رواية أذوب عشقا الفصل الثانى 2بقلم الكاتبه حنان حسن (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)
رواية أذوب عشقا الفصل الثانى 2بقلم الكاتبه حنان حسن (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)
رواية أذوب عشقا الفصل الثانى 2بقلم الكاتبه حنان حسن (حصريه وجديده في مدونة قصر الروايات)
الجزء الثاني..اذوب عشقا للكاتبة حنان حسن
اذوب عشقا الجزء الثاني للكاتبة..حنان حسن بعدما عرفت من امي ان زوج اختي طلع من اك..&لة لح..&وم البشر كان من الخطورة ني...
اذوب عشقا
الجزء الثاني
للكاتبة..حنان حسن
بعدما عرفت من امي ان زوج اختي طلع من اك..&لة لح..&وم البشر
كان من الخطورة ني ادخل بيتة...
لكن انا جازفت وطلبت من نسمة اختة
اني ادخل الحمام عندهم ودا عشان اعرف مصير امي
واشوف ان كانت مازالت علي قيد الحياة و محتجزينها في بيتهم ولا حصلت ميار واتكلت هي كمان
المهم...
بعدما دخلت مع نسمة في بيتهم الفخم
لقيتها بترحب بيا ..
وبعدها نادت علي الشغالة الاجنبية الي عندهم
وطبت منها توريني مكان الحمام
فا حاولت استغل الفرصة لما انفردت بالشغالة
وسالتها...
وقلتلها.. انتي كنتي تعرفي المرحومة ميار؟
فا بصتلي الشغالة وهي راسمة علي وشها علامة تعجب
ومردتش عليا
فسالتها تاني
وقلتلها..طب انتي اخر مره شوفتي فيها ام ميار كانت امتي؟
ارجوكي ساعديني
وقوليلي.. هي ام العروسة موجودة في البيت هنا ولا لا؟
وكنت فاكرة اني هلاقي اجابة واحدة تطمني
لكن..بعد ما خلصت اسألتي
لقيت الشغالة ..بترطن..بلغة غريبة مفهمتش منها ولا كلمة
وكان واضح ان هي كمان مفهمتش انا كنت بقولها ايه
فا وقفت ابص علي البيت الكبير الي انا واقفة فيه
واقول لنفسي
طب وبعدين
منا مش هتنقل من هنا غير ما اعرف امي فين
ومصيرها ايه؟
المهم..
بعدما انتهيت من الحمام
رجعت قعدت في الرسيبشن
مع نسمة
ورجعت نسمة تسألني...
وتقولي..
انتي قولتيلي اسمك ايه؟
قلتلها..اسمي ريم
فا سالتني بمنتهي اللطف
وقالتلي ..تشربي ايه ياريم؟
فا رديت بخجل
وقلتلها...شاي
فا نادت نسمة علي الشغالة الاجنبية تاني..وطلبت منها تعملي شاي
بصراحة نسمة كانت انسانة لطيفة جدا ولاحظت انها مازالت متعاطفة معايا
لدرجة انها سالتني ان كنت محتاجة حاجة
وكنت عايزة ارد عليها واقولها اني دلوقتي محتاجة اتطمن علي امي..واعرف انتوا عملتوا فيها ايه هي كمان
لكن طبعا مجيبتش سيرة امي
ولا سيرة اختي
وكل الي قلتهولها..اني محتاجة شغل ضروري
فا بصتلي نسمة
وبعدما فكرت شوية
لقيتها بتقولي...
بصراحة ياريم انتي صعبانة عليا وعايزة اساعدك
و كان ممكن اشغلك عندنا هنا لكن للاسف ياريم
انتي بتقولي انك مش معاكي بطاقة (رقم قومي)
وصدام اخويا استحالة يقبل انه يشغل حد هنا بدون ما يكون معاه اوراق تثبت هويتة
ورجعت تسالني بفضول
وتقولي..
هو انتي صحيح فين اهلك يا ريم ؟
وازاي ماشية بدون بطاقة شخصية ؟
في اللحظة دي
كان لازم انسجلها قصة مؤثرة من خيالي
فا تتعاطف معايا وتشغلني عندها
وكل دا عشان اقدر اعيش في بيتهم...
واعرف امي فين
ويمكن كمان اقدر اجيب دليل جديد ياكد مق&تل ميار
اقدر ادين بيه جوز اختي
المهم..
رديت بمنتهي التأثر
وبدات في سرد رواية وهمية
وقلتلها..
انا كنت عايشة مع امي وابويا واخواتي حياة هادية وسعيدة
وفي يوم حصل ماس كهربائي والنار مسكت في بيتنا فجاءة
ولجل حظى اني كنت واقفة في البلكونة ساعتها
عشان كده... انا الوحيدة الي الجيران قدروا ينقذوني
وياخدوني علي المستشفي
وللاسف فوقت من صدمتي لقيت النار قضت علي امي وابويا واخواتي و كل شيئ في البيت..
وطبعا الاوراق بتاعتنا لاقت نفس المصير
المهم
لما لقيت نفسي في الشارع
قلت ادور علي شغل
فا لقيتهم بيقولولي ان في واحده ست طيبة اسمها ميار عرضت انها تشغلني عندها وادوني عنونها ورقم تليفونها
فا جيت علي هنا..وللاسف الموبيل بتاعي ضاع
وحصل الي انتي شوفتية مع الامن
بعدما انتهيت من نسج روايتي الخيالية
لمحت الدموع بتلمع في عيون نسمة
ولقيتها بتطبطب عليا
وبتقولي...انا اسفة اني فكرتك بالي حصلك
و عموما خلاص
انا قررت انك هتشتغلي عندنا هنا
ولو علي صدام اخويا
فا مش هخلية يشوفك او يعرف بوجودك هنا
غير بعدما اطلعلك مستخرج رسمي من بطاقتك الشخصية
وساعتها انا هقنع صدام يوافق انك تشتغلي هنا
في اللحظة دي
سالت نسمة
وقلتلها..بس ازاي هفضل في البيت هنا بدون ما صدام بيه يشوفني
فا ردت نسمة
وقالتلي..صدام بيه مشغول ديما...و له مواعيد محدده لرجوعة البيت
انتي هتفضلي هنا طول النهار
وفي ميعاد رجوعة هتروحي
مبني الطهاه
ودا المكان الي استحالة صدام يدخلة لانه مبني مخصص لاقامة العاملات والشغالات الي هنا
بعدما اخدت فرصتي الي كنت بتمناها
ابتسمت وشكرت نسمة
وبعدها سالتها
وقلتلها..
طب ممكن اعرف انا هشتغل ايه هنا
فا ردت نسمة
وقالتلي..
تعالي معايا ياريم
وبعدما اخدتني علي غرفة شبيهة بغرفة الاطفال
فتحت الباب علي طفلة كان واضح من ملامح الطفلة انها عندها توحد او اعاقة ذهنية
ولقيت نسمة بتقولي..
انتي هتشتغلي بيبي سيتر
ل اختي فيروز
واضافت نسمة
وقالتلي..فيروز محتاجة اهتمام ورعاية زي منتي شايفة
فا هزيت راسي
وقلتلها...تمام وانا جاهزة للشغل من دلوقتي
فا ردت نسمة
وقالتلي
لا اصبري علي الشغل دلوقتي
لان في حاجة في شرط مهم
للوظيفة هنا لازم نستوفيه
وهو ..حسن المظهر
وبالفعل اخدتني نسمة من ايدي
وروحنا علي غرفتها
ولقيتها بتخرج كام طقم من دولابها
و كوتشي وشبشب
وبعدها اخدتني علي مبني الطهاه وورتني الغرفة الي هعيش فيها
ولقيتها بتقولي..
اتفضلي يلا خدي شاور وغيري هدومك دي
واول ما تخلصي تعالي علي غرفة فيروز
وبالفعل اخدت شاور
ولبست هدوم جميلة وشيك
وبشوية اهتمام صغيرين
لقيت نفسي بقيت زي القمر
المهم
بعدما خلصت ..لقيت الشغالة جاية تاخدني علي غرفة فيروز
وهناك لقيت نسمة
الي فضلت تفهمني طبيعة شغلي
ومن ضمن التعليمات
شاورتلي علي جرس ونبهت عليا
وقالتلي..اول ما تسمعي الجرس دا
تفهمي ان صدام بيه وصل البيت
يعني لازم ترجعي علي غرفتك في سكن الطهاه فورا
فا قلتلها ..حاضر
فا ردت نسمة
وقالتلي..
يلا بقي روحي اكلي فيروز ونيميها عشان دا معاد العشاء بتاعها
فا عملت نفسي متحمسة اني ابدء الشغل
وبالفعل قعدت العب مع فيروز واكلها
لكن الغريبة اني حبيت فيروز اول ما شوفتها
يمكن عشان عرفت انها يتيمة الاب والام
مش عارفة
بس انا فضلت العب معاها واكلها وانا مبسوطة
لكن في نفس الوقت مكنتش ناسية المهمة الاساسية الي جيت عشانها
وهي...امي واختي
وقلت اني بمجرد ما هنيم فيروز هخرج افتش عن امي في البيت كله
المهم..
بعدما فيروز خلصت اكل
ولعب
كنت لسة هطلب منها تنام علي سريرها عشان اخرج
لكن فجاءة
سمعت صوت الجرس اياه
ودا معناه
ان صدام رجع البيت
فا قمت من مكاني بسرعة
واتوجهت للباب عشان اخرج
لكن تراجعت لما سمعت صوتة بيقرب من باب الاوضة بتاعة فيروز
يعني لو خرجت هيشوفني
فا فضلت افكر استخبي فين
وبسرعة روحت علي الدولاب
الكبير الي في اوضة فيروز
ودخلت فيه
وبمجرد ما قفلت عليا الدولاب
سمعت باب الغرفة بيتفتح
وبعدها سمعتة بينادي علي فيروز و بيدلعها
وبيقولها..
ياتري فيري القمر نايمة ولا صاحية
عشان تشوف الهدية الجميلة الي جايلها؟
بعدما سمعت صوت صدام
فضولي اخدني
اني اشوف المجرم الي ق&تل اختي واكل لح&مها
فا واربت باب الدولاب بدون ما اعمل اي صوت
عشان اتمكن من رؤيتة بوضوح
وفي اللحظة دي
شوفت شاب طول بعرض شيك ووسيم
واخد اختة المعاقة في حضنة
وبيحكيلها حدوتة
لحظتها قولت لنفسي
الي يشوف الطيبة والحنية الي فيك دي
استحالة يصدق انك من اكلة لح&وم البشر
المهم
بعدما صدام اتطمن علي فيروز ونيمها
خرج من الغرفة وقفل الباب وراه
في اللحظة دي
خرجت انا بسرعة من الدولاب وفضلت اتسلل لغاية ما وصلت لباب الغرفة
ولما اتأكدت ان مفيش حد بره
فتحت الباب بهدوء
وبدات اتجول في البيت عشان افتش عن امي
واثناء ما كنت بتجول
لمحت صدام خارج من غرفة قريبة من غرفة فيروز
ومعاه طبق كبير في ايده
وبيحملة بصعوبة
ودا معناه ان الطبق فيه حاجة ثقيلة
وبعدها نزل صدام من علي السلالم الي بتودي علي الدور الارضي بالطبق
فا اقتربت من باب الغرفة الي خرج منها صدام بهدوء
يمكن تكون ماما جوه
لكن..لما وصلت للغرفة اكتشفت انها مش غرفة.. دي طلعت مطبخ لاني لمحت جوه اكتر من ثلاجة
ورخامة كبيرة
فا نزلت بسرعة علي الدور الارضي مكان ما نزل صدام
وبمجرد ما نزلت فضلت اتلفت حواليا
وادور بعنيا علي صدام
وفجاءة
لمحت الطبق الكبير الي كان في ايد صدام...والطبق كان علي باب غرفة جنب الجنينة
فا اقتربت من شباك الغرفة الي فيها الطبق وبصيت جوه الغرفة
ولما ملقتش حد في الغرفة
رجعت تاني عند الطبق عشان اشوف ايه الي في الطبق الكبير دا
ولما بصيت في الطبق
اتفاجئت انها كمية كبيرة من اللحم
في اللحظة دي
جه في بالي الفويس بتاع ماما
وكلامها عن جوز اختي الي بي&أكل لحم البني ادميين
فا اقتربت اكتر من الطبق عشان اتأكد من نوعية اللحمة
واشوفها لحم بشري فعلا ولا لا
لكن اثناء ما كنت بقرب بعنيا من الطبق
اتفاجئت بصوت جاي من ورايا
وحد بيسألني
وبيقولي...انتي مين؟
فا التفت للخلف بسرعة عشان
الاقي نفسي واقفة ادام...........
تكملة الرواية من هناااااااا
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا