القائمة الرئيسية

الصفحات

تابعنا من هنا

قصص بلا حدود
translation
English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

رواية وريثة دراكولا 2الفصل التاسع 9 بقلم رشا منصور (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)

 

رواية وريثة دراكولا 2الفصل التاسع 9 بقلم رشا منصور (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)






رواية وريثة دراكولا 2الفصل التاسع 9 بقلم رشا منصور (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)



#الجزءالتاسع


#وريثة_دراكولا2 


#فيروز 


الملك صفوان. …. 


أعلن عن وصول حفيدتي المملكة. طلبت إحضار وزير. الذئاب' الحمراء علشان يكون أول حاجه تشوفها فيروز زى ما وعدتها وأول ما قال الحا'رس اللي ع بوابة القاعة. 


حفيدة الملك صفوان والأمير مروان والأمير عدنان والحاشية* يستئذنون بالدخول . شاورت له ب أيدي علشان يدخلوا ودخلت فيروز في المقدمة 


ترتدي بنطلون من الجلد الأسود. وبلوزة سوداء. وعليهم عباءة مفتوحة من القطيفة باللون الأحمر القاتم. ذكرتني ب جدنا الأكبر دراكولا…. 


مع فرق أنها ترتدي الكعب العالي وشعرها الأسود طويل…. وتضع كحل شديد السواد حوالين العين وأحمر شفاه ب لون الد'م.. ولون عينها فيروزي...


ودخلت في شموخ ووقف جميع أعضاء المجلس. ينظرون إليها وأنا تواصلت معها وقولتلها 


مظهرك يدل انك وريثة. دراكولا فاضل أنك تثبتي لهم قو'تك… 


ووقفت وقولت لجميع أعضاء المجلس. .. 


" أقدم لكم حفيدتي ووريثة دراكولا والطبيبة المستقبلية … فيروز "  انحني رأسهم. تحية لها..


نظرت لهم فيروز ب كبرياء وهزت رأسها خفيف رد التحية….


كنت فرحان بها البنت دى اتولدت علشان تكون ملكة 


وقدمت التحية ل ابني وعدنان وطبعا شهاب وزوجتة السيدة فريدة ول سيرينا وجنو'د شركان وقولت لهم تفضلوا بالجلوس 


ميعادا فيروز تجلس هنا بجانبي 


وأحضر الحر'س كرسي ووضعوا أسفل كرسي بخطوة…


وبدأت فيروز تمشي في اتجاة الكرس لكن فجاة وقفت ونظرت إلي وزير. الذئاب' الحمراء 


وفضلت تنظر له وبعد لحظه لقيت فيروز بتقفز. فى اتجاهه وفجأة كان الد'م تطاير* ع الجميع ووقعت فيروز


صر'خنا بأعلي صوتنا فيروز…. فيروز ونزلت من الكرسي ومروان والجميع اتجه إليها لنطمئن عليها 


لوهلة حسيت اني فقدت حفيدتي😔 لكن !! 


قامت  فيروز ووقفت وهى تحمل ق💔لب  الوزير. ممزق في يديها..


ورفعت يدها وقالت بصوت مرتفع ..


هذا جزاء كل من تخيل له نفسه ان يعتد'ي ع حفيدة الملك. 


ونظر جميع أعضاء المجلس. لبعض وابتدي الجميع يبتعد عنها وهى تقف ب كبرياء ونظرت للحا'رس وقالت له 


أرسل أحد لتنظيف القاعة من القمامة*... 


ورمت الق💔لب ع الأرض وداست عليه بحذاءها وبعد ذلك ذهبت إلي الكرسي المخصص لها ووقفت وقالت 


بعد اذن الملك صفوان .. لكل من في القاعة تفضلوا بالجلوس الآن . لنتعرف ع بعض...


شهاب….


كنت معلم فيروز طريقة تحية الملك ودرجة انحناء. الرأس ومدربها ع المشي في شموخ كالملوك…


لكن أول ما شوفتها بتقفز. في اتجاة رجل الذئب* الأحمر نظرت له وجدته ذاهب في اتجاهها ورافع أيده والمخا'لب خارجه منها … 


وفجأة لقيت فيروز وقعها. فوقه وفي د'م كتير كأنها نافورة خارجه من الأرض خارج منها الد'ماء جريت ع فيروز والكل جري اتجاهها حتى الملك صفوان 


وكلنا كنا في حالة من الذهول. أول ما شاهدنا فيروز بتقف وماسكة. في ايدها قل💔ب الرجل ونظرت لنا جميعا واخذت تمز'ق في القل💔ب  بكل برود. دون ان يظهر اى تعبيرات ع وجهها وقالت بلا إهتمام للحا'رس 


إبعت حد ينظف الأرضية. وطلعت منديل ونظفت ايدها وداست بكعب. حذاءها ع المتبقي من القلب***.


كل من في القاعة شعر برهبة. وخو'ف من فيروز وخصوصا من أسلوبها الجاد. والحاد*جداا في الكلام… 


ونظرات عينيها اللي بتدل ع القسوة*^...


لكن اللى انارشامنصور استغربت له هى قدرت تختر/ق القفص. الصدري. وتاخد قلبه!! إزاي ؟؟ 


إحنا مصا'صي الد'ماء نتمتع بأنياب. وأسنان قويه وحادة* كالس🔪ين. …  لكن & 


فيروز هجين من ام بشرية علشان كدا أسنانها شكلها زى البشر. صحيح قو'ية جدا. لكن ملهاش أنياب* 


ومحدش من مصا'صي الد'ماء له مخا'لب. دى صفة موجودة عند الذئاب' فقط … يبقي اختر*قت  صدره. ازاى؟؟ 


وبعد ما كل واحد رجع قعد مكانه نظرت ل عدنان لقيته هو كمان بينظر ع جسد الرجل الملقي ع الأرض وينظر ع يد فيروز .. ده معناه أنه هو كمان ميعرفشي هى عملت كدا إزاي … لازم انفرد ب فيروز وافهم منها بس ازاى ؟؟


سيرينا. …


أنا الوحيدة اللي مكنتش مستغربة من فعل فيروز وأول ما وقفت تطلب من الجميع الجلوس ابتسمت لها.. 


من أول لحظه كلمني عدنان أنه محتاج مكان آمن. صممت أعرف ليه وقتها حكالي عن فيروز وان الكل يبحث. عنها علشان يقت/لها وأنه بيحاول يحميها.. وأنها طفلة ذات الشهرين من عمرها… 


صعبت عليا جدااا طول الوقت أنا وأمي وقبل مننا جدتنا عايشين في أرض البشر. ممنوع نروح المملكة ولو حتى زيارة وبالذات لما طلع قانو'ن بمنع.  اختلاط. الذئاب' ب البشر وأصبح للذئاب' الحمراء مملكة لوحدهم 


وطبعا لو ظهرت أمي وخصوصا أنها من د'م ملكي. نقي.. 


ده في خطورة* ع حياتها … 


وعشنا طول حياتنا منقدرش نتكلم عن اصلنا … كنت بتعلم دايما ازاى أقدر ادافع؛ عن نفسي. في حالة لو أتعرف أنا مين 


علشان كدا محدش هيحس بحالها زيي ولما بدأت فيروز تكبر طلبت من عدنان أتعرف عليها 


كان بياخدها من شهاب وفريدة بحجه أنه بيعلمها الرسم وبتروح معاه المتاحف. والحفلات الموسيقية 


واتعرفنا ع بعض وطلب منها عدنان متقولش حاجه عني ويكون أمري سر* بينا وابتديت أعلمها بعض الحركات" القتا'لية واستغربت لما لقيتها متعلمة بالفعل…


وفي يوم قالتلي ازاى أكون ذئب* وليا مخا'لب. . قولتلها إنتي مصا'صة د'ماء مينفعشي تغيري من اصلك: 


قالتلي أنا عاوزة امز'ق قلب💔 كل من تسبب في قت/ل مامتها زى ما هما عملوا وحرموها" منها وخلوها تشوف مامتها وهي بتتق/تل. 


قولتلها أنا هعملك مخا'لب اقو'ي من مخا'لب الذئاب' وطبعا ده كان سر* بينا 


وطلبت من حداد* بيصنع الخنا🔪جر أنه يصنع ليا مخا'لب حادة: وقو'ية وصنعت لها أيضا خواتم متصلين بسلاسل* ع شكل كف👋 وتنتهي بأسورة. ملونين تلبسهم كأنهم إكسسوار. 


وكنت بدربها. ع استخدامهم وإذا لقيت إى مجر'م كنت بخليها تتدرب. عليه وعلمتها تكون جريئة… 


وتتكلم قدام أعداءها*: ب برود. لأن ده هيزيد من رهبتها* 


لكن في الحقيقة هما من الحد'يد المخلوط. بالبلاتين. ولكمة" خفيفة من ايدها كافية لوقع فك* الأسنان بالكامل…


ولما ذهبنا لأخذ فيروز من الأرض المحايدة. لقيتها مرتدية الخواتم💍فهمت أنها ناوية ع حاجه. 


وأول ما قربنا من البوابة الخارجية. للقصر" شوفتها وهي بترتدي المخا'لب في يدها اليمني وخبئت يدها داخل العبائه..التي ترتديها…. 


وأول ما نظرت لرجل الذئب* الأحمر لفتت وجهها لي هزيت لها رأسي بأن تنفذ. ما دربتها عليه خصوصا لما شوفت نظرات بعض من في القاعة بأستهزاء. لأنها طفلة صغيرة في السن … وأكيد في اعتراض. ع وجودها…


وبعد ما نفذت كل اللي علمتها إياه كنت فخورة جدا بها وشوفت نظرات الفخر. في أعين الملك صفوان والأمير مروان وحتي أعضاء المجلس كانوا مبهورين. بها. ..


ميعادا شهاب وعدنان واضح أنهم بيفكروا هى مز'قت. قلبه💔 ازاى… 


وواثقه ان عدنان زمانه شك*، فيا بس الخو'ف ان الملك صفوان يعتر'ض ويزعل من عدنان بسببي…. 


الملك صفوان….


أول ما جلست ع كرسي* طلبت من الحر'س قبل ما ينظفوا الأرض من جسد. الوزير. والد'ماء اللي تملئ المكان ان يحضروا. الملك سعدون والحا'رس. الخائن* وكذلك فواز


علشان يشوفوا بنفسهم اللي حفيدتي عملته 


وان حسا'بهم هيكون ع ايدها تعمل اللي هى عوزاه فيهم 


أنا بعد اللي شوفته اطمنت عليها 


كنت قلقان ان تكون مشاعرها زى البشر. ودموعها تنزل من أقل موقف ووقتها هيظهر ضعفها** أمام الجميع واستحالة وقتها اى حد يقتنع أنها قائدة* ولها كلمة مسموعه… 


وأول ما الحر'س أحضر فواز وسعدون والحا'رس قولت لهم أحب أعرفهم ع حفيدتي فيروز اللي هتق/لتكم زى ما قت/لت الوزير؛؛؛؛ .


وهنا لقيت فواز نطق وقالها إنتي لازم تمو'تي زى ما إبني مات* لازم تحصلي امك البشرية*** 


انتي مش هتخو'فيني ….. انتي د'م قذر* هجين*** 


انتي أنتي آ.آ. آ. آ . آ. آ. ؟؟؟ 


يتبع…..


ياتري فيروز ناوية ع ايه ؟؟ 


تكملة الرواية من هناااااا

لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا

بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل 

متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا

الرواية كامله الجزء الاول 1من هناااااااااا

الرواية كامله الجزء الثاني2 من هناااااااا 

مجمع الروايات الكامله1 اضغط هناااااااا

مجمع الروايات الكامله 2اضغط هناااااااا


تعليقات

التنقل السريع