رواية زواج تحت التهديد الفصل الثانى 2بقلم اسراء محمود ( حصرية وجديدة في مدونة قصر الروايات)
رواية زواج تحت التهديد الفصل الثانى 2بقلم اسراء محمود ( حصرية وجديدة في مدونة قصر الروايات)
رياض:عذرا يابشمهندس عيسى بس اتمنى إن يكون حكم الحج مهران عادل زى مااتعودنا لأن الشخص ده خلاص برئ واديكم اتاكدتوا بنفسكم وشوفتوا الدليل على براءته.التفت إليه عيسى:اظن حضرتك عارف أنو الحج مهران حكمه اعدل من حكم القانون في حد ذاته.رياض: طبعا عارف ومتأكد من كده كمان.ربنا معاكم .سلم عليه عيسى واستئذن وخرج وركب عربيته.وساق العربية وعقله لم يهدء ابدا من التفكير.وصل عيسى الى داره بعد وقت وظل يفكر
(زواج تحت التهديد بقلمى إسراء محمود.لا الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين)ماذاعليه إن يفعل فأخوه هو المخطئ.فعيسى مازال حزين عليه فهو كان يعتبر حمزه ابنه وليس أخاه.فعيسى كان ينوى أن يسقى قاتله الأمرين في حبسه ولن يهدأ حتى يعدم.ولكن ماذاالان؟وهو علم أن ذلك الرجل برئ تماما من دم أخيه.والآن أصبح يجب عليه هو ووالده أن يحموا ذلك الرجل من بطش التارفهو ليس مذنب ولكن عيسى يعلم تمام العلم أن عائلته لن يقبلوا بهذا الأمر وسوف يسعوا لأخذ ذلك التار حتى ولو لم يريدوا أصحاب الشأن.وسوف يتم الأمر لا محال إن لم يجدوا حل سريع ودخل القصر وهو مازال هو ووالده على هذه الحيره. نسبهم بقي ونروح مكان تانى جديد علينا فى مدينة ومحافظة آخرى.داخل شقه تتميز بالبساطه والرقى كانت تلك التى يملأ قلبها وعيونها حزنا منذ بدايه هذا الأمر اللعين الذى أصابهم.فكلما ذكرت هذا الأمر تحزن لأجل زوجها ولأجل ذلك الشخص الذى توفى.بسب هذا الخطأ اللعين.أما خوفها فهو لأجل أولادها فهى منذ أن علمت أن أهل هذا الرجل الذى توفى لن يتركوا أولادها ابدا تحت مسمى التار.وعلى الرغم من أن زوجها خرج بعد اثبات برأته ومحاولة إقناعها بأن كل شئ.سوف يمر مرور الكرام ولكن قلبها يشعر بأن شئ سوف يحدث.........:هتفضلى قاعده كده
............ :عاوزنى اعمل ايه أنا خلصت كل اللي ورايا وأظن ليا وقت انفرد فيه بنفسى. ...... :اه طبعا.طيب بقولك تعالى نخرج مع الولاد اهو نغير جو. .......... :خد الولاد وأخرجوا أنا مش هبقى مرتاحة غير هنا..........: وبعدين معاكى ياصبا قومى تعالى معانا نخرج.قالها بصوت شبه حزين.فلم ترد هى أن تزيد همه.،صبا:طيب نادى الاولاد البسهم.......: تمام ياقلبى.وتركها وخرج .أما هى لم تكن حقا الخروج معه أو في أي مكان ولكن عليه ذلك من أجل أولادها فيكفي ماعانوه أثناء وجود والدهم في السجن.أما هى فهى تشعر بتغير مشاعرها من ناحية زوجها منذ تلك الحادثه اللعينه.فهى لاترى اى داعى لزوجها ليمسك ذلك الشئ اللعين الذى أودى بحياة شخص.قامت لبست ولادها ولبست هدومها وهى غير راضيه دخل عليها زوجها ووجد بعيونها دموع.وحاول إن يداعبها كى تضحك .وبالفعل فضل يهزر معاه لحد ما ضحكت .صبا بضحك:خلاص بقى ياماجد مش قادره.ماجد: طيب خلاص قومى عشان نخرج نغير جو .صبا:انا خلاص خلصت بس فاضل النقاب والكوتشي.ماجد: تمام يا قلبي هستناكى بره هعمل مكالمه تكونى خلصتى.صبا: تمام وخرج ماجد يجرى اتصال شغل.وصبا خلصت وخرجوا فعلا.(زواج تحت التهديد بقلمى إسراء محمود استغفر الله العظيم من كل ذنبا عظيم واتوب اليك) تعالوا بقى نتعرف على صبا وماجد
صبا:فتاه تبلغ من العمر ٢٨سنه متوسطه الجمال منتقبه لديها عيون بندقيه وبشره خمريه وشفاه ورديه حاصله على ليسانس اداب.تزوجت ماجد وهو حب عمرها .لا تعمل ولديها طفلان ساهر وسهر تؤام يبلغوا من العمر خمس سنوات.ولديها أيضا اخ واخت وهى اكبر اخواتها ولديها صديقه واحده لديها قلب حنون ورقيق وحنونه جدا لا تحب المشاكل تتعامل مع الناس بحذر شديد لأنها لاتأمن الناس عاده .ماجد:شاب يبلغ من العمر ٣٩سنه حاصل على بكالوريوس تجاره يعمل محاسب في إحدى الشركات المعروفة.وحيد أمه والده متوفى ولكنه من عائله معروفه في مدينتهم . يعشق صبا حد الجنون .خرجت صبا مع زوجها واولادها واتجهوا إلى الملاهى وطلبوا أكل وجلسوا يأكلوا ويمرحوا . وفجأة رن تليفون صبا.دى ماما .الو السلام عليكم.هدى مامت صبا: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته عامله ايه ياحبيبتي ،صبا: الحمد في نعمه يا حبيبتي انتي وبابا عاملين ايه.هدى: الحمد الله رب العالمين بخير ونعمه والحمد لله.صبا: يارب دايما ياحبيبتي.حاتم وفريده عاملين ايه.هدى: الحمد الله كويسين.انتى عامله ايه وأولادك وجوزك عامل ايه دلوقتي.صبا:كلنا بخير ياحبيبتي أمال بابا فين .هدى:خرج وحاتم بيذاكر وفريده نايمه.صبا: تمام يا حبيبتي سلميلي عليهم هدى: حاضر يا حبيبتي انتى بره ولا ايه.صبا:اه بره انا وماجد والولاد بتغير جو .هدى: طيب يا حبيبتي اهو تفضلوا شويه من المشاكل اللى كانت حاصله دى وربنا يهدي سركم ويطمنى عليكم.صبا: حبيبتي ،هدى:ماجد جمبك،صبا:اه .هدى:طيب اديه التليفون أكلمه صبا: حاضر.وبالفعل أعطت لماجد التليفون لكى يتحدث مع حماته بكل حب واحترام وتقدير فهو فعلا يحترمها فهى حماته وزجه خاله أيضا فوالد صبا خال ماجد اخو أمه .وانتهت تلك المكالمه.وايضا الخروجه وعادوا إلى بيتهم وانتهى اليوم ودخل ماجد وصبا إلى غرفتهم بعدما تأكدوا من نوم الاطفال.واخذ ماجد يتقرب من صبا:ريح نفسك يا ماجد ريح نفسك مش هينفع.ماجد:اهلا وسهلا هى شرفت أومت له رأسها .فضمها إليه وناموا .
نسبهم ونروح الصعيد تانى عند عيسى .كان عيسى راجعا من عمله ومازال ذلك الموضع الذي عدى عليه العديد من الايام يشغل باله وهو ينزل من سيارته فاق من شروده على صوت الغفير: ياكبير ياكبير.عيسى بغضب:عاوز ايه يابجم ،الغفير بخوف فهو يعلم غضب سيده لو طاله سوف يقضى عليه لا محال :الحج مهران رايدك جوه وجال اول ماتجى تدخل طوال على المندره.عيسى:ماشى غور انت من وشى دلوق فر من أمامه ذلك الغفير ودخل عيسى لوالده ووجوده يجلس على الكرسي ويضع يده على رأسه ويفكره.عيسى: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته كيفك يا أبوي .مهران:زين ياولدى والحمد لله.عيسى:خير ياأبوى الغفير جالى إنك عاوزنى .مهران: خير ياولدى اجعد.من يوم الفيديو الشوم وأنى ماعبطلش تفكير واصل.الاول الحزن كان على ولدى لكن كنت عارف إنى هاخد حق ولدى بالقانون وكنت مأمن عيال اللى اسمه ماجد ده ومرته وباعد اي عيون من عندينا عليهم لإنى كنت رايد احميهم من ظلم التار اللى اتحطت عليهم بسب غباء ابوهم لأنهم عيال مالهمش ذنب فى حاجة.لكن دلوق لازم اعمل المستحيل عشان احمى الاطفال دى ايوه أنى قلبى جايد نار على ولدى بس لله الامر من قبل ومن بعد لله ما اعطى ولله ما اخذ.الراجل مالهوش ذنب واولاده كمان مالهمش ذنب في استهتار ابوهم ولجيت إنو لازم الاقى حل يوقف الحرب اللى لو انفتحت هنجع كلنا فى بحر دم ولو انفتح مش هنخلص.عيسى:والحل ياأبوى أنى عمال افكر حاسس أنو دماغى واقفه مش قادر افكر . وبعدين أنى خايف على أمى لما تعرف واخواتى.مهران:امك عرفت جولتلها كل شىء.أمك قلبها ارتاح لما عرفت انو ولدها ماانجتلش لكن ده قضاء ربنا وقدره وامك ست مؤمنه .اطمن عليها.عيس بارتياح:طب الحمد الله.مهران:المهم انى
فضلت افكر عشان اشوف طريقه احمى بيها الراجل ده وولاده .مش لاقيت غير طريقه واحده بس هى .اللى هتنفع وإن شاء الله خير.عيسى:الحقنى بيها ياحج.
(زواج تحت التهديد بقلمى إسراء محمود لا اله الا الله محمد رسول الله)مهران:الموضوع متعلق عليك دلوق ياعيسى الموضوع في ايدك .عيسى:واه كيف ده جول ياأبوى واطمن أنى موافج.
نسبهم ونرجع لصبا اللى لسه زى ماهى بس بدءت ترجع شويه لحياتها وبتحاول تقنع نفسها إنو قلقها الزائد ده مالوش
داعى.وماجد كمان رجع شغله بعد اجازه طويله وهو كمان بيحاول مع صبا عشان ترجع طبيعية زى الاول وتبطل الاول .ماجد وهو في شغله لاقى تليفونه بيرن ولما شافه ابتسم لما لاقى اسمها شاشه تليفونه ورد عليه ماجد: حبيبي.صبا: السلام عليكم.ماجد وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته.ايه وحشتك.انكسفت صبا وقالت:ماجد الله .ماجد بضحك :لسه برضو بتتكسفى منى ماشى.صبا:المهم بكلمك عشان هاخد الولاد من الحضانه ونروح لماما هى كلمتنى وابقى تعالى .ماجد: حاضر ياحبيبي.وقفل معاها وهى لبست وراحت تجيب الاطفال من مدرستهم وتاخدهم تروح لمامتهاوهى فى الطريق اتصلت بصديقتها المقربه.صبا: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مياده حبيبتي عامله ايه.مياده:ايه ياحبى وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته كيفك يامزتى.صبا:بت يامياده بطلى كلامك ده عمرك ماهتتغيرى ابدا.مياده:واتغير ليه المهم انت مش جايه .صبا:البسى وتعالى انا جايه في الطريق.مياده:تمام هغدى حماتى وهجيلك سلام صبا:ماشى ياقمر سلام.ووصلت صبا عند ولدتها وسلمت على امها وأبوها.فضل والد صبا:عامله ايه ياحبيبتي وحبايب جدو عاملين ايه.الاطفال: الحمد الله ياجدو .فضل:يديم الحمد ياحبايب جدو ،صبا: بخير ونعمه والحمد لله بابا.هى فريده لسه في الشغل وحاتم في المدرسه هدى:اه يا حبيبتي.نص ساعه ويجو فضلت تتكلم هى وأبوها وامها شويه وبعدين قامت مع مامتها تحضر الغدا.وشويه وجه حاتم اللى الاطفال اول ماشفوه فرحوا جدا هما بيحبوه جدا وحاتم في الثانوية العامة. ودخل حاتم سلم على أخته ودخل يغير هدومه وشويه وجات فريده اللى اول ما دخلت فريده: السلام عليكم ياقوم هموت من الجوع اكلونىىىى.خرجت صبا:يا ساتر ايه يابت مش تسلمى الاول.فريده:صبا وجريت عليها وحضنتها وحشتينى .صبا: حبيبتي وانت كمان.فريده:امال فين حبايب خالتو جرى سهر وساهر عليها وحضنوها.ساهر:جبتى الحاجه معاكى ياخالتو.فريده باسته :اه ياحبيب خالتو بس بعد الاكل ماشي.ساهر وسهر:ماثى وجريوا يلعبوا .هدى ادخلى غيرى وتعالى حضرى معانا السفره.فريده:هوا. وفعلا دخلت غيرت وخرجت وحضروا الغداء واتغدوا وحاتم اخد الاولاد بعد ماتغدوا واخدو الحلو من فريده ودخل يلعب معاهم فى اوضته ومياده جات.مياده: السلام عليكم ياقوم.الجميع: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته.مياده: ازيك يا عمو عارف لولا جوازى من محمود حبيبي كنت اتجوزتك على طنط هدى ضحك الجميع عليها .فضل:يابنت يابكاشه طب نكلم محمود ونشوف رأيه .مياده:لا قلبك ابيض ياعسل يل يابنتى ندخل جوه ابوكى عاوز يعمل مشكله مع إنى كيوت ومش بعمل مشاكل.الجميع:ياسلام .مياده:بزمتك ياهدهد انا بتاعت مشاكل .هدى بضحك:لا اسمح الله.ودخلت مياده وصبا غرفه صبا لما كانت بنت .مياده احكيلى بقى مالك باين عليكى القلق والحزن .حكت لها صبا عما يزعجها .وكمان عن احساس نفورها لماجد .مياده:مافيش داعي للقلق والتوتر ده كله جوز خارج ليه مده طويله ومفيش حاجه حصلت يبقى اطمنى .صبا:تفتكرى .مياده: طبعا اطمنى . وبخصوص جوزك ده احساس طبيعي لوحده حساسه جدا زيك ومع الوقت هيرجع كل شيء لطبيعته..صبا:يارب يامياده عشان انا خلاص مبقتش قادره .وفضلوا قاعدين يحكوا وكمان دخلت معاهم فريده وفضلوا يضحكوا ويؤغوا وقت طويل.هدى: الحمد الله حاسه صبا مرتاحه شويه عن وقت مجات ،فضل:ربنا يستر صبا عندها حق تقلق انا كمان قلقان وحاسس سكوت الناس دى لحد دلوقتي ماهو إلا لحدوث مصيبه اكبر.هدى:لا إن شاء الله خير ربنا يخلف الظنون.فضل:يارب.وشويه وجه ماجد وقعد مع خالو ومرات خالو شويه.وبعدين اخد صبا والولاد ومشيو.
تكملة الرواية من هنااااااااا
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا