رواية حبيبي المدير الفصل الرابع والثلاثون 34بقلم شيماء صبحي( جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)
رواية حبيبي المدير الفصل الرابع والثلاثون 34بقلم شيماء صبحي( جديده وحصريه فى مدونة قصر الروايات)
#الفصل_34
#رواية_حبيبي_المدير
#الكاتبة_شيماء_صبحي
اول ما ركبت العربيه اللي هتوصلها للقصر افتكرت احلام يوم ما والدها عمل الحادث وامها واختها سابوها لوحدها وفجأة لقت نفسها مسؤله عن دفع ١٠ الاف جنيه كل شهر للمستشفي علشان يسيبوا والدها تحت الاجهزه بعدما دخل في غيبوبه..
احساسها وقتها بالضعف لما حست انها تايهه ومفيش حد معاها كان مؤلم جدا وقدرت تحس بيه تاني لما شافت حنين ولهفتها علي والدتها المريضه حتي وهيا معهاش حق العلاج رفضت مساعدتها..احلام كانت مستنيه زمان ان حد يساعدها بس محدش عمل كده وعمها لما دفع معاها وساعدها كان بسبب انها اترجتو انها مش قادره تجمع ال١٠ الاف لوحدها ..
دموع احلام نزلت وفضلت تبكي لحدما رجعت للقصر..
اول ما دخلت كان في استقبالها حمزه وماهر واللي كانوا مستنينها ترجع واول ما شافتهم مسحت دموعها بسرعه وقالت بتساؤل:واقفين كده ليه!
حمزه بقلق:بتعيطي ليه هوا حصل حاجه لام حنين!
احلام بصتله وحركت راسها بالرفض وقالت:لا هيا كويسه وبعدين انا مش بعيط؟
ماهر قرب منها وقال وهو بيبص لوشها:مالك يا احلام هو حصل حاجه؟
احلام برفض:لا مفيش حاجه ..خلينا نساعده يطلع اوضته!
حمزه حرك الكرسي بسرعه وبعد عنها لما لقاها بتقرب منه وهيا لما شافته بيعمل كده دموعها نزلت تاني وقالت:ليه رافض المساعده ..ليييه!
بصلها حمزه بدهشه لما لقاها بتصرخ فيه وهيا بتعيط فقرب ماهر منها لما اتاكد ان حصل حاجه خلاتها تبكي بالشكل دا فقال بتساؤل: هو ايه اللي حصل مع ام حنين يا احلام ؟
احلام مسحت دموعها بايديها وقالت برفض:هيا كويسه متقلقوش عليها..أحلام قالت كلامها ومشيت من قدامهم وطلعت علي السلم وهما كانوا واقفين يبصوا عليها بصدمة..
حمزه بص لخالو بتساؤل ولاكن ماهر كان مركز معاها وحاسس بألمها لان الحزن باين عليها فقرب من حمزه وقال:خليني اطلعك اوضتك انا ومرسي علشان ترتاح ..
حمزه حرك راسه بالموافقه وماهر نده علي مرسي وفي خلال ثواني كان مرسي وصل وبدأوا الاتنين يشيلوا حمزه بإحكام وطلعوا علي السلم وراحوا اوضته وحطوة علي السرير..
ماهر بص لشكل حمزه وقال:مرتاح كده ولا اعدلك النومة!
حمزه:لا تمام تسلم يا خالي.
ماهر حرك راسه بهدوء وابتسم وبص لمرسي وقال:علاج حمزه تحت انزل هاتوا وبلغ الطباخ يجهزله فطار خالي الدسم؟
مرسي حرك رأسه بالايجاب ونزل وماهر بص لإبن أخته وقال:تفتكر حصل معاها ايه؟
حمزه:اكيد ام حنين تعبانه وهيا زعلانه علشانها.
ماهر حرك راسه بالرفض وقال: زعل احلام دلوقت ملوش علاقة بوالدة حنين ..
حمزه بفضول:امال ايه؟
ماهر بتفكير:الموضوع خاص بماضيها ..شكلها اتعرضت لحاجه فكرتها بحاجة هيا مبتحبهاش..
حمزه بص لخاله وقال بجديه:طيب روح يا خالي شوف مالها متسيبهاش لوحدها كتير؟
ماهر بصله وقال:طيب انت..
حمزه قاطعه وقال:انا كويس وبعدين انا عارف العلاج بتاعي ومرسي معايا متقلقش ،روح انت اطمن علي احلام وبالمرة شوف ايه اللي حصل معاها..
ماهر بصله وابتسم وحرك راسه بالموافقه وخرج من اوضته واتجه لجناحه بسرعه واول ما وصل لقي احلام نايمة علي السرير ومغمضة عينيها فقرب منها وضمها لحضنه وقال بهمس:مالك يا قلبي..حاسه بايه '
ضغطت احلام علي عينيها وقالت:مفيش؟
ماهر وضع قبلة رقيقه علي اعلي ضهرها بحنيه وقال:هتخبي عليا انا ..دانا حبيبك!
لفت احلام بجسمها وبصت في عينيه وقالت بدموع:ام حنين تعبانة ومحتاجة تعمل عملية الزايدة ،وهيا طلبت مني اخبي عليك علشان مش عاوزين يضغطوا علينا ..انا زعلانه علي حالهم اوي ..كل شوية تحصلهم حاجه وحالهم يسوء أكتر..
انا عرضت عليهم اساعدهم بس هما رفضوا ..كملت ببكاء وقالت:بس شكلهم وهما محتاجين للفلوس فكرني بحالي بزمان لما كنت زيهم كده!
ماهر ضمها لصدره وقال بهدوء:خلاااص اهديي يا حبيبتي ..مسح علي شعرها بحنية وقال:بلاش تفتكري الماضي ،ارمي كل حاجه ورا ضهرك.
احلام حطت ايديها عل رقبته وهيا بتحاول تتعافي بحضنه وفضلت تغمض عينيها وتاخد نفسها بانتظام علشان تهدي وبالفعل قدرت احلام تهدي خالص وبصتله وقالت:انت زعلان مني؟
ماهر حرك راسه بالرفض:عمري ما ازعل منك ،مهما عملتي لانك حته مني ومقدرش ازعل منها؟
احلام ابتسمت علي كلامه وقالت:تفتكر اللي انا عملته صح..اني قولتلك رغم انهم طلبوا مني اخبي عليك!
ماهر ابتسم وقال:هما طبيعي يقولوك كده لانهم عندهم عزة نفس ومكسوفين لادفع لهم حق العملية بس انتي عارفه انا هعمل ايه؟
احلام قالت بفضول:ايه!!
ماهر ضحك وقال:هكسفهم وادفع حق العمليه وخدي بالك برغم اللي عملته مع حنين ومامتها لحد دلوقت الا اني لسا مردتلهاش اللي عملته مع حمزه؟ دي انقذت روحي يا احلام تفتكري لما اشوفها محتاجه مساعدتي هرفض..
ابتسمت احلام وهوا قبل جبينها بحب وقال:سيبيني انا هتصرف معاهم وانا هعرف اجبهالهم بطريقتي بس المهم دلوقت عاوزك تروقي كده وبلاش اشوف دموعك دي نازله تاني علشان لما بشوفها بتقطعلي قلبي والله.
احلام حركت راسها بالموافقه وهوا لمس خدها كأنها طفلة وقال:انا خليتهم تحت يجهزوا فطار خالي الدسم ايه رئيك نروح اوضة حمزه ونفطر معاه؟
احلام حركت راسها وقالت:تفتكر حمزه هيرضي اني اقعد معاه بعدما زعقت فيه؟
ماهر ضحك علي كلامها وقال:انتي قصدك حمزه ابن اختي انا يزعل..يا حبيبتي ماتشيليش هم وبعدين دا حمزه ياعني ..ماهر يقصد بكلامه ان حمزه علي طول بيتهزق وبينضرب وبرغم كل دا بيسامح علي طول فهيا لما فهمت قصده ضحكت وقالت:بس برضوا..
ماهر مسك ايديها وقال:قومي بس الاول لفي طرحتك وانا هثبتلك بنفسي انه نسي اللي حصل اصلا..
حركت احلام راسها بالموافقه وقامت تلف طرحتها وهوا اتصل بمدير مستشفي خاصه وبلغة ان في سيدة محتاجه تعمل عملية الزايده وسأله يجهزلها ميعاد بسرعه علشان ماهر يجبهاله والمدير بلغه انه هيرد عليه بعد ساعتين..
ماهر قفل المكالمة وقام من علي السرير وكانت احلام خرجت من اوضة تغير الملابس وكانت انتهت من لف حجابها وهو اول ما شافها ابتسم ومسك ايديها وخرجوا الاتنين وراحوا غرفة حمزه؟
كان حمزه قاعد مبتسم انه شاف حنين وانها اطمنت عليه فحس انها اكيد واخده بالها منه وعندها مشاعر ليه فكان بيتخيل انه قام بالسلامه وراحلها وطلب منها يرتبطوا وهوا قاعد وبيتخيل ومبسوط دخل ماهر للغرفه ومعاه احلام واول ما حمزة شاف احلام ابتسم وقال:اخيرا مرات خالو جت!
احلام بصتله وقالت:انا جاية اصالحك علشان زعقت فيك؟
حمزه بتساؤل:وهو انتي زعقتي فيا! دا حصل امتي دا!
ماهر بصلها وابتسم وهيا حركت راسها وقالت: خلاص مدام مش فاكر مش هفكرك المهم احنا جايين نفطر معاك.
حمزه بابتسامه:دا انتي هتنوري والله..
احلام ابتسمت وقربت من السرير وقعدت عليه وقالت:كنت بتفكر في ايه ومبسوط كده!
حمزه بهمس:حنين!
ابتسمت احلام وقالت:دانت واقع بجد بق!
حمزه بفرحه:امال ايه انتي مش شايفه جمالها ؟
احلام بصت لماهر وقالت:الظاهر ان حمزه ذوقة حلو وبيعرف يختار؟
ماهر بانشكاح:طالع لخاله.
خجلت احلام من كلامه ووشها احمر وهوا ابتسم علي شكلها وبص لحمزه وقال:اي رئيك يا حموزه لما نجبلك نونو صغير يقرفك زي ما انت منور حياتنا كده؟
حمزه بصله بصدمه وقال:يعني ايه يقرفني وانا منور حياتكوا هو انت مبسوط ولا زعلان ولا ايه؟ وبعدين نونو ايه اللي انت هتجيبه وازاي!
ماهر شاور بعيونه علي احلام وحمزه لما فهم قصده قال:اه انت ومرات خالوا يا عني ..احلام انتبهت ليه وهوا قال: تخلفوا ايه بس دلوقت مش لما تعملوا فرح الاول وافرح بيكوا بعدين تفكروا في الخلفة!
ماهر بصله وقال بإعجاب:تصدق اقنعتني..عندك حق..
احلام كانت قاعده تبصلهم وهيا مش فاهمه اي حاجه لحدما الخدم جابوا الفطار وحطوه علي الصينيه لحمزه ودخلوا صينيه متحركة لماهر واحلام..
حمزه بص لمرسي وقال:تسلم ايديك يا صاحبي المهم بق تعالي اكلني؟
مرسي بص لماهر بخجل وماهر حرك راسه ليه بالرفض وقال:لا سيبه انا هاكله وروح انت يا مرسي كمل شغلك..
مرسي حرك راسه ومشي وماهر قرب من حمزه وقال:قولي ابدأ بايه يا قلب خالك!
حمزه بص للاكل وقال:اي حاجه!
ماهر بدأ ياكل وهو بيقول:طعم الاكل دا حلو يسلم ايد الشيف بتاعنا!
حمزه بص لخاله بصدمه وقال بجوع:هو المفروض مين اللي ياكل فينا..
ماهر:انا طبعا..اي دا هو انت جعان!
حمزه ببكاء:لا بتفرج عليك وانت بتاكل اكلي..
ابتسم ماهر وبدا يأكله ويصالحه واحلام بدات تاكل هيا كمان وبعدما ماهر انتهي من اطعام حمزه قرب من احلام وشاركها في الأكل وبعدما انتهوا ماهر بلغهم انه هيروح الشركه يخلص اللي وراه وهيرجعلهم علشان يقضي معاهم باقي اليوم علشان هيسافر بكرا.
وبعدما ماهر مشي وراح الشركة فضلت احلام قاعدة مع حمزه وبيتكلموا مع بعض واحلام كانت طلبت من حمزة يحكيلها عن حياتهم لما كانوا عايشين في دبي وازاي استقروا في مصر وبدا حمزه يحكيلها انهم بعدما قرر ماهر ياخده وينزل مصر كانت والدته وجدته اللي هيا والدة ماهر كانوا رافضين ولاكن ماهر كان مُصر علي قراره وبلغهم انه هيبعتلهم فلوس يصرفوا منها وفي المقابل يسبوه يعيش هوا وحمزه بدون مشاكل لان والدة ماهر طبق الأصل من بنتها چيدا والدة حمزه وكانوا الاتنين عايشين حياتهم ومتجاهلين تماما ماهر وحمزه ومبيسألوش عنهم غير وهما محتاجين فلوس ..علشان كده ماهر وصفهم بالانانيين وكان بيهدد حمزه علي طول انه هيبعته ليهم ولان حمزه عارف أنه ميقدرش يعيش غير مع ماهر كان بيحاول ميعملش مشاكل علشان ماهر ميبعتوش ليهم..
احلام كانت بتسمع كلام حمزه وضامه حاجبها لحدما حمزه حكي ليها عن قصة سيلين وخاله وبلغها انها كانت قصه عابرة وملهاش معني عند ماهر لانه عمره ما حب سيلين وكان معتبرها صديقه بس هيا اللي كانت بتتخطي حدودها معاه وبعدما انهي حمزه كلامه طلب منها تحكيله عن ماضيها هيا وخالوا وعن طفولتهم مع بعض واحلام وافقت وبدات تحكيله وهوا يضحك وفضلوا هما الاتنين يتكلموا مع بعض ومبسوطين.
____________
وفي الشقة اللي فيها ممدوح ومنعم كان وصلوا الناس اللي بعتهم ماهر علشان يدربوا ممدوح كويس واول ما منعم شافهم رحب بيهم ودخلهم وهما اول مشافوا شكل ممدوح قال واحد منهم:دا محتاج إعادة تدوير من أول وجديد.
منعم قال:ماهر باشا عاوزه في خلال اسبوعين يكون بيعرف يتكلم كلمات انجليزي كتير وازاي يتاعمل زي الاغنياء..
الناس بصوله وقالوا:هوا اصلا عنده فكرة يعني ايه راجل غني او ناس راقيه؟
منعم حرك راسه بالرفض وقال:لا هوا ميعرفش اي حاجه في حياته بس الدور الباقي عليكوا بق انتوا اللي هتعلموه واحنا عاوزينه يكون شخص تاني بعد اسبوعين بالظبط!
الشباب بصوا لممدوح و بلعوا ريقهم وقالوا:والله احنا هنحاول؟بس التساهيل علي ربنا!!
منعم خبط علي كتفهم وقال بتشجيع:ربنا معاكوا يا شباب..انا سيبهولكم تبدأوا معاه لحدما انزل اشتري سجاير واجي؟
الشباب حركوا راسهم بالموافقه ومنعم خرج من الشقه وهما قربوا من ممدوح اللي نايم وبدأوا يصحوه وبعد وقت من محاولاتهم صحي ممدوح وهوا متضايق وبيقول:في ايه مين بيصحيني!
الشباب بصوله باستغراب وقالوا:اصحي يا استاذ ممدوح خلينا نبدأ في التدريب!
ممدوح بتساؤل:تدريب ايه!
الشباب بصوا لبعض وقال:المهمه اللي هيكلفك بيها ماهر بيه!
ممدوح اول ما سمع اسم ماهر قام بسرعه وقال:ايوا المهمه..مسح وشه بايديه وقال:انا جاهز؟
شاب قرب منه وقال برفض:لا مينفعش تقول انك جاهز غير لما تروح تغسل وشك واسنانك وتاخد شاور؟
ممدوح بضيق:شاور تاني!
الشباب حركوا راسهم بالموافقه وممدوح قام ودخل للحمام وبدأ ياخد شاور وبعدما انتهي كان الشاب التاني مستنيه علشان يحلق شعره وبداوا يظبتوا شكل ممدوح وبعدما خلصوا كان منعم رجع من برا واول مشاف شكل ممدوح بعد التغير اتفاجئ، لان كان شكله اتغير خالص وبان عليه النظافه فقال بشك:شكلك هتنجح ولا ايه يا عم ممدوح!
ممدوح بصله وابتسم وقال:اي رئيك يا منعم ..شكلي حلو!
منعم حرك راسه بالموافقه وقال وهو بيوجه كلامه للشباب:تسلموا يا شباب علي العظمة دي ..كملوا بق شغلكوا معاه..
الشباب قربوا من منعم ومسكوا ايدهه واتحركوا للصالون وعلموه ازاي يقعد وبدا الشاب يقعد ويخلي ممدوح يقلده وبعد محوالات كتير ممدوح قدر يظبط الماشية بس فحرك الشاب راسه بتعب وقال:مش مشكله مع الممارسة هتعملها صح.. خلينا نعلمك ازاي لما تتعرف علي شخص جديد اسلوبك معاه هيكون ازاي..
كان واقف منعم يتفرج عليهم وبيبلغ ماهر علي التيلفون كل اللي بيحصل وبدأوا الشباب يعلموا ممدوح كل ما يخلص شخصية الرجل الغني ..
وفي شركة الصياد وصل ملف صابر لمكتب ماهر واول ما ماهر قرأ الاسم وشاف صورة صابر اتفاجئ ووافق عليه علي طول لانه مكانش يعرف ان صابر متعلم ومعاه الشهادات دي ..فبلغ تغريد تتصل عليه وتخليه يجيلوا علي مكتبه في اسرع وقت وبعدما ماهر قال كلامه وقفل المكالمه خرج وبلغ السكرتيره انه مسافر بكرا وانها تأجل اي شغل ليه خلال الاسبوع الجاي وبلغها تنشر في الشركة خبر التعاقد اللي هيكون مع الشركة الالمانية وبعدها اتجه لقسم الحسابات علشان يشوف حمزه كان عامل ايه في فترة شغله ..
وكان وقتها نصر مقرب من ياسمين وبيبلغها انها هتترقي وهتكون موظفه وبلغها انه معجب بيها وعاوز يتقدملها وهيا اول ما سمعت كلامه اتفجأة واتوترت لانها مكانتش تتوقع انه معجب بيها ولاكنه شرحلها انه اعجب بيها من اول يوم شافها وطلب منها تديله فرصه يقرب منها ولو محبتهوش ترفضه وهو مش هيزعل.. ياسمين وافقت ونصر ابتسم بفرحه وهوا مقرر يسيبها تكمل شغلها ويرجع هوا لمكتبه وهو بيتحرك لمكتبه يقعد لقي ماهر في وشه وبيقول:طمني حمزه كان عامل ايه في فترة شغله هنا؟
نصر بص لماهر واتوتر وقال:حمدلله علي سلامتك يا فندم..حمزه بيه ما شاء الله عليه يا فندم خلص كل شغله وانا بصراحه متفاجئ من مجهودة الكبير بس هوا فعلا ابهرنا كلنا؟
اتبسط ماهر من كلامه وحرك راسه بالموافقه وبلغه انه هيجبله موظف يشتغل متدرب معاه مكان حمزه ونصر حرك راسه بترحيب وبعدها ماهر خرج من المكتب ورجع مكتبه تاني وفي خلال ساعه كان صابر جه الشركة بفرحه ولما عرف ان ماهر قبله قرر يروح ويقابله ويعرفه عن نفسه واول ما وصل لمكتب ماهر رحبت بيه السكرتيرة وبلغته ان ماهر بيه في انتظاره..
دخل صابر للمكتب واول مشاف ماهر خجل وقال:صباح الخير يا ماهر باشًا.
ماهر اول ما شافه وقف بسرعه وقال بابتسامه:ازيك يا صابر اتفضل!
قعد صابر وكلن بيبص لماهر بخجل فاتكلم ماهر وقال:انا مبسوط انك قدمت في الشركه بس انت ازاي متقوليش انك معاك شهادات عاليه كده!
صابر بصله وقال بخجل:اصل انا قدمت قبل كده واترفض وحاولت مره تانيه وبرضوا اترفضت فانا كنت فقدت الامل بصراحه فالموضوع مكانش في بالي وانا عارف اني فجأتك بس انا فرحان انك قابلتني.
ماهر :دا شرف كبير لينا والله انك هتشتغل معانا ،عموما يا سيدي حصل خير وانا مسامحك علشان مبلغتتيش بكل الكلام دا …بس هوا انت ازاي مشتغلتش في اي شركة وانت معاك المؤهل العالي دا؟
صابر بصله وابتسم وقال:اصل انا بصراحه كان هدفي اول ما اتخرجت كان مجموعة الصياد وكنت مستعد اسافر بس حصلت ظروف منعتي ولما عرفت ان الشركه هتنقل فرعها الرئيسي في مصر كنت فرحان بس لما قدمت ورقي اترفض؟
ماهر بدهشه:ازاي بس انا ما اخدتش بالي !
صابر:خلاص يا فندم دا في الماضي حصل خير!
ماهر حرك راسه بابتسامه وقال:طيب يا صابر انا محتاجك بصراحه تمسك رئيس قسم المبيعات بس مش دلوقت انا هخليك الاول متدرب في قسم الحسابات وبعد فتره مش كبيره هتتعين في منصب مسؤل المبيعات الرئسيي ؟
صابر بصله بفرحه وقال:يافندم اي حاجه تقول عليها دا انا ماصدقت اتقبلت!
ابتسم ماهر:لا متقولش كده انت تستاهل كل خير عموما انا بلغتهم يجهزولك مكتبك وهتبدأ شغل من بكرا..ايه رئيك ؟
صابر بفرحة: رأيي في ايه يا فندم ،،موافق طبعا!
ماهر ابتسم وطلع عقد من مكتبه واداه لصابر يمضيه وقال:مبروك يا صابر،نورت الشركة!
صابر بحماس:الله يبارك فيكي يا فندم!
ماهر بص في ساعته وقال:تقدر تروح وان شاء الله هتوصل بكرا في معاد الموظفين الساعه ٨ الصبح!
صابر حرك راسه بالموافقه واستاذن من ماهر وخرج وماهر لبس جاكت بدلته واتحرك بسرعه لبيت والدة حنين .
وبعد وقت مش كبير وصل ماهر قدام البيت خرج وهوا بيبص حواليه ولما لقي البيت بتاعهم الباب بتاعه مقفول قرب منه وخبط وبعد ثواني الباب اتفتح وكانت حنين!
حنين باستغراب:استاذ ماهر؟
ماهر بهدوء:ازيك يا حنين ..فين والدتك؟
حنين:ماما جوا ..ثواني هبلغها ان حضرتك موجود !
ماهر حرك راسه بالموافقه وحنين دخلت بلغت والدتها انه موجود وساعدتها تلبس هدومها بسرعه وبعدها رجعت لماهر وقالت:معلش وقفتك علي الباب اتفضل يا استاذ ماهر!
ماهر دخل للبيت واول مشاف والدة حنين قال:ازيك يا ام حنين عاملة ايه دلوقت؟
نورا بتعب:الحمدلله بخير اتفضل ارتاح!
ماهر حرك راسه برفض وقال:في الحقيقه انا جاي اخدك علشان تعملي العملية..
نورا بصتله بصدمه وهوا قال:انا عارف انك متافاجئه من كلامي بس في الحقيقه انتوا ليكوا عندي جميل وانا بحاول ارد جزء بسيط منه؟
حنين كانت فاهمه قاصده ولاكن نورا مفهمتش فقالت:جميل ايه يا استاذ ماهر دنتوا اللي جمايلكوا اللي مغرقانا!
ماهر بص لحنين وهيا بلغته بعيونها انها مقالتش لوالدتها حاجه فحرك راسه بتفهم وقال:انا بلغت دكتور صديقي وهو بيعمل العمليات دي للناس اللي مش معاها حق التكاليف ..وانا لما قولته عليكي طلب مني اجيبك تعملي العمليه في اسرع وقت؟
نورا رغم فرحتها من كلامه الا انها كانت خايفه فقالت بتوتر:يعني معقول عملية مكلفة زي دي تتعمل كده من غير فلوس؟
ماهر :لا بفلوس بس فلوس رمزيه ..المهم دلوقت علشان صحتك لازم تعملي العمليه فورا وهما دلوقت في المستشفي جهزوا غرفة العمليات ومستنينك بس تروحي!
حنين قربت من والدتها ومسكت ايديها قوالت بفرحه:دي حاجه هايله يا ماما ارجوكي وافقي علشان نلحق الورم قبل ما يكبر !
نورا بلعت ريقها وبصتلهم بتفكير وبعد ثواني قليله حركت راسها بالموافقه وقالت:طيب وانتي واخوكي هتعملوا ايه ؟
ماهر:انا هاخد حنين وحمزه عندي في القصر لحدما تقومي بس السلامه وهيا عمتا العمليه هتاخد بالكتير ساعة او ساعتين يعني متقلقيش من حاجه!
نورا حركت راسها بالموافقه وماهر بص لحنين وقال:انا هسبقوا علي العربيه وانتي ساعدي مامتك وحصلوني علي برا .
حنين حركت راسها بـ الموافقه وساعدت والدتها تجهز وتلبس هدوم تانيه وبعد دقايق خرجت حنين ومامتها ومعاهم حمزه وركبوا كلهم في عربية ماهر واتحركوا للمستشفي..
_______في القصر؟
وصلت لاحلام رساله من ماهر بلغها فيها باللي عمله وعرفها انه هيحيب حنين وحمزه للقصر لحدما والدتهم تكون بخير وبلغها انهم هيفضلوا مع نورا لحدما تعمل العنليه وبعد ما تخرج من العمليات ويطمنوا عليها هيجيب حنين وحمزه للقصر..
احلام فرحت باهتمام ماهر ليهم ومساعدته ليهم فبعتتله رساله بتعبر فيها عن حبها ليه وقد ايه هيا مستنياه علي نار علشان محضراله مفجاه واول ما ماهر قرأ رسالتها ابتسم ورد عليها وقال:بحبك وبموت فيكي!
ابتسمت احلام بخجل وردت عليه:وانا كمان بموت فيك!
ماهر بعتلها قلب وهيا بصت للتيلفون وحضنته بحب وكان كل اللي بيحصل دا قدام حمزه واللي رافع حاجبه وهوا باصص عليها باستغراب ..
احلام بعدت التيلفون عن حضنها وبصت لحمزه واللي قال:مالك يا مرات خالي..هو خالي بعتلك ايه في الرساله علشان تكوني مبسوطة اوي مدا..رفع حمزه جسمه علشان يبص علي التيلفون ولاكن احلام خبته بسرعه وقالت:سيبك من ماهر دلوقت وركز علي اللي هقوله؟
حمزه بصلها باستغراب وقال:ايه!
احلام :حنين وحمزه جايين القصر مع ماهر اصل والدتهم هتعمل العمليه دلوقت وماهر هيجبهم معاه وهو راجع!
حمزه حس بنبضات قلبه بتزيد وكان من حماسه عايز يطنطط من الفرحه فبصلها وقال بفرحه:انتي بتتكلمي بجد!
احلام حركت راسها وقالت:هيباتوا معانا النهارده..اي رئيك بق!
حمزه بفرحه:انتي عارفه يا احلام انا عاوز دلوقت اقوم ارقص من الفرحه..ضحكت احلام علي كلامه وهوا فضل يبص عليها ويضحك وهو بيقول:هيوصلوا انتي؟
احلام:ماهر بيقول بعد ساعتين..مش هيتاخروا!
حمزه بزعل:يااه كتير اوي ساعتين اهو دول بق هيعدوا عليا وكانهم سنتين!
احلام ضربته بخفه علي صدره وقالت:اصبر يا حمزه هو انت كنت تتخيل انك هتشوفها تاني.
حمزه بتوهان:لا ..بس انا مبسوط..
ضحكت احلام علي كلامة وقالت:طيب انا هروح اوضتي اغير هدومي وارتاح شويه علي ما يوصلوا وانت ناملك شويه؟
حمزه برفض:وانا هيجيلي نوم ازاي بعد الكلام اللي انتي قولتيه..دا انا هفضل صاحي ومركز علشان بس اشوف جمال العيون البنيه وجمال الضحكة بتاعها الساحرة.
ضحكت احلام علي كلامه وسابته وخرجت وهوا فضل مبتسم ومش مصدق انها هتبات فعلا معاه في نفس المكان!
وعند احلام كانت دخلت الجناح وهيا مبتسمه لانها عاوزه تعمل مفجأة لماهر بما انه هيسافر قررت انها تسهر معاه علشان تشبع منه لانه هيغيب عنها وهيا ما صدقت قابلته تاني..
فقربت من دولابها وطلعت منه فستان ابيض مطرز من اعلي الصدر وعليه ريش علي شكل ورده وكان شكله يخطف القلب.. كان الفستان دا اشترته احلام لانه عجبها جدا لما كانت بتساعد واحده زميلتها في الشغل في اختيار فساتينها اللي بتكون مخصصه للحظات الرمانسيه دي ولما سألتها احلام هيا ليه قصيرة اوي كده البنت بلغتها ان دا اسمه قميص نوم وشرحتلها الوقت اللي بيتلبس فيه ولما احلام تخيلت انها لبسته علشان الحجات دي قلبها فضل يدق بتوتر شديد لانها متوقعتش انها هتتسرع في الموضوع دا بس كانت بتحاول تسيطر علي افكارها لانها حاسه انها محتاجه تقرب من ماهر لانه جوزها ومش عيب ابدا اللي هتعمله ..لانه حبيبها وروح قلبها فمكنتش عاوزه تختم اليوم غير بذكري حلوه ليهم.
_________في المشتفي؟.
الممرضات جهزوا نورا للعمليه وماهر كان واقف مع حنين وحمزه ومستنيها تخرج ليهم بالسلامه!
وبعد ساعتين خرج الدكتور من غرفة العمليات وبلغهم ان العمليه نجحت وتم استأصال الورم بسلام وان نورا دلوقت لسا تحت تأثير المخدر وبلغوه انهم هينقلوها لغرفه عاديه ولما ماهر طلب انهم يطمنوا عليها بلغهم الدكتور انه مينفعش حد يقرب منها دلوقت وانهم يسيبوها ترتاح ..علشان دا الافضل ليها..
حنين طلبت تفضل مع مامتها ولاكن الدكتور رفض لان المستشفي دلوقت عندهم عجز في النبطشية بسبب ان معظم الدكاتره والممرضين واخدين اجازه فهما عاوزين كل المرضي يرتاحوا بحيث ان لو حد تعب يلحقوه هما وميقلقوش اهله عليه.
شكر ماهر الدكتور وبص لحنين وحمزه وقال:انتو هتيجوا معايا القصر وهتباتوا معانا النهارده وبكرا ان شاء الله هتجولها تطمنوا عليها؟
حنين باعتراض:بس انا ممكن ابات في بتنا انا وحمزه عادي!
ماهر فكر في كلامها للحظة ولاكنه لما حس انه هيكون خطر عليهم لان حنين برضوا مش كبيرة كفايه فقال باعتراض:والدتك طلبت مني اخد بالي منكم وانا شايف ان الانسب ليكوا تيجوا معايا القصر!
حنين حركت راسها بالموافقه بما لقت انه مُصر وهو قال:خلينا نمشي علشان منتاخرش اكتر من كده
حنين مسكت ايد اخوها باحكام وحركت راسها بالموافقه وخرجوا كلهم برا المستشفي وركبوا عربية ماهر واتحركوا للقصر؟
وبعد مرور نصف ساعه وصلت عربية ماهر للقصر ..قرب واحد من الخدم وفتحلهم الباب واول ما دخلوا كان في استقبالهم احلام واللي لابسه اسدال وحمزه اللي قاعد علي الكرسي المتحرك ومبتسم!
حنين اول مشافت حمزه ونظراته ليها قلبها فضل يدق بقوه وهوا قلبه كان بيدق باضعاف دقات قلبها!
ماهر قرب من احلام وابتسملها يحي كبيروقال:ازيك يا احلام.
احلام بصتله بخجل وقالت:الحمدلله ..حمدلله علي سلامتكوا!
حنين قربت من احلام وسلمت عليها وبعدها حمزه الصغير سلم عليها ولما احلام انتبهت لنظرات حمزه اللي هتموت علي حنين قالت:سلموا علي حمزه ؟
حنين وشها احمر وهيا بتقرب منه وبتسلم عليه وهوا اول ما لمس ايديها حس انه عوز يضمها لحضنه ويقبلها ..لانها كانت جميلة بطريقة تجنن.
حمزه الصغير قرب من حمزه وقال:ازيك يا عمو حمزه ..ايديك عامله ايه؟
حمزه ابتسم وقال:ايدي كويسه بس طمني لسانك قصدي انت عامل ايه؟
حمزه الصغير بابتسامه:الحمدلله.
حنين قربت من اخوها وضمته ليها وماهر بصلها وقال:الخدم هياخدوكي علي الغرفة اللي هتنامي فيها انتي وحمزه؟
حمزه الكبير بخجل:لسا بدري علي الكلام دا احنا لسا مقرأناش فاتحه حتي!
حنين بصتله باستغراب وماهر بصله بدهشه واحلام ضحكت لانها فهمت قصده ..
حمزه اول ما انتبه لكلامه بصلهم وقال:مش قصدي حاجه انا بتكلم مع نفسي.
حنين بصة لماهر وحركت راسها وقالت:متشكره يا استاذ ماهر!
ماهر ابتسم وقال:الشكر لله ..يلا يا حنين خدي اخوكي واطلعي ارتاحي علشان انتي تعبتي النهاره!
حنين حركت راسها بالموافقه وقربت منها بنت من الخدم وقالت:تعالي معايا يا انسه!
حنين مسكت ايد اخوها وحركت راسها ليها ومشيت معاها هيا وحمزه اخوها وحمزه اول ما انتبه انها مشيت زعل وبص لخاله لقاه مش مركز معاه وبيبص لاحلام وتايهه في جمالها..
حمزه ضم شفايفه بزعل واتحرك بالكرسي المتحرك وقال وهو بينا ي علي مرسي :مرسي تعالا طلعني اوضتي.
مرسي قرب منه بسرعه وهو معاه واحد من الخدم وبداوا يشيلوا حمزه ويطلعوه لغرفته وماهر كان بيبص لاحلام وبيقول:خلينا نطلع اوضتنا احنا كمان ؟
احلام حركت راسها بالموافقه ومسكت ايديه وطلعوا لجناحهم واول ما دخلوا ..
ماهر قلع جاكت بدلته ولف بجسمه علشان يبصلها لقاها مش موجوده فبص علي غرفة الملابس لقاها مقفوله فقلع بسرعه التيشرت علشان يدخل وراها بحجة انه هيغير هدومه ويقرب منها ولاكنه وقف من الصدمه لما لقاها خارجه من الارضة وهيا لابسه فستان ابيض جذاب وبتقرب منه بخطوات بطيئة وفيها دلع..
ماهر قال بكلام متقطع:اي…دا..يا اح..لا.م
احلام قربت منه وهيا بتبتسم برقه وهوا كان واقف قدامها بدون تيشرت فلما شافته كده خجلت اكتر وقربت منه وهيا بتبص للارض وبتقول بخجل:ممكن نسهر مع بعض النهاردة..بما انك ياعني هتسافر ومش هشوفك غير بعد اسبوع؟
ماهر رفع وشها بايديه وبص في عيونها بتوهان وقال:انتي بجد يا احلام ولا انا بحلم؟
احلام بتوتر من نظراته اللي مخلياها هتموت من الخجل:لا بجد؟
ماهر شدها من وسطها عليه بطريقه رومانسيه وبسبب حركته دي شفا/يفهم لمست بعض بعفوية وماهر استغل سكوتها بانه يقب/لها واحلام كانت دايبه فيه فاستجابت معاه وبدأ ماهر يشيلها علي دراعه بهدوء وبعد اول قبلة بعدت احلام عنه وهيا بتاخد انفاسها بصعوبه واول ما بصت لوشه خدودها احمرت وهوا فضل يتأملها بحب كبير..
احلام عدلت نفسها وقالت:احنا متجوزين صح؟
ماهر قرب من رقبتها وقبلها واحلام اطلقت شهقه بتدل علي غيرتها وهوا بعد عنها وبص علي ملامحها وقال:انتي عملتي كل دا علشان موافقة صح..
احلام قلبها فضل يدق من كلامه فحركت راسها بهدوء وهوا قرب منها اكتر وخلاها تلمس صد/رة وهيا بصتله وقال بكسوف:ماهر؟
ضحك ماهر ومسك ايديها قبلها برقه وقال:نعم يا قلب ماهر من جوا'
احلام غمضت عينيها وهوا قبل جبينها بسرعه وقال:اي رئيك ننفذ الفكرة اللي اقترحتها النهاردة الصبح علي حمزه ؟
احلام بتساؤل:فكرة إيه؟
ماهر بمغازلة:النونو..ايه رئيك نجيب نونو يونس حمزه..احلام بصتله وسكتت وهوا رفع وشها ليه تاني وقال:انا عاوز اعملك فرح زيك زي اي بنت ..ولا انتي موافقه بجد نتمم الليلة ولا نأجلها ليوم الفرح؟
احلام بصت في عيونه بتوهان وهوا كان تايهه فيها أكتر منها فـ احلام حست انها مش قادرة تسيطر علي مشاعرها فقربت منه وحضنته بقوة وقالت:مش عارفة..انا مبسوطة اني معاك ومش عايزه اسيبك ابدا..ممكن متسافرش وتفضل معايا..خليك جمبي يا ماهر ،انا عارفة اني طلبي صعب بس لو ممكن تحاول علشاني..انا بكون مطمنة وانت معايا،وبقيت بتوحشني كتير..في كل ثانية وكل دقيقة بتوحشني..لما بتسيبني بالساعات وتروح الشغل بفضل قلقانه عليك ومفتقداك .بقول دايما لنفسي دا مجرد احساس لانك قربت مني الفتره دي فـطبيعي احس انك واحشني بس اتاكدت اني مقدرش اعيش من غيرك ثانية واحده ،ومش بس دلوقت حسيت بكده انت كنت بتوحشني زمان برضوا كنت بكلم صورتك اللي في اوضتي واشتكيلك كل يوم واعاتبك علشان مرجعتش تاني كنت لما بحس اني زعلانه بقرب من الصوره و...
ماهر كان مركز في عيونها وبيسمع كل كلمة بتقولها بقلبة ..ولاكنه اتفاجئ لما سكتت وسالها بفضول:بتعملي ايه لما بتزعلي مني؟
احلام بتوتر:بقرب الصورة بتاعتك وبلمس وشك بلطف..وبعدها بقرب الصورة من شافيفي وابوسها ..كنت بخجل من نفسي بعدما اعمل كده..كنت بقول ان دا غلط واني مش من حقي اعمل كده لانك غريب عني بس دلوقت ..دلوقت انت بقيت جوزي يا ماهر..
اخدت نفس طويل وكملت وقالت:امبارح بس لما قولت انك مسافر قلبي وجعني اوي وعقلي بق مشغول وبيفكر متير ف …. وبقول لنفسي يا تري انت هترجع تاني ولا ممكن تسيبني من جديد..قلبي مش مرتاح وانا مش لاقية رد علي كل أسألته..هوا بس محتاج اجابه ،عارفة انك وعدتني انك هتكون بخير بس برضوا قلقانه.
ماهر ضمها لحضنه وابتسم وقال:متقلقيش يا احلام..انا هرجعلك المرة دي ومش بس علشان انا وعدتك لا علشان انا مفيش حاجه مهمة اتحمس ليها غيرك..انتي فاكرة اني لما بروح الشغل وببعد عنك بكون مرتاح..لأ يا احلام انا بفكر فيكي ويمكن اكتر منك وبتمني اليوم اللي ترضي عليا فيه واقدر اقرب منك وتكوني زوجتي بجد مش مجرد اسم علي الورق وخلاص..
احلام بخجل:ياعني انت هترجع بجد؟يعني اجاوب قلبي علي أسالته واطمنه؟
ماهر حرك راسه بالرفض وقال:لا متجاوبيش علشان انا اللي هجاوبه علي كل اسالته النهارده.
قال ماهر كلامه وشالها بكل رومانسه علي ايديه الاتنين وضمها لصدره..فكت احلام توكة شعرها وسابته مفرود وضمت ايديها الاتنين وقربت اكتر من ماهر ومسكت في رقبته وبدات تق/بلة بكل حب وشوق..
كان ماهر فرحان ان حب عمرة بقت ليه ..بين ايديه وبتحبه زي ما بيحبها..حطها ماهر علي السرير ومسك ايديها وحطها ورا ضهرها واحلام كانت مغمضة عيونها بكسوف وهوا ضحك علي ملامح وشها اللي بيعشقهم..قرب اكثر منها وبعد خصله من شعرها ورا ودنها وقبلها بكل حب وعشق وبعدها بعد عنها وقال:خلينا نأجل اللحظة دي ليوم فرحنا ..علشان عايز اليوم دا بالنسبالنا يكون يوم مميز انتي تستاهلي تعيشي كل لحظة فيه بجد ،و انتي مش قليلة علشان معملكيش فرح..لا انتي تستاهلي تلبسي اجمل فستان واجمل طرحة وتمسكي بوكيه الورد اللي حبيبك جابهولك….،..انتي تستاهلي حبي وتستاهلي عشقي ليكي ..انتي حب عمري اللي عمري ما هقدر انساها ولا انسي حبها..كل تفصيبة فيا بتهمس بإسمك وكل قلبي ملك ليكي ..عقلي مش هيفكر غير فيكي وشافيفي..
سكت وهيا بلعت ريقها وهوا قال قبل ما يقبلها تاني:مش هتقرب غير ليكي..علشان انتي حبيبتي ونور عيني… انا بحبك وبموت فيكي يا احلام 🫂💖يتبع بقلمي شيماء صبحي
كلام ماهر لحبيبتنا كان جميل💖لازم نختار اللي يحبنا ويقدرنا ويعرف يستغل حبنا لصالحنا ..لازم يدينا ثقه في نفسنا وفي حبنا ويعرفنا اننا نستحق ..علشان احنا فعلا نستحق ..نستحق نحب ونتحب ونعيش بسعاده..ممكن نرمي الدنيا ورا ضهرنا علشان نقدر نستمتع بحبنا ..ممكن تكون الحياة قاسيه اوقات بس بمجرد ما بتحضني حبيبك بتنسي كل الدنيا..حبوا واتحبوا ولاكن قبل ما تفكروا في نفسكوا فمروا في ربنا.. الحب الحلال جميل وافضل بكتير من الي بعيد ان الجواز..استنوا يا بنات ويا شباب نصيبكوا ومتستعجلوش..وقبل ما تفكري تلبسي الفستان والدبلة فكري في اللي هيحصل بعدهم..قبل ما تختاري عريس اختاري راجل وقبل ما تخاري زوج اختاريه أب ..فكروا في اولادكوا واختارولهم اب حنين يحبهم ويحب وجودهم حواليه .
احنا نستحق كل الحب ونستحق كل الاحترام علشان احنا مش قليلين احنا مميزين واحنا الافضل💖
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله اضغط هناااااااا
تعليقات
إرسال تعليق
فضلا اترك تعليق من هنا