رواية سلطان و الغرام الفصل الثانى وعشرون 22بقلم عائشة الكيلاني (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)
رواية سلطان و الغرام الفصل الثانى وعشرون 22بقلم عائشة الكيلاني (جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)
سلطان فتح التحاليل و نظراته على غرام و هشام:ـ هشام امين الدمنهوري للاسف النتيجة بتقول انكم اخوات
غرام بعصبية:ـ التحاليل دى مزورة انت اكيد لعبت فيها يا حيوان
هشام:ـ بلاش غلط انا ساكت احترام لجوزك الى هو ابن عمي و لعمتي اوعي تكوني فاكرة انى هخاف منك فوقي كدا و اقبلي الواقع علشان ابنك على الاقل
غرام طالعت فوق و عفريت الدنيا تحت سلطان بص لهشام بحده:ـ اوع تفتكر انك من العيلة بجد و اوع تنسي نفسك علشان مفوقكش بطرقتي كله الا مراتي فاهممم
سلطان طالع اتفاجا بحالة غرام و انها هادئة:ـ نام
غرام:ـ ممم نام
غرام غطت ابنها و قعدت على الكرسي:ـ قبلت بالمرا الواقع حتي لو مليون تحاليل قالت كدا انا عند رايى و كلمتي دا مش اخويا مش هقول فرق مستوى و الشكل تو انا بقول الى شايفه و بعدين يا قلبي متشغلش بالك فكك خلاص هعمل اي انا ل هتعصب ولا هعمل اي حاجة
سلطان حط ايده على جبينها:ـ انتي كويسة انا خوفت عليكى اكتر غرام حبيبتي انا سامعك اتكلمي
غرام قامت:ـ هيفد باي الكلام خلاص الحمدلله على الى حصل رضيت انا راضية بس مش عايزة لا اشوف وشه ولا اسمع صوته تمام انا زهقت من الحكاية دى انا هرمي كل دا ورايا و هزكر في حياتنا و ابني و بسس غير كدا شكرا
غرام لفت ايديها على رقبته بدلال:ـ انا عايزة ابدا من تاني يا سلطان بعيد عن الصراعات و المشاكل انا زهقت و تعبت من كل دا مفيش عندي طاقة لاكتشاف مصيبة جديدة
سلطان حاوط خصرها و هو بيبصلها بتراقب و عشق:ـ دا بجد يا ماغي
غرام هزت راسها باه:ـ بحبك و مش عايزة اى حاجة غير ان حياتنا تكون احسن و ان ابني يطلع سويا نفسية مش عايزة يعيش لحظة واحدة في حزن
سلطان قبل ايديها:ـ بحبك
غرام بابتسامة:ـ و انا كمان
سندت راسها على كتفه و هى بتحاول تفرغ راسها من المشاكل و الصراعات الى بقت فيها
تاني يوم في بيت اهل لارا
لارا وقع منها فنجان قهوة بصدمة:ـ يعني دا اخوكي
غرام:ـ هو مش انتي سمعتي دا بودانك هناك بس متقوليش اخوكي اخويا مات من سنين مات غرقان ولا نسيتي
ماجي:ـ لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم غرام امشي من هنا طول مانتي انتي هنا مش هتبداي بالعكس دا انتي هترجعي مليون خطوة لوراء الله يرحمه و يسامحه و بعدين هو ملوش ذنب هو ضحية زيك بالظبط و يمكن اكتر فوقي يا بنتي و عيشي حياتك على الاقل علشان ابنك
مشيرة بصتلها:ـ قولي يا بنت لارا عايزة اي انا فاهمه النظرة دى كدا عايزة تعملي مصيبة قومي يا ماجي نامي ولا تعالوا نخرج
غرام:ـ بصي انا عايزة ارقب سلطان في كل مكان يروحه اعرف عنه كل حاجة في الشغل مع اصحابه اكني معاه بالظبط فاهمني يا مشيرة ولا بكلم نفسي
مشيرة:ـ سبي الموضوع دا عليا دا انا هجبلك ارار سلطان و ارار شغله لو عايزة
ماجي:ـ مش هتتهدي الا لم تخربي بيتهم انا عارفكي
مشيرة:ـ سيبك منها دى نكد اطمني كل تحركاته هتبقا معاكي ايوة خليكي مصحصة و اعرفي جوزك فين و بيعمل اي مع مين عايزكم تخدو بالكم من الشغالين الى بيشتغلو عندكم
لارا:ـ و انا يا مامي لازم اعرف كل حاجة عن محمود بقلو يومين مش مظبوط و بيتاخر اوى
مشيرة بسخرية:ـ هو لحق يتعتي من امين ماشى يا اخر صبري
ماجي قامت بغضب و سابتهم بيخططو عند سلطان في القسم كان بيحقق في قضية و زى العادة يخلص شغلو و يرجع البيت و محمود و رؤوف نفس الكلام
بليل
غرام:ـ طب انت متعصب ليه يا حبيبي
سلطان:ـ لانكي دراتي عليا حاجة زى دى من امتي و احنا بنداري على بعض قولي صاحبتي هنا علشان مشكلة مش هتكلم لكن اكتشفها في اوضي بالصدفة و كمان معاها مصيبة انتي عايزة تموتيني مين الى بيخلف بكلامه دلوقتي ما تتكلمي
غرام قعدت جانبه:ـ يا حبيبي انا خوفت منك بسبب شغلك الى ان شاء الله هتسيبه البت مظلومة مكنش قصدها تق.تله و انا درين عليك لان حالتها النفسية زى الزفت و ممكن تعترف و تودي نفسها في مصيبة و انت زي العادة العدالة اهم شي كنت عايزني اتصرف ازاي معاها اطردها
سلطان بعصبية:ـ مش كدا تنور يا ستي بس انا من حقي افهم حقي لاني انا بقيت مسؤل عن العيلة كلها افهم و اعرف هى مين مش اى حد يدخل البيت مش يمكن مزقوقة علينا تاني غلطة ليكي هعمل نفسي مش واخد بالي و دا احسن لينا احنا الاتنين علشان منزعلش من بعض تمام
سبها و دخل التواليت غرام رجعت شعرها لوراء:ـ منك لله يا رغدة زفت من يومك و انتي حيوانية لدرجة انكي سببتي لاختك مصيبة و انا كمان
في الجنينة سما بتتمشي بخوف:ـ اااااااع
هشام:ـ بسم الله الرحمن الرحيم انتي بتطلعي منين وقعتي قلبي
سما:ـ انت الى بتطلع منين يا زفت انت و بعدين عمل رايح جاي في القصر اكنه بيت اهلك
هشام ببرود:ـ ما هو فعلا بيت اهلي انا هشام امين الدمنهوري اخو غرام
سما بصدمة:ـ غريبة اول مرة اعرف ان غرام عندها اخ عمرها ما اتكلمت عن الموضوع دا
هشام:ـ هى كدا مش بتحب تدخل حد في حياتها و انتي كمان بلاش تحشري نفسك في الى مش يخصك تمام يا قطة
سابها و مشي سما رجعت شعرها لوراء:ـ واحد مستفز انا عارفه غرام مستحمله ازاي حاجة ارف اووف
عد اسبوعين و بالفعل مشيرة قدرت تخلي الحارس بتاعه يراقب كل تحركات سلطان و كمان لانها وصلة زق عليه ناس يرقبوه في القسم و محمود كمان
سلطان فتح الباب:ـ انت بتهبب اي وراء الباب
انا هقولك كل حاجة يا باشا المدام مشيرة خالة مدام حضرتك بعتني ارقبك هنا مش بس هنا دى بعته ناس تراقب كل تحركاتك الحكايه دي بقلها اسبوعين طبعا براقبك لان المدام عايزة كدا ابوس ايدك بلاش تاذيني انا عبد المأمور
سلطان بص له بنظرة غير مفهومة
بليل في بيت محمد في اوضة محمود كان بيدور على حاجة في الدولاب لكن اتصدم لم شاف برشام لارا خرجت من التواليت و بتجفف شعرها:ـ مالك يا حبيبي
محمود بهدوء منفي تماماً لغضبه:ـ اي دا يا حبيبتي
لارا ببرود و متاجهله تماما:ـ اي دا مانع حمل يعني هيكون اي واحدة مش عايزة تخلف حورية شخصية مفيش داعي لعصبيتك دى روق كدا ل يجرلك حاجة
محمود مسك دراعها بعصبية ممزوجة بغضب:ـ لارا اتعدلي و كلمني زى ما بكلمك اي البرود الى فيكي دا من امتي و انتي كدا يعني اي اشوف الارف دا مستخبي في حاجاتك و تقوليلي حورية شخصية انطقي بتخدي الزفت دا من امتي
لارا ببرود:ـ من يوم ما اتجوزنا اصل اكتشفت انك مش مضمون انتوا كلكم كدابين اخلف منك علشان تخوني زى ما عمك عمل في خالتي و في الاخر يطلع عندك ابن مش كدا و طبعا بنتي تطلع معقدة زى غرام مش كدا انسي يا قلبي انا صحيح نفس الاسم لكن مش زى خالتي لارا ممكن تدفع عمرها لاجل البنادم الى بتحبه لكن انا غير انا ممكن اق.تل لكن ميجليش ضرة أو ابن غير شر..عي ف فوق و افتكر انى مش خالتي ولا بنتها انا طيبة اه بحبك جايز لكن تفكر تخدعني تبقا لسه متعرفنيش و بعدين انا مش عايزة ابقا ام و عيال و صداع انا لسه عندي حاجات و احلام غير دى
محمود بص له بسخرية و ابتسامة ملية بالحزن:ـ صح يا حبيبتي معاكي حق انتي مش ملزمة تعملي كل دا امسكي انا اسف انى حلمت ان يكون عندي اطفال من الانسانة الى حبيتها و حلمت بيها حتي و انا صاحي
محمود خرج و رزع الباب بغضب لارا قعدت على السرير و قعدت تبكي في القصر في اوضة سلطان
سلطان بغضب و عصبية:ـ انا عايز اعرف جرلك اي بتعملي معايا كدا ليه لدرجة دى مش واثقة انطقي طلامة انا كدا بكملة معايا ليه طلامة شايفني خا.ين و مخادع
غرام بصتله بوجع و حب:ـ ذنبك انك من عيلة الدمنهوري سلطان انا بحبك اوى بس مش هقدر اعيش على عمية مش هقدر اكون امي مش هقدر استحمل تكون بعيد عن عيني و معرفش بتعمل اي او مع مين
مسكت ايده لكن سلطان بعد ايده عنها بغضب:ـ اطمني مش انا الى اخون مش حب لكن مش انا الى اعمل كدا و بالنسبة لي الى دراتيها عني اطمني مش هتتحبس ليا معارف و قدرت اعرف ان الراجل الى بتقول قت.لته طالع عايش الجراح سطحي
سلطان سابها خرج و رزع الباب بغضب غرام بصت لطيفو و بقت تبكي بوجع و انهيار الباب اتفتح و دخل سلطان غرام جريت عليه و اترمت في حضنه و هى مذلة بتبكي :ـ انا اسفة انا عملت كدا علشان احفظ عليك و على بيتنا خوفت للماضي يكرر نفسه انا اسفة ارجوك تسامحني ارجوك يا سلطان
سلطان حطت ايده في شعرها اتنهد بهدوء بيحاول يهدي من غضبه:ـ طب اهدي علشان نتفاهم انا اهو موجود معاكي ممكن تروقي بقا
بعدها عنه بصت له بعيون باكية مسك ايديها و قعدوا على السرير و هي في حضنه:ـ يا حبيبي انا مستحيل ابص لغيرك انا صحيح لو كدا كنت استغليت هروبك مني و عملت اى حاجة عايزاه غرام انا قولتها قبل كدا بس هقولها تانى انا مفيش اى ست تملي عيني غيرك مش عيني بس عيني و قلبي لولا انكي مضغوطة انا كنت تصرفت تصرف مش هيعجبك لانكي جرحتي كرامتي حساستني انا خاين و حقير قدام نفسي انا للحظة شكيت فيا و انى خاين تصرفك مش هاين يا حبيبتي عارف ان الماضي مذل مقصر عليكى و عارف انكي مش قصدها بس تصرف زى دا يخليكي تخسري بيتك و نفسك لدرجة دى ياستي من رحمة ربنا لدرجة دى مصممة ان الماضي يعيد نفسه يا غرام والله العظيم انا مستحيل اخونك و دا لمليون سبب مستحيل اشوف غيرك
غرام بدموع:ـ سوري بس انا عملت كدا من غضبي عارف يعني اي تنام و تصحي تلقي ليك اخ غير شرعي و بيبجح لؤي من رغم سنه الصغير بس كان اب كان تصرفاته معايا على انه ابويا مش اخويا التوام.. قولت خلاص و رضيت لكن ان حد يكون مكانو اهو دا الى مش هسمح بيه سامحني ارجوك عقبني باي حاجة الا ان تسبني انا محتاجك جانبي ارجوك متسبنيش انا بحبك
سلطان ضمها له اكتر قبل راسها و هى مذلة بتبكي تانى يوم
غرام:ـ انا عايزة اتعالج يا خالتي
ماجي بابتسامة فرح:ـ الاعتراف بالمرض و انكي عايزة تتعالجي دا في حد ذاته علاج بس اوعدني انكي هنستخدم عقلنا و نحسب كل خطوة نخطيه سامعني انتي دلوقتي مش لوحدك لازم كل ما تفكري في مصيبة عايزة تعمليها فكري في ابنك لانه ملوش ذنب في الى بيحصل سامعني يا ماغي
غرام هزت راسها ماجي حضنتها و الدموع في عيونها في مصر في بيت رؤوف و زينة
رؤوف:ـ هببتي اي
لارا:ـ غلط فيا
زينة:ـ لا عندك مش معنى انكي مش طيقه في انكي تغلطي فيه محمود مستحيل يغلط في حد مش بقول كدا علشان اخويا تو لكن محمود اخلاقه مش كدا مش تربية ابويا اننا نغلط في بنات الناس ف بدل ما تركبي اخويا الغلط قولي الحقيقة احسن بعد اذنكم
زينة دخلت المطبخ بغيظ من لارا برا لارا حكت كل حاجة لرؤوف
لارا:ـ رؤوف شعري انت بتعمل اي المفروض تدفع عني مش كدااا
رؤوف:ـ و اكسر عضمك لم تتمدي من امتي و انتي كدا هاا من امتي و انتي بالغباء دا بتعايرررره باي بتعايررره بحاجة ملوش يد فيها عمه الى عمل كدا هو ذنبه اي يستحمل ارفك و قلت ادبك فعلا بابا كان معاه حق لم قال انكي قليلة الادب و محتاجه تربية دلعنا فيكي لحد ما سوقتي فيها
رؤوف سبها بغضب
لارا بدموع:ـ رؤوف انا مش عايزة اطلق اعمل حاجة ارجوك بس متخلهوش يسبني يا رؤوف رؤوف اوقف جانبي انا اختك الوحيدة و حبيبتك اوقف جانبي علشان خاطري و غلاوتي عندك اتصرف
رؤوف:ـ طب هو فين دلوقتي
لارا بدموع:ـ مرجعش البيت من امبارح انت مش عارفه اعمل اي اتصرف يا رؤوف انا خايفه لم يرجع و يطلقني
في بيت عايدة هشام الباب و خبط فتحت له ست لابسه اسود في اسود
هشام :ـ كله تمام يا عايدة صدقوا انى ابن امين حتي التحاليل صدقت
عايدة ابتسمت بفرح :ـ حلو اوى لحد كدا
هشام:ـ الا قوليلي هو ازاى واحدة يجلها قلب تموت طفل ملوش ذنب هو صحيح لارا خربت حياتك ولا انتي الى دمرتي حياتها
عايدة:ـ انت بتخرف بتقول اي انت نسيت انى خالتك انت اتجننت
هشام بصوت عالي:ـ لا مش نسي يا خالتي مش نسي انكي خالتي و انكي است.غلتني علشان تنت.قمي منه بعد ما رماكي ولا نسي انكي خربتي بيت بريئه الا قوليلي اي رايك في فلوس الحرا.م حلوة مش كدا مبسوطه و هو كل حياتك حررر.ام حتي انا انا مش نسي انكي لمتني من الشارع فتحتلي بيتك بس علشان طمع.ك انا دلوقتي فهمت انتى كدابة يا عايدة و انا هفض.حك و هفض..ح مصايبك مرحمتهمش ل هما عايشين ولا هما ميتين خلاص لعبتك خلصت و انا مش واخد ولا قرش من الفلوس دى و لو جيتي جانب حد منهم والله لقت.لك انا واحد من غير اهل مليش حد عادي بس مش هفضل مشاركك في لعبتك الزبالة دى حطي دا في بالك
بركاتك يا شيخ هشام حقيقي تعرف ربنا و صاحب حق
هشام لف وشه يشوف مين الى بتتكلم
يا تري مين الى سمعته و هو بيتكلم
تكملة الرواية من هنااااااا
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا