رواية زواج فى بيت العيلة الفصل الخامس و السادس بقلم لمياء رفعت (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات )
رواية زواج فى بيت العيلة الفصل الخامس و السادس بقلم لمياء رفعت (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات )
الجزء الخامس والسادس
هاله : بخـ,,ــوف…بنت جديده ايه ياست انتي
البنت اللي مع هاله : ايوه هي ايه رأيك
الست صاحبة الشقة : طيب دخليها الاوضة والواد اللي معاها بعد كده مايجيش معاها تبقى تيجي وحدها سمعتي
هاله : انتي مـ,,ــجنونه ياست انتي …وجات تخرج…
الست : ياعلي ياابراهيم دخلوا البنت دي الاوضة وقفلوا عليها بالمفتاح
هاله بقت تصر,,خ وبقت تحاول تخرج معرفتش قفلوا عليها بالمفتاح واللي فهمته وشافته انها وقعت في ايد ناس مش كويسين وان الشقه مشبوهة بقت تحاول تفتح الباب وتخبط على الباب وابنها في حضـ,,ــنها بس محدش رضي يفتحلها الباب
شافت بلكونة في الاوضة فتحت البلكونة ولقت نفسها في الدور التاني وعالي والمسافة كبيره…بقت تعيط وتدعي ل ربنا…يارب خرجني من هنا كفايه عليا لحد كده انا تعبـ,,ــت يارب انت قادر على كل شيء اني اخرج ب ابني كويسين …ومره واحده شافت عربية الشرطة وقفت قدام العماره اللي هم فيها ساعتها قلبها اتقبض وخافت وبقت مـ,,ــنهاره لم شافت الشرطة طلعت على فوق…بقت تدعي وتتوسل لربنا انها تخرج هي وابنها بدون ضرر
(وفي نفس اللحظة شافها شاب كان بيتكلم في التليفون وواقف في بلكونة الفيلا بتاعته في الدور التاني وكان بجوار الشقه اللي هاله فيها ….شاب طويل بشرته شقراء شعره اسود وطويل عينيه بني وملامحه هاديه جداااااا)
الشاب : ياانسه ممكن اساعدك لو اقدر
هاله : بصت جنبها شافت الشاب …وبسرعه وبدون تردد…ايوه عايزه اهرب من هنا مش عارفه والشرطة طالعه وممكن اروح
الشاب : بدون فهم بس حب يقدم ليها المساعده لم شافها كده …طيب هاتي الطفل
هاله وقفت على كرسي وادتله ابنها
الشاب : اخد الطفل ومسك ايد هاله …يلا أطلعي انتي كمان
هاله : مسكت ايد الشاب وجات تطلع معرفتش
الشاب ساب الطفل في الأرض وقرب اكتر من البلكونة ورفع هاله ونطت في البلكونة عنده
(ومره واحده الشرطة دخلت الشقه واخدو كل الموجودين)
الشاب : انا طارق شهاب وانتي
هاله : شالت ابنها من الأرض…اسمي هاله
طارق : ممكن افهم في ايه ياهاله وليه الشرطة جايه تاخدك ولسه بيتكلم بص من البلكونة شاف منظر مش كويس قدامه ستات ورجاله والشرطة بتاخدهم على البوكس
طارق : آآآآه فهمت هو انتي …
هاله : ماتكملش بعد اذنك انا مش كده انا هحكيلك كل حاجه ….(وبدأت هاله تحكي ل طارق كل حاجه) وكانت هتقع من التعب
طارق : انتي كويسه
هاله : تعبانه جداااااا وإرهاق عندي
طارق : (بصوت عالي) لينا… لينا
لينا الخدامة : امرك ياطارق بيه
طارق : هاتي حاجه للهانم تشربها
لينا : حاضر ياطارق بيه
تليفون طارق رن …طارق اخد التليفون ومشي بعيد يكلم صاحبه في الشغل
هاله : من كتر التعب والإرهاق نامت مكانها في الصالون ونامت وهي قاعده وواخده ابنها في حضـ,,ــنها
لينا : جابت العصير ودخلت تقدمه ل هاله شافتها نايمه
طارق : دخل …وشاف هاله نايمه..بلاش تقلقيها يالينا وقرب منها واخد ابنها من حضنها …امسكي يالينا الطفل اكليه وخليه معاكي
لينا : امرك ياطارق بيه بعد اذنك
طارق : اتفضلي
طارق : قرب من هاله وشالها براحه ودخلها الاوضة بتاعته ونيمها على السرير وغطاها وفتح الدولاب اخد ملابس ليه وراح خارج وقفل الباب وراه
ونزل تحت في الفيلا وغير هدومه
طارق : لينا
لينا : نعم يابيه
طارق : انا رايح الشغل لم الهانم تفوق بلاش تخليها تخرج لحد ماجي وكلميني
لينا: حاضر ياطارق بيه
طارق ساق العربيه بتاعته ووقف قدام المصنع بتاعه
اياد صاحب طارق : مابدري ياباشا
طارق : ب ابتسامه ورفع حاجبه لفوق بدري من عمرك ياحبيبي …عارف انك زعلان علشان اخرت عليك بس هعمل ايه ظروفي جات كده
إياد : سيبك من ده كله انا اهم حاجه عندي انت صحتك عامله ايه النهارده
طارق : بالا مبالاة …زي كل يوم المهم قولي عملت ايه
إياد : كل حاجه تمام لحد دلوقت وكل واحد هيستلم البضاعة بتاعته في وقتها يعني ماتقلقش
طارق: طيب الحمد لله
إياد: طيب يلا ادخل بقى على مكتبك علشان تمضي ورق الشغل
طارق : طيب تمام …
طارق دخل المكتب وقعد يمضي على الورق
وتليفونه رن
(فلاش بااااك )
هاله فاقت من النوم لقت نفسها نايمه على السـ,,ــرير وابنها مش جنبها…قامت تجري وبقت تنادي وتقول ابني فين ابني فين
لينا : أهدي ياهانم ابن حضرتك اهو طارق بيه قالي خليه معاكي لحد ماحضرتك تصحي من النوم
هاله : شالت ابنها واخدته في حـ,,ــضنها وجات تمشي
لينا : معلش ياهانم بس طارق بيه قالي انك ماتمشيش الا لم يرجع من الشغل
هاله : ليييييييييه
لينا : الحقيقة مش عارفه ياهانم انا بلغت حضرتك باللي طارق بيه قالوا وسابتها ودخلت المطبخ اتصلت على طارق
(فلاش بااااك )
طارق : الووووووو ايه يالينا
لينا : ———————————
طارق : طيب انا جي دلوقتي.. وقفل التليفون
اياد : في حاجه عندك في الفيلا ياطارق
طارق : لا ابدا ماتقلقش مفيش حاجه بس انت لازم امشي دلوقتي
إياد : خلاص تمام
طارق ركب عربيته وراح الفيلا
طارق : دخل الفيلا …مساء الخير
هاله : مساء الخير
طارق : انا آسف لو كنت عطلتك وانتي عايزه تمشي بس بعد ماسمعت الحكاية بتاعتك وخصوصا انك مالكيش حد هنا في القاهرة ولا تعرفي حد ماحبتش اني اسيبك تمشي خصوصًا لا بتشتغلي ولا ليكي مكان
هاله : طيب وهعمل ايه همشي وخلاص وربنا يفعلي اللي فيه الخير
طارق : ماانا اكيد مش هسيبك تمشي
لينا : العشاء جاهز ياطارق بيه
طارق : طيب تعالي دلوقتي ناكل وبعدين اقولك هنعمل ايه
هاله : راحت معاه لأنها كانت جعانه..وقعدت تأكل ابنها مااكلش
طارق : لينا اكلته لم انتي كنتي نايمه
هاله : شكرا عارفه تعبتك معايه
طارق كمل اكله وهاله اكلت وخرجوا راحوا الصالون
ولينا جابت القهوه
طارق : ايه رأيك تشتغلي عندي في اي مصنع من بتوعي
هاله : بفرحه انااااااااااا
طارق : آآآآه انتي
هاله : طيب وابني
طارق : الشغل خفيف ومفيش مانع لو ابنك يكون معاكي
هاله : بفرحه بجد مش عارفه أشكرك ازاي
طارق : لا ولا يهمك
هاله : (بتوتر) طيب انا همشي دلوقتي وحضرتك اكتبلي عنوان المصنع بتاعك اللي هشتغل فيه
طارق : طيب ولم تمشي عارفه انتي هتروحي فين
هاله : بدون تردد بصراحه لا
طارق : تقدري تقعدي هنا في الفيلا لحد ماترتبي أمورك وتشتغلي ويبقى معاكي فلوس تقدري تاخدي شقه
هاله : بسسسس
طارق ( بحسن نيه) بس ايه … زي ماانتي شايفه الفيلا مليانة خدم ومحدش بيمشي منها وعلى فكره انا نيتي أساعدك والقرار قرارك في الآخر زي ماتحبي
هاله : بجد مش عارفه أشكرك ازاي على اللي انت عملته معايه
طارق : ولا شكر ولا حاجه اختاري الاوضة اللي هتقعدي فيها وزيادة أمان كل أوضة وليها مفتاحها يعني ماتقلقيش
هاله : (بفرحه) بجد انت انسان عظيم اوي
وانا مش محتاجه مفاتيح الشخصية اللي زي حضرتك بتبان من عنوانها
يتبع
ال6
في الصباح....طارق فاق من النوم واخد شاور وركب عربيته وراح مول كبير واشترى ملابس ل هاله وابنها كتير جداااااا ب احدث الماركات ورجع الفيلا
هاله فاقت من النوم وغسلت وشها ولسه بتفكر في موضوع الملابس ليها ولا ابنها
(الباب خبط)
هاله : ادخل
طارق دخل بكل الشنط اللي اشتراها .... انا جبتلك الحاجات دي ليكي ولا ابنك وعلى الله تعجبك
هاله : (في نفسها بقت محروجه منه وبكل اللي عملوا معاها ) انا مش عارفه اقولك ايه انا مهم اشكرك مش هوفي اللي عملته واللي بتعمله معايه
طارق : انا عملت واجبي اي حد مكاني كان هيعمل كده ..بعد اذنك انا نازل تحت اجهزي وتعالي علشان هنفطر
هاله : حاضر
طارق نزل وكان بيكلم إياد صاحبه في التليفون وبيطمن على الشغل
هاله فتحت الشنط شافت فيها ملابس لا أول مره هتلبسها كلها فستاين وجيب وتشيرتات وطرح بااحدث الماركات وملابس ابنها كانت في قمة الجمال
هاله لبست تيشرت وجيبه ولبست طرحه ولبست ابنها قميص وبنطلون ونزلت عند طارق
طارق : الملابس عجبتك
هاله : آآآآآآه جميله اوووووي بجد
طارق : طيب الحمد لله اقعدي بقى علشان تفطري
هاله قعدت تفطر واكلت ابنها
طارق : جاهزة ننزل الشغل
هاله : (بفرحه) ايوه جاهزة
طارق : طيب يلا بينا
هاله : (بطريقه طفوليه )بسسسس متأكد انه عادي اخاد ابني معايه محدش هيزعل عليك في الشغل
طارق : ابتسم وضحك بصوت عالي ...لا ماتقلقيش محدش هيزعل عليا في الشغل لأني انا صاحب الشغل...بس ابنك لو هيضايقك او هيتعبك ممكن تسبيه هنا مع لينا مفيش مشكله
هاله : لا هاخده معايه
طارق : زي ماتحبي ..اتفضلي
هاله مشت مع طارق وركبت العربيه جنبه
ونزلوا قدام المصنع واياد كان واقف
طارق : صباح الخير
إياد : وهو بيبص على هاله صباح الجمال
طارق : شد إياد من القميص بتاعه وكلمه بشويش في ودنه...هو انا اللي بقولك صباح الخير ولا اللي معايه
إياد : هههههههه أصلها حلوه
طارق : مفيش فايده فيك ..وبصوت عالي ...طيب يااياد خد الاستاذه معاك الشغل جو وعرفها طريقة الشغل لأنها هتشتغل في المصنع مع البنات
إياد : لينا الشرف طبعا اتفضلي
طارق دخل المكتب وبقى قاعد زعلان وسرحان في نفسه
السكرتيرة رزان دخلت ...طارق بيه
طارق : ---------------------------كان سرحان
رزان : قربت منه وحطت ايديها على شعره اللي كان نازل على وشه ..طارق مالك
طارق : فاق من شروده .. هااااا...
رزان : مالك ياطارق سرحان في ايه
طارق : مفيش حاجه كنتي عايزه ايه
رزان : كنت حابه اتكلم معاك في موضوع
طارق : لو هو هو الموضوع يبقى بلاش نتكلم فيه وقفلي الموضوع ده يستحسن
رزان : طارق انت بتعمل كده ليه قدر اللي انا فيه صدقني انا بحبك وبتمنى تكون ليا
طارق : (بعصبيه)رزان كفايه بعد اذنك انا مانفعكش ولا انفع حد غيرك افهمي بقى
(فلاش بااااك )
إياد : الشغل هنا في المصنع هيعجبك اوي
هاله : بس المشكله انا ماليش في تصنيع الملابس واول مره ادخل مصنع يارب اعرف اتعلم
إياد : مدام النيه موجوده يبقى اكيد هتتعلمي
هاله : بإذن الله
إياد : الطفل ده اخوكي
هاله : ابني
إياد : معقوله ابنك
هاله : ليه
اياد : مش باين عليكي مش اكتر
هاله : سكتت
اياد : طيب خدي الورق ده بعد اذنك اديه ل طارق بيه فالمكتب يمضيه وهاتي ليا تاني على مااخلص اللي في ايدي
هاله : حاضر
هاله راحت مكتب طارق وقبل ماتدخل سمعت الكلام اللي دار بين طارق ورزان السكرتيرة
رزان : (بدموع) اديني سبب واحد يخليك ماتحبنيش وتقبل انك تجوزني مع انك عارف كويس اني بحبك ومن زمان ومش لزمني شغل هنا غير علشان ابقى موجوده معاك وجنبك وانت عارف كويس اني مش محتاجه للشغل ده وعارف كويس انا بنت مين
طارق :( بصوت عالي وعصبيه) عااارف بس قولتلك انا ماينفعش اتجوز خالص افهمي بقى
رزان : (ب انهيار) ليه ايه السبب علشان مش بتحبني
طارق : انا أيامي في الدنياااا معدودة والدكتور اللي قالي الكلام ده وعلشان كده ماينفعش ارتبط بيكي لا أنتي ولا غيرك يعني ماينفعش ادمر حياتك معايه
رزان : نزل عليها الكلام زي الصاعقة ومردتش
هاله : دموعها خانتها ونزلت لم سمعت كلام طارق ...مسحت دموعها وخبطت على الباب وجات تدخل رزان خرجت من المكتب
هاله : ووشها في الأرض...طارق بيه إياد بيه باعت لحضرتك الورق ده وعايز يمضيه وبصت في عينين طارق وغصب عنها دموعها نزلت وهي بتبصله
طارق : بقلق ...مالك انتي كويسه
هاله : آآآآآآه الحمد لله بس بس
طارق : بس ايه مالك حد زعلك هنا
هاله : لا ابدا بالعكس كلهم ناس كويسين هنا ..بقت تكلم ومابقتش عارف تمسك نفسها من العياط
طارق : طيب بس اهدي علشان ابنك اهدي ...هاتي الولد
هاله ادتله ابنها
طارق اخده وقعده على الانتريه اللي فالمكتب
وقرب من هاله وطلع منديل من جيبه ومسحلها دموعها...اهدي وفهميني في ايه
هاله : حبت تداري انها سمعت اللي بينوا وبين رزان....انا بس اهلي وحشوني ومش عارفه حصل ايه بعد مامشيت من البلد عندنا
طارق : طيب انا هابعت حد عندكم البلد وهسال وهطمنك ...ولو ينفع تكلميهم كلميهم فين المشكله
هاله : مقدرش طبعا يموتوني بعد ماهربت ب ابني
طارق : التقاليد والعادات عندكم غريبه اوي بجد
إياد دخل المكتب
إياد : آخرتي عليا قولت اجاي انا للورق
هاله : بدون رد شالت ابنها...بعد اذنكم هخرج انا لشغل
طارق : اتفضلي
إياد : خساره الحلو مش بيكمل
طارق : على ايه
إياد : هاله بنت جميله واي حد يتمناها بس مشكلتها متجوزة
طارق : مردش لأنه مش في دماغه
إياد : مالك ياطارق
طارق : رزان كانت هنا من شويه
إياد : اشمعنا
طارق :---------‐--------------------------------
اياد : طيب وبعدين
طارق : بعد ماسمعت وعرفت اني تعبان وايامي في الدنيا معدوده خرجت وسبتني بدون حتى ماتقول كلمه
إياد : (بزعل جواه على صاحب عمره) سيبك منها هي ماتستاهلكش وقرب من طارق واخده في حضنه وبقى يعيط
طارق : مالك يااياد هو انت على أساس اول مره تعرف اني تعبان وخلاص هموت
إياد : بدموع اكتر ... مش قادر ياطارق امسك نفسي سامحني انا مش قادر أتوقع اني خلاص هاتحرم منك
طارق : من كتر الوجع اللي جواه بعد عن إياد....وسابه وخرج من المكتب وركب عربيته وراح مكان هادي في مكان جميل مفيش فيه غير البحر وخالي من الناس ومكان في هدوء
طارق قعد قدام البحر وبقت دموعه نازله على وشه وبقى زعلان على نفسه وعلى شبابه اللي هيرحوا منه وانه مالهوش حد في الدنيا ولا سايب ذكره وراه
(فلاش بااااك)
هاله : لو سمحت يااياد بيه انا خلصت شغلي وميعاد شغلي خلص ودخلت المكتب اشوف طارق بيه مالقتهوش ممكن تكلمهولي ياجي يخدني
إياد : مسك تليفونه ورن كتير على طارق لكن ماكنش بيرد
إياد : مش بيرد
هاله : قلقت من جواها عليه ...طيب هطلب من حضرتك طلب ينفع توصلني الفيلا بتاعت طارق بيه
إياد : اتفضلي
هاله : مشت مع إياد وركبت معاه العربيه ووصلوا الفيلا
إياد : انا ماشي بعد اذنك
هاله : اتفضل....هاله دخلت الفيلا
هاله : لينا لينا
لينا : امرك ياهانم
هاله : طارق بيه موجود
لينا : لا يافندم من لم خرج مع حضرتك الصبح لسه مرجعش
هاله : قعدت على الانتريه لحد بالليل وهي مستنيه طارق ونيمت ابنها وبقت كل شويه تطلع تبص عليه وتدخل
لحد ماوصل وسمعت صوت العربيه
هاله : جريت بره على طول
طارق : نزل من العربيه
هاله : وقفت قدامه...وبالهفه...انت كنت فين
طارق : بجد انا آسف نسيت اخادك من الشغل سامحيني
هاله : مش مهم المهم اني اطمنت عليك انك كويس
طارق : طيب ادخلي من البرد يلا
هاله دخلت مع طارق الفيلا
لينا : اجهز العشا يافندم
طارق : آآآآه علشان الهانم..بعد اذنكم انا رايح انام
هاله : بلاش يالينا ممكن تروحي تنامي انتي لينا : طيب بعد اذنكم
هاله : انا جعانه بس بسببك مش هاكل
طارق : بستغراب من اهتمام هاله ليه...طيب ليه
هاله : ووشها في الارض علشان انا خلاص اتعودت اني اكل معاك
طارق : بلاش تتعودي معايه على حاجه علشان اللي معايه مش دايم
هاله : (وفاهمه قصده ) بس انا أملي في ربنا كبير اني دايما هاكل معاك
طارق : هههههههه يابنتي انتي لسه امبارح ماكنتيش عايزه تقعدي معايه وقعدتك عافيه دلوقتي عايزه تقعدي تاكلي معايه على طول سبحان مغير الأحوال
هاله : اممممممممم بقالي تلات ايام في بيتك اول مره اشوفك بتضحك
طارق: ليه انا كئيب لدرجه دي
هاله : هههههه لا بالعكس انت انسان جميل اوي ...بعد ماقالت كده اتكسفت ونزلت وشها في الأرض
طارق اخد باله من كسوفها وحب يطلعها من الخجل ..طيب هتاكلي ولا لا انا كمان جوعت على فكره
هاله : اممممممممم موافقة طبعا بس لينا نامت هدخل اجهز انا علشان حرام نصحيها
طارق : وانا موافق اساعدك..وقلع جاكت البدله وفك الكرفته ودخل مع هاله المطبخ
تليفون طارق رن
طارق: الووووووو
المتصل : -----------------------
طارق : هاااا وبعدين
المتصل :----------------------
طارق : آآآآه وبعدين
المتصل:-------------------------------
طارق : اوك وقفل تليفونه
طارق : انا كلمت واحد يسافر البلد عندكم ويعرف التفاصيل اللي حصلت بعد ماانتي مشيتي وللأسف
هاله : الطبق وقع من ايدها...بابا او ماما حصلهم حاجه
طارق : لا بعد الشر هم كويسين
هاله : آمال في ايه
طارق :(بتردد) جوزك طلقك غيابي واتجوز
هاله : (بفرحه) وجريت اترمت في حضن طارق
طارق :
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا