رواية حبيبي المدير الفصل الثالث والثلاثون 33بقلم شيماء صبحي( جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)
رواية حبيبي المدير الفصل الثالث والثلاثون 33بقلم شيماء صبحي( جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)
#الفصل_33
#رواية_حبيبي_المدير
#الكاتبة_شيماء_صبحي
يا فندم هو المفروض انه بق عنده عقده من الجواز والارتباط اصلا؟
ممدوح كان سامعهم فقال:يباشا متقلش دا أكل عيش وملوش علاقه بحياتي الخاصه؟
ماهر بصله وقال:يعني اعتمد عليك يا ممدوح.
ممدوح بثقة :اتوكل علي الله يا باشا ..دا انا ممدوح؟
ماهر رفع حاجبه وقال بخضه :ما هيا المشكه انك ممدوح..المهم دلوقت انت هتيجي معانا علشان مينفعش تقعد هنا تاني لحد بس ما المهنه تخلص وارجع براحتك.
ممدوح بتساؤل:يعني هعيش فين يا عني يباشا؟
ماهر بص لمنعم وقال:هنروح شقتي اللي في أكتوبر واعمل حسابك هتفضل معاه لحد في الشقة..
منعم بص لممدوح وممدوح بصله وضحك وقال:متخافش انا مش هعضك؟
منعم بلع ريقه وقال:بس يباشا مش شايف انك كده بتقسي عليا جامد !
ماهر بصله وقال :لا مش بقسي ولا حاجه انتوا المفروض جيران وواخدين علي بعض، وبعدين انت الوحيد اللي هآمن ان ممدوح يكون معاه لانه زي ما انت شايف كده معندوش عقل وومكن يبوظ الدنيا.
منعم بص لماهر بحزن وحرك راسه بالموافقه وماهر ركب العربيه وقال وهوا جواها:يلا اركبوا خلينا نتحرك؟
منعم بص لممدوح وقال:اركب جمبي يلا..
ممدوح اتحرك في اتجاه العربية وركب وبعده منعم واللي اتحرك بسرعه بالعربيه وبعد وقت مش كبير اوي ..وصلوا لشقة ماهر واللي كانت في الدور الخامس؟
ماهر خرج بعدما منعم فتحله الباب وبعدها بص لممدوح وقال:يلا انزل يا ممدوح.
ممدوح بصلهم من داخل العربيه وقال بضيق:هو الباب مش راضي يفتح ليه!
منعم زفر بضيق وهو بيقرب من الباب وبيفتحله الباب وممدوح بصله وقال بابتسامه:تسلم يا ابن الغالي..منعم قفل وراه الباب وقفل العربيه واتحرك جمب ماهر وقال:يباشا والنبي متعملش فيا كده انا مش هقدر اقعد معاه ساعه واحده حتي؟
ماهر بجديه:خلاص يا منعم انا عارف انك قرفان منه بس متنساش برضوا ان محدش يعرفه غيرك وبعدين انت هتسلك معاه ..ممدوح باين عليه معندوش خبره في اي حاجه وانت اللي هتعلمه وهتكون معاه لحدما تدربه يتعامل ازاي زي رجال الاعمال علشان ميبوظش الخطة؟
منعم :بس انت مش شايف شكله يباشا دا مينفعش حتي يابق بني ادم عادي.. ماهر بصله وقال باستغراب:هوا مش دا كان اختيارك من الاول ..هو انا اللي اقترحته ولا انت؟
ممدوح قرب من منعم قبل ما يرد علي ماهر وحط ايديه علي كتفه وقال بتساؤل:الا هو احنا هنا بنعمل ايه!
منعم اطلق صرخه بتعبر عن رفضه لممدوح وقال:نزل ايديك ،اتكلم بس من بوقك وانا سامعك وهرد عليك..
ماهر ضحك علي شكل منعم فبص لممدوح وقال:انت هتعيش في شقة خاصة بيا لحدما ندربك علي التعامل زي الاغنياء وبعدها هنعرفك هتعمل ايه بالظبط؟
ممدوح حرك راسه بالموافقه وقال:هو مفيش اكل عندكوا يباشا اصل انا جعان!
ماهر بص لمنعم وقال:خده واطلع يلا وابق اشتريله اكل من اي مطعم..ماهر طلع الفيزا بتاعته من جيبه وقال:امسك وابدا من بكره التدريب وانا هبعتلك بكرا ناس يساعدوك .
منعم بصله بحزن وماهر حط ايديه علي كتفه وقال:بعدما كل حاجه تخلص مكافئتي ليك اني هدفع تكاليف فرحك كلها وهعملهولك في احسن فندق في مصر؟
منعم بصله وقال بجديه:بتتكلم بجد يا فندم؟
ماهر حرك راسه بالموافقه ومنعم بص لممدوح وقال:قدامي يا عم ممدوح دا بيقول فرحي..
ماهر ضحك علي شكل منعم وبعدها بص للعربية وركب واتحرك بيها للقصر .
________وفي القصر.
كانت احلام جهزت وكانت في انتظار عودة ماهر واللي كان اتاخر عليها فاول ما لقته داخل عليها وبيضحك قامت وقربت منه وهيا بتقول :اتاخرت ليه يا ماهر بقالي كتير مستنياك؟
ماهر بصلها وقال بابتسامه:معلش يا احلام كان غصب عني بس قوليلي ايه الحلاوه دي كلها.
احلام بصتله بخجل وسكتت وهوا قرب من ايديها ومسكها وقال:هنروح لحمزه !
احلام حركت راسها بالموافقه وهو بص حواليه ولما اتاكد ان مفيش حد من الخدم واقف قال بهمس:اي رئيك نكنسل حمزه ونطلع. مع بعض الجناح احكيلك فيه حدوته؟
احلام وشها احمر بشده وضربته في بطنه وقالت بتوتر:بتقول ايه ..انت ناسي اننا مخطوبين.
ماهر برفع حاجب:طيب ايه المشكله هي الحواديت للمتجوزين بس ،ما في حواديت للمخطوبين عادي.
احلام اتوترت اكتر من كلامه فسابته وخرجت بسرعه وهوا ضحك علي شكلها وخرج وراها وقبل ما تركب في الكرسي اللي ورا من العربيه قفل ماهر الباب بسرعه وقال:لا اركبي قدام علشان انا اللي هسوق؟
احلام باستغراب:وهو فين منعم؟
ماهر ابتسم وقال:عنده شغل ومش هيعرف يكون معانا ؟
احلام حركت راسها بالموافقه وقربت من الكرسي الامامي وركبت وماهر لف ركب جمبها وبصلها وقال:طيب فكري تاني في كلامي يمكن تغيري رأيك!
لفت احلام وشها بضيق وهوا شغل العربية واتحرك وخرجوا من القصر؟
وفي شقة ماهر ؟
ممدوح دخل للشقة واتصدم من شكلها فقرب من حوض للأسماك واللي كان كان مجهز بطريقة شيك جدا ومبهرة وقال بصدمة:هو انتوا عندكوا بحيرة سمك كمان يا حلاوة..قال كلامه وهو بيمد ايديه بكل عفوية في الحوض وبيمسك سمكه وبيبص لشكلها ..
منعم اتصدم من اللي بيعمله وقرب بسرعه شال ايديه اللي في الحوض وقال بضيق:اسمعني بق يا عم ممدوح متلمسش اي حاجه من اللي في الشقه علشان دي بتاعت حضرت الظابط ماهر بيه ولو حاجه باظت هندفع حقها وانا وانت علي باب الله وهو مش هيسامحنا لو حاجه من دي حصلها حاجه؟
ممدوح حرك راسه بالموافقه واتحرك لداخل الصالون وقعد علي الكنبه وقعد يتحرك عليها بطريقه مضحكة ومنعم قرب منه تاني وكأنه بيجري ورا عيل صغير شقي وقال:اقعد براحه ..انت ايه معندكش فهم.
ممدوح بغيظ:اسمع بق يا منعم انت انا ساكتلك من ساعتها وانت عمال تتأمر عليا وفاكرني مش واخد بالي ..احترم نفسك واقعد ساكت!
منعم بصله وهو فاتح بوقه بصدمه وقال:اقعد ساكت؟واحترم نفسي؟
ممدوح حرك راسه بالموافقه وقال: ايوا ويلا هاتلي اكل مش ماهر باشا قالك كده!
منعم حرك راسه بالموافقه وسابه واتحرك لمكان بعيد عنه وطلبله اكل من مطعم وبعدها رجع تاني ليه وقال:قوم خدلك شاور تاني علشان الريحة لسا ظاهره وتعالي معايا اعلمك كده تاخده ازاي!
ممدوح بتساؤل:يعني ايه شاور؟
منعم:يعني تستحمي يا عم ممدوح .
ممدوح بضيق:وهو الاستحمام بق اسمه شارر!
منعم ردد الكلمه بغيظ وقال وهو بيعدلها:شاور اسمه شاور مش شارر؟
ممدوح حرك راسه بالموافقه وقال:وهو فين الحمام بق علشان اخد فيه الشارر دا،
منعم شاورله علي مكان الحمام وقال بضيق :تعالي معايا الحمام هناك.
ممدوح قام ومشي جمب منعم لحد ما وصلوا للحمام وكان الحمام نظيف ومجهز بطريقه حديثة والبانيوا كان كبير فقرب منعم منه وشغل المايه علشان يملاه وقال:بعدما يتملي البانيوا هتقعد فيه نص ساعه وبعدها هتدعك جسمك بالليفه دي وعندك البتاع دا ..مسك ازازه شاور جيل وقال:دا هتحطه علي الليفه وترغي جسمك بيه وبعدها اغسل شعرك دا ..مسك عبوه تانيه وقال:دا شامبوا اغسل شعرك بيه كويسه وبعدما تخلص خالص نشف جسمك بالفوطة دي وبعدها احلق دقنك دي عندك هناك شفرة للحلاقه والمعجون بتاعها؟
ممدوح كان مركز مع شكل الحمام ومش منتبه لكلام منعم ولما منعم ساله :فهم يا عم ممدوح؟ ممدوح حرك راسه بالموافقه ومنعم خرج وقال:هجبلك هدوم تانيه من هدوم ماهر بيه علشان تلبسها بعدما تخلص.
منعم قال كلامه وخرج وممدوح قلع هدومه وقعد في البانيوا بسرعه وحط من الازازه اللي فيها شاور جيل وتقريبا كان خلصها وبدات الرغوه من كترها تخرج برا البنيوا ولما رجع منعم وشاف شكل الحمام بص لممدوح وقال بصدمة:ايه داا اللي انت عملته .. كمل منعم كلامه بدموع وقال:هوانا قولتلك تعمل كده..منك لله.
ممدوح ضحكله لان شكل منعم كان مصحك فا منعم حطله الهدوم علي الشماعات وقال:بص بق انا هسيبك تعمل اللي انت عايزه بس لو طلعت من هنا ريحتك وحشه هقتلك يا عم ممدوح انت فاهم.
ممدوح مردش عليه ومنعم خرج وقفل الباب ورجع قعد في الصالون وهوا بياخد نفسه بصعوبه.
___________وفي المستشفي.
وصل ماهر و احلام ودخلوا لغرفة حمزه واللي كان صاحي والممرضة قاعده جمبه وبتأكله ..
ماهر بصوت واضح:السلام عليكم،ازيك يا قلب خالك عامل ايه !
الممرضة اللي بتأكل حمزه ضحكت علي كلمة قلب خالك لان حمزه كان من دقايق قاعد بيحكي ليها ان عنده خال وان خاله دا معتمد عليه في كل حاجه وكان مكلفة بحمايته وشرحلها قد ايه كان بطل ومحدش بيقدر عليه بس لما دخل ماهر واحلام وقعدوا يدلعوه بالكلام فهمت انه عيل فافي وملوش في اي حاجه وان هو اللي معتمد عليهم مش هما.
حمزه بص للممرضة اللي وشها اتغير بصدمه لما سمعت طريقة احلام في الكلام معاه وكانه عيل صغير وبتقول:ياتري حمزتنا عامل ايه النهارده!
حمزه بص للمرضة وضحك وبعدها بص لاحلام وقال بابتسامه:حمزتكوا بخير ..اتأخرتوا ليه؟
ماهر قرب من الممرضة واخد منها الصينيه وقال:خليني اكله انا متتعبيش نفسك ..
الممرضة حركت راسها بخجل وسابتهم وخرجت واحلام قربت من حمزه وقالت:بتبصلها علي ايه يا بتاع حنين..دي قد امك؟
حمزه ضحك علي كلامها وقال:بس حنينه دي كانت بتأكلني في بوقي.
ماهر ضحك علي كلام احلام وقرب من حمزه وحطله اكل في بوقه وقال:بتأكل في بوقك ليه هو انت ملكش ايد تاكل بيها !
حمزه رفع ايديه اللي مكسوره وقال:ايوا ايدي مكسوره والتانيه مرهقه وبعدين انت اخدت منها الصينيه ليه يا خالي دي كانت بتاكلني بلطف؟
كان حمزه بيقول كلامه والاكل في بوقه فماهر لف وشه وقال بضيق:طيب كل وابق اتكلم يا مقرف..
حمزه قفل بوقه واكل واحلام قعدت علي الكرسي قدامه وماهر جمبها وقال وهو بيبص لحمزه:هتخرج بكرا من المستشفي انا كلمت الدكتور النهارده وطلبت منه يعمل اذن خروج بكرا؟
حمزه حرك راسه بفرحه وقال:اخيرا ..بس ازاي يا خالي دا كان رافض..
ماهر بصلهم وقال:مفيش بس انا شايف انك لما تبق في القصر هتكون مرتاح وعلشان برضوا الخدم ياخدوا بالهم منك علشان انا مسافر؟
حمزه بص لخاله بدهشه واحلام ضمت حاجبها وقالت بتساؤل:هتسافر تروح فين ،وليه؟
ماهر بصلهم وقال:مسافر دبي علشان الشغل واقف هناك والمفروض كان حمزه هيخلصه بس الاستاذ كان بيتدلع ورجع بعدما سفرته بيوم؟
احلام حزنت من كلامه وقالت بتساؤل:طيب ما تبعت اي حد يا خلصه بدالك ولا هو انت لازم تروح بنفسك ؟
ماهر:مينفعش حد غيري يخلصه وعموما انا هخلص الشغل دا بسرعه وممكن ماخدش الاسبوع كله بس كل الحكايه انا مش عاوز اتجاهله وانساه لاني الفتره الجايه داخل علي شغل كتير ومش هكون فاضي..
حمزه بص لخاله وقال:انا كلها كام يوم وهرجع الشغل تاني ماتشلش هم حاجه؟
ماهر برفض:لا يا حمزه انت هتكمل شفائك علي خير وبعدها انا وانت هنتكلم علشان دراستك اللي سايبها دي؟
حمزه حرك راسه بالموافقه وبعدها بص لاحلام اللي ساكته وقال:احلام عندك حاجه عاوزه تقوليها؟
احلام بصتله وحركت راسها وقالت:انت عارف اني كنت بشتغل في شركة البدر ٧ سنين كاملين ياعني انا مش مبتدئة فلو محتاج مساعده مني في اي حاجه انا تحت امرك بس متضغطش علي نفسك ، انا بس عاوزه اساعدك علشان ميكونش الضغط كله عليك!
ماهر ابتسملها وقال:انا بصراحه محتاجك فعلا بس مش في الشغل.. محتاجك أكتر برا الشغل عاوزك تاخدي بالك من حمزه لحد بس ما الشهر دا يخلص وبعده انا هعملك اللي انتي عايزاه ..
احلام حركت راسها بالموافقه وبصت لحمزه وقالت:موافقه؟
حمزه بصلها وابتسم وبعدها ماهر ضمها لحضنه وقال:متحرمش منك يا حبيبتي.
حمزه بصلهم وكح علشان يلفت انتباههم انه موجود وماهر لما بصله رمقة بنظرة غاضبه وطلب منه يلف وشه وحمزه حرك راسه بالرفض وقال:مش عيب يا خالو تعمل الحركات دي قدام ابن اختك الصغير!
ماهر بصله بغيظ لان احلام بعدت عنه فقرب منه وقال:هو انت يلا مش هتبطل حركاتك دي وتبوظ اللحظات السعيده بتاعتي !
حمزه بص لاحلام وقال بخوف من ماهر:مرات خالو خلي خالو يبعد عني!
احلام حركت راسها بالرفض وسابت ماهر يمسكه من بطنه وفضل حمزه يضحك بكل قوه لحدما دموعه نزلت ولما احلام انتبهت ان حمزه وشه احمر قربت من ماهر وبعدته عنه وقالت:خلاص الولد هيموت من الضحك!
حمزه كان بياخد نفسه بصعوبه وماهر رجع قعد مكانه وقال:بطل شقاوه بق انت بقيت راجل؟
حمزه بصله وقال بفرحه:بجد يا خالي يعني اقدر افتح بيت واتجوز؟
ماهر بصله بضم حاجب وقال بصدمه:تتجوز؟
حمزه بص لاخلام وغمزلها تتكلم علي حنين ولاكن احلام لفت وشها وسكتتومردتش عليه
فـ بص حمزه لخاله وقال بخجل:خلاص مش دلوقت؟
ماهر حس ان في حاجه هوا مش عارفها بتحصل فقال بتساؤل وهو بيبص لاحلام وحمزه:هو في حاجه بتحصل من ورايا ولا ايه؟
احلام رفعت عينيها وحركت راسها بالرفض وقالت:لا مفيش ،بس حمزه؟
حمزه كح علشان يلغوش علي كلامها وهيا ابتسمت وقالت:لا ولا حاجه!
ماهر بص لحمزه وحرك راسه وقال:ماشي انا هعمل اني مش واخد بالي بس مسيري هعرف كل حاجه وكل حاجه بوقتها..
حمزه بص للسقف وغمض عينيه وسكت وماهر بصله وقال:انت هتنام ولا ايه؟
حمزه فتح عينيه بسرعه وقال:لا انا صاحي خليكيوا قاعدين معايا!
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال متقلقش احنا قاعدين معاك .
حمزه سأل ماهر بفضول وقال :هو انت هتسافر امتي يا خالي بالظبط!
ماهر:هسافر بعد بكرا وممكن ارجع علي اول الاسبوع الجديد المهم بس متتعبش احلام معاك وخد علاجك بانتظام ،علشان لو عرفت انك بتتدلع هزعل منك !
حمزه بصله وقال بحب:متقلقش يا خالي،تروح وترجع بالسلامة ،وبعدين دي مرات خالي احلام انا بحبها ومقدرش ازعلها ابدا..متقلقش..
ابتسم ماهر وبص لاحلام واللي كانت باصه لحمزه ورافعه حاجبها ولما سالها ماهر بتبصله ليه كده قالت بغيظ:اي مرات خالي مرات خالي اللي ماسكهالي دي انا ابق خطيبة خاله بس؟
حمزه بدهشه:خطيبته ؟؟ يا عني ايه هو انتي مش مراته؟
احلام باعتراض:لا مراته بس علي الورق انما في الحقيقه احنا مخطوبين،اصل خالك دا يا حمزه لسا مدخلش دماغي بيني وبينك بفكر افسخ الخطوبة !
ماهر بصلها بدهشه وهيا لفت وشها وسكتت وحمزه اللي فضل يضحك علي شكلهم فبص لخاله وقال:متقلقش يا خالي دي هرومات كل البنات كده اسالني انا؟
ماهر:ايوا انت الخبره بتاعنا اللي مقطع السمكة وديلها!
حمزه باستغراب:انا برضوا ولا انت ..ماهر بصلها بدهشه وهوا غمزله وقال:انت الخبرة كلها يا خالي يا جامد؟
احلام لفت وشها بسرعه وبصة لحمزه وقالت:قصدك ايه بكلامك دا؟
ماهر بص لحمزه بتحذير وحمزه خاف منه وقال:لا ولا حاجه دي كلمة كده طلعت بالغلط؟
احلام قربت من حمزه وقالت :كلمة غلط .. طيب بقولك ايه عارف لو قولتلي الحقيقه هجبلك رقم حنين؟
حمزه بصلها وقال بابتسامه:بتتكلمي بجد؟
احلام حركت راسها وقالت:امال ههزر؟
حمزه بص لخاله اللي باصصله بتحذير وقال بهمس:دا كان مشهور في دبي انه كل البنات بتحبه كل البنات حلوين ياعني ميغركيش دور الملاك البريئ دا؟
احلام ابتسمت بِشر وقالت:حلاوته وايه كمان!
ماهر قرب منهم لانه حس ان في حاجه بتحصل مش كويسه فقال:اتنين مليون جنيه هيروحو للحساب الشهر دا؟
حمزه لما انتبه لكلام خاله بصلها وقال:بس دي كانت كلها اشاعات مش حقيقه؟
ماهر ابتسم لانه عارف نقطة ضعف حمزه ولما لقاه تراجع عن كلامه رجع بسرعه قعد علي الكرسي واحلام بصت لحمزه وقالت:متاكد؟
حمزه:ايوا يا احلام وهكدب ليه دا خالي دا الاحترام كله والادب كله؟
احلام حركت راسها بتفهم ورجعت قعدت جمبه تاني ..وبعد مرور ساعتين كان جه معاد نوم حمزه فقام ماهر واحلام علشان يروحوا وبلغوا حمزه انهم بكرا هيجوا بدري علشان يكونوا معاه لما يخرج من المستشفي..
وبعدما رجعوا القصر وغيروا هدومهم وقفت احلام قدام ماهر وقالت بتساؤل:انت لسا معرفتش مين اللي كان السبب في الحادثة اللي عملها حمزه؟
ماهر بصلها بتفكير لانه لو عرفها ان ياسر اللي عمل كده ويبلغها خطته ممكن احلام تبوظها لانه عارف انها عاطفيه وبتتصرف من قلبها فقرر يخبي عليها دلوقت لحدما ينفذ خطته وبعدين يعرفها كل حاجه ..
كانت احلام بصاله ومستنيه رده وهو حرك راسه وقال:لسا معرفتش بس الظابط اللي ماسك القضيه بيدور ورجالتي معاه!
احلام حركت راسها بتفهم وهو قال:بمناسبه موضوع العقد انا روحت لياسر بنفسي وقطعته عنده في المكتب متشيليش همه بق؟
احلام بلعت ريقها بتوتر وقالت:انا اسفه علشان خليتك تتورط في مشاكلي!
ماهر لمس شعرها وقال:لا متقوليش كده انا اصلا مبسوط انك بلغتيني بكل حاجه في وقتها ،ودا اللي انا عاوزه يا احلام انتي دلوقتي مسؤله مني واسمك مكتوب علي اسمي ياعني اي حاجه تحصل معاكي تبلغيني بيها لان اللي يزعلك يزعلني وبرضوا اللي يفرحك يفرحني ومشاكلك هيا مشاكلي ،، وانا طبعا اقصد بكلامي دا مش كل حاجه كل حاجه يا عني لو حاجه خاصه اوي والموضوع حساس عادي احتفظي بيه مع نفسك انا مش هزعل بس لو حاجه مضيقاكي او مزعلاكي بلغيني بيها فورا وانا وانتي هنحلها مع بعض؟
احلام حركت راسها بالموافقه وقالت:وانت برضوا يا ماهر اي حاجه تضايقك هتضايقني برضوا يعني عرفني ايه اللي بتفكر فيه وبيدور في راسك وانا اوعدك اني هبذل كل جهدي علشان اساعدك!
قبلها ماهر من اعلي جبينها وقال بموافقه:حاضر يا احلام متقلقيش هعرفك كل حاجه !
احلام بتساؤل:يا عني انت فعلا معرفتش مين عمل الحادثه لحمزه ومش بتكدب عليا!
ماهر بصلها وسكت وهيا قالت :انا عمري ما هعمل حاجه من غير ما تكون انت عارفها ..انا اصلا كنت حاسه من البدايه ان ياسر هو اللي عمل كده بس مكنتش عايزه اقولك غير لما تكتشف انت بنفسك لاني عارفه انك مش هتهدي غير لما تعرف مين اللي عملها..
ماهر بصلها بدهشه لانه متوقعهاش بتفكر بالشكل دا ابدا فحرك راسه وقال:بصراحه ابق كداب لو قولتك مش ياسر اللي عملها واني معرفتش حاجه ..
احلام بصت في عينيه بصة طويله وقالت:بتفكر في ايه يا ماهر وليه هادي كدا حتي بعدما عرفت الحقيقه؟
ماهر بصلها وحرك راسه بهدوء وقال: علشان انا مش متهور يا احلام ؟ ياعني انا لازم احسب اي حاجه قبل ما اعملها وانتقامي بالذات مش لازم يكون بالدم ؟؟
احلام بصتله بانتباه وهو كمل كلامة وقال:يعني انا لوكنت قت/لته ابق رحمته مش انتقمت منه ولاكن انا لازم لما اقرر انتقم…انتقم بحاجه يكون ليها قيمة عند الشخص دا لانه لما اذاني اذاني بحاجه وجعتني فانا لازم ارجعه اذاه ليا باكتر حاجه بيحبها؟
احلام بفضول:واي هيا اكتر حاجه ياسر بيحبها؟
ماهربصلها وضحك وقال:ياعني اشتغلتي معاه ومعرفتيش ايه هيا نفطة ضعفه!
احلام حركت راسها وقالت برفض:انا اشتغلت معاه فعلا بس مبقاليش معاه غير كام يوم فامعرفش حاجه؟
حرك ماهر راسه بتفهم وقال:نقطة ضعف ياسر الفلوس يا احلام ..دا واحد بيموت علي القرش ..
احلام بتساؤل:ياعني انت هتاخد كل فلوسه؟
ماهر:مش بالظبط كده لان فلوسه دي متفرقليش في حاجه وانا مش محتاجها لاني معايا اللي يكفيني وزياده ..بس انا هخليه يخسرها واوقعه في شر اعماله علشان ياسر دا اقذر ما كنتي تتخيليه!
احلام حركت راسها بتفهم وقالت:انا كنت مصدومه فيه بصراحه بس لما اتاكدت دلوقت انه اللي عمل كده في حمزه احتقرته اكتر بس انا برضوا خايفه عليك ..حاسه انك في خطر لانه ممكن زي ما آذي حمزه يأذيك!
ضمها ماهر لحضنه وابتسم وقال:لا متخافيش عليا اوي كده مش سهل ان حد يقرب مني هوا ممكن عمل كده في حمزه لانه خايف مني بس ميقدرش يعامل كده معايا؟؟
وكمل كلامه وقال : برغم ان ياسر عارف ان حمزه نقطه ضعفي واني مش بسامح اي حد يقرب منه فكر برضوا ياذيه بس اللي هو ميعرفوش بق هو انا هعمل فيه ايه .. وقريب اوي بعدما يخسر اللي وراه واللي قدامه مش هيلحق يعمل معايا حاجه علشان مش هيكون لسا بعقله؟
احلام سالته باستغراب:ليه هوا هيحصله ايه!
ماهر:هيتجنن طبعا!! اصل اللي بيحب الفلوس زي ياسر دا لما يخسر كل ما يملك كده هيتجنن؟
احلام ضمت حاجبها بزعل وقالت:الفلوس دي رغم انها مهمه في حياتنا الدنيا الا انها بتضيع اللي بيعبدها؟
ماهر مسح علي شعرها وقال:اطمني ومتخافيش انا عارف كويس انا بعمل ايه بس عاوزك تخدي بالك علي نفسك وارجوكي بلاش تروحي في اي مكان من غير ما تعرفيني ..انتي مش عارفه لو انتي حصلك حاجه انا ممكن يحصلي ايه؟
احلام قربت منه اكثر وحركت راسها بـ الموافقه وقالت:حاضر هخلي بالي من نفسي بس انت كمان اوعدني انك مش هيحصلك حاجه!
ابتسم ماهر وحرك راسه بالموافقه وقال:ان شاء الله يا احلام هنكون كلنا كويسين .. المهم دلوقت خلينا ننام علشان نصحي بكرا بدري ونروح لحمزه!
احلام حركت راسها بالموافقه واتحركوا الاتنين للسرير وناموا في حضن بعض.
________وفي فيلا ياسر غنيم؟
ياسر رجع من شغله وكانت والدته قاعده مع اصحابها تاني والمره دي كانت كسبتهم ولما ياسر عرف بصلها وقال بدهشه:مبروك يا ماما بس مش انا قولتلك بلاش قمار تاني؟
مامته بفرحه وهيا ماسكه الشيكات في ايديها:انا مش هبطل غير لما ارجع كل اللي خسرته تاني!
واحد من صحابها بص لياسر وقال:ازيك يا ياسر اي اخبار الشغل عندك!
ياسر بضيق من الشخص دا:كله تمام يا انكل ؟
والدته سالته بفضول:صحيح يا ياسر شركتك ارباحها زادت الفتره دي!
ياسر حرك راسه بالموافقه وبصلهم وقال قبل ما يمشي:انا هطلع علشان عندي ميتنج اون لاين ولازم استعد؟
والدته حركت راسها بالموافقه وهوا مشي من قدامهم وهيا بصت لاصحابها وقالت:كفايا لعب النهارده ونكمل يوم تاني!
قاموا اصحابها ومشيوا وهيا دخلت غرفتها وهيا بتقبل الشيكات اللي فازتهم وبتقول بحب:ما فضلش كتير وارجع ثروتي كلها زي الاول؟
قالت كلامها وخبت الشيكات في درج التسريحه ونامت علشان الوقت اتاخر وعند ياسر كان جاله اتصال من شوقي واللي بيقول:ياسر بيه في خبر قالب الشركة عندنا؟
ياسر بفضول:خبر ايه دا يا شوقي قول بسرعه؟
شوقي بحماس كالعاده:ماهر باشا هيمضي صفقه كبيره وهيكون حاطت كل سيولة الشركة فيها وبصراحه كل الشركة هنا متحمسين للمشروع الجديد دا؟
ياسر ابتسم بحماس وقال:شركة ايه بق اللي هيمضي معاها ؟
شوقي:شركة آلمانية يا باشا بس لسا مش عارفين اسمها لان ماهر الصياد لسا مقعدش معاهم!
ياسر ابتسم وقال:الخبر دا هايل يا شوقي وعلشان انت جدع معايا انا هبعتلك علي حسابك مكافئة!
شوقي حرك راسه بحزن وقال:تشكر يا فندم؟
ياسر قال:اول ما ماهر يقول اسم الشركة بلغني فورا ويلا بق علشان تشوف وراك ايه وتعمله!
قال ياسر كلامه و قفل مع شوقي المكالمه وقام بسرعه ياخد شاور علشان يستعد للميتنج اللي هيكون مع الشركة الايطاليه بخصوص باقي فلوس الشحنه والاستلام النهائي.
__________
وتاني يوم صحي ماهر واحلام وجهزوا بسرعه وراحوا المستشفي وطبعا كانوا الخدم في القصر بيجهزوا غرفة حمزه كويس لاستقباله ..
وفي بيت حنين كانت صاحيه علشان مدرستها ولاكنها لاقت والدتها تعبانه فقربت منها وقالت بقلق:ماما انتي تعبانه؟
نورا حركت راسها بالرفض وقال:لا انا بخير؟
حنين بصت لوالدتها بتفحص وقالت:بس انتي باين علي بتتألمي قوليلي يا ماما حاسه بايه متخبيش عليا؟
نورا كانت حاسه بوجع شديد في بطنها فقالت:شوية وجع في بطني وشويه وهيروح متشيليش همي وروحي مدرستك؟
حنين حركت راسها بالرفض وقالت :لا يماما انا مستحيل اسيبك كدا وامشي قومي نروح المستشفي؟
نورا بصت لبنتها علشان تبلغها انها مش موافقه ولاكن الوجع زاد فجاه فقالت : اااه بطني؟
حنين قربت منها وقالت بلهفه:ماما ..مالك بس !
نورا قالت بتعب:هاتيلي هدوم من الدولاب بتاعي وخلينا نروح المستشفي نكشف مش قادره استحمل اكتر من كدا؟
ماشي حاضر..حنين قالت كلامها وجريت بسرعه تجيب لمامتها هدوم وبعدما جابت عبايه رجعت لمامتها وقالت:خليني يا ماما اساعدك تلبسيها..
نورا حركت راسها بالموافقه وقامت بتعب وبدات حنين تلبسها العبايه بالراحه وبعدما خلصت بدات تساعدها تلف الطرحه وكان حمزه نايم فقربت منه حنين وشالته وخرجت لجارتهم وبلغتها تاخد بالها منه لحدما يرجعوا لان مامتها تعبانه وهتروح معاها المستشفي..
جارتهم عزمت علي حنين تروح معاهم ولاكن حنين رفضت وبلغتها انها هتكون معاها بس تاخد بالها من اخوها وبلغتها انهم مش هيتأخروا عليها.. جارتهم وافقت وحنين جريت بسرعه وسندت مامتها ومشيوا مع بعض لحدما ركبوا مواصله وبعد وقت مش كبير وصلوا للمستشفي الحكوميه اللي كانت والدتها فيها قبل كده؟
حنين قربت بسرعه من كراسي الاستراحه وقعدت مامتها عليها وجريت هيا تسأل تكشفلها عند تخصص ايه وهيا بتجري علي كل الاقسام كان حمزه في غرفته والدكاتره بينقلوه علي كرسي متحرك وكان ماهر واحلام واقفين جمبه وماهر مسك الكرسي علشان يتحكم في حركة حمزه وبعدما شكر الدكاتره مشيوا كلهم وهما في طريقهم للخروج حمزه اخد باله من حنين اللي بتجري وباين علي وشها القلق فطلب من خاله يوقف العجله وقال:هيا مش دي حنين اللي اتبرعتلي بالدم؟
ماهر واحلام انتبهوا لكلامه وبصوا علي المكان اللي بيشاور عليه ولما شافو حنين بتجري في اتجاه مامتها وبتساعدها تمشي احلام قالت بصدمه:ايوا هيا ومش دي مامتها !
ماهر حرك راسها وقال:ايوا هيا ..شكلها تعبان اوي!
حمزه بصلهم وقال:ما تخلونا نروح نشوف مالها ؟
ماهر حرك راسه برفض وقال:لا خلينا نروحك الاول وبعدها هنرجعلهم!
حمزه حرك راسه بالرفض لانه ما صدق شاف حنين تاني فقال:لا انا كويس المهم خلينا نساعدهم زي ما ساعدونا!
ماهر بص لاحلام وهيا حركت راسها بالموافقه وكلهم اتحركوا للغرفة اللي حنين ومامتها دخلوها..
كانت نورا قعدت علي كرسي الكشف وجمبها حنين وبدات الدكتوره تكشف عليها وقالت:الوجع اللي حايه بيه فين بالظبط ؟
رفعت نورا ايديها وهيا بتشاور علي جمب بطنها اليمين وبتقول هنا يا دكتوره!
الدكتوره حركت راسها بتفهم وكشفت عليها وقالت:دي شكلها الزايده انتي اول مرة تحسي بالوجع دا؟
نورا حركت راسها وقالت:لا انا حسيت بيه قبل كده من فتره وجالي كام مره كده بس الوجع كان عادي بس المره دي صعب اوي؟
الدكتوره:يبق دا ورم في منطقة الزايدة وعلشان نتاكد هتعمليلي اشاعه سينيه بسرعه وتجيلي تاني؟
حنين بتساؤل:طيب احنا هنعمل الاشاعه دي فين!
الدكتوره:فوق في قسم اشاعت هتعملي الاشاعه ب١٠٠ جنيه!
حنين حركت راسها بالموافقه وقربت من امها تساعدها واول ما فتحوا الباب كانوا واقفين ماهر واحلام ومعاهم حمزه اللي قاعد علي الكرسي المتحرك ..واول ما شافوهم نورا وحنين اتفاجئوا وحمزه قطع الصمت وقال:هو مين اللي كان بيكشف؟
نورا بصتله وقالت:انا!
حمزه حرك راسه وقال:الف سلامه عليكي يارب تكوني بخير!
حنين بصتلهم وقالت:انتوا كويسين جايين تكشفوا انتوا كمان!
احلام حركت راسها بالرفض وقالت:لا احنا شوفناكوا داخلين هنا فجينا نطمن عليكوا!
نورا كان وجعها بيذيد فبصتلهم وقالت:تسلموا يارب بس احنا طالعين لقسم الاشعه بس هنعمل اشاعه!
احلام بقلق:خير يا ام حنين مالك!
نورا:وجع يا حبيبتي بعيد الشر هنا والدكتوره بتقول زايده؟
احلام بصت لحمزه وماهر وقالت:روحوا انتوا وانا هفضل معاهم!
ماهر كان هيرد عليها ولاكن حنين قالت بمقاطعه:متتعبيش نفسك يا احلام انا هكون معاها
حنين بصت لحمزه وقالت:حمدلله علي سلامتك يا استاذ حمزه؟
حمزه بصلها بفرحه لانها اخدت بالها منه وقال:الله يسلمك!
نورا بصت لبنتها وقالت:خلينا نمشي يا حنين بعد اذنكوا علشان منعطلكوش!
ماهر حرك راسه وقال:الف سلامه عليكي يا ام حنين!
نورا :الله يسلمك يا استاذ ماهر منشوفكش في حاجه وحشه يارب!
ماهر :خلي بالك من مامتك يا حنين واحلام هتكون معاكوا علشان متكونوش لواحدكوا!
حنين ونورا كانوا هيعترضوا ولاكن ماهر كان
قال كلامه وبص لاحلام واللي حركت راسها بالموافقه وقربت من نورا ومسكت ايديها بسرعه وقالت: بلاش اعتراض علشان انا مش هرجع في كلامي .
ابتسمت حنين وحركت راسها بالموافقه واحلام بصت لماهر وقالت:روح انت مع حمزه وانا هطمن عليهم وهاجي وراكم!
ماهر حرك راسه بالموافقه وبلغ حمزة اللي بيبص لحنين انه هيتحرك وبعدها مشيوا!
حنين كانت متوتره من نظرات حمزه فانتبهت ليه وهوا بيمشي فبصت لمامتها واحلام بسرعه وسندتها معاها واتحركوا لفوق ..
كان في قسم الاشاعة زحمه كبيره فاتحركت احلام علشان تدفع للمرضة فلوس علشان تدخلهم الاول وبالفعل دخلوا والممرضات اخدوا نورا علشان يعملولها الاشعه اللي الدكتوره طلبتها
ودخلت نورا بالفعل وفضلت حنين واحلام مستنين بقلق وبعد وقت خرجت نورا ومعاها الاشاعه وبعدها نزلوا تاني للدكتوره واول ما مسكت الاشاعه وشافتها قالت:شكي طلع صح وانتي عندك ورم شديد علي الزايده وهنضطر نستأصلها في اسرع وقت؟
نورا بصت للدكتوره وقالت بقلق:ياعني يا دكتوره انا هعمل عمليه!
الدكتوره:ايوا طبعا دي لازم ضروري تتعمل ولو هتعمليها هنا هتكون جراحة ولاكن انا بنصحك تعمليها في مستشفي خاص علشان هناك المنظار متوفر ودا بيكون اسهل ..
حنين بصت لوالدتها بقلق ومسكت ايديها وقالت:طيب يا دكتوره تكاليف العمليه دي بيكون قد ايه؟
الدكتوره :في المستشفي الخاص التكاليف بتكون :60 الف؟
نورا بصت للدكتوره بدهشه وكل الكلام دا كان قدام احلام واللي كانت بتبصلهم بحزن وبعدما نورا سألت الدكتوره عنالحل البديل الدكتوره بلغتها ان لو هتعملها في المستشفي الخاصه هيسأصلوا الزايده بالمنظار ودا افضل بكتير ولاكن لو هتعملها جراحه هنا فالتكلفه هتكون ١٥ الف فبصت نورا لبنتها بحزن وقالت:خلاص يا دكتوره انا هشوف دنيتي وهبلغ حضرتك؟
الدكتوره حركت راسها بالموافقه وحنين سندت والدتها واحلام انتبهت ليهم وساعدتهم واول ما خرجوا من المستشفي كانت في عربية مستنياهم تبع ماهر احلام ركبتهم معاها والسواق اتحرك بالعربيه لبيت حنين واول ما وصلوا احلام قالت:انا ممكن اساعدك في دفع التكاليف يا ام حنين!
نورا برفض:لا يا احلام انا مش عاوزه اتقل عليكوا كفايه اوي اللي عملتوه معانا وارجوكي متقوليش للاستاذ ماهر حاجه ..علشان خاطري متقوليش حاجه واحنا هنعرف نتصرف..
احلام بصتلهم بحزن وحنين حركت راسها بالموافقه علي كلام والدتها وقالت: ماما قالتلي انكوا ساعدتونا بمبلغ امبارح شكرا علي اللي عملتوه معانا واحنا هنعرف نحل المشكله دي مع بعضنا مش عاوزين نتعبكوا معانا تاني؟
احلام حركت راسها بتفهم لكلامهث وقالت:انا مش هضغط عليكوا ..وانا رقمي معاكي يا حنين لو احتاجتوني اساعدكوا اتصلي عليا وانا هعمل كل اللي اقدر عليه علشان خاطر والدتك ؟
حنين شكرتها ووافقت علي كلامها واحلام سابتهم وخرجت واول ما ركبت العربيه اللي هتوصلها للقصر افتكرت احلام يوم ما والدها عمل الحادث وامها واختها سابوها لوحدها وفجاه لقت نفسها مسؤله عن دفع ١٠ الاف كل شهر للمستشفي علشان يسيبوا والدها تحت الاجهزه بعدما دخل في غيبوبه..
احساسها وقتها بالضعف لما حست انها تايهه ومفيش حد معاها كان مؤلم جدا وقدرت تحس بيه تاني لما شافت حنين ولهفتها علي والدتها المريضه حتي وهيا معهاش حق العلاج رفضت مساعدتها..احلام كانت مستنيه زمان ان حد يساعدها بس محدش عمل كده وعمها لما دفع معاها وساعدها كان بسبب انها اترجتو انها مش قادره تجمع ال١٠ الاف لوحدها ..
دموع احلام نزلت وفضلت تبكي لحدما رجعت للقصر..
اول ما دخلت كان في استقبالها حمزه وماهر واللي كانوا مستنينها ترجع واول ما شافتهم مسحت دموعها بسرعه وقالت بتساؤل:واقفين كده ليه!
حمزه بقلق:بتعيطي ليه هوا حصل حاجه لام حنين!
احلام بصتله وحركت راسها بالرفض وقالت:لا هيا كويسه وبعدين انا مش بعيط؟
ماهر قرب منها وقال وهو بيبص لوشها:مالك يا احلام هو حصل حاجه؟
احلام برفض:لا مفيش حاجه ..خلينا نساعده يطلع اوضته!
حمزه حرك الكرسي بسرعه وبعد عنها لما لقاها بتقرب منه وهيا لما شافته بيعمل كده دموعها نزلت تاني وقالت:ليه رافض المساعده ..ليييه!
بصلها حمزه بدهشه لما لقاها بتصرخ فيه وهيا بتعيط فقرب ماهر منها لما اتاكد ان حصل حاجه خلاتها تبكي بالشكل دا فقال بتساؤل: هو ايه اللي حصل مع ام حنين يا احلام ؟ بقلمي شيماء صبحي
يتبع
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا