رواية وريثة دراكولا 2الفصل الثانى عشر 12بقلم رشا منصور (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)
رواية وريثة دراكولا 2الفصل الثانى عشر 12بقلم رشا منصور (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)
#الجزءالثاني_عشر
#وريثة_دراكولا2
#فيروز
فيروز…
خلصت كلام مع بابا مروان ونزلت السلم وطلعت من بوابة القصر. واتجهت إلي البوابة الخارجية ووقفت عند الحر'س وكلهم وقفوا قدامي وبيبصوا لبعض؟؟
معزورين في منهم اللي لسه ميعرفنيش وطبعا شامين رائحتي. إني بشرية .. ودمي* مختلط…
قولت بصوت عالي فين الحا'رس زيدان ؟؟
قالولي ميعاد عمله في الفترة الصباحية لكن حاليا نائم
قولت بصوت عالي حد يصحيه ويقوله الأميرة فيروز حفيدة الملك صفوان عوزاك في القاعة حالا
أول ما سمعوا إسمي انحنوا.. رأسهم وقالوا سامحينا. يا مولاتي لن نكن نعرفك حالا هنبلغ الحا'رس زيدان تفضلي جالالتك*'
مشيت بكل كبرياء بخطوات ثابتة وأنا سامعة أفكارهم منهم اللي خا'يف ومنهم اللي مش قادر يستوعب ان أنا البشرية. اللي قدرت تمز*ق جسد… رجل الذئاب' الحمراء…
أول ما وصل الحا'رس قولت له الآتي…
" عوزاك تتعمد تقول قدام رجل اللي بيسلم أكياس/' الد'م ان الأميرة فيروز عنيفة"* جدااا في التعامل مع الحر'س ع الرغم أنك سمعتني بهرج بصوت عالي في الموبايل وإنك فهمت من كلامي ان الملك صفوان هيوافق ع إى عريس أختاره حتى لو كان بشري او من الذئاب' "!.
فهمت يا زيدان لازم تخليه يسمع كلامك ده من غير ما يحس أنك قاصد لقيته قالي….
يا مولاتي. تسمحي لي لازم تتزوجي من مصا'صي د'ماء يعني إيه تتزوجي بشري..
قولت له أنت تنفذ. كلامي وبس ومش مسموح. لك تعتر'ض
قالي سامحيني. لكن امل الملك صفوان فيكي كبير وكلنا فرحنا بوصولك وأكيد هنفرح أكتر لو نسل أولادك يكونوا زينا من مصا'صي د'ماء. …
قولت له أنت بقي شغال حار'س هنا من امتي لقيته قالي ؟
أنا القائد*/ زيدان المسؤول.. عن الأمن. بداخل القصر*^ وأبويا هو القائد& شلهاب المسؤول. عن حما'ية المملكة. من يوم ما سافر القائد.. شهاب…
وامي تكون من نبلاء أعضاء المجلس….
قولت له تمام لكن مش مطلوب منك إبداء رأيك إلا لما أطلب منك .. اتفضل تقدر ترجع تنام واوعي تنسي اللي قولته لك وكلامي ده مش عاوزة حد يعرفه ….
آة وخليه يدخل الحديقة ضروري.. فضل باصصلي وسكت وانحني رأسة وخرج من القاعة..
طلعت ع جناحي الخاص وأول ما دخلت
لقيت بابا مروان بيتواصل معايا وبيقولي كنتي بره بتعملي ايه مش عارفة ان في خطورة… عليكي أنتي بشرية…
قولت له ابدااا نزلت أشم شويه هواء في الحديقة وأول ما لقيت الحر'س في كل مكان طلعت جناحي ع طول وهنام
وفعلا ابتديت انام كنت مجهدة جداا
شهاب…
بعد ما سيبت مروان دخلت غرفتي ولقيت فريدة ماسكة ورق وعماله ترسم وتقطع.. وترجع ترسم وترمي الورق …
قولت لها أنتي مقولتيش ليا ازاى تخلصتوا. من العصا/بة وازاي وصلتوا ل الأرض المحايدة…
وبدأت تحكيلي ع اللي فيروز عملته وازاي قدرت تتحكم.. بعقلوهم وتصرفاتهم وخليتهم تخلوا. عن الاسLحة والطيار قدر يطير ويوصل للمطار وتم القبض.. ع العصا/بة وبعد ما خرجنا من المطار فيروز طلبت تاكسي وقالت له ع الفندق ونزلنا قدامه بعدها أخدت تاكسي تاني ووصلنا به عند الأرض اللي أخدت منها فيروز وهي صغيرة …
قولت لها معقولة لسه فاكرة المكان !! قالتلي فيروز مقدرتش تنسي شكل مامتها ولا المكان وتقريبا هو ده الكا*بوس اللي بتحلم به فيروز يومياااا…
رشدان…
بعد ما الذئاب' الحمراء اختاروني أكون القائد/ عليهم قررت أشوف حد ينقل لنا أخبارهم ولقيت واحد من الرجاله بيقولى ع رجل تسليم الد'م ده الوحيد اللي بيقدر يدخل مملكة مصا'صي الد'ماء من غير ما حد يشك.. فيه
قولت له ميعاده امتي قالي غدا هيكون موجود عندنا …. قولت له لازم اقابله بنفسي واتفق معاه …
أنا لازم ازرع حد من داخل المملكة. يكون عين ليا ويبلغ الأخبار ل رجل اللي بيسلم. الد'م وبكدا أضمن ان محدش ممكن يكشفه"* زى ما حصل مع الحا'رس التاني..
الحا'رس زيدان. …
أول ما خرجت من القاعة كنت متعصب. ومنفعل جداا صحيح هى أميرة بنت امير وحفيدة الملك. لكن أنا بردو مش واحد من الحثا/لة أنا القائد* زيدان ابن القائد*. شلهاب وحما'ية المملكة. كلها في أيدينا.
أنا مش متخيل ان بنت دmها مختلط. بالبشر. تديني أوامر…
لا وكمان عاوزة تدنس*' نسلها وتتزوج واحد بشري. ولا من الذئاب'....
أنا مش عارف ازاى الملك يوافق ع المهزLلة دى ….
اية ده هى قالت أنها ممكن تتزوج اى حد يعجبها مش شر'ط يكون أمير ولا من نسل. الملوك… معني كدا ان أنا ممكن أتقدم لها …. لا لا إذا كنت مش مستحمل* اوامرها. يبقي ازاى اتزوجها..
بس وقتها هكون أمير وليا مكانة في المجلس.. لا دى فكرة مجنو'نه. ده غير أنها ممكن تقTلني في لحظه وأعرض حياة أهلي للخطر::::*..
الملك شركان. ...
بعد ما شوفت حفيدة صفوان اتاكدت من كلام عدنان عنها وعن ذكاءها ومهاراتها. القTالية. ..
أنا واثق أننا بمساعدتها هنقدر نتخلص.. من رشدان للأبد
ورجعت القصر عن طريق السر'داب السري* وعمال اخمن ياتري يا فيروز ناوية ع ايه.
وتعمدت ان أترك جنو'دى تحت أمر. صفوان هما هيساعدوا في تأمين.. المملكة في فترة النهار.
فيروز…
طلع النهار وصحيت من النوم وفتحت الشباك لقيت الحديقة. فاضية أخدت شاور وقررت أنزل علشان افطر لكن مافيش حد والقصر كله مقفل وضوء النجف والشموع بس هو اللي منور المكان …
بصيت لقيت الخدm. بتنضف المكان سألتهم هو محدش صحي استغربوا وقالوا محدش بيخرج من الغرف ألا بعد غروب الشمس او لو في أمر طا'رق…
قولتلهم عاوزة افطر مين هيجهز لي فطاري
قالولي حالا أكياس. الد'م هتكون في غرفتك قولتلهم لا أنا بحب اصطاد*' بنفسي لكن حاليا عاوزة اكل البشر
طلعت وسيبتهم لما لقيتهم مستغربين كلامي … اومال ماما فريدة هتفطر ايه ولا سيرينا ؟؟؟
وقفت عند السلم وتواصلت مع جدي الملك صفوان لقيته صاحي استئذنته إني اقابله. واتكلم معاه…
وأول ما دخلت الجناح قولت له جعانه يا جدو حفيدتك مش لايقه حاجه تأكلها في قصرك..
وجيت اسأل هل مسموح ليا أخرج اجيب اكل ولا هتخلوني أشرب د'م بشري. . زيكم..
فضل باصص ليا وقالي أنا موفر لكي أنتي والسيدة فريدة اكل يكفيكم ع الأقل تلات شهور محدش يعرف حاجه عنه …
أما بالنسبة للد'م يفضل الفترة دى تاخدى من دم' دراكولا او دمي* او دم"* مروان….
لازم الكل هنا يشم. رائحة الد'م الملكي. فيكي ع الأقل لحد ما يتم التتويج…
ومد لي أيده وقالي اشربي كنت خا'يفه لكن جدي صمم وابتديت أشرب منه وكل ما ابعد ينزل رأسي علشان أكمل بعدها قالي كفايه…
دم*، جدي صفوان قو'ي أوى حسيت بعدها إني ممكن اهدm الجبال… ولقيته بيبتسم ليا وقالي انزلي استنشقي الهواء وخلي كل الحر'س يشوفوا. قدرتك ع مقاومة!، أشعة الشمس ويتاكدوا إنك من نسل دراكولا ….
ابتسمت له وقولت بسيطة البس الترنج بتاعي وهعمل رياضتي تحت امام الجميع وع أنغام الموسيقي كمان🎷🎻🎺
وفعلا نفذت كلامي وفي أقل من خمس دقائق كان كل اللي في القصر صحي وشايفني من الزجاج العازل. أشعة الشمس وفضلت اعمل الرياضة وارقص ع نغمات زومبا🎺🎺
ولقيت سيرينا نزلت ترقص معايا وشهاب نزل مضايق. لكن مقدرش يتكلم بس ماما فريدة شديته وخليته يرقص معاها
وكل ده تحت أنظار الحا'رس زيدان. ..
اللي كان بيبصلي بيغيظ* كأني مرات أبوه 😂😄
أكيد محدش منهم كان متخيل أني أقدر أقاوم. أشعة الشمس يعني اقو'ي منهم كلهم …
وفجأة الموسيقي وقفت و لقيت بابا مروان جاي وبيقولي😲👀
يتبع….
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله الجزء الاول 1من هناااااااااا
الرواية كامله الجزء الثاني2 من هناااااااا
مجمع الروايات الكامله1 اضغط هناااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا