره كمان لان زي ما قولتلك الرحم كويس و دي اهم حاجه


بدر بتصميم : طب يا دكتور شوف الاجراءات اللازمه ايه واحنا هنجيلك بعد الفرح علي طول نعملها


ذهلت مهره وقالت : ايه الي بتقوله ده يا بدر


بدر : استني انتي بس و هنتكلم لما ننزل ثم نظر للطبيب واكمل ها يا دكتور رايك ايه


دكتور يحي : والله انا معنديش مانع بس ليه الاستعجال ممكن تستني شهرين تلاته تكون خلصت شهر العسل واستقريت


بدر : لا انا كده هبقي مرتاح اكتر و هستغل شهر العسل في العلاج والعمليه


دكتور يحي : الي يريحك واخذ يسال مهره عن معاد دورتها الشهريه و بعض الاساله الاخري ثم قال : كده يبقي هتجولي قبل الفرح بيومين هنعمل كام تحليل و هكتبلك علي ادويه منشطه للتبويض وبعد الفرح باسبوعين بامر الله يبقي ميعاد العمليه


اتفق معه بدر علي جميع الاجراءات وشكره و غادر هو ومهرته وبمجرد ما صعدا السياره واغلقو الباب قالت مهره : ممكن افهم ايه الي انت عملته ده وليه الاستعجال ده كله مش انت برده قولت مش فارق معاك ولا كنت بتضحك عليا 


حزن بدر من كلامها فهي لاول مره تفهمه بطرقه خاطءه ولكنه التمس لها العزر بسبب ما تعانيه وقال : اول مره تفهميني غلط يا فرستي بس مش هزعل منك وهفهمك انا عملت كده ليه اولا مهما الدكتور طمنك كنتي هتفضلي قلقانه وفرحتك هتبقي ناقصه ثانيا انا مش عايز مخلوق في الدنيا يعرف الموضوع ده لان متاكد ان اي حد فيهم هيبصلك بزعل عليكي انتي هتفسري نظرته ليكي شفقه مش زعل و ده هيوجعك وانا مش هقدر اشوفك موجوعه فاسلم حل اننا نستغل شهر العسل بتاعنا علي اننا هنسافر شرم او اي حته ونعمل العمليه والدكتور قال انك هتعمليها بعد الفرح باسبوعين والنتيجه هتظهر بعدها باسبوعين تانيين يعني ممكن نسافر اسبوع شرم ونرجع نقعد في شقتنا الي عالبحر لحد ما كل حاجه تخلص ونرجعلهم من شهر العسل واحنا ربنا كارمنا بحملك مش اول واحده تطلع حامل من اول شهر يعني فهمتي وجه نظري


نظرت له نظره تقطر عشقا وفخرا وامتنانا علي ما يفعله معها وقالت : انا مش عارفه اقولك ايه ولا اعمل معاك ايه عشان اقدر اوفيك ولو جزء من حقك عليا بس انت ذنبك ايه متفرحش بعروستك ولا شهر العسل 


بدر : كل الي عايزك تعمليه انك تحبيني وبس وجودك جنبي في حد ذاته نعمه من ربنا و ذنبي يا حبيبي اني بحبك وهموت عليكي وبعدين انا اهم حاجه عندي في الجواز انك هتبقي بتاعتي و هتنامي في حضني حتي من غير ما يحصل بينا حاجه وجودك جنبي بالدنيا وبعدين متقلقيش عليا عندي طرق كتير اريح بيها نفسي واريحك ثم غمز لها بوقاحه


اطلقت ضحكه رنانه بعد ان اطمانت و تركت القادم لله وهي علي ثقه انه لم يخذلها ابدا وايضا هي تشعر براحه كبيره تجاه هذا الطبيب البشوش و تشعر ان الله سيجعله سبب ليمن عليها بالذريه الصالحه لتسعد قلب حبببها 


وصلو الي منزل النعمان بعد ان هدات كثيرا وقبل ان تترجل من السياره قال لها : حبيبي مش هاكد عليكي مفيش حد يعرف بالي حصل خلي الي بينا يفضل بينا زي ما اتفقنا 


مهره : حاضر يا قمري والله خلاص مش هقول لحد والي بينا هيفضل بينا ربنا ما يحرمني منك ويديمك نعمه في حياتي


بدر : طب يلا حبيبي اطلعي وانا هحصلك بالشنط


صعدت مهره الي شقه جدها و جلست تستريح مع النساء وقد لحقها بدر بحقاءب كثيره ووضعها امامها 


نوال : ماشاء الله لحقته تشترو الحاجات دي كلها والله جدعين


مهره : اشترينا شويه هدوم و فرش السراير و البطاطين بس


بدر : انتي يابت فرجيهم علي الفرش بس بلاش قمصان النوم الحاجات دي بتتنظر


الكل هههههههههه


ريهام : ماحنا كده كده هنشوفهم واحنا بنفرش يابن الهبله


بدر : طب يا هبله قصدي ياما عندكو الشقه كلها اعملو فيها الي انتو عايزينو انما الهدوم محدش ييجي جنبها احنا هنرصها بمعرفتنا


الجده : وانت هتبقي فاضي لرص الدولاب يا معدول


بدر : لا انا هنطورهم في القوضه عشان يبقو قدامي و انقي براحتي ده لو خليتها تلبس حاجه اصلا


نوال : باااااااااس بس ياما ده صايع و عديم الربايه لو اتفتح في السفاله مش هيسكت والبنات قاعده


الكل هههههههههههه


فاطمه : هو العفش امتي يا بدر


بدر : الجمعه الي جايه ان شاء الله


الجده : طب هنلحق نشتري بقيت الحاجه والمنجد والقطن


مهره : منجد وقطن ايه يا تيتا الحاجات دي بطلت خلاص انا هشتري المراتب جاهزه


مها : لا تيتا عايزه منجد عشان تغنيلو يا منجد عالي المرتبه عروستنا حلوه مؤدبه ههههههههه


لوجي : طب الحمد لله انها هتشتري جاهز قال مؤدبه قال ليه الكدب طيب


الكل ههههههههههههه


مر اسبوعا بسرعه البرق قد اهلكت فيه مهره والفتيات والنساء من الخروج كل يوم لشراء باقي احتياحات عش الزوحيه 


وها قد جاء اليوم لوصول الاثاث الحديث الذي انتقاه بدر و مهره بعنايه فاءقه و قد اعجب الجميع بزوقهم الراقي 


في صبيحه يوم الجمعه نجد رجال النعمان يجلسون في الشارع امام المنزل وقد ارتصت كثيرا من الكراسي الخشبيه لجلوس المهنءين عليها و ارتدي الشباب ملابس قطنيه خفيفه لتساعدهم في الحركه عند حمل الاثاث الي الاعلي و اجتمع معهم ايضا كثيرا من اصدقاءهم و شباب الحي للمساعده


وها قد.حضرت عربات كبيره محمله بالاثاث الفاخر ووقفت مصتفه بطول الشارع وقد امتلات شرفات المنازل بالنساء اللاتي وقفن يشاهدن ما يسمي ( عفش العروسه ) وقد اعجبن كثيرا به واخذن يطلقن الزغاريط فرحا لهم


وقف الشباب امام العربات  يتراقصون علي انغام الدي جي الذي كان يصدح بالاغاني الشعبيه ويطلقون الصواريخ واذداد التهليل حينما صعد بدر فوق احد اسقف تلك العربات الكبيره و رقص عليها و ملامحه تقطر فرحا وقف اخوته وجده وباقي رجال العاءله يصفقون له بحماس مع باقي الشباب وحينما انتهت الرقصه و نزل الي الارض صدحت اغنيه احمد سعد بحبك يا صاحبي  صاح اخوته عاليا وسحبوه معهم فاصبحو مكونين داءره مكونه من بدر سليم احمد وليد مصطفي تراقصو عليها و هم يشاورون علي بعضهم البعض مع كلمات الاغنيه كما لو ان كل واحد منهم يوجهها للاخر و حينما وصلت الاغنيه الي مقطع ( بتحس بيه من غير ماقول ولا حرف دايما في ضهري في كل لحظه ضعف ) ادارو انفسهم في نفس اللحظه واصبحت ظهورهم مقابله لبعضها وهو يصيحون مع الاغنيه وقد علا الهتاف والتصفيق بحماس واخذت الجده والنساء يلقون عليهم كميات من الملح لاعتقادهم انه يمنع الحسد


انتهت الرقصه المبهجه باحتضانهم لبعض هم الخمسه في وقت واحد فهم فعلا رمز للاخوه استمر الوضع فتره حتي امرهم الجد بالبدء في حمل الاثاث والصعود به الي الاعلي استاذن بدر اولا قبل دلوف الشباب وصعد الي الاعلي لينبه النساء والفتيات بالبقاء داخل شقه الجد واغلاق الباب لحين انتهاء الشباب من نقل الاثاث الي الطابق الثاني حيث تقبع شقه بدر  نفذو ما امرهم به سريعا فهم كانو منتشرين جزء كان في شرفه الجد وجزء اخر كان في الشرفه الخاصه بشقه بدر 


نزل سريعا و بدء في مساعده اخوته واصدقاءه بحمل الاثاث بالتعاون مع بعضهم البعض


تحت مزاح الشباب احيانا و تزمرهم من ثقل ما يحملوه حينا اخر


حتي هتف ديجو مازحا : بعد هدت الحيل دي كلها في اكل ولا مفيش


احمد : همك علي بطنك دايما انت هنطفحك ياخويا متخفش


الكل ههههههههه


وبعد وقت ليس بقليل في شقه النعمان انتفضت النساء هلعا واطلقو صرخات فزعه اثر سماع دوي قوي تزامن مع صوت هروله الشباب و صياحهم 


ماذا حدث يا تري 


سنري


تكملة الرواية من هناااااااا


لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله من هناااااااااا

مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا






تعليقات

التنقل السريع