سكريبت انتى حياتي الباقيه الفصل الثانى 2بقلم نور محمد ( حصريه في مدونة قصر الروايات)
سكريبت انتى حياتي الباقيه الفصل الثانى 2بقلم نور محمد ( حصريه في مدونة قصر الروايات)
#البارت_الثاني
بصيت عليها بصدمه لجمت لساني هو خطب امتي وازاي وانا شغاله هنا معاه ومعرف ده علي حب تاني وخطب يعني اخر امل ليا في اني افكره بيا وارجع حبه ليا تاني انتهي خلاص
نزلت دموعي بدون وعي وانا مش مصدقه اللي بيحصل قدامي وعلي قرب من مريم ومسك ايدها بحده وقال /مريم كفايه كده وتعالي معايا عاوزك و
سكت فجأه على جملتي اللي طلعت بصوت ضعيف وانا بحاول امنع دموعي من الهبوط قدامهم وقولت /مستر علي انا عاوزه اقدم استقالتي من الشركه لو سمحت
على سمعني وفتح بوقه بصدمه وزهول وقال /نعم انتي بتقولي اييه؟!!
وقفت وبصيت عليه بدموع لمعت في عنيا غصب عني وقولت /انا مش عاوزه اكمل شغل هنا في الشركه وهقدم استقالتي النهاردا من الشغل عن ازنكم
قولت كده وخرجت من المكتب بسرعه قبل ماانهار قدامهم وانا حاسه ان قلبي بقى بينزف بجد من الوجع معقول اللي استنيته العمر ده كله على امل انه يتعرف عليا ويفتكر حبنا من الطفوليه يطلع نسى كل حاجه بينا وحب وحده تاني وكمان خطبها يااه انا مش مصدقه بجد اللي شوفته قدام عنيا
دخلت الحمام علشان افرغ شحنات الدموع والحزن اللي جوايا وبعد وقت حسيت براحه شويه فخرجت ومضيت استقالتي ولميت كل حاجه تخصني في الشركه وانا مقرره اني لازم ابعد دلوقتي علشان اقدر اتخطى اللي حصلي ده يمكن ياجي يوم واقدر اتخطاه بس ازاي بقى وانا بقيت بحبه اكتر من نفسي كمان
اما على فكان واقف لسه مكانه وهو بيبص في اثر ريم بصدمه وعدم تصديق كأن اللي حصل مجرد وهم بس ودقيقه وهيلاقيها دخلت عليه تاني هي بتبتسم له زي العاده و
قاطعه افكاره مريم وهي بتحط ايدها على كتفه بحزن واسف وقالت /علي انا اسفه صدقني مكنتش فاكره انها هتعمل كده و
سكتت فجأه مريم بخوف من صوت علي اللي صرخ فيها بوجع ودموع بعد مااستوعب اخير اللي حصل معاه وقال /باااس مش عاوز اسمع منك كلمه تاني حرام عليكي يامريم انتي ليه عملتي كده ليه؟
حط ايده على وشه بعد ماحس ان دموعه نزلت ومريم قربت منه بندم وشفقه. قالت/والله ماكنت اقصد اللي حصل ده والله انا كنت فاكره لما هتسمعني بقول كده هتغير وتعترف لك بمشاعرها ريم بتحبك ياعلي صدقني انا لما دخلت شوفت الحب في عنيها وهي سارحه فيك علشان كده فكرت لما هقولها كده هتدافع عن حبها قدامي او حتي
قاطعها علي اللي قال بتعب ودموع /لو سمحتي يامريم امشي بس دلوقتي عاوز اقعد لوحدي
مريم باعتراض /لا مش همشي قبل مااصلح اللي عملته ده قولي بس عنوانها فين وانا هروح اقولها الحقيقه وهرجعها لك هنا كمان
على رفع عنيه ليها وقال /مالهوش لزوم دلوقتي يامريم انا كنت مخطط اعمل لها مفاجأه في عيد ميلادها اللي باقي عليه خمس ايام بس اعمل لها حفله كبيره هنا في الشركه وبعدها اعترف لها بمشاعري تجاهها وكمان اطلب ايدها بس حضرتك خربتي عليا كل ده بخطتك الفاشله دي
مريم نزلت رأسها في الارض بحزن وندم وقالت/طيب انا عندي فكره ممكن تساعدك اوي وتقربك منها اكتر كمان قولت ايه
علي بتردد/فكره ايه انا بقيت بخاف من خططك دي
ابتسمت له مريم بتخطيط وقالت /لا والله دي خطه جامده اوي اسمعها وهتعجبك انت كمان
على حط ايده على خده بقلق منها وقال /ها اتخفيني ياعبقيره
مريم ضحكت وقربت منه بخبث وقالت/ماشي يالمض مقبوله منك اسمع بقى خططي العظيمه بجد
وعلى الجهه الاخرى
وصلت البيت وانا بحاول ابين اني مش منهاره او زعلانه مثلا علشان ماما متقلقش عليا بس طبعا اول ماشوفتها فتحت ليا الباب لقيت نفسي بترمي عليها وانا بعيط بقوه زي طفله الصغيره
وهي طبعا انصدمت مني بس كانت صدمه متوقعه لاني في اغلب الوقت كنت برجع لها معيطه كده كمان وده بيحصل من اتفه الامور معايا بس المره دي ربنا سترها علشان اقدر اداري اللي حصل بيني وبين علي قدامها
بس قلب الام لازم يحس طبعا بحاله اطفاله وده اللي حصل امي بعدت عني ومسحت دموعي بحنيه وقالت /اتخانقتي مع علي مش كده ياريم اعترفي
بصتلها بصدمه هي عرفت ازاي هي انا واضحه كده اوي قدامها والا ايه فضلت ابص لها بتفكير ولما طولت في الرد عليها لقيتها بتبتسم ليا وقالت/تعالي معايا انا عارفه علاجك ايه ياقلب امك
ابتسمت ومشيت معاها لقيتها عامله اكل يجنن وريحه ملت البيت كله من طعامته وقعدتني على سفره المطبخ وقالت/اقعدي هنا وانا هحط لك الاكل اللي بتحبيه لانه ده تاني حاجه انتي بتحبيها بعد حبيبك علي مش كده
غمزه ليا وبعدها بدأت تحطي الاكل وانا عنيها غصب عني لقيتها بتدمع صحيح مفيش احن من قلب الام في الدنيا دي ابدا حطت الاكل وانا نزلت اكل بجوع رهيب ودي عادتي لما بدايق باكل كتير اوي
وبعد ماخلصت اكل امي اخدتي لاوضتي وقعدتي على السرير وقالت /ها بطنك اتملت دلوقتي علشان تعرفي تحكي بدون عزر حصل ايه بقى معاكي انتي وعلي في الشركه
بصتلها بحزن ودموع وبدأت احكي لها اللي معايا بكل تفاصيله ولما خلصت لقيتها ضمتني بحنان كبير وقالت /هوني على قلبك ياروحي وده نصيب يابنتي ومكتوب عليا نشوفه بصي انتي عملتي الصح انا عارفاكي مش هتقدري تقعدي معاه في مكان واحد بعد الخبر ده بس الزمن بينسي يابنتي صدقيني قومي بس صلي وادعي ربنا يهون عليكي وكله هيبقى تمام ياله قومي
سمعتها وحسيت ان كلامها هون عليا كتير فقومت واتوضيت وصليت وفضلت ادعي ربنا كتير اوي
وبعدها روحت في النوم من كتر التعب مره ساعه في ساعتين ولقيت نفسي بصحي على صوت حد بيكلم ماما بره الشقه وكان الصوت ده مألوف اوي بنسبالي فخرجت بلبس البيت علشان ابص من بعيد عليه
وهنا انصدمت لما لقيت علي واقف مع امي بره شقتنا وهو بيتكلم معاها وانا برقت بزهول وقولت /ايه ده انا بحلم صح حد يقولي اني لسه بحلم مش ده مستر علي والا انا لسه بحلم ايوه هو وقف مع ماما بيتكلم معاها ليه و
قاطع كلامي صوت امي اللي دخلت وقفلت الباب بسرعه وقالت /ريم انتي يابت واقفه بشعرك المنكوش وبجامتك المتبهدله كده ليه كسفتيني قدام علي بره هو بيضحك عليكي ياهبله
بصتلها وانا لسه بستوعب كلامها وقولت /نعم انتي قولتي علي قصدك نفسه مستر علي صح والا انا بتخيل ياماما
ضحكت امي علي شكلي وقالت /ههههه لا هو نفسه مستر علي ياهبله ها فوقتي والا اجبلك ميه تفوقي بيها احسن
رمشت بعيني بسرعه وعدم فهم وقولت /علي كان واقف معاكي بتتكلموا في ايه يافوزيه ؟!
ضحكت فوزيه وقربت منها وقالت بخبث/مفيش ياقلب فوزيه هو بس كان عاوز النسخه من مفتاح الشقه القديمه بتاعتهم اللي جبنا علشان يسكن فيها فتره كده و
فتحت بوقي بصدمه وزهول منها وقولت /وانتي ادتهوله مش كده يافوزيه بقى انا اهرب منه في الشركه علشان مقتلوش هو والسنيوره بتاعته يقوم ياجي هو يعيش جنبي هنا لا ده مستحيل وسعي ياحجه انا هبلغ عليه الشرطه المجرم ده وديني ماهسيبه النهاردا يانا ياانت ياعلي حكشه بقى في المنطقه دي
انفجرت امي في الضحك عليا وانا دخلت اوضتي ولبست دريس بسرعه وعليه طرحه بنفس اللون وخرج من البيت وانا ناويه عمل جريمه فيه النهاردا ابن سعاد فتكات ده ووو
يتبع...
تكملة الرواية من هنااااااا
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا