رواية وريثة دراكولا 2الفصل السابع عشر 17بقلم رشا منصور (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)
رواية وريثة دراكولا 2الفصل السابع عشر 17بقلم رشا منصور (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)
#الجزءالسابع_عشر
#وريثة_دراكولا2
#فيروز
واصف…..
مكنتش عمري اتخيل اللي بابا بيقوله ده .. ازاى عاوز يعرضني. للخطR رغم أنه مخليني سنين عايش. مع البشر. علشان يحمني*،
كانت صد'مة بالنسبة ليا أول ما بابا قالي إنى لازم أسافر واروح أقابل حفيدة الملك واعرض عليها الزواج ومش بس كدا اخليها تحبني ويوم الفرح اقtلها أمام الجميع…
انفعلت' ع بابا وقولت له إذا كان الثأر. هيخليك تسلم ابنك. . فأنا لا يمكن انسي أبني.
ده بدل ما أفكر فى مستقبله وازاى يعيش في أمان. عاوزني أقوم بعملية. انتحRرية . زى دى وطبعا بعدها هتنتظر أبني يكبر وتطلب منه أنه ياخد ب ثأري..
لآ يا ولدي أنا صحيح بحب عمتي وعاوز أجيب حقها لكن ده ميكنش ع حساب أبني ومراتي… لقيته قالي
أنا معنديش حل تاني وللأسف مقدرش اثق في حد غيرك وأنا يهمني حياتك وحياة حفيدي علشان كدا ممكن نغير الخطة.
قولت له هتغيرها ازاى.؟
قالي أنت هتروح للاميرة وهتخليها تحبك وأطلب منها الخروج بره القصر. وإنا هتولي الموضوع بعد كدا وأنت ترجع ل بيتك وابنك ومحدش يعرف عنك حاجه..
قولت له مع إني ضد. فكرة اللعب ب مشاعر البنات بس أعتقد ان مافيش إختيار تاني. …
موافق بس اديني كام يوم أحاول ادبر فلوس. السفر وكمان احتياجات البيت هنا…
لقيته طلع كيس مليان عملااات ذهبية. وقالي خده وجهز نفسك للسفر بعد يومين وسبني ومشي….
اخدت الكيس واعطيت ل زوجتي نصفه واخدت البعض منه واشتريت بعض الأغراض. والباقي وضعته وديعة في البنك ومعاهم ورق مكتوب فيه كل حاجه عن حياتي وأصلي…
وطبعا مقدرتش أقول ل زوجتي اى حاجه غير اني مسافر مع ولدي لانتهاء من بعض الأعمال…
وفضلت أفكر ازاى اخلي الأميرة تحبني وتختارني أنا دون الكل..
فريدة….
كنت مضا'يقة وأنا حاسة كأني محبو'سة. معنديش حرية السفر. او الحركة لأي مكان وأول ما دخل شهاب الغرفة وسألني. حكيت له وأنا منفعلة. لقيته قالي
ان الذئاب' الحمراء عرفوا طريقنا. وأن سبب سفره ع السفينه مكنش غلطة. ده كان سببه أنه مطا'رد ..
حتى سبب سافرنا للمملكة فجأة وتعطيل. الطيارة كان سببه انهم منتظرنا في المطار ومروان بلغ. فيروز تحاول تتأخر شويه عن ميعاد الوصول.
وان عدنان ومروان دخلوا في معر'كة. معاهم…
قولت له ازاى كل ده حصل ومحدش قالي حاجه !😔
قالي لأننا بنحبك يا فريدة محدش فينا كان عاوزك تخا'في او حتى تقلقي…. وجودك هنا في المملكة حما'ية. لكي….
اضيقت. أوي من نفسي الكل بيحاول يحميني'* ويطمني. حتي الملك صفوان وأنا بدل ما اشكرهم عماله اتعصب. عليهم …
دلوقتي بس فهمت معني كلمة فيروز ان مافيش سفر لأن في خطrر ع حياتي. ورفضت تفسر لي اى حاجه …
وقولت ل شهاب هنفضل كدا لحد امتي ما فيروز مسيرها هترجع تكمل دراستها. .
قالي مجرد ما نخلص. من رشدان يبقي خلاص مافيش خطrر عليها لأن الذئاب'الحمراء اضغفe مننا ده غير ان مملكتهم. من غير ملك. يعني ممكن نملكها مجرد ما نتخلص" من
الخطrر اللي علينا…
والأفضل ان محدش يعرف أنك عرفتي حاجه .. أنارشامنصور عرفتك بس لما لقيتك فاكرة إنك محبو'سة. وان الكل متحكم. فيكي…
قولت له اطمن وكويس أنك عرفتني…
وروحت ل سيرينا قولت لها مش هينفع أسافر ع الأقل لحد ما فيروز تستقر. ع عريس ويتم يوم التتويج..
وكتبت لها حاجات هحتاجها زي الإكسسوارات والشنط وحتي الأحذية لقيتها قالت كل حاجتك هحضرها من باريس لأن وجودي في بيروت مش امان. ليا. ..
سكت. ومعلقتش. ع كلمتها. لأن فعلا كلنا معر'ضين.
للخ. ط.ر…
وروحت عند جناح الملك صفوان وطلبت المقابلة وأول ما دخلت لقيت فيروز موجودة معاه واتواصلت معايا وقالتلي بلاش تتكلمي في موضوع السفر…
بصيت للملك وقولت له أنا محتاجه مكينات خياطة وتطريز. وياريت لو في بنات تقدر تساعدني..
أبتسم وقالي اكتبي كل اللي محتاجه له وهتلاقيهم عندك ومن بكرة …
وكمان في الدور العلوى جناح كبير هخصصه علشانك وأنا مقدر تعبك. ووجودك وحبك ل فيروز…
قولت له فيروز دى بنتي وأنا مقدرة مجهودكم. في حما'يتها. وحما'ية اللي حواليها… استئذنك.
القائد. زيدان….
كنت واقف قرب جناح الأميرة فيروز وشوفتها خارجه من جناح الملك صفوان وملامحها متوترة. انتظرت لما دخلت جناحها وطلبت الدخول
وأول ما دخلت لقيتها بتقولي أنا محتاجه لك ممكن تساعدني.
قولت لها جلالتك. تؤمر. وعليا التنفيذ.
قالت دلوقتي انت بتبلغ. رجل تسليم. الد'م بالكلام المتفق عليه . ده غير ان باقي الحر'س أكد كلامك….
وهو بلغ. الكلام لمملكة الذئاب' الحمراء لحد هنا تمام ..
لكن ازاى أعرف ايه اللي بيتم في مملكة الذئاب' الحمراء محتاجه حد ينقل لنا أخبارهم..
قولت لها سموك. عرفتي منين أنه نقل الكلام لهم..!
رفعتلي حاجبها وبصتلي وقالتلي ياريت تفكر ازاى نعرف أخبارهم؟ !
قولتلها بسيطة هنعرفها بردو من رجل تسليم الد'م. سيبي الموضوع ده عليا … بس ممكن أعرف مالك؟
كنت متوقع تعنيف. او أنها تطر'دني خارج الجناح بسبب فضولي. .
لكنها فضلت ساكته وبعدها قالت حاسة بعبئ' كبير عليا. نفسي أخلص. من اللي قtل أمي قدام عنيا😓.
خا'يفه يهر'ب. مني ويختفي. زى ما كان مختفي طول السنين اللي فاتت… أنا عمري ما أرتاح إلا وأنا ماسكة قل💔به بأيدي وانهشه" ب سناني زى ما عمل مع امي…
حسيت بحزن كبير جواها اللي يشوف ضحكتها وتهوrرها.. لايمكن يتخيل كمية الحزن اللي جواها.
قولت لها أنا معاكي وهساعدك تتخلصي. منه وتعيشي في أمان بس ممكن بلاش موضوع مقابلة العرسان ده
ضحكت رغم الدموع اللي في عيونها وقالتلي ما العرسان دول هما اللي هيجبولي رشدان لحد عندي..
قولت لها قصدك أنك هتطلبي يكون مهرك رأس: رشدان؟
قالت لي بعدين هتعرف المهم أنك هتساعدني
قولت لها مقدرش أعمل غير كدا ده واجبي. وكمان ما انا بقيت المساعد بتاعك…
ابتسمت وقالت قصدك الحا'رس بتاعي اللي بياخد باله مني
فضلت باصص في عيونها توهت جواها وسرحت في جمالها وفوقت لما سمعتها بتقولي زيدان . زيدان . مالك
قولتلها أول مرة أسمع أسمي بالجمال ده . احم احم استئذنك أخرج. … وخرجت وأنا متلخبط لدرجه اني اتصد'مت في الحائط. وانا ماشي ولقيت ايد ع كتفي ببص لقيته😲
فيروز…
أول ما خرج زيدان من غرفتي فضلت أضحك ولسه أنا هوريك البشرية. ممكن تعمل إيه بس هفوق لك أكتر لما أخلص من رشدان.. والكل يعرف مين هى فيروز بنت ميرا البشرية…
ودلوقتي بقي أقابل عمو عدنان لازم أعرفه خبر. سفر رشدان وابنه واصف ياتري هو يعرفه وشافه قبل كدا ولا لآ؟ ؟
الملك صفوان…
كنت خارج من جناحي ومتجه للقاعة علشان اجتمع ب شهاب وشلهاب وشوفت القائد'* زيدان وهو خارج من جناح حفيدتي ماشي بطريقة غير متزنه لدرجة أنه اتصدmم في الحائط. .
ووقع/ مسكته. وأول ما شافني اتخض. واتنفض*' وفضل يقولي كل حاجه تمام ومافيش حاجه خالص وماشي بضهره واتخبط. تاني بس المرة دى نزل يجري ع السلم…
وقفت أضحك ياتري عملتي فيه ايه يا فيروز ده كان أكتر واحد عاقل ورزين. في الحر'س عندي😄😄
واتجهت للقاعة واجتمعت مع القا'دة وقولتلهم عاوزكم تستعدوا. قبل يوم التتويج لازم نتخلص*. من مملكة الذئاب'الحمراء والكلام ده لازم يفضل سر. بينا ومحدش من الحر'س يعرف حاجه ….
دربوهم. وهاتوا أحدث الاسLحة وعلموهم عليها..
لقيت شلهاب بيقولي إيه رأي جلالتك لو …..؟؟
انت اتجننت. عاوز حفيدتي تكون😲
يتبع….
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله الجزء الاول 1من هناااااااااا
الرواية كامله الجزء الثاني2 من هناااااااا
مجمع الروايات الكامله1 اضغط هناااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا