القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية وريثة دراكولا 2الفصل الخامس عشر 15بقلم رشا منصور (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)

 رواية وريثة دراكولا 2الفصل الخامس عشر 15بقلم رشا منصور (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)





رواية وريثة دراكولا 2الفصل الخامس عشر 15بقلم رشا منصور (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)


#الجزءالخامس_عشر


#وريثة_دراكولا2 


#فيروز 


القائد. زيدان…


كنت متعصب. ومنفعل من تصرف. الأميرة فيروز مافيش غيرها هو اللى طلب من الملك صفوان يخليني الحا'رس الشخصي. لها لآ وكمان مساعد! !؟ 


أفهم أنا إيه في حاجات البشر. ولا الستات بالأخص. 


لولا أنها حفيدة الملك كنت خنقتها. بأيدي…. 


بس منكر'ش إني من جوايا مبسوط أنا كنت متوقع المو'ت او الحجز*. لكن …. 


بس ليه الأميرة طلبت اكون المساعد بتاعها وليه مقالتش اي حاجه للملك بخصوص. طريقة كلامي معاها. ..


أكيد هى عاوزة تقل مني قدام الكل وتخليني مضحكة وسط الحر'س… لا أنا المو'ت أشرف لي


وطلعت الجناح الخاص للاميرة فيروز ودخلت غرفتها وأنا منفعل لقيتها طلعت تجري. زى الطفلة شكلها ضحكني أوى. . معقولة دى اللي لسه إمبارح كانت بتمز'ق قل💔ب الوZير


أنا حاسس أنها طفلة ولبسة قناع. شر'يرة… 


قولت لها سمو. الأميرة تحب الشاى معمول ازاى ممكن تعرفيني.. 


قالت لي أنا علمت البنت اللي بتنضف. جناحي طريقة الشاى أنت بس بلغها. وهي هتعمل الشاي.


 


قولت لها ممكن أعرف سموك. ليه قاصدة تذلي؟ فيا 


أنا عندي ام و'ت ولا اني يتقل. مني قدام الحر'س أنا القائد' هنا وبسببك بقيت حتة خد'ام….    قالتلي 


ده بدل ما تشكرني إنى انقذ'ت حياتك. الملك كان ممكن يعمل منك شاورما🍗 ودى آكلة تبع البشر.. 


الفراخ فيها بتتق/طع … تخيل نفسك بقي 


 وثانيا أنارشامنصور محتاجاك معايا العرسان من مماليك مختلفة وأنا معرفشي حد لسه ومعرفشي نواياهم. إيه 


ومنفعش أكون مند'فعة واقابل الجميع ب طريقة حا'دة. أكيد ده هيسبب في ق/طع العلاقات. بالمملكة وجدي وأنا مش عاوزة اسبب.  مشا/كل. ده غير اني لازم ابان اني عروسة رقيقة وكيوت. .


وأنت خا'يف ع مصلحة. المملكة يعني ممكن تساعدني ولقيت من المناسب أنك تكون معايا تحم.يني  وكمان تنبهني. لو حد من العرسان تبع اعد'اءنا.. انت أكيد تعرفهم أكتر مني. 


قولتلها أنا تحت أمرك. وحياتي فداكي. احميكي' ب د'مي… 


بس كان ليه ….؟؟؟ 


قصدى ما الأنسب تختاري عريس من المملكة هنا..


قالت لي أعمل ايه جدى مصمم اني أتزوج وأنا لقيت كل اللي في المملكة عواجيز. مش شايفة شباب هنا خالص.. 


مسكت اعصا'بي وقولت لها ع العموم سموك. حرة في اختيارك واستئاذنت. وخرجت قبل ما انفعل. عليها تاني.. 


الملك صفوان. …


القائد* زيدان شخصيتة. قو'ية ووجودة مع فيروز هيفيدها في حاجات كتير علشان كدا وافقت ع فكرة فيروز وأنه يتعين المساعد الشخصي لها. 


ده بجانب أنه من عائلة راقية .. مامته من أعضاء المجلس. ووالده قائد*: المملكة. وجده كان وزير¿ …. 


واكيد هيساعد فيروز في تنفيذ. الخطة؛' بشكل جيد ده غير أنه يقدر يظهر معاها في ضوء الشمس...


عدنان….


كنت في غرفتي ولقيت الباب بيدق والحا'رس بيقولي الأميرة فيروز طلبة. مقابلة سيادتك| قولت له حضر. حالا 


وأول ما وصلت القاعة التابعة لجناح فيروز لقيتها منتظراني وبتقولي عوزاك تساعدني حالا وبسرعة 


قولت لها مش فاهم قالتلي كلم لي كام شاب من أصحابك من البشر:، وخليهم يحضروا المملكة حالا ويطلبوا من الحر'س مقابلتي الشخصية…


قولت لها طب وبعدين مش فاهم بردو عوزاهم في ايه؟؟ 


قالت لي حضرتك ناسي يا عمو اني مصممة ازياء ووجودى هنا كان فجأة ومكنتش جايبة اى أدوات. معايا 


وعاوزه حاجات كتير بس مينفعشي حد من القصر يعرف حاجه علشان كدا خليهم يقولوا أنهم عرسان…. 


قولت لها تمام بسيطه ساعة بالكتير ويكونوا هنا اكتبي كل اللي انتي عوزاه علشان متنسيش حاجه …


 


وبعدها قالتلي ومحتاجه كمان كام شاب من مملكتك من الذئاب' . حضرتك عارف لسه محدش وصل من العرسان وشكلي وحش.. قدام كل اللى في القصر ومتخا'فش أنا مش هختار حد منهم .


 أنا عاوزة أحسن من صورتي قدام أعضاء المجلس.  ياريت يحضروا بكره بالنهار…


قولتلها تمام اعتبري طلباتك اتنفذ'ت 


وخرجت من القاعة واتصلت ب أصحابي واتفقت معاهم ع الكلام والميعاد…. 


فيروز….


اول ما خرج زيدان من غرفتي فكرت اني اطلب من عمو عدنان يخلي أصحابه يحضروا هنا بحجه أنهم عرسان… 


لازم رجل تسليم.  الد'م يشوف بنفسه رجالة من ممالك واجنا'س مختلفة بيحضروا ل  خطبتي.


عاوزة رشدان يوصله الكلام ده ولازم كل اللي في المملكة يفتكر اني فعلا هتزوج من اى شخص يعجبني حتى لو كان من أصل مختلف.. 


وفعلا بعد ساعة لقيت زيدان جالي وقالي في مجموعه من الرجال بشرRية منتظرين مقابلتك بغرض. الزواج 


قولت له تمام أنا جاهزة ونازلة لهم حالا هقابلهم في الحديقة خليك بداخل القصر علشان الشمس 


قالي هكون قريب منك وبالنسبه للشمس أنا بقدر أقاوم. ضوء الشمس .. اتفضلي 


نزلت وقابلتهم وتعمدت أضحك بصوت عالي ومسكت الفون وطلعت بعض الاكسسورات وقولتلهم ع الخامات اللي محتاجاها علشان تصميم الفساتين وقولت لهم كل مرة تحضروا هنا تقولوا أنكم عرسان 


لأني هخلي الفساتين مفاجأة للكل وطبعا وافقوا واعطيهم منديل بداخله بعض المال واخدت معاهم صورة سيلفي وصلتهم بنفسي لحد البوابة وكل ده تحت أنظار الحر'س. …


وطلعت ع جناحي وطبعا زيدان طلع ورايا ولقيته بيقولي ليس من اللائق ان الأميرة تضحك بصوت عالي او تقفي بمسافة قريبة من الرجال ..


قولت له أنت الحا'رس بتاعي مش ولي أمري ركز في شغلك واستعد بكرة في مجموعه من الذئاب' هتحضر لمقابلتي …


خرج وهو مضا.يق…


وانشغلت باقي اليوم في رسم بعض التصاميم. 


وتاني يوم عرفت ان خبر مقابلتي للبشر انتشر في القصر ..


هايل لازم اضمن ان الخبر هيوصل ل رشدان من خلال اى حد هنا بيوصلوا أخبارنا. …


ولقيت بابا مروان بيلومني وبيقولي أنا عاوزك تتزوجي من داخل المملكة لازم أولادك يكونوا اقو'ياء.  ويحملون دم'. أجدادنا. …


قولت له متستعجلش أنا متفقه مع جدى ان ليا حق اختيار العريس وأنا لسه ماخدتش قرار هتزوج مين ..


وجالي زيدان وقالي قدام بابا مروان ان رجل تسليم الد'م وصل ومنتظر في الحديقة ..


لقيت بابا مروان بيقولوا والاميرة ايه دخلها بالكلام ده ايه عاوزها هي تنزل تستلم. منه وبدء ينفعل…


قولت له أنا اللي طلبت منه يبلغني. روح يا زيدان وأعمل اللى قولتلك عليه وخليه في الحديقة لحد ما يشوف الذئاب'. 


وتواصلت مع جدي بسرعة قولت له بابا مروان هيبوظ خطتي. ابعت اطلب احضاره لك …


وبدء بابا مروان في الكلام بأنفعال ويقولي امبارح دخلتي رجال من البشر. ودلوقتي بتقولي في رجال من الذئاب》 إنتي ناوية ع ايه .. استحالة جدك يوافق ع الكلام ده … 


أنا بحاول أقنع أعضاء المجلس بكونك واحدة مسؤولة. وهتقدري تحمي.. المملكة وتكوني حا|كمة ولكي كلمة مسموعة ! لكن بافعالك دى ممكن يطلبوا طردك" من القصر والمملكة كلها… 


وهنا وصل الحر'س واخدوا بابا مروان ل جدي صفوان .. 


وابتديت اشغل موسيقي بصوت مسموع في القصر كله. ونزلت الحديقة وأنا عاملة مكياج يخفي. تفاصيل وجهي 


وضعت كحل وايشادو أسود حوالين العين كلها ووضعت روج أسود وطبعت رسمة شبكة عنكبوت ع نصف وجهي واتوجهت لرجال الذئاب': اللي استغربوا شكلي…


قولت لهم ان في احتفال قريبا واني طلبت من الأمير عدنان احضاركم لإختيار الملابس المناسبة للحفل بحيث ان يرتديها كل الرجال وطلبت من الرقص ع أنغام الموسيقي 


وكل ده ورجل تسليم الد'م بيراقبنا*،.. 


وشاورت ل زيدان اللى نهي كلام معاه وطلب منه الانصراف. فورا ….


وبعد خروجه من القصر نهيت مقابلتي مع الذئاب' وطلعت ع جناح جدي صفوان اللي أول ما شاف شكلي اتفزع*، معرفشي ليه! !! 


وحكيت له ع كل اللي عملته ولقيته قالي كلها ساعة وهنعرف إذا كان اكل الطعم. ولا لآ 


استغربت أوى قولت له هنعرف إزاي لقيته بيقولي…😲 


ده انت مطلعتش سهل يا جدي😄 ….


يتبع….

تكملة الرواية من هنااااااا

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله الجزء الاول 1من هناااااااااا

الرواية كامله الجزء الثاني2 من هناااااااا 

مجمع الروايات الكامله1 اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكامله 2اضغط هناااااااا


تعليقات

التنقل السريع