القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية وريثة دراكولا 2الفصل الثالث عشر 13بقلم رشا منصور (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)

 

رواية وريثة دراكولا 2الفصل الثالث عشر 13بقلم رشا منصور (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)





رواية وريثة دراكولا 2الفصل الثالث عشر 13بقلم رشا منصور (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)



#الجزءالثالث_عشر


#وريثة_دراكولا2 


#فيروز 


مروان….


كنت في جناحي وكسلان من كتر التفكير طول الليل مقدرتش أنام. أنا متعود ع السهر طول الليل والنوم بالنهار. لكن بسبب ارها'قي. . اليومين اللي فاتوا كنت تعبان. جداااا 


ومش عارف ياتري فيروز هتقدر تاخد ع الحياة هنا بعد ما كانت بتخرج بالنهار وتنام طول الليل … 


ده غير ان هنا مافيش اى نوع من الرفاهية علشان بنت في عمرها تستمتع بها. ….


أنا واثق ان بالكتير أسبوع وهتطلب مني أنها تسافر وأكيد هتحصل مشكلة.. جامدة مع الملك صفوان وأعضاء المجلس… 


وفجأة سمعت صوت موسيقي عالي 😕 ازاى ده موسيقي هنا في القصر. ..


فتحت الشباك وشوفت فيروز بتلعب رياضة فضلت واقف أتفرج عليها. كان نفسي أعيش معاها كل لحظه بعدها شوفت سيرينا وبعدين فريدة وشهاب وشوفت عدنان نزل لهم …


ولقيتهم كلهم بيرقصوا والحر'س واقف يتفرج وببص ع جناح الملك شوفت ابويا واقف بيتفرج ومبتسم. … 


ممممم يبقي ابويا اللي شجعها ع كدا نزلت بسرعة وقفلت الموسيقي .. كلهم بصولولي والحر'س وحتى لما بصيت لفوق لقيت أبويا الملك صفوان بصلي وتواصل معايا وقالي إياك تز'علها او تقل منها قدام الحر'س. ..


شغلت موسيقي كلاسيك وقولتلها ياتري الأميرة تسمحلي بالرقصة دى ومديت لها أيدي وابتديت أرقص وشاورت ل شهاب وعدنان كلهم رقصوا معانا….


ولقيت فيروز بتقولي ياتري كنت بترقص مع ماما ؟؟؟ 


قولت لها انتي نسخه من ميرا حتى لون عيونك وانتي ورثه منها الشقاوة. والجنان… 


وياما رقصنا وفرحنا وأكبر فرحتنا يوم ما اتولدتي ونورتي علينا حياتنا… 


فضلنا نرقص ونضحك وجرينا عند النافورة وفضلنا نرش ميه ع بعض وقضينا وقت جميل وفجأة فيروز قالت بصوت عالي جعااااانه عصافير بطني بتنهق😂😂😂 


واخدت السيدة فريدة وسيرينا وقالت هنعمل لنا اكل. .


رشدان….


كنت منتظر وصول الراجل اللى بيسلم الد'م وأول ما شوفته شكرته ع التزامه معانا رغم انشغاله بتوزيع الد'م لباقي المماليك واعطيته قطعتين. من العملات الذهبية… 


فرح أوى وبعدين قولت له متعرفشي أخبار عن مملكة مصا'صي الد'ماء.. أنت عارف ان الملك سعدون عندهم وكان نفسنا نطمن عليه …


ياسلام لو قدرت تشوف حد من الحر'س يبلغك"، أخباره وانت تبلغها. لنا هيبقي لك مكافأة كبيرة أوى انت عارف ان المال ملوش لازمة عندنا لكن عند البشر. 😄 


فاهمني طبعا لك عليا اخصص لك مرتب أسبوعي ده غير المكافأة بتاعتك ده في حاله لو وافقت تساعدنا …


قالي أنا تحت أمرك. وأي حاجه هعرفها هبلغكم. بها ع طول بس بالنسبة للحا'رس اديني وقت علشان محدش يشك:. فيا 


دول. مصا'صين د'ماء ومعنديش استعداد أكون وجبه لهم وقتها فلوسك مش هتنفعني في حاجه…


قولت له خد وقتك أنا يهمني سلامتك. المهم ولائك لنا. ..


وخرج من عندي وأنا بفكر في الخطوة. الجاية ازاى أدخل حياة حفيدة الملك….  


هتبقي صد'مة جامدة.. ل صفوان … أصعب حاجه هى الأولاد يعتبر دى نقطة ضعفنا.. علشان كدا أنا خليت أبني يسافر بره. وعايش في أرض البشر..


ومن لحظة ما مسكوا:' فواز وأنا باعت له رسالة أنه ميرجعش تاني إلا بأمر. مني وبقي يشتغل هناك مع الذئاب' الحمراء علشان يقدر يعيش….


امتي يرجع ونعيش سوا ومعانا فواز بس ده مش هيحصل إلا لما أجيب حق اختى وابنها اللى حكم. عليها مصا'صي الد'ماء بالمو'ت قدام عيونا.. آة سنين بتعدي وعمري ما انسي حقها… ومسيري احر'ق.قلب صفوان ع حفيدته… 


عدنان….


الملك صفوان صمم أفضل معاهم وفعلا قضيت' الليلة وتاني يوم صحيت ع جنان😄 فيروز ولسه هنزل لقيت سيرينا وفضلنا نرقص ونضحك وبعدها طلعوا يعملوا اكل البشر.. وكمان يفكروا في تصميم الفساتين.. 


وقررت أرجع ع مملكتنا وفكرت الأول أني أبلغ فيروز وطبعا سيرينا ما هي هتفضل معاها لحما'يتها. وكمان علشان نخفي. حقيقة سيرينا ع الأقل لحد ما نخلص. من رشدان 


وكمان علشان الفستان .. 


وده الأهم عندها لازم تبقي أشيك واحلي واحدة …


وأول ما وصلت جناح فيروز وطلبت الإذن بالمقابلة وافقت وطبعا قابلتها في الصالون الملحق بالجناح .. 


ممنوع راجل يدخل جناح الأميرة. وأول ما بلغتها رفضت خروجى من القصر وقالتلي أنا هعتمد عليك الفترة الجاية ولازم تفضل هنا ع الأقل لحد ما اقضي" ع كل الذئاب' الحمراء ورشدان وفواز…


قولت لها أنا هخلي الحر'س معاكي هنا ده غير سيرينا معاكي وكمان إنتي في وسط مملكتك. استحالة. حد منهم يقدر يدخل القصر.  يعني أنتي في أمان. . 


لكنها قالت حاجه مقدرتش أفهمها ؟؟!  قالتلي 


يا عمو عدنان القصر ابتداء من بكره مفتوح لكل الأجناس. سواء البشر او الذئاب' وحتى الذئاب' الحمراء كمان وهقابلهم كلهم .. عرفت ليه انارشامنصور محتاجاك معايا انت الوحيد اللي عارف رائحة دم'  رشدان… 


وتقدر تعرف لو اى حد من نفس نسله. موجود ولا لآ لآ. ..


قولت لها أنا مش فاهم حاجه هما ازاى هيدخلوا القصر. اصلا وليه وازاى فهميني.. ؟ 


قالتلي مع الوقت هتفهم كل حاجه المهم ان ده يفضل سر' بينا أوعي حد يعرف عنه حاجه حتي بابا مروان .


واهو أنت بردو هتكون جنب سيرينا ولو عاوز تزور مملكتك يكون عن طريق المخبئ السري. بتاع جدي ويكون بعد منتصف الليل وتقدر ترجع قبل الظهيرة من غير ما حد يحس ب إي حاجه… اوعدني يا عمو😔 


قولت لها فيروز أنا يهمني إنك تكوني في أمان. وانا ع استعداد أني أعمل إي حاجه علشان حما'يتك… 


واوعدك ان محدش هيعرف حاجه عن كلامنا .


شهاب…


فيروز قدرت تجمعنا كلنا وتبسطنا. وحقيقي كل واحد فينا كان محتاج لحظه زى دى ينسي فيها كل مشا'كله…


وبعدها روحت للحر'س اللي كان مرا'قب كل اللي بيحصل ومستغربين. 


قولت للقائد*' زيدان المسؤول. عن حر'اسة القصر. الأميرة فيروز لها الأمر والكل ينفذ. ويطيع اوامرها. 


دى أول حفيدة للملك صفوان.  ده غير أنها وريثة دراكولا. بالد'م.  من وهي عمرها أيام شربت من دما'ء جدنا الأكبر دراكولا. .. علشان كدا ورثة بعض من مميزاته…


وأتمني أنكم تكونوا قادرين ع حما'يتها وتنفذوا. كل اوامرها…. مفهوم . 


 


قالي.. كلنا في خدمة. الملك صفوان ولكل نسله. ونسل الملك الأكبر دراكولا العظيم…


قولت له بلغ ولدك القائد*' شلهاب إني محتاج أقعد معاه واطمن ع أحوال وامن.. المملكة. ..


أنا هنتظره بعد ساعه في القاعة الصغري. وسيبته علشان أطلع غرفتي واعدل من شكلي بعد الرقص واللعب تحت النافورة😄😄😄 


 فريدة…..


كنت عند فيروز في جناحها ومعانا سيرينا وعملنا لنا اكل وقاعدين نفكر في ألوان الفساتين … لان فيروز عاوزة فستان مميز يوم التتويج.. 


وخرجت فيروز لمقابلة عدنان ولما رجعت قالت لنا أنها اقنعته أنه يفضل قاعد معانا لحد الزفاف….


وأن إحنا اللي نختار ل رجالة القصر. بدل الفرح وفيروز قالت انا خا'يفه جدي يحضر بالملابس الغريبة اللى عاملة زى أفلام الأبيض والأسود .. 


قولتلها والله لو سمعك مش بعيد يعمل منك بطاطس محمره🍟 وفضلنا نضحك كلنا وبعدها قالت أغرب حاجه ممكن اتوقعها..


جدى عاوزني أتزوج يوم التتويج. وسمح ليا أختار العريس وإلا مش هينفع أكون وريثة. وإنا د'مي مختلط… 


ومن بكره هقابل اي شاب واتعرف عليه …


قولتها استحالة.😲 انتي لسه طفله وكمان دراستك.  أنا لا يمكن اوافق أنا لازم آخدك ونرجع ع باريس حالا… 


واستغربت لما لقيت فيروز بتقولي أنا مش هرجع ولا إنتي هتسافري إلا لما رشدان. يمو'ت … 


وأنا موافقة أتزوج لإن رفضي معناه أني اعيش بعيد عنك واوعي. جدي يحس انك مش موافقة بالعكس لازم يحس أنك بتشجعيني ع كدا وفرحانه ليا كمان.. 


يعني ايه قصدك ان جدك عاوز يحرمني منك . الا يد'مر حياتك ويجوزك في السن ده لا يا فيروز أنا عندى اموت*؛ ولا أشوفك بد'مري. مستقبلك. وحياتك..


أنا لازم اقابل الملك وإلا يحكم. عليا بالمو'ت.  او يخليكي تسافري معايا وحالا…


وأثناء كلامي لقيت الحر'س بيفتح الباب ودخل الملك صفوان علينا ووو. ….


يتبع….

تكملة الرواية من هناااااااا

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله الجزء الاول 1من هناااااااااا

الرواية كامله الجزء الثاني2 من هناااااااا 

مجمع الروايات الكامله1 اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكامله 2اضغط هناااااااا


تعليقات

التنقل السريع